Ja, mee eens. De value investors onder de stockpickers zullen dan naar AMX bedrijven neigen en dit is naar mijn idee ook gaande. Alleen is de omvang van het vermogen in ETFs vele malen groter dan het totale vermogen in fondsen die aan value investing doen, zodat de balans tussen de waarde van AEX en AMX zich niet kan herstellen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:26 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Maar als dat gebeurt en de waardering van de AEX bedrijven wordt bijvoorbeeld 2 of 3x zo hoog dan de AMX bedrijven, dan stappen toch alle beleggers die wel in individuele bedrijven beleggen toch van de AEX bedrijven over naar de AMX bedrijven?
Even in de theorie dat de beleggingscase hetzelfde is, maar de waardering in de AMX dus flink achterloopt.
Ja, vandaag zullen een chippers weer lekker in het groen beginnen. Lekker volatiele week weer.quote:Op woensdag 29 januari 2025 07:33 schreef Faraday01 het volgende:
De cijfers van ASML zijn beter dan verwacht. Vooral het aantal nieuwe orders ligt fors hoger dan de consensus.
Voorbeurs +10% voor ASMLquote:Op woensdag 29 januari 2025 07:51 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ja, vandaag zullen een chippers weer lekker in het groen beginnen. Lekker volatiele week weer.
AEX op zichzelf is waarschijnlijk niet het beste voorbeeld. Tijdje terug was er een nieuwsbericht over het uitbreiden van de AEX en uiteraard kwam daar het statement bij dat het positief zijn voor de koers van de fondsen die erbij kwamen vanwege de extra ETF cashflow. Maar toen benoemde iemand anders dat voor bv Aalberts dit slechts een halve dag handelsvolume extra was.quote:Op woensdag 29 januari 2025 05:25 schreef jaco het volgende:
[..]
Ja, mee eens. De value investors onder de stockpickers zullen dan naar AMX bedrijven neigen en dit is naar mijn idee ook gaande. Alleen is de omvang van het vermogen in ETFs vele malen groter dan het totale vermogen in fondsen die aan value investing doen, zodat de balans tussen de waarde van AEX en AMX zich niet kan herstellen.
De groei in ETFs heeft de beleggings fondsen verdrongen. Zoals ik al schreef, was dat een terechte ontwikkeling gezien de bizarre kosten die beleggings fondsen berekenden, maar het negatieve effect daarvan begint zich nu te ontrollen. Ik meen dat Hydratec al geprobeerd heeft om zich te laten uitkopen, omdat er onvoldoende belangstelling voor het aandeel is. Straks noteren alleen nog maar de aandelen van de AEX in Amsterdam. Dat betekent dat deze index en dus de ETF niet gewijzigd kan worden door slechte presteerders eruit te gooien omdat er geen betere kandidaten meer genoteerd staan als vervanger.
Lijkt mij nog best moeilijk als je een aandeel hebt dat keer 10 gaat. Ik zou bij een verdubbeling al geneigd zijn winst te nemen.quote:Op donderdag 30 januari 2025 16:30 schreef recursief het volgende:
Ik ben uit NVIDIA. Ik vond het wel mooi zo. Heb ze gekocht rond de $135, nog voor de 1:10 split. Heb de positie de laatste weken langzaam afgebouwd. Vandaag zijn de laatste 100 eruit gegaan.
Toen het keer 4 was gegaan heb ik er een kwart uitgehaald. Daarna was de rest "gratis geld" geworden. Ik vond het best een gok maar gezien het sentiment - AI is verreweg de grootste hype van het moment - durfde ik het wel aan om de rit nog even uit te zitten. Bovendien heeft Nvidia zijn zaakjes technisch ook heel goed voor elkaar. Ze zijn uiteraard bekend vanwege de hardware, maar bij hun AI-hardware leveren ze allerlei kant en klare ML software. Wil je beelden analyseren, om bijvoorbeeld het aantal mensen in een ruimte te schatten? Nvidia heeft het al voor je gemaakt. Wil je iets met taal doen? Nvidia heeft er software voor. Uiteraard wel gemaakt voor hun hardware, maar dat maakt ze heel aantrekkelijk in de markt.quote:Op donderdag 30 januari 2025 19:00 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Lijkt mij nog best moeilijk als je een aandeel hebt dat keer 10 gaat. Ik zou bij een verdubbeling al geneigd zijn winst te nemen.
Daarom vind ik voor mezelf opties schrijven ook best handig... of ze lopen af, of alle premie is eruit.
Is er een alternatief voor mensen (zoals mij) die geen verstand hebben van de handel in aandelen (en ook niet de motivatie of tijd hebben zich er erg in te gaan verdiepen)? Er gaat nu elke maand automatisch een vast bedrag naar meneer Meesman en dat vind ik wel prima maar het is in de loop der tijd wel een flink bedrag geworden. Voor de spreiding zou ik liever niet te veel in de grote IT bedrijven willen investeren.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 04:24 schreef jaco het volgende:
[..]
Je gaat nu voorbij aan het kritiekpunt. Het inkomende geld stroomt onevenredig naar aandelen die in de index voorkomen. Dit betekent dat nieuwe beleggers die het advies opvolgen om blind ETFs te kopen, instappen in bijv Unilever waarvan de prijs al is opgedreven door eerdere ETF beleggers terwijl er de nodige vragen rondom de bedrijfsvoering bestaan. Ondertussen hebben bedrijven als Twentse Kabel, Hydratec, HAL Trust die niet in index noteren erg weinig belangstelling terwijl je er hoogstwaarschijnlijk een beter rendement op gaat halen.
Het probleem 1. is dat het advies om alleen in ETFs te beleggen hierdoor niet optimaal is. En probleem 2. is dat dit inzicht alom bekend gaat worden en dat de blinde intocht in etf's uiteindelijk leidt tot een blinde uittocht.
ETF is een uitstekende uitvinding als alternatief voor de traditionele beleggingsfondsen waarvoor je soms wel 2% per jaar aan kosten moest betalen terwijl de index niet verslagen werd. Het grote succes heeft nu echter de bovenstaande risico's opgeleverd. Ik zou er zelf niet (meer) in beleggen.
NB: ik bedoel hier de ETF's die de grote indexen volgen. ETF's om toegang te krijgen tot obligaties, goud, private equity etc zijn een ander verhaal.
Mocht je geïnteresseerd zijn in waar meneer Meesman je centjes in stopt, is hier de lijst:quote:Op donderdag 30 januari 2025 20:52 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Is er een alternatief voor mensen (zoals mij) die geen verstand hebben van de handel in aandelen (en ook niet de motivatie of tijd hebben zich er erg in te gaan verdiepen)? Er gaat nu elke maand automatisch een vast bedrag naar meneer Meesman en dat vind ik wel prima maar het is in de loop der tijd wel een flink bedrag geworden. Voor de spreiding zou ik liever niet te veel in de grote IT bedrijven willen investeren.
Bedankt. Ik had het zelf even op kunnen zoeken natuurlijk, ik ben wel enigszins gerustgesteld.quote:Op donderdag 30 januari 2025 21:48 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Mocht je geïnteresseerd zijn in waar meneer Meesman je centjes in stopt, is hier de lijst:
https://www.meesman.nl/me(...)ereldwijd-totaal.pdf
Ik zou me er niet al te druk over maken. Als tech instort, zit de winst wel weer in een van de andere sectoren op die 132 pagina’s aan aandelen. Dat is het hele principe nu juist, je zoekt niet naar de speld in de hooiberg, maar je koopt de hele hooiberg.
Dat gaat wel ff duren jaquote:Op vrijdag 31 januari 2025 21:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zit er over te denken om helemaal uit aandelen (ETF's) te gaan tot de rust wat terugkeert in de US.
Maar dat kan wel pas begin 2029 zijn.
Dat is het lastige.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 21:46 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Dat gaat wel ff duren ja![]()
Maar stel dat zou je doen, hou je het dan cash aan of ga je het op een andere manier investeren?
Financieel gezien de domste beslissing van afgelopen jaar aan mijn kant, is geweest om een aantal zaken af te stoten voor de verkiezingen (toen het duidelijk werd waar het naar toe zou gaan en ik wist wat voor onrust er zou gaan ontstaan). Dus met die ervaring zou ik zeggen, aanhouden en 4 jaar niet kijkenquote:Op vrijdag 31 januari 2025 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is het lastige.
Heb net een huis gekocht, dus een groot deel is nu sowieso al cash voor de woning.
Maar de rest zit nog in aandelen.
Heb een slecht gevoel bij Trump z'n fratsen en ik kan tegen een hoop dingen bij beleggen maar niet tegen deze onrust.
Misschien moet ik de ETF's gewoon laten staan en 4 jaar niet kijken. Ben er niet afhankelijk van, staat genoeg op de bank om 4 jaar te overbruggen.
Kan het zijn dat je naar vertraagde koersen zat te kijken? De laat koers was mogelijk al gezakt toen je de order ingaf.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 21:46 schreef eenjongen... het volgende:
Beetje gekke vraag, maar ik heb gister een aandeel gekocht. Ik had het limiet gewoon ingesteld op de laat koers, maar ik heb hem een euro per aandeel goedkoper gekregen. Is dat niet heel gek? Is een aandeel van een paar tientjes, dus maakt wel gewoon verschil
Goede vraag en ik heb eerlijk gezegd geen goed antwoord. Ik ben zelf lang geleden met traditionele fondsen begonnen (etf's waren er toen nog nauwelijks). Ik kreeg al snel door dat deze niet in mijn belang waren. Toen heb ik ervoor gekozen om mezelf te verdiepen in het zelf selecteren van aandelen. Dat kostte veel tijd, ondanks dat ik al geschoold was in accountancy.quote:Op donderdag 30 januari 2025 20:52 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Is er een alternatief voor mensen (zoals mij) die geen verstand hebben van de handel in aandelen (en ook niet de motivatie of tijd hebben zich er erg in te gaan verdiepen)? Er gaat nu elke maand automatisch een vast bedrag naar meneer Meesman en dat vind ik wel prima maar het is in de loop der tijd wel een flink bedrag geworden. Voor de spreiding zou ik liever niet te veel in de grote IT bedrijven willen investeren.
Ik heb voor het eerst in jaren beleggen echt een slecht gevoel.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 22:05 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Financieel gezien de domste beslissing van afgelopen jaar aan mijn kant, is geweest om een aantal zaken af te stoten voor de verkiezingen (toen het duidelijk werd waar het naar toe zou gaan en ik wist wat voor onrust er zou gaan ontstaan). Dus met die ervaring zou ik zeggen, aanhouden en 4 jaar niet kijken.
Maar hey, ervaringen uit het verleden, geen garantie toekomst enzo.
Optie zou kunnen zijn om een klein deel in een goud ETFte stoppen. Blijft een risico natuurlijk maar als je wilt beleggen tegen onrustige tijden, dan wil dat misschien nog wat rendement bieden. Zeker nu de rentes stapsgewijs worden verlaagd een mogelijke optie.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 21:46 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Dat gaat wel ff duren ja![]()
Maar stel dat zou je doen, hou je het dan cash aan of ga je het op een andere manier investeren?
Maar dan daalt de goudprijs weer als het wat rustiger wordt op de beurs. Die trein is den kik al redelijk vertrokken, al ben ik zelf sowieso niet iemand voor goud.quote:Op zondag 2 februari 2025 14:11 schreef polquito1971 het volgende:
[..]
Optie zou kunnen zijn om een klein deel in een goud ETFte stoppen. Blijft een risico natuurlijk maar als je wilt beleggen tegen onrustige tijden, dan wil dat misschien nog wat rendement bieden. Zeker nu de rentes stapsgewijs worden verlaagd een mogelijke optie.
Alleen ben ik ondertussen ook de richting kwijt, want gaat die handelsoorlog lang duren en zo ja de economie niet afremmen en de prijzen verhogen. Dan ben je een prijsinstrument als de rente kwijt om inflatie te beteugelen lijkt me.
Dat is wel vier jaar lang inflatie en vrh doorstaan. Kost je ook 20% van je vermogen.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 21:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zit er over te denken om helemaal uit aandelen (ETF's) te gaan tot de rust wat terugkeert in de US.
Maar dat kan wel pas begin 2029 zijn.
Weet niet of het 4 jaar gaat duren. Wie weet draait Trump het over x maanden weer terug. Maar voor nu wel even eruit.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is wel vier jaar lang inflatie en vrh doorstaan. Kost je ook 20% van je vermogen.
Stocks of cash, met andere producten hou ik me niet bezig.quote:Je kunt ook (door je etf gedekte) in the money langlopende calls schrijven. Dan heb je nog rendement en loop je hooguit de koersstijgingen mis.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |