Goed voorzien, intocht met traditionele zwarte piet, goed verlopen.quote:Op zaterdag 15 november 2025 01:58 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik verwacht trouwens gewoon een intocht in Yerseke morgen.
Verkeerde mensen hebben jarenlang de verkeerde prioriteiten gehad. Dat geldt voor KOZP en voor die inteeltdorpen.quote:Op zaterdag 15 november 2025 13:44 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het ging, van beide kanten, niet altijd netjes, maar wel top dat de ZP-discussie inderdaad ten einde lijkt en iedereen het prima vindt zo. Of toch vrijwel iedereen.
Dan is iedereen een racist, want iedereen heeft wel een keer iets onbewusts.quote:Op zaterdag 15 november 2025 12:58 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Toch wel.
Je kunt ook onbewust racistisch bezig zijn. Die mensen die jaarlijks hun kinderen aan het besmeuren zijn met dit racistische feest doen dat vast uit liefde, maar het blijft hartstikke fout.
Yerseke!quote:Op zaterdag 15 november 2025 14:03 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Goed voorzien, intocht met traditionele zwarte piet, goed verlopen.
Pieten kunnen prima zwart zijn dus volgens jouw redenatie.quote:Op zaterdag 15 november 2025 14:42 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Verkeerde mensen hebben jarenlang de verkeerde prioriteiten gehad. Dat geldt voor KOZP en voor die inteeltdorpen.
Het is een kinderfeest en het boeit kinderen geen reet of pieten zwart, blank of roetveeg zijn. Als je zwarte piet als teken van racisme beschouwt, maar ook als je denkt dat het sinterklaasfeest minder geslaagd wordt als de pieten niet meer zwart zijn ben je ziek in je hoofd. Je ziet dan namelijk dingen die er niet zijn.
Te weinig? Dan kijk ik andere reclames dan jij. In vrijwel elke reclame zitten negers. Zoveel kom ik irl niet tegen, ieg.quote:Op zaterdag 15 november 2025 09:41 schreef thedeedster het volgende:
).
Klagen dat er te weinig mensen van kleur de hoofdrol hebben in commercials.
En ziek in hoofd.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:03 schreef antweerkie het volgende:
[..]
Pieten kunnen prima zwart zijn dus volgens jouw redenatie.
Je komt aardig denigrerend over met je 'inteeltdorpen'
Nee hoor. Want zwart is geen huidskleur.quote:Op zaterdag 15 november 2025 12:58 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Toch wel.
Je kunt ook onbewust racistisch bezig zijn. Die mensen die jaarlijks hun kinderen aan het besmeuren zijn met dit racistische feest doen dat vast uit liefde, maar het blijft hartstikke fout.
Pieten kunnen alles zijn wat mij betreft. Het doet er namelijk niet toe wat ik vind, het doet er toe wat kinderen vinden en kinderen boeit het niets.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:03 schreef antweerkie het volgende:
[..]
Pieten kunnen prima zwart zijn dus volgens jouw redenatie.
Je komt aardig denigrerend over met je 'inteeltdorpen'
Je hebt op de link geklikt? Dit is niet mijn mening, dit is gewoon bloedserieus. Mensen kijken hier naar.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Te weinig? Dan kijk ik andere reclames dan jij. In vrijwel elke reclame zitten negers. Zoveel kom ik irl niet tegen, ieg.
Oh, ze moeten ook nog de hoofdrol hebben!
Jawel, vandaar die laatste zin. Als je ziet hoeveel negers er in reclames zitten, dan zou je denken dat Nederland voor minstens een kwart bestaat uit mensen met een donkere huid. En dat is niet zo.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:06 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Je hebt op de link geklikt? Dit is niet mijn mening, dit is gewoon bloedserieus. Mensen kijken hier naar.
Als er iemand een inteeltkop heeft is het eerder jerry afriyiequote:Op zaterdag 15 november 2025 16:05 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Pieten kunnen alles zijn wat mij betreft. Het doet er namelijk niet toe wat ik vind, het doet er toe wat kinderen vinden en kinderen boeit het niets.
De meeste dorpen waar het speelt zijn inteeltdorpen ja. Yerseke is een soort Urk light.
En mijn mening over KOZP is min of meer hetzelfde.
lol!quote:An estimated 35–50% of all sub-Saharan African populations either prefer or accept cousin marriages.
huilenquote:Op zaterdag 15 november 2025 16:19 schreef Caland het volgende:
De het is gewoon een kinderfeest voorvechters van onzuh tradities in Yerseke
[ afbeelding ]
Wat een intense treurigheid.
Zwarte Piet is nog in zoveel dorpen present en niet alleen in vissersdorpen, mocht je daar op doelen met inteeltdorpen. Of zijn alle dorpen inteelt volgens jou?quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:05 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Pieten kunnen alles zijn wat mij betreft. Het doet er namelijk niet toe wat ik vind, het doet er toe wat kinderen vinden en kinderen boeit het niets.
De meeste dorpen waar het speelt zijn inteeltdorpen ja. Yerseke is een soort Urk light.
En mijn mening over KOZP is min of meer hetzelfde.
Het zit diep he.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:19 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, hoe kansloos ik de modus operandi van dat KOZP ook vond denk ik dat de beste reclame voor hen nog wel dit soort tokkies zijn geweest (net als die siegheilende lui in Eindhoven bijvoorbeeld)quote:
quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:19 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
Het was bij ons gewoon een feest voor iedereen vroeger. Volwassenen maakten ook surprises en kregen ook kadootjes op Sinterklaas-avond.quote:Op zaterdag 15 november 2025 14:42 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Verkeerde mensen hebben jarenlang de verkeerde prioriteiten gehad. Dat geldt voor KOZP en voor die inteeltdorpen.
Het is een kinderfeest en het boeit kinderen geen reet of pieten zwart, blank of roetveeg zijn. Als je zwarte piet als teken van racisme beschouwt, maar ook als je denkt dat het sinterklaasfeest minder geslaagd wordt als de pieten niet meer zwart zijn ben je ziek in je hoofd. Je ziet dan namelijk dingen die er niet zijn.
ja vandaar dat kozp stopt met bestaan door geldgebrek, omdat er zoveel mensen hetzelfde denken en doneren aan zequote:Op zaterdag 15 november 2025 16:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja, hoe kansloos ik de modus operandi van dat KOZP ook vond denk ik dat de beste reclame voor hen nog wel dit soort tokkies zijn geweest (net als die siegheilende lui in Eindhoven bijvoorbeeld)
Toen had het gros vermoedelijk zoiets van ja, hier hoef ik nou ook weer niet bij te horen.
Reactie gemeente Reimerswaalquote:Op zaterdag 15 november 2025 16:40 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Mooie actie en tevens goed georganiseerd zo te zien. Bovendien helemaal opgezet door de mensen zelf. Oftewel een grassroots beweging zoals mijn linkse vrienden die graag zien
Het was clubs als KOZP ook nooit te doen om de kleur van zwarte piet aangepast te krijgen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:00 schreef -Deluzion- het volgende:
Ik snap ook wel waarom Zwarte Piet niet meer mag maar ik ben zelf ermee opgegroeid, ik wist niet beter. Als kind heb ik Zwarte Piet nooit met racisme geassocieerd, het hoorde gewoon bij het Sinterklaasfeest.
Prima geregeld.quote:Op zaterdag 15 november 2025 17:15 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Reactie gemeente Reimerswaal
De gemeente laat weten dat ze 'officieel' niet op de hoogte was van de alternatieve intocht, maar dat het wel 'gonsde' in het dorp. Voor een sinterklaasintocht is een vergunning nodig en die is niet aangevraagd of verleend, praktisch had dat ook niet gekund in de paar dagen dat de alternatieve tocht werd georganiseerd. De gemeente heeft ervoor gekozen toezicht te houden, maar vandaag verder geen maatregelen te nemen.
Het zou een rare boel worden als een Sinterklaasintocht door de politie moet worden beëindigd, vanwege zwarte piet. 🤔quote:Op zaterdag 15 november 2025 17:15 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Reactie gemeente Reimerswaal
De gemeente laat weten dat ze 'officieel' niet op de hoogte was van de alternatieve intocht, maar dat het wel 'gonsde' in het dorp. Voor een sinterklaasintocht is een vergunning nodig en die is niet aangevraagd of verleend, praktisch had dat ook niet gekund in de paar dagen dat de alternatieve tocht werd georganiseerd. De gemeente heeft ervoor gekozen toezicht te houden, maar vandaag verder geen maatregelen te nemen.
dankbaar voor de useful idiots van hierbovenquote:Op zaterdag 15 november 2025 17:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het was clubs als KOZP ook nooit te doen om de kleur van zwarte piet aangepast te krijgen.
Zwarte pieten waren voor hun een mooie manier om zoveel mogelijk Nederlandse subsidie van blanke clubjes over te hevelen naar clubs die zich puur inzetten om zoveel mogelijke zwarte propaganda te verspreidden.
[ x ]
Nou..........ik amuseer me daar eerder om.quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:11 schreef Koffieplanter het volgende:
mensen van middelbare leeftijd zich boos en druk staan te maken
Blank-veeg-Piet.quote:Op zaterdag 15 november 2025 15:47 schreef epicbeardman het volgende:
En wat als paar van onze zwarte nieuwe medelanders zwarte piet wil spelen? moet hij zich dan blank schminken?
ja want een paar posts op een forum plaatsen is jezelf onwijs druk maken itt zoals kozp bij een optocht gaan staan om deze te verstorenquote:Op zaterdag 15 november 2025 18:11 schreef Koffieplanter het volgende:
Het is ieder jaar weer genieten hoe mensen van middelbare leeftijd zich boos en druk staan te maken om de niet langer zwartgekleurde Piet, terwijl het de doelgroep alleen te doen is om snoepgoed en cadeaus.
Ja, dat ze dit betrekken op links is nogal lachwekkend ja.quote:
Die hadden we nog niet gehoord.quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:11 schreef Koffieplanter het volgende:
Het is ieder jaar weer genieten hoe mensen van middelbare leeftijd zich boos en druk staan te maken om de niet langer zwartgekleurde Piet, terwijl het de doelgroep alleen te doen is om snoepgoed en cadeaus.
Daar is ook een term voor dat is euh.......aversief racisme.quote:Op zaterdag 15 november 2025 15:42 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan is iedereen een racist, want iedereen heeft wel een keer iets onbewusts.
Dan is het dus eigenlijk onzin om het te zeggen, want dan is het nietszeggend om iets te roepen waaraan effectief iedereen deelneemt
Van links mag niks: geen zwarte Piet, geen vlees, niet vliegen, niet flirten .....quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, dat ze dit betrekken op links is nogal lachwekkend ja.
Bron?quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:59 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Van links mag niks: geen zwarte Piet, geen vlees, niet vliegen, niet flirten .....
Die dienen dan helaas buitenspel gezet te worden.quote:Op zaterdag 15 november 2025 15:47 schreef epicbeardman het volgende:
En wat als paar van onze zwarte nieuwe medelanders zwarte piet wil spelen? moet hij zich dan blank schminken?
Correct. Anders zou dat racisme zijn volgens de KOZP'ersquote:Op zaterdag 15 november 2025 15:47 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 15 november 2025 20:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Correct. Anders zou dat racisme zijn volgens de KOZP'ers
[ afbeelding ]
Zie je, je wordt steeds schrikachtiger. Dat krijg je nou van dat zogenaamde racisme-gedoe.quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:44 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Daar is ook een term voor dat is euh.......aversief racisme.
Ik was wel een een film aan het kijken en ik dacht "hey, dat zie je niet vaak een donker gezin in de hoofdrol."
Eigenlijk is dat al racistisch van mij.
can’t make this shit upquote:Op zaterdag 15 november 2025 20:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Correct. Anders zou dat racisme zijn volgens de KOZP'ers
[ afbeelding ]
Je moest eens weten wat wij allemaal uitspoken. Vandaag zelfs draadjesvlees op.quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:59 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Van links mag niks: geen zwarte Piet, geen vlees, niet vliegen, niet flirten .....
Dit dus.quote:Op zaterdag 15 november 2025 17:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het was clubs als KOZP ook nooit te doen om de kleur van zwarte piet aangepast te krijgen.
Zwarte pieten waren voor hun een mooie manier om zoveel mogelijk Nederlandse subsidie van blanke clubjes over te hevelen naar clubs die zich puur inzetten om zoveel mogelijke zwarte propaganda te verspreidden.
[ x ]
Welke linkse politicus wilt vliegen en vlees eten verbieden?quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:59 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Lol, je moet wel echt een gigantische simpleton zijn om dit te denken, lieve hemel.quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:11 schreef Koffieplanter het volgende:
Kun je mij uitleggen waarom het levensgevaarlijk is voor een kind om niet met een zwarte piet maar met een roetveegpiet in aanraking te laten komen? En “dit was in mijn jeugd ook zo” is geen argument, want op dit moment gebruiken flink wat gemeenten de roetveegpiet en ik interpreteer dat jij dat niet oké vindt.quote:Op zaterdag 15 november 2025 23:56 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Lol, je moet wel echt een gigantische simpleton zijn om dit te denken, lieve hemel.
Kleuters kan je ook gewoon een transgendercomplex aanpraten joh, de doelgroep lacht en knikt namelijk op alles wat je ze verteld, die hebben er geen enkel probleem mee!
((()))
Omdat het hele KOZP gebeuren het perfecte voorbeeld is van astroturfing in Nederland. Het is een minuscuul groepje dat misschien maximaal twintig mensen weet te mobiliseren. Er stonden gisteren alleen al meer zwarte pieten in Yerseke, één klein dorpje in Zeeland.quote:Op zondag 16 november 2025 01:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Kun je mij uitleggen waarom het levensgevaarlijk is voor een kind om niet met een zwarte piet maar met een roetveegpiet in aanraking te laten komen? En “dit was in mijn jeugd ook zo” is geen argument, want op dit moment gebruiken flink wat gemeenten de roetveegpiet en ik interpreteer dat jij dat niet oké vindt.
Klopt. In 2015 heb ik op Fok! Hier al de aanzet voor gegeven. De links (die het niet meer doen, maar ik heb nog de screenshots) staan nog in de op. Later (omstreeks 2019 of zo) zijn GeenStijl en de Telegraaf daar dieper op ingegaan. Ik heb daarover nog contact gehad met Wierd Duk.quote:Op zaterdag 15 november 2025 22:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit dus.
Nanninga, toen nog bij geenstijl, had hier ook een blog over die dit vanaf jaar 2 ofso compleet blootlegde. Heel netwerk subsidieclubjes met die esajas als eindpunt. Ging never nooit om racisme, ging om gratis lala geld. En al dat volk er maar intrappen met open ogen.
Vast nog terug te lezen in de topics hier.
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Jij geeft alleen aan waarom jij zelf gefrustreerd bent door het “vervangen” van ZP door de roetveegvariant. Ik vraag waarom de roetveegvariant zoals deze nu bestaat en wordt gebruikt, gevaarlijk zou zijn voor kinderen. Want dat was wat je beweerde.quote:Op zondag 16 november 2025 10:23 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Omdat het hele KOZP gebeuren het perfecte voorbeeld is van astroturfing in Nederland. Het is een minuscuul groepje dat misschien maximaal twintig mensen weet te mobiliseren. Er stonden gisteren alleen al meer zwarte pieten in Yerseke, één klein dorpje in Zeeland.
Het heeft de afgelopen jaren onevenredig veel aandacht gekregen, tegenstanders van de traditionale pieten hebben jaar in jaar uit hun domme kul verhaal op de televisie mogen scanderen zonder kritische tegenspraak. Bedreigingen aan het adres van organisaties die een gewone piet wilden zijn vrijwel allemaal ongestraft gebleven. Dat de hele beweging ook nog eens hevig leunt op cultuurmarxistische retoriek wat is over komen waaien uit de VS maakt het al helemaal dat we waakzaam zouden moeten zijn voor dit soort veranderingen.
"Mensen vinden het prima". Nadat de mainstream media jarenlang een narratief gepusht heeft ja.
Waar zeg ik datquote:Op zondag 16 november 2025 10:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Jij geeft alleen aan waarom jij zelf gefrustreerd bent door het “vervangen” van ZP door de roetveegvariant. Ik vraag waarom de roetveegvariant zoals deze nu bestaat en wordt gebruikt, gevaarlijk zou zijn voor kinderen. Want dat was wat je beweerde.
Dat impliceer je door te vergelijken met een transgendercomplex.quote:
Nu wordt er geschermd met 'cultuur verandert nu eenmaal dus de kleur van Zwarte Piet ook', en daar moeten we ons bij neerleggen. Echter de kleur van Zwarte Piet is niet spontaan, maar onder grote druk veranderd. Het grootste gedeelte van Nederland vindt het allemaal prima. Dus, de discussie kan stoppen. Toch?quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:11 schreef Koffieplanter het volgende:
Er zijn ook een heleboel films en series met een overwegend zwarte cast, met slecht 1 of 2 blanken. Want dat is dan een normale afspiegeling van de maatschappij? En als het andersom is, wordt er 'racisme' geschreeuwd.quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:44 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Daar is ook een term voor dat is euh.......aversief racisme.
Ik was wel een een film aan het kijken en ik dacht "hey, dat zie je niet vaak een donker gezin in de hoofdrol."
Eigenlijk is dat al racistisch van mij.
De term racisme wordt inderdaad in je gezicht geschreeuwd. Een teken dat er wat dit betreft, zwaar geïntimideerd wordt.quote:Op zondag 16 november 2025 12:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Nu wordt er geschermd met 'cultuur verandert nu eenmaal dus de kleur van Zwarte Piet ook', en daar moeten we ons bij neerleggen. Echter de kleur van Zwarte Piet is niet spontaan, maar onder grote druk veranderd. Het grootste gedeelte van Nederland vindt het allemaal prima. Dus, de discussie kan stoppen. Toch?
Wat als nu de mensen die Piet spelen, langzaamaan meer en meer roetvegen gaan gebruiken om onherkenbaarder te worden voor de omgeving. Dan is dat toch een spontane en natuurlijke verandering, toch?
Wordt dat dan ook geaccepteerd? Of moet dat dan weer met geweld de kop ingedrukt worden? Werkt 'cultuurverandering' maar 1 kant op?
[..]
Er zijn ook een heleboel films en series met een overwegend zwarte cast, met slecht 1 of 2 blanken. Want dat is dan een normale afspiegeling van de maatschappij? En als het andersom is, wordt er 'racisme' geschreeuwd.
Nee hoor, hij zegt daarmee alleen dat je kinderen alles wijs kunt maken, die pikken het toch wel, want het maakt kinderen niet uit. Dus maakt het kinderen ook niet uit als Piet gewoon zwart zou blijven. Het zijn echter volwassenen die zich hier druk over maken, want zij vinden dat hun donkerbruine huidskleur op zwart lijkt en voelen zich gepersifleerd. Terwijl juist het zwart iedereen gelijk maakt. Want of je nu iemand die donker gekleurd is zwart schminkt, of iemand die blank is, dat maakt niet uit. Ze zijn dan allebei hetzelfde. Daarom lijken alle Zwarte Pieten op elkaar. Omdat het een verzonnen figuurtje is.quote:Op zondag 16 november 2025 11:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat impliceer je door te vergelijken met een transgendercomplex.
Zelfs hier in dit topic, kut volkquote:Op zondag 16 november 2025 12:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De term racisme wordt inderdaad in je gezicht geschreeuwd. Een teken dat er wat dit betreft, zwaar geïntimideerd wordt.
Is dit een grap?quote:Op zondag 16 november 2025 11:59 schreef Rnie het volgende:
Zojuist hoorde ik "Sinterklaas komt maar binnen met je piet" in de plaatselijke supermarkt. Een tamelijk bezittelijk gegeven, alsof pieten eigendom zijn van Sinterklaas.
Wanneer wordt dit kinderliedje herziend?
quote:Kick Out Zwarte Piet stopt - en in Glanerbrug is elke piet weer zwart
Actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) stopt, nu de roetveegpiet de norm lijkt. Maar in Glanerbrug vieren ze de intocht juist weer met 55 uitsluitend zwarte pieten.
Na vijftien jaar actievoeren stopt Kick Out Zwarte Piet. Oprichter Jerry Afriyie beschouwt de missie als geslaagd. De roetveegpiet is de norm geworden in het Sinterklaasjournaal en bij grote bedrijven.
Het verzet in Glanerbrug
In Glanerbrug waait een andere wind. Daar kwam Sinterklaas dit weekend aan met 55 pieten, allemaal traditioneel zwart- of donkerbruin geschminkt. „Er komt hier geen roetveegpiet bij,” zegt Gerto Wermer.
Wermer is voorzitter van de Stichting Levendig Enschede en al sinds 1986 hoofdpiet in het dorp. Volgens hem leeft de wens voor een traditionele intocht „heel erg” in Glanerbrug. „Als ze niet houden van zwarte piet,” stelt Wermer, „dan moet ze naar een andere stad gaan.”
Vorig jaar ging de intocht niet door. De reden? Geen landelijke protesten, maar ruzie tussen de Glanerbrugse ondernemers. „De een wil wel traditionele pieten en de ander alleen maar roetveegpieten”, legt Wermer uit.
Omdat de ondernemers er niet uitkwamen, werd de evenementenvergunning niet getekend. In 2024 was Glanerbrug een dorp zonder intocht. Om die impasse te doorbreken, nam Wermer een bestaande stichting over, de stichting Levendig Enschede. Zo kon hij, los van de verdeelde ondernemers, zelf het „hele verhaal weer opstarten”. De stichting bestaat uit vier mensen.
Juridisch sterk
De nieuwe stichting vroeg een vergunning aan. De gemeente Enschede heeft nog wel geprobeerd Wermer te overtuigen om ‘aan het landelijke voorbeeld mee te doen’ en dus voor roetveegpieten te kiezen. De stichting weigerde.
Wermer stond juridisch sterk. „Kijk, de gemeente mag het niet verbieden. Zwarte piet is niet verboden”, zegt hij. Omdat de stichting alle documenten netjes aanleverde, moest de gemeente de vergunning verstrekken. De intocht werd betaald met steun van de gemeente, de Rabobank, lokale sponsors en donaties. „We hebben jaarlijks zo’n 5000 euro nodig.”
Twee werelden
De intocht in Glanerbrug trok volgens Wermer 1000 tot 2000 man publiek. „Eén groot feest”, noemt hij het. Voor Wermer is het duidelijk: volgend jaar doen ze het „100% zeker” weer zo. Roetveegpieten zijn niet welkom: „Als er een roetveegpiet bij komt dan stopt de helft van de groep, dus daar gaan we niet doen. Wil je roetveegpiet zijn, dan niet bij ons, maar bijvoorbeeld in Enschede.”
Terwijl Jerry Afriyie de strijd als gewonnen beschouwt, gelooft Gerto Wermer dat de terugkeer naar zwarte piet is ingezet. Hij is ervan overtuigd. „Op heel veel plekken gaan weer gewoon traditionele pieten komen.” De nationale trend en de lokale werkelijkheid in Glanerbrug lijken voorlopig uit twee totaal verschillende werelden te bestaan.
https://www.tubantia.nl/e(...)weer-zwart~afbc1a28/
Het is complete kolder om al die mooie, nostalgische liedjes te veranderen omdat er het woordje roe, knecht of zwart in voor komt.quote:Op zondag 16 november 2025 11:59 schreef Rnie het volgende:
Zojuist hoorde ik "Sinterklaas komt maar binnen met je piet" in de plaatselijke supermarkt. Een tamelijk bezittelijk gegeven, alsof pieten eigendom zijn van Sinterklaas.
Waarom zou het een grap zijn? In het kinderliejde zijn pieten duidelijk ondergeschikt aan Sinterklaas, ze functioneren als zijn bezit. Dat komt gevaarlijk dicht in de buurt van een systeem dat op slavernij lijkt. Is het dan niet uiterst shockerend dat pieten nog steeds worden neergezet als personen die eigendom zijn van Sinterklaas?quote:
Je komt over alsof je de ganse dag Sinterklaasliedjes en -dingen zit uit te pluizen op rascistische inhoud. Weet je wat ik daar van vind?quote:Op zondag 16 november 2025 13:19 schreef Rnie het volgende:
[..]
Waarom zou het een grap zijn? In het kinderliejde zijn pieten duidelijk ondergeschikt aan Sinterklaas, ze functioneren als zijn bezit. Dat komt gevaarlijk dicht in de buurt van een systeem dat op slavernij lijkt. Is het dan niet uiterst shockerend dat pieten nog steeds worden neergezet als personen die eigendom zijn van Sinterklaas?
Zelfs A12 plakkers met vettig blauw haar en wolven tshirts verbleken bij mijn slippery-slope beargumentatie.quote:Op zondag 16 november 2025 13:23 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je komt over alsof je de ganse dag Sinterklaasliedjes en -dingen zit uit te pluizen op rascistische inhoud. Weet je wat ik daar van vind?
SNEU
Dat draaien ze straks weer terug, denk ik. Het is ook veel goedkoper om ome Theo geschminkt (dus onherkenbaar) Zwarte Piet te laten spelen, dan dat je Zwarte Pieten/Roetveeg Pieten in moet huren. Misschien dat daar niemand over heeft nagedacht.quote:Op zondag 16 november 2025 09:48 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Toch wel frappant dat er weer meer Zwarte Pieten zijn gezien dit jaar.
Het was altijd knechtquote:Op zondag 16 november 2025 11:59 schreef Rnie het volgende:
Knecht mag niet meer, maar een aanduiding als zijnde een bezit mag tegenwoordig wel.quote:
Tja, dat is gewoon een natuurlijke verandering van 'traditie'. Dat moet men gewoon accepteren.quote:
Zwart is geen huidskleur. Ook een donkergetint persoon kan zwart als roet zijn als hij door een schoorsteen geklommen is. Het is absurd om dit aan een huidskleur te verbinden.quote:Op zondag 16 november 2025 12:51 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Het is complete kolder om al die mooie, nostalgische liedjes te veranderen omdat er het woordje roe, knecht of zwart in voor komt.
Wat ik wel kan billijken is dat 'want al ben ik zwart als roet, meen het toch goed' niet meer gebruikt wordt. Dat vind ik wel een racistische tekst.
Dat kan je niet meer zingen in een schoolklasje waarbij de helft uit donkergetinte kinderen bestaat.
Mijn vader was vroeger melkboer en heeft heel wat knechtjes gehad. Dat waren, meestal jongens, die zo een zakcentje bijverdienden. Het woord 'knecht' betekent niet 'slaaf'.quote:Op zondag 16 november 2025 13:19 schreef Rnie het volgende:
[..]
Waarom zou het een grap zijn? In het kinderliejde zijn pieten duidelijk ondergeschikt aan Sinterklaas, ze functioneren als zijn bezit. Dat komt gevaarlijk dicht in de buurt van een systeem dat op slavernij lijkt. Is het dan niet uiterst shockerend dat pieten nog steeds worden neergezet als personen die eigendom zijn van Sinterklaas?
Moet je eens in een bordeel gaan zingen.quote:Op zondag 16 november 2025 11:59 schreef Rnie het volgende:
Kan ik mij nog wel herinneren van je ja.quote:Op zondag 16 november 2025 10:34 schreef Montagui het volgende:
[..]
Klopt. In 2015 heb ik op Fok! Hier al de aanzet voor gegeven. De links (die het niet meer doen, maar ik heb nog de screenshots) staan nog in de op. Later (omstreeks 2019 of zo) zijn GeenStijl en de Telegraaf daar dieper op ingegaan. Ik heb daarover nog contact gehad met Wierd Duk.
Na de individuele acties van Gerda Havertong en de 'kunstuiting' van Quinsy Gario is het 'masterplan' bedacht door (herstelbetalingen activist) Sandew Hira. Hij had het geluk dat hij de 'woke, social media en Gloria Wekker'-tijd mee had. De 'whitey helpers' en 'useful idiots' keken niet verder dan de (nooit bewezen) kreet "Zwarte Piet = racisme".
Die kreet was voor hen al genoeg. Een discussie is er dan ook nooit geweest. Want alleen activisten zijn in de media aan het woord geweest. Nooit is een Afriyie in dezelfde ruimte geplaatst met bv een Michiel de Jong (De Komediant) om ECHT een discussie te voeren.
Het is gebleken dat de ruggegraat van 'de Nederlander' best schrikwekkend zwak is gebleken als het merendeel in de val van die ene kreet trap. Nooit is daarvoor echte onderbouwing gegeven. Maar 'we' deugen wel...
Mede daarom is mijn onderschrift ook mijn onderschrift.
Sinterklaas kocht slaven vrij. Uit dankbaarheid gingen ze voor hem werken als knecht, betaald.quote:Op zondag 16 november 2025 13:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn vader was vroeger melkboer en heeft heel wat knechtjes gehad. Dat waren, meestal jongens, die zo een zakcentje bijverdienden. Het woord 'knecht' betekent niet 'slaaf'.
Klopt. Ze gingen als knecht werken. Het woord 'knecht' bestond al voordat vrijgekochte slaven als knecht gingen werken. Veel oude ambachtslieden hadden vroeger een knecht. De bakkersknecht, de boerenknecht enz.... Staat totaal los van de slavernij.quote:Op zondag 16 november 2025 15:11 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Sinterklaas kocht slaven vrij. Uit dankbaarheid gingen ze voor hem werken als knecht, betaald.
Ik denk dat het "de Nederlander" gewoon geen flikker kan schelen, zolang zijn/haar kinderen maar plezier hebben. En die hebben dat met een roetveeg Piet niet minder dan met een klassieke Piet.quote:Op zondag 16 november 2025 10:34 schreef Montagui het volgende:
Het is gebleken dat de ruggegraat van 'de Nederlander' best schrikwekkend zwak is gebleken als het merendeel in de val van die ene kreet trap. Nooit is daarvoor echte onderbouwing gegeven. Maar 'we' deugen wel...
Hier ook, echt stukken donkerder als vorig jaar. Volgend jaar gewoon weer zwart denk ik.quote:Op zondag 16 november 2025 15:03 schreef Gia het volgende:
Net even gekeken naar de intocht in mijn woonplaats. Het valt me op dat de roetveegpieten geschminkt zijn met een egale laag grijze schmink en daarover enkele zwarte roetvegen. Benieuwd of dit acceptabel is bij de anti pieten.
Precies.quote:Op zondag 16 november 2025 13:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn vader was vroeger melkboer en heeft heel wat knechtjes gehad. Dat waren, meestal jongens, die zo een zakcentje bijverdienden. Het woord 'knecht' betekent niet 'slaaf'.
Huhquote:Op zondag 16 november 2025 13:29 schreef Rnie het volgende:
[..]
Zelfs A12 plakkers met vettig blauw haar en wolven tshirts verbleken bij mijn slippery-slope beargumentatie.
Klopt, dat leren ze op de workshops die gemeenten geven. Er zit een flinke laag foundation onder de roetvegen. Dat helpt ook in het onherkenbaar maken van Roetveegpieten.quote:Op zondag 16 november 2025 15:03 schreef Gia het volgende:
Net even gekeken naar de intocht in mijn woonplaats. Het valt me op dat de roetveegpieten geschminkt zijn met een egale laag grijze schmink en daarover enkele zwarte roetvegen. Benieuwd of dit acceptabel is bij de anti pieten.
Anti Pieten? Zijn er nu ook mensen die alle Pieten weg willen hebben? Arme Sint..quote:Op zondag 16 november 2025 15:03 schreef Gia het volgende:
Clubs als KOZP hebben al vaak aangegeven dat ze tegen veel meer zijn dan de zwarte schmink van piet. Eigenlijk alles aan de pieten klopte niet en was racistisch. Van de oorbellen, kroeshaar, pakjes, lippen tot de dansjes van piet waren fout en moesten verdwijnen. Iedere keer dat we weer dingen aangepast hadden volgde nieuwe eisen.quote:Op zondag 16 november 2025 17:05 schreef Ramboetan het volgende:
[..]
Anti Pieten? Zijn er nu ook mensen die alle Pieten weg willen hebben? Arme Sint..
Dit klopt wel denk ik, maar ik vind wel dat de Piet onherkenbaar moet zijn. De kinderen zien anders dat het de buurman is. En dat is kut natuurlijk. Dus wat meer smink dan hier en daar een veegje.quote:Op zondag 16 november 2025 15:44 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik denk dat het "de Nederlander" gewoon geen flikker kan schelen, zolang zijn/haar kinderen maar plezier hebben. En die hebben dat met een roetveeg Piet niet minder dan met een klassieke Piet.
Het hebben van knechten is niet woke.quote:Op zondag 16 november 2025 16:34 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Precies.
Er was zelfs een keer iemand die ophef probeerde te creëren omdat ze in het wielrennen ook knechten hebben. En die vond dat niet kunnen.
een knecht is niemand minder dan een helper, een assistent.
Was te verwachtenquote:Op woensdag 19 november 2025 13:15 schreef Aether het volgende:
KOZP stopt: Zwarte Piet maakt rentree
Zelfde etymologie als het Engelse knight. De status van een knecht is nauw verwant aan die van de meester en het is eigenlijk altijd de jongere.quote:Op zondag 16 november 2025 16:34 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Precies.
Er was zelfs een keer iemand die ophef probeerde te creëren omdat ze in het wielrennen ook knechten hebben. En die vond dat niet kunnen.
De negatieve klank van het woordje 'knecht', komt vooral door het werkwoord 'knechten', wat werd gebezigd bij het tot slaaf maken en onderdrukken van mensen. Het woordje 'knecht' in de zin van een hulpje is ervan afgeleid en werd ook vaak als verkleinwoordje gebruikt. "De bakker heeft een knechtje."quote:Op zondag 16 november 2025 16:34 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
Precies.
Mooi! Kappen met die onzin. Zwarte Piet is geen racisme. Zwart is geen huidskleur en wij zijn niet wit.quote:Op woensdag 19 november 2025 13:15 schreef Aether het volgende:
KOZP stopt: Zwarte Piet maakt rentree
En als je als Op en Oma geen gekleurd kleinkind hebt hoor je er niet meer bij.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Jawel, vandaar die laatste zin. Als je ziet hoeveel negers er in reclames zitten, dan zou je denken dat Nederland voor minstens een kwart bestaat uit mensen met een donkere huid. En dat is niet zo.
Ook met kwispanels, jurypanels en noem maar op, er moet een neger bij.
Niet bij het tot slaaf maken hoor, dat ging in Afrikaanse talen.quote:Op woensdag 19 november 2025 16:36 schreef Gia het volgende:
[..]
De negatieve klank van het woordje 'knecht', komt vooral door het werkwoord 'knechten', wat werd gebezigd bij het tot slaaf maken en onderdrukken van mensen.
Dat zijn dan ook niet de enige slaven die er ooit geweest zijn. Ook al zien ze dat zelf, blijkbaar, anders.quote:Op donderdag 20 november 2025 11:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet bij het tot slaaf maken hoor, dat ging in Afrikaanse talen.
Nee, maar in de Nederlandse taal is het meestal een abstractie, iets van ver weg of van een ver verleden. Als slaven leven als metafoor voor de Spaanse onderdrukking, dat soort dingen.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook niet de enige slaven die er ooit geweest zijn. Ook al zien ze dat zelf, blijkbaar, anders.
Ik hoop ook dat die ergens in de toekomst weer terug zal keren, maar ik zou het begrijpen als @Danny andere prioriteiten stelt.quote:Op donderdag 20 november 2025 14:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ook graag de zwarte piet smiley terug op Fok. Dankuwel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |