abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215098392
quote:
Wereldpri­meur in Nederland, Eva (9) verzint de nieuwe buur van Donald Duck: ‘Had ik echt niet verwacht’
Een wereldprimeur: voor het eerst in de geschiedenis van Donald Duck konden lezers de nieuwe buur van de beroemde eend verzinnen. De wedstrijd was voor Nederlandse lezers en het Rijksmuseum werd woensdag voor even omgetoverd tot Duckstad om de winnaar bekend te maken. ,,Toen ik ze op de nieuwe cover zag staan, dacht ik: hoe kan dit?’’

Met 9 jaar is Eva Hulsman Sanli de jongste van de vijf tekenaars die de nieuwe personages bedachten. In een bomvolle zaal in het Rijksmuseum, dat voor even een klein beetje werd omgetoverd tot Duckstad, gilde de jonge winnares het uit van blijdschap. ,,Ik ben het geworden! Dat had ik echt niet verwacht. Ik dacht dat Vlogger Lars of Greetje Gluur zou worden. Hoe kan dit?!’’

Toch zijn het de personages Eva Hamerslag en haar zoontje Lex die vanaf morgen de nieuwe buren van de wereldberoemde eend zijn. ,,Ik ben heel erg opgelucht.’’ De personages baseerde de winnares op haar familieleden. ,,Ze zijn deels gebaseerd op mijn moeder en stiefvader. Eva houdt van klussen, net als mijn stiefvader. Maar in Lex zit ook iets van mij, omdat hij net als ik ook van computeren houdt.’’

,,Heel bijzonder dat het nu in de Donald Duck staat”, zegt de moeder van de jonge Maastrichtse. ,,Vooral de haren zijn een overeenkomst, voor de rest niet echt hoor. Het is een vrouw waar ik inderdaad iets van mezelf in zie, maar ze heeft wel een heel ander karakter.’’

Wat ook opvalt aan de nieuwe personages: ze hebben een zwarte ‘huid’. ,,Donkere veren’’, corrigeert de pientere winnares snel. ,,Er zijn ook mensen die een donkere huid hebben en die lezen ook het weekblad. Die voelen zich dan ook een beetje veilig.’’
https://www.ad.nl/show/we(...)t-verwacht~a674eec6/
  Moderator donderdag 26 september 2024 @ 13:54:58 #2
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_215098394
Deel twee over een verzinsel van een 9-jarig meisje.

Hoe diep kan dit zakken :')

[ Bericht % gewijzigd door Danny op 26-09-2024 16:21:54 ]
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_215098401
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 22:50 schreef DrDentz het volgende:
De personages zijn bedacht door de 9-jarige Eva. Zij werd geselecteerd als een van de vijf finalisten uit de 7000 inzendingen voor een tekenwedstrijd ter ere van het 90-jarige bestaan van het stripfiguur. Er waren 300 kinderen en genodigden aanwezig bij de bekendmaking van haar personages.

Dat de eenden bruin gekleurd zijn is opvallend omdat de strip vooral uit witte eenden bestaat, zoals Donald Duck, zijn neefjes Kwik, Kwek en Kwak en zijn vriendin Katrien. Volgens hoofdredacteur Ferdi Felderhof is dit geen redactionele keuze, maar geeft dit wel aan dat er onder de lezers behoefte is aan diverse verhalen.

Duizenden stemmen
De nieuwe buurvrouw is een eend die werkt als timmervrouw. "Eva Hamerslag maakt van alles zelf voor in en om haar huis. Ze kan niet tegen verspilling en ziet in alles iets dat ze kan hergebruiken", schreef de winnares van de tekenwedstrijd bij haar inzending.

Eva Hamerslag kan volgens haar bedenker niet goed tegen ongelijkheid. "De ruzie tussen haar buurmannen vindt ze maar kinderachtig."

[ afbeelding ]

Godverdomme, nu ben ik echt kwaad geworden. Ten eerste geloof ik niet dat dat door een 9-jarige is bedacht. En ten tweede vinkt die nieuwe kuteend toevallig alle woke-vakjes af: zwart, vrouw, single mom, milieubewust, tegen ongelijkheid, tegen het idee dat een man moet klussen. Dat is dus niet door een kind bedacht maar gewoon door de woke redactie geïnjecteerd en gebracht alsof het van een minderjarige lezer komt. Flikkert op zeg!
Ik denk niet dat de redactie dit verzonnen heeft hoor. Waarom zouden ze? Zoals ze zelf ook zeggen, voor dit soort 'diversiteit' is er een doelgroep. Die is wellicht niet bijzonder groot maar als ze de kans krijgen om die te paaien dan doen ze dat natuurlijk.
pi_215098411
zo jong en al zo verziekt
pi_215098437
Ik dacht dat ik op FOK! al heel wat rariteiten voorbij had zien komen, maar de idiote woede over een paar nieuwe fictieve personages in een stad vol fictieve pratende dieren in matrozenpakjes slaat werkelijk waar alles.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 26 september 2024 @ 14:03:19 #6
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215098441
quote:
Er zijn ook mensen die een donkere huid hebben en die lezen ook het weekblad. Die voelen zich dan ook een beetje veilig.’’
Ik voel me ook altijd onveilig als ik iets lees waar mijn huidskleur niet in voorkomt

Super onveilig voel ik me dan
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  donderdag 26 september 2024 @ 14:04:38 #7
497997 Strijder_
Waar ligt jouw grens?
pi_215098447
Hou eens op alles op te dringen aan onze kids.
  donderdag 26 september 2024 @ 14:04:55 #8
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215098449
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:02 schreef miss_sly het volgende:
Ik dacht dat ik op FOK! al heel wat rariteiten voorbij had zien komen, maar de idiote woede over een paar nieuwe fictieve personages in een stad vol fictieve pratende dieren in matrozenpakjes slaat werkelijk waar alles.
Welke woede heb je het over?

Leuke dooddoener voor de discussie weer.

"Maak je niet zo druk" zei ze, tegen de mensen die een discussie willen hebben op een discussie forum
pi_215098459
quote:
13s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:04 schreef Strijder_ het volgende:
Hou eens op alles op te dringen aan onze kids.
Idd pratende halfnaakte eenden opdringen aan kinderen het had al bij de bron verboden moeten zijn.. _O-
pi_215098470
Niemand had problemen met deze, maar nu in ze een stripverhaal staan _O- .

pi_215098487
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:04 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Welke woede heb je het over?

Leuke dooddoener voor de discussie weer.

"Maak je niet zo druk" zei ze, tegen de mensen die een discussie willen hebben op een discussie forum
Wat dacht je van de post die hier in post #3 wordt gequote en hoe deze user letterlijk post dat hij 'zo kwaad is geworden'? Of vind je dat een genuanceerde post?
pi_215098494
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:08 schreef Managarm het volgende:
Niemand had problemen met deze, maar nu in ze een stripverhaal staan _O- .

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 20:56 schreef Harvest89 het volgende:
Er is een zwarte eend bijgekomen. Erg zeg.
Donald Duck had 16 jaar geleden al een eend met donkere veren:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215098516
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat dacht je van de post die hier in post #3 wordt gequote en hoe deze user letterlijk post dat hij 'zo kwaad is geworden'? Of vind je dat een genuanceerde post?
Hij zegt kwaad te zijn over de manier waarop. Niet de eenden zelf. Niet zo moeilijk he :)
pi_215098518
quote:
Ik ben in NWS geen mod, maar een user, dus dat argument kun je achterwege laten.

De post die je quote in #3 laat een mooie reactie zien.

In dit topic wordt ook weer gepost dat er moet worden gestopt met dingen op te dringen aan onze kids.

Iedereen mag een mening geven. Niet iedere mening hoeft gegeven. De manier waarop je je mening geeft is ook van belang. En in dit geval vind ik de onrust (zal ik het eufemistisch benoemen) die een paar fictieve getekende eenden echt een sign of the times. Wat een dramatisch dieptepunt.

[ Bericht 33% gewijzigd door Jippie op 26-09-2024 19:42:31 ]
pi_215098531
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:14 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hij zegt kwaad te zijn over de manier waarop. Niet de eenden zelf. Niet zo moeilijk he :)
Maar wel netjes hoe mijn mening dan niet gegeven hoort te worden, kennelijk.
pi_215098569
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:16 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Precies. Je geeft geen mening over het onderwerp maar alleen maar over reacties van anderen op een topicverziekende manier. Wat doe je hier dan? :W
Ik geef mijn mening over deze kwestie.

En jij kunt echt niet iemand wegwuiven omdat ie iets post waar jij het niet mee eens bent.
pi_215098617
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Open er een topic over. Kan iedereen daar weer gaan klagen over jouw mening.
Mijn mening is on topic. Daar hoeft geen extra topic voor geopend.
Het is toch niet zo dat hier alleen schande gesproken mag worden over de nieuwe figuurtjes.

Ik vind ze leuk bedacht en ze passen er goed tussen. Het geeft goede opties voor gezeik met Donald, want een klussende vrouw zal wel veel lawaaioverlast veroorzaken, ze zal handiger zijn dan hij waar hij jaloers op zal zijn en zal proberen haar te overtreffen. De zoon kan een vriendje van de neefjes worden, of juist een pestkop. Het geeft een heleboel opties die exact binnen Duckstad passen.
pi_215098619
Waar is de vader eigenlijk?
#durftevragen
pi_215098651
de satan is echt
pi_215098671
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vind ze leuk bedacht en ze passen er goed tussen. Het geeft goede opties voor gezeik met Donald, want een klussende vrouw zal wel veel lawaaioverlast veroorzaken, ze zal handiger zijn dan hij waar hij jaloers op zal zijn en zal proberen haar te overtreffen. De zoon kan een vriendje van de neefjes worden, of juist een pestkop. Het geeft een heleboel opties die exact binnen Duckstad passen.
Mag ik het nou oneens zijn met deze mening of niet? Of maak ik me dan druk? Maak jij je onnodig druk door nu al (saaie) verhaallijntjes te lopen verzinnen? Het wordt wel heel ingewikkeld zo :D

Maar goed, in alle ernst, fijn dat er uiteindelijk een mening over het daadwerkelijke onderwerp is gegeven. Had ook meteen gekund, maar ach *O*
  donderdag 26 september 2024 @ 14:36:27 #21
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_215098746
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Mijn mening is on topic. Daar hoeft geen extra topic voor geopend.
Het is toch niet zo dat hier alleen schande gesproken mag worden over de nieuwe figuurtjes.
Jij had het niet over de nieuwe figuurtjes, maar je viel users aan op hun mening daarover. Dat is iets anders. In de rest van je post doe je het wel goed.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_215098763
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Jij had het niet over de nieuwe figuurtjes, maar je viel users aan op hun mening daarover. Dat is iets anders. In de rest van je post doe je het wel goed.
Ik was tamelijk vrbijsterd in eerste instantie.

Maar bedankt voor je goedkeuring.
  donderdag 26 september 2024 @ 14:39:42 #23
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_215098774
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik was tamelijk vrbijsterd in eerste instantie.

Maar bedankt voor je goedkeuring.
Graag gedaan :* Je hebt het verdiend.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 26 september 2024 @ 14:42:45 #24
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215098796
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Of het genuanceerd is weet ik niet. Maar ik verwacht ook niet zo vaak genuanceerde posts op Fok.

Het is natuurlijk wel enigszins tekenend, dat er termen worden gebruikt als

"veilig voelen"

Als het gaat over de fucking Donald Duck. Want dat las ik in de OP van het vorige topic.

Dat het fijn is dat er nu ook donkere eenden rondlopen in Duckstad, want dan voelen de mensen met een andere huidskleur zich ook veilig.

Weet niet of die quote van de moeder kwam, of het meisje zelf.

Maar het is natuurlijk van de pot gerukt.
pi_215098864
Het is vooral erg weird dat sommige conservatieven een waas voor hun ogen lijken te krijgen als iemand het over veilig heeft en er een niet witte eend in Duckstad erbij komt. _O-
  donderdag 26 september 2024 @ 14:53:43 #26
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215098877
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:51 schreef Basp1 het volgende:
Het is vooral erg weird dat sommige conservatieven een waas voor hun ogen lijken te krijgen als iemand het over veilig heeft en er een niet witte eend in Duckstad erbij komt. _O-
Ik ben niet conservatief

Ik heb geen waas

Ik zie alleen onzin. Voelen mensen zich onveilig dan als ze de DD lezen, en er zit geen persoon van hun huidskleur in?

Komop zeg, die onzin ga je me niet wijs maken.
pi_215098915
Ik voel me nogal onveilig hier op fok al die zichtbare agressie van mensen die zich erg boos maken over het woordje veilig wat een moeder of kind gebruikt heeft. Al een 2e topic zelfs. :D
pi_215098918
Het is allemaal wat.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 26 september 2024 @ 14:58:09 #29
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_215098925
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:24 schreef ReplaR het volgende:
#durftevragen
Dagobert Duck aan het beroven van zijn geluksdubbeltje met zijn ho Zwarte Magica .
RED ONS HENNIEGOD
pi_215098950
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:42 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Of het genuanceerd is weet ik niet. Maar ik verwacht ook niet zo vaak genuanceerde posts op Fok.

Het is natuurlijk wel enigszins tekenend, dat er termen worden gebruikt als

"veilig voelen"

Als het gaat over de fucking Donald Duck. Want dat las ik in de OP van het vorige topic.

Dat het fijn is dat er nu ook donkere eenden rondlopen in Duckstad, want dan voelen de mensen met een andere huidskleur zich ook veilig.

Weet niet of die quote van de moeder kwam, of het meisje zelf.

Maar het is natuurlijk van de pot gerukt.
Het is een kind van 9, misschien gebruikt ze niet helemaal de juiste woorden voor wat ze bedoelt.

Het gaat meer om rolmodellen en afspiegeling van de samenleving voor zover je daar met Donald Duck al van kunt spreken. Herkenning van figuren. Dat is zeker goed en dat heeft dit meisje al goed in de gaten.
pi_215098981
Zoals al gezegd, we zijn geen fictie en interpretatie meer gewend. De enige populaire fictie is nog complete fantasy, of anders romcom. Dat laatste is nog zoetsappiger dan de films die de EO in de jaren ‘80 uitzond: meisje slaagt voor haar middelbare school, gaat studeren, zit vaak in over haar vriendje, laat zich verleiden door en andere student, krijgt na haar studie een artsenpraktijk in haar geboortedorpje en ontmoet daar haar jeugdliefde opnieuw. En ze leefden nog lang en gelukkig.
Niks spanning of tegenslag, alleen maar zoetsappig lief zijn naar elkaar.
pi_215099011
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:20 schreef Simmertje het volgende:

[..]
Yep, allemaal uit de koker van de reptilians die ingehuurd zijn door het WEF om zo uiteindelijk iedereen vol te kunnen spuiten met MRNA vaccins zodat het blanke ras uitsterft door het lezen van de Donald Duck.

Clown.
Het zijn de globalisten die jou wijs proberen te maken dat Nederland 'te wit' is met het laten winnen van de geindoctrineerde Eva zodat de huizenprijzen zullen doorstijgen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 26 september 2024 @ 15:11:51 #33
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215099055
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:24 schreef ReplaR het volgende:
#durftevragen
Celgenoot van een van de zware jongens.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 26 september 2024 @ 15:16:10 #34
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215099083
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is een kind van 9, misschien gebruikt ze niet helemaal de juiste woorden voor wat ze bedoelt.

Het gaat meer om rolmodellen en afspiegeling van de samenleving voor zover je daar met Donald Duck al van kunt spreken. Herkenning van figuren. Dat is zeker goed en dat heeft dit meisje al goed in de gaten.
In alle eerlijkheid voelt het meer alsof het door de ouders gepushed is als een soort van ideologie.

Maar dat is een aanname van mijn kant, en ik kan er volledig naast zitten.
pi_215099115
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:16 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
In alle eerlijkheid voelt het meer alsof het door de ouders gepushed is als een soort van ideologie.

Maar dat is een aanname van mijn kant, en ik kan er volledig naast zitten.
Niet alle kinderen denken en/of voelen al zo op jonge leeftijd, maar het is zeker niet zo dat het onmogelijk is dat dit echt uit het brein van het kind zelf komt.
pi_215099124
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het zijn de globalisten die jou wijs proberen te maken dat Nederland 'te wit' is met het laten winnen van de geindoctrineerde Eva zodat de huizenprijzen zullen doorstijgen.
Niemand probeert iemand wijs te maken dat Nederland te wit is. Het is wel een feit dat Nederland niet alleen maar wit is.
  donderdag 26 september 2024 @ 15:27:45 #37
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215099151
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Niemand probeert iemand wijs te maken dat Nederland te wit is. Het is wel een feit dat Nederland niet alleen maar wit is.
Ik heb nog nooit een wit persoon gezien.

Wel blank.

Aub geen zwart/wit onzin

Negers zijn ook niet zwart namelijk
pi_215099158
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat denk jij dan dat ze bedoelt met 'veilig'? Dat woord komt niet zomaar uit de lucht vallen hé.
quote:
Is dat goed? Dat kunnen we niet zomaar stellen denk ik. Hoeveel mensen herkennen zich in en identificeren zich met de figuren in de strip nu, denk je? Neem nou de hoofdpersonen:

• Donald de opvliegende eend die altijd pech heeft, altijd zonder geld zit en als hij een keer ergens talent in ontdekt altijd alles verpest door het succes zich naar het hoofd te laten stijgen

• De neefjes, die variëren van perfecte engeltjes die altijd een 10 halen op school en zich eindeloos inzetten voor de goede zaak tot belhamels die altijd spijbelen en niets anders doen dan kattekwaad uithalen

• Guus Geluk die altijd geluk heeft, nooit hoeft te werken en nul persoonlijkheid heeft behalve als rivaal voor Donald

• Dagobert, de steenrijke geldwolf en notoire vrek die z'n eigen familie uitbuit en nooit permanent gestraft wordt voor zijn eindeloze hebzucht

• Katrien, die niets anders doet dan Donald en Guus manipuleren zodat ze haar blijven overspoelen met cadeaus en zich meestal gedraagt als een ordinair viswijf die over anderen roddelt in de hoop dat ze daarmee niet zelf het onderwerp van roddels wordt

Ik kan er zo nog een hele rits secundaire karakters opnoemen, van Bolderbast die ook geen persoonlijkheid heeft behalve als ruziemaker met Donald tot de Zware Jongens die nooit permanent gestraft worden voor hun criminele gedrag (en ook nooit echt permanent winnen, maar hé het is een strip). Dit alles gaat al zo'n 60 jaar aan en meerdere generaties kinderen en volwassenen hebben dit allemaal mee gekregen. Hoeveel van die mensen vinden het belangrijk dat ze zichzelf terug zien in dit alles, denk je?

Daarnaast is er ook nog de vraag waarom het goed zou zijn als Duckstad een betere afspiegeling van de maatschappij zou moeten zijn. Soms is het dat wel, soms niet. Hangt volledig af van de verhaallijn, die soms inspeelt op maatschappelijke thema's, maar meestal niet. Duckstad zelf is net zo veranderlijk als de karakters, eigenlijk is de enige vaste eigenschap dat de bewoners absurd gevoelig zijn voor hypes als de verhaallijn daar om vraagt :D

[ Bericht 1% gewijzigd door MoreDakka op 26-09-2024 15:35:08 ]
pi_215099165
Zegt voldoende dat hier een topic over geopend moet worden en er ook al een deeltje 2 is inmiddels :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 26 september 2024 @ 15:32:19 #40
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215099171
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat denk jij dan dat ze bedoelt met 'veilig'? Dat woord komt niet zomaar uit de lucht vallen hé.
[..]
Is dat goed? Dat kunnen we niet zomaar stellen denk ik. Hoeveel mensen herkennen zich in en identificeren zich met de figuren in de strip nu, denk je? Neem nou de hoofdpersonen:

• Donald de opvliegende eend die altijd pech heeft, altijd zonder geld zit en als hij een keer ergens talent in ontdekt altijd alles verpest door het succes zich naar het hoofd te laten stijgen

• De neefjes, die variëren van perfecte engeltjes die altijd een 10 halen op school en zich eindeloos inzetten voor de goede zaak tot belhamels die altijd spijbelen en niets anders doen dan kattekwaad uithalen

• Guus Geluk die altijd geluk heeft, nooit hoeft te werken en nul persoonlijkheid heeft behalve als rivaal voor Donald

• Dagobert, de steenrijke geldwolf en notoire vrek die z'n eigen familie uitbuit en nooit permanent gestraft wordt voor zijn eindeloze hebzucht

• Katrien, die niets anders doet dan Donald en Guus manipuleren zodat ze haar blijven overspoelen met cadeaus en zich meestal gedraagt als een ordinair viswijf die over anderen roddelt in de hoop dat ze daarmee niet zelf het onderwerp van roddels wordt

Ik kan er zo nog een hele rits secundaire karakters opnoemen, van Bolderbast die ook geen persoonlijkheid heeft behalve als ruziemaker met Donald tot de Zware Jongens die nooit permanent gestraft worden voor hun criminele gedrag (en ook nooit echt permanent winnen, maar hé het is een strip). Dit alles gaat al zo'n 60 jaar aan en meerdere generaties kinderen en volwassenen hebben dit allemaal mee gekregen. Hoeveel van die mensen vinden het belangrijk dat ze zichzelf terug zien in dit alles, denk je?

Daarnaast is er ook nog de vraag waarom het goed zou zijn als Duckstad een betere afspiegeling van de maatschappij zou moeten zijn. Soms is het dat wel, soms niet. Hang volledig af van de verhaallijn, die soms inspeelt op maatschappelijke thema's, maar meestal niet. Duckstad zelf is net zo veranderlijk als de karakters, eigenlijk is de enige vaste eigenschap dat de bewoners absurd gevoelig zijn voor hypes als de verhaallijn daar om vraagt :D
Wat een post hulde
pi_215099174
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:27 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Wel blank.

Aub geen zwart/wit onzin

Ik vind dat ook zoiets onnozels om je druk over te maken. Wat maakt het uit, je snapt toch wat er wordt bedoeld?

Maar dan wordt het mensen van kleur en mensen zonder kleur? Beige en bruin? Licht en donker?
Want wat is het tegenovergestelde van blank dan en hoe vang je daar al die huidskleuren onder die niet het door jou bedoelde blank van huidskleur zijn?
pi_215099179
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:27 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Wel blank.

Aub geen zwart/wit onzin

Nou hebben we wel witte en bruine eenden in ons land en Duckstad wordt dan een mooie afspiegeling van onze eigen inheemse eenden populatie. ^O^
pi_215099180
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind dat ook zoiets onnozels om je druk over te maken. Wat maakt het uit, je snapt toch wat er wordt bedoeld?

Maar dan wordt het mensen van kleur en mensen zonder kleur? Beige en bruin? Licht en donker?
Want wat is het tegenovergestelde van blank dan en hoe vang je daar al die huidskleuren onder die niet het door jou bedoelde blank van huidskleur zijn?
Waarom moet daar een woord voor zijn? Jij bent degene die zich druk maakt over woorden hé, de meeste mensen gebruiken gewoon blank omdat dat het woord is, die doen er verder niet moeilijk over.
  donderdag 26 september 2024 @ 15:34:10 #44
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215099181
Ik denk dat er meer bruine mensen dan letterlijk zwarte mensen

Zo zijn er idd meer beige mensen dan witte mensen

Een a4tje is wit

Het tekstblok achter deze reply is wit

Dat is niet mijn huidskleur :D
pi_215099182
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
[..]

Daarnaast is er ook nog de vraag waarom het goed zou zijn als Duckstad een betere afspiegeling van de maatschappij zou moeten zijn. Soms is het dat wel, soms niet. Hang volledig af van de verhaallijn, die soms inspeelt op maatschappelijke thema's, maar meestal niet. Duckstad zelf is net zo veranderlijk als de karakters, eigenlijk is de enige vaste eigenschap dat de bewoners absurd gevoelig zijn voor hypes als de verhaallijn daar om vraagt :D
En waar in die parade van aparte dieren valt de nieuwe eend dan uit de toon?
Het enige juiste antwoord is: helemaal niet.
  donderdag 26 september 2024 @ 15:35:57 #46
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215099190
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En waar in die parade van aparte dieren valt de nieuwe eend dan uit de toon?
Het enige juiste antwoord is: helemaal niet.
Behalve dat de nieuwe eend het belangrijk vind dat er geen ongelijkheid is _O-
pi_215099194

#OPHEF
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_215099196
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Jawel. Er moet een beeld van de Nederlandse bevolking neergezet worden alsof de beleidsmatige demograifsche verandering al een stuk verder is. Ook qua generaties tov carrierestadia. Dat zie je in het 'diversiteitsbeleid' van de verschillende subsidiesponzen, in de reclames, in ChatGPT, in overheidscommunicatie en nu ook in de Donald Duck. Er is een gekunstelde overrepresentatie terwijl er tegelijkertijd een vals beeld wordt neergezet van de 20e eeuw die roomblank zou zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215099200
Ik ga echt verder geen discussie aan over hte gebruik van blank of wit.

Overigens, vandale.nl

quote:
blank (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
helderwit: de blanke sneeuw
2
onbeschreven, onbedrukt
3
niet gekleurd: een blanke huid; blanke vla; blank hout
4
onder water staand: de straten stonden blank

(sport) een rondje van 31 blank van precies 31 seconden
Wit is dus een prima vervanging voor blank.
pi_215099203
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:35 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Behalve dat de nieuwe eend het belangrijk vind dat er geen ongelijkheid is _O-
Huh?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')