abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218606055

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

pi_218606070
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 12:56 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Bij DeGiro kun je je nu aanmelden om je aandelen etc aan hun uit te lenen om zo "extra inkomen te genereren". Ik vekeerde eigenlijk in de veronderstelling dat ze dit altijd al deden als je een 'basic account' ipv een 'custody account' had?
quote:
- uitgeleende effecten worden gedekt met onderpand.
- Het minimale onderpand bedraagt 105% van de uitgeleende waarde.
- Door prijsschommelingen kan de dekking onder de 105% komen gedurende de dag. Het onderpand wordt dagelijks aangepast aan de waarde van de lening.

In het onwaarschijnlijke geval dat wij insolvent worden, kan de waarde van de verkoopopbrengst van het onderpand lager uitvallen dan de waarde van de uitgeleende effecten. In dat geval, heb je een vordering op ons bedrijf.
Nee dank je :{w
pi_218606187
The only way is Up ! _O_
pindazakje
  donderdag 28 augustus 2025 @ 09:58:48 #4
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_218611126
Vandaag weer een switch naar non AI aandelen. Of zou Nvidia gewoon in het groen eindigen? Puur anekdotisch ben ik niet zo onder de indruk van AI op het werk. Met copilot is het toch een flink gevecht voordat het eindelijk doet wat je vraagt. Voor het maken van bullshit verhaaltjes en plaatjes is het handiger, maar verantwoord dat honderden miljarden aan capex? Doe mij op dit moment maar railroads, olie, food & drink aandelen voor 15x de winst.

In bezit en/of short puts: kdp, Berkshire, Heineken, Kraft Heinz, CNI, BP en sofi (dat is geen value, maar small cap tech met torenhoge premies). Ik overweeg nog: mondelez.

Kdp - JDE Peet is wel een leuke overname gevolgd door een geplande split om in te duiken.

[ Bericht 5% gewijzigd door JimmyJames op 28-08-2025 11:56:56 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 28 augustus 2025 @ 23:39:26 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218617764
quote:
1s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 09:58 schreef JimmyJames het volgende:
Vandaag weer een switch naar non AI aandelen. Of zou Nvidia gewoon in het groen eindigen? Puur anekdotisch ben ik niet zo onder de indruk van AI op het werk. Met copilot is het toch een flink gevecht voordat het eindelijk doet wat je vraagt. Voor het maken van bullshit verhaaltjes en plaatjes is het handiger, maar verantwoord dat honderden miljarden aan capex? Doe mij op dit moment maar railroads, olie, food & drink aandelen voor 15x de winst.

In bezit en/of short puts: kdp, Berkshire, Heineken, Kraft Heinz, CNI, BP en sofi (dat is geen value, maar small cap tech met torenhoge premies). Ik overweeg nog: mondelez.

Kdp - JDE Peet is wel een leuke overname gevolgd door een geplande split om in te duiken.
cash is king

The USA is a fantasyland , nobody work , they all have fantasyjobs
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 29-08-2025 15:08:06 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 01:27:05 #6
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218617923
quote:
1s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 09:58 schreef JimmyJames het volgende:

Heb je ook andere ai’s gebruikt? Copilot is zo een beetje de slechtste die ik heb geprobeerd.

Kwestie van tijd dat wij werknemers in grote getallen vervangend worden. Maargoed, daartussenin kan nog zeker een crash komen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218620683
DeGiro breidt haar Kernselectie uit:

"Het aanbieden van lage tarieven is altijd een van onze topprioriteiten geweest, zodat jij het maximale uit je beleggingen kunt halen. Hetzelfde geldt voor onze ETF Kernselectie, die je de mogelijkheid biedt om een ETF-portefeuille op te bouwen voor slechts ¤ 1 per transactie op basis van de Fair Use Policy.

Om het beleggen in ETF’s blijvend voordelig aan te bieden voor ¤ 1 per transactie, introduceren we een nieuwe, bredere Kernselectie, bestaande uit alle ETF's, ETN's en ETC's die genoteerd zijn op Tradegate Exchange. Met deze nieuwe selectie kun je in tot wel 1500 producten beleggen met een Key Information Document (KID) in je eigen taal. De vernieuwde Kernselectie gaat in per 1 oktober 2025.
"
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218622164
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 12:27 schreef blomke het volgende:

"Het aanbieden van lage tarieven is altijd een van onze topprioriteiten geweest, zodat jij het maximale uit je beleggingen kunt halen. Hetzelfde geldt voor onze ETF Kernselectie, die je de mogelijkheid biedt om een ETF-portefeuille op te bouwen voor slechts ¤ 1 per transactie op basis van de Fair Use Policy.

Om het beleggen in ETF’s blijvend voordelig aan te bieden voor ¤ 1 per transactie, introduceren we een nieuwe, bredere Kernselectie, bestaande uit alle ETF's, ETN's en ETC's die genoteerd zijn op Tradegate Exchange. Met deze nieuwe selectie kun je in tot wel 1500 producten beleggen met een Key Information Document (KID) in je eigen taal. De vernieuwde Kernselectie gaat in per 1 oktober 2025.
"
Let op: dit gaat om notaties op Tradegate. Tradegate hanteert voordelige transactiekosten maar ik heb vorig jaar al mijn fonden bij Tradegate weggehaald vanwege de belabberde liquiditeit en de grote spreads. Ik doe vooral aan buy-and-hold dus dan zullen die transactiekosten niet heel veel uitmaken, maar bij het kopen of verkopen van grote posities doen het gebrek aan liquiditeit en die spreads wel pijn.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_218622904
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 15:06 schreef recursief het volgende:
Let op: dit gaat om notaties op Tradegate. Tradegate hanteert voordelige transactiekosten maar ik heb vorig jaar al mijn fonden bij Tradegate weggehaald vanwege de belabberde liquiditeit en de grote spreads. Ik doe vooral aan buy-and-hold dus dan zullen die transactiekosten niet heel veel uitmaken, maar bij het kopen of verkopen van grote posities doen het gebrek aan liquiditeit en die spreads wel pijn.
Waar dan wel ondergebracht?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218622991
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 16:45 schreef blomke het volgende:

[..]
Waar dan wel ondergebracht?
Al die ETFs worden op meerdere beurzen verhandeld. Ik gebruik er een paar maar geen TDG meer.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:31:01 #11
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_218625514
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 16:53 schreef recursief het volgende:

[..]
Al die ETFs worden op meerdere beurzen verhandeld. Ik gebruik er een paar maar geen TDG meer.
Hier idem. Veel te grote spread. EAM, NSY, NDQ
Ik kies altijd een non-TDG
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_218634093
quote:

"
Ik lees dit als 'we gooien alle niet-Tradegate ETF's uit de Kernselectie'.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_218634556
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 20:02 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Ik lees dit als 'we gooien alle niet-Tradegate ETF's uit de Kernselectie'.
Best.

Wat is dan het alternatief?
pi_218634599
quote:

"
Leuk voor de spread als er weer eens paniek is. Wie is liquidity provider op de ETP's? Tradegate zelf zeker.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  maandag 1 september 2025 @ 09:59:59 #15
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_218648955
Via Sven nog twee interessante aandelen gevonden
Bekijk deze YouTube-video
Noorse olieproducent Aker BP met een dividend van 10%. En de holding Aker Asa waar Aker BP de grootste positie in is. Moet nog uitvogelen hoe interessant de rest van de Aker Asa portofolio is (veel olie gerelateerd, energie, visserij, maar ook vastgoed, ai, en zelfs bitcoin).

[ Bericht 0% gewijzigd door JimmyJames op 01-09-2025 10:07:01 ]
pi_218649112
Disclaimer: ik ben nooit echt snel en goed geweest met wisselkoersen. Wat gebeurt er als X en wat voor gevolgen heeft het.

Vandaar de volgende vraag.

Ik bezit een goud ETC (iShares Physical Gold ETC). Deze is aangekocht in EUR (via DeGiro) maar de basisvaluta is USD.

Nu is de afgelopen maanden de Dollar zwakker geworden, wat toch goed zou moeten zijn voor het aankopen. Immers, voor 100 euro kan ik meer aandelen in USD kopen.

We hebben allemaal geen glazen bol en weten niet wat de Dollar gaat doen. Maar ik bekijk even mijn opties:

1. Bijkopen (want nu gunstig, en mogelijk met Dollar stijging ook gunstig om later te verkopen).
2. Alles verkopen en een andere ETC kopen waar basisvaluta EUR is om eventuele toekomstige wisselkoersveranderingen te ontwijken, en daar eventueel bijkopen (zit naar deze EUR ETC voor goud te kijken)
3. Niet te veel over nadenken, op een positie van ~2000 euro maakt dit allemaal niet zo veel uit.

Goud heb ik overigens als "veilige haven", als in long-term (10+ jaar, elke maand of elk kwartaal een plukje bijkopen).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_218649124
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 20:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Best.

Wat is dan het alternatief?
Paar euro transactiekosten?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_218650518
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 10:19 schreef Hojdhopper het volgende:
Disclaimer: ik ben nooit echt snel en goed geweest met wisselkoersen. Wat gebeurt er als X en wat voor gevolgen heeft het.

Vandaar de volgende vraag.

Ik bezit een goud ETC (iShares Physical Gold ETC). Deze is aangekocht in EUR (via DeGiro) maar de basisvaluta is USD.

Nu is de afgelopen maanden de Dollar zwakker geworden, wat toch goed zou moeten zijn voor het aankopen. Immers, voor 100 euro kan ik meer aandelen in USD kopen.

We hebben allemaal geen glazen bol en weten niet wat de Dollar gaat doen. Maar ik bekijk even mijn opties:

1. Bijkopen (want nu gunstig, en mogelijk met Dollar stijging ook gunstig om later te verkopen).
2. Alles verkopen en een andere ETC kopen waar basisvaluta EUR is om eventuele toekomstige wisselkoersveranderingen te ontwijken, en daar eventueel bijkopen (zit naar deze EUR ETC voor goud te kijken)
3. Niet te veel over nadenken, op een positie van ~2000 euro maakt dit allemaal niet zo veel uit.

Goud heb ik overigens als "veilige haven", als in long-term (10+ jaar, elke maand of elk kwartaal een plukje bijkopen).
De Dollar gaat m.i. nog behoorlijk verder dalen, zeker richting de volgende significante horde van 1,25 euro zeker met de aanstaande rente verlagingen zou de dollar nog minder interessant moeten worden....
Maar ook technisch ligt er volgens mij weinig in de weg tussen nu en de 1,25.

Goud noteerd nou eenmaal in USD, dus "Goud in EUR" heeft dat niet onderliggend de dubbele exposure in een ? Goud / Dollar / Euro

7% daling van de Dollar/euro op 2000 euro = 140 euro is toch geld, maar wat nu wijsheid is ?
pi_218651468
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 12:15 schreef namliam het volgende:

[..]
De Dollar gaat m.i. nog behoorlijk verder dalen, zeker richting de volgende significante horde van 1,25 euro zeker met de aanstaande rente verlagingen zou de dollar nog minder interessant moeten worden....
Maar ook technisch ligt er volgens mij weinig in de weg tussen nu en de 1,25.

Goud noteerd nou eenmaal in USD, dus "Goud in EUR" heeft dat niet onderliggend de dubbele exposure in een ? Goud / Dollar / Euro

7% daling van de Dollar/euro op 2000 euro = 140 euro is toch geld, maar wat nu wijsheid is ?
Hm, food for thought. Dankje!
pi_218651483
Je kunt ook een klein beetje USD kopen en steeds als ie daalt weer wat bijkopen zodat je alsnog een nette, gemiddelde GAK houdt.
pi_218657517
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 10:19 schreef Hojdhopper het volgende:
Ja, maar voor die hoeveelheid USD kan minder goud worden gekocht (gemeten in gewicht), aangezien de USD zwakker is geworden.

Je inzicht in de situatie is niet compleet, maar het is lastig om in woorden uit te leggen. Het is het soort inzicht dat als een kwartje moet vallen. Misschien helpt het volgende....

Je inkomen is in EUR en zal dat blijven (neem ik aan). Met het kopen van de ETC beleg je in goud. Goud en de euro zijn de twee factoren van belang en ik raad je aan om de waarde van goud in euro te gaan volgen. De waarde van de USD is niet van belang aangezien je uiteindelijk de ETC weer in EUR incasseert.

Je bent twee keer heel kort in het bezit van de USD. 1. Als je de ETC aankoopt. Degiro wisselt jouw EUR voor USD en koopt met de USD goud. Je bent dus enkele seconden in het bezit van de USD als tussenstap en de koerswisseling is te verwaarlozen. Het omgekeerde gebeurt als je de ETC uiteindelijk verkoopt. 2. Degiro wisselt de ETC voor USD door de ETC te verkopen. Ik neem aan dat Degiro het onmiddelijk in EUR wisselt of dat jij dat zelf snel doet. Ook hier is de koersschommeling van de USD te verwaarlozen gezien het korte moment dat je USD aanhoudt.

Misschien helpt een (dramatisch) voorbeeld hier ook. Stel 1 EUR = 1 USD = 1 gram goud. Stel dat de USD crasht met 50%, maar goud in euro's blijft gelijk. Jij denkt wellicht dat je een klapper hebt gemaakt met je goud ETC, want die is nu 2 USD waard. Echter 1 EUR = 2 USD dankzij dezelfde USD crash, dus je krijgt je 1 EUR gewoon terug bij het uitstappen.

Conclusie: het heeft geen zin om aandacht te besteden aan de USD koers.
pi_218658031
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 08:34 schreef jaco het volgende:

[..]
Ja, maar voor die hoeveelheid USD kan minder goud worden gekocht (gemeten in gewicht), aangezien de USD zwakker is geworden.

Je inzicht in de situatie is niet compleet, maar het is lastig om in woorden uit te leggen. Het is het soort inzicht dat als een kwartje moet vallen. Misschien helpt het volgende....

Je inkomen is in EUR en zal dat blijven (neem ik aan). Met het kopen van de ETC beleg je in goud. Goud en de euro zijn de twee factoren van belang en ik raad je aan om de waarde van goud in euro te gaan volgen. De waarde van de USD is niet van belang aangezien je uiteindelijk de ETC weer in EUR incasseert.

Je bent twee keer heel kort in het bezit van de USD. 1. Als je de ETC aankoopt. Degiro wisselt jouw EUR voor USD en koopt met de USD goud. Je bent dus enkele seconden in het bezit van de USD als tussenstap en de koerswisseling is te verwaarlozen. Het omgekeerde gebeurt als je de ETC uiteindelijk verkoopt. 2. Degiro wisselt de ETC voor USD door de ETC te verkopen. Ik neem aan dat Degiro het onmiddelijk in EUR wisselt of dat jij dat zelf snel doet. Ook hier is de koersschommeling van de USD te verwaarlozen gezien het korte moment dat je USD aanhoudt.

Misschien helpt een (dramatisch) voorbeeld hier ook. Stel 1 EUR = 1 USD = 1 gram goud. Stel dat de USD crasht met 50%, maar goud in euro's blijft gelijk. Jij denkt wellicht dat je een klapper hebt gemaakt met je goud ETC, want die is nu 2 USD waard. Echter 1 EUR = 2 USD dankzij dezelfde USD crash, dus je krijgt je 1 EUR gewoon terug bij het uitstappen.

Conclusie: het heeft geen zin om aandacht te besteden aan de USD koers.
Wow, heel helder zo. Dankjewel! ^O^
Vooral dat laatste voorbeeld maakt het duidelijker voor mij. En inderdaad wat je zegt, dat je eigenlijk niet heel lang USD in bezit hebt maar uitsluitend als tussenstap.

Dus eigenlijk kan ik gewoon blijven zitten in die iShares ETC die USD als basisvaluta heeft omdat de EUR/USD koers hier door het korte "USD bezit-moment" niet of vrijwel niet relevant is.
  dinsdag 2 september 2025 @ 19:33:14 #23
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218662851

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218665354
Ga maar van een totale crash uit tussen nu en einde jaar.

Ik overweeg alles in cash te zetten tot eind december.
  woensdag 3 september 2025 @ 07:37:32 #25
38496 Perrin
pi_218665544
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 05:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ga maar van een totale crash uit tussen nu en einde jaar.

Ik overweeg alles in cash te zetten tot eind december.
Op korte termijn voelt cash inderdaad als een veilige haven.

Maar wat verder vooruit kijkend, vraag ik me af wat overheden en centrale banken gaan doen en of ze niet geneigd zijn de geldkraan open te draaien. Ze staan immers onder enorme druk: stijgende rentelasten, hoge schulden en steeds luidere onvrede. Het is lastig om in zo'n politiek klimaat een strikt beleid vol te houden.

Als ze de verleiding niet kunnen weerstaan om opnieuw te versoepelen of meer liquiditeit in de markt te brengen dan gaat dat natuurlijk de inflatie weer aanwakkeren. Maar goed dat speelt niet direct op de korte termijn idd.

[ Bericht 17% gewijzigd door Perrin op 03-09-2025 07:47:56 ]
pi_218666788
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 09:56 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Wow, heel helder zo. Dankjewel! ^O^
Vooral dat laatste voorbeeld maakt het duidelijker voor mij. En inderdaad wat je zegt, dat je eigenlijk niet heel lang USD in bezit hebt maar uitsluitend als tussenstap.

Dus eigenlijk kan ik gewoon blijven zitten in die iShares ETC die USD als basisvaluta heeft omdat de EUR/USD koers hier door het korte "USD bezit-moment" niet of vrijwel niet relevant is.
Dit is waar aangenomen dat EUR:USD:GOUD in dezelfde verhouding staat,
Doet USD:GOUD inderdaad * 2
en EUR:USD / 2
dan is dat geldig.

Voor Zilver, Goud en wellicht andere handelswaar kan ik me daar ook nog wat bij voorstellen.
Echter voor aandelen? Zou het zelfs wel eens dubbel negatief kunnen zijn.
Immers zwakkere dollar is niet goed voor de Amerikaanse economie, als die in recessie duikt, duiken de koersen van diverse bedrijven.... Dan heb je dus een daling van de beurs en een daling van de EUR:USD
Had je in de tijd dat EUR:USD op 1:1 stond voor 20k eur = 20k USD een ETF gekocht.
Straks na de 'crash' staat die ETF op -10% = 18k USD
Cash je die uit terwijl de USD op 1.10 staat is dat 16.2k euro (even op een bierviltje)

Werkt natuurlijk ook andersom en die heftboom werkt dan mee als je aan DCA doet
pi_218666886
quote:
15s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:33 schreef Perrin het volgende:
...
De correlatie tussen de korte termijn FED rates en de 30 jaar rates is veel losser dan gemiddeld wordt aangenomen, hoewel die er natuurlijk wel is, maar de 1,2,5 zijn daar veel gevoeliger voor.

Verkijk je niet op die grafiek het diepte punt ligt daar in 2020 (en niet in bijvoorbeeld Jan 2025) en loopt dus al 5+ jaar op en was 2 jaar geleden ook al 5% en heeft dus defacto in 2 jaar gezwerft tussen 4 en 5%
En niet dat het de afgelopen tijd van 2,5% naar 5% is "geexplodeerd" zoals je bijna het gevoel krijgt.
  woensdag 3 september 2025 @ 11:41:43 #28
38496 Perrin
pi_218667283
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 10:54 schreef namliam het volgende:

[..]
De correlatie tussen de korte termijn FED rates en de 30 jaar rates is veel losser dan gemiddeld wordt aangenomen, hoewel die er natuurlijk wel is, maar de 1,2,5 zijn daar veel gevoeliger voor.

Verkijk je niet op die grafiek het diepte punt ligt daar in 2020 (en niet in bijvoorbeeld Jan 2025) en loopt dus al 5+ jaar op en was 2 jaar geleden ook al 5% en heeft dus defacto in 2 jaar gezwerft tussen 4 en 5%
En niet dat het de afgelopen tijd van 2,5% naar 5% is "geexplodeerd" zoals je bijna het gevoel krijgt.
Klopt maar het is wel een structureel en groeiend probleem. En je ziet de betreffende landen steeds meer begrotingstechnisch klem komen te zitten.

Met Trump en alle andere geopolitieke ontwikkelingen ziet het er ook niet uit dat het gaat verbeteren.

Het dwingt overheden tot lastige keuzes.
pi_218669478
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 07:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Op korte termijn voelt cash inderdaad als een veilige haven.

Maar wat verder vooruit kijkend, vraag ik me af wat overheden en centrale banken gaan doen en of ze niet geneigd zijn de geldkraan open te draaien. Ze staan immers onder enorme druk: stijgende rentelasten, hoge schulden en steeds luidere onvrede. Het is lastig om in zo'n politiek klimaat een strikt beleid vol te houden.

Als ze de verleiding niet kunnen weerstaan om opnieuw te versoepelen of meer liquiditeit in de markt te brengen dan gaat dat natuurlijk de inflatie weer aanwakkeren. Maar goed dat speelt niet direct op de korte termijn idd.
Ik krijg meer het idee "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" .... Naarmate de verleiding sterker is dan de noodzaak, zal het effect op den duur alleen maar sterker zijn. Overigens verwacht ik geen crash, wel daling op termijn van sommige sectoren.
pi_218669489
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 10:45 schreef namliam het volgende:

[.
Immers zwakkere dollar is niet goed voor de Amerikaanse economie, als die in recessie duikt, duiken de koersen van diverse bedrijven....
Zwakke Dollar is prima voor de Amerikaanse economie; dat werkt al 30 jaar. Exporteert meer en hun begrotingstekort wordt met vreemde valuta gefinancierd.
pi_218670381
Republic (ook aardig voor VC) lanceert nu mirror tokens voor unlisted unicorns. De eerste waar ze nu live mee zijn is SpaceX.

https://republic.com/rspa(...)pax&lid=rmn66h54lc04

Zou zelf graag Perplexity nemen, maar die staat nog in de steigers.

Exacte opzet moet ik nog bekijken, maar best een leuke toevoeging.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  woensdag 3 september 2025 @ 18:48:17 #32
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_218670483
quote:
7s.gif Op woensdag 3 september 2025 18:34 schreef nostra het volgende:
Republic (ook aardig voor VC) lanceert nu mirror tokens voor unlisted unicorns. De eerste waar ze nu live mee zijn is SpaceX.

https://republic.com/rspa(...)pax&lid=rmn66h54lc04

Zou zelf graag Perplexity nemen, maar die staat nog in de steigers.

Exacte opzet moet ik nog bekijken, maar best een leuke toevoeging.
Op hoeveel zou je perplexity waarderen?
pi_218670565
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 18:48 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Op hoeveel zou je perplexity waarderen?
Ja dat is enorm lastig, zo niet te doen. Technisch is het lastig (zet vijf RV's op een casus en je krijgt vijf totaal andere waarderingen), er is geen openbare investment case en de ontwikkeling gaat zó snel dat de winnaars van nu over drie maanden weer ingehaald kunnen zijn. Voor mij zou het dus puur voor de fun zijn met een bescheiden investering en gebaseerd op de uptake en uitkomsten die ik in de MSP-wereld waar ik in werkte zag. Maar dan nog kan een goed bedrijf geen goede investering zijn...

Ik zat vrijdag bij de F1 en bedacht me toen dat ik het wel aardig zou vinden om de koersprestaties van de sponsors daar te plotten tegen de markt. Naast de hele grote jongens zie je daar voor mijn gevoel ook relatief veel "snelgroeiers". Geen idee hoe dat te doen though, misschien een goede prompt voor Perplexity. ;)
Friedman on Donahue
  woensdag 3 september 2025 @ 19:08:52 #34
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_218670618
F1 is één van de aantrekkelijkste sporten om te sponsoren (high engagement, groei, relatief welvarend publiek etc).

Gemini komt met LIQUI MOLY en SentinelOne als antwoord.
pi_218670770
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 19:08 schreef JimmyJames het volgende:
F1 is één van de aantrekkelijkste sporten om te sponsoren (high engagement, groei, relatief welvarend publiek etc).

Gemini komt met LIQUI MOLY en SentinelOne als antwoord.
Liqui Moly is toch niet actief in F1?
  woensdag 3 september 2025 @ 20:35:38 #36
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_218671470
Wellicht Gemini hallucinatie.
pi_218672520
Zeer fraaie cijfers van American Eagle (zit er zelf niet meer in). Zal heel apparel morgen wel meetrekken. Puma is wel spotgoedkoop geworden, maar nog niet ingedoken in de precieze redenen.
Friedman on Donahue
pi_218672525
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 19:30 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Liqui Moly is toch niet actief in F1?
Die zijn niet te missen.

Friedman on Donahue
  donderdag 4 september 2025 @ 09:41:20 #39
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_218674003
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 22:40 schreef nostra het volgende:
Zeer fraaie cijfers van American Eagle (zit er zelf niet meer in). Zal heel apparel morgen wel meetrekken. Puma is wel spotgoedkoop geworden, maar nog niet ingedoken in de precieze redenen.
Nike was wel een mooi moment toen niemand het meer zag zitten na liberation day.
pi_218675842
quote:
10s.gif Op woensdag 3 september 2025 22:41 schreef nostra het volgende:

[..]
Die zijn niet te missen.

[ [url=https://liquimoly.cloudimg.io/v7/https://www.liqui-moly.co(...)Coriginal]afbeelding[/url] ]
Blijkbaar wel dus. :')
  donderdag 4 september 2025 @ 17:05:23 #41
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_218678180
Wel lekker volatiel asml.. nu weer semi euforie.
pi_218683926
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 17:05 schreef JimmyJames het volgende:
Wel lekker volatiel asml.. nu weer semi euforie.
Mag het eens :')
pi_218686780
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 10:45 schreef namliam het volgende:

[..]
Dit is waar aangenomen dat EUR:USD:GOUD in dezelfde verhouding staat,
Doet USD:GOUD inderdaad * 2
en EUR:USD / 2
dan is dat geldig.

Voor Zilver, Goud en wellicht andere handelswaar kan ik me daar ook nog wat bij voorstellen.
Echter voor aandelen? Zou het zelfs wel eens dubbel negatief kunnen zijn.
Immers zwakkere dollar is niet goed voor de Amerikaanse economie, als die in recessie duikt, duiken de koersen van diverse bedrijven.... Dan heb je dus een daling van de beurs en een daling van de EUR:USD
Had je in de tijd dat EUR:USD op 1:1 stond voor 20k eur = 20k USD een ETF gekocht.
Straks na de 'crash' staat die ETF op -10% = 18k USD
Cash je die uit terwijl de USD op 1.10 staat is dat 16.2k euro (even op een bierviltje)

Werkt natuurlijk ook andersom en die heftboom werkt dan mee als je aan DCA doet
Thanks! Gaat bij mij nu specifiek om goud.
  vrijdag 5 september 2025 @ 20:54:09 #44
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_218690129
Broadcom is dat ook niet een enorme bubbel? Stijgt nu 10% naar een market cap van 1600 miljard USD omdat ze in het laatste kwartaal een omzet hadden van 16B en een winst van 4B...
pi_218690185
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 20:54 schreef JimmyJames het volgende:
Broadcom is dat ook niet een enorme bubbel? Stijgt nu 10% naar een market cap van 1600 miljard USD omdat ze in het laatste kwartaal een omzet hadden van 16B en een winst van 4B...
PE dus 100? Dan moet je wel enorme groei kunnen realiseren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')