Punt is dat de koers kunstmatig hoog is vanwege passief geld, of het nu goed of slecht gaat met bedrijven. Er wordt gewoon standaard geld ingepompt omdat mensen elke maand beleggen middels ETFs.quote:Op zondag 26 januari 2025 14:32 schreef recursief het volgende:
[..]
Maar als de bedrijven in die index slecht presteren dan gaat de koers van de indexfondsen ook omlaag. In theorie zou de koers van een S&P500 ETF kunnen ontkoppelen van de S&P index, maar dat zou heel vreemd zijn.
Lijkt me stug, maar als dat echt zo is zou je dat heel snel kunnen zien door de index langjarig te vergelijken met de koers van een aantal ETF's.quote:Op zondag 26 januari 2025 16:05 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Punt is dat de koers kunstmatig hoog is vanwege passief geld, of het nu goed of slecht gaat met bedrijven. Er wordt gewoon standaard geld ingepompt omdat mensen elke maand beleggen middels ETFs.
Ik heb het niet over de waarde van de index of van de ETF maar over de waarde van de onderliggende bedrijven.quote:Op zondag 26 januari 2025 16:15 schreef recursief het volgende:
[..]
Lijkt me stug, maar als dat echt zo is zou je dat heel snel kunnen zien door de index langjarig te vergelijken met de koers van een aantal ETF's.
Ik nam als voorbeeld even een index-ETF, maar het geldt natuurlijk voor iedere onderliggende waarde. Ik denk dat het gros van de ETF-beleggers in indexfondsen belegt, dus vandaar.quote:Op zondag 26 januari 2025 16:17 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de waarde van de index of van de ETF maar over de waarde van de onderliggende bedrijven.
Zoals in mijn voorbeeld. Als er elke maand 100 miljard S&P500 ETF gekocht wordt want we zijn allemaal passief aan het beleggen dan gaat daar x percentage van in aandelen BEFEM Bv en zal mijn koers stijgen. Of ik het nu goed of slecht doe als bedrijf maakt niet uit.
Ja en nee. Het zou mogelijk een iets dempend effect hebben, maar slechte bedrijven gaan gewoon onderuit.quote:Op zondag 26 januari 2025 16:17 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de waarde van de index of van de ETF maar over de waarde van de onderliggende bedrijven.
Zoals in mijn voorbeeld. Als er elke maand 100 miljard S&P500 ETF gekocht wordt want we zijn allemaal passief aan het beleggen dan gaat daar x percentage van in aandelen BEFEM Bv en zal mijn koers stijgen. Of ik het nu goed of slecht doe als bedrijf maakt niet uit.
Dollar Tree heeft als nog een hogere waardering dan een gemiddelde retailers in het zelfde segment in Europa, die goed cijfers laat zien.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:36 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Ja en nee. Het zou mogelijk een iets dempend effect hebben, maar slechte bedrijven gaan gewoon onderuit.
Neem bijvoorbeeld het bedrijf Dollar Tree, die in de S&P zit. We weten allemaal hoe hard de S&P is gegaan en hoe de trend rond de S&P ETF's is. Toch stond het aandeel Dollar Tree begin april 2024 rond de 150 dollar en nu 72,5. Gewoon gehalveerd, ondanks dat ze in een index zitten die het fantastisch heeft gedaan en er ook veel in ETF's in gestopt.
En als er geen ETFs waren in de S&P500 dan was het aandeel nog lager geweest. Dat is mijn punt.quote:Op zondag 26 januari 2025 17:36 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Ja en nee. Het zou mogelijk een iets dempend effect hebben, maar slechte bedrijven gaan gewoon onderuit.
Neem bijvoorbeeld het bedrijf Dollar Tree, die in de S&P zit. We weten allemaal hoe hard de S&P is gegaan en hoe de trend rond de S&P ETF's is. Toch stond het aandeel Dollar Tree begin april 2024 rond de 150 dollar en nu 72,5. Gewoon gehalveerd, ondanks dat ze in een index zitten die het fantastisch heeft gedaan en er ook veel in ETF's in gestopt.
In principe is het een piramidespelquote:Op zondag 26 januari 2025 19:09 schreef dop het volgende:
[..]
Dollar Tree heeft als nog een hogere waardering dan een gemiddelde retailers in het zelfde segment in Europa, die goed cijfers laat zien.
En dat geld voor veel meer s&p aandelen, even de toppers daar gelaten. Er is gewoon duidelijk sprake van een wind mee effect.
Waarderingen kunnen niet ongehinderd blijven door groeien, dat gaat ook een keer afgestraft worden.
Je doet nogal boude beweringen. Heb je geprobeerd uit te zoeken of het ook echt zo zit, of is het alleen maar een gevoel?quote:Op zondag 26 januari 2025 19:52 schreef BEFEM het volgende:
[..]
In principe is het een piramidespel. Blind geld erin steken en hopen dat meer mensen dat doen, dan gaat het goed.
Een piramidespel is toch iets heel anders dan een hogere waardering omdat er hogere waarderingen zijn doordat er veel geld in ETF's worden gestopt?quote:Op zondag 26 januari 2025 19:52 schreef BEFEM het volgende:
[..]
In principe is het een piramidespel. Blind geld erin steken en hopen dat meer mensen dat doen, dan gaat het goed.
Dat klopt, het was wat ongenuanceerd. Wel invloed op zeepbel, in ieder geval wat die vent van m'n artikel ook roept.quote:Op zondag 26 januari 2025 21:27 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Een piramidespel is toch iets heel anders dan een hogere waardering omdat er hogere waarderingen zijn doordat er veel geld in ETF's worden gestopt?
Als de overweging principieel is, waarom dan wachten?quote:Op maandag 27 januari 2025 09:12 schreef Black-Death het volgende:
Woensdag cijfers van Tesla. Ik heb besloten uit principiele redenen dit aandeel te gaan verkopen. Nu is de vraag of ik dit nog vóór de cijfers ga doen, of er na
Ik wil een eventuele stijging van de koers nog wel even afwachtenquote:Op maandag 27 januari 2025 09:20 schreef recursief het volgende:
[..]
Als de overweging principieel is, waarom dan wachten?
Lekkere start van de week inderdaadquote:Op maandag 27 januari 2025 09:44 schreef JimmyJames het volgende:
Asml gaat lekker. Ben benieuwd naar Nvidia vandaag.
Ja wat zou dit veroorzaakt hebben? Onrust over rentebesluiten EU en VS?quote:Op maandag 27 januari 2025 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Wel geinig zo'n zwarte zwaan eigenlijk. Al zal het wel wat overdreven zijn.
Die Chinezen weten ook alles goedkoper na te makenquote:
Ik verwacht een tegenvaller. Daarom zit ik short.quote:Op maandag 27 januari 2025 09:12 schreef Black-Death het volgende:
Woensdag cijfers van Tesla. Ik heb besloten uit principiele redenen dit aandeel te gaan verkopen. Nu is de vraag of ik dit nog vóór de cijfers ga doen, of er na
Ja. Wel een zeer forse reactie voor een technologische innovatie. En ASML stond toch nog lang niet op ATH. Chinezen kunnen toch wel verrassen, net als toen met de Huawei telefoon..quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |