abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216438963
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Maar als de bedrijven in die index slecht presteren dan gaat de koers van de indexfondsen ook omlaag. In theorie zou de koers van een S&P500 ETF kunnen ontkoppelen van de S&P index, maar dat zou heel vreemd zijn.
Punt is dat de koers kunstmatig hoog is vanwege passief geld, of het nu goed of slecht gaat met bedrijven. Er wordt gewoon standaard geld ingepompt omdat mensen elke maand beleggen middels ETFs.

Stel je zou compleet waardeloos bedrijf in de S&P500 zetten, BEFEM Bv, dan gaat mijn koers gewoon gelijkelijk stijgen omdat ik in het mandje van de S&P500 ETF zit.
pi_216439052
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:05 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Punt is dat de koers kunstmatig hoog is vanwege passief geld, of het nu goed of slecht gaat met bedrijven. Er wordt gewoon standaard geld ingepompt omdat mensen elke maand beleggen middels ETFs.
Lijkt me stug, maar als dat echt zo is zou je dat heel snel kunnen zien door de index langjarig te vergelijken met de koers van een aantal ETF's.
pi_216439080
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:15 schreef recursief het volgende:

[..]
Lijkt me stug, maar als dat echt zo is zou je dat heel snel kunnen zien door de index langjarig te vergelijken met de koers van een aantal ETF's.
Ik heb het niet over de waarde van de index of van de ETF maar over de waarde van de onderliggende bedrijven.

Zoals in mijn voorbeeld. Als er elke maand 100 miljard S&P500 ETF gekocht wordt want we zijn allemaal passief aan het beleggen dan gaat daar x percentage van in aandelen BEFEM Bv en zal mijn koers stijgen. Of ik het nu goed of slecht doe als bedrijf maakt niet uit.
pi_216439154
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:17 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ik heb het niet over de waarde van de index of van de ETF maar over de waarde van de onderliggende bedrijven.

Zoals in mijn voorbeeld. Als er elke maand 100 miljard S&P500 ETF gekocht wordt want we zijn allemaal passief aan het beleggen dan gaat daar x percentage van in aandelen BEFEM Bv en zal mijn koers stijgen. Of ik het nu goed of slecht doe als bedrijf maakt niet uit.
Ik nam als voorbeeld even een index-ETF, maar het geldt natuurlijk voor iedere onderliggende waarde. Ik denk dat het gros van de ETF-beleggers in indexfondsen belegt, dus vandaar.
pi_216439862
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:17 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Ja en nee. Het zou mogelijk een iets dempend effect hebben, maar slechte bedrijven gaan gewoon onderuit.

Neem bijvoorbeeld het bedrijf Dollar Tree, die in de S&P zit. We weten allemaal hoe hard de S&P is gegaan en hoe de trend rond de S&P ETF's is. Toch stond het aandeel Dollar Tree begin april 2024 rond de 150 dollar en nu 72,5. Gewoon gehalveerd, ondanks dat ze in een index zitten die het fantastisch heeft gedaan en er ook veel in ETF's in gestopt.
  zondag 26 januari 2025 @ 19:09:55 #206
545 dop
:copyright: dop
pi_216440902
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 17:36 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Ja en nee. Het zou mogelijk een iets dempend effect hebben, maar slechte bedrijven gaan gewoon onderuit.

Neem bijvoorbeeld het bedrijf Dollar Tree, die in de S&P zit. We weten allemaal hoe hard de S&P is gegaan en hoe de trend rond de S&P ETF's is. Toch stond het aandeel Dollar Tree begin april 2024 rond de 150 dollar en nu 72,5. Gewoon gehalveerd, ondanks dat ze in een index zitten die het fantastisch heeft gedaan en er ook veel in ETF's in gestopt.
Dollar Tree heeft als nog een hogere waardering dan een gemiddelde retailers in het zelfde segment in Europa, die goed cijfers laat zien.
En dat geld voor veel meer s&p aandelen, even de toppers daar gelaten. Er is gewoon duidelijk sprake van een wind mee effect.
Waarderingen kunnen niet ongehinderd blijven door groeien, dat gaat ook een keer afgestraft worden.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216441519
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 17:36 schreef eenjongen... het volgende:

[..]

En als er geen ETFs waren in de S&P500 dan was het aandeel nog lager geweest. Dat is mijn punt.
pi_216441534
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:09 schreef dop het volgende:

[..]
Dollar Tree heeft als nog een hogere waardering dan een gemiddelde retailers in het zelfde segment in Europa, die goed cijfers laat zien.
En dat geld voor veel meer s&p aandelen, even de toppers daar gelaten. Er is gewoon duidelijk sprake van een wind mee effect.
Waarderingen kunnen niet ongehinderd blijven door groeien, dat gaat ook een keer afgestraft worden.
In principe is het een piramidespel :P. Blind geld erin steken en hopen dat meer mensen dat doen, dan gaat het goed.
pi_216441633
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:52 schreef BEFEM het volgende:

[..]
In principe is het een piramidespel :P. Blind geld erin steken en hopen dat meer mensen dat doen, dan gaat het goed.
Je doet nogal boude beweringen. Heb je geprobeerd uit te zoeken of het ook echt zo zit, of is het alleen maar een gevoel?
pi_216442512
Wtf had net hele comment getypt maar error.

In ieder geval, er is heel veel over te vinden wat voor nadelen de gigantisch groei van 'passive investment' heeft. In ieder geval wat andere mensen ook denken en vinden. Daarom dat ik ook begon met dat mijn 'denken' niet heel diepgaand is :+

https://www.cnbc.com/2019(...)t-market-bubble.html

Edit: link naar artikel lijkt error te veroorzaken. Wilde ook nog artikel 'Passive Investing Is Reshaping the Stock Market—But Not Only for the Better' hier in zetten.
pi_216442935
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:52 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Een piramidespel is toch iets heel anders dan een hogere waardering omdat er hogere waarderingen zijn doordat er veel geld in ETF's worden gestopt?
pi_216442956
ETF's kunnen de marktvolatiliteit juist verhogen inderdaad, voornamelijk in tijden van crises wanneer iedereen tegelijkertijd de voordeur uit wil. Dat kunnen de marketmakers niet aan en creëert een sneeuwbaleffect.

Zie bijvoorbeeld
https://esb.nu/passief-be(...)-financiele-markten/
https://fd.nl/achtergrond(...)nge-traded-funds-weg
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
pi_216442979
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 21:27 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Een piramidespel is toch iets heel anders dan een hogere waardering omdat er hogere waarderingen zijn doordat er veel geld in ETF's worden gestopt?
Dat klopt, het was wat ongenuanceerd. Wel invloed op zeepbel, in ieder geval wat die vent van m'n artikel ook roept.

Ik besef me dat er 100 economen 100 meningen hebben maar dat passief investeren prijzen opstuwt klinkt mij vrij logisch.
pi_216446768
Woensdag cijfers van Tesla. Ik heb besloten uit principiele redenen dit aandeel te gaan verkopen. Nu is de vraag of ik dit nog vóór de cijfers ga doen, of er na :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_216446835
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:12 schreef Black-Death het volgende:
Woensdag cijfers van Tesla. Ik heb besloten uit principiele redenen dit aandeel te gaan verkopen. Nu is de vraag of ik dit nog vóór de cijfers ga doen, of er na :')
Als de overweging principieel is, waarom dan wachten?
pi_216446926
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:20 schreef recursief het volgende:

[..]
Als de overweging principieel is, waarom dan wachten?
Ik wil een eventuele stijging van de koers nog wel even afwachten :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  maandag 27 januari 2025 @ 09:44:38 #217
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216447037
Asml gaat lekker. Ben benieuwd naar Nvidia vandaag.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_216447051
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:44 schreef JimmyJames het volgende:
Asml gaat lekker. Ben benieuwd naar Nvidia vandaag.
Lekkere start van de week inderdaad :')
  maandag 27 januari 2025 @ 09:49:19 #219
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216447077
Wel geinig zo'n zwarte zwaan eigenlijk. Al zal het wel wat overdreven zijn.
pi_216447107
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Wel geinig zo'n zwarte zwaan eigenlijk. Al zal het wel wat overdreven zijn.
Ja wat zou dit veroorzaakt hebben? Onrust over rentebesluiten EU en VS?
  maandag 27 januari 2025 @ 09:57:07 #221
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216447134
Deepseek uit China.
pi_216447194
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:57 schreef JimmyJames het volgende:
Deepseek uit China.
Die Chinezen weten ook alles goedkoper na te maken ;)
pi_216447613
Pf ik had asml ook gewoon moeten verkopen.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  maandag 27 januari 2025 @ 11:36:57 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216447951
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:12 schreef Black-Death het volgende:
Ik verwacht een tegenvaller. Daarom zit ik short.
The End Times are wild
  maandag 27 januari 2025 @ 11:39:26 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216447970
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:57 schreef JimmyJames het volgende:
Deepseek uit China.
Ja. Wel een zeer forse reactie voor een technologische innovatie. En ASML stond toch nog lang niet op ATH. Chinezen kunnen toch wel verrassen, net als toen met de Huawei telefoon..
Het is sowieso een spannende race tussen de VS en China wie voorop gaat lopen in AI
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')