abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216329915
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2025 19:19 schreef dop het volgende:

[..]
Gefeliciteerd.
Maar als ik je goed begrijp heeft hij je dus heel netjes beoordeeld?
Denk je nog steeds het zelfde over examinatoren?
Blijkbaar zijn sommige wel prima maar hij kende ook degene die mijn tussentijdse toets had gedaan en die man destijds was echt een hork :r
pi_216338154
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 18:30 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hij vond dat ik wel wat meer door had mogen rijden.

Hij vond mijn kijkgedrag niet goed, maar ik zag wel alles en ben daarom geslaagd. Het lastigste om te zien zijn fietsers op rotondes waar fietsers voorrang hebben, die zag ik allemaal, en ben daarom geslaagd. Alle examenroutes hebben dergelijke rotondes erin zitten. Want dat zijn wel de plekken waar de naarste ongelukken gebeuren.
Feli, man! Daar ben je iig de rest van je leven van af. (nouja, tot je 75 wordt)
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_216394802
Ikl vind het wel heel eng om in mn eentje te rijden zonder instructeur die alles voorkauwt. 'Even gas los laten', 'kijk uit'. Nee nu vind ik het dus wel een beetje eng :'(

Maar ik kan pas binnenkort mijn auto ophalen dus ik moet vrijdag nog op een OV-loze locatie zien te komen, nou ja een van de laatste keren dat dit moet.
pi_216399407
Nog 9 dagen en dan is onze oudste 16 :D
Dus ik herhaal nog even mijn vraag van een tijdje terug:
Is er iemand met (redelijk) recente ervaring in de omgeving van Amstelveen, wat betreft rijscholen? Mijn dank is groot (en die van mijn zoon ook).
  donderdag 23 januari 2025 @ 10:17:10 #255
545 dop
:copyright: dop
pi_216399771
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 09:37 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Nog 9 dagen en dan is onze oudste 16 :D
Dus ik herhaal nog even mijn vraag van een tijdje terug:
Is er iemand met (redelijk) recente ervaring in de omgeving van Amstelveen, wat betreft rijscholen? Mijn dank is groot (en die van mijn zoon ook).
Let op je mag pas lessen vanaf 16,5 jaar.
Theorie examen kan wel vanaf 16
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216402208
Ja, met 16,5 weet hij heel goed ;) en voor die tijd gaan we natuurlijk vast wat "voorwerk doen".... banden wisselen kan hij al, nu nog wat meer technische kennis en een paar praktische zaken. En leren voor theorie, want hij heeft een knap koppie dus dat zou wel goed moeten komen :)
  donderdag 23 januari 2025 @ 14:17:16 #257
545 dop
:copyright: dop
pi_216402329
quote:
14s.gif Op donderdag 23 januari 2025 13:59 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Ja, met 16,5 weet hij heel goed ;) en voor die tijd gaan we natuurlijk vast wat "voorwerk doen".... banden wisselen kan hij al, nu nog wat meer technische kennis en een paar praktische zaken. En leren voor theorie, want hij heeft een knap koppie dus dat zou wel goed moeten komen :)
Technische kennis voor rijbewijs B is zo gering dat je daar weinig tijd en aandacht voor nodig heb.
Wordt ook nauwelijks naar gekeken bij het praktijk examen.
Theorie is wel de moeite waard om tijd in te steken.
Zou er wel op letten dat je geen theorie examen doet voor je begonnen bent met Lessen.
Het komt veel vaker voor dat de geldigheid van je theorie verloopt. En de wachttijd voor praktijk is duidelijk langer dan voor theorie. Zeker als je eventueel op andere locaties theorie wil doen, dan kun je heel vlot aan de beurt zijn.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216402912
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 14:17 schreef dop het volgende:
Technische kennis voor rijbewijs B is zo gering dat je daar weinig tijd en aandacht voor nodig heb.
Wordt ook nauwelijks naar gekeken bij het praktijk examen.
Theorie is wel de moeite waard om tijd in te steken.
Zou er wel op letten dat je geen theorie examen doet voor je begonnen bent met Lessen.
Het komt veel vaker voor dat de geldigheid van je theorie verloopt. En de wachttijd voor praktijk is duidelijk langer dan voor theorie. Zeker als je eventueel op andere locaties theorie wil doen, dan kun je heel vlot aan de beurt zijn.
Goede tips ^O^
- technische kennis is voor mij meer dan "dit moet je weten voor het examen". Ik wil een rijvaardige mede-weggebruiker afleveren, dus zoonlief gaat leren wat nodig is. Als hij straks handig genoeg is om bijvoorbeeld een lampje te kunnen verwisselen, of het oliepeil kan checken en zo nodig kan bijvullen met de juiste soort olie, vind ik dat wel wat energie waard.
- nu met theorie starten tijdens het rijden, dus af en toe vragen wie er in een situatie voorrang heeft, of wat op een bepaald kruispunt de volgorde van zaken moet zijn. En snelheid, regelmatig vragen "hoe hard mag je hier eigenlijk". Dat soort dingen :)
Vanuit Amstelveen, ik weet uit mijn tijd niet beter dan dat het theorie-examen bij het CBR in Amsterdam was. Kun je dan zomaar naar een andere willekeurige locatie voor theorie-examens?
  donderdag 23 januari 2025 @ 15:38:31 #259
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216402940
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 14:17 schreef dop het volgende:

[..]
Technische kennis voor rijbewijs B is zo gering dat je daar weinig tijd en aandacht voor nodig heb.
Wordt ook nauwelijks naar gekeken bij het praktijk examen.
Theorie is wel de moeite waard om tijd in te steken.
Zou er wel op letten dat je geen theorie examen doet voor je begonnen bent met Lessen.
Het komt veel vaker voor dat de geldigheid van je theorie verloopt. En de wachttijd voor praktijk is duidelijk langer dan voor theorie. Zeker als je eventueel op andere locaties theorie wil doen, dan kun je heel vlot aan de beurt zijn.
Ik heb hele meutes met theorie zien beginnen voor het lessen, dat raadde mijn rijschool ook aan. Ik heb het ook gedaan. De geldigheid van je theorie is 1,5 jaar en kost maar 48,-. Het CBR schijnt te zijn gestopt met bepaalde tussentijdse toetsen om de praktijkexamens sneller te kunnen plannen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 23 januari 2025 @ 15:57:24 #260
35189 Troel
scherp en bot
pi_216403097
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 15:33 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:

[..]
Goede tips ^O^
- technische kennis is voor mij meer dan "dit moet je weten voor het examen". Ik wil een rijvaardige mede-weggebruiker afleveren, dus zoonlief gaat leren wat nodig is. Als hij straks handig genoeg is om bijvoorbeeld een lampje te kunnen verwisselen, of het oliepeil kan checken en zo nodig kan bijvullen met de juiste soort olie, vind ik dat wel wat energie waard.
- nu met theorie starten tijdens het rijden, dus af en toe vragen wie er in een situatie voorrang heeft, of wat op een bepaald kruispunt de volgorde van zaken moet zijn. En snelheid, regelmatig vragen "hoe hard mag je hier eigenlijk". Dat soort dingen :)
Vanuit Amstelveen, ik weet uit mijn tijd niet beter dan dat het theorie-examen bij het CBR in Amsterdam was. Kun je dan zomaar naar een andere willekeurige locatie voor theorie-examens?
Je kunt theorie zelf plannen op een locatie naar keuze.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216403667
quote:
14s.gif Op donderdag 23 januari 2025 13:59 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Ja, met 16,5 weet hij heel goed ;) en voor die tijd gaan we natuurlijk vast wat "voorwerk doen".... banden wisselen kan hij al, nu nog wat meer technische kennis en een paar praktische zaken. En leren voor theorie, want hij heeft een knap koppie dus dat zou wel goed moeten komen :)
Een half jaar lang leren voor theorie is onnodig natuurlijk. En als hij ' te vroeg' de theorie haalt is er de kans dat hij, na een paar keer te zakken voor het praktijkexamen, opnieuw theorie moet doen omdat het natuurlijk op een gegeven moment verloopt. Dus theorie halen vlak voordat hij begint met lessen.
pi_216403694
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 15:33 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:

[..]
Goede tips ^O^
- technische kennis is voor mij meer dan "dit moet je weten voor het examen". Ik wil een rijvaardige mede-weggebruiker afleveren, dus zoonlief gaat leren wat nodig is. Als hij straks handig genoeg is om bijvoorbeeld een lampje te kunnen verwisselen, of het oliepeil kan checken en zo nodig kan bijvullen met de juiste soort olie, vind ik dat wel wat energie waard.
- nu met theorie starten tijdens het rijden, dus af en toe vragen wie er in een situatie voorrang heeft, of wat op een bepaald kruispunt de volgorde van zaken moet zijn. En snelheid, regelmatig vragen "hoe hard mag je hier eigenlijk". Dat soort dingen :)
Vanuit Amstelveen, ik weet uit mijn tijd niet beter dan dat het theorie-examen bij het CBR in Amsterdam was. Kun je dan zomaar naar een andere willekeurige locatie voor theorie-examens?
Je mag gewoon in heel nederland CBR theorie examen doen, al wilde je het aan de andere kant van het land doen.

Zelfde geldt voor praktijk MAAR als je expres een 'gemakkelijk' CBR kiest voor je praktijkexamen (bijvoorbeeld Den Helder) zijn ze veel strenger dan als je het gewoon in de buurt van je woonadres doet.
  donderdag 23 januari 2025 @ 17:02:57 #263
35189 Troel
scherp en bot
pi_216403710
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 17:00 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Een half jaar lang leren voor theorie is onnodig natuurlijk. En als hij ' te vroeg' de theorie haalt is er de kans dat hij, na een paar keer te zakken voor het praktijkexamen, opnieuw theorie moet doen omdat het natuurlijk op een gegeven moment verloopt. Dus theorie halen vlak voordat hij begint met lessen.
Als zelfs JIJ in een keer kan slagen na al die lessen, waarom zou een ander dan een paar keer zakken voor het praktijjkexamen ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216403801
quote:
2s.gif Op donderdag 23 januari 2025 17:02 schreef Troel het volgende:

[..]
Als zelfs JIJ in een keer kan slagen na al die lessen, waarom zou een ander dan een paar keer zakken voor het praktijjkexamen ;)
Het slagingspercentage ligt maar rond de 50 procent.

Klaarblijkelijk zijn er toch veel mensen die er moeite mee hebben.

Je moet ook maar net geluk hebben dat je een rustige route krijgt. Als ze je hier door Leiden Centrum sturen bijvoorbeeld is het lastiger om te rijden.
  donderdag 23 januari 2025 @ 17:13:03 #265
545 dop
:copyright: dop
pi_216403834
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 15:33 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:

[..]
Kun je dan zomaar naar een andere willekeurige locatie voor theorie-examens?
Theorie examen regel je helemaal zelf op de website van het cbr.
Ik heb als Rotterdamer mijn theorie in Rijswijk gedaan.
Datum kwam daar het beste uit ivm werk, geen vrij voor hoeven nemen.
Mijn zoon zijn eerste theorie was meen ik in Barendrecht, en omdat hij zakte heeft hij het snel daar na over gedaan in Utrecht, omdat hij daar het snelst weer aan de beurt was.

quote:
2s.gif Op donderdag 23 januari 2025 15:38 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik heb hele meutes met theorie zien beginnen voor het lessen, dat raadde mijn rijschool ook aan. Ik heb het ook gedaan. De geldigheid van je theorie is 1,5 jaar en kost maar 48,-. Het CBR schijnt te zijn gestopt met bepaalde tussentijdse toetsen om de praktijkexamens sneller te kunnen plannen.
Het zal ongetwijfeld beter zijn dan toen ik examen deed.
Ik zou in elk geval niet beginnen voor je rijlessen hebt.
De instructeur moet kunnen inschatten hoe het met wachtlijsten zit op de praktijk locatie. Als hij zegt begin maar dan mag je daar natuurlijk op vertrouwen.
Mijn instructeur had toen ik bij hem reed 2x een klant die overigens beide wel al eens gezakt waren,(praktijk)die wel in de problemen kwamen.
Hij deet onderweg altijd wel theorie vragen en daar was ik vanaf het begin gewoon goed in.
Hij zij pas na een les of 20, ga je theorie maar regelen.
Dat was ruim op tijd om het voor mijn praktijk te hebben.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216406085
Dank voor de duidelijke reacties. Theorie kan dus overal, dan zullen we t.z.t. wel een moment voor prikken. Niet te vroeg, dat is ook duidelijk :)

En het afrijden is echt nog ver weg, eerst maar eens een roedel pubers voor zijn verjaardag overleven _O-
pi_216408586
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 20:08 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Dank voor de duidelijke reacties. Theorie kan dus overal, dan zullen we t.z.t. wel een moment voor prikken. Niet te vroeg, dat is ook duidelijk :)

En het afrijden is echt nog ver weg, eerst maar eens een roedel pubers voor zijn verjaardag overleven _O-
Als je durft zou je hem zelf eventjes kunnen leren koppeling op laten komen en in 1 en 2 over een parkeerplaats, maar bedenk wel dat dit geheel op eigen risico is en je heel hoge boetes kan krijgen. Je krijgt aparte boetes voor rijles geven zonder instructeurspas, in een voertuig zonder L dakbord, in een voertuig zonder dubbele besturing, in een voertuig zonder dubbele spiegels.

Maar mijn pa heeft me dit wel gewoon geleerd op een parkeerterrein. In Zeeuws-Vlaanderen heb je namelijk afgelegen gebieden waar geen politie komt. In Amstelveen wordt dat wel lastig.
pi_216409863
Goh, ken je Amstelveen dan zo goed?
pi_216412246
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:
maar bedenk wel dat dit geheel op eigen risico is en je heel hoge boetes kan krijgen
1 voordeel, ze kunnen in ieder geval niet je rijbewijs afpakken
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  vrijdag 24 januari 2025 @ 12:34:08 #270
545 dop
:copyright: dop
pi_216412567
Ik zou erg oppassen met zelf dingen aanleren.
Nu zal wat ik nu vertel voor heel jonge verkeersdeelnemers nog wel mee te vallen, maar ik was 48 toen ik mijn eerste rijlessen nam.
Op de openbare weg ben ik altijd fietser en voetganger geweest.
Op mijn werk (eigen trein) had ik al jaren ervaring met een hele vloot aan verschillende voertuigen. Koppelen schakelen en sturen was voor mij geen enkel probleem. Toch was het feit dat ik in van alles al kon rijden erg in mijn nadeel. Je bouwt bepaalde routines en gewoonten op door de jaren heen die op eigen terrein verder prima werken maar op een openbare weg niet altijd gewenst zijn.
Ik had dus allerlei routines die op zichzelf niet gevaarlijk zijn maar die ik eerst wel moest afleren om vervolgens de gewenste routines aan te leren.
Het afleren van bestaande routines kost meer tijd dan het aanleren van nieuwe routines. Ik was er dus helemaal niet bij geholpen dat ik al kon rijden op allerlei veel grotere en ingewikkelder voertuigen.
Voor ik aan mijn rijbewijs begon was ik gecertificeerd, heftruck chauffeur, shovel chauffeur, kraanmachinist, en machinist op een giettransport voertuig en reed ik regelmatig vrachtwagen.

Achteraf is het enige voordeel wat ik daar aan had is dat ik prima kan parkeren.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 24 januari 2025 @ 12:37:53 #271
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_216412598
Herkenbaar. Ik had wat circuit-ervaring voor ik m’n eerste rijles had en moest wel even werken aan plek op de weg en eerder en rustiger remmen.
pi_216412716
Haha, het is zeker niet de bedoeling dat zoonlief al allemaal vaardigheden "beheerst" en dan alles opnieuw moet leren :D mij gaat het om wat basiszaken zoals inzicht; inschatten dat een kruising betekent dat je vooruit "kijkt en denkt", trucs zoals "door de auto voor je heen" kijken bij remmen (zie je remlichten 2 auto's voor je, dan ga je alvast anticiperen). Dat soort zaken. En natuurlijk handig als je al weet hoe je de koppeling moet laten opkomen, hoe je rustig het stuur vasthoudt en draait, hoe de handrem werkt....
pi_216413655
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 07:04 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Goh, ken je Amstelveen dan zo goed?
Redelijk, niet super.
pi_216413670
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 12:48 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Haha, het is zeker niet de bedoeling dat zoonlief al allemaal vaardigheden "beheerst" en dan alles opnieuw moet leren :D mij gaat het om wat basiszaken zoals inzicht; inschatten dat een kruising betekent dat je vooruit "kijkt en denkt", trucs zoals "door de auto voor je heen" kijken bij remmen (zie je remlichten 2 auto's voor je, dan ga je alvast anticiperen). Dat soort zaken. En natuurlijk handig als je al weet hoe je de koppeling moet laten opkomen, hoe je rustig het stuur vasthoudt en draait, hoe de handrem werkt....
Dat laatste moet in de buurt van Schiphol op een parkeerterrein wel lukken. Of misschien ken jij iemand waar het op eigen terrein kan, dan is het niet illegaal. Succes.
pi_216477086
Ik durfde vandaag voor het eerst 120 te rijden op de A44. Ik vind dat echt heel eng hoor op het donkere stuk. Op het lichte stuk bij Leiden is het geen probleem.
pi_216482814
Gisteravond met zoonlief wat verkeersborden tijdens het rijden doorgenomen. De meeste herkende hij wel, maar niet alle details. Hij wil al op zondag beginnen met theorie (op z'n verjaardag!) maar dat heb ik er even uitgepraat :P
pi_216485834
quote:
80s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 12:37 schreef Mano_ het volgende:
Herkenbaar. Ik had wat circuit-ervaring voor ik m’n eerste rijles had en moest wel even werken aan plek op de weg en eerder en rustiger remmen.
Dit.
Technisch autorijden is niet zo moeilijk. Dat leren de meesten wel in drie lessen. De rest van de rijopleiding is kijken, kijken, kijken.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_216498672
Ik reed vandaag over het Eiland in het donker. Dus 80 per uur weg, veel tegenliggers, en de mensen rijden liever 100 dan 80 in Zeeland. Ik vond het maar doodeng.

Ik had nou wel mijn nachtbril niet op (zat verborgen achter in het dashboardkastje, had die wel even van tevoren moeten opzetten eigenlijk, oeps). Maar zijn er behalve een nachtbril nog andere tips voor? Want ik haalde maar met moeite de 80 km/u zeker op de Zeelandbrug vond het maar doodeng en op het Eiland. Pikkedonker.

Dit leer je dus niet met rijles in de randstad want in de randstad is het altijd licht, ook 's nachts.
  vrijdag 31 januari 2025 @ 22:02:28 #279
35189 Troel
scherp en bot
pi_216499717
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 20:58 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik reed vandaag over het Eiland in het donker. Dus 80 per uur weg, veel tegenliggers, en de mensen rijden liever 100 dan 80 in Zeeland. Ik vond het maar doodeng.

Ik had nou wel mijn nachtbril niet op (zat verborgen achter in het dashboardkastje, had die wel even van tevoren moeten opzetten eigenlijk, oeps). Maar zijn er behalve een nachtbril nog andere tips voor? Want ik haalde maar met moeite de 80 km/u zeker op de Zeelandbrug vond het maar doodeng en op het Eiland. Pikkedonker.

Dit leer je dus niet met rijles in de randstad want in de randstad is het altijd licht, ook 's nachts.
Oefenen. Maar de nachtbril helpt niet tegen het donker toch? Het helpt met name tegen de lichten van tegenliggers en je eigen nachtblindheid geloof ik. Dus weet niet of dat is wat je zoekt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216500560
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 22:02 schreef Troel het volgende:

[..]
Oefenen. Maar de nachtbril helpt niet tegen het donker toch? Het helpt met name tegen de lichten van tegenliggers en je eigen nachtblindheid geloof ik. Dus weet niet of dat is wat je zoekt.
Ja misschien moet ik gewoon wennen. Want de eerste paar dagen durfde ik amper 100 's nachts op de A44, maximumsnelheid is 's nachts 120 km/u.

Nu knalde ik er met 130 overheen :')
pi_216501053
Het is overigens niet verboden 80 te rijden waar je 100/120 mag. En mits je het op de rechterbaan doet heeft er ook vrijwel niemand last van. Al is ~88 meestal wel een betere keuze zodat je gelijk met de vrachtwagens kan rijden.

Ik doe het ook heel soms wel eens, als het 's nachts heel donker is en erg weinig zicht is, en ik geen haast heb. Het scheelt helemaal niet veel (aankomst) tijd dus dan is het soms wel lekker relax om tussen de vrachtwagens te hangen.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_216503257
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 23:28 schreef DX11 het volgende:
dan is het soms wel lekker relax om tussen de vrachtwagens te hangen.
Ik vind het verre van relaxed om tussen twee vrachtwagens te blijven hangen en doe dat stelselmatig bewust niet. Bij een noodstop o.i.d. word je geplet en/of schuif je onder een truck (met alle gevolgen van dien) en kun je het niet meer navertellen. Better safe than sorry.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_216506550
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 03:47 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik vind het verre van relaxed om tussen twee vrachtwagens te blijven hangen en doe dat stelselmatig bewust niet. Bij een noodstop o.i.d. word je geplet en/of schuif je onder een truck (met alle gevolgen van dien) en kun je het niet meer navertellen. Better safe than sorry.
Ik heb ook met rijles geleerd dat dit niet mag.
pi_216506831
Hallo allemaal

Mijn rij instructeur zei tank '98 dat is beter voor je motor.

Maar nu zegt een vriendin van mij 'nee in een suzuki swift maakt dat echt niet uit is geldverspilling'.

Moet ik nou '98 of '95 tanken?
  zaterdag 1 februari 2025 @ 13:40:46 #285
545 dop
:copyright: dop
pi_216506845
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 13:13 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik heb ook met rijles geleerd dat dit niet mag.
Verkeerstechnisch mag het wel, maar tijdens je examen moet je de snelheid rijden die kan en mag, dat is op de snelweg 100. (Je moet laten zien dat je vlot genoeg met het overige verkeer mee kan)
Doe je dat niet voldoende dan zak je op doorstroming.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 1 februari 2025 @ 13:47:06 #286
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_216506918
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 03:47 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik vind het verre van relaxed om tussen twee vrachtwagens te blijven hangen en doe dat stelselmatig bewust niet. Bij een noodstop o.i.d. word je geplet en/of schuif je onder een truck (met alle gevolgen van dien) en kun je het niet meer navertellen. Better safe than sorry.
Vooe je motorrijbewijs zak je hier ook heel snel op, liever paar km te hard dan bij vrachtwagens plakken voor je veiligheid.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_216513526
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 13:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Hallo allemaal

Mijn rij instructeur zei tank '98 dat is beter voor je motor.

Maar nu zegt een vriendin van mij 'nee in een suzuki swift maakt dat echt niet uit is geldverspilling'.

Moet ik nou '98 of '95 tanken?
Je moet e10 tanken:

https://www.e10check.nl/auto/suzuki/

Het maakt wel IETS uit, maar dat is voornamelijk van toepassing als je:

Een dikke motor hebt (3L+) of
De auto 3+ maanden stil zit

Indien beide niet het geval zijn, lekker e10 checken.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_216513559
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 03:47 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik vind het verre van relaxed om tussen twee vrachtwagens te blijven hangen en doe dat stelselmatig bewust niet. Bij een noodstop o.i.d. word je geplet en/of schuif je onder een truck (met alle gevolgen van dien) en kun je het niet meer navertellen. Better safe than sorry.
Ik bedoel ook niet letterlijk tussen 2 vrachtwagens sorry, ik bedoel meer op hetzelfde tempo als de vrachtwagens waarbij ik er 300m verderop 1 zie en 300m achter me ook, maar niet inloop op beide. Gewoon, lekker rustig aan, maar uiteraard wel blijven opletten.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_216530120
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 21:52 schreef DX11 het volgende:

[..]
Je moet e10 tanken:

https://www.e10check.nl/auto/suzuki/

Het maakt wel IETS uit, maar dat is voornamelijk van toepassing als je:

Een dikke motor hebt (3L+) of
De auto 3+ maanden stil zit

Indien beide niet het geval zijn, lekker e10 checken.
Dus dat '98 beter voor je motor zou zijn en zuiniger is compleet een fabeltje? Voor een suzuki swift dan hč. Die heeft zeker geen 3 liter :')

Want dit zei mn rij instructeur

Ik was net bij een pomp die enkel '95 had, dus ik moest wel. Maar ik heb er maar weinig in gesmeten want ik vind dat toch een beetje pauper zeg maar.
pi_216530185
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 00:24 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Dus dat '98 beter voor je motor zou zijn en zuiniger is compleet een fabeltje? Voor een suzuki swift dan hč. Die heeft zeker geen 3 liter :')

Want dit zei mn rij instructeur

Ik was net bij een pomp die enkel '95 had, dus ik moest wel. Maar ik heb er maar weinig in gesmeten want ik vind dat toch een beetje pauper zeg maar.
Geen 100 tanken ... pauper :')
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_216531127
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 00:41 schreef r_one het volgende:

[..]
Geen 100 tanken ... pauper :')
[ afbeelding ]
Ik steun Shell niet
pi_216533375
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 00:24 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Dus dat '98 beter voor je motor zou zijn en zuiniger is compleet een fabeltje? Voor een suzuki swift dan hč. Die heeft zeker geen 3 liter :')
Ja, mits je geen sportauto hebt of de auto erg lang stalt (want 98 blijft langer goed).
De fabrikant zet niet voor niks in je boekje/tankdop wat je er in moet gooien, als 98 beter was hadden ze dat er toch wel op gezet (en dat doen ze ook bij sport auto's).

quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 00:24 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Want dit zei mn rij instructeur

Ik was net bij een pomp die enkel '95 had, dus ik moest wel. Maar ik heb er maar weinig in gesmeten want ik vind dat toch een beetje pauper zeg maar.
Ik zou spontaan van rij instructeur wisselen (dat moest je toch sowieso nog doen?)

quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 00:41 schreef r_one het volgende:

[..]
Geen 100 tanken ... pauper :')
[ afbeelding ]
Ha, ik tank alleen 102 in Duitsland! (wie bied hoger?)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_216534121
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:59 schreef DX11 het volgende:

[..]
Ja, mits je geen sportauto hebt of de auto erg lang stalt (want 98 blijft langer goed).
De fabrikant zet niet voor niks in je boekje/tankdop wat je er in moet gooien, als 98 beter was hadden ze dat er toch wel op gezet (en dat doen ze ook bij sport auto's).
[..]
Ik zou spontaan van rij instructeur wisselen (dat moest je toch sowieso nog doen?)
[..]
Ha, ik tank alleen 102 in Duitsland! (wie bied hoger?)
Ik ben al geslaagd dus rijinstructeur heb ik niet meer nodig.

En als de motor minder lang meegaat, is dat toch juist gunstig voor de fabrikant? Dan moet je immers een nieuwe motor kopen voor je auto dat is een dure grap. Katching katching.
pi_216537559
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:59 schreef DX11 het volgende:
Ha, ik tank alleen 102 in Duitsland! (wie bied hoger?)
In D is het toch ook 100?

(het is ook een Duits plaatje)
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  maandag 3 februari 2025 @ 18:21:33 #295
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_216538134
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 17:37 schreef r_one het volgende:

[..]
In D is het toch ook 100?

(het is ook een Duits plaatje)
Aral heeft 102.
  maandag 3 februari 2025 @ 19:16:20 #296
545 dop
:copyright: dop
pi_216538961
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 13:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik ben al geslaagd dus rijinstructeur heb ik niet meer nodig.

En als de motor minder lang meegaat, is dat toch juist gunstig voor de fabrikant? Dan moet je immers een nieuwe motor kopen voor je auto dat is een dure grap. Katching katching.
Och intrigant, auto fabrikanten hebben er natuurlijk belang bij dat ze bekend staan als om middelmatige en slechte auto's
Dat is natuurlijk een prima business model in jou ogen.

Misschien eens opzoeken wat een octaangetal precies aangeeft, en waarom moderne auto's motormanagement hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door dop op 03-02-2025 19:33:38 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216539808
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 17:37 schreef r_one het volgende:

[..]
In D is het toch ook 100?

(het is ook een Duits plaatje)
NEIN

Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_216540808
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2025 19:16 schreef dop het volgende:

[..]
Och intrigant, auto fabrikanten hebben er natuurlijk belang bij dat ze bekend staan als om middelmatige en slechte auto's
Dat is natuurlijk een prima business model in jou ogen.

Misschien eens opzoeken wat een octaangetal precies aangeeft, en waarom moderne auto's motormanagement hebben.
Een suzuki op '95 zal natuurlijk alsnog veel langer meegaan dan een minder betrouwbaar merk op '95 of zelfs op '98. Suzuki is nou eenmaal een heel degelijke auto. Dus als die dan ietsjes minder lang meegaat op '95 dan op '98 is het alsnog gunstiger voor Suzuki om '95 aan te prijzen.
  maandag 3 februari 2025 @ 21:36:56 #299
545 dop
:copyright: dop
pi_216541883
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 20:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Een suzuki op '95 zal natuurlijk alsnog veel langer meegaan dan een minder betrouwbaar merk op '95 of zelfs op '98. Suzuki is nou eenmaal een heel degelijke auto. Dus als die dan ietsjes minder lang meegaat op '95 dan op '98 is het alsnog gunstiger voor Suzuki om '95 aan te prijzen.
Je hebt hopelijk wel door dat dit behoorlijk dom klinkt.
Heb je enige technische kennis of vind je het gewoon leuk om een beetje onzin te fantaseren?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216542618
quote:
80s.gif Op maandag 3 februari 2025 18:21 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Aral heeft 102.
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 19:56 schreef DX11 het volgende:

[..]
NEIN

[ afbeelding ]
JAWOHL! SUPER TOLL IRRE AFFENGEIL!! *O*

DANKE!
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')