Dit.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:37 schreef Mano_ het volgende:
Herkenbaar. Ik had wat circuit-ervaring voor ik m’n eerste rijles had en moest wel even werken aan plek op de weg en eerder en rustiger remmen.
Oefenen. Maar de nachtbril helpt niet tegen het donker toch? Het helpt met name tegen de lichten van tegenliggers en je eigen nachtblindheid geloof ik. Dus weet niet of dat is wat je zoekt.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 20:58 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik reed vandaag over het Eiland in het donker. Dus 80 per uur weg, veel tegenliggers, en de mensen rijden liever 100 dan 80 in Zeeland. Ik vond het maar doodeng.
Ik had nou wel mijn nachtbril niet op (zat verborgen achter in het dashboardkastje, had die wel even van tevoren moeten opzetten eigenlijk, oeps). Maar zijn er behalve een nachtbril nog andere tips voor? Want ik haalde maar met moeite de 80 km/u zeker op de Zeelandbrug vond het maar doodeng en op het Eiland. Pikkedonker.
Dit leer je dus niet met rijles in de randstad want in de randstad is het altijd licht, ook 's nachts.
Ja misschien moet ik gewoon wennen. Want de eerste paar dagen durfde ik amper 100 's nachts op de A44, maximumsnelheid is 's nachts 120 km/u.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 22:02 schreef Troel het volgende:
[..]
Oefenen. Maar de nachtbril helpt niet tegen het donker toch? Het helpt met name tegen de lichten van tegenliggers en je eigen nachtblindheid geloof ik. Dus weet niet of dat is wat je zoekt.
Ik vind het verre van relaxed om tussen twee vrachtwagens te blijven hangen en doe dat stelselmatig bewust niet. Bij een noodstop o.i.d. word je geplet en/of schuif je onder een truck (met alle gevolgen van dien) en kun je het niet meer navertellen. Better safe than sorry.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 23:28 schreef DX11 het volgende:
dan is het soms wel lekker relax om tussen de vrachtwagens te hangen.
Ik heb ook met rijles geleerd dat dit niet mag.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 03:47 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik vind het verre van relaxed om tussen twee vrachtwagens te blijven hangen en doe dat stelselmatig bewust niet. Bij een noodstop o.i.d. word je geplet en/of schuif je onder een truck (met alle gevolgen van dien) en kun je het niet meer navertellen. Better safe than sorry.
Verkeerstechnisch mag het wel, maar tijdens je examen moet je de snelheid rijden die kan en mag, dat is op de snelweg 100. (Je moet laten zien dat je vlot genoeg met het overige verkeer mee kan)quote:Op zaterdag 1 februari 2025 13:13 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik heb ook met rijles geleerd dat dit niet mag.
Vooe je motorrijbewijs zak je hier ook heel snel op, liever paar km te hard dan bij vrachtwagens plakken voor je veiligheid.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 03:47 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik vind het verre van relaxed om tussen twee vrachtwagens te blijven hangen en doe dat stelselmatig bewust niet. Bij een noodstop o.i.d. word je geplet en/of schuif je onder een truck (met alle gevolgen van dien) en kun je het niet meer navertellen. Better safe than sorry.
Je moet e10 tanken:quote:Op zaterdag 1 februari 2025 13:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Hallo allemaal
Mijn rij instructeur zei tank '98 dat is beter voor je motor.
Maar nu zegt een vriendin van mij 'nee in een suzuki swift maakt dat echt niet uit is geldverspilling'.
Moet ik nou '98 of '95 tanken?
Ik bedoel ook niet letterlijk tussen 2 vrachtwagens sorry, ik bedoel meer op hetzelfde tempo als de vrachtwagens waarbij ik er 300m verderop 1 zie en 300m achter me ook, maar niet inloop op beide. Gewoon, lekker rustig aan, maar uiteraard wel blijven opletten.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 03:47 schreef r_one het volgende:
[..]
Dus dat '98 beter voor je motor zou zijn en zuiniger is compleet een fabeltje? Voor een suzuki swift dan hč. Die heeft zeker geen 3 literquote:Op zaterdag 1 februari 2025 21:52 schreef DX11 het volgende:
[..]
Je moet e10 tanken:
https://www.e10check.nl/auto/suzuki/
Het maakt wel IETS uit, maar dat is voornamelijk van toepassing als je:
Een dikke motor hebt (3L+) of
De auto 3+ maanden stil zit
Indien beide niet het geval zijn, lekker e10 checken.
Geen 100 tanken ... pauperquote:Op maandag 3 februari 2025 00:24 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dus dat '98 beter voor je motor zou zijn en zuiniger is compleet een fabeltje? Voor een suzuki swift dan hč. Die heeft zeker geen 3 liter
Want dit zei mn rij instructeur
Ik was net bij een pomp die enkel '95 had, dus ik moest wel. Maar ik heb er maar weinig in gesmeten want ik vind dat toch een beetje pauper zeg maar.
Ik steun Shell nietquote:Op maandag 3 februari 2025 00:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Geen 100 tanken ... pauper![]()
[ afbeelding ]
Ja, mits je geen sportauto hebt of de auto erg lang stalt (want 98 blijft langer goed).quote:Op maandag 3 februari 2025 00:24 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Dus dat '98 beter voor je motor zou zijn en zuiniger is compleet een fabeltje? Voor een suzuki swift dan hč. Die heeft zeker geen 3 liter
Ik zou spontaan van rij instructeur wisselen (dat moest je toch sowieso nog doen?)quote:Op maandag 3 februari 2025 00:24 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Want dit zei mn rij instructeur
Ik was net bij een pomp die enkel '95 had, dus ik moest wel. Maar ik heb er maar weinig in gesmeten want ik vind dat toch een beetje pauper zeg maar.
Ha, ik tank alleen 102 in Duitsland! (wie bied hoger?)quote:Op maandag 3 februari 2025 00:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Geen 100 tanken ... pauper![]()
[ afbeelding ]
Ik ben al geslaagd dus rijinstructeur heb ik niet meer nodig.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:59 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ja, mits je geen sportauto hebt of de auto erg lang stalt (want 98 blijft langer goed).
De fabrikant zet niet voor niks in je boekje/tankdop wat je er in moet gooien, als 98 beter was hadden ze dat er toch wel op gezet (en dat doen ze ook bij sport auto's).
[..]
Ik zou spontaan van rij instructeur wisselen (dat moest je toch sowieso nog doen?)
[..]
Ha, ik tank alleen 102 in Duitsland! (wie bied hoger?)
In D is het toch ook 100?quote:Op maandag 3 februari 2025 11:59 schreef DX11 het volgende:
Ha, ik tank alleen 102 in Duitsland! (wie bied hoger?)
Aral heeft 102.quote:Op maandag 3 februari 2025 17:37 schreef r_one het volgende:
[..]
In D is het toch ook 100?
(het is ook een Duits plaatje)
Och intrigant, auto fabrikanten hebben er natuurlijk belang bij dat ze bekend staan als om middelmatige en slechte auto'squote:Op maandag 3 februari 2025 13:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik ben al geslaagd dus rijinstructeur heb ik niet meer nodig.
En als de motor minder lang meegaat, is dat toch juist gunstig voor de fabrikant? Dan moet je immers een nieuwe motor kopen voor je auto dat is een dure grap. Katching katching.
NEINquote:Op maandag 3 februari 2025 17:37 schreef r_one het volgende:
[..]
In D is het toch ook 100?
(het is ook een Duits plaatje)
Een suzuki op '95 zal natuurlijk alsnog veel langer meegaan dan een minder betrouwbaar merk op '95 of zelfs op '98. Suzuki is nou eenmaal een heel degelijke auto. Dus als die dan ietsjes minder lang meegaat op '95 dan op '98 is het alsnog gunstiger voor Suzuki om '95 aan te prijzen.quote:Op maandag 3 februari 2025 19:16 schreef dop het volgende:
[..]
Och intrigant, auto fabrikanten hebben er natuurlijk belang bij dat ze bekend staan als om middelmatige en slechte auto's
Dat is natuurlijk een prima business model in jou ogen.
Misschien eens opzoeken wat een octaangetal precies aangeeft, en waarom moderne auto's motormanagement hebben.
Je hebt hopelijk wel door dat dit behoorlijk dom klinkt.quote:Op maandag 3 februari 2025 20:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Een suzuki op '95 zal natuurlijk alsnog veel langer meegaan dan een minder betrouwbaar merk op '95 of zelfs op '98. Suzuki is nou eenmaal een heel degelijke auto. Dus als die dan ietsjes minder lang meegaat op '95 dan op '98 is het alsnog gunstiger voor Suzuki om '95 aan te prijzen.
quote:
JAWOHL! SUPER TOLL IRRE AFFENGEIL!!quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |