SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Allemaal leuk maar met een ingestorte economie is het lastig oorlog voeren. Je bent bekend met hoe de USSR z’n tanden heeft stukgebeten of Afghanistan?quote:Op maandag 30 december 2024 10:49 schreef Cuendillar het volgende: [..] Ze veroveren terrein en duwen de Oekraïeners terug. De meest basale vorm van "winnen" en ze doen het. [..] Wie zegt dat ze razendsnel oprukken?
Maar mijn commentaar gaat er meer over dat iedereen het maar blijft hebben over zaken die voor Rusland blijkbaar niet interessant (genoeg) zijn. Torenhoge verliezen, instortende economie, Westers materieel, dode Koreanen... maar inmiddels gaat de verovering van Donbas en de andere "onafhankelijke" provincies gewoon door.
Ze moeten nog iets van 35% van Donetsk Oblast veroveren. Da's ~9000 km2. Met het huidige tempo van 5 km2 per dag duurt dat nog wel een paar jaar.quote:Op maandag 30 december 2024 10:49 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Ze veroveren terrein en duwen de Oekraïeners terug.
De meest basale vorm van "winnen" en ze doen het.
[..]
Wie zegt dat ze razendsnel oprukken?
Maar mijn commentaar gaat er meer over dat iedereen het maar blijft hebben over zaken die voor Rusland blijkbaar niet interessant (genoeg) zijn. Torenhoge verliezen, instortende economie, Westers materieel, dode Koreanen... maar inmiddels gaat de verovering van Donbas en de andere "onafhankelijke" provincies gewoon door.
Dit jaar een stuk land veroverd ter grootte van Luxemburg. Maar de raketten vliegen nu ook hun grondgebied in en er zijn zelfs buitenlandse troepen in Rusland. Ik snap je punt maar ook dit kunnen we niet beschouwen als winnen.quote:Op maandag 30 december 2024 10:40 schreef Cuendillar het volgende: De Russen zijn gewoon aan het winnen. Eigen verliezen zijn voor hen niet interessant; zij redeneren heel anders. Zie de Tweede Wereldoorlog; geen ander land had die verliezen kunnen incasseren en toch doorgaan. Dus leuk dat ze torenhoge verliezen lijden. Leuk dat hun economie ten gronde gaat. Leuk dat ze geen elitetroepen meer hebben. Het maakt niets uit: ze zijn aan het winnen en dat is onder de streep het enige dat telt.
De Duitsers veroverden ook nog terrein in het Ardennenoffensief in 44/45, ook nog eens in een aanzienlijk hoger tempo en met veel minder verliezen dan de Russen nu doen.quote:Op maandag 30 december 2024 10:49 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Ze veroveren terrein en duwen de Oekraïeners terug.
De meest basale vorm van "winnen" en ze doen het.
[..]
Wie zegt dat ze razendsnel oprukken?
jouw definitie van winnen is wellicht anders dan die van mij.quote:Op maandag 30 december 2024 10:40 schreef Cuendillar het volgende:
De Russen zijn gewoon aan het winnen.
Eigen verliezen zijn voor hen niet interessant; zij redeneren heel anders. Zie de Tweede Wereldoorlog; geen ander land had die verliezen kunnen incasseren en toch doorgaan.
Dus leuk dat ze torenhoge verliezen lijden. Leuk dat hun economie ten gronde gaat. Leuk dat ze geen elitetroepen meer hebben. Het maakt niets uit: ze zijn aan het winnen en dat is onder de streep het enige dat telt.
?quote:Op maandag 30 december 2024 10:55 schreef oheng het volgende:
[..]
Als mijn tante een piemol had, was het mijn oom.
Ondertussen is het alleen Oekraine die zo'n doorbraak heeft weten uit ye voeren, zie Kharkiv offensief. En in mindere mate het Kursk offensief.
En ondertussen maar hoog opgeven van het langzaamste "offensief" in de geschiedenis van de mensheid (mild sarcasme).
Dat is wel erg hypothetisch.quote:Op maandag 30 december 2024 11:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
?
Geen idee wat je zegt. Maar jij zou bij het hypothetische geval dat Kiev veroverd zou worden nog zeggen dat UA aan de winnende hand is.
Je bent wel optimistisch ingesteld.
Kan je ook niet verwachten. We zitten hier ook in overgang naar totalitair systeem geleid door ideologische oligarchen, de inkomsten verschillen zijn hier nog iets kleiner, een raar idee dat daar een democratische omwenteling te verwachten is.quote:Op maandag 30 december 2024 10:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daar heb ik gisteravond ook een aantal posts aan gewijd. De Russen steunen gewoon bij meerderheid deze oorlog en de imperialistische ambities van Poetin en z’n maten. Dus als Poetin van het toneel verdwijnt, wordt gewoon de volgende autocraat in het zadel geholpen.
Er is niets wat wijst op een aanstaande democratische omwenteling in Rusland.
Mokerhard gelachen.quote:
Nee, ik doe niet aan "magisch denken" zoals jij en anderen doen. Over dat rusland wint, als ze maar ff een doorbraak forceren. Met welke logistieke ondersteuning dan?quote:Op maandag 30 december 2024 11:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
?
Geen idee wat je zegt. Maar jij zou bij het hypothetische geval dat Kiev veroverd zou worden nog zeggen dat UA aan de winnende hand is.
Kom op, Rusland viel binnen met het idee het Oekraïense regiem omver te werpen, en het oosten in te lijven binnen 3 dagen. (En dit was minimaal he, hoe meer land hoe beter). 3 jaar later zit zelensky nog, en kost het ze 1700 man per dag ommhet oosten bezet te houden.quote:Op maandag 30 december 2024 11:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
?
Pak het kaartje er eens bij, dan zie je dat ze naar het Westen gaan. Niet snel, de navo/eu en UA bieden enorm veel weerstand. Maar de verdediging wordt natuurlijk wel zwakker. Niet voor niets dat USA adviseert om kinderen van 18 maar naar het front te sturen. Dat is niet omdat het crescendo gaat.quote:Op maandag 30 december 2024 11:12 schreef oheng het volgende:
[..]
Nee, ik doe niet aan "magisch denken" zoals jij en anderen doen. Over dat rusland wint, als ze maar ff een doorbraak forceren. Met welke logistieke ondersteuning dan?
We zien iedere dag weer de beelden van de russische aanvoerlijnen.
Bovendien weten we uit de realiteit dat russen geen doorbraak hebben weten te forceren, en Oekraine wél.
En iedere keer moeten we aanhoren dat rusland "onoverwinnelijk" is omdat ze oneindig veel soldaten kunnen (!!!) hebben, oneindig veel tanks hebben/kunnen maken.
Of dat russen een unieke, mythische, mentaliteit hebben, die niemand anders op de planeet heeft.
Magisch denken.
Allemaal onzin. En zeker dat ze 1700 man per dag verliezen.quote:Op maandag 30 december 2024 11:13 schreef koemleit het volgende:
[..]
Kom op, Rusland viel binnen met het idee het Oekraïense regiem omver te werpen, en het oosten in te lijven binnen 3 dagen. (En dit was minimaal he, hoe meer land hoe beter). 3 jaar later zit zelensky nog, en kost het ze 1700 man per dag ommhet oosten bezet te houden.
Dit is echt niet "winnen" hoor.
Elke "winst" die Rusland maakt is gewoon "iets minder hard verliezen".
Vooraf ingeschaald als het 2e leger van de wereld, kan nog niet eens de oblasten die ze willen veroveren. Ook niet na 3 jaar en zoveel verliezen.
Winnen kon na een week eigenlijk al niet meer.
Rusland rukt op in de Oekraïne. Dat is alles wat belangrijk is. Of het snel gaat of langzaam, of ze één of honderd soldaten verliezen per vierkante kilometer veroverd terrein, of ze nou een instortend economisch apparaat hebben of niet... ze winnen terrein en hebben dat het afgelopen jaar constant gedaan. Dat is universeel: dan win je.quote:Op maandag 30 december 2024 10:59 schreef zuchtje het volgende:
[..]
jouw definitie van winnen is wellicht anders dan die van mij.
Leuk dat ze wat land in hebben genomen, maar het is pas winst als ze dat ook onder controle kunnen houden. De torenhoge verliezen en rotte economie zouden een recept kunnen zijn voor een opstand. Waardoor die vredesonderhandelingen meer in het voordeel voor Oekraïne uitvallen, en ze het bezet gebied weer terugkrijgen.
Die bevroren tegoeden worden alleen maar aantrekkelijker met de teloorgang van de roebel. Dit geeft Oekraïne/het Westen (ook) een betere onderhandelingspositie.
Winst is multi-interpretabel, en vooral in deze tijd is de plaats van de frontlinie van minder belang.
Wat je vergeet is dat daar verkiezingen zijn. De toegestane oppositie zit echt in de marge te rommelen, die vind je vooral op lokaal niveau. Eenmaal in Moskou...dan houdt het op, want net zoals in Nederland hebben ze daar van die. diensten voor die je het leven zuur maken.quote:Op maandag 30 december 2024 11:10 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Mokerhard gelachen.
Probeer anders eens een serieuze oppositiepartij op te richten en Poetin uit te dagen.
Is het feit dat ze nu in Jemen en Noord-Korea aan het ronselen zijn niet een aardig goede indicatie dat de rek er daar ook wel enigszins uit is?quote:Op maandag 30 december 2024 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Allemaal onzin. En zeker dat ze 1700 man per dag verliezen.
Dat is totaal niet realistisch. Als dat waar was zouden ze binnen 1 jaar door hun leger heengaan.
Pyrrus agrees with youquote:Op maandag 30 december 2024 11:17 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
ze winnen terrein en hebben dat het afgelopen jaar constant gedaan. Dat is universeel: dan win je.
Ze willen geen eigen mensen sturen naar de gevaarlijkste delen van het front. Dat besteden ze gewoon uit.quote:Op maandag 30 december 2024 11:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is het feit dat ze nu in Jemen en Noord-Korea aan het ronselen zijn niet een aardig goede indicatie dat de rek er daar ook wel enigszins uit is?
Vind het maar een apparte redenatie hoor, vooralsnog heeft het land niet de indruk gemaakt dat het bijster veel geeft om de levens van zijn eigen soldaten en daar komt nog een bij dat het nogal vernederend is als je bij nogal krakkemige staten als Noord-Korea om hulp moet vragen. Weet je zeker dat het geens wensdenken van je is?quote:Op maandag 30 december 2024 11:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ze willen geen eigen mensen sturen naar de gevaarlijkste delen van het front. Dat besteden ze gewoon uit.
Ze hebben nog voldoende capaciteit aan jonge jongens, ze werken alleen met contractsoldaten en niet met dienstplichtigen.
Elk land zou toch liever andere soldaten sturen om te vechten ipv dat je eigen mensen in witte zaken terugkomen, of nooit meer terugkomen.quote:Op maandag 30 december 2024 11:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Vind het maar een apparte redenatie hoor, vooralsnog heeft het land niet de indruk gemaakt dat het bijster veel geeft om de levens van zijn eigen soldaten en daar komt nog een bij dat het nogal vernederend is als je bij nogal krakkemige staten als Noord-Korea om hulp moet vragen. Weet je zeker dat het geens wensdenken van je is?
Oh ja?quote:Op maandag 30 december 2024 11:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Elk land zou toch liever andere soldaten sturen om te vechten ipv dat je eigen mensen in witte zaken terugkomen, of nooit meer terugkomen.
Wij besteden oorlogen ook gewoon uit hoor.
quote:Op maandag 30 december 2024 11:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Elk land zou toch liever andere soldaten sturen om te vechten ipv dat je eigen mensen in witte zaken terugkomen, of nooit meer terugkomen.
Waarom denk je dat dit een pyrrusoverwinning wordt? En nog veel belangrijker: denk je dat Rusland het ook zo zal zien?quote:
Omdat de kosten veel groter zijn dan de batenquote:Op maandag 30 december 2024 11:42 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dit een pyrrusoverwinning wordt?
Man man man, Pyrrhus inderdaad.quote:
Je bent het er dus niet mee eens, maar kun je ook uitleggen waarom?quote:Op maandag 30 december 2024 11:43 schreef oheng het volgende:
[..]
Man man man, Pyrrhus inderdaad.
Maar als mensen niet eens meer weten wat er anderhalf jaar geleden is gebeurd, hoe moeten ze dan van Pyrrhus afweten?
Het is alsof je tegen een langspeelplaat praat.
"Jamaar de russen rukken op hoor!!! En dus winnen ze!!!"
Bewijs jij eerst maar eens dat jouw stelling waar is:quote:Op maandag 30 december 2024 11:42 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dit een pyrrusoverwinning wordt? En nog veel belangrijker: denk je dat Rusland het ook zo zal zien?
Denk je dat Rusland het ook zo zal zien?quote:Op maandag 30 december 2024 11:43 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Omdat de kosten veel groter zijn dan de baten
Als de verliezen niet zo groot zijn waarom gaat de opmars dan niet sneller?quote:Op maandag 30 december 2024 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is totaal niet realistisch. Als dat waar was zouden ze binnen 1 jaar door hun leger heengaan.
Je bedoelt Putin? Die weet dat ook wel, maar die kan verder niet veel anders. hij heeft zijn lot aan de oorlog geknoopt.quote:Op maandag 30 december 2024 11:45 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Denk je dat Rusland het ook zo zal zien?
Want ik denk van niet.
Een oorlogseconomie is op de middellange termijn onhoudbaar. Want het sloopt de civiele economie. Dus vroeg of laat zal Rusland instorten. Rusland produceert niets waar iemand iets aan heeft, het is een pompstation met nukes. Alles ligt op z’n reet, hele sectoren worden leeggezogen omdat al het personeel bezig is in de oorlogseconomie of aan het front.quote:
Poetin wordt, net als alle andere megalomane dictators, omringd door "Yes-men". Ik weet niet of hij een realistische visie heeft op de zaken momenteel...quote:Op maandag 30 december 2024 11:48 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Je bedoelt Putin? Die weet dat ook wel, maar die kan verder niet veel anders. hij heeft zijn lot aan de oorlog geknoopt.
Klopt ja, en ze weten dat ook... Lekker fatalistisch volk is dat. "Maakt niet uit wie er wint, genaaid worden we toch wel."quote:De gemiddelde Russische burger boeit het niet. Ze worden genaaid als ze verliezen, en ze worden genaaid als ze winnen.
De mening van deze man is totaal irrelevant.quote:Op maandag 30 december 2024 11:50 schreef Scjvb het volgende:
Mss reeds gepost, en natuurlijk ook niet eens met binnenvallen van Oekraïne door de russen in 2022 maar het blijft een lastige kwestie hoe dit op te lossen:
https://www.msn.com/nl-nl(...)0e405853a7ebea&ei=74
Dit is gewoon argumentatie van de categorie “ja maar me gas is zo duur!!1” alleen dan van een minister in plaats van een of andere tokkie. Als Slowakije zonodig steeds de NAVO-tent in wil pissen, dan stappen ze er maar uit.quote:Volgens Kalinak is het in het belang van zijn land dat de oorlog zo snel mogelijk wordt beëindigd.
Zoiets dacht de wehrmacht bij Stalingrad ook: De beveiliging van de flanken besteden we uit aan de Hongaren en Roemenen.quote:Op maandag 30 december 2024 11:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik help het je hopen, maar voorlopig is er niet veel dat daarop wijst. Momenteel winnen ze; ook al kun je daar veel tegenin brengen, ze boeken gewoon gestaag voortgang.quote:Op maandag 30 december 2024 11:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een oorlogseconomie is op de middellange termijn onhoudbaar. Want het sloopt de civiele economie. Dus vroeg of laat zal Rusland instorten. Rusland produceert niets waar iemand iets aan heeft, het is een pompstation met nukes. Alles ligt op z’n reet, hele sectoren worden leeggezogen omdat al het personeel bezig is in de oorlogseconomie of aan het front.
Als je geen geld meer hebt, kan je geen oorlog voeren. En dan kan je hard roepen dat het je allemaal niks kan schelen en dat het doel de middelen heiligt, maar zonder geld houdt het simpelweg op.
Ik kijk vanaf het begin van de oorlog naar de materiele en financiele reserves.quote:Op maandag 30 december 2024 11:44 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Je bent het er dus niet mee eens, maar kun je ook uitleggen waarom?
Oekraïne hoeft alleen maar stand te houden. Het Russische kaartenhuis zakt vanzelf in elkaar. Jij staart je blind op marginale terreinwinst die er links en rechts wordt geboekt, maar er spelen hier zo veel factoren mee. Dan kan je roepen dat Rusland dat allemaal naast zich neerlegt maar zo werkt de wereld niet. Als ik nu door de regen moet fietsen kan ik ook roepen dat het me geen flikker kan schelen, maar ik word wel gewoon nat.quote:Op maandag 30 december 2024 11:55 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Ik help het je hopen, maar voorlopig is er niet veel dat daarop wijst. Momenteel winnen ze; ook al kun je daar veel tegenin brengen, ze boeken gewoon gestaag voortgang.
Het wordt hoog tijd dat ze weer terrein gaan verliezen, maar zie jij de Oekraïne dat succesvol doen?
Het maakt óók mij niet echt blij.quote:Op maandag 30 december 2024 11:53 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De mening van deze man is totaal irrelevant.
[..]
Dit is gewoon argumentatie van de categorie “ja maar me gas is zo duur!!1” alleen dan van een minister in plaats van een of andere tokkie. Als Slowakije zonodig steeds de NAVO-tent in wil pissen, dan stappen ze er maar uit.
Ondertussen worden er iedere dag 100+ dode russen gezien en geteld. Vandaag 205.quote:Op maandag 30 december 2024 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zelfs pessimisten als De Wijk en consorten geven nu aan dat Rusland qua reserves bijna alles erdoor gedraaid heeft, en dat er in het tweede semester van 2025 waarschijnlijk wel problemen gaan ontstaan aan het front.quote:Op maandag 30 december 2024 11:56 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik kijk vanaf het begin van de oorlog naar de materiele en financiele reserves.
We hebben het hier 1-2 jaar geleden al over gehad dat zo rond eind 2024 het einde in zicht zou komen.
Ik volg bijna alleen maar russische bronnen.
Daarom zaten bepaalde mensen hier ook in het Wagner/Pringels kanaal, omdat we wisten dat dat potentieel een probleem zou kunnen worden.
Appeasement is nog nooit een oplossing geweest en zal dat nu ook niet zijn.quote:Op maandag 30 december 2024 11:59 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Het maakt óók mij niet echt blij.
Maar het is geen vreemd 'iets' dat van meerdere kanten naarstig wordt gezocht naar oplossingen.
Totaal onnodige doden als gevolg van een ogenschijnlijk geestenzieke en oorlogszuchtige dictator!quote:Op maandag 30 december 2024 12:00 schreef oheng het volgende:
[..]
Ondertussen worden er iedere dag 100+ dode russen gezien en geteld. Vandaag 205.
Ik mag hopen dat ik niet hoef uit te leggen dat het werkelijke aantal doden+gewonden vele malen hoger is?
Als, als, als.
Is uiteraard ook niet goed! Daar heeft u gelijk aan.quote:Op maandag 30 december 2024 12:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Appeasement is nog nooit een oplossing geweest en zal dat nu ook niet zijn.
quote:Op maandag 30 december 2024 11:50 schreef Scjvb het volgende:
Mss reeds gepost, en ben het natuurlijk ook niet eens met binnenvallen van Oekraïne door de russen in 2022 maar het blijft een lastige kwestie hoe dit op te lossen:
https://www.msn.com/nl-nl(...)0e405853a7ebea&ei=74
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
Koers dollar to ruble weer iets omhoog geschoten vanochtend.quote:Op maandag 30 december 2024 12:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nyamuk heb ik al een tijdje niet meer gezien in het topic trouwens.
Oorlog voeren is een zeer dure hobby en kost jede jonge bevolkingquote:Op maandag 30 december 2024 10:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Allemaal leuk maar met een ingestorte economie is het lastig oorlog voeren. Je bent bekend met hoe de USSR z’n tanden heeft stukgebeten of Afghanistan?
En zinloos, mede daarom.quote:Op maandag 30 december 2024 12:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Oorlog voeren is een zeer dure hobby en kost jede jonge bevolking
Dit wordt ook al geruime tijd gezegd.quote:Op maandag 30 december 2024 11:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een oorlogseconomie is op de middellange termijn onhoudbaar. Want het sloopt de civiele economie. Dus vroeg of laat zal Rusland instorten. Rusland produceert niets waar iemand iets aan heeft, het is een pompstation met nukes. Alles ligt op z’n reet, hele sectoren worden leeggezogen omdat al het personeel bezig is in de oorlogseconomie of aan het front.
Als je geen geld meer hebt, kan je geen oorlog voeren. En dan kan je hard roepen dat het je allemaal niks kan schelen en dat het doel de middelen heiligt, maar zonder geld houdt het simpelweg op.
Dat liep een beetje mis met PMC wagner, wat nu nog als Afrika korps ergens rondhangt.quote:Op maandag 30 december 2024 11:56 schreef oheng het volgende:
[..]
We hebben het hier 1-2 jaar geleden al over gehad dat zo rond eind 2024 het einde in zicht zou komen.
Daarom zaten bepaalde mensen hier ook in het Wagner/Pringels kanaal, omdat we wisten dat dat potentieel een probleem zou kunnen worden.
Ik hoop het...quote:Op maandag 30 december 2024 11:56 schreef oheng het volgende:
[..]
Wat is het Wagner/Pringels kanaal?quote:Daarom zaten bepaalde mensen hier ook in het Wagner/Pringels kanaal, omdat we wisten dat dat potentieel een probleem zou kunnen worden.
Natuurlijk wordt je nat. Maar als je stug blijft doorfietsen kom je wel aan.quote:Op maandag 30 december 2024 11:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Oekraïne hoeft alleen maar stand te houden. Het Russische kaartenhuis zakt vanzelf in elkaar. Jij staart je blind op marginale terreinwinst die er links en rechts wordt geboekt, maar er spelen hier zo veel factoren mee. Dan kan je roepen dat Rusland dat allemaal naast zich neerlegt maar zo werkt de wereld niet. Als ik nu door de regen moet fietsen kan ik ook roepen dat het me geen flikker kan schelen, maar ik word wel gewoon nat.
De Russen verliezen zeker mensen, de rente is idioot hoog.quote:Op maandag 30 december 2024 12:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk wordt je nat. Maar als je stug blijft doorfietsen kom je wel aan.
Of het de moeite waard was is een ander discussie
Maar dat kunnen de Russen simpel oplossen. Als ze dat willen.quote:Op maandag 30 december 2024 12:02 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Totaal onnodige doden als gevolg van een ogenschijnlijk geestenzieke en oorlogszuchtige dictator!
Of je fiets gaat stuk of je loopt een longontsteking op. En dan kom je niet aan.quote:Op maandag 30 december 2024 12:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk wordt je nat. Maar als je stug blijft doorfietsen kom je wel aan.
Of het de moeite waard was is een ander discussie
Dat laatste vooral, in dat geval. Alleen is vooralsnog de realiteit anders omdat de wil daartoe bij Poetin en z'n achterban er allesbehalve is.quote:Op maandag 30 december 2024 12:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar dat kunnen de Russen simpel oplossen. Als ze dat willen.
Als ze het al bij Stalin niet deden zou ik hier niet teveel van verwachten...quote:Op maandag 30 december 2024 12:45 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat laatste vooral, in dat geval. Alleen is vooralsnog de realiteit anders omdat de wil daartoe bij Poetin en z'n achterban er allesbehalve is.
Dit dus.quote:Op maandag 30 december 2024 12:46 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Als ze het al bij Stalin niet deden zou ik hier niet teveel van verwachten...
Ja oké. Maar de hamvraag blijft: wanneer en waarmee eindigt het?quote:Op maandag 30 december 2024 12:58 schreef Ulx het volgende:
Daarom heb ik geen medelijden met de Russen wegens hun enorme verliezen. Lever Oekraïne maar meer wapens. Clustermunitie, anti-personeelmijnen, de hele rambam. Voor mijn part napalm. Maak die Russen dan maar af.
Binnen 24 uur als Trump het voor het zeggen heeft toch?quote:Op maandag 30 december 2024 13:02 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Ja oké. Maar de hamvraag blijft: wanneer en waarmee eindigt het?
Wanneer één van beide partijen toegeeft aan de eisen van de andere partij.quote:Op maandag 30 december 2024 13:02 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat zien we later wel weer.quote:Op maandag 30 december 2024 13:02 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Zou mooi zijn! Echter, de russen sputterden afgelopen dagen al tegen Trump's voorstel.quote:Op maandag 30 december 2024 13:05 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Binnen 24 uur als Trump het voor het zeggen heeft toch?
Zit inderdaad weinig anders op.quote:
Wat oliedom dit.quote:Op maandag 30 december 2024 12:58 schreef Ulx het volgende:
Daarom heb ik geen medelijden met de Russen wegens hun enorme verliezen. Lever Oekraïne maar meer wapens. Clustermunitie, anti-personeelmijnen, de hele rambam. Voor mijn part napalm. Maak die Russen dan maar af.
Waarom zou dat, denk je?quote:Op maandag 30 december 2024 13:10 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Zou mooi zijn! Echter, de russen sputterden afgelopen dagen al tegen Trump's voorstel.
Dat klopt. Maar de ervaring van de Russen is dat ze met stug doorfietsen er komen. Ik vraag me eerder af of het allemaal waard is.quote:Op maandag 30 december 2024 12:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Of je fiets gaat stuk of je loopt een longontsteking op. En dan kom je niet aan.
- Alleen kijken naar terreinwinst is kortzichtigquote:Op maandag 30 december 2024 13:20 schreef bianconeri het volgende:
Ik ga zeker niet aan de kant staan van de Russische trollen hier, maar ik vind de andere kant ook wel heel erg kortzichtig reageren zeg. Ongelofelijk.
Wat je ook zegt of vindt Rusland is gewoon aan het winnen op dit moment.
Rusland behaalt alleen maar winsten over de hele linie gezien. Dat is helaas nou eenmaal zo.
Is het dan relevant tegen wat voor kosten dat gaat? Nee, ook al krijg je 10 miljoen goals tegen, als je er zelf 10 miljoen en 1 maakt win je alsnog.
Is het dan relevant dat je maar zeer stapvoets winst boekt? Nee, een winst met 0,00001% is ook winst.
Dat is wat het nu is en de simpele feiten.
Dat je dan op lange termijn kijkt helemaal prima. Maar dat kunnen we niet voorspellen en als er onderhandelingen komen gaan die sowieso negatief uitpakken voor Oekraine, want die zullen sowieso terrein moeten prijsgeven.
Gaat het dan goed met Rusland? Nee, de bevolkingspiramide stort totaal in. De economie gaat naar een dieptepunt. En de keuzes die in de hele wereld gemaakt worden qua sancties en niet meer afnemen van gas van Rusland gaat Rusland nog lang pijn doen.
Maar op dit moment maken ze gewoon winst.
Oekraïne moet helemaal niets. Rusland heeft niets te zoeken in dat land, dus zij moeten wel iets: opzouten.quote:Op maandag 30 december 2024 13:20 schreef bianconeri het volgende:
Ik ga zeker niet aan de kant staan van de Russische trollen hier, maar ik vind de andere kant ook wel heel erg kortzichtig reageren zeg. Ongelofelijk.
Rusland behaalt alleen maar winsten over de hele linie gezien. Dat is helaas nou eenmaal zo.
Is het dan relevant tegen wat voor kosten dat gaat? Nee, ook al krijg je 10 miljoen goals tegen, als je er zelf 10 miljoen en 1 maakt win je alsnog.
Is het dan relevant dat je maar zeer stapvoets winst boekt? Nee, een winst met 0,00001% is ook winst.
Dat je dan op lange termijn kijkt helemaal prima. Maar dat kunnen we niet voorspellen en als er onderhandelingen komen gaan die sowieso negatief uitpakken voor Oekraine, want die zullen sowieso terrein moeten prijsgeven.
Gaat het dan goed met Rusland? Nee, de bevolkingspiramide stort totaal in. De economie gaat naar een dieptepunt. En de keuzes die in de hele wereld gemaakt worden qua sancties en niet meer afnemen van gas van Rusland gaat Rusland nog lang pijn doen.
In 1979 fietsten ze zich in 10 jaar doodquote:Op maandag 30 december 2024 13:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar de ervaring van de Russen is dat ze met stug doorfietsen er komen. Ik vraag me eerder af of het allemaal waard is.
Die stukken terrein die ze veroveren leiden niet tot een strategisch voordeel. En het gaat echt veel te langzaam om een bedreiging voor Oekraine te vormen. Al gaan ze er 10 jaar mee door ,tegen waanzinnige verliezen, dan is de strategische positie van Oekraine nog niet bedreigd (wat terrein betreft).quote:Op maandag 30 december 2024 13:20 schreef bianconeri het volgende:
Wat is er dom aan een land in de gelegenheid stellen te verhinderen dat het buurland diens inwoners vermoordt.quote:Op maandag 30 december 2024 13:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat oliedom dit.
Zo blij dat je geen enkele verantwoordelijkheid draagt.
Natuurlijk is dit het niet waard.quote:Op maandag 30 december 2024 13:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar de ervaring van de Russen is dat ze met stug doorfietsen er komen. Ik vraag me eerder af of het allemaal waard is.
mensen die zeggen dat rusland wint omdat ze terreinwinst boeken zien niet het hele plaatje. Allereerst is de terreinwinst minimaal, en ten tweede komt dat voornamelijk omdat oekraine verdedigend goed werk levert door terig te trekken naar een achterliggende linie op het moment dat de voorste linie daadwerkelijk overrompelt wordt.quote:Op maandag 30 december 2024 13:20 schreef bianconeri het volgende:
Zo als de waard is ... Kent U die uitspraakquote:Op maandag 30 december 2024 14:00 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Die Russen vertrouwen Trump&Musk wellicht voor geen meter, en die Rutte al helemaal niet.
Hier is de dienstplichtige leeftijd ook 18 jaar, dan mag je stemmen en kan je opgeroepen wordenquote:Op maandag 30 december 2024 11:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Pak het kaartje er eens bij, dan zie je dat ze naar het Westen gaan. Niet snel, de navo/eu en UA bieden enorm veel weerstand. Maar de verdediging wordt natuurlijk wel zwakker. Niet voor niets dat USA adviseert om kinderen van 18 maar naar het front te sturen. Dat is niet omdat het crescendo gaat.
Kijk naar de feiten.
Usa zal ruzzia nooit vertrouwen, maar dat geeft niet.quote:Op maandag 30 december 2024 14:00 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dit het niet waard.
Vraag me af waarom het Trump voorstel wordt afgewimpeld.
Wellicht omdat het niet overeenkomt met de manier van onderhandelen die Russen gewend zijn: hoog inzetten en genoegen nemen met de helft minder.
Dan kan het heel slim zijn van Trump. Of juist heel dom.
Als de Rus voor zichzelf heeft bepaald wat de acceptabele maandenlange onderhandelingsuitkomst zou mogen zijn, nu als de inzet is van onderhandelingen naar buiten wordt gebracht.
Als dit de inzet is, verwachten de Russen aan de tafel wellicht nog veel meer meer in te moeten gaan leveren.
Die Russen vertrouwen Trump&Musk wellicht voor geen meter, en die Rutte al helemaal niet.
Relatie Sovjet Unie-VS, en daarna Rusland-VS is nooit een van blind vertrouwen geweest, daarvoor was Europa te belangrijk, en te machtig. Maar er is een verschuiving gaande naar kleptocratie, iets wat Russische politiek al decennia kenmerkt, en de VS ook niet vies van is, als je ziet wat een politieke campagne daar kost, en bovendien is EU een faciliteerder van dit gebeuren geworden.quote:Op maandag 30 december 2024 14:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zo als de waard is ... Kent U die uitspraak
Wat vele dictators overeenkomt is zelfoverschatting. It ain't over till the fat lady singsquote:Op maandag 30 december 2024 14:15 schreef yessie234 het volgende:
[..]
En ik denk dat Poetin voor zichzelf wel uitgezocht heeft waar die info vandaan kwam dat een SMO in Oekraïne een daverend succes zou worden.
Inderdaad, er is heel veel belang te voorkomen dat de indruk ontstaat dat agressie loont.quote:Op maandag 30 december 2024 13:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat is er dom aan een land in de gelegenheid stellen te verhinderen dat het buurland diens inwoners vermoordt.
Andersom ook niet. Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.quote:Op maandag 30 december 2024 14:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Usa zal ruzzia nooit vertrouwen, maar dat geeft niet.
Ditquote:Op maandag 30 december 2024 13:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat is er dom aan een land in de gelegenheid stellen te verhinderen dat het buurland diens inwoners vermoordt.
Welk militair doel?quote:Op maandag 30 december 2024 12:58 schreef Ulx het volgende:
Dat de marine niets doet maakt niet uit.quote:Op maandag 30 december 2024 13:39 schreef zuchtje het volgende:
[..]
- Alleen kijken naar terreinwinst is kortzichtig
- Rusland wint niet op alle terreinen. De marine doet al maanden niks bijvoorbeeld. Op de plekken waar gevochten wordt boekt Rusland inderdaad terreinwinst.
Ik denk niet dat ze tijdens de onderhandelingen gaan kijken naar het aantal offensieve acties, het aantal km2 wat daarmee verovert is, en daarop baseren wie wat krijgt. En daarop voorlopen door te insinueren dat ze sowieso terrein in moeten leveren is (ook) kortzichtig. Niemand weet hoelang de oorlog nog duurt, en wat er zich in de tussentijd af gaat spelen.
Je kunt past van winst en verlies spreken als de rekening is opgemaakt.
Oorlog is geen voetbalwedstrijd.quote:Op maandag 30 december 2024 14:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wat vele dictators overeenkomt is zelfoverschatting. It ain't over till the fat lady sings
Russen in loopgraven opwarmen.quote:
Fan van Assad gespot.quote:
Nice.quote:The White House announced that the U.S. is providing Ukraine with nearly $2.5 billion in aid: this is the final assistance package from Biden as president.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lejpp74lrk2f
Hoezo fan van Assad? Napalm is geen gifgas. En loopgraven zijn ook geen burgerdoelen.quote:Op maandag 30 december 2024 15:15 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Fan van Assad gespot.
Ik zal vragen of die even je groeten wil doorgeven, de Minister van Buitenlandse zaken, zit er nu toch.
quote:International law does not specifically prohibit the use of napalm or other incendiaries against military targets, but use against civilian populations was banned under Protocol III of the United Nations Convention on Certain Conventional Weapons in 1980, which entered into force as international law in December 1983.[9][42][43] As of January 2023, 126 countries have ratified Protocol III
Russen willen hun doel halen , hun zeer flexibel doelquote:Op maandag 30 december 2024 14:00 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dit het niet waard.
Vraag me af waarom het Trump voorstel wordt afgewimpeld.
Wellicht omdat het niet overeenkomt met de manier van onderhandelen die Russen gewend zijn: hoog inzetten en genoegen nemen met de helft minder.
Dan kan het heel slim zijn van Trump. Of juist heel dom.
Als de Rus voor zichzelf heeft bepaald wat de acceptabele maandenlange onderhandelingsuitkomst zou mogen zijn, nu als de inzet is van onderhandelingen naar buiten wordt gebracht.
Als dit de inzet is, verwachten de Russen aan de tafel wellicht nog veel meer meer in te moeten gaan leveren.
Beetje de vraag. Waar zullen ze genoegen mee nemen op de korte termijn, met het oog op de lange termijn.quote:Op maandag 30 december 2024 15:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Russen willen hun doel halen , hun zeer flexibel doel
Dit, ze hebben geen strategie. Ze hopen meters te kunnen pakken en als ze uiteindelijk niet meer kunnen dan zeggen ze dat ze hun goede wil tonen door niet alle oblasten te annexeren. En dan hopen ze dat genoeg idioten dat zien als water bij de wijn doen en dan Oekraïne dwingen het te accepteren.quote:Op maandag 30 december 2024 15:56 schreef ExTec het volgende:
Die vreemde rus obsessie met grens lijnen is ook nogal apart. Koste wat het kost de 4 oblasten volledig willen veroveren.
Het is het equivalent van dat de geallieerden bij het binnenvallen van duitsland van de west-kant eerste heel nordrijn westfalen ontdoen van alle duitse troepen, en daarna naar de volgende deelstaat gaan, om dat daar te herhalen.
Maar in de praktijk ga je plankgas naar berlijn, f*ck insignificante uithoekjes waar mss nog wat weerstand is.
Maar goed, rus heeft daarin ook niet echt keuze meer he?
Leuk als ze her en der lukt om wat fronten te doorbreken, maar met handkarren en tractoren maak je niet snel genoeg meters om daar op te kunnen kapitaliseren.
Nee, dat is essentieel. Driekwart van een leger is logistiek, het vervoeren en verzorgen van mensen en spullen. En logistiek in het kwadraat is economie. De grootste economie wint. En Rusland neemt het niet alleen op tegen Ukraine, maar ook tegen de EU en NATO, waar de grootste economieën deel van uitmaken.quote:Op maandag 30 december 2024 10:40 schreef Cuendillar het volgende:
Leuk dat hun economie ten gronde gaat.
Mijn god, hoe dom kan je zijnquote:Hearing the call of mother Russia, a resident of the Russian town of Shakty decided to loan a "FSB officer" he met online some 600k rubles, to aid him in his secret mission against the decadent West.
Having at some point figured out the scam and having sworn never to fall for something like that again, the man proceeded to set off a truckload equivalent of fireworks in the nearest shopping mall, having been promised by another FSB officer he just met online that this act would get him his 600k rubles back.
De huidige strategie is inderdaad een doodlopende weg, qua troepenverlies en economische schade betaalt Rusland een veel te hoge prijs voor veel te kleine stukjes grond.quote:Op maandag 30 december 2024 16:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dit, ze hebben geen strategie. Ze hopen meters te kunnen pakken en als ze uiteindelijk niet meer kunnen dan zeggen ze dat ze hun goede wil tonen door niet alle oblasten te annexeren. En dan hopen ze dat genoeg idioten dat zien als water bij de wijn doen en dan Oekraïne dwingen het te accepteren.
Zalig zijn de onnozelen van geest.quote:Op maandag 30 december 2024 16:20 schreef ThePlaneteer het volgende:
Oekraïne kan een weilandje opofferen zodat ze vervolgens een Russisch bataljon kunnen neermaaien en wat nobodies hier claimen dat Rusland aan 't winnen is.
Het is toch hilarisch.
Het is prima geschikt. Vlakke steppes waar niet te schuilen valt. Russen die overal kleine munitiedumps hebben. Ze hebben veel civiele voertuigen in gebruik. En met een beetje mikken knal je z'n tank gewoon een tunnel in. Moet je opletten wat dat met de psyche van Orks en Norks doet.quote:Op maandag 30 december 2024 16:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Napalm heeft weinig zin in Oekraïne, maar verder heeft hij wel een punt.
Het is heel simpel om te maken. Als oekraine daar nut voor had, zouden ze het al gebruiken.quote:
Er zijn alleen maar verliezers. De één nog meer dan de ander.quote:Op maandag 30 december 2024 16:20 schreef ThePlaneteer het volgende:
Oekraïne kan een weilandje opofferen zodat ze vervolgens een Russisch bataljon kunnen neermaaien en wat nobodies hier claimen dat Rusland aan 't winnen is.
Het is toch hilarisch.
Het mengsel is simpel. Hoe je die redelijk veilig vanaf een straaljager op een doelwit krijgt is andere koek. Als het gaat klotsen is het traject wat minder nauwkeurig.quote:Op maandag 30 december 2024 16:46 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het is heel simpel om te maken. Als ekraine daar nut voor had, zouden ze het al gebruiken.
En reken maar dat die lullige paar Russische kilometers die UA bezet houdt in de onderhandelingen dadelijk ironisch genoeg dubbel tellen - juist vanwege die Russische focus op de vierkante meters.quote:Op maandag 30 december 2024 16:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dit, ze hebben geen strategie. Ze hopen meters te kunnen pakken en als ze uiteindelijk niet meer kunnen dan zeggen ze dat ze hun goede wil tonen door niet alle oblasten te annexeren. En dan hopen ze dat genoeg idioten dat zien als water bij de wijn doen en dan Oekraïne dwingen het te accepteren.
Uiteraard. Koersk binnenvallen was een geweldige move.quote:Op maandag 30 december 2024 16:52 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
En reken maar dat die lullige paar Russische kilometers die UA bezet houdt in de onderhandelingen dadelijk ironisch genoeg dubbel tellen - juist vanwege die Russische focus op de vierkante meters.
Het zou nog best wel eens een lullige blunder kunnen blijken dat Putin ze niet uit Koersk heeft weten te trappen.
Als de grotere ellende nog even uitgesteld kan worden met een interbellum, zou dat voor nu niet verkeerd zijn.quote:Op maandag 30 december 2024 16:57 schreef phpmystyle het volgende:
Het is jammer dat appeasement politiek geen hippe status momenteel kent. Maar dat lijkt mij de enige juiste wijze om uit dit door het westen georkestreerde conflict te komen.
Veel appeasement politiek, excuses, en memorandi waar eenieder zich aan gaat houden.
Ja, hoe zou dat nou komen dat appeasement met Poetin niet bepaald populair is?quote:Op maandag 30 december 2024 16:57 schreef phpmystyle het volgende:
Het is jammer dat appeasement politiek geen hippe status momenteel kent. Maar dat lijkt mij de enige juiste wijze om uit dit door het westen georkestreerde conflict te komen.
Je bent bekend met waar appeasementpolitiek in het verleden toe heeft geleid?quote:Op maandag 30 december 2024 16:57 schreef phpmystyle het volgende:
Veel appeasement politiek, excuses, en memorandi waar eenieder zich aan gaat houden.
Dat jij voorstander bent van appeasement om een knettergekke dictator zoveel mogelijk zijn zin te geven zal niemand verbazenquote:Op maandag 30 december 2024 16:57 schreef phpmystyle het volgende:
Tuurlijk weet hij dat. Daarom roept hij het ook. Hoopt vermoedelijk dat Poetin hier ook orde op zaken komt stellen.quote:Op maandag 30 december 2024 17:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je bent bekend met waar appeasementpolitiek in het verleden toe heeft geleid?
Je bent bekend met het trackrecord van Rusland en zich houden aan akkoorden en verdragen?
Het is jammer dat we te angstig zijn voor meer directe militaire steun. Maar dat lijkt me de enige juiste wijze om uit dit door Rusland georkestreerde conflict te komen.quote:Op maandag 30 december 2024 16:57 schreef phpmystyle het volgende:
Bij een zin als "dit door het westen georkestreerde conflict" zie je gewoon de Russische ziekte eruit komen.quote:Op maandag 30 december 2024 16:57 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zou zeker geen boots on the ground doen, elke dode militair kan dan breed uitgemeten worden in de media, en de oorlogshitsers die voor vrede pleiten doen daar dan weer hun voordeel mee.quote:Op maandag 30 december 2024 17:14 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Het is jammer dat we te angstig zijn voor meer directe militaire steun. Maar dat lijkt me de enige juiste wijze om uit dit door Rusland georkestreerde conflict te komen.
Boots on the ground, een no-fly zone, en memorandi waar eenieder zich aan gaat houden.
Het is allemaal de schuld van het Westen. We hebben Putin mooi in de val laten lopen. Waarom zouden we nu lief tegen hem gaan lopen doen? Squeeze till he squirms, then finsih it.quote:Op maandag 30 december 2024 16:57 schreef phpmystyle het volgende:
Het resultaat is wel dat Putin nu zijn hele leger te gronde richt.quote:Op maandag 30 december 2024 17:14 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Het is jammer dat we te angstig zijn voor meer directe militaire steun. Maar dat lijkt me de enige juiste wijze om uit dit door Rusland georkestreerde conflict te komen.
Boots on the ground, een no-fly zone, en memorandi waar eenieder zich aan gaat houden.
Ja, dat soort figuren hanteren ook altijd 2 waarheden: putin is briljant maar ook te dom om te poepen tegelijkertijd. Briljant, want putin, niet woke, conservatief, bla bla bla, te dom om te poepen want laat zich blijkbaar doodsimpel door het westen in een oorlog schoffelen.quote:Op maandag 30 december 2024 17:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is allemaal de schuld van het Westen. We hebben Putin mooi in de val laten lopen. Waarom zouden we nu lief tegen hem gaan lopen doen? Squeeze till he squirms, then finsih it.
Ja maar dat had ie zelf niet verwacht, maar zijn doel,quote:Op maandag 30 december 2024 17:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het resultaat is wel dat Putin nu zijn hele leger te gronde richt.
En zijn economie.
Usa kan adviseren wat ze wil ,dienstplicht op 17 jaar is hier al 60 jaar heel normaal , stemmen op 18, in usa ook denk ikquote:Op maandag 30 december 2024 11:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Pak het kaartje er eens bij, dan zie je dat ze naar het Westen gaan. Niet snel, de navo/eu en UA bieden enorm veel weerstand. Maar de verdediging wordt natuurlijk wel zwakker. Niet voor niets dat USA adviseert om kinderen van 18 maar naar het front te sturen. Dat is niet omdat het crescendo gaat.
Kijk naar de feiten.
Jongens van 18 zijn geen kinderen, die gingen met 17 in dienst, kijk eens op graven op de grebbebergquote:Op maandag 30 december 2024 11:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kijk naar de feiten.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)t-doel-nooit-bereiktquote:Op maandag 30 december 2024 16:53 schreef Ulx het volgende:
[..]
Uiteraard. Koersk binnenvallen was een geweldige move.
Jij bent ook niet gestikt in je eerste leugentje is het niet?quote:Op maandag 30 december 2024 17:55 schreef michaelmoore het volgende:
Het westen met Groen links en de Grünen hebbben zich mooi van de energie laten ontdoen en Poetin een monopolie gegeven op energie, over half europa
Vooral voor Poetin uiteraard.quote:Op maandag 30 december 2024 18:11 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)t-doel-nooit-bereikt
Koersk was een faal.
Oekraïne zit er anders nog steeds.quote:Op maandag 30 december 2024 18:11 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)t-doel-nooit-bereikt
Koersk was een faal.
En in Vietnam was 19.quote:Op maandag 30 december 2024 18:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Jongens van 18 zijn geen kinderen, die gingen met 17 in dienst, kijk eens op graven op de grebbeberg
Hier zijn we met 17 dienstplichtig , met kans om opgeroepen te wordenquote:Op maandag 30 december 2024 18:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
En in Vietnam was 19.
Nou ja, eigenlijk 26.
Je mag het er helemaal mee oneens zijn hoor, maar wat Rob de Wijk zegt is wel enigszins de consensus hoe de meeste experts er over nadenken.quote:Op maandag 30 december 2024 18:19 schreef over_hedge het volgende:
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zei dat het gebied geldt als ruilobject voor eventuele onderhandelingen met Rusland. 'Dat is flauwekul', zegt De Wijk,
Ja als rob de wijk het zegt. dan zal het wel! Daarna gestopt met lezen
Ik ben serieus gestopt met lezen na die zin. Dus geen idee of ik het er van de rest mee eens ben. Weet wel dat rob de wijk afgelopen 3 jaar vaak genoeg er naast zat . En nee heb zo geen voorbeelden paraat mocht dat je volgende vraag zijnquote:Op maandag 30 december 2024 18:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Je mag het er helemaal mee oneens zijn hoor, maar wat Rob de Wijk zegt is wel enigszins de consensus hoe de meeste experts er over nadenken.
Deze act is zóó 2024!quote:Op maandag 30 december 2024 16:57 schreef phpmystyle het volgende:
Maar dat lijkt mij de enige juiste wijze om uit dit door het westen georkestreerde conflict te komen.
Us draft age since 1926 is 17 -40, daarvoor was 18quote:Op maandag 30 december 2024 18:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
En in Vietnam was 19.
Nou ja, eigenlijk 26.
Als het georkestreerd is, dan hoeven hoeft het westen niets te doen.quote:Op maandag 30 december 2024 16:57 schreef phpmystyle het volgende:
Geen idee.quote:Op maandag 30 december 2024 17:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, hoe zou dat nou komen dat appeasement met Poetin niet bepaald populair is?
Zoveel gas kwam er helemaal niet uit Rusland.quote:Op maandag 30 december 2024 17:55 schreef michaelmoore het volgende:
Het westen met Groen links en de Grünen hebbben zich mooi van de energie laten ontdoen en Poetin een monopolie gegeven op energie, over half europa
Enigszins de consensus bestaat niet.quote:Op maandag 30 december 2024 18:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Je mag het er helemaal mee oneens zijn hoor, maar wat Rob de Wijk zegt is wel enigszins de consensus hoe de meeste experts er over nadenken.
quote:Op maandag 30 december 2024 18:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Jongens van 18 zijn geen kinderen, die gingen met 17 in dienst, kijk eens op graven op de grebbeberg
https://images.app.goo.gl/bWqwbF4uFL3mQCbdA
Ik doe en deed geen uitspraken over een potentiele "reversal". Geen idee wat er op het slagveld gaat gebeuren, daarvoor is oorlog te onzeker.quote:Op maandag 30 december 2024 12:22 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Ik hoop het...
Zou dat een reversal kunnen betekenen, met de hulp die Oekraïne blijft krijgen van het westen?
[..]
Wat is het Wagner/Pringels kanaal?
Er liggen ook wat Duitsersquote:Op maandag 30 december 2024 18:31 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Zoveel gas kwam er helemaal niet uit Rusland.
Dat zou best nuttig geweest zijn als men het volledige gebied (~1200km2) had kunnen behouden en/of uitbreiden. Ondertussen is het gekrompen naar 481km2 en staat het niet langer in verhouding tot de verloren gebieden in de Zuidelijke Donetsk oblast.quote:Op maandag 30 december 2024 18:19 schreef over_hedge het volgende:
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zei dat het gebied geldt als ruilobject voor eventuele onderhandelingen met Rusland. 'Dat is flauwekul', zegt De Wijk,
Tja, de roebel fluctueert angstwekkend wild op en neer. Net een rodeo.quote:Op maandag 30 december 2024 18:33 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
Koers dollar to ruble zit weer boven de 110. Met de kerstdagen nog net onder de 100.
Las Rusland.quote:Op maandag 30 december 2024 18:38 schreef oheng het volgende:
[..]
Tja, de roebel fluctueert angstwekkend wild op en neer. Net een rodeo.
Rob de Wijk vond aanvankelijk ook dat de Russische eisen wel meevielen. En was van mening dat Oekraïne het hoofd diende te buigen voor Rusland.quote:Op maandag 30 december 2024 18:25 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ik ben serieus gestopt met lezen na die zin. Dus geen idee of ik het er van de rest mee eens ben. Weet wel dat rob de wijk afgelopen 3 jaar vaak genoeg er naast zat . En nee heb zo geen voorbeelden paraat mocht dat je volgende vraag zijnGeen zin om op te gaan zoeken. zo belangrijk is het ook weer niet
Oh, nut heeft het sowieso zolang Poetin zich hier wel druk over maakt en dat is gewoon het geval.quote:Op maandag 30 december 2024 18:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat zou best nuttig geweest zijn als men het volledige gebied (~1200km2) had kunnen behouden en/of uitbreiden. Ondertussen is het gekrompen naar 481km2 en staat het niet langer in verhouding tot de verloren gebieden in de Zuidelijke Donetsk oblast.
Rob heeft er inderdaad wel vaker naast gezeten. In het begin van de oorlog wilde Polen Migs levern aan Oekraïne. Wat deed Rob? Roepen dat het escalatie was.quote:Op maandag 30 december 2024 18:25 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ik ben serieus gestopt met lezen na die zin. Dus geen idee of ik het er van de rest mee eens ben. Weet wel dat rob de wijk afgelopen 3 jaar vaak genoeg er naast zat . En nee heb zo geen voorbeelden paraat mocht dat je volgende vraag zijnGeen zin om op te gaan zoeken. zo belangrijk is het ook weer niet
Vergeet deze niet: "rusland wint iedere oorlog (die ze beginnen), maar is tevens altijd het slachtoffer".quote:Op maandag 30 december 2024 17:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, dat soort figuren hanteren ook altijd 2 waarheden: putin is briljant maar ook te dom om te poepen tegelijkertijd. Briljant, want putin, niet woke, conservatief, bla bla bla, te dom om te poepen want laat zich blijkbaar doodsimpel door het westen in een oorlog schoffelen.
De consensus is juist dat de Russen zich er niet zo druk over maken. Het heeft ook veel troepen en materieel gekost aan Oekraïnse zijde, die hadden beter ingezet kunnen worden om Pokrovsk te ontzetten.quote:Op maandag 30 december 2024 18:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, nut heeft het sowieso zolang Poetin zich hier wel druk over maakt en dat is gewoon het geval.
Zou Merkel daarom door de Amerikanen afgeluisterd zijn?quote:Op maandag 30 december 2024 17:55 schreef michaelmoore het volgende:
Rusland doet anders behoorlijk veel moeite om het terug te veroveren. Inclusief troepen uit Noord-Korea.quote:Op maandag 30 december 2024 18:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De consensus is juist dat de Russen zich er niet zo druk over maken. Het heeft ook veel troepen en materieel gekost aan Oekraïnse zijde, die hadden beter ingezet kunnen worden om Pokrovsk te ontzetten.
Als je Noord Korea erbij sleept om je land te ontzetten, maak je je dan wel of niet druk?quote:Op maandag 30 december 2024 18:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De consensus is juist dat de Russen zich er niet zo druk over maken. Het heeft ook veel troepen en materieel gekost aan Oekraïnse zijde, die hadden beter ingezet kunnen worden om Pokrovsk te ontzetten.
Wiens consensus precies? Vooralsnog zetten de Russen er behoorlijk wat middelen in, die ze ook elders hadden kunnen gebruiken…quote:Op maandag 30 december 2024 18:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is de mogelijkheid die de inval in Kursk geboden heeft. Het bleek uiteindelijk niet noodzakelijk troepen uit de Donbas terug te trekken terwijl dat het doel van de inval was.quote:Op maandag 30 december 2024 18:49 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Rusland doet anders behoorlijk veel moeite om het terug te veroveren. Inclusief troepen uit Noord-Korea.
Verschil tussen leugen en een meningquote:Op maandag 30 december 2024 18:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Jij bent ook niet gestikt in je eerste leugentje is het niet?
Nee, dat zijn dus middelen die ze niet in Oekraïne kunnen inzetten, dat is precies het punt.quote:Op maandag 30 december 2024 18:58 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wiens consensus precies? Vooralsnog zetten de Russen er behoorlijk wat middelen in, die ze ook elders hadden kunnen gebruiken…
Finland en Zweden zijn uit angst bij de nato gekomen ,ook zij hadden Poetin beloofd om dat niet te doenquote:Op maandag 30 december 2024 16:57 schreef phpmystyle het volgende:Maar dat lijkt mij de enige juiste wijze om uit dit door het westen georkestreerde conflict te komen.
Iedereen luistert iedereen afquote:Op maandag 30 december 2024 18:47 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Zou Merkel daarom door de Amerikanen afgeluisterd zijn?
De tactiek is dan ook veranderd, omsingelingen lijken de voorkeur te krijgen boven stadsgevechten; zie Kurakhove en Velika Novosilka momenteel.quote:Op maandag 30 december 2024 18:52 schreef oheng het volgende:
[..]
Als je Noord Korea erbij sleept om je land te ontzetten, maak je je dan wel of niet druk?
En Pokrovsk is nog steeds niet ingenomen. Net als Chasiv Yar, Vovchansk en Kupyansk.
Kwam Schoof vandaag ook nog mee. Dat het buitenland meeleest en meeluistert met alle aan het internet verbonden apparaten. Maar pas in een analoog gesprek, kan je elkaar afluisteren, maar dat is met een telefoon in de kamer ook al niet veilig meer.quote:Op maandag 30 december 2024 19:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Iedereen luistert iedereen af
De bedoeling van Kursk was dat putin troepen van het centrale front zou wegtrekken en dat daarmee de druk daar verlicht zou worden. Dat is niet gebeurd, de druk kon er juist opgevoerd worden. Daarom is het faal.quote:Op maandag 30 december 2024 18:19 schreef over_hedge het volgende:
Maar laat dat nou gewoon totaal niet uitmaken.quote:Op maandag 30 december 2024 18:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat zou best nuttig geweest zijn als men het volledige gebied (~1200km2) had kunnen behouden en/of uitbreiden. Ondertussen is het gekrompen naar 481km2 en staat het niet langer in verhouding tot de verloren gebieden in de Zuidelijke Donetsk oblast.
Dat geldt natuurlijk net zo goed voor de Russen…quote:Op maandag 30 december 2024 19:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, dat zijn dus middelen die ze niet in Oekraïne kunnen inzetten, dat is precies het punt.
En dat zijn dus veronderstellingen. Ondertussen zegt zelensky zelf anders?quote:Op maandag 30 december 2024 19:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
De bedoeling van Kursk was dat putin troepen van het centrale front zou wegtrekken en dat daarmee de druk daar verlicht zou worden. Dat is niet gebeurd, de druk kon er juist opgevoerd worden. Daarom is het faal.
Nee, dat heeft te maken met de speciale militaire operatie. Bepaalde troepen kan Rusland niet inzetten zonder oorlog te verklaren.quote:Op maandag 30 december 2024 19:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk net zo goed voor de Russen…
Natuurlijk zegt Zelenskyy wat anders!quote:Op maandag 30 december 2024 19:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
En dat zijn dus veronderstellingen. Ondertussen zegt zelensky zelf anders?
Maar rob de wijkweet het beter dan zelensky zelf?
Ook is het natuurlijk mogelijk dat er meer dan 1 doelstelling was. Proberen andere fronten te ontlasten, en land veroveren als ruilmiddel. In welk geval het deels succesvol is.
Dat werkt alleen wanneer je tegenstander op ethisch en moreel vlak vergelijkbaar is met jezelf, wanneer je echter een onderontwikkeld barbarenvolk als de Russen als tegenstander hebt is zal die jouw tegemoetkomingen altijd als een zwakte zien. Wil je dat de Russen zich aan afspraken houden dan zul je bereid moeten zijn om dat met geweld en weinig tot geen ontzag voor Russische mensenlevens af te dwingen.quote:Op maandag 30 december 2024 16:57 schreef phpmystyle het volgende:
Meeste experts zijn het er over eens dat Koersk zijn doelen niet behaald heeft en gefaald heeft.quote:Op maandag 30 december 2024 18:32 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Enigszins de consensus bestaat niet.
Niet akkoord kunnen gaan met wat het westen gaat voorstellen, bevriezen van de lijnen, omdat je je imperialistische underlings niet kunt spinnen dat je "heilige grond" moet weggeven (dat is kursk, in de rus geest, vanwege gevechten aldaar in WO2) met het risico voor rus dat de VS oekraine af gaat laden met wapentuig, heeft de potentie om vele malen significanter te zijn dan een paar weilanden + kippenhokken in de donbas verliezen.quote:Op maandag 30 december 2024 19:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk zegt Zelenskyy wat anders!
De Wijk zal de details niet beter kennen, maar kan er wel eerlijker over communiceren
Blijft bizar om te zien hoe die russen werkelijk alles aan puin schieten. Wel ironisch dat er in dat soort steden hele kleine plukjes aan russische burgers achterblijven die wachten op de "bevrijding" die net zo goed aan puin geschoten zijn.quote:Op maandag 30 december 2024 19:51 schreef Idisrom het volgende:
Voehledar is na drie maanden nog niet geschikt om er weer te kunnen wonen.
Bekijk deze YouTube-video
"Alleen de vogels vliegen van oost naar west"
Er valt helemaal niets zinnigs over te zeggen; alleen maar verslaggeving over te doen.quote:Op maandag 30 december 2024 19:45 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Meeste experts zijn het er over eens dat Koersk zijn doelen niet behaald heeft en gefaald heeft.
Je kan ook tegen coronavaccins zijn, dat kan, maar dat is niet de consensus.
Mwa, dat vind ik niet zo.quote:Op maandag 30 december 2024 19:55 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Er valt helemaal niets zinnigs over te zeggen; alleen maar verslaggeving over te doen.
Welke doelen waren dat dan?quote:Op maandag 30 december 2024 19:45 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Meeste experts zijn het er over eens dat Koersk zijn doelen niet behaald heeft en gefaald heeft.
Je kan ook tegen coronavaccins zijn, dat kan, maar dat is niet de consensus.
A) wat je vind moet je bij de politie brengen, B) wij kunnen veronderstellen wat het doel was, oekraine heeft zich er nooit over uitgelaten, dus weten doen we het dus niet.quote:
Natuurlijk zijn er meerdere doelstellingen.quote:Op maandag 30 december 2024 19:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
En dat zijn dus veronderstellingen. Ondertussen zegt zelensky zelf anders?
Maar rob de wijkweet het beter dan zelensky zelf?
Ook is het natuurlijk mogelijk dat er meer dan 1 doelstelling was. Proberen andere fronten te ontlasten, en land veroveren als ruilmiddel. In welk geval het deels succesvol is.
Correct, dat verneem ik her en der ook. Maar het gebeurde niet meteen, of het heeft zich niet vertaald naar spectaculaire resultaten, dus "werkte het niet!"quote:Op maandag 30 december 2024 20:00 schreef luxerobots het volgende:
- Militaire capaciteit wegtrekken - wat nu overigens ook gebeurt
Ik zie 100x liever van Wijk die het baseert op informatie dan de escalatieroepers die het baseren op ''het westen/oekraine/de joden zijn kut en moeten verslagen worden.quote:Op maandag 30 december 2024 18:44 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Rob heeft er inderdaad wel vaker naast gezeten. In het begin van de oorlog wilde Polen Migs levern aan Oekraïne. Wat deed Rob? Roepen dat het escalatie was.
Ondertussen worden er F16's geleverd en worden doelen in Rusland aangevallen. Wat is er nu waar gebleken van die gevaarlijke escalatie?
En ze vreten Noord-Koreanen.quote:
De taktiek is idd omsingeling van bolwerken/nederzettingen.quote:Op maandag 30 december 2024 19:19 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De tactiek is dan ook veranderd, omsingelingen lijken de voorkeur te krijgen boven stadsgevechten; zie Kurakhove en Velika Novosilka momenteel.
Dat Rusland al z'n troepen uit de Donbas zou halen om in Koersk te vechten, dat is niet gebeurd.quote:
A) Briljante observatie manquote:Op maandag 30 december 2024 20:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
A) wat je vind moet je bij de politie brengen, B) wij kunnen veronderstellen wat het doel was, oekraine heeft zich er nooit over uitgelaten, dus weten doen we het dus niet.
Zo’n doel is dan ook enkel een verzinsel geweest.quote:Op maandag 30 december 2024 20:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat Rusland al z'n troepen uit de Donbas zou halen om in Koersk te vechten, dat is niet gebeurd.
Dat was 100% zeker de verwachting van Zelensky en zijn kornuiten.quote:Op maandag 30 december 2024 20:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zo’n doel is dan ook enkel een verzinsel geweest.
Deze post maakt maar weer eens precies duidelijk hoe jij "in de wedstrijd staat".quote:Op maandag 30 december 2024 20:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat was 100% zeker de verwachting van Zelensky en zijn kornuiten.
En volgens wie was dat het doel?quote:Op maandag 30 december 2024 20:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat Rusland al z'n troepen uit de Donbas zou halen om in Koersk te vechten, dat is niet gebeurd.
Toon maar aan.quote:Op maandag 30 december 2024 20:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat was 100% zeker de verwachting van Zelensky en zijn kornuiten.
Maar wat was dán het doel van de inval in Kursk?quote:Op maandag 30 december 2024 20:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zo’n doel is dan ook enkel een verzinsel geweest.
Zelensky heeft gegokt en verloren, simpel zat.quote:Op maandag 30 december 2024 19:42 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk zegt Zelenskyy wat anders!
De Wijk zal de details niet beter kennen, maar kan er wel eerlijker over communiceren
Moet het een beetje luchtig houden hé. Poetin en zijn maffia-clique, Zelensky en zijn kornuiten, wat maakt het uit joh.quote:Op maandag 30 december 2024 20:51 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Deze post maakt maar weer eens precies duidelijk hoe jij "in de wedstrijd staat".
Dat hebben ze wel vaker lopen communiceren en had je kunnen weten als je het een beetje gevolgd had allemaal.quote:
Politicoquote:Zelenskyy linked the fighting in Kursk and Donetsk, suggesting that mounting the offensive on Kursk had forced the Russians to shift resources away from the Donetsk frontlines. “For example, we can see that the number of shells used in Donbas, in Pokrovsk, before the Kursk operation, was 1 to 12. Today it is 1 to 2.5,” he explained.
Ukrainian Gen. Oleksandr Syrskyi has echoed the argument, saying recently that Kyiv's forces had seized almost 1,000 square kilometers of territory inside Russia, forcing the Kremlin to move some experienced troops previously deployed in the Donbas to Kursk.
Maar dat is een stuk genuanceerder dan dat Discombobulate het brachtquote:Op maandag 30 december 2024 20:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat hebben ze wel vaker lopen communiceren en had je kunnen weten als je het een beetje gevolgd had allemaal.
[..]
Politico
De hele inval zelf was ronduit spectaculair, alleen daarom was het het al waard.quote:Op maandag 30 december 2024 20:01 schreef ExTec het volgende:
[..]
Correct, dat verneem ik her en der ook. Maar het gebeurde niet meteen, of het heeft zich niet vertaald naar spectaculaire resultaten, dus "werkte het niet!"
Je kunt het op allerlei manieren nuanceren maar het plan was gewoon om de druk op het front te verlichten (Russiche troepen van het front naar Koersk dirigeren) en dat is niet gelukt.quote:Op maandag 30 december 2024 20:59 schreef Wantie het volgende:
Maar dat is een stuk genuanceerder dan dat Discombobulate het bracht
Ik heb toch gewoon dat BNR linkje met Rob de Wijk gedeeld aantal pagina's terug? Daar staat precies hetzelfde.quote:Op maandag 30 december 2024 20:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat is een stuk genuanceerder dan dat Discombobulate het bracht
Dat doel verzin je nu zelf. Natuurlijk had Rusland nooit al zijn troepen naar Kursk gestuurd.quote:Op maandag 30 december 2024 20:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
To fuck shit up. Hou er rekening mee dat ze zelf niet verwachtten zo ver te zullen komen als ze kwamen.quote:Op maandag 30 december 2024 20:54 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Maar wat was dán het doel van de inval in Kursk?
Oké, mijn fout. Maar ik zit hier ook met autisten natuurlijk.quote:Op maandag 30 december 2024 21:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat doel verzin je nu zelf. Natuurlijk had Rusland nooit al zijn troepen naar Kursk gestuurd.
Dat is het resultaat. Dus dat hebben ze bereikt. Wat is nu je punt?quote:Op maandag 30 december 2024 20:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat hebben ze wel vaker lopen communiceren en had je kunnen weten als je het een beetje gevolgd had allemaal.
[..]
Politico
Vast niet:quote:Op maandag 30 december 2024 20:54 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Maar wat was dán het doel van de inval in Kursk?
Dat is wel gelukt anders hadden ze nou N-Koreanen rond Petrovsk.quote:Op maandag 30 december 2024 21:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt het op allerlei manieren nuanceren maar het plan was gewoon om de druk op het front te verlichten (Russiche troepen van het front naar Koersk dirigeren) en dat is niet gelukt.
Nee, je doet het expres.quote:Op maandag 30 december 2024 21:07 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Oké, mijn fout. Maar ik zit hier ook met autisten natuurlijk.
Dat Rusland een deel... etc.
We weten niet hoe het front in de Donbas zich anders ontwikkeld zou hebben.quote:Op maandag 30 december 2024 21:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt het op allerlei manieren nuanceren maar het plan was gewoon om de druk op het front te verlichten (Russiche troepen van het front naar Koersk dirigeren) en dat is niet gelukt.
Uiteraard, hij moet iets als Poetinpijper.quote:Op maandag 30 december 2024 21:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, je doet het expres.
Dat Rusland al z'n troepen uit de Donbas zou halen?quote:Op maandag 30 december 2024 21:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb toch gewoon dat BNR linkje met Rob de Wijk gedeeld aantal pagina's terug? Daar staat precies hetzelfde.
Zelfs dat weten we niet.quote:Op maandag 30 december 2024 21:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
To fuck shit up. Hou er rekening mee dat ze zelf niet verwachtten zo ver te zullen komen als ze kwamen.
Haal je nu niet een paar dingen door elkaar?quote:Op maandag 30 december 2024 21:16 schreef AchJa het volgende:
Overigens wel weer heel bijzonder dat toen de invasie van Kursk begon allerlei lui hier aan het roepen waren dat de Russen wel moesten reageren en troepen van het front naar Kursk gingen dirigeren en dat het een meesterzet van Zelensky was. Toen ik zei dat het er niet echt op leek dat de Russen troepen van het front naar Kursk gingen dirigeren ging de hele goegemeente weer los dat ik het allemaal verkeerd zag en nu gaat iedereen doen alsof het nooit de bedoeling was van Zelensky en lullen jullie weer 180 graden anders...
Nee, lees anders voor de grap maar terug: AchJa in NWS / Oorlog in Oekraïne #1003 Koerskje van eigen deeg.quote:Op maandag 30 december 2024 21:18 schreef KareldeStoute het volgende:
Haal je nu niet een paar dingen door elkaar?
Wie had het over een meesterzet van Zelensky?quote:Op maandag 30 december 2024 21:16 schreef AchJa het volgende:
Overigens wel weer heel bijzonder dat toen de invasie van Kursk begon allerlei lui hier aan het roepen waren dat de Russen wel moesten reageren en troepen van het front naar Kursk gingen dirigeren en dat het een meesterzet van Zelensky was.
En wie lult er 180 graden anders?quote:Toen ik zei dat het er niet echt op leek dat de Russen troepen van het front naar Kursk gingen dirigeren ging de hele goegemeente weer los dat ik het allemaal verkeerd zag en nu gaat iedereen doen alsof het nooit de bedoeling was van Zelensky en lullen jullie weer 180 graden anders...
Oa jij:quote:
quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 21:52 schreef luxerobots het volgende:
Goed om te zien dat de Oekraïners het initiatief weer gepakt hebben.
De acties lijken twee doelen te hebben. Een publicitaire slag slaan, Oekraïne laat aan het thuisfront zien dat het weer in staat is om te winnen, en geeft Rusland een klap in het gezicht. Ook wordt er een signaal aan het westen afgegeven, ze komen weer in de publiciteit, en wapens die gestuurd worden verdwijnen niet in een bodemloze put.
Het andere doel is om goede Russische militairen en divisies uit andere delen van Oekraïne weg te trekken en zo wat meer lucht te creëren op de plekken waar het lastig gaat voor Oekraïne.
Rusland heeft nog steeds geen antwoord op het initiatief. En Oekraïne breidt het grondgebied nog steeds uit.
Michael Clarke verwacht wel dat Rusland terug gaat slaan, en dat Oekraïne dan weer snel en ordentelijk terugtrekt.
Nou, ook jij kunt niet ontkennen dat het nooit de verwachting is geweest dat Rusland alle troepen uit de Donbass naar Koersk zou sturen.quote:Op maandag 30 december 2024 21:16 schreef AchJa het volgende:
Overigens wel weer heel bijzonder dat toen de invasie van Kursk begon allerlei lui hier aan het roepen waren dat de Russen wel moesten reageren en troepen van het front naar Kursk gingen dirigeren en dat het een meesterzet van Zelensky was. Toen ik zei dat het er niet echt op leek dat de Russen troepen van het front naar Kursk gingen dirigeren ging de hele goegemeente weer los dat ik het allemaal verkeerd zag en nu gaat iedereen doen alsof het nooit de bedoeling was van Zelensky en lullen jullie weer 180 graden anders...
Het front zou verzwakt gaan worden volgens al die briljante strategen hier en dat is dus niet gebeurd.quote:Op maandag 30 december 2024 21:20 schreef Wantie het volgende:
Nou, ook jij kunt niet ontkennen dat het nooit de verwachting is geweest dat Rusland alle troepen uit de Donbass naar Koersk zou sturen.
De Russische Federatie is een relict uit al lang vervlogen tijden. Net als de Oostenrijks/Hongaarse dubbelmonarchie en het Duitse keizerrijk had Rusland al lang op de vuilstort van de geschiedenis moeten liggen.quote:Op maandag 30 december 2024 21:19 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Het Russische probleem gaat verder dan alleen Poetin zelf. De Russen zijn niet vredelievend, nooit geweest. Hun land bestaat voor 80 procent uit ooit veroverd gebied, ze hebben die volkeren nooit de vrijheid gegeven. Ze werkten samen met Nazi-Duitsland onder Molotov-Von Ribbentrop en hebben na de Tweede Wereldoorlog half Europa een halve eeuw bezet en onderdrukt.
Je laat wel een belangrijk punt weg uit mijn quote. Namelijk het filmpje van Michael Clarke, mijn post is niet zozeer mijn mening, maar de samenvatting van een expert.quote:
Ondertussen verbruikt Rusland heel wat militaire middelen in Koersk die niet in Oekraïne ingezet kunnen worden.quote:Op maandag 30 december 2024 21:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het front zou verzwakt gaan worden volgens al die briljante strategen hier en dat is dus niet gebeurd.
Waarbij jij, net als waarschijnlijk iedereen op dit forum, ook niet verwacht had dat er inmiddels sprake van Noord-Koreaanse "boots on the ground" is in de Koersk regio.quote:Op maandag 30 december 2024 21:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het front zou verzwakt gaan worden volgens al die briljante strategen hier en dat is dus niet gebeurd.
De post van @Starhopper kreeg toen nogal wat likes en reacties toen Eichelsheim het "briljant" vond, toegegeven er stond niet "meesterzet"...quote:Op maandag 30 december 2024 21:18 schreef luxerobots het volgende:
Wie had het over een meesterzet van Zelensky?
quote:Op donderdag 29 augustus 2024 10:23 schreef Starhopper het volgende:
Ooh en:quote:Op donderdag 29 augustus 2024 10:21 schreef Starhopper het volgende:
Poah!!!! Dit gaat leuk wordenNederlandse F16's boven Rusland
![]()
![]()
![]()
![]()
Commandant der Strijdkrachten: Oekraïne mag Nederlandse F-16's in Rusland inzettenLees je mee Rob de Wijkquote:De hoogste militair van Nederland vindt de Oekraïense aanval op Russisch grondgebied "op praktisch gebied briljant". "Ze hebben op een goede manier, met nieuwe technieken, vrij snel een groot gebied ingenomen. Daarmee hebben ze een dilemma gecreëerd voor Poetin", zegt Eichelsheim.
Tot ieders stomme verbazing, dat wel.quote:Op maandag 30 december 2024 21:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat weten we niet, we weten niet welke vorderingen Rusland had gemaakt zonder Koersk.quote:Op maandag 30 december 2024 21:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wederom een kanttekening. Op praktisch gebied briljant.quote:Op maandag 30 december 2024 21:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
De post van @:Starhopper kreeg toen nogal wat likes en reacties toen Eichelsheim het een "briljante actie" vond, toegegeven er stond niet "meesterzet"...
[..]
Ooh en:
[..]
Lees je mee Rob de Wijk
quote:De hoogste militair van Nederland vindt de Oekraïense aanval op Russisch grondgebied "op praktisch gebied briljant". "Ze hebben op een goede manier, met nieuwe technieken, vrij snel een groot gebied ingenomen. Daarmee hebben ze een dilemma gecreëerd voor Poetin", zegt Eichelsheim.
Er zijn Russische troepen naar Kursk gestuurd. Alleen van andere delen van het front. En het zal invloed hebben gehad op het versterken van de Russische troepen in Donetsk oblast. Maar dat laatste valt niet te controleren.quote:Op maandag 30 december 2024 21:16 schreef AchJa het volgende:
Mwa, dat lijkt me wel. Het eindresultaat ligt nog voor ons.quote:
Dat is wel gebeurd, alleen niet in Donetsk oblast.quote:Op maandag 30 december 2024 21:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Troepen bewegingen van zulke omvang is niet bevorderlijk voor de organisatie die toch al mega ingewikkeld is zonder palantirquote:Op maandag 30 december 2024 21:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat weten we niet, we weten niet welke vorderingen Rusland had gemaakt zonder Koersk.
Je kan er voor de zoveelste keer weer een woordspelletje van maken maar het (vooral door jullie) gewenste resultaat is niet behaald.quote:Op maandag 30 december 2024 21:34 schreef luxerobots het volgende:
Wederom een kanttekening. Op praktisch gebied briljant.
Neen.quote:Op maandag 30 december 2024 21:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is wel gebeurd, alleen niet in Donetsk oblast.
Ja. Al valt de schade in zoverre nog mee dat het centrale front niet ingestort is.quote:Op maandag 30 december 2024 20:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zelensky heeft gegokt en verloren, simpel zat.
Wat bedoel je?quote:Op maandag 30 december 2024 20:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zie 100x liever van Wijk die het baseert op informatie dan de escalatieroepers die het baseren op ''het westen/oekraine/de joden zijn kut en moeten verslagen worden.
Jij had het erover dat het een meesterzet werd genoemd. Dat bleek niet te kloppen, en je maakte er een briljante actie van, wat dan weer een citaat was van een generaal. Maar eigenlijk ging dat dan weer om praktisch briljant.quote:Op maandag 30 december 2024 21:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kan er voor de zoveelste keer weer een woordspelletje van maken maar het (vooral door jullie) gewenste resultaat is niet behaald.
Dat staat er letterlijk he.quote:
Neen wat?quote:
quote:The Institute for the Study of War reported that Russia moved forces from "lower-priority" areas (Kharkiv, Luhansk, Kherson, Zaporizhzhia, and Kaliningrad), but not from Donetsk Oblast.
Waar kan ik lezen "front"?quote:Op maandag 30 december 2024 21:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Neen wat?
https://en.wikipedia.org/wiki/2024_Kursk_offensive
[..]
Ik snap serieus niet wat je bedoelt hoop ik..quote:Op maandag 30 december 2024 21:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat staat er letterlijk he.
Users/mensen die vanuit dat kader redeneren ipv andersom.
Ik zit te kijken. Van beide kanten lijken ze mij goed getraind.quote:Op maandag 30 december 2024 21:48 schreef LXIV het volgende:
Die bodycam video’s van de gevechten aan het front zijn surrealistisch trouwens. Buitengewoon intense gevechten, geven een goed beeld van het verloop en hoe het is daar. Kan geen oorlogsfilm tegenop.
Het is aannemelijk dat dit een van de (secundaire) doelen was. Alleen heeft rusland hierop gereageerd door Noord Korea de oorlog in te trekken.quote:Op maandag 30 december 2024 21:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik kan het echt niet simpeler uit leggen.quote:Op maandag 30 december 2024 21:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik snap serieus niet wat je bedoelt hoop ik..
Niet alleen dat, Rusland weet steeds meer soldaten te recruteren door ze veel geld etc te bieden.quote:Op maandag 30 december 2024 22:00 schreef oheng het volgende:
[..]
Het is aannemelijk dat dit een van de (secundaire) doelen was. Alleen heeft rusland hierop gereageerd door Noord Korea de oorlog in te trekken.
En dat had niemand verwacht. Oorlog is nu eenmaal onvoorspelbaar.
quote:Op maandag 30 december 2024 21:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar kan ik lezen "front"?
Ook al eerder ter sprake gekomen trouwens: AchJa in NWS / Oorlog in Oekraïne #1003 Koerskje van eigen deeg.
https://www.understanding(...)sment-august-10-2024quote:The Russian MoD appears to be relying on a combination of Russian conscripts already operating in Kursk Oblast, elements of the Northern Grouping of Forces, and elements redeployed from lower-priority frontline areas in Ukraine to defend against the Ukrainian operation in Kursk Oblast, likely exacerbating the disorganization of Russia’s chosen response. Russian milbloggers claimed on August 9 and 10 that Russian forces began laterally redeploying some units from elsewhere on the frontline and transferring reserves to defend in Kursk Oblast, with one milblogger claiming that Russian forces are redeploying up to nine unspecified brigades to Kursk Oblast.[14] A prominent Ukrainian Telegram channel stated on August 9 that Russian forces redeployed elements of the following units from frontline areas to defend in Kursk Oblast: two airborne (VDV) battalions and elements of the 810th Naval Infantry Brigade (Black Sea Fleet [BSF]) from the Kherson direction; elements of the 38th and 64th motorized rifle brigades (35th Combined Arms Army [CAA], Eastern Military District [EMD]) from the Zaporizhia direction; several unspecified infantry battalions from the Pokrovsk direction in Donetsk Oblast; "bearded" (borodatie) fighters from Luhansk Oblast (likely referring to Chechen Akhmat units); elements of the 1009th Motorized Rifle Regiment (6th CAA, Leningrad Military District [LMD]), 79th Motorized Rifle Regiment (18th Motorized Rifle Division, 11th Army Corps [AC], LMD), 272nd Motorized Rifle Regiment (47th Tank Division, 1st Guards Tank Army [GTA], Moscow Military District [MMD]), and 138th Motorized Rifle Brigade (6th CAA, LMD) from northern Kharkiv Oblast; an infantry battalion of the 488th Motorized Rifle Regiment (144th Motorized Rifle Division, 20th CAA, MMD) from the Kupyansk direction; a company of an unspecified motorized rifle brigade operating in Grayvoron Raion, Belgorod Oblast; and a motorized rifle regiment that was operating near Sotnytskyi Kozachok, Kharkiv Oblast.[15] The Russian military command appears to be avoiding redeploying significant elements of combat effective units from the Pokrovsk and Toretsk sectors — Russia‘s assessed priority sectors in eastern Ukraine.[16]
Dat denk ik ook.quote:Op maandag 30 december 2024 22:00 schreef oheng het volgende:
[..]
Het is aannemelijk dat dit een van de (secundaire) doelen was. Alleen heeft rusland hierop gereageerd door Noord Korea de oorlog in te trekken.
Die zijn wel goed getraind in principe, maar met ervaring dan de Russen en Oekraïners heeft niemand. Er is maar een bepaalde mate van ervaring die je met een training kan opbouwen.quote:Op maandag 30 december 2024 21:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zit te kijken. Van beide kanten lijken ze mij goed getraind.
Zou een 41e mech heer in mee kunnen vechten of een duitse eenheid, of is het verschil in ervaring te groot?
Zelensky is een corrupte, cokesnuivende clown en alle naar hier gevluchte Oekraïners zijn smerige profiteurs die allemaal in een Benz rondscheuren. En nog iets over Blackrock en de Biden Crime Family. Dat werk?quote:Op maandag 30 december 2024 22:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik kan het echt niet simpeler uit leggen.
Ik haat Zelensky(en het westen, en de joden en de eu en de smurfen)dus hoop ik dat dat land in duigen valt. Dat zeg ik alleen niet hardop, dus ga ik dingen roepen over corruptie en clown gedrag, dat het land dom is etc etc.
Zulke shit. Het ligt er vaak heel dik boven op ook. Bij van Wijk weet ik dat de boodschap misschien niet leuk is, maar dat hij het brengt omdat het nou eenmaal...de boodschap is.
Als je troepen uit Zaporizhzhia haalt, verzwak je daar het front. Doe nou even niet zo dom, zo ken ik je niet.quote:Op maandag 30 december 2024 21:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar kan ik lezen "front"?
Ook al eerder ter sprake gekomen trouwens: AchJa in NWS / Oorlog in Oekraïne #1003 Koerskje van eigen deeg.
Ik weet het niet, De Wijk hamert er wel erg vaak op hoe groot het Russische leger is, en hoe gevaarlijk ze zijn. De angst voor escalatie zit diep.quote:Op maandag 30 december 2024 22:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Zulke shit. Het ligt er vaak heel dik boven op ook. Bij van Wijk weet ik dat de boodschap misschien niet leuk is, maar dat hij het brengt omdat het nou eenmaal...de boodschap is.
Ik denk dat het hoofddoel oorspronkelijk was de Oekraïners in Donbas te ontlasten maar daarnaast zijn er nog andere ideeën ten grondslag aan de Kursk invasie (in de politieke sferen). En ze zitten er nog steeds en zijn dus niet met de staart tussen de benen vertrokken toen (al snel) duidelijk werd dat Donbas ontlasten het niet ging worden.quote:Op maandag 30 december 2024 21:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen kritisch op het westen zonder dat die al die flagrante onzin erbij betrekken die jij hier aanhaalt.quote:Op maandag 30 december 2024 22:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik kan het echt niet simpeler uit leggen.
Ik haat Zelensky(en het westen, en de joden en de eu en de smurfen)dus hoop ik dat dat land in duigen valt. Dat zeg ik alleen niet hardop, dus ga ik dingen roepen over corruptie en clown gedrag, dat het land dom is etc etc.
De bonussen zijn idd omhoog gegaan sinds Kursk, maar of ze meer recruteren weet ik echt niet.quote:Op maandag 30 december 2024 22:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niet alleen dat, Rusland weet steeds meer soldaten te recruteren door ze veel geld etc te bieden.
Van die types die werkelijk bij elk standpunt aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan. Maar dan ook echt elk puntquote:Op maandag 30 december 2024 22:10 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zelensky is een corrupte, cokesnuivende clown en alle naar hier gevluchte Oekraïners zijn smerige profiteurs die allemaal in een Benz rondscheuren. En nog iets over Blackrock en de Biden Crime Family. Dat werk?
Hopelijk verandert er na 20 januari niet zoveel meerquote:Op maandag 30 december 2024 22:20 schreef TLC het volgende:
Hoe zal de situatie zijn rond deze tijd aan t eind van 2025 ?
Net als Hongarije en rusland.quote:Op maandag 30 december 2024 22:25 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Van die types die werkelijk bij elk standpunt aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan. Maar dan ook echt elk punt
Ik heb bij hem wel het idee dat hij een beetje is blijven hangen in tijden van weleer als het aankomt op geopolitiek. Maakt wat hij zegt niet minder juist of onjuist imoquote:Op maandag 30 december 2024 22:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik weet het niet, De Wijk hamert er wel erg vaak op hoe groot het Russische leger is, en hoe gevaarlijk ze zijn. De angst voor escalatie zit diep.
En dan denk ik twee dingen, of hij denkt bij Rusland nog steeds aan de Sovjet-Unie met een groot en bijna onoverwinnelijk leger. Of hij laat zich betalen door mensen die er belang bij hebben dat er angst voor escalatie is.
De Volkskrant: De denktank van Rob de Wijk heeft een heldere visie op de wereld, maar is er ook transparantie in eigen huis?
Zijn er zat, en die hoor ik graag. Als je mij onderbouwd kunt uitleggen waarom je iets vindt is dat altijd +1 en ik ben zeker niet te beroerd mijn standpunt te wijzigen als ik er naast blijk te zitten.quote:Op maandag 30 december 2024 22:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen kritisch op het westen zonder dat die al die flagrante onzin erbij betrekken die jij hier aanhaalt.
Jij hoopt dat de rest van het jaar Ukrainers in de bezette gebieden onderdrukt en gemarteld worden?quote:Op maandag 30 december 2024 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hopelijk verandert er na 20 januari niet zoveel meer
Nee, ik hoop dat deze waanzin stoptquote:Op maandag 30 december 2024 22:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij hoopt dat de rest van het jaar Ukrainers in de bezette gebieden onderdrukt en gemarteld worden?
Dan moet er nogal wat veranderen.quote:
Ja. Dus niet doorgaan zoals het nu doorgaatquote:Op maandag 30 december 2024 22:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moet er nogal wat veranderen.
quote:Op maandag 30 december 2024 22:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Dus niet doorgaan zoals het nu doorgaat
Dus, wat word het nu? Jij denkt dat Trump in 24 uur de oorlog gaat beëindigen? Op een manier waar Ukrainers in de bezette gebieden voordeel bij hebben?quote:Op maandag 30 december 2024 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hopelijk verandert er na 20 januari niet zoveel meer
quote:Op maandag 30 december 2024 22:05 schreef zuchtje het volgende:
https://www.understanding(...)sment-august-10-2024
Zoals ik al zei, hebben we het al eerder over gehad: AchJa in NWS / Oorlog in Oekraïne #1004quote:Op maandag 30 december 2024 22:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als je troepen uit Zaporizhzhia haalt, verzwak je daar het front. Doe nou even niet zo dom, zo ken ik je niet.
Waarom zou rusland stoppen?quote:Op maandag 30 december 2024 22:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Dus niet doorgaan zoals het nu doorgaat
Nee, dat is grootspraak van hem. Gaat niet lukken denk ikquote:Op maandag 30 december 2024 22:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Dus, wat word het nu? Jij denkt dat Trump in 24 uur de oorlog gaat beëindigen? Op een manier waar Ukrainers in de bezette gebieden voordeel bij hebben?
Laatste kans op een redelijke uitweg. Lange termijn winnen ze nooit. Dat weten ze ookquote:
Dan moeten de bezette gebieden terug naar Ukraine. Anders blijft de onderdrukking en het martelen doorgaan.quote:Op maandag 30 december 2024 22:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat is grootspraak van hem. Gaat niet lukken denk ik
Ik denk wel dat er veel mensen voordeel hebben bij het beëindigen van de oorlog
quote:Op maandag 30 december 2024 22:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Zoals ik al zei, hebben we het al eerder over gehad: AchJa in NWS / Oorlog in Oekraïne #1004
Dus er zijn weldegelijk Russische troepen uit Ukraine verplaatst. Daarmee verzwak je het front. Daar kom je niet onderuit.quote:drawn mainly from less combat-ready units based in northern Russia and Ukraine
Ik zou er tegen zijn als Rus land alles mocht houden wat ze nu hebben. Maar alles terug is niet realistisch en naar mijn mening ook ongewenst, aangezien het conflict dan niet opgelost maar uitgesteld wordtquote:Op maandag 30 december 2024 23:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan moeten de bezette gebieden terug naar Ukraine. Anders blijft de onderdrukking en het martelen doorgaan.
Weet je het zeker dat putin dit ook weet?quote:Op maandag 30 december 2024 22:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lange termijn winnen ze nooit. Dat weten ze ook
Tja. Sommige problemen lossen zich ook op door ze voor je uit te schuiven.quote:Op maandag 30 december 2024 23:06 schreef oheng het volgende:
[..]
Weet je het zeker dat putin dit ook weet?
En misschien dat deze oorlog stopt. Maar waarom zou putin dan niet gewoon een kleiner land pakken? Nu hij toch een leger op de been heeft en al een politieke paria is.
Mogelijk is het voor het overleven van putin beter om door te gaan met (een) oorlog.
Dan stem je dus in met etnische zuiveringen en misdaden tegen de menselijkheid. Want dat is waar die Russische bezetting op neer komt.quote:Op maandag 30 december 2024 23:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou er tegen zijn als Rus land alles mocht houden wat ze nu hebben. Maar alles terug is niet realistisch en naar mijn mening ook ongewenst, aangezien het conflict dan niet opgelost maar uitgesteld wordt
Poetin is sowieso klaar. Doorgaan is op de middellange termijn niet vol te houden, en als hij stopt gaat z’n kop eraf.quote:Op maandag 30 december 2024 23:06 schreef oheng het volgende:
[..]
Weet je het zeker dat putin dit ook weet?
En misschien dat deze oorlog stopt. Maar waarom zou putin dan niet gewoon een kleiner land pakken? Nu hij toch een leger op de been heeft en al een politieke paria is.
Mogelijk is het voor het overleven van putin beter om door te gaan met (een) oorlog.
Poetin had de boel af kunnen blazen toen het niet lukte om Hostomel over te nemen. Eigenlijk hadden de Russen na een week al verloren.quote:Op maandag 30 december 2024 23:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja. Sommige problemen lossen zich ook op door ze voor je uit te schuiven.
Ik denk dat als putin geweten had hoe deze oorlog zou gaan verlopen hij het niet gewaagd had.
Leg me geen woorden óf dergelijke in de mondquote:Op maandag 30 december 2024 23:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dan stem je dus in met etnische zuiveringen en misdaden tegen de menselijkheid. Want dat is waar die Russische bezetting op neer komt.
Ik noem het trouwens bewust bezetting, want ik acht het uitgesloten dat Oekraïne delen van haar grondgebied formeel zal erkennen als Russisch.
Nou, dan wordt het gewoon doorvechten tot de laatste snik, wat sommige hier zo graag willen.quote:Op maandag 30 december 2024 23:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik noem het trouwens bewust bezetting, want ik acht het uitgesloten dat Oekraïne delen van haar grondgebied formeel zal erkennen als Russisch.
In ieder geval hadden ze de doelstellingen die ze voor ogen hadden niet behaald.quote:Op maandag 30 december 2024 23:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Poetin had de boel af kunnen blazen toen het niet lukte om Hostomel over te nemen. Eigenlijk hadden de Russen na een week al verloren.
Kan. Maar wellicht is dat niet de slechtste oplossing. Over 10 jaar kan alles er anders uitzien. Sowieso heeft Putin niet het eeuwige levenquote:Op maandag 30 december 2024 23:13 schreef Discombobulate het volgende:
Denk sowieso dat er geen akkoord komt, maar dat het gewoon een soort frozen conflict wordt. Een eindeloze wapenstilstand. Zie ook niet echt hoe Trump hier wat van gaat maken.
Voor sommigen hier is het een soort van voetbalwedstrijd waarvan ze hopen dat hun favoriete partij wint. Ze hebben echter geen ‘skin in the game’, dus gemakkelijk praten.quote:Op maandag 30 december 2024 23:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nou, dan wordt het gewoon doorvechten tot de laatste snik, wat sommige hier zo graag willen.
Dat is waarschijnlijk ook waar Oekraïne op gokt. Accepteren dat de gebieden tijdelijk bezet zijn door Rusland zonder het formeel te erkennen als Russisch. En dan hopen dat er over zoveel jaar een andere wind waait in Moskou waardoor ze via diplomatie die gebieden terug kunnen krijgen.quote:Op maandag 30 december 2024 23:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kan. Maar wellicht is dat niet de slechtste oplossing. Over 10 jaar kan alles er anders uitzien. Sowieso heeft Putin niet het eeuwige leven
Vals dilemma. Er is geen sprake van een keus tussen alles weggeven of doorvechten tot de laatste man.quote:Op maandag 30 december 2024 23:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nou, dan wordt het gewoon doorvechten tot de laatste snik, wat sommige hier zo graag willen.
Maar laten we Oekraïne vooral zelf bepalen wat ze doen tijdens onderhandelingen.
Volgens mij zijn er nu enkel nog r Russen over daar.quote:Op maandag 30 december 2024 23:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat is waarschijnlijk ook waar Oekraïne op gokt. Accepteren dat de gebieden tijdelijk bezet zijn door Rusland zonder het formeel te erkennen als Russisch. En dan hopen dat er over zoveel jaar een andere wind waait in Moskou waardoor ze via diplomatie die gebieden terug kunnen krijgen.
Probleem is dan wel dat je de achterblijvende bewoners overlevert aan de etnische zuiveringen en dergelijke die de Russen onvermijdelijk zullen gaan doorvoeren in die gebieden.
Dus de enige oplossing die jij ziet is dat Rusland (iets) wint?quote:Op maandag 30 december 2024 23:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou er tegen zijn als Rus land alles mocht houden wat ze nu hebben. Maar alles terug is niet realistisch en naar mijn mening ook ongewenst, aangezien het conflict dan niet opgelost maar uitgesteld wordt
Het grappige hiervan is eigenlijk dat dit ook de kracht van de Russische soldaat demonstreertquote:Op maandag 30 december 2024 23:18 schreef Bensel het volgende:
https://comment-cdn.9gag.(...)/a5xneNlq_700w_0.jpg
Gelul. Oekraïne vormt helemaal geen bedreiging voor de veiligheid van Rusland. Ook niet als ze toetreden tot de NAVO.quote:Op maandag 30 december 2024 23:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er nu enkel nog r Russen over daar.
De Krim en de Donbas zal Rusland ook na putin niet opgeven. Uiteindelijk gaat het ook niet om grondgebied maar om veiligheid (security)
Putin kan niet met geheel lege handen terug. Hij zal het aan het volk moeten kunnen verkopen.quote:Op maandag 30 december 2024 23:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus de enige oplossing die jij ziet is dat Rusland (iets) wint?
Het gaat beide partijen primair om security. Niet om die op zich vrij d waardeloze stukken grond. Enige uitzondering is de Krim vanwege zijn strategische positie, maar dat is uiteindelijk ook securityquote:Op maandag 30 december 2024 23:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gelul. Oekraïne vormt helemaal geen bedreiging voor de veiligheid van Rusland. Ook niet als ze toetreden tot de NAVO.
Wat wel een bedreiging vormt, is een vrij en democratisch Oekraïne, wat ook nog eens succesvol is. En daar hebben ze in Moskou geen trek in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |