KPMG kan niet naar de beurs. En als het al zou kunnen, zullen ze het nooit doen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:08 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Ze zouden KPMG eens naar de beurs moeten brengen![]()
Hoop lucht tegen woeker prijs bij start
Dan jarenlang lucht in blijven blazen door hun eigen vlees te keuren![]()
Dan mooie short tot het pleitte is
Dan verzekeringsgeld innen voor wanbeleid en oplichting
Geeft tenminste weer een beetje reuring op de beurs en is goed voor mijn lachspieren
Ja, heel mooi bedrijf. Helaas gaat Ruben Wegman nu weg, opvolger is gelukkig wel intern gevonden. Doordat Charly Zwemstra redelijk wat opgekocht heeft (minimaal 5% belang icm een weinig liquide aandeel zorgt voor deze koers.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 15:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Fraaie lijst met echte parels.Nedap wel te laat mee om nu nog in porto te nemen.
Snel van gedachten veranderd.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 22:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zat nog eens door een lijstje "World" ETF's te scrollen, toch veel met >60% exposure in de US.
Deze VanEck lijkt me dan weer niet zo'n heel gekke optie:
https://www.justetf.com/nl/etf-profile.html?isin=NL0010408704#holdings
https://www.vaneck.com/nl/en/investments/world-etf/overview/
VanEck World Equal Weight Screened UCITS ETF A
ISIN NL0010408704
Met 0,2% kosten per jaar wel iets aan de hoge kant (in vergelijk met 0,07% voor Vanguard / iShares S&P500) maar ook niet extreem.
Ben nu niet op zoek verder, mss als ik m'n woning volgend jaar verkoop dat ik er wat in steek.
"Unsubscribe".quote:Op maandag 20 oktober 2025 02:01 schreef nostra het volgende:
Kan IBKR eens kappen met semi-dagelijkse Think Before You Click. Ik ben geen halve tamme (alhoewel een portefeuille-analyse misschien anders doet vermoeden).
Het neemt wel een bezwaar weg dat ik eerder had.quote:
Maar geen China, India en Korea. Wel 30% financials.quote:Op maandag 20 oktober 2025 09:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het neemt wel een bezwaar weg dat ik eerder had.
Met een normale "world" ETF zat je alsnog ~60% in de US markt, met deze maar ~35%.
Het blijft een "misschien"
Dat is niet zo erg, China investeer ik sowieso niet in.quote:
In de wereldeconomie is dat ook ongeveer het aandeel van financials (25-30%), als ik het met goed herinner, dus dat is niet bijzonder hoog.quote:Wel 30% financials.
Ook niet in Alibaba?quote:Op maandag 20 oktober 2025 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is niet zo erg, China investeer ik sowieso niet in.
Nope, 15% financials. Dus je bent fors overwogen daarin. Vind ik persoonlijk geen sterke etf daardoor voor de lange termijn als je groei sectoren wilt hebben zoals industrie, it en gezondheidszorg.quote:Op maandag 20 oktober 2025 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is niet zo erg, China investeer ik sowieso niet in.
[..]
In de wereldeconomie is dat ook ongeveer het aandeel van financials (25-30%), als ik het met goed herinner, dus dat is niet bijzonder hoog.
Investopedia heeft het over iets meer, hangt ook wat af van definities.quote:Op maandag 20 oktober 2025 17:22 schreef Drass het volgende:
[..]
Nope, 15% financials. Dus je bent fors overwogen daarin. Vind ik persoonlijk geen sterke etf daardoor voor de lange termijn als je groei sectoren wilt hebben zoals industrie, it en gezondheidszorg.
Wat ook een mooie is, Northern Trust world etf.quote:Op maandag 20 oktober 2025 18:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Investopedia heeft het over iets meer, hangt ook wat af van definities.
https://www.investopedia.com/ask/answers/030515/what-percentage-global-economy-comprised-financial-services-sector.asp
Met world zit je (logischerwijs) ook vrij zwaar in de US:quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:09 schreef monkyyy het volgende:
Je doel om het simpel te houden en je constatering dat je wel erg veel in de VS zit (en hier niet helemaal content mee bent), neigt mij om je aan te raden 100% in een Vanguard World te beleggen.
Al zou je zo onderhand met wat er in China gebeurd wel een kanteling richting Azië verwachten.quote:Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWRD/VWRP) per continent is noord-Amerika (ongeveer 60%), Europa (ongeveer 15%), Azië (ongeveer 15%) en de rest van de wereld (ongeveer 10%).
Edelmetaal 10%, private equity 10%, vastgoed 10%, crowdfunding 10%. Kan je naar smaak nog toevoegen. Hard assets worden key de komende jaren, wat vervolgens materialiseert als hard assets is de vraag.quote:
Mijn gedachte?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 18:22 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Ik beleg inmiddels weer even bij DeGiro. Ik wil m'n portefeuille simpel houden heb daarom nu 3 ETFs in de verhouding 50/25/25 in Vanguard world, Vanguard S&P 500 en Invesco Nasdaq 100. Ooit niet al te lang over nagedacht met het idee dat starten beter is dan langs de lijn blijven staan en eindeloos twijfelen over de precieze verdeling.
Met 2000 per maand inleg, is het echt wel een serieuzer bedrag aan het worden en realiseer ik me dat ik ook wel heel erg US focust ben zo. Qua prestatie doet de Nasdaq100 het het beste, dan World en de S&P 500 het minste, al is verschillen de laatste twee niet zo veel.
Ik heb zitten kijken om er Europe 600 bij te nemen of eventueel in plaats van één van de Amerikanen. Alleen zijn de historische prestaties nogal matig. Verder vraag ik me dan ook af of ik misschien net zo goed alles in de Vanguard World kan stoppen, als ik toch Amerikaans en Europees breed ga.
Ik heb niet specifiek een beleggingshorizon in gedachte. Het kan 20 jaar zijn om wat eerder te stoppen of misschien loop ik volgend jaar tegen een droomhuis aan.
Alternatieven: hypotheek is <20% van de woningwaarde en 1.9% rente, spaarrekening is voldoende om 2 jaar van te leven, lijfrente is aardig gevuld en ik voorzie na m'n pensioen niet meer nodig te hebben dan de huidige waarde die ik al opbouw. Bonds: doen het in m'n lijfrente vrij slecht met nauwelijks rendement de laatste 6-7 jaar. Goud: staat bijzonder hoog en heeft onder normale omstandigheden niet een bijzonder rendement. Bitcoin/Cryto: Heb ik weinig geloof in, maar ik leg ¤50/maand in voor het geval ik er helemaal naast zit en het financiële systeem op de een of andere manier instort.
Jullie gedachten?
Edelmetaal kan via deGiro, dat overweeg ik ook, al zijn de prijzen de laatste maanden wel absurd hard gestegen. Hoe zou je die andere investeringen regelen?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Edelmetaal 10%, private equity 10%, vastgoed 10%, crowdfunding 10%. Kan je naar smaak nog toevoegen. Hard assets worden key de komende jaren, wat vervolgens materialiseert als hard assets is de vraag.
Ja op zich goed punt. Het is een beetje een kwestie van doelpalen die ik steeds verzet. Ik leef vrij goedkoop en heb niet perse veel nodig. Eerst was het doel 20k aan buffer, toen 50k, toen wat hypotheek afgelost. Nu meet ik m'n spaargeld en beleggingen meer aan rendement ipv de waarde, dus voelt het alsof ik alsnog niet heel veel heb. Uit 100k haal je na VRH immers maar zo'n 5000 euro.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:58 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mijn gedachte?
Waar "spaar"/beleg je voor?
Wat is het doel, wat wil je met het geld gaan doen?
Als je daar geen antwoord op hebt, zou je kunnen denken aan minder werken, nieuwe auto, life changing vakantie/sabbatical, whatever rocks your boat. Niets is zinlozer dan je hele leven de pleuris te werken en investeren om dood de pijp uit te gaan. Voor onverwachte gebeurtenissen heb je zo te zien meer dan genoeg vet op je botten.
Dat we in een gigantische bubbel zitten is evident, nu ben ik dol op investeren maar van gokken hou ik niet zo.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb niet snel "hoogtevrees" maar het feit dat enkele grote techbedrijven aandelen, geld en producten aan het rondschuiven zijn maakt me wel nerveus.
OpenAI maakt geen cent winst (ze verbranden nog jarenlang geld) en o.a. Nvidia en AMD nemen een voorschot door er in te investeren in ruil voor GPU's.
Als je naar de S&P500 kijkt is er zonder die grote techbedrijven dit jaar amper koersstijging, veel "dividend aristocrats" staan zelfs op verlies dit jaar.
Zitten we in een gigantische bubbel die binnen een jaar ploft? Of kunnen we nog veel verder stijgen voor we op dat punt zitten?
het begint wel heel erg op de internet bubbel te lijken het zal wel een keer komen die topwinsten,maar dat kan wel 10 jaar durenquote:Op maandag 27 oktober 2025 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb niet snel "hoogtevrees" maar het feit dat enkele grote techbedrijven aandelen, geld en producten aan het rondschuiven zijn maakt me wel nerveus.
OpenAI maakt geen cent winst (ze verbranden nog jarenlang geld) en o.a. Nvidia en AMD nemen een voorschot door er in te investeren in ruil voor GPU's.
Als je naar de S&P500 kijkt is er zonder die grote techbedrijven dit jaar amper koersstijging, veel "dividend aristocrats" staan zelfs op verlies dit jaar.
Zitten we in een gigantische bubbel die binnen een jaar ploft? Of kunnen we nog veel verder stijgen voor we op dat punt zitten?
Een groot deel is zelf kennelijk ook van mening dat veel aandelen overgevalueerd zijn. 1 groot black swan event en je hebt de poppen serieus aan het dansen. Wat dat betreft hebben we in april al een voorproefje gehad van hoe bloednerveus de markt is en hoe sterk deze reageert toen Trump met die tarieven kwam.quote:About 54% of fund managers polled by Bank of America in October said tech stocks were overvalued, a jump from the previous month when about half expressed that sentiment. Moreover, 60% said global equities as a whole are too expensive.
Waarom staalsector? Dat lijkt mij wat vergezocht. Of is er iets gaande wat ik gemist heb. Een nieuw soort materiaal dat staal overbodig maakt.quote:Op maandag 27 oktober 2025 13:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het begint wel heel erg op de internet bubbel te lijken het zal wel een keer komen die topwinsten,maar dat kan wel 10 jaar duren
en wat er zeker aankomt dat is het failliet van de verbrandingsmotor industrie en staalsector
alimunimium en de wereldeconomie heeft door de vergrijzing minder staal nodig,quote:Op maandag 27 oktober 2025 14:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waarom staalsector? Dat lijkt mij wat vergezocht. Of is er iets gaande wat ik gemist heb. Een nieuw soort materiaal dat staal overbodig maakt.
En China ziet graag dat het Westen geen capaciteit meer heeft om grote hoeveelheden staal meer te produceren.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alimunimium en de wereldeconomie heeft door de vergrijzing minder staal nodig,
China kan haar eigen staal niet gebruiken en is aan het dumpen
Toekomst nog wel maar de groei is er wel uit.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:10 schreef TargaFlorio het volgende:
En de verbrandingsmotor heeft zeker nog toekomst, de wereld is groter dan Europa en China.
Mwah, ton staal zit iets boven de 800 dollar momenteel?quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alimunimium en de wereldeconomie heeft door de vergrijzing minder staal nodig,
China kan haar eigen staal niet gebruiken en is aan het dumpen
Oh ja, daar is absoluut niets van te zeggen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 17:00 schreef bleiblei het volgende:
Maar qua AI. Ja dat is nogal inflated momenteel. Maar het blijft wel. Dus ff wachten tot de lucht eruit is en dan weer instappen klinkt niet onverstandig.
Aan de andere kant heb ik afgelopen 5 jaar regelmatig gedacht "nu klapt het" en groeide het merendeel gewoon gestaag door.
Als je vermogend bent blijft VVD de beste optie.quote:Op maandag 27 oktober 2025 21:08 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
Bron: https://www.saxoinvestor.(...)39-b0b6-279b6e583dc2
Phoe, glpvda is nog erger dan ik dacht. Ben benieuwd hoeveel vogels het land uitvliegen nadat glpvda het geweer richt op de vogels op stok en begint te schieten.quote:Op maandag 27 oktober 2025 21:08 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
Holy fuck, wat een tarieven. Wat betreft vermogen ben je in Nederland al enorm de klos en dan willen een hoop partijen het nog beroerder maken. Ik blijf voorlopig nog wel even buiten de landsgrenzen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 21:08 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
Niet snel hoogtevrees? Ik kan me nog heugen dat je paar maanden terug alles ook verkocht hebt.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die "paar maanden terug" was ~3 februari en dat was Trumpvrees.quote:Op maandag 27 oktober 2025 23:20 schreef Patroon het volgende:
[..]
Niet snel hoogtevrees? Ik kan me nog heugen dat je paar maanden terug alles ook verkocht hebt.
Ik zit (of zat) er al maximaal in, ik leef er van. Geen inkomen dus geen maandelijkse inlegquote:Ben blijven zitten, maar heb toen wel extra bijgekocht. Time in the market > timing the market..
Het blijft toch lastig..stap ik uit, wordt ik zenuwachtig van wanneer moet ik er in. Blijf ik er in, denk ik wanneer moet ik eruit?
Daarom alleen blijven kopen.
April bedoel je, als je in Juli hebt ingekocht heb je meer betaald dan toen je alles verkocht hebt.quote:Op maandag 27 oktober 2025 23:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die "paar maanden terug" was ~3 februari en dat was Trumpvrees.
Eind juli met korting weer terug ingestapt
Er van leven? Dan zou ik me wat minder laten leiden door angsten.quote:Op maandag 27 oktober 2025 23:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die "paar maanden terug" was ~3 februari en dat was Trumpvrees.
Eind juli met korting weer terug ingestapt
[..]
Ik zit (of zat) er al maximaal in, ik leef er van. Geen inkomen dus geen maandelijkse inleg
Denk dat we in een bubbel zitten, en dat de VS als eerste onderuit gaat en weer inhaleert.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zo'n bubbel is dan natuurlijk een relatief begrip. Niet elk bedrijf zal al á Apple/Amazon bijna onbegrensd blijven groeien, maar het feit is wel dat de techsector booming is (en voorlopig lijkt het einde nog niet in zicht).quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 09:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk dat we in een bubbel zitten, en dat de VS als eerste onderuit gaat en weer inhaleert.
Veel meer dan gespreid beleggen kan ik niet doen. Sparen is ook geld verbranden, die paar % rente is natuurlijk ten hemel schreiend.
Dat bedoel/doe ik.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 09:39 schreef Solispolar het volgende:
Tel daarbij op dat er ETF's zijn die regelmatig 'gewogen' worden en je hoeft je eigenlijk geen zorgen te maken. Als een techreus dan implodeert dan staat er vanzelf weer een andere op.
Ik ben nog niet dement, heb 3 februari verkocht en 30 juli weer ingekocht.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 06:29 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
April bedoel je, als je in Juli hebt ingekocht heb je meer betaald dan toen je alles verkocht hebt.
Geen idee trouwens waarom Trumpvrees nu verdwenen zou zijn.
Ik deel hier gewoon wat ik doe. Nachtrust is het belangrijkst voor me.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 08:15 schreef Patroon het volgende:
[..]
Er van leven? Dan zou ik me wat minder laten leiden door angsten.
Wat heb je in totaal aan rendement behaald in 2025 op je beleggingen? Ik ben gewoon blijven zitten en zit op ruim 12,5%. Ik vermoed dat het uiteindelijk niet heel veel verschil zal maken (niet dat het daarom alleen gaat want inderdaad nachtrust)quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 09:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben nog niet dement, heb 3 februari verkocht en 30 juli weer ingekocht.
Vergeet niet dat de Dollar nog op ¤0,97 stond rond 3 februari en op ¤0,87 op 30 juli.
Dat is ook dik 10% lager.
Op 3 februari verkocht ik m'n Vanguard S&P500 voor ¤110,25
Op 30 juli kocht ik ze terug voor ¤104,60
[..]
Ik deel hier gewoon wat ik doe. Nachtrust is het belangrijkst voor me.
M'n btc zo'n 10,6% dit jaar (ondanks de forse Dollar daling t.o.v. Euro). Die heb ik al jaren en daar slaap ik prima van.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 09:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat heb je in totaal aan rendement behaald in 2025 op je beleggingen? Ik ben gewoon blijven zitten en zit op ruim 12%. Ik vermoed dat het uiteindelijk niet heel veel verschil zal maken (niet dat het daarom alleen gaat want inderdaad nachtrust)
HEb het gezien met de internet & ICT aandelen, 25 jaar geleden. Ze gaan gewoon een keer onderuit. Wie herinnert zich Getronics nog? Of CMG?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla is helemaal belachelijk.
Een koers van ruim $450 en een EPS van $1,45.
Tenzij ze ineens heel veel meer winst gaan draaien kan dat alleen maar klappen.
Eigenlijk is een koers van $70,00 momenteel al te hoog.
Je betaalt ruim 300x de winst, dat slaat helemaal nergens op. En het was in 2021 nog gekker met ruim 1100x de winstquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla is helemaal belachelijk.
Een koers van ruim $450 en een EPS van $1,45.
Tenzij ze ineens heel veel meer winst gaan draaien kan dat alleen maar klappen.
Eigenlijk is een koers van $70,00 momenteel al te hoog.
quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:58 schreef blomke het volgende:
[..]
HEb het gezien met de internet & ICT aandelen, 25 jaar geleden. Ze gaan gewoon een keer onderuit. Wie herinnert zich Getronics nog? Of CMG?
De geschiedenis herhaalt zich. Altijd.quote:Snel geld
Nederland wordt in de jaren negentig aangestoken door de goudkoorts van aandelen, derivaten en opties. De Angelsaksische bankcultuur doet haar intrede, een cultuur die zich ook laat gelden in het bedrijfsleven, semi-overheidsinstellingen, de vastgoedsector en de beurzen. Wordt voorheen een aandeel gekocht met het idee om lang aan een bedrijf gebonden te zijn, in de nineties gaat het om snelle jongens die snel rijk willen worden. Het draait om bonussen, winsten uit optie- en aandelenpakketten en risicovolle overnames. Geld maakt geld, lijkt wel het nieuwe adagium.
Nederlandse banken beginnen te stunten met publieksgeld en verstrekken te ruime kredieten aan zowel bedrijven als particulieren. Zorgen maken over afbetalen doet niemand, dat komt wel goed. Iedereen verdient immers geld, ook de middenklasse. Een tweede auto behoort plotseling tot de mogelijkheden, net als een groter huis. Ondertussen worden de rijken steeds rijker. Wie zoveel geld heeft, gaat uitbundig leven. Luxe auto’s, uitspattingen met speedboten, champagne en exclusief eten: het kan niet op. De enorme rijkdom zorgt ervoor dat de hele financiële sector uiteindelijk losgezongen raakt van de werkelijkheid.
Dat begrijp ik en dat is ook heel belangrijk. Mij verbaasd het vooral omdat je aangeeft dat je er van leeft. Of bedoel je dat je momenteel geen werk hebt? Want ik kan mij niet voorstellen dat je er van kan leven als je puur op gevoel aan het kopen/verkopen bent.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 09:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ben sinds begin 2018 met "pensioen", was toen 41quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 12:55 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat begrijp ik en dat is ook heel belangrijk. Mij verbaasd het vooral omdat je aangeeft dat je er van leeft. Of bedoel je dat je momenteel geen werk hebt?
Het was op zich niet de bedoeling om ooit uit te stappen (tenzij geld nodig) maar dit jaar zijn er wat bijzondere omstandigheden:quote:Want ik kan mij niet voorstellen dat je er van kan leven als je puur op gevoel aan het kopen/verkopen bent.
Had ik ook moeten doen. Ben nu al 1,5 jaar 100% cash vanwege nieuwbouw woning die volgende week opgeleverd wordt. Staat op een bankrekening te verpieteren is na verkoop van mijn huidige huis bijna 2 ton geworden.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb alle ETF's zojuist verkocht.
Is geen advies, je kan de markt toch niet timen.
Begon weer onrustig te worden en dan is dat prima.
Sinds ~30 juli 2025 (weer ingestapt) zo'n 8,33% in de plus.
Je had het nog in een deposito kunnen stoppen?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 13:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Had ik ook moeten doen. Ben nu al 1,5 jaar 100% cash vanwege nieuwbouw woning die volgende week opgeleverd wordt. Staat op een bankrekening te verpieteren is na verkoop van mijn huidige huis bijna 2 ton geworden.
Moet daar in het nieuwe jaar toch iets mee gaan doen.
Willen ze nu die al lage grens voor vermogensbelasting nog verder gaan verlagen?quote:Op maandag 27 oktober 2025 21:08 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
klopt maar wist niet of ik leefgeld moest gaan onttrekken (bleek achteraf alleen de laatste 2 maanden nodig te zijn) en heb mijn huidige woning voor ¤100k meer verkocht dan waar ik op gerekend had.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je had het nog in een deposito kunnen stoppen?
Pas instappen als je je er comfortabel bij voelt.
Niet denken aan "gemist rendement" want als morgen de bubbel knapt, denk je weer heel anders en ben je blij met wat cash
We zitten in een bijzondere periode. We hebben sinds 2009 een bijna constant groei gehad en sinds begin 2021 zelfs bijna een verdubbeling door o.a. de AI hype. Voor m'n gevoel zitten we nu wat in een risicoperiode.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 13:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
klopt maar wist niet of ik leefgeld moest gaan onttrekken (bleek achteraf alleen de laatste 2 maanden nodig te zijn) en heb mijn huidige woning voor ¤100k meer verkocht dan waar ik op gerekend had.
Zit nu in een luxe positie maar moet er wel iets mee gaan doen. Aflossen hypotheek heeft niet veel zin momenteel en echte doelen heb ik ook niet meer.
Er zijn ook bedrijven die alweer mensen aannemen, zoals McDonalds bij hun "drive thru" omdat de AI soms hele rare bestellingen maakte.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:19 schreef Elan het volgende:
Los van het teveel inzetten op expansie kun je ook je twijfels hebben wat grootschalige investeringen in AI de economie nu feitelijk gaan opleveren. Zo'n Amazon wat 600k banen op de tocht zet door 'cobots' in te zetten in plaats van mensen.
Winsten van AI bedrijven door het dak en de ex-werknemers werkeloos thuis genot.
Absoluut niet doen; de fiscus betaalt mee aan je hypotheekrente. Er verandert waarschijnlijk behoorlijk wat qua Eigen Woning en de Hypotheek. Als alles naar box 3 gaat (wat de aflossingsvrije hypotheek na 30 jaar toch gaat doen) ....... blij met die aflossingsvrije hypotheek!quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 13:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zit nu in een luxe positie maar moet er wel iets mee gaan doen. Aflossen hypotheek heeft niet veel zin momenteel en echte doelen heb ik ook niet meer.
Dat is zeker een realistische vraag, net als de vraag of wij tegen die tijd nog bestaan aangezien we AI bouwen naar ons eigen van nature hebzuchtige en destructieve evenbeeld. Artificieel kan uiteindelijk autonoom worden en besluiten dat het haar gigantische energiebehoefte niet langer wil delen met ons mensen. Zeker in een steeds verder destabiliserend politiek en economisch klimaat zijn dat scenario's waar ook rekening mee gehouden dient te worden.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zijn ook bedrijven die alweer mensen aannemen, zoals McDonalds bij hun "drive thru" omdat de AI soms hele rare bestellingen maakte.
Daarmee wil ik niet zeggen dat AI voor de toekomst is uitgespeeld maar wel dat het voor sommige functies nog wat te vroeg is om het in te zetten. Over 10 of 20 jaar staat dat er wss heel anders voor maar het is niet zeker wie dan de grote partijen zijn die het leveren en of OpenAI nog bestaat.
Ik ben er nog niet zo bang voor of we AI kunnen temmen, zeker zolang AGI nog niet bereikt is.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is zeker een realistische vraag, net als de vraag of wij tegen die tijd nog bestaan aangezien we AI bouwen naar ons eigen van nature hebzuchtige en destructieve evenbeeld. Artificieel kan uiteindelijk autonoom worden en besluiten dat het haar gigantische energiebehoefte niet langer wil delen met ons mensen. Zeker in een steeds verder destabiliserend politiek en economisch klimaat zijn dat scenario's waar ook rekening mee gehouden dient te worden.
Gezien de staat van de Amerikaanse economie zeker.quote:Dat de beurs zo extreem goed draait en alles overgevalueerd is is eigenlijk ontzettend onnatuurlijk gezien de grote onzekerheden waar mee we te maken hebben. Ik denk dat wat jij doet slim is en mensen die dik in de plus staan ook zeker tijdig winsten moeten nemen. Al is het maar om geld aan de zijlijn te hebben om straks de onvermijdelijke dip te kopen.
De AI die banen inpikt, en generatieve AI zijn de toepassingen die enorm in het oog springen, maar de potentie is veel breder.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:19 schreef Elan het volgende:
Los van het teveel inzetten op expansie kun je ook je twijfels hebben wat grootschalige investeringen in AI de economie nu feitelijk gaan opleveren. Zo'n Amazon wat 600k banen op de tocht zet door 'cobots' in te zetten in plaats van mensen.
Winsten van AI bedrijven door het dak en de ex-werknemers werkeloos thuis genot.
Zal ook samenhangen met de rentebesluiten van de komende tijd, morgen hoogstwaarschijnlijk weer een renteverlaging door de FED omdat het zogenaamd prima gaat met de inflatiecijfers in de VS terwijl op allerlei fronten te problemen door stijgende kosten steeds groter worden. Mensen met betaalachterstanden op creditcards zijn het hoogste in 9 jaar en stijgende. Zelfde met leningen op auto's en de prijzen in de winkels en horeca gaan door het dak. Ondanks dat de inflatie zogenaamd maar 3% is. Daar lijkt e.e.a. niet mee in de haak.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 15:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben er nog niet zo bang voor of we AI kunnen temmen, zeker zolang AGI nog niet bereikt is.
Voelt wat Transcendence (2014) aan, wat overigens ook wel een aardige film is die prima wegkijkt.
[..]
Gezien de staat van de Amerikaanse economie zeker.
Of dat ook resulteert in een crash is natuurlijk niet zeker, statistisch dan weer wel.
Waarom verkoop je begin februari? Kun je dan niet beter eind december uitstappen, zodat de Box 3 over spaargeld wordt belast ipv aandelen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 09:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben nog niet dement, heb 3 februari verkocht en 30 juli weer ingekocht.
Vergeet niet dat de Dollar nog op ¤0,97 stond rond 3 februari en op ¤0,87 op 30 juli.
Dat is ook dik 10% lager.
Op 3 februari verkocht ik m'n Vanguard S&P500 voor ¤110,25
Op 30 juli kocht ik ze terug voor ¤104,60
[..]
Omdat Trump nog geen president was in december en we toen nog geen tariff war hadden.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 18:50 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Waarom verkoop je begin februari?
Ik was juist wel uitgestapt eind december 2024, omdat alles serieus gestegen was en om box 3 belasting te verlagen. Volgens de regels mag je dan pas weer in april instappen dus dat deed ik, toen alles flink lager stondquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 19:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omdat Trump nog geen president was in december en we toen nog geen tariff war hadden.
Die laatste 1000 miljard is er in minder dan 4 maanden bijgekomen.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:41 schreef Black-Death het volgende:
Nvidia nu meer dan 5000 miljard waard. Bizar.
Maken generatoren en turbines voor datacenters.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 20:38 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Caterpillar blijft ook maar onverminderd stijgen. Heeft iemand enig idee wat voor "briljante" dingen zij met AI pretenderen te doen?
En buiten AI schijnen bulldozers en graafmachines ook goed te verkopen met die goudprijs momenteel.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 21:30 schreef Drass het volgende:
[..]
Maken generatoren en turbines voor datacenters.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |