https://www.rtl.nl/nieuws(...)rkverbod-jarenlangenquote:Er komt een algeheel vuurwerkverbod in Nederland. Een Kamermeerderheid is voor de invoering van zo'n verbod. Vorige week werd al duidelijk dat de VVD om is, onder voorwaarden. Nu NSC zich ook achter het verbod schaart, is een Kamermeerderheid een feit.
Jarenlang was de Tweede Kamer diep verdeeld over het vuurwerkdossier. Maar het wetsvoorstel van GroenLinks-PvdA en Partij voor de Dieren dat een vuurwerkverbod regelt, krijgt vandaag een meerderheid. Voorstander van deze wet zijn GroenLinks-PvdA, Partij voor de Dieren, CDA, VVD, ChristenUnie, D66, Volt en SGP en NSC.
Verklaarde tegenstanders van het verbod zijn PVV, Forum, JA21, BBB en SP. Wanneer het verbod ingaat is nog niet bekend. Lokale vuurwerkshows moeten wel mogelijk blijven. Bovendien moet er ‘compensatie’ komen voor ondernemers die tot nu vuurwerk verkochten.
VVD fractie is om
Een verbod gloorde nadat de VVD vorige week draaide. De VVD-Tweede Kamerfractie was lang tot op het bot verdeeld over het vuurwerkverbod. Voor- en tegenstanders hielden elkaar in evenwicht. Maar uiteindelijk zijn ze het eens geworden en hebben de VVD-Kamerleden die voor een verbod zijn de slag gewonnen.
De liberalen stellen wel een aantal stevige voorwaarden voor hun steun aan het vuurwerkverbod. Zo eist de VVD van politie en gemeenten een effectieve handhaving. En het kabinet moet de handhaving op illegaal vuurwerk opvoeren.
Ook moeten steden die vuurwerk al eerder verboden alles er aan doen om het verbod ook echt te handhaven.
De roep om een vuurwerkverbod klinkt al sinds 2017. In 2020 werd het verbod op zwaarder knalvuurwerk en vuurpijlen, in 2022 kregen gemeenten het recht zelf afsteekverboden in te voeren. Nu is er dus een Kamermeerderheid voor een totaalverbod.
Wanneer het vuurwerkverbod ingaat is nog niet duidelijk. De VVD wil dat het parlement voordat het verbod daadwerkelijk ingaat moet kunnen beoordelen of er inderdaad voldoende zal worden gehandhaafd, de ondernemers goed zijn gecompenseerd en de burgemeesters een uitzondering kunnen maken. Is dat het geval dan 'kunnen we de stap zetten om oudejaarsavond anders in te richten'. VVD-justitieminister David van Weel liet al eerder aan RTL Nieuws weten in gesprek te willen over een totaal vuurwerkverbod.
Nu op voor een algeheel Tokkieverbodquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
Dat wordt weer een mooi schandaal.quote:Bovendien moet er ‘compensatie’ komen voor ondernemers die tot nu vuurwerk verkochten.
Niet als men het pas in laat gaan per 01-01-2027.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:50 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Dat wordt weer een mooi schandaal.
Dat zal ze leren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:53 schreef Cruzinats het volgende:
Koop nooit vuurwerk, maar voor volgende jaarwisseling misschien toch een paar knallers halen.
Ik denk eerder dat we volgende jaarwisseling het land collectief gaan laten ontploffen als dit verbod er gaat komen.quote:
Die kans zie ik dan weer niet erg grootquote:
Dan zou ik maar eens bij Schiphol gaan protesteren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:55 schreef Tjoent het volgende:
Dit is het beste nieuws in jaren!![]()
Eindelijk rust voor o.a.dieren![]()
[ afbeelding ]
Nou he poeh zeker man. Lekker knalluh!quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:57 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat we volgende jaarwisseling het land collectief gaan laten ontploffen als dit verbod er gaat komen.
Wat een belhamel ben je toch!quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:53 schreef Cruzinats het volgende:
Koop nooit vuurwerk, maar voor volgende jaarwisseling misschien toch een paar knallers halen.
We wensen je veel sterkte met dit verlies. We hopen dat je hier bovenop komt en dat het leven zonder knal ook nog zin heeft.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:57 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat we volgende jaarwisseling het land collectief gaan laten ontploffen als dit verbod er gaat komen.
En dan die paar GroenLinks wappie aan de hotline met de politie huilend waarom er niet gehandhaafd wordt! verbot is verbot, befehl ist befehl!!
Als je meent dat het voor dieren vooral geen kwelling zal zijn doe je het toch niet om je eigen ongemak?quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar goed we zien in de eerste reacties al dat het om "ik vind het vervelend" gaat.
Typerend.
Vanavond ook een extra speklap bij z'n prakkie.quote:
Wat een rebel ben jij.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:53 schreef Cruzinats het volgende:
Als je dat denkt kom je van een koude kermis thuis. Ook in het corona jaar met een verbod werd er flink geknald.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:55 schreef Tjoent het volgende:
Dit is het beste nieuws in jaren!![]()
Eindelijk rust voor o.a.dieren![]()
[ afbeelding ]
Dan zeker niet. Is ook gewoon een legitiem argument.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:02 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Als je meent dat het voor dieren vooral geen kwelling zal zijn doe je het toch niet om je eigen ongemak?
Ja maar denk wel die ene dag aan de diertjes he.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:02 schreef Dven het volgende:
[..]
Vanavond ook een extra speklap bij z'n prakkie.
Als het maar een tesla is.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:50 schreef Discombobulate het volgende:
Dat wordt nog meer rellen, auto's in de fik, etc. in aanloop en tijdens oud en nieuw.
Mwah weet ik niet, denk groter deel dan je denktquote:Op dinsdag 1 april 2025 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan zeker niet. Is ook gewoon een legitiem argument.
Daar gaat het veel mensen echter helemaal niet om.
Je hebt overlast van knalerwten en dergelijke of wat bedoel je?quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:59 schreef ieniminimuis het volgende:
Eindelijk. Nu nog wat doen aan al het vuurwerk wat het rest van het jaar wordt afgestoken en ik ben blij
Het is pas treurig als je mensen die ene dag op het jaar gaat afpakken omdat je hond het tapijt onderschijt wanneer hij een harde knal hoort ofzoquote:Op dinsdag 1 april 2025 13:59 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nou he poeh zeker man. Lekker knalluh!
Zou vooral weer bevestiging zijn war een vreselijk treurig deel van de bevolking we hebben
Dit.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:04 schreef Dauthi het volgende:
Dus omdat de overheid niet kan en niet wil handhaven op illegaal vuurwerk, moet het legale vuurwerk dat tussen 18.00 en 02.00 uur wordt afgestoken worden verboden.
Het illegale vuurwerk wordt door iedere pakketbezorger aan huis afgeleverd, next day delivery.
En dat worden er alleen maar meer.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:06 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Het is pas treurig als je mensen die ene dag op het jaar gaat afpakken omdat je hond het tapijt onderschijt wanneer hij een harde knal hoort ofzo![]()
Of wat ook maar de reden mag zijn, het is gewoon het totaal misgunnen van je medemens, bovendien pak je hier enkel de mensen mee die wel naar de regels luisteren en om 12 uur een doos siervuurwerk voor het huis willen afsteken en that's it. Mensen die illegaal vuurwerk afsteken kicken juist op het kat en muisspelletje met de politie.
Kijk alleen al de reacties in dit topic. Het is een gelegenheidsargument omdat dit toevallig een onderwerp is dat ze (niet) bevalt. Denk je dat die mensen allemaal zo begaan zijn met dieren?quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:05 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Mwah weet ik niet, denk groter deel dan je denktvooral omdat ook steeds duidelijker wordt hoe veel het dieren schaadt en niet alleen minoes die binnen zit
quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:45 schreef Aberkullie het volgende:
Niet verwacht, wel blij mee als ze ook daadwerkelijk gaan handhaven op die kanonnen die hier vanaf oktober al worden afgeschoten.
Geen idee. Maar die reacties op een kneus die meer vuurwerk besteld bij een verbod en waarschijnlijk ook een extra schnitzel in zn mandje gooit als hij weer eens een vega reclame op tv ziet is meer dan gerechtvaardigd. Dan ben je toch wel de simpelheid zelvequote:Op dinsdag 1 april 2025 14:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Kijk alleen al de reacties in dit topic. Het is een gelegenheidsargument omdat dit toevallig een onderwerp is dat ze (niet) bevalt. Denk je dat die mensen allemaal zo begaan zijn met dieren?
Dat is dus een argument. Dit is niet te handhaven dus dan doen we een algeheel verbod. Want dan is het makkelijker handhaven.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:10 schreef WheeledWarrior het volgende:
Vast al besproken hierboven, maar wie gaat dit handhaven.
Ja, een retorische vraag want ik weet het antwoord al.
Fase 1: Ontkenningquote:Op dinsdag 1 april 2025 14:11 schreef MoreDakka het volgende:
Het gaat er niet komen hoor. De steun van de VVD is afhankelijk van een aantal voorwaarden waar nooit aan voldaan kan worden. Zelfs als het er komt voor 2026 dan zal er die jaarwisseling nog steeds net zoveel afgestoken worden en blijkt het dus een wassen neus. De steun van de VVD is dan weer weg.
In Amsterdam heeft men elektronisch vuurwerkquote:Op dinsdag 1 april 2025 14:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Gelukkig kunnen de 14-jarigen zich de hele kerstvakantie verheugen op de gemeentelijke vuurwerkshows. Ik kan ook wel wat argumenten voor een vuurwerkverbod verzinnen, maar waar ik niet tegen kan zijn die overheden die denken mensen hun vermaak zelf te moeten organiseren en ze te vertellen dat dat ook heel leuk is.
Nee, zelf het goede voorbeeld geven, geen enkel vuurwerk. Je wil vuurwerk van de mensen afpakken, okay, dan is het ook klaar. Als wij het niet mogen de overheid ook niet.
Volgens de vvd mogen dus verenigingen wel aan vuurwerk doen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:11 schreef MoreDakka het volgende:
Het gaat er niet komen hoor. De steun van de VVD is afhankelijk van een aantal voorwaarden waar nooit aan voldaan kan worden. Zelfs als het er komt voor 2026 dan zal er die jaarwisseling nog steeds net zoveel afgestoken worden en blijkt het dus een wassen neus. De steun van de VVD is dan weer weg.
quote:
Je weet zelf ook wel dat dit helemaal niet gaat gebeuren.quote:De liberalen stellen wel een aantal stevige voorwaarden voor hun steun aan het vuurwerkverbod. Zo eist de VVD van politie en gemeenten een effectieve handhaving. En het kabinet moet de handhaving op illegaal vuurwerk opvoeren.
Natuurlijk is dat zielig. Dat is inderdaad van hetzelfde niveau als voor elke vegan gooi ik er een extra speklapje op.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:10 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Geen idee. Maar die reacties op een kneus die meer vuurwerk besteld bij een verbod en waarschijnlijk ook een extra schnitzel in zn mandje gooit als hij weer eens een vega reclame op tv ziet is meer dan gerechtvaardigd. Dan ben je toch wel de simpelheid zelve
quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Amsterdam heeft men elektronisch vuurwerk![]()
![]()
Ik ben benieuwd wat wintersport aan milieu en verzekerings schade kost. Ook een compleet nutteloze decadente bezigheid in mijn ogen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:12 schreef xzaz het volgende:
Elk weekend spenderen we miljoenen aan politie om een spelletje in goede banen te leiden maar nee prioriteiten
Men kan zich nu tenminste wel gerechtvaardigd voelen wanneer ze op 31 december weer ziedend en witheet in hun zetel zitten.quote:
Oude tijden herleven:quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:50 schreef Discombobulate het volgende:
Dat wordt nog meer rellen, auto's in de fik, etc. in aanloop en tijdens oud en nieuw.
Hier in de gemeente is al sinds corona een algeheel vuurwerkverbod, maar er wordt gewoon elk jaar flink afgestoken en de laatste 2 jaar is er zelfs weer een toename in afsteken te zien. Er wordt toch niet gehandhaafd.quote:
Je bent boos hè?quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat wintersport aan milieu en verzekerings schade kost. Ook een compleet nutteloze decadente bezigheid in mijn ogen.
Eens, graag verbieden.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat wintersport aan milieu en verzekerings schade kost. Ook een compleet nutteloze decadente bezigheid in mijn ogen.
Carnaval viert men doorgaans in een kleine kring.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:24 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Eens, graag verbieden.
Carnaval ook, voor je het weet hebben we een nieuwe pandemie.
Zo wordt het nog eens wat met dit land.
Haha goeie grapquote:Op dinsdag 1 april 2025 14:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Carnaval viert men doorgaans in een kleine kring.
Wat een zielige reactie. Ik vind het gewoon een heel dun en dom verbodquote:
Ik vraag alleen of je boos bent, je komt namelijk vrij geïrriteerd over op basis van dit nieuwsbericht. En dat begrijp ik ergens ook nog.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat een zielige reactie. Ik vind het gewoon een heel dun en dom verbod
Dit heeft een paar jaar nodig. Voor hen die straks opgroeien is het normaal dat het illegaal is. Over 10 jaar weet men niet beter.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:48 schreef Jor_Dii het volgende:
Fijn dat het er (eindelijk) komt, maar ik verwacht eigenlijk geen hele grote veranderingen in de grote kernen. Het is illegaal prima aan te komen en de handhaving kan dit natuurlijk nooit behappen.
Exact. Dezelfde aanpak als bij het uitbannen van roken in principe. Duurt een generatie.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:29 schreef arj1o1 het volgende:
[..]
Dit heeft een paar jaar nodig. Voor hen die straks opgroeien is het normaal dat het illegaal is. Over 10 jaar weet men niet beter.
Vuurwerk interesseert me vrij weinig. Ik vind het zonde van het geld. Het gaat mij op de wijze waarop dit verbod er door gefrommeld wordt en vooral de mensen die hier rancuneus bij staan te juichen omdat het toevallig een onderwerp is dat ze (niet) bevalt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik vraag alleen of je boos bent, je komt namelijk vrij geïrriteerd over op basis van dit nieuwsbericht. En dat begrijp ik ergens ook nog.
Steeds meer jeugd rookt. Vapes zijn nu de shit (want dat ontwijkt het verbod) en de oplossing is? Nog meer verbieden (smaakjes)quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Exact. Dezelfde aanpak als bij het uitbannen van roken in principe. Duurt een generatie.
? Wat is hier anders aan dan elke andere wet?quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:32 schreef Straatcommando. het volgende:
Het gaat mij op de wijze waarop dit verbod er door gefrommeld wordt
We kunnen de huidige situatie niet handhaven dus verbieden we alles is alsof je alle motoren verbied omdat er veel ongelukken gebeuren en overlast is van en met sport motoren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:33 schreef over_hedge het volgende:
[..]
? Wat is hier anders aan dan elke andere wet?
Jeugd rookt significant minder dan vroeger hoor. Liep laatst langs een middelbare school en zag niemand roken, terwijl bij mij op de middelbare school 40% tussen de lessen door gewoon buiten zat te roken met docenten.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Steeds meer jeugd rookt. Vapes zijn nu de shit (want dat ontwijkt het verbod) en de oplossing is? Nog meer verbieden (smaakjes)
Het gaat volgens mij om 900 miljoen compensatie voor ondernemers.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:38 schreef Discombobulate het volgende:
Gaan ze de sector ook 900 miljard tegemoetkomen? Of kunnen die nog in beroep gaan. Is het überhaupt al zeker dat er een verbod komt?
quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:40 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben heel benieuwd hoe veel meer er gesloopt gaat worden en hoe veel hulpverleners dit jaar klapjes krijgen ten opzichte van vorig jaar.
Het is lood om oud ijzer. Zelfde gaat dus op voor vuurwerk, en bovendien is er een legaal alternatief. Carbid schieten, dat gaat trouwens nog veel en veel harder dan het legale vuurwerk dat je in Nederland kan afsteken.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Jeugd rookt significant minder dan vroeger hoor. Liep laatst langs een middelbare school en zag niemand roken, terwijl bij mij op de middelbare school 40% tussen de lessen door gewoon buiten zat te roken met docenten.
En vapen en roken zijn natuurlijk twee verschillende dingen, maar liever dat dan peuken.
Waarop baseer je dat precies?quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]dat gaat allemaal best meevallen hoor..
En die compensatie is er vooral vanwege investeringen die zijn gedaan..opslag en vervoer vooral.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het gaat volgens mij om 900 miljoen compensatie voor ondernemers.
Het verbod lijkt me er nu wel zeker te gaan komen ja.
Vraag het eens aan een hulpverlener die in rotterdam aan het werk was vorig jaar.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:42 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Waarop baseer je dat precies?
Ik was afgelopen nieuwjaar in een drukke stad en echt alles is een warzone. Je moest eens weten hoe veel mensen debielen zijn. Nu gaat iedereen extra gefrustreerd zijn, komt meer illegaal vuurwerk binnen, en het wordt ongetwijfeld meer rellen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]dat gaat allemaal best meevallen hoor..
Was hier heel wat jaar geleden iemand die een melkbusdeksel tegen z'n hoofd aan krijg met carbid schieten. Z'n hele schedel, van onderkaak naar boven iets op z'n kruin was in tweeën. Heeft toen de provinciekrant gehaald meende ik, maar daarna was iedereen het weer vergeten. En men blijft gewoon carbidschieten. En overheid zegt niks.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is lood om oud ijzer. Zelfde gaat dus op voor vuurwerk, en bovendien is er een legaal alternatief. Carbid schieten, dat gaat trouwens nog veel en veel harder dan het legale vuurwerk dat je in Nederland kan afsteken.
De knallen harder, intenser, schades groter, overlast erger, de handhaving minder.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:31 schreef ReplaR het volgende:
Voor iedereen die nu juicht:
Handhaven doen ze niet en nu vuurwerk algemeen verboden wordt betekent het dus dat alles uit het buitenland moet komen.
Maw, de overlast zal alleen maar erger worden.
Je punt is?quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Was hier heel wat jaar geleden iemand die een melkbusdeksel tegen z'n hoofd aan krijg met carbid schieten. Z'n hele schedel, van onderkaak naar boven iets op z'n kruin was in tweeën. Heeft toen de provinciekrant gehaald meende ik, maar daarna was iedereen het weer vergeten. En men blijft gewoon carbidschieten. En overheid zegt niks.
Ik zie een pittige vergelijking met de drooglegging in de vs.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is lood om oud ijzer. Zelfde gaat dus op voor vuurwerk, en bovendien is er een legaal alternatief. Carbid schieten, dat gaat trouwens nog veel en veel harder dan het legale vuurwerk dat je in Nederland kan afsteken.
Schieten met een deksel is wel hardcore hoor.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Was hier heel wat jaar geleden iemand die een melkbusdeksel tegen z'n hoofd aan krijg met carbid schieten. Z'n hele schedel, van onderkaak naar boven iets op z'n kruin was in tweeën. Heeft toen de provinciekrant gehaald meende ik, maar daarna was iedereen het weer vergeten. En men blijft gewoon carbidschieten. En overheid zegt niks.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De vuurwerkmarkt gaat nooit zo groot als de drugsmarkt worden, dus ik denk niet dat het opeens een nieuwe drooglegging aan georganiseerde misdaad wordt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zie een pittige vergelijking met de drooglegging in de vs.
Drammers wilde alcohol uitbannen omdat het het kwaad was van de maatschappij. Politiek ging uiteindelijk overstag, maar de vraag bleef. Vervolgens kwam er een illegale handel op gang, speakeasy's (illegale zuip verenigingen) bleven oppoppen want mensen wilde er gewoonweg mee doorgaan.
Vervolgens waren er een hoop die schathemelrijk werden met de illegale handel in alcohol en lukte de autoriteiten het maar niet voor elkaar te krijgen om het de kop in te drukken en de overlast werd alleen maar erger.
Nog een bijkomstigheid: waar de onderwereld voor de drooglegging gescheiden was per stad/streek, was het na de drooglegging georganiseerd van bovenaf. Heeft de vs nu nog last van, 100 jaar later.
Drooglegging was een standaard ondergrens, maar ook zeer goedkoop (bier, slechte whisky), seizoensgebonden: in de zomer werd er meer gezopen ook in groot volume.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De vuurwerkmarkt gaat nooit zo groot als de drugsmarkt worden, dus ik denk niet dat het opeens een nieuwe drooglegging aan georganiseerde misdaad wordt.
En daarnaast zijn de producten relatief goedkoop, seizoensgebonden en groot in volume.
We lezen het resultaat wel op de nieuwssites.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:09 schreef Aberkullie het volgende:
Ik gooi vanavond lekker nog een extra vuurwerkje op de bbq
Op het moment dat een hele generatie opgroeit zonder vuurwerk en straks ook onvermijdelijk de buurlanden volgen zal de vraag ook steeds verder zakken, op wat tokkies na die enorm veel moeite willen doen om vuurwerkjes af te steken.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:11 schreef Red_85 het volgende:
Denk niet dat het een corebusiness wordt van de onderwereld, wel een mooie kans op nog meer geld en 'ondermijning'. De vraag zal blijven dus zullen er een hoop verdient worden.
Feestzaal die met regelmaat siervuurwerk afsteekt, maar waarbij zowel politie als gemeente niets willen doen ondanks vele klachten uit de buurt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:06 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Je hebt overlast van knalerwten en dergelijke of wat bedoel je?
Ik geloof er weinig van dat dat gaat gebeuren. Als ze daar überhaupt ooit mee begonnen waren had dat verbod er niet hoeven komen, want het probleem zit hem al jaren vooral in het zware illegale geknal, wat dus al verboden wasquote:Op dinsdag 1 april 2025 13:45 schreef Aberkullie het volgende:
Niet verwacht, wel blij mee als ze ook daadwerkelijk gaan handhaven op die kanonnen die hier vanaf oktober al worden afgeschoten.
Ook het voorheen legale knalvuurwerk was ook al een tijdje verboden.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:41 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik geloof er weinig van dat dat gaat gebeuren. Als ze daar überhaupt ooit mee begonnen waren had dat verbod er niet hoeven komen, want het probleem zit hem al jaren vooral in het zware illegale geknal, wat dus al verboden was
De PVV is toch ook tegen... maar die hebben mooi pech gehadquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:05 schreef sp3c het volgende:
Ik dacht dat we met de PVV als kampioen juist minder gingen betuttelen
Stoer hoor!quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:53 schreef Cruzinats het volgende:
Heel Nederland heeft pech gehadquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:06 schreef Tjoent het volgende:
[..]
De PVV is toch ook tegen... maar die hebben mooi pech gehad
Dat heeft nog nooit iemand wat kunnen schelenquote:
Alleen als dat zo uit komt natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat heeft nog nooit iemand wat kunnen schelen
Kom op zeg. Jij bent er toch niet zo 1 dat je vindt dat als iemand ergens voor op komt dat diegene ook meteen het hele totaalpakket moet doorlopen?quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Alleen als dat zo uit komt natuurlijk.
Van de zomer gewoon weer naar xxx land vliegen. Dat dan weer wel.
Nee hoor, er zijn mensen die oprecht veel van dieren houden en zien welk leed vuurwerk veroorzaakt bij zowel huisdieren als wilde dieren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En met de auto naar de supermarktquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon de waarheid. Je verschuilen achter "de dieren" maar wel het vliegtuig pakken of goedkoop vlees eten maakt dat je argument verschrikkelijk hypocriet is. Tenzij het je helemaal niet echt om de dieren gaat.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:31 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Kom op zeg. Jij bent er toch niet zo 1 dat je vindt dat als iemand ergens voor op komt dat diegene ook meteen het hele totaalpakket moet doorlopen?
Oh je eet geen vlees? Nou dan ook geen vleesvervangers he, die lijken op vlees, ook niet meer met het vliegtuig of een auto bezitten, en geen avocados meer kopen. En geen kinderen nemen.
Zo kan je dus nooit ergens voor staan natuurlijk
Nou dan heb ik er geen last meer van Hahaha tokkies.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:36 schreef Gunner het volgende:
Knalvuurwerk is al jaren verboden maar toch is elk jaar het zware vuurwerk het grote probleem. Hoe gaat dit verbod dit dan verhelpen?
Oeh nu ben ik voorquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:40 schreef Elan het volgende:
Kansloos teringland zijn we toch geworden waar de goeden structureel moeten wijken voor de 1% hersenlozen .
Ga het lekker in Duitsland vieren dit jaar mien vatten ze niet.
Ah dus jij hebt je pleziertje gehad en alles wat na jou komt kan de tyfus genieten.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:38 schreef Toine51 het volgende:
Stak het vroeger ook af maar ben blij dat er een verbod komt.
De schade en overlast weegt zwaarder dan het plezier dat je er aan hebt....
Ook Duitsland kampt met dezelfde problematiek en discussie.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:40 schreef Elan het volgende:
Kansloos teringland zijn we toch geworden waar de goeden structureel moeten wijken voor de 1% hersenlozen .
Ga het lekker in Duitsland vieren dit jaar mien vatten ze niet.
Is ook meer een excuus om weer eens te roepen hoe klote Nederland wel niet isquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ook Duitsland kampt met dezelfde problematiek en discussie.
Bijzonder ongenuanceerd voor iemand die meent dat het zo in het midden ligtquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon de waarheid. Je verschuilen achter "de dieren" maar wel het vliegtuig pakken of goedkoop vlees eten maakt dat je argument verschrikkelijk hypocriet is. Tenzij het je helemaal niet echt om de dieren gaat.
Nee ik heb er een pishekel aan als iemand een heel serieus onderwerp kaapt om zijn eigen zin door te drijven.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:45 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Bijzonder ongenuanceerd voor iemand die meent dat het zo in het midden ligt
Dat ben ik ook met je eens, maar dat betekent niet dat je bepaalde dingen zelfs als vleeseter gewoon kan erkennenquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dierenwelzijn gaat veel verder dan die ene dag alleen.
Dat weet ik wel maar het is zover nog lang niet. Over het algemeen is Nederland wel echt een stuk betuttelender dan Duitsland. Je ziet dat ook op andere thema's zoals wapenverkoop en rookverboden. Ook bepaalde levensmiddelen die hier verboden zijn zoals drankjes met een (te) hoog cafeïnegehalte kun je daar gewoon kopen. En sterke drank in elke supermarkt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ook Duitsland kampt met dezelfde problematiek en discussie.
Nee dat kan niet, als je tegen vuurwerk bent, mag je ook geen vlees eten!!!_1EINZ!quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:49 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat ben ik ook met je eens, maar dat betekent niet dat je bepaalde dingen zelfs als vleeseter gewoon kan erkennen
Het maakt je alleen hypocriet. Achter een goedkoop speklapje of zelfs vliegticket zit veel meer (geïnstitutionaliseerd) dierenleed. Denk je echt dat de mensen die hier zo verkneukelend doen over dat verbod zich daar ook mee bezig houden? Natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:49 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat ben ik ook met je eens, maar dat betekent niet dat je bepaalde dingen zelfs als vleeseter gewoon kan erkennen
Niet zo kinderachtig doen joh1!één!quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee dat kan niet, als je tegen vuurwerk bent, mag je ook geen vlees eten!!!_1EINZ!
Ja weet je als je geen argument hebt kun je beter gewoon je mond houdenquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee dat kan niet, als je tegen vuurwerk bent, mag je ook geen vlees eten!!!_1EINZ!
Zeker wel. Je hoeft niet iedereen over één kam te scheren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het maakt je alleen hypocriet. Achter een goedkoop speklapje of zelfs vliegticket zit veel meer (geïnstitutionaliseerd) dierenleed. Denk je echt dat de mensen die hier zo verkneukelend doen over dat verbod zich daar ook mee bezig houden? Natuurlijk niet.
Ik kan je meegeven dat je helaas niet de norm bent. Was dat maar zoquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:52 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Zeker wel. Je hoeft niet iedereen over één kam te scheren.
Nou, mensen zullen het ongetwijfeld gebruiken om hun anti-vuurwerk standpunt kracht bij te zetten, maar ik vind dat niet per se hypocriet. Pro-vuurwerk mensen zullen ook wel non-issues erbij halen voor hetzelfde doelquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het maakt je alleen hypocriet. Achter een goedkoop speklapje of zelfs vliegticket zit veel meer (geïnstitutionaliseerd) dierenleed. Denk je echt dat de mensen die hier zo verkneukelend doen over dat verbod zich daar ook mee bezig houden? Natuurlijk niet.
Qua betutteling is het vergeleken met andere Europese landen wel echt een drama. Onze jeugd gaat zuipen in België en voor vuurwerk moet je straks naar Duitsland. Zelfs op ons stokpaardje goede kwaliteit cannabis zijn we inmiddels voorbij gestreefd door De Duitsers.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
Is ook meer een excuus om weer eens te roepen hoe klote Nederland wel niet is
Het enige echt steekhoudende argument is dat van hulpverleners die niet meer willen of durven te werken die dag. En dat is al dun, want die worden bestookt met illegaal vuurwerk/misbruikers vanlegaal vuurwerk (dus iets strafbaars) omdat het uberhufters zijn.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:53 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nou, mensen zullen het ongetwijfeld gebruiken om hun anti-vuurwerk standpunt kracht bij te zetten, maar ik vind dat niet per se hypocriet. Pro-vuurwerk mensen zullen ook wel non-issues erbij halen voor hetzelfde doel
Dat je het sowieso al niet kan tegenhouden omdat er toch niet gehandhaafd wordt. Dat is gewoon wishful thinking en kan binnen enkele oudejaarsavonden al heel anders zijnquote:
Drankverbod in het weekend zou ook een heleboel schelen. Doen we terecht ook nietquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat je het sowieso al niet kan tegenhouden omdat er toch niet gehandhaafd wordt. Dat is gewoon wishful thinking en kan binnen enkele oudejaarsavonden al heel anders zijn
Er wordt buiten de 31ste ook niet gehandhaafd. Moet raar lopen dat dat nu wel gaat gebeuren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat je het sowieso al niet kan tegenhouden omdat er toch niet gehandhaafd wordt. Dat is gewoon wishful thinking en kan binnen enkele oudejaarsavonden al heel anders zijn
Dat verbod mag van mij wel komen hoor, maar dan ga ik in het weekend aan het werk en doordeweeks aan de zuip.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Drankverbod in het weekend zou ook een heleboel schelen. Doen we terecht ook niet
ja het kan ook binnen enkele oudejaarsavond en een veel groter probleem zijn gewordenquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat bedoel ikquote:Op dinsdag 1 april 2025 17:06 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dat verbod mag van mij wel komen hoor, maar dan ga ik in het weekend aan het werk en doordeweeks aan de zuip.
Ik vlieg niet en ik eet geen dieren, mag ik het dan wel fijn vinden dat er wellicht wat minder vuurwerk wordt afgestoken?quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon de waarheid. Je verschuilen achter "de dieren" maar wel het vliegtuig pakken of goedkoop vlees eten maakt dat je argument verschrikkelijk hypocriet is. Tenzij het je helemaal niet echt om de dieren gaat.
Jij nietquote:Op dinsdag 1 april 2025 17:14 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik vlieg niet en ik eet geen dieren, mag ik het dan wel fijn vinden dat er wellicht wat minder vuurwerk wordt afgestoken?
Ja hoor, had wel zo'n reactie verwacht....quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Ah dus jij hebt je pleziertje gehad en alles wat na jou komt kan de tyfus genieten.
Ook deze houding typeert Nederland en zorgt er voor dat elke volgende generatie er bekaaider af komt .
Rotjes zijn al sinds 2020 verboden, dus waarom zou iemand illegaal rotjes kopen als diegene ook cobra's kan krijgen?quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:16 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja hoor, had wel zo'n reactie verwacht....
Flikker toch op man..
In mijn tijd stak je kleine rotjes af en had je nooit zulke overlast en schades zoals nu...
Daarbij, als je ouder wordt, dan wordt je over het algemeen ook wijzer..
Jij niet blijkbaar...
In welke tijd was dat dan? Want in de jaren 90 waren de incidenten, grootschalige rellen inclusief schadeposten rond de jaarwisseling op zijn hoogtepunt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:16 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Flikker toch op man..
In mijn tijd stak je kleine rotjes af en had je nooit zulke overlast en schades zoals nu...
quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:39 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rkverbod-jarenlangen
13 mei 2000 om precies te zijnquote:Op dinsdag 1 april 2025 17:22 schreef Caland het volgende:
[..]
In welke tijd was dat dan? Want in de jaren 90 waren de incidenten, grootschalige rellen inclusief schadeposten rond de jaarwisseling op zijn hoogtepunt.
Mag je in Duitsland ook nog afsteken?quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Qua betutteling is het vergeleken met andere Europese landen wel echt een drama. Onze jeugd gaat zuipen in België en voor vuurwerk moet je straks naar Duitsland. Zelfs op ons stokpaardje goede kwaliteit cannabis zijn we inmiddels voorbij gestreefd door De Duitsers.
Het ligt niet aan het vuurwerk, maar degenen die het afsteken:quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:16 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Flikker toch op man..
Daarbij, als je ouder wordt, dan wordt je over het algemeen ook wijzer..
Jij niet blijkbaar...
De goede lijden toch altijd onder de kwaden.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het ligt niet aan het vuurwerk, maar degenen die het afsteken:
Bekijk deze YouTube-video
Als je niet handhaaft.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:27 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
De goede lijden toch altijd onder de kwaden.
Die rotknallen zijn nu ook al verboden.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:23 schreef Vincent_student het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Gelukkig!!!
Weg met die rotknallen.
Daar is niet genoeg personeel voor, het is veel minder werk om het af te schaffen.quote:
Jaren 80.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:22 schreef Caland het volgende:
[..]
In welke tijd was dat dan? Want in de jaren 90 waren de incidenten, grootschalige rellen inclusief schadeposten rond de jaarwisseling op zijn hoogtepunt.
Je leest er alleen meer over nu omdat iedere mongool toegang heeft tot internet.
En daarom zijn vuurwerkshows nodig en niet algemeen overal vuurwerk.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar er zijn er gewoon teveel die er niet mee om kunnen gaan...quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vuurwerk wordt niet afgeschaft, maar de verkoop aan consumenten binnen de contouren wat we Nederland noemen wordt aan banden gelegd. Wat je dan krijgt zie je in mijn eerder geposte filmpje.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:30 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Daar is niet genoeg personeel voor, het is veel minder werk om het af te schaffen.
Ik ben ook pro vuurwerk hoor. Maar voor handhaven is veel te weinig politie.
Jij misschien niet, maar het gebeurde toen op (veel) grotere schaal dan nu.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:30 schreef Toine51 het volgende:
Dat geweld tegen hulpverleners deden wij echt niet hoor.....
Stel je even aan zeg.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Qua betutteling is het vergeleken met andere Europese landen wel echt een drama. Onze jeugd gaat zuipen in België en voor vuurwerk moet je straks naar Duitsland. Zelfs op ons stokpaardje goede kwaliteit cannabis zijn we inmiddels voorbij gestreefd door De Duitsers.
Ah de vreedzame jaren 80:quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:30 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Jaren 80.
Echt niet te vergelijken met nu.
Dat geweld tegen hulpverleners deden wij echt niet hoor.....
Nogmaals, als je jong bent kijk je anders tegen vuurwerk aan dan als je volwassen bent..
Want wat is dat voor zotte beredenering dat als je jong bent en je steekt vuurwerk af, dat je als je volwassen bent het ook maar goed moet vinden?
Wat je daar ziet ken ik uit de praktijk. Vaak doodnormale mensen met een doodnormale baan die van hun hobby een bijverdienste maken. En zij kennen weer andere mensen in hun omgeving die bereid zijn om wat handelswaar over te kopen. Al deze zaken worden in anonieme busjes vervoerd en anonieme kelderboxen bewaard. Na een verbod kun je erop wachten dat dit vele malen groter wordt, want handhavingscapaciteit is er niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:34 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
[..]
Ja ,dat heb ik al een miljoen keer geprobeerd uit te leggen, het gevaarlijkste vuurwerk wordt "ondergronds" verkocht.
Maar dat geloven mensen niet.
Daar is zelfs een hele documentaire over geweest op Videoland. Van Danny Ghosens.
Ook echt allemaal het legale spul wat er gebruikt wordt he. ..quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Precies, het grote gevaar is eigenlijk dat er net zoveel vuurwerk wordt afgestoken bij een verbod als zonder verbod en de politie eigenlijk weinig tot niks kan doen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Rotjes zijn al sinds 2020 verboden, dus waarom zou iemand illegaal rotjes kopen als diegene ook cobra's kan krijgen?
Ik snap het echt niet. Je ziet telkens dezelfde tendens met die halve verboden.
Niet "de bevolking" maar een 1% stel wauzen met cobra's, die zich van een vuurwerkverbod toch geen reet zullen aantrekken omdat hetgeen ze afsteken toch al zwaar illegaal is en dus onder de radar blijft.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:33 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Stel je even aan zeg.
Nederland is super vrij. En betutteling? Hoezo.... Omdat de bevolking zich ongelofelijk misdraagt elk jaar weer met vuurwerk?
Dat is geen betutteling, dat is gewoon de juiste keuze.
Was niet echt een moment van jaarwisseling.quote:
De rustige jaren 80quote:‘Eén dode, vijf gewonde politieagenten, achttien arrestaties, tientallen vernielingen en diverse geplunderde winkels.’ De Haagsche Courant maakt op 2 januari 1982 de balans op van de jaarwisseling. Op de Hoefkade in de Schilderswijk en de Engelenburgstraat (Transvaal), zo staat verderop in de krant, hadden jongeren tijdens de oudejaarsnacht barricades opgericht. ‘De politie werd in die straten herhaaldelijk met stenen en flessen bekogeld.’ Onder toeziend oog van hoofdcommissaris Peijster en burgemeester Schols (CDA) werd de Hoefkade door de Mobiele Eenheid (ME) schoongeveegd. ‘Daarbij vielen rake klappen’, meldt de krant. Ondanks dat Den Haag ‘de meest onrustige jaarwisseling van het land’ kende, spreekt de politie van ‘een normaal beeld voor een stad als Den Haag’.
Rellen, vernielingen en plunderingen; het hoorde in de jaren 80 kennelijk bij een ‘normale’ viering van oud en nieuw in Den Haag. ‘Tientallen winkels geplunderd’ (1984) en ‘Jaarwisseling gewelddadig’ (1985) zijn slechts twee voorbeelden van krantenkoppen uit die jaren.
Uiteraard, maar het blijkt wat lastig te zijn om mensen af te schaffen, of om de rotte appels eruit te filteren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat jij zegt is precies wat ze in de documentaire laten zien. Hij legt het daar haarfijn uit. Hoe gemakkelijk het is om aan dat vuurwerk te komen, hij heeft het zelfs gefilmd.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat je daar ziet ken ik uit de praktijk. Vaak doodnormale mensen met een doodnormale baan die van hun hobby een bijverdienste maken. En zij kennen weer andere mensen in hun omgeving die bereid zijn om wat handelswaar over te kopen. Al deze zaken worden in anonieme busjes vervoerd en anonieme kelderboxen bewaard. Na een verbod kun je erop wachten dat dit vele malen groter wordt, want handhavingscapaciteit is er niet.
We hebben gezien wat er met sigaretten gebeurd is. Nu is vuurwerk aan de beurt.
Het schijnt dat je zelfs nog vrij gemakkelijk aan illegale drugs kan komen, hopelijk maakt hij daar ook ooit een documentaire over want dat weet eigenlijk niemand.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:49 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Wat jij zegt is precies wat ze in de documentaire laten zien. Hij legt het daar haarfijn uit. Hoe gemakkelijk het is om aan dat vuurwerk te komen, hij heeft het zelfs gefilmd.
Nu gaat dit bericht alleen maar over Den Haag he?quote:
quote:Ondanks dat Den Haag ‘de meest onrustige jaarwisseling van het land’ kende
Drugs kan niet ontploffen onder je huis. Tenminste als het geen lab is.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Het schijnt dat je zelfs nog vrij gemakkelijk aan illegale drugs kan komen, hopelijk maakt hij daar ook ooit een documentaire over want dat weet eigenlijk niemand.
Precies, slechts Den Haag en dan al zo'n score. Moet je nagaan hoe dat in Nederland in zijn geheel was.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:50 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nu gaat dit bericht alleen maar over Den Haag he?
[..]
Wat is er met sigaretten gebeurd?quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat je daar ziet ken ik uit de praktijk. Vaak doodnormale mensen met een doodnormale baan die van hun hobby een bijverdienste maken. En zij kennen weer andere mensen in hun omgeving die bereid zijn om wat handelswaar over te kopen. Al deze zaken worden in anonieme busjes vervoerd en anonieme kelderboxen bewaard. Na een verbod kun je erop wachten dat dit vele malen groter wordt, want handhavingscapaciteit is er niet.
We hebben gezien wat er met sigaretten gebeurd is. Nu is vuurwerk aan de beurt.
Fatbikes doet de minister geen moer aanquote:Op dinsdag 1 april 2025 17:47 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het blijkt wat lastig te zijn om mensen af te schaffen, of om de rotte appels eruit te filteren.
Daarom is een verbod makkelijker. Net als met fatbikes, drugs, sigaretten...
Voor alcohol geldt het eigenlijk ook, maar blijkbaar heeft die lobby genoeg macht om onder de radar te blijven.
Jij begint over dat vroeger alles beter was. Vraag me af of je die tijd überhaupt bewust hebt meegemaakt, lijkt me niet eigenlijk. Criminaliteitscijfers binnen het hele spectrum gingen door het dak vergeleken met nu. Ook geweldsincidenten.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:42 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Leuke foto.
Wat heeft het met oud en nieuw te maken?
Een wilde handel in illegale sigaretten met God mag weten wat er in zit.quote:
Dat is eigenlijk zonder uitzondering illegaal spul. Misschien moeten ze daar eens wat meer op gaan handhaven in plaats van Jan met de pet die op 31-12 om 0:00 wat potjes af wil steken met zijn koters een volledig vuurwerkverbod op te leggen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:50 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Drugs kan niet ontploffen onder je huis. Tenminste als het geen lab is.
Vuurwerk wel he?
Tja, het blijkt dat een verbod weinig nut heeft. Misschien toch mensen maar afschaffenquote:Op dinsdag 1 april 2025 17:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Fatbikes doet de minister geen moer aan
drugs zijn er nog steeds mega veel te vinden in drugsland van de eu
sigaretten worden op grootschalige illegale manieren geproduceerd. Laatst nog een fabriek gevonden van 11 miljoen saffies opgerold waar nog 10 ton tabak opgeslagen lag.
Ik zei niet dat vroeger álles beter was.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Jij begint over dat vroeger alles beter was. Vraag me af of je die tijd überhaupt bewust hebt meegemaakt, lijkt me niet eigenlijk. Criminaliteitscijfers binnen het hele spectrum gingen door het dak vergeleken met nu. Ook geweldsincidenten.
Er is ook al jarenlang sprake van een dalende trend binnen alle incidenten, dat heeft de politie zelf geïnventariseerd. Kolder om nu daarom een verbod af te kondigen.
quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:01 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik zei niet dat vroeger álles beter was.
Daarbij, incidenten worden mss minder maar de incidenten die er wel zijn, die zijn vaak een stuk heftiger...
2025quote:Tijdens de jaarwisseling 1990‘91 werden 58 patiënten met vuurwerkletsels behandeld op de afdeling Spoedeisende Hulp van het Sint Lucas Ziekenhuis te Amsterdam.
Waarbij het aantal inwoners ook nog eens met eenderde is toegenomen.quote:Afgelopen jaarwisseling zijn in de veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland 25 vuurwerkslachtoffers op de spoedeisende hulp beland, bijna een verdubbeling van het aantal van vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL.
31-12 om 00:00 mocht sowieso al niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk zonder uitzondering illegaal spul. Misschien moeten ze daar eens wat meer op gaan handhaven in plaats van Jan met de pet die op 31-12 om 0:00 wat potjes af wil steken met zijn koters een volledig vuurwerkverbod op te leggen.
15 winkels geplunderd, een agent overgoten met benzine, een dode, betrekkelijk kalmquote:In 1981 beleefde Friesland zelfs ‘de meest vandalistische nieuwjaarsnacht sinds de oorlog’ met veldslagen in de dorpen Garijp en Twijzelerheide. Dit keer was er landelijk sprake van een ‘roerige jaarwisseling’, doordat ook de Haagse politie het zwaar te verduren had en er in de Residentie 15 winkels werden geplunderd. Een jaar later was er volgens de politie ‘geen sprake van extreme toestanden’. Tot het ‘normale beeld’ hoorde een dodelijke dronkemansruzie, het bestoken van de Rotterdamse politie met flessen, vuurwerk en stenen, het verwonden van een wachtmeester in Den Hoorn en het met benzine overgieten van een Haagse agent. Illustratief is een kop uit het AD van 2 januari 1984: Plundering en brand, gevolgd door de onderkop: …maar toch is jaarwisseling ‘betrekkelijk kalm’ verlopen.
Wat heeft dit met een vuurwerkverbod te maken? Het toont alleen maar aan dat tering debielen van alle tijden zijn en alles aanpakken om te rellen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:08 schreef Caland het volgende:
[..]
15 winkels geplunderd, een agent overgoten met benzine, een dode, betrekkelijk kalm![]()
Vroeger gebeurde er nooit iets.
Er was een user hier die meende dat de incidenten echt iets van de laatste tijd zijn en dat er in zijn tijd geen geweld tegen hulpverleners was, altijd leuk om dat soort mensen met feiten om de oren te slaan.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat heeft dit met een vuurwerkverbod te maken? Het toont alleen maar aan dat tering debielen van alle tijden zijn en alles aanpakken om te rellen.
Die volgen uiteindelijk ook wel binnen een jaar of 5-10.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:16 schreef ipa84 het volgende:
Een goede dag voor de Duits, Belgische en illegale vuurwerkhandelaren.
Toch wordt er aanzienlijk minder gerookt dan vroeger, dus het (en dat is niet eens een totaalverbod) heeft wel effect.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Die zijn makkelijker en goedkoper verkrijgbaar dan ooit.
Als nog kunnen ze daar dan voorlopig van profiteren. Ik zie België eerdere een verbod in voeren dan Duitsland.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:17 schreef Caland het volgende:
[..]
Die volgen uiteindelijk ook wel binnen een jaar of 5-10.
Het aantal rokers kan dan wel afnemen, want niet iedereen gaat de grens over, maar wat er overblijft is niet meer beïnvloedbaar met prijsverhogingen of totaalverbod, want zij hebben andere wegen gevonden om eraan te komen. Daarmee raak je de controle kwijt en dus ook invloed op toekomstige generaties.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:23 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Toch wordt er aanzienlijk minder gerookt dan vroeger, dus het (en dat is niet eens een totaalverbod) heeft wel effect.
In Twijzelerheide rijdt de veldwachter nu nog op een varken, vermoedelijk.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:08 schreef Caland het volgende:
[..]
15 winkels geplunderd, een agent overgoten met benzine, een dode, betrekkelijk kalm![]()
Vroeger gebeurde er nooit iets.
De vraag is wat er dan precies niet houdbaar is. Er zijn steeds minder incidenten en steeds minder schade. Dat gaat al decennia omlaag.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Jammer hoor, want heb er zelf genoeg plezier van gehad, maar echt houdbaar is het allemaal niet zo.
Het voordeel is wel dat ieder vuurwerk nu illegaal vuurwerk is, dus niet dat je "niet wist" dat die cobra 6 illegaal was, of dat langsrijdende politie niet kan weten of het legaal of illegaal vuurwerk is wat afgestoken wordt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:45 schreef Aberkullie het volgende:
Het gaat toch altijd om lobby, kennelijk hebben de gokbedrijven dat ook goed voor elkaar want die mogen tegenwoordig op alles wat los en vast zit adverteren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De vraag is wat er dan precies niet houdbaar is. Er zijn steeds minder incidenten en steeds minder schade. Dat gaat al decennia omlaag.
Het enige wat er echt veranderd is is het succes van de lobby voor een verbod. Dat is niet gestoeld op cijfers of argumenten verder, maar emtionele afpersing door het via 'hulpverleners' te spelen, gesteund door een kritiekloze media.
Als je er gewoon neutraal tegenaan kijkt is het natuurlijk een best gekke traditie dat de buurman die zo lam is als een hoerentoeter in het midden van de nacht de straat op mag met een pot vuurwerk en een fles bier in zijn klauwen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De vraag is wat er dan precies niet houdbaar is. Er zijn steeds minder incidenten en steeds minder schade. Dat gaat al decennia omlaag.
Het enige wat er echt veranderd is is het succes van de lobby voor een verbod. Dat is niet gestoeld op cijfers of argumenten verder, maar emotionele afpersing door het via 'hulpverleners' te spelen, gesteund door een kritiekloze media.
Dat geldt ook voor dat hele voetbalcircus elk weekend. Zijn we als maatschappij ook miljarden aan kwijt. Het hoort er bij.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:48 schreef Caland het volgende:
[..]
Als je er gewoon neutraal tegenaan kijkt is het natuurlijk een best gekke traditie dat de buurman die zo lam is als een hoerentoeter in het midden van de nacht de straat op mag met een pot vuurwerk en een fles bier in zijn klauwen.
Die hebben volgens mij nooit feestjes.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:17 schreef inslagenreuring het volgende:
Er post hier heel wat spul wat me ontzettend gezellig lijkt op feestjes.
Het heeft mij altijd juist verbaasd dat er zo weinig ongelukken gebeuren ondanks dat mensen in het hele land met een dronken kop explosieven af zitten te steken in elke straat, elk dorp, elke stad, soms zelfs bijna elk huis.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:48 schreef Caland het volgende:
[..]
Als je er gewoon neutraal tegenaan kijkt is het natuurlijk een best gekke traditie dat de buurman die zo lam is als een hoerentoeter in het midden van de nacht de straat op mag met een pot vuurwerk en een fles bier in zijn klauwen.
Ik denk wel dat het een stuk minder wordt, alleen ik ben bang dat juist de meest asociale blijven afsteken.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:00 schreef Seeburg54 het volgende:
Wedden dat je amper verschil gaat merken.![]()
Er is geen smeris te zien rond de jaarwisseling, dat zie ik niet snel veranderen.
Ik ben benieuwd, we gaan het zien.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:02 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het een stuk minder wordt, alleen ik ben bang dat juist de meest asociale blijven afsteken.
Oh ik geloof het wel dat het verschil gaat opleveren, misschien niet de eerste paar jaar, maar het zal langzaam aan steeds wat minder worden... bij de gezinnen die om 12:00 wat afsteken...quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:00 schreef Seeburg54 het volgende:
Er is geen smeris te zien rond de jaarwisseling, dat zie ik niet snel veranderen.
Ja maar laat ze toch maar niet buiten.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:03 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd, we gaan het zien.
Mijn poezen zijn er vast blij mee.
Voetbal levert vooral miljarden op, dat is met vuurwerk een tandje minder.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor dat hele voetbalcircus elk weekend. Zijn we als maatschappij ook miljarden aan kwijt. Het hoort er bij.
Je zult anderen hun lolletje maar misgunnen omdat die kuthond van je bang is voor vuurwerk.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die hebben volgens mij nooit feestjes.
Dat sowieso niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:04 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja maar laat ze toch maar niet buiten.
Ow dat gaat er ook nog wel aan.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor dat hele voetbalcircus elk weekend. Zijn we als maatschappij ook miljarden aan kwijt. Het hoort er bij.
Hier in het dorp is geen reljeugd, maar ik denk dat er genoeg brave buren zijn die ondanks het verbod toch vuurwerk gaan afsteken. Want eerlijk is eerlijk, er wordt hier altijd best mooi siervuurwerk afgeschoten. Maar ik kan er heel best zonder.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:03 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Oh ik geloof het wel dat het verschil gaat opleveren, misschien niet de eerste paar jaar, maar het zal langzaam aan steeds wat minder worden... bij de gezinnen die om 12:00 wat afsteken...
De reljeugd die cobra's naar agenten en andere hulpverleners gaan gooien? Nee dat blijft gewoon bestaan.
Nou is gewoon knalvuurwerk ook al een aantal jaartjes verboden, dus elke knal, of het nou een Cobra of een ouderwets rotje was, was sowieso illegaal, dus dat gaat al niet op.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het voordeel is wel dat ieder vuurwerk nu illegaal vuurwerk is, dus niet dat je "niet wist" dat die cobra 6 illegaal was, of dat langsrijdende politie niet kan weten of het legaal of illegaal vuurwerk is wat afgestoken wordt.
En welke tijd was dat precies???quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:16 schreef Toine51 het volgende:
Flikker toch op man..
Je medemensen langere tijd wakker houden met harde knallen is niet zo grappig voor je medemensen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:06 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je zult anderen hun lolletje maar misgunnen omdat die kuthond van je bang is voor vuurwerk.
En in ons kleine landje is iedereen met max 2 uurtjes wel bij een grens waar men wel verkoopt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:19 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Nou is gewoon knalvuurwerk ook al een aantal jaartjes verboden, dus elke knal, of het nou een Cobra of een ouderwets rotje was, was sowieso illegaal, dus dat gaat al niet op.
En zelfs toen al het vuurwerk nog gewoon mocht (knalvuurwerk, vuurpijltjes en Romeinse kaarsen), was het verboden om vóór 31 december af te steken.
Al die jaren is de pakkans nihil geweest omdat er simpelweg niet genoeg agenten waren om het te handhaven.
En dat is anno nu nog veel moeilijker om te handhaven, om dat er door personeelsgebrek nog minder agenten zijn.
In mijn eigen dorp is er al een jaar of 4-5 een algeheel vuurwerk verbod.
Maar daar is absoluut niets van te merken.
Idem voor Nijmegen.
Zo'n landelijk verbod gaat daar niks aan veranderen.
En nee, ik ben zelf geen vuurwerk liefhebber.
Sterker nog, de laatste keer dat ik vuurwerk kocht en afstak is 30 jaar geleden.
Dit topic staat anders bol van de stumpers die denken dat er nu echt een einde gaat komen aan hun ellende.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:00 schreef Seeburg54 het volgende:
Delpher: Jaarwisseling AND schade, tijdvak 1980-1989)quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:42 schreef Toine51 het volgende:
Leuke foto.
Wat heeft het met oud en nieuw te maken?
Het boeit mij echt geen hol als iemand wakker wordt gehouden met oud en nieuw.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Je medemensen langere tijd wakker houden met harde knallen is niet zo grappig voor je medemensen.
Er werd van oudsher al van alles in de fik gezet, gesloopt of opgeblazen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
En welke tijd was dat precies???
In de jaren '80 ging de bioscoop in mijn dorp al in de hens, werden er politiewagens op de zijkant gegooid, reden ze met brandende caravans achter de auto door de hoofdstraat, op elke hoek van de straat stond een club met carbidbussen, uitlaten van brommers vol met benzine en in de fik steken en dan al vlammenwerpend rondrijden, ramen in de hele buurt eruit omdat er 200 liter zakken met acetyleen en zuurstof werden opgeblazen en noem alles maar op.
ADquote:Praat mee: ik ga mijn buren aanspreken als ze tijdens oud en nieuw vuurwerk afsteken
In de Kwestie leggen we onze lezers een vraag of stelling voor. Vandaag: als de buren tijdens de jaarwisseling vuurwerk afsteken, spreek ik ze daarop aan. Reageer hieronder ook op deze kwestie.
Dat er een vuurwerkverbod komt is zeker. Na de VVD is nu ook NSC om en daarmee is er een meerderheid in de Tweede Kamer voor een verbod. Het leek lange tijd ondenkbaar, maar nu gaat Nederland toch echt afscheid nemen van het consumentenvuurwerk.
Het idee is om het verbod al dit jaar te laten ingaan. Reden: als dat niet gebeurt zullen veel Nederlanders het moment aangrijpen om zich met een recordaanschaf nog één keer te buiten te gaan. Bovendien: welke agent wil in zo’n omgeving nog een nacht werken? Wel wordt er door de partijen, op voorstel van ChristenUnie, gewerkt aan meer mogelijkheden voor lokale vuurwerkshows. Burgemeesters zouden buurtverenigingen dan een vergunning kunnen geven.
Wat vind jij? Goed dat het verbod dit jaar al ingaat? En ga je jouw omgeving aanspreken als zij vuurwerk afsteken? Of vind je het verbod onzin? Praat mee en reageer!
Reageren kan als je bent ingelogd en je je voor- en achternaam vermeldt. Anders wordt je reactie niet meegenomen. Is je naam nog niet zichtbaar? Dan is dat aan te passen bij ‘persoonlijke gegevens’ in de instellingen van je profiel. Wij houden ons het recht voor reacties te weigeren.
Als vuurwerk verboden wordt houd je geld overquote:Op dinsdag 1 april 2025 19:23 schreef SuperNeger het volgende:
Ja hoor waarom niet, maak alles nog duurder en laten we nog meer verbieden
En dat gunnen we ze, ze kunnen het goed gebruiken!quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:23 schreef Zoddie het volgende:
[..]
En in ons kleine landje is iedereen met max 2 uurtjes wel bij een grens waar men wel verkoopt.
Goede zaken voor onze buren.
Maar ... de diertjes dan???quote:gewerkt aan meer mogelijkheden voor lokale vuurwerkshows.
Ik maak zelf wel uit waar ik mn geld aan uitgeefquote:Op dinsdag 1 april 2025 19:38 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Als vuurwerk verboden wordt houd je geld over
Wacht maarquote:
En anders maar een ouwe TOS-1A op de kop tikkenquote:Op dinsdag 1 april 2025 19:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit betekent dat alleen nog F1 verkocht mag worden.
Ook dat kan gewoon voor gaas gaan, je zag het al met de amfetamine.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die shows gaan er nooit komen. Dan moet het complete vuurwerkbesluit worden gewijzigd. Dat zie ik niet snel gebeuren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
Maar ... de diertjes dan???
Denk toch aan de arme diertjes!!!
Mooi, drank is een duivelquote:Op dinsdag 1 april 2025 19:50 schreef halfway het volgende:
Nou hebben we dit ook weer gehad, nu volgt het alcohol verbod.
Juist.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
Gewoon overgaan op carbidschieten, geeft ook een leuk effect in woonwijken.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:40 schreef sp3c het volgende:
However:quote:Wel wordt er door de partijen, op voorstel van ChristenUnie, gewerkt aan meer mogelijkheden voor lokale vuurwerkshows. Burgemeesters zouden buurtverenigingen dan een vergunning kunnen geven.
Omroep Brabantquote:Vuurwerkshows in elke gemeente niet haalbaar: te weinig professionals
Er zijn te weinig vuurwerkprofessionals om in alle gemeentes grote professionele shows te organiseren. Steeds meer Brabantse burgemeesters pleiten voor een vuurwerkverbod en willen dan één grote show in hun dorp of stad organiseren. Maar praktisch gezien is dat onmogelijk.
Het is een simpel rekensommetje. Volgens KIWA, de organisatie die de certificeringen uitgeeft voor pyrotechnici, zijn er maar 167 mensen gecertificeerd in Nederland. Als je er vanuit gaat dat alle gemeentes in Nederland zo’n show willen, dan kom je gewoonweg mensen te kort.
Niet klaar voor
Branko Bergmann van Caffero Event Fireworks uit Berlicum ziet het probleem. “Nederland is er daar nog niet klaar voor. Er zijn niet genoeg bedrijven en er zijn ook gewoon te weinig mensen gecertificeerd. Wij hebben tussen de 40 en 50 mensen die de juiste papieren hebben, maar bij een grote show neem ik soms wel meerdere mensen mee die deskundig zijn. Dus als je bedenkt dat er ruim 350 gemeentes zijn, die misschien wel meerdere shows willen, zie je het probleem.”
Het opleiden van meer pyrotechnici speciaal voor de jaarwisseling is ook geen oplossing. “Het kost duizenden euro’s om iemand op te leiden. Als je dat dan alleen doet voor de jaarwisseling, is het niet rendabel. En voor de rest van het jaar zijn er zoveel mensen niet nodig”, aldus Bergmann
Ja hoor, vuurwerk is gratis en levert geen enkele ondernemer een cent op.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:04 schreef Caland het volgende:
[..]
Voetbal levert vooral miljarden op, dat is met vuurwerk een tandje minder.
Asociaal zijn de mensen die de vuurwerkbranche verdedigen en steunen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:32 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het boeit mij echt geen hol als iemand wakker wordt gehouden met oud en nieuw.
Koop je maar oordoppen. Of cry me a river.
Een schijntje vergeleken met voetbal.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja hoor, vuurwerk is gratis en levert geen enkele ondernemer een cent op.
Kom op man
Ik maak me geen illusies.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:25 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dit topic staat anders bol van de stumpers die denken dat er nu echt een einde gaat komen aan hun ellende.
Menig (volks)buurt ziet er met oud en nieuw uit als een oorlogsgebied en dan maar denken dat de boa's en de politie met hun bonnenboekje komen handhaven.........
Als je papieren gehaald hebt mag je na 3 jaar weer de cursus opnieuw doen. Maar dan moet je wel 6 shows kunnen overleggen. Dus als je 3 shows gedaan hebt met de jaarwisselingen dan wordt het vechten voor andere shows. Of gaat de gemeente 2 shows per jaar laten schieten? De mensen die echt geld verdienen als pyrotechnicus doen dat vooral met theater vuurwerk en vuurwerk bij optredens maar dat is weer een andere vergunning dan grootvuurwerk wat je nodig hebt om een show te schieten. Dus ja wordt nog leuk.quote:
Het wordt niet afgeschaft omdat er wat zuurpruimen en burgerlullen niet kunnen slapen, hè.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Asociaal zijn de mensen die de vuurwerkbranche verdedigen en steunen.
En dat een vuurwerkverbod weinig zin heeft, dan gaan ze wel weer auto's of agenten in de fik zetten.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat heeft dit met een vuurwerkverbod te maken? Het toont alleen maar aan dat tering debielen van alle tijden zijn en alles aanpakken om te rellen.
tokkies rijden gewoon naar Duitsland, België of één of andere illegale handel voor hun vuurwerk.quote:
Die afgeknalde handjes kwamen door reeds illegaal vuurwerk.quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:27 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
En dat een vuurwerkverbod weinig zin heeft, dan gaan ze wel weer auto's of agenten in de fik zetten.
Alhoewel het misschien wel een paar afgeknalde handjes van kinderen zal schelen.Alle beetjes helpen!
Afvoerbuis, sterretjes, niet geïmpregneerde watjes en een vuurtje.quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:44 schreef Discombobulate het volgende:
Of kinderen gaan zelf spul maken. Weet nog wel dat mensen uit mijn omgeving pijpbommen maakten van sterretjeskruid en een koperen of stalen pijp. Oja, jerrycans benzine opblazen. Veel rookbommen.
Hier ben ik het wel mee eens. Als kind ook gek op vuurwerk en ik koop jaarlijks nog wel de nodige potjes. Maar de weegschaal slaat inmiddels wel door naar het negatieve. De maatschappelijke kosten zijn te hoog.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:59 schreef Raw85 het volgende:
Ondanks dat ik meer argumenten kan bedenken tegen vuurwerk dan voor vuurwerk vind ik het toch wel echt jammer als het zou verdwijnen. Het was voor mijn als klein jongetje altijd de dag van het jaar. Spijtig dat zoiets verboden wordt omdat een deel zich niet kan gedragen.
Mwa, het is een proces. De overheid investeert de komende jaren iets meer in handhaving, steeds meer generaties zullen opgroeien met het vuurwerkverbod en dan dooft de vuurwerktraditie langzaam uit. Behoefte aan illegale knallers is er dan veel minderquote:Op dinsdag 1 april 2025 20:31 schreef michiel_merk het volgende:
Ik vrees dat het weinig gaat uitmaken. Er zal meer verkoop in de illegaliteit plaatsvinden en het is typisch Nederlands om gewoon te doen wat je zelf wilt en je niet te laten tegenhouden door verboden. Alles bij elkaar wordt het op die manier waarschijnlijk alleen nog maar gevaarlijker.
Dat vraag ik me sterk af. Ik denk dat er wel eens een illegale vuurwerkcultuur kan ontstaan die ook voor nieuwe generaties aantrekkelijk blijft.quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:58 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Mwa, het is een proces. De overheid investeert de komende jaren iets meer in handhaving, steeds meer generaties zullen opgroeien met het vuurwerkverbod en dan dooft de vuurwerktraditie langzaam uit. Behoefte aan illegale knallers is er dan veel minder
Huh je denkt dat het nu al illegaal vuurwerk niet meer afgestoken gaat worden omdat het normale vuurwerk illegaal gaat worden?quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:58 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Mwa, het is een proces. De overheid investeert de komende jaren iets meer in handhaving, steeds meer generaties zullen opgroeien met het vuurwerkverbod en dan dooft de vuurwerktraditie langzaam uit. Behoefte aan illegale knallers is er dan veel minder
Op langere termijn wel ja. Maar we gaan het zienquote:Op dinsdag 1 april 2025 21:05 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Huh je denkt dat het nu al illegaal vuurwerk niet meer afgestoken gaat worden omdat het normale vuurwerk illegaal gaat worden?
Ja, flauw hè van die artsen, dat ze minder afgerukte handen en ontplofte ogen willen?quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:55 schreef Hexagon het volgende:
Trieste dag, de artsenlobby heeft met steun van zeikend Nederland weer eens gewonnen.
Zo kunnen we nog wel heel wat dingen gaan verbieden die artsen werk zouden kunnen besparenquote:Op dinsdag 1 april 2025 21:23 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Ja, flauw hè van die artsen, dat ze minder afgerukte handen en ontplofte ogen willen?
Dat komt van vuurwerk wat AL illegaal is.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:23 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Ja, flauw hè van die artsen, dat ze minder afgerukte handen en ontplofte ogen willen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |