abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219120445
quote:
About 54% of fund managers polled by Bank of America in October said tech stocks were overvalued, a jump from the previous month when about half expressed that sentiment. Moreover, 60% said global equities as a whole are too expensive.

Een groot deel is zelf kennelijk ook van mening dat veel aandelen overgevalueerd zijn. 1 groot black swan event en je hebt de poppen serieus aan het dansen. Wat dat betreft hebben we in april al een voorproefje gehad van hoe bloednerveus de markt is en hoe sterk deze reageert toen Trump met die tarieven kwam.
blablablabla
  maandag 27 oktober 2025 @ 14:24:08 #227
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219120730
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 13:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het begint wel heel erg op de internet bubbel te lijken het zal wel een keer komen die topwinsten,maar dat kan wel 10 jaar duren

en wat er zeker aankomt dat is het failliet van de verbrandingsmotor industrie en staalsector
Waarom staalsector? Dat lijkt mij wat vergezocht. Of is er iets gaande wat ik gemist heb. Een nieuw soort materiaal dat staal overbodig maakt.
  maandag 27 oktober 2025 @ 15:05:28 #228
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219121181
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2025 14:24 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Waarom staalsector? Dat lijkt mij wat vergezocht. Of is er iets gaande wat ik gemist heb. Een nieuw soort materiaal dat staal overbodig maakt.
alimunimium en de wereldeconomie heeft door de vergrijzing minder staal nodig,
China kan haar eigen staal niet gebruiken en is aan het dumpen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 27 oktober 2025 @ 15:08:07 #229
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219121197
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 15:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
En China ziet graag dat het Westen geen capaciteit meer heeft om grote hoeveelheden staal meer te produceren.

Scheelt straks veel Westers oorlogstuig.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219121210
En de verbrandingsmotor heeft zeker nog toekomst, de wereld is groter dan Europa en China.
pi_219121453
De grote 7

pi_219121468
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 15:10 schreef TargaFlorio het volgende:
En de verbrandingsmotor heeft zeker nog toekomst, de wereld is groter dan Europa en China.
Toekomst nog wel maar de groei is er wel uit.
En als volumes dalen, gaan de kosten per stuk doorgaans omhoog en dat gaat ten koste van de winst.
  maandag 27 oktober 2025 @ 16:58:35 #233
36431 bleiblei
pi_219122057
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 15:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Mwah, ton staal zit iets boven de 800 dollar momenteel?
Volgens dit plaatje valt dat dan qua prijs best mee:

En ja, tov. die idiote coronapiek is de huidige prijs niets. Maar die prijzen toen sloegen echt nergens op.

Constructiestaal kost trouwens voor de consument ergens rond de 1100 euro per ton (eigen ervaring, ben nml. bezig met een staalconstructie en heb meerdere offertes liggen momenteel).
  maandag 27 oktober 2025 @ 17:00:38 #234
36431 bleiblei
pi_219122073
Maar qua AI. Ja dat is nogal inflated momenteel. Maar het blijft wel. Dus ff wachten tot de lucht eruit is en dan weer instappen klinkt niet onverstandig.

Aan de andere kant heb ik afgelopen 5 jaar regelmatig gedacht "nu klapt het" en groeide het merendeel gewoon gestaag door ;( .
pi_219122163
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 17:00 schreef bleiblei het volgende:
Maar qua AI. Ja dat is nogal inflated momenteel. Maar het blijft wel. Dus ff wachten tot de lucht eruit is en dan weer instappen klinkt niet onverstandig.

Aan de andere kant heb ik afgelopen 5 jaar regelmatig gedacht "nu klapt het" en groeide het merendeel gewoon gestaag door ;( .
Oh ja, daar is absoluut niets van te zeggen.
Het is ook niet meer dan een onbehaaglijk gevoel en dat is voor m'n verkoopsignaal.

AI heeft z'n interessante kanten maar de hoeveelheid geld die er nu in (rond)gepompt wordt staat niet in verhouding tot de inkomsten.

En bedrijven pushen nu AI in diverse producten (want de investeringen zijn gedaan) maar dat wil niet zeggen dat er ook echt massa adoptie is.
Ik heb ook een AI-icoontje in Whatsapp maar als het kon, zette ik het uit.

Afijn, het geeft het gevoel van een bubbel en misschien zit ik daar wel helemaal naast. Maar ik slaap wel weer goed :P
pi_219123686
In het kader van verdere spreiding vandaag nog wat Europe ETF bijgevoegd.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  maandag 27 oktober 2025 @ 21:08:53 #237
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_219123914
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_219124294
quote:
Als je vermogend bent blijft VVD de beste optie.
blablablabla
  maandag 27 oktober 2025 @ 22:48:56 #239
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219124367
quote:
Phoe, glpvda is nog erger dan ik dacht. Ben benieuwd hoeveel vogels het land uitvliegen nadat glpvda het geweer richt op de vogels op stok en begint te schieten.

Althans, voor nu vooral maar hopen dat glpvda in de oppositie eindigt :9 ik kan me maar moeilijk voorstellen dat hun beleid goed gaat zijn voor nl op de lange duur. Vast goed voor het onderbuikgevoel van de onderklassen maar welke ondernemer/investeerder wil nog ondernemen/investeren met zulk een beleid?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  maandag 27 oktober 2025 @ 23:12:05 #240
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_219124458
quote:
Holy fuck, wat een tarieven. Wat betreft vermogen ben je in Nederland al enorm de klos en dan willen een hoop partijen het nog beroerder maken. Ik blijf voorlopig nog wel even buiten de landsgrenzen.
The more debt, the better
pi_219124496
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb niet snel "hoogtevrees" maar het feit dat enkele grote techbedrijven aandelen, geld en producten aan het rondschuiven zijn maakt me wel nerveus.

OpenAI maakt geen cent winst (ze verbranden nog jarenlang geld) en o.a. Nvidia en AMD nemen een voorschot door er in te investeren in ruil voor GPU's.

Als je naar de S&P500 kijkt is er zonder die grote techbedrijven dit jaar amper koersstijging, veel "dividend aristocrats" staan zelfs op verlies dit jaar.

Zitten we in een gigantische bubbel die binnen een jaar ploft? Of kunnen we nog veel verder stijgen voor we op dat punt zitten?
Niet snel hoogtevrees? Ik kan me nog heugen dat je paar maanden terug alles ook verkocht hebt.

Ben blijven zitten, maar heb toen wel extra bijgekocht. Time in the market > timing the market..

Het blijft toch lastig..stap ik uit, word ik zenuwachtig van wanneer moet ik er in. Blijf ik er in, denk ik wanneer moet ik eruit?

Daarom alleen blijven kopen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_219124506
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 23:20 schreef Patroon het volgende:

[..]
Niet snel hoogtevrees? Ik kan me nog heugen dat je paar maanden terug alles ook verkocht hebt.
Die "paar maanden terug" was ~3 februari en dat was Trumpvrees.
Eind juli met korting weer terug ingestapt ;)

quote:
Ben blijven zitten, maar heb toen wel extra bijgekocht. Time in the market > timing the market..

Het blijft toch lastig..stap ik uit, wordt ik zenuwachtig van wanneer moet ik er in. Blijf ik er in, denk ik wanneer moet ik eruit?

Daarom alleen blijven kopen.
Ik zit (of zat) er al maximaal in, ik leef er van. Geen inkomen dus geen maandelijkse inleg ;)
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 06:29:51 #243
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219124888
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 23:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
April bedoel je, als je in Juli hebt ingekocht heb je meer betaald dan toen je alles verkocht hebt.

Geen idee trouwens waarom Trumpvrees nu verdwenen zou zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door RamboDirk op 28-10-2025 06:40:57 ]
pi_219125190
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 23:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]
Ik zit (of zat) er al maximaal in, ik leef er van. Geen inkomen dus geen maandelijkse inleg ;)
Er van leven? Dan zou ik me wat minder laten leiden door angsten.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_219125414
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb niet snel "hoogtevrees" maar het feit dat enkele grote techbedrijven aandelen, geld en producten aan het rondschuiven zijn maakt me wel nerveus.

OpenAI maakt geen cent winst (ze verbranden nog jarenlang geld) en o.a. Nvidia en AMD nemen een voorschot door er in te investeren in ruil voor GPU's.

Als je naar de S&P500 kijkt is er zonder die grote techbedrijven dit jaar amper koersstijging, veel "dividend aristocrats" staan zelfs op verlies dit jaar.

Zitten we in een gigantische bubbel die binnen een jaar ploft? Of kunnen we nog veel verder stijgen voor we op dat punt zitten?
Denk dat we in een bubbel zitten, en dat de VS als eerste onderuit gaat en weer inhaleert.

Veel meer dan gespreid beleggen kan ik niet doen. Sparen is ook geld verbranden, die paar % rente is natuurlijk ten hemel schreiend.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219125582
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 09:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Denk dat we in een bubbel zitten, en dat de VS als eerste onderuit gaat en weer inhaleert.

Veel meer dan gespreid beleggen kan ik niet doen. Sparen is ook geld verbranden, die paar % rente is natuurlijk ten hemel schreiend.
Zo'n bubbel is dan natuurlijk een relatief begrip. Niet elk bedrijf zal al á Apple/Amazon bijna onbegrensd blijven groeien, maar het feit is wel dat de techsector booming is (en voorlopig lijkt het einde nog niet in zicht).

Tel daarbij op dat er ETF's zijn die regelmatig 'gewogen' worden en je hoeft je eigenlijk geen zorgen te maken. Als een techreus dan implodeert dan staat er vanzelf weer een andere op.
pi_219125592
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 09:39 schreef Solispolar het volgende:
Tel daarbij op dat er ETF's zijn die regelmatig 'gewogen' worden en je hoeft je eigenlijk geen zorgen te maken. Als een techreus dan implodeert dan staat er vanzelf weer een andere op.
Dat bedoel/doe ik.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219125613
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 06:29 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
April bedoel je, als je in Juli hebt ingekocht heb je meer betaald dan toen je alles verkocht hebt.

Geen idee trouwens waarom Trumpvrees nu verdwenen zou zijn.
Ik ben nog niet dement, heb 3 februari verkocht en 30 juli weer ingekocht.

Vergeet niet dat de Dollar nog op ¤0,97 stond rond 3 februari en op ¤0,87 op 30 juli.
Dat is ook dik 10% lager.

Op 3 februari verkocht ik m'n Vanguard S&P500 voor ¤110,25
Op 30 juli kocht ik ze terug voor ¤104,60

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 08:15 schreef Patroon het volgende:

[..]
Er van leven? Dan zou ik me wat minder laten leiden door angsten.
Ik deel hier gewoon wat ik doe. Nachtrust is het belangrijkst voor me.

[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-10-2025 09:58:05 ]
pi_219125698
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 09:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ben nog niet dement, heb 3 februari verkocht en 30 juli weer ingekocht.

Vergeet niet dat de Dollar nog op ¤0,97 stond rond 3 februari en op ¤0,87 op 30 juli.
Dat is ook dik 10% lager.

Op 3 februari verkocht ik m'n Vanguard S&P500 voor ¤110,25
Op 30 juli kocht ik ze terug voor ¤104,60
[..]
Ik deel hier gewoon wat ik doe. Nachtrust is het belangrijkst voor me.
Wat heb je in totaal aan rendement behaald in 2025 op je beleggingen? Ik ben gewoon blijven zitten en zit op ruim 12,5%. Ik vermoed dat het uiteindelijk niet heel veel verschil zal maken (niet dat het daarom alleen gaat want inderdaad nachtrust)

[ Bericht 0% gewijzigd door Faraday01 op 28-10-2025 10:02:49 ]
pi_219125765
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 09:57 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Wat heb je in totaal aan rendement behaald in 2025 op je beleggingen? Ik ben gewoon blijven zitten en zit op ruim 12%. Ik vermoed dat het uiteindelijk niet heel veel verschil zal maken (niet dat het daarom alleen gaat want inderdaad nachtrust)
M'n btc zo'n 10,6% dit jaar (ondanks de forse Dollar daling t.o.v. Euro). Die heb ik al jaren en daar slaap ik prima van.
M'n woning naar verwachting zo'n 5 tot 8% (en die moet ik nog verkopen). Kost ook geen nachtrust.

Mijn S&P500 ETF zo'n 7,5% dit jaar (in Euro's).

De rest van m'n ETF's weet ik zo niet maar in totaal stond ik 8,33% hoger dan op 30 juli.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')