Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uitzendingen kan je met beeld terugkijken via uitzending gemist van Ziggo
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Overzicht van de 34 moderne klassiekers die dit jaar in De Witte Trui (alternatieve lijst op MuMe met nummers die max. 10 jaar oud mogen zijn) én in de Top 2000 staan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.23 gehad, nog 11 te gaan.
Under the Pressure is een van de nummers die in beide lijsten bovengemiddeld goed scoort
[ Bericht 5% gewijzigd door Gretzl op 29-12-2024 22:37:10 ]
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Jawel hoor. Gewoon wel geinige hoempapa en hij laat er lekker dronken doorheen, ik vind het wel geinig
Op zondag 29 december 2024 22:20 schreef WismutVeilchen83 het volgende: Je vraagt je af waarom de ene outro die minutenlang duurt wel helemaal gedraaid wordt en andere jaarlijks worden afgekapt. Wat is dat op gebaseerd?
De mentale staat van de DJ
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
Op zondag 29 december 2024 22:21 schreef DecoAoreste het volgende: Die overstroming in Valkenburg was trouwens wel fucked up, we waren daar toevallig vlak daarna op vakantie.
Komt wel dichtbij zo.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht. Op 't randje en erover. Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Op zondag 29 december 2024 22:21 schreef DecoAoreste het volgende: Die overstroming in Valkenburg was trouwens wel fucked up, we waren daar toevallig vlak daarna op vakantie.
Komt wel dichtbij dan.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
Op zondag 29 december 2024 22:21 schreef WismutVeilchen83 het volgende: Overigens is dit echt de slechtste van Rowwen Hèze in de lijst. Dus kritiek op het nummer is op zijn plaats.
Ze staan er zo vaak in dat ik gewoon de kracht er niet meer voor heb om hierover te klagen.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Ja ik weet het niet, bij negen van de tien zou ik dit kut vinden
Toen ik in Tilburg studeerde, zat er in het eerste jaar een kerel bij mij op de studie uit de buurt van Maastricht. Die had zo'n zware tongval, zelfs als hij normaal Nederlands probeerde te praten, was er geen chocola van te maken.
Op zondag 29 december 2024 22:20 schreef Gretzl het volgende: Overzicht van de 34 moderne klassiekers die dit jaar in De Witte Trui (alternatieve lijst op MuMe met nummers die max. 10 jaar oud mogen zijn) én in de Top 2000 staan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.23 gehad, nog 11 te gaan.
Under the Pressure is een van de nummers die in beide lijsten bovengemiddeld goed scoort
Luisteren ze zelfs op MuMe naar Olivia Rodrigo? Dat valt me toch van ze tegen
Verder wel prima lijstje De beide hiphopplaten zijn zoals gezegd niet helemaal mijn smaak maar kan wel snappen dat dat ze goed bevalt.
Vind die reprise bij Willem Holleeder omhoog erger
[..] Luisteren ze zelfs op MuMe naar Olivia Rodrigo? Dat valt me toch van ze tegen
Verder wel prima lijstje De beide hiphopplaten zijn zoals gezegd niet helemaal mijn smaak maar kan wel snappen dat dat ze goed bevalt.
Vampire geweldige song
Op zondag 29 december 2024 22:23 schreef Hamlapjes het volgende: Toen ik in Tilburg studeerde, zat er in het eerste jaar een kerel bij mij op de studie uit de buurt van Maastricht. Die had zo'n zware tongval, zelfs als hij normaal Nederlands probeerde te praten, was er geen chocola van te maken.
In Tilburg gaan studeren als je uit Maastricht komt is ook een keuze.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
Op zondag 29 december 2024 22:23 schreef Hamlapjes het volgende: Toen ik in Tilburg studeerde, zat er in het eerste jaar een kerel bij mij op de studie uit de buurt van Maastricht. Die had zo'n zware tongval, zelfs als hij normaal Nederlands probeerde te praten, was er geen chocola van te maken.
ik heb een Drentse collega die ook als ie z'n best doet vaak nauwelijks te verstaan is
Ik vraag me soms af of m'n pa langzaamaan dementerend is. Hij is niet meer zo scherp als voorheen, vergeet ook soms dingen op de korte termijn, en heeft soms moeite met het beantwoorden van een vraag Weet alleen niet of er specifieke dingen zijn om op te letten die misschien het een en ander kan uitsluiten.
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
Over chocolade gesproken..
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht. Op 't randje en erover. Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Op zondag 29 december 2024 22:24 schreef Zorro het volgende: Ik trek die stem niet zo. Alleen A Forest vind ik wel een lekker nummer , de rest van the Cure, mwah.
A Forest heb ik nog regelmatig als stemplaat gehad Deze vind ik ook niet heel denderend
Jeroen van Inkel, vroeger was het een instituut. Nu hoort hij in een instituut.
Grappen herhalen dat doe ik nooit
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Ik vraag me soms af of m'n pa langzaamaan dementerend is. Hij is niet meer zo scherp als voorheen, vergeet ook soms dingen op de korte termijn, en heeft soms moeite met het beantwoorden van een vraag Weet alleen niet of er specifieke dingen zijn om op te letten die misschien het een en ander kan uitsluiten.
Wat vervelend! Ik heb bij mijn vader het gevoel dat hij Korsakov door alcoholgebruik heeft, maar weet ook niet zo goed wat ik daar mee aan moet
Op zondag 29 december 2024 22:24 schreef TheVulture het volgende: Lul maar het hele intro weer vol met nikszeggende trivia, het lijkt godverdomme Bart Arends wel
Bart is toch helemaal niet van de onnodig lange muzikale intermezzo's?
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
[..] Dat was die wel en zou die nog steeds zijn als die hoeveelheid onzin wat zou beteugelen. Qua stem en intonatie is die nog steeds een van de betere.
Walsje en heyyyyy hooooo is wel irritant, verder achja
[..] Ik vraag me soms af of m'n pa langzaamaan dementerend is. Hij is niet meer zo scherp als voorheen, vergeet ook soms dingen op de korte termijn, en heeft soms moeite met het beantwoorden van een vraag Weet alleen niet of er specifieke dingen zijn om op te letten die misschien het een en ander kan uitsluiten.
[..] Ik heb wel respect voor mensen in de zorg. Ik zou het zelf echt niet kunnen. Ben zelf erg blij met mijn prikkelarme omgeving op kantoor. Anderen zullen dat wel weer geestdodend vinden. Zo voor ieder wat wils zullen we maar zeggen.
Ik kan me voorstellen dat dat menselijke aspect je voldoening gaf
Gaf zeker veel voldoening.
Had een keer een patiént. Net met pensioen, longkanker, niet te genezen, dus was palliatieve behandeling. Was een grote Rush fan. Had hij een keer verteld tijdens een behandeling. Hij moest iets van 24x behandeld worden, 5x per week, dus je leert dat soort patiënten echt goed kennen. Hebben echt veel over muziek gepraat, soms zelf zoveel dat ik andere collega's mijn werk liet overnemen en ik lekker met de patiént bleef lullen Van Rush tot Tool tot David Bowie, alles kwam voorbij.
Had zijn liefde voor Rush onthouden en bij zijn laatste behandeling had ik ipv standaard radio Spotify erop gegooid met zijn favoriete Rush nummers. Hij had tranen in zijn ogen en zoveel dankbaarheid voor zoiets simpels. Gewoon puur omdat hij gezien en gehoord voelde en geen nummertje was ....
Dat zal mij altijd bijblijven.
Verder vond ik het vooral heel lastig om jonge mensen te behandelen. Nou ja, lastig als in, ik kon dat veel lastiger loslaten en nam het wel eens mee naar huis en dan duurde het wel even een paar dagen voordat ik het los kon laten of een plek kon geven.
[..] Prima DJ is objectief gewoon onmogelijk als je zoals hem voortdurend door intro’s heen praat. Dat is gewoon pure minachting van de luisteraar
Dat is wat een dj doet vriend, anders heet t spotifylijst
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Mijn dochter is enorm groot fan van Olivia, ik heb al haar nummers dus tot in den treure gehoord maar ik waardeer haar muziek inmiddels echt wel. Vind het (gemiddeld) beter en leuker dan een Sabrina Carpenter
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
Het is best lastig. Soms verbergen ze het ook en doen ze alsof er niets aan de hand is. Hier vind je meer informatie daarover.
[..] Hun nieuwe album is goed inderdaad! Wil ze ooit echt nog eens keer live zien
Ja, lijkt me stiekem zeker tof om ze live te zijn Denk zeker de moeite waard voordat het te laat is, zoals het bij sommige van de oudere bands die ik had willen zien
Het is soms ook heel moeilijk om te zien. Vooral omdat het vaak niet gaat om de klassieke dingen als iets vergeten.
Herkenpunten: - Valt hij vaak in slaap/even weg? - Durft hij de laatste tijd standaard dingen niet meer? - Gaat hij bepaalde dingen uit de weg? - Laat hij zijn huis versloffen? (mijn moeder was bijvoorbeeld altijd wel bezig met haar planten, zag veel later pas dat de planten in de vensterbank helemaal verdord waren) - Is die veel passiever?
[..] Mijn dochter is enorm groot fan van Olivia, ik heb al haar nummers dus tot in den treure gehoord maar ik waardeer haar muziek inmiddels echt wel. Vind het (gemiddeld) beter en leuker dan een Sabrina Carpenter
Had een keer een patiént. Net met pensioen, longkanker, niet te genezen, dus was palliatieve behandeling. Was een grote Rush fan. Had hij een keer verteld tijdens een behandeling. Hij moest iets van 24x behandeld worden, 5x per week, dus je leert dat soort patiënten echt goed kennen. Hebben echt veel over muziek gepraat, soms zelf zoveel dat ik andere collega's mijn werk liet overnemen en ik lekker met de patiént bleef lullen Van Rush tot Tool tot David Bowie, alles kwam voorbij.
Had zijn liefde voor Rush onthouden en bij zijn laatste behandeling had ik ipv standaard radio Spotify erop gegooid met zijn favoriete Rush nummers. Hij had tranen in zijn ogen en zoveel dankbaarheid voor zoiets simpels. Gewoon puur omdat hij gezien en gehoord voelde en geen nummertje was ....
Dat zal mij altijd bijblijven.
Verder vond ik het vooral heel lastig om jonge mensen te behandelen. Nou ja, lastig als in, ik kon dat veel lastiger loslaten en nam het wel eens mee naar huis en dan duurde het wel even een paar dagen voordat ik het los kon laten of een plek kon geven.
Mooi gebaar, dat zal hem erg gelukkig gemaakt hebben denk ik
Dat lijkt me dus erg naar aan het zorg gedeeltelijk. Naast dat ik moeilijk tegen zieke mensen kan, lijkt me al die ellende die je soms ziet moeilijk om los te laten. Vooral als ze jong zijn ja.
Nogmaals, dikke respect
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
[..] Het is soms ook heel moeilijk om te zien. Vooral omdat het vaak niet gaat om de klassieke dingen als iets vergeten.
Herkenpunten: - Valt hij vaak in slaap/even weg? - Durft hij de laatste tijd standaard dingen niet meer? - Gaat hij bepaalde dingen uit de weg? - Laat hij zijn huis versloffen? (mijn moeder was bijvoorbeeld altijd wel bezig met haar planten, zag veel later pas dat de planten in de vensterbank helemaal verdord waren) - Is die veel passiever?
Denk dat op die punten eigenlijk maar eentje echt definitief ja kan zeggen, maar dat doet ie al langer 4e punt is wat lastiger, aangezien mijn stiefma nog een stuk jonger is, en daarmee misschien ook dat aspect verhult. Nu is het wel zo dat hij graag tuiniert, en dat gaat nog prima.
Zal dit lijstje in gedachte houden, denk dat het wel een mooie houvast geeft
Stiefma werkt overigens in een verzorgingstehuis voor bejaarden, dus die zou het misschien ook wel opvallen.
[..] Die loopt al een tijdje tegen z'n DAB aan toch? Maar weet het telkens toch weer een jaartje uit te stellen.
Ik zag ergens dit jaar een kop met 'Vrouw van Rob de Nijs in diepe rouw om verlies.' Ik dacht, heb ik het gemist dat Rob is overleden Bleek het om hun hond te gaan. Ook erg, maar het was natuurlijk een doelbewuste clickbait
[..] Luisteren ze zelfs op MuMe naar Olivia Rodrigo? Dat valt me toch van ze tegen
Denk dat we Olivia Rodrigo qua kwaliteiten eerder in de categorie Taylor en Dua Lipa kunnen scharen dan de dertien-in-een-zijn popsterren. Ze schrijft geweldige teksten en heeft een superbe uitstraling.
Ik ben niet geheel verbaasd dat ze dit jaar ook eindelijk een beetje is doorgebroken in het MuMe-bastion. Lang niet elke nieuwe vrouwelijke (mainstream) popster is dat gegeven.
[..] Denk dat we Olivia Rodrigo qua kwaliteiten eerder in de categorie Taylor en Dua Lipa kunnen scharen dan de dertien-in-een-zijn popsterren. Ze schrijft geweldige teksten en heeft een superbe uitstraling.
Ik ben niet geheel verbaasd dat ze dit jaar ook eindelijk een beetje is doorgebroken in het MuMe-bastion. Lang niet elke nieuwe vrouwelijke (mainstream) popster is dat gegeven.
[..] Denk dat we Olivia Rodrigo qua kwaliteiten eerder in de categorie Taylor en Dua Lipa kunnen scharen dan de dertien-in-een-zijn popsterren. Ze schrijft geweldige teksten en heeft een superbe uitstraling.
Ik vind dat haar muziek ook nog af en toe wel een beetje pit heeft, dat bevalt me nog wel aan haar.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
[..] "Het werd Zomer" is dan ook tekstuele vrijheid voor keihard in het gezicht klaarkomen
Hometown Glory is daar het vervolg op?
Probleem is dat dit appartement alleen een oude warmtepomp heeft. Onder de 5 graden valt die regelmatig uit omdat de compressor te koud is, en door de geen isolatie hou je niet bepaald warmte vast
[..] Probleem is dat dit appartement alleen een oude warmtepomp heeft. Onder de 5 graden valt die regelmatig uit omdat de compressor te koud is, en door de geen isolatie hou je niet bepaald warmte vast
[..] Denk dat op die punten eigenlijk maar eentje echt definitief ja kan zeggen, maar dat doet ie al langer 4e punt is wat lastiger, aangezien mijn stiefma nog een stuk jonger is, en daarmee misschien ook dat aspect verhult. Nu is het wel zo dat hij graag tuiniert, en dat gaat nog prima.
Zal dit lijstje in gedachte houden, denk dat het wel een mooie houvast geeft
Stiefma werkt overigens in een verzorgingstehuis voor bejaarden, dus die zou het misschien ook wel opvallen.
Ah zijn partner is er (gelukkig) nog wel, dan maakt het inderdaad lastiger te herkennen. Want daar zie je vaak toch wel dat de partner het verhuld om de ander zolang mogelijk thuis te houden. Was ook zo met mijn oma en dementerende opa 25 jaar terug.
Overigens heb ik bij het terugkijken niet het gevoel gehad iets te missen. Het laatste halfjaar voordat het werd vastgesteld was er wel veel aan de hand, al was er ook het vermoeden van depressiviteit. Maar van daarvoor eigenlijk niet iets wat ik zou kunnen benoemen.
Dus het kan ook heel lastig zijn.
[..] Oprechte vraag van iemand voor wie Adele liedjes inwisselbaar zijn. Waarom raakt dit nummer je zo?
Ik moet altijd aan mijn thuisstadje denken. Dat ik 's avonds laat over een uitgestorven dorpsplein loop. Ik heb een tijdje best moeilijk in mijn emoties gezeten dan ging ik laat een wandeling maken met een jointje en dit soort muziek op.