Dit is waar aangenomen dat EUR:USD:GOUD in dezelfde verhouding staat,quote:Op dinsdag 2 september 2025 09:56 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Wow, heel helder zo. Dankjewel!![]()
Vooral dat laatste voorbeeld maakt het duidelijker voor mij. En inderdaad wat je zegt, dat je eigenlijk niet heel lang USD in bezit hebt maar uitsluitend als tussenstap.
Dus eigenlijk kan ik gewoon blijven zitten in die iShares ETC die USD als basisvaluta heeft omdat de EUR/USD koers hier door het korte "USD bezit-moment" niet of vrijwel niet relevant is.
De correlatie tussen de korte termijn FED rates en de 30 jaar rates is veel losser dan gemiddeld wordt aangenomen, hoewel die er natuurlijk wel is, maar de 1,2,5 zijn daar veel gevoeliger voor.quote:
Klopt maar het is wel een structureel en groeiend probleem. En je ziet de betreffende landen steeds meer begrotingstechnisch klem komen te zitten.quote:Op woensdag 3 september 2025 10:54 schreef namliam het volgende:
[..]
De correlatie tussen de korte termijn FED rates en de 30 jaar rates is veel losser dan gemiddeld wordt aangenomen, hoewel die er natuurlijk wel is, maar de 1,2,5 zijn daar veel gevoeliger voor.
Verkijk je niet op die grafiek het diepte punt ligt daar in 2020 (en niet in bijvoorbeeld Jan 2025) en loopt dus al 5+ jaar op en was 2 jaar geleden ook al 5% en heeft dus defacto in 2 jaar gezwerft tussen 4 en 5%
En niet dat het de afgelopen tijd van 2,5% naar 5% is "geexplodeerd" zoals je bijna het gevoel krijgt.
Ik krijg meer het idee "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" .... Naarmate de verleiding sterker is dan de noodzaak, zal het effect op den duur alleen maar sterker zijn. Overigens verwacht ik geen crash, wel daling op termijn van sommige sectoren.quote:Op woensdag 3 september 2025 07:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Op korte termijn voelt cash inderdaad als een veilige haven.
Maar wat verder vooruit kijkend, vraag ik me af wat overheden en centrale banken gaan doen en of ze niet geneigd zijn de geldkraan open te draaien. Ze staan immers onder enorme druk: stijgende rentelasten, hoge schulden en steeds luidere onvrede. Het is lastig om in zo'n politiek klimaat een strikt beleid vol te houden.
Als ze de verleiding niet kunnen weerstaan om opnieuw te versoepelen of meer liquiditeit in de markt te brengen dan gaat dat natuurlijk de inflatie weer aanwakkeren. Maar goed dat speelt niet direct op de korte termijn idd.
Zwakke Dollar is prima voor de Amerikaanse economie; dat werkt al 30 jaar. Exporteert meer en hun begrotingstekort wordt met vreemde valuta gefinancierd.quote:Op woensdag 3 september 2025 10:45 schreef namliam het volgende:
[.
Immers zwakkere dollar is niet goed voor de Amerikaanse economie, als die in recessie duikt, duiken de koersen van diverse bedrijven....
Op hoeveel zou je perplexity waarderen?quote:Op woensdag 3 september 2025 18:34 schreef nostra het volgende:
Republic (ook aardig voor VC) lanceert nu mirror tokens voor unlisted unicorns. De eerste waar ze nu live mee zijn is SpaceX.
https://republic.com/rspa(...)pax&lid=rmn66h54lc04
Zou zelf graag Perplexity nemen, maar die staat nog in de steigers.
Exacte opzet moet ik nog bekijken, maar best een leuke toevoeging.
Ja dat is enorm lastig, zo niet te doen. Technisch is het lastig (zet vijf RV's op een casus en je krijgt vijf totaal andere waarderingen), er is geen openbare investment case en de ontwikkeling gaat zó snel dat de winnaars van nu over drie maanden weer ingehaald kunnen zijn. Voor mij zou het dus puur voor de fun zijn met een bescheiden investering en gebaseerd op de uptake en uitkomsten die ik in de MSP-wereld waar ik in werkte zag. Maar dan nog kan een goed bedrijf geen goede investering zijn...quote:Op woensdag 3 september 2025 18:48 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Op hoeveel zou je perplexity waarderen?
Liqui Moly is toch niet actief in F1?quote:Op woensdag 3 september 2025 19:08 schreef JimmyJames het volgende:
F1 is één van de aantrekkelijkste sporten om te sponsoren (high engagement, groei, relatief welvarend publiek etc).
Gemini komt met LIQUI MOLY en SentinelOne als antwoord.
Die zijn niet te missen.quote:Op woensdag 3 september 2025 19:30 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Liqui Moly is toch niet actief in F1?
Nike was wel een mooi moment toen niemand het meer zag zitten na liberation day.quote:Op woensdag 3 september 2025 22:40 schreef nostra het volgende:
Zeer fraaie cijfers van American Eagle (zit er zelf niet meer in). Zal heel apparel morgen wel meetrekken. Puma is wel spotgoedkoop geworden, maar nog niet ingedoken in de precieze redenen.
Blijkbaar wel dus.quote:Op woensdag 3 september 2025 22:41 schreef nostra het volgende:
[..]
Die zijn niet te missen.
[ [url=https://liquimoly.cloudimg.io/v7/https://www.liqui-moly.co(...)Coriginal]afbeelding[/url] ]
Mag het eensquote:Op donderdag 4 september 2025 17:05 schreef JimmyJames het volgende:
Wel lekker volatiel asml.. nu weer semi euforie.
Thanks! Gaat bij mij nu specifiek om goud.quote:Op woensdag 3 september 2025 10:45 schreef namliam het volgende:
[..]
Dit is waar aangenomen dat EUR:USD:GOUD in dezelfde verhouding staat,
Doet USD:GOUD inderdaad * 2
en EUR:USD / 2
dan is dat geldig.
Voor Zilver, Goud en wellicht andere handelswaar kan ik me daar ook nog wat bij voorstellen.
Echter voor aandelen? Zou het zelfs wel eens dubbel negatief kunnen zijn.
Immers zwakkere dollar is niet goed voor de Amerikaanse economie, als die in recessie duikt, duiken de koersen van diverse bedrijven.... Dan heb je dus een daling van de beurs en een daling van de EUR:USD
Had je in de tijd dat EUR:USD op 1:1 stond voor 20k eur = 20k USD een ETF gekocht.
Straks na de 'crash' staat die ETF op -10% = 18k USD
Cash je die uit terwijl de USD op 1.10 staat is dat 16.2k euro (even op een bierviltje)
Werkt natuurlijk ook andersom en die heftboom werkt dan mee als je aan DCA doet
PE dus 100? Dan moet je wel enorme groei kunnen realiserenquote:Op vrijdag 5 september 2025 20:54 schreef JimmyJames het volgende:
Broadcom is dat ook niet een enorme bubbel? Stijgt nu 10% naar een market cap van 1600 miljard USD omdat ze in het laatste kwartaal een omzet hadden van 16B en een winst van 4B...
quote:Exclusive: ASML becomes Mistral AI’s top shareholder after leading latest funding round, sources say
NEW YORK, Sept 7 - ASML, a crucial supplier of advanced chipmaking equipment, is set to become the top shareholder of French artificial intelligence startup Mistral AI in a move to strengthen European tech sovereignty, people familiar with the matter told Reuters.
The Dutch ASML is committing 1.3 billion euros ($1.5 billion) for Mistral’s 1.7 billion euro (~$2 billion) fundraise and is expected to get a board seat at Mistral, said the people, who requested anonymity to discuss private negotiations.
quote:
Ik vraag me af wat de echte beweegreden is.quote:in a move to strengthen European tech sovereignty
Ja ik vind het een mooie ontwikkeling, trots op een Nederlands bedrijf en ik juich Europese tech-ontwikkelingen toe. We moeten op dit continent in de vaart der volkeren mee. Productiviteitstijgingen en verdere automatisering zijn de juiste weg.quote:Op zondag 7 september 2025 21:53 schreef embedguy het volgende:
[..]
[..]
Ik vraag me af wat de echte beweegreden is.
Althans, ik ga er even vanuit dat ze niet vanwege liefdadigheid even 1,3miljard geven om de ‘europese sovereignty te versterken’. Het is toch gek dat ze geld geven aan een totaal andere tak van sport dan waar ze al in zitten, is dit een teken dat ze meer geld hebben dan dat ze efficiënt aan het werk kunnen zetten?
Edit: waarom trouwens dat hartje? Voor aandeelhouders lijkt me dit slecht nieuws toch, of is het hartje puur voor Nederlandse trots dat ons kikkerlandje ook iets met ai doet? Datlaatste voel ik er ook wel bij![]()
Aja, zeker waar. Al is 1,7miljard lang niet genoeg om ‘met de vaart mee te gaan’ van usa/China.quote:Op zondag 7 september 2025 21:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja ik vind het een mooie ontwikkeling, trots op een Nederlands bedrijf en ik juich Europese tech-ontwikkelingen toe. We moeten op dit continent in de vaart der volkeren mee. Productiviteitstijgingen en verdere automatisering zijn de juiste weg.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |