Ik denk dat het "de Nederlander" gewoon geen flikker kan schelen, zolang zijn/haar kinderen maar plezier hebben. En die hebben dat met een roetveeg Piet niet minder dan met een klassieke Piet.quote:Op zondag 16 november 2025 10:34 schreef Montagui het volgende:
Het is gebleken dat de ruggegraat van 'de Nederlander' best schrikwekkend zwak is gebleken als het merendeel in de val van die ene kreet trap. Nooit is daarvoor echte onderbouwing gegeven. Maar 'we' deugen wel...
Hier ook, echt stukken donkerder als vorig jaar. Volgend jaar gewoon weer zwart denk ik.quote:Op zondag 16 november 2025 15:03 schreef Gia het volgende:
Net even gekeken naar de intocht in mijn woonplaats. Het valt me op dat de roetveegpieten geschminkt zijn met een egale laag grijze schmink en daarover enkele zwarte roetvegen. Benieuwd of dit acceptabel is bij de anti pieten.
Precies.quote:Op zondag 16 november 2025 13:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn vader was vroeger melkboer en heeft heel wat knechtjes gehad. Dat waren, meestal jongens, die zo een zakcentje bijverdienden. Het woord 'knecht' betekent niet 'slaaf'.
Huhquote:Op zondag 16 november 2025 13:29 schreef Rnie het volgende:
[..]
Zelfs A12 plakkers met vettig blauw haar en wolven tshirts verbleken bij mijn slippery-slope beargumentatie.
Klopt, dat leren ze op de workshops die gemeenten geven. Er zit een flinke laag foundation onder de roetvegen. Dat helpt ook in het onherkenbaar maken van Roetveegpieten.quote:Op zondag 16 november 2025 15:03 schreef Gia het volgende:
Net even gekeken naar de intocht in mijn woonplaats. Het valt me op dat de roetveegpieten geschminkt zijn met een egale laag grijze schmink en daarover enkele zwarte roetvegen. Benieuwd of dit acceptabel is bij de anti pieten.
Anti Pieten? Zijn er nu ook mensen die alle Pieten weg willen hebben? Arme Sint..quote:Op zondag 16 november 2025 15:03 schreef Gia het volgende:
Clubs als KOZP hebben al vaak aangegeven dat ze tegen veel meer zijn dan de zwarte schmink van piet. Eigenlijk alles aan de pieten klopte niet en was racistisch. Van de oorbellen, kroeshaar, pakjes, lippen tot de dansjes van piet waren fout en moesten verdwijnen. Iedere keer dat we weer dingen aangepast hadden volgde nieuwe eisen.quote:Op zondag 16 november 2025 17:05 schreef Ramboetan het volgende:
[..]
Anti Pieten? Zijn er nu ook mensen die alle Pieten weg willen hebben? Arme Sint..
Dit klopt wel denk ik, maar ik vind wel dat de Piet onherkenbaar moet zijn. De kinderen zien anders dat het de buurman is. En dat is kut natuurlijk. Dus wat meer smink dan hier en daar een veegje.quote:Op zondag 16 november 2025 15:44 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik denk dat het "de Nederlander" gewoon geen flikker kan schelen, zolang zijn/haar kinderen maar plezier hebben. En die hebben dat met een roetveeg Piet niet minder dan met een klassieke Piet.
Het hebben van knechten is niet woke.quote:Op zondag 16 november 2025 16:34 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Precies.
Er was zelfs een keer iemand die ophef probeerde te creëren omdat ze in het wielrennen ook knechten hebben. En die vond dat niet kunnen.
een knecht is niemand minder dan een helper, een assistent.
Was te verwachtenquote:Op woensdag 19 november 2025 13:15 schreef Aether het volgende:
KOZP stopt: Zwarte Piet maakt rentree
Zelfde etymologie als het Engelse knight. De status van een knecht is nauw verwant aan die van de meester en het is eigenlijk altijd de jongere.quote:Op zondag 16 november 2025 16:34 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Precies.
Er was zelfs een keer iemand die ophef probeerde te creëren omdat ze in het wielrennen ook knechten hebben. En die vond dat niet kunnen.
De negatieve klank van het woordje 'knecht', komt vooral door het werkwoord 'knechten', wat werd gebezigd bij het tot slaaf maken en onderdrukken van mensen. Het woordje 'knecht' in de zin van een hulpje is ervan afgeleid en werd ook vaak als verkleinwoordje gebruikt. "De bakker heeft een knechtje."quote:Op zondag 16 november 2025 16:34 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Precies.
Mooi! Kappen met die onzin. Zwarte Piet is geen racisme. Zwart is geen huidskleur en wij zijn niet wit.quote:Op woensdag 19 november 2025 13:15 schreef Aether het volgende:
KOZP stopt: Zwarte Piet maakt rentree
En als je als Op en Oma geen gekleurd kleinkind hebt hoor je er niet meer bij.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Jawel, vandaar die laatste zin. Als je ziet hoeveel negers er in reclames zitten, dan zou je denken dat Nederland voor minstens een kwart bestaat uit mensen met een donkere huid. En dat is niet zo.
Ook met kwispanels, jurypanels en noem maar op, er moet een neger bij.
Niet bij het tot slaaf maken hoor, dat ging in Afrikaanse talen.quote:Op woensdag 19 november 2025 16:36 schreef Gia het volgende:
[..]
De negatieve klank van het woordje 'knecht', komt vooral door het werkwoord 'knechten', wat werd gebezigd bij het tot slaaf maken en onderdrukken van mensen.
Dat zijn dan ook niet de enige slaven die er ooit geweest zijn. Ook al zien ze dat zelf, blijkbaar, anders.quote:Op donderdag 20 november 2025 11:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet bij het tot slaaf maken hoor, dat ging in Afrikaanse talen.
Nee, maar in de Nederlandse taal is het meestal een abstractie, iets van ver weg of van een ver verleden. Als slaven leven als metafoor voor de Spaanse onderdrukking, dat soort dingen.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook niet de enige slaven die er ooit geweest zijn. Ook al zien ze dat zelf, blijkbaar, anders.
Ik hoop ook dat die ergens in de toekomst weer terug zal keren, maar ik zou het begrijpen als @Danny andere prioriteiten stelt.quote:Op donderdag 20 november 2025 14:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ook graag de zwarte piet smiley terug op Fok. Dankuwel.
Als hij dan weer zo'n anonieme bedreiging krijgt weten we ook genoeg.quote:Op donderdag 20 november 2025 14:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik hoop ook dat die ergens in de toekomst weer terug zal keren, maar ik zou het begrijpen als @:Danny andere prioriteiten stelt.
Niet voor niets dat er een term 'excuusneger' bestaat.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Jawel, vandaar die laatste zin. Als je ziet hoeveel negers er in reclames zitten, dan zou je denken dat Nederland voor minstens een kwart bestaat uit mensen met een donkere huid. En dat is niet zo.
Ook met kwispanels, jurypanels en noem maar op, er moet een neger bij.
Het doel was subsidies ontvangen.quote:Op donderdag 20 november 2025 14:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet voor niets dat er een term 'excuusneger' bestaat.
En je kan er vanuit gaan dat dat soort mensen er niet zitten vanwege hun toegevoegde waarde. Alleen vanwege hun huidskleur. 'Omdat het moet' enzo.
Dat was nu net niet het doel van dit toch?
JamaardatisSBSvolkMIMIMIMIMIiiiiiquote:Op donderdag 20 november 2025 15:01 schreef DrDentz het volgende:
Ik zag gisteren op SBS6 dat de meeste Nederlanders de volledig zwarte Piet weer terug willen, dus hij kan een comeback maken! F*ck Jeffrey Airfryer!
pff... Sinterklaas is nooit in Zuid Spanje geweest.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Moeten de kinderen met een donkere huidskleur nou ook eerst wit geschminkt worden voor ze in Sinterklaas mogen geloven? Want met al die regenboogpieten is het multiculturele aspect wel op de tocht komen staan. We kunnen dan het beste Sinterklaas een donkere huidskleur geven. Die woonde in het zuiden van Spanje, dus dat zal dan aardig overeen komen met zijn oorspronkelijke kleur. Een zwarte Sint en witte Pieten: probleem opgelost. En eventueel dan ook echt zwart en wit, in plaats van blank en bruin.
Wat jij wil man, alles kan.quote:Op donderdag 20 november 2025 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Moeten de kinderen met een donkere huidskleur nou ook eerst wit geschminkt worden voor ze in Sinterklaas mogen geloven? Want met al die regenboogpieten is het multiculturele aspect wel op de tocht komen staan. We kunnen dan het beste Sinterklaas een donkere huidskleur geven. Die woonde in het zuiden van Spanje, dus dat zal dan aardig overeen komen met zijn oorspronkelijke kleur. Een zwarte Sint en witte Pieten: probleem opgelost. En eventueel dan ook echt zwart en wit, in plaats van blank en bruin.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |