Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op zondag 29 december 2024 16:58 schreef Evenstar het volgende: Volgend jaar gewoon Slipknot en Korn genot op Sweden Rock Good old times, kan ik mij even 20 jaar jonger voelen.
Kunnen we niet People = Shit in de lijst stemmen?
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
Op zondag 29 december 2024 17:01 schreef peaceman het volgende: 605 Hammer To Fall Queen 604 Chan Chan Buena Vista Social Club 603 Where Did You Sleep Last Night Nirvana 602 Shape Of My Heart Sting 601 Morgen Wordt Fantastisch Acda en De Munnik 600 A Gentleman's Excuse Me Fish 599 Feel Good Inc. Gorillaz 598 Driving Home For Christmas Chris Rea 597 Snow (Hey Oh) Red Hot Chili Peppers 596 'k Heb Je Lief Paul de Leeuw 595 Teardrop Massive Attack 594 Hier Kom Ik Weg Daniël Lohues
Laatste kerstplaat in de lijst?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
605 Hammer To Fall Queen 604 Chan Chan Buena Vista Social Club 603 Where Did You Sleep Last Night Nirvana 602 Shape Of My Heart Sting 601 Morgen Wordt Fantastisch Acda en De Munnik 600 A Gentleman's Excuse Me Fish 599 Feel Good Inc. Gorillaz 598 Driving Home For Christmas Chris Rea heeft ie iin de file gestaan? 597 Snow (Hey Oh) Red Hot Chili Peppers 596 'k Heb Je Lief Paul de Leeuw 595 Teardrop Massive Attack 594 Hier Kom Ik Weg Daniël Lohues
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
605 Hammer To Fall Queen 604 Chan Chan Buena Vista Social Club 603 Where Did You Sleep Last Night Nirvana 602 Shape Of My Heart Sting 601 Morgen Wordt Fantastisch Acda en De Munnik 600 A Gentleman's Excuse Me Fish 599 Feel Good Inc. Gorillaz 598 Driving Home For Christmas Chris Rea 597 Snow (Hey Oh) Red Hot Chili Peppers 596 'k Heb Je Lief Paul de Leeuw 595 Teardrop Massive Attack 594 Hier Kom Ik Weg Daniël Lohues
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer Ik niet meer kan, Niet meer ik Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
Op zondag 29 december 2024 17:03 schreef essnhills het volgende: 605 Hammer To Fall Queen 604 Chan Chan Buena Vista Social Club 603 Where Did You Sleep Last Night Nirvana 602 Shape Of My Heart Sting 601 Morgen Wordt Fantastisch Acda en De Munnik 600 A Gentleman's Excuse Me Fish 599 Feel Good Inc. Gorillaz 598 Driving Home For Christmas Chris Rea 597 Snow (Hey Oh) Red Hot Chili Peppers 596 'k Heb Je Lief Paul de Leeuw 595 Teardrop Massive Attack 594 Hier Kom Ik Weg Daniël Lohues
Op zondag 29 december 2024 17:05 schreef Nizno het volgende: Ik had nog een sarpassiootje over... tht eigenlijk gisteren... ruik kijk proef.... smaakte prima nu
Op zondag 29 december 2024 17:05 schreef Nizno het volgende: Ik had nog een sarpassiootje over... tht eigenlijk gisteren... ruik kijk proef.... smaakte prima nu
Even in de magnetron dan maar
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer Ik niet meer kan, Niet meer ik Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Pieterse? Nee, die is veel leuker en doet aan veldrijden.
[..] Ze hebben slechts in 115 gevallen de regels overtreden, aldus de aanklager. Zullen dus wel vrijgesproken worden.
Ik gok dat ze in eerste instantie wel een straf gaan krijgen. Maar dan een fopstraf. Of wel een serieuze straf, die dan in hoger beroep wordt geschrapt.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Maar dat is ook een wielrenster. Althans dat denkt ze.
[..] Een vriend van me woont net boven Maastricht. Ik ga het even in mijn achterhoofd houden [..]
Zou ik zeker doen als ik jou was.
quote:
Ja, op een matras slapen is wel een stuk fijner! Zit er ook nog een koelkastje bij?
Tegen betaling wel ja. Vorig jaar voor het eerst erbij gedaan (fucking koude editie, dus was misschien niet eens nodig geweest, maar gaan we wel weer erbij boeken ja).
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Daar kan ik me van alles bij voorstellen. Ik wil weer een keer naar een warm land na de Kerst.
We zijn net 2 weken geleden terug gekomen van Curaçao, maar die klimaatswisseling bij terugkomst is altijd een drama. Gelukkig gaan we over een maand naar Lapland…
Maar wel een goede tip! Zo wordt Pinkpop weer een beetje leuk
quote:
Tegen betaling wel ja. Vorig jaar voor het eerst erbij gedaan (fucking koude editie, dus was misschien niet eens nodig geweest, maar gaan we wel weer erbij boeken ja).
Juist in zo'n koude editie is het heerlijk om op een echt matras te slapen.
[..] We zijn net 2 weken geleden terug gekomen van Curaçao, maar die klimaatswisseling bij terugkomst is altijd een drama. Gelukkig gaan we over een maand naar Lapland…
Lekker zeg. We zitten nog altijd vast aan de schoolvakanties van Lennon en kunnen dus eigenlijk niet buiten de schoolvakanties om. Die klimaatwisseling is inderdaad wel een dingetje maar daar heb je na Lapland mogelijk minder last van.
[..] Krist heb ik altijd een fijne bassist gevonden
Je hoort toch vooral de cello
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Lekker zeg. We zitten nog altijd vast aan de schoolvakanties van Lennon… Die klimaatwisseling is inderdaad wel een dingetje maar daar heb je na Lapland mogelijk minder last van.
daar heb je extreem goede thermozooi nodig. En tijd! elke keer als je je hokje uit gaat dan ben je weer bijna 30 minuten bezig om je kleren weer allemaal aan te doen
[..] daar heb je extreem goede thermozooi nodig. En tijd! elke keer als je je hokje uit gaat dan ben je weer bijna 30 minuten bezig om je kleren weer allemaal aan te doen
Klinkt als niets voor mij. Lennon wil wel graag een keer naar IJsland. Dat gaan we een keer doen in de herfstvakantie.
[..] daar heb je extreem goede thermozooi nodig. En tijd! elke keer als je je hokje uit gaat dan ben je weer bijna 30 minuten bezig om je kleren weer allemaal aan te doen
laagjes, vooral laagjes, en (merino)wol
...maar ja als het daar -30 is, vooral in de bergen, ben je wel een tijdje bezig met aan- en uitkleden
Het was begin juli en ik geloof dat we 1 van de dagen krap 18 graden hebben gehaald. Met een zonnetje valt dat nog mee, maar die was er ook weinig. Koelde s avonds ook rap af.
[..] Klinkt als niets voor mij. Lennon wil wel graag een keer naar IJsland. Dat gaan we een keer doen in de herfstvakantie.
mijn zus is met de kinderen heen geweest. die heeft ook echt niets met kou hier in NL. Daar was het zo'n beleving dat ze er alles wel voor over had. Enige nadeel was dat je voor de kerstman vooraf al had moeten reserveren dus dat was niet meer mogelijk en de jongste van mn zus heeft in zn blote niksie (naja sokken en schoenen had ie aan) buiten gestaan voor 3 tellen, net genoeg om een foto van zn achterkant te laten maken en toen weer rennen naar binnen bij de kachel
[..] Het was begin juli en ik geloof dat we 1 van de dagen krap 18 graden hebben gehaald. Met een zonnetje valt dat nog mee, maar die was er ook weinig. Koelde s avonds ook rap af.
Hmmm, mijn eerdere ervaring met sneeuw en kou boven de Poolcirkel bij -20 is dat de kou daar heel anders is dan hier. De meegenomen thermokleding heb ik toen nauwelijks gebruikt, de helft ging weer in de verpakking mee terug…
[..] Wow, heftig. Ken je die oplaadbare, verwarmde kussens die ze nu hebben? Was een uitkomst voor een vriend die een hernia heeft…
Heeft natuurlijk ook wel met houding te maken, maar ik heb duidelijk een paar zwakkere plekken en bindweefsel wat snel vast gaat zitten. Maar goed, het is ook niet zo dat ik dagelijks pijn heb hoor, maar wel stijfheid in de rug. Behalve met warmte Ja, dat is misschien wel wat.
[..] mijn zus is met de kinderen heen geweest. die heeft ook echt niets met kou hier in NL. Daar was het zo'n beleving dat ze er alles wel voor over had. Enige nadeel was dat je voor de kerstman vooraf al had moeten reserveren dus dat was niet meer mogelijk en de jongste van mn zus heeft in zn blote niksie (naja sokken en schoenen had ie aan) buiten gestaan voor 3 tellen, net genoeg om een foto van zn achterkant te laten maken en toen weer rennen naar binnen bij de kachel
Ik heb er niet alles voor over, daarom zijn we ook nog niet geweest. Ik ga liever naar warmere landen. Als we gaan, gaan we ook niet langer dan een paar dagen.
Erg vervelend die comeback van Train in het Nederlands
[..] Hmmm, mijn eerdere ervaring met sneeuw en kou boven de Poolcirkel bij -20 is dat de kou daar heel anders is dan hier. De meegenomen thermokleding heb ik toen nauwelijks gebruikt, de helft ging weer in de verpakking mee terug…
zus en de jeugd hebben de kleren wel gebruikt in Lapland. Maar goed dat zijn in NL ook mietjes die minstens 20 graden (liefst 22) op de verwarming willen hebben
Ik heb er niet alles voor over, daarom zijn we ook nog niet geweest. Ik ga liever naar warmere landen. Als we gaan, gaan we ook niet langer dan een paar dagen.
Ja allemaal van die sellout samenwerkingen en dit is ook niks
Trouwens de eerste keer dat ik dit hoor geloof ik, ik was al vergeten dat ze weer muziek maken.
[..] Ja, dat is ook niet ideaal, maar dan heb je tenminste nog ergens dat je je aangenaam voelt. Dat is met maximaal 18 graden niet zo.
Nou, ik heb zelf 10x liever 18 graden dan 30+. Ben geen festivalganger verder maar ik kan dus enorm slecht tegen de hitte. Doe dan maar wat koeler en dat ik zelf nog een beetje controle erover heb qua je ervoor kleden.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
[..] Ja, dat is ook niet ideaal, maar dan heb je tenminste nog ergens dat je je aangenaam voelt. Dat is met maximaal 18 graden niet zo.
precies. zonder sauna had het al met al nog erger gevoeld. Desondanks een leuk weekend gehad hoor. Maar ijskoud bier is ook heeeeeeeeel vaak plassen als het koud is.
[..] precies. zonder sauna had het al met al nog erger gevoeld. Desondanks een leuk weekend gehad hoor. Maar ijskoud bier is ook heeeeeeeeel vaak plassen als het koud is.
Dit is misschien wel de beste reden om geen glamping te overwegen