abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216320064
Wat blijft de beurs toch positief, iedere keer als het rood aanbreekt komt er toch weer een positief cijfer uit de USA en schieten we terug in het groen.
BlaBlaBla
pi_216337846
Vroegah was er een apart topic voor films en documentaires over finance. Ik kan het niet terug vinden, dus even hier:

Kerviel : Un trader, 50 milliards (TV Mini Series 2024– ) - Reference View - IMDb

Mini-serie over de 2007/2008 trading desk fraude die Société Générale 4,9 miljard euro kostte. De serie onderzoekt of het niet meer een 'rogue trader' zaak is, ipv fraude en wie er aan meewerkte of vanaf wist. De betreffende trader, Jérôme Kerviel, wordt uitgebreid geinterviewd evenals de meeste andere hoofdpersonen. De eerste twee afleveringen gaan over het traden door Kerviel, de laatste twee over de juridische en politieke gevolgen.

Zo'n 17 jaar later hebben de betrokkenen afstand kunnen nemen van de affaire en dit levert interessante analyses op. Het begin van aflevering 1 is uiterst verwarrend en ik dacht even dat de documentaire makers niets van finance af weten, maar dan springen ze een paar jaar terug en wordt het verhaal wel duidelijk opgebouwd.
pi_216402755
Het rendementspercentage voor box 3 in 2026 is bekend geworden. Het forfaitaire rendement voor de categorie “overige bezittingen” stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%.

Lekker hoor
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_216402980
Dat is fors… en allemaal papieren winst zolang je niets verkoopt. Wat dat betreft is capital gains tax uit VS simpeler lijkt me, betalen als je verkoopt. Alleen nadelig als je dikke winst pakt (maar wel eerlijk).
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_216417936
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 15:12 schreef Steven184 het volgende:
Het rendementspercentage voor box 3 in 2026 is bekend geworden. Het forfaitaire rendement voor de categorie “overige bezittingen” stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%.

Lekker hoor
Is dat het tarief wat je in 2026 betaald over de aanslag van 2025?

Of betaal je dat in 2027 over belastingjaar 2026?
pi_216417943
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 10:56 schreef Soldier2000 het volgende:
Volgt er hier iemand Nebius? Nieuw AI bedrijfje.
Vandaag aangekocht, ben benieuwd! :Y
pi_216417999
quote:

In plaats van dat je denkt: 'laat ik eens naar de rechter luisteren en kijken hoe ik redelijk hef', druk je gewoon vol het gaspedaal in. Ik stuur wel een briefje dat ik autonoom ben.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_216418080
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 20:56 schreef LXIV het volgende:

[..]
Heineken ben ik ook niet enthousiast over. Pils, maar premium? Premium zijn de speciaalbieren van de kleinere brouwerijen. Pils is gewoon een bulkproduct aan het worden, zover mensen dit nog massaal drinken.
Ik weet nog wel de jaren 80, 90. Toen mensen echt de hele avond pils uit een kratje dronken. Wie doet dat dan nog behalve studenten en tokkies.?
Heineken is dan ook gewoon puur branding. Dat is ook gelijk pure waarde. Maar ik zou de aandelen ook nooit kopen. Heb wel wat aandelen in van de kleine brouwerijtjes, Jopen bijvoorbeeld. Maar daar ga je verder ook niet rijk van worden.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_216418094
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 03:01 schreef jaco het volgende:
Vroegah was er een apart topic voor films en documentaires over finance. Ik kan het niet terug vinden, dus even hier:

Kerviel : Un trader, 50 milliards (TV Mini Series 2024– ) - Reference View - IMDb

Mini-serie over de 2007/2008 trading desk fraude die Société Générale 4,9 miljard euro kostte. De serie onderzoekt of het niet meer een 'rogue trader' zaak is, ipv fraude en wie er aan meewerkte of vanaf wist. De betreffende trader, Jérôme Kerviel, wordt uitgebreid geinterviewd evenals de meeste andere hoofdpersonen. De eerste twee afleveringen gaan over het traden door Kerviel, de laatste twee over de juridische en politieke gevolgen.

Zo'n 17 jaar later hebben de betrokkenen afstand kunnen nemen van de affaire en dit levert interessante analyses op. Het begin van aflevering 1 is uiterst verwarrend en ik dacht even dat de documentaire makers niets van finance af weten, maar dan springen ze een paar jaar terug en wordt het verhaal wel duidelijk opgebouwd.
Super interessant!
  zaterdag 25 januari 2025 @ 01:23:10 #185
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_216420846
quote:

Lekker hoor
Nu hopen dat dit kabinet valt voor de lente.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_216421648
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:00 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Is dat het tarief wat je in 2026 betaald over de aanslag van 2025?

Of betaal je dat in 2027 over belastingjaar 2026?
Voor=over
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:05 schreef nostra het volgende:

[..]
In plaats van dat je denkt: 'laat ik eens naar de rechter luisteren en kijken hoe ik redelijk hef', druk je gewoon vol het gaspedaal in. Ik stuur wel een briefje dat ik autonoom ben.
Ik snap nog steeds niet dat we gewoon iets invoeren op transactiebasis.
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 01:23 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ondanks dat ik dat niet erg zou vinden, denk je dat het beter wordt met ander kabinet?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_216422825
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 01:23 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Bij een mogelijk links kabinet zal het tarief waarschijnlijk nog hoger uitvallen, die hebben helemaal niets op met beleggers. Die denken dat het alleen miljonairs zijn, zich niet goed realiserende dat er ook een grote groep mensen beleggen met minder vermogen.
pi_216422884
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:19 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Bij een mogelijk links kabinet zal het tarief waarschijnlijk nog hoger uitvallen, die hebben helemaal niets op met beleggers. Die denken dat het alleen miljonairs zijn, zich niet goed realiserende dat er ook een grote groep mensen beleggen met minder vermogen.
Voorlopig was het laatste linkse / links geleide kabinet er tot 2002.

Waar we nu zijn is te danken aan rechtse kabinetten.
pi_216422903
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:19 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Ik verwacht dat een links kabinet met iets van een constructie zal komen dat beleggingen tot 500.000 euro lager belast worden en daarboven hoger.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 14:42:50 #190
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_216425414
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:00 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Vandaag aangekocht, ben benieuwd! :Y
Ook enkele maanden in het bezit. Niet echt een nieuw bedrijf, maar het Westerse deel van Yandex (wat nog altijd superwerkt als je wat wilt in Rusland) en nu vol de focus op met name data centers.

Met de bruidsschat van de 'verkoop' van het Russische deel zijn ze nu hard data centers aan het opbouwen en de ARR lijkt behoorlijk te stijgen, dus ik verwacht wel flink stijgende cashflows over de volgende jaren.

Daarnaast is Petershill nog altijd goed bezig. Ze hebben net een GP stake verkocht voor meer dan 60% boven NAV. Waarvan ze een gedeelte ook weer teruggeven aan de investering via een volgende special divvy. Terwijl de vorige special divvy nog in november was.

Burford maakt ook progressie met hun zaak tegen Argentinië. De Argentijnen gaan nu na bevel van de Amerikaanse rechtbank informatie over hun overzeese goudreserves van hun centrale bank vrijgeven. Dat maakt potentiele beslaglegging een stap waarschijnlijker.

[ Bericht 11% gewijzigd door flyguy op 25-01-2025 14:53:09 ]
The more debt, the better
pi_216427836
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 14:42 schreef flyguy het volgende:

[..]
Ook enkele maanden in het bezit. Niet echt een nieuw bedrijf, maar het Westerse deel van Yandex (wat nog altijd superwerkt als je wat wilt in Rusland) en nu vol de focus op met name data centers.

Met de bruidsschat van de 'verkoop' van het Russische deel zijn ze nu hard data centers aan het opbouwen en de ARR lijkt behoorlijk te stijgen, dus ik verwacht wel flink stijgende cashflows over de volgende jaren.

Daarnaast is Petershill nog altijd goed bezig. Ze hebben net een GP stake verkocht voor meer dan 60% boven NAV. Waarvan ze een gedeelte ook weer teruggeven aan de investering via een volgende special divvy. Terwijl de vorige special divvy nog in november was.

Burford maakt ook progressie met hun zaak tegen Argentinië. De Argentijnen gaan nu na bevel van de Amerikaanse rechtbank informatie over hun overzeese goudreserves van hun centrale bank vrijgeven. Dat maakt potentiele beslaglegging een stap waarschijnlijker.
Dan heb je al een mooi rendement gemaakt.
Ben benieuwd hoeveel er nog bij kan. Het aandeel lijkt nog niet veel bekendheid te hebben.
pi_216437482
Niet heel diepgaand ofzo maar ik zat laatst te denken, passief inleggen is eigenlijk gewoon een piramidespel? Met het steeds populairder worden van oa ETFs legt iedereen gewoon geld in ongeacht de resultaten van specifieke bedrijven en stijgt alles kunstmatig.
pi_216437541
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:06 schreef BEFEM het volgende:
Niet heel diepgaand ofzo maar ik zat laatst te denken, passief inleggen is eigenlijk gewoon een piramidespel? Met het steeds populairder worden van oa ETFs legt iedereen gewoon geld in ongeacht de resultaten van specifieke bedrijven en stijgt alles kunstmatig.
Niet echt. Zo een ETF is niet een mandje aandelen dat tot het einde der tijden ongewijzigd blijft. Zie het als een thematisch managed fund.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_216437616
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:10 schreef recursief het volgende:

[..]
Niet echt. Zo een ETF is niet een mandje aandelen dat tot het einde der tijden ongewijzigd blijft. Zie het als een thematisch managed fund.
Maar de S&P500 etf, als voorbeeld, zijn gewoon alle bedrijven. Tot iets uit de index gegooid wordt maar dat staat er los van.

Het is natuurlijk ook niet voor niks dat bedrijven altijd een koerssprong maken als ze in een 'grotere' index terecht komen.
pi_216437900
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:16 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Maar de S&P500 etf, als voorbeeld, zijn gewoon alle bedrijven. Tot iets uit de index gegooid wordt maar dat staat er los van.

Het is natuurlijk ook niet voor niks dat bedrijven altijd een koerssprong maken als ze in een 'grotere' index terecht komen.
Maar als de bedrijven in die index slecht presteren dan gaat de koers van de indexfondsen ook omlaag. In theorie zou de koers van een S&P500 ETF kunnen ontkoppelen van de S&P index, maar dat zou heel vreemd zijn.
pi_216438400
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Maar als de bedrijven in die index slecht presteren dan gaat de koers van de indexfondsen ook omlaag. In theorie zou de koers van een S&P500 ETF kunnen ontkoppelen van de S&P index, maar dat zou heel vreemd zijn.
Het nadeel van een ETF is natuurlijk wel dat je blind inlegt, zonder naar de onderliggende waarde te kijken. Ik heb geïnvesteerd in duizenden bedrijven, zonder ook maar een seconde onderzoek gedaan te hebben naar die bedrijven. Ik investeer via een ETF in Tesla omdat de rest van de wereld ook investeert in Tesla.
pi_216438477
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:08 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het nadeel van een ETF is natuurlijk wel dat je blind inlegt, zonder naar de onderliggende waarde te kijken. Ik heb geïnvesteerd in duizenden bedrijven, zonder ook maar een seconde onderzoek gedaan te hebben naar die bedrijven. Ik investeer via een ETF in Tesla omdat de rest van de wereld ook investeert in Tesla.
Het voordeel van de meeste ETF's is nou juist dat je makkelijk kan spreiden zonder dat je uitgebreid onderzoek hoeft te doen.
pi_216438480
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:08 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
daar is het rendement ook naar, wat met een s&p500 etf verder prima is (voor de 0 moeite)
  zondag 26 januari 2025 @ 15:44:11 #199
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_216438754
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:15 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
daar is het rendement ook naar, wat met een s&p500 etf verder prima is (voor de 0 moeite)
Risico is ook relatief laag natuurlijk. :P
pi_216438763
quote:
7s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:44 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Risico is ook relatief laag natuurlijk. :P
Zeker als er er voor de lange termijn inzit idd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')