abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215673708

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_215673738
Wat is wijsheid jongens heb paar dagen geleden halve bitcoin gekocht om mee te liften in deze op mars.

wat voor aandeel of aandelen om dat wat te hedgen....
pi_215674851
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 18:25 schreef Golf8 het volgende:
Wat is wijsheid jongens heb paar dagen geleden halve bitcoin gekocht om mee te liften in deze op mars.

Als je nog geld over hebt nog meer crypto kopen
pindazakje
pi_215675208
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 18:25 schreef Golf8 het volgende:

Aandelen rijzen en dalen over het algemeen op dezelfde golven als crypto, dus dat lijkt me een vrij beroerde hedge. Je zou het kunnen doen met een optiestrategie op de bitcoin-ETT’s denk ik :P Maar zou gewoon accepteren dat crypto super volatiel is en je in korte tijd een hoop waarde kan kwijtraken. Als je dat risico liever niet loopt moet je je bitcoins verkopen.
  woensdag 27 november 2024 @ 10:29:17 #5
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215695265
Zit te denken ASML te kopen. Waardering een stuk redelijker nu.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 29 november 2024 @ 19:34:13 #6
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215717833
Zijn er (of doen jullie dat) portefeuilles of kanalen om te volgen voor korte trades met een hoog risico karakter?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  vrijdag 29 november 2024 @ 22:16:37 #7
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_215719228
Ik volg de portefeuille van Michael Burry
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 30 november 2024 @ 14:58:20 #8
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215723368
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 november 2024 19:34 schreef phpmystyle het volgende:
Zijn er (of doen jullie dat) portefeuilles of kanalen om te volgen voor korte trades met een hoog risico karakter?
Ja, reddit :')
pi_215728137
Zitten hier nog mensen in het Add Value Fund? Redelijk bekende speler in Nederlandse small/midcap aandelen. Ik heb er jaren geleden eens naar gekeken, kwam er nu weer op omdat ik mij aan het inlezen ben in TKH Group.

De beheervergoeding staat mij wel tegen.
Fondsvermogen Beheervergoeding op jaarbasis in %
Tot ¤ 100 miljoen 1,75%
Vanaf ¤ 100 miljoen tot ¤ 150 miljoen 1,50%
Vanaf ¤ 150 miljoen tot ¤ 200 miljoen 1,25%
Vanaf ¤ 200 miljoen 1,00%

[ Bericht 38% gewijzigd door Bucketlist op 30-11-2024 22:12:51 ]
pi_215732369
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 22:06 schreef Bucketlist het volgende:
Zitten hier nog mensen in het Add Value Fund? Redelijk bekende speler in Nederlandse small/midcap aandelen. Ik heb er jaren geleden eens naar gekeken, kwam er nu weer op omdat ik mij aan het inlezen ben in TKH Group.

De beheervergoeding staat mij wel tegen.
Fondsvermogen Beheervergoeding op jaarbasis in %
Tot ¤ 100 miljoen 1,75%
Vanaf ¤ 100 miljoen tot ¤ 150 miljoen 1,50%
Vanaf ¤ 150 miljoen tot ¤ 200 miljoen 1,25%
Vanaf ¤ 200 miljoen 1,00%
Add Value heeft best wel redelijk goede picks, maar zoals elk fonds zit je inderdaad met de fee. Op zich wel altijd goed dat ze zelf meeparticiperen / skin in the game hebben, maar het lijstje high potentials kan je ook vrij snel zelf maken (Aalberts, TKH, Nedap (mega illiquide), ASMI - Flow zitten ze wat mij betreft nu wel naast). Wel consistente outperformance.

Hun maandbericht is altijd wel het lezen waard.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_215733306
Ja, ze hebben een goed trackrecord en zijn in de maandberichten heel duidelijk. Op zich is de fee niet heel gek, zijn er actief mee bezig. Totale fee tikt bijna de 2% aan, dat is wat teveel.

Denk dat ik mee blijf lezen met de maandberichten en zelf de mooie aandelen kies. Voor nu alleen TKH.
pi_215735961
Tsjechje heeft Royal Mail en GLS nagenoeg binnen, PostNL zal dan wel snel volgen.
Best pilot in history
pi_215763409
Iemand hier wel eens gekeken naar Portillos? (fastgood keten uit omgeving Chicago).

NPS en AUV lijken erg goed voor fastfood chain, komend weekend maar eens in financiele gegevens duiken.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  PR/Manusje van alles woensdag 4 december 2024 @ 09:10:13 #14
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_215763653
quote:
7s.gif Op zondag 1 december 2024 15:06 schreef nostra het volgende:
Tsjechje heeft Royal Mail en GLS nagenoeg binnen, PostNL zal dan wel snel volgen.
Gaan we daar blij van worden?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_215764063
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 09:10 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Gaan we daar blij van worden?
De vorige keer bood-ie 1 cent boven de 100-day average volgens mij, of was dat KPN? Denk dat het politiek sowieso nog wel een dingetje wordt. Is allemaal eng, privatiseren, ook als is de nutswaarde van iets als post allang niet meer waardevol.
Best pilot in history
pi_215764292
quote:
7s.gif Op woensdag 4 december 2024 09:47 schreef nostra het volgende:

[..]
De vorige keer bood-ie 1 cent boven de 100-day average volgens mij, of was dat KPN? Denk dat het politiek sowieso nog wel een dingetje wordt. Is allemaal eng, privatiseren, ook als is de nutswaarde van iets als post allang niet meer waardevol.
Ik denk dat het vooral een politiek dingetje is vanwege de Postwet en dan misschien vooral artikel 15 lid 1:
quote:
Onze Minister wijst op basis van een transparante selectieprocedure voor onbepaalde tijd een postvervoerbedrijf aan dat belast is met de universele postdienst of een gedeelte hiervan.
Ik kan me zo voorstellen dat het politiek niet handig is om een buitenlands bedrijf daarvoor aan te wijzen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_215765621
Gaan jullie nog aandelen voor het einde van het jaar verkopen om VRH op aandelen te vermijden?
BlaBlaBla
pi_215767153
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 12:16 schreef Soldier2000 het volgende:
Gaan jullie nog aandelen voor het einde van het jaar verkopen om VRH op aandelen te vermijden?
En dan VRH op cash betalen?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_215767809
quote:
In zekere zin ik wel maar dat is meer een bijeffect.

Heb net een bod op een woning gedaan. Er van uitgaande dat het geaccepteerd wordt, wil ik geen risico lopen met aandelenkoersen dus daarom al m'n REIT's alvast verkocht.

Ik heb uiteraard geen overbruggingskrediet dus moet de hele woning voorschieten tot ik verhuisd ben en m'n huidige woning verkoop.

Zodra m'n huidige woning verkocht is, kan ik daarmee weer terug in de markt.
pi_215770878
quote:
Durf niet eens te kijken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215771050
quote:
Dat vindt de fiscus niet leuk. Zoiets heet peildatumarbitrage en leidt alleen tot een lagere heffing onder voorwaarden. Een van de voorwaarden is dat de arbitrage plaatsvindt voor 1 oktober/na 1 maart, of als je meer dan 3 maanden wacht met het terug omzetten van je spaargeld in aandelen. Het kan je een naheffing en eventueel een boete opleveren als je daar mee smokkelt.
pi_215777418
quote:
Niet als specifiek doel, maar het is wel een bij-effect. Sowieso ben ik niet zo bang voor dat hele arbitragecircus van de fiscus; de handhaving daarvan is godsonmogelijk als je regelmatig switcht van aandelen naar cash naar overige vorderingen en de fiscus is al druk zat om überhaupt het reële rendement vastgesteld te krijgen. Dus maak het zo diffuus mogelijk, verzin er een mooi verhaal bij waaruit je zakelijke overwegingen blijken, en voor mijn overige vermogensbestanddelen die incourant zijn (kunst, private equity, venture capital) ga ik gewoon op bied zitten als er een secundaire markt is en als geen markt is afwaarderen. Gaan ze daar maar mee aan de slag, wat ik met met mijn kleine vermogen niet kan voorstellen.
Best pilot in history
pi_215777434
DeGiro is lekker bezig met het terugdraaien van dividend(belasting) op US aandelen over 2023. :')
Best pilot in history
pi_215777585
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 16:12 schreef nostra het volgende:
DeGiro is lekker bezig met het terugdraaien van dividend(belasting) op US aandelen over 2023. :')
?
pi_215777669
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 16:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
?
Ik kreeg eerst dit bericht:

En nu is dit voor KMI blijkbaar de uitwerking:

Met dus een valutadatum in 2023, maar een boekingsdatum van vandaag.

Het gaat nergens over in mijn geval zoals je ziet, maar toch. Vaag en aangifte 23 is allang gedaan. En wat volgt er nog meer?
Best pilot in history
pi_215777843
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 16:51 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik kreeg eerst dit bericht:

[ afbeelding ]

En nu is dit voor KMI blijkbaar de uitwerking:

[ afbeelding ]

Met dus een valutadatum in 2023, maar een boekingsdatum van vandaag.

Het gaat nergens over in mijn geval zoals je ziet, maar toch. Vaag en aangifte 23 is allang gedaan. En wat volgt er nog meer?
Oh ja, lekker duidelijk...

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-12-2024 17:23:10 ]
pi_215783613
quote:
En dat geld pin je dan en verstop je in je matras?
pi_215783874
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2024 16:07 schreef nostra het volgende:

[..]
Niet als specifiek doel, maar het is wel een bij-effect. Sowieso ben ik niet zo bang voor dat hele arbitragecircus van de fiscus; de handhaving daarvan is godsonmogelijk als je regelmatig switcht van aandelen naar cash naar overige vorderingen en de fiscus is al druk zat om überhaupt het reële rendement vastgesteld te krijgen. Dus maak het zo diffuus mogelijk, verzin er een mooi verhaal bij waaruit je zakelijke overwegingen blijken, en voor mijn overige vermogensbestanddelen die incourant zijn (kunst, private equity, venture capital) ga ik gewoon op bied zitten als er een secundaire markt is en als geen markt is afwaarderen. Gaan ze daar maar mee aan de slag, wat ik met met mijn kleine vermogen niet kan voorstellen.
Kunst is vrijgesteld in box 3.
pi_215784822
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 10:17 schreef recursief het volgende:

[..]
Kunst is vrijgesteld in box 3.
Niet de vorm die ik bedoel (zeg een Bansky wordt gekocht en in een Inc ingebracht, de aandelen in die Inc kan je vervolgens kopen).
Best pilot in history
pi_215785002
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 09:54 schreef Halcon het volgende:

[..]
En dat geld pin je dan en verstop je in je matras?
Je zit met aandelen op 1.8% vermogensbelasting ofzo, met geld op de bank wel wat minder.

quote:
Tarief box 3 (belastbaar inkomen uit sparen en beleggen)
Over uw belastbaar inkomen uit sparen en beleggen betaalt u:

Tabel tarief box 3
Jaar Percentage
2024 36%
2023 32%
2022 31%
quote:
Banktegoeden: 1,03%
Beleggingen en andere bezittingen: 6,04%
Schulden: 2,47%
https://www.belastingdien(...)rlopige-aanslag-2024

Men neme 6,04% en doet dit maal 36% en men krijgt: 2,17%
Als je een jaartje negatief presteert met je aandelen, en je rendement is goed te berekenen, dan maak je een goede kans bij bezwaar / rechtszaak.

Echter dwaalt het hof ook door inflatie als rendement te aanschouwen. Verder vraag ik me af of ze je huis zien als vermogen of als consumptiegoed. Ik vind alles wat je voor je eigen levenskwaliteit beschikt eigenlijk snel consumptief, maakt nog niet dat het wel in belasting mag worden meegetrokken, maar het is wel anders.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 6 december 2024 @ 12:49:04 #31
344884 monkyyy
pi_215785493
Je kan ook zorgen dat op peildatum je privégeld op je zakelijke rekening staat, zodat het als zakelijk vermogen wordt aangemerkt en niet als Box 3.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_215785656
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 11:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Niet de vorm die ik bedoel (zeg een Bansky wordt gekocht en in een Inc ingebracht, de aandelen in die Inc kan je vervolgens kopen).
Dat is fiscaal gezien een belegging, geen kunst.
  vrijdag 6 december 2024 @ 13:07:43 #33
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_215785665
quote:
89s.gif Op vrijdag 6 december 2024 12:49 schreef monkyyy het volgende:
Je kan ook zorgen dat op peildatum je privégeld op je zakelijke rekening staat, zodat het als zakelijk vermogen wordt aangemerkt en niet als Box 3.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat word gecorrigeerd als het binnen 3 maanden voor of na peildatum gebeurt.

Dan kun je beter zorgen dat je een flijke RC schuld aan je bv hebt. Dan heb je netto geen kapitaal, dus ook geen kapitaalbelasting. Hoewel ze ook die route proberen tegen te gaan.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_215785687
quote:

SPOILER
Dan wordt je rendement als winst gezien en op een andere manier alsnog belast.
pi_215785838
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 11:58 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je zit met aandelen op 1.8% vermogensbelasting ofzo, met geld op de bank wel wat minder.
[..]
[..]
https://www.belastingdien(...)rlopige-aanslag-2024

Men neme 6,04% en doet dit maal 36% en men krijgt: 2,17%
Als je een jaartje negatief presteert met je aandelen, en je rendement is goed te berekenen, dan maak je een goede kans bij bezwaar / rechtszaak.

Echter dwaalt het hof ook door inflatie als rendement te aanschouwen. Verder vraag ik me af of ze je huis zien als vermogen of als consumptiegoed. Ik vind alles wat je voor je eigen levenskwaliteit beschikt eigenlijk snel consumptief, maakt nog niet dat het wel in belasting mag worden meegetrokken, maar het is wel anders.
Alles wat niet heel erg lijkt op belasting op werkelijk behaald rendement is aanvechtbaar.
pi_215785845
quote:

SPOILER
Daar let de fiscus wel op.
pi_215786027
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 13:25 schreef Halcon het volgende:
Alles wat niet heel erg lijkt op belasting op werkelijk behaald rendement is aanvechtbaar.
Mwah, hoge raad ging er niet in mee, dan ben je in dit land wel aardig uitgespeeld dacht ik?
pi_215814575
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 13:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mwah, hoge raad ging er niet in mee, dan ben je in dit land wel aardig uitgespeeld dacht ik?
Waar ging de Hoge Raad niet in mee? Fictief rendement is afgeschoten door de Hoge Raad. Pure vermogensbelasting kan niet binnen de Nederlandse wet. Dan blijft over werkelijk behaald rendement. Of helemaal niks.
pi_215814796
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 08:00 schreef Halcon het volgende:

[..]
Waar ging de Hoge Raad niet in mee? Fictief rendement is afgeschoten door de Hoge Raad. Pure vermogensbelasting kan niet binnen de Nederlandse wet. Dan blijft over werkelijk behaald rendement. Of helemaal niks.
Inflatie doen ze niks mee.
pi_215814808
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 08:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
Inflatie doen ze niks mee.
Dat klopt, maar dat hoeft volgens de wet ook niet.
pi_215814912
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2024 21:35 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat vindt de fiscus niet leuk. Zoiets heet peildatumarbitrage en leidt alleen tot een lagere heffing onder voorwaarden. Een van de voorwaarden is dat de arbitrage plaatsvindt voor 1 oktober/na 1 maart, of als je meer dan 3 maanden wacht met het terug omzetten van je spaargeld in aandelen. Het kan je een naheffing en eventueel een boete opleveren als je daar mee smokkelt.
Ja i know, ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hier mee bezig zijn. Ik ben ook benieuwd naar peildatumarbitrage cases, die gaan er denk ik wel komen.
BlaBlaBla
pi_215814943
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 09:15 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Ja i know, ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hier mee bezig zijn. Ik ben ook benieuwd naar peildatumarbitrage cases, die gaan er denk ik wel komen.
Ik ga de problemen niet opzoeken. Ik ga dus niet 31-12 alles van privé naar de bv gooien en het er dan 2-1 of zo weer uit trekken.

Ik laat het gewoon in de bv allemaal. Wat ik nodig heb, haal ik er zo belastingvriendelijk mogelijk uit. Of ik verkoop wat aan m'n bv.
pi_215814995
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 08:53 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat klopt, maar dat hoeft volgens de wet ook niet.
De wet? De wet?

Het gaat hier om de interpretatie van het recht op bezit cf het verdrag van de rechten van de Mens. Die interpretatie is gegeven door de hoge raad.
pi_215815249
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 09:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
De wet? De wet?

Het gaat hier om de interpretatie van het recht op bezit cf het verdrag van de rechten van de Mens. Die interpretatie is gegeven door de hoge raad.
Die wet geeft geen enkel aanknopingspunt om inflatie erin te fietsen.
pi_215815854
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 10:21 schreef Halcon het volgende:

[..]
Die wet geeft geen enkel aanknopingspunt om inflatie erin te fietsen.
Dat is een verdrag. En uiteraard doet die dat wel. Inflatie is geen toename van bezit.
  maandag 9 december 2024 @ 16:31:26 #46
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215817868
Zit te denken om wat staples in te slaan.

Mondelez is altijd een goede performer, maar gevaar ligt op de loer met die gekke Kennedy in de VS?

En/of Hershey erbij.

InBev / Bud: handelt tegen iets van 10x fcf, de jeugd schijnt minder bier te drinken en schuldenlast nog steeds fors. Ik heb ook al een plukje Heineken gekocht.
pi_215817887
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2024 16:31 schreef JimmyJames het volgende:
Zit te denken om wat staples in te slaan.

Mondelez is altijd een goede performer, maar gevaar ligt op de loer met die gekke Kennedy in de VS?

En/of Hershey erbij.

InBev / Bud: handelt tegen iets van 10x fcf, de jeugd schijnt minder bier te drinken en schuldenlast nog steeds fors. Ik heb ook al een plukje Heineken gekocht.
S&P500 ETF'je.

Keep it simple ;)

Keeping it boring, also.
  maandag 9 december 2024 @ 16:54:54 #48
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215818028
ETFs is de focus ja. Maar af en toe stocks picken is ook leuk.
pi_215824007
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2024 16:31 schreef JimmyJames het volgende:

En/of Hershey erbij.

Was je nog aan deze trade toegekomen ? Je informatie bronnen zijn goed.

https://www.bloomberg.com(...)colate-maker-hershey
  dinsdag 10 december 2024 @ 11:55:31 #50
344884 monkyyy
pi_215824063
Is in 2016 al eens geprobeerd door Mondelez, Hersey Trust heeft ~80% van het stemrecht in handen en was tegen.

Ik verwacht ditmaal dezelfde uitkomst.
  dinsdag 10 december 2024 @ 21:54:20 #51
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215830948
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 11:46 schreef jaco het volgende:

[..]
Was je nog aan deze trade toegekomen ? Je informatie bronnen zijn goed.

https://www.bloomberg.com(...)colate-maker-hershey
Haha nee, ik hield ze alleen al een tijdje in de gaten. Ik heb vandaag maar mondelez gekocht aan $61. Met optie om bij te kopen mocht de markt schikken van een eventuele overnamepremie.. op de lange termijn lijkt het mij een winnende combinatie mocht het ervan komen.
  woensdag 11 december 2024 @ 14:19:10 #52
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215836506
Overnamehype bij Hershey lijkt alweer over te zijn na aankondiging van een nieuwe buyback van $9B door mondelez.
pi_215838431
Weer ingestapt in Lava Therapeutics. Niet heel groot, want blijft een grote gok. Voornaamste onderzoek is stopgezet. Reactie van beurs is begrijpelijk en niet eens zo overtrokken.

Beurswaarde is nu 32 miljoen en hebben 78 miljoen cash.

Verwacht nog wel een opleving, dan verkoop ik weer. Er zijn nog wat lopende onderzoeken ivm Pfizer en J&J.\
pi_215862337
Toch ingestapt in Tesla :@ Verwacht daar toch nog meer van op kort/lange termijn.

Was ik maar ingestapt met mijn dummy-account voor 40 piek jaren geleden :+

Portfolio breidt zo aardig uit :) (Defensie, AI, Olie, EV, ETF (S&P) en waterinfra)

De waterinfra doet het overigens het slechts, vind ik bijzonder wel
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_215862552
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 22:31 schreef Stoorzendert het volgende:
Toch ingestapt in Tesla :@ Verwacht daar toch nog meer van op kort/lange termijn.

Was ik maar ingestapt met mijn dummy-account voor 40 piek jaren geleden :+

Portfolio breidt zo aardig uit :) (Defensie, AI, Olie, EV, ETF (S&P) en waterinfra)

Ik vind Tesla best duur op het moment.
In feite is er t.o.v. april niets veranderd maar het staat wel bijna 3x hoger.

Er zit veel verwachting in de koers.
  vrijdag 13 december 2024 @ 23:03:52 #56
344884 monkyyy
pi_215862633
Vers van de pers, kamer brief van de Staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst over de Box 3 hervorming.

https://open.overheid.nl/(...)d1-55bd21c348cb/file

quote:
Het forfait voor overige bezittingen stijgt daarmee voorlopig met 1,78%-punt per 2026. Ter indicatie, voor 2025 zou deze stijging resulteren in een forfait van 7,66% (het forfait voor 2026 is nog niet bekend).

Het heffingsvrij vermogen daalt door de technische invulling indicatief naar ¤ 52.048.
Belastingplichtigen met een lager werkelijk rendement dan het forfaitair berekende rendement kunnen uiteraard gebruik blijven maken van de tegenbewijsregeling.
Bij een tarief van 36% en een forfait van (naar verwachting) 7,66% gaan we 2,76% belasting betalen over onze aandeeltjes in 2026.

Wat ooit 1,2% was. Hierdoor radicaliseren mensen. 8.gif

[ Bericht 4% gewijzigd door monkyyy op 13-12-2024 23:09:55 ]
pi_215862671
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 23:03 schreef monkyyy het volgende:
Vers van de pers, kamer brief van de Staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst over de Box 3 hervorming.

[..]
Bij een tarief van 36% en een forfait van (naar verwachting) 7,66% gaan we 2,76% belasting betalen over onze aandeeltjes in 2026.

Wat ooit 1,2% was. Hierdoor radicaliseren mensen. [ afbeelding ]
Ik heb maar vast een ander huis gekocht, wat minder vermogen in box 3. Komend jaar en een deel van 2026 beide woningen in box 1 omdat ik het hele jaar wel aan het klussen ben en het oude daarna nog moet verkopen. Dus dat is wel weer gunstig ;)

Huur voor m'n moeder zal ook wel omhoog moeten bij zo'n percentage, ik ontvang ¤6.000 huur en zou dan ¤5.000 belasting + nog wat gemeentelijke belastingen moeten betalen. Dat kan nooit uit natuurlijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-12-2024 23:24:00 ]
pi_215862706
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 22:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat is zo, echter met Trump (wat overigens ook alweer even geleden is) verwacht ik tóch dat het in ieder geval niet gaat zakken. Tesla is op het moment een beetje een speculatie aandeel. Bijna als Bitcoin eigenlijk.

Maar met de Tesla 2 zou het wel eens goed kunnen gaan als Tesla ook kan leveren?
pi_215862721
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 23:17 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Dat is zo, echter met Trump (wat overigens ook alweer even geleden is) verwacht ik tóch dat het in ieder geval niet gaat zakken. Tesla is op het moment een beetje een speculatie aandeel. Bijna als Bitcoin eigenlijk.

Maar met de Tesla 2 zou het wel een goed kunnen gaan als Tesla ook kan leveren?
Tesla 2 (of Q?) wordt een klein, goedkoop model. Daar zal niet veel marge op zitten en deels zal het ook marktaandeel pakken van de Model 3. Het zal vast helpen maar daar zit niet zoveel winst op dat het deze stijging verklaart.

Vooral de robotaxi en Optimus, daar zit het geld als ze het waar kunnen maken.

Energy storage ook wel, dat groeit wel door en er zit een prima marge op.
pi_215862725
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 22:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik heb ze net een week te vroeg verkocht, zit inderdaad veel hoop/verwachting in. T.z.t. geloof ik wel in de waarde maar nu niet voor die prijs. Had eigenlijk verwacht dat het terug zou gaan naar onder de 300 (zelf onder 250) ipv dik over de 400 🤷♂
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_215862737
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 23:19 schreef Zedi het volgende:

[..]
Ik heb ze net een week te vroeg verkocht, zit inderdaad veel hoop/verwachting in. T.z.t. geloof ik wel in de waarde maar nu niet voor die prijs. Had eigenlijk verwacht dat het terug zou gaan naar onder de 300 (zelf onder 250) ipv dik over de 400 🤷♂
Welke kant de koers op gaat weet ik natuurlijk ook niet. Ik ben er niet meer in teruggegaan door Musk z'n avonturen met Trump. Dat kan ik niet meer verantwoorden naar mezelf toe. Dat geldt ook voor 3 Doors Down waar ik ook niet meer naar kan luisteren (al was ik in 2016 nog bij hun optreden in 013). :P

Ik zit daarvoor in de plaats in MSTR en dat stijgt bijna net zo hard sinds april dus qua winst verschilt het weinig ;)
En m'n bitcoin doe het ook prima natuurlijk, al is de koers nu wel wat afgevlakt rond de $100.000
pi_215863138
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 23:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla 2 (of Q?) wordt een klein, goedkoop model. Daar zal niet veel marge op zitten en deels zal het ook marktaandeel pakken van de Model 3. Het zal vast helpen maar daar zit niet zoveel winst op dat het deze stijging verklaart.

Vooral de robotaxi en Optimus, daar zit het geld als ze het waar kunnen maken.

Energy storage ook wel, dat groeit wel door en er zit een prima marge op.
Ja beide. Niet zozeer om de auto, maar Tesla gaat sowieso omhoog denk ik ;)
  zaterdag 14 december 2024 @ 09:24:13 #63
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215864000
WMT is wel bizar.. Bijna een k/w van 40 nu voor een supermarkt. Dus veel duurder dan bijv Alphabet of Meta. Ook totaal geen zorgen over tariffs?

De omzetontwikkeling is wel raar: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/WMT/walmart/revenue
Weinig groei van 2011 tot 2020, en opeens stijgt het als een malle. Inflatie of onlineaankopen?

De nettowinst die stagneert gewoon: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/WMT/walmart/net-income

De FCF lijkt tussen $11B en max $26B te bewegen: https://www.macrotrends.n(...)lmart/free-cash-flow

Tesla zou ik mee oppassen. Koerswinst komt volledig door invloed en alliantie over/met Trump, als ze straks meningsverschillen krijgen dan kakt de aandelenkoers zo inelkaar. Ik zit er zelf nog in via geschreven puts, maar het plan is om die allemaal terug te halen voor januari (ze lopen to januari en april).
pi_215865448
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 23:03 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Wat ooit 1,2% was. Hierdoor radicaliseren mensen. [ afbeelding ]
Dit is het eerste jaar waarbij we de peildatum vragen krijgen toch?
BlaBlaBla
pi_215865476
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 18:02 schreef Bucketlist het volgende:
Weer ingestapt in Lava Therapeutics. Niet heel groot, want blijft een grote gok. Voornaamste onderzoek is stopgezet. Reactie van beurs is begrijpelijk en niet eens zo overtrokken.

Beurswaarde is nu 32 miljoen en hebben 78 miljoen cash.

Verwacht nog wel een opleving, dan verkoop ik weer. Er zijn nog wat lopende onderzoeken ivm Pfizer en J&J.\
Zat er gelukkig niet meer in, bummer voor ze maar dat hoort erbij. Zullen wel moeten reverse splitten als de koers zo doorzet.
Best pilot in history
pi_215865481
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 12:40 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Dit is het eerste jaar waarbij we de peildatum vragen krijgen toch?
Over 23 al.
Best pilot in history
pi_215896291
Bedacht mij dat het een stuk goedkoper is qua transactiekosten om Bitcoin te kopen via DeGiro dan via Coinbase.
Maar kan die ETF van Vaneck niet vinden.
Hebben jullie een idee? De ETN optie staat aan en gebruik een custodial account.
Het betreft isin: DE000A28M8D0
pi_215896325
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 11:22 schreef WammesWaggel het volgende:
Bedacht mij dat het een stuk goedkoper is qua transactiekosten om Bitcoin te kopen via DeGiro dan via Coinbase.
Hebben jullie een idee? De ETN optie staat aan en gebruik een custodial account.
Heb het even voor je opgezocht:

Zie hem gewoon staan.

[ Bericht 25% gewijzigd door blomke op 17-12-2024 12:47:24 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215900097
Unitedhealth Group nu een mooi instapmoment?
pi_215900703
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 11:22 schreef WammesWaggel het volgende:
Denk dat het ligt aan je custodial account. Bij mijn pensioenrekening kan ik de ISIN niet terugvinden, bij mijn normaal account wel.
pi_215901256
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 19:09 schreef Bucketlist het volgende:

[..]
Denk dat het ligt aan je custodial account. Bij mijn pensioenrekening kan ik de ISIN niet terugvinden, bij mijn normaal account wel.
Hmm dat zal het zijn dan, helaas.

pi_215905890
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 22:31 schreef Stoorzendert het volgende:
Kweenie wat je met waterinfra bedoelt, maar uit mijn vakgebied weet ik dat dat onze business er 1 is met lage marges is: veel water voor weinig geld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215910826
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 16:12 schreef nostra het volgende:
Ik kreeg vandaag ineens ¤350 gestort van DeGiro, terwijl ik er al sinds zomer 2023 weg ben.
pi_215910849
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kreeg vandaag ineens ¤350 gestort van DeGiro, terwijl ik er al sinds zomer 2023 weg ben.
Niet eens 450? Vage shit. Kan je het nog wel opnemen?
Best pilot in history
pi_215910857
quote:
12s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Niet eens 450? Vage shit.
Dat zou pas echt fantastisch zijn idd ;)

quote:
Kan je het nog wel opnemen?
Het is op m'n rekening gestort :D
pi_215914189
Daalt alles in USA nou zou vanwege dat rentebesluit?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_215914379
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 21:55 schreef Black-Death het volgende:
Daalt alles in USA nou zou vanwege dat rentebesluit?
Speech eromheen.
Best pilot in history
pi_215917549
Volgt er hier iemand Nebius? Nieuw AI bedrijfje.
BlaBlaBla
pi_215931204
Nou, als HAL een keer wil betalen voor Twentsche Kabel, weet je wel dat de prijs goed is. Begin volgend jaar ook maar eens instappen (of puts schrijven), maar Duitsland.
Best pilot in history
pi_215931493
En dan zat men moeilijk te doen bij die paar procent eraf in augustus en noemde dat een crash..

Echt alles staat al de hele week te dalen op enkele aandelen na.
Kut Amerikanen.
pi_215931570
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 15:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
En dan zat men moeilijk te doen bij die paar procent eraf in augustus en noemde dat een crash..

Echt alles staat al de hele week te dalen op enkele aandelen na.
Kut Amerikanen.
Dit is ook geen crash, we zijn met zijn allen te fucking verwend geraakt en raken blijkbaar compleet teleurgesteld om een weekje in de achteruit. 2000 en 2007 (en 2 weken in 2020) waren echte crashes.

Best pilot in history
pi_215932125
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 december 2024 15:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Dit is ook geen crash, we zijn met zijn allen te fucking verwend geraakt en raken blijkbaar compleet teleurgesteld om een weekje in de achteruit. 2000 en 2007 (en 2 weken in 2020) waren echte crashes.

[ afbeelding ]
Ik vind dat 8% of lager bij veel grote aandelen anders een crash.
Je kan ook niet vergelijken met die jaren, na die jaren (2009 en verder) is er alleen maar QE geweest en dat is veelal naar de beurs gegaan.

Radicaal andere omstandigheden dus.
  vrijdag 20 december 2024 @ 20:26:16 #83
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215934288
Niet zien aankomen deze dip. Ik dacht dat wordt gewoon rustig omhoog gaan tot aantreden Trump..
pi_215934608
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 16:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ik vind dat 8% of lager bij veel grote aandelen anders een crash.
Je kan ook niet vergelijken met die jaren, na die jaren (2009 en verder) is er alleen maar QE geweest en dat is veelal naar de beurs gegaan.

Radicaal andere omstandigheden dus.
Het concept van vraag en aanbod en risico/rendement blijft gewoon hetzelfde, ondanks alle 'this time is different's. Dat kunstmatig het risicoloze rendement op nul werd gehouden is wel een enorme aanjager geweest natuurlijk.

Van een echte crash (of beter dieptepunt) is er pas sprake als iedereen roept dat je alleen maar geld verliest met beleggen en niet a priori zelfs de fiscus maar aanneemt dat je 8% p.a. pakt.
Best pilot in history
pi_215935324
Ik vind het niet zo erg, die daling, laat het op 1 januari maar mooi wat minder waard zijn :D

Er na uiteraard wel graag weer omhoog ;)
pi_215936675
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 december 2024 14:59 schreef nostra het volgende:
Nou, als HAL een keer wil betalen voor Twentsche Kabel, weet je wel dat de prijs goed is. Begin volgend jaar ook maar eens instappen (of puts schrijven), maar Duitsland.
Mag ook wel, ik heb ze al meer dan een jaar maar het loopt niet zo vlot. Hopelijk gaat Eemshaven geld opleveren
pi_215966184
Dit was toch geen crash vorige week. Gewoon een kleine daling, werkelijk niets aan de hand.
quote:
Je portfolio is in week 51 gedaald met -0,80%. Bekende indices in dezelfde periode: AEX -2,03%, S&P 500 -0,92% en MSCI All World -1,30%.
  maandag 23 december 2024 @ 11:06:56 #88
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215967346
Hoi, graag vraag ik wat advies aan jullie.

Komende zomer worden (wegens andere baan) mijn certificaten van werkgever automatisch verhandeld tegen de dan geldende prijs. Hopelijk levert dat een uitbetaling van zo'n ¤5600 op. Hierin zit deels mijn eigen inleg en deels die van mijn ouders, met het idee het geld te laten renderen en als ze straks bijvoorbeeld 40 jaar getrouwd zijn, met zijn allen van op vakantie te gaan.

Nu kan ik het op de spaarrekening wegzetten maar das zonde natuurlijk. Omdat ik graag zicht wil houden op dit specifieke bedrag kan ik het niet bij mijn eigen Meesman rekening bijschrijven, maar een losse rekening van Meesman openen is ook geen optie i.v.m. de ¤10.000 grens die zij hanteren. Er zullen geen verdere stortingen bij gedaan worden namelijk.

Welke andere opties heb ik buiten deposito's om dit geld een tijdje weg te zetten en verder te laten groeien?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_215967383
quote:
17s.gif Op maandag 23 december 2024 11:06 schreef Debsterr het volgende:

Komende zomer worden (wegens andere baan) mijn certificaten van werkgever automatisch verhandeld tegen de dan geldende prijs. Hopelijk levert dat een uitbetaling van zo'n ¤5600 op. Hierin zit deels mijn eigen inleg en deels die van mijn ouders, met het idee het geld te laten renderen en als ze straks bijvoorbeeld 40 jaar getrouwd zijn, met zijn allen van op vakantie te gaan.

Nu kan ik het op de spaarrekening wegzetten maar das zonde natuurlijk. Omdat ik graag zicht wil houden op dit specifieke bedrag kan ik het niet bij mijn eigen Meesman rekening bijschrijven, maar een losse rekening van Meesman openen is ook geen optie i.v.m. de ¤10.000 grens die zij hanteren. Er zullen geen verdere stortingen bij gedaan worden namelijk.

Welke andere opties heb ik buiten deposito's om dit geld een tijdje weg te zetten en verder te laten groeien?
Ik zou ergens een gratis account aanmaken, bijvoorbeeld bij DEGIRO. Dan een all-world ETF of S&P500 ETF kopen binnen de kernselectie. Kost je maar 1 euro aan transactiekosten.

Wat is de horizon van deze zak geld?
pi_215967455
quote:

Volgens mij heeft Meesman die 10k grens een flinke tijd geleden al losgelaten.
  maandag 23 december 2024 @ 11:59:07 #91
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215967902
quote:
2s.gif Op maandag 23 december 2024 11:16 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Volgens mij heeft Meesman die 10k grens een flinke tijd geleden al losgelaten.
Ik kwam hem nog wel tegen bij de info over openen van een rekening, zou het liefste wel Meesman doen omdat ik daar al bekend ben en dan mooi alles in 1 overzicht heb.
  maandag 23 december 2024 @ 11:59:46 #92
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215967909
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 11:12 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Ik zou ergens een gratis account aanmaken, bijvoorbeeld bij DEGIRO. Dan een all-world ETF of S&P500 ETF kopen binnen de kernselectie. Kost je maar 1 euro aan transactiekosten.

Wat is de horizon van deze zak geld?
Oh ja, DEGIRO is wel een goeie. Ehm, nog minstens een jaar of 3 laten staan denk ik? Geen enorm lange termijn planning.
pi_215968035
quote:

DeGiro inderdaad. Ik weet niet hoe het bij Meesman zit, maar (Evi) van Lanschot heeft naast hun beheerd beleggenrekeningen, waar die ¤10k grens voor geldt, ook Evi Go (in feite een fonds), waar je vanaf ¤1000 kan inleggen met een aantal verschillende risicoprofielen.
pi_215968269
Met een horizon van drie jaar zou ik het lekker in een mixfonds stoppen met lage kosten, vergelijkbaar met wat je zou doen richting je pensioenleeftijd. Je mist de demping van de tijd en een shock in de komende drie jaar vanaf deze niveaus is niet heel onwaarschijnlijk.
Best pilot in history
pi_215968779
quote:
17s.gif Op maandag 23 december 2024 11:59 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Oh ja, DEGIRO is wel een goeie. Ehm, nog minstens een jaar of 3 laten staan denk ik? Geen enorm lange termijn planning.
Okee dan niet al teveel risico nemen dus. ^O^
  maandag 23 december 2024 @ 13:47:31 #96
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_215969308
Dank voor de tips, dat geeft wat meer richting in de zoektocht!

Het is wel echt het grootste gemis in m’n baanwissel, dit. Certifcaten zijn sinds 2022 van ¤12,50 naar ¤22,64 gestegen :D
  maandag 23 december 2024 @ 19:37:50 #97
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215974233
De verliezers van het jaar worden nu nog eventjes extra gedumpt? Pepsico, Hershey, Nike.. Ik wil ze alle drie wel weer toevoegen aan de porto eigenlijk.
pi_215975895
quote:
10s.gif Op maandag 23 december 2024 19:37 schreef JimmyJames het volgende:
De verliezers van het jaar worden nu nog eventjes extra gedumpt? Pepsico, Hershey, Nike.. Ik wil ze alle drie wel weer toevoegen aan de porto eigenlijk.
Gewoon rustig je geld instoppen en laten renderen. Nothing fancy, maar moet wel 8+ opleveren. Same for Mondełez cs.
Best pilot in history
pi_215976059
quote:
17s.gif Op maandag 23 december 2024 13:47 schreef Debsterr het volgende:
Dank voor de tips, dat geeft wat meer richting in de zoektocht!

Het is wel echt het grootste gemis in m’n baanwissel, dit. Certifcaten zijn sinds 2022 van ¤12,50 naar ¤22,64 gestegen :D
Opportunity costs (of gains) zijn het kutst. Mijn appartementje in West, gekocht voor 180k incl pp, doet nu 550. 8 BTC gekocht voor 9,99. Life sucks wat dat betreft. ;)
Best pilot in history
pi_215976173
quote:
10s.gif Op maandag 23 december 2024 19:37 schreef JimmyJames het volgende:
Ja dat is inherent aan de Amerikaanse capital Gains tax. Er wordt verkocht om die verliezen te verrekenen met andere gerealiseerde winsten. Ook wel bekend als Tax Loss Harvesting.
pi_215977295
Nog een bak ETF's verkocht vandaag om geld paraat te hebben voor een nieuwe woning én en nog wat te kunnen klussen.

Dat zal fors schelen in de VRH over 2025 ;)

En geen gezeur over peildatumarbitrage want het is verkocht ivm de aankoop van vastgoed en ik kan niet het risico lopen dat de aandelen tussentijds zakken.
  maandag 23 december 2024 @ 21:44:52 #102
344884 monkyyy
pi_215977353
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 21:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog een bak ETF's verkocht vandaag om geld paraat te hebben voor een nieuwe woning én en nog wat te kunnen klussen.

Dat zal fors schelen in de VRH over 2025 ;)

En geen gezeur over peildatumarbitrage want het is verkocht ivm de aankoop van vastgoed en ik kan niet het risico lopen dat de aandelen tussentijds zakken.
Ik heb meerdere keren gevraagd (op intermediair dagen, aan inspecteurs, aan fiscalisten), over handhaving op peildatumarbitrage en het antwoord is altijd een beetje schouder ophalend.
pi_215977518
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 21:44 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik heb meerdere keren gevraagd (op intermediair dagen, aan inspecteurs, aan fiscalisten), over handhaving op peildatumarbitrage en het antwoord is altijd een beetje schouder ophalend.
Belastingdienst heeft niet echt capaciteit over geloof ik.
Maar toch doe ik het liever maar binnen de regels, ik zal net die ene persoon met steekproef zijn :P
  dinsdag 24 december 2024 @ 00:28:53 #104
545 dop
:copyright: dop
pi_215980379
Ik heb deze week 2 relatief grote posities verkocht. Etf en een obligatie.
Mogelijk koop ik volgende week.
Een andere Etf en obligatie.

Is dat peildatum arbitrage.
Je zou kunnen zeggen ja.
Maar posities verkopen mag en cash aanhouden ook. Het wijkt ook niet extreem af van wat wel vaker doe.

En als de belastingdienst daar moeilijk over wil doen dan zie ik het wel.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_215981239
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 21:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gelijk heb je. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan. In verband met de aankoop van een woning waarvoor ik januari a.s. de eigen inbreng moet leveren. Ik ben honderden en mogelijk een paar duizend euro aan rendement misgelopen door die actie. Maar ja, 't geeft ook rust om exact te weten wat je eigen inbreng is. Ongeacht wat de beurs in een jaar (2024) gaat doen.
pi_215984971
Die hele peildatumarbitrage is weer echt zo'n tekentafelidee dat praktisch voor 99% onuitvoerbaar is, tenzij je het wel heel opzichtig maakt of toevallig al onderwerp van onderzoek bent. Als ze al tien jaar nodig hebben om aan te kondigen op een manier eens te gaan handhaven op de DBA, hele Box3 fiasco geregeld moet worden en een totaal personeelstekort door die idiote actie van Wiebes (?) paar jaar terug, zie ik het niet als reëel risico als je onder het miljoen loopt te frutten.
Best pilot in history
pi_215985021
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 12:54 schreef nostra het volgende:
Die hele peildatumarbitrage is weer echt zo'n tekentafelidee dat praktisch voor 99% onuitvoerbaar is, tenzij je het wel heel opzichtig maakt of toevallig al onderwerp van onderzoek bent. Als ze al tien jaar nodig hebben om aan te kondigen op een manier eens te gaan handhaven op de DBA, hele Box3 fiasco geregeld moet worden en een totaal personeelstekort door die idiote actie van Wiebes (?) paar jaar terug, zie ik het niet als reëel risico als je onder het miljoen loopt te frutten.
Ik weet het niet. Het zou best kunnen dat er juist vanwege de werkdruk steeds meer algoritmen/AI wordt ingezet. Wie daar uitrolt krijgt dan automatisch een naheffing en pas als dat gezeik oplevert, of mensen in beroep gaan komt er een handmatige controle. Het zou me niets verbazen als het zo gaat.
  dinsdag 24 december 2024 @ 13:07:03 #108
19297 stinkie
pi_215985051
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:02 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik weet het niet. Het zou best kunnen dat er juist vanwege de werkdruk steeds meer algoritmen/AI wordt ingezet. Wie daar uitrolt krijgt dan automatisch een naheffing en pas als dat gezeik oplevert, of mensen in beroep gaan komt er een handmatige controle. Het zou me niets verbazen als het zo gaat.
Dit zijn typische van die simpele it checks. If-then. Btw vs omzet, transactie data vanuit de brokers. Je enige gok is dat er andere prio’s zijn.
  dinsdag 24 december 2024 @ 13:20:41 #109
344884 monkyyy
pi_215985108
Ik heb een mail naar een conculega gestuurd waarin ik opmerkte: "De aandelenkoersen staan momenteel erg hoog; wellicht is het binnenkort een goed moment om wat winst te nemen, wat denk jij?"

Mocht ik ooit vragen krijgen over mijn transacties, kan ik deze mail gebruiken om aan te tonen dat mijn handel rond de peildatum niet fiscaal gemotiveerd was, maar gebaseerd op marktverwachtingen.

Wat ze ook zijn trouwens. Ik ben niet bewust aan het peildatum arbitreren. Maar mocht ik vragen krijgen, kan ik de belastingdienst meteen monddood maken met dat "bewijsstuk".
pi_215985109
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:07 schreef stinkie het volgende:

[..]
Dit zijn typische van die simpele it checks. If-then. Btw vs omzet, transactie data vanuit de brokers. Je enige gok is dat er andere prio’s zijn.
Als dat zo ging dan hadden we ook geen toeslagenaffaire gehad.
  dinsdag 24 december 2024 @ 13:29:18 #111
19297 stinkie
pi_215985135
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:20 schreef monkyyy het volgende:
Ik heb een mail naar een conculega gestuurd waarin ik opmerkte: "De aandelenkoersen staan momenteel erg hoog; wellicht is het binnenkort een goed moment om wat winst te nemen, wat denk jij?"

Mocht ik ooit vragen krijgen over mijn transacties, kan ik deze mail gebruiken om aan te tonen dat mijn handel rond de peildatum niet fiscaal gemotiveerd was, maar gebaseerd op marktverwachtingen.

Wat ze ook zijn trouwens. Ik ben niet bewust aan het peildatum arbitreren. Maar mocht ik vragen krijgen, kan ik de belastingdienst meteen monddood maken met dat "bewijsstuk".
Dus als jouw collega een antwoord stuurt maakt ie zich schuldig aan financieel advies zonder vergunning?

Met collega’s zoals jij, etc etc
  dinsdag 24 december 2024 @ 13:30:10 #112
19297 stinkie
pi_215985152
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:20 schreef recursief het volgende:

[..]
Als dat zo ging dan hadden we ook geen toeslagenaffaire gehad.
Als het niet zo ging had ik ze niet op de stoep gehad. Denk je echt dat er iemand tig miljoenen aangiftes zit te bekijken …..

En dit is precies de toeslagen affaire. Computer saus zo.
  dinsdag 24 december 2024 @ 13:31:38 #113
344884 monkyyy
pi_215985170
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:29 schreef stinkie het volgende:

[..]
Dus als jouw collega een antwoord stuurt maakt ie zich schuldig aan financieel advies zonder vergunning?

Met collega’s zoals jij, etc etc
Ik ben zelf RA en degene waarnaar ik die mail stuur is RA en mr Fiscaal recht dus we zijn niet helemaal onnozel op dit onderwerp.
  dinsdag 24 december 2024 @ 13:43:13 #114
19297 stinkie
pi_215985265
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:31 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik ben zelf RA en degene waarnaar ik die mail stuur is RA en mr Fiscaal recht dus we zijn niet helemaal onnozel op dit onderwerp.
De fuck en jij denkt dat je nu een goed verhaal hebt …. Serieus ik kom met die idioterie mss nog weg (eigenlijk ook niet maar goed), met zulke achtergronden

Als ze langskomen zeiken ze over alles, maar ik heb ook gemerkt dat je met een goed echt verhaal heel ver komt bij ze.
pi_215985565
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:20 schreef monkyyy het volgende:

Wat is jouw plan nu, al je aandelen verkopen en volgend jaar alles weer gaan terugkopen. Of ga je nu een beperkt gedeelte verkopen en ergens volgend jaar weer terugkopen?

Ben wel benieuwd.
Ik ga denk ik zelf een beperkt gedeelte verkopen en volgend jaar weer ergens terugkopen.
BlaBlaBla
pi_215985725
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:30 schreef stinkie het volgende:

[..]
Als het niet zo ging had ik ze niet op de stoep gehad. Denk je echt dat er iemand tig miljoenen aangiftes zit te bekijken …..

En dit is precies de toeslagen affaire. Computer saus zo.
Dat begrijp ik, maar het menselijke oog zou er overheen moeten gaan voor de blauwe brief de deur uit gaat en niet pas als er bezwaar gemaakt gaat worden. In ieder geval denk ik dat het personeelsgebrek niet gaat leiden tot minder handhaving, maar misschien wel tot slechtere handhaving a.k.a. de botte-bijl-methode.
  dinsdag 24 december 2024 @ 14:46:26 #117
19297 stinkie
pi_215985816
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 14:31 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat begrijp ik, maar het menselijke oog zou er overheen moeten gaan voor de blauwe brief de deur uit gaat en niet pas als er bezwaar gemaakt gaat worden. In ieder geval denk ik dat het personeelsgebrek niet gaat leiden tot minder handhaving, maar misschien wel tot slechtere handhaving a.k.a. de botte-bijl-methode.
Zo zou het horen, maar er brandde 1 lampje bij mij en ik had boekenonderzoek. Binnen 5 minuten opgehelderd, want boekhoudkundige keuze. Dus óf er word echt niet opgelet óf het wordt gebruikt om binnen te komen, maar qua IT controles noem ik ze niet echt volwassen
  dinsdag 24 december 2024 @ 14:58:42 #118
344884 monkyyy
pi_215985887
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 14:14 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Wat is jouw plan nu, al je aandelen verkopen en volgend jaar alles weer gaan terugkopen. Of ga je nu een beperkt gedeelte verkopen en ergens volgend jaar weer terugkopen?

Ben wel benieuwd.
Ik ga denk ik zelf een beperkt gedeelte verkopen en volgend jaar weer ergens terugkopen.
Ik hou standaard ~10% van mijn portefeuille in US Treasury bonds: https://www.google.com/finance/quote/IB01:LON?window=1Y
Dat is mijn spaarpot voor grote aankopen (Ik heb een hekel aan aandelen moeten verkopen als ik een nieuwe auto wil en die dag gaat een keer komen). Misschien dat ik die ga verkopen en na 3 maanden terugkoop, maar misschien ook niet.

Mijn aandelen blijf ik vanaf, tenzij zakelijke overwegingen.
pi_215986165
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:07 schreef stinkie het volgende:

[..]
Transactiedata worden niet automatisch gerenseigneerd; saldo, dividenden etc. wel.
Best pilot in history
  dinsdag 24 december 2024 @ 17:25:58 #120
19297 stinkie
pi_215987465
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 15:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Transactiedata worden niet automatisch gerenseigneerd; saldo, dividenden etc. wel.
Saldo is de trigger.
Daarna gluren ze even bij https://bankdataretrievalportal.nl/
En daar heb ik echt alle transactiedata beschikbaar moeten stellen voor banken.
pi_215995902
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 14:58 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik hou standaard ~10% van mijn portefeuille in US Treasury bonds: https://www.google.com/finance/quote/IB01:LON?window=1Y
Dat is mijn spaarpot voor grote aankopen (Ik heb een hekel aan aandelen moeten verkopen als ik een nieuwe auto wil en die dag gaat een keer komen). Misschien dat ik die ga verkopen en na 3 maanden terugkoop, maar misschien ook niet.

Mijn aandelen blijf ik vanaf, tenzij zakelijke overwegingen.
Zijn er nog zakelijke overwegingen die je dit jaar gaat gebruiken om aandelen te verkopen?
BlaBlaBla
pi_215998542
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 17:25 schreef stinkie het volgende:

[..]
Saldo is de trigger.
Daarna gluren ze even bij https://bankdataretrievalportal.nl/
En daar heb ik echt alle transactiedata beschikbaar moeten stellen voor banken.
Klopt, maar er moet wel een trigger zijn. Als je 140.000 euro aan aandelen had en nu 160.000 euro spaargeld, dan gaat er echt niemand induiken. Vermoed ik. :+ Rabo heeft bij mij sowieso een FIU-melding gedaan, ben benieuwd of ik daar nog wat van merk. :')
Best pilot in history
  donderdag 26 december 2024 @ 15:49:54 #123
344884 monkyyy
pi_216012232
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 11:27 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Zijn er nog zakelijke overwegingen die je dit jaar gaat gebruiken om aandelen te verkopen?
Nee waarschijnlijk niet.
pi_216070867
Bij het lezen van dit nieuwsbericht moest ik toch even aan @ludovico denken. Heb jij jouw aandelen Gazpron nog? Gazpron heeft in 2023 voor het eerst deze eeuw verlies gemaakt. Het aandeel staat momenteel op het laagste niveau in 15 jaar.

Ten tijde van de coronacrisis had jij PostNL goed gezien. En achteraf had ik wel spijt dat ik je daarin niet ben gevolgd. Bij Gazpron is dat anders. Daar ben ik blij dat ik aan de zijlijn ben blijven staan.
pi_216072242
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 15:09 schreef Groepfunder het volgende:
Bij het lezen van dit nieuwsbericht moest ik toch even aan @:ludovico denken. Heb jij jouw aandelen Gazpron nog? Gazpron heeft in 2023 voor het eerst deze eeuw verlies gemaakt. Het aandeel staat momenteel op het laagste niveau in 15 jaar.

Ten tijde van de coronacrisis had jij PostNL goed gezien. En achteraf had ik wel spijt dat ik je daarin niet ben gevolgd. Bij Gazpron is dat anders. Daar ben ik blij dat ik aan de zijlijn ben blijven staan.
Heyyy,

Gazprom is bevroren. Moet maar zien of dat ooit nog loskomt. Ik had het mij niet kunnen voorstellen dat Poetin zo dom zou zijn, miscalculatie van zijn kant denk ik, qua kracht van Oekraïne. Nu is het pad naar welvaart voor de Rus flink versperd.

PostNL heeft een leiderschapscrisis. Volgens mij moeten ze die toko compleet doorlichten. Alles opnieuw inrichten. Vooral qua management en systemen.

PostNL staat nu weer gewoon mega laag.

Wat dat betreft... Over de jaren... Buy the rumour sell the news....

Bleek voor postnl, Nvidia, asml.. Die hadden de wind op redelijk voorspelbare momenten in de rug.

Nog steeds denk ik voor asml Nvidia.
pi_216072287
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 16:02 schreef ludovico het volgende:
PostNL heeft een leiderschapscrisis. Volgens mij moeten ze die toko compleet doorlichten. Alles opnieuw inrichten. Vooral qua management en systemen.
Is die dame nou al een keer weg? Winstwaarschuwing op winstwaarschuwing, lekkere control. :')
Best pilot in history
pi_216072900
Anyhow, zo een Nordstream 2 zul je wel af moeten schrijven als die wordt opgeblazen, verlies lijkt me logisch met alles wat er is gebeurt.

Dat kan allemaal gepaard gaan met méér gasverkoop en gasbaten.
pi_216072940
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 16:04 schreef nostra het volgende:

[..]
Is die dame nou al een keer weg? Winstwaarschuwing op winstwaarschuwing, lekkere control. :')
Gewoon een goedkope zegel introduceren die op de zaterdagen bezorgd wordt ofzo. Kan toch allemaal over de gehele dag bezorgd worden door tieners die zooi, zou je denken.

Als ik in het postnl topic post (die hebben ze op Fok), lijken net communisten qua gedachtegoed daar.

Niks kan alles onmogelijk...

Als ik het goed begrijp hebben ze nog steeds een giga afzet per uur met die brieven. Dus synergie met pakketten is er nauwelijks.

Bezorgdagen minderen zou wat opleveren, maar dat is slechts qua efficiënt verdienmodel.

De invulling van hun processen is waarschijnlijk gewoon snoeihard outdated. Hetzelfde vermoed ik bij een NS.

Dat ga je niet verbeteren zonder een dominante CEO ala Musk.

Het moet echt helemaal om.
Krijg de indruk dat ze ook steeds van die matige proefballonnetjes opsteken, die dan nooit tot resultaat leiden.

[ Bericht 16% gewijzigd door ludovico op 29-12-2024 16:37:13 ]
pi_216096359
Boeing doet nog even een (letterlijke) deep dive zo tegen oudjaar aan.
Best pilot in history
pi_216096493
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 16:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Gewoon een goedkope zegel introduceren die op de zaterdagen bezorgd wordt ofzo. Kan toch allemaal over de gehele dag bezorgd worden door tieners die zooi, zou je denken.

Als ik in het postnl topic post (die hebben ze op Fok), lijken net communisten qua gedachtegoed daar.

Niks kan alles onmogelijk...

Als ik het goed begrijp hebben ze nog steeds een giga afzet per uur met die brieven. Dus synergie met pakketten is er nauwelijks.

Bezorgdagen minderen zou wat opleveren, maar dat is slechts qua efficiënt verdienmodel.

De invulling van hun processen is waarschijnlijk gewoon snoeihard outdated. Hetzelfde vermoed ik bij een NS.

Dat ga je niet verbeteren zonder een dominante CEO ala Musk.

Het moet echt helemaal om.
Krijg de indruk dat ze ook steeds van die matige proefballonnetjes opsteken, die dan nooit tot resultaat leiden.
PostNL is gewoon een extreem logge organisatie en ook vrij wereldvreemd. Hun USP waar ze wat mee kunnen is dat ze toch al (bijna) elke dag voor elke deur staan. Daar kan je wat mee. BPost is daar al veel verder in en dan hebben die nog het onnozele postcodesysteem (staat direct marketing in de weg) en drie taalgebieden die ieder een plasje moeten doen.
Best pilot in history
pi_216097816
quote:
10s.gif Op maandag 30 december 2024 16:22 schreef nostra het volgende:
Regel 4 van het beleggen:
- geen vliegmaatschappijen
- geen vliegtuigbouwers
- geen ruimtevaartbedrijven

Of was het regel 7? :P
pi_216098219
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 17:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Regel 4 van het beleggen:
- geen vliegmaatschappijen
- geen vliegtuigbouwers
- geen ruimtevaartbedrijven

Of was het regel 7? :P
Never buy airlines, was dat niet Martin Sheen in Wall Street? :) Ryanair durf ik nog wel aan, net als Southwest, maar die zijn nu gewoon goed geprijsd.
Best pilot in history
pi_216099556
Fugro koopwaardig, Patria ook, TKH ook. Maandje wachten op vrijval deposito. :)
Best pilot in history
pi_216099656
quote:
Ik vermoed dat het incident met de KLM 737 in Noorwegen en de crash van Jeju Air 737 niet aan Boeing liggen, maar het bedrijf ligt natuurlijk wel onder een vergrootglas na alle eerdere incidenten waar ze wel zelf schuldig aan waren.
  maandag 30 december 2024 @ 18:56:18 #135
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_216099755
quote:
-1.6%. Valt mee toch?
pi_216099836
quote:
7s.gif Op maandag 30 december 2024 18:56 schreef Zwansen het volgende:

[..]
-1.6%. Valt mee toch?
Oh, ik las -5% pre-market. Valt mee dan ja. Dat een Braziliaan betrouwbaarder is dan een Amerikaan levert wel wat kortsluiting op. :+
Best pilot in history
pi_216099856
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2024 18:51 schreef lyolyrc het volgende:

[..]
Ik vermoed dat het incident met de KLM 737 in Noorwegen en de crash van Jeju Air 737 niet aan Boeing liggen, maar het bedrijf ligt natuurlijk wel onder een vergrootglas na alle eerdere incidenten waar ze wel zelf schuldig aan waren.
Natuurlijk is het niet de schuld van Boeing, maar het is net als twee keer te laat komen op je werk als je al in een verbetertraject zit. 't Is niet handig.
Best pilot in history
pi_216100925
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 19:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Natuurlijk is het niet de schuld van Boeing, maar het is net als twee keer te laat komen op je werk als je al in een verbetertraject zit. 't Is niet handig.
Ik denk dat het in beide gevallen om onderhoudsgebreken gaat, aangezien de 737NG als betrouwbaar geldt. Maar de teneur is nu inderdaad "zie je wel, weer Boeing".

Meer topic gerelateerd: ik vraag me af in hoeverre automatische tradingsystemen bij zulk soort incidenten meteen aandelen gaan dumpen of shorten.
pi_216101277
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2024 19:40 schreef lyolyrc het volgende:
Meer topic gerelateerd: ik vraag me af in hoeverre automatische tradingsystemen bij zulk soort incidenten meteen aandelen gaan dumpen of shorten.
Binnen minder dan een milliseconde.
Best pilot in history
pi_216104250
Begin 2025 valt er een deposito vrij en die wil ik in een aantal individuele aandelen stoppen. Ik heb al (lang) meerdere aandelen en ETF's. Mijn lijstje nieuwe aankopen heb ik voorlopig staan op:

-Besi
-Basic Fit
-TKH
-Heineken
-Evolution

Waarbij ik voor de bovenste twee voor een iets grotere positie kies dan de onderste drie. Evolution twijfel ik over of ik dit uberhaupt wil, door de grote onrust in Georgie. Ik ben benieuwd hoe jullie naar dit lijstje kijken :)
pi_216110155
Ik overweeg deze van van Eck. Wat is jullie mening er over? Ik kies er vooral voor wegens dividend.
pi_216110700
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 00:02 schreef investeerdertje het volgende:
Ik overweeg deze van van Eck. Wat is jullie mening er over? Ik kies er vooral voor wegens dividend.
Hoge kosten, relatief.
Weet ook niet hoe het incl. dividend rendeert t.o.v. S&P500, mss weegt het niet op.
pi_216113806
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 00:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoge kosten, relatief.
Weet ook niet hoe het incl. dividend rendeert t.o.v. S&P500, mss weegt het niet op.
Ik ben wel juist op zoek naar dividend gevende, weet je toevallig een alternatief?
pi_216114372
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 00:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoge kosten, relatief.
Vind je? 0,38%. Dat is veel lager dan van bijvoorbeeld iShares MSCI Europe Quality Dividend ESG UCITS ETF (0,55%), die ik in portefeuille heb. En ook lager dan bij iShares STOXX Global Select Dividend 100 UCITS ETF (DE) (0,46%), die ik ook in portefeuille heb. Gemak kost geld. De ETF is duidelijk gericht op beleggers die een dividendrendement zoeken. Ik vind het daarin geen rare keuze.
pi_216114455
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 10:09 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Vind je? 0,38%. Dat is veel lager dan van bijvoorbeeld iShares MSCI Europe Quality Dividend ESG UCITS ETF (0,55%), die ik in portefeuille heb. En ook lager dan bij iShares STOXX Global Select Dividend 100 UCITS ETF (DE) (0,46%), die ik ook in portefeuille heb. Gemak kost geld. De ETF is duidelijk gericht op beleggers die een dividendrendement zoeken. Ik vind het daarin geen rare keuze.
Hij vroeg mijn mening er over, die gaf ik ;)

Voor m'n Vanguard S&P500 ETF (IE00B3XXRP09) betaal ik 0,07% per jaar dus ja, ik vind het hoge kosten.
Dat rendement lever je sowieso al in.

Ik heb ze even naast elkaar gezet, ook op rendement.
Je pakt wel dividend maar je laat rendement liggen.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 31-12-2024 10:31:13 ]
  dinsdag 31 december 2024 @ 11:03:52 #146
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_216115400
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Voor m'n Vanguard S&P500 ETF (IE00B3XXRP09) betaal ik 0,07% per jaar dus ja, ik vind het hoge kosten.

[ afbeelding ]
Dat is nu eenmaal de kern van dividendaandelen. Die renderen niet op groei. Want de betreffende bedrijven keren een groot deel van de winst uit aan dividend ipv. investeren in groei en R&D. Niet voor niets dat sectoren die ingeslapen zijn/krimpen, vaak relatief veel dividend uitkeren.

SPOILER
pi_216116190
quote:

[..]

[ afbeelding ]
True, maar daarmee krijg je niet perse een passief inkomen.
pi_216116441
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 11:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
True, maar daarmee krijg je niet perse een passief inkomen.
Je kan ook een stuk in crowdfunding gooien.
Best pilot in history
pi_216116902
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Je kan ook een stuk in crowdfunding gooien.
Al. Maar ervaar ik toch als meer risico.
pi_216117519
quote:

[..]
Dat recht ontzeg ik je ook niet. :) Ik denk alleen dat je appels met peren vergelijkt.
pi_216118294
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:57 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Dat recht ontzeg ik je ook niet. :) Ik denk alleen dat je appels met peren vergelijkt.
Toch blijft het gek, die hoge kosten, die S&P500 ETF betaalt ook (een mager) dividend, dus daar kan het niet in zitten.

Ik vind het zonde, het is toch bijna 10% van je dividend dat opgaat aan kosten.

Daarnaast is dividend wel leuk, maar als je qua rendement zoveel inlevert wordt het bijna interessanter om gewoon af en toe een paar ETF's te verkopen ipv dividend te vangen, denk ik dan.

Maar ik heb zelf in REIT's gezeten, dus ik ben ook niet vies van wat (drie-)maandelijkse uitkeringen en qua rendement kwam dat ook niet in de buurt. Het is wel een diversificatie t.o.v. S&P500 omdat er vastgoed in zit dat soms weer anders reageert op crisis en rente dan de meeste aandelen.
pi_216118568
Wees wat dat betreft blij dat je niet in België woont met hun Reynders taks, plus een aankooptaks, plus 30% dividendbelasting.
Best pilot in history
pi_216119372
Was helemaal langs me heen gegaan dat fbi's niet meer bestaan vanaf morgen. Voor vastgoed valt dat gelukkig te omzeilen door een open cv op te zetten, hoef je ook geen dividendbelasting meer te betalen. Alleen zijn ze niet meer onderhands te verkopen.
Best pilot in history
pi_216119742
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:54 schreef nostra het volgende:
Wees wat dat betreft blij dat je niet in België woont met hun Reynders taks, plus een aankooptaks, plus 30% dividendbelasting.
Zeker! Ik vind beleggen voor het inkomen (dividend) eerlijk gezegd wel rustgevend. Het maakt minder uit wat de koers van een aandeel doet, zolang het bedrijf maar een (liefst stijgend) dividend blijft uitbetalen. Nu zit ik nog in de opbouwfase. Maar tegen de tijd dat ik met pensioen ben, hoop ik allemaal leuke extra dingen in het leven te kunnen betalen van mijn dividenden. Bijkomend voordeel: je eet je portefeuille niet langzaam op (want je verkoopt geen aandelen). Qua rendement laat ik daardoor mogelijk wel wat liggen. Toch heb ik over 2024 17,47% rendement. Daar had ik op 31 december 2023 graag voor getekend. En met de coronacrisis heb ik wel gemerkt dat te offensief beleggen heel slecht voor mijn nachtrust is.

Omdat ik vorig jaar nog op zoek was naar een woning, heb ik op 27 december 2023 allemaal aandelen verkocht. Hoe deden die het?
SPOILER: Soms zit het mee. En soms zit het tegen
pi_216120578
Uiteindelijk is het belangrijkst met beleggen dat je je comfortabel voelt bij wat je hebt.

En dan heb je nog meningen, heel veel meningen ;)
pi_216120855
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 15:06 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Zeker! Ik vind beleggen voor het inkomen (dividend) eerlijk gezegd wel rustgevend. Het maakt minder uit wat de koers van een aandeel doet, zolang het bedrijf maar een (liefst stijgend) dividend blijft uitbetalen. Nu zit ik nog in de opbouwfase. Maar tegen de tijd dat ik met pensioen ben, hoop ik allemaal leuke extra dingen in het leven te kunnen betalen van mijn dividenden. Bijkomend voordeel: je eet je portefeuille niet langzaam op (want je verkoopt geen aandelen). Qua rendement laat ik daardoor mogelijk wel wat liggen. Toch heb ik over 2024 17,47% rendement. Daar had ik op 31 december 2023 graag voor getekend. En met de coronacrisis heb ik wel gemerkt dat te offensief beleggen heel slecht voor mijn nachtrust is.

Omdat ik vorig jaar nog op zoek was naar een woning, heb ik op 27 december 2023 allemaal aandelen verkocht. Hoe deden die het?
Klinkt als weloverwogen keuzes, klinkt goed.
Ben wel benieuwd hoe je, met de kennis van nu, naar je oude portefeuille kijkt. Zou je dingen anders doen?
pi_216121510
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 15:06 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Maar 17,4% is natuurlijk ruim onder de wereldwijde benchmark, ik heb domweg iedere maand X bedrag belegd in NT World en heb een rendement van 25,6%.
Dat heeft niks met geluk te maken, het is bewezen dat passief beleggen veel efficiënter is. Overigens zitten in bovengenoemd fonds ook dividend aandelen.

Verder als je er lol in hebt gehad is dat natuurlijk ook heel fijn, dat is niet uit te meten in geld.
pi_216124354
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 15:50 schreef eenjongen... het volgende:
Ben wel benieuwd hoe je, met de kennis van nu, naar je oude portefeuille kijkt. Zou je dingen anders doen?
Tijdens de coronapandemie merkte ik, dat ik te veel risico had genomen. Ik lag 's nachts wakker van de gedaalde aandelenkoersen. Terwijl ik had belegd met geld dat ik niet nodig had. Toen heb ik besloten meer (en gespreid) in ETFs te gaan beleggen en de focus nog meer te leggen op het verwerven van passief inkomen.
In december 2023 heb ik mijn portefeuille opnieuw getrimd. Ik wilde een huis kopen en zag in een berekening van mijn hypotheekadviseur wat ¤10.000,- lenen in 30 jaar kost. De hypotheekrente was rond de 4%. Toen dacht ik: als een aandeel in mijn portefeuille niet gegarandeerd 4% maakt (dividend op koers), dan moet ik het verkopen. Dat heb ik toen gedaan. Ja, ik ben rendement misgelopen. Maar ik wist wel heel goed hoeveel eigen geld ik kon inbrengen. En dat is les twee: creëer rust.

quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2024 16:23 schreef Sport_Life het volgende:
Maar 17,4% is natuurlijk ruim onder de wereldwijde benchmark, ik heb domweg iedere maand X bedrag belegd in NT World en heb een rendement van 25,6%.
Dat is een heel mooi rendement. De MSCI World Index is in dit jaar van 14.558,16 naar 17.402,68 gegaan (+19,54%). Dat is inderdaad een beter rendement. Maar dividendaandelen zijn meestal defensief. En defensieve aandelen stijgen nu eenmaal niet zo hard. Maar ze dalen vaak ook minder hard. Ze zijn saai en stabiel. En daar voel ik mij comfortabel bij. Van het dividend dat ik ontvang, kan ik op termijn ook (een ETF in) groeiaandelen kopen. Maar bovenal wil ik het saai en stabiel houden.
pi_216131604
Allemaal een heel gelukkig en gezond 2025 toegewenst. Met mooie beleggingsresultaten!
  woensdag 1 januari 2025 @ 11:51:42 #160
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216133033
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:54 schreef nostra het volgende:
Wat een gedrocht van een taks is dat zeg.
Ben na 3 minuten gestopt met lezen.

Dit is toch praktisch niet uitvoerbaar?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_216140045
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 21:26 schreef eenjongen... het volgende:
Begin 2025 valt er een deposito vrij en die wil ik in een aantal individuele aandelen stoppen. Ik heb al (lang) meerdere aandelen en ETF's. Mijn lijstje nieuwe aankopen heb ik voorlopig staan op:

-Besi
-Basic Fit
-TKH
-Heineken
-Evolution

Waarbij ik voor de bovenste twee voor een iets grotere positie kies dan de onderste drie. Evolution twijfel ik over of ik dit uberhaupt wil, door de grote onrust in Georgie. Ik ben benieuwd hoe jullie naar dit lijstje kijken :)
Ik zou focussen op de bovenste 3. Heineken verwacht ik dat nog wel even vlak is. Geen groei aandeel, dividend is ook niet supergoed. Evolution zou ik zelf niet in willen zitten, maar dat is vooral omdat ik niet in de gokmarkt zou willen investeren.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 19:54:02 #162
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216163772
Beurzen zijn weer lekker wispelturig zeg. Tesla van -6% gisteren, naar +6% vandaag. Ik heb er nog wat geschreven op lopen (in beide richtingen), dus wat mij betreft prima als per saldo de koers niks doet de komende maanden.

Ik zit te kijken naar VIVENDI.. Na weer een reeks afsplitsingen is er niet veel van over en is de beurskoers nu 2,5 euro. Belangrijkste holding is nu de 10% in UMG. In theorie is de tent tot meer dan 2x zoveel waard.

https://ch-zonebourse-com(...)hl=fr&_x_tr_pto=wapp

[ Bericht 4% gewijzigd door JimmyJames op 03-01-2025 22:02:30 ]
  zaterdag 4 januari 2025 @ 12:06:42 #163
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216171043
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216194555
Wow, chippers waren vandaag wel erg lekker bezig. Is voor mij lange termijn, maar een dag flinke winst voelt altijd goed.
pi_216194616
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 19:54 schreef JimmyJames het volgende:
In theorie is de tent tot meer dan 2x zoveel waard.
Holdingdiscount ten gelde maken is alleen vers twee. Zie HAL wat echt een koopje is en alle Belgische Ackermansen c.s. en die idioot grote Japanse conglomeraten.

Oh, en Prosus en Exor die allebei mogen oprotten uit de AEX, ga lekker ergens anders 200 miljoen p.a. pakken omdat je 1 geniale koop hebt gedaan.
Best pilot in history
  maandag 6 januari 2025 @ 20:56:20 #166
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216195424
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 20:50 schreef Bucketlist het volgende:

[..]
Ik zou focussen op de bovenste 3. Heineken verwacht ik dat nog wel even vlak is. Geen groei aandeel, dividend is ook niet supergoed. Evolution zou ik zelf niet in willen zitten, maar dat is vooral omdat ik niet in de gokmarkt zou willen investeren.
Heineken ben ik ook niet enthousiast over. Pils, maar premium? Premium zijn de speciaalbieren van de kleinere brouwerijen. Pils is gewoon een bulkproduct aan het worden, zover mensen dit nog massaal drinken.
Ik weet nog wel de jaren 80, 90. Toen mensen echt de hele avond pils uit een kratje dronken. Wie doet dat dan nog behalve studenten en tokkies.?
The End Times are wild
pi_216264287
Kopen jullie dollar aandelen op de Giro met Autofx aan of uit? Dus, houden jullie bij de Giro wel of geen dollar rekening aan? :)
BlaBlaBla
pi_216270505
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 11:12 schreef Soldier2000 het volgende:
Kopen jullie dollar aandelen op de Giro met Autofx aan of uit? Dus, houden jullie bij de Giro wel of geen dollar rekening aan? :)
Ik zit niet bij De Giro. Maar als je dividend verwacht te ontvangen uit de USA en/of vaker aandelen aan- of verkoopt in de USA, lijkt een dollarrekening mij de voordeligere keuze.
  zondag 12 januari 2025 @ 19:49:21 #169
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_216271317
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 20:23 schreef Bucketlist het volgende:
Wow, chippers waren vandaag wel erg lekker bezig. Is voor mij lange termijn, maar een dag flinke winst voelt altijd goed.
Een goede dag zegt echt helemaal niks.
pindazakje
pi_216271882
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 11:12 schreef Soldier2000 het volgende:
Ga gewoon naar saxobank
dat is fusie tussen binckbank en saxo

dan krijg je diverse platformen zoals de sazortrader ook er bij

allemaal wat professioneler
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_216307955
Even een vraagje namens een vriend (dit klinkt altijd zo stom, maar in dit geval is het echt zo :D). Hij wil graag beginnen met beleggen in ETF's bij DeGiro. Echter is zijn startkapitaal/maandelijkse inleg niet zo ontzettend hoog. De ETF die hij graag wil kopen is al behoorlijk aan de prijs en ik zie dat je bij DeGiro geen fracties van een ETF kunt kopen.

Misschien een heel stomme vraag: maar is er een manier om hiermee om te gaan? Hoe doen andere mensen dit?
pi_216308014
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 14:06 schreef Solispolar het volgende:
Even een vraagje namens een vriend (dit klinkt altijd zo stom, maar in dit geval is het echt zo :D). Hij wil graag beginnen met beleggen in ETF's bij DeGiro. Echter is zijn startkapitaal/maandelijkse inleg niet zo ontzettend hoog. De ETF die hij graag wil kopen is al behoorlijk aan de prijs en ik zie dat je bij DeGiro geen fracties van een ETF kunt kopen.

Misschien een heel stomme vraag: maar is er een manier om hiermee om te gaan? Hoe doen andere mensen dit?
Je hoeft natuurlijk niet maandelijks in te leggen, dat kan ook 1x per 2 of 3 maand of desnoods 2x per jaar.

Langer doorsparen en minder vaak die ETF kopen, dus de interval tussen aankopen vergroten, kan een optie zijn. En wat overblijft laat je gewoon staan tot de volgende aankoop.

Of een andere ETF zoeken in ongeveer dezelfde aandelen / sector, zo had ik bijvoorbeeld tot voor kort een S&P500 ESG ETF van rond de $7 per stuk.
Die is nu weg ivm reservering voor aanschaf woning in 2025 maar dat doet niet ter zake natuurlijk.

Volgens mij was dat deze:
https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE000R9FA4A0
pi_216308023
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 14:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Langer doorsparen en minder vaak die ETF kopen, dus de interval tussen aankopen vergroten, kan een optie zijn. En wat overblijft laat je gewoon staan tot de volgende aankoop.

Of een andere ETF zoeken in ongeveer dezelfde aandelen / sector, zo had ik bijvoorbeeld tot voor kort een S&P500 ESG ETF van rond de $7 per stuk.
Die is nu weg ivm reservering voor aanschaf woning in 2025 maar dat doet niet ter zake natuurlijk.

Volgens mij was dat deze:
https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE000R9FA4A0
Ah top. Ik ga eens even kijken. Probeer hem een beetje te begeleiden in zijn eerste stappen met het beetje kennis wat ik heb. Bedankt :)
pi_216309041
.

[ Bericht 99% gewijzigd door plesner op 15-01-2025 16:08:55 ]
pi_216309045
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 14:06 schreef Solispolar het volgende:

Een andere broker zoeken die fractionele aandelen aanbiedt (zijn er genoeg ook een aantal die een stuk goedkoper zijn en niet aan verplichte share lending doen)
pi_216320064
Wat blijft de beurs toch positief, iedere keer als het rood aanbreekt komt er toch weer een positief cijfer uit de USA en schieten we terug in het groen.
BlaBlaBla
pi_216337846
Vroegah was er een apart topic voor films en documentaires over finance. Ik kan het niet terug vinden, dus even hier:

Kerviel : Un trader, 50 milliards (TV Mini Series 2024– ) - Reference View - IMDb

Mini-serie over de 2007/2008 trading desk fraude die Société Générale 4,9 miljard euro kostte. De serie onderzoekt of het niet meer een 'rogue trader' zaak is, ipv fraude en wie er aan meewerkte of vanaf wist. De betreffende trader, Jérôme Kerviel, wordt uitgebreid geinterviewd evenals de meeste andere hoofdpersonen. De eerste twee afleveringen gaan over het traden door Kerviel, de laatste twee over de juridische en politieke gevolgen.

Zo'n 17 jaar later hebben de betrokkenen afstand kunnen nemen van de affaire en dit levert interessante analyses op. Het begin van aflevering 1 is uiterst verwarrend en ik dacht even dat de documentaire makers niets van finance af weten, maar dan springen ze een paar jaar terug en wordt het verhaal wel duidelijk opgebouwd.
pi_216402755
Het rendementspercentage voor box 3 in 2026 is bekend geworden. Het forfaitaire rendement voor de categorie “overige bezittingen” stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%.

Lekker hoor
pi_216402980
Dat is fors… en allemaal papieren winst zolang je niets verkoopt. Wat dat betreft is capital gains tax uit VS simpeler lijkt me, betalen als je verkoopt. Alleen nadelig als je dikke winst pakt (maar wel eerlijk).
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_216417936
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 15:12 schreef Steven184 het volgende:
Het rendementspercentage voor box 3 in 2026 is bekend geworden. Het forfaitaire rendement voor de categorie “overige bezittingen” stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%.

Lekker hoor
Is dat het tarief wat je in 2026 betaald over de aanslag van 2025?

Of betaal je dat in 2027 over belastingjaar 2026?
pi_216417943
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 10:56 schreef Soldier2000 het volgende:
Volgt er hier iemand Nebius? Nieuw AI bedrijfje.
Vandaag aangekocht, ben benieuwd! :Y
pi_216417999
quote:

In plaats van dat je denkt: 'laat ik eens naar de rechter luisteren en kijken hoe ik redelijk hef', druk je gewoon vol het gaspedaal in. Ik stuur wel een briefje dat ik autonoom ben.
Best pilot in history
pi_216418080
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 20:56 schreef LXIV het volgende:

[..]
Heineken ben ik ook niet enthousiast over. Pils, maar premium? Premium zijn de speciaalbieren van de kleinere brouwerijen. Pils is gewoon een bulkproduct aan het worden, zover mensen dit nog massaal drinken.
Ik weet nog wel de jaren 80, 90. Toen mensen echt de hele avond pils uit een kratje dronken. Wie doet dat dan nog behalve studenten en tokkies.?
Heineken is dan ook gewoon puur branding. Dat is ook gelijk pure waarde. Maar ik zou de aandelen ook nooit kopen. Heb wel wat aandelen in van de kleine brouwerijtjes, Jopen bijvoorbeeld. Maar daar ga je verder ook niet rijk van worden.
Best pilot in history
pi_216418094
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 03:01 schreef jaco het volgende:
Vroegah was er een apart topic voor films en documentaires over finance. Ik kan het niet terug vinden, dus even hier:

Kerviel : Un trader, 50 milliards (TV Mini Series 2024– ) - Reference View - IMDb

Mini-serie over de 2007/2008 trading desk fraude die Société Générale 4,9 miljard euro kostte. De serie onderzoekt of het niet meer een 'rogue trader' zaak is, ipv fraude en wie er aan meewerkte of vanaf wist. De betreffende trader, Jérôme Kerviel, wordt uitgebreid geinterviewd evenals de meeste andere hoofdpersonen. De eerste twee afleveringen gaan over het traden door Kerviel, de laatste twee over de juridische en politieke gevolgen.

Zo'n 17 jaar later hebben de betrokkenen afstand kunnen nemen van de affaire en dit levert interessante analyses op. Het begin van aflevering 1 is uiterst verwarrend en ik dacht even dat de documentaire makers niets van finance af weten, maar dan springen ze een paar jaar terug en wordt het verhaal wel duidelijk opgebouwd.
Super interessant!
Best pilot in history
  zaterdag 25 januari 2025 @ 01:23:10 #185
344884 monkyyy
pi_216420846
quote:

Lekker hoor
Nu hopen dat dit kabinet valt voor de lente.
pi_216421648
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:00 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Is dat het tarief wat je in 2026 betaald over de aanslag van 2025?

Of betaal je dat in 2027 over belastingjaar 2026?
Voor=over
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:05 schreef nostra het volgende:

[..]
In plaats van dat je denkt: 'laat ik eens naar de rechter luisteren en kijken hoe ik redelijk hef', druk je gewoon vol het gaspedaal in. Ik stuur wel een briefje dat ik autonoom ben.
Ik snap nog steeds niet dat we gewoon iets invoeren op transactiebasis.
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 01:23 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ondanks dat ik dat niet erg zou vinden, denk je dat het beter wordt met ander kabinet?
pi_216422825
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 01:23 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Bij een mogelijk links kabinet zal het tarief waarschijnlijk nog hoger uitvallen, die hebben helemaal niets op met beleggers. Die denken dat het alleen miljonairs zijn, zich niet goed realiserende dat er ook een grote groep mensen beleggen met minder vermogen.
pi_216422884
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:19 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Bij een mogelijk links kabinet zal het tarief waarschijnlijk nog hoger uitvallen, die hebben helemaal niets op met beleggers. Die denken dat het alleen miljonairs zijn, zich niet goed realiserende dat er ook een grote groep mensen beleggen met minder vermogen.
Voorlopig was het laatste linkse / links geleide kabinet er tot 2002.

Waar we nu zijn is te danken aan rechtse kabinetten.
pi_216422903
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:19 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Ik verwacht dat een links kabinet met iets van een constructie zal komen dat beleggingen tot 500.000 euro lager belast worden en daarboven hoger.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 14:42:50 #190
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_216425414
quote:

[..]
Ook enkele maanden in het bezit. Niet echt een nieuw bedrijf, maar het Westerse deel van Yandex (wat nog altijd superwerkt als je wat wilt in Rusland) en nu vol de focus op met name data centers.

Met de bruidsschat van de 'verkoop' van het Russische deel zijn ze nu hard data centers aan het opbouwen en de ARR lijkt behoorlijk te stijgen, dus ik verwacht wel flink stijgende cashflows over de volgende jaren.

Daarnaast is Petershill nog altijd goed bezig. Ze hebben net een GP stake verkocht voor meer dan 60% boven NAV. Waarvan ze een gedeelte ook weer teruggeven aan de investering via een volgende special divvy. Terwijl de vorige special divvy nog in november was.

Burford maakt ook progressie met hun zaak tegen Argentinië. De Argentijnen gaan nu na bevel van de Amerikaanse rechtbank informatie over hun overzeese goudreserves van hun centrale bank vrijgeven. Dat maakt potentiele beslaglegging een stap waarschijnlijker.

[ Bericht 11% gewijzigd door flyguy op 25-01-2025 14:53:09 ]
The more debt, the better
pi_216427836
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 14:42 schreef flyguy het volgende:

[..]
Ook enkele maanden in het bezit. Niet echt een nieuw bedrijf, maar het Westerse deel van Yandex (wat nog altijd superwerkt als je wat wilt in Rusland) en nu vol de focus op met name data centers.

Met de bruidsschat van de 'verkoop' van het Russische deel zijn ze nu hard data centers aan het opbouwen en de ARR lijkt behoorlijk te stijgen, dus ik verwacht wel flink stijgende cashflows over de volgende jaren.

Daarnaast is Petershill nog altijd goed bezig. Ze hebben net een GP stake verkocht voor meer dan 60% boven NAV. Waarvan ze een gedeelte ook weer teruggeven aan de investering via een volgende special divvy. Terwijl de vorige special divvy nog in november was.

Burford maakt ook progressie met hun zaak tegen Argentinië. De Argentijnen gaan nu na bevel van de Amerikaanse rechtbank informatie over hun overzeese goudreserves van hun centrale bank vrijgeven. Dat maakt potentiele beslaglegging een stap waarschijnlijker.
Dan heb je al een mooi rendement gemaakt.
Ben benieuwd hoeveel er nog bij kan. Het aandeel lijkt nog niet veel bekendheid te hebben.
pi_216437482
Niet heel diepgaand ofzo maar ik zat laatst te denken, passief inleggen is eigenlijk gewoon een piramidespel? Met het steeds populairder worden van oa ETFs legt iedereen gewoon geld in ongeacht de resultaten van specifieke bedrijven en stijgt alles kunstmatig.
pi_216437541
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:06 schreef BEFEM het volgende:
Niet heel diepgaand ofzo maar ik zat laatst te denken, passief inleggen is eigenlijk gewoon een piramidespel? Met het steeds populairder worden van oa ETFs legt iedereen gewoon geld in ongeacht de resultaten van specifieke bedrijven en stijgt alles kunstmatig.
Niet echt. Zo een ETF is niet een mandje aandelen dat tot het einde der tijden ongewijzigd blijft. Zie het als een thematisch managed fund.
pi_216437616
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:10 schreef recursief het volgende:

[..]
Niet echt. Zo een ETF is niet een mandje aandelen dat tot het einde der tijden ongewijzigd blijft. Zie het als een thematisch managed fund.
Maar de S&P500 etf, als voorbeeld, zijn gewoon alle bedrijven. Tot iets uit de index gegooid wordt maar dat staat er los van.

Het is natuurlijk ook niet voor niks dat bedrijven altijd een koerssprong maken als ze in een 'grotere' index terecht komen.
pi_216437900
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:16 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Maar de S&P500 etf, als voorbeeld, zijn gewoon alle bedrijven. Tot iets uit de index gegooid wordt maar dat staat er los van.

Het is natuurlijk ook niet voor niks dat bedrijven altijd een koerssprong maken als ze in een 'grotere' index terecht komen.
Maar als de bedrijven in die index slecht presteren dan gaat de koers van de indexfondsen ook omlaag. In theorie zou de koers van een S&P500 ETF kunnen ontkoppelen van de S&P index, maar dat zou heel vreemd zijn.
pi_216438400
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Maar als de bedrijven in die index slecht presteren dan gaat de koers van de indexfondsen ook omlaag. In theorie zou de koers van een S&P500 ETF kunnen ontkoppelen van de S&P index, maar dat zou heel vreemd zijn.
Het nadeel van een ETF is natuurlijk wel dat je blind inlegt, zonder naar de onderliggende waarde te kijken. Ik heb geïnvesteerd in duizenden bedrijven, zonder ook maar een seconde onderzoek gedaan te hebben naar die bedrijven. Ik investeer via een ETF in Tesla omdat de rest van de wereld ook investeert in Tesla.
pi_216438477
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:08 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het nadeel van een ETF is natuurlijk wel dat je blind inlegt, zonder naar de onderliggende waarde te kijken. Ik heb geïnvesteerd in duizenden bedrijven, zonder ook maar een seconde onderzoek gedaan te hebben naar die bedrijven. Ik investeer via een ETF in Tesla omdat de rest van de wereld ook investeert in Tesla.
Het voordeel van de meeste ETF's is nou juist dat je makkelijk kan spreiden zonder dat je uitgebreid onderzoek hoeft te doen.
pi_216438480
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:08 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
daar is het rendement ook naar, wat met een s&p500 etf verder prima is (voor de 0 moeite)
  zondag 26 januari 2025 @ 15:44:11 #199
68638 Zwansen
pi_216438754
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:15 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
daar is het rendement ook naar, wat met een s&p500 etf verder prima is (voor de 0 moeite)
Risico is ook relatief laag natuurlijk. :P
pi_216438763
quote:
7s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:44 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Risico is ook relatief laag natuurlijk. :P
Zeker als er er voor de lange termijn inzit idd
pi_216438963
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Punt is dat de koers kunstmatig hoog is vanwege passief geld, of het nu goed of slecht gaat met bedrijven. Er wordt gewoon standaard geld ingepompt omdat mensen elke maand beleggen middels ETFs.

Stel je zou compleet waardeloos bedrijf in de S&P500 zetten, BEFEM Bv, dan gaat mijn koers gewoon gelijkelijk stijgen omdat ik in het mandje van de S&P500 ETF zit.
pi_216439052
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:05 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Punt is dat de koers kunstmatig hoog is vanwege passief geld, of het nu goed of slecht gaat met bedrijven. Er wordt gewoon standaard geld ingepompt omdat mensen elke maand beleggen middels ETFs.
Lijkt me stug, maar als dat echt zo is zou je dat heel snel kunnen zien door de index langjarig te vergelijken met de koers van een aantal ETF's.
pi_216439080
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:15 schreef recursief het volgende:

[..]
Lijkt me stug, maar als dat echt zo is zou je dat heel snel kunnen zien door de index langjarig te vergelijken met de koers van een aantal ETF's.
Ik heb het niet over de waarde van de index of van de ETF maar over de waarde van de onderliggende bedrijven.

Zoals in mijn voorbeeld. Als er elke maand 100 miljard S&P500 ETF gekocht wordt want we zijn allemaal passief aan het beleggen dan gaat daar x percentage van in aandelen BEFEM Bv en zal mijn koers stijgen. Of ik het nu goed of slecht doe als bedrijf maakt niet uit.
pi_216439154
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:17 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ik heb het niet over de waarde van de index of van de ETF maar over de waarde van de onderliggende bedrijven.

Zoals in mijn voorbeeld. Als er elke maand 100 miljard S&P500 ETF gekocht wordt want we zijn allemaal passief aan het beleggen dan gaat daar x percentage van in aandelen BEFEM Bv en zal mijn koers stijgen. Of ik het nu goed of slecht doe als bedrijf maakt niet uit.
Ik nam als voorbeeld even een index-ETF, maar het geldt natuurlijk voor iedere onderliggende waarde. Ik denk dat het gros van de ETF-beleggers in indexfondsen belegt, dus vandaar.
pi_216439862
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:17 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Ja en nee. Het zou mogelijk een iets dempend effect hebben, maar slechte bedrijven gaan gewoon onderuit.

Neem bijvoorbeeld het bedrijf Dollar Tree, die in de S&P zit. We weten allemaal hoe hard de S&P is gegaan en hoe de trend rond de S&P ETF's is. Toch stond het aandeel Dollar Tree begin april 2024 rond de 150 dollar en nu 72,5. Gewoon gehalveerd, ondanks dat ze in een index zitten die het fantastisch heeft gedaan en er ook veel in ETF's in gestopt.
  zondag 26 januari 2025 @ 19:09:55 #206
545 dop
pi_216440902
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 17:36 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Ja en nee. Het zou mogelijk een iets dempend effect hebben, maar slechte bedrijven gaan gewoon onderuit.

Neem bijvoorbeeld het bedrijf Dollar Tree, die in de S&P zit. We weten allemaal hoe hard de S&P is gegaan en hoe de trend rond de S&P ETF's is. Toch stond het aandeel Dollar Tree begin april 2024 rond de 150 dollar en nu 72,5. Gewoon gehalveerd, ondanks dat ze in een index zitten die het fantastisch heeft gedaan en er ook veel in ETF's in gestopt.
Dollar Tree heeft als nog een hogere waardering dan een gemiddelde retailers in het zelfde segment in Europa, die goed cijfers laat zien.
En dat geld voor veel meer s&p aandelen, even de toppers daar gelaten. Er is gewoon duidelijk sprake van een wind mee effect.
Waarderingen kunnen niet ongehinderd blijven door groeien, dat gaat ook een keer afgestraft worden.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_216441519
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 17:36 schreef eenjongen... het volgende:

[..]

En als er geen ETFs waren in de S&P500 dan was het aandeel nog lager geweest. Dat is mijn punt.
pi_216441534
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:09 schreef dop het volgende:

[..]
Dollar Tree heeft als nog een hogere waardering dan een gemiddelde retailers in het zelfde segment in Europa, die goed cijfers laat zien.
En dat geld voor veel meer s&p aandelen, even de toppers daar gelaten. Er is gewoon duidelijk sprake van een wind mee effect.
Waarderingen kunnen niet ongehinderd blijven door groeien, dat gaat ook een keer afgestraft worden.
In principe is het een piramidespel :P. Blind geld erin steken en hopen dat meer mensen dat doen, dan gaat het goed.
pi_216441633
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:52 schreef BEFEM het volgende:

[..]
In principe is het een piramidespel :P. Blind geld erin steken en hopen dat meer mensen dat doen, dan gaat het goed.
Je doet nogal boude beweringen. Heb je geprobeerd uit te zoeken of het ook echt zo zit, of is het alleen maar een gevoel?
pi_216442512
Wtf had net hele comment getypt maar error.

In ieder geval, er is heel veel over te vinden wat voor nadelen de gigantisch groei van 'passive investment' heeft. In ieder geval wat andere mensen ook denken en vinden. Daarom dat ik ook begon met dat mijn 'denken' niet heel diepgaand is :+

https://www.cnbc.com/2019(...)t-market-bubble.html

Edit: link naar artikel lijkt error te veroorzaken. Wilde ook nog artikel 'Passive Investing Is Reshaping the Stock Market—But Not Only for the Better' hier in zetten.
pi_216442935
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:52 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Een piramidespel is toch iets heel anders dan een hogere waardering omdat er hogere waarderingen zijn doordat er veel geld in ETF's worden gestopt?
pi_216442956
ETF's kunnen de marktvolatiliteit juist verhogen inderdaad, voornamelijk in tijden van crises wanneer iedereen tegelijkertijd de voordeur uit wil. Dat kunnen de marketmakers niet aan en creëert een sneeuwbaleffect.

Zie bijvoorbeeld
https://esb.nu/passief-be(...)-financiele-markten/
https://fd.nl/achtergrond(...)nge-traded-funds-weg
Best pilot in history
pi_216442979
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 21:27 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Een piramidespel is toch iets heel anders dan een hogere waardering omdat er hogere waarderingen zijn doordat er veel geld in ETF's worden gestopt?
Dat klopt, het was wat ongenuanceerd. Wel invloed op zeepbel, in ieder geval wat die vent van m'n artikel ook roept.

Ik besef me dat er 100 economen 100 meningen hebben maar dat passief investeren prijzen opstuwt klinkt mij vrij logisch.
pi_216446768
Woensdag cijfers van Tesla. Ik heb besloten uit principiele redenen dit aandeel te gaan verkopen. Nu is de vraag of ik dit nog vóór de cijfers ga doen, of er na :')
pi_216446835
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:12 schreef Black-Death het volgende:
Woensdag cijfers van Tesla. Ik heb besloten uit principiele redenen dit aandeel te gaan verkopen. Nu is de vraag of ik dit nog vóór de cijfers ga doen, of er na :')
Als de overweging principieel is, waarom dan wachten?
pi_216446926
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:20 schreef recursief het volgende:

[..]
Als de overweging principieel is, waarom dan wachten?
Ik wil een eventuele stijging van de koers nog wel even afwachten :')
  maandag 27 januari 2025 @ 09:44:38 #217
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216447037
Asml gaat lekker. Ben benieuwd naar Nvidia vandaag.
pi_216447051
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:44 schreef JimmyJames het volgende:
Asml gaat lekker. Ben benieuwd naar Nvidia vandaag.
Lekkere start van de week inderdaad :')
  maandag 27 januari 2025 @ 09:49:19 #219
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216447077
Wel geinig zo'n zwarte zwaan eigenlijk. Al zal het wel wat overdreven zijn.
pi_216447107
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Wel geinig zo'n zwarte zwaan eigenlijk. Al zal het wel wat overdreven zijn.
Ja wat zou dit veroorzaakt hebben? Onrust over rentebesluiten EU en VS?
  maandag 27 januari 2025 @ 09:57:07 #221
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216447134
Deepseek uit China.
pi_216447194
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:57 schreef JimmyJames het volgende:
Deepseek uit China.
Die Chinezen weten ook alles goedkoper na te maken ;)
pi_216447613
Pf ik had asml ook gewoon moeten verkopen.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  maandag 27 januari 2025 @ 11:36:57 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216447951
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:12 schreef Black-Death het volgende:
Ik verwacht een tegenvaller. Daarom zit ik short.
The End Times are wild
  maandag 27 januari 2025 @ 11:39:26 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216447970
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:57 schreef JimmyJames het volgende:
Deepseek uit China.
Ja. Wel een zeer forse reactie voor een technologische innovatie. En ASML stond toch nog lang niet op ATH. Chinezen kunnen toch wel verrassen, net als toen met de Huawei telefoon..
Het is sowieso een spannende race tussen de VS en China wie voorop gaat lopen in AI
The End Times are wild
  maandag 27 januari 2025 @ 11:46:56 #226
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_216448043
Bloedbad
pi_216448076
Ik las weken geleden al over DeepSeek. Toen gebeurde er niks op de beurs en nu is iedereen opeens in paniek?
  maandag 27 januari 2025 @ 12:01:34 #228
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216448210
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:50 schreef recursief het volgende:
Ik las weken geleden al over DeepSeek. Toen gebeurde er niks op de beurs en nu is iedereen opeens in paniek?
Klopt ja.. ik dacht vanmorgen toen ik de futures zag dat het wel met Colombie en tarieven te maken zou hebben.

Straks maar even een plukje qqq kopen.
  maandag 27 januari 2025 @ 12:08:47 #229
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216448274
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:50 schreef recursief het volgende:
Het besef dat de investeringen in AI minder gigantisch hoeven te zijn. Natuurlijk kan openAI ook zijn modellen efficienter gaan maken. DeepSeek laat zien dat het mogelijk is.
Maar dan nog denk ik dat je je modellen zo slim mogelijk gaat maken, dus toch de snelste chips wil hebben. Want DeepSeek op oudere chips is dan misschien wel goed, maar DeepSeek op nieuwe chips is nog beter.
The End Times are wild
pi_216448292
Punt is dat vc nu denkt dat ze teveel betaald hebben voor hun stake in allerlei AI-bedrijven en bang zijn dat ze dat nooit gaan terugverdienen.
  maandag 27 januari 2025 @ 12:13:11 #231
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216448320
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 12:10 schreef recursief het volgende:
Punt is dat vc nu denkt dat ze teveel betaald hebben voor hun stake in allerlei AI-bedrijven en bang zijn dat ze dat nooit gaan terugverdienen.
Dat zou wel kunnen, maar dat is eenmalig..

Uiteindelijk is vooruitgang nooit nadelig voor de economie. Over 2 jaar komt een Amerikaans bedrijf weer met een doorbraak. Dat chips iedere 2, 3 jaar half zo goedkoop werden heeft ook geen windeieren gelegd en is ook niet in het nadeel van chipbedrijven geweest.
The End Times are wild
  maandag 27 januari 2025 @ 12:44:01 #232
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216448654
Op zich is het ook niet negatief voor bijv meta als ze minder aan capex hoeven uit te geven.
  maandag 27 januari 2025 @ 12:47:01 #233
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216448690
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 12:44 schreef JimmyJames het volgende:
Op zich is het ook niet negatief voor bijv meta als ze minder aan capex hoeven uit te geven.
Inderdaad voor Microsoft ook niet. Eigenlijk is het voor dat soort bedrijven alleen maar gunstiger als het goedkoper kan.
The End Times are wild
pi_216448867
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 12:08 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het besef dat de investeringen in AI minder gigantisch hoeven te zijn. Natuurlijk kan openAI ook zijn modellen efficienter gaan maken. DeepSeek laat zien dat het mogelijk is.
Maar dan nog denk ik dat je je modellen zo slim mogelijk gaat maken, dus toch de snelste chips wil hebben. Want DeepSeek op oudere chips is dan misschien wel goed, maar DeepSeek op nieuwe chips is nog beter.
Dit is niet correct, Deepseek heeft een bestaand model genomen en dat uitgebreid, dit is vrij normaal in de wereld van AI zeker wat betreft Taal en Beeld modellen, om een voorbeeld te geven ik kan een AI beeld model trainen op jouw gezicht, op mijn simpele video kaart kan ik dat in een paar uurtjes doen, vervolgens heb ik een extra bestandje van 16 MB en kan ik het direct gebruiken.

Daarnaast is er een verschil tussen het trainen van een model, en het draaien van een model, je kunt wel goedkoop trainen, het draaien kost je nog steeds een hoop GPU's.

Voor de investeerders hier, en zeker wat betreft NVIDIA: Buy the dip.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216448903

Belooft weer veel goeds
pi_216448919
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:51 schreef BEFEM het volgende:

[..]
En als er geen ETFs waren in de S&P500 dan was het aandeel nog lager geweest. Dat is mijn punt.
Je hebt denk ik gelijk dat ETFs tot overwaarderingen leidt. Verschillende markt commentatoren wijzen daarop. Fondsbelegger Terry Smith legt het goed uit in zijn laatste jaarverslag: https://www.fundsmith.eu/(...)-to-shareholders.pdf (Link naar PDF, ETF verhaal vanaf pagina 9)

De term piramidespel is denk ik te dramatisch. Een piramidespel wordt bewust opgezet om deelnemers op te lichten. De oplichters investeren de ingelegde bedragen niet of nauwelijks. Een inleg in een ETF gaat uiteraard wel naar een investering in een daadwerkelijk bedrijf. Bij een piramidespel gaan de inleg cashflows van later instappende deelnemers naar de cash rendementen van eerder ingestapte deelnemers. Bij een ETF komen de cash rendementen van alle deelnemers uit bedrijfsmatige activiteiten van de ETF aandelen in de vorm van dividend. (Je kunt hooguit stellen dat de koersverhoging van deze aandelen deels het gevolg is van nieuwe instappers, maar dat is geen cashflow).

Al met al vind ik de verschillen tussen een ETF en een piramidespel te groot om de vergelijking te maken.

Als je trouwens bang bent voor het effect van een 'ETF collapse' op je aandeel, dan raad ik aan om de samenstelling van de aandeelhouders basis van dat bedrijf te checken. Hier zijn verschillende sites voor. Als een groot percentage in handen is van ETF aanbieders dan is dat inderdaad een punt van zorg imho. Via grote open-ended beleggingsfondsen kan trouwens hetzelfde effect optreden.
pi_216448949
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:05 schreef ThePlaneteer het volgende:
[ afbeelding ]

Belooft weer veel goeds
Dat is API filtering, als je het model zelf draait heb je daar geen last van.
pi_216448959
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:00 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dit is niet correct, Deepseek heeft een bestaand model genomen en dat uitgebreid, dit is vrij normaal in de wereld van AI zeker wat betreft Taal en Beeld modellen, om een voorbeeld te geven ik kan een AI beeld model trainen op jouw gezicht, op mijn simpele video kaart kan ik dat in een paar uurtjes doen, vervolgens heb ik een extra bestandje van 16 MB en kan ik het direct gebruiken.

Daarnaast is er een verschil tussen het trainen van een model, en het draaien van een model, je kunt wel goedkoop trainen, het draaien kost je nog steeds een hoop GPU's.

De meeste modellen kun je prima lokaal draaien zonder speciale hardware.
  maandag 27 januari 2025 @ 13:10:42 #239
344884 monkyyy
pi_216448966
Is er na die $100 miljard aan capex al een killer app ontwikkeld? Ik heb het gevoel dat het niet echt veel verder komt dan wat chat/image modelletjes waar ze een maandelijkse subscription voor gaan vragen en binnen no-time alweer ingehaald is door een concurrent.
pi_216448972
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:09 schreef recursief het volgende:

[..]
De meeste modellen kun je prima lokaal draaien zonder speciale hardware.
Veel succes, zonder GPU.
pi_216448978
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:10 schreef monkyyy het volgende:
Is er na die $100 miljard aan capex al een killer app ontwikkeld? Ik heb het gevoel dat het niet echt veel verder komt dan wat chat/image modelletjes waar ze een maandelijkse subscription voor gaan vragen en binnen no-time alweer ingehaald is door een concurrent.
LOL, wat doe je voor werk, dat je dat vraagt?
pi_216448991
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:11 schreef raptorix het volgende:

[..]
Veel succes, zonder GPU.
Ik heb modellen op mijn telefoon draaien.
pi_216449021
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:13 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik heb modellen op mijn telefoon draaien.
En wat voor telefoon is dat?
pi_216449052
ASML en de Nederlandse overheden volgen braaf de aanwijzingen van de VS op tot het boycotten van Chinese klanten. Dit betekent dat China de productie van chips dusdanig moet reorganiseren dat ASML er geen deel meer vanuit maakt. Stel nu dat de komende jaren de Chinese chipsector zich veel sneller ontwikkelt dan de Amerikaanse. China zal ASML en cs dan hoogstwaarschijnlijk niet uitnodigen om daar alsnog deel vanuit te maken.

Is het potentieel geen blunder van jewelste om aan het handje van de VS te blijven lopen vanuit financieel oogpunt?
pi_216449074
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:14 schreef raptorix het volgende:

[..]
En wat voor telefoon is dat?
iPhone. Ik zeg niet dat alle modellen daar op kunnen draaien, maar vooral de niet gegeneraliseerde modellen draaien prima lokaal.

Ik heb hier een NVIDIA Jetson AGX ORIN staan. Dat bedoel ik met speciale hardware. Die draait 275 TOPS. Dat heb je voor verreweg de meeste modellen helemaal niet nodig om ze te draaien. Om te trainen is het wel lekker.
  maandag 27 januari 2025 @ 13:20:47 #246
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_216449089
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:06 schreef jaco het volgende:

[..]
Je hebt denk ik gelijk dat ETFs tot overwaarderingen leidt. Verschillende markt commentatoren wijzen daarop. Fondsbelegger Terry Smith legt het goed uit in zijn laatste jaarverslag: https://www.fundsmith.eu/(...)-to-shareholders.pdf (Link naar PDF, ETF verhaal vanaf pagina 9)

De term piramidespel is denk ik te dramatisch. Een piramidespel wordt bewust opgezet om deelnemers op te lichten. De oplichters investeren de ingelegde bedragen niet of nauwelijks. Een inleg in een ETF gaat uiteraard wel naar een investering in een daadwerkelijk bedrijf. Bij een piramidespel gaan de inleg cashflows van later instappende deelnemers naar de cash rendementen van eerder ingestapte deelnemers. Bij een ETF komen de cash rendementen van alle deelnemers uit bedrijfsmatige activiteiten van de ETF aandelen in de vorm van dividend. (Je kunt hooguit stellen dat de koersverhoging van deze aandelen deels het gevolg is van nieuwe instappers, maar dat is geen cashflow).

Al met al vind ik de verschillen tussen een ETF en een piramidespel te groot om de vergelijking te maken.

Als je trouwens bang bent voor het effect van een 'ETF collapse' op je aandeel, dan raad ik aan om de samenstelling van de aandeelhouders basis van dat bedrijf te checken. Hier zijn verschillende sites voor. Als een groot percentage in handen is van ETF aanbieders dan is dat inderdaad een punt van zorg imho. Via grote open-ended beleggingsfondsen kan trouwens hetzelfde effect optreden.
ETF is gewoon een middel waarop er weer geld in de beurs stroomt. Was er geen ETF geweest dan was het geld wel op een andere manier de beurs ingestroomd. Geld is nu eenmaal op zoek naar rendement.

Dat ETF een piramidespel is slaat helemaal nergens op.
pi_216449102
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:16 schreef jaco het volgende:
ASML en de Nederlandse overheden volgen braaf de aanwijzingen van de VS op tot het boycotten van Chinese klanten. Dit betekent dat China de productie van chips dusdanig moet reorganiseren dat ASML er geen deel meer vanuit maakt. Stel nu dat de komende jaren de Chinese chipsector zich veel sneller ontwikkelt dan de Amerikaanse. China zal ASML en cs dan hoogstwaarschijnlijk niet uitnodigen om daar alsnog deel vanuit te maken.

Is het potentieel geen blunder van jewelste om aan het handje van de VS te blijven lopen vanuit financieel oogpunt?
ASML maakt Lithografie machines, dat is wel wat meer dan alleen chips maken, zeker omdat de kennis dermate hoogwaardig is maak je dat niet even na. Het punt is 2 ledig, Amerika heeft AMSL nodig, en AMSL Amerika, beiden kunnen niet zonder. Ik denk dat Rutte een goede deal met de VS heeft gemaakt dat het verlies aan Chinese orders gecompenseerd zal worden door de VS in extra aankopen.
pi_216449118
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:20 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
ETF is gewoon een middel waarop er weer geld in de beurs stroomt. Was er geen ETF geweest dan was het geld wel op een andere manier de beurs ingestroomd. Geld is nu eenmaal op zoek naar rendement.

Dat ETF een piramidespel is slaat helemaal nergens op.
Bovendien kun je in Amerika als ETF beter niet lopen te kutten, je gaat daar zo voor 40 jaar de bak in.
pi_216449275
  maandag 27 januari 2025 @ 13:41:24 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216449277
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:00 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat ik wilde zeggen was dat als Deepseek efficienter met rekenkracht omgaat (want dat is het, heb ik begrepen), dat dit niet wil zeggen dat de behoefte aan rekenkracht daardoor afneemt. Er worden gewoon nog meer AI gecreeerd.
The End Times are wild
pi_216449284
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wat ik wilde zeggen was dat als Deepseek efficienter met rekenkracht omgaat (want dat is het, heb ik begrepen), dat dit niet wil zeggen dat de behoefte aan rekenkracht daardoor afneemt. Er worden gewoon nog meer AI gecreeerd.
Klopt, zie image hierboven.
  maandag 27 januari 2025 @ 13:45:51 #252
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216449325
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Klopt, zie image hierboven.
betekent wel dat de Singularity sneller dichterbij komt
The End Times are wild
pi_216449363
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:45 schreef LXIV het volgende:
Singularity
Dat zal hem eerder in de software/modellen zitten dan in de kracht van GPUs.
Daarnaast denk ik dat we er eerlijk gezegt al opzitten, en dat als we niet uitkijken de beer los is.
Ik heb al voorbeelden gezien waarbij je er al tegen aanzit, iemand had een server deployed en aan ChatGTP gekoppeld met een simpele vraag: Configureer de server zo veilig mogelijk, CHATGTP deed dat vrij keurig, echter als laatste stap ontnam hij de rechten van de admin ;)
pi_216449389
Dat deepseek sneller is of minder GPU gebruikt is natuurlijk niet het speciale, want dat zal altijd weer verder verbeteren.

Maar juist dat een paar verveelde Chinezen het voor een habbekrats hebben gebouwd als side project.
pi_216450443
USA beurs open. Geld vliegt eruit :')

NASDAQ ETF bijgekocht (van reguliere maandelijkse inleg, niks extra)
  maandag 27 januari 2025 @ 16:39:33 #256
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216451161
Qqq ook bijgekocht. Straks eindigen ze nog groen.
pi_216451938
quote:

[..]
Ai dat was net een dagje te vroeg, zonde zeg. Gaat wel heel hard vandaag.

(wil geen zout in de wonden strooien, maar was juist gaan kijken naar dit aandeel door jullie posts, vond het wel interessant wat ze deden)

[ Bericht 10% gewijzigd door eenjongen... op 27-01-2025 17:58:46 ]
  maandag 27 januari 2025 @ 18:31:15 #258
36431 bleiblei
pi_216452346
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 17:53 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Ai dat was net een dagje te vroeg, zonde zeg. Gaat wel heel hard vandaag.

(wil geen zout in de wonden strooien, maar was juist gaan kijken naar dit aandeel door jullie posts, vond het wel interessant wat ze deden)
Is gewoon Yandex toch? Maar dan genamewashed om het Russische smaakje eraf te krijgen :') .
pi_216454821
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:52 schreef ThePlaneteer het volgende:
Dat deepseek sneller is of minder GPU gebruikt is natuurlijk niet het speciale, want dat zal altijd weer verder verbeteren.

Maar juist dat een paar verveelde Chinezen het voor een habbekrats hebben gebouwd als side project.
Aldus de Chinezen, daarnaast vraag ik me nog maar af of het minder GPU in gebruik is, MS kan namelijk zijn in gebruikname makkelijk bekostigen met het restant van GPU dat men in de cloud heeft, en wellicht daarom niet zo hoeft te richten op GPU kosten. Ze zijn natuurlijk niet helemaal achterlijk bij MS, je gaat niet bewust miljarden tetsen in een model wat je ook voor 6 miljoen kan trainen. Nog maar niet te spreken dat Chat GTP nu limited word aangeboden en dat men eigenlijk al een veel sterker model heeft.
  maandag 27 januari 2025 @ 21:57:16 #260
68638 Zwansen
pi_216455087
quote:

[..]
-38% :X
pi_216455190
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:34 schreef raptorix het volgende:

[..]
Aldus de Chinezen, daarnaast vraag ik me nog maar af of het minder GPU in gebruik is, MS kan namelijk zijn in gebruikname makkelijk bekostigen met het restant van GPU dat men in de cloud heeft, en wellicht daarom niet zo hoeft te richten op GPU kosten. Ze zijn natuurlijk niet helemaal achterlijk bij MS, je gaat niet bewust miljarden tetsen in een model wat je ook voor 6 miljoen kan trainen. Nog maar niet te spreken dat Chat GTP nu limited word aangeboden en dat men eigenlijk al een veel sterker model heeft.
Ik heb even een dag gespeeld en vond het trouwens wel tegenvallen.
pi_216456239
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Je gaat nu voorbij aan het kritiekpunt. Het inkomende geld stroomt onevenredig naar aandelen die in de index voorkomen. Dit betekent dat nieuwe beleggers die het advies opvolgen om blind ETFs te kopen, instappen in bijv Unilever waarvan de prijs al is opgedreven door eerdere ETF beleggers terwijl er de nodige vragen rondom de bedrijfsvoering bestaan. Ondertussen hebben bedrijven als Twentse Kabel, Hydratec, HAL Trust die niet in index noteren erg weinig belangstelling terwijl je er hoogstwaarschijnlijk een beter rendement op gaat halen.

Het probleem 1. is dat het advies om alleen in ETFs te beleggen hierdoor niet optimaal is. En probleem 2. is dat dit inzicht alom bekend gaat worden en dat de blinde intocht in etf's uiteindelijk leidt tot een blinde uittocht.

ETF is een uitstekende uitvinding als alternatief voor de traditionele beleggingsfondsen waarvoor je soms wel 2% per jaar aan kosten moest betalen terwijl de index niet verslagen werd. Het grote succes heeft nu echter de bovenstaande risico's opgeleverd. Ik zou er zelf niet (meer) in beleggen.

NB: ik bedoel hier de ETF's die de grote indexen volgen. ETF's om toegang te krijgen tot obligaties, goud, private equity etc zijn een ander verhaal.
pi_216456258
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 22:06 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Ik heb even een dag gespeeld en vond het trouwens wel tegenvallen.
Het vergt zoals met alles dat je er wat gevoel voor moet krijgen, ik gebruik het redelijk vaak voor kleine stukjes code, laat je in 1 keer een groter stuk code genereren dan gaat het nogal eens fout, of zoals van de week waar ik uit frustratie er maar mee stopte bleek dat in mijn orginele code een logische fout zat die deze blind overnam maar op een andere manier herschreef, maar wel nog steeds met de fout erin.
pi_216457556
Slecht nieuws voor Nvidia, AMD en andere bedrijven die hun chips in Taiwan laten maken.

Goed nieuws voor ASML:

https://www.tomshardware.com/tech-industry/trump-to-impose-25-percent-100-percent-tariffs-on-taiwan-made-chips-impacting-tsmc
pi_216457593
ETF's zijn fantastisch ;)

dinsdag 28 januari 2025 @ 15:38:24 #266
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_216460288
hm had verwacht dat Nvidia wel weer naar boven zou gaan meteen.

Of gaan we nu verder naar beneden vanwege nieuwe mogelijke tariffs op Taiwan?

De trump-onzekerheid is er weer in ieder geval :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_216460406
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 15:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
hm had verwacht dat Nvidia wel weer naar boven zou gaan meteen.

Of gaan we nu verder naar beneden vanwege nieuwe mogelijke tariffs op Taiwan?

De trump-onzekerheid is er weer in ieder geval :P
Ja, de premarket stond nog 5% hoger.. naja zal wel loslopen
pi_216460691
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 04:24 schreef jaco het volgende:

[..]
Je gaat nu voorbij aan het kritiekpunt. Het inkomende geld stroomt onevenredig naar aandelen die in de index voorkomen. Dit betekent dat nieuwe beleggers die het advies opvolgen om blind ETFs te kopen, instappen in bijv Unilever waarvan de prijs al is opgedreven door eerdere ETF beleggers terwijl er de nodige vragen rondom de bedrijfsvoering bestaan. Ondertussen hebben bedrijven als Twentse Kabel, Hydratec, HAL Trust die niet in index noteren erg weinig belangstelling terwijl je er hoogstwaarschijnlijk een beter rendement op gaat halen.

Het probleem 1. is dat het advies om alleen in ETFs te beleggen hierdoor niet optimaal is. En probleem 2. is dat dit inzicht alom bekend gaat worden en dat de blinde intocht in etf's uiteindelijk leidt tot een blinde uittocht.

ETF is een uitstekende uitvinding als alternatief voor de traditionele beleggingsfondsen waarvoor je soms wel 2% per jaar aan kosten moest betalen terwijl de index niet verslagen werd. Het grote succes heeft nu echter de bovenstaande risico's opgeleverd. Ik zou er zelf niet (meer) in beleggen.

NB: ik bedoel hier de ETF's die de grote indexen volgen. ETF's om toegang te krijgen tot obligaties, goud, private equity etc zijn een ander verhaal.
Topuitleg, dit bedoel ik _O_

Overigens beleg ik wel in S&P500 ETF :P
  dinsdag 28 januari 2025 @ 17:19:04 #269
545 dop
pi_216460978
Niks mis met etf beleggen, maar met het idee van goede spreiding en laag risico, moet je nog steeds goed kijken hoe je risico nu precies is verdeeld. Als voorbeeld Ishare Msci World etf is heel populair, maar de spreiding is niet zo mooi als de naam doet vermoeden.
Je zit dan relatief zwaar in de grote tech aandelen en in de VS.
Het is geen uitgebalanceerd en goed gespreid mandje.
pi_216461059
quote:

[..]

Maar als dat gebeurt en de waardering van de AEX bedrijven wordt bijvoorbeeld 2 of 3x zo hoog dan de AMX bedrijven, dan stappen toch alle beleggers die wel in individuele bedrijven beleggen toch van de AEX bedrijven over naar de AMX bedrijven?

Even in de theorie dat de beleggingscase hetzelfde is, maar de waardering in de AMX dus flink achterloopt.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 17:52:42 #271
545 dop
pi_216461318
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 17:26 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Maar als dat gebeurt en de waardering van de AEX bedrijven wordt bijvoorbeeld 2 of 3x zo hoog dan de AMX bedrijven, dan stappen toch alle beleggers die wel in individuele bedrijven beleggen toch van de AEX bedrijven over naar de AMX bedrijven?

Even in de theorie dat de beleggingscase hetzelfde is, maar de waardering in de AMX dus flink achterloopt.
Hele volksstammen weten totaal niet wat er te koop is en wil daar helemaal geen moeite voor doen.
Ze dromen alleen van slapend rijk worden.
pi_216464241
Beetje gekke vraag, maar ik heb gister een aandeel gekocht. Ik had het limiet gewoon ingesteld op de laat koers, maar ik heb hem een euro per aandeel goedkoper gekregen. Is dat niet heel gek? Is een aandeel van een paar tientjes, dus maakt wel gewoon verschil
  dinsdag 28 januari 2025 @ 22:11:48 #273
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216464515
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 21:46 schreef eenjongen... het volgende:
Beetje gekke vraag, maar ik heb gister een aandeel gekocht. Ik had het limiet gewoon ingesteld op de laat koers, maar ik heb hem een euro per aandeel goedkoper gekregen. Is dat niet heel gek? Is een aandeel van een paar tientjes, dus maakt wel gewoon verschil
Kan wel eens. Als het aandeel er voor een euro goedkoper is op precies het moment krijg je het gaat voor. Het is een limiet naar boven, niet naar beneden

Een euro is wel veel. Zeker geen veel verhandeld aandeel
The End Times are wild
pi_216464841
Fugro begint inmiddels wel erg ondergewaardeerd te lijken, al heeft dat meestal ook een reden. Bij vrijgekomen deposito donderdag maar wat stukjes oppakken. En verander alsjeblieft dat logo eens.
Best pilot in history
pi_216466139
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 22:45 schreef nostra het volgende:
Fugro begint inmiddels wel erg ondergewaardeerd te lijken, al heeft dat meestal ook een reden. Bij vrijgekomen deposito donderdag maar wat stukjes oppakken. En verander alsjeblieft dat logo eens.
Ik ga binnenkort voor het eerst zelf aandelen kopen, hoewel ik al jarenlang adviezen geef (omdat ik gewoon leuk vind), zat ik hier zelf ook naar te kijken, ooit met Fugro in aanraking gekomen voor een website die we moesten bouwen en toen er achter gekomen hoe data driven dit bedrijf is, iets waar ik sterk in geloof. Ik kreeg echter laatst ook van iemand te horen dat de sfeer binnen het bedrijf niet zo goed is, iets wat voor mij meestal een heel negatief signaal is, blije mensen zorgen voor goede resultaten op de lange termijn.
pi_216466198
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 17:26 schreef eenjongen... het volgende:

[..]

Ja, mee eens. De value investors onder de stockpickers zullen dan naar AMX bedrijven neigen en dit is naar mijn idee ook gaande. Alleen is de omvang van het vermogen in ETFs vele malen groter dan het totale vermogen in fondsen die aan value investing doen, zodat de balans tussen de waarde van AEX en AMX zich niet kan herstellen.

De groei in ETFs heeft de beleggings fondsen verdrongen. Zoals ik al schreef, was dat een terechte ontwikkeling gezien de bizarre kosten die beleggings fondsen berekenden, maar het negatieve effect daarvan begint zich nu te ontrollen. Ik meen dat Hydratec al geprobeerd heeft om zich te laten uitkopen, omdat er onvoldoende belangstelling voor het aandeel is. Straks noteren alleen nog maar de aandelen van de AEX in Amsterdam. Dat betekent dat deze index en dus de ETF niet gewijzigd kan worden door slechte presteerders eruit te gooien omdat er geen betere kandidaten meer genoteerd staan als vervanger.
pi_216466403
De cijfers van ASML zijn beter dan verwacht. Vooral het aantal nieuwe orders ligt fors hoger dan de consensus.
  woensdag 29 januari 2025 @ 07:51:49 #278
68638 Zwansen
pi_216466479
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 07:33 schreef Faraday01 het volgende:
De cijfers van ASML zijn beter dan verwacht. Vooral het aantal nieuwe orders ligt fors hoger dan de consensus.
Ja, vandaag zullen een chippers weer lekker in het groen beginnen. Lekker volatiele week weer. :')
pi_216466666
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2025 07:51 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ja, vandaag zullen een chippers weer lekker in het groen beginnen. Lekker volatiele week weer. :')
Voorbeurs +10% voor ASML
pi_216466723
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 05:25 schreef jaco het volgende:

[..]
Ja, mee eens. De value investors onder de stockpickers zullen dan naar AMX bedrijven neigen en dit is naar mijn idee ook gaande. Alleen is de omvang van het vermogen in ETFs vele malen groter dan het totale vermogen in fondsen die aan value investing doen, zodat de balans tussen de waarde van AEX en AMX zich niet kan herstellen.

De groei in ETFs heeft de beleggings fondsen verdrongen. Zoals ik al schreef, was dat een terechte ontwikkeling gezien de bizarre kosten die beleggings fondsen berekenden, maar het negatieve effect daarvan begint zich nu te ontrollen. Ik meen dat Hydratec al geprobeerd heeft om zich te laten uitkopen, omdat er onvoldoende belangstelling voor het aandeel is. Straks noteren alleen nog maar de aandelen van de AEX in Amsterdam. Dat betekent dat deze index en dus de ETF niet gewijzigd kan worden door slechte presteerders eruit te gooien omdat er geen betere kandidaten meer genoteerd staan als vervanger.
AEX op zichzelf is waarschijnlijk niet het beste voorbeeld. Tijdje terug was er een nieuwsbericht over het uitbreiden van de AEX en uiteraard kwam daar het statement bij dat het positief zijn voor de koers van de fondsen die erbij kwamen vanwege de extra ETF cashflow. Maar toen benoemde iemand anders dat voor bv Aalberts dit slechts een halve dag handelsvolume extra was.
pi_216466868
ASML +11% ^O^
pi_216467552
OpenAI zegt bewijzen te hebben dat Deepseek op hun model is getraind:

https://www.ft.com/content/a0dfedd1-5255-4fa9-8ccc-1fe01de87ea6

Tja. Dit zou me echt niks verbazen.
Degene die nog even tipte om de dip te kopen gisteren, thanks. heb wat nvidia en wat vaneck semiconductors erbij
pi_216484378
Ik ben uit NVIDIA. Ik vond het wel mooi zo. Heb ze gekocht rond de $135, nog voor de 1:10 split. Heb de positie de laatste weken langzaam afgebouwd. Vandaag zijn de laatste 100 eruit gegaan.
  donderdag 30 januari 2025 @ 19:00:08 #284
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216486024
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:30 schreef recursief het volgende:
Ik ben uit NVIDIA. Ik vond het wel mooi zo. Heb ze gekocht rond de $135, nog voor de 1:10 split. Heb de positie de laatste weken langzaam afgebouwd. Vandaag zijn de laatste 100 eruit gegaan.
Lijkt mij nog best moeilijk als je een aandeel hebt dat keer 10 gaat. Ik zou bij een verdubbeling al geneigd zijn winst te nemen.
Daarom vind ik voor mezelf opties schrijven ook best handig... of ze lopen af, of alle premie is eruit.
pi_216486103
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 19:00 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Lijkt mij nog best moeilijk als je een aandeel hebt dat keer 10 gaat. Ik zou bij een verdubbeling al geneigd zijn winst te nemen.
Daarom vind ik voor mezelf opties schrijven ook best handig... of ze lopen af, of alle premie is eruit.
Toen het keer 4 was gegaan heb ik er een kwart uitgehaald. Daarna was de rest "gratis geld" geworden. Ik vond het best een gok maar gezien het sentiment - AI is verreweg de grootste hype van het moment - durfde ik het wel aan om de rit nog even uit te zitten. Bovendien heeft Nvidia zijn zaakjes technisch ook heel goed voor elkaar. Ze zijn uiteraard bekend vanwege de hardware, maar bij hun AI-hardware leveren ze allerlei kant en klare ML software. Wil je beelden analyseren, om bijvoorbeeld het aantal mensen in een ruimte te schatten? Nvidia heeft het al voor je gemaakt. Wil je iets met taal doen? Nvidia heeft er software voor. Uiteraard wel gemaakt voor hun hardware, maar dat maakt ze heel aantrekkelijk in de markt.

[ Bericht 0% gewijzigd door recursief op 30-01-2025 19:42:37 ]
pi_216487898
quote:

[..]

Is er een alternatief voor mensen (zoals mij) die geen verstand hebben van de handel in aandelen (en ook niet de motivatie of tijd hebben zich er erg in te gaan verdiepen)? Er gaat nu elke maand automatisch een vast bedrag naar meneer Meesman en dat vind ik wel prima maar het is in de loop der tijd wel een flink bedrag geworden. Voor de spreiding zou ik liever niet te veel in de grote IT bedrijven willen investeren.
pi_216488975
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 20:52 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Is er een alternatief voor mensen (zoals mij) die geen verstand hebben van de handel in aandelen (en ook niet de motivatie of tijd hebben zich er erg in te gaan verdiepen)? Er gaat nu elke maand automatisch een vast bedrag naar meneer Meesman en dat vind ik wel prima maar het is in de loop der tijd wel een flink bedrag geworden. Voor de spreiding zou ik liever niet te veel in de grote IT bedrijven willen investeren.
Mocht je geïnteresseerd zijn in waar meneer Meesman je centjes in stopt, is hier de lijst:
https://www.meesman.nl/me(...)ereldwijd-totaal.pdf

Ik zou me er niet al te druk over maken. Als tech instort, zit de winst wel weer in een van de andere sectoren op die 132 pagina’s aan aandelen. Dat is het hele principe nu juist, je zoekt niet naar de speld in de hooiberg, maar je koopt de hele hooiberg.
pi_216497073
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2025 21:48 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Mocht je geïnteresseerd zijn in waar meneer Meesman je centjes in stopt, is hier de lijst:
https://www.meesman.nl/me(...)ereldwijd-totaal.pdf

Ik zou me er niet al te druk over maken. Als tech instort, zit de winst wel weer in een van de andere sectoren op die 132 pagina’s aan aandelen. Dat is het hele principe nu juist, je zoekt niet naar de speld in de hooiberg, maar je koopt de hele hooiberg.
Bedankt. Ik had het zelf even op kunnen zoeken natuurlijk, ik ben wel enigszins gerustgesteld.
Lijstje is van eind 2023, dus de wegingen zullen veranderd zijn. Als ik alle bedrijven met een weging van (bijna) 1% of groter op zoek is dat toch wel voornamelijk Amerikaanse tech.
Amazon 1.982%
A pple 4.229%
Meta 1.105%
Mi crosoft 3.729%
Nvidia 1.719%
Tesla 0.997%
_______________+
13.761%
pi_216498986
Zit er over te denken om helemaal uit aandelen (ETF's) te gaan tot de rust wat terugkeert in de US.
Maar dat kan wel pas begin 2029 zijn.
pi_216499387
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 21:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zit er over te denken om helemaal uit aandelen (ETF's) te gaan tot de rust wat terugkeert in de US.
Dat gaat wel ff duren ja :P

Maar stel dat zou je doen, hou je het dan cash aan of ga je het op een andere manier investeren?
pi_216499489
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 21:46 schreef eenjongen... het volgende:

[..]

Maar stel dat zou je doen, hou je het dan cash aan of ga je het op een andere manier investeren?
Dat is het lastige.

Heb net een huis gekocht, dus een groot deel is nu sowieso al cash voor de woning.

Maar de rest zit nog in aandelen.
Heb een slecht gevoel bij Trump z'n fratsen en ik kan tegen een hoop dingen bij beleggen maar niet tegen deze onrust.

Misschien moet ik de ETF's gewoon laten staan en 4 jaar niet kijken. Ben er niet afhankelijk van, staat genoeg op de bank om 4 jaar te overbruggen.
  vrijdag 31 januari 2025 @ 22:05:54 #292
36431 bleiblei
pi_216499789
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is het lastige.

Heb net een huis gekocht, dus een groot deel is nu sowieso al cash voor de woning.

Maar de rest zit nog in aandelen.
Heb een slecht gevoel bij Trump z'n fratsen en ik kan tegen een hoop dingen bij beleggen maar niet tegen deze onrust.

Misschien moet ik de ETF's gewoon laten staan en 4 jaar niet kijken. Ben er niet afhankelijk van, staat genoeg op de bank om 4 jaar te overbruggen.
Financieel gezien de domste beslissing van afgelopen jaar aan mijn kant, is geweest om een aantal zaken af te stoten voor de verkiezingen (toen het duidelijk werd waar het naar toe zou gaan en ik wist wat voor onrust er zou gaan ontstaan). Dus met die ervaring zou ik zeggen, aanhouden en 4 jaar niet kijken :P .

Maar hey, ervaringen uit het verleden, geen garantie toekomst enzo.
pi_216503453
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 21:46 schreef eenjongen... het volgende:
Kan het zijn dat je naar vertraagde koersen zat te kijken? De laat koers was mogelijk al gezakt toen je de order ingaf.
pi_216503523
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 20:52 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Goede vraag en ik heb eerlijk gezegd geen goed antwoord. Ik ben zelf lang geleden met traditionele fondsen begonnen (etf's waren er toen nog nauwelijks). Ik kreeg al snel door dat deze niet in mijn belang waren. Toen heb ik ervoor gekozen om mezelf te verdiepen in het zelf selecteren van aandelen. Dat kostte veel tijd, ondanks dat ik al geschoold was in accountancy.

Als je een fors, zeg maar life changing, vermogen hebt opgebouwd, dan zou je kunnen overwegen om jezelf alsnog in beleggen te verdiepen. Je geeft aan er geen interesse in te hebben. Zelf had ik dat destijds ook niet, maar ik ging toch aan de slag omdat ik door kreeg dat ik zelf de enige was die mijn belang voldoende zou verdedigen.
Ik vind beleggen inmiddels interessant en verrijkend. Dus de tijdsinvestering in het leerproces kan uiteindelijk leiden tot de passie voor het onderwerp.

Nog even terug naar de ETF's. Zoals in een reaktie hierboven al aangegeven, is de overwaardering van de AEX fondsen dankzij ETF's waarschijnlijk niet het beste voorbeeld. Dit speelt veel sterker voor de S&P 500. Er zijn trouwens ook beleggers die stoicijns blijven bij een grote waarde daling van hun vermogen indien dit de meerderheid van andere beleggers ook overkomt. In deze redenering blijf je relatief gezien even vermogend. Ik kan zelf niets met die gedachte, maar als je verwacht dat dit je mindset zal zijn tijdens een crash, dan kun je uiteraard in ETF's blijven zitten en ook tijdens en na een crash.
pi_216520206
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 22:05 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Financieel gezien de domste beslissing van afgelopen jaar aan mijn kant, is geweest om een aantal zaken af te stoten voor de verkiezingen (toen het duidelijk werd waar het naar toe zou gaan en ik wist wat voor onrust er zou gaan ontstaan). Dus met die ervaring zou ik zeggen, aanhouden en 4 jaar niet kijken :P .

Maar hey, ervaringen uit het verleden, geen garantie toekomst enzo.
Ik heb voor het eerst in jaren beleggen echt een slecht gevoel.

Dus ik denk dat ik maandagochtend alle ETF's eruit gooi en even in cash ga zitten tot duidelijk is wat de effecten van de tariffs zijn. Inflatievrees, FED die renteverlagingen gaat uitstellen, etc. Het ligt allemaal weer op de loer.

Dat kan wel een paar maanden duren voor er duidelijkheid is, aangezien veel bedrijven al extra ingekocht hebben vóór de invoer van tariffs.
pi_216521349
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 21:46 schreef eenjongen... het volgende:

[..]

Optie zou kunnen zijn om een klein deel in een goud ETFte stoppen. Blijft een risico natuurlijk maar als je wilt beleggen tegen onrustige tijden, dan wil dat misschien nog wat rendement bieden. Zeker nu de rentes stapsgewijs worden verlaagd een mogelijke optie.

Alleen ben ik ondertussen ook de richting kwijt, want gaat die handelsoorlog lang duren en zo ja de economie niet afremmen en de prijzen verhogen. Dan ben je een prijsinstrument als de rente kwijt om inflatie te beteugelen lijkt me.

[ Bericht 1% gewijzigd door polquito1971 op 02-02-2025 14:22:10 ]
pi_216521364

[ Bericht 100% gewijzigd door polquito1971 op 02-02-2025 14:13:08 ]
pi_216522590
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 14:11 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Optie zou kunnen zijn om een klein deel in een goud ETFte stoppen. Blijft een risico natuurlijk maar als je wilt beleggen tegen onrustige tijden, dan wil dat misschien nog wat rendement bieden. Zeker nu de rentes stapsgewijs worden verlaagd een mogelijke optie.

Alleen ben ik ondertussen ook de richting kwijt, want gaat die handelsoorlog lang duren en zo ja de economie niet afremmen en de prijzen verhogen. Dan ben je een prijsinstrument als de rente kwijt om inflatie te beteugelen lijkt me.
Maar dan daalt de goudprijs weer als het wat rustiger wordt op de beurs. Die trein is den kik al redelijk vertrokken, al ben ik zelf sowieso niet iemand voor goud.

En de rente daalt hier nog, maar in Amerika zal die niet snel/veel meer dalen denk ik.
  zondag 2 februari 2025 @ 15:38:27 #299
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216523075
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 21:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is wel vier jaar lang inflatie en vrh doorstaan. Kost je ook 20% van je vermogen.
Je kunt ook (door je etf gedekte) in the money langlopende calls schrijven. Dan heb je nog rendement en loop je hooguit de koersstijgingen mis.
The End Times are wild
pi_216525241
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 15:38 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is wel vier jaar lang inflatie en vrh doorstaan. Kost je ook 20% van je vermogen.
Weet niet of het 4 jaar gaat duren. Wie weet draait Trump het over x maanden weer terug. Maar voor nu wel even eruit.

quote:
Je kunt ook (door je etf gedekte) in the money langlopende calls schrijven. Dan heb je nog rendement en loop je hooguit de koersstijgingen mis.
Stocks of cash, met andere producten hou ik me niet bezig.
pi_216525313
Ben benieuwd hoe de verschillende beurzen hierop haan reageren morgen.
Best pilot in history
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')