abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219244465
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER

quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht

quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Bekijk deze YouTube-video

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen

zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.

https://verbiedkozp.petities.nl/

quote:
Wij

Nederlanders met gezond verstand,

constateren

dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:

• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruïen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen
  dinsdag 11 november 2025 @ 13:49:47 #2
403820 Aberkullie
Larger than Life
pi_219244482
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:45 schreef Refragmental het volgende: [..] Nogmaals, het is erg tekenend dat jij dierenleed vergelijkt met een laagje schmink. Dat zegt ontzettend veel over jou.
Traditie is traditie toch. Of ben je soms erg hypocriet?
pi_219244485
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:49 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Zie jij echt het verschil niet? Is een oprechte vraag.
  dinsdag 11 november 2025 @ 13:51:49 #4
403820 Aberkullie
Larger than Life
pi_219244508
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:50 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Zie jij echt het verschil niet? Is een oprechte vraag.
Er is altijd wel iemand gekwetst door dierenleed. Moet daarvoor een hele traditie naar de kut?
pi_219244528
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:51 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Er is altijd wel iemand gekwetst door dierenleed. Moet daarvoor een hele traditie naar de kut?
Het is intussen wel erg duidelijk hoe verdorven je moet zijn om dierenleed gelijk te trekken met een laagje schmink.
  dinsdag 11 november 2025 @ 13:54:55 #6
403820 Aberkullie
Larger than Life
pi_219244533
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:53 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Het is intussen wel erg duidelijk hoe verdorven je moet zijn om dierenleed gelijk te trekken met een laagje schmink.
Oh nu is het slechts een laagje schmink? Ik dacht dat het een hele traditie was.
pi_219244557
quote:
Of ben je soms erg hypocriet?
Aldus de user die het aan 1 kant fantastisch vind dat Nederlanders gekwetst zijn dat hun traditie verdwijnt en aan de andere kant fanatiek de mensen steunt die gekwetst zijn door een beetje schmink op een feest waar ze nooit aan deel zullen nemen. :')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator / Redactie FP dinsdag 11 november 2025 @ 13:59:23 #8
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_219244559
Mensen, hou het netjes O+
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_219244560
Dierenleed is verschrikkelijk en zou volledig uitgebannen moeten worden. Tradities zijn daaraan ondergeschikt, van de meest onschuldige en lieve dieren blijf je gewoon af.
En als je ziet hoeveel gedoe er is over Zwarte Piet, terwijl dat vergeleken met dierenleed veel minder erg is, dan snap ik de prioriteiten soms niet.
Graag verwijderen
  dinsdag 11 november 2025 @ 13:59:39 #10
403820 Aberkullie
Larger than Life
pi_219244561
Goed om te weten dat tradities niet aangepast mogen worden behalve als ze leed veroorzaken.
pi_219244569
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:54 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Oh nu is het slechts een laagje schmink? Ik dacht dat het een hele traditie was.
Je vergelijkt een traditie waarin dierenleed plaatsvindt met een traditie waarbij er een laagje schmink op een gezicht wordt geplaatst.
Voor elk ander mens is het duidelijk waarom een traditie met dierenleed niet meer kan. Maar aangezien jij helemaal niet in een discussie geinteresseerd bent maar vooral blijft vasthouden aan een vals gevoel van "gotcha!!!" blijf je er maar op door hameren. Intussen kan iedereen zien wat voor persoon jij daadwerkelijk bent. En nee, volgens mij zit ik er helemaal niet ver naast met mijn initiele gok als ik zo je postgeschiedenis is nakijk :D

Gelukkig zijn we er over een jaar of 20-30 van verlost en kunnen we als maatschappij weer vooruit. :W
pi_219244578
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:59 schreef Aberkullie het volgende:
Goed om te weten dat tradities niet aangepast mogen worden behalve als ze leed veroorzaken.
Waarom vergelijk je dierenleed met een laagje schmink?
pi_219244579
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:59 schreef -Deluzion- het volgende:
Dierenleed is verschrikkelijk en zou volledig uitgebannen moeten worden. Tradities zijn daaraan ondergeschikt, van de meest onschuldige en lieve dieren blijf je gewoon af.
En als je ziet hoeveel gedoe er is over Zwarte Piet, terwijl dat vergeleken met dierenleed veel minder erg is, dan snap ik de prioriteiten soms niet.
Next stop: een paard gebruiken voor een beetje entertainment is not done.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219244586
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:01 schreef Caland het volgende:

[..]
Als lid van de partij voor de dieren (maar een overstap makende naar vrede voor de dieren) ben ik het hier mee eens.
pi_219244592
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:04 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Als lid van de partij voor de dieren (maar een overstap makende naar vrede voor de dieren) ben ik het hier mee eens.
Sinterklaas komt voortaan maar gewoon met de trein.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219244600
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:06 schreef Caland het volgende:

[..]
Jammer joh.
Paarden als vervoersmiddel en recreatie heb ik geen problemen mee :)
Paarden in een circus die wat kunstjes moet doen wat meer.
pi_219244634
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:06 schreef Caland het volgende:

[..]
Hij komt al met de stoomboot!11!!!1
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219244639
quote:

[..]
Dat is ook zo. Maar ik denk dan vooral aan het Spaanse stierenvechten. Daar wordt een stier zwaar mishandeld, eerst worden zn ballen afgebonden of wordt hij met elektrische schokken en stokken opgejaagd zodat hij woest de arena in gaat. In de ring wordt hij dan met speren en zwaarden gestoken totdat hij instort. Echt pure dierenmishandeling, allemaal voor “vermaak”
En dan te bedenken dat wij hier hele discussies hebben over Zwarte Piet, een kinderfeest zonder dierenleed. Als mensen echt iets aan wrede tradities willen veranderen, laten ze dan daar eeens beginnen.
Graag verwijderen
pi_219244652
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:15 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Dat is ook zo. Maar ik denk dan vooral aan het Spaanse stierenvechten. Daar wordt een stier zwaar mishandeld, eerst worden zn ballen afgebonden of wordt hij met elektrische schokken en stokken opgejaagd zodat hij woest de arena in gaat. In de ring wordt hij dan met speren en zwaarden gestoken totdat hij instort. Echt pure dierenmishandeling, allemaal voor “vermaak”
En dan te bedenken dat wij hier hele discussies hebben over Zwarte Piet, een kinderfeest zonder dierenleed. Als mensen echt iets aan wrede tradities willen veranderen, laten ze dan daar eeens beginnen.
Gewoon onderdeel van de cultuur en traditie en daar blijf je af
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219244666
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:17 schreef Caland het volgende:

[..]
Gewoon onderdeel van de cultuur en traditie en daar blijf je af
Weer zo iemand die dierenleed wel prima vind. Bizar. En dat zijn dan de mensen die zichzelf "de good guys" vinden _O-
pi_219244675
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:21 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Weer zo iemand die dierenleed wel prima vind. Bizar. En dat zijn dan de mensen die zichzelf "de good guys" vinden _O-
Ik geef enkel hypocrisie weer. Als jij in Spanje zou wonen zou je bij de weg met ons club horen
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219244699
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:23 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik geef enkel hypocrisie weer. Als jij in Spanje zou wonen zou je bij de weg met ons club horen
Nouja, je lijkt duidelijk het schil niet te weten tussen tradities met een laagje schmink, en tradities waarbij dieren worden mishandeld en soms zelfs worden gemarteld en gedood. Dat jij dit op gelijke hoogte zet, zegt ontzettend veel over jou.
pi_219244712
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:27 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Nouja, je lijkt duidelijk het schil niet te weten tussen tradities met een laagje schmink, en tradities waarbij dieren worden mishandeld en soms zelfs worden gemarteld en gedood. Dat jij dit op gelijke hoogte zet, zegt ontzettend veel over jou.
Gewoon onderdeel van de Spaanse cultuur en traditie. Dat er een minderheid tegen dierenmishandeling is is dan toch geen enkel probleem?

Of zijn tradities per definitie aan verandering onderhevig? Pick one, please.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219244733
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:29 schreef Caland het volgende:

[..]
Gewoon onderdeel van de Spaanse cultuur en traditie. Dat er een minderheid tegen dierenmishandeling is is dan toch geen enkel probleem?

Of zijn tradities per definitie aan verandering onderhevig? Pick one, please.
Waarom zijn jullie anti zwartepieters zo onoprecht in deze discussies?
Of kun jij daadwerkelijk het verschil niet zien tussen dierenleed en een kinderfeestje waarbij schmink wordt gebruikt? Ik ben hier oprecht benieuwd naar, maar ik zal geen antwoord op krijgen, net zoals dat die andere miep ook hier geen antwoord op gaf. Maar hey, je kunt straks lekker weer gaan virtue signalen tijdens het koffieuurtje met de buurvrouwen dat je zo lekker hebt liggen trollen en schoppen tegen rascisten die niet anti zwarte piet waren!
pi_219244742
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:34 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Waarom zijn jullie anti zwartepieters zo onoprecht in deze discussies?
Of kun jij daadwerkelijk het verschil niet zien tussen dierenleed en een kinderfeestje waarbij schmink wordt gebruikt? Ik ben hier oprecht benieuwd naar, maar ik zal geen antwoord op krijgen, net zoals dat die andere miep ook hier geen antwoord op gaf. Maar hey, je kunt straks lekker weer gaan virtue signalen tijdens het koffieuurtje met de buurvrouwen dat je zo lekker hebt liggen trollen en schoppen tegen rascisten die niet anti zwarte piet waren!
Nope, traditie is traditie en daar dien je geen centimeter van af te wijken.

Het is racisten overigens, wil je onze traditionele taal niet zo verdoezelen?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219244801
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:35 schreef Caland het volgende:

[..]
Nope, traditie is traditie en daar dien je geen centimeter van af te wijken.

Het is racisten overigens, wil je onze traditionele taal niet zo verdoezelen?
Eeeew, een anti zwarte pieter, EN een taalnazi. Ben je toevallig ook vegan en BLMer?
pi_219244810
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:44 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Eeeew, een anti zwarte pieter, EN een taalnazi. Ben je toevallig ook vegan en BLMer?
Ik ben gewoon voor het behoud van onze tradities en cultuur. Taal is daar een behoorlijk groot onderdeel van.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 11 november 2025 @ 14:59:10 #28
403820 Aberkullie
Larger than Life
pi_219244889
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:45 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik ben gewoon voor het behoud van onze tradities en cultuur. Taal is daar een behoorlijk groot onderdeel van.
Het is koffietijd, kom we gaan lekker virtue signalen
pi_219244913
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:59 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Het is koffietijd, kom we gaan lekker virtue signalen
Koffietijd om drie uur in de middag, zou je deze traditie niet zo willen vernachelen?
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 11 november 2025 @ 15:15:10 #30
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219244962
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:53 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Een jaarlijks racistisch feest waar kleine kinderen mee worden verpest/besmet kun je best scharen onder leed.

Deze klote discussie elk jaar kun je ook makkelijk eindigen door nu eens eindelijk de zwarte schminck en kroeshaar in de prullenbak te gooien. Zwarte Piet wordt gewoon Piet met zijn eigen natuurlijke huidskleur.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219244981
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:15 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Een jaarlijks racistisch feest waar kleine kinderen mee worden verpest/besmet kun je best scharen onder leed.
Maar het is niet racistisch, en kinderen hebben totaal geen probleem met zwarte piet :D
  dinsdag 11 november 2025 @ 15:21:50 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219244997
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:17 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Maar het is niet racistisch, en kinderen hebben totaal geen probleem met zwarte piet :D
Als kind zag ik ook geen probleem om de ruiten van mijn school in te gooien. Dus dat zegt allemaal niet zo veel.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219245005
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:21 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Als kind zag ik ook geen probleem om de ruiten van mijn school in te gooien. Dus dat zegt allemaal niet zo veel.
Hey kijk eens aan! Deze vergelijkt vandalisme met een laagje schmink :D
pi_219245038
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:23 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Hey kijk eens aan! Deze vergelijkt vandalisme met een laagje schmink :D
yep, in deze gevallen beide niet OK.

dus vergelijking klopt.
  dinsdag 11 november 2025 @ 15:31:34 #35
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219245046
Kan iemand mij vertellen waarom in Iran de zwarte pieten versie een beschermde traditie is van de VN en hier het racistisch is en moet verdwijnen?
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 15:33:35 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219245067
nee niemand geeft een reet om Iran
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 15:34:46 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219245072
quote:

[..]
misschien was je gewoon een vervelend kind?
pi_219245096
quote:
88s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:34 schreef sp3c het volgende:

[..]
misschien was je gewoon een vervelend kind?
pffff... nog steeds vervelend. Nu als user.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 15:40:49 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219245099
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]
pffff... nog steeds vervelend. Nu als user.
wat dat betreft kunnen jullie elkaar de hand schudden
pi_219245109
quote:
88s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
wat dat betreft kunnen jullie elkaar de hand schudden
Ik gooi geen ruiten in.
Ik laat mensen netjes uit de trein stappen
1947-2016
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 15:43:06 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219245115
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik gooi geen ruiten in.
Ik laat mensen netjes uit de trein stappen
ja maar als user ...
pi_219245130
quote:
88s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:43 schreef sp3c het volgende:

[..]
ja maar als user ...
Als je mij echt zo vervelend vind, dan heb je daar je tools voor toch?
:6 :+
1947-2016
pi_219245132
Ik snap niet da deze discussie nog relevant is, van mij had zwarte Piet nooit hoeven verdwijnen, maar zoals het nu is is het toch ook best?
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 15:46:49 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219245133
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als je mij echt zo vervelend vind, dan heb je daar je tools voor toch?
:6 :+
niet ZO vervelend
pi_219245140
quote:
88s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:46 schreef sp3c het volgende:

[..]
niet ZO vervelend
Ok ok ok ok.
1947-2016
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 15:47:21 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219245141
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:46 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik snap niet da deze discussie nog relevant is, van mij had zwarte Piet nooit hoeven verdwijnen, maar zoals het nu is is het toch ook best?
nee die roetpieten zijn gewoon kut, daar is zowel propiet als antipiet het wel over eens

wat het probleem met zwarte piet ook in godsnaam mogen zijn, roetpiet lost het niet op
  Redactie Sport dinsdag 11 november 2025 @ 15:51:18 #47
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219245171
quote:
8s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:14 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Hij komt al met de stoomboot!11!!!1
Slecht voor het milieu, wat een bokkelul.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_219245219
quote:

[..]
Nou, dat zegt toch wel iets over jou. Ik vond vandalisme altijd al not done, zelfs toen ik nog heel jong was.
Graag verwijderen
  dinsdag 11 november 2025 @ 16:02:30 #49
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219245229
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:17 schreef Refragmental het volgende:

[..]
En ook niet met witte. Je punt?
pi_219245266
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:51 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Slecht voor het milieu, wat een bokkelul.
Eerder een paardenlul met schimmel.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219245474
quote:
88s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:47 schreef sp3c het volgende:

[..]
nee die roetpieten zijn gewoon kut, daar is zowel propiet als antipiet het wel over eens

wat het probleem met zwarte piet ook in godsnaam mogen zijn, roetpiet lost het niet op
Nou ja, ik vind het allemaal wel best zo
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 11 november 2025 @ 17:11:14 #52
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_219245597
No more blackface 🤬
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_219245708
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 17:11 schreef Paul het volgende:
No more blackface 🤬
Ga dan naar een Amerikaans forum. Daar heeft het zin.

Hier raakt het kant nog wal.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 11 november 2025 @ 17:31:24 #54
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_219245716
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 17:30 schreef Montagui het volgende:

[..]
Ga dan naar een Amerikaans forum. Daar heeft het zin.

Hier raakt het kant nog wal.
Oh ok
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  Moderator woensdag 12 november 2025 @ 07:17:17 #55
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219249046
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 16:50 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
ik vond het allemaal al wel best zo :P

maar roetpiet is kut, van dichtbij ziet het eruit als een vieze man en van ver weg is het eigenlijk gewoon een zwarte piet
  woensdag 12 november 2025 @ 08:03:59 #56
3542 Gia
User under construction
pi_219249175
quote:

[..]
Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen een wezen martelen en mensen die zich gekwetst VOELEN, omdat iemand zijn gezicht zwart heeft geschminkt, omdat ze zwart claimen als hun huidskleur, terwijl het helemaal geen huidskleur is. Indianen zijn toch ook niet woestboos omdat mensen verkleed als duivel zich rood schminken, 'alsof alle indianen duivels zijn!'
quote:

[..]
Gaat het toch ook al over, dat Sinterklaas maar moet gaan lopen, i.p.v. op een paard zitten.
  woensdag 12 november 2025 @ 08:08:44 #57
3542 Gia
User under construction
pi_219249204
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:46 schreef Watmoetjenou het volgende:
Er moet niet zo hard tegen geageerd worden, laat het aan de bevolking zelf over, in plaats van een klein clubje dat dit voor het hele land wil bepalen.
pi_219249238
Ik stel voor lichtgetinte piet. Niet zwart en niet wit, een mooie compromis.
pi_219249279
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 16:50 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ik vind het er ook een beetje viezig uit zien, maar de kinderen vinden het prima en buiten ´het ziet er niet uit´ is het enige argument dat ome jan geen roetveegpiet zou kunnen spelen. Waarvan ik geen idee heb of dat nou echt waar is.

En als ze ergens in een conservatieve gemeente nog met zwarte pieten willen werken zal ik me daar niet aan storen.
pi_219253142
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2025 08:16 schreef oblo het volgende:
Dan wel goed je waardevolle bezittingen verbergen als je je schoen zet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219253194
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2025 08:16 schreef oblo het volgende:
Dat werkt helaas niet. Het is gek maar een persoon is pas onherkenbaar als je zwarte schmink gebruikt.
Het brein is dan volledig gefopt. Dat is de bedoeling bij Zwarte piet. Even onherkenbaar zijn.
Daarom is in de kleinere gehuchten Zwarte piet nooit weggeweest.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator / Redactie FP donderdag 13 november 2025 @ 08:34:09 #62
Brabo Bastard
pi_219255179
https://www.ad.nl/reimers(...)e-overzien~acae3ddd/

En bedankt he KOZP :r

Ze gaan gelukkig niet naar Texel *O*
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
  donderdag 13 november 2025 @ 08:46:53 #63
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219255284
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 08:34 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
https://www.ad.nl/reimers(...)e-overzien~acae3ddd/

En bedankt he KOZP :r

Ze gaan gelukkig niet naar Texel *O*
Láát ze naar Texel gaan! En dan mogen ze nooit meer toegelaten worden op de veerboot. :Y

Ik weet het, vervelend voor de Texelaren, maar soms moet je een of ander offeren voor de goede zaak.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator / Redactie FP donderdag 13 november 2025 @ 08:50:40 #64
Brabo Bastard
pi_219255306
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 08:46 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Láát ze naar Texel gaan! En dan mogen ze nooit meer toegelaten worden op de veerboot. :Y

Ik weet het, vervelend voor de Texelaren, maar soms moet je een of ander offeren voor de goede zaak.
Er is een belofte gedaan daar, daarom komen ze niet.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219255867
Geen intocht in Yerseke en niet naar Texel?

Uhm, dat was het dan he?

“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 13 november 2025 @ 10:07:45 #66
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_219255915
Echt alles in dit land wordt tegenwoordig gekaapt voor politieke statements, meestal ook nog eens door een klein groepje waar we dan allemaal voor gaan buigen.

Gaaf land, ja.
pi_219256064
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 08:46 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Vaar gewoon naar Vlieland, hebben ze toch niet door.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie FP donderdag 13 november 2025 @ 10:51:22 #68
Brabo Bastard
pi_219256140
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 10:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Vaar gewoon naar Vlieland, hebben ze toch niet door.
Al die Vlielanders: "Wat komen die hier doen?"
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219256184
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 10:51 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Al die Vlielanders: "Wat komen die hier doen?"
Misschien willen ze ze wel kopen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 13 november 2025 @ 12:03:49 #70
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_219256517
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 10:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
Echt alles in dit land wordt tegenwoordig gekaapt voor politieke statements, meestal ook nog eens door een klein groepje waar we dan allemaal voor gaan buigen.

Gaaf land, ja.
Vreselijk inderdaad die zwarte piet knuffelaars die maar hun mening blijven doorduwen.
  Moderator / Redactie FP donderdag 13 november 2025 @ 12:16:01 #71
Brabo Bastard
pi_219256562
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 12:03 schreef Grumpey het volgende:

[..]
Vreselijk inderdaad die zwarte piet knuffelaars die maar hun mening blijven doorduwen.
:')
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219256636
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 11:23 schreef ToT het volgende:

[..]
En in plaats van zo'n witte kraag, dan met bontkraag!
In plaats van pepernoten uit te delen, pakken ze die juist af! *O*
:D de pepernoten zitten in het nektasje ipv de strooizak
  Moderator donderdag 13 november 2025 @ 12:37:26 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219256640
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 12:03 schreef Grumpey het volgende:

[..]
het is lastig om je mening aan te passen als niemand er fatsoenlijke argumenten voor heeft

wel een gaaf land idd w/ w/
pi_219256683
quote:
88s.gif Op donderdag 13 november 2025 12:37 schreef sp3c het volgende:

[..]
het is lastig om je mening aan te passen als niemand er fatsoenlijke argumenten voor heeft

wel een gaaf land idd w/ w/
Hierboven zie je het meest logische argument - het feit dat mensen zoiets weer niet los kan zien van allerlei stereotyperende/racistische grapjes.

Ja, het liefst ban je dat gewoon uit, maar ook dat blijkt ontzettend lastig.
Door 'roetveegpiet' is er een duidelijk fictief figuur die niet per se terug te leiden is, dat beperkt dat geneuzel in ieder geval en dat tegen een slechts kleine prijs, namelijk dat roetveegpieten wellicht net wat meer herkenbaar zijn dan zwarte piet. Waarbij het maar de vraag is of een jong kind daar ineens niet meer in trapt. Ligt ook aan het kind, denk ik.
  Moderator donderdag 13 november 2025 @ 12:51:36 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219256693
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 12:47 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Hierboven zie je het meest logische argument - het feit dat mensen zoiets weer niet los kan zien van allerlei stereotyperende/racistische grapjes.

Ja, het liefst ban je dat gewoon uit, maar ook dat blijkt ontzettend lastig.
Door 'roetveegpiet' is er een duidelijk fictief figuur die niet per se terug te leiden is, dat beperkt dat geneuzel in ieder geval en dat tegen een slechts kleine prijs, namelijk dat roetveegpieten wellicht net wat meer herkenbaar zijn dan zwarte piet. Waarbij het maar de vraag is of een jong kind daar ineens niet meer in trapt. Ligt ook aan het kind, denk ik.
das een beetje een kip/ei verhaal als de discussie start met 'zwarte piet is racisme'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')