SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Allemaal leuk maar met een ingestorte economie is het lastig oorlog voeren. Je bent bekend met hoe de USSR z’n tanden heeft stukgebeten of Afghanistan?quote:Op maandag 30 december 2024 10:49 schreef Cuendillar het volgende: [..] Ze veroveren terrein en duwen de Oekraïeners terug. De meest basale vorm van "winnen" en ze doen het. [..] Wie zegt dat ze razendsnel oprukken?
Maar mijn commentaar gaat er meer over dat iedereen het maar blijft hebben over zaken die voor Rusland blijkbaar niet interessant (genoeg) zijn. Torenhoge verliezen, instortende economie, Westers materieel, dode Koreanen... maar inmiddels gaat de verovering van Donbas en de andere "onafhankelijke" provincies gewoon door.
Ze moeten nog iets van 35% van Donetsk Oblast veroveren. Da's ~9000 km2. Met het huidige tempo van 5 km2 per dag duurt dat nog wel een paar jaar.quote:Op maandag 30 december 2024 10:49 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Ze veroveren terrein en duwen de Oekraïeners terug.
De meest basale vorm van "winnen" en ze doen het.
[..]
Wie zegt dat ze razendsnel oprukken?
Maar mijn commentaar gaat er meer over dat iedereen het maar blijft hebben over zaken die voor Rusland blijkbaar niet interessant (genoeg) zijn. Torenhoge verliezen, instortende economie, Westers materieel, dode Koreanen... maar inmiddels gaat de verovering van Donbas en de andere "onafhankelijke" provincies gewoon door.
Dit jaar een stuk land veroverd ter grootte van Luxemburg. Maar de raketten vliegen nu ook hun grondgebied in en er zijn zelfs buitenlandse troepen in Rusland. Ik snap je punt maar ook dit kunnen we niet beschouwen als winnen.quote:Op maandag 30 december 2024 10:40 schreef Cuendillar het volgende: De Russen zijn gewoon aan het winnen. Eigen verliezen zijn voor hen niet interessant; zij redeneren heel anders. Zie de Tweede Wereldoorlog; geen ander land had die verliezen kunnen incasseren en toch doorgaan. Dus leuk dat ze torenhoge verliezen lijden. Leuk dat hun economie ten gronde gaat. Leuk dat ze geen elitetroepen meer hebben. Het maakt niets uit: ze zijn aan het winnen en dat is onder de streep het enige dat telt.
De Duitsers veroverden ook nog terrein in het Ardennenoffensief in 44/45, ook nog eens in een aanzienlijk hoger tempo en met veel minder verliezen dan de Russen nu doen.quote:Op maandag 30 december 2024 10:49 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Ze veroveren terrein en duwen de Oekraïeners terug.
De meest basale vorm van "winnen" en ze doen het.
[..]
Wie zegt dat ze razendsnel oprukken?
jouw definitie van winnen is wellicht anders dan die van mij.quote:Op maandag 30 december 2024 10:40 schreef Cuendillar het volgende:
De Russen zijn gewoon aan het winnen.
Eigen verliezen zijn voor hen niet interessant; zij redeneren heel anders. Zie de Tweede Wereldoorlog; geen ander land had die verliezen kunnen incasseren en toch doorgaan.
Dus leuk dat ze torenhoge verliezen lijden. Leuk dat hun economie ten gronde gaat. Leuk dat ze geen elitetroepen meer hebben. Het maakt niets uit: ze zijn aan het winnen en dat is onder de streep het enige dat telt.
?quote:Op maandag 30 december 2024 10:55 schreef oheng het volgende:
[..]
Als mijn tante een piemol had, was het mijn oom.
Ondertussen is het alleen Oekraine die zo'n doorbraak heeft weten uit ye voeren, zie Kharkiv offensief. En in mindere mate het Kursk offensief.
En ondertussen maar hoog opgeven van het langzaamste "offensief" in de geschiedenis van de mensheid (mild sarcasme).
Dat is wel erg hypothetisch.quote:Op maandag 30 december 2024 11:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
?
Geen idee wat je zegt. Maar jij zou bij het hypothetische geval dat Kiev veroverd zou worden nog zeggen dat UA aan de winnende hand is.
Je bent wel optimistisch ingesteld.
Kan je ook niet verwachten. We zitten hier ook in overgang naar totalitair systeem geleid door ideologische oligarchen, de inkomsten verschillen zijn hier nog iets kleiner, een raar idee dat daar een democratische omwenteling te verwachten is.quote:Op maandag 30 december 2024 10:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daar heb ik gisteravond ook een aantal posts aan gewijd. De Russen steunen gewoon bij meerderheid deze oorlog en de imperialistische ambities van Poetin en z’n maten. Dus als Poetin van het toneel verdwijnt, wordt gewoon de volgende autocraat in het zadel geholpen.
Er is niets wat wijst op een aanstaande democratische omwenteling in Rusland.
Mokerhard gelachen.quote:
Nee, ik doe niet aan "magisch denken" zoals jij en anderen doen. Over dat rusland wint, als ze maar ff een doorbraak forceren. Met welke logistieke ondersteuning dan?quote:Op maandag 30 december 2024 11:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
?
Geen idee wat je zegt. Maar jij zou bij het hypothetische geval dat Kiev veroverd zou worden nog zeggen dat UA aan de winnende hand is.
Kom op, Rusland viel binnen met het idee het Oekraïense regiem omver te werpen, en het oosten in te lijven binnen 3 dagen. (En dit was minimaal he, hoe meer land hoe beter). 3 jaar later zit zelensky nog, en kost het ze 1700 man per dag ommhet oosten bezet te houden.quote:Op maandag 30 december 2024 11:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
?
Pak het kaartje er eens bij, dan zie je dat ze naar het Westen gaan. Niet snel, de navo/eu en UA bieden enorm veel weerstand. Maar de verdediging wordt natuurlijk wel zwakker. Niet voor niets dat USA adviseert om kinderen van 18 maar naar het front te sturen. Dat is niet omdat het crescendo gaat.quote:Op maandag 30 december 2024 11:12 schreef oheng het volgende:
[..]
Nee, ik doe niet aan "magisch denken" zoals jij en anderen doen. Over dat rusland wint, als ze maar ff een doorbraak forceren. Met welke logistieke ondersteuning dan?
We zien iedere dag weer de beelden van de russische aanvoerlijnen.
Bovendien weten we uit de realiteit dat russen geen doorbraak hebben weten te forceren, en Oekraine wél.
En iedere keer moeten we aanhoren dat rusland "onoverwinnelijk" is omdat ze oneindig veel soldaten kunnen (!!!) hebben, oneindig veel tanks hebben/kunnen maken.
Of dat russen een unieke, mythische, mentaliteit hebben, die niemand anders op de planeet heeft.
Magisch denken.
Allemaal onzin. En zeker dat ze 1700 man per dag verliezen.quote:Op maandag 30 december 2024 11:13 schreef koemleit het volgende:
[..]
Kom op, Rusland viel binnen met het idee het Oekraïense regiem omver te werpen, en het oosten in te lijven binnen 3 dagen. (En dit was minimaal he, hoe meer land hoe beter). 3 jaar later zit zelensky nog, en kost het ze 1700 man per dag ommhet oosten bezet te houden.
Dit is echt niet "winnen" hoor.
Elke "winst" die Rusland maakt is gewoon "iets minder hard verliezen".
Vooraf ingeschaald als het 2e leger van de wereld, kan nog niet eens de oblasten die ze willen veroveren. Ook niet na 3 jaar en zoveel verliezen.
Winnen kon na een week eigenlijk al niet meer.
Rusland rukt op in de Oekraïne. Dat is alles wat belangrijk is. Of het snel gaat of langzaam, of ze één of honderd soldaten verliezen per vierkante kilometer veroverd terrein, of ze nou een instortend economisch apparaat hebben of niet... ze winnen terrein en hebben dat het afgelopen jaar constant gedaan. Dat is universeel: dan win je.quote:Op maandag 30 december 2024 10:59 schreef zuchtje het volgende:
[..]
jouw definitie van winnen is wellicht anders dan die van mij.
Leuk dat ze wat land in hebben genomen, maar het is pas winst als ze dat ook onder controle kunnen houden. De torenhoge verliezen en rotte economie zouden een recept kunnen zijn voor een opstand. Waardoor die vredesonderhandelingen meer in het voordeel voor Oekraïne uitvallen, en ze het bezet gebied weer terugkrijgen.
Die bevroren tegoeden worden alleen maar aantrekkelijker met de teloorgang van de roebel. Dit geeft Oekraïne/het Westen (ook) een betere onderhandelingspositie.
Winst is multi-interpretabel, en vooral in deze tijd is de plaats van de frontlinie van minder belang.
Wat je vergeet is dat daar verkiezingen zijn. De toegestane oppositie zit echt in de marge te rommelen, die vind je vooral op lokaal niveau. Eenmaal in Moskou...dan houdt het op, want net zoals in Nederland hebben ze daar van die. diensten voor die je het leven zuur maken.quote:Op maandag 30 december 2024 11:10 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Mokerhard gelachen.
Probeer anders eens een serieuze oppositiepartij op te richten en Poetin uit te dagen.
Is het feit dat ze nu in Jemen en Noord-Korea aan het ronselen zijn niet een aardig goede indicatie dat de rek er daar ook wel enigszins uit is?quote:Op maandag 30 december 2024 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Allemaal onzin. En zeker dat ze 1700 man per dag verliezen.
Dat is totaal niet realistisch. Als dat waar was zouden ze binnen 1 jaar door hun leger heengaan.
Pyrrus agrees with youquote:Op maandag 30 december 2024 11:17 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
ze winnen terrein en hebben dat het afgelopen jaar constant gedaan. Dat is universeel: dan win je.
Ze willen geen eigen mensen sturen naar de gevaarlijkste delen van het front. Dat besteden ze gewoon uit.quote:Op maandag 30 december 2024 11:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is het feit dat ze nu in Jemen en Noord-Korea aan het ronselen zijn niet een aardig goede indicatie dat de rek er daar ook wel enigszins uit is?
Vind het maar een apparte redenatie hoor, vooralsnog heeft het land niet de indruk gemaakt dat het bijster veel geeft om de levens van zijn eigen soldaten en daar komt nog een bij dat het nogal vernederend is als je bij nogal krakkemige staten als Noord-Korea om hulp moet vragen. Weet je zeker dat het geens wensdenken van je is?quote:Op maandag 30 december 2024 11:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ze willen geen eigen mensen sturen naar de gevaarlijkste delen van het front. Dat besteden ze gewoon uit.
Ze hebben nog voldoende capaciteit aan jonge jongens, ze werken alleen met contractsoldaten en niet met dienstplichtigen.
Elk land zou toch liever andere soldaten sturen om te vechten ipv dat je eigen mensen in witte zaken terugkomen, of nooit meer terugkomen.quote:Op maandag 30 december 2024 11:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Vind het maar een apparte redenatie hoor, vooralsnog heeft het land niet de indruk gemaakt dat het bijster veel geeft om de levens van zijn eigen soldaten en daar komt nog een bij dat het nogal vernederend is als je bij nogal krakkemige staten als Noord-Korea om hulp moet vragen. Weet je zeker dat het geens wensdenken van je is?
Oh ja?quote:Op maandag 30 december 2024 11:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Elk land zou toch liever andere soldaten sturen om te vechten ipv dat je eigen mensen in witte zaken terugkomen, of nooit meer terugkomen.
Wij besteden oorlogen ook gewoon uit hoor.
quote:Op maandag 30 december 2024 11:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Elk land zou toch liever andere soldaten sturen om te vechten ipv dat je eigen mensen in witte zaken terugkomen, of nooit meer terugkomen.
Waarom denk je dat dit een pyrrusoverwinning wordt? En nog veel belangrijker: denk je dat Rusland het ook zo zal zien?quote:
Omdat de kosten veel groter zijn dan de batenquote:Op maandag 30 december 2024 11:42 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dit een pyrrusoverwinning wordt?
Man man man, Pyrrhus inderdaad.quote:
Je bent het er dus niet mee eens, maar kun je ook uitleggen waarom?quote:Op maandag 30 december 2024 11:43 schreef oheng het volgende:
[..]
Man man man, Pyrrhus inderdaad.
Maar als mensen niet eens meer weten wat er anderhalf jaar geleden is gebeurd, hoe moeten ze dan van Pyrrhus afweten?
Het is alsof je tegen een langspeelplaat praat.
"Jamaar de russen rukken op hoor!!! En dus winnen ze!!!"
Bewijs jij eerst maar eens dat jouw stelling waar is:quote:Op maandag 30 december 2024 11:42 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dit een pyrrusoverwinning wordt? En nog veel belangrijker: denk je dat Rusland het ook zo zal zien?
Denk je dat Rusland het ook zo zal zien?quote:Op maandag 30 december 2024 11:43 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Omdat de kosten veel groter zijn dan de baten
Als de verliezen niet zo groot zijn waarom gaat de opmars dan niet sneller?quote:Op maandag 30 december 2024 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is totaal niet realistisch. Als dat waar was zouden ze binnen 1 jaar door hun leger heengaan.
Je bedoelt Putin? Die weet dat ook wel, maar die kan verder niet veel anders. hij heeft zijn lot aan de oorlog geknoopt.quote:Op maandag 30 december 2024 11:45 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Denk je dat Rusland het ook zo zal zien?
Want ik denk van niet.
Een oorlogseconomie is op de middellange termijn onhoudbaar. Want het sloopt de civiele economie. Dus vroeg of laat zal Rusland instorten. Rusland produceert niets waar iemand iets aan heeft, het is een pompstation met nukes. Alles ligt op z’n reet, hele sectoren worden leeggezogen omdat al het personeel bezig is in de oorlogseconomie of aan het front.quote:
Poetin wordt, net als alle andere megalomane dictators, omringd door "Yes-men". Ik weet niet of hij een realistische visie heeft op de zaken momenteel...quote:Op maandag 30 december 2024 11:48 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Je bedoelt Putin? Die weet dat ook wel, maar die kan verder niet veel anders. hij heeft zijn lot aan de oorlog geknoopt.
Klopt ja, en ze weten dat ook... Lekker fatalistisch volk is dat. "Maakt niet uit wie er wint, genaaid worden we toch wel."quote:De gemiddelde Russische burger boeit het niet. Ze worden genaaid als ze verliezen, en ze worden genaaid als ze winnen.
De mening van deze man is totaal irrelevant.quote:Op maandag 30 december 2024 11:50 schreef Scjvb het volgende:
Mss reeds gepost, en natuurlijk ook niet eens met binnenvallen van Oekraïne door de russen in 2022 maar het blijft een lastige kwestie hoe dit op te lossen:
https://www.msn.com/nl-nl(...)0e405853a7ebea&ei=74
Dit is gewoon argumentatie van de categorie “ja maar me gas is zo duur!!1” alleen dan van een minister in plaats van een of andere tokkie. Als Slowakije zonodig steeds de NAVO-tent in wil pissen, dan stappen ze er maar uit.quote:Volgens Kalinak is het in het belang van zijn land dat de oorlog zo snel mogelijk wordt beëindigd.
Zoiets dacht de wehrmacht bij Stalingrad ook: De beveiliging van de flanken besteden we uit aan de Hongaren en Roemenen.quote:Op maandag 30 december 2024 11:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik help het je hopen, maar voorlopig is er niet veel dat daarop wijst. Momenteel winnen ze; ook al kun je daar veel tegenin brengen, ze boeken gewoon gestaag voortgang.quote:Op maandag 30 december 2024 11:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een oorlogseconomie is op de middellange termijn onhoudbaar. Want het sloopt de civiele economie. Dus vroeg of laat zal Rusland instorten. Rusland produceert niets waar iemand iets aan heeft, het is een pompstation met nukes. Alles ligt op z’n reet, hele sectoren worden leeggezogen omdat al het personeel bezig is in de oorlogseconomie of aan het front.
Als je geen geld meer hebt, kan je geen oorlog voeren. En dan kan je hard roepen dat het je allemaal niks kan schelen en dat het doel de middelen heiligt, maar zonder geld houdt het simpelweg op.
Ik kijk vanaf het begin van de oorlog naar de materiele en financiele reserves.quote:Op maandag 30 december 2024 11:44 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Je bent het er dus niet mee eens, maar kun je ook uitleggen waarom?
Oekraïne hoeft alleen maar stand te houden. Het Russische kaartenhuis zakt vanzelf in elkaar. Jij staart je blind op marginale terreinwinst die er links en rechts wordt geboekt, maar er spelen hier zo veel factoren mee. Dan kan je roepen dat Rusland dat allemaal naast zich neerlegt maar zo werkt de wereld niet. Als ik nu door de regen moet fietsen kan ik ook roepen dat het me geen flikker kan schelen, maar ik word wel gewoon nat.quote:Op maandag 30 december 2024 11:55 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Ik help het je hopen, maar voorlopig is er niet veel dat daarop wijst. Momenteel winnen ze; ook al kun je daar veel tegenin brengen, ze boeken gewoon gestaag voortgang.
Het wordt hoog tijd dat ze weer terrein gaan verliezen, maar zie jij de Oekraïne dat succesvol doen?
Het maakt óók mij niet echt blij.quote:Op maandag 30 december 2024 11:53 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De mening van deze man is totaal irrelevant.
[..]
Dit is gewoon argumentatie van de categorie “ja maar me gas is zo duur!!1” alleen dan van een minister in plaats van een of andere tokkie. Als Slowakije zonodig steeds de NAVO-tent in wil pissen, dan stappen ze er maar uit.
Ondertussen worden er iedere dag 100+ dode russen gezien en geteld. Vandaag 205.quote:Op maandag 30 december 2024 11:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zelfs pessimisten als De Wijk en consorten geven nu aan dat Rusland qua reserves bijna alles erdoor gedraaid heeft, en dat er in het tweede semester van 2025 waarschijnlijk wel problemen gaan ontstaan aan het front.quote:Op maandag 30 december 2024 11:56 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik kijk vanaf het begin van de oorlog naar de materiele en financiele reserves.
We hebben het hier 1-2 jaar geleden al over gehad dat zo rond eind 2024 het einde in zicht zou komen.
Ik volg bijna alleen maar russische bronnen.
Daarom zaten bepaalde mensen hier ook in het Wagner/Pringels kanaal, omdat we wisten dat dat potentieel een probleem zou kunnen worden.
Appeasement is nog nooit een oplossing geweest en zal dat nu ook niet zijn.quote:Op maandag 30 december 2024 11:59 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Het maakt óók mij niet echt blij.
Maar het is geen vreemd 'iets' dat van meerdere kanten naarstig wordt gezocht naar oplossingen.
Totaal onnodige doden als gevolg van een ogenschijnlijk geestenzieke en oorlogszuchtige dictator!quote:Op maandag 30 december 2024 12:00 schreef oheng het volgende:
[..]
Ondertussen worden er iedere dag 100+ dode russen gezien en geteld. Vandaag 205.
Ik mag hopen dat ik niet hoef uit te leggen dat het werkelijke aantal doden+gewonden vele malen hoger is?
Als, als, als.
Is uiteraard ook niet goed! Daar heeft u gelijk aan.quote:Op maandag 30 december 2024 12:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Appeasement is nog nooit een oplossing geweest en zal dat nu ook niet zijn.
quote:Op maandag 30 december 2024 11:50 schreef Scjvb het volgende:
Mss reeds gepost, en ben het natuurlijk ook niet eens met binnenvallen van Oekraïne door de russen in 2022 maar het blijft een lastige kwestie hoe dit op te lossen:
https://www.msn.com/nl-nl(...)0e405853a7ebea&ei=74
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |