abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216329915
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:19 schreef dop het volgende:

[..]
Gefeliciteerd.
Maar als ik je goed begrijp heeft hij je dus heel netjes beoordeeld?
Denk je nog steeds het zelfde over examinatoren?
Blijkbaar zijn sommige wel prima maar hij kende ook degene die mijn tussentijdse toets had gedaan en die man destijds was echt een hork :r
pi_216338154
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:30 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hij vond dat ik wel wat meer door had mogen rijden.

Hij vond mijn kijkgedrag niet goed, maar ik zag wel alles en ben daarom geslaagd. Het lastigste om te zien zijn fietsers op rotondes waar fietsers voorrang hebben, die zag ik allemaal, en ben daarom geslaagd. Alle examenroutes hebben dergelijke rotondes erin zitten. Want dat zijn wel de plekken waar de naarste ongelukken gebeuren.
Feli, man! Daar ben je iig de rest van je leven van af. (nouja, tot je 75 wordt)
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_216394802
Ikl vind het wel heel eng om in mn eentje te rijden zonder instructeur die alles voorkauwt. 'Even gas los laten', 'kijk uit'. Nee nu vind ik het dus wel een beetje eng :'(

Maar ik kan pas binnenkort mijn auto ophalen dus ik moet vrijdag nog op een OV-loze locatie zien te komen, nou ja een van de laatste keren dat dit moet.
pi_216399407
Nog 9 dagen en dan is onze oudste 16 :D
Dus ik herhaal nog even mijn vraag van een tijdje terug:
Is er iemand met (redelijk) recente ervaring in de omgeving van Amstelveen, wat betreft rijscholen? Mijn dank is groot (en die van mijn zoon ook).
  donderdag 23 januari 2025 @ 10:17:10 #255
545 dop
:copyright: dop
pi_216399771
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 09:37 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Nog 9 dagen en dan is onze oudste 16 :D
Dus ik herhaal nog even mijn vraag van een tijdje terug:
Is er iemand met (redelijk) recente ervaring in de omgeving van Amstelveen, wat betreft rijscholen? Mijn dank is groot (en die van mijn zoon ook).
Let op je mag pas lessen vanaf 16,5 jaar.
Theorie examen kan wel vanaf 16
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216402208
Ja, met 16,5 weet hij heel goed ;) en voor die tijd gaan we natuurlijk vast wat "voorwerk doen".... banden wisselen kan hij al, nu nog wat meer technische kennis en een paar praktische zaken. En leren voor theorie, want hij heeft een knap koppie dus dat zou wel goed moeten komen :)
  donderdag 23 januari 2025 @ 14:17:16 #257
545 dop
pi_216402329
quote:
14s.gif Op donderdag 23 januari 2025 13:59 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Ja, met 16,5 weet hij heel goed ;) en voor die tijd gaan we natuurlijk vast wat "voorwerk doen".... banden wisselen kan hij al, nu nog wat meer technische kennis en een paar praktische zaken. En leren voor theorie, want hij heeft een knap koppie dus dat zou wel goed moeten komen :)
Technische kennis voor rijbewijs B is zo gering dat je daar weinig tijd en aandacht voor nodig heb.
Wordt ook nauwelijks naar gekeken bij het praktijk examen.
Theorie is wel de moeite waard om tijd in te steken.
Zou er wel op letten dat je geen theorie examen doet voor je begonnen bent met Lessen.
Het komt veel vaker voor dat de geldigheid van je theorie verloopt. En de wachttijd voor praktijk is duidelijk langer dan voor theorie. Zeker als je eventueel op andere locaties theorie wil doen, dan kun je heel vlot aan de beurt zijn.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_216402912
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 14:17 schreef dop het volgende:
Technische kennis voor rijbewijs B is zo gering dat je daar weinig tijd en aandacht voor nodig heb.
Zou er wel op letten dat je geen theorie examen doet voor je begonnen bent met Lessen.
Het komt veel vaker voor dat de geldigheid van je theorie verloopt. En de wachttijd voor praktijk is duidelijk langer dan voor theorie. Zeker als je eventueel op andere locaties theorie wil doen, dan kun je heel vlot aan de beurt zijn.
Goede tips ^O^
- technische kennis is voor mij meer dan "dit moet je weten voor het examen". Ik wil een rijvaardige mede-weggebruiker afleveren, dus zoonlief gaat leren wat nodig is. Als hij straks handig genoeg is om bijvoorbeeld een lampje te kunnen verwisselen, of het oliepeil kan checken en zo nodig kan bijvullen met de juiste soort olie, vind ik dat wel wat energie waard.
- nu met theorie starten tijdens het rijden, dus af en toe vragen wie er in een situatie voorrang heeft, of wat op een bepaald kruispunt de volgorde van zaken moet zijn. En snelheid, regelmatig vragen "hoe hard mag je hier eigenlijk". Dat soort dingen :)
Vanuit Amstelveen, ik weet uit mijn tijd niet beter dan dat het theorie-examen bij het CBR in Amsterdam was. Kun je dan zomaar naar een andere willekeurige locatie voor theorie-examens?
  donderdag 23 januari 2025 @ 15:38:31 #259
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216402940
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 14:17 schreef dop het volgende:

[..]
Ik heb hele meutes met theorie zien beginnen voor het lessen, dat raadde mijn rijschool ook aan. Ik heb het ook gedaan. De geldigheid van je theorie is 1,5 jaar en kost maar 48,-. Het CBR schijnt te zijn gestopt met bepaalde tussentijdse toetsen om de praktijkexamens sneller te kunnen plannen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 23 januari 2025 @ 15:57:24 #260
35189 Troel
scherp en bot
pi_216403097
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 15:33 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:

[..]
Goede tips ^O^
- technische kennis is voor mij meer dan "dit moet je weten voor het examen". Ik wil een rijvaardige mede-weggebruiker afleveren, dus zoonlief gaat leren wat nodig is. Als hij straks handig genoeg is om bijvoorbeeld een lampje te kunnen verwisselen, of het oliepeil kan checken en zo nodig kan bijvullen met de juiste soort olie, vind ik dat wel wat energie waard.
- nu met theorie starten tijdens het rijden, dus af en toe vragen wie er in een situatie voorrang heeft, of wat op een bepaald kruispunt de volgorde van zaken moet zijn. En snelheid, regelmatig vragen "hoe hard mag je hier eigenlijk". Dat soort dingen :)
Vanuit Amstelveen, ik weet uit mijn tijd niet beter dan dat het theorie-examen bij het CBR in Amsterdam was. Kun je dan zomaar naar een andere willekeurige locatie voor theorie-examens?
Je kunt theorie zelf plannen op een locatie naar keuze.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216403667
quote:
14s.gif Op donderdag 23 januari 2025 13:59 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Een half jaar lang leren voor theorie is onnodig natuurlijk. En als hij ' te vroeg' de theorie haalt is er de kans dat hij, na een paar keer te zakken voor het praktijkexamen, opnieuw theorie moet doen omdat het natuurlijk op een gegeven moment verloopt. Dus theorie halen vlak voordat hij begint met lessen.
pi_216403694
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 15:33 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:

[..]
Goede tips ^O^
Je mag gewoon in heel nederland CBR theorie examen doen, al wilde je het aan de andere kant van het land doen.

Zelfde geldt voor praktijk MAAR als je expres een 'gemakkelijk' CBR kiest voor je praktijkexamen (bijvoorbeeld Den Helder) zijn ze veel strenger dan als je het gewoon in de buurt van je woonadres doet.
  donderdag 23 januari 2025 @ 17:02:57 #263
35189 Troel
scherp en bot
pi_216403710
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 17:00 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Een half jaar lang leren voor theorie is onnodig natuurlijk. En als hij ' te vroeg' de theorie haalt is er de kans dat hij, na een paar keer te zakken voor het praktijkexamen, opnieuw theorie moet doen omdat het natuurlijk op een gegeven moment verloopt. Dus theorie halen vlak voordat hij begint met lessen.
Als zelfs JIJ in een keer kan slagen na al die lessen, waarom zou een ander dan een paar keer zakken voor het praktijjkexamen ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216403801
quote:
2s.gif Op donderdag 23 januari 2025 17:02 schreef Troel het volgende:

[..]
Als zelfs JIJ in een keer kan slagen na al die lessen, waarom zou een ander dan een paar keer zakken voor het praktijjkexamen ;)
Het slagingspercentage ligt maar rond de 50 procent.

Klaarblijkelijk zijn er toch veel mensen die er moeite mee hebben.

Je moet ook maar net geluk hebben dat je een rustige route krijgt. Als ze je hier door Leiden Centrum sturen bijvoorbeeld is het lastiger om te rijden.
  donderdag 23 januari 2025 @ 17:13:03 #265
545 dop
pi_216403834
quote:

[..]
Kun je dan zomaar naar een andere willekeurige locatie voor theorie-examens?
Theorie examen regel je helemaal zelf op de website van het cbr.
Ik heb als Rotterdamer mijn theorie in Rijswijk gedaan.
Datum kwam daar het beste uit ivm werk, geen vrij voor hoeven nemen.
Mijn zoon zijn eerste theorie was meen ik in Barendrecht, en omdat hij zakte heeft hij het snel daar na over gedaan in Utrecht, omdat hij daar het snelst weer aan de beurt was.

quote:
2s.gif Op donderdag 23 januari 2025 15:38 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik heb hele meutes met theorie zien beginnen voor het lessen, dat raadde mijn rijschool ook aan. Ik heb het ook gedaan. De geldigheid van je theorie is 1,5 jaar en kost maar 48,-. Het CBR schijnt te zijn gestopt met bepaalde tussentijdse toetsen om de praktijkexamens sneller te kunnen plannen.
Het zal ongetwijfeld beter zijn dan toen ik examen deed.
Ik zou in elk geval niet beginnen voor je rijlessen hebt.
De instructeur moet kunnen inschatten hoe het met wachtlijsten zit op de praktijk locatie. Als hij zegt begin maar dan mag je daar natuurlijk op vertrouwen.
Mijn instructeur had toen ik bij hem reed 2x een klant die overigens beide wel al eens gezakt waren,(praktijk)die wel in de problemen kwamen.
Hij deet onderweg altijd wel theorie vragen en daar was ik vanaf het begin gewoon goed in.
Hij zij pas na een les of 20, ga je theorie maar regelen.
Dat was ruim op tijd om het voor mijn praktijk te hebben.
pi_216406085
Dank voor de duidelijke reacties. Theorie kan dus overal, dan zullen we t.z.t. wel een moment voor prikken. Niet te vroeg, dat is ook duidelijk :)

En het afrijden is echt nog ver weg, eerst maar eens een roedel pubers voor zijn verjaardag overleven _O-
pi_216408586
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 20:08 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Dank voor de duidelijke reacties. Theorie kan dus overal, dan zullen we t.z.t. wel een moment voor prikken. Niet te vroeg, dat is ook duidelijk :)

En het afrijden is echt nog ver weg, eerst maar eens een roedel pubers voor zijn verjaardag overleven _O-
Als je durft zou je hem zelf eventjes kunnen leren koppeling op laten komen en in 1 en 2 over een parkeerplaats, maar bedenk wel dat dit geheel op eigen risico is en je heel hoge boetes kan krijgen. Je krijgt aparte boetes voor rijles geven zonder instructeurspas, in een voertuig zonder L dakbord, in een voertuig zonder dubbele besturing, in een voertuig zonder dubbele spiegels.

Maar mijn pa heeft me dit wel gewoon geleerd op een parkeerterrein. In Zeeuws-Vlaanderen heb je namelijk afgelegen gebieden waar geen politie komt. In Amstelveen wordt dat wel lastig.
pi_216409863
Goh, ken je Amstelveen dan zo goed?
pi_216412246
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:
maar bedenk wel dat dit geheel op eigen risico is en je heel hoge boetes kan krijgen
1 voordeel, ze kunnen in ieder geval niet je rijbewijs afpakken
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  vrijdag 24 januari 2025 @ 12:34:08 #270
545 dop
pi_216412567
Ik zou erg oppassen met zelf dingen aanleren.
Nu zal wat ik nu vertel voor heel jonge verkeersdeelnemers nog wel mee te vallen, maar ik was 48 toen ik mijn eerste rijlessen nam.
Op de openbare weg ben ik altijd fietser en voetganger geweest.
Op mijn werk (eigen trein) had ik al jaren ervaring met een hele vloot aan verschillende voertuigen. Koppelen schakelen en sturen was voor mij geen enkel probleem. Toch was het feit dat ik in van alles al kon rijden erg in mijn nadeel. Je bouwt bepaalde routines en gewoonten op door de jaren heen die op eigen terrein verder prima werken maar op een openbare weg niet altijd gewenst zijn.
Ik had dus allerlei routines die op zichzelf niet gevaarlijk zijn maar die ik eerst wel moest afleren om vervolgens de gewenste routines aan te leren.
Het afleren van bestaande routines kost meer tijd dan het aanleren van nieuwe routines. Ik was er dus helemaal niet bij geholpen dat ik al kon rijden op allerlei veel grotere en ingewikkelder voertuigen.
Voor ik aan mijn rijbewijs begon was ik gecertificeerd, heftruck chauffeur, shovel chauffeur, kraanmachinist, en machinist op een giettransport voertuig en reed ik regelmatig vrachtwagen.

Achteraf is het enige voordeel wat ik daar aan had is dat ik prima kan parkeren.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 12:37:53 #271
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_216412598
Herkenbaar. Ik had wat circuit-ervaring voor ik m’n eerste rijles had en moest wel even werken aan plek op de weg en eerder en rustiger remmen.
pi_216412716
Haha, het is zeker niet de bedoeling dat zoonlief al allemaal vaardigheden "beheerst" en dan alles opnieuw moet leren :D mij gaat het om wat basiszaken zoals inzicht; inschatten dat een kruising betekent dat je vooruit "kijkt en denkt", trucs zoals "door de auto voor je heen" kijken bij remmen (zie je remlichten 2 auto's voor je, dan ga je alvast anticiperen). Dat soort zaken. En natuurlijk handig als je al weet hoe je de koppeling moet laten opkomen, hoe je rustig het stuur vasthoudt en draait, hoe de handrem werkt....
pi_216413655
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 07:04 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Goh, ken je Amstelveen dan zo goed?
Redelijk, niet super.
pi_216413670
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 12:48 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Haha, het is zeker niet de bedoeling dat zoonlief al allemaal vaardigheden "beheerst" en dan alles opnieuw moet leren :D mij gaat het om wat basiszaken zoals inzicht; inschatten dat een kruising betekent dat je vooruit "kijkt en denkt", trucs zoals "door de auto voor je heen" kijken bij remmen (zie je remlichten 2 auto's voor je, dan ga je alvast anticiperen). Dat soort zaken. En natuurlijk handig als je al weet hoe je de koppeling moet laten opkomen, hoe je rustig het stuur vasthoudt en draait, hoe de handrem werkt....
Dat laatste moet in de buurt van Schiphol op een parkeerterrein wel lukken. Of misschien ken jij iemand waar het op eigen terrein kan, dan is het niet illegaal. Succes.
pi_216477086
Ik durfde vandaag voor het eerst 120 te rijden op de A44. Ik vind dat echt heel eng hoor op het donkere stuk. Op het lichte stuk bij Leiden is het geen probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')