Ik zie een pittige vergelijking met de drooglegging in de vs.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is lood om oud ijzer. Zelfde gaat dus op voor vuurwerk, en bovendien is er een legaal alternatief. Carbid schieten, dat gaat trouwens nog veel en veel harder dan het legale vuurwerk dat je in Nederland kan afsteken.
Schieten met een deksel is wel hardcore hoor.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Was hier heel wat jaar geleden iemand die een melkbusdeksel tegen z'n hoofd aan krijg met carbid schieten. Z'n hele schedel, van onderkaak naar boven iets op z'n kruin was in tweeën. Heeft toen de provinciekrant gehaald meende ik, maar daarna was iedereen het weer vergeten. En men blijft gewoon carbidschieten. En overheid zegt niks.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De vuurwerkmarkt gaat nooit zo groot als de drugsmarkt worden, dus ik denk niet dat het opeens een nieuwe drooglegging aan georganiseerde misdaad wordt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zie een pittige vergelijking met de drooglegging in de vs.
Drammers wilde alcohol uitbannen omdat het het kwaad was van de maatschappij. Politiek ging uiteindelijk overstag, maar de vraag bleef. Vervolgens kwam er een illegale handel op gang, speakeasy's (illegale zuip verenigingen) bleven oppoppen want mensen wilde er gewoonweg mee doorgaan.
Vervolgens waren er een hoop die schathemelrijk werden met de illegale handel in alcohol en lukte de autoriteiten het maar niet voor elkaar te krijgen om het de kop in te drukken en de overlast werd alleen maar erger.
Nog een bijkomstigheid: waar de onderwereld voor de drooglegging gescheiden was per stad/streek, was het na de drooglegging georganiseerd van bovenaf. Heeft de vs nu nog last van, 100 jaar later.
Drooglegging was een standaard ondergrens, maar ook zeer goedkoop (bier, slechte whisky), seizoensgebonden: in de zomer werd er meer gezopen ook in groot volume.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De vuurwerkmarkt gaat nooit zo groot als de drugsmarkt worden, dus ik denk niet dat het opeens een nieuwe drooglegging aan georganiseerde misdaad wordt.
En daarnaast zijn de producten relatief goedkoop, seizoensgebonden en groot in volume.
We lezen het resultaat wel op de nieuwssites.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:09 schreef Aberkullie het volgende:
Ik gooi vanavond lekker nog een extra vuurwerkje op de bbq
Op het moment dat een hele generatie opgroeit zonder vuurwerk en straks ook onvermijdelijk de buurlanden volgen zal de vraag ook steeds verder zakken, op wat tokkies na die enorm veel moeite willen doen om vuurwerkjes af te steken.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:11 schreef Red_85 het volgende:
Denk niet dat het een corebusiness wordt van de onderwereld, wel een mooie kans op nog meer geld en 'ondermijning'. De vraag zal blijven dus zullen er een hoop verdient worden.
Feestzaal die met regelmaat siervuurwerk afsteekt, maar waarbij zowel politie als gemeente niets willen doen ondanks vele klachten uit de buurt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:06 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Je hebt overlast van knalerwten en dergelijke of wat bedoel je?
Ik geloof er weinig van dat dat gaat gebeuren. Als ze daar überhaupt ooit mee begonnen waren had dat verbod er niet hoeven komen, want het probleem zit hem al jaren vooral in het zware illegale geknal, wat dus al verboden wasquote:Op dinsdag 1 april 2025 13:45 schreef Aberkullie het volgende:
Niet verwacht, wel blij mee als ze ook daadwerkelijk gaan handhaven op die kanonnen die hier vanaf oktober al worden afgeschoten.
Ook het voorheen legale knalvuurwerk was ook al een tijdje verboden.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:41 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik geloof er weinig van dat dat gaat gebeuren. Als ze daar überhaupt ooit mee begonnen waren had dat verbod er niet hoeven komen, want het probleem zit hem al jaren vooral in het zware illegale geknal, wat dus al verboden was
De PVV is toch ook tegen... maar die hebben mooi pech gehadquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:05 schreef sp3c het volgende:
Ik dacht dat we met de PVV als kampioen juist minder gingen betuttelen
Stoer hoor!quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:53 schreef Cruzinats het volgende:
Koop nooit vuurwerk, maar voor volgende jaarwisseling misschien toch een paar knallers halen.
Heel Nederland heeft pech gehadquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:06 schreef Tjoent het volgende:
[..]
De PVV is toch ook tegen... maar die hebben mooi pech gehad
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |