Dat werkt helaas niet. Het is gek maar een persoon is pas onherkenbaar als je zwarte schmink gebruikt.quote:Op woensdag 12 november 2025 08:16 schreef oblo het volgende:
Ik stel voor lichtgetinte piet. Niet zwart en niet wit, een mooie compromis.
Láát ze naar Texel gaan! En dan mogen ze nooit meer toegelaten worden op de veerboot.quote:Op donderdag 13 november 2025 08:34 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
https://www.ad.nl/reimers(...)e-overzien~acae3ddd/
En bedankt he KOZP
Ze gaan gelukkig niet naar Texel
Er is een belofte gedaan daar, daarom komen ze niet.quote:Op donderdag 13 november 2025 08:46 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Láát ze naar Texel gaan! En dan mogen ze nooit meer toegelaten worden op de veerboot.
Ik weet het, vervelend voor de Texelaren, maar soms moet je een of ander offeren voor de goede zaak.
Vaar gewoon naar Vlieland, hebben ze toch niet door.quote:Op donderdag 13 november 2025 08:46 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Láát ze naar Texel gaan! En dan mogen ze nooit meer toegelaten worden op de veerboot.
Ik weet het, vervelend voor de Texelaren, maar soms moet je een of ander offeren voor de goede zaak.
Al die Vlielanders: "Wat komen die hier doen?"quote:Op donderdag 13 november 2025 10:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vaar gewoon naar Vlieland, hebben ze toch niet door.
Misschien willen ze ze wel kopen.quote:Op donderdag 13 november 2025 10:51 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Al die Vlielanders: "Wat komen die hier doen?"
Vreselijk inderdaad die zwarte piet knuffelaars die maar hun mening blijven doorduwen.quote:Op donderdag 13 november 2025 10:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
Echt alles in dit land wordt tegenwoordig gekaapt voor politieke statements, meestal ook nog eens door een klein groepje waar we dan allemaal voor gaan buigen.
Gaaf land, ja.
quote:Op donderdag 13 november 2025 12:03 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Vreselijk inderdaad die zwarte piet knuffelaars die maar hun mening blijven doorduwen.
quote:Op donderdag 13 november 2025 11:23 schreef ToT het volgende:
[..]
En in plaats van zo'n witte kraag, dan met bontkraag!
In plaats van pepernoten uit te delen, pakken ze die juist af!
het is lastig om je mening aan te passen als niemand er fatsoenlijke argumenten voor heeftquote:Op donderdag 13 november 2025 12:03 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Vreselijk inderdaad die zwarte piet knuffelaars die maar hun mening blijven doorduwen.
Hierboven zie je het meest logische argument - het feit dat mensen zoiets weer niet los kan zien van allerlei stereotyperende/racistische grapjes.quote:Op donderdag 13 november 2025 12:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is lastig om je mening aan te passen als niemand er fatsoenlijke argumenten voor heeft
wel een gaaf land idd![]()
das een beetje een kip/ei verhaal als de discussie start met 'zwarte piet is racisme'quote:Op donderdag 13 november 2025 12:47 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Hierboven zie je het meest logische argument - het feit dat mensen zoiets weer niet los kan zien van allerlei stereotyperende/racistische grapjes.
Ja, het liefst ban je dat gewoon uit, maar ook dat blijkt ontzettend lastig.
Door 'roetveegpiet' is er een duidelijk fictief figuur die niet per se terug te leiden is, dat beperkt dat geneuzel in ieder geval en dat tegen een slechts kleine prijs, namelijk dat roetveegpieten wellicht net wat meer herkenbaar zijn dan zwarte piet. Waarbij het maar de vraag is of een jong kind daar ineens niet meer in trapt. Ligt ook aan het kind, denk ik.
Ja dat is een deel van het probleem, het is een deel gevoel en ook een deel hoe bepaalde mensen er mee om gaan. Er zit een beetje kleinzerigheid bij en op bepaalde punten begrijpelijke argumentatie. Alleen het 'als je ZP oke vindt ben je een racist' slaat natuurlijk helemaal nergens op, dat zijn toch dingen die wel gebezigd worden en daarom moet dan weer het hele feest gesloopt worden, ik snap dat dat frustratie oplevert. KOZP is wat dat betreft ook gewoon een walgelijk clubje en het is goed als we er van af zijn.quote:Op donderdag 13 november 2025 12:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
das een beetje een kip/ei verhaal als de discussie start met 'zwarte piet is racisme'
maar wat is de juiste argumentatie voor roetpiet en tegen zwarte piet volgens jou dan?quote:Op donderdag 13 november 2025 13:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja dat is een deel van het probleem, het is een deel gevoel en ook een deel hoe bepaalde mensen er mee om gaan. Er zit een beetje kleinzerigheid bij en op bepaalde punten begrijpelijke argumentatie. Alleen het 'als je ZP oke vindt ben je een racist' slaat natuurlijk helemaal nergens op, dat zijn toch dingen die wel gebezigd worden en daarom moet dan weer het hele feest gesloopt worden, ik snap dat dat frustratie oplevert. KOZP is wat dat betreft ook gewoon een walgelijk clubje en het is goed als we er van af zijn.
Ik kan zelf verder wel leven met roetveegpieten en de argumentatie voor een dergelijke wijziging, voornamelijk omdat deze wijziging eigenlijk maar miniem impact heeft op het werkelijke feest, als je het mij vraagt.
Ik noem van onherkenbaar zijn naar herkenbaar zijn niet miniem. En dat betreft dan alleen nog maar een praktisch punt.quote:Op donderdag 13 november 2025 13:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik kan zelf verder wel leven met roetveegpieten en de argumentatie voor een dergelijke wijziging, voornamelijk omdat deze wijziging eigenlijk maar miniem impact heeft op het werkelijke feest, als je het mij vraagt.
Ik denk dat de herkenbaarheid wel meevalt, is daar onderzoek naar gedaan? Als dat niet zo is, dan kunnen we alleen stellen dat wij daarover van mening verschillen.quote:Op donderdag 13 november 2025 13:03 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik noem van onherkenbaar zijn naar herkenbaar zijn niet miniem. En dat betreft dan alleen nog maar een praktisch punt.
Dat er mensen een negatieve associatie hebben dmv racistische opmerkingen/eerdere racistische sterotypen die Piet had, terwijl de roetveegpiet beter bij het 'hij is zwart van de roet van de schoorsteen'-argument past.quote:Op donderdag 13 november 2025 13:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar wat is de juiste argumentatie voor roetpiet en tegen zwarte piet volgens jou dan?
das een argument tegen zwarte piet an sich, die roetvegen lossen dat niet opquote:Op donderdag 13 november 2025 13:10 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dat er mensen een negatieve associatie hebben dmv racistische opmerkingen/eerdere racistische sterotypen die Piet had, terwijl de roetveegpiet beter bij het 'hij is zwart van de roet van de schoorsteen'-argument past.
Ik zeg niet dat ik vind dat hij daardoor per se had moeten veranderen (al kan ik het wel enigszins billijken), maar ik ben ook niet krampachtig tegen de verandering die bij verschillende gemeenten, de NPO etc is doorgezet.
Sinterklaasjournaal is superhandig voor de handel in noodpakketten!quote:Oproep hoofdpiet in Sinterklaasjournaal heeft effect: 'noodpakketten' niet aan te slepen
Het 'Sinterklaasjournaal' is weer op de buis en de pieten zijn druk met de voorbereidingen voor de intocht op Texel. Toch had hoofdpiet dinsdag een opvallende boodschap: iedereen moet een ‘noodpakket’ in huis halen. Die oproep sloeg aan, want volgens de NTR zijn er al een kwart miljoen pakketten aangevraagd.
https://www.rtl.nl/boulev(...)effect-noodpakketten
Wat is 'mijn' argument? Ik geef aan wat anderen voelen of kunnen voelen en dat daarom de aanpassing kon plaatsvinden, moet je alles op jezelf betrekken? Mijn argument voor investeren in onderwijs is ook niet omdat ik zelf volgend jaar terug naar school ga.quote:Op donderdag 13 november 2025 13:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
das een argument tegen zwarte piet an sich, die roetvegen lossen dat niet op
die mensen die krampachtig tegen verandering zijn zijn simpelweg de andere kant van de kozp munt daar hebben we het nu niet over, ik vroeg jouw om jouw argumenten
ik had de quote verpestquote:Op donderdag 13 november 2025 13:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Wat is 'mijn' argument? Ik geef aan wat anderen voelen of kunnen voelen en dat daarom de aanpassing kon plaatsvinden, moet je alles op jezelf betrekken? Mijn argument voor investeren in onderwijs is ook niet omdat ik zelf volgend jaar terug naar school ga.
Ik was dus ook niet een hele harde 'Zwarte piet moet weg'-roeper, ik houd nu eenmaal wel van een stukje nuance.
dat is niet weg met roetpiet, het is nog steeds een zwart geschilderd persoon dat lollig loopt te doenquote:Dat er mensen een negatieve associatie hebben dmv racistische opmerkingen/eerdere racistische sterotypen die Piet had,
das een redelijke voor roetpiet maar is voor mij nog steeds niet genoeg reden om het te veranderenquote:terwijl de roetveegpiet beter bij het 'hij is zwart van de roet van de schoorsteen'-argument past.
maakt mij an zich niet uit hoor, wmb laten we de aspirant pieten zelf kiezen welke kleur ze op willen doen net als in Suriname enzo maar waarom mag zwart nietquote:Op donderdag 13 november 2025 12:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is lastig om je mening aan te passen als niemand er fatsoenlijke argumenten voor heeft
wel een gaaf land idd![]()
Superleuke vent, staat altijd ergens in een zijstraat. Schreeuwt nooit en is altijd vrolijk. Tegen kinderen zegt hij dat die altijd Sinterklaas wil zijn, niet meer en niet minder. Ik ken hem niet als extremistisch demonstrant.quote:Op vrijdag 14 november 2025 19:49 schreef Zipportal het volgende:
[ afbeelding ]
Een situatieschets. @:rambodirk
Nog zat andere dingen;quote:Op zaterdag 15 november 2025 09:25 schreef FlippingCoin het volgende:
KOZP stopt omdat ze in 2026 geen subsidie meer krijgen en niet kunnen bestaan van donaties, schijnbaar zijn er helemaal niet zoveel mensen tegen zwarte piet.
Zullen ze nu gaan werken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |