abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215106401
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 11:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Want die was er wel bij Kwik, Kwek en Kwak...

Come to think of it: erg verdacht dit... Zou Donald een pedofiel zijn?
pi_215106424
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 11:57 schreef Wantie het volgende:

[..]
De hele boze witte man discussie hier gaat erover dat Disney ons een woke karakter door de strot duwt, en daarbij een kind van 9 gebruikt.

En als iemand dan aanhaalt dat een kind van 9 best in staat is zelf net een gekleurde eend kan komen probeer jij dat onderuit te halen...

Tja, dat vind ik veelzeggend.
Het kind dat deze wedstrijd gewonnen heeft van niets kwalijk te nemen, juist leuk dat die beloond wordt. Je kunt je misschien wel afvragen waar het achterliggende gedachtegoed vandaan komt, waarschijnlijk opgevoed in een progressief linkse familie en dan hebben kinderen tegenwoordig vaak al op jonge leeftijd een raciaal essentialistisch en intersectioneel wereldbeeld.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215106435
Goh, Disney dat verdacht wordt van kinderen te gebruiken, hoe vergezocht.
pi_215106443
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 11:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Want die was er wel bij Kwik, Kwek en Kwak...
[..]
Destijds konden creatieve geesten nog ongeremd creatief zijn.
De dwangbuis waar men nu creatief in mag zijn wordt nauwer en nauwer.
pi_215106451
De 2e post uit deel 1 11 likes maar nee mensen projecteren er lopen hier geen rascisten rond. :')

quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 19:41 schreef Nober het volgende:
9? Stukje kinderarbeid.

Maar de neger omdat het moet is ook hier weer volbracht hoor.

[ x ]
  vrijdag 27 september 2024 @ 12:02:03 #256
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215106464
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 11:19 schreef MMaRsu het volgende:
Waarom maak jij je druk over wat anderen vinden van iets?

Dan zit je volgens mij niet op de juiste plek hier.
Nou, volgens mij zit je hier dan helemaal prima hoor. Wat doe jij hier dan?
Huilen dan.
pi_215106465
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2024 11:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik zou niet weten wat ik er verder over moet zeggen?
Klopt, dan sta je met je mond vol tanden.

quote:
Het zijn eenden. Al neem ik aan dat die zwarte eenden van inboorlingen moeten voorstellen, heel raar in ieder geval. Het lijkt dat Donald Duck an sich behoorlijk raciaal essentialistisch is als ik ook die volgende post van je zie.
[..]
Dat is al eerder aangehaald, jouw idee dat er geen raciale grondslag ligt in de karakters van Duckstad klopt niet.
Die grondslag is er wel.

quote:
Je projecteert. Het is juist vanuit links progressieve kringen waar men deze veranderen toejuicht. Misschien moet je jezelf eens afvragen hoe dat komt, wat vind jij bijvoorbeeld leuk aan deze nieuwe toevoeging van bruine eenden met kroeshaar?
Ik vind het leuk dat Disney hun lezer publiek heeft betrokken bij het vinden van een nieuw personage voor de strip.

En van de finalisten is dit duo wèl eentje waarmee je langere tijd uit de voeten kunt.
En het is een karakter waarmee de lezer zich kan identificeren (de dochter).
Dat is bij een verhaal ook heel belangrijk.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_215106468
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:01 schreef Basp1 het volgende:
De 2e post uit deel 1 11 likes maar nee mensen projecteren er lopen hier geen rascisten rond. :')
[..]

Probeer eens te onderouwen wat je racistisch vindt aan deze post?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 27 september 2024 @ 12:02:17 #259
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215106470
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 11:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
5.000 aldus het parool. Dat is echt een enorme opkomst, zeker in die tijd!
5000 is op een inwoneraantal van 17 miljoen toen nog steeds verwaarloosbaar.

En in die tijd was het voor de extreemlinkse scene natuurlijk weer eens een mooi dagje uit na tijden van binnen zitten.

quote:
Maar goed, jij gaat voor dommetje spelen. Net alsof er niet vorig jaar 200 miljoen in een slavernijfonds is gestopt, bedoeld voor bewustmaking waarvan iedereen al lang weet dat het wederom een eenzijdig verhaal gaat worden.
Is nog weinig van uitgevoerd, dus kan het nieuwe kabinet prima zijn eigen draai aan geven.
  vrijdag 27 september 2024 @ 12:03:49 #260
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215106478
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2024 11:49 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat eerste heeft niets meer met eendjes te maken natuurlijk.
In de wereld van Donald Duck leven ook honden en varkens. Dus het is wel degelijk menselijk ras in die wereld, maar dan op een hondachtig wezen geprojecteerd.
pi_215106500
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 11:57 schreef Wantie het volgende:

[..]
De hele boze witte man discussie hier gaat erover dat Disney ons een woke karakter door de strot duwt, en daarbij een kind van 9 gebruikt.

En als iemand dan aanhaalt dat een kind van 9 best in staat is zelf net een gekleurde eend kan komen probeer jij dat onderuit te halen...

Tja, dat vind ik veelzeggend.
Weer een stropop. Ik heb gezegd dat de hele bingo in zijn totaliteit op zichzelf niet logisch is, maar daar heb ik meteen bij gezegd dat het enerzijds kan zijn door hoe het is opgeschreven door de journalist en anderzijds dat ik vermoed dat de winnares biracial is en dat wellicht ook e.e.a. verklaart.

Ik heb zelf kinderen in die leeftijdsgroep en laat ik het zo zeggen: in mijn bubble zijn kinderen hier helemaal niet op deze wijze mee bezig op die leeftijd. Zeker de term dat mensen met een donkere huid zich niet veilig zouden voelen als ze Donald Duck lezen zonder een bruine eend erin... ja, dat heeft ze echt van een volwassene gehoord.
  vrijdag 27 september 2024 @ 12:08:55 #262
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215106524
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nou, volgens mij zit je hier dan helemaal prima hoor. Wat doe jij hier dan?
:') man man man doe toch niet zo triest jongen.
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_215106530
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:08 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Jij hebt letterlijk nergens inhoudelijk op gereageerd. Maar blijft wel posten.

Heb je ook nog iets te melden verder? Of lekker lachen en andere users belachelijk maken?
Het laatste natuurlijk. Ik heb al enkele inhoudelijke vragen gesteld maar die zullen wel worden genegeerd.
pi_215106577
Blijft Buurman Bolderbast wel? Ik heb niet alles gelezen.
pi_215106677
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Probeer eens te onderouwen wat je racistisch vindt aan deze post?
Zullen we eerst eens naar de definitie van rascisme kijken.

Racisme is een ideologie die een hiërarchie van zogenaamde 'rassen' voorstaat. In deze opvatting zouden bepaalde 'rassen' superieur zijn aan andere. Racisme manifesteert zich op verschillende manieren: door daden, uitlatingen, geschriften of discriminerende gedragingen.

Het suggeren over "negers omdat het moet" is in mijn opinie toch echt een opmerking over ras en omdat het moet impliceert toch echt dat deze user er liever een nieuwe witte eend had gezien.
pi_215106800
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Racisme is een ideologie die een hiërarchie van zogenaamde 'rassen' voorstaat. In deze opvatting zouden bepaalde 'rassen' superieur zijn aan andere. Racisme manifesteert zich op verschillende manieren: door daden, uitlatingen, geschriften of discriminerende gedragingen.

Het suggeren over "negers omdat het moet" is in mijn opinie toch echt een opmerking over ras en omdat het moet impliceert toch echt dat deze user er liever een nieuwe witte eend had gezien.
Het lijkt mij eerder een (in ongelukkige bewoordingen geuit) constatering naar aanleiding van het bekende beleid bij Disney om werkelijk overal te kiezen voor een karakter van kleur. Inclusief snow white door een latina actrice (correct me if I am wrong, maar in ieder geval niet heel passend bij het karakter Snow white, waar je verwacht voor naar Ierland te moeten gaan).

Nou moet Disney dat verder helemaal zelf weten. Maar dat je daar commentaar op kan krijgen is niet per sé racistisch. Net zo goed als dat het helemaal niet misogyn is om geen voorstander te zijn van Jamie Bond ipv James Bond.

Wat veel mensen daaraan (tevens) stoort is ook dat het vooral virtue signaling is. En laten we wel zijn: er is geen minderheid in de wereld die daar beter van wordt of zich veiliger gaat voelen (sterker nog: uit onderzoek is gebleken dat safe spaces en trigger warnings op universiteiten juist heeft gezorgd voor een minder veilig aanvoelende omgeving).

Maar het kan ook vanuit racistische overweging zijn inderdaad. Ik zou daar alleen niet mee beginnen.
pi_215106805
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dit is een uitstekende definitie, maar er is letterlijk niemand die hier heeft willen beweren dat het ene 'ras' superieur is aan het andere. Kortom, dit sluit op geen enkele manier aan op deze discussie.

Waar het mensen (zoals in die reactie) om gaat is dat er tegenwoordig een trend is om zoveel mogelijk etnische diversiteit in entertainment te stoppen op een manier dat het niet meer natuurlijk is. Daar zit dus een obsessieve push achter.

Daarom verschijnen er ook talloze artikelen in de media over dat bepaalde beroepen, sporten of andere sectoren of plekken nog 'te blank' of 'te wit' zouden zijn. Waarmee de indruk wordt gewekt dat dit niet goed zou zijn of problematisch.

En dan had ik en nog wat anderen hier ook het argument gemaakt dat het hier zelfs over een fantasieverhaal met dieren gaat en eenden met witte veren naar mijn mening niet voor blanke mensen staan, net zoals eenden met zwarte veren dit niet doen voor mensen van kleur.

Nu is het dus aan jou alsnog om aan te tonen waar het racisme zit en wat er positief is aan deze toevoeging in deze strip?
pi_215106885
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:07 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Haha tuurlijk jongen, lekker trollen en andere users lastig vallen :')
Eerlijk dit gaat toch nergens over.
Net als de reacties dat dit wordt opgedrongen, onnatuurlijke diversiteit etc. Wat een onzin zeg.
pi_215106910
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:18 schreef DjVero het volgende:
Blijft Buurman Bolderbast wel? Ik heb niet alles gelezen.
Die vindt de komende jaren inspiratie op Fok.

Bolderbast blijft inderdaad, en de nieuwe buurvrouw vindt iets van de vete tussen Donald en Bolderbast.
pi_215106920
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 20:10 schreef Japepk het volgende:
Hmm, leuke wedstijd en leuk bedacht, maar het ligt er wel héél dik bovenop inderdaad. Moeder werkt ook met recylebare materialen, tuurlijk. Greetje Gluur was veel leuker, dat was juist een parodie op de mens van nu met alles en iedereen stalken op social media enzo.
Ook wel opvallend dat Greetje Gluur het meest genoemd en geliket wordt in de reacties.

vrijdag 27 september 2024 @ 13:02:38 #271
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215106966
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:08 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
:') man man man doe toch niet zo triest jongen.
Gevoelig plekje geraakt? Gossie.
Huilen dan.
pi_215106971
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het lijkt mij eerder een (in ongelukkige bewoordingen geuit) constatering naar aanleiding van het bekende beleid bij Disney om werkelijk overal te kiezen voor een karakter van kleur. Inclusief snow white door een latina actrice (correct me if I am wrong, maar in ieder geval niet heel passend bij het karakter Snow white, waar je verwacht voor naar Ierland te moeten gaan).

Nou moet Disney dat verder helemaal zelf weten. Maar dat je daar commentaar op kan krijgen is niet per sé racistisch. Net zo goed als dat het helemaal niet misogyn is om geen voorstander te zijn van Jamie Bond ipv James Bond.

Wat veel mensen daaraan (tevens) stoort is ook dat het vooral virtue signaling is. En laten we wel zijn: er is geen minderheid in de wereld die daar beter van wordt of zich veiliger gaat voelen (sterker nog: uit onderzoek is gebleken dat safe spaces en trigger warnings op universiteiten juist heeft gezorgd voor een minder veilig aanvoelende omgeving).

Maar het kan ook vanuit racistische overweging zijn inderdaad. Ik zou daar alleen niet mee beginnen.
Ik heb zelf school in mijn jeugd als onveilig ervaren.
Ik ben blij dat dat anno 2024 een stuk minder aan de orde is, dankzij een meer inclusief beleid.

Jij lijkt te vinden dat een kind van 9 het niet als veilig kan of mag ervaren als in de strip een personage zit waarmee ze zichzelf beter kan identificeren.

Maar dat mag zo'n kind toch zelf bepalen?
pi_215107034
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:59 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ook wel opvallend dat Greetje Gluur het meest genoemd en geliket wordt in de reacties.

Greetje Gluur is een meer klassiek karakter..
Ik vraag me af of de likers ook de kinderen zijn die het weekblad lezen.
pi_215107044
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 13:02 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik heb zelf school in mijn jeugd als onveilig ervaren.
Ik ben blij dat dat anno 2024 een stuk minder aan de orde is, dankzij een meer inclusief beleid.

Jij lijkt te vinden dat een kind van 9 het niet als veilig kan of mag ervaren als in de strip een personage zit waarmee ze zichzelf beter kan identificeren.

Maar dat mag zo'n kind toch zelf bepalen?
Vervelend dat jij jouw school als onveilig hebt ervaren, maar dat zal een hele andere reden hebben gehad dan waar ik naar verwees. Namelijk dat kinderen die niet blank zijn zich onveilig voelen bij het lezen van Donald Duck. Dat lijkt mij echt gezocht en die bewoordingen zijn ook wel heel erg van nu.
pi_215107105
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 13:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vervelend dat jij jouw school als onveilig hebt ervaren, maar dat zal een hele andere reden hebben gehad dan waar ik naar verwees. Namelijk dat kinderen die niet blank zijn zich onveilig voelen bij het lezen van Donald Duck. Dat lijkt mij echt gezocht en die bewoordingen zijn ook wel heel erg van nu.
Gezien de enorme over de top ophef over een personage dat door een kind van 9 is bedacht snap ik juist heel goed met wat ze bedoelt met die veiligheid.

Een cis hetero witte man zal dat nooit begrijpen...

Of heel diep wèl, aangezien er hard te keer wordt gegaan tegen alles dat een mogelijke bedreiging vormt voor de status van hun eigen bubbel waarin ze leven.

Dr Who heeft daar nog een aflevering over gemaakt.
En die gaf ook de nodige ophef.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')