abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215977295
Nog een bak ETF's verkocht vandaag om geld paraat te hebben voor een nieuwe woning én en nog wat te kunnen klussen.

Dat zal fors schelen in de VRH over 2025 ;)

En geen gezeur over peildatumarbitrage want het is verkocht ivm de aankoop van vastgoed en ik kan niet het risico lopen dat de aandelen tussentijds zakken.
  maandag 23 december 2024 @ 21:44:52 #102
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_215977353
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 21:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog een bak ETF's verkocht vandaag om geld paraat te hebben voor een nieuwe woning én en nog wat te kunnen klussen.

Dat zal fors schelen in de VRH over 2025 ;)

En geen gezeur over peildatumarbitrage want het is verkocht ivm de aankoop van vastgoed en ik kan niet het risico lopen dat de aandelen tussentijds zakken.
Ik heb meerdere keren gevraagd (op intermediair dagen, aan inspecteurs, aan fiscalisten), over handhaving op peildatumarbitrage en het antwoord is altijd een beetje schouder ophalend.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_215977518
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 21:44 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik heb meerdere keren gevraagd (op intermediair dagen, aan inspecteurs, aan fiscalisten), over handhaving op peildatumarbitrage en het antwoord is altijd een beetje schouder ophalend.
Belastingdienst heeft niet echt capaciteit over geloof ik.
Maar toch doe ik het liever maar binnen de regels, ik zal net die ene persoon met steekproef zijn :P
  dinsdag 24 december 2024 @ 00:28:53 #104
545 dop
:copyright: dop
pi_215980379
Ik heb deze week 2 relatief grote posities verkocht. Etf en een obligatie.
Mogelijk koop ik volgende week.
Een andere Etf en obligatie.

Is dat peildatum arbitrage.
Je zou kunnen zeggen ja.
Maar posities verkopen mag en cash aanhouden ook. Het wijkt ook niet extreem af van wat wel vaker doe.

En als de belastingdienst daar moeilijk over wil doen dan zie ik het wel.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_215981239
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 21:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gelijk heb je. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan. In verband met de aankoop van een woning waarvoor ik januari a.s. de eigen inbreng moet leveren. Ik ben honderden en mogelijk een paar duizend euro aan rendement misgelopen door die actie. Maar ja, 't geeft ook rust om exact te weten wat je eigen inbreng is. Ongeacht wat de beurs in een jaar (2024) gaat doen.
pi_215984971
Die hele peildatumarbitrage is weer echt zo'n tekentafelidee dat praktisch voor 99% onuitvoerbaar is, tenzij je het wel heel opzichtig maakt of toevallig al onderwerp van onderzoek bent. Als ze al tien jaar nodig hebben om aan te kondigen op een manier eens te gaan handhaven op de DBA, hele Box3 fiasco geregeld moet worden en een totaal personeelstekort door die idiote actie van Wiebes (?) paar jaar terug, zie ik het niet als reëel risico als je onder het miljoen loopt te frutten.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_215985021
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 12:54 schreef nostra het volgende:
Die hele peildatumarbitrage is weer echt zo'n tekentafelidee dat praktisch voor 99% onuitvoerbaar is, tenzij je het wel heel opzichtig maakt of toevallig al onderwerp van onderzoek bent. Als ze al tien jaar nodig hebben om aan te kondigen op een manier eens te gaan handhaven op de DBA, hele Box3 fiasco geregeld moet worden en een totaal personeelstekort door die idiote actie van Wiebes (?) paar jaar terug, zie ik het niet als reëel risico als je onder het miljoen loopt te frutten.
Ik weet het niet. Het zou best kunnen dat er juist vanwege de werkdruk steeds meer algoritmen/AI wordt ingezet. Wie daar uitrolt krijgt dan automatisch een naheffing en pas als dat gezeik oplevert, of mensen in beroep gaan komt er een handmatige controle. Het zou me niets verbazen als het zo gaat.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  dinsdag 24 december 2024 @ 13:07:03 #108
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_215985051
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:02 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik weet het niet. Het zou best kunnen dat er juist vanwege de werkdruk steeds meer algoritmen/AI wordt ingezet. Wie daar uitrolt krijgt dan automatisch een naheffing en pas als dat gezeik oplevert, of mensen in beroep gaan komt er een handmatige controle. Het zou me niets verbazen als het zo gaat.
Dit zijn typische van die simpele it checks. If-then. Btw vs omzet, transactie data vanuit de brokers. Je enige gok is dat er andere prio’s zijn.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  dinsdag 24 december 2024 @ 13:20:41 #109
344884 monkyyy
pi_215985108
Ik heb een mail naar een conculega gestuurd waarin ik opmerkte: "De aandelenkoersen staan momenteel erg hoog; wellicht is het binnenkort een goed moment om wat winst te nemen, wat denk jij?"

Mocht ik ooit vragen krijgen over mijn transacties, kan ik deze mail gebruiken om aan te tonen dat mijn handel rond de peildatum niet fiscaal gemotiveerd was, maar gebaseerd op marktverwachtingen.

Wat ze ook zijn trouwens. Ik ben niet bewust aan het peildatum arbitreren. Maar mocht ik vragen krijgen, kan ik de belastingdienst meteen monddood maken met dat "bewijsstuk".
pi_215985109
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:07 schreef stinkie het volgende:

[..]
Dit zijn typische van die simpele it checks. If-then. Btw vs omzet, transactie data vanuit de brokers. Je enige gok is dat er andere prio’s zijn.
Als dat zo ging dan hadden we ook geen toeslagenaffaire gehad.
  dinsdag 24 december 2024 @ 13:29:18 #111
19297 stinkie
pi_215985135
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:20 schreef monkyyy het volgende:
Ik heb een mail naar een conculega gestuurd waarin ik opmerkte: "De aandelenkoersen staan momenteel erg hoog; wellicht is het binnenkort een goed moment om wat winst te nemen, wat denk jij?"

Mocht ik ooit vragen krijgen over mijn transacties, kan ik deze mail gebruiken om aan te tonen dat mijn handel rond de peildatum niet fiscaal gemotiveerd was, maar gebaseerd op marktverwachtingen.

Wat ze ook zijn trouwens. Ik ben niet bewust aan het peildatum arbitreren. Maar mocht ik vragen krijgen, kan ik de belastingdienst meteen monddood maken met dat "bewijsstuk".
Dus als jouw collega een antwoord stuurt maakt ie zich schuldig aan financieel advies zonder vergunning?

Met collega’s zoals jij, etc etc
  dinsdag 24 december 2024 @ 13:30:10 #112
19297 stinkie
pi_215985152
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:20 schreef recursief het volgende:

[..]
Als dat zo ging dan hadden we ook geen toeslagenaffaire gehad.
Als het niet zo ging had ik ze niet op de stoep gehad. Denk je echt dat er iemand tig miljoenen aangiftes zit te bekijken …..

En dit is precies de toeslagen affaire. Computer saus zo.
  dinsdag 24 december 2024 @ 13:31:38 #113
344884 monkyyy
pi_215985170
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:29 schreef stinkie het volgende:

[..]
Dus als jouw collega een antwoord stuurt maakt ie zich schuldig aan financieel advies zonder vergunning?

Met collega’s zoals jij, etc etc
Ik ben zelf RA en degene waarnaar ik die mail stuur is RA en mr Fiscaal recht dus we zijn niet helemaal onnozel op dit onderwerp.
  dinsdag 24 december 2024 @ 13:43:13 #114
19297 stinkie
pi_215985265
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:31 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik ben zelf RA en degene waarnaar ik die mail stuur is RA en mr Fiscaal recht dus we zijn niet helemaal onnozel op dit onderwerp.
De fuck en jij denkt dat je nu een goed verhaal hebt …. Serieus ik kom met die idioterie mss nog weg (eigenlijk ook niet maar goed), met zulke achtergronden

Als ze langskomen zeiken ze over alles, maar ik heb ook gemerkt dat je met een goed echt verhaal heel ver komt bij ze.
pi_215985565
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:20 schreef monkyyy het volgende:

Wat is jouw plan nu, al je aandelen verkopen en volgend jaar alles weer gaan terugkopen. Of ga je nu een beperkt gedeelte verkopen en ergens volgend jaar weer terugkopen?

Ben wel benieuwd.
Ik ga denk ik zelf een beperkt gedeelte verkopen en volgend jaar weer ergens terugkopen.
BlaBlaBla
pi_215985725
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:30 schreef stinkie het volgende:

[..]
Als het niet zo ging had ik ze niet op de stoep gehad. Denk je echt dat er iemand tig miljoenen aangiftes zit te bekijken …..

En dit is precies de toeslagen affaire. Computer saus zo.
Dat begrijp ik, maar het menselijke oog zou er overheen moeten gaan voor de blauwe brief de deur uit gaat en niet pas als er bezwaar gemaakt gaat worden. In ieder geval denk ik dat het personeelsgebrek niet gaat leiden tot minder handhaving, maar misschien wel tot slechtere handhaving a.k.a. de botte-bijl-methode.
  dinsdag 24 december 2024 @ 14:46:26 #117
19297 stinkie
pi_215985816
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 14:31 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat begrijp ik, maar het menselijke oog zou er overheen moeten gaan voor de blauwe brief de deur uit gaat en niet pas als er bezwaar gemaakt gaat worden. In ieder geval denk ik dat het personeelsgebrek niet gaat leiden tot minder handhaving, maar misschien wel tot slechtere handhaving a.k.a. de botte-bijl-methode.
Zo zou het horen, maar er brandde 1 lampje bij mij en ik had boekenonderzoek. Binnen 5 minuten opgehelderd, want boekhoudkundige keuze. Dus óf er word echt niet opgelet óf het wordt gebruikt om binnen te komen, maar qua IT controles noem ik ze niet echt volwassen
  dinsdag 24 december 2024 @ 14:58:42 #118
344884 monkyyy
pi_215985887
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 14:14 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Wat is jouw plan nu, al je aandelen verkopen en volgend jaar alles weer gaan terugkopen. Of ga je nu een beperkt gedeelte verkopen en ergens volgend jaar weer terugkopen?

Ben wel benieuwd.
Ik ga denk ik zelf een beperkt gedeelte verkopen en volgend jaar weer ergens terugkopen.
Ik hou standaard ~10% van mijn portefeuille in US Treasury bonds: https://www.google.com/finance/quote/IB01:LON?window=1Y
Dat is mijn spaarpot voor grote aankopen (Ik heb een hekel aan aandelen moeten verkopen als ik een nieuwe auto wil en die dag gaat een keer komen). Misschien dat ik die ga verkopen en na 3 maanden terugkoop, maar misschien ook niet.

Mijn aandelen blijf ik vanaf, tenzij zakelijke overwegingen.
pi_215986165
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:07 schreef stinkie het volgende:

[..]
Transactiedata worden niet automatisch gerenseigneerd; saldo, dividenden etc. wel.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  dinsdag 24 december 2024 @ 17:25:58 #120
19297 stinkie
pi_215987465
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 15:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Transactiedata worden niet automatisch gerenseigneerd; saldo, dividenden etc. wel.
Saldo is de trigger.
Daarna gluren ze even bij https://bankdataretrievalportal.nl/
En daar heb ik echt alle transactiedata beschikbaar moeten stellen voor banken.
pi_215995902
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 14:58 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik hou standaard ~10% van mijn portefeuille in US Treasury bonds: https://www.google.com/finance/quote/IB01:LON?window=1Y
Dat is mijn spaarpot voor grote aankopen (Ik heb een hekel aan aandelen moeten verkopen als ik een nieuwe auto wil en die dag gaat een keer komen). Misschien dat ik die ga verkopen en na 3 maanden terugkoop, maar misschien ook niet.

Mijn aandelen blijf ik vanaf, tenzij zakelijke overwegingen.
Zijn er nog zakelijke overwegingen die je dit jaar gaat gebruiken om aandelen te verkopen?
BlaBlaBla
pi_215998542
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 17:25 schreef stinkie het volgende:

[..]
Saldo is de trigger.
Daarna gluren ze even bij https://bankdataretrievalportal.nl/
En daar heb ik echt alle transactiedata beschikbaar moeten stellen voor banken.
Klopt, maar er moet wel een trigger zijn. Als je 140.000 euro aan aandelen had en nu 160.000 euro spaargeld, dan gaat er echt niemand induiken. Vermoed ik. :+ Rabo heeft bij mij sowieso een FIU-melding gedaan, ben benieuwd of ik daar nog wat van merk. :')
  donderdag 26 december 2024 @ 15:49:54 #123
344884 monkyyy
pi_216012232
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 11:27 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Zijn er nog zakelijke overwegingen die je dit jaar gaat gebruiken om aandelen te verkopen?
Nee waarschijnlijk niet.
pi_216070867
Bij het lezen van dit nieuwsbericht moest ik toch even aan @ludovico denken. Heb jij jouw aandelen Gazpron nog? Gazpron heeft in 2023 voor het eerst deze eeuw verlies gemaakt. Het aandeel staat momenteel op het laagste niveau in 15 jaar.

Ten tijde van de coronacrisis had jij PostNL goed gezien. En achteraf had ik wel spijt dat ik je daarin niet ben gevolgd. Bij Gazpron is dat anders. Daar ben ik blij dat ik aan de zijlijn ben blijven staan.
pi_216072242
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 15:09 schreef Groepfunder het volgende:
Bij het lezen van dit nieuwsbericht moest ik toch even aan @:ludovico denken. Heb jij jouw aandelen Gazpron nog? Gazpron heeft in 2023 voor het eerst deze eeuw verlies gemaakt. Het aandeel staat momenteel op het laagste niveau in 15 jaar.

Ten tijde van de coronacrisis had jij PostNL goed gezien. En achteraf had ik wel spijt dat ik je daarin niet ben gevolgd. Bij Gazpron is dat anders. Daar ben ik blij dat ik aan de zijlijn ben blijven staan.
Heyyy,

Gazprom is bevroren. Moet maar zien of dat ooit nog loskomt. Ik had het mij niet kunnen voorstellen dat Poetin zo dom zou zijn, miscalculatie van zijn kant denk ik, qua kracht van Oekraïne. Nu is het pad naar welvaart voor de Rus flink versperd.

PostNL heeft een leiderschapscrisis. Volgens mij moeten ze die toko compleet doorlichten. Alles opnieuw inrichten. Vooral qua management en systemen.

PostNL staat nu weer gewoon mega laag.

Wat dat betreft... Over de jaren... Buy the rumour sell the news....

Bleek voor postnl, Nvidia, asml.. Die hadden de wind op redelijk voorspelbare momenten in de rug.

Nog steeds denk ik voor asml Nvidia.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216072287
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 16:02 schreef ludovico het volgende:
PostNL heeft een leiderschapscrisis. Volgens mij moeten ze die toko compleet doorlichten. Alles opnieuw inrichten. Vooral qua management en systemen.
Is die dame nou al een keer weg? Winstwaarschuwing op winstwaarschuwing, lekkere control. :')
pi_216072900
Anyhow, zo een Nordstream 2 zul je wel af moeten schrijven als die wordt opgeblazen, verlies lijkt me logisch met alles wat er is gebeurt.

Dat kan allemaal gepaard gaan met méér gasverkoop en gasbaten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216072940
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 16:04 schreef nostra het volgende:

[..]
Is die dame nou al een keer weg? Winstwaarschuwing op winstwaarschuwing, lekkere control. :')
Gewoon een goedkope zegel introduceren die op de zaterdagen bezorgd wordt ofzo. Kan toch allemaal over de gehele dag bezorgd worden door tieners die zooi, zou je denken.

Als ik in het postnl topic post (die hebben ze op Fok), lijken net communisten qua gedachtegoed daar.

Niks kan alles onmogelijk...

Als ik het goed begrijp hebben ze nog steeds een giga afzet per uur met die brieven. Dus synergie met pakketten is er nauwelijks.

Bezorgdagen minderen zou wat opleveren, maar dat is slechts qua efficiënt verdienmodel.

De invulling van hun processen is waarschijnlijk gewoon snoeihard outdated. Hetzelfde vermoed ik bij een NS.

Dat ga je niet verbeteren zonder een dominante CEO ala Musk.

Het moet echt helemaal om.
Krijg de indruk dat ze ook steeds van die matige proefballonnetjes opsteken, die dan nooit tot resultaat leiden.

[ Bericht 16% gewijzigd door ludovico op 29-12-2024 16:37:13 ]
pi_216096359
Boeing doet nog even een (letterlijke) deep dive zo tegen oudjaar aan.
pi_216096493
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 16:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Gewoon een goedkope zegel introduceren die op de zaterdagen bezorgd wordt ofzo. Kan toch allemaal over de gehele dag bezorgd worden door tieners die zooi, zou je denken.

Als ik in het postnl topic post (die hebben ze op Fok), lijken net communisten qua gedachtegoed daar.

Niks kan alles onmogelijk...

Als ik het goed begrijp hebben ze nog steeds een giga afzet per uur met die brieven. Dus synergie met pakketten is er nauwelijks.

Bezorgdagen minderen zou wat opleveren, maar dat is slechts qua efficiënt verdienmodel.

De invulling van hun processen is waarschijnlijk gewoon snoeihard outdated. Hetzelfde vermoed ik bij een NS.

Dat ga je niet verbeteren zonder een dominante CEO ala Musk.

Het moet echt helemaal om.
Krijg de indruk dat ze ook steeds van die matige proefballonnetjes opsteken, die dan nooit tot resultaat leiden.
PostNL is gewoon een extreem logge organisatie en ook vrij wereldvreemd. Hun USP waar ze wat mee kunnen is dat ze toch al (bijna) elke dag voor elke deur staan. Daar kan je wat mee. BPost is daar al veel verder in en dan hebben die nog het onnozele postcodesysteem (staat direct marketing in de weg) en drie taalgebieden die ieder een plasje moeten doen.
pi_216097816
quote:
10s.gif Op maandag 30 december 2024 16:22 schreef nostra het volgende:
Regel 4 van het beleggen:
- geen vliegmaatschappijen
- geen vliegtuigbouwers
- geen ruimtevaartbedrijven

Of was het regel 7? :P
pi_216098219
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 17:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Regel 4 van het beleggen:
- geen vliegmaatschappijen
- geen vliegtuigbouwers
- geen ruimtevaartbedrijven

Of was het regel 7? :P
Never buy airlines, was dat niet Martin Sheen in Wall Street? :) Ryanair durf ik nog wel aan, net als Southwest, maar die zijn nu gewoon goed geprijsd.
pi_216099556
Fugro koopwaardig, Patria ook, TKH ook. Maandje wachten op vrijval deposito. :)
pi_216099656
quote:
Ik vermoed dat het incident met de KLM 737 in Noorwegen en de crash van Jeju Air 737 niet aan Boeing liggen, maar het bedrijf ligt natuurlijk wel onder een vergrootglas na alle eerdere incidenten waar ze wel zelf schuldig aan waren.
  maandag 30 december 2024 @ 18:56:18 #135
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_216099755
quote:
-1.6%. Valt mee toch?
pi_216099836
quote:
7s.gif Op maandag 30 december 2024 18:56 schreef Zwansen het volgende:

[..]
-1.6%. Valt mee toch?
Oh, ik las -5% pre-market. Valt mee dan ja. Dat een Braziliaan betrouwbaarder is dan een Amerikaan levert wel wat kortsluiting op. :+
pi_216099856
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2024 18:51 schreef lyolyrc het volgende:

[..]
Ik vermoed dat het incident met de KLM 737 in Noorwegen en de crash van Jeju Air 737 niet aan Boeing liggen, maar het bedrijf ligt natuurlijk wel onder een vergrootglas na alle eerdere incidenten waar ze wel zelf schuldig aan waren.
Natuurlijk is het niet de schuld van Boeing, maar het is net als twee keer te laat komen op je werk als je al in een verbetertraject zit. 't Is niet handig.
pi_216100925
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 19:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Natuurlijk is het niet de schuld van Boeing, maar het is net als twee keer te laat komen op je werk als je al in een verbetertraject zit. 't Is niet handig.
Ik denk dat het in beide gevallen om onderhoudsgebreken gaat, aangezien de 737NG als betrouwbaar geldt. Maar de teneur is nu inderdaad "zie je wel, weer Boeing".

Meer topic gerelateerd: ik vraag me af in hoeverre automatische tradingsystemen bij zulk soort incidenten meteen aandelen gaan dumpen of shorten.
pi_216101277
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2024 19:40 schreef lyolyrc het volgende:
Meer topic gerelateerd: ik vraag me af in hoeverre automatische tradingsystemen bij zulk soort incidenten meteen aandelen gaan dumpen of shorten.
Binnen minder dan een milliseconde.
pi_216104250
Begin 2025 valt er een deposito vrij en die wil ik in een aantal individuele aandelen stoppen. Ik heb al (lang) meerdere aandelen en ETF's. Mijn lijstje nieuwe aankopen heb ik voorlopig staan op:

-Besi
-Basic Fit
-TKH
-Heineken
-Evolution

Waarbij ik voor de bovenste twee voor een iets grotere positie kies dan de onderste drie. Evolution twijfel ik over of ik dit uberhaupt wil, door de grote onrust in Georgie. Ik ben benieuwd hoe jullie naar dit lijstje kijken :)
pi_216110155
Ik overweeg deze van van Eck. Wat is jullie mening er over? Ik kies er vooral voor wegens dividend.
pi_216110700
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 00:02 schreef investeerdertje het volgende:
Ik overweeg deze van van Eck. Wat is jullie mening er over? Ik kies er vooral voor wegens dividend.
Hoge kosten, relatief.
Weet ook niet hoe het incl. dividend rendeert t.o.v. S&P500, mss weegt het niet op.
pi_216113806
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 00:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoge kosten, relatief.
Weet ook niet hoe het incl. dividend rendeert t.o.v. S&P500, mss weegt het niet op.
Ik ben wel juist op zoek naar dividend gevende, weet je toevallig een alternatief?
pi_216114372
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 00:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoge kosten, relatief.
Vind je? 0,38%. Dat is veel lager dan van bijvoorbeeld iShares MSCI Europe Quality Dividend ESG UCITS ETF (0,55%), die ik in portefeuille heb. En ook lager dan bij iShares STOXX Global Select Dividend 100 UCITS ETF (DE) (0,46%), die ik ook in portefeuille heb. Gemak kost geld. De ETF is duidelijk gericht op beleggers die een dividendrendement zoeken. Ik vind het daarin geen rare keuze.
pi_216114455
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 10:09 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Vind je? 0,38%. Dat is veel lager dan van bijvoorbeeld iShares MSCI Europe Quality Dividend ESG UCITS ETF (0,55%), die ik in portefeuille heb. En ook lager dan bij iShares STOXX Global Select Dividend 100 UCITS ETF (DE) (0,46%), die ik ook in portefeuille heb. Gemak kost geld. De ETF is duidelijk gericht op beleggers die een dividendrendement zoeken. Ik vind het daarin geen rare keuze.
Hij vroeg mijn mening er over, die gaf ik ;)

Voor m'n Vanguard S&P500 ETF (IE00B3XXRP09) betaal ik 0,07% per jaar dus ja, ik vind het hoge kosten.
Dat rendement lever je sowieso al in.

Ik heb ze even naast elkaar gezet, ook op rendement.
Je pakt wel dividend maar je laat rendement liggen.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 31-12-2024 10:31:13 ]
  dinsdag 31 december 2024 @ 11:03:52 #146
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_216115400
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Voor m'n Vanguard S&P500 ETF (IE00B3XXRP09) betaal ik 0,07% per jaar dus ja, ik vind het hoge kosten.

[ afbeelding ]
Dat is nu eenmaal de kern van dividendaandelen. Die renderen niet op groei. Want de betreffende bedrijven keren een groot deel van de winst uit aan dividend ipv. investeren in groei en R&D. Niet voor niets dat sectoren die ingeslapen zijn/krimpen, vaak relatief veel dividend uitkeren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216116190
quote:

[..]

[ afbeelding ]
True, maar daarmee krijg je niet perse een passief inkomen.
pi_216116441
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 11:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
True, maar daarmee krijg je niet perse een passief inkomen.
Je kan ook een stuk in crowdfunding gooien.
pi_216116902
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Je kan ook een stuk in crowdfunding gooien.
Al. Maar ervaar ik toch als meer risico.
pi_216117519
quote:

[..]
Dat recht ontzeg ik je ook niet. :) Ik denk alleen dat je appels met peren vergelijkt.
pi_216118294
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:57 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Dat recht ontzeg ik je ook niet. :) Ik denk alleen dat je appels met peren vergelijkt.
Toch blijft het gek, die hoge kosten, die S&P500 ETF betaalt ook (een mager) dividend, dus daar kan het niet in zitten.

Ik vind het zonde, het is toch bijna 10% van je dividend dat opgaat aan kosten.

Daarnaast is dividend wel leuk, maar als je qua rendement zoveel inlevert wordt het bijna interessanter om gewoon af en toe een paar ETF's te verkopen ipv dividend te vangen, denk ik dan.

Maar ik heb zelf in REIT's gezeten, dus ik ben ook niet vies van wat (drie-)maandelijkse uitkeringen en qua rendement kwam dat ook niet in de buurt. Het is wel een diversificatie t.o.v. S&P500 omdat er vastgoed in zit dat soms weer anders reageert op crisis en rente dan de meeste aandelen.
pi_216118568
Wees wat dat betreft blij dat je niet in België woont met hun Reynders taks, plus een aankooptaks, plus 30% dividendbelasting.
pi_216119372
Was helemaal langs me heen gegaan dat fbi's niet meer bestaan vanaf morgen. Voor vastgoed valt dat gelukkig te omzeilen door een open cv op te zetten, hoef je ook geen dividendbelasting meer te betalen. Alleen zijn ze niet meer onderhands te verkopen.
pi_216119742
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:54 schreef nostra het volgende:
Wees wat dat betreft blij dat je niet in België woont met hun Reynders taks, plus een aankooptaks, plus 30% dividendbelasting.
Zeker! Ik vind beleggen voor het inkomen (dividend) eerlijk gezegd wel rustgevend. Het maakt minder uit wat de koers van een aandeel doet, zolang het bedrijf maar een (liefst stijgend) dividend blijft uitbetalen. Nu zit ik nog in de opbouwfase. Maar tegen de tijd dat ik met pensioen ben, hoop ik allemaal leuke extra dingen in het leven te kunnen betalen van mijn dividenden. Bijkomend voordeel: je eet je portefeuille niet langzaam op (want je verkoopt geen aandelen). Qua rendement laat ik daardoor mogelijk wel wat liggen. Toch heb ik over 2024 17,47% rendement. Daar had ik op 31 december 2023 graag voor getekend. En met de coronacrisis heb ik wel gemerkt dat te offensief beleggen heel slecht voor mijn nachtrust is.

Omdat ik vorig jaar nog op zoek was naar een woning, heb ik op 27 december 2023 allemaal aandelen verkocht. Hoe deden die het?
SPOILER: Soms zit het mee. En soms zit het tegen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216120578
Uiteindelijk is het belangrijkst met beleggen dat je je comfortabel voelt bij wat je hebt.

En dan heb je nog meningen, heel veel meningen ;)
pi_216120855
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 15:06 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Zeker! Ik vind beleggen voor het inkomen (dividend) eerlijk gezegd wel rustgevend. Het maakt minder uit wat de koers van een aandeel doet, zolang het bedrijf maar een (liefst stijgend) dividend blijft uitbetalen. Nu zit ik nog in de opbouwfase. Maar tegen de tijd dat ik met pensioen ben, hoop ik allemaal leuke extra dingen in het leven te kunnen betalen van mijn dividenden. Bijkomend voordeel: je eet je portefeuille niet langzaam op (want je verkoopt geen aandelen). Qua rendement laat ik daardoor mogelijk wel wat liggen. Toch heb ik over 2024 17,47% rendement. Daar had ik op 31 december 2023 graag voor getekend. En met de coronacrisis heb ik wel gemerkt dat te offensief beleggen heel slecht voor mijn nachtrust is.

Omdat ik vorig jaar nog op zoek was naar een woning, heb ik op 27 december 2023 allemaal aandelen verkocht. Hoe deden die het?
Klinkt als weloverwogen keuzes, klinkt goed.
Ben wel benieuwd hoe je, met de kennis van nu, naar je oude portefeuille kijkt. Zou je dingen anders doen?
pi_216121510
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 15:06 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Maar 17,4% is natuurlijk ruim onder de wereldwijde benchmark, ik heb domweg iedere maand X bedrag belegd in NT World en heb een rendement van 25,6%.
Dat heeft niks met geluk te maken, het is bewezen dat passief beleggen veel efficiënter is. Overigens zitten in bovengenoemd fonds ook dividend aandelen.

Verder als je er lol in hebt gehad is dat natuurlijk ook heel fijn, dat is niet uit te meten in geld.
pi_216124354
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 15:50 schreef eenjongen... het volgende:
Ben wel benieuwd hoe je, met de kennis van nu, naar je oude portefeuille kijkt. Zou je dingen anders doen?
Tijdens de coronapandemie merkte ik, dat ik te veel risico had genomen. Ik lag 's nachts wakker van de gedaalde aandelenkoersen. Terwijl ik had belegd met geld dat ik niet nodig had. Toen heb ik besloten meer (en gespreid) in ETFs te gaan beleggen en de focus nog meer te leggen op het verwerven van passief inkomen.
In december 2023 heb ik mijn portefeuille opnieuw getrimd. Ik wilde een huis kopen en zag in een berekening van mijn hypotheekadviseur wat ¤10.000,- lenen in 30 jaar kost. De hypotheekrente was rond de 4%. Toen dacht ik: als een aandeel in mijn portefeuille niet gegarandeerd 4% maakt (dividend op koers), dan moet ik het verkopen. Dat heb ik toen gedaan. Ja, ik ben rendement misgelopen. Maar ik wist wel heel goed hoeveel eigen geld ik kon inbrengen. En dat is les twee: creëer rust.

quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2024 16:23 schreef Sport_Life het volgende:
Maar 17,4% is natuurlijk ruim onder de wereldwijde benchmark, ik heb domweg iedere maand X bedrag belegd in NT World en heb een rendement van 25,6%.
Dat is een heel mooi rendement. De MSCI World Index is in dit jaar van 14.558,16 naar 17.402,68 gegaan (+19,54%). Dat is inderdaad een beter rendement. Maar dividendaandelen zijn meestal defensief. En defensieve aandelen stijgen nu eenmaal niet zo hard. Maar ze dalen vaak ook minder hard. Ze zijn saai en stabiel. En daar voel ik mij comfortabel bij. Van het dividend dat ik ontvang, kan ik op termijn ook (een ETF in) groeiaandelen kopen. Maar bovenal wil ik het saai en stabiel houden.
pi_216131604
Allemaal een heel gelukkig en gezond 2025 toegewenst. Met mooie beleggingsresultaten!
  woensdag 1 januari 2025 @ 11:51:42 #160
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216133033
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:54 schreef nostra het volgende:
Wat een gedrocht van een taks is dat zeg.
Ben na 3 minuten gestopt met lezen.

Dit is toch praktisch niet uitvoerbaar?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_216140045
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 21:26 schreef eenjongen... het volgende:
Begin 2025 valt er een deposito vrij en die wil ik in een aantal individuele aandelen stoppen. Ik heb al (lang) meerdere aandelen en ETF's. Mijn lijstje nieuwe aankopen heb ik voorlopig staan op:

-Besi
-Basic Fit
-TKH
-Heineken
-Evolution

Waarbij ik voor de bovenste twee voor een iets grotere positie kies dan de onderste drie. Evolution twijfel ik over of ik dit uberhaupt wil, door de grote onrust in Georgie. Ik ben benieuwd hoe jullie naar dit lijstje kijken :)
Ik zou focussen op de bovenste 3. Heineken verwacht ik dat nog wel even vlak is. Geen groei aandeel, dividend is ook niet supergoed. Evolution zou ik zelf niet in willen zitten, maar dat is vooral omdat ik niet in de gokmarkt zou willen investeren.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 19:54:02 #162
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216163772
Beurzen zijn weer lekker wispelturig zeg. Tesla van -6% gisteren, naar +6% vandaag. Ik heb er nog wat geschreven op lopen (in beide richtingen), dus wat mij betreft prima als per saldo de koers niks doet de komende maanden.

Ik zit te kijken naar VIVENDI.. Na weer een reeks afsplitsingen is er niet veel van over en is de beurskoers nu 2,5 euro. Belangrijkste holding is nu de 10% in UMG. In theorie is de tent tot meer dan 2x zoveel waard.

https://ch-zonebourse-com(...)hl=fr&_x_tr_pto=wapp

[ Bericht 4% gewijzigd door JimmyJames op 03-01-2025 22:02:30 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 4 januari 2025 @ 12:06:42 #163
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216171043
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216194555
Wow, chippers waren vandaag wel erg lekker bezig. Is voor mij lange termijn, maar een dag flinke winst voelt altijd goed.
pi_216194616
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 19:54 schreef JimmyJames het volgende:
In theorie is de tent tot meer dan 2x zoveel waard.
Holdingdiscount ten gelde maken is alleen vers twee. Zie HAL wat echt een koopje is en alle Belgische Ackermansen c.s. en die idioot grote Japanse conglomeraten.

Oh, en Prosus en Exor die allebei mogen oprotten uit de AEX, ga lekker ergens anders 200 miljoen p.a. pakken omdat je 1 geniale koop hebt gedaan.
  maandag 6 januari 2025 @ 20:56:20 #166
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216195424
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 20:50 schreef Bucketlist het volgende:

[..]
Ik zou focussen op de bovenste 3. Heineken verwacht ik dat nog wel even vlak is. Geen groei aandeel, dividend is ook niet supergoed. Evolution zou ik zelf niet in willen zitten, maar dat is vooral omdat ik niet in de gokmarkt zou willen investeren.
Heineken ben ik ook niet enthousiast over. Pils, maar premium? Premium zijn de speciaalbieren van de kleinere brouwerijen. Pils is gewoon een bulkproduct aan het worden, zover mensen dit nog massaal drinken.
Ik weet nog wel de jaren 80, 90. Toen mensen echt de hele avond pils uit een kratje dronken. Wie doet dat dan nog behalve studenten en tokkies.?
The End Times are wild
pi_216264287
Kopen jullie dollar aandelen op de Giro met Autofx aan of uit? Dus, houden jullie bij de Giro wel of geen dollar rekening aan? :)
BlaBlaBla
pi_216270505
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 11:12 schreef Soldier2000 het volgende:
Kopen jullie dollar aandelen op de Giro met Autofx aan of uit? Dus, houden jullie bij de Giro wel of geen dollar rekening aan? :)
Ik zit niet bij De Giro. Maar als je dividend verwacht te ontvangen uit de USA en/of vaker aandelen aan- of verkoopt in de USA, lijkt een dollarrekening mij de voordeligere keuze.
  zondag 12 januari 2025 @ 19:49:21 #169
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_216271317
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 20:23 schreef Bucketlist het volgende:
Wow, chippers waren vandaag wel erg lekker bezig. Is voor mij lange termijn, maar een dag flinke winst voelt altijd goed.
Een goede dag zegt echt helemaal niks.
pindazakje
pi_216271882
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 11:12 schreef Soldier2000 het volgende:
Ga gewoon naar saxobank
dat is fusie tussen binckbank en saxo

dan krijg je diverse platformen zoals de sazortrader ook er bij

allemaal wat professioneler
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_216307955
Even een vraagje namens een vriend (dit klinkt altijd zo stom, maar in dit geval is het echt zo :D). Hij wil graag beginnen met beleggen in ETF's bij DeGiro. Echter is zijn startkapitaal/maandelijkse inleg niet zo ontzettend hoog. De ETF die hij graag wil kopen is al behoorlijk aan de prijs en ik zie dat je bij DeGiro geen fracties van een ETF kunt kopen.

Misschien een heel stomme vraag: maar is er een manier om hiermee om te gaan? Hoe doen andere mensen dit?
pi_216308014
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 14:06 schreef Solispolar het volgende:
Even een vraagje namens een vriend (dit klinkt altijd zo stom, maar in dit geval is het echt zo :D). Hij wil graag beginnen met beleggen in ETF's bij DeGiro. Echter is zijn startkapitaal/maandelijkse inleg niet zo ontzettend hoog. De ETF die hij graag wil kopen is al behoorlijk aan de prijs en ik zie dat je bij DeGiro geen fracties van een ETF kunt kopen.

Misschien een heel stomme vraag: maar is er een manier om hiermee om te gaan? Hoe doen andere mensen dit?
Je hoeft natuurlijk niet maandelijks in te leggen, dat kan ook 1x per 2 of 3 maand of desnoods 2x per jaar.

Langer doorsparen en minder vaak die ETF kopen, dus de interval tussen aankopen vergroten, kan een optie zijn. En wat overblijft laat je gewoon staan tot de volgende aankoop.

Of een andere ETF zoeken in ongeveer dezelfde aandelen / sector, zo had ik bijvoorbeeld tot voor kort een S&P500 ESG ETF van rond de $7 per stuk.
Die is nu weg ivm reservering voor aanschaf woning in 2025 maar dat doet niet ter zake natuurlijk.

Volgens mij was dat deze:
https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE000R9FA4A0
pi_216308023
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 14:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Langer doorsparen en minder vaak die ETF kopen, dus de interval tussen aankopen vergroten, kan een optie zijn. En wat overblijft laat je gewoon staan tot de volgende aankoop.

Of een andere ETF zoeken in ongeveer dezelfde aandelen / sector, zo had ik bijvoorbeeld tot voor kort een S&P500 ESG ETF van rond de $7 per stuk.
Die is nu weg ivm reservering voor aanschaf woning in 2025 maar dat doet niet ter zake natuurlijk.

Volgens mij was dat deze:
https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE000R9FA4A0
Ah top. Ik ga eens even kijken. Probeer hem een beetje te begeleiden in zijn eerste stappen met het beetje kennis wat ik heb. Bedankt :)
pi_216309041
.

[ Bericht 99% gewijzigd door plesner op 15-01-2025 16:08:55 ]
pi_216309045
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 14:06 schreef Solispolar het volgende:

Een andere broker zoeken die fractionele aandelen aanbiedt (zijn er genoeg ook een aantal die een stuk goedkoper zijn en niet aan verplichte share lending doen)
pi_216320064
Wat blijft de beurs toch positief, iedere keer als het rood aanbreekt komt er toch weer een positief cijfer uit de USA en schieten we terug in het groen.
BlaBlaBla
pi_216337846
Vroegah was er een apart topic voor films en documentaires over finance. Ik kan het niet terug vinden, dus even hier:

Kerviel : Un trader, 50 milliards (TV Mini Series 2024– ) - Reference View - IMDb

Mini-serie over de 2007/2008 trading desk fraude die Société Générale 4,9 miljard euro kostte. De serie onderzoekt of het niet meer een 'rogue trader' zaak is, ipv fraude en wie er aan meewerkte of vanaf wist. De betreffende trader, Jérôme Kerviel, wordt uitgebreid geinterviewd evenals de meeste andere hoofdpersonen. De eerste twee afleveringen gaan over het traden door Kerviel, de laatste twee over de juridische en politieke gevolgen.

Zo'n 17 jaar later hebben de betrokkenen afstand kunnen nemen van de affaire en dit levert interessante analyses op. Het begin van aflevering 1 is uiterst verwarrend en ik dacht even dat de documentaire makers niets van finance af weten, maar dan springen ze een paar jaar terug en wordt het verhaal wel duidelijk opgebouwd.
pi_216402755
Het rendementspercentage voor box 3 in 2026 is bekend geworden. Het forfaitaire rendement voor de categorie “overige bezittingen” stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%.

Lekker hoor
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_216402980
Dat is fors… en allemaal papieren winst zolang je niets verkoopt. Wat dat betreft is capital gains tax uit VS simpeler lijkt me, betalen als je verkoopt. Alleen nadelig als je dikke winst pakt (maar wel eerlijk).
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_216417936
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 15:12 schreef Steven184 het volgende:
Het rendementspercentage voor box 3 in 2026 is bekend geworden. Het forfaitaire rendement voor de categorie “overige bezittingen” stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%.

Lekker hoor
Is dat het tarief wat je in 2026 betaald over de aanslag van 2025?

Of betaal je dat in 2027 over belastingjaar 2026?
pi_216417943
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 10:56 schreef Soldier2000 het volgende:
Volgt er hier iemand Nebius? Nieuw AI bedrijfje.
Vandaag aangekocht, ben benieuwd! :Y
pi_216417999
quote:

In plaats van dat je denkt: 'laat ik eens naar de rechter luisteren en kijken hoe ik redelijk hef', druk je gewoon vol het gaspedaal in. Ik stuur wel een briefje dat ik autonoom ben.
pi_216418080
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 20:56 schreef LXIV het volgende:

[..]
Heineken ben ik ook niet enthousiast over. Pils, maar premium? Premium zijn de speciaalbieren van de kleinere brouwerijen. Pils is gewoon een bulkproduct aan het worden, zover mensen dit nog massaal drinken.
Ik weet nog wel de jaren 80, 90. Toen mensen echt de hele avond pils uit een kratje dronken. Wie doet dat dan nog behalve studenten en tokkies.?
Heineken is dan ook gewoon puur branding. Dat is ook gelijk pure waarde. Maar ik zou de aandelen ook nooit kopen. Heb wel wat aandelen in van de kleine brouwerijtjes, Jopen bijvoorbeeld. Maar daar ga je verder ook niet rijk van worden.
pi_216418094
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 03:01 schreef jaco het volgende:
Vroegah was er een apart topic voor films en documentaires over finance. Ik kan het niet terug vinden, dus even hier:

Kerviel : Un trader, 50 milliards (TV Mini Series 2024– ) - Reference View - IMDb

Mini-serie over de 2007/2008 trading desk fraude die Société Générale 4,9 miljard euro kostte. De serie onderzoekt of het niet meer een 'rogue trader' zaak is, ipv fraude en wie er aan meewerkte of vanaf wist. De betreffende trader, Jérôme Kerviel, wordt uitgebreid geinterviewd evenals de meeste andere hoofdpersonen. De eerste twee afleveringen gaan over het traden door Kerviel, de laatste twee over de juridische en politieke gevolgen.

Zo'n 17 jaar later hebben de betrokkenen afstand kunnen nemen van de affaire en dit levert interessante analyses op. Het begin van aflevering 1 is uiterst verwarrend en ik dacht even dat de documentaire makers niets van finance af weten, maar dan springen ze een paar jaar terug en wordt het verhaal wel duidelijk opgebouwd.
Super interessant!
  zaterdag 25 januari 2025 @ 01:23:10 #185
344884 monkyyy
pi_216420846
quote:

Lekker hoor
Nu hopen dat dit kabinet valt voor de lente.
pi_216421648
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:00 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Is dat het tarief wat je in 2026 betaald over de aanslag van 2025?

Of betaal je dat in 2027 over belastingjaar 2026?
Voor=over
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:05 schreef nostra het volgende:

[..]
In plaats van dat je denkt: 'laat ik eens naar de rechter luisteren en kijken hoe ik redelijk hef', druk je gewoon vol het gaspedaal in. Ik stuur wel een briefje dat ik autonoom ben.
Ik snap nog steeds niet dat we gewoon iets invoeren op transactiebasis.
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 01:23 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ondanks dat ik dat niet erg zou vinden, denk je dat het beter wordt met ander kabinet?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_216422825
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 01:23 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Bij een mogelijk links kabinet zal het tarief waarschijnlijk nog hoger uitvallen, die hebben helemaal niets op met beleggers. Die denken dat het alleen miljonairs zijn, zich niet goed realiserende dat er ook een grote groep mensen beleggen met minder vermogen.
pi_216422884
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:19 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Bij een mogelijk links kabinet zal het tarief waarschijnlijk nog hoger uitvallen, die hebben helemaal niets op met beleggers. Die denken dat het alleen miljonairs zijn, zich niet goed realiserende dat er ook een grote groep mensen beleggen met minder vermogen.
Voorlopig was het laatste linkse / links geleide kabinet er tot 2002.

Waar we nu zijn is te danken aan rechtse kabinetten.
pi_216422903
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:19 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Ik verwacht dat een links kabinet met iets van een constructie zal komen dat beleggingen tot 500.000 euro lager belast worden en daarboven hoger.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 14:42:50 #190
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_216425414
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:00 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Vandaag aangekocht, ben benieuwd! :Y
Ook enkele maanden in het bezit. Niet echt een nieuw bedrijf, maar het Westerse deel van Yandex (wat nog altijd superwerkt als je wat wilt in Rusland) en nu vol de focus op met name data centers.

Met de bruidsschat van de 'verkoop' van het Russische deel zijn ze nu hard data centers aan het opbouwen en de ARR lijkt behoorlijk te stijgen, dus ik verwacht wel flink stijgende cashflows over de volgende jaren.

Daarnaast is Petershill nog altijd goed bezig. Ze hebben net een GP stake verkocht voor meer dan 60% boven NAV. Waarvan ze een gedeelte ook weer teruggeven aan de investering via een volgende special divvy. Terwijl de vorige special divvy nog in november was.

Burford maakt ook progressie met hun zaak tegen Argentinië. De Argentijnen gaan nu na bevel van de Amerikaanse rechtbank informatie over hun overzeese goudreserves van hun centrale bank vrijgeven. Dat maakt potentiele beslaglegging een stap waarschijnlijker.

[ Bericht 11% gewijzigd door flyguy op 25-01-2025 14:53:09 ]
The more debt, the better
pi_216427836
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 14:42 schreef flyguy het volgende:

[..]
Ook enkele maanden in het bezit. Niet echt een nieuw bedrijf, maar het Westerse deel van Yandex (wat nog altijd superwerkt als je wat wilt in Rusland) en nu vol de focus op met name data centers.

Met de bruidsschat van de 'verkoop' van het Russische deel zijn ze nu hard data centers aan het opbouwen en de ARR lijkt behoorlijk te stijgen, dus ik verwacht wel flink stijgende cashflows over de volgende jaren.

Daarnaast is Petershill nog altijd goed bezig. Ze hebben net een GP stake verkocht voor meer dan 60% boven NAV. Waarvan ze een gedeelte ook weer teruggeven aan de investering via een volgende special divvy. Terwijl de vorige special divvy nog in november was.

Burford maakt ook progressie met hun zaak tegen Argentinië. De Argentijnen gaan nu na bevel van de Amerikaanse rechtbank informatie over hun overzeese goudreserves van hun centrale bank vrijgeven. Dat maakt potentiele beslaglegging een stap waarschijnlijker.
Dan heb je al een mooi rendement gemaakt.
Ben benieuwd hoeveel er nog bij kan. Het aandeel lijkt nog niet veel bekendheid te hebben.
pi_216437482
Niet heel diepgaand ofzo maar ik zat laatst te denken, passief inleggen is eigenlijk gewoon een piramidespel? Met het steeds populairder worden van oa ETFs legt iedereen gewoon geld in ongeacht de resultaten van specifieke bedrijven en stijgt alles kunstmatig.
pi_216437541
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:06 schreef BEFEM het volgende:
Niet heel diepgaand ofzo maar ik zat laatst te denken, passief inleggen is eigenlijk gewoon een piramidespel? Met het steeds populairder worden van oa ETFs legt iedereen gewoon geld in ongeacht de resultaten van specifieke bedrijven en stijgt alles kunstmatig.
Niet echt. Zo een ETF is niet een mandje aandelen dat tot het einde der tijden ongewijzigd blijft. Zie het als een thematisch managed fund.
pi_216437616
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:10 schreef recursief het volgende:

[..]
Niet echt. Zo een ETF is niet een mandje aandelen dat tot het einde der tijden ongewijzigd blijft. Zie het als een thematisch managed fund.
Maar de S&P500 etf, als voorbeeld, zijn gewoon alle bedrijven. Tot iets uit de index gegooid wordt maar dat staat er los van.

Het is natuurlijk ook niet voor niks dat bedrijven altijd een koerssprong maken als ze in een 'grotere' index terecht komen.
pi_216437900
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:16 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Maar de S&P500 etf, als voorbeeld, zijn gewoon alle bedrijven. Tot iets uit de index gegooid wordt maar dat staat er los van.

Het is natuurlijk ook niet voor niks dat bedrijven altijd een koerssprong maken als ze in een 'grotere' index terecht komen.
Maar als de bedrijven in die index slecht presteren dan gaat de koers van de indexfondsen ook omlaag. In theorie zou de koers van een S&P500 ETF kunnen ontkoppelen van de S&P index, maar dat zou heel vreemd zijn.
pi_216438400
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Maar als de bedrijven in die index slecht presteren dan gaat de koers van de indexfondsen ook omlaag. In theorie zou de koers van een S&P500 ETF kunnen ontkoppelen van de S&P index, maar dat zou heel vreemd zijn.
Het nadeel van een ETF is natuurlijk wel dat je blind inlegt, zonder naar de onderliggende waarde te kijken. Ik heb geïnvesteerd in duizenden bedrijven, zonder ook maar een seconde onderzoek gedaan te hebben naar die bedrijven. Ik investeer via een ETF in Tesla omdat de rest van de wereld ook investeert in Tesla.
pi_216438477
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:08 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het nadeel van een ETF is natuurlijk wel dat je blind inlegt, zonder naar de onderliggende waarde te kijken. Ik heb geïnvesteerd in duizenden bedrijven, zonder ook maar een seconde onderzoek gedaan te hebben naar die bedrijven. Ik investeer via een ETF in Tesla omdat de rest van de wereld ook investeert in Tesla.
Het voordeel van de meeste ETF's is nou juist dat je makkelijk kan spreiden zonder dat je uitgebreid onderzoek hoeft te doen.
pi_216438480
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:08 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
daar is het rendement ook naar, wat met een s&p500 etf verder prima is (voor de 0 moeite)
  zondag 26 januari 2025 @ 15:44:11 #199
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_216438754
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:15 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
daar is het rendement ook naar, wat met een s&p500 etf verder prima is (voor de 0 moeite)
Risico is ook relatief laag natuurlijk. :P
pi_216438763
quote:
7s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:44 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Risico is ook relatief laag natuurlijk. :P
Zeker als er er voor de lange termijn inzit idd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')