Omdat het hele KOZP gebeuren het perfecte voorbeeld is van astroturfing in Nederland. Het is een minuscuul groepje dat misschien maximaal twintig mensen weet te mobiliseren. Er stonden gisteren alleen al meer zwarte pieten in Yerseke, één klein dorpje in Zeeland.quote:Op zondag 16 november 2025 01:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Kun je mij uitleggen waarom het levensgevaarlijk is voor een kind om niet met een zwarte piet maar met een roetveegpiet in aanraking te laten komen? En “dit was in mijn jeugd ook zo” is geen argument, want op dit moment gebruiken flink wat gemeenten de roetveegpiet en ik interpreteer dat jij dat niet oké vindt.
Klopt. In 2015 heb ik op Fok! Hier al de aanzet voor gegeven. De links (die het niet meer doen, maar ik heb nog de screenshots) staan nog in de op. Later (omstreeks 2019 of zo) zijn GeenStijl en de Telegraaf daar dieper op ingegaan. Ik heb daarover nog contact gehad met Wierd Duk.quote:Op zaterdag 15 november 2025 22:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit dus.
Nanninga, toen nog bij geenstijl, had hier ook een blog over die dit vanaf jaar 2 ofso compleet blootlegde. Heel netwerk subsidieclubjes met die esajas als eindpunt. Ging never nooit om racisme, ging om gratis lala geld. En al dat volk er maar intrappen met open ogen.
Vast nog terug te lezen in de topics hier.
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Jij geeft alleen aan waarom jij zelf gefrustreerd bent door het “vervangen” van ZP door de roetveegvariant. Ik vraag waarom de roetveegvariant zoals deze nu bestaat en wordt gebruikt, gevaarlijk zou zijn voor kinderen. Want dat was wat je beweerde.quote:Op zondag 16 november 2025 10:23 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Omdat het hele KOZP gebeuren het perfecte voorbeeld is van astroturfing in Nederland. Het is een minuscuul groepje dat misschien maximaal twintig mensen weet te mobiliseren. Er stonden gisteren alleen al meer zwarte pieten in Yerseke, één klein dorpje in Zeeland.
Het heeft de afgelopen jaren onevenredig veel aandacht gekregen, tegenstanders van de traditionale pieten hebben jaar in jaar uit hun domme kul verhaal op de televisie mogen scanderen zonder kritische tegenspraak. Bedreigingen aan het adres van organisaties die een gewone piet wilden zijn vrijwel allemaal ongestraft gebleven. Dat de hele beweging ook nog eens hevig leunt op cultuurmarxistische retoriek wat is over komen waaien uit de VS maakt het al helemaal dat we waakzaam zouden moeten zijn voor dit soort veranderingen.
"Mensen vinden het prima". Nadat de mainstream media jarenlang een narratief gepusht heeft ja.
Waar zeg ik datquote:Op zondag 16 november 2025 10:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Jij geeft alleen aan waarom jij zelf gefrustreerd bent door het “vervangen” van ZP door de roetveegvariant. Ik vraag waarom de roetveegvariant zoals deze nu bestaat en wordt gebruikt, gevaarlijk zou zijn voor kinderen. Want dat was wat je beweerde.
Dat impliceer je door te vergelijken met een transgendercomplex.quote:
Nu wordt er geschermd met 'cultuur verandert nu eenmaal dus de kleur van Zwarte Piet ook', en daar moeten we ons bij neerleggen. Echter de kleur van Zwarte Piet is niet spontaan, maar onder grote druk veranderd. Het grootste gedeelte van Nederland vindt het allemaal prima. Dus, de discussie kan stoppen. Toch?quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:11 schreef Koffieplanter het volgende:
Het is ieder jaar weer genieten hoe mensen van middelbare leeftijd zich boos en druk staan te maken om de niet langer zwartgekleurde Piet, terwijl het de doelgroep alleen te doen is om snoepgoed en cadeaus.
Er zijn ook een heleboel films en series met een overwegend zwarte cast, met slecht 1 of 2 blanken. Want dat is dan een normale afspiegeling van de maatschappij? En als het andersom is, wordt er 'racisme' geschreeuwd.quote:Op zaterdag 15 november 2025 18:44 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Daar is ook een term voor dat is euh.......aversief racisme.
Ik was wel een een film aan het kijken en ik dacht "hey, dat zie je niet vaak een donker gezin in de hoofdrol."
Eigenlijk is dat al racistisch van mij.
De term racisme wordt inderdaad in je gezicht geschreeuwd. Een teken dat er wat dit betreft, zwaar geïntimideerd wordt.quote:Op zondag 16 november 2025 12:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Nu wordt er geschermd met 'cultuur verandert nu eenmaal dus de kleur van Zwarte Piet ook', en daar moeten we ons bij neerleggen. Echter de kleur van Zwarte Piet is niet spontaan, maar onder grote druk veranderd. Het grootste gedeelte van Nederland vindt het allemaal prima. Dus, de discussie kan stoppen. Toch?
Wat als nu de mensen die Piet spelen, langzaamaan meer en meer roetvegen gaan gebruiken om onherkenbaarder te worden voor de omgeving. Dan is dat toch een spontane en natuurlijke verandering, toch?
Wordt dat dan ook geaccepteerd? Of moet dat dan weer met geweld de kop ingedrukt worden? Werkt 'cultuurverandering' maar 1 kant op?
[..]
Er zijn ook een heleboel films en series met een overwegend zwarte cast, met slecht 1 of 2 blanken. Want dat is dan een normale afspiegeling van de maatschappij? En als het andersom is, wordt er 'racisme' geschreeuwd.
Nee hoor, hij zegt daarmee alleen dat je kinderen alles wijs kunt maken, die pikken het toch wel, want het maakt kinderen niet uit. Dus maakt het kinderen ook niet uit als Piet gewoon zwart zou blijven. Het zijn echter volwassenen die zich hier druk over maken, want zij vinden dat hun donkerbruine huidskleur op zwart lijkt en voelen zich gepersifleerd. Terwijl juist het zwart iedereen gelijk maakt. Want of je nu iemand die donker gekleurd is zwart schminkt, of iemand die blank is, dat maakt niet uit. Ze zijn dan allebei hetzelfde. Daarom lijken alle Zwarte Pieten op elkaar. Omdat het een verzonnen figuurtje is.quote:Op zondag 16 november 2025 11:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat impliceer je door te vergelijken met een transgendercomplex.
Zelfs hier in dit topic, kut volkquote:Op zondag 16 november 2025 12:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De term racisme wordt inderdaad in je gezicht geschreeuwd. Een teken dat er wat dit betreft, zwaar geïntimideerd wordt.
Is dit een grap?quote:Op zondag 16 november 2025 11:59 schreef Rnie het volgende:
Zojuist hoorde ik "Sinterklaas komt maar binnen met je piet" in de plaatselijke supermarkt. Een tamelijk bezittelijk gegeven, alsof pieten eigendom zijn van Sinterklaas.
Wanneer wordt dit kinderliedje herziend?
quote:Kick Out Zwarte Piet stopt - en in Glanerbrug is elke piet weer zwart
Actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) stopt, nu de roetveegpiet de norm lijkt. Maar in Glanerbrug vieren ze de intocht juist weer met 55 uitsluitend zwarte pieten.
Na vijftien jaar actievoeren stopt Kick Out Zwarte Piet. Oprichter Jerry Afriyie beschouwt de missie als geslaagd. De roetveegpiet is de norm geworden in het Sinterklaasjournaal en bij grote bedrijven.
Het verzet in Glanerbrug
In Glanerbrug waait een andere wind. Daar kwam Sinterklaas dit weekend aan met 55 pieten, allemaal traditioneel zwart- of donkerbruin geschminkt. „Er komt hier geen roetveegpiet bij,” zegt Gerto Wermer.
Wermer is voorzitter van de Stichting Levendig Enschede en al sinds 1986 hoofdpiet in het dorp. Volgens hem leeft de wens voor een traditionele intocht „heel erg” in Glanerbrug. „Als ze niet houden van zwarte piet,” stelt Wermer, „dan moet ze naar een andere stad gaan.”
Vorig jaar ging de intocht niet door. De reden? Geen landelijke protesten, maar ruzie tussen de Glanerbrugse ondernemers. „De een wil wel traditionele pieten en de ander alleen maar roetveegpieten”, legt Wermer uit.
Omdat de ondernemers er niet uitkwamen, werd de evenementenvergunning niet getekend. In 2024 was Glanerbrug een dorp zonder intocht. Om die impasse te doorbreken, nam Wermer een bestaande stichting over, de stichting Levendig Enschede. Zo kon hij, los van de verdeelde ondernemers, zelf het „hele verhaal weer opstarten”. De stichting bestaat uit vier mensen.
Juridisch sterk
De nieuwe stichting vroeg een vergunning aan. De gemeente Enschede heeft nog wel geprobeerd Wermer te overtuigen om ‘aan het landelijke voorbeeld mee te doen’ en dus voor roetveegpieten te kiezen. De stichting weigerde.
Wermer stond juridisch sterk. „Kijk, de gemeente mag het niet verbieden. Zwarte piet is niet verboden”, zegt hij. Omdat de stichting alle documenten netjes aanleverde, moest de gemeente de vergunning verstrekken. De intocht werd betaald met steun van de gemeente, de Rabobank, lokale sponsors en donaties. „We hebben jaarlijks zo’n 5000 euro nodig.”
Twee werelden
De intocht in Glanerbrug trok volgens Wermer 1000 tot 2000 man publiek. „Eén groot feest”, noemt hij het. Voor Wermer is het duidelijk: volgend jaar doen ze het „100% zeker” weer zo. Roetveegpieten zijn niet welkom: „Als er een roetveegpiet bij komt dan stopt de helft van de groep, dus daar gaan we niet doen. Wil je roetveegpiet zijn, dan niet bij ons, maar bijvoorbeeld in Enschede.”
Terwijl Jerry Afriyie de strijd als gewonnen beschouwt, gelooft Gerto Wermer dat de terugkeer naar zwarte piet is ingezet. Hij is ervan overtuigd. „Op heel veel plekken gaan weer gewoon traditionele pieten komen.” De nationale trend en de lokale werkelijkheid in Glanerbrug lijken voorlopig uit twee totaal verschillende werelden te bestaan.
https://www.tubantia.nl/e(...)weer-zwart~afbc1a28/
Het is complete kolder om al die mooie, nostalgische liedjes te veranderen omdat er het woordje roe, knecht of zwart in voor komt.quote:Op zondag 16 november 2025 11:59 schreef Rnie het volgende:
Zojuist hoorde ik "Sinterklaas komt maar binnen met je piet" in de plaatselijke supermarkt. Een tamelijk bezittelijk gegeven, alsof pieten eigendom zijn van Sinterklaas.
Waarom zou het een grap zijn? In het kinderliejde zijn pieten duidelijk ondergeschikt aan Sinterklaas, ze functioneren als zijn bezit. Dat komt gevaarlijk dicht in de buurt van een systeem dat op slavernij lijkt. Is het dan niet uiterst shockerend dat pieten nog steeds worden neergezet als personen die eigendom zijn van Sinterklaas?quote:
Je komt over alsof je de ganse dag Sinterklaasliedjes en -dingen zit uit te pluizen op rascistische inhoud. Weet je wat ik daar van vind?quote:Op zondag 16 november 2025 13:19 schreef Rnie het volgende:
[..]
Waarom zou het een grap zijn? In het kinderliejde zijn pieten duidelijk ondergeschikt aan Sinterklaas, ze functioneren als zijn bezit. Dat komt gevaarlijk dicht in de buurt van een systeem dat op slavernij lijkt. Is het dan niet uiterst shockerend dat pieten nog steeds worden neergezet als personen die eigendom zijn van Sinterklaas?
Zelfs A12 plakkers met vettig blauw haar en wolven tshirts verbleken bij mijn slippery-slope beargumentatie.quote:Op zondag 16 november 2025 13:23 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je komt over alsof je de ganse dag Sinterklaasliedjes en -dingen zit uit te pluizen op rascistische inhoud. Weet je wat ik daar van vind?
SNEU
Dat draaien ze straks weer terug, denk ik. Het is ook veel goedkoper om ome Theo geschminkt (dus onherkenbaar) Zwarte Piet te laten spelen, dan dat je Zwarte Pieten/Roetveeg Pieten in moet huren. Misschien dat daar niemand over heeft nagedacht.quote:Op zondag 16 november 2025 09:48 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Toch wel frappant dat er weer meer Zwarte Pieten zijn gezien dit jaar.
Het was altijd knechtquote:Op zondag 16 november 2025 11:59 schreef Rnie het volgende:
Knecht mag niet meer, maar een aanduiding als zijnde een bezit mag tegenwoordig wel.quote:
Tja, dat is gewoon een natuurlijke verandering van 'traditie'. Dat moet men gewoon accepteren.quote:
Zwart is geen huidskleur. Ook een donkergetint persoon kan zwart als roet zijn als hij door een schoorsteen geklommen is. Het is absurd om dit aan een huidskleur te verbinden.quote:Op zondag 16 november 2025 12:51 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Het is complete kolder om al die mooie, nostalgische liedjes te veranderen omdat er het woordje roe, knecht of zwart in voor komt.
Wat ik wel kan billijken is dat 'want al ben ik zwart als roet, meen het toch goed' niet meer gebruikt wordt. Dat vind ik wel een racistische tekst.
Dat kan je niet meer zingen in een schoolklasje waarbij de helft uit donkergetinte kinderen bestaat.
Mijn vader was vroeger melkboer en heeft heel wat knechtjes gehad. Dat waren, meestal jongens, die zo een zakcentje bijverdienden. Het woord 'knecht' betekent niet 'slaaf'.quote:Op zondag 16 november 2025 13:19 schreef Rnie het volgende:
[..]
Waarom zou het een grap zijn? In het kinderliejde zijn pieten duidelijk ondergeschikt aan Sinterklaas, ze functioneren als zijn bezit. Dat komt gevaarlijk dicht in de buurt van een systeem dat op slavernij lijkt. Is het dan niet uiterst shockerend dat pieten nog steeds worden neergezet als personen die eigendom zijn van Sinterklaas?
Moet je eens in een bordeel gaan zingen.quote:Op zondag 16 november 2025 11:59 schreef Rnie het volgende:
Kan ik mij nog wel herinneren van je ja.quote:Op zondag 16 november 2025 10:34 schreef Montagui het volgende:
[..]
Klopt. In 2015 heb ik op Fok! Hier al de aanzet voor gegeven. De links (die het niet meer doen, maar ik heb nog de screenshots) staan nog in de op. Later (omstreeks 2019 of zo) zijn GeenStijl en de Telegraaf daar dieper op ingegaan. Ik heb daarover nog contact gehad met Wierd Duk.
Na de individuele acties van Gerda Havertong en de 'kunstuiting' van Quinsy Gario is het 'masterplan' bedacht door (herstelbetalingen activist) Sandew Hira. Hij had het geluk dat hij de 'woke, social media en Gloria Wekker'-tijd mee had. De 'whitey helpers' en 'useful idiots' keken niet verder dan de (nooit bewezen) kreet "Zwarte Piet = racisme".
Die kreet was voor hen al genoeg. Een discussie is er dan ook nooit geweest. Want alleen activisten zijn in de media aan het woord geweest. Nooit is een Afriyie in dezelfde ruimte geplaatst met bv een Michiel de Jong (De Komediant) om ECHT een discussie te voeren.
Het is gebleken dat de ruggegraat van 'de Nederlander' best schrikwekkend zwak is gebleken als het merendeel in de val van die ene kreet trap. Nooit is daarvoor echte onderbouwing gegeven. Maar 'we' deugen wel...
Mede daarom is mijn onderschrift ook mijn onderschrift.
Sinterklaas kocht slaven vrij. Uit dankbaarheid gingen ze voor hem werken als knecht, betaald.quote:Op zondag 16 november 2025 13:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn vader was vroeger melkboer en heeft heel wat knechtjes gehad. Dat waren, meestal jongens, die zo een zakcentje bijverdienden. Het woord 'knecht' betekent niet 'slaaf'.
Klopt. Ze gingen als knecht werken. Het woord 'knecht' bestond al voordat vrijgekochte slaven als knecht gingen werken. Veel oude ambachtslieden hadden vroeger een knecht. De bakkersknecht, de boerenknecht enz.... Staat totaal los van de slavernij.quote:Op zondag 16 november 2025 15:11 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Sinterklaas kocht slaven vrij. Uit dankbaarheid gingen ze voor hem werken als knecht, betaald.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |