abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 januari 2025 @ 11:46:56 #226
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_216448043
Bloedbad
pi_216448076
Ik las weken geleden al over DeepSeek. Toen gebeurde er niks op de beurs en nu is iedereen opeens in paniek?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  maandag 27 januari 2025 @ 12:01:34 #228
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216448210
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:50 schreef recursief het volgende:
Ik las weken geleden al over DeepSeek. Toen gebeurde er niks op de beurs en nu is iedereen opeens in paniek?
Klopt ja.. ik dacht vanmorgen toen ik de futures zag dat het wel met Colombie en tarieven te maken zou hebben.

Straks maar even een plukje qqq kopen.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 27 januari 2025 @ 12:08:47 #229
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216448274
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:50 schreef recursief het volgende:
Het besef dat de investeringen in AI minder gigantisch hoeven te zijn. Natuurlijk kan openAI ook zijn modellen efficienter gaan maken. DeepSeek laat zien dat het mogelijk is.
Maar dan nog denk ik dat je je modellen zo slim mogelijk gaat maken, dus toch de snelste chips wil hebben. Want DeepSeek op oudere chips is dan misschien wel goed, maar DeepSeek op nieuwe chips is nog beter.
The End Times are wild
pi_216448292
Punt is dat vc nu denkt dat ze teveel betaald hebben voor hun stake in allerlei AI-bedrijven en bang zijn dat ze dat nooit gaan terugverdienen.
  maandag 27 januari 2025 @ 12:13:11 #231
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216448320
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 12:10 schreef recursief het volgende:
Punt is dat vc nu denkt dat ze teveel betaald hebben voor hun stake in allerlei AI-bedrijven en bang zijn dat ze dat nooit gaan terugverdienen.
Dat zou wel kunnen, maar dat is eenmalig..

Uiteindelijk is vooruitgang nooit nadelig voor de economie. Over 2 jaar komt een Amerikaans bedrijf weer met een doorbraak. Dat chips iedere 2, 3 jaar half zo goedkoop werden heeft ook geen windeieren gelegd en is ook niet in het nadeel van chipbedrijven geweest.
The End Times are wild
  maandag 27 januari 2025 @ 12:44:01 #232
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_216448654
Op zich is het ook niet negatief voor bijv meta als ze minder aan capex hoeven uit te geven.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 27 januari 2025 @ 12:47:01 #233
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216448690
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 12:44 schreef JimmyJames het volgende:
Op zich is het ook niet negatief voor bijv meta als ze minder aan capex hoeven uit te geven.
Inderdaad voor Microsoft ook niet. Eigenlijk is het voor dat soort bedrijven alleen maar gunstiger als het goedkoper kan.
The End Times are wild
pi_216448867
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 12:08 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het besef dat de investeringen in AI minder gigantisch hoeven te zijn. Natuurlijk kan openAI ook zijn modellen efficienter gaan maken. DeepSeek laat zien dat het mogelijk is.
Maar dan nog denk ik dat je je modellen zo slim mogelijk gaat maken, dus toch de snelste chips wil hebben. Want DeepSeek op oudere chips is dan misschien wel goed, maar DeepSeek op nieuwe chips is nog beter.
Dit is niet correct, Deepseek heeft een bestaand model genomen en dat uitgebreid, dit is vrij normaal in de wereld van AI zeker wat betreft Taal en Beeld modellen, om een voorbeeld te geven ik kan een AI beeld model trainen op jouw gezicht, op mijn simpele video kaart kan ik dat in een paar uurtjes doen, vervolgens heb ik een extra bestandje van 16 MB en kan ik het direct gebruiken.

Daarnaast is er een verschil tussen het trainen van een model, en het draaien van een model, je kunt wel goedkoop trainen, het draaien kost je nog steeds een hoop GPU's.

Voor de investeerders hier, en zeker wat betreft NVIDIA: Buy the dip.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216448903

Belooft weer veel goeds
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_216448919
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:51 schreef BEFEM het volgende:

[..]
En als er geen ETFs waren in de S&P500 dan was het aandeel nog lager geweest. Dat is mijn punt.
Je hebt denk ik gelijk dat ETFs tot overwaarderingen leidt. Verschillende markt commentatoren wijzen daarop. Fondsbelegger Terry Smith legt het goed uit in zijn laatste jaarverslag: https://www.fundsmith.eu/(...)-to-shareholders.pdf (Link naar PDF, ETF verhaal vanaf pagina 9)

De term piramidespel is denk ik te dramatisch. Een piramidespel wordt bewust opgezet om deelnemers op te lichten. De oplichters investeren de ingelegde bedragen niet of nauwelijks. Een inleg in een ETF gaat uiteraard wel naar een investering in een daadwerkelijk bedrijf. Bij een piramidespel gaan de inleg cashflows van later instappende deelnemers naar de cash rendementen van eerder ingestapte deelnemers. Bij een ETF komen de cash rendementen van alle deelnemers uit bedrijfsmatige activiteiten van de ETF aandelen in de vorm van dividend. (Je kunt hooguit stellen dat de koersverhoging van deze aandelen deels het gevolg is van nieuwe instappers, maar dat is geen cashflow).

Al met al vind ik de verschillen tussen een ETF en een piramidespel te groot om de vergelijking te maken.

Als je trouwens bang bent voor het effect van een 'ETF collapse' op je aandeel, dan raad ik aan om de samenstelling van de aandeelhouders basis van dat bedrijf te checken. Hier zijn verschillende sites voor. Als een groot percentage in handen is van ETF aanbieders dan is dat inderdaad een punt van zorg imho. Via grote open-ended beleggingsfondsen kan trouwens hetzelfde effect optreden.
pi_216448949
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:05 schreef ThePlaneteer het volgende:
[ afbeelding ]

Belooft weer veel goeds
Dat is API filtering, als je het model zelf draait heb je daar geen last van.
pi_216448959
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:00 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dit is niet correct, Deepseek heeft een bestaand model genomen en dat uitgebreid, dit is vrij normaal in de wereld van AI zeker wat betreft Taal en Beeld modellen, om een voorbeeld te geven ik kan een AI beeld model trainen op jouw gezicht, op mijn simpele video kaart kan ik dat in een paar uurtjes doen, vervolgens heb ik een extra bestandje van 16 MB en kan ik het direct gebruiken.

Daarnaast is er een verschil tussen het trainen van een model, en het draaien van een model, je kunt wel goedkoop trainen, het draaien kost je nog steeds een hoop GPU's.

De meeste modellen kun je prima lokaal draaien zonder speciale hardware.
  maandag 27 januari 2025 @ 13:10:42 #239
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_216448966
Is er na die $100 miljard aan capex al een killer app ontwikkeld? Ik heb het gevoel dat het niet echt veel verder komt dan wat chat/image modelletjes waar ze een maandelijkse subscription voor gaan vragen en binnen no-time alweer ingehaald is door een concurrent.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_216448972
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:09 schreef recursief het volgende:

[..]
De meeste modellen kun je prima lokaal draaien zonder speciale hardware.
Veel succes, zonder GPU.
pi_216448978
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:10 schreef monkyyy het volgende:
Is er na die $100 miljard aan capex al een killer app ontwikkeld? Ik heb het gevoel dat het niet echt veel verder komt dan wat chat/image modelletjes waar ze een maandelijkse subscription voor gaan vragen en binnen no-time alweer ingehaald is door een concurrent.
LOL, wat doe je voor werk, dat je dat vraagt?
pi_216448991
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:11 schreef raptorix het volgende:

[..]
Veel succes, zonder GPU.
Ik heb modellen op mijn telefoon draaien.
pi_216449021
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:13 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik heb modellen op mijn telefoon draaien.
En wat voor telefoon is dat?
pi_216449052
ASML en de Nederlandse overheden volgen braaf de aanwijzingen van de VS op tot het boycotten van Chinese klanten. Dit betekent dat China de productie van chips dusdanig moet reorganiseren dat ASML er geen deel meer vanuit maakt. Stel nu dat de komende jaren de Chinese chipsector zich veel sneller ontwikkelt dan de Amerikaanse. China zal ASML en cs dan hoogstwaarschijnlijk niet uitnodigen om daar alsnog deel vanuit te maken.

Is het potentieel geen blunder van jewelste om aan het handje van de VS te blijven lopen vanuit financieel oogpunt?
pi_216449074
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:14 schreef raptorix het volgende:

[..]
En wat voor telefoon is dat?
iPhone. Ik zeg niet dat alle modellen daar op kunnen draaien, maar vooral de niet gegeneraliseerde modellen draaien prima lokaal.

Ik heb hier een NVIDIA Jetson AGX ORIN staan. Dat bedoel ik met speciale hardware. Die draait 275 TOPS. Dat heb je voor verreweg de meeste modellen helemaal niet nodig om ze te draaien. Om te trainen is het wel lekker.
  maandag 27 januari 2025 @ 13:20:47 #246
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_216449089
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:06 schreef jaco het volgende:

[..]
Je hebt denk ik gelijk dat ETFs tot overwaarderingen leidt. Verschillende markt commentatoren wijzen daarop. Fondsbelegger Terry Smith legt het goed uit in zijn laatste jaarverslag: https://www.fundsmith.eu/(...)-to-shareholders.pdf (Link naar PDF, ETF verhaal vanaf pagina 9)

De term piramidespel is denk ik te dramatisch. Een piramidespel wordt bewust opgezet om deelnemers op te lichten. De oplichters investeren de ingelegde bedragen niet of nauwelijks. Een inleg in een ETF gaat uiteraard wel naar een investering in een daadwerkelijk bedrijf. Bij een piramidespel gaan de inleg cashflows van later instappende deelnemers naar de cash rendementen van eerder ingestapte deelnemers. Bij een ETF komen de cash rendementen van alle deelnemers uit bedrijfsmatige activiteiten van de ETF aandelen in de vorm van dividend. (Je kunt hooguit stellen dat de koersverhoging van deze aandelen deels het gevolg is van nieuwe instappers, maar dat is geen cashflow).

Al met al vind ik de verschillen tussen een ETF en een piramidespel te groot om de vergelijking te maken.

Als je trouwens bang bent voor het effect van een 'ETF collapse' op je aandeel, dan raad ik aan om de samenstelling van de aandeelhouders basis van dat bedrijf te checken. Hier zijn verschillende sites voor. Als een groot percentage in handen is van ETF aanbieders dan is dat inderdaad een punt van zorg imho. Via grote open-ended beleggingsfondsen kan trouwens hetzelfde effect optreden.
ETF is gewoon een middel waarop er weer geld in de beurs stroomt. Was er geen ETF geweest dan was het geld wel op een andere manier de beurs ingestroomd. Geld is nu eenmaal op zoek naar rendement.

Dat ETF een piramidespel is slaat helemaal nergens op.
pi_216449102
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:16 schreef jaco het volgende:
ASML en de Nederlandse overheden volgen braaf de aanwijzingen van de VS op tot het boycotten van Chinese klanten. Dit betekent dat China de productie van chips dusdanig moet reorganiseren dat ASML er geen deel meer vanuit maakt. Stel nu dat de komende jaren de Chinese chipsector zich veel sneller ontwikkelt dan de Amerikaanse. China zal ASML en cs dan hoogstwaarschijnlijk niet uitnodigen om daar alsnog deel vanuit te maken.

Is het potentieel geen blunder van jewelste om aan het handje van de VS te blijven lopen vanuit financieel oogpunt?
ASML maakt Lithografie machines, dat is wel wat meer dan alleen chips maken, zeker omdat de kennis dermate hoogwaardig is maak je dat niet even na. Het punt is 2 ledig, Amerika heeft AMSL nodig, en AMSL Amerika, beiden kunnen niet zonder. Ik denk dat Rutte een goede deal met de VS heeft gemaakt dat het verlies aan Chinese orders gecompenseerd zal worden door de VS in extra aankopen.
pi_216449118
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:20 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
ETF is gewoon een middel waarop er weer geld in de beurs stroomt. Was er geen ETF geweest dan was het geld wel op een andere manier de beurs ingestroomd. Geld is nu eenmaal op zoek naar rendement.

Dat ETF een piramidespel is slaat helemaal nergens op.
Bovendien kun je in Amerika als ETF beter niet lopen te kutten, je gaat daar zo voor 40 jaar de bak in.
pi_216449275
  maandag 27 januari 2025 @ 13:41:24 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216449277
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:00 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat ik wilde zeggen was dat als Deepseek efficienter met rekenkracht omgaat (want dat is het, heb ik begrepen), dat dit niet wil zeggen dat de behoefte aan rekenkracht daardoor afneemt. Er worden gewoon nog meer AI gecreeerd.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')