Maken generatoren en turbines voor datacenters.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 20:38 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Caterpillar blijft ook maar onverminderd stijgen. Heeft iemand enig idee wat voor "briljante" dingen zij met AI pretenderen te doen?
En buiten AI schijnen bulldozers en graafmachines ook goed te verkopen met die goudprijs momenteel.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 21:30 schreef Drass het volgende:
[..]
Maken generatoren en turbines voor datacenters.
vast houden aan je initiele strategie en niet laten leiden door greed.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:45 schreef recursief het volgende:
Ik heb vorig jaar zomer een flinke hap ASML verkocht. Niet helemaal op de hoogste koers maar het zat er niet ver onder. In augustus dit jaar hetzelfde plukje weer teruggekocht. Eigenlijk voor de middellange termijn, maar ik vind het ook wel aantrekkelijk om maar mijn winst te pakken. Wat zal ik doen? Eigenlijk begint mijn exposure in tech door dit soort koersstijgingen groter te worden dan ik eigenlijk wil. Wat ook meespeelt is dat ASML in een markt met gigantische toetredingsdrempels nu serieuze concurrentie lijkt te krijgen, al is het onduidelijk hoe lang het gaat duren voor die de eerste machines daar naar klanten zullen gaan.
Winst pakken is nooit 'fout'. Binnen is maar binnen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:45 schreef recursief het volgende:
Ik heb vorig jaar zomer een flinke hap ASML verkocht. Niet helemaal op de hoogste koers maar het zat er niet ver onder. In augustus dit jaar hetzelfde plukje weer teruggekocht. Eigenlijk voor de middellange termijn, maar ik vind het ook wel aantrekkelijk om maar mijn winst te pakken. Wat zal ik doen? Eigenlijk begint mijn exposure in tech door dit soort koersstijgingen groter te worden dan ik eigenlijk wil. Wat ook meespeelt is dat ASML in een markt met gigantische toetredingsdrempels nu serieuze concurrentie lijkt te krijgen, al is het onduidelijk hoe lang het gaat duren voor die de eerste machines daar naar klanten zullen gaan.
quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:14 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Winst pakken is nooit 'fout'. Binnen is maar binnen.
Dan kijk je gewoon weer verder.
Ik doe dat al jaren. Meer dag-/ weekhandel. Vinden sommigen niet echt beleggen en dat kan zo zijn, maar het levert (mij in elk geval) wel mooie winsten op. Gisteren had ik weer 1750 euro winst op 16 Adyen aandelen. Gelijk weg ermee.
Ik heb ze verkocht. Winst is prima en ik zat weer te zwaar in tech.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:08 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
vast houden aan je initiele strategie en niet laten leiden door greed.
Toch begrijp ik niet helemaal waarom dit een indicatie van ‘een bubbel die gaat barsten’ zou moeten zijn. Wat in dit plaatje mist is dat Microsofs, Amazon, Google, Meta, Oracle, etc gewoon prima draaien en buiten ai om bakken met geld binnenhalen wat ze al sinds jaar en dag gebruiken om te investeren.quote:
Het is omgekeerd. Als de ai bubble barst dan trekt het de hele economie mee, omdat er zo krankzinnig veel geld in is gestoken. Veel meer dan destijds met Tesla, of de Amazon boekwinkel, of disrupters als Uber etc. Ander essentieel verschil is dat die allemaal wel een duidelijk product hadden, met ai lijkt het soms meer een bijna religieus geloof te zijn, "als we maar genoeg geld erin blijven pompen krijgen we vanzelf AGI". Als dat geen bubble is...quote:Op zaterdag 1 november 2025 17:36 schreef embedguy het volgende:
[..]
Dat AI wat opgeblazen is en AI het hards zal vallen als de economie van de USA slechte cijfers presenteert, daar twijfel ik niet aan.
Dat zal idd wellicht wel ja. 👍 rest alleen de vraag waarom de ai bubble binnen afzienbare tijd zou barsten.quote:Op zondag 2 november 2025 03:29 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het is omgekeerd. Als de ai bubble barst dan trekt het de hele economie mee, omdat er zo krankzinnig veel geld in is gestoken.
In mijn ogen is het een duidelijk product. Google search engine was giga veel geld waard, en llm’s zijn een soort Google search engines on steroids. Met giga meer potentie. Waarbij alleen de potentie nog niet volledig benut wordt, maar dat is m.i. logisch: eerst de koe laten groeien en dan pas melken.quote:Ander essentieel verschil is dat die allemaal wel een duidelijk product hadden,
Bedoel je dan onwetende consumenten? Ik bedoel: bij mijn weten gaat het geld nu voornamelijk naar llm’s. Beetje naief om te denken dat daar een agi uit komt. Dat hoeft ook niet, want llm’s zijn op zichzelf al super krachtig en hebben nog ontzettend veel onbenut potentieel.quote:met ai lijkt het soms meer een bijna religieus geloof te zijn, "als we maar genoeg geld erin blijven pompen krijgen we vanzelf AGI".
Ik zie het eerlijk gezegd nog nietquote:Als dat geen bubble is...
Ik denk dat we hier echt van mening verschillen. Ik zie llms niet als een grote belofte maar als een enorm probleem dat erger en erger wordt.quote:Op zondag 2 november 2025 08:51 schreef embedguy het volgende:
Dank voor je reactie.
[..]
Dat zal idd wellicht wel ja. 👍 rest alleen de vraag waarom de ai bubble binnen afzienbare tijd zou barsten.
[..]
In mijn ogen is het een duidelijk product. Google search engine was giga veel geld waard, en llm’s zijn een soort Google search engines on steroids. Met giga meer potentie. Waarbij alleen de potentie nog niet volledig benut wordt, maar dat is m.i. logisch: eerst de koe laten groeien en dan pas melken.
LLM's schalen inderdaad niet meer. Ze zijn "leuk" voor specifieke taken maar AGI ga je niet mee halen.quote:Op zondag 2 november 2025 09:26 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik denk dat we hier echt van mening verschillen. Ik zie llms niet als een grote belofte maar als een enorm probleem dat erger en erger wordt.
Een groot deel van het internet bestaat inmiddels uit waardeloze ai slop, waar je doorheen moet waden als je op zoek bent naar specifieke informatie. Die wordt steeds lastiger vindbaar. Tegenwoordig is die ai slop zelfs trainingsdata voor andere ai's, waardoor je nog meer degradatie krijgt, zeker als er geen nieuwe originele content meer bijkomt. Omdat we die content allemaal door llms laten maken.
De llm die doet alsof ie een zoekmachine is ook waardeloos want de informatie is lang niet altijd betrouwbaar, maar omdat je de bronnen niet weet (zoals je die wel weet in een zoekmachine) kun je dat lastig beoordelen. Het is een soort uiterst biased gatekeeper van informatie, een black box, die in handen is van een paar ubermachtige partijen. Waarvan de waarde inmiddels al in de duizenden miljarden loopt. Gevaarlijk en onwenselijk.
Hier bovenop zie je ook steeds meer brain rot bij mensen omdat ze llms teveel op een voetstuk zetten en daardoor verleren om zelf informatie bijelkaar te zoeken en te compileren, want de llm vertelt toch precies wat je wil weten en is "alwetend". Hierdoor verleren ze kritisch nadenken en kunnen ze ook de onzin niet meer goed spotten. Een hele nare negatieve feedback loop die imo weinig goeds kan opleveren.
En dan heb ik het nog niet eens over het stroomverbruik.
Als ik heel eerlijk ben is er een deel in mij dat hoopt op een snelle implosie van de ai bubble, want hoe langer het duurt, hoe groter de pijn zal zijn. Maar ook als de bubble niet barst en dus deze kennis rot nog verder doorgaat, ga ik op gegeven moment al mijn aandelen verkopen, en ga ik ergens off line in een hut in het bos leven. Fuck this shit.
(In een poging om toch weer een beetje on topic te komen)
Ik heb nog een hypotheek die afbetaald kan worden, dat begint toch steeds aantrekkelijker te wordenquote:Op zondag 2 november 2025 09:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Intussen weet ik niet zo goed meer waar ik nog veilig in kan beleggen, dus ben ik er even uit om daar rustig over na te denken.
Zo sta ik er ook in.quote:Op zondag 2 november 2025 09:35 schreef LXIV het volgende:
Ik sta er totaal anders in. Ik denk dat we door ai een revolutie krijgen waar de industriële revolutie bij verbleekt.
Als je ziet wat bijvoorbeeld op het gebied van eiwit-folding is bereikt… we zijn nog decennia bezig om dat enkel het potentieel van te ontdekken.
https://en.wikipedia.org/wiki/AlphaFold
En dat is maar 1 ding. Op het gebied van IC-ontwerp, software ontwikkeling etc gaat AI alles op een factor 20 verbeteren hierdoor
Ja nou, vanuit mijn expertise als software developer zou ik dat optimisme toch wat temperen, het enige waar ai vooralsnog erg goed in lijkt te zijn is het generen van verschrikkelijk veel technical debt die zometeen niemand meer kan inlossen, als er alleen nog maar "vibe coders" over zijn, en de laatste goede developers allemaal vertrokken zijn naar hun hutje in de bossen.quote:Op zondag 2 november 2025 09:35 schreef LXIV het volgende:
En dat is maar 1 ding. Op het gebied van IC-ontwerp, software ontwikkeling etc gaat AI alles op een factor 20 verbeteren hierdoor
Ik laat ChatGPT wel eens wat Python of BASIC code genereren en het werkt eigenlijk nooit in 1x.quote:Op zondag 2 november 2025 09:47 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja nou, vanuit mijn expertise als software developer zou ik dat optimisme toch wat temperen, het enige waar llms vooralsnog goed in lijken te zijn is het generen van verschrikkelijk veel technical debt die zometeen niemand meer kan inlossen, als er alleen nog maar "vibe coders" over zijn, en de laatste goede developers allemaal vertrokken zijn naar hun hutje in de bossen.
Ja, we hebben er in mijn bedrijf een beetje mee geëxperimenteerd maar het is toch grotendeels overhyped. Het heeft zeker nut op een aantal vlakken hoor. Maar het wordt wel afgeschilderd als iets veel groters dan dat het momenteel is.quote:Op zondag 2 november 2025 09:47 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja nou, vanuit mijn expertise als software developer zou ik dat optimisme toch wat temperen, het enige waar ai vooralsnog erg goed in lijkt te zijn is het generen van verschrikkelijk veel technical debt die zometeen niemand meer kan inlossen, als er alleen nog maar "vibe coders" over zijn, en de laatste goede developers allemaal vertrokken zijn naar hun hutje in de bossen.
En dat is dan in een relatief eenvoudige setting waar weinig afhangt van de juiste werking. In een productiebedrijf werkt dat net wat anders. Software is daar complex en heeft veel afhankelijkheden. Je kunt daar niet zomaar dingen live gooien waarvan het regelmatig gewoon slecht of niet werkt. Dus je moet gebruik van AI inkleden met hele strenge kwaliteitscontrole, wat veel voordelen vaak weer teniet doet.quote:Op zondag 2 november 2025 09:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik laat ChatGPT wel eens wat Python of BASIC code genereren en het werkt eigenlijk nooit in 1x.
Van Python heb ik te weinig kennis om het op te lossen en in de BASIC code zie ik zulke domme structuren en fouten dat ik het net zo goed zelf kan schrijven.
Het zal vast beter worden in de toekomst maar AI is op dit moment nog geen oplossing voor alles.
Ik denk dat je het beter andersom kan gebruiken: schrijf de code en laat AI het analyseren en eventueel verbeteringen voorstellen.quote:Op zondag 2 november 2025 09:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja, we hebben er in mijn bedrijf een beetje mee geëxperimenteerd maar het is toch grotendeels overhyped. Het heeft zeker nut op een aantal vlakken hoor. Maar het wordt wel afgeschilderd als iets veel groters dan dat het momenteel is.
Yup, er zijn echt wel nuttige toepassingen voor de tool 'AI', en de tool wordt vast wel beter (al lijkt er toch een soort plateauvorming op te treden al na de stormachtige start). Maar het is wel in het 'overhype' stadium nu. De piek van te hoog opgepompte verwachtingen.quote:Op zondag 2 november 2025 09:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat je het beter andersom kan gebruiken: schrijf de code en laat AI het analyseren en eventueel verbeteringen voorstellen.
Maar de blubber die er nu uitkomt is inderdaad vaak "het werkt op zich denken we maar als we het ooit anders willen hebben weet niemand meer hoe het zit".
Het doet vooral heel erg denken aan de laatste fase van de internetbubbel. Toen zag je ook dat bedrijven massaal gingen investeren in elkaar. Veel geld binnenhalen van investeerders en dat geld dan weer investeren in elkaar, dat duidt op het oppompen van virtuele waarde.quote:Op zaterdag 1 november 2025 17:36 schreef embedguy het volgende:
[..]
Toch begrijp ik niet helemaal waarom dit een indicatie van ‘een bubbel die gaat barsten’ zou moeten zijn. Wat in dit plaatje mist is dat Microsofs, Amazon, Google, Meta, Oracle, etc gewoon prima draaien en buiten ai om bakken met geld binnenhalen wat ze al sinds jaar en dag gebruiken om te investeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |