Ah ja, dat doe ik ook. In zn 1 bij t stoplicht.quote:Op zaterdag 14 december 2024 17:20 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dus dan heeft mijn huidige instructeur wel gelijk en mijn oude niet? Die oude zei dat namelijk, dat ze kromtrekken als je teveel de bedrijfsrem (zo heet de normale rem officiëel) gebruikt.
Mijn huidige instructeur flipt hem dan weer als je hem in zn 1 zet bij een stoplicht. Nee hij moet per se in zn vrij omdat dan de koppeling niet stuk zou gaanHet duurt dus telkens eeuwen voordat ik weg ben gereden want hij moet per se in z'n vrij. En oh wee als ik de knipperlichten aanzet als ik bij het stoplicht in de rij sta om rechtsaf te slaan en de rij is lang. Nee die mogen pas aan zodra ik dichter bij het stoplicht ben
Dag voor kerstquote:
Dat is echt 1 van de drukste dagen van het jaar qua auto's op de weg toch?quote:
Maar het gaat om theorie gelukkigquote:Op zondag 15 december 2024 21:10 schreef DX11 het volgende:
[..]
Dat is echt 1 van de drukste dagen van het jaar qua auto's op de weg toch?
Zojuist de bevestiging gekregen dat ik op 4 januari mag beginnen met rijlesquote:
Jij kan dat wel gewoon in één keer halen. Voor mij is het spannend ivm gezondheidsproblemen. Maar ik ben wel door de medische rijtest dus ik zou het gewoon moeten kunnen halen.quote:Op dinsdag 17 december 2024 14:12 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Zojuist de bevestiging gekregen dat ik op 4 januari mag beginnen met rijlesIk vind het spannend.
Ook meteen een gezondheidsverklaring ingevuld.
Anticiperen kan je leren!quote:Op donderdag 19 december 2024 20:19 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Vandaag ook weer niet goed.
- Achterlijke besloot om midden op de autosnelweg ineens keihard te gaan remmen, zonder alarmlichten, waarschijnlijk autopech. Ik remde wel maar instructeur moest toch ingrijpen om me naar de linkerbaan te doen. Ik dacht dat ik wel genoeg had geremd hij zei nee. En dit is dus vlak voor mijn examen.
- Achterlijke gooide zijn auto er gewoon zo voor op de rotonde terwijl ik op de rotonde reed. Ingreep
- Bocht te wijd genomen op rotonde ingreep, ja dat was mijn schuld
- Achterlijke ging zonder te knipperen zomaar vlak voor me van de linker naar de rechterbaan (2 rijstroken in een richting) ik zag het wel op tijd dus heb getoeterd en geen ingreep
Nou... sommige mensen misschien nietquote:
Men zegt dat je autorijden nooit verleert , maar ik rijd significant slechter als ik een tijdje niet gereden heb dan wanneer ik regelmatig rijles heb.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:27 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Hoeveel tijd tot je alles vergeten bent?
Als je na twee weken je vaardigheden verliest kun je beter nog geen examen doen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:50 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Men zegt dat je autorijden nooit verleert , maar ik rijd significant slechter als ik een tijdje niet gereden heb dan wanneer ik regelmatig rijles heb.
Staat gepland en gaat niet meer worden gewijzigd, maar dank voor de suggestie hoor.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:49 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Als je na twee weken je vaardigheden verliest kun je beter nog geen examen doen.
Mijn allerlaatste voor de vakantie ging wel goed hoor, die rijles.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:48 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Waar merk je dat dan in? Wat gebeurt er (niet) bijvoorbeeld?
quote:Op donderdag 19 december 2024 20:19 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Vandaag ook weer niet goed.
- Achterlijke besloot om midden op de autosnelweg ineens keihard te gaan remmen, zonder alarmlichten, waarschijnlijk autopech. Ik remde wel maar instructeur moest toch ingrijpen om me naar de linkerbaan te doen. Ik dacht dat ik wel genoeg had geremd hij zei nee. En dit is dus vlak voor mijn examen.
- Achterlijke gooide zijn auto er gewoon zo voor op de rotonde terwijl ik op de rotonde reed. Ingreep
- Bocht te wijd genomen op rotonde ingreep, ja dat was mijn schuld
- Achterlijke ging zonder te knipperen zomaar vlak voor me van de linker naar de rechterbaan (2 rijstroken in een richting) ik zag het wel op tijd dus heb getoeterd en geen ingreep
quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:32 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Nou heb ik ivm de feestdagen dus geen rijles dus nu vergeet ik alles weer. Want in Nederland mag je helaas niet oefenen, behalve tijdens de rijles.
En ik heb over 2 weken al rijexamen nou dat gaat lekker dus.
Als je nu (stel je voor... ) zakt, kun je natuurlijk gewoon emigreren naar een land waar je dat wél mag, oefenen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:32 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Nou heb ik ivm de feestdagen dus geen rijles dus nu vergeet ik alles weer. Want in Nederland mag je helaas niet oefenen, behalve tijdens de rijles.
En ik heb over 2 weken al rijexamen nou dat gaat lekker dus.
Of je plant gewoon een herexamen inquote:Op vrijdag 3 januari 2025 16:33 schreef Donkergroen het volgende:
[..]
Als je nu (stel je voor... ) zakt, kun je natuurlijk gewoon emigreren naar een land waar je dat wél mag, oefenen.
En als het wel mocht, leek je dat dan (in jouw geval) verstandig, zonder instructeur "oefenen"? Er is dan niemand die je corrigeert of ingrijpt als het mis gaat hè.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:32 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Want in Nederland mag je helaas niet oefenen, behalve tijdens de rijles.
In de meeste EU landen mag je onder begeleiding van een ervaren bestuurder gewoon oefenen. Nederland is hier best uitzonderlijk in.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 03:18 schreef r_one het volgende:
[..]
En als het wel mocht, leek je dat dan (in jouw geval) verstandig, zonder instructeur "oefenen"? Er is dan niemand die je corrigeert of ingrijpt als het mis gaat hè.
Dat weet ik. Maar mijn vraag was: lijkt het je verstandig, zonder instructeur, zonder dubbele bediening?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 07:25 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
In de meeste EU landen mag je onder begeleiding van een ervaren bestuurder gewoon oefenen. Nederland is hier best uitzonderlijk in.
Aangezien dit in de meeste EU landen gewoon standaard is zie ik niet in waarom dit in Nederland niet zou kunnen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:32 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar mijn vraag was: lijkt het je verstandig, zonder instructeur, zonder dubbele bediening?
Heb je dit nooit met je vader geoefend op de parkeerplaats dan?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:03 schreef SEMTEX het volgende:
Eerste les achter de rug. Wat een rare gewaarwording is dat. Ik heb jarenlang dromen gehad dat ik aan het rijden was, me besefte dat ik niet kon rijden en geen rijbewijs had, en voelde me dan angstig in mijn droom. Dat zijn eigenlijk symbolische dromen met metaforen die op iets anders duiden, maar rijden heeft daardoor iets mythisch voor me gekregen denk ik, ook omdat ik er zo extreem laat aan begonnen ben.
We hebben dit keer vooral gefocust op sturen en de richtingaanwijzers gebruiken. Ik heb al gereden op de weg, twee rotondes, waarvan een turborotonde en ik heb lekker kunnen overpakken op een parkeerplaats. Volgende week weer!
Als je in het bezit bent van rijbewijs B is het zeker verstandig om met de auto te gaan, behalve als je naar centrum Amsterdam moet want daar kan je nergens parkeren.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:32 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar mijn vraag was: lijkt het je verstandig, zonder instructeur, zonder dubbele bediening?
In de rest van Europa kunnen ze ook veel minder goed rijden.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 07:25 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
In de meeste EU landen mag je onder begeleiding van een ervaren bestuurder gewoon oefenen. Nederland is hier best uitzonderlijk in.
Dat is niet gebaseerd op feiten, een beetje een chauvinistische gedachte van wij zijn beter dan de rest. In werkelijkheid kunnen Britten veel beter rijden dan wij.quote:Op zondag 5 januari 2025 07:15 schreef Ridocar het volgende:
[..]
In de rest van Europa kunnen ze ook veel minder goed rijden.
Volgens de link gaat het voorlopig niet vriezen.quote:Op zondag 5 januari 2025 07:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dat is niet gebaseerd op feiten, een beetje een chauvinistische gedachte van wij zijn beter dan de rest. In werkelijkheid kunnen Britten veel beter rijden dan wij.
https://nos.nl/l/2550530
[ afbeelding ]
Jouw chauvinistische fingerspitzengefühl oook niet.quote:Op zondag 5 januari 2025 07:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Volgens de link gaat het voorlopig niet vriezen.
Maar je plaatje laat iets anders zien, namelijk het aantal verkeersslachtoffers per land. Dat is niet terug te brengen naar de kwaliteit van rijopleidingen.
Ik ben in heel Europa geweest en ik kan zeggen dat het in heel veel landen aardig beroerd gesteld is met de rijvaardigheid, of iig het veiligheidsbewustzijn van de gemiddelde bestuurder. Dan heb ik het niet over afwijkende verkerrsregels (ik ken ze wel, ex-beroepschauffeur), maar dat er meer risico wordt genomen.quote:Op zondag 5 januari 2025 07:55 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Jouw chauvinistische fingerspitzengefühl oook niet.
Ik vertrouw statistieken over het aantal verkeersdoden meer dan jouw chauvinistische mening.quote:Op zondag 5 januari 2025 08:04 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik ben in heel Europa geweest en ik kan zeggen dat het in heel veel landen aardig beroerd gesteld is met de rijvaardigheid, of iig het veiligheidsbewustzijn van de gemiddelde bestuurder. Dan heb ik het niet over afwijkende verkerrsregels (ik ken ze wel, ex-beroepschauffeur), maar dat er meer risico wordt genomen.
Vooral doen, maar dan moet je wel de juiste statistieken erbij nemen.quote:Op zondag 5 januari 2025 08:16 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vertrouw statistieken over het aantal verkeersdoden meer dan jouw chauvinistische mening.
Die staan op de kaartquote:Op zondag 5 januari 2025 08:19 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Vooral doen, maar dan moet je wel de juiste statistieken erbij nemen.
Kun je ons dan eens een overzicht geven van de europese landen waar je mag oefenen bij iemand anders?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:02 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Aangezien dit in de meeste EU landen gewoon standaard is zie ik niet in waarom dit in Nederland niet zou kunnen.
De vraag die je moet stellen is: in welke europese landen mag dit NIET?quote:Op zondag 5 januari 2025 10:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je ons dan eens een overzicht geven van de europese landen waar je mag oefenen bij iemand anders?
Ik heb er daadwerkelijk nog nooit van gehoord dat dit begeleid rijden ergens mag en degene die zo hard roept dat het bijna overal mag zou dan natuurlijk met wat voorbeelden op de de proppen moeten komen ipv een ander land waar het ook niet toegestaan is.quote:Op zondag 5 januari 2025 13:23 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
De vraag die je moet stellen is: in welke europese landen mag dit NIET?
In Duitsland mag het bijvoorbeeld ook niet, ons systeem is in feite het duitse systeem.
Is je google kapot?quote:Op zondag 5 januari 2025 13:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb er daadwerkelijk nog nooit van gehoord dat dit begeleid rijden ergens mag en degene die zo hard roept dat het bijna overal mag zou dan natuurlijk met wat voorbeelden op de de proppen moeten komen ipv een ander land waar het ook niet toegestaan is.
Nopequote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Heb je dit nooit met je vader geoefend op de parkeerplaats dan?
Nou ja eens moet de eerste keer zijn.quote:
en jij denkt dat jou Belgische rijschool die na minimaal 20 lessen dit attest zou geven, na al die verhalen over nog steeds ingrepen die we hier lezen..quote:Op zondag 5 januari 2025 13:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Is je google kapot?
Dit kan zelfs in Belgie.
Klopt. Een collega van me woont in Belgie en vertelde dat hij al zijn kinderen zelf rijles had gegeven. Alleen het examen is dan met examinator.quote:Op zondag 5 januari 2025 13:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Is je google kapot?
Dit kan zelfs in Belgie.
Heb je al contact gehad?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 22:35 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik heb binnenkort rijexamen en rijinstructeur is spoorloos verdwenen geen antwoord niks
Dus wat moet ik nou in godsnaam doen? Ik hoop maar dat hij weer antwoordt. Morgen is het natuurlijk zondag ik zal van de week weer kijken.
Gezien het belabberde niveau van Belgische automobilisten (wat ook te zien is in de sterftecijfers) denk ik van wel ja, maar dat maakt weinig uit want ik woon niet in België. Mijn maat is in België tijdens het rijexamen door een stopbord heen geknald (gewoon doorrijden zonder te stoppen dus) en is alsnog in één keer geslaagd.quote:Op maandag 6 januari 2025 12:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
en jij denkt dat jou Belgische rijschool die na minimaal 20 lessen dit attest zou geven, na al die verhalen over nog steeds ingrepen die we hier lezen..
"Als die oordeelt dat u in staat bent om alleen verder te oefenen, krijgt u een bekwaamheidsattest"
Veel succes met je examen.
Mijn rijinstructeur is gelukkig weer tevoorschijn gekomen dus ik kan wel examen doen volgende week.quote:
Ligt het ook niet vaker aan hun wegen?quote:Op maandag 6 januari 2025 12:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Gezien het belabberde niveau van Belgische automobilisten (wat ook te zien is in de sterftecijfers) denk ik van wel ja, maar dat maakt weinig uit want ik woon niet in België. Mijn maat is in België tijdens het rijexamen door een stopbord heen geknald (gewoon doorrijden zonder te stoppen dus) en is alsnog in één keer geslaagd.
Je zou juist beter moeten kunnen rijden als je gewend bent op slechte wegen te rijden, want je moet de kuilen in de weg vermijden en dus veel beter opletten dan in NL. Naast dat de rijopleiding veel eenvoudiger is in België, zuipen ze veel meer en gaan dan rijden. Ja dat gaat fout natuurlijk.quote:Op maandag 6 januari 2025 12:55 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ligt het ook niet vaker aan hun wegen?
Dus dit is de reden waarom er meer verkeersdoden zijn in Belgiëquote:Op maandag 6 januari 2025 12:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
zuipen ze veel meer en gaan dan rijden. Ja dat gaat fout natuurlijk.
Gelukkig heb je zelf geen last van eh, hoe noemde je het ook alweer....quote:Op maandag 6 januari 2025 12:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Gezien het belabberde niveau van Belgische automobilisten (wat ook te zien is in de sterftecijfers) denk ik van wel ja, maar dat maakt weinig uit want ik woon niet in België. Mijn maat is in België tijdens het rijexamen door een stopbord heen geknald (gewoon doorrijden zonder te stoppen dus) en is alsnog in één keer geslaagd.
Dat Belgen minder goed kunnen rijden is gewoon aantoonbaar zie het eerder geplaatste kaartje. Veel meer verkeersdoden per inwoner dan hier.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 07:30 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Gelukkig heb je zelf geen last van eh, hoe noemde je het ook alweer....
Oja, chauvinistische fingerspitzengefühl.
Dat zal jou niet overkomen hè?!quote:Op maandag 6 januari 2025 12:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Mijn maat is in België tijdens het rijexamen door een stopbord heen geknald (gewoon doorrijden zonder te stoppen dus) en is alsnog in één keer geslaagd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En zie hier het (eerder aangehaalde) verschil tussen mogen rijden en kunnen rijden met een roze B op zak. Iets met een pakje boter enzo.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
quote:Op dinsdag 7 januari 2025 14:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat zal jou niet overkomen hè?!In België krijg je hem met een pakje boter mee, maar als je tijdens het examen in Nederland ook maar een minuscuul foutje maakt zak je gewoon hoor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En zie hier het (eerder aangehaalde) verschil tussen mogen rijden en kunnen rijden met een roze B op zak. Iets met een pakje boter enzo.
In België controleren ze daar vrijwel niet op. Wees blij dat ze gepakt zijn.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 09:59 schreef dick_laurent het volgende:
Ja gelukkig gaat in Nederland altijd alles wel volgens "het boekje"
https://www.nu.nl/binnenl(...)uden-in-alkmaar.html
Dat is onzin, kleine foutjes worden gewoon toegestaan.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 15:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
In België krijg je hem met een pakje boter mee, maar als je tijdens het examen in Nederland ook maar een minuscuul foutje maakt zak je gewoon hoor.
Mijn rijinstructeur heeft toch veel verhalen over mensen die ten onrechte gezakt zijn hoor. B.v. helemaal goed gereden maar net een centimetertje over de streep gestopt? boem, gezakt.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 16:12 schreef dop het volgende:
[..]
Dat is onzin, kleine foutjes worden gewoon toegestaan.
Wel krijg je daar voor een waarschuwing (aanwijzing) tijdens het examen.
Kleine foutjes zijn bijvoorbeeld. Niet voldoende rechts rijden. Of niet de juiste snelheid rijden.
Er zijn zelfs fouten die geen enkel gevolg hebben.
Bijvoorbeeld niet de richting op gaan die de examinator aangeeft (mits verder veilig), of het niet de navigatie volgen tijdens het rijden met navigatie (ook mits veilig). En ook het parkeren of straatje keren hoeft niet perfect, ook daar gaat de veiligheid voorop. (De nadruk licht op het kijken gedrag).
Teveel kleine foutjes worden je uiteindelijk wel aangerekend, en het bij herhaling maken van een fout waar je al op bent aangesproken is meestal ook een reden voor herexamen.
Geen voorrang geven, stop borden negeren, door rood rijden, valt allemaal niet onder kleine foutjes.
Er zijn ook behoorlijk wat zaken die automatisme zouden moeten zijn, tijdens het rijden.
Je kijk gedrag voornamelijk dat is iets dat moet er echt goed inzitten, als dat niet zo is dan mag dat een kleinigheidje lijken als je geen brokken maakt, toch zullen ze je daar op laten zakken.
Wat is het slagings percentage van je instructeur?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 16:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Mijn rijinstructeur heeft toch veel verhalen over mensen die ten onrechte gezakt zijn hoor. B.v. helemaal goed gereden maar net een centimetertje over de streep gestopt? boem, gezakt.
Ik vroeg hem wil je niet zelf examinator worden. Hij zegt nee want je hebt gewoon je quota en soms moet je leerlingen laten zakken die gewoon goed gereden hebben. Het werk van de examinator wordt ook door niemand gecontroleerd, het wordt niet gefilmd dus een 'beroep'; is niet mogelijk. Je kan in bezwaar gaan maar daar doet het CBR niets mee omdat de examenritten niet worden gefilmd. Het CNR verdient geld aan examens dus ze hebben geen reden om mensen te laten slagen eigenlijk.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 18:09 schreef dop het volgende:
[..]
Wat is het slagings percentage van je instructeur?
Dit soort verhalen heb je weinig aan als leerling, waarom vertelt hij ze aan jouw?
(Het komt op mij over als slechte excuses voor een laag slagingspercentage.)
Zegt het misschien meer over je instructeur dan over de examinator?
Het stoppen over de stopstreep is geen reden tot zakken op zichzelf.
Als een verkeerlichlicht bijvoorbeeld op oranje springt en je hebt relatief weinig tijd om te reageren en er zit iemand vlak achter je dan is het geen ramp als je de stopstreep overschrijd. Zo lang je goed in de spiegels kijkt en je ook gewaar bent dat de persoon achter je de kans heeft tijdig tot stilstand te komen.
De streep is niet heilig de veiligheid wel.
Zit er niemand achter je en is er voldoende tijd om te remmen dan zal het niet halen van de stopstreep je natuurlijk wel worden aangerekend. Maar laat je verder een nette rit zien dan zul je mogelijk toch nog slagen.
Als je daar wel op zakt is het een optelsom van in jouw ogen kleine foutjes, maar voor de examinator het totale beeld waar uit blijkt dat je de auto nog niet voldoende onder controle hebt.
Er is altijd een spanningsboog tussen de mening van de examinator ben de instructeur.
Naar mijn mening mag een instructeur je voor het examen niet lastigvallen met onbenulligheden, waar je niets aan hebt, voor je zelfvertrouwen op het examen.
Hij moet je duidelijk uitleggen wat wel en niet mag.
Altijd beter dan andersom. Toch?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 18:31 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Hij zegt nee want je hebt gewoon je quota en soms moet je leerlingen laten zakken die gewoon goed gereden hebben.
Jawel hoor. Hier in het oosten hebben we iemand die dat doet.quote:Het werk van de examinator wordt ook door niemand gecontroleerd, het wordt niet gefilmd
dat is dus gewoon gelul, er zijn goede en minder goede examinatoren, net als instructeurs.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 18:31 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vroeg hem wil je niet zelf examinator worden. Hij zegt nee want je hebt gewoon je quota en soms moet je leerlingen laten zakken die gewoon goed gereden hebben.
hier spreek je het eerste punt al tegen, ook aan examinatoren worden eisen gesteld, niet iedereen kan examinator worden.quote:Het werk van de examinator wordt ook door niemand gecontroleerd,
dat is ook gelul, het cbr is geen instantie waar de overheid bakken geld aan verdient, het is ook niet zo dat het examengeld voor het cbr is en ze de winst onderling mogen verdelen.quote:het wordt niet gefilmd dus een 'beroep'; is niet mogelijk. Je kan in bezwaar gaan maar daar doet het CBR niets mee omdat de examenritten niet worden gefilmd. Het CNR verdient geld aan examens dus ze hebben geen reden om mensen te laten slagen eigenlijk.
Ik ben ook geen examinator (of geweest).quote:Waarom verdedig je de examinatoren eigenlijk zo? Ik ben nu wel benieuwd. Misschien ben je zelf examinator geweest?
Hehehe, Inderdaadquote:Op dinsdag 7 januari 2025 18:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Altijd beter dan andersom. Toch?
[..]
Jawel hoor. Hier in het oosten hebben we iemand die dat doet.
En dit. Ik ben heel erg benieuwd naar de slagingspercentages van je rij-instructeur. En heb je ook een leskaart waar je vorderingen kunt volgen? Ik kan dit bij mijn zoon allemaal inzien, wat erg handig is:)quote:Op dinsdag 7 januari 2025 18:46 schreef dop het volgende:
[..]
dat is dus gewoon gelul, er zijn goede en minder goede examinatoren, net als instructeurs.
[..]
hier spreek je het eerste punt al tegen, ook aan examinatoren worden eisen gesteld, niet iedereen kan examinator worden.
[..]
dat is ook gelul, het cbr is geen instantie waar de overheid bakken geld aan verdient, het is ook niet zo dat het examengeld voor het cbr is en ze de winst onderling mogen verdelen.
[..]
Ik ben ook geen examinator (of geweest).
Ik ken wel een examinator, maar ik ken ook een aantal instructeurs.
Het is niet zo ingewikkeld om de taken van een instructeur en examinator te evalueren.
In jouw geval ken je je examinator niet, wat heeft het voor zin om daar vooraf dan over na te denken.
En wat is het nut voor jouw zelfvertrouwen en rijvaardigheid om je verhalen te vertellen over reden waar op mensen onterecht gezakt zijn. Wat levert dat op?
Wat is de verbinding aak van jouw instructeur en hoe helpt hij jouw hier mee?
En bedenk je ook even wie het meeste geld aan jouw verdient als jij zakt, en weer door moet met lessen.
Het grootste deel van je kosten is lesgeld, niet de examen kosten.
Ik wil geen instructeurs voor de bus gooien, maar als je graag op voorhand wil speculeren op vals spel dan zou ik even goed nadenken woe nu werkelijk welk belang heeft.
Ik ook, als het echt z'n loterij is zou er ook weinig verschil zitten tussen slagingspercentage van goede en slechte instructeurs.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:07 schreef Troel het volgende:
[..]
En dit. Ik ben heel erg benieuwd naar de slagingspercentages van je rij-instructeur.
Dat is sowieso niet praktisch, want er zit 2 weken tussen examen en herexamenquote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:14 schreef dop het volgende:
[..]
Ik ook, als het echt z'n loterij is zou er ook weinig verschil zitten tussen slagingspercentage van goede en slechte instructeurs.
Dan moet je helemaal niet gaan lessen, maar gewoon zo vaak mogelijk afrijden.
Maar ik ga je nu al verzekeren, je instructeur gaat als jij zakt, geen herexamen aanvragen zonder dat jij extra lessen neemt.
dat klopt, mee eens hoor, maar als je nu werkelijk zo goed rijdt en het allemaal aan de examinator ligt dan zou de instructeur je met een minimaal aantal lessen naar het herexamen sturen. En als hij je dan vertelt dat hij vind dat je onterecht gezakt bent is helemaal prima.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:21 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat is sowieso niet praktisch, want er zit 2 weken tussen examen en herexamenEn de wachttijd is soms veel langer dus dat wil je zeker niet zonder rijlessen doen.
Je kan de percentages opzoeken per rijschool en per examen locatie.quote:Het CBR geeft aan dat het gemiddelde slagingspercentage van de rijscholen 50% is.
Dat gebeurt ook hoor.quote:
Helaas niet. Was het maar waar.quote:[..]
Jawel hoor. Hier in het oosten hebben we iemand die dat doet.
Dus je weet van toeten noch blazen.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 18:46 schreef dop het volgende:
[..]
dat is dus gewoon gelul, er zijn goede en minder goede examinatoren, net als instructeurs.
[..]
hier spreek je het eerste punt al tegen, ook aan examinatoren worden eisen gesteld, niet iedereen kan examinator worden.
[..]
dat is ook gelul, het cbr is geen instantie waar de overheid bakken geld aan verdient, het is ook niet zo dat het examengeld voor het cbr is en ze de winst onderling mogen verdelen.
[..]
Ik ben ook geen examinator (of geweest).
Ik ken wel een examinator, maar ik ken ook een aantal instructeurs.
Het is niet zo ingewikkeld om de taken van een instructeur en examinator te evalueren.
In jouw geval ken je je examinator niet, wat heeft het voor zin om daar vooraf dan over na te denken.
En wat is het nut voor jouw zelfvertrouwen en rijvaardigheid om je verhalen te vertellen over reden waar op mensen onterecht gezakt zijn. Wat levert dat op?
Wat is de taak van jouw instructeur en hoe helpt hij jouw hier mee?
En bedenk je ook even wie het meeste geld aan jouw verdient als jij zakt, en weer door moet met lessen.
Het grootste deel van je kosten is lesgeld, niet de examen kosten.
Ik wil geen instructeurs voor de bus gooien, maar als je graag op voorhand wil speculeren op vals spel dan zou ik even goed nadenken wie nu werkelijk welk belang heeft.
Een examen is een stuk duurder dan een rijles hoor. En de instructeur wordt afgerekend op laag slagingspercentage want dat is openbare informatie.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:14 schreef dop het volgende:
[..]
Ik ook, als het echt z'n loterij is zou er ook weinig verschil zitten tussen slagingspercentage van goede en slechte instructeurs.
Dan moet je helemaal niet gaan lessen, maar gewoon zo vaak mogelijk afrijden.
Maar ik ga je nu al verzekeren, je instructeur gaat als jij zakt, geen herexamen aanvragen zonder dat jij extra lessen neemt.
70% staat hierquote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:30 schreef dop het volgende:
[..]
dat klopt, mee eens hoor, maar als je nu werkelijk zo goed rijdt en het allemaal aan de examinator ligt dan zou de instructeur je met een minimaal aantal lessen naar het herexamen sturen. En als hij je dan vertelt dat hij vind dat je onterecht gezakt bent is helemaal prima.
Maar aan verhalen vooraf heb je helemaal niets natuurlijk.
Dan is het meer indekken tegen zijn eigen lage slagingspercentage.
[..]
Je kan de percentages opzoeken per rijschool en per examen locatie.
Natuurlijk altijd lastig om dan precies uit te zoeken hoe goed je instructeur is, maar enige indicatie is wel handig.
Een percentage van 50% of hoger voor je rijschool is dus wel wenselijk.
Zeker wel, Henrie Kamps was daar erg fanatiek inquote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dat gebeurt ook hoor.
[..]
Helaas niet. Was het maar waar.
Waarom stel je eigenlijk vragen als je toch alles al beter weet dan anderenquote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Een examen is een stuk duurder dan een rijles hoor. En de instructeur wordt afgerekend op laag slagingspercentage want dat is openbare informatie.
ik heb mijn rijbewijs dus ik toeter in elk geval lekker mee. Ik ben hier niet om.je tegen te werken en probeer je goed advies te geven, maar leuk dat je er zo positief in staatquote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dus je weet van toeten noch blazen.
een examinator zal op vallen als zijn slagingspercentage in positieve of in negatieve zin extreem afwijkt hij heeft geen belang om mensen expres te laten zakken of slagen, hij moet gewoon objectief beoordelen.quote:Een examinator die door niemand wordt gecontroleerd is natuurlijk niet te vertrouwen.
Hoe groot is de kans dat hij mensen niet gaat beoordelen op hun rijvaardigheid, maar alleen op hoe aardig hij ze vind?quote:Wat als hij je niet mag, je rijdt perfect maar hij laat je alsnog zakken? Dan heb je geen poot om op te staan.
Dat is prima, op hoeveel examens?quote:
Sterker nog, als de naam van een kandidaat bekend voorkomt, zal een andere examinator het examen afnemen als het goed is.quote:
30 examens. Ik zie dat in het jaar 2018 mijn examenlocatie rond de 51 procent scoorde (leiden)quote:Op dinsdag 7 januari 2025 20:03 schreef dop het volgende:
[..]
Dat is prima, op hoeveel examens?
Welke locatie doe je examen?
Dat is ook prima, dan maak je een redelijke kans. Focus je op jezelf en waar jij invloed op hebt, ga niet aan de slag met wie je examen gaat afnemen. Het is echt niet hun belang om jouw te laten zakken.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 20:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
30 examens. Ik zie dat in het jaar 2018 mijn examenlocatie rond de 51 procent scoorde (leiden)
Nou, dan geloof je het niet. Je bent wel een beetje een eigenwijze kwast zeg.quote:
Heeft die man ook een youtube kanaal want dan ga ik even kijken. Dit is zo een vage vimeo video zonder enige beschrijving of context.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, dan geloof je het niet. Je bent wel een beetje een eigenwijze kwast zeg.
Hierrrrrrrr .....
ER ISquote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:14 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Heeft die man ook een youtube kanaal want dan ga ik even kijken. Dit is zo een vage vimeo video zonder enige beschrijving of context.
quote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:06 schreef Troel het volgende:
[..]
Hehehe, InderdaadMaar sinds ze in Hengelo zitten, valt het wel mee gelukkig.
Hij is tegenwoordig aardig tam, inmiddels behoorlijk berooid en leeft zich nog steeds uit op het internetzzzz. En uiteraard past de slachtofferrol hem daarbij primaquote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:53 schreef Troel het volgende:
Zeker wel, Henrie Kamps was daar erg fanatiek in
Nou ik hoop maar dat ik een asbaklucht ruik bij mijn examinator straksquote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:22 schreef r_one het volgende:
[..]
[..]
Hij is tegenwoordig aardig tam, inmiddels behoorlijk berooid en leeft zich nog steeds uit op het internetzzzz. En uiteraard past de slachtofferrol hem daarbij prima
Ga dit topic nou niet vervuilen met dit soort onzinnige riooljournalistiekquote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:32 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Nou ik hoop maar dat ik een asbaklucht ruik bij mijn examinator straks
Belangrijkste conclusies van het onderzoek bij het CBR in Enschede:
* - KNIP WEG - *
Jij komt er toch mee? Ik was niet eens op de hoogte van deze meneer.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Ga dit topic nou niet vervuilen met dit soort onzinnige riooljournalistiek![]()
Sowieso, dat je daar ook nog serieus enige waarde aan hecht![]()
Met die 'onderzoek'sresultaten? Ach welnee, die heb jij zelf gegoogled.quote:
Mooi. Houden zoquote:Ik was niet eens op de hoogte van deze meneer.
Er is geen controle ingebouwd in het examensysteem. Het werk van de examinator wordt niet geverifieerd aan de hand van bijvoorbeeld een dashcamvideo opname. Dus als de examinator vindt dat jij bent gezakt ben jij gewoon gezakt. Ook al reed je helemaal perfect en altijd netjes de spiegels gebruikt etc.quote:Op woensdag 8 januari 2025 00:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, jij kwam ermee, dat helemaal niemand de examinatoren controleert.
(en voordat je me weer verkeerd begrijpt: dit is dus NIET de manier)
[..]
Mooi. Houden zo
Slaap jij vannacht wel?quote:Op woensdag 8 januari 2025 00:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Er is geen controle ingebouwd in het examensysteem. Het werk van de examinator wordt niet geverifieerd aan de hand van bijvoorbeeld een dashcamvideo opname. Dus als de examinator vindt dat jij bent gezakt ben jij gewoon gezakt. Ook al reed je helemaal perfect en altijd netjes de spiegels gebruikt etc.
Ik ben je schat niet hè.quote:Op woensdag 8 januari 2025 00:16 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Het is nog maar kwart over twaalf schat.
Dus de hele nacht tijd voor je complottheorieën.quote:En ik heb morgen géén rijles
Nee ik doe dry january mopquote:Op woensdag 8 januari 2025 00:19 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ben je schat niet hè.
[..]
Dus de hele nacht tijd voor je complottheorieën.![]()
En bier
Maar een halvequote:
Ja het rijbewijs vieren we wel met een biertje hoorquote:Op woensdag 8 januari 2025 00:26 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar een halvecharmeur
(dus als je af mag rijden ....)
Doe dan maar dry 2025quote:Op woensdag 8 januari 2025 00:30 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ja het rijbewijs vieren we wel met een biertje hoor
FTFY, gij kleine racistquote:Op woensdag 8 januari 2025 08:31 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Dat vind ik meer iets voor doorzetters.
- Dit soort uitspraken zijn niet bepaald nodig en relevant in een rijles/rijbewijs topic, dus doe maar niet-quote:Op woensdag 8 januari 2025 09:06 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
[..]
FTFY, gij kleine racist
Ik heb dit niet zelf geschreven, blijkbaar legt de partijdige moderator me weer eens woorden in de mond.quote:Op woensdag 8 januari 2025 11:20 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
- Dit soort uitspraken zijn niet bepaald nodig en relevant in een rijles/rijbewijs topic, dus doe maar niet-
Waar heb ik dit geschreven?quote:Op donderdag 9 januari 2025 07:43 schreef Ridocar het volgende:
En @:pedaalemmerzak neemt weer geen verantwoordelijkheid. Of 'ie slaagt hangt 100% af van de examinator, niet van de kandidaat. Die stuurt alleen maar een uur voor spek en bonen en de examinator gooit na afloop een muntje op.
Hier.quote:Op woensdag 8 januari 2025 00:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Er is geen controle ingebouwd in het examensysteem. Het werk van de examinator wordt niet geverifieerd aan de hand van bijvoorbeeld een dashcamvideo opname. Dus als de examinator vindt dat jij bent gezakt ben jij gewoon gezakt. Ook al reed je helemaal perfect en altijd netjes de spiegels gebruikt etc.
Ik heb dit niet zelf geschreven? Het was een post onder jouw account man, wat zit je nou te ouwehoeren?quote:Op donderdag 9 januari 2025 09:47 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik heb dit niet zelf geschreven, blijkbaar legt de partijdige moderator me weer eens woorden in de mond.
Ik heb niet het volgende geschreven:quote:Op donderdag 9 januari 2025 11:05 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik heb dit niet zelf geschreven? Het was een post onder jouw account man, wat zit je nou te ouwehoeren?Of ga je nu roepen dat je account gehackt was zeker...
Misschien kan je beter eens gaan nadenken over je manier van posten en discussiëren ipv mij meteen partijdig noemen.
Jah... GOH. Ik heb die post van jou op die manier aangepast omdat je weer eens in een RIJLES topic uitspraken ging doen over moslims en de moslimcultuur. Wat geen ene zak te zoeken heeft in dat topic. Wie probeer je hier nou in de maling te nemen.quote:Op donderdag 9 januari 2025 11:14 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik heb niet het volgende geschreven:
'- Dit soort uitspraken zijn niet bepaald nodig en relevant in een rijles/rijbewijs topic, dus doe maar niet-
'
Dat heb jij geschreven dick.
Jeetje wat heftig dit, gaat het wel weer een beetje met je? Doe eens kalm aan dick.quote:Op donderdag 9 januari 2025 11:16 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Jah... GOH. Ik heb die post van jou op die manier aangepast omdat je weer eens in een RIJLES topic uitspraken ging doen over moslims en de moslimcultuur. Wat geen ene zak te zoeken heeft in dat topic. Wie probeer je hier nou in de maling te nemen.
Ja, want er bestaat geen enkele blanke niet-Moslim die geen druppel alcohol drinkt natuurlijkquote:Op donderdag 9 januari 2025 11:37 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Jeetje wat heftig dit, gaat het wel weer een beetje met je? Doe eens kalm aan dick.
Er wordt hier continu gesproken over geheelonthouding van alcohol, vandaar dat ik het daarover heb. Geheelonthouding van alcohol is iets voor moslims, niet voor normale Nederlanders.
Lees je eigen post maar terug die ik heb gequote. Je post zit vol met aannames.quote:
Geheelonthouder en geen moslim hier. En nu?quote:Op donderdag 9 januari 2025 11:37 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Jeetje wat heftig dit, gaat het wel weer een beetje met je? Doe eens kalm aan dick.
Er wordt hier continu gesproken over geheelonthouding van alcohol, vandaar dat ik het daarover heb. Geheelonthouding van alcohol is iets voor moslims, niet voor normale Nederlanders.
Al deze zaken zijn toch gewoon waar?quote:Op donderdag 9 januari 2025 13:01 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Lees je eigen post maar terug die ik heb gequote. Je post zit vol met aannames.
En weer laat je zien dat je heel erg huilie doet over het examensysteem zo'n beetje alles.
Je wordt rijgeschikt verklaard als je laat zien dat je goed kunt autorijden.
Ja, de examinator beoordeelt je rijgedrag, maar je bent daar zelf verantwoordelijk voor, niet je instructeur,niet de examinator, ook niet het overige verkeer. Wanneer ga je dat eens inzien?
Ik lees alleen maar de volgende dingen:
- Mijn instructeur is verdwenen, zo kan ik niet lessen en ik ben bang dat ik alles verleer.
- Het systeem in Nederland is ruk. Er zijn zoveel landen waar je gewoon mag oefenen met een tijdelijk rijbewijs.
- Er is geen controle op de examinator. Als 'ie een keertje chagerijning is laat 'ie me zakken.
- Verkeersdeelnemers houden zich niet aan de regels, door hun kan ik zomaar zakken.
Stop eens met janken.
Mashallahquote:Op donderdag 9 januari 2025 13:03 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Geheelonthouder en geen moslim hier. En nu?
Al zouden ze waar zijn, stop met janken en neem de regie.quote:Op donderdag 9 januari 2025 13:04 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Al deze zaken zijn toch gewoon waar?
Ja, erg volwassen.quote:
Heb je daar tips voor?quote:Op donderdag 9 januari 2025 13:08 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Al zouden ze waar zijn, stop met janken en neem de regie.
Lieve schat, pubers weten niet eens wat een internetforum is. Die ga je echt niet terugvinden op FOK!. Die kijken alleen op tiktok en instagram.quote:[..]
Ja, erg volwassen.
30+, toch?
Proactiever zijn.quote:
Ik ben niet je lieve schat, doe dan zelf een een beetje volwassen. Je laat keer op keer het tegenovergestelde zien.quote:Lieve schat, pubers weten niet eens wat een internetforum is. Die ga je echt niet terugvinden op FOK!. Die kijken alleen op tiktok en instagram.
Zelf de dingen oppakken. Laat je instructeur niet van zich horen? Bel 'm op, stuur een mail. Laat je bezorgdheid blijken. Wachten tot meneer (m/v) belt gaat 'm niet worden.quote:
Ik loop al de hele week te appen en de rijlessen zijn nog niet ingepland. Dan ik an ik wel gaan bellen of zelfs naar hem toe fietsen (ja ik weet ongeveer waar hij woont ja, is overigens een pokke-eind fietsen) maar ik denk da dat alleen averechts werkt.quote:Op donderdag 9 januari 2025 14:55 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zelf de dingen oppakken. Laat je instructeur niet van zich horen? Bel 'm op, stuur een mail. Laat je bezorgdheid blijken. Wachten tot meneer (m/v) belt gaat 'm niet worden.
Naar wie? Het CBR? De examens worden niet gefilmd, dus ja je kan een formeel bezwaar indienen, dan zeggen ze gewoon 'dit is de beoordeling van de examinator je kan een herexamen inplannen doei'. Er is namelijk geen enkel bewijs dat je kan overleggen. Als je het met een verborgen camera zou filmen ben je volgens mij zelfs strafbaar, zou me in ieder geval niet verbazen.quote:Ben je bezorgd over het verloop van je examen? Bel of mail.
Ja maar als ik niet kan oefenen wordt het wel heel moeilijk natuurlijk.quote:Heb je complottheorieën over de bevooroordeeldheid van je examinator? Daar kan ik niet veel aan veranderen, maar rij zoals je een goede rijles ook doet.
Zit het andere verkeer tegen? Zorg dan dat je zelf oplet.
Sommige dingen kun je niet veranderen, maar zorg dat je het maximale hebt gedaan wat je wél kunt veranderen.
Hoe vaak heb je examen gedaan? En waar komt dat belachelijke idee vandaan dat examinatoren er op uit zijn jouw te laten zakken?quote:Op donderdag 9 januari 2025 15:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik loop al de hele week te appen en de rijlessen zijn nog niet ingepland. Dan ik an ik wel gaan bellen of zelfs naar hem toe fietsen (ja ik weet ongeveer waar hij woont ja, is overigens een pokke-eind fietsen) maar ik denk da dat alleen averechts werkt.
Op heel korte termijn een andere instructeur gaat hem ook niet worden.
[..]
Naar wie? Het CBR? De examens worden niet gefilmd, dus ja je kan een formeel bezwaar indienen, dan zeggen ze gewoon 'dit is de beoordeling van de examinator je kan een herexamen inplannen doei'. Er is namelijk geen enkel bewijs dat je kan overleggen. Als je het met een verborgen camera zou filmen ben je volgens mij zelfs strafbaar, zou me in ieder geval niet verbazen.
[..]
Ja maar als ik niet kan oefenen wordt het wel heel moeilijk natuurlijk.
Dit is het eerste rijexamen.quote:Op donderdag 9 januari 2025 15:28 schreef dop het volgende:
[..]
Hoe vaak heb je examen gedaan? En waar komt dat belachelijke idee vandaan dat examinatoren er op uit zijn jouw te laten zakken?
Mooi dan kun je stoppen met denken over de examinator, die ken je niet en hij of zij jouw ook niet.quote:Op donderdag 9 januari 2025 15:30 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dit is het eerste rijexamen.
Ok maar ik kan niet oefenen zonder ingeplande rijles natuurlijkquote:Op donderdag 9 januari 2025 15:38 schreef dop het volgende:
[..]
Mooi dan kun je stoppen met denken over de examinator, die ken je niet en hij of zij jouw ook niet.
Of je een goede rit gaat neer zetten, heb je zelf in de hand.
Ga daar mee aan de slag.
Dat klopt en daar ga je het dus over hebben met je instructeur.quote:Op donderdag 9 januari 2025 15:38 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ok maar ik kan niet oefenen zonder ingeplande rijles natuurlijk
Ik zeg ook ik moet toch vrijnemen ook hiervoor, nog niksquote:Op donderdag 9 januari 2025 15:42 schreef dop het volgende:
[..]
Dat klopt en daar ga je het dus over hebben met je instructeur.
En dan zal hij je ongetwijfeld vertellen waarom het wel of niet voldoende was.
Examen is al bijna dus overstappen gaat niet.quote:Op donderdag 9 januari 2025 16:20 schreef Ridocar het volgende:
@:pedaalemmerzak Even wat praktische vragen:
Is je rijschool een eenmanszaak? Zou je kunnen switchen van instructeur?
Hoe ziet jouw opleidingstraject eruit? Losse lessen? pakket? Heb je zelf je examen gepland? Heeft de rijschool geadviseerd over je rijexamen?
Zou het kunnen dat jouw examen negatieve invloed heeft op het slagingspercentage van je rijschool? Anders gezegd, zou je rijschool van je af willen omdat 'ie denkt dat je niet klaar bent voor je examen?
Je zou over kunnen stappen naar een andere rijschool.
Tuurlijk zegt hij dat. Jij zorgt voor zijn inkomen.quote:Op donderdag 9 januari 2025 16:35 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Examen is al bijna dus overstappen gaat niet.
Ik heb wel eens gevraagd van 'als je denkt dat ik te achterlijk ben om te rijden kan je het ook gewoon zeggen hoor' hij zegt nee jij kan het wel halen.
Hij zegt er alleen niet bij na hoeveel lessen en na hoeveel pogingen om af te rijden.quote:Op donderdag 9 januari 2025 16:35 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik heb wel eens gevraagd van 'als je denkt dat ik te achterlijk ben om te rijden kan je het ook gewoon zeggen hoor' hij zegt nee jij kan het wel halen.
Wedje leggen?quote:Op donderdag 9 januari 2025 18:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Hij zegt er alleen niet bij na hoeveel lessen en na hoeveel pogingen om af te rijden.
*KACHING*
Ik denk zelf overigens wel dat je te achterlijk bent om te rijden.
Heb ik van de zomer al eens gedaan, die man zei toen 15 lessen en dan kan je wel examen doen hoor voertuigbeheersing is in orde. Dit ivm vakantie dat ik tijdje geen les had.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:03 schreef Troel het volgende:
Ik zou bijna eens contact opnemen met een grote rijschool en een proefles vragen en dan een eerlijk oordeel vragen
Gokken doe ik in het casino.quote:
quote:Op donderdag 9 januari 2025 18:04 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dus je denkt wel dat ik kan rijden mooi zo. Anders had je dat wedje wel gelegd.
Waarom zou dat voor je rijschool niet gelden? Je betaalt, dus mag je er ook iets van vinden als je instructeur niet bereikbaar is.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 23:57 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Wie betaalt, bepaalt. Dus wie niet betaalt bepaalt niet.
Ik zeg helemaal niks tegen die lui behalve het hoogst noodzakelijke. Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 09:24 schreef Ridocar het volgende:
Even een quote van je uit een ander topic.
[..]
Waarom zou dat voor je rijschool niet gelden? Je betaalt, dus mag je er ook iets van vinden als je instructeur niet bereikbaar is.
Gek genoeg geldt dat ook voor je examinator.
Zoals ik jouw posts lees vind je het examen een grote black box, al je rijvaardigheid gaat erin en er komt een oordeel van de examinator uit. En voor het grootste deel klopt dat ook. Maar het is jouw examen. Vertrouw op je rijvaardigheid en communiceer.
Daarom twee tips:
- Je kunt wel uitleggen wat je doet als een situatie erom vraagt. "Die fietser moest voorrang verlenen, maar om een aanrijding te voorkomen ben ik gestopt." Mag altijd.
- De examinator kan proberen een praatje te maken met je. Als je het lastig krjgt mag je altijd onderbreken: "Sorry,nu even niet. Ik moet even opletten."
Dit rij-examen kan worden opgenomen voor educatieve doeleinden.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 11:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik zeg helemaal niks tegen die lui behalve het hoogst noodzakelijke. Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden.
Was het maar waarquote:Op zaterdag 11 januari 2025 11:47 schreef maily het volgende:
[..]
Dit rij-examen kan worden opgenomen voor educatieve doeleinden.
Vooral doen. Succes, want rijden met die enorme plaat voor je kop kan knap lastig worden.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 11:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik zeg helemaal niks tegen die lui behalve het hoogst noodzakelijke. Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden.
Welke plaat ?quote:Op zaterdag 11 januari 2025 12:41 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Vooral doen. Succes, want rijden met die enorme plaat voor je kop kan knap laatig worden.
Een plaat voor je kop hebben is een Nederlandse uitdrukking.quote:
quote:Op zaterdag 11 januari 2025 12:56 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een plaat voor je kop hebben is een Nederlandse uitdrukking.
Eigenwijs, niet ontvankelijk voor enig advies.
I know.quote:
Ok zet dan nogmaals eens je advies op een rijtje en dan antwoord ik daar op. Want ik zie weinig advies van jou.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 12:56 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een plaat voor je kop hebben is een Nederlandse uitdrukking.
Eigenwijs, niet ontvankelijk voor enig advies.
Daar heb ik toch al op gereageerd, op dat "advies"? Waarom zeg je dan dat ik 'een plaat voor mijn kop' zou hebben?quote:Op zaterdag 11 januari 2025 19:23 schreef Ridocar het volgende:
Lees het topic maar door. Het staat allemaal hierboven.
Maar even voor jouw info, ik heb m'n rijbewijs al een tijdje, ik hoef niks meer te bewijzen. Jij daarentegen....
Ik ben vijf keer opgeweest voor theorie en zeven keer voor praktijk.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 19:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Daar heb ik toch al op gereageerd, op dat "advies"? Waarom zeg je dan dat ik 'een plaat voor mijn kop' zou hebben?
En hoeveel keer heb jij over je rijexamen gedaan?
Theorie heb ik steeds in één keer gehaald (wel is het al 2x verlopen) dus dan ben ik al een betere chauffeur dan jij nog voordat ik m'n praktijkexamen heb gedaan.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 19:53 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik ben vijf keer opgeweest voor theorie en zeven keer voor praktijk.
Graag gedaan.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 19:54 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Theorie heb ik steeds in één keer gehaald (wel is het al 2x verlopen) dus dan ben ik al een betere chauffeur dan jij nog voordat ik m'n praktijkexamen heb gedaan.
Maar alsnog hartelijk dank voor het advies.
Vrachtwagen mag ik niet op rijden, daarvoor ben ik medisch afgekeurd. Ook voor bus.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:00 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Graag gedaan.
Overigens:
Theorie:
B, A, C verkeer, C administratie, C techniek. (5x)
Praktijk:
B, BE, A bijzondere manoeuvres, A verkeer, C, CE, LZV. (7x)
Alles in één keer gehaald.
Ik was eigenlijk benieuwd naar het stukje waarin je uitlegt dat je een veel betere chauffeur bent dan ik...quote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Vrachtwagen mag ik niet op rijden, daarvoor ben ik medisch afgekeurd. Ook voor bus.
Daar keuren ze voor bij de rijbewijskeuring. Ogen zijn onvoldoende.
Wat denk je zelf ?quote:Op zaterdag 11 januari 2025 20:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik was eigenlijk benieuwd naar het stukje waarin je uitlegt dat je een veel betere chauffeur bent dan ik...
Ik denk dat je weer een ontwijkend antwoord geeft, of een wedervraag stelt. Dat is een van de weinige dingen waar je goed in bent. Dat heb je hier op FOK! wel duidelijk laten zien.quote:
Omdat hij slechtere ogen heeft en in Ierland gewoond heeft en op wonderbaarlijke manier nu wel eens door een nederlands medische keuring gekomen is. Logisch toch.quote:Op zondag 12 januari 2025 07:57 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik denk dat je weer een ontwijkend antwoord geeft, of een wedervraag stelt. Dat is een van de weinige dingen waar je goed in bent. Dat heb je hier op FOK! wel duidelijk laten zien.
Voor je dat doet: de vraag blijft staan. Hoe kom je bij het idee dat je een betere chauffeur bent dan ik?
Ofwel, trollen. Is toch overduidelijk jongens, kom op...quote:Op zondag 12 januari 2025 07:57 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik denk dat je weer een ontwijkend antwoord geeft, of een wedervraag stelt. Dat is een van de weinige dingen waar je goed in bent. Dat heb je hier op FOK! wel duidelijk laten zien.
Voor je dat doet: de vraag blijft staan. Hoe kom je bij het idee dat je een betere chauffeur bent dan ik?
hele goede tip dit!quote:Op zaterdag 11 januari 2025 09:24 schreef Ridocar het volgende:
Even een quote van je uit een ander topic.
[..]
Daarom twee tips:
- Je kunt wel uitleggen wat je doet als een situatie erom vraagt. "Die fietser moest voorrang verlenen, maar om een aanrijding te voorkomen ben ik gestopt." Mag altijd.
Een anekdote:quote:Op zondag 12 januari 2025 10:31 schreef dop het volgende:
[..]
Aanvulling, kinderen of mensen die slecht ter been zijn wordt doorgaans ook gewaardeerd dat je die wat extra ruimte geeft in het verkeer. Als dat gebeurt tijdens je rit geef dan ook duidelijk aan.
Je deed eerst voorkomen alsof je heel vaak het theorie- en praktijkexamen hebt moeten doen vooraleer je was geslaagd voor rijbewijs b, vandaar die opmerking. Vervolgens maak je ervan dat je een vrachtwagenchauffeur bent en je het had over vrachtwagentheorie- en praktijkexamens. Dat verandert de situatie natuurlijk. Dit had je zelf volgens mij ook al bedacht, vandaar het antwoord "wat denk je zelf?".quote:Op zondag 12 januari 2025 07:57 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb gebeld en nu is het verhaal dat de lesbak het wel doet en ik zou de planning doorgestuurd krijgen maar ik heb alsnog niks ontvangen. Ga er maar vanuit dat het niet doorgaat, want last minute een andere instructeur en lesbak regelen gaat hem met de huidige wachttijden niet worden.quote:Op zondag 12 januari 2025 09:01 schreef Troel het volgende:
Maar wanneer moest je nou ook alweer examen doen? En heb je je rijinstructeur al gebeld?
Ok ik zal dan heel duidelijk tegen de examinator zeggen waarom ik doorrijd of stop.quote:Op zondag 12 januari 2025 10:31 schreef dop het volgende:
[..]
hele goede tip dit!
Ik had ook mijn examen die vlak voor het zebrapad op zijn telefoon stond te kijken.
Je zult normaal moeten stoppen om voorrang te verlenen, maar wat doe je als je niet weet of iemand gaat oversteken.
Het belangrijkste is dat je gezien hebt dat er iemand staat.
Ik heb dit dus ook benoemd, ruim voordat ik bij het zebrapad was, zodat de examinator weet dat ik de voetganger heb gezien, wel snelheid geminderd bij het benaderen maar zodra duidelijk was dat de man op zijn telefoon bezig bleef en niet ging oversteken door gereden.
Onnodig stoppen had een waarschuwing kunnen zijn op doorstroming, niet benoemen had een waarschuwing kunnen zijn op voorrangsregels.
Nu was direct duidelijk dat ik de situatie goed had gezien en gespiegeld voor het geval ik op het laatste moment nog voorrang had moeten verlenen.
Je kan niet in het hoofd van je examinator kijken maar heb wel voorkomen dat hij de verkeerde indruk krijgt over een ingewikkelde situatie.
Aanvulling, kinderen of mensen die slecht ter been zijn wordt doorgaans ook gewaardeerd dat je die wat extra ruimte geeft in het verkeer. Als dat gebeurt tijdens je rit geef dan ook duidelijk aan.
Dan kende die man je misschien via via of hij had net een hele goede dag want voor zoiets kunnen ze je ook gewoon faliekant laten zakken. Mazzel ! Dat heeft je zo weet 1500 uro bespaard.quote:Op zondag 12 januari 2025 10:51 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een anekdote:
Ik had met m'n examen B een issue met een oude man in een scootmobiel die over wilde steken en zo half op de weg stond te twijfelen of 'ie door ging rijden. Ik had in de lesauto dezelfde twijfels, dus ik rolde langzamer richting oversteekplaats, totdat de examinator op de rem ging. "Laten we maar even wachten..."
Lang verhaal kort, geslaagd met een ingreep.
Moraal van het verhaal: De opvatting 'ingreep = gezakt' gaat niet altijd op. Als je prima rijdt kun je best wegkomem met een foutje.
Dat is een beetje afhankelijk van welke auto.quote:Op zondag 12 januari 2025 10:55 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Als beginnend bestuurder is het heel moeilijk om je snel aan te passen aan een nieuwe auto. Daar heb je veel meer ervaring voor nodig.
Dit zijn dus allemaal hetzelfde model. Dat is niet moeilijk.quote:Op zondag 12 januari 2025 11:12 schreef dop het volgende:
[..]
Dat is een beetje afhankelijk van welke auto.
Bij mij is mijn instructeur over gegaan van een golf met uiteindelijk 350.000km op de teller naar een gloed nieuwe.
Die overgang valt best mee.
Eigenlijk het enige wat even wennen is bij een andere auto is het aangrijpingspunt van de koppeling.
Ik heb ook nog bewust/express een paar lessen gehad van zijn zoon die ook instructeur is. Overigens ook in een golf.
Maar ik vind het eigenlijk ook wel prettig even een andere blik en inzicht, net even wat andere aandachtspunten.
En gaf mij ook de mogelijkheid om voldoende uren te lessen op tijden die mij paste.
Ik vind het wel een leuke dat je niet gewoon een datum kunt noemen. Hoe moeilijk is het om dat antwoord gewoon te geven.quote:Op zondag 12 januari 2025 10:55 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik heb gebeld en nu is het verhaal dat de lesbak het wel doet en ik zou de planning doorgestuurd krijgen maar ik heb alsnog niks ontvangen. Ga er maar vanuit dat het niet doorgaat, want last minute een andere instructeur en lesbak regelen gaat hem met de huidige wachttijden niet worden.
Ik kan de hele regio af gaan bellen maar zelfs als ik iemand vind : ik heb nu al 3 weken niet gereden. De kans dat ik voor het praktijkexamen ga slagen is op die manier nihil. Bovendien zou ik dan ineens in een andere auto af moeten rijden. Als beginnend bestuurder is het heel moeilijk om je snel aan te passen aan een nieuwe auto. Daar heb je veel meer ervaring voor nodig.
Wil je ook de kleur van mijn onderbroek weten ?quote:Op zondag 12 januari 2025 11:43 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik vind het wel een leuke dat je niet gewoon een datum kunt noemen. Hoe moeilijk is het om dat antwoord gewoon te geven.
"Het staat ingepland voor de 15e, maar ik ben bang dat het niet door gaat, want.... "
Johquote:Op zondag 12 januari 2025 12:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Weer gebeld, nu drukt de rij instructeur mijn belletjes gewoon weg
Hij woont een dorp verderop maar ik zie geen andere mogelijkheid dan er helemaal naartoe fietsen om verhaal te gaan halen. Ik kan echter niet iets doen zoals de auto slopen o.i d. Want dan raak ik mijn baan kwijt. Dus dan zal hij waarschijnlijk gewoon de deur niet opendoen.
Ik heb al een andere instructeur benaderd maar deze instructeur staat gemachtigd in MijnCBR. Heb ik nog opties ?
Het CBR bellen gaat lastig worden op zondag.
Hup, ga fietsenquote:Op zondag 12 januari 2025 12:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Jammer dat je niets nuttigs hebt toe te voegen.
Live streamen voor ons.quote:Op zondag 12 januari 2025 12:19 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
En wat doen ? Dan doet hij gewoon de deur niet open natuurlijk.
Ik wil best delen welke rijinstructeur het is met naam en toenaam, maar dan verbant @dick.laurent me van het forum.quote:Op zondag 12 januari 2025 12:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Live streamen voor ons.![]()
En anders gewoon stoppen met klagen hier.
Mag ik de naam en toenaam en woonplaats van de verdwenen rijinstructeur hier delen zonder dat je me verbant?quote:Op zondag 12 januari 2025 10:51 schreef dick_laurent het volgende:
Ik ben dus mijn 1e keer direct geslaagd destijds.
Als ik terug denk aan dat examen vind ik het wel grappig hoe ik de 1e keer geslaagd ben want foutloos reed ik zeker niet.
Ik was ook best wel behoorlijk zenuwachtig, maar ik had van tevoren besloten dat ik ging 'pokerfacen' en zo casual en relaxt mogelijk ging proberen over te komen
De 2 fouten waar ik potentieel op had kunnen zakken waren dat ik letterlijk twee keer vergat richting aan te geven bij afslaan. De 1e keer waren we volgens mij niet in gesprek (examen al ruim 10 jaar geleden) en maakte de examinator gewoon kalm de opmerking van "richtingaanwijzer niet vergeten". De 2e keer waren we een beetje aan het kletsen geslagen (mijn eigen rij instructeur zat overigens achterin) en toen zei hij wel wat pinniger van "vergeet je nu weer je richting aan te geven?".
Ik weet oprecht niet wat voor reden of smoes ik toen heb gegeven maar goed... Rest van de rit was volgens mij foutloos en geen gekke dingen gebeurd.
Enige wat ik wel nog weet is dat we op de terugweg naar CBR waren en de zon fel doorbrak.
Ik had toevallig mijn zonnebril aan mijn shirt hangen. Dus ik heb toen heel casual gewacht tot we op een rustig stukje weg waren zonder verkeer voor of achter ons, en toen letterlijk kalm gezegd van, "zo, nu heb ik ff een kans om eindelijk mijn zonnebril op te zetten". Vervolgens met twee handen bril gepakt en opgezet terwijl ik mijn knie omhoog tegen het stuur duwde om ervoor te zorgen dat het stuur stabiel recht bleef
De examinator maakte er geen opmerking over maar ik hoorde hem wel kort gniffelen. Blijkbaar kon hij mijn ontspannen manier van dat doen wel waarderen ofzo.
Maar goed, de 2x richting vergeten... mja, het is geen mega fout, maar het feit dat ik het 2x deed had hij me denk ik echt wel op kunnen laten zakken. I dunno. Waarschijnlijk heeft hij wel gezien dat ik bij alles gewoon goed keek en inzicht toonde en gaf dat de positieve doorslag.
Wat denk je zelf.quote:Op zondag 12 januari 2025 12:49 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Mag ik de naam en toenaam en woonplaats van de verdwenen rijinstructeur hier delen zonder dat je me verbant?
Zelfs al zou ik toestemming geven, ik ben hier niet de enige mod en in de huisregels van FOK! staat dat je niet zomaar persoonsgegevens van derden mag delen in topics.quote:Op zondag 12 januari 2025 12:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dat het mag als jij expliciet toestemming geeft daarvoor
Ok maar als je gewoon wordt opgelicht door een bedrijf dan? Deze discussie mag van mij ook het feedbacktopic verder hoor.quote:Op zondag 12 januari 2025 13:04 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Zelfs al zou ik toestemming geven, ik ben hier niet de enige mod en in de huisregels van FOK! staat dat je niet zomaar persoonsgegevens van derden mag delen in topics.
Dan hoeven anderen uit deze regio die rijlessen willen het niet te proberen bij deze cowboy.quote:Daarnaast, wat verwacht je daar uberhaupt mee te bereiken? Als je hem een negatieve beoordeling oid wilt geven kan dat ook vast wel via je eigen lokale kringen.
Zoiets kun je beter op facebook zetten.quote:Op zondag 12 januari 2025 13:11 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ok maar als je gewoon wordt opgelicht door een bedrijf dan? Deze discussie mag van mij ook het feedbacktopic verder hoor.
[..]
Dan hoeven anderen uit deze regio die rijlessen willen het niet te proberen bij deze cowboy.
Het één sluit het ander niet uit.quote:Op zondag 12 januari 2025 13:23 schreef maily het volgende:
[..]
Zoiets kun je beter op facebook zetten.
Stop talking, keep walking!quote:Op zondag 12 januari 2025 10:13 schreef Ridocar het volgende:
You can talk the talk. But can you walk the walk?
Nee, zeven kleuren als je in de auto zit.quote:Op zondag 12 januari 2025 12:02 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Wil je ook de kleur van mijn onderbroek weten ?
Ow hoeveel ervaring heb jij in verschillende auto's eigenlijk?quote:Op zondag 12 januari 2025 11:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dit zijn dus allemaal hetzelfde model. Dat is niet moeilijk.
Op dit moment geen enkelequote:Op zondag 12 januari 2025 15:14 schreef dop het volgende:
[..]
Ow hoeveel ervaring heb jij in verschillende auto's eigenlijk?
En in wat voor auto les jij?
Hmm even kijkenquote:Op zondag 12 januari 2025 15:14 schreef dop het volgende:
[..]
Ow hoeveel ervaring heb jij in verschillende auto's eigenlijk?
En in wat voor auto les jij?
Sodeknetters, jij hopt wat af zeg, je wisselt sneller van instructeur dan ik van broekquote:Op zondag 12 januari 2025 15:25 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hmm even kijken
Ooit proefles gedaan nog in het dorp waar mijn ouders woonden (geen idee welke auto, ik weet wel nog dat ik tijdens de eerste les 80 ging waar je 50 mag, oeps)
ooit met mijn vader in de nissan micra op parkeerterrein gereden
tijdje rijles genomen in het dorp waar mijn ouders woonden, deze man sprak enkel plat Zeeuws dialect en kon geen standaardnederlands en schreeuwde steeds tegen me. Dat was geen succes. (en ja ik kan ook wel op plat hoor maar ik kan óók standaardnederlands)
in leiden ook tijdje rijles gehad
daarna in leiden tijdje in een Skoda octavia automaat gelest
proefles in leiden gedaan (weer handgeschakeld)
huidige instructeur is VW polo gewoon (handgeschakeld)
nog een proefles gedaan hier op het dorp
ooit in het buitenland een tijdje gelest
In totaal toch wel 11 instructeurs/lesbakken gereden. En helaas zal ik wéér moeten wisselen van instructeur want het laten afweten zo kort voor mijn rijexamen is gewoon geen werkbare situatie.
Hierbij speelt ook mee dat ik echt van toeten noch blazen weet m.b.t. auto's. Ik weet dat het rijdt en daar blijft het zo'n beetje wel bij.quote:Op zondag 12 januari 2025 15:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Sodeknetters, jij hopt wat af zeg, je wisselt sneller van instructeur dan ik van broek![]()
En ook al zóóóólang dat je je niet eens de eerste lesauto meer kunt herinneren![]()
Toch knap dat je er 3 wél weet te benoemen danquote:Op zondag 12 januari 2025 15:45 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hierbij speelt ook mee dat ik echt van toeten noch blazen weet m.b.t. auto's. Ik weet dat het rijdt en daar blijft het zo'n beetje wel bij.
Je hebt van die mensen die van 10 km afstand kunnen roepen welk merk, model en bouwjaar er rijdt. Daar ben ik er niet één van.
Tip: het logo/merk zit doorgaans pontificaal midden op het stuurquote:Op zondag 12 januari 2025 15:25 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hmm even kijken
geen idee welke auto
nissan micra
Skoda octavia
VW polo
VW poloquote:Op zondag 12 januari 2025 15:50 schreef r_one het volgende:
[..]
Toch knap dat je er 3 wél weet te benoemen dan
[..]
Tip: het logo/merk zit doorgaans pontificaal midden op het stuur![]()
En in welke auto je NU lest(e), weten we nu nog steeds niet![]()
Toen was het vast wel gemakkelijker dan nu, rondje rond de kerk en klaar toch?quote:Op zondag 12 januari 2025 16:02 schreef Troel het volgende:
Ik heb 25 jaar geleden in een Honda Civic lesauto gereden. Alsof het gisteren was.
Het verschilt niet veel met nu, maar toen had je nog geen ttt.quote:Op zondag 12 januari 2025 16:27 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Toen was het vast wel gemakkelijker dan nu, rondje rond de kerk en klaar toch?
TTT is niet verplicht. Er wordt vaak aangeraden om dit helemaal niet te doen, maar veel mensen weten dat niet en kiezen gewoon een pakket bij de rijschool waar de TTT in zit.quote:Op zondag 12 januari 2025 16:32 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Het verschilt niet veel met nu, maar toen had je nog geen ttt.
De theorie was wel makkelijker, alleen multiple gok (Ja, Nee)
Gezien je angst voor de examinator zou een ttt wel aan te raden zijn.quote:Op zondag 12 januari 2025 16:34 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
TTT is niet verplicht. Er wordt vaak aangeraden om dit helemaal niet te doen, maar veel mensen weten dat niet en kiezen gewoon een pakket bij de rijschool waar de TTT in zit.
Dat is een misvatting, je moet niet kunnen navigeren, het enige wat belangrijk is dat je niet wordt afgeleid door de navigatie, en geen onverwachte/gevaarlijke handelingen doet omdat de navigatie iets (onverwacht) aangeeft.quote:Op zondag 12 januari 2025 16:52 schreef Ridocar het volgende:
Ik kan ook niet zeggen of het makkelijker ging. Het was wel anders. Tegenwoordig moet je kunnen navigeren op een scherm. Mij werd verteld: Je weet de weg naar het station/examencentrum/politiebureau? Rij er maar naartoe. Dit afgewisseld met directe aanwijzingen.
Ik heb nog een vrijstelling van jaren terug omdat ik toen TTT gedaan had. Dat was me toch een ongelooflijke klootzak die ventquote:Op zondag 12 januari 2025 17:08 schreef dop het volgende:
[..]
Gezien je angst voor de examinator zou een ttt wel aan te raden zijn.
Fileparkeren ging bij mij ook gewoon foutloos met de TTT hoor, alsnog meldde die schoft me aan voor een medische rijtest.quote:Ik heb wel een ttt gedaan instructeur heeft de keuze daar voor aan mij gelaten. Gezien de geringe kosten en vrijstelling voor bijzondere verrichtingen plus de ervaring heb ik het niet als een nadeel ervaren.
Het is wederom iemand anders dan je instructeur die zegt waar je staat en wat extra aandachtspunten kan geven.
Ik had een vrouwelijke examinator bij de ttt waar mee het goed klikte bijzondere verrichtingen gingen foutloos dus.
Best prettig als het op de generale repetitie goed gaat dat geeft ook vertrouwen voor het examen.
Wel gelijk duidelijk waarom je zo vooringenomen bent.quote:Op zondag 12 januari 2025 17:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik heb nog een vrijstelling van jaren terug omdat ik toen TTT gedaan had. Dat was me toch een ongelooflijke klootzak die vent
Het wijf dat de medische rijtest bij me afnam was ook een feeks![]()
![]()
Je moet toch echt het laagste van het laagste onderkruipsel zijn om examinator te worden bij het CBR![]()
![]()
[..]
Fileparkeren ging bij mij ook gewoon foutloos met de TTT hoor, alsnog meldde die schoft me aan voor een medische rijtest.
En geringe kosten? De kosten voor een tussentijdse toets bij het CBR zijn precies hetzelfde als de kosten voor een rijexamen, namelijk ¤ 136,50 (in 2024).
Nee, geen rondje om de kerk helaas, was het maar zo simpel. Ik was enorm gespannen en zat echt niet op mijn gemak in de lesauto (en dat is ook precies de reden waarom ik geen E bij B heb wat ik heel graag zou willen, ik begin spontaan te janken als ik zelfs al denk aan opnieuw examen doen).quote:Op zondag 12 januari 2025 16:27 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Toen was het vast wel gemakkelijker dan nu, rondje rond de kerk en klaar toch?
Dat is dan boffen. Mijn zoon lest ergens waar ze gewoon een aantal keer een rijles doen met een andere instructeur zodat daar tips kunnen worden gegevenquote:Op zondag 12 januari 2025 17:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik heb nog een vrijstelling van jaren terug omdat ik toen TTT gedaan had.
Precies, vandaar dat ik er weinig vertrouwen in heb. En als dan ook de rijinstructeur het laat afweten komt het al helemaal niet goed. Notabene bij een leerling die extra heeft betaald voor een zogeheten 'faalangstexamen'. Ja en dan ga je pas op het allerlaatste moment een planning voor de rijlessen sturen vlak voor het examenquote:Op zondag 12 januari 2025 17:30 schreef dop het volgende:
[..]
Wel gelijk duidelijk waarom je zo vooringenomen bent.
Al verbaasd het me niet, gezien je hier ook gewoon ronduit lomp blijft reageren op mensen die je proberen te helpen met oprecht advies.
Ik weet verder niet wat er is voor gevallen, waarom ze een medische rijtest noodzakelijk achten. Twijfels over je gezondheidsverklaring?
Contact opnemen met CBR en vragen of ze uit coulance gratis kunnen verplaatsen?quote:Op zondag 12 januari 2025 17:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Precies, vandaar dat ik er weinig vertrouwen in heb. En als dan ook de rijinstructeur het laat afweten komt het al helemaal niet goed. Notabene bij een leerling die extra heeft betaald voor een zogeheten 'faalangstexamen'. Ja en dan ga je pas op het allerlaatste moment een planning voor de rijlessen sturen vlak voor het examen
Hij zegt nou dat het wel doorgaat. Ik ga het zien.quote:Op zondag 12 januari 2025 17:45 schreef Troel het volgende:
[..]
Contact opnemen met CBR en vragen of ze uit coulance gratis kunnen verplaatsen?
O dus je hebt 'm wel gesprokenquote:Op zondag 12 januari 2025 17:48 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hij zegt nou dat het wel doorgaat. Ik ga het zien.
Het verhaal verandert telkens van hem.
Hij blijft telkens komen met vage verhalen en ja ik ga sturen wanneer dit dat.quote:
De 15e dus? Januari? 2025?quote:Op zondag 12 januari 2025 17:50 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hij blijft telkens komen met vage verhalen en ja ik ga sturen wanneer dit dat.
Nou zijn er eindelijk tijdstippen voor de lessen en dat het examen doorgaat. Maar ik moet het nog maar zien.
Dat is nogal een muur.quote:Op zondag 12 januari 2025 17:51 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik heb vandaag een zwarte onderbroek aan.
Wil je komen kijken dan?quote:Op zondag 12 januari 2025 19:29 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat is nogal een muur.
Ik heb het idee dat je de druk niet wilt verhogen en je examendatum niet wilt noemen.
Ben je zo onzeker van jezelf?
Het is een examen, geen show.quote:
En daarom eis je om persoonlijke informatie te ontvangen van een wildvreemde op het internet waarmee deze traceerbaar wordt?quote:Op zondag 12 januari 2025 19:43 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Het is een examen, geen show.
Het gaat mij gewoon om een beetje nieuwsgierigheid en betrokkenheid. Hoe dwars je af en toe ook doet, een beetje compassie is nooit weg.
Een examendatum is niet zo makkelijk te herleiden naar een individu. Je bent niet de enige die dag.quote:Op zondag 12 januari 2025 19:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
En daarom eis je om persoonlijke informatie te ontvangen van een wildvreemde op het internet waarmee deze traceerbaar wordt?
Van de week heb ik examenquote:Op zondag 12 januari 2025 19:51 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een examendatum is niet zo makkelijk te herleiden naar een individu. Je bent niet de enige die dag.
Maar hey, jouw feestje.
Ik eis overigens niks, Ik ben alleen nieuwsgierig.
Ik vind de kleur onderbroek persoonlijker dan een of andere willekeurige datum.quote:Op zondag 12 januari 2025 19:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
En daarom eis je om persoonlijke informatie te ontvangen van een wildvreemde op het internet waarmee deze traceerbaar wordt?
Dit dus niet vinden "kunnen" maar ondertussen 2 pagina's terug >quote:Op zondag 12 januari 2025 19:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
quote:Op zondag 12 januari 2025 12:49 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Mag ik de naam en toenaam en woonplaats van de verdwenen rijinstructeur hier delen zonder dat je me verbant?
Je mag het vragen maar het antwoord is "nee".quote:Op maandag 13 januari 2025 10:15 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dit dus niet vinden "kunnen" maar ondertussen 2 pagina's terug >
[..]
Hier stopte ik met lezenquote:Op dinsdag 14 januari 2025 21:29 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik had weer rijles en ik reed door rood
Af en toe remmen is soms ook wel handigquote:Op woensdag 15 januari 2025 08:43 schreef SEMTEX het volgende:
Ontopic dan maar: zaterdag mijn derde rijles en ik heb nog huiswerk om te doen(scripts voorbereiden). Ik stuur, geef gas en geef richting aan, bij de rest ben ik nog niet
quote:Op dinsdag 14 januari 2025 21:29 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik had weer rijles en ik reed door rood want ik dacht dat het voor de hoofdrijbaan was maar het gold dus ook voor de ventweg.
Verder ging het wel goed.
Ik weet nog niet of ik wel van instructeur wissel want het is in de auto wel gezellig
Nog niet schakelen? Je moet de koppeling rustig op laten komen. En dus niet door rood rijden, oeps.quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:43 schreef SEMTEX het volgende:
Ontopic dan maar: zaterdag mijn derde rijles en ik heb nog huiswerk om te doen(scripts voorbereiden). Ik stuur, geef gas en geef richting aan, bij de rest ben ik nog niet
Heb je voor die drie rijlessen al iets van ervaring achter het stuur? Of heb je echt pas 3 keer zelf gereden?quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:43 schreef SEMTEX het volgende:
Dit ja!quote:Op woensdag 15 januari 2025 10:08 schreef Mano_ het volgende:
Af en toe remmen is soms ook wel handig
Dat vond ik ook, maar alles in stapjes hequote:Op woensdag 15 januari 2025 10:08 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Af en toe remmen is soms ook wel handig
Succes!
Nee, alles in stapjes. Misschien de komende les.quote:Op woensdag 15 januari 2025 10:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Nog niet schakelen? Je moet de koppeling rustig op laten komen. En dus niet door rood rijden, oeps.
Nul ervaring, ik ben de eeuwige passagier, maar betaal wel motorrijtuigenbelasting, dus vond het eens tijd worden om te leren rijden.quote:Op woensdag 15 januari 2025 10:38 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
[..]
Heb je voor die drie rijlessen al iets van ervaring achter het stuur? Of heb je echt pas 3 keer zelf gereden?
Succes! Komt vast goed
Nou als ik in één keer kan slagen, kan jij het ook. Maar doe alsjeblieft voldoende lessen. MINSTENS, minstens 40 lessen. Echt waar, dat is geen geldverspilling. Zelfs als je zou slagen na minder lessen, is een ongeluk een stuk duurder dan die extra lessen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 10:39 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nee, alles in stapjes. Misschien de komende les.
[..]
Nul ervaring, ik ben de eeuwige passagier, maar betaal wel motorrijtuigenbelasting, dus vond het eens tijd worden om te leren rijden.
We kunnen je feliciteren met je rijbewijs dus?quote:Op donderdag 16 januari 2025 17:52 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Nou als ik in één keer kan slagen, kan jij het ook.
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar hoe hij zijn examinator vond.quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:01 schreef Troel het volgende:
[..]
We kunnen je feliciteren met je rijbewijs dus?
Hij vond dat ik wel wat meer door had mogen rijden.quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:15 schreef dop het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar hoe hij zijn examinator vond.
Gefeliciteerd.quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:30 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hij vond dat ik wel wat meer door had mogen rijden.
Hij vond mijn kijkgedrag niet goed, maar ik zag wel alles en ben daarom geslaagd. Het lastigste om te zien zijn fietsers op rotondes waar fietsers voorrang hebben, die zag ik allemaal, en ben daarom geslaagd. Alle examenroutes hebben dergelijke rotondes erin zitten. Want dat zijn wel de plekken waar de naarste ongelukken gebeuren.
Blijkbaar zijn sommige wel prima maar hij kende ook degene die mijn tussentijdse toets had gedaan en die man destijds was echt een horkquote:Op donderdag 16 januari 2025 19:19 schreef dop het volgende:
[..]
Gefeliciteerd.
Maar als ik je goed begrijp heeft hij je dus heel netjes beoordeeld?
Denk je nog steeds het zelfde over examinatoren?
Feli, man! Daar ben je iig de rest van je leven van af. (nouja, tot je 75 wordt)quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:30 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hij vond dat ik wel wat meer door had mogen rijden.
Hij vond mijn kijkgedrag niet goed, maar ik zag wel alles en ben daarom geslaagd. Het lastigste om te zien zijn fietsers op rotondes waar fietsers voorrang hebben, die zag ik allemaal, en ben daarom geslaagd. Alle examenroutes hebben dergelijke rotondes erin zitten. Want dat zijn wel de plekken waar de naarste ongelukken gebeuren.
Let op je mag pas lessen vanaf 16,5 jaar.quote:Op donderdag 23 januari 2025 09:37 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Nog 9 dagen en dan is onze oudste 16
Dus ik herhaal nog even mijn vraag van een tijdje terug:
Is er iemand met (redelijk) recente ervaring in de omgeving van Amstelveen, wat betreft rijscholen? Mijn dank is groot (en die van mijn zoon ook).
Technische kennis voor rijbewijs B is zo gering dat je daar weinig tijd en aandacht voor nodig heb.quote:Op donderdag 23 januari 2025 13:59 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Ja, met 16,5 weet hij heel goeden voor die tijd gaan we natuurlijk vast wat "voorwerk doen".... banden wisselen kan hij al, nu nog wat meer technische kennis en een paar praktische zaken. En leren voor theorie, want hij heeft een knap koppie dus dat zou wel goed moeten komen
Goede tipsquote:Op donderdag 23 januari 2025 14:17 schreef dop het volgende:
Technische kennis voor rijbewijs B is zo gering dat je daar weinig tijd en aandacht voor nodig heb.
Wordt ook nauwelijks naar gekeken bij het praktijk examen.
Theorie is wel de moeite waard om tijd in te steken.
Zou er wel op letten dat je geen theorie examen doet voor je begonnen bent met Lessen.
Het komt veel vaker voor dat de geldigheid van je theorie verloopt. En de wachttijd voor praktijk is duidelijk langer dan voor theorie. Zeker als je eventueel op andere locaties theorie wil doen, dan kun je heel vlot aan de beurt zijn.
Ik heb hele meutes met theorie zien beginnen voor het lessen, dat raadde mijn rijschool ook aan. Ik heb het ook gedaan. De geldigheid van je theorie is 1,5 jaar en kost maar 48,-. Het CBR schijnt te zijn gestopt met bepaalde tussentijdse toetsen om de praktijkexamens sneller te kunnen plannen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 14:17 schreef dop het volgende:
[..]
Technische kennis voor rijbewijs B is zo gering dat je daar weinig tijd en aandacht voor nodig heb.
Wordt ook nauwelijks naar gekeken bij het praktijk examen.
Theorie is wel de moeite waard om tijd in te steken.
Zou er wel op letten dat je geen theorie examen doet voor je begonnen bent met Lessen.
Het komt veel vaker voor dat de geldigheid van je theorie verloopt. En de wachttijd voor praktijk is duidelijk langer dan voor theorie. Zeker als je eventueel op andere locaties theorie wil doen, dan kun je heel vlot aan de beurt zijn.
Je kunt theorie zelf plannen op een locatie naar keuze.quote:Op donderdag 23 januari 2025 15:33 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
[..]
Goede tips![]()
- technische kennis is voor mij meer dan "dit moet je weten voor het examen". Ik wil een rijvaardige mede-weggebruiker afleveren, dus zoonlief gaat leren wat nodig is. Als hij straks handig genoeg is om bijvoorbeeld een lampje te kunnen verwisselen, of het oliepeil kan checken en zo nodig kan bijvullen met de juiste soort olie, vind ik dat wel wat energie waard.
- nu met theorie starten tijdens het rijden, dus af en toe vragen wie er in een situatie voorrang heeft, of wat op een bepaald kruispunt de volgorde van zaken moet zijn. En snelheid, regelmatig vragen "hoe hard mag je hier eigenlijk". Dat soort dingen
Vanuit Amstelveen, ik weet uit mijn tijd niet beter dan dat het theorie-examen bij het CBR in Amsterdam was. Kun je dan zomaar naar een andere willekeurige locatie voor theorie-examens?
Een half jaar lang leren voor theorie is onnodig natuurlijk. En als hij ' te vroeg' de theorie haalt is er de kans dat hij, na een paar keer te zakken voor het praktijkexamen, opnieuw theorie moet doen omdat het natuurlijk op een gegeven moment verloopt. Dus theorie halen vlak voordat hij begint met lessen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 13:59 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Ja, met 16,5 weet hij heel goeden voor die tijd gaan we natuurlijk vast wat "voorwerk doen".... banden wisselen kan hij al, nu nog wat meer technische kennis en een paar praktische zaken. En leren voor theorie, want hij heeft een knap koppie dus dat zou wel goed moeten komen
Je mag gewoon in heel nederland CBR theorie examen doen, al wilde je het aan de andere kant van het land doen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 15:33 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
[..]
Goede tips![]()
- technische kennis is voor mij meer dan "dit moet je weten voor het examen". Ik wil een rijvaardige mede-weggebruiker afleveren, dus zoonlief gaat leren wat nodig is. Als hij straks handig genoeg is om bijvoorbeeld een lampje te kunnen verwisselen, of het oliepeil kan checken en zo nodig kan bijvullen met de juiste soort olie, vind ik dat wel wat energie waard.
- nu met theorie starten tijdens het rijden, dus af en toe vragen wie er in een situatie voorrang heeft, of wat op een bepaald kruispunt de volgorde van zaken moet zijn. En snelheid, regelmatig vragen "hoe hard mag je hier eigenlijk". Dat soort dingen
Vanuit Amstelveen, ik weet uit mijn tijd niet beter dan dat het theorie-examen bij het CBR in Amsterdam was. Kun je dan zomaar naar een andere willekeurige locatie voor theorie-examens?
Als zelfs JIJ in een keer kan slagen na al die lessen, waarom zou een ander dan een paar keer zakken voor het praktijjkexamenquote:Op donderdag 23 januari 2025 17:00 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Een half jaar lang leren voor theorie is onnodig natuurlijk. En als hij ' te vroeg' de theorie haalt is er de kans dat hij, na een paar keer te zakken voor het praktijkexamen, opnieuw theorie moet doen omdat het natuurlijk op een gegeven moment verloopt. Dus theorie halen vlak voordat hij begint met lessen.
Het slagingspercentage ligt maar rond de 50 procent.quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:02 schreef Troel het volgende:
[..]
Als zelfs JIJ in een keer kan slagen na al die lessen, waarom zou een ander dan een paar keer zakken voor het praktijjkexamen
Theorie examen regel je helemaal zelf op de website van het cbr.quote:Op donderdag 23 januari 2025 15:33 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
[..]
Kun je dan zomaar naar een andere willekeurige locatie voor theorie-examens?
Het zal ongetwijfeld beter zijn dan toen ik examen deed.quote:Op donderdag 23 januari 2025 15:38 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb hele meutes met theorie zien beginnen voor het lessen, dat raadde mijn rijschool ook aan. Ik heb het ook gedaan. De geldigheid van je theorie is 1,5 jaar en kost maar 48,-. Het CBR schijnt te zijn gestopt met bepaalde tussentijdse toetsen om de praktijkexamens sneller te kunnen plannen.
Als je durft zou je hem zelf eventjes kunnen leren koppeling op laten komen en in 1 en 2 over een parkeerplaats, maar bedenk wel dat dit geheel op eigen risico is en je heel hoge boetes kan krijgen. Je krijgt aparte boetes voor rijles geven zonder instructeurspas, in een voertuig zonder L dakbord, in een voertuig zonder dubbele besturing, in een voertuig zonder dubbele spiegels.quote:Op donderdag 23 januari 2025 20:08 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Dank voor de duidelijke reacties. Theorie kan dus overal, dan zullen we t.z.t. wel een moment voor prikken. Niet te vroeg, dat is ook duidelijk
En het afrijden is echt nog ver weg, eerst maar eens een roedel pubers voor zijn verjaardag overleven
1 voordeel, ze kunnen in ieder geval niet je rijbewijs afpakkenquote:Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:
maar bedenk wel dat dit geheel op eigen risico is en je heel hoge boetes kan krijgen
Redelijk, niet super.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 07:04 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Goh, ken je Amstelveen dan zo goed?
Dat laatste moet in de buurt van Schiphol op een parkeerterrein wel lukken. Of misschien ken jij iemand waar het op eigen terrein kan, dan is het niet illegaal. Succes.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:48 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Haha, het is zeker niet de bedoeling dat zoonlief al allemaal vaardigheden "beheerst" en dan alles opnieuw moet lerenmij gaat het om wat basiszaken zoals inzicht; inschatten dat een kruising betekent dat je vooruit "kijkt en denkt", trucs zoals "door de auto voor je heen" kijken bij remmen (zie je remlichten 2 auto's voor je, dan ga je alvast anticiperen). Dat soort zaken. En natuurlijk handig als je al weet hoe je de koppeling moet laten opkomen, hoe je rustig het stuur vasthoudt en draait, hoe de handrem werkt....
Dit.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:37 schreef Mano_ het volgende:
Herkenbaar. Ik had wat circuit-ervaring voor ik m’n eerste rijles had en moest wel even werken aan plek op de weg en eerder en rustiger remmen.
Oefenen. Maar de nachtbril helpt niet tegen het donker toch? Het helpt met name tegen de lichten van tegenliggers en je eigen nachtblindheid geloof ik. Dus weet niet of dat is wat je zoekt.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 20:58 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik reed vandaag over het Eiland in het donker. Dus 80 per uur weg, veel tegenliggers, en de mensen rijden liever 100 dan 80 in Zeeland. Ik vond het maar doodeng.
Ik had nou wel mijn nachtbril niet op (zat verborgen achter in het dashboardkastje, had die wel even van tevoren moeten opzetten eigenlijk, oeps). Maar zijn er behalve een nachtbril nog andere tips voor? Want ik haalde maar met moeite de 80 km/u zeker op de Zeelandbrug vond het maar doodeng en op het Eiland. Pikkedonker.
Dit leer je dus niet met rijles in de randstad want in de randstad is het altijd licht, ook 's nachts.
Ja misschien moet ik gewoon wennen. Want de eerste paar dagen durfde ik amper 100 's nachts op de A44, maximumsnelheid is 's nachts 120 km/u.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 22:02 schreef Troel het volgende:
[..]
Oefenen. Maar de nachtbril helpt niet tegen het donker toch? Het helpt met name tegen de lichten van tegenliggers en je eigen nachtblindheid geloof ik. Dus weet niet of dat is wat je zoekt.
Ik vind het verre van relaxed om tussen twee vrachtwagens te blijven hangen en doe dat stelselmatig bewust niet. Bij een noodstop o.i.d. word je geplet en/of schuif je onder een truck (met alle gevolgen van dien) en kun je het niet meer navertellen. Better safe than sorry.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 23:28 schreef DX11 het volgende:
dan is het soms wel lekker relax om tussen de vrachtwagens te hangen.
Ik heb ook met rijles geleerd dat dit niet mag.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 03:47 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik vind het verre van relaxed om tussen twee vrachtwagens te blijven hangen en doe dat stelselmatig bewust niet. Bij een noodstop o.i.d. word je geplet en/of schuif je onder een truck (met alle gevolgen van dien) en kun je het niet meer navertellen. Better safe than sorry.
Verkeerstechnisch mag het wel, maar tijdens je examen moet je de snelheid rijden die kan en mag, dat is op de snelweg 100. (Je moet laten zien dat je vlot genoeg met het overige verkeer mee kan)quote:Op zaterdag 1 februari 2025 13:13 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik heb ook met rijles geleerd dat dit niet mag.
Vooe je motorrijbewijs zak je hier ook heel snel op, liever paar km te hard dan bij vrachtwagens plakken voor je veiligheid.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 03:47 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik vind het verre van relaxed om tussen twee vrachtwagens te blijven hangen en doe dat stelselmatig bewust niet. Bij een noodstop o.i.d. word je geplet en/of schuif je onder een truck (met alle gevolgen van dien) en kun je het niet meer navertellen. Better safe than sorry.
Je moet e10 tanken:quote:Op zaterdag 1 februari 2025 13:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Hallo allemaal
Mijn rij instructeur zei tank '98 dat is beter voor je motor.
Maar nu zegt een vriendin van mij 'nee in een suzuki swift maakt dat echt niet uit is geldverspilling'.
Moet ik nou '98 of '95 tanken?
Ik bedoel ook niet letterlijk tussen 2 vrachtwagens sorry, ik bedoel meer op hetzelfde tempo als de vrachtwagens waarbij ik er 300m verderop 1 zie en 300m achter me ook, maar niet inloop op beide. Gewoon, lekker rustig aan, maar uiteraard wel blijven opletten.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 03:47 schreef r_one het volgende:
[..]
Dus dat '98 beter voor je motor zou zijn en zuiniger is compleet een fabeltje? Voor een suzuki swift dan hè. Die heeft zeker geen 3 literquote:Op zaterdag 1 februari 2025 21:52 schreef DX11 het volgende:
[..]
Je moet e10 tanken:
https://www.e10check.nl/auto/suzuki/
Het maakt wel IETS uit, maar dat is voornamelijk van toepassing als je:
Een dikke motor hebt (3L+) of
De auto 3+ maanden stil zit
Indien beide niet het geval zijn, lekker e10 checken.
Geen 100 tanken ... pauperquote:Op maandag 3 februari 2025 00:24 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dus dat '98 beter voor je motor zou zijn en zuiniger is compleet een fabeltje? Voor een suzuki swift dan hè. Die heeft zeker geen 3 liter
Want dit zei mn rij instructeur
Ik was net bij een pomp die enkel '95 had, dus ik moest wel. Maar ik heb er maar weinig in gesmeten want ik vind dat toch een beetje pauper zeg maar.
Ik steun Shell nietquote:Op maandag 3 februari 2025 00:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Geen 100 tanken ... pauper![]()
[ afbeelding ]
Ja, mits je geen sportauto hebt of de auto erg lang stalt (want 98 blijft langer goed).quote:Op maandag 3 februari 2025 00:24 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Dus dat '98 beter voor je motor zou zijn en zuiniger is compleet een fabeltje? Voor een suzuki swift dan hè. Die heeft zeker geen 3 liter
Ik zou spontaan van rij instructeur wisselen (dat moest je toch sowieso nog doen?)quote:Op maandag 3 februari 2025 00:24 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Want dit zei mn rij instructeur
Ik was net bij een pomp die enkel '95 had, dus ik moest wel. Maar ik heb er maar weinig in gesmeten want ik vind dat toch een beetje pauper zeg maar.
Ha, ik tank alleen 102 in Duitsland! (wie bied hoger?)quote:Op maandag 3 februari 2025 00:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Geen 100 tanken ... pauper![]()
[ afbeelding ]
Ik ben al geslaagd dus rijinstructeur heb ik niet meer nodig.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:59 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ja, mits je geen sportauto hebt of de auto erg lang stalt (want 98 blijft langer goed).
De fabrikant zet niet voor niks in je boekje/tankdop wat je er in moet gooien, als 98 beter was hadden ze dat er toch wel op gezet (en dat doen ze ook bij sport auto's).
[..]
Ik zou spontaan van rij instructeur wisselen (dat moest je toch sowieso nog doen?)
[..]
Ha, ik tank alleen 102 in Duitsland! (wie bied hoger?)
In D is het toch ook 100?quote:Op maandag 3 februari 2025 11:59 schreef DX11 het volgende:
Ha, ik tank alleen 102 in Duitsland! (wie bied hoger?)
Aral heeft 102.quote:Op maandag 3 februari 2025 17:37 schreef r_one het volgende:
[..]
In D is het toch ook 100?
(het is ook een Duits plaatje)
Och intrigant, auto fabrikanten hebben er natuurlijk belang bij dat ze bekend staan als om middelmatige en slechte auto'squote:Op maandag 3 februari 2025 13:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik ben al geslaagd dus rijinstructeur heb ik niet meer nodig.
En als de motor minder lang meegaat, is dat toch juist gunstig voor de fabrikant? Dan moet je immers een nieuwe motor kopen voor je auto dat is een dure grap. Katching katching.
NEINquote:Op maandag 3 februari 2025 17:37 schreef r_one het volgende:
[..]
In D is het toch ook 100?
(het is ook een Duits plaatje)
Een suzuki op '95 zal natuurlijk alsnog veel langer meegaan dan een minder betrouwbaar merk op '95 of zelfs op '98. Suzuki is nou eenmaal een heel degelijke auto. Dus als die dan ietsjes minder lang meegaat op '95 dan op '98 is het alsnog gunstiger voor Suzuki om '95 aan te prijzen.quote:Op maandag 3 februari 2025 19:16 schreef dop het volgende:
[..]
Och intrigant, auto fabrikanten hebben er natuurlijk belang bij dat ze bekend staan als om middelmatige en slechte auto's
Dat is natuurlijk een prima business model in jou ogen.
Misschien eens opzoeken wat een octaangetal precies aangeeft, en waarom moderne auto's motormanagement hebben.
Je hebt hopelijk wel door dat dit behoorlijk dom klinkt.quote:Op maandag 3 februari 2025 20:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Een suzuki op '95 zal natuurlijk alsnog veel langer meegaan dan een minder betrouwbaar merk op '95 of zelfs op '98. Suzuki is nou eenmaal een heel degelijke auto. Dus als die dan ietsjes minder lang meegaat op '95 dan op '98 is het alsnog gunstiger voor Suzuki om '95 aan te prijzen.
quote:
JAWOHL! SUPER TOLL IRRE AFFENGEIL!!quote:
Waarom zou dat dan dom zijn?quote:Op maandag 3 februari 2025 21:36 schreef dop het volgende:
[..]
Je hebt hopelijk wel door dat dit behoorlijk dom klinkt.
Heb je enige technische kennis of vind je het gewoon leuk om een beetje onzin te fantaseren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |