Ik zie een pittige vergelijking met de drooglegging in de vs.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is lood om oud ijzer. Zelfde gaat dus op voor vuurwerk, en bovendien is er een legaal alternatief. Carbid schieten, dat gaat trouwens nog veel en veel harder dan het legale vuurwerk dat je in Nederland kan afsteken.
Schieten met een deksel is wel hardcore hoor.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Was hier heel wat jaar geleden iemand die een melkbusdeksel tegen z'n hoofd aan krijg met carbid schieten. Z'n hele schedel, van onderkaak naar boven iets op z'n kruin was in tweeën. Heeft toen de provinciekrant gehaald meende ik, maar daarna was iedereen het weer vergeten. En men blijft gewoon carbidschieten. En overheid zegt niks.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De vuurwerkmarkt gaat nooit zo groot als de drugsmarkt worden, dus ik denk niet dat het opeens een nieuwe drooglegging aan georganiseerde misdaad wordt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zie een pittige vergelijking met de drooglegging in de vs.
Drammers wilde alcohol uitbannen omdat het het kwaad was van de maatschappij. Politiek ging uiteindelijk overstag, maar de vraag bleef. Vervolgens kwam er een illegale handel op gang, speakeasy's (illegale zuip verenigingen) bleven oppoppen want mensen wilde er gewoonweg mee doorgaan.
Vervolgens waren er een hoop die schathemelrijk werden met de illegale handel in alcohol en lukte de autoriteiten het maar niet voor elkaar te krijgen om het de kop in te drukken en de overlast werd alleen maar erger.
Nog een bijkomstigheid: waar de onderwereld voor de drooglegging gescheiden was per stad/streek, was het na de drooglegging georganiseerd van bovenaf. Heeft de vs nu nog last van, 100 jaar later.
Drooglegging was een standaard ondergrens, maar ook zeer goedkoop (bier, slechte whisky), seizoensgebonden: in de zomer werd er meer gezopen ook in groot volume.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De vuurwerkmarkt gaat nooit zo groot als de drugsmarkt worden, dus ik denk niet dat het opeens een nieuwe drooglegging aan georganiseerde misdaad wordt.
En daarnaast zijn de producten relatief goedkoop, seizoensgebonden en groot in volume.
We lezen het resultaat wel op de nieuwssites.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:09 schreef Aberkullie het volgende:
Ik gooi vanavond lekker nog een extra vuurwerkje op de bbq
Op het moment dat een hele generatie opgroeit zonder vuurwerk en straks ook onvermijdelijk de buurlanden volgen zal de vraag ook steeds verder zakken, op wat tokkies na die enorm veel moeite willen doen om vuurwerkjes af te steken.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:11 schreef Red_85 het volgende:
Denk niet dat het een corebusiness wordt van de onderwereld, wel een mooie kans op nog meer geld en 'ondermijning'. De vraag zal blijven dus zullen er een hoop verdient worden.
Feestzaal die met regelmaat siervuurwerk afsteekt, maar waarbij zowel politie als gemeente niets willen doen ondanks vele klachten uit de buurt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:06 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Je hebt overlast van knalerwten en dergelijke of wat bedoel je?
Ik geloof er weinig van dat dat gaat gebeuren. Als ze daar überhaupt ooit mee begonnen waren had dat verbod er niet hoeven komen, want het probleem zit hem al jaren vooral in het zware illegale geknal, wat dus al verboden wasquote:Op dinsdag 1 april 2025 13:45 schreef Aberkullie het volgende:
Niet verwacht, wel blij mee als ze ook daadwerkelijk gaan handhaven op die kanonnen die hier vanaf oktober al worden afgeschoten.
Ook het voorheen legale knalvuurwerk was ook al een tijdje verboden.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:41 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik geloof er weinig van dat dat gaat gebeuren. Als ze daar überhaupt ooit mee begonnen waren had dat verbod er niet hoeven komen, want het probleem zit hem al jaren vooral in het zware illegale geknal, wat dus al verboden was
De PVV is toch ook tegen... maar die hebben mooi pech gehadquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:05 schreef sp3c het volgende:
Ik dacht dat we met de PVV als kampioen juist minder gingen betuttelen
Stoer hoor!quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:53 schreef Cruzinats het volgende:
Koop nooit vuurwerk, maar voor volgende jaarwisseling misschien toch een paar knallers halen.
Heel Nederland heeft pech gehadquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:06 schreef Tjoent het volgende:
[..]
De PVV is toch ook tegen... maar die hebben mooi pech gehad
Dat heeft nog nooit iemand wat kunnen schelenquote:
Alleen als dat zo uit komt natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat heeft nog nooit iemand wat kunnen schelen
Kom op zeg. Jij bent er toch niet zo 1 dat je vindt dat als iemand ergens voor op komt dat diegene ook meteen het hele totaalpakket moet doorlopen?quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Alleen als dat zo uit komt natuurlijk.
Van de zomer gewoon weer naar xxx land vliegen. Dat dan weer wel.
Nee hoor, er zijn mensen die oprecht veel van dieren houden en zien welk leed vuurwerk veroorzaakt bij zowel huisdieren als wilde dieren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En met de auto naar de supermarktquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon de waarheid. Je verschuilen achter "de dieren" maar wel het vliegtuig pakken of goedkoop vlees eten maakt dat je argument verschrikkelijk hypocriet is. Tenzij het je helemaal niet echt om de dieren gaat.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:31 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Kom op zeg. Jij bent er toch niet zo 1 dat je vindt dat als iemand ergens voor op komt dat diegene ook meteen het hele totaalpakket moet doorlopen?
Oh je eet geen vlees? Nou dan ook geen vleesvervangers he, die lijken op vlees, ook niet meer met het vliegtuig of een auto bezitten, en geen avocados meer kopen. En geen kinderen nemen.
Zo kan je dus nooit ergens voor staan natuurlijk
Nou dan heb ik er geen last meer van Hahaha tokkies.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:36 schreef Gunner het volgende:
Knalvuurwerk is al jaren verboden maar toch is elk jaar het zware vuurwerk het grote probleem. Hoe gaat dit verbod dit dan verhelpen?
Oeh nu ben ik voorquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:40 schreef Elan het volgende:
Kansloos teringland zijn we toch geworden waar de goeden structureel moeten wijken voor de 1% hersenlozen .
Ga het lekker in Duitsland vieren dit jaar mien vatten ze niet.
Ah dus jij hebt je pleziertje gehad en alles wat na jou komt kan de tyfus genieten.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:38 schreef Toine51 het volgende:
Stak het vroeger ook af maar ben blij dat er een verbod komt.
De schade en overlast weegt zwaarder dan het plezier dat je er aan hebt....
Ook Duitsland kampt met dezelfde problematiek en discussie.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:40 schreef Elan het volgende:
Kansloos teringland zijn we toch geworden waar de goeden structureel moeten wijken voor de 1% hersenlozen .
Ga het lekker in Duitsland vieren dit jaar mien vatten ze niet.
Is ook meer een excuus om weer eens te roepen hoe klote Nederland wel niet isquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ook Duitsland kampt met dezelfde problematiek en discussie.
Bijzonder ongenuanceerd voor iemand die meent dat het zo in het midden ligtquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon de waarheid. Je verschuilen achter "de dieren" maar wel het vliegtuig pakken of goedkoop vlees eten maakt dat je argument verschrikkelijk hypocriet is. Tenzij het je helemaal niet echt om de dieren gaat.
Nee ik heb er een pishekel aan als iemand een heel serieus onderwerp kaapt om zijn eigen zin door te drijven.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:45 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Bijzonder ongenuanceerd voor iemand die meent dat het zo in het midden ligt
Dat ben ik ook met je eens, maar dat betekent niet dat je bepaalde dingen zelfs als vleeseter gewoon kan erkennenquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dierenwelzijn gaat veel verder dan die ene dag alleen.
Dat weet ik wel maar het is zover nog lang niet. Over het algemeen is Nederland wel echt een stuk betuttelender dan Duitsland. Je ziet dat ook op andere thema's zoals wapenverkoop en rookverboden. Ook bepaalde levensmiddelen die hier verboden zijn zoals drankjes met een (te) hoog cafeïnegehalte kun je daar gewoon kopen. En sterke drank in elke supermarkt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ook Duitsland kampt met dezelfde problematiek en discussie.
Nee dat kan niet, als je tegen vuurwerk bent, mag je ook geen vlees eten!!!_1EINZ!quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:49 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat ben ik ook met je eens, maar dat betekent niet dat je bepaalde dingen zelfs als vleeseter gewoon kan erkennen
Het maakt je alleen hypocriet. Achter een goedkoop speklapje of zelfs vliegticket zit veel meer (geïnstitutionaliseerd) dierenleed. Denk je echt dat de mensen die hier zo verkneukelend doen over dat verbod zich daar ook mee bezig houden? Natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:49 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat ben ik ook met je eens, maar dat betekent niet dat je bepaalde dingen zelfs als vleeseter gewoon kan erkennen
Niet zo kinderachtig doen joh1!één!quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee dat kan niet, als je tegen vuurwerk bent, mag je ook geen vlees eten!!!_1EINZ!
Ja weet je als je geen argument hebt kun je beter gewoon je mond houdenquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee dat kan niet, als je tegen vuurwerk bent, mag je ook geen vlees eten!!!_1EINZ!
Zeker wel. Je hoeft niet iedereen over één kam te scheren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het maakt je alleen hypocriet. Achter een goedkoop speklapje of zelfs vliegticket zit veel meer (geïnstitutionaliseerd) dierenleed. Denk je echt dat de mensen die hier zo verkneukelend doen over dat verbod zich daar ook mee bezig houden? Natuurlijk niet.
Ik kan je meegeven dat je helaas niet de norm bent. Was dat maar zoquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:52 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Zeker wel. Je hoeft niet iedereen over één kam te scheren.
Nou, mensen zullen het ongetwijfeld gebruiken om hun anti-vuurwerk standpunt kracht bij te zetten, maar ik vind dat niet per se hypocriet. Pro-vuurwerk mensen zullen ook wel non-issues erbij halen voor hetzelfde doelquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het maakt je alleen hypocriet. Achter een goedkoop speklapje of zelfs vliegticket zit veel meer (geïnstitutionaliseerd) dierenleed. Denk je echt dat de mensen die hier zo verkneukelend doen over dat verbod zich daar ook mee bezig houden? Natuurlijk niet.
Qua betutteling is het vergeleken met andere Europese landen wel echt een drama. Onze jeugd gaat zuipen in België en voor vuurwerk moet je straks naar Duitsland. Zelfs op ons stokpaardje goede kwaliteit cannabis zijn we inmiddels voorbij gestreefd door De Duitsers.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
Is ook meer een excuus om weer eens te roepen hoe klote Nederland wel niet is
Het enige echt steekhoudende argument is dat van hulpverleners die niet meer willen of durven te werken die dag. En dat is al dun, want die worden bestookt met illegaal vuurwerk/misbruikers vanlegaal vuurwerk (dus iets strafbaars) omdat het uberhufters zijn.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:53 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nou, mensen zullen het ongetwijfeld gebruiken om hun anti-vuurwerk standpunt kracht bij te zetten, maar ik vind dat niet per se hypocriet. Pro-vuurwerk mensen zullen ook wel non-issues erbij halen voor hetzelfde doel
Dat je het sowieso al niet kan tegenhouden omdat er toch niet gehandhaafd wordt. Dat is gewoon wishful thinking en kan binnen enkele oudejaarsavonden al heel anders zijnquote:
Drankverbod in het weekend zou ook een heleboel schelen. Doen we terecht ook nietquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat je het sowieso al niet kan tegenhouden omdat er toch niet gehandhaafd wordt. Dat is gewoon wishful thinking en kan binnen enkele oudejaarsavonden al heel anders zijn
Er wordt buiten de 31ste ook niet gehandhaafd. Moet raar lopen dat dat nu wel gaat gebeuren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat je het sowieso al niet kan tegenhouden omdat er toch niet gehandhaafd wordt. Dat is gewoon wishful thinking en kan binnen enkele oudejaarsavonden al heel anders zijn
Dat verbod mag van mij wel komen hoor, maar dan ga ik in het weekend aan het werk en doordeweeks aan de zuip.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Drankverbod in het weekend zou ook een heleboel schelen. Doen we terecht ook niet
ja het kan ook binnen enkele oudejaarsavond en een veel groter probleem zijn gewordenquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat bedoel ikquote:Op dinsdag 1 april 2025 17:06 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dat verbod mag van mij wel komen hoor, maar dan ga ik in het weekend aan het werk en doordeweeks aan de zuip.
Ik vlieg niet en ik eet geen dieren, mag ik het dan wel fijn vinden dat er wellicht wat minder vuurwerk wordt afgestoken?quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon de waarheid. Je verschuilen achter "de dieren" maar wel het vliegtuig pakken of goedkoop vlees eten maakt dat je argument verschrikkelijk hypocriet is. Tenzij het je helemaal niet echt om de dieren gaat.
Jij nietquote:Op dinsdag 1 april 2025 17:14 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik vlieg niet en ik eet geen dieren, mag ik het dan wel fijn vinden dat er wellicht wat minder vuurwerk wordt afgestoken?
Ja hoor, had wel zo'n reactie verwacht....quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Ah dus jij hebt je pleziertje gehad en alles wat na jou komt kan de tyfus genieten.
Ook deze houding typeert Nederland en zorgt er voor dat elke volgende generatie er bekaaider af komt .
Rotjes zijn al sinds 2020 verboden, dus waarom zou iemand illegaal rotjes kopen als diegene ook cobra's kan krijgen?quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:16 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja hoor, had wel zo'n reactie verwacht....
Flikker toch op man..
In mijn tijd stak je kleine rotjes af en had je nooit zulke overlast en schades zoals nu...
Daarbij, als je ouder wordt, dan wordt je over het algemeen ook wijzer..
Jij niet blijkbaar...
In welke tijd was dat dan? Want in de jaren 90 waren de incidenten, grootschalige rellen inclusief schadeposten rond de jaarwisseling op zijn hoogtepunt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:16 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Flikker toch op man..
In mijn tijd stak je kleine rotjes af en had je nooit zulke overlast en schades zoals nu...
quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:39 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rkverbod-jarenlangen
13 mei 2000 om precies te zijnquote:Op dinsdag 1 april 2025 17:22 schreef Caland het volgende:
[..]
In welke tijd was dat dan? Want in de jaren 90 waren de incidenten, grootschalige rellen inclusief schadeposten rond de jaarwisseling op zijn hoogtepunt.
Mag je in Duitsland ook nog afsteken?quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Qua betutteling is het vergeleken met andere Europese landen wel echt een drama. Onze jeugd gaat zuipen in België en voor vuurwerk moet je straks naar Duitsland. Zelfs op ons stokpaardje goede kwaliteit cannabis zijn we inmiddels voorbij gestreefd door De Duitsers.
Het ligt niet aan het vuurwerk, maar degenen die het afsteken:quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:16 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Flikker toch op man..
Daarbij, als je ouder wordt, dan wordt je over het algemeen ook wijzer..
Jij niet blijkbaar...
De goede lijden toch altijd onder de kwaden.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het ligt niet aan het vuurwerk, maar degenen die het afsteken:
Bekijk deze YouTube-video
Als je niet handhaaft.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:27 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
De goede lijden toch altijd onder de kwaden.
Die rotknallen zijn nu ook al verboden.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:23 schreef Vincent_student het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Gelukkig!!!
Weg met die rotknallen.
Daar is niet genoeg personeel voor, het is veel minder werk om het af te schaffen.quote:
Jaren 80.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:22 schreef Caland het volgende:
[..]
In welke tijd was dat dan? Want in de jaren 90 waren de incidenten, grootschalige rellen inclusief schadeposten rond de jaarwisseling op zijn hoogtepunt.
Je leest er alleen meer over nu omdat iedere mongool toegang heeft tot internet.
En daarom zijn vuurwerkshows nodig en niet algemeen overal vuurwerk.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar er zijn er gewoon teveel die er niet mee om kunnen gaan...quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vuurwerk wordt niet afgeschaft, maar de verkoop aan consumenten binnen de contouren wat we Nederland noemen wordt aan banden gelegd. Wat je dan krijgt zie je in mijn eerder geposte filmpje.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:30 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Daar is niet genoeg personeel voor, het is veel minder werk om het af te schaffen.
Ik ben ook pro vuurwerk hoor. Maar voor handhaven is veel te weinig politie.
Jij misschien niet, maar het gebeurde toen op (veel) grotere schaal dan nu.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:30 schreef Toine51 het volgende:
Dat geweld tegen hulpverleners deden wij echt niet hoor.....
Stel je even aan zeg.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Qua betutteling is het vergeleken met andere Europese landen wel echt een drama. Onze jeugd gaat zuipen in België en voor vuurwerk moet je straks naar Duitsland. Zelfs op ons stokpaardje goede kwaliteit cannabis zijn we inmiddels voorbij gestreefd door De Duitsers.
Ah de vreedzame jaren 80:quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:30 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Jaren 80.
Echt niet te vergelijken met nu.
Dat geweld tegen hulpverleners deden wij echt niet hoor.....
Nogmaals, als je jong bent kijk je anders tegen vuurwerk aan dan als je volwassen bent..
Want wat is dat voor zotte beredenering dat als je jong bent en je steekt vuurwerk af, dat je als je volwassen bent het ook maar goed moet vinden?
Wat je daar ziet ken ik uit de praktijk. Vaak doodnormale mensen met een doodnormale baan die van hun hobby een bijverdienste maken. En zij kennen weer andere mensen in hun omgeving die bereid zijn om wat handelswaar over te kopen. Al deze zaken worden in anonieme busjes vervoerd en anonieme kelderboxen bewaard. Na een verbod kun je erop wachten dat dit vele malen groter wordt, want handhavingscapaciteit is er niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:34 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
[..]
Ja ,dat heb ik al een miljoen keer geprobeerd uit te leggen, het gevaarlijkste vuurwerk wordt "ondergronds" verkocht.
Maar dat geloven mensen niet.
Daar is zelfs een hele documentaire over geweest op Videoland. Van Danny Ghosens.
Ook echt allemaal het legale spul wat er gebruikt wordt he. ..quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Precies, het grote gevaar is eigenlijk dat er net zoveel vuurwerk wordt afgestoken bij een verbod als zonder verbod en de politie eigenlijk weinig tot niks kan doen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Rotjes zijn al sinds 2020 verboden, dus waarom zou iemand illegaal rotjes kopen als diegene ook cobra's kan krijgen?
Ik snap het echt niet. Je ziet telkens dezelfde tendens met die halve verboden.
Niet "de bevolking" maar een 1% stel wauzen met cobra's, die zich van een vuurwerkverbod toch geen reet zullen aantrekken omdat hetgeen ze afsteken toch al zwaar illegaal is en dus onder de radar blijft.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:33 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Stel je even aan zeg.
Nederland is super vrij. En betutteling? Hoezo.... Omdat de bevolking zich ongelofelijk misdraagt elk jaar weer met vuurwerk?
Dat is geen betutteling, dat is gewoon de juiste keuze.
Was niet echt een moment van jaarwisseling.quote:
De rustige jaren 80quote:‘Eén dode, vijf gewonde politieagenten, achttien arrestaties, tientallen vernielingen en diverse geplunderde winkels.’ De Haagsche Courant maakt op 2 januari 1982 de balans op van de jaarwisseling. Op de Hoefkade in de Schilderswijk en de Engelenburgstraat (Transvaal), zo staat verderop in de krant, hadden jongeren tijdens de oudejaarsnacht barricades opgericht. ‘De politie werd in die straten herhaaldelijk met stenen en flessen bekogeld.’ Onder toeziend oog van hoofdcommissaris Peijster en burgemeester Schols (CDA) werd de Hoefkade door de Mobiele Eenheid (ME) schoongeveegd. ‘Daarbij vielen rake klappen’, meldt de krant. Ondanks dat Den Haag ‘de meest onrustige jaarwisseling van het land’ kende, spreekt de politie van ‘een normaal beeld voor een stad als Den Haag’.
Rellen, vernielingen en plunderingen; het hoorde in de jaren 80 kennelijk bij een ‘normale’ viering van oud en nieuw in Den Haag. ‘Tientallen winkels geplunderd’ (1984) en ‘Jaarwisseling gewelddadig’ (1985) zijn slechts twee voorbeelden van krantenkoppen uit die jaren.
Uiteraard, maar het blijkt wat lastig te zijn om mensen af te schaffen, of om de rotte appels eruit te filteren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |