Klopt, zie image hierboven.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat ik wilde zeggen was dat als Deepseek efficienter met rekenkracht omgaat (want dat is het, heb ik begrepen), dat dit niet wil zeggen dat de behoefte aan rekenkracht daardoor afneemt. Er worden gewoon nog meer AI gecreeerd.

Dat zal hem eerder in de software/modellen zitten dan in de kracht van GPUs.quote:

Ai dat was net een dagje te vroeg, zonde zeg. Gaat wel heel hard vandaag.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 21:00 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Vandaag aangekocht, ben benieuwd!

Is gewoon Yandex toch? Maar dan genamewashed om het Russische smaakje eraf te krijgenquote:Op maandag 27 januari 2025 17:53 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Ai dat was net een dagje te vroeg, zonde zeg. Gaat wel heel hard vandaag.
(wil geen zout in de wonden strooien, maar was juist gaan kijken naar dit aandeel door jullie posts, vond het wel interessant wat ze deden)

Aldus de Chinezen, daarnaast vraag ik me nog maar af of het minder GPU in gebruik is, MS kan namelijk zijn in gebruikname makkelijk bekostigen met het restant van GPU dat men in de cloud heeft, en wellicht daarom niet zo hoeft te richten op GPU kosten. Ze zijn natuurlijk niet helemaal achterlijk bij MS, je gaat niet bewust miljarden tetsen in een model wat je ook voor 6 miljoen kan trainen. Nog maar niet te spreken dat Chat GTP nu limited word aangeboden en dat men eigenlijk al een veel sterker model heeft.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:52 schreef ThePlaneteer het volgende:
Dat deepseek sneller is of minder GPU gebruikt is natuurlijk niet het speciale, want dat zal altijd weer verder verbeteren.
Maar juist dat een paar verveelde Chinezen het voor een habbekrats hebben gebouwd als side project.

-38%quote:Op vrijdag 24 januari 2025 21:00 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Vandaag aangekocht, ben benieuwd!

Ik heb even een dag gespeeld en vond het trouwens wel tegenvallen.quote:Op maandag 27 januari 2025 21:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Aldus de Chinezen, daarnaast vraag ik me nog maar af of het minder GPU in gebruik is, MS kan namelijk zijn in gebruikname makkelijk bekostigen met het restant van GPU dat men in de cloud heeft, en wellicht daarom niet zo hoeft te richten op GPU kosten. Ze zijn natuurlijk niet helemaal achterlijk bij MS, je gaat niet bewust miljarden tetsen in een model wat je ook voor 6 miljoen kan trainen. Nog maar niet te spreken dat Chat GTP nu limited word aangeboden en dat men eigenlijk al een veel sterker model heeft.

Je gaat nu voorbij aan het kritiekpunt. Het inkomende geld stroomt onevenredig naar aandelen die in de index voorkomen. Dit betekent dat nieuwe beleggers die het advies opvolgen om blind ETFs te kopen, instappen in bijv Unilever waarvan de prijs al is opgedreven door eerdere ETF beleggers terwijl er de nodige vragen rondom de bedrijfsvoering bestaan. Ondertussen hebben bedrijven als Twentse Kabel, Hydratec, HAL Trust die niet in index noteren erg weinig belangstelling terwijl je er hoogstwaarschijnlijk een beter rendement op gaat halen.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
ETF is gewoon een middel waarop er weer geld in de beurs stroomt. Was er geen ETF geweest dan was het geld wel op een andere manier de beurs ingestroomd. Geld is nu eenmaal op zoek naar rendement.

Het vergt zoals met alles dat je er wat gevoel voor moet krijgen, ik gebruik het redelijk vaak voor kleine stukjes code, laat je in 1 keer een groter stuk code genereren dan gaat het nogal eens fout, of zoals van de week waar ik uit frustratie er maar mee stopte bleek dat in mijn orginele code een logische fout zat die deze blind overnam maar op een andere manier herschreef, maar wel nog steeds met de fout erin.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:06 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ik heb even een dag gespeeld en vond het trouwens wel tegenvallen.

Ja, de premarket stond nog 5% hoger.. naja zal wel loslopenquote:Op dinsdag 28 januari 2025 15:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
hm had verwacht dat Nvidia wel weer naar boven zou gaan meteen.
Of gaan we nu verder naar beneden vanwege nieuwe mogelijke tariffs op Taiwan?
De trump-onzekerheid is er weer in ieder geval

Topuitleg, dit bedoel ikquote:Op dinsdag 28 januari 2025 04:24 schreef jaco het volgende:
[..]
Je gaat nu voorbij aan het kritiekpunt. Het inkomende geld stroomt onevenredig naar aandelen die in de index voorkomen. Dit betekent dat nieuwe beleggers die het advies opvolgen om blind ETFs te kopen, instappen in bijv Unilever waarvan de prijs al is opgedreven door eerdere ETF beleggers terwijl er de nodige vragen rondom de bedrijfsvoering bestaan. Ondertussen hebben bedrijven als Twentse Kabel, Hydratec, HAL Trust die niet in index noteren erg weinig belangstelling terwijl je er hoogstwaarschijnlijk een beter rendement op gaat halen.
Het probleem 1. is dat het advies om alleen in ETFs te beleggen hierdoor niet optimaal is. En probleem 2. is dat dit inzicht alom bekend gaat worden en dat de blinde intocht in etf's uiteindelijk leidt tot een blinde uittocht.
ETF is een uitstekende uitvinding als alternatief voor de traditionele beleggingsfondsen waarvoor je soms wel 2% per jaar aan kosten moest betalen terwijl de index niet verslagen werd. Het grote succes heeft nu echter de bovenstaande risico's opgeleverd. Ik zou er zelf niet (meer) in beleggen.
NB: ik bedoel hier de ETF's die de grote indexen volgen. ETF's om toegang te krijgen tot obligaties, goud, private equity etc zijn een ander verhaal.

Maar als dat gebeurt en de waardering van de AEX bedrijven wordt bijvoorbeeld 2 of 3x zo hoog dan de AMX bedrijven, dan stappen toch alle beleggers die wel in individuele bedrijven beleggen toch van de AEX bedrijven over naar de AMX bedrijven?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 04:24 schreef jaco het volgende:
[..]
Je gaat nu voorbij aan het kritiekpunt. Het inkomende geld stroomt onevenredig naar aandelen die in de index voorkomen. Dit betekent dat nieuwe beleggers die het advies opvolgen om blind ETFs te kopen, instappen in bijv Unilever waarvan de prijs al is opgedreven door eerdere ETF beleggers terwijl er de nodige vragen rondom de bedrijfsvoering bestaan. Ondertussen hebben bedrijven als Twentse Kabel, Hydratec, HAL Trust die niet in index noteren erg weinig belangstelling terwijl je er hoogstwaarschijnlijk een beter rendement op gaat halen.
Het probleem 1. is dat het advies om alleen in ETFs te beleggen hierdoor niet optimaal is. En probleem 2. is dat dit inzicht alom bekend gaat worden en dat de blinde intocht in etf's uiteindelijk leidt tot een blinde uittocht.
ETF is een uitstekende uitvinding als alternatief voor de traditionele beleggingsfondsen waarvoor je soms wel 2% per jaar aan kosten moest betalen terwijl de index niet verslagen werd. Het grote succes heeft nu echter de bovenstaande risico's opgeleverd. Ik zou er zelf niet (meer) in beleggen.
NB: ik bedoel hier de ETF's die de grote indexen volgen. ETF's om toegang te krijgen tot obligaties, goud, private equity etc zijn een ander verhaal.

Hele volksstammen weten totaal niet wat er te koop is en wil daar helemaal geen moeite voor doen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 17:26 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Maar als dat gebeurt en de waardering van de AEX bedrijven wordt bijvoorbeeld 2 of 3x zo hoog dan de AMX bedrijven, dan stappen toch alle beleggers die wel in individuele bedrijven beleggen toch van de AEX bedrijven over naar de AMX bedrijven?
Even in de theorie dat de beleggingscase hetzelfde is, maar de waardering in de AMX dus flink achterloopt.

Kan wel eens. Als het aandeel er voor een euro goedkoper is op precies het moment krijg je het gaat voor. Het is een limiet naar boven, niet naar benedenquote:Op dinsdag 28 januari 2025 21:46 schreef eenjongen... het volgende:
Beetje gekke vraag, maar ik heb gister een aandeel gekocht. Ik had het limiet gewoon ingesteld op de laat koers, maar ik heb hem een euro per aandeel goedkoper gekregen. Is dat niet heel gek? Is een aandeel van een paar tientjes, dus maakt wel gewoon verschil

Ik ga binnenkort voor het eerst zelf aandelen kopen, hoewel ik al jarenlang adviezen geef (omdat ik gewoon leuk vind), zat ik hier zelf ook naar te kijken, ooit met Fugro in aanraking gekomen voor een website die we moesten bouwen en toen er achter gekomen hoe data driven dit bedrijf is, iets waar ik sterk in geloof. Ik kreeg echter laatst ook van iemand te horen dat de sfeer binnen het bedrijf niet zo goed is, iets wat voor mij meestal een heel negatief signaal is, blije mensen zorgen voor goede resultaten op de lange termijn.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:45 schreef nostra het volgende:
Fugro begint inmiddels wel erg ondergewaardeerd te lijken, al heeft dat meestal ook een reden. Bij vrijgekomen deposito donderdag maar wat stukjes oppakken. En verander alsjeblieft dat logo eens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |