abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219297250
Scheveningen is ook weer terug:

Bekijk deze YouTube-video
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 19 november 2025 @ 16:36:00 #194
3542 Gia
User under construction
pi_219298257
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 16:34 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]
Precies.

Er was zelfs een keer iemand die ophef probeerde te creëren omdat ze in het wielrennen ook knechten hebben. En die vond dat niet kunnen.

een knecht is niemand minder dan een helper, een assistent.
De negatieve klank van het woordje 'knecht', komt vooral door het werkwoord 'knechten', wat werd gebezigd bij het tot slaaf maken en onderdrukken van mensen. Het woordje 'knecht' in de zin van een hulpje is ervan afgeleid en werd ook vaak als verkleinwoordje gebruikt. "De bakker heeft een knechtje."

Er was nooit wat mis met het woord 'knecht', totdat Kozp en co het claimde als synoniem van 'slaaf' en het uit alle sinterklaasliedjes moest verdwijnen.
  woensdag 19 november 2025 @ 16:38:34 #195
3542 Gia
User under construction
pi_219298263
quote:
Mooi! Kappen met die onzin. Zwarte Piet is geen racisme. Zwart is geen huidskleur en wij zijn niet wit.
pi_219300820
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Jawel, vandaar die laatste zin. Als je ziet hoeveel negers er in reclames zitten, dan zou je denken dat Nederland voor minstens een kwart bestaat uit mensen met een donkere huid. En dat is niet zo.

Ook met kwispanels, jurypanels en noem maar op, er moet een neger bij.
En als je als Op en Oma geen gekleurd kleinkind hebt hoor je er niet meer bij.
-
pi_219301993
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 16:36 schreef Gia het volgende:

[..]
De negatieve klank van het woordje 'knecht', komt vooral door het werkwoord 'knechten', wat werd gebezigd bij het tot slaaf maken en onderdrukken van mensen.
Niet bij het tot slaaf maken hoor, dat ging in Afrikaanse talen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Redactie Sport donderdag 20 november 2025 @ 13:32:36 #198
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219303141
Hiervoor genoemde knecht
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 20 november 2025 @ 13:52:31 #199
3542 Gia
User under construction
pi_219303233
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 11:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Niet bij het tot slaaf maken hoor, dat ging in Afrikaanse talen.
Dat zijn dan ook niet de enige slaven die er ooit geweest zijn. Ook al zien ze dat zelf, blijkbaar, anders.
pi_219303445
Ook graag de zwarte piet smiley terug op Fok. Dankuwel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219303510
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat zijn dan ook niet de enige slaven die er ooit geweest zijn. Ook al zien ze dat zelf, blijkbaar, anders.
Nee, maar in de Nederlandse taal is het meestal een abstractie, iets van ver weg of van een ver verleden. Als slaven leven als metafoor voor de Spaanse onderdrukking, dat soort dingen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_219303540
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ook graag de zwarte piet smiley terug op Fok. Dankuwel.
Ik hoop ook dat die ergens in de toekomst weer terug zal keren, maar ik zou het begrijpen als @Danny andere prioriteiten stelt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator / Redactie FP donderdag 20 november 2025 @ 14:43:19 #203
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_219303566
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik hoop ook dat die ergens in de toekomst weer terug zal keren, maar ik zou het begrijpen als @:Danny andere prioriteiten stelt.
Als hij dan weer zo'n anonieme bedreiging krijgt weten we ook genoeg.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_219303577
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Jawel, vandaar die laatste zin. Als je ziet hoeveel negers er in reclames zitten, dan zou je denken dat Nederland voor minstens een kwart bestaat uit mensen met een donkere huid. En dat is niet zo.

Ook met kwispanels, jurypanels en noem maar op, er moet een neger bij.
Niet voor niets dat er een term 'excuusneger' bestaat.
En je kan er vanuit gaan dat dat soort mensen er niet zitten vanwege hun toegevoegde waarde. Alleen vanwege hun huidskleur. 'Omdat het moet' enzo.

Dat was nu net niet het doel van dit toch?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator / Redactie FP donderdag 20 november 2025 @ 14:45:53 #205
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_219303586
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Niet voor niets dat er een term 'excuusneger' bestaat.
En je kan er vanuit gaan dat dat soort mensen er niet zitten vanwege hun toegevoegde waarde. Alleen vanwege hun huidskleur. 'Omdat het moet' enzo.

Dat was nu net niet het doel van dit toch?
Het doel was subsidies ontvangen.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_219303649
Ik zag gisteren op SBS6 dat de meeste Nederlanders de volledig zwarte Piet weer terug willen, dus hij kan een comeback maken! F*ck Jeffrey Airfryer!
pi_219303658
Moeten de kinderen met een donkere huidskleur nou ook eerst wit geschminkt worden voor ze in Sinterklaas mogen geloven? Want met al die regenboogpieten is het multiculturele aspect wel op de tocht komen staan. We kunnen dan het beste Sinterklaas een donkere huidskleur geven. Die woonde in het zuiden van Spanje, dus dat zal dan aardig overeen komen met zijn oorspronkelijke kleur. Een zwarte Sint en witte Pieten: probleem opgelost. En eventueel dan ook echt zwart en wit, in plaats van blank en bruin.
pi_219303689
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:01 schreef DrDentz het volgende:
Ik zag gisteren op SBS6 dat de meeste Nederlanders de volledig zwarte Piet weer terug willen, dus hij kan een comeback maken! F*ck Jeffrey Airfryer!
JamaardatisSBSvolkMIMIMIMIMIiiiii

Kan ik me ook wel voorstellen, maar ik wacht liever ffies een paar van die polls af.
Voor de rest eensch: fuck die airfryer, esajas en gelieerd polariserend parasiterend tuig.
1947-2016
  donderdag 20 november 2025 @ 15:10:28 #209
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219303694
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Moeten de kinderen met een donkere huidskleur nou ook eerst wit geschminkt worden voor ze in Sinterklaas mogen geloven? Want met al die regenboogpieten is het multiculturele aspect wel op de tocht komen staan. We kunnen dan het beste Sinterklaas een donkere huidskleur geven. Die woonde in het zuiden van Spanje, dus dat zal dan aardig overeen komen met zijn oorspronkelijke kleur. Een zwarte Sint en witte Pieten: probleem opgelost. En eventueel dan ook echt zwart en wit, in plaats van blank en bruin.
pff... Sinterklaas is nooit in Zuid Spanje geweest.

Hij leefde in het huidige Turkije, en na zijn dood werden zijn botten naar Bari gesleept, wat in Italië ligt. Dat stond toen onder Spaanse heerschappij en dat is het wel zo'n beetje wat Spanje betreft... de verhalen kwamen met zeelieden mee uit "Spaanse" gebieden.
pi_219303720
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Wat jij wil man, alles kan.

Nee, ff serieus, als jij wil vieren met regenboogpieten en een black jesus sinterklaas, moet je dat lekker doen. Ik ga je niet verbieden te vieren zoals jij het wil.
Van mij part staat die boot vol met verschillende soorten pieten, maar wel inclusief de traditionele Zwarte Piet.

Zwarte Piet verbieden, hoort niet. En helemaal niet idioot wegzetten als racisme en een heel volk daarom wegzetten als racisten. gtfo.
1947-2016
  donderdag 20 november 2025 @ 15:14:39 #211
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219303738
quote:
Ik zag gisteren op SBS6 dat de meeste Nederlanders de volledig zwarte Piet weer terug willen
En waaruit blijkt dat dan?
Huilen dan.
pi_219303743
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]
pff... Sinterklaas is nooit in Zuid Spanje geweest.

Hij leefde in het huidige Turkije, en na zijn dood werden zijn botten naar Bari gesleept, wat in Italië ligt. Dat stond toen onder Spaanse heerschappij en dat is het wel zo'n beetje wat Spanje betreft... de verhalen kwamen met zeelieden mee uit "Spaanse" gebieden.
Hij runde daar toch een opvanghuis voor weeskinderen? Of is dat ook maar een verzonnen verhaal?

Maar in Turkije zijn ze natuurlijk ook niet zo roomblank, dus die bruine Sint is nog steeds heel plausibel.
pi_219303747
quote:
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En waaruit blijkt dat dan?
De vraag was ziet u liever zwarte piet of roetveegpiet, 64 procent was voor zwarte piet. De tweede vraag of het mensen eigenlijk uitmaakt als de roetveegpiet een alternatief is: 65 procent van de mensen vindt dat acceptabel.

Dus roetveegpiet is ook gewoon acceptabel? Bron
pi_219303755
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wat jij wil man, alles kan.

Nee, ff serieus, als jij wil vieren met regenboogpieten en een black jesus sinterklaas, moet je dat lekker doen. Ik ga je niet verbieden te vieren zoals jij het wil.
Van mij part staat die boot vol met verschillende soorten pieten, maar wel inclusief de traditionele Zwarte Piet.

Zwarte Piet verbieden, hoort niet. En helemaal niet idioot wegzetten als racisme en een heel volk daarom wegzetten als racisten. gtfo.
Nee, Zwarte Sint en Witte Piet. Dat maakt het ook veel eenvoudiger alle liedjes aan te passen.
  donderdag 20 november 2025 @ 15:19:32 #215
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219303793
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:15 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hij runde daar toch een opvanghuis voor weeskinderen? Of is dat ook maar een verzonnen verhaal?

Maar in Turkije zijn ze natuurlijk ook niet zo roomblank, dus die bruine Sint is nog steeds heel plausibel.
Ja net als een bruine, of in ieder geval behoorlijk getinte Jezus.
pi_219303830
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ja net als een bruine, of in ieder geval behoorlijk getinte Jezus.
Dat zie je ook bij reconstructies van de vroegere Homo Sapiens: als ze niet meer op een aap lijken hebben ze al snel een blank kleurtje. Voornamelijk omdat dat de huidskleur is van de onderzoekers, denk ik dan.
  donderdag 20 november 2025 @ 15:52:04 #217
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219303953
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat zie je ook bij reconstructies van de vroegere Homo Sapiens: als ze niet meer op een aap lijken hebben ze al snel een blank kleurtje. Voornamelijk omdat dat de huidskleur is van de onderzoekers, denk ik dan.
ach ja...
pi_219303977
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]
ach ja... [ afbeelding ]
Ja, die ziet er ook niet uit alsof ze nog maagd is ;)
Neem jezelf niet al te serieus, dat doen de anderen ook niet
  donderdag 20 november 2025 @ 16:18:47 #219
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219304099
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:57 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Ja, die ziet er ook niet uit alsof ze nog maagd is ;)
Nee, er zijn trouwens ook theorieën dat Maria eerst met een Zebedeus is getrouwd. Dit kun je uit de evangeliën opmaken. In dat geval was ze dus allang geen maagd meer.
pi_219304165
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, Zwarte Sint en Witte Piet. Dat maakt het ook veel eenvoudiger alle liedjes aan te passen.
Zag iets voorbij komen van een intocht in Amsterdam met alleen maar Klazen.
Volgens mij bestaat dit al enkele jaren als alternatieve intocht. De hoofdsint deelt bloemen uit.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 20 november 2025 @ 17:16:42 #221
3542 Gia
User under construction
pi_219304362
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Want een zwarte Sint is geen blackface?
pi_219304379
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 17:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Want een zwarte Sint is geen blackface?
Alleen als je dat graag wilt.
pi_219304403
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:35 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Zag iets voorbij komen van een intocht in Amsterdam met alleen maar Klazen.
Volgens mij bestaat dit al enkele jaren als alternatieve intocht. De hoofdsint deelt bloemen uit.
Een oude 'Amsterdamse' traditie was die van de Zwarte Klazen. Dat waren dan meer 'ondeugden' die met veel rumoer door de straten dwaalden op zoek naar 'kwaaie kind'ren'.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_219304450
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 17:25 schreef Montagui het volgende:

[..]
Een oude 'Amsterdamse' traditie was die van de Zwarte Klazen. Dat waren dan meer 'ondeugden' die met veel rumoer door de straten dwaalden op zoek naar 'kwaaie kind'ren'.
Dat is een interessante traditie om weer nieuw leven in te blazen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')