quote:Wereldprimeur in Nederland, Eva (9) verzint de nieuwe buur van Donald Duck: ‘Had ik echt niet verwacht’
Een wereldprimeur: voor het eerst in de geschiedenis van Donald Duck konden lezers de nieuwe buur van de beroemde eend verzinnen. De wedstrijd was voor Nederlandse lezers en het Rijksmuseum werd woensdag voor even omgetoverd tot Duckstad om de winnaar bekend te maken. ,,Toen ik ze op de nieuwe cover zag staan, dacht ik: hoe kan dit?’’
Met 9 jaar is Eva Hulsman Sanli de jongste van de vijf tekenaars die de nieuwe personages bedachten. In een bomvolle zaal in het Rijksmuseum, dat voor even een klein beetje werd omgetoverd tot Duckstad, gilde de jonge winnares het uit van blijdschap. ,,Ik ben het geworden! Dat had ik echt niet verwacht. Ik dacht dat Vlogger Lars of Greetje Gluur zou worden. Hoe kan dit?!’’
Toch zijn het de personages Eva Hamerslag en haar zoontje Lex die vanaf morgen de nieuwe buren van de wereldberoemde eend zijn. ,,Ik ben heel erg opgelucht.’’ De personages baseerde de winnares op haar familieleden. ,,Ze zijn deels gebaseerd op mijn moeder en stiefvader. Eva houdt van klussen, net als mijn stiefvader. Maar in Lex zit ook iets van mij, omdat hij net als ik ook van computeren houdt.’’
,,Heel bijzonder dat het nu in de Donald Duck staat”, zegt de moeder van de jonge Maastrichtse. ,,Vooral de haren zijn een overeenkomst, voor de rest niet echt hoor. Het is een vrouw waar ik inderdaad iets van mezelf in zie, maar ze heeft wel een heel ander karakter.’’
Wat ook opvalt aan de nieuwe personages: ze hebben een zwarte ‘huid’. ,,Donkere veren’’, corrigeert de pientere winnares snel. ,,Er zijn ook mensen die een donkere huid hebben en die lezen ook het weekblad. Die voelen zich dan ook een beetje veilig.’’
https://www.ad.nl/show/we(...)t-verwacht~a674eec6/
Ik denk niet dat de redactie dit verzonnen heeft hoor. Waarom zouden ze? Zoals ze zelf ook zeggen, voor dit soort 'diversiteit' is er een doelgroep. Die is wellicht niet bijzonder groot maar als ze de kans krijgen om die te paaien dan doen ze dat natuurlijk.quote:Op woensdag 25 september 2024 22:50 schreef DrDentz het volgende:
De personages zijn bedacht door de 9-jarige Eva. Zij werd geselecteerd als een van de vijf finalisten uit de 7000 inzendingen voor een tekenwedstrijd ter ere van het 90-jarige bestaan van het stripfiguur. Er waren 300 kinderen en genodigden aanwezig bij de bekendmaking van haar personages.
Dat de eenden bruin gekleurd zijn is opvallend omdat de strip vooral uit witte eenden bestaat, zoals Donald Duck, zijn neefjes Kwik, Kwek en Kwak en zijn vriendin Katrien. Volgens hoofdredacteur Ferdi Felderhof is dit geen redactionele keuze, maar geeft dit wel aan dat er onder de lezers behoefte is aan diverse verhalen.
Duizenden stemmen
De nieuwe buurvrouw is een eend die werkt als timmervrouw. "Eva Hamerslag maakt van alles zelf voor in en om haar huis. Ze kan niet tegen verspilling en ziet in alles iets dat ze kan hergebruiken", schreef de winnares van de tekenwedstrijd bij haar inzending.
Eva Hamerslag kan volgens haar bedenker niet goed tegen ongelijkheid. "De ruzie tussen haar buurmannen vindt ze maar kinderachtig."
[ afbeelding ]
Godverdomme, nu ben ik echt kwaad geworden. Ten eerste geloof ik niet dat dat door een 9-jarige is bedacht. En ten tweede vinkt die nieuwe kuteend toevallig alle woke-vakjes af: zwart, vrouw, single mom, milieubewust, tegen ongelijkheid, tegen het idee dat een man moet klussen. Dat is dus niet door een kind bedacht maar gewoon door de woke redactie genjecteerd en gebracht alsof het van een minderjarige lezer komt. Flikkert op zeg!
Ik voel me ook altijd onveilig als ik iets lees waar mijn huidskleur niet in voorkomtquote:Er zijn ook mensen die een donkere huid hebben en die lezen ook het weekblad. Die voelen zich dan ook een beetje veilig.’’
Welke woede heb je het over?quote:Op donderdag 26 september 2024 14:02 schreef miss_sly het volgende:
Ik dacht dat ik op FOK! al heel wat rariteiten voorbij had zien komen, maar de idiote woede over een paar nieuwe fictieve personages in een stad vol fictieve pratende dieren in matrozenpakjes slaat werkelijk waar alles.
Idd pratende halfnaakte eenden opdringen aan kinderen het had al bij de bron verboden moeten zijn..quote:Op donderdag 26 september 2024 14:04 schreef Strijder_ het volgende:
Hou eens op alles op te dringen aan onze kids.
Wat dacht je van de post die hier in post #3 wordt gequote en hoe deze user letterlijk post dat hij 'zo kwaad is geworden'? Of vind je dat een genuanceerde post?quote:Op donderdag 26 september 2024 14:04 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Welke woede heb je het over?
Leuke dooddoener voor de discussie weer.
"Maak je niet zo druk" zei ze, tegen de mensen die een discussie willen hebben op een discussie forum
quote:Op donderdag 26 september 2024 14:08 schreef Managarm het volgende:
Niemand had problemen met deze, maar nu in ze een stripverhaal staan.
[ afbeelding ]
Donald Duck had 16 jaar geleden al een eend met donkere veren:quote:Op woensdag 25 september 2024 20:56 schreef Harvest89 het volgende:
Er is een zwarte eend bijgekomen. Erg zeg.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
Hij zegt kwaad te zijn over de manier waarop. Niet de eenden zelf. Niet zo moeilijk hequote:Op donderdag 26 september 2024 14:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat dacht je van de post die hier in post #3 wordt gequote en hoe deze user letterlijk post dat hij 'zo kwaad is geworden'? Of vind je dat een genuanceerde post?
Ik ben in NWS geen mod, maar een user, dus dat argument kun je achterwege laten.quote:
Maar wel netjes hoe mijn mening dan niet gegeven hoort te worden, kennelijk.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hij zegt kwaad te zijn over de manier waarop. Niet de eenden zelf. Niet zo moeilijk he
Ik geef mijn mening over deze kwestie.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Precies. Je geeft geen mening over het onderwerp maar alleen maar over reacties van anderen op een topicverziekende manier. Wat doe je hier dan?
Mijn mening is on topic. Daar hoeft geen extra topic voor geopend.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Open er een topic over. Kan iedereen daar weer gaan klagen over jouw mening.
Mag ik het nou oneens zijn met deze mening of niet? Of maak ik me dan druk? Maak jij je onnodig druk door nu al (saaie) verhaallijntjes te lopen verzinnen? Het wordt wel heel ingewikkeld zoquote:Op donderdag 26 september 2024 14:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind ze leuk bedacht en ze passen er goed tussen. Het geeft goede opties voor gezeik met Donald, want een klussende vrouw zal wel veel lawaaioverlast veroorzaken, ze zal handiger zijn dan hij waar hij jaloers op zal zijn en zal proberen haar te overtreffen. De zoon kan een vriendje van de neefjes worden, of juist een pestkop. Het geeft een heleboel opties die exact binnen Duckstad passen.
Jij had het niet over de nieuwe figuurtjes, maar je viel users aan op hun mening daarover. Dat is iets anders. In de rest van je post doe je het wel goed.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn mening is on topic. Daar hoeft geen extra topic voor geopend.
Het is toch niet zo dat hier alleen schande gesproken mag worden over de nieuwe figuurtjes.
Ik was tamelijk vrbijsterd in eerste instantie.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Jij had het niet over de nieuwe figuurtjes, maar je viel users aan op hun mening daarover. Dat is iets anders. In de rest van je post doe je het wel goed.
Graag gedaanquote:Op donderdag 26 september 2024 14:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik was tamelijk vrbijsterd in eerste instantie.
Maar bedankt voor je goedkeuring.
Of het genuanceerd is weet ik niet. Maar ik verwacht ook niet zo vaak genuanceerde posts op Fok.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat dacht je van de post die hier in post #3 wordt gequote en hoe deze user letterlijk post dat hij 'zo kwaad is geworden'? Of vind je dat een genuanceerde post?
Ik ben niet conservatiefquote:Op donderdag 26 september 2024 14:51 schreef Basp1 het volgende:
Het is vooral erg weird dat sommige conservatieven een waas voor hun ogen lijken te krijgen als iemand het over veilig heeft en er een niet witte eend in Duckstad erbij komt.
Dagobert Duck aan het beroven van zijn geluksdubbeltje met zijn ho Zwarte Magica .quote:Op donderdag 26 september 2024 14:24 schreef ReplaR het volgende:
Waar is de vader eigenlijk?
#durftevragen
Het is een kind van 9, misschien gebruikt ze niet helemaal de juiste woorden voor wat ze bedoelt.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:42 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Of het genuanceerd is weet ik niet. Maar ik verwacht ook niet zo vaak genuanceerde posts op Fok.
Het is natuurlijk wel enigszins tekenend, dat er termen worden gebruikt als
"veilig voelen"
Als het gaat over de fucking Donald Duck. Want dat las ik in de OP van het vorige topic.
Dat het fijn is dat er nu ook donkere eenden rondlopen in Duckstad, want dan voelen de mensen met een andere huidskleur zich ook veilig.
Weet niet of die quote van de moeder kwam, of het meisje zelf.
Maar het is natuurlijk van de pot gerukt.
Het zijn de globalisten die jou wijs proberen te maken dat Nederland 'te wit' is met het laten winnen van de geindoctrineerde Eva zodat de huizenprijzen zullen doorstijgen.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:20 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Yep, allemaal uit de koker van de reptilians die ingehuurd zijn door het WEF om zo uiteindelijk iedereen vol te kunnen spuiten met MRNA vaccins zodat het blanke ras uitsterft door het lezen van de Donald Duck.
Clown.
Celgenoot van een van de zware jongens.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:24 schreef ReplaR het volgende:
Waar is de vader eigenlijk?
#durftevragen
In alle eerlijkheid voelt het meer alsof het door de ouders gepushed is als een soort van ideologie.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is een kind van 9, misschien gebruikt ze niet helemaal de juiste woorden voor wat ze bedoelt.
Het gaat meer om rolmodellen en afspiegeling van de samenleving voor zover je daar met Donald Duck al van kunt spreken. Herkenning van figuren. Dat is zeker goed en dat heeft dit meisje al goed in de gaten.
Niet alle kinderen denken en/of voelen al zo op jonge leeftijd, maar het is zeker niet zo dat het onmogelijk is dat dit echt uit het brein van het kind zelf komt.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:16 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
In alle eerlijkheid voelt het meer alsof het door de ouders gepushed is als een soort van ideologie.
Maar dat is een aanname van mijn kant, en ik kan er volledig naast zitten.
Niemand probeert iemand wijs te maken dat Nederland te wit is. Het is wel een feit dat Nederland niet alleen maar wit is.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het zijn de globalisten die jou wijs proberen te maken dat Nederland 'te wit' is met het laten winnen van de geindoctrineerde Eva zodat de huizenprijzen zullen doorstijgen.
Ik heb nog nooit een wit persoon gezien.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niemand probeert iemand wijs te maken dat Nederland te wit is. Het is wel een feit dat Nederland niet alleen maar wit is.
Wat denk jij dan dat ze bedoelt met 'veilig'? Dat woord komt niet zomaar uit de lucht vallen h.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is een kind van 9, misschien gebruikt ze niet helemaal de juiste woorden voor wat ze bedoelt.
Is dat goed? Dat kunnen we niet zomaar stellen denk ik. Hoeveel mensen herkennen zich in en identificeren zich met de figuren in de strip nu, denk je? Neem nou de hoofdpersonen:quote:Het gaat meer om rolmodellen en afspiegeling van de samenleving voor zover je daar met Donald Duck al van kunt spreken. Herkenning van figuren. Dat is zeker goed en dat heeft dit meisje al goed in de gaten.
Wat een post huldequote:Op donderdag 26 september 2024 15:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat denk jij dan dat ze bedoelt met 'veilig'? Dat woord komt niet zomaar uit de lucht vallen h.
[..]
Is dat goed? Dat kunnen we niet zomaar stellen denk ik. Hoeveel mensen herkennen zich in en identificeren zich met de figuren in de strip nu, denk je? Neem nou de hoofdpersonen:
• Donald de opvliegende eend die altijd pech heeft, altijd zonder geld zit en als hij een keer ergens talent in ontdekt altijd alles verpest door het succes zich naar het hoofd te laten stijgen
• De neefjes, die variren van perfecte engeltjes die altijd een 10 halen op school en zich eindeloos inzetten voor de goede zaak tot belhamels die altijd spijbelen en niets anders doen dan kattekwaad uithalen
• Guus Geluk die altijd geluk heeft, nooit hoeft te werken en nul persoonlijkheid heeft behalve als rivaal voor Donald
• Dagobert, de steenrijke geldwolf en notoire vrek die z'n eigen familie uitbuit en nooit permanent gestraft wordt voor zijn eindeloze hebzucht
• Katrien, die niets anders doet dan Donald en Guus manipuleren zodat ze haar blijven overspoelen met cadeaus en zich meestal gedraagt als een ordinair viswijf die over anderen roddelt in de hoop dat ze daarmee niet zelf het onderwerp van roddels wordt
Ik kan er zo nog een hele rits secundaire karakters opnoemen, van Bolderbast die ook geen persoonlijkheid heeft behalve als ruziemaker met Donald tot de Zware Jongens die nooit permanent gestraft worden voor hun criminele gedrag (en ook nooit echt permanent winnen, maar h het is een strip). Dit alles gaat al zo'n 60 jaar aan en meerdere generaties kinderen en volwassenen hebben dit allemaal mee gekregen. Hoeveel van die mensen vinden het belangrijk dat ze zichzelf terug zien in dit alles, denk je?
Daarnaast is er ook nog de vraag waarom het goed zou zijn als Duckstad een betere afspiegeling van de maatschappij zou moeten zijn. Soms is het dat wel, soms niet. Hang volledig af van de verhaallijn, die soms inspeelt op maatschappelijke thema's, maar meestal niet. Duckstad zelf is net zo veranderlijk als de karakters, eigenlijk is de enige vaste eigenschap dat de bewoners absurd gevoelig zijn voor hypes als de verhaallijn daar om vraagt
Ik vind dat ook zoiets onnozels om je druk over te maken. Wat maakt het uit, je snapt toch wat er wordt bedoeld?quote:Op donderdag 26 september 2024 15:27 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een wit persoon gezien.
Wel blank.
Aub geen zwart/wit onzin
Negers zijn ook niet zwart namelijk
Nou hebben we wel witte en bruine eenden in ons land en Duckstad wordt dan een mooie afspiegeling van onze eigen inheemse eenden populatie.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:27 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Wel blank.
Aub geen zwart/wit onzin
Waarom moet daar een woord voor zijn? Jij bent degene die zich druk maakt over woorden h, de meeste mensen gebruiken gewoon blank omdat dat het woord is, die doen er verder niet moeilijk over.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat ook zoiets onnozels om je druk over te maken. Wat maakt het uit, je snapt toch wat er wordt bedoeld?
Maar dan wordt het mensen van kleur en mensen zonder kleur? Beige en bruin? Licht en donker?
Want wat is het tegenovergestelde van blank dan en hoe vang je daar al die huidskleuren onder die niet het door jou bedoelde blank van huidskleur zijn?
En waar in die parade van aparte dieren valt de nieuwe eend dan uit de toon?quote:Op donderdag 26 september 2024 15:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat denk jij dan dat ze bedoelt met 'veilig'? Dat woord komt niet zomaar uit de lucht vallen h.
[..]
Is dat goed? Dat kunnen we niet zomaar stellen denk ik. Hoeveel mensen herkennen zich in en identificeren zich met de figuren in de strip nu, denk je? Neem nou de hoofdpersonen:
• Donald de opvliegende eend die altijd pech heeft, altijd zonder geld zit en als hij een keer ergens talent in ontdekt altijd alles verpest door het succes zich naar het hoofd te laten stijgen
• De neefjes, die variren van perfecte engeltjes die altijd een 10 halen op school en zich eindeloos inzetten voor de goede zaak tot belhamels die altijd spijbelen en niets anders doen dan kattekwaad uithalen
• Guus Geluk die altijd geluk heeft, nooit hoeft te werken en nul persoonlijkheid heeft behalve als rivaal voor Donald
• Dagobert, de steenrijke geldwolf en notoire vrek die z'n eigen familie uitbuit en nooit permanent gestraft wordt voor zijn eindeloze hebzucht
• Katrien, die niets anders doet dan Donald en Guus manipuleren zodat ze haar blijven overspoelen met cadeaus en zich meestal gedraagt als een ordinair viswijf die over anderen roddelt in de hoop dat ze daarmee niet zelf het onderwerp van roddels wordt
Ik kan er zo nog een hele rits secundaire karakters opnoemen, van Bolderbast die ook geen persoonlijkheid heeft behalve als ruziemaker met Donald tot de Zware Jongens die nooit permanent gestraft worden voor hun criminele gedrag (en ook nooit echt permanent winnen, maar h het is een strip). Dit alles gaat al zo'n 60 jaar aan en meerdere generaties kinderen en volwassenen hebben dit allemaal mee gekregen. Hoeveel van die mensen vinden het belangrijk dat ze zichzelf terug zien in dit alles, denk je?
Daarnaast is er ook nog de vraag waarom het goed zou zijn als Duckstad een betere afspiegeling van de maatschappij zou moeten zijn. Soms is het dat wel, soms niet. Hang volledig af van de verhaallijn, die soms inspeelt op maatschappelijke thema's, maar meestal niet. Duckstad zelf is net zo veranderlijk als de karakters, eigenlijk is de enige vaste eigenschap dat de bewoners absurd gevoelig zijn voor hypes als de verhaallijn daar om vraagt
Behalve dat de nieuwe eend het belangrijk vind dat er geen ongelijkheid isquote:Op donderdag 26 september 2024 15:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En waar in die parade van aparte dieren valt de nieuwe eend dan uit de toon?
Het enige juiste antwoord is: helemaal niet.
Jawel. Er moet een beeld van de Nederlandse bevolking neergezet worden alsof de beleidsmatige demograifsche verandering al een stuk verder is. Ook qua generaties tov carrierestadia. Dat zie je in het 'diversiteitsbeleid' van de verschillende subsidiesponzen, in de reclames, in ChatGPT, in overheidscommunicatie en nu ook in de Donald Duck. Er is een gekunstelde overrepresentatie terwijl er tegelijkertijd een vals beeld wordt neergezet van de 20e eeuw die roomblank zou zijn.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niemand probeert iemand wijs te maken dat Nederland te wit is. Het is wel een feit dat Nederland niet alleen maar wit is.
Wit is dus een prima vervanging voor blank.quote:blank (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
helderwit: de blanke sneeuw
2
onbeschreven, onbedrukt
3
niet gekleurd: een blanke huid; blanke vla; blank hout
4
onder water staand: de straten stonden blank
(sport) een rondje van 31 blank van precies 31 seconden
Huh?quote:Op donderdag 26 september 2024 15:35 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Behalve dat de nieuwe eend het belangrijk vind dat er geen ongelijkheid is
Grappig dat je dat noemt, want dat was juist een cartoon die expliciet over de actualiteit ging en hedendaagse problemen aanstipte. Alles daar was een metafoor, Groot Waterland was Nederland, je had krokodillen en varkens als gewetensloze zakenlui, een leeuw als koning die op een gegeven moment opstapte zodat Groot Waterland een republiek kon worden etcetera etcetera.quote:
Je quote mij maar reageert op iets wat ik helemaal niet gezegd heb. Ik stel meerdere vragen in mijn post, rechtstreeks gebaseerd op jouw uitspraken, met uitvoerige onderbouwing. Zou je daar op willen reageren?quote:Op donderdag 26 september 2024 15:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En waar in die parade van aparte dieren valt de nieuwe eend dan uit de toon?
Het enige juiste antwoord is: helemaal niet.
Nee, ik wil daar niet verder op reageren.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je quote mij maar reageert op iets wat ik helemaal niet gezegd heb. Ik stel meerdere vragen in mijn post, rechtstreeks gebaseerd op jouw uitspraken, met uitvoerige onderbouwing. Zou je daar op willen reageren?
quote:
En dat is haar persoonlijkheid?quote:Eva Hamerslag kan volgens haar bedenker niet goed tegen ongelijkheid. "De ruzie tussen haar buurmannen vindt ze maar kinderachtig."
Ik vind dat je je er gemakkelijk mee afdoet, lekker selectief reageren en dan zeggen nee ik ga er niet over in discussie.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, ik wil daar niet verder op reageren.
Ik ben het niet met je eens en heb geen zin in een oeverloze discussie met je.
Agree to disagree, vind ik voldoende.
Lekker toch. Danny heeft ook een gezin te onderhouden en donkere mensen verkopen nou eenmaal goed bij de users aan dom rechts hier.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:31 schreef Jor_Dii het volgende:
Zegt voldoende dat hier een topic over geopend moet worden en er ook al een deeltje 2 is inmiddels
Ik had ook niet anders verwacht. Met gestrekt been een topic inkomen en feitenvrij stellingen deponeren die je niet kunt of wil verdedigen en dan als iemand inhoudelijk het over wil hebben geef je niet thuis.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, ik wil daar niet verder op reageren.
Wat is daar mis mee?quote:Op donderdag 26 september 2024 15:46 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
[..]
En dat is haar persoonlijkheid?
Zal mij niet verbazen als die over een paar jaar de SG binnenvalt met allemaal gekkies omdat Wilders heeft getweet dat de verkiezingen zijn gestolenquote:Op donderdag 26 september 2024 14:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze denken zoals HowardRoark dat er een complot is tegen blanke mannen. En daarom worden ze heel bang en onzeker van dit stripfiguurtje.
Nee maar blank komt van het franse blanc wat wit betek... nevermind.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:37 schreef miss_sly het volgende:
Wit is dus een prima vervanging voor blank.
Ik wil best in discussie. Sterker nog, dat doe ik volgens mij ook.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:47 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Ik vind dat je je er gemakkelijk mee afdoet, lekker selectief reageren en dan zeggen nee ik ga er niet over in discussie.
Als je niet in discussie wil gaan vertrek dan uit het topic
Misschien toch die van Dale er maar weer even bij pakken.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik wil best in discussie. Sterker nog, dat doe ik volgens mij ook.
Oh in tegendeel. Juist het expliciet activistische deel van AJK zou vandaag de dag toch geschuimbek over Gutmenschen hebben geleid. Dolf zou als parabel voor Wilders (al was het natuurlijk Hitler in die tijd) worden gezien en de serie zou zijn afgedaan als linkse propaganda. Het ging ook over het apartheidsregime in Zuid-Afrika, de grote inspiratiebron van een Martin Bosma, om maar wat te noemen.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Grappig dat je dat noemt, want dat was juist een cartoon die expliciet over de actualiteit ging en hedendaagse problemen aanstipte. Alles daar was een metafoor, Groot Waterland was Nederland, je had krokodillen en varkens als gewetensloze zakenlui, een leeuw als koning die op een gegeven moment opstapte zodat Groot Waterland een republiek kon worden etcetera etcetera.
Gewoon een totaal andere insteek dan wat de Donald Duck altijd geweest is. Maar ja, dat is te genuanceerd h. Je ziet een zwarte eend en dan stopt het denken. Typisch
Wat is je punt?quote:Op donderdag 26 september 2024 15:51 schreef nietzman het volgende:
[..]
Nee maar blank komt van het franse blanc wat wit betek... nevermind.
Ok man, lekker weer even de onderbuik geleegd.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh in tegendeel. Juist het expliciet activistische deel van AJK zou vandaag de dag toch geschuimbek over Gutmenschen hebben geleid. Dolf zou als parabel voor Wilders (al was het natuurlijk Hitler in die tijd) worden gezien en de serie zou zijn afgedaan als linkse propaganda. Het ging ook over het apartheidsregime in Zuid-Afrika, de grote inspiratiebron van een Martin Bosma, om maar wat te noemen.
Nee, AJK, had in deze tijd echt niet gekund aldus NWS.
Ah, toen waren de argumenten op.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ok man, lekker weer even de onderbuik geleegd.
Blijf lekker vechten tegen die stropopjes vriendquote:Op donderdag 26 september 2024 15:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ah, toen waren de argumenten op.
Ik zou je nooit voor stropop uitmaken hoor.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Blijf lekker vechten tegen die stropopjes vriend
Mooi. Trouwens, Alfred wordt nog regelmatig herhaald en er is nooit ophef over. Dat heeft ook te maken met de kwaliteit, er zijn ontelbaar veel manieren om maatschappelijke kwesties te behandelen op een manier dat zowel volwassenen als kinderen er iets mee kunnen. Alfred is n van de weinige series die de lijn tussen subtiliteit en aambeelden-gooien succesvol weet te bewandelen. Ook al is soms de boodschap wat vaag, wat we nou moeten leren van een clown die aan de andere kant van de maan leeft en viool kan spelen ontgaat me een beetjequote:Op donderdag 26 september 2024 15:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zou je nooit voor stropop uitmaken hoor.
Zoals het erg boos worden over een bruine eend ja dat gebeurt hier observeerbaar veel.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ok man, lekker weer even de onderbuik geleegd.
Je moet die metaforen wel behoorlijk ver uitrekken hoorquote:Op donderdag 26 september 2024 16:05 schreef Hexagon het volgende:
Als we dan een analyse maken van waar de satire van Donald Duck naar verwijst
-Donald Duck, een loser die door zijn karakter en gedrag ieder baantje weet te verkloten. Staat een beetje voor de onderkant van de samenleving
-Kwik, Kwek en Kwak, slimmer en beheerster dan Donald, staan voor jeugd en voor talent. Hun vriendjes Martje Meeuw en Keessie staan juist voor randgroep of toekomstloze jeugd.
-Dagobert Duck, een steenrijke inhalige vrek, staat voor het kapitalistische systeem
-Willie Wortel, een geniale uitvinder die meer bezig is met uitvinden dan met het verdienen van geld daarmee, staat voor de intellectuelen
-Guus Geluk, onuitstaanbaar persoon die alles komt aangewaaid zonder moeite er voor te doen, staat voor de aristocratie
-Katrien, single vrouw die niet weet wat ze wil en van meerdere walletjes eet, staat voor verwaande vrouwen
-Oma Duck, sterke oude vrouw met een boerderij, staat voor de ouderen
-Gijs Gans, hongerige lamlul die itt Donald wel een stabiel leven en baan heeft, staat een beetje voor de volgzame burger/consument
-Buurman Bolderbast, eenzame en asociale man die enkel negatief is, staat voor de maatschappelijk teleurgestelden
-De zware jongens, niet al te slimme boeven die steeds mislukken, staan voor draaideurcriminelen
-Zwarte Magica, enge heks die steeds toeslaat met poefbommetjes en Dagobert onderuit wil halen, staat voor terrorisme en zware criminaliteit
Daar komt dus nu een vrouw bij die staat voor leuke stabiele vrouwen in de samenleving en een zoon die staat voor whizzkids. En beide staan voor migranten. Dus prima aanvulling
Je begint zelf met die onzin omdat je verontwaardigd bent dat iemand het woord "wit" in plaats van "blank" gebruikt.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:27 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Wel blank.
Aub geen zwart/wit onzin
Waar maak je je druk over?quote:Op donderdag 26 september 2024 16:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je begint zelf met die onzin omdat je verontwaardigd bent dat iemand het woord "wit" in plaats van "blank" gebruikt.
Dat hele wit/blank gezeik heeft helemaal niets met het topic te maken, dus als je het zo belangrijk vindt dat het on-topic blijft moet je zeker niet zelf met dat wit/blank gezeur beginnen omdat een ander de term gebruikt die jou niet bevalt.
En on-topic: wat een vreselijk drama weer, een 9-jarig kind tekent een vrouwelijke handige Harrit die ook nog eens een kleurtje heeft, en dan toevallig de kleur van vrouwelijke eenden, voor de Donald Duck, hoe durft ze?!!!
Als gelijkheid je volledige persoonlijkheid is, dan is ze dus totaal oninteressant als personage.quote:
spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie opende deel 2 omdat hij zich er blijkbaar heel druk over maakt.quote:
Haha een drama nog welquote:Op donderdag 26 september 2024 16:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je begint zelf met die onzin omdat je verontwaardigd bent dat iemand het woord "wit" in plaats van "blank" gebruikt.
Dat hele wit/blank gezeik heeft helemaal niets met het topic te maken, dus als je het zo belangrijk vindt dat het on-topic blijft moet je zeker niet zelf met dat wit/blank gezeur beginnen omdat een ander de term gebruikt die jou niet bevalt.
En on-topic: wat een vreselijk drama weer, een 9-jarig kind tekent een vrouwelijke handige Harrit die ook nog eens een kleurtje heeft, en dan toevallig de kleur van vrouwelijke eenden, voor de Donald Duck, hoe durft ze?!!!
Spreek voor je eigen ik heb het altijd tuigvogels gevonden.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:08 schreef Managarm het volgende:
Niemand had problemen met deze, maar nu in ze een stripverhaal staan.
[ afbeelding ]
Hij maakt de andere posters belachelijk die met het drog argument "waar maak je je druk om" de discussie om zeep willen helpen.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat ben je aan het projecteren?
Ah ja, de "it was merely an act"-act.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:15 schreef MoreDakka het volgende:
Sarcamse blijft moeilijk voor sommigen.
Ja dat is ook een ijzersterk karakter.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:13 schreef MissButterflyy het volgende:
Veel buurman Bolderbasts hier.
Kom op zegquote:Op donderdag 26 september 2024 15:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zoals gezegd, hij maakt de andere posters belachelijk die onder het mom van "maak je niet zo druk om zoiets onbenulligs" de discussie om ver willen helpen.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah ja, de "it was merely an act"-act.
Vooral zijn liefde voor zijn plantjes geeft hem zoveel diepte.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dat is ook een ijzersterk karakter.
Nee niet echt. Ik zou het nog een keer herhalen.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:17 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Zoals gezegd, hij maakt de andere posters belachelijk die onder het mom van "maak je niet zo druk om zoiets onbenulligs" de discussie om ver willen helpen.
Duidelijk?
Wie is er echt heel erg boos? Volgens mij niemandquote:Op donderdag 26 september 2024 16:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals het erg boos worden over een bruine eend ja dat gebeurt hier observeerbaar veel.![]()
Je gaat het nog lastig krijgen in een Engelstalig landquote:Op donderdag 26 september 2024 15:34 schreef MMaRsu het volgende:
Ik denk dat er meer bruine mensen dan letterlijk zwarte mensen
Zo zijn er idd meer beige mensen dan witte mensen
Een a4tje is wit
Het tekstblok achter deze reply is wit
Dat is niet mijn huidskleur
Carl Barks verwerkte dan ook veel maatschappijkritiek en politiek in zijn albums. Concurrentie, uitbuiting, corporatisme, normen & waarden etc. Het was wat subtieler dan Alfred J Kwak, maar zeker niet minder. Daarom werd het ook zo populair bij volwassenen.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:05 schreef Hexagon het volgende:
Als we dan een analyse maken van waar de satire van Donald Duck naar verwijst
-Donald Duck, een loser die door zijn karakter en gedrag ieder baantje weet te verkloten. Staat een beetje voor de onderkant van de samenleving
-Kwik, Kwek en Kwak, slimmer en beheerster dan Donald, staan voor jeugd en voor talent. Hun vriendjes Martje Meeuw en Keessie staan juist voor randgroep of toekomstloze jeugd.
-Dagobert Duck, een steenrijke inhalige vrek, staat voor het kapitalistische systeem
-Willie Wortel, een geniale uitvinder die meer bezig is met uitvinden dan met het verdienen van geld daarmee, staat voor de intellectuelen
-Guus Geluk, onuitstaanbaar persoon die alles komt aangewaaid zonder moeite er voor te doen, staat voor de aristocratie
-Katrien, single vrouw die niet weet wat ze wil en van meerdere walletjes eet, staat voor verwaande, instabiele vrouwen
-Oma Duck, sterke oude vrouw met een boerderij, staat voor de ouderen
-Gijs Gans, hongerige lamlul die itt Donald wel een stabiel leven en baan heeft, staat een beetje voor de volgzame burger/consument
-Buurman Bolderbast, eenzame en asociale man die enkel negatief is, staat voor de maatschappelijk teleurgestelden
-De zware jongens, niet al te slimme boeven die steeds mislukken, staan voor draaideurcriminelen
-Zwarte Magica, enge heks die steeds toeslaat met poefbommetjes en Dagobert onderuit wil halen, staat voor terrorisme en zware criminaliteit
Daar komt dus nu een vrouw bij die staat voor leuke stabiele vrouwen in de samenleving en een zoon die staat voor whizzkids. En beide staan voor migranten. Dus prima aanvulling
Nee, dan kun je beter boos worden dat iemand het woord "wit" gebruikt waar jij " blank" gebruikt en vinden dat die ander dat ook moet gebruiken.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:17 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Zoals gezegd, hij maakt de andere posters belachelijk die onder het mom van "maak je niet zo druk om zoiets onbenulligs" de discussie om ver willen helpen.
Duidelijk?
Incorrect gebruik van het woord 'dus'.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:37 schreef miss_sly het volgende:
Ik ga echt verder geen discussie aan over hte gebruik van blank of wit.
Overigens, vandale.nl
[..]
Wit is dus een prima vervanging voor blank.
Niet echt. Daar hebben woorden andere connotaties. Zo werkt dat namelijk met taal.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:20 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Je gaat het nog lastig krijgen in een Engelstalig land
Waaruit maak je op dat dit haar volledige persoonlijkheid zal zijn? Het is een nieuw karakter dat nog moet uitkristaliseren. Een onderdeel van dit karakter is dat ze niet tegen ongelijkheid kan, een hele leuke aanvulling op alle andere uitvergrote karatkertrekken, onhebbelijkheden en persoonlijkheden in Duckstad. Lees de post van @Hexagon maar eens.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:13 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Als gelijkheid je volledige persoonlijkheid is, dan is ze dus totaal oninteressant als personage.
Het is letterlijk een feit dat mijn huid niet wit is.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dan kun je beter boos worden dat iemand het woord "wit" gebruikt waar jij " blank" gebruikt en vinden dat die ander dat ook moet gebruiken.
Als je je hele identiteit ophangt aan ongelijkheid, dan is dat dus je voornaamste karaktertrek.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waaruit maak je op dat dit haar volledige persoonlijkheid zal zijn? Het is een nieuw karakter dat nog moet uitkristaliseren. Een onderdeel van dit karakter is dat ze niet tegen ongelijkheid kan, een hele leuke aanvulling op alle andere uitvergrote karatkertrekken, onhebbelijkheden en persoonlijkheden in Duckstad. Lees de post van @:Hexagon maar eens.
Chat GPT is het grotendeels eens.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je moet die metaforen wel behoorlijk ver uitrekken hoorDaar zijn die karakters echt niet consistent genoeg voor. Zijn ze ook niet voor gemaakt, Bolderbast bijvoorbeeld is echt alleen maar een 'foil' voor Donald zodat ze ruzie maken en er grappige situaties ontstaan. Dieper dan dat gaat het niet, en dat hoeft ook niet.
Maar dat zorgt er dus ook voor dat een een-dimensionaal karakter zoals deze nieuwe buurvrouw er op zich wel in kan passen, daar heb je gelijk in.
Alleen over Katrien en Zwarte Magica is die het niet eens. Maar dat is ook de politieke correctheid van die site.quote:De analyse die je hebt gegeven over de personages van Donald Duck bevat interessante punten en kan zeker gelezen worden als een vorm van maatschappelijke satire. Je ziet verschillende archetypes uit de samenleving terug in de personages, en je legt duidelijke verbanden met maatschappelijke thema's. Hier is een nadere evaluatie van de analyse die je hebt gemaakt:
1. Donald Duck – De verliezer aan de onderkant van de samenleving:
Analyse: Donald Duck, met zijn voortdurende pech en het falen in zijn banen, kan inderdaad gezien worden als een representant van de "onderkant van de samenleving". Hij symboliseert de worstelende burger die hard werkt maar door persoonlijke gebreken of pech niet succesvol wordt.
Satirische waarde: Dit is een sterke en klassieke maatschappelijke satire, waarbij de sociale klasse die worstelt met tegenslagen wordt verbeeld in een komisch licht.
2. Kwik, Kwek en Kwak – Jeugd en talent:
Analyse: De neefjes zijn inderdaad vaak slimmer en praktischer dan Donald en vertegenwoordigen daarmee misschien de hoopvolle toekomst van jong talent. Hun vriendjes, zoals Martje Meeuw en Keessie, als symbool voor randgroepjongeren, is een creatieve toevoeging, hoewel deze karakters niet altijd prominent zijn in de strips.
Satirische waarde: De spanning tussen de ambitieuze jeugd en de falende volwassen generatie kan als een maatschappelijke reflectie gezien worden. De neefjes laten zien hoe de jongere generatie vaak slimmer en handiger is, maar niet altijd gehoord wordt.
3. Dagobert Duck – Kapitalistisch systeem:
Analyse: Dagobert Duck als steenrijke vrek die rijkdom vergaart en obsessief beschermt, is een duidelijke metafoor voor het kapitalisme. Hij is een kritiek op het idee van gierigheid, obsessie met geld en hebzucht.
Satirische waarde: De satire hier is helder en sterk; het laat zien hoe kapitalisme soms leidt tot extreme geldverzameling zonder werkelijk geluk of voldoening.
4. Willie Wortel – Intellectuelen:
Analyse: Willie Wortel, de geniale maar vaak onsuccesvolle uitvinder, kan worden gezien als een vertegenwoordiger van de intellectuele klasse die innovaties en ideen voortbrengt, maar soms moeite heeft om hiervan financieel te profiteren.
Satirische waarde: Het idee van intellectuelen die uitvindingen bedenken zonder commercieel succes te behalen, kan een subtiele kritiek zijn op hoe de samenleving weinig waarde toekent aan intellectuele arbeid tenzij het direct winst oplevert.
5. Guus Geluk – Aristocratie:
Analyse: Guus Geluk, die alles zonder enige moeite voor elkaar krijgt, kan inderdaad symbool staan voor mensen die door geluk of privilege zonder enige inspanning succes hebben, zoals de aristocratie of bevoorrechte klasse.
Satirische waarde: Dit is een sterke satire op het idee van ‘verdienste’ in de samenleving, waarbij sommige mensen alles zomaar krijgen, zonder moeite te hoeven doen.
6. Katrien Duck – Verwaande vrouwen:
Analyse: Het idee dat Katrien staat voor verwaande of oppervlakkige vrouwen is een wat stereotiepe benadering. In veel verhalen is ze echter een onafhankelijke vrouw die haar eigen keuzes maakt en zich niet laat sturen door Donald of Guus.
Satirische waarde: Deze analyse zou een heroverweging kunnen gebruiken, aangezien het beeld van Katrien als verwaande vrouw mogelijk een simplificatie is van haar karakter.
7. Oma Duck – Sterke ouderen:
Analyse: Oma Duck als representatie van de oudere generatie die nog steeds hard werkt, is een mooi beeld van traditionele waarden en het doorzettingsvermogen van de ouderen.
Satirische waarde: Dit biedt een respectvolle blik op ouderen in de samenleving, die vaak als ‘vergeten’ groep worden gezien, maar in feite nog steeds een belangrijke rol vervullen.
8. Gijs Gans – Volgzame burger/consument:
Analyse: Gijs Gans is lui, maar leeft toch in comfort, wat hem inderdaad doet lijken op een volgzame burger die wel profiteert van een comfortabel leven zonder zich in te spannen.
Satirische waarde: Dit geeft een subtiele kritiek op de groep mensen die in passiviteit leeft, maar toch geniet van een stabiel bestaan, mogelijk afhankelijk van anderen.
9. Buurman Bolderbast – Teleurgestelden in de maatschappij:
Analyse: Buurman Bolderbast, die altijd boos en negatief is, kan inderdaad worden gezien als een symbool voor mensen die gedesillusioneerd zijn door de maatschappij en zich terugtrekken in bitterheid.
Satirische waarde: Dit is een sterke karikatuur van de ‘verzuurde’ mens die teleurgesteld is door zijn omstandigheden en geen vertrouwen meer heeft in verbetering.
10. De Zware Jongens – Draaideurcriminelen:
Analyse: De Zware Jongens als domme, herhaaldelijk falende boeven, zijn een uitstekende metafoor voor de recidiverende crimineel, die ondanks herhaaldelijke pogingen tot misdaad steeds weer faalt.
Satirische waarde: Dit personage biedt een humoristische maar kritische kijk op het falende criminele systeem en de ineffectiviteit van sommige criminelen.
11. Zwarte Magica – Terrorisme en zware criminaliteit:
Analyse: Zwarte Magica als symbool voor terrorisme en zware criminaliteit is een interessante interpretatie. Ze jaagt obsessief op Dagoberts geluksmunt, wat kan duiden op de onrust die mensen proberen te zaaien in stabiele systemen (zoals kapitalisme).
Satirische waarde: Hoewel de connectie met terrorisme enigszins vergezocht lijkt, kan Zwarte Magica wel gezien worden als een kracht die probeert chaos te veroorzaken in een gevestigde orde.
Conclusie:
Over het algemeen bevat de analyse veel waardevolle inzichten en herkenbare archetypen die aansluiten bij maatschappelijke satire. Sommige interpretaties, zoals die van Katrien en Zwarte Magica, zijn wat beperkt of stereotiep en zouden herzien kunnen worden voor een genuanceerdere benadering. De kracht van de satire in Donald Duck komt vaak voort uit de herkenbare maatschappelijke thema’s, verpakt in humoristische en overdrijvende personages, en jouw analyse weet dat grotendeels goed te vatten.
Ja, ik ga maar weer eens iets anders doen. Verlies anders alleen maar hersencellenquote:Op donderdag 26 september 2024 16:22 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Niet echt. Daar hebben woorden andere connotaties.
Okelidokelie buurquote:Op donderdag 26 september 2024 16:25 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ja, ik ga maar weer eens iets anders doen. Verlies anders alleen maar hersencellen
Ik begrijp niet wat je nu precies probeert te zeggen.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:24 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Als je je hele identiteit ophangt aan ongelijkheid, dan is dat dus je voornaamste karaktertrek.
Verder werd er ook niets gezegd over haar persoonlijkheid.
Behalve dat ze tegen ongelijkheid is (welke ongelijkheid in Duckstad)
Nee, dat is het voordeel van het feit dat het van ver voor de huidige politiek is. Vandaag de dag zou dit op Fok gewoon veel te gevoelig liggen. Zouden ze er ook nog een vrouweneendenpaartje in stoppen of iets dergelijks, dan was het hek al helemaal van de dam geweest.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mooi. Trouwens, Alfred wordt nog regelmatig herhaald en er is nooit ophef over. Dat heeft ook te maken met de kwaliteit, er zijn ontelbaar veel manieren om maatschappelijke kwesties te behandelen op een manier dat zowel volwassenen als kinderen er iets mee kunnen. Alfred is n van de weinige series die de lijn tussen subtiliteit en aambeelden-gooien succesvol weet te bewandelen. Ook al is soms de boodschap wat vaag, wat we nou moeten leren van een clown die aan de andere kant van de maan leeft en viool kan spelen ontgaat me een beetje
De Donald Duck is wat dat betreft nogal hit & miss.
Heb het nu eens over het onderwerpquote:Op donderdag 26 september 2024 15:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar ik ben geen circushond die reageert op dingen omdat de poster in kwestie vindt dat ik dat moet doen. Ik heb daarop gereageerd zoals ik dat wilde en ben niet verplicht door een hoepel te springen omdat een ander antwoord verwacht werd.
Winnaars als Dagobert en Guus Geluk versus losers als Donald en Buurman Bolderbast.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:24 schreef MMaRsu het volgende:
Behalve dat ze tegen ongelijkheid is (welke ongelijkheid in Duckstad)
Aan de andere kant was Barks wel meer van de stijl van oude avonturenfilms en strips. Ook veel meer sci-fi. Daar zat vrijwel nooit echt een boodschap in, dat was gewoon puur avontuur. Die verhalen zijn apart uitgegeven van het weekblad (De beste verhalen van Donald Duck) Eigenlijk is het weekblad meer een soort spin-off van zijn universum, die maatschappijkritiek heeft daar nooit echt in gezeten.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:21 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Carl Barks verwerkte dan ook veel maatschappijkritiek en politiek in zijn albums. Concurrentie, uitbuiting, corporatisme, normen & waarden etc. Het was wat subtieler dan Alfred J Kwak, maar zeker niet minder. Daarom werd het ook zo populair bij volwassenen.
Ik heb overigens de hele collectie van Carl Barks compleet
quote:Op donderdag 26 september 2024 16:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Winnaars als Dagobert en Guus Geluk versus losers als Donald en Buurman Bolderbast.
Ik heb heel wat posts over het onderwerp geplaatst. Dat is wat ik te melden heb, dus die zou je kunnen lezen.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heb het nu eens over het onderwerp
Het is letterlijk een feit dat die discussie er in dit topic helemaal niet toe doet en off-topic is, maar dat begreep je niet alleen niet toen je die discussie begon, maar nog steeds niet.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:23 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Het is letterlijk een feit dat mijn huid niet wit is.
Net als de huid van iemand uit Marokko niet zwart is.
We leven niet in Amerika. We hebben hier geen witte mensen en zwarte mensen.
Wat een ander vindt, staat verder los van de feiten. Mijn huid is niet wit.
Ok man, fantaseer lekker verder over een hypotethische serie en de hypothetische reactie van wat users op FOK!quote:Op donderdag 26 september 2024 16:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, dat is het voordeel van het feit dat het van ver voor de huidige politiek is. Vandaag de dag zou dit op Fok gewoon veel te gevoelig liggen. Zouden ze er ook nog een vrouweneendenpaartje in stoppen of iets dergelijks, dan was het hek al helemaal van de dam geweest.
Zegt meer over jouw analyse dan ChatGPT gok ikquote:Op donderdag 26 september 2024 16:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Chat GPT is het grotendeels eens.
[..]
Alleen over Katrien en Zwarte Magica is die het niet eens. Maar dat is ook de politieke correctheid van die site.
Oh er is weinig hypothetisch aan anderhalf topic over een tekening van een meisje van 9 hoor.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ok man, fantaseer lekker verder over een hypotethische serie en de hypothetische reactie van wat users op FOK!
Je kunt er in zien wat je wil inderdaad. Maar is er iemand die zegt zich veilig te voelen omdat hij of zij zich herkent in Zwarte Magica denk je?quote:Op donderdag 26 september 2024 16:34 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Zwarte Magica is ook een knipoog naar hebzucht en machiavellisme.
Het weekblad heeft juist vrij regelmatig van die verhalen met avontuur of rare gebeurtenissen die juist flink doen denken aan Carl Barks.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Aan de andere kant was Barks wel meer van de stijl van oude avonturenfilms en strips. Ook veel meer sci-fi. Daar zat vrijwel nooit echt een boodschap in, dat was gewoon puur avontuur. Die verhalen zijn apart uitgegeven van het weekblad (De beste verhalen van Donald Duck) Eigenlijk is het weekblad meer een soort spin-off van zijn universum, die maatschappijkritiek heeft daar nooit echt in gezeten.
Precies. Het thema 'Dagobert die Donald en de neefjes meeneemt op een reis om een schat te zoeken' komt minimaal een paar keer per jaar terug. Vroeger had je ook nog vaak verhalen over Duckstad in de toekomst met vliegende auto's enzo. Weet niet of dat tegenwoordig nog voorkomt, is ook wel een beetje achterhaald inmiddels.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:37 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Het weekblad heeft juist vrij regelmatig van die verhalen met avontuur of rare gebeurtenissen die juist flink doen denken aan Carl Barks.
Dus? Who cares. Jij deed niet eens mee aan de discussie dus who cares of het offtopic is of niet? Schijnbaar alleen jij. Dus doeiiiquote:Op donderdag 26 september 2024 16:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is letterlijk een feit dat die discussie er in dit topic helemaal niet toe doet en off-topic is, maar dat begreep je niet alleen niet toen je die discussie begon, maar nog steeds niet.
Daarom snap ik die radicalisering ook niet in zijn betoog.quote:Op donderdag 26 september 2024 09:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja, Duckstad is gebaseerd op een westerse samenleving waar voornamelijk blanken wonen. Dus niet zo vreemd dat Donald Duck en zijn witte familieleden zo gezien worden. Sowieso kwamen eenden van een ander menselijk ras al langer voor. Maar alleen in avonturen in verre landen.
Volgens de Vandale betekent blank helderwit.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zijn witte eenden, geen blanke eenden.
[..]
quote:Op donderdag 26 september 2024 16:46 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Dus? Who cares. Jij deed niet eens mee aan de discussie dus who cares of het offtopic is of niet? Schijnbaar alleen jij. Dus doeiii
Kortom, een kind van 9 ontwerpt met een racistisch oogmerk een stripfiguur.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:05 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Lees anders de OP nog even, dat meisje begon er zelf mee. Donkere eend, daar voel je je veilig door als je zelf een donkere huidskleur hebt. Dan zijn witte eenden dus blijkbaar blanken en niet iets waar je jezelf in kunt herkennen.
Dat kroeshaar erbij is verder natuurlijk geen toeval.
De meesten hebben Donald Duck waarschijnlijk al eeuwen niet meer gelezen. Sommigen komen er nu pas achter dat Donald Duck deels satire is op de westerse samenleving, in de verhalen die zich in Duckstad afspelen.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daarom snap ik die radicalisering ook niet in zijn betoog.
heb je ook al die verhalen van jonge Dagobert Duck. Ik had die vroeger maar volgens mij ooit eens met een verhuizing weggedaan. Zo zondequote:Op donderdag 26 september 2024 16:21 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Carl Barks verwerkte dan ook veel maatschappijkritiek en politiek in zijn albums. Concurrentie, uitbuiting, corporatisme, normen & waarden etc. Het was wat subtieler dan Alfred J Kwak, maar zeker niet minder. Daarom werd het ook zo populair bij volwassenen.
Ik heb overigens de hele collectie van Carl Barks compleet
laten we dan nog maar de verhalen van Ducktales buiten beschouwing houdenquote:Op donderdag 26 september 2024 17:18 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso is er een duidelijk verschil tussen de avontuurlijke verhalen en de verhalen die zich in het dagelijkse leven afspelen. In de avonturen is Dagobert veel sympathieker en Donald veel minder onhandig.
De dagelijkse leven verhalen zijn meer satirisch en karikaturaal.
Ik heb er een aantal, maar de collectie niet compleet.quote:Op donderdag 26 september 2024 17:17 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
heb je ook al die verhalen van jonge Dagobert Duck. Ik had die vroeger maar volgens mij ooit eens met een verhuizing weggedaan. Zo zonde. Kan mij nog herinneren dat er in die verhalen ook al problemen werden besproken als milieuvervuiling
Meestal niet. De meeste verhalen in het dagelijks leven in Duckstad zijn gebaseerd op ouderwetse tropes. Heel veel farce, misverstanden en andere klassieke ongein. Dat staat niet gelijk aan satire, noch is een verhaal dat zich afspeelt in de huidige tijd met huidige sores gelijk aan satire.quote:Op donderdag 26 september 2024 17:18 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso is er een duidelijk verschil tussen de avontuurlijke verhalen en de verhalen die zich in het dagelijkse leven afspelen. In de avonturen is Dagobert veel sympathieker en Donald veel minder onhandig.
De dagelijkse leven verhalen zijn meer satirisch en karikaturaal.
oh ja dat hij zich zelf zelfstandig verklaarden. Doet mij met terug werkende kracht denken aan de huidige discussie over Nexitquote:Op donderdag 26 september 2024 17:38 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik heb er een aantal, maar de collectie niet compleet.
Dat verhaal met Kasteel McDuck
Don Rosa was geen fan van DuckTales.quote:Op donderdag 26 september 2024 17:20 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
laten we dan nog maar de verhalen van Ducktales buiten beschouwing houden
Terecht, zag er niet uit.quote:Op donderdag 26 september 2024 18:01 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Don Rosa was geen fan van DuckTales.
Herinner mij wel dat mensen de recente reboot "woke" vonden ofzo omdat Lizzy een prominente rol speelde. Sommige mensen heb tijd te veel
Zonde trouwens dat de DuckTales reboot gestopt is.
Of glimmend, weerkaatsend, leeg, lichtgekleurd, het noemt zelfs 'blanke slavinnen' als voorbeeld. Dus het is geen prima vervanging van blank en zeker niet als huidskleur omdat wit een toestand is die de blanke huidskleur kan hebben.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Volgens de Vandale betekent blank helderwit.
Ho hee wacht even dit is offtopic dus helemaal niet gewenst!!!quote:Op donderdag 26 september 2024 18:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of glimmend, weerkaatsend, leeg, lichtgekleurd, het noemt zelfs 'blanke slavinnen' als voorbeeld. Dus het is geen prima vervanging van blank en zeker niet als huidskleur omdat wit een toestand is die de blanke huidskleur kan hebben.
NWS / 'Donald Duck wordt inclusief'quote:Op donderdag 26 september 2024 17:13 schreef Magica het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)-paar-in-donald-duck
Lesbisch koppel is ook al geweest, en de neefjes van die nietsnut van een neef van die gierige vrek hebben een vriendje in een rolstoel. Waren geen twee topics voor nodig
Onzin. De serie heeft een 100% op Rotten tomatoes (audience score 92%).quote:
Ok, dat kan. Ik vond het lelijk dus hoor ik bij de 8%.quote:Op donderdag 26 september 2024 18:18 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Onzin. De serie heeft een 100% op Rotten tomatoes (audience score 92%).
DuckTales reboot is verre weg superieur aan het origineel. Het wist zelfs Darkwin Duck op een originele manier terug te halen.
quote:Op donderdag 26 september 2024 13:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De indoctrinatie van de kleine Eva
BNW op NWSquote:Op donderdag 26 september 2024 13:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De indoctrinatie van de kleine Eva, de jury die dan toevallig vindt dat zij gewonnen heeft, en de hoge inflatie, oorlogen en verziekte woningmarkt komen allemaal uit dezelfde koker.
Letterlijk een feit? Hoe kan iets dan figuurlijk een feit zijn?quote:Op donderdag 26 september 2024 16:23 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Het is letterlijk een feit dat mijn huid niet wit is.
Net als de huid van iemand uit Marokko niet zwart is.
We leven niet in Amerika. We hebben hier geen witte mensen en zwarte mensen.
Wat een ander vindt, staat verder los van de feiten. Mijn huid is niet wit.
Het is meer de enorme ophef van jou over een nieuw karakter in Duckstad die kennelijk buiten jouw comfortzone valt.quote:Op donderdag 26 september 2024 12:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar is die ideologische taalverandering voor, om makkelijke beinvloedbare types als @:Wantie te conditioneren in zwart-witdenken. Wat hij nu in eenden ziet, ziet hij ook in de Nederlandse samenleving, en het Amerikaanse racismegebeuren kan daar zo op geprojecteerd.
Dus omdat het woord blank meerdere betekenissen heeft mag je het niet gebruiken om de kleur van een eend aan te duiden?quote:Op donderdag 26 september 2024 18:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of glimmend, weerkaatsend, leeg, lichtgekleurd, het noemt zelfs 'blanke slavinnen' als voorbeeld. Dus het is geen prima vervanging van blank en zeker niet als huidskleur omdat wit een toestand is die de blanke huidskleur kan hebben.
Klopt, Donald en Katrien zijn per direct uitgeschreven.quote:Op donderdag 26 september 2024 18:45 schreef KingRadler het volgende:
Het was blijkbaar niet toegestaan een witte mannelijke eend of een witte vrouwelijke eend.
Ik zie het niet. Kinderen worden altijd en overal al voor gebruikt. Of denk je dat de miniplaybackshow deelnemertjes het voor zichzelf doenquote:Op donderdag 26 september 2024 19:06 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Wat een simpele ben je soms ook he. Zie je nou echt de politiek achter deze keuze niet of wil je het niet zien?
Het punt is natuurlijk dat er weer *surprise surprise* voor een donker karakter wordt gekozen. Of denk jij dat dit figuurtje ook zou zijn gekozen als het gewoon een blank karakter zou zijn geweest?quote:Op donderdag 26 september 2024 19:10 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik zie het niet. Kinderen worden altijd en overal al voor gebruikt. Of denk je dat de miniplaybackshow deelnemertjes het voor zichzelf doen
Ik probeer niks. Ik pleur met m'n zatte harses gewoon maar een onsamenhangend zinnetje zonder onderbouwing op het net. FF een nieuwe fles ontkurken.quote:Op donderdag 26 september 2024 19:04 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Ben je dronken ofzo?
De volwassenen die dit 9 jarige meisje bij hun identiteitspolitiek betrekken zijn schuldig. De onwil van sommigen dit te herkennen maakt ze onderdeel van dit probleem. Helemaal wanneer ze de boel proberen te verdraaien zoals jij nou probeert.
Nee natuurlijk niet. Er zijn al te veel gewone eenden met een blank karakter. Vertel mij wat. Het wordt trouwens ook tijd voor een oprecht gele eend. Noemen we hem Peking.quote:Op donderdag 26 september 2024 19:11 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Het punt is natuurlijk dat er weer *surprise surprise* voor een donker karakter wordt gekozen. Of denk jij dat dit figuurtje ook zou zijn gekozen als het gewoon een blank karakter zou zijn geweest?
Raar, een eend met kroeshaar.quote:Op donderdag 26 september 2024 18:30 schreef Aberkullie het volgende:
[ afbeelding ]
Verdomme wat woke
Mede door meerdere posts van jou.quote:Op donderdag 26 september 2024 19:13 schreef Harvest89 het volgende:
Twee topics bijna vol vanwege een bruine eend in de Donald Duck.![]()
![]()
Nee dat is best op een aparte stijl getekend. Zag er niet uit.quote:Op donderdag 26 september 2024 18:18 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Onzin. De serie heeft een 100% op Rotten tomatoes (audience score 92%).
DuckTales reboot is verre weg superieur aan het origineel. Het wist zelfs Darkwin Duck op een originele manier terug te halen.
Oh, hahaquote:Op donderdag 26 september 2024 18:15 schreef Gehenna het volgende:
[..]
NWS / 'Donald Duck wordt inclusief'
Overschat Fok! niet
Ik vind Schotse eenden met bakkebaarden ook wel raar.quote:
Met slobkousen ook nog.quote:Op donderdag 26 september 2024 19:17 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik vind Schotse eenden met bakkebaarden ook wel raar.
Nog nooit gezien.
Het genieten is er voor mij wel een beetje af. Zwakzinnig gedoe.quote:Op donderdag 26 september 2024 19:18 schreef Ludachrist het volgende:
Echt genieten dat we ons druk kunnen maken over het inkleuren van een getekende eend.
Ik won er ooit een inkleurwedstrijd mee voor m'n jongere broertje.quote:Op donderdag 26 september 2024 19:18 schreef Ludachrist het volgende:
Echt genieten dat we ons druk kunnen maken over het inkleuren van een getekende eend.
Precies, ik ga er over twijfelen voordat het te laat is heb ik 800.000 posts.quote:Op donderdag 26 september 2024 19:21 schreef MoreDakka het volgende:
Altijd grappig dit soort topics. Posters maken zich druk over niet-bestaande andere posters die ze beschuldigen van het druk maken over iets. Het zal je hobby maar zijn.
Woest omdat het niet Snatertuber of Greetje Gluur geworden isquote:Op donderdag 26 september 2024 18:47 schreef tong80 het volgende:
Gaan ze hier een 9jarige zwart maken over een stripfiguur.Jan Roos is er niks bij.
Een dag niet geklaagd, is een dag niet geleefd!quote:Op donderdag 26 september 2024 14:02 schreef miss_sly het volgende:
Ik dacht dat ik op FOK! al heel wat rariteiten voorbij had zien komen, maar de idiote woede over een paar nieuwe fictieve personages in een stad vol fictieve pratende dieren in matrozenpakjes slaat werkelijk waar alles.
Denk aan mij morgenochtendquote:Op donderdag 26 september 2024 19:11 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik probeer niks. Ik pleur met m'n zatte harses gewoon maar een onsamenhangend zinnetje zonder onderbouwing op het net. FF een nieuwe fles ontkurken.
Tijd voor een inzamelingsactie voor deze "verliezers¨!quote:Op donderdag 26 september 2024 19:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Woest omdat het niet Snatertuber of Greetje Gluur geworden is
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als je het nodig vind een dergelijk wit-zwart onderscheid te maken kun je net zo goed blank en niet blank, of wit en niet wit gebruiken. Dekt de lading van dergelijk onderscheid willen maken beter.quote:Op donderdag 26 september 2024 15:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat ook zoiets onnozels om je druk over te maken. Wat maakt het uit, je snapt toch wat er wordt bedoeld?
Maar dan wordt het mensen van kleur en mensen zonder kleur? Beige en bruin? Licht en donker?
Want wat is het tegenovergestelde van blank dan en hoe vang je daar al die huidskleuren onder die niet het door jou bedoelde blank van huidskleur zijn?
voel me hier niet meer veilig nuquote:Op donderdag 26 september 2024 20:36 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Als je het nodig vind een dergelijk wit-zwart onderscheid te maken kun je net zo goed blank en niet blank, of wit en niet wit gebruiken. Dekt de lading van dergelijk onderscheid willen maken beter.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat snap ik, eenden zijn notoire verkrachters.quote:Op donderdag 26 september 2024 20:40 schreef Loverboii het volgende:
[..]
voel me hier niet meer veilig nu
Wist je dat een varken het meest op een mens lijkt qua ingewanden ?quote:Op donderdag 26 september 2024 20:50 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dat snap ik, eenden zijn notoire verkrachters.
Maar wel divers, homoseksuele necrofilie hoort er ook bij in de eendenseksualiteit.
Uiteraard, het is een nuttig veelzijdig dier wat op meerdere manieren de mensenbuik in kan.quote:Op donderdag 26 september 2024 21:06 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wist je dat een varken het meest op een mens lijkt qua ingewanden ?
Wel vreemd dat je niet valt over een eend met kleren aan.quote:Op donderdag 26 september 2024 19:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Raar, een eend met kroeshaar.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd voor de mensen met een raciaal essentialistische bril. Staat die gele eend links dan ook voor iemand die blank is, of is geel dan weer een andere etniciteit? Aziatisch of zo?
[..]
Mede door meerdere posts van jou.
Ik wilde precies dit posten, wat de Donald Duck al niet los maakt.quote:Op donderdag 26 september 2024 19:13 schreef Harvest89 het volgende:
Twee topics bijna vol vanwege een bruine eend in de Donald Duck.![]()
![]()
Dit is een klassieker. Hij is sowieso erg goed.quote:Op donderdag 26 september 2024 21:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik wilde precies dit posten, wat de Donald Duck al niet los maakt.![]()
![]()
![]()
Moet gelijk aan Harrie Jekkers denken.
Vooral veel reacties die ook al in het eerste deel te lezen waren.quote:
Tja veel figuren vinden een nieuw stripfiguur met Afro-roots blijkbaar ontzettend bedreigend en beangstigend.quote:Op donderdag 26 september 2024 19:18 schreef Ludachrist het volgende:
Nee meer dat een klein kind wordt misbruikt om een ideologie te pushen.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja veel figuren vinden een nieuw stripfiguur met Afro-roots blijkbaar ontzettend bedreigend en beangstigend.
Nee, dat is het excuus dat gebruikt wordt.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:04 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Nee meer dat een klein kind wordt misbruikt om een ideologie te pushen.
Kinderen houden zich hier niet mee bezig, laat een kind een kind zijn.
Heb je enig bewijs voor dat misbruik?quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:04 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat sommigen hier misschien toch iets racistischer zijn dan ze van zichzelf denken.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat is het excuus dat gebruikt wordt.
Maar daar trappen we niet meer in.
9 jaar is geen klein kind. Dat is een kind dat prima na kan denken en een mening kan vormen. Sommige kinderen zijn daar op die leeftijd nog niet mee bezig, andere wel. Kinderen zijn geen eenheidsworst.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:04 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Voorspelbaar dus.quote:Op donderdag 26 september 2024 22:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Vooral veel reacties die ook al in het eerste deel te lezen waren.
Kinderen van die leeftijd zijn anders wel enorm benvloedbaar.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
9 jaar is geen klein kind. Dat is een kind dat prima na kan denken en een mening kan vormen. Sommige kinderen zijn daar op die leeftijd nog niet mee bezig, andere wel. Kinderen zijn geen eenheidsworst.
Henk je gaat het niet geloven ze hebben een eend bruin gemaakt in de Donald Duck, hier zit het WEF achter wat ik je brom!!!!quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja veel figuren vinden een nieuw stripfiguur met Afro-roots blijkbaar ontzettend bedreigend en beangstigend.
Wellicht goed dat we samen de mening politie gaan bellen. Die hebben een wetboek met welke mening je hier wel en niet hoeft te geven en welke manieren goed en niet zo goed zijn, of in elk geval aan jouw standaard voldoen.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:14 schreef miss_sly het volgende:
Iedereen mag een mening geven. Niet iedere mening hoeft gegeven. De manier waarop je je mening geeft is ook van belang.
Zie ik nou dat Donald direct de reet van de nieuwe buuf aan het begluren is?quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:33 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Ik zal even een de mooiste tweets die ik hieromtrent tegenkwam met jullie delen:
[ x ]
Haar nekharen stonden overeind![]()
De laatste horde![]()
Deze man zit in een psychotische decompensatie die zijn weerga niet kent.
[ x ]
Sander Sassen ontdekt Guus Geluk. Die man zit qua vertrutting en zedenpreken ergens rond 1950.\
[ x ]
Donald Deugt![]()
Ik heb in ieder geval vreselijk gelachen.
Kunnen benvloedbaar zijn, inderdaad. Hoeft niet. Gewoon haar eigen leven en ervaringen en wat ze meekrijgt van tv en dergelijke doen al veel. Ik vind het echt getuigen van een gebrek aan kennis over hoe kinderen op die leeftijd kunnen zijn als mensen ervan uit gaan dat ze dit onmogelijk zelf bedacht kan hebben.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kinderen van die leeftijd zijn anders wel enorm benvloedbaar.
Ik dring niets op. Ik geef mijn mening. Zoals iedereen zijn mening kan geven.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:35 schreef Kreator het volgende:
[..]
Wellicht goed dat we samen de mening politie gaan bellen. Die hebben een wetboek met welke mening je hier wel en niet hoeft te geven en welke manieren goed en niet zo goed zijn, of in elk geval aan jouw standaard voldoen.
Beetje raar om jouw visie op deze manier op te dringen.
Wat een intens treurige mensen bestaan er toch.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:33 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Ik zal even een de mooiste tweets die ik hieromtrent tegenkwam met jullie delen:
[ x ]
Haar nekharen stonden overeind![]()
De laatste horde![]()
Deze man zit in een psychotische decompensatie die zijn weerga niet kent.
[ x ]
Sander Sassen ontdekt Guus Geluk. Die man zit qua vertrutting en zedenpreken ergens rond 1950.\
[ x ]
Donald Deugt![]()
Ik heb in ieder geval vreselijk gelachen.
Nou, het is zo’n perfecte bingo, dat de kans dat ze dit volledig zelf heeft bedacht heel klein is.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kunnen benvloedbaar zijn, inderdaad. Hoeft niet. Gewoon haar eigen leven en ervaringen en wat ze meekrijgt van tv en dergelijke doen al veel. Ik vind het echt getuigen van een gebrek aan kennis over hoe kinderen op die leeftijd kunnen zijn als mensen ervan uit gaan dat ze dit onmogelijk zelf bedacht kan hebben.
Wat heeft dat allemaal te maken met een donkere eend die is toegevoegd in de Donald Duck strip?quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, het is zo’n perfecte bingo, dat de kans dat ze dit volledig zelf heeft bedacht heel klein is.
En alle kinderen van deze leeftijd zijn heel benvloedbaar. Het is eerder dat het bij velen ook niet verdwijnt als ze volwassen zijn. Hell, dat is het fundament onder propaganda.
Kijk eens hoe gemakkelijk mensen in het Westen overtuigd zijn geraakt van dat het Westen inherent racistisch is, de erfzonde van slavernij, wat in de hoofden van velen iets is wat blanke mensen zwarte mensen aandien, enz.
Terwijl de feiten er haaks op staan en voor eenieder die dat wil op te zoeken zijn.
Eigenlijk oneens met de hele post en aangezien ik mobiel zit nu niet echt een optie om een lange post te plaatsen.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, het is zo’n perfecte bingo, dat de kans dat ze dit volledig zelf heeft bedacht heel klein is.
En alle kinderen van deze leeftijd zijn heel benvloedbaar. Het is eerder dat het bij velen ook niet verdwijnt als ze volwassen zijn. Hell, dat is het fundament onder propaganda.
Kijk eens hoe gemakkelijk mensen in het Westen overtuigd zijn geraakt van dat het Westen inherent racistisch is, de erfzonde van slavernij, wat in de hoofden van velen iets is wat blanke mensen zwarte mensen aandien, enz.
Terwijl de feiten er haaks op staan en voor eenieder die dat wil op te zoeken zijn.
Dat is iets dat ergens in de marge afspeelt. Dus een groot succes was het nog niet.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
Ik heb geen enkele moeite met eend Eva. Dat schreef ik al in deel 1.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:53 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat heeft dat allemaal te maken met een donkere eend die is toegevoegd in de Donald Duck strip?
Kom je geen donkere mensen tegen in het dagelijks leven, maken die geen onderdeel uit van de samenleving?
Lezen donkere kinderen de Donald Duck niet? Zeker wel, en die vinden het dan ook leuk een donkere eend tegen te komen. Daar gaat het om. En ik vind het ook leuk. Strips moeten ook met hun tijd meegaan.
Dan doe je dat later toch? Ik ben wel benieuwd.quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Eigenlijk oneens met de hele post en aangezien ik mobiel zit nu niet echt een optie om een lange post te plaatsen.
Wat was nog geen groot succes?quote:Op vrijdag 27 september 2024 09:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is iets dat ergens in de marge afspeelt. Dus een groot succes was het nog niet.
Eens dat een tweede deel overbodig was (hoewel het misschien nog tot iets interessants gaat leiden). Maar wie maakt zich druk behalve een paar halve garen op X?quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:00 schreef Ama het volgende:
Oh wauw twee topics (bijna) vol over dit.Zijn er geen ergere dingen om je druk over te maken ofzo.
Het idee dat we racistische erfelijke zondaars zijn ten opzichte van zwarten. Er is werkelijk bijna niemand die dat vind. Behalve een groepje extreemlinkse opiniemakers.quote:
Nou, dat is stukken breder gedragen. Dat zag je bv bij de BLM protesten goed.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het idee dat we racistische erfelijke zondaars zijn ten opzichte van zwarten. Er is werkelijk bijna niemand die dat vind. Behalve een groepje extreemlinkse opiniemakers.
Daar kwamen een paar honderd beroepsdemonstranten op af. Dat is echt marge.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, dat is stukken breder gedragen. Dat zag je bv bij de BLM protesten goed.
Want iedereen die denkt dat het wel prima is om roetveegpieten in te voeren die vind dat?quote:Maar ook hoe gemakkelijk Zwarte Piet voor de bus werd gegooid.
De meeste mensen zijn helemaal niet met slavernij bezig en interesseert het ook een hout. Meer met de laatste wedstrijd van Ajax of met ergernis aan fatbikes.quote:De meeste mensen denken bij slavernij alleen aan de Trans-Atlantische slavernij. En hoe het Westen daar schuld aan had.
Terwijl het feitelijk de Britten waren die slavernij, hetgeen wereldwijd de norm was, afgeschaft hebben. Niet alleen in eigen land, ze hebben actief de handel de nek omgedraaid op mondiale schaal en daar een hoge prijs voor betaald.
Nou je mag gerust een verzoek om herstelbetalingen naar Turkije sturen. Je zal het alleen niet krijgen, net als andere geldwolven dat ook niet krijgen.quote:Dat soort dingen weten de meeste mensen niet. Als het om herstelbetalingen gaat (iets waar we meer en meer ingerommeld worden) hoor je steevast alleen maar wat over dat het Westen zou moeten betalen. Niemand die het Ottomaanse rijk ook eens aan wil spreken, terwijl zowel ten aanzien van aantallen (14 miljoen ongeveer) en wreedheid (slaven werden direct gecastreerd om voortplanting te voorkomen, reden waarom het niet meer zichtbaar is) het de Trans-Atlantische slavernij overtreft.
Een kind van 9 bedenkt een personage, gespiegeld aan haar eigen familie..quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, dat is stukken breder gedragen. Dat zag je bv bij de BLM protesten goed.
Maar ook hoe gemakkelijk Zwarte Piet voor de bus werd gegooid.
De meeste mensen denken bij slavernij alleen aan de Trans-Atlantische slavernij. En hoe het Westen daar schuld aan had.
Terwijl het feitelijk de Britten waren die slavernij, hetgeen wereldwijd de norm was, afgeschaft hebben. Niet alleen in eigen land, ze hebben actief de handel de nek omgedraaid op mondiale schaal en daar een hoge prijs voor betaald.
Dat soort dingen weten de meeste mensen niet. Als het om herstelbetalingen gaat (iets waar we meer en meer ingerommeld worden) hoor je steevast alleen maar wat over dat het Westen zou moeten betalen. Niemand die het Ottomaanse rijk ook eens aan wil spreken, terwijl zowel ten aanzien van aantallen (14 miljoen ongeveer) en wreedheid (slaven werden direct gecastreerd om voortplanting te voorkomen, reden waarom het niet meer zichtbaar is) het de Trans-Atlantische slavernij overtreft.
Ook nog een stel conservatieve halve garen op fok waarvan sommigen in de stuip schieten vanwege een niet witte eend.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Eens dat een tweede deel overbodig was (hoewel het misschien nog tot iets interessants gaat leiden). Maar wie maakt zich druk behalve een paar halve garen op X?
Hier in het park zijn alleen maar donkere eenden. De meerkoeten zijn zelfs allemaal zwart!quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:40 schreef byah het volgende:
Een 9 jarig blank kind wat zelf een donkere eend bedenkt? Right, ingefluisterd door woke mama zeker
Het begrip blank is ook aan inflatie onderhevig merk ik.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:40 schreef byah het volgende:
Een 9 jarig blank kind wat zelf een donkere eend bedenkt? Right, ingefluisterd door woke mama zeker
Joh.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:56 schreef byah het volgende:
[ link | afbeelding ]
Die moeder lijkt wel op die eend
Inderdaad, sommigen hebben liever een personage dat ingefluisterd is door boze ome Harryquote:Op vrijdag 27 september 2024 10:40 schreef byah het volgende:
Het lijkt me vermoeiend om altijd maar zo boos te zijn. Niet te doen, toch?quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:00 schreef Ama het volgende:
Oh wauw twee topics (bijna) vol over dit.Zijn er geen ergere dingen om je druk over te maken ofzo.
Klagen over mensen die hun mening uitenquote:Op vrijdag 27 september 2024 11:06 schreef Tekaschi het volgende:
Nadruk op huidskleur leggen in de Donald Duck.
Klagen dat anderen zich druk maken om de huidskleur niet beseffende dat de toevoeging juist is omdat mensen, inclusief de klagers, zich alleen maar bezig kunnen houden met het tellen van huidskleurtjes en zelfs in de DD huidskleurtjes willen tellen.
Geen vader in beeld bij nieuwe diverse toevoeging in Duckstad.
Jij bent ook bezig met huidskleurtjes tellen, alleen wil je een andere uitkomst.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:06 schreef Tekaschi het volgende:
Klagen dat anderen zich druk maken om de huidskleur niet beseffende dat de toevoeging juist is omdat mensen, inclusief de klagers, zich alleen maar bezig kunnen houden met het tellen van huidskleurtjes en zelfs in de DD huidskleurtjes willen tellen.
Wachtend op de eerste negrode troetelbeertjes, die zijn ook ondervertegenwoordigd.
Wie is er boos?quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:06 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Het lijkt me vermoeiend om altijd maar zo boos te zijn. Niet te doen, toch?
Volgens mij is er niemand daadwerkelijk boos.quote:
Want die was er wel bij Kwik, Kwek en Kwak...quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:06 schreef Tekaschi het volgende:
Copequote:Wachtend op de eerste negrode troetelbeertjes, die zijn ook ondervertegenwoordigd.
Dat alleen al is gewoon te maf voor woorden.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:17 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Volgens mij is er niemand daadwerkelijk boos.
Wellicht geirriteerd.
Waarom maak jij je druk over wat anderen vinden van iets?quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat alleen al is gewoon te maf voor woorden.
Weer zo'n boze gerriteerde reactie..quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:19 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Waarom maak jij je druk over wat anderen vinden van iets?
Dan zit je volgens mij niet op de juiste plek hier. Kan je beter een circlejerk forum vinden waar iedereen het continue met elkaar eens is in dezelfde bubbel.
Nog erger wat een kleurtje van een stripfiguur los maakt. Maar het zijn hier geen racisten hoor.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Weer zo'n boze gerriteerde reactie..
Wat een stripfiguur allemaal wel niet los maakt bij sommigen.
Dat heb je inderdaad goed gezien. Het is niet racistisch om te vinden dat het onnodig is om een strip met een fantasieverhaal over dieren, te gaan racialiseren vanuit het oogpunt 'diversiteit' of andere eufemismen.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nog erger wat een kleurtje van een stripfiguur los maakt. Maar het zijn hier geen racisten hoor.
Ik voel me een non-binair albinokonijn: waarom ben ik niet vertegenwoordigd in de Donald Duck?quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:06 schreef Tekaschi het volgende:
Wachtend op de eerste negrode troetelbeertjes, die zijn ook ondervertegenwoordigd.
Heb je meegedaan met de wedstrijd?quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:41 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ik voel me een non-binair albinokonijn: waarom ben ik niet vertegenwoordigd in de Donald Duck?
Dat is de dekmantel die gebruikt wordt.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat heb je inderdaad goed gezien. Het is niet racistisch om te vinden dat het onnodig is om een strip met een fantasieverhaal over dieren, te gaan racialiseren vanuit het oogpunt 'diversiteit' of andere eufemismen.
quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat heb je inderdaad goed gezien. Het is niet racistisch om te vinden dat het onnodig is om een strip met een fantasieverhaal over dieren, te gaan racialiseren vanuit het oogpunt 'diversiteit' of andere eufemismen.
Er is geen dekmantel.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is de dekmantel die gebruikt wordt.
Dat eerste heeft niets meer met eendjes te maken natuurlijk.quote:
En uiteraard zeg je niets over de tweede...quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er is geen dekmantel.
[..]
Dat eerste heeft niets meer met eendjes te maken natuurlijk.
5.000 aldus het parool. Dat is echt een enorme opkomst, zeker in die tijd!quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar kwamen een paar honderd beroepsdemonstranten op af. Dat is echt marge.
[..]
Want iedereen die denkt dat het wel prima is om roetveegpieten in te voeren die vind dat?
Sowieso is Zwarte Piet voor een belangrijk deel om zeep geholpen door onze cultuurbeschermers met hun wijze van campagne voeren.
[..]
De meeste mensen zijn helemaal niet met slavernij bezig en interesseert het ook een hout. Meer met de laatste wedstrijd van Ajax of met ergernis aan fatbikes.
[..]
Nou je mag gerust een verzoek om herstelbetalingen naar Turkije sturen. Je zal het alleen niet krijgen, net als andere geldwolven dat ook niet krijgen.
Dat conservatieven in een gekleurde eend diversiteit menen te moeten zien en daarom er over de flos van gaan is juist observeerbaar rascisme.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het was een reactie op miss_sly die beweerde dat jonge kinderen helemaal niet zo benvloedbaar zijn. Soms gaat een discussie wat andere kanten op. Dat lijkt mij zeker bij een onderwerp als deze niet zo heel gek. Maar frame het maar weer lekker naar jouw eigen believen, om er een ad hominem aan te hangen. Ik ben noch boos, noch wit, noch bang.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een kind van 9 bedenkt een personage, gespiegeld aan haar eigen familie..
En dat wekt dit allemaal op.
Dit is echt het tijdperk van de boze witte man die bang is zijn superioriteit kwijt te raken.....
Ik vind het allemaal wel meevallen. Volgens mij is de teneur vooral dat het niet heel serieus genomen moet worden.quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook nog een stel conservatieve halve garen op fok waarvan sommigen in de stuip schieten vanwege een niet witte eend.
De hele boze witte man discussie hier gaat erover dat Disney ons een woke karakter door de strot duwt, en daarbij een kind van 9 gebruikt.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het was een reactie op miss_sly die beweerde dat jonge kinderen helemaal niet zo benvloedbaar zijn. Soms gaat een discussie wat andere kanten op. Dat lijkt mij zeker bij een onderwerp als deze niet zo heel gek. Maar frame het maar weer lekker naar jouw eigen believen, om er een ad hominem aan te hangen. Ik ben noch boos, noch wit, noch bang.
Er is hier gewoon een discussie aan de gang en daar doe ik normaal aan mee. Zou je ook eens moeten proberen!
Come to think of it: erg verdacht dit... Zou Donald een pedofiel zijn?quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Want die was er wel bij Kwik, Kwek en Kwak...
Het kind dat deze wedstrijd gewonnen heeft van niets kwalijk te nemen, juist leuk dat die beloond wordt. Je kunt je misschien wel afvragen waar het achterliggende gedachtegoed vandaan komt, waarschijnlijk opgevoed in een progressief linkse familie en dan hebben kinderen tegenwoordig vaak al op jonge leeftijd een raciaal essentialistisch en intersectioneel wereldbeeld.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
De hele boze witte man discussie hier gaat erover dat Disney ons een woke karakter door de strot duwt, en daarbij een kind van 9 gebruikt.
En als iemand dan aanhaalt dat een kind van 9 best in staat is zelf net een gekleurde eend kan komen probeer jij dat onderuit te halen...
Tja, dat vind ik veelzeggend.
Destijds konden creatieve geesten nog ongeremd creatief zijn.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Want die was er wel bij Kwik, Kwek en Kwak...
[..]
quote:Op woensdag 25 september 2024 19:41 schreef Nober het volgende:
9? Stukje kinderarbeid.
Maar de neger omdat het moet is ook hier weer volbracht hoor.
[ x ]
Nou, volgens mij zit je hier dan helemaal prima hoor. Wat doe jij hier dan?quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:19 schreef MMaRsu het volgende:
Waarom maak jij je druk over wat anderen vinden van iets?
Dan zit je volgens mij niet op de juiste plek hier.
Klopt, dan sta je met je mond vol tanden.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik zou niet weten wat ik er verder over moet zeggen?
Dat is al eerder aangehaald, jouw idee dat er geen raciale grondslag ligt in de karakters van Duckstad klopt niet.quote:Het zijn eenden. Al neem ik aan dat die zwarte eenden van inboorlingen moeten voorstellen, heel raar in ieder geval. Het lijkt dat Donald Duck an sich behoorlijk raciaal essentialistisch is als ik ook die volgende post van je zie.
[..]
Ik vind het leuk dat Disney hun lezer publiek heeft betrokken bij het vinden van een nieuw personage voor de strip.quote:Je projecteert. Het is juist vanuit links progressieve kringen waar men deze veranderen toejuicht. Misschien moet je jezelf eens afvragen hoe dat komt, wat vind jij bijvoorbeeld leuk aan deze nieuwe toevoeging van bruine eenden met kroeshaar?
Probeer eens te onderouwen wat je racistisch vindt aan deze post?quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:01 schreef Basp1 het volgende:
De 2e post uit deel 1 11 likes maar nee mensen projecteren er lopen hier geen rascisten rond.
[..]
5000 is op een inwoneraantal van 17 miljoen toen nog steeds verwaarloosbaar.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
5.000 aldus het parool. Dat is echt een enorme opkomst, zeker in die tijd!
Is nog weinig van uitgevoerd, dus kan het nieuwe kabinet prima zijn eigen draai aan geven.quote:Maar goed, jij gaat voor dommetje spelen. Net alsof er niet vorig jaar 200 miljoen in een slavernijfonds is gestopt, bedoeld voor bewustmaking waarvan iedereen al lang weet dat het wederom een eenzijdig verhaal gaat worden.
In de wereld van Donald Duck leven ook honden en varkens. Dus het is wel degelijk menselijk ras in die wereld, maar dan op een hondachtig wezen geprojecteerd.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat eerste heeft niets meer met eendjes te maken natuurlijk.
Weer een stropop. Ik heb gezegd dat de hele bingo in zijn totaliteit op zichzelf niet logisch is, maar daar heb ik meteen bij gezegd dat het enerzijds kan zijn door hoe het is opgeschreven door de journalist en anderzijds dat ik vermoed dat de winnares biracial is en dat wellicht ook e.e.a. verklaart.quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
De hele boze witte man discussie hier gaat erover dat Disney ons een woke karakter door de strot duwt, en daarbij een kind van 9 gebruikt.
En als iemand dan aanhaalt dat een kind van 9 best in staat is zelf net een gekleurde eend kan komen probeer jij dat onderuit te halen...
Tja, dat vind ik veelzeggend.
quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nou, volgens mij zit je hier dan helemaal prima hoor. Wat doe jij hier dan?
Het laatste natuurlijk. Ik heb al enkele inhoudelijke vragen gesteld maar die zullen wel worden genegeerd.quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:08 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Jij hebt letterlijk nergens inhoudelijk op gereageerd. Maar blijft wel posten.
Heb je ook nog iets te melden verder? Of lekker lachen en andere users belachelijk maken?
Zullen we eerst eens naar de definitie van rascisme kijken.quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Probeer eens te onderouwen wat je racistisch vindt aan deze post?
Het lijkt mij eerder een (in ongelukkige bewoordingen geuit) constatering naar aanleiding van het bekende beleid bij Disney om werkelijk overal te kiezen voor een karakter van kleur. Inclusief snow white door een latina actrice (correct me if I am wrong, maar in ieder geval niet heel passend bij het karakter Snow white, waar je verwacht voor naar Ierland te moeten gaan).quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zullen we eerst eens naar de definitie van rascisme kijken.
Racisme is een ideologie die een hirarchie van zogenaamde 'rassen' voorstaat. In deze opvatting zouden bepaalde 'rassen' superieur zijn aan andere. Racisme manifesteert zich op verschillende manieren: door daden, uitlatingen, geschriften of discriminerende gedragingen.
Het suggeren over "negers omdat het moet" is in mijn opinie toch echt een opmerking over ras en omdat het moet impliceert toch echt dat deze user er liever een nieuwe witte eend had gezien.
Dit is een uitstekende definitie, maar er is letterlijk niemand die hier heeft willen beweren dat het ene 'ras' superieur is aan het andere. Kortom, dit sluit op geen enkele manier aan op deze discussie.quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zullen we eerst eens naar de definitie van rascisme kijken.
Racisme is een ideologie die een hirarchie van zogenaamde 'rassen' voorstaat. In deze opvatting zouden bepaalde 'rassen' superieur zijn aan andere. Racisme manifesteert zich op verschillende manieren: door daden, uitlatingen, geschriften of discriminerende gedragingen.
Het suggeren over "negers omdat het moet" is in mijn opinie toch echt een opmerking over ras en omdat het moet impliceert toch echt dat deze user er liever een nieuwe witte eend had gezien.
Eerlijk dit gaat toch nergens over.quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:07 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Haha tuurlijk jongen, lekker trollen en andere users lastig vallen
Die vindt de komende jaren inspiratie op Fok.quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:18 schreef DjVero het volgende:
Blijft Buurman Bolderbast wel? Ik heb niet alles gelezen.
Ook wel opvallend dat Greetje Gluur het meest genoemd en geliket wordt in de reacties.quote:Op woensdag 25 september 2024 20:10 schreef Japepk het volgende:
Hmm, leuke wedstijd en leuk bedacht, maar het ligt er wel hl dik bovenop inderdaad. Moeder werkt ook met recylebare materialen, tuurlijk. Greetje Gluur was veel leuker, dat was juist een parodie op de mens van nu met alles en iedereen stalken op social media enzo.
Gevoelig plekje geraakt? Gossie.quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:08 schreef MMaRsu het volgende:
[..]man man man doe toch niet zo triest jongen.
Ik heb zelf school in mijn jeugd als onveilig ervaren.quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het lijkt mij eerder een (in ongelukkige bewoordingen geuit) constatering naar aanleiding van het bekende beleid bij Disney om werkelijk overal te kiezen voor een karakter van kleur. Inclusief snow white door een latina actrice (correct me if I am wrong, maar in ieder geval niet heel passend bij het karakter Snow white, waar je verwacht voor naar Ierland te moeten gaan).
Nou moet Disney dat verder helemaal zelf weten. Maar dat je daar commentaar op kan krijgen is niet per s racistisch. Net zo goed als dat het helemaal niet misogyn is om geen voorstander te zijn van Jamie Bond ipv James Bond.
Wat veel mensen daaraan (tevens) stoort is ook dat het vooral virtue signaling is. En laten we wel zijn: er is geen minderheid in de wereld die daar beter van wordt of zich veiliger gaat voelen (sterker nog: uit onderzoek is gebleken dat safe spaces en trigger warnings op universiteiten juist heeft gezorgd voor een minder veilig aanvoelende omgeving).
Maar het kan ook vanuit racistische overweging zijn inderdaad. Ik zou daar alleen niet mee beginnen.
Greetje Gluur is een meer klassiek karakter..quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ook wel opvallend dat Greetje Gluur het meest genoemd en geliket wordt in de reacties.
Vervelend dat jij jouw school als onveilig hebt ervaren, maar dat zal een hele andere reden hebben gehad dan waar ik naar verwees. Namelijk dat kinderen die niet blank zijn zich onveilig voelen bij het lezen van Donald Duck. Dat lijkt mij echt gezocht en die bewoordingen zijn ook wel heel erg van nu.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb zelf school in mijn jeugd als onveilig ervaren.
Ik ben blij dat dat anno 2024 een stuk minder aan de orde is, dankzij een meer inclusief beleid.
Jij lijkt te vinden dat een kind van 9 het niet als veilig kan of mag ervaren als in de strip een personage zit waarmee ze zichzelf beter kan identificeren.
Maar dat mag zo'n kind toch zelf bepalen?
Gezien de enorme over de top ophef over een personage dat door een kind van 9 is bedacht snap ik juist heel goed met wat ze bedoelt met die veiligheid.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vervelend dat jij jouw school als onveilig hebt ervaren, maar dat zal een hele andere reden hebben gehad dan waar ik naar verwees. Namelijk dat kinderen die niet blank zijn zich onveilig voelen bij het lezen van Donald Duck. Dat lijkt mij echt gezocht en die bewoordingen zijn ook wel heel erg van nu.
Voor Donald Duck geldt hetzelfde als voor Sesamstraat: er is opzettelijk gekozen voor een gebroken gezinssituatie.quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Destijds konden creatieve geesten nog ongeremd creatief zijn.
De dwangbuis waar men nu creatief in mag zijn wordt nauwer en nauwer.
Rare rolmodellen heb jij voor je kinderenquote:Op donderdag 26 september 2024 15:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat meer om rolmodellen en afspiegeling van de samenleving voor zover je daar met Donald Duck al van kunt spreken. Herkenning van figuren. Dat is zeker goed en dat heeft dit meisje al goed in de gaten.
Haha je domme getroll raakt mij niet. Het is alleen triest dat je zo sneu doet. Je hebt inhoudelijk niks te melden, zit hier alleen om andere users lastig te vallenquote:Op vrijdag 27 september 2024 13:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Gevoelig plekje geraakt? Gossie.
Fijn dat jij dat bepaalt voor een anderquote:Op vrijdag 27 september 2024 13:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een cis hetero witte man zal dat nooit begrijpen...
Serieus? Jij denkt dat kinderen van kleur zich onveilig voelden bij het lezen van Donald Duck? Wat een level van snowflakerigheid is die ook nu in onze overgevoelige maatschappij ongekend is.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Gezien de enorme over de top ophef over een personage dat door een kind van 9 is bedacht snap ik juist heel goed met wat ze bedoelt met die veiligheid.
Een cis hetero witte man zal dat nooit begrijpen...
Of heel diep wl, aangezien er hard te keer wordt gegaan tegen alles dat een mogelijke bedreiging vormt voor de status van hun eigen bubbel waarin ze leven.
Dr Who heeft daar nog een aflevering over gemaakt.
En die gaf ook de nodige ophef.
Fijn dat jij het je aantrekt.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:31 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Fijn dat jij dat bepaalt voor een ander
Typisch weer.
Go Woke Go Broke heeft zijn beste tijd gehadquote:Op vrijdag 27 september 2024 13:35 schreef Lt.Bookman het volgende:
Gezien alle commotie, vanmiddag maar even de nieuwe DD gehaald met mijn kind (normaal houden we het bij de pockets). Volgens de mevrouw van de Readshop liep het storm voor deze editie
Zie, met de tijd meegaan, het doet de verkoopcijfers goed.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:35 schreef Lt.Bookman het volgende:
Gezien alle commotie, vanmiddag maar even de nieuwe DD gehaald met mijn kind (normaal houden we het bij de pockets). Volgens de mevrouw van de Readshop liep het storm voor deze editie
quote:
Dat is de draai die jij geeft aan de opmerking van een 9 jarige.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Serieus? Jij denkt dat kinderen van kleur zich onveilig voelden bij het lezen van Donald Duck?
En het kan nog dieper kennelijk.quote:Wat een level van snowflakerigheid is die ook nu in onze overgevoelige maatschappij ongekend is.
Verder is het wel grappig dat je met jouw opmerking over cis hetero witte man laat zien dat je zelf niet vies bent van racisme, seksisme, discrimineren op basis van seksuele voorkeur en het gebruik van onzinnige woorden als cis.
Naast dat je de plank misslaat daarmee.
Btw: het is ook nog een onvervalste ad hominem. Zo zien die eruit, knaap.
Wat dan weer opvalt is dat je totaal niet reageert op hoe er wordt omgegaan met de mening van Eva.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:41 schreef MMaRsu het volgende:
[..]nooit inhoudelijk reageren
Lekker bepalen voor een ander wat zij wel of niet begrijpen
De beurswaarde van Disney is in enkele jaren gehalveerd, ondanks recordstand van de beurs.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Go Woke Go Broke heeft zijn beste tijd gehad
Dat laatste ben ik met je eens. Misschien dat je eens jouw postgedrag gaat aanpassen nu je ziet hoe diep jij bent gezakt.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is de draai die jij geeft aan de opmerking van een 9 jarige.
Zo diep is deze discussie gezakt.
[..]
En het kan nog dieper kennelijk.
Dus dankzij deze strip is de beurswaarde gehalveerd?quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De beurswaarde van Disney is in enkele jaren gehalveerd, ondanks recordstand van de beurs.
Aldus Wantie: go woke, go broke heeft zijn beste tijd gehad.
Het blijft leuk, deze act!
Nee, dat schreef ik niet.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus dankzij deze strip is de beurswaarde gehalveerd?
Verder ben ik blij dat je eindelijk kleur bekent.
He? Dat is helemaal niet bij mij naar voren gebracht en daar heb ik het met jou ook niet over gehad.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat dan weer opvalt is dat je totaal niet reageert op hoe er wordt omgegaan met de mening van Eva.
Dat is veelzeggend in deze discussie.
Het is jammer dat X niet meer publieke verhandelbaar is maar denk je echt dat door het gedrag van Elon de beurswaarde verdubbeld zou zijn ten opzichte waarvan hij deze woke firma kocht.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De beurswaarde van Disney is in enkele jaren gehalveerd, ondanks recordstand van de beurs.
Maar er wordt niet gezegd dat ze zich onveilig voelde. Er staat nu veiliger.quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vervelend dat jij jouw school als onveilig hebt ervaren, maar dat zal een hele andere reden hebben gehad dan waar ik naar verwees. Namelijk dat kinderen die niet blank zijn zich onveilig voelen bij het lezen van Donald Duck. Dat lijkt mij echt gezocht en die bewoordingen zijn ook wel heel erg van nu.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |