'Iedereen is hier aan het spookrijden!'quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Heb je het fragment teruggekeken? Ik zag vooral 2 hysterische linkse mensen.
Ja en de armoe dat inburgering heet gaat dat ook niet verhelpen. Moet nog lachen om die onzin die mijn vrouw heeft moeten leren.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Tijdens de inburgering kunnen prima de vruchten van het humanisme worden uitgelegd en de backlash medio 20e eeuw maar laten we niet doen alsof antisemitisme van oudsher meer ingebakken zit in de islamitische cultuur dan in de Europese, dat is namelijk niet zo. De Jodenhaat in de moslimwereld (die er weldegelijk is) is een recenter fenomeen.
Dat gaan we dus niet doen, of jij moet de tweestatenoplossing binnen nu en 3 jaar verwachten?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:13 schreef Vis1980 het volgende: [..] Man, blijkbaar let je niet helemaal op, want men is daar al eeuwen bezig. En wij gaan olie op het vuur gooien door geld over de balk te gooien om symbolisch onze ambassade in Jeruzalem te plaatsen. #prio's
Snappem, ik zei ook symbolisch. Maar inderdaad, het zal niet veel geld kosten, maar de boodschap is wel duidelijk en die zal handenwrijvend worden ontvangen door de doelgroep. Zoals het hele programma uiteindelijk symbolisch is en vooral ervoor moet zorgen dat we straks zondebokken aanwijzen voor het falen van een onrealistisch en onuitvoerbaar programma.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaan we dus niet doen, of jij moet de tweestatenoplossing binnen nu en 3 jaar verwachten?
Het enige wat er is gebeurd, is dat De Roon zijn jaarlijkse motie vast in het akkoord is gezet, scheelt weer een stukje in de motiediarree van de Kamer.
Ja, het is inderdaad al heel lang geleden dat we eeuwen terug nog globalisten, Schwaab en Soros .... ach laat ook maar. Nog niet zo lang geleden was er in Amerika een mars van mensen met een fakkel die riepen 'jews will not replace us' en ook daar waren aan beide kanten lieven mensen... ach laat ook maar.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat zal best maar de statistieken wijzen uit dat we momenteel in 2024 weinig Hollanders/Fransen/Duitsers hebben die nog steeds joden haten en volgens mij weet je dat donders goed.
Als je dit pleidooi in 1940 had gehouden was ik het met je eens geweest maar we leven 80 jaar later.
Het lijkt me dat anti-semitisme onder de Nederlandse moslimbevolking best een groot probleem kan zijn, of wil je dat ontkennen?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Maar Pietje, dit is POL dus hier wordt er vaak wel serieus gediscussieerd.
Vandaar dat ik je vraag naar de problemen met de moslims want ik heb zelf geen problemen met de moslims die ik ken.
Dan reageer je met een huillach; dan neem ik aan dat er genoeg problemen zijn om te benoemen en ik dom ben dat ik het niet weet. Maar vervolgens kom je alleen met dat ze de afvalligen slecht behandelen. Dat is natuurlijk niet fraai maar als dat het enige probleem is met de moslims dan hebben we het wel erg goed hier of niet?
Of zit het probleem toch ergens anders? Wat is het dan precies?
Kan zijn. Klopt. Maar voorlopig is de ervaring dat het antisemitisme niet alleen en zelfs niet vooral van moslimkant komt. Tenminste, dat was niet de ervaring van de Jood die ik sprak in Westerbork en dat is ook niet wat ik zie bij die studentenrellen. We kunnen dus beter het complete probleem antisemitisme aanpakken, in plaats van ons focussen op 1 doelgroep en daarmee niet het op complete antisemitisme wat nu een groot probleem is in de samenleving.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het lijkt me dat anti-semitisme onder de Nederlandse moslimbevolking best een groot probleem kan zijn, of wil je dat ontkennen?
Dan kom ik dus weer terug op het antisemitisme.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Vandaar dat ik je vraag naar de problemen met de moslims want ik heb zelf geen problemen met de moslims die ik ken.
Dan reageer je met een huillach; dan neem ik aan dat er genoeg problemen zijn om te benoemen en ik dom ben dat ik het niet weet. Maar vervolgens kom je alleen met dat ze de afvalligen slecht behandelen. Dat is natuurlijk niet fraai maar als dat het enige probleem is met de moslims dan hebben we het wel erg goed hier of niet?
quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan zijn. Klopt. Maar voorlopig is de ervaring dat het antisemitisme niet alleen en zelfs niet vooral van moslimkant komt. Tenminste, dat was niet de ervaring van de Jood die ik sprak in Westerbork en dat is ook niet wat ik zie bij die studentenrellen. We kunnen dus beter het complete probleem antisemitisme aanpakken, in plaats van ons focussen op 1 doelgroep en daarmee niet het op complete antisemitisme wat nu een groot probleem is in de samenleving.
Soms vraag je er natuurlijk ook zelf omquote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:43 schreef Vis1980 het volgende:
Ik zou zelfs willen stellen dat haat in elke vorm ongewenst is. Of het nu om Joden gaat, transgenders, Moslims, Linkse mensen, deugers, virologen, politici, ziekenhuismedewerkers, mensen met niet genoeg Nederlandse roots, mensen met een bril, mensen zonder bril, mensen met lenzen, mensen die klimaat belangrijk vinden, mensen die voor Ajax zijn, mensen die hun kinderen voorlichten op seksueel gebied, mensen die zich inenten tegen ziektes die je beter uit de maatschappij wil houden, mensen die school belangrijk vinden en mensen die vinden dat iedereen gelijk is.
Misschien ben ik iemand vergeten.
Dan volg ik Hanca. Komt zeker niet alleen van moslims. Wel makkelijk om hun als zondebok te gebruiken maar het probleem ligt veel dieper dan dat.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dan kom ik dus weer terug op het antisemitisme.
Zo had ik het niet eens bekeken, ik meen echt 'mensen die andere mensen haten omdat ze voor een bepaalde club zijn'. Je bent scherp dan ik blijkbaar.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Soms vraag je er natuurlijk ook zelf om![]()
Oprechte vraag, wat heb je in gedachten?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:52 schreef Frozen-assassin het volgende:
Kennelijk gaat er hier iets mis met de opvoeding en het onderwijs. Ik zou daar mee gaan beginnen.
Volgens onderzoek onder slachtoffers van antisemitisme komt het voornamelijk uit islamitische en extreemlinkse hoek.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:52 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dan volg ik Hanca. Komt zeker niet alleen van moslims. Wel makkelijk om hun als zondebok te gebruiken maar het probleem ligt veel dieper dan dat.
De groep die Holocaust ontkent, vooral de jongeren, groeit. Kennelijk gaat er hier iets mis met de opvoeding en het onderwijs. Ik zou daar mee gaan beginnen.
Ja dat is natuurlijk triest. Sowieso is een groep haten eigenlijk triest. Een individu die je keihard persoonlijk raakt, oke kan ik bij in komen. Maar een groep haten, tja. Laat het gaan en doe wat leuks met je leven denk ik dan.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:54 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Zo had ik het niet eens bekeken, ik meen echt 'mensen die andere mensen haten omdat ze voor een bepaalde club zijn'. Je bent scherp dan ik blijkbaar.
Ik denk dat er fors geinvesteerd moet worden in onderwijs. Laatste berichten zijn ook dat leesniveau achteruit gaat en goed kunnen lezen helpt ook om informatie goed te kunnen interpreteren, maar dan noem ik ook maar eentje.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oprechte vraag, wat heb je in gedachten?
Campagnes, ja dat zal vast helpen bij een cultuurverandering onder zo'n grote groep. Volgens mij negeer je hier, bewust of niet, het fundamentele probleem.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Qua opvoeding weet ik dat niet zo goed. Het lijkt me logisch dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Dat lijkt ook te veel te schuiven naar de scholen of naar de maatschappij. Daar moet de overheid wellicht campagnes voor opzetten. Het zal wel heel veel tijd kosten.
Voorzitter, mogen we de term extreemlinks gebruiken?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:57 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Volgens onderzoek onder slachtoffers van antisemitisme komt het voornamelijk uit islamitische en extreemlinkse hoek.
Bedoel je dat extreemrechts nu wordt neergezet alsof daar geen Jodenhaters zitten?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Campagnes, ja dat zal vast helpen bij een cultuurverandering onder zo'n grote groep. Volgens mij negeer je hier, bewust of niet, het fundamentele probleem.
Ja, dat wil niet zeggen dat alleen extreemrechts zich daarmee bezighoudt. Je zou bijna kunnen stellen dat extremisme in elke vorm een probleem is. Extreemlinks, extreemrechts, extreemFransBauer, het is allemaal verwerpelijk, vooral wanneer mensen net doen alsof alleen een groep het doet.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:04 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
Mona Keijzer heeft het wel weer mooi voor elkaar dat het weer gaat over antisemitisme als iets is dat inherent zou zijn aan de islamitische cultuur.
Als het ergens onderdeel van is, is het wel de extreemrechtse cultuur waar ze zelf zo van gecharmeerd is de laatste tijd. De AIVD waarschuwt al jaren voor groeiend antisemitisme binnen radicaal rechtse kringen, vooral online, waar het wordt verheerlijkt. Laten we ook niet vergeten dat Mona Keijzer doorleuk wilde samenwerken met FvD n alle ophef over hun antisemitische opmerkingen en complottheorien. Oh, en de holocaust was natuurlijk ook geen moslimdingetje.
Je begint je af te vragen of ze zulke dingen zegt op basis van een moreel kompas, of gewoon omdat het op dat moment voor haar opportuun is.
Er is weldegelijk een ideologische reden waarom conservatieven vaak geharde zionisten zijn en progressieven opkomen voor Palestina. Maar dat hoef ik jou als geschiedkundige waarschijnlijk niet uit te leggen.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:03 schreef Geschiedkundige het volgende:
Maar je ziet nu ook bij die Pro-Palestina protesten ook genoeg niet-moslims inderdaad. Dat zijn waarschijnlijk behoorlijk linkse personen ja. Daar zitten sowieso veel te veel deugers/wokers/geefhetbeestjeeennnaam tussen. Die kiezen wel vaak de kant van de moslims of andere minderheden. Dat hoeft niet per se erg te zijn, maar ze slaan wel te vaak door.
We hebben straks met BBB een partij in het kabinet die vrolijk volksvertegenwoordigers van FvD overnamen die daar pas vertrokken ver nadat er allerlei antisemitische drek uit die club naar boven kwam. En ook bij de PVV zijn ze wat dat betreft lang niet allemaal zuiver. In de strijd tegen antisemitisme kan je dus niet erg blij zijn met dit construct…quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:07 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Bedoel je dat extreemrechts nu wordt neergezet alsof daar geen Jodenhaters zitten?
Nogmaals, het is een groter probleem dan alleen Moslims. Of er daar meer of minder zijn maakt niet uit, door maar naar een groep te wijzen doe je net alsof zij de enige zijn die het doen. Het is ook nog eens behoorlijk ironisch.
Het wordt al een hele tijd fors genvesteerd in onderwijs, alleen niet doelmatig. Ergens geld tegenaansmijten helpt niet zonder een goed plan om het uit te geven, en daar ontbreekt het aan (geen verwijt naar jou uiteraard).quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik denk dat er fors geinvesteerd moet worden in onderwijs. Laatste berichten zijn ook dat leesniveau achteruit gaat en goed kunnen lezen helpt ook om informatie goed te kunnen interpreteren, maar dan noem ik ook maar eentje.
Mensen vinden het vreemd dat ik altijd thuis ben voor de kleine. Nu heb ik financieel geluk in mijn leven (maar ook een bak persoonlijke ellende meegemaakt). Dat maakt het natuurlijk makkelijker, maar anders hadden we er ook voor gekozen. Wij voeden ons kind op, niet de opvang en opa/oma. Triest al die kinders die 4-5 dagen per week zonder ouders zitten.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Qua opvoeding weet ik dat niet zo goed. Het lijkt me logisch dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Dat lijkt ook te veel te schuiven naar de scholen of naar de maatschappij. Daar moet de overheid wellicht campagnes voor opzetten. Het zal wel heel veel tijd kosten.
Eens, ik kon alleen even slecht tegen haar opmerking dus moest dit er eventjes uit.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:09 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, dat wil niet zeggen dat alleen extreemrechts zich daarmee bezighoudt. Je zou bijna kunnen stellen dat extremisme in elke vorm een probleem is. Extreemlinks, extreemrechts, extreemFransBauer, het is allemaal verwerpelijk, vooral wanneer mensen net doen alsof alleen een groep het doet.
En inderdaad, het FvD is openlijk Antisemitisch, vreemd dat zoiets blijkbaar gewoon mag worden rond bezuinigd en plaats mag nemen in de algehele politiek.
Nou, ik ben nogal rechts. En ook progressief.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:10 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Er is weldegelijk een ideologische reden waarom conservatieven vaak geharde zionisten zijn en progressieven opkomen voor Palestina. Maar dat hoef ik jou als geschiedkundige waarschijnlijk niet uit te leggen.
Deels klopt het ook wel, daarnaast zie je ook vaak dat conservatieve mensen juist weer veel dezelfde punten nastreven, er wordt ook te makkelijk gesteld dat links de kant van de Moslims kiest, maar dat komt vaak uit. Een Moslim heeft ergens iets gedaan en dan roepen er een paar mensen 'alle Moslims terug naar de zandbak' en als je daar dan op zegt 'laten we vooral niet een hele groep gaan aanwijzen' dan sta je al aan de kant van Jodenhaters, Moslims en terroristen.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:03 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Voorzitter, mogen we de term extreemlinks gebruiken?
Maar je ziet nu ook bij die Pro-Palestina protesten ook genoeg niet-moslims inderdaad. Dat zijn waarschijnlijk behoorlijk linkse personen ja. Daar zitten sowieso veel te veel deugers/wokers/geefhetbeestjeeennnaam tussen. Die kiezen wel vaak de kant van de moslims of andere minderheden. Dat hoeft niet per se erg te zijn, maar ze slaan wel te vaak door.
Bij veel behoorlijk rechtse mensen is het dan weer omgekeerd. Daar krijgen de moslims of andere minderheden veel te snel weer de schuld. En ook die slaan weer te vaak door.
Conclusie: het is een bende.
Haten op ons aller Franske is nooit ok hoorquote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:09 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, dat wil niet zeggen dat alleen extreemrechts zich daarmee bezighoudt. Je zou bijna kunnen stellen dat extremisme in elke vorm een probleem is. Extreemlinks, extreemrechts, extreemFransBauer, het is allemaal verwerpelijk, vooral wanneer mensen net doen alsof alleen een groep het doet.
En inderdaad, het FvD is openlijk Antisemitisch, vreemd dat zoiets blijkbaar gewoon mag worden rond bezuinigd en plaats mag nemen in de algehele politiek.
Met twee dagen in de week naar de KOV heb je zelf een opvang-kindquote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Mensen vinden het vreemd dat ik altijd thuis ben voor de kleine. Nu heb ik financieel geluk in mijn leven (maar ook een bak persoonlijke ellende meegemaakt). Dat maakt het natuurlijk makkelijker, maar anders hadden we er ook voor gekozen. Wij voeden ons kind op, niet de opvang en opa/oma. Triest al die kinders die 4-5 dagen per week zonder ouders zitten.
Wij hebben bewust gekozen voor de eerste twee jaar (6 maanden tot 2 jaar) n dag opvang, nu hij kortgeleden twee jaar is geworden gaat hij twee dagen. Dit ook voor zijn sociale ontwikkeling, gezien de beperkte speelmaatjes in de speeltuintjes.
Ik laat even in het midden wat de redenen zijn waarom kinderen zo vaak bij de opvang/oppas zijn.
Ik merk serieus verschil hoe mijn kind reageert naar ons toe en hoe 'opvang-kinderen' reageren op hun ouders en vice versa. De basis voor veel problemen lijkt mij daardoor al vroeg gelegd te worden.
Nu kan dit natuurlijk een momentopname zijn en krijg ik echt zo'n terrorkind die geen fuck snapt, wilt en doet, en alle samenzweringen gelooft zeker.
Nee, zeker niet. Maar het helpt allemaal niet mee in dit steeds meer gepolariseerd land. Doe gewoon normaal mensen, dan kunnen we ook echt de shit oplossen. Nu bevechten we/ze elkaar alleen maar.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:10 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Er is weldegelijk een ideologische reden waarom conservatieven vaak geharde zionisten zijn en progressieven opkomen voor Palestina. Maar dat hoef ik jou als geschiedkundige waarschijnlijk niet uit te leggen.
Het probleem is dat wij (het Westen) dat conflict niet alleen mogelijk maken, maar het ook gestart hebben, en nu nog steeds Isral onvoorwaardelijk steunen bij het schenden van internationaal recht. Al komt wat betreft dat laatste gelukkig langzaam wat verandering in dankzij de vele protesten.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, ik ben nogal rechts. En ook progressief.
Dat hele conflict is mijn conflict niet. Het moet dr opgelost worden.
Voor mij is Oekrane meer onze regio en ik stoor me er ontzettend aan dat die Russische invasie onder gesneeuwd wordt.
Ik vind een oorlog op ons continent echt veel heftiger dan dit gemporteerde conflict.
Dit is zo afhankelijk van zoveel dingen, bijvoorbeeld karakter, maar ook het vermogen van ouders om in te zien hoe een kind tikt.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik merk serieus verschil hoe mijn kind reageert naar ons toe en hoe 'opvang-kinderen' reageren op hun ouders en vice versa. De basis voor veel problemen lijkt mij daardoor al vroeg gelegd te worden.
Nu kan dit natuurlijk een momentopname zijn en krijg ik echt zo'n terrorkind die geen fuck snapt, wilt en doet, en alle samenzweringen gelooft zeker.
Nee, hoe kom je daar bij?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:07 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Bedoel je dat extreemrechts nu wordt neergezet alsof daar geen Jodenhaters zitten?
Dat doe ik niet.quote:Nogmaals, het is een groter probleem dan alleen Moslims. Of er daar meer of minder zijn maakt niet uit, door maar naar een groep te wijzen doe je net alsof zij de enige zijn die het doen. Het is ook nog eens behoorlijk ironisch.
Protesten als stenen gooien naar een politiepaard?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:20 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Het probleem is dat wij (het Westen) dat conflict niet alleen mogelijk maken, maar het ook gestart hebben, en nu nog steeds Isral onvoorwaardelijk steunen bij het schenden van internationaal recht. Al komt wat betreft dat laatste gelukkig langzaam wat verandering in dankzij de vele protesten.
Strijden voor een goede zaak is altijd goed, niet alleen als het iets dichterbij is.
Onzin.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:20 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Het probleem is dat wij (het Westen) dat conflict niet alleen mogelijk maken, maar het ook gestart hebben, en nu nog steeds Isral onvoorwaardelijk steunen bij het schenden van internationaal recht.
Ik doe dat puur voor zijn sociale ontwikkeling. Hij gaat twee halve dagen overigens. Ze leren er ook echt wel dingetjes hoor, dat merk ik wel.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Met twee dagen in de week naar de KOV heb je zelf een opvang-kind
Ik zou willen dat je zo heftig schreef over de oorlog op ons continent.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:20 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Het probleem is dat wij (het Westen) dat conflict niet alleen mogelijk maken, maar het ook gestart hebben, en nu nog steeds Isral onvoorwaardelijk steunen bij het schenden van internationaal recht. Al komt wat betreft dat laatste gelukkig langzaam wat verandering in dankzij de vele protesten.
Strijden voor een goede zaak is altijd goed, niet alleen als het iets dichterbij is.
Zeker, maar het scheelt natuurlijk wel hoeveel tijd je met je kind doorbrengt. En dat is tegenwoordig bij veel mensen helaas (noodgedwongen) te weinig.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:20 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dit is zo afhankelijk van zoveel dingen, bijvoorbeeld karakter, maar ook het vermogen van ouders om in te zien hoe een kind tikt.
Ik ben ook net zo heftig pro-Oekrane maat.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou willen dat je zo heftig schreef over de oorlog op ons continent.
Als je zo'n simplistische kijk op dit soort dingen hebt dan heeft meer zeggen dan dat geen zin.quote:
Hokjesdenken. Als je voor A bent, ben je dus automatisch tegen B. En vice versa.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:16 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Deels klopt het ook wel, daarnaast zie je ook vaak dat conservatieve mensen juist weer veel dezelfde punten nastreven, er wordt ook te makkelijk gesteld dat links de kant van de Moslims kiest, maar dat komt vaak uit. Een Moslim heeft ergens iets gedaan en dan roepen er een paar mensen 'alle Moslims terug naar de zandbak' en als je daar dan op zegt 'laten we vooral niet een hele groep gaan aanwijzen' dan sta je al aan de kant van Jodenhaters, Moslims en terroristen.
Ik lees dat het vooral een linkse hobby is, de groep die zich zo graag aansluit bij Moslims. Blijkbaar zijn er wel meer mensen die aan Jodenhaat doen, maar toch wijzen we maar een groep aan en dan ook nog eens vanuit een plek in het politieke spectrum met nogal een zwaar Jodenhaatverleden.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, hoe kom je daar bij?
[..]
Dat doe ik niet.
Misschien helpt het om te reageren op wat mensen daadwerkelijk zeggen in plaats van de stropoppen die je in je hoofd opzet.
Ja, uiteindelijk blijven kinderen maar een klein gedeelte van hun leven bij hun ouders wonen, je kan ook zeggen dat zo'n opvang meehelpt aan de weerstand van een kind, maar ook dat is afhankelijk van veel dingen. Onderaan de streep werk je tegenwoordig vaak allebei, ook als men graag anders had gekozen.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:26 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zeker, maar het scheelt natuurlijk wel hoeveel tijd je met je kind doorbrengt. En dat is tegenwoordig bij veel mensen helaas (noodgedwongen) te weinig.
Je zou je bijna afvragen hoeveel moslims er in Nederland woonden toen er daadwerkelijk een massamoord op Joden in Europa plaatsvond maar toevallig heb ik wel kennis van de Holocaust en ik weet dat het er toendertijd nul waren. Wel veel Christenen en Katholieken die toen vooraan stonden om joden te verraden, deporteren en te vermoorden.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:41 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik lees dat het vooral een linkse hobby is, de groep die zich zo graag aansluit bij Moslims. Blijkbaar zijn er wel meer mensen die aan Jodenhaat doen, maar toch wijzen we maar een groep aan en dan ook nog eens vanuit een plek in het politieke spectrum met nogal een zwaar Jodenhaatverleden.
Amen!quote:Op zaterdag 18 mei 2024 00:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je zou je bijna afvragen hoeveel moslims er in Nederland woonden toen er daadwerkelijk een massamoord op Joden in Europa plaatsvond maar toevallig heb ik wel kennis van de Holocaust en ik weet dat het er toendertijd nul waren. Wel veel Christenen en Katholieken die toen vooraan stonden om joden te verraden, deporteren en te vermoorden.
Mijn opa heeft het overleefd. Ik ben geen slachtoffer van wat dan ook en ik heb geen fuck met Israel, ik ben beroepsmilitair in Nederland geweest omdat ik MIJN land wilde dienen en voorkomen dat er in MIJN land ooit nog zoiets zou plaatsvinden.
Sorry, dat moest er even uit.
Het is niet meer de jaren 40. Wat een domme post zeg.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 00:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je zou je bijna afvragen hoeveel moslims er in Nederland woonden toen er daadwerkelijk een massamoord op Joden in Europa plaatsvond maar toevallig heb ik wel kennis van de Holocaust en ik weet dat het er toendertijd nul waren. Wel veel Christenen en Katholieken die toen vooraan stonden om joden te verraden, deporteren en te vermoorden.
Of het nu Joden zijn of Moslims. Of transgenders. Of (vul hier maar een groep die op basis van geloof, afkomst of seksualiteit wordt gezien als onmens, of minder mens, of ongewenst mens of zelfs als vijand)... Die boodschap lijk je niet te kunnen ontdekken in het betoog.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 00:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is niet meer de jaren 40. Wat een domme post zeg.
Dat terwijl zowel verschillende gereformeerde en hervormde synodes alsmede het aartsbisdom alhier de jodenvervolging vanaf het begin ten strengste verwierpen. Dat ook juist vanwege christelijke naastenliefde Joden gered werden, sommigen hun leven er voor lieten, laat men achterwege. Dat Nederland op Polen na het hoogst aantal Yad Vashem leden kent eveneens.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 00:43 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Amen!
Zo lees ik nog vaak dat types als Janmaat werden gedemoniseerd door deugend Nederland en dat er nu eindelijk ook eens een tegengeluid gegeven mag worden als het gaat om de Islam. Totaal vergetend waar die man nu eigenlijk voor stond...
Elke vorm van haat tegen groepen van mensen op basis van geloof, afkomst of seksualiteit is iets wat we al jaren proberen uit te bannen, maar haten is tegenwoordig heel erg in en zogenaamd gerechtvaardigd omdat iets afwijkt van bovenstaande 'normen'. Of het nu Moslims, Joden, transgenders, homo's of mensen die eerst de pudding uit een tompouce eten zijn, het is allemaal zeer onwenselijk. Niet dat ik jou dat moet vertellen, maar moest het ook (weer) even kwijt/
Die zit er dan ook niet in. Net doen alsof er sinds de jaren 40 niets is veranderd slaat gewoon nergens op.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 00:56 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Die boodschap lijk je niet te kunnen ontdekken in het betoog.
Ik weet niet of dat de insteek was, maar het gaat erom dat het een probleem van de mens is. Een hele groep ergens voor verantwoordelijk houden is natuurlijk juist het probleem dat we willen voorkomen. En ja, er zijn wel degelijk veel Moslims met Jodenhaat, dat kun je niet ontkennen. Tegelijkertijd zie ik heel veel haat jegens hele groepen op basis van afkomst, geloof en of seksualiteit. Maar dat is voor veel mensen blijkbaar een blinde vlek, want op de een of andere manier is dat dan door (vul hier statistieken of anekdotes in) zogenaamd gerechtvaardigd. Uiteraard bedoel ik dit in algemene zin, niet dat ik daar een specifieke groep voor aanwijs.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 00:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat terwijl zowel verschillende gereformeerde en hervormde synodes alsmede het aartsbisdom alhier de jodenvervolging vanaf het begin ten strengste verwierpen. Dat ook juist vanwege christelijke naastenliefde Joden gered werden, sommigen hun leven er voor lieten, laat men achterwege. Dat Nederland op Polen na het hoogst aantal Yad Vashem leden kent eveneens.
N wordt vooral het narratief erin gestampt dat Nederland eigenlijk een Oostenrijk 2.0 was, diep antisemitisch en eigenlijk wel blij met de Duitse inval. Dat de NSB hier zelfs toen nog geen massale beweging kon worden, 'progressieven' negeren het. Dat de vergaarbak aan NSNAP's al helemaal geen ondersteuning vond, een kniesoor die er op let. Nederland deugde niet, en doet dat nog steeds niet.
En dat is het probleem. Wel als haantje de voorste aanwezig zijn om het eigene, het Nederlandse en dus ook het religieuze was ooit hier heerste te bekritiseren, maar niet thuis geven bij andere en huidige problemen die met religie van doen hebben.
Dat is die reflex die je hier regelmatig ziet. Kritiek op alles wat conservatief en religieus is, behalve wanneer het die ene godsdienst betreft.
En dat moest ik even kwijt.
Probeer het eens te begrijpen. Er worden nog steeds mensen aangewezen als hele groep en die als vijand neergezet, of onmensen of in ieder geval minder. Of dat nu om afkomst, geloof of seksualiteit gaat. Denk hierbij inderdaad aan Joden, maar ook Moslims, transgenders, homo's, ga zo maar door. Waar de haat of het wegzetten van een groep als vijand of ht probleem van ons land nu ook vandaan komt, het is zeer ongewenst.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 00:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Die zit er dan ook niet in. Net doen alsof er sinds de jaren 40 niets is veranderd slaat gewoon nergens op.
En iedere rechtgeaarde progressief wijst dat af.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 01:06 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat de insteek was, maar het gaat erom dat het een probleem van de mens is. Een hele groep ergens voor verantwoordelijk houden is natuurlijk juist het probleem dat we willen voorkomen. En ja, er zijn wel degelijk veel Moslims met Jodenhaat, dat kun je niet ontkennen. Tegelijkertijd zie ik heel veel haat jegens hele groepen op basis van afkomst, geloof en of seksualiteit. Maar dat is voor veel mensen blijkbaar een blinde vlek, want op de een of andere manier is dat dan door (vul hier statistieken of anekdotes in) zogenaamd gerechtvaardigd. Uiteraard bedoel ik dit in algemene zin, niet dat ik daar een specifieke groep voor aanwijs.
Snap je dan nu mijn probleem met dat hele intersectionele gezwam dat juist op basis van die eigenschappen de hele wereld verdeelt in daders en slachtoffers?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 01:10 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Probeer het eens te begrijpen. Er worden nog steeds mensen aangewezen als hele groep en die als vijand neergezet, of onmensen of in ieder geval minder. Of dat nu om afkomst, geloof of seksualiteit gaat. Denk hierbij inderdaad aan Joden, maar ook Moslims, transgenders, homo's, ga zo maar door. Waar de haat of het wegzetten van een groep als vijand of ht probleem van ons land nu ook vandaan komt, het is zeer ongewenst.
Ik neem aan dat je hier ook wel de humor van inziet, want als je even iets langer naar je eigen comment kijkt moet je de ironie ook wel zien, toch?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 01:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En iedere rechtgeaarde progressief wijst dat af.
Kan ook; gooi het dan op ratio en fatsoen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 01:12 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je hier ook wel de humor van inziet, want als je even iets langer naar je eigen comment kijkt moet je de ironie ook wel zien, toch?
'Generaliseren is enorm fout, Chinezen doen dat altijd het meest'.
Ik heb het idee dat je de ironie echt niet ziet. Want eigenlijk klinkt het alsof je wil zeggen 'dat hebben die mensen dan aan zichzelf te danken' en het dan raar vinden dat ze elkaar opzoeken en 'samenklonten'.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 01:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Snap je dan nu mijn probleem met dat hele intersectionele gezwam dat juist op basis van die eigenschappen de hele wereld verdeelt in daders en slachtoffers?
Niet alleen is dat niet wat ik wil zeggen, ik heb geen idee waar je dit allemaal aan koppelt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 01:21 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat je de ironie echt niet ziet. Want eigenlijk klinkt het alsof je wil zeggen 'dat hebben die mensen dan aan zichzelf te danken' en het dan raar vinden dat ze elkaar opzoeken en 'samenklonten'.
In basis sta je vrij met wie je omgaat en welke reden je daarvoor hebt, ja het is niet jouw ding en het is niet mijn ding om je bijvoorbeeld speciaal aan te gaan melden bij een club voor hetero's. Je bent vast ook prima welkom in een club voor homo's, maar homo's maken vaak minder leuke ervaringen mee in andere clubs en zoeken dan een club uit waar ze iets minder als 'apart' of 'afwijkend' worden gezien. Voor mij wordt dat pas een probleem als men dan gaat haten op andere groepen op basis van afkomst, seksualiteit of geloof. Maar ook dat gaat per individueel en niet hele groepen.
Fatsoen is abstract en ratio kan, bedoel je dan als 'zij doen het meer dan ik'? Want in dat geval doe je het nog steeds allebei, als je mij een beetje kan volgen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 01:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kan ook; gooi het dan op ratio en fatsoen.
Nee, totaal niet.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 01:24 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Fatsoen is abstract en ratio kan, bedoel je dan als 'zij doen het meer dan ik'? Want in dat geval doe je het nog steeds allebei, als je mij een beetje kan volgen.
quote:Op zaterdag 18 mei 2024 01:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet alleen is dat niet wat ik wil zeggen, ik heb geen idee waar je dit allemaal aan koppelt.
Wat hebben die mensen aan zichzelf te danken?
Dan stap je dus in een discussie, maar je gaat het over wat anders hebben? Ik weet wel wat je probeert te zeggen met 'daders en slachtoffers', want je doet bijna niet anders meer tegenwoordig, maar nu doe je net alsof je reageerde op een discussie, maar dat je het niet over de discussie hebt. Het zal vast gezellig zijn.quote:
Dat indelen in daders en slachtoffers, en dat op basis van onveranderlijke eigenschappen waar je net zelf van zegt dat het ridicuul is om mensen en groepen op te beoordelen, is niet wat ik geloof, dat is wat die ideologie inhoudt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 01:33 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
[..]
Dan stap je dus in een discussie, maar je gaat het over wat anders hebben? Ik weet wel wat je probeert te zeggen met 'daders en slachtoffers', want je doet bijna niet anders meer tegenwoordig, maar nu doe je net alsof je reageerde op een discussie, maar dat je het niet over de discussie hebt. Het zal vast gezellig zijn.
Jij ook een prettig weekend.
Maar lieve Etto, over welke ideologie heb je het dan?quote:
Intersectionaliteit, jeweetwel, datgene waar we op dit moment o.m. de ellende aan de UvA te danken hebben.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 01:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Maar lieve Etto, over welke ideologie heb je het dan?
Ja ik ben ook geen fan van die krantenkoppen, en vind het ook verwerpelijk. Wat dat te gaat is racisme ook helemaal geen blank ding, dat snap ik ook wel. Ik zou je een heel verhaal kunnen vertellen over mijn vrouw, die is in een ander land inderdaad opgegroeid onder het mom 'alleen witte/blanke mensen kunnen racistisch zijn'. Racisme is racisme, wat je afkomst of huidskleur ook is. Ik begrijp wel dat er nog steeds mensen op dat punt anders worden beoordeeld als het aankomt op belangrijke dingen als werk, al is dat zeker niet in alle gevallen zo. Ik begrijp ook dat quota stellen ook op veel weerstand kan rekenen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 01:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Intersectionaliteit, jeweetwel, datgene waar we op dit moment o.m. de ellende aan de UvA te danken hebben.
En dat is mijn bezwaar: het inherente groepsdenken, op basis van vaststaande eigenschappen als ras, seksuele voorkeur, validiteit en geslacht wordt, terecht, bekritiseerd wanneer het de PVV betreft, of neo-nazi's, of de KKK. Helemaal mee eens. Want het is a) onfatsoenlijk en b) irrationeel. Waarom wordt dan niet ingezien dat die andere tak aan de andere kant van het spectrum preces hetzelfde denken hanteert, waardoor we fijne krantenkoppen krijgen als 'instituut X is te wit', of, nog beter, een missie van een kennelijk gewaardeerde en in ieder geval in de media op handen gedragen club als XR, die letterlijk stelt dat de huidige ellende op conto komt, en ik citeer, van de 'rijke Westerse witte man'. Waarom dr geen afkeur over?
Het beoordelen van mensen op basis van vaststaande eigenschappen is t.a.t. verwerpelijk. Daarom snap ik ook niet waarom het ineens 'rechts' en 'conservatief' is om lle vormen van dat denken aan de kaak te stellen.
En je hebt niet het idee dat je jezelf met deze zelfde verhevenheid afzet tegen “de politiek juist stemmende”?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 00:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat terwijl zowel verschillende gereformeerde en hervormde synodes alsmede het aartsbisdom alhier de jodenvervolging vanaf het begin ten strengste verwierpen. Dat ook juist vanwege christelijke naastenliefde Joden gered werden, sommigen hun leven er voor lieten, laat men achterwege. Dat Nederland op Polen na het hoogst aantal Yad Vashem leden kent eveneens.
N wordt vooral het narratief erin gestampt dat Nederland eigenlijk een Oostenrijk 2.0 was, diep antisemitisch en eigenlijk wel blij met de Duitse inval. Dat de NSB hier zelfs toen nog geen massale beweging kon worden, 'progressieven' negeren het. Dat de vergaarbak aan NSNAP's al helemaal geen ondersteuning vond, een kniesoor die er op let. Nederland deugde niet, en doet dat nog steeds niet.
En dat is het probleem. Wel als haantje de voorste aanwezig zijn om het eigene, het Nederlandse en dus ook het religieuze wat ooit hier heerste te bekritiseren, maar niet thuis geven bij andere en huidige problemen die met religie van doen hebben.
Dat is die reflex die je hier regelmatig ziet. Kritiek op alles wat conservatief en religieus is, behalve wanneer het die ene godsdienst betreft. @:VoMy kan hele posts volschrijven over hoe erg islamhaat is (waar ook gewone theologische kritiek onder valt, kennelijk) en een paar posts later schrijven dat 'christenen goed zijn in het buigen van regels' want de trap na dat christenen juist heel hypocriet en erg zijn is eveneens een reflex.
Lord_Veternari, die ook niet schroomt om Nederland t.t.v. WO II af te schilderen als gewillige vazal, moest wel even komen aangeven dat er Tunesirs meegeholpen hebben met de bevrijding.
Nederland is, was en blijft een kutland met kutmensen, op natuurlijk die paar zeer verheven en politiek juist stemmende lieden na, die met man en macht proberen de inherente haat en intolerantie van het gros de Nederlanders te genezen. Heropvoeden. Hoe edelmoedig.
Z voorspelbaar. Z vermoeiend. Z geforceerd. En vooral een affront jegens onze voorouders.
En dat moest ik even kwijt.
Niet perse geoter dan onder de niet islamitische bevolking. Waarbij het onder moslims overigens vooral is ingegeven door de conflictsituatie in Israel en niet is ingegeven omdat men Joden inherent een kutvolk vindt. Dat maakt het niet minder erg, maar is toch een andere invalshoek dan het antisemitisme van Europa en daarmee ook de Holocaust.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het lijkt me dat anti-semitisme onder de Nederlandse moslimbevolking best een groot probleem kan zijn, of wil je dat ontkennen?
quote:Ruud Koopmans is een Nederlandse hoogleraar sociologie aan de Humboldtuniversiteit in Berlijn en directeur van de afdeling "Migratie, Integratie en Transnationalisering" aan het Wissenschaftszentrum Berlin fr Sozialforschung.
Op basis hiervan zou je gewoon kunnen zeggen dat de uitspraak van Mona best gerechtvaardigd is.quote:Bovendien blijkt uit onderzoek een duidelijke samenhang met
religiositeit: onder de religieuze moslims en in het bijzonder onder degenen daarvan die een
fundamentalistische geloofsopvatting aanhangen, is het antisemitisme veel sterker verbreid – in de
orde van grootte van 60-70% - dan onder niet-praktiserende of seculiere moslims. Omdat moslims in
Europa een relatief klein deel – ongeveer 5% - van de bevolking uitmaken, zijn desondanks de
meeste antisemieten niet –moslim.
Die reletivering gaat echter niet op voor antisemitisch geweld. Slachtofferenquetes in verschillende
Europese landen laten zien dat de door slachtoffers meest genoemde dadercategorie uit “mensen
met een islamitisch-extremistische achtergrond” – zij werden vaker als dader aangewezen dan
linksextremisten of rechtsextremisten. Wanneer het om gewelddadige antisemitische incidenten
gaat, was gemiddeld over alle onderzochte landen gerekend in 40 procent van de gevallen sprake
van daders uit deze hoek. In Zweden en Frankrijk was zelfs een meerderheid van de genoemde
daders van antisemtische geweldincidenten uit de islamitisch-extremistische hoek afkomstig.
Natuurlijk zijn deze gegevens gebaseerd op inschattingen van de slachtoffers en dienen met politie-
en justitiegegevens te worden gecomplementeerd. Dat de laatste niet beschikbaar zijn, valt de
slachtoffers echter niet te verwijten, maar is het resultaat van de bewuste beslissing van
beleidsmakers om dergelijke daderinformatie niet te verzamelen of naar buiten te brengen.
In Belgie verrichte de socioloog Mark Elchardus onderzoek naar antisemitisme onder middelbare
scholieren.1 Van de moslims onder hen stemde de helft in met de stellingen “Joden zetten aan tot
oorlog en geven anderen de schuld ervan” (53%; tegen 8% van de niet-islamitische scholieren) en
“als je met Joden zaken doet, moet je extra goed oppassen” (48%; tegen 13% van de niet-moslims).
Dat dit antisemitisme zich in alle leeftijdsgroepen doet gelden laat een zeslanden-onderzoek zien.2
Daarin gaven 45 procent van de moslims (40% in Nederland) aan dat volgens hen Joden niet te
vertrouwen zijn. Onder de autochthone bevolking was “slechts” 8 procent die mening toegedaan.
Het onderzoek laat ook zien dat het islamitische antisemitisme zeer sterk samenhangt met
fundamentalistische geloofsopvattingen.
Een groot Frans onderzoek over antisemitisme wijst in dezelfde richting. Van alle Fransen had niet
minder dan 15 procent een antisemitisch wereldbeeld. Dat percentage lag net boven de 20 procent
bij aanhangers van de extreem-linkse Front de Gauche en bedroeg bijna 40 procent bij de aanhang
van het extreem-rechtse Front National. Van de Franse moslims had echter bijna de helft een
antisemitisch wereldbeeld, en de mate van antisemitisme hing sterk samen met gelovigheid. Onder
de Fransen van moslim-origine die zichzelf niet meer als gelovig beschouwen was het antisemitisme
het minst (30%) en onder gelovige en praktiserende moslims het meest (60%) verbreid, met gelovige,
maar niet praktiserende moslims in een tussenpositie. Een wereldwijde studie van de Anti-
Defamation League laat zien dat van de Belgische, Duitse en Britse moslims ruim de helft een
antisemitisch wereldbeeld had, vergeleken met 10-20% van de gehele Belgische, Duitse en Britse
bevolking. Daarbij staken de Europese moslims overigens nog enigszins “gunstig” af bij hun
geloofsgenoten in islamitische landen, waar het antisemitisme nog weliger tiert: in Marokko
bijvoorbeeld bij 80 procent en in Turkije bij bijna 70 procent van de ondervraagden. Dat
antisemitisme onder moslims veel sterker verbreid is dan onder niet-moslims moet ons natuurlijk
niet doen vergeten dat gezien het bescheiden bevolkingsaandeel van moslims in Europa (rond de 5%)
de meeste antisemieten in Europa nog altijd van autochthone afkomst zijn.
We moeten het daarom doen met onderzoeken die de slachtoffers van antisemitisme naar hun
ervaringen gevraagd hebben. De belangrijkste van die studies werd in 2013 door het Agentschap
voor Fundamentele Rechten (FRA) van de Europese Unie uitgevoerd onder bijna 6.000 Joden in
zeven Europese landen: Frankrijk, Groot Britannie, Duitsland, Italie, Belgie, Zweden, Hongarije en
Letland.3 Ruim n op de vijf ondervraagden (21%) gaf aan in de afgelopen 12 maanden beledigd,
lastig gevallen, bedreigd of fysiek aangevallen te zijn vanwege hun Jood-zijn. Van degenen die n of
meer antisemitische ervaringen rapporteerden werd vervolgens gevraagd tot wat voor groep de
dader of daders behoorden van het ernstigste geval van antisemitisme dat men in het afgelopen jaar
had ervaren. Rechtsextremisten werden in 19 procent van de gevallen als daders aangewezen,
linksextremisten in 22 procent, maar met 27 procent de meest genoemde categorie daders waren
“mensen met islamitisch-extremistische opvattingen” (andere categorieen die genoemd konden
worden waren: “teenagers”, “buren”, “collega’s” etc). Alleen in Hongarije en Letland zijn het
overwegend rechtsextremisten die als daders aangemerkt worden. De oververtegenwoordiging van
islamitische daders is nog sterker bij de ernstigste vorm van antisemitisme: bedreiging en fysiek
geweld. Daarmee had 4 procent van alle ondervraagden in de afgelopen 12 maanden te maken
gehad.4 Dat percentage was het hoogst onder Joden in Frankrijk en Belgie: 7 procent had in de
laatste twaalf maanden en 10 procent in de laatste vijf jaar met bedreiging of geweld te maken
gehad. Als daders van bedreiging en geweld werden in 10 procent van de gevallen rechtsextremisten,
in 14 procent van de gevallen linksextremisten en in maar liefst 40 procent van de gevallen
moslimextremisten genoemd. In Frankrijk (53%) en Zweden (51%) noemde zelfs meer dan de helft
van de slachtoffers van bedreiging en geweld moslims als daders.
Mona Keizer had gewoon moeten zeggen dat wat hierboven staat in het curriculum van inburgeraars komt ipv zo'n item als antisemitisme uit te lichten. Maar ja, ze is gewoon een ontiegelijk domme populistische opportunist die alleen maar aan beeldvorming denkt.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:43 schreef Vis1980 het volgende:
Ik zou zelfs willen stellen dat haat in elke vorm ongewenst is. Of het nu om Joden gaat, transgenders, Moslims, Linkse mensen, deugers, virologen, politici, ziekenhuismedewerkers, mensen met niet genoeg Nederlandse roots, mensen met een bril, mensen zonder bril, mensen met lenzen, mensen die klimaat belangrijk vinden, mensen die voor Ajax zijn, mensen die hun kinderen voorlichten op seksueel gebied, mensen die zich inenten tegen ziektes die je beter uit de maatschappij wil houden, mensen die school belangrijk vinden en mensen die vinden dat iedereen gelijk is.
Misschien ben ik iemand vergeten.
Natuurlijk had ze wel een punt, ze heeft alleen een IQ dat het niet mogelijk maakt om dat, en dat is zeker niet het nige probleem, normaal te verwoorden. Als ze het berhaupt al begrijpt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 07:37 schreef TAmaru het volgende:
Ik zou toch dit document nog eens willen citeren want de meesten lijken het hier over het hoofd te hebben gezien:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2018D43888
[..]
[..]
Op basis hiervan zou je gewoon kunnen zeggen dat de uitspraak van Mona best gerechtvaardigd is.
Vermeend antisemitisme van Wilders is wel het laatste waar ik me zorgen om zou maken. Als je het nou over de dictotorial trekjes van zijn vriendjes hebt, a la.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 09:39 schreef papert het volgende:
Waarom maken jullie je wel druk om.de vermeende Jodenhaat van een gedeelte van de Moslims, en niet over een goede band van Wilders met antisemitische leiders zoals Orban? Dat lijkt me momenteel een groter gevaar.
Dat is toch ook niet wat er staat. Ik vraag me af waarom de posters die zich erg druk maken over de moslims die antisemitisch zijn, zich niet druk maken over dat Wilders op bezoek gaat bij een antisemitische leider. En ook met andere antisemitische leiders goed samenwerkt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 09:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Vermeend antisemitisme van Wilders is wel het laatste waar ik me zorgen om zou maken. Als je het nou over de dictotorial trekjes van zijn vriendjes hebt, a la.
Ik mis het polderen en de toon van de jaren ‘90. Waarbij links en rechts de handen in het midden schudden ipv er een zware vorm van polarisatie wordt omarmt en versterkt zoals nu.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 09:00 schreef Kickinalfa het volgende:
Ergens mis je weleens dat individualisme uit de jaren 90, waar je als individueel persoon werd beoordeeld en dit het hoogste goed was.
Tegenwoordig wordt je altijd een groep ingedeeld (moslim, lghqft,jood, pvv-er, etx) inclusief de beoordeling die iemand geeft aan de desbetreffende groep.
Weinig moslims, maar ze waren er wel in 1940quote:Op zaterdag 18 mei 2024 07:47 schreef TAmaru het volgende:
En natuurlijk is het waar dat er ten tijde van de Holocaust ongeveer 0 moslims in Nederland waren;
https://www.trouw.nl/binn(...)-bezetting~b49a7431/quote:“En circa honderd Indonesische studenten, dus met beide ouders Indonesisch, die in Nederland studeerden toen de Duitsers binnenvielen in mei 1940, werden actief in het verzet,”
https://www.historischnie(...)%20werd%20opgesloten.quote:De Indonesische Rachmad Kusumobroto streed zijn hele leven tegen onrecht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hielp hij Joodse kinderen onderduiken.
Ik zou discussiren op basis van politieke correctheid en dogma's niet willen omschrijven als een serieuze discussie. Sterker nog, dit werkt juist belemmerend. Voor een daadwerkelijk serieuze discussie kun je beter in NWS zijn.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dat is opmerkelijk, Joden zijn letterlijk uit de hele Islamtische en Arabische wereld getrapt. En dan kun je wijzen naar Isral, maar het is natuurlijk al belachelijk dat het bestaan van een hele kleine Joodse staat, zo ontzettend veel stof doet opwaaien in de Islamtische wereld. Ook dit is weer veelzeggend. Want op welke manier is het bestaan van Isral een belemmering voor een gemiddelde Afghaan, Irakees of een Marokkaan?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 06:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niet perse geoter dan onder de niet islamitische bevolking. Waarbij het onder moslims overigens vooral is ingegeven door de conflictsituatie in Israel en niet is ingegeven omdat men Joden inherent een kutvolk vindt. Dat maakt het niet minder erg, maar is toch een andere invalshoek dan het antisemitisme van Europa en daarmee ook de Holocaust.
Laat staan dat het een cultureel element binnen de Islamitische cultuur is, want dan snap ik niet waarom er nog synagogen en Mellahs gerenoveerd worden door moslims. Of waarom er uberhaupt nog Joodse begraafplaatsen zijn. Als je de Joden zo haat, zoals dat in het westen destijds was, dan laat je natuurlijk geen spoor van het Jodendom achter.
Tegelijkertijd zie je dat achter deze voorgestelde maatregel wel een lekker luchtje van moslimhaat zit, zoals Mona Keijzer dat gister presenteerde. Geheel conform het Judeo-nationalisme, was ook laatst een mooi Volkskrant artikel over dit fenomeen.
Het kabinet binnen een half jaar laten vallen over een afspraak die je zelf hebt gemaakt? Ik vraag het me af.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:22 schreef -XOR- het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)en-over-stikstofdoel
Ai, als dit gebeurd was, was het CDA dan issue-owner geworden op stikstof/landbouwbeleid en hadden ze 30 zetels gepakt?
Dat wist Rutte ook wel, dus kwam de dubbelpositie van Wopke goed uit om het effect net genoeg te mitigeren.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:22 schreef -XOR- het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)en-over-stikstofdoel
Ai, als dit gebeurd was, was het CDA dan issue-owner geworden op stikstof/landbouwbeleid en hadden ze 30 zetels gepakt?
pffff klinkt als moslimhaat van je... heb je niks geleerd van de ellende van etnische haat , specifiek tegen een religieuze afkomst ?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:25 schreef HowardRoark het volgende:
Dat is opmerkelijk, Joden zijn letterlijk uit de hele Islamtische en Arabische wereld getrapt.
Het was denk ik een poging om de zorgen over zijn geschiktheid (en het onderzoek dat nog boven zijn hoofd hangt) te verengen tot n persoonlijk conflictje.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:39 schreef Bluesdude het volgende:
Ik vind het onhandig van Plasterk zijn excuses aan te bieden via de Telegraaf.
Bel Omtzigt eerst, ga kofie drinken samen, praten... en als journalisten later vragen over de relatie... zeg dan ik heb sorry gezegd en we hebben het uitgepraat.
Nu is het weer zo rellerig gedaan. Ga je toch denken hoe diplomatiek Plasterk niet is, soms.
Dan ben je niet goed ingelicht. Ongeveer de helft van de Joden in Isral zijn Arabisch. Er zijn namelijk bijna een miljoen Joden uit de Islamtische en Arabische wereld getrapt en deze zijn nagenoeg allemaal opgevangen door Isral. Ik begrijp ook niet waarom dit benoemen 'moslimhaat' zou zijn?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
pffff klinkt als moslimhaat van je... heb je niks geleerd van de ellende van etnische haat , specifiek tegen een religieuze afkomst ?
Ik dacht dat de Joden die naar Israel gingen vooral uit westerse landen en voormalig sovjet unie kwamen.
Een flink deel is uit de islamitische wereld gevlucht naar Isral. Ik meen dat zeg twintig jaar geleden zelfs de helft van alle Isralische joden een Mizrahi-achtergrond had. Nu nog 1/3 ongeveer meen ik.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
pffff klinkt als moslimhaat van je... heb je niks geleerd van de ellende van etnische haat , specifiek tegen een religieuze afkomst ?
Ik dacht dat de Joden die naar Israel gingen vooral uit westerse landen en voormalig sovjet unie kwamen.
Heel simpel. Zie artikel Volkskrant over Judeo Nationalisme. Het gaat ze niet om anti-semitisme, het gaan hen om het aanwakkeren van nationalisme.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 09:56 schreef papert het volgende:
[..]
Dat is toch ook niet wat er staat. Ik vraag me af waarom de posters die zich erg druk maken over de moslims die antisemitisch zijn, zich niet druk maken over dat Wilders op bezoek gaat bij een antisemitische leider. En ook met andere antisemitische leiders goed samenwerkt.
Heel simpel. Zie artikel Volkskrant over Judeo Nationalisme. Het gaat ze niet om anti-semitisme, het gaan hen om het aanwakkeren van nationalisme.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 09:56 schreef papert het volgende:
[..]
Dat is toch ook niet wat er staat. Ik vraag me af waarom de posters die zich erg druk maken over de moslims die antisemitisch zijn, zich niet druk maken over dat Wilders op bezoek gaat bij een antisemitische leider. En ook met andere antisemitische leiders goed samenwerkt.
Door spanningen n.a.v. oprichting van de staat Israel, de onafhankelijkheidoorlogen van Arabische landen en het daarmee opkomend Arabisch Nationalisme. Dit had zijn weerslag op de Joden in die landen helaas. Overigens is het overgrote deel normaal geemigreerd, waarbij er ook nog eens zionistische groeperingen pro-actief bezig waren om Joden naar Israel te krijgen. De context van je verhaal ontbreekt dus.. valt me tegen voor een vermeende geschiedkundige.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:54 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Een flink deel is uit de islamitische wereld gevlucht naar Isral. Ik meen dat zeg twintig jaar geleden zelfs de helft van alle Isralische joden een Mizrahi-achtergrond had. Nu nog 1/3 ongeveer meen ik.
Data:quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:54 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Een flink deel is uit de islamitische wereld gevlucht naar Isral. Ik meen dat zeg twintig jaar geleden zelfs de helft van alle Isralische joden een Mizrahi-achtergrond had. Nu nog 1/3 ongeveer meen ik.
Dan is die andere helft van 20 jaar terug en heden 2/3 gevlucht uit de christelijke wereld, althans de vooroudersquote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:54 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
En andersom waren er al veel Joden in Islamitische landen, inderdaad.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Weinig moslims, maar ze waren er wel in 1940
[..]
https://www.trouw.nl/binn(...)-bezetting~b49a7431/
[..]
https://www.historischnie(...)%20werd%20opgesloten.
Meer informatie over Kusumobroto
Niet elke migratie naar Isral is een vlucht.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dan is die andere helft van 20 jaar terug en heden 2/3 gevlucht uit de christelijke wereld, althans de voorouders
Ja, maar dan kun je natuurlijk nog wel een Mizrahi achtergrond hebben. Hetzelfde als bijv. de derde generatie Marokkanen in Nederland.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Data:
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Jews
Sabra's, wat in Israel geboren joden zijn, maken 75% van de bevolking uit, die rond de 10 miljoen bedraagt waarvan 8 miljoen joden.
Nee, want ik ga mensen met andere argumenten niet negeren.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 06:22 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En je hebt niet het idee dat je jezelf met deze zelfde verhevenheid afzet tegen “de politiek juist stemmende”?
Judeo-nationalisme is vooral camouflerende term nummer zoveel.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Heel simpel. Zie artikel Volkskrant over Judeo Nationalisme. Het gaat ze niet om anti-semitisme, het gaan hen om het aanwakkeren van nationalisme.
En dus maken we boeken duurder om dat te bevorderen……? Eh, wacht even….quote:Op vrijdag 17 mei 2024 23:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik denk dat er fors geinvesteerd moet worden in onderwijs. Laatste berichten zijn ook dat leesniveau achteruit gaat en goed kunnen lezen helpt ook om informatie goed te kunnen interpreteren, maar dan noem ik ook maar eentje.
Fair point. Gevlucht is inderdaad niet de juiste term. Dat geldt zeker wel voor een flink deel, maar ook een flink deel is inderdaad gewoon gemigreerd vanuit diverse landen naar Isral.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Heel simpel. Zie artikel Volkskrant over Judeo Nationalisme. Het gaat ze niet om anti-semitisme, het gaan hen om het aanwakkeren van nationalisme.
[..]
Door spanningen n.a.v. oprichting van de staat Israel, de onafhankelijkheidoorlogen van Arabische landen en het daarmee opkomend Arabisch Nationalisme. Dit had zijn weerslag op de Joden in die landen helaas. Overigens is het overgrote deel normaal geemigreerd, waarbij er ook nog eens zionistische groeperingen pro-actief bezig waren om Joden naar Israel te krijgen. De context van je verhaal ontbreekt dus.. valt me tegen voor een vermeende geschiedkundige.
Wat camoufleert het?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Judeo-nationalisme is vooral camouflerende term nummer zoveel.
En lijkt ook griezelig veel op die andere naam: Judeo-bolsjewisme.
Misschien, we kunnen het ook beschrijven: gevecht tegen anti-semitisme gebruiken om gevoelens van nationalisme aan te wakkeren met als doel om o.a. andere minderheden te marginaliseren. Kortom, niet we zijn tegen discriminatie of racisme omdat het verwerpelijk is, maar omdat het ons politiek heel goed uitkomt. En veel mensen zijn nu eenmaal een stuk gevoeliger voor anti-semitisme dan voor anderen soorten haat.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kamperen bij de boer moest van BTW-verhoging vrijgesteld blijven he, en dan moet je keuzes maken.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En dus maken we boeken duurder om dat te bevorderen……? Eh, wacht even….
Dat sluit naadloos aan op het intersectionele model dat thans op alle universiteiten en een keur aan bedrijven wordt gehanteerd. Vreemd genoeg wordt dat op handen gedragen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Misschien, we kunnen het ook beschrijven: gevecht tegen anti-semitisme gebruiken om gevoelens van nationalisme aan te wakkeren met als doel om o.a. andere minderheden te marginaliseren. Kortom, niet we zijn tegen discriminatie of racisme omdat het verwerpelijk is, maar omdat het ons politiek heel goed uitkomt. En veel mensen zijn nu eenmaal een stuk gevoeliger voor anti-semitisme dan voor anderen soorten haat.
Toch versimpel je de reden van migratie wel heel gemakkelijk. Isral heeft natuurlijk een unieke procedure voor joden wereldwijd om te migreren, waarbij ze eigenlijk direct volwaardig mee mogen draaien. Andere migranten richting andere landen hebben dat niet - die moeten grenzen over gesmokkeld worden, jaren in een AZC bivakkeren, familieleden vooruitsturen, alles gepaard met grote onzekerheden. Tegelijkertijd is Isral door de eeuwige steun van Europa en de VS welvarend geworden, daar waar bijvoorbeeld in alle landen van het Midden-Oosten er ofwel een door het Westen gesteunde dictatuur zit (al dan niet met een islamitische insteek) danwel een mede door het Westen opgestookte burgeroorlog plaatsvindt tegen een andere dictator. Dat zijn nou niet de prettigste omstandigheden, voor niemand niet.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:09 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja, maar dan kun je natuurlijk nog wel een Mizrahi achtergrond hebben. Hetzelfde als bijv. de derde generatie Marokkanen in Nederland.
Sterker nog, een zeer flink deel is actief gerecruteerd voor migratie naar Israel. Legio push en pull factoren dus. Maar het bekt in de huidige politieke context wel lekker om dat vooral te zeggen dat het een integraal onderdeel is van de islamitische cultuur.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Fair point. Gevlucht is inderdaad niet de juiste term. Dat geldt zeker wel voor een flink deel, maar ook een flink deel is inderdaad gewoon gemigreerd vanuit diverse landen naar Isral.
Er waren zeker conflicten, maar niet in de schaal en vorm als sommige figuren hier doen voorkomen. Anders was de exodus ook wel een stukje eerder gestart he..quote:Al was er ook al gezeik vr de stichting van de staat Isral. Dat en de onafhankelijkheidoorlogen hebben de situatie uiteraard wel verergert.
BBB over VVD:quote:„We moeten gewoon durven, lef tonen!”, roept de BBB-leider over ingrepen die boeren meer lucht kunnen geven. Bij de VVD-delegatie leidt het tot verbijsterde blikken. Volgens de liberalen zijn de BBB-voorstellen op drijfzand gebaseerd, onhaalbaar. Ze vinden dat de drie ’jonge’ partijen eindeloos hun verkiezingsprogramma blijven voorlezen aan de onderhandelingstafel. Rapporten, berekeningen en feiten lijken er voor de andere drie bovendien niet toe te doen.
Iedereen over Pieter Omtzigt:quote:VVD’ers? Die zijn niet los te weken van CPB-modellen. Als het niet door ambtenaren ooit op papier is gezet, dan deugt het niet. En als iets al eens eerder is geprobeerd, dan zal een nieuwe poging vast ook vruchteloos zijn. Om gek van te worden, vinden ze bij BBB
quote:Stemverheffing, snikken, weglopen en buiten op zijn eigen fractiekamer afkoelen. Onderhandelaars weten maandenlang niet wat ze meemaken met Omtzigt. „Vergeleken met de formatietafel is een kleuterklas nog een universiteit”, concludeert een van hen. „Hij had momenten dat hij een half uur met zijn ogen dicht half voorovergebogen zat. Dan ontwaakte hij ineens en begon zich weer eens tegen iets te verzetten.”
Ik hecht weinig waarde aan het gestook van De T., maar het leest wel lekker weg.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:28 schreef Lichtloper het volgende:
Paar mooie typeringen in De Telegraaf in hun reconstructie.
VVD over BBB:
[..]
BBB over VVD:
[..]
Iedereen over Pieter Omtzigt:
[..]
Klopt. En het was natuurlijk ook zo dat joden overal wel anders behandeld werden. Je ging er niet per se op vooruit als jood om vanuit de islamitische wereld naar bv. Europa te vluchten.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sterker nog, een zeer flink deel is actief gerecruteerd voor migratie naar Israel. Legio push en pull factoren dus. Maar het bekt in de huidige politieke context wel lekker om dat vooral te zeggen dat het een integraal onderdeel is van de islamitische cultuur.
[..]
Er waren zeker conflicten, maar niet in de schaal en vorm als sommige figuren hier doen voorkomen. Anders was de exodus ook wel een stukje eerder gestart he..
Nou ja, de bovenste twee quotes heb ik wel beeld bij, want die landbouwparagraaf van de BBB is natuurlijk ook op drijfzand gebaseerd, denk dat de VVD wel een poging gedaan heeft om ze dat aan hun verstand te peuteren.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:30 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik hecht weinig waarde aan het gestook van De T., maar het leest wel lekker weg.
Misschien moet men Wilders even aansporen het zelf te gaan doen als aangekondigde beloofde premier van alle Nederlanders.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:39 schreef Bluesdude het volgende:
Ik vind het onhandig van Plasterk zijn excuses aan te bieden via de Telegraaf.
Bel Omtzigt eerst, ga kofie drinken samen, praten... en als journalisten later vragen over de relatie... zeg dan ik heb sorry gezegd en we hebben het uitgepraat.
Nu is het weer zo rellerig gedaan. Ga je toch denken hoe diplomatiek Plasterk niet is, soms.
Precies hetzelfde als wat 'Judeo-bolsjewisme' camoufleerde.quote:
De deadline missen vanwege urenlang gesteggel over de titel van het akkoord moest ik ook wel om gniffelen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:36 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Nou ja, de bovenste twee quotes heb ik wel beeld bij, want die landbouwparagraaf van de BBB is natuurlijk ook op drijfzand gebaseerd, denk dat de VVD wel een poging gedaan heeft om ze dat aan hun verstand te peuteren.
Pieter Omtzigt die een half uur met gesloten ogen voorovergebogen zit, om zich dan opeens ergens tegen te verzetten vind ik gewoon een heerlijk beeld
Je ziet het gewoon letterlijk voor je zo.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:28 schreef Lichtloper het volgende:
Paar mooie typeringen in De Telegraaf in hun reconstructie.
VVD over BBB:
[..]
BBB over VVD:
[..]
Iedereen over Pieter Omtzigt:
[..]
Neuh, maar dat is wel in lijn met het afschaffen van het nationaal groeifonds en de korting op de subsidie van het Fonds Onderzoek Wetenschap en de langstudeerboete. De algemene teneur van dit kabinet is denk ik vooral om van Nederland een lagelonenland te maken.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En dus maken we boeken duurder om dat te bevorderen……? Eh, wacht even….
Judeo-Nationalisme heeft niets met Joden zelf te maken. Even voor de duidelijkheid. Het is ook geen vermeend complot van Joden of iets dergelijks.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies hetzelfde als wat 'Judeo-bolsjewisme' camoufleerde.
https://history.fas.harva(...)eo-bolshevism-europe
Dan is het helemaal een 'aparte' complottheorie.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Judeo-Nationalisme heeft niets met Joden zelf te maken. Even voor de duidelijkheid.
Volgens mij was mijn beschrijving vrij helder. Heeft weinig te maken met een complottheorie overigens.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan is het helemaal een 'aparte' complottheorie.
Ik lees helemaal nergens in dat artikel dat de joden de nationalisten zijn die de macht over willen nemen. Hoe kun je dan het vergelijk trekken tussen het Judeo-boljewisme complot? Omdat het eerste woord overeen komt?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En lijkt ook griezelig veel op die andere naam: Judeo-bolsjewisme.
Toen wilden ze de wereld overheersen door het communisme in te voeren, nu zijn ze kennelijk weer heel nationalistisch en trachten ze de wereld om de tuin te leiden voor dat doel.
Pijnlijk dat juist de Volkskrant met zo'n term komt.
Vooral erg vergezocht. Omdat men een hekel heeft aan 'andere minderheden' ondersteunt men Joden (niet eens Isral, dan was het wel Isralisch-nationalisme) in naam, om zo die 'andere minderheden' rechten te kunnen ontnemen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Volgens mij was mijn beschrijving vrij helder. Heeft weinig te maken met een complottheorie overigens.
Ik zie de link niet tussen het meelopen met een Pro Palestina demonstratie en Islamnationalisme, wat dat ook mag zijn.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zijn de meelopende zr progressieve UvA studenten dan Islamo-nationalisten?
Nee, dat snap ik, maar dat maakt in concreto bar weinig uit. Alleen al door het 'Judeo-nationalisme' te noemen wil men reactie uitlokken. Dat het vervolgens dan gaat om 'nationalisten' die uit haat jegens 'andere minderheden' maar pro-Isral (of beter, gezien de naam, pro-Joods) zouden zijn is een heel, heel vergezocht idee.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:53 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik lees helemaal nergens in dat artikel dat de joden de nationalisten zijn die de macht over willen nemen. Hoe kun je dan het vergelijk trekken tussen het Judeo-boljewisme complot? Omdat het eerste woord overeen komt? Heb je er iets over gelezen?
Niet eens Israel zou ondersteunen? Gezien het voorstel de ambassade te verplaatsen en gezien het feit dat deze specifieke partij een Israelisch vlag op de kamer heeft/hangen en de partijleider innige banden met dat land heeft waag ik dat te betwijfelen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vooral erg vergezocht. Omdat men een hekel heeft aan 'andere minderheden' ondersteunt men Joden (niet eens Isral, dan was het wel Isralisch-nationalisme) in naam, om zo die 'andere minderheden' rechten te kunnen ontnemen.
Niet sterk.
En dat heet dan 'Judeo-nationalisme' i.p.v. opportunisme en/of tegenstrijdigheid? Niet eens 'Isreli-nationalisme'?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik zie de link niet tussen het meelopen met een Pro Palestina demonstratie en Islamnationalisme, wat dat ook mag zijn.
Als zeer progressieve studenten Joden allerlei dingen toerekenen omdat ze zo voor de Islam zijn, dan zou ik je redenering nog ergens kunnen plaatsen.
Zoals je ziet dat PVV openlijk pro-Israel, sterk tegen antisemitisme, maar tegelijkertijd anti- moslim. Waar zie jij de parallelen?
Misschien dan de 'Judeo' droppen?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niet eens Israel? Gezien het voorstel de ambassade te verplaatsen en gezien het feit dat deze specifieke partij een Israelisch vlag op de kamer heeft/hangen en de partijleider innige banden met dat land heeft waag ik dat te betwijfelen.
En ja, je mag het niet sterk vinden. Maar het heeft dus helemaal niets van doen met de term Judeo-bolsjewisme.
Geef het beestje een naam, het zal mij verder een worst wezen. Gaat mij erom dat het er overduidelijk is.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat heet dan 'Judeo-nationalisme' i.p.v. opportunisme en/of tegenstrijdigheid?
Niet sec om antisemitisme, anders zou je het niet als politieke stok gebruiken om andere minderheden mee te slaan.quote:Voorts neem ik aan dat het de PVV in deze dus inderdaad niet om antisemitisme gaat?
Deze beweging is de PVV neem ik aan?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Geef het beestje een naam, het zal mij verder een worst wezen. Gaat mij erom dat het er overduidelijk is.
[..]
Niet sec om antisemitisme, anders zou je het niet als politieke stok gebruiken om andere minderheden mee te slaan.
Dat is juist ook de reden waarom sommige Joden niet blij zijn met deze beweging. Over de rug van ons leed andere minderheden gaan pesten.. hoor je dan.
En de BBB schuurt daar prima tegenaan.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Deze beweging is de PVV neem ik aan?
Nou ja, ik kan daar in zoverre in meegaan in dat m.i. precies hetzelfde heerst bij het overgrote deel van de pro-Palestina demonstranten alhier. Palestina interesseert ze geen reet, het gaat om het demonstreren en verwerpen van 'het Systeem' (lees: het Westen).quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En de BBB schuurt daar prima tegenaan.
Dat zal zeker voor een deel van die mensen inderdaad gelden. Het verschil zit hem in de macht he... de een bestaat even gechargeerd uit een groepje rellende jongetjes en de ander is de grootste politieke partij in Nederland die ook nog eens gaat regeren...quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou ja, ik kan daar in zoverre in meegaan in dat m.i. precies hetzelfde heerst bij het overgrote deel van de pro-Palestina demonstranten alhier. Palestina interesseert ze geen reet, het gaat om het demonstreren en verwerpen van 'het Systeem' (lees: het Westen).
Anti-Occidentalisme.
En een stevig deel van academia en media.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat zal zeker voor een deel van die mensen inderdaad gelden. Het verschil zit hem in de macht he... de een bestaat even gechargeerd uit een groepje rellende jongetjes en de ander is de grootste politieke partij in Nederland die ook nog eens gaat regeren...
Zijn nationalisten niet per definitie racisten?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik, maar dat maakt in concreto bar weinig uit. Alleen al door het 'Judeo-nationalisme' te noemen wil men reactie uitlokken. Dat het vervolgens dan gaat om 'nationalisten' die uit haat jegens 'andere minderheden' maar pro-Isral (of beter, gezien de naam, pro-Joods) zouden zijn is een heel, heel vergezocht idee.
Zou men vooral Amerikaanse evangelicals zoiets verwijten die gewoon geloven dat de nieuwe tempel in Jeruzalem moet komen omdat dat de wederkomst van Christus realiseert, a la.
Dit is gewoon weer een stukje 'progressief' wegkijken en uiteraard de aanhangers van deze geupdate 'Judeo-theorie nummer 34.621' in het hokje 'racist' zetten.
Nee.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:17 schreef tufkac het volgende:
[..]
Zijn nationalisten niet per definitie racisten?
Er zit wel enige overlap, maar niet per definitie nee.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:17 schreef tufkac het volgende:
[..]
Zeker niet. Nationalisme werd overigens als een liberale beweging gezien in de 19e eeuw.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:17 schreef tufkac het volgende:
[..]
Kun je dirt ook verder onderbouwen?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er wordt helemaal niemand gemarginaliseerd, het is een feit dat antisemitisme een groter probleem vormt onder sommige groepen dan onder andere groepen. In post #76 is daar en uitstekend voorbeeld van te vinden. Waarom vindt je dit zo lastig om te erkennen? Zelf het uitgesproken linkse Slate, was hier twee decennia geleden nog open over:quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Misschien, we kunnen het ook beschrijven: gevecht tegen anti-semitisme gebruiken om gevoelens van nationalisme aan te wakkeren met als doel om o.a. andere minderheden te marginaliseren. Kortom, niet we zijn tegen discriminatie of racisme omdat het verwerpelijk is, maar omdat het ons politiek heel goed uitkomt. En veel mensen zijn nu eenmaal een stuk gevoeliger voor anti-semitisme dan voor anderen soorten haat.
quote:Finally, and most important, Arab anti-Semitism isn’t confined to the fringes of society. Whereas in Israel, as in other Western countries, overt bigotry is scolded, ignored, or kept out of politics, mainstream Arab culture promotes extreme anti-Semitic ideas through schools, newspapers, television, popular culture, and official ideology. It’s hardly even controversial.
Bron
Hetzelfde zie je bij Catalaans nationalisme.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zeker niet. Nationalisme werd overigens als een liberale beweging gezien in de 19e eeuw.
Baskische nationalisten zijn bijvoorbeeld uitgesproken progressief en anti-racistisch.
In de 19e eeuw werd alles als een liberale beweging gezienquote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zeker niet. Nationalisme werd overigens als een liberale beweging gezien in de 19e eeuw.
Baskische nationalisten zijn bijvoorbeeld uitgesproken progressief en anti-racistisch.
quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
https://web.archive.org/w(...)it-ver-weg~b1e8a64b/quote:PVV-leider Geert Wilders lijkt met zijn strijd tegen antisemitisme vooral moslims en migranten in een kwaad daglicht te willen stellen. Dit ‘judeo-nationalisme’ is ook te zien onder radicaal-rechtse politici in het buitenland..
Doe mij die bovenste maarquote:
Zeer serieuze vraag: mag dat uberhaupt, kritiek hebben op een religie als de Islam?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[..]
https://web.archive.org/w(...)it-ver-weg~b1e8a64b/
Ik ben het met je eens dat we de kracht van het inburgeringsexamen niet al te groot moeten inschatten en dat het een beetje gaat om een maatregel voor de bhne. De belangrijkste maatregel lijkt me minder asielzoekers in Nederland, maar als we even aannemen dat veel moslims inderdaad antisemitisch zijn, dan is het natuurlijk al veel te laat, aangezien we al heel veel moslims in Nederland hebben. Dan zou de overheid wellicht meer moeten inzetten op andere manieren waarbij verschillende bevolkingsgroepen elkaar beter leren kennen en met elkaar in contact komen, want onbekend maakt immers onbemind.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 09:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Natuurlijk had ze wel een punt, ze heeft alleen een IQ dat het niet mogelijk maakt om dat, en dat is zeker niet het nige probleem, normaal te verwoorden. Als ze het berhaupt al begrijpt.
Verder kan je je natuurlijk afvragen of het helpt als op een inburgeringsexamen de vraag gesteld wordt: U ziet een Jood, wat doet u?
A) U roept "Viva Intifida" en maakt slissende geluiden
B) u schopt hem helemaal verrot
C) U loopt door en koopt een verse haring
Wel lastig kamperen als de boel telkens weer overstroomt, lijkt mij.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Kamperen bij de boer moest van BTW-verhoging vrijgesteld blijven he, en dan moet je keuzes maken.
Kritiek op religie met je wat mij betreft zelfs hebben, maar het is goed te blijven benadrukken dat er een verschil is tussen de religie en de religieuze persoon, die ook niets anders dan een slachtoffer van zijn eigen cultuur en ouders is.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zeer serieuze vraag: mag dat uberhaupt, kritiek hebben op een religie als de Islam?
Kritiek op Calvinisme?
Kritiek op Hindoisme?
Kritiek op Zoroastrianisme?
Ik maak me dan ook geen zorgen om moslims, maar om salafisten, wahabisten en andere fundamentalisten die niets met de waarden van deze samenleving hebben en deze ook het liefst zien verdwijnen. Lijkt me ook heel raadzaam om de geldstroom uit Saudi-Arabi en Qatar goed in de gaten te houden. Aangetoond is al dat er miljoenen vanuit die hoek in Amerikaanse universiteiten vloeiden.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:54 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat we de kracht van het inburgeringsexamen niet al te groot moeten inschatten en dat het een beetje gaat om een maatregel voor de bhne. De belangrijkste maatregel lijkt me minder asielzoekers in Nederland, maar als we even aannemen dat veel moslims inderdaad antisemitisch zijn, dan is het natuurlijk al veel te laat, aangezien we al heel veel moslims in Nederland hebben. Dan zou de overheid wellicht meer moeten inzetten op andere manieren waarbij verschillende bevolkingsgroepen elkaar beter leren kennen en met elkaar in contact komen, want onbekend maakt immers onbemind.
Ik vond trouwens dat Mona het zeer scherp maar ook genuanceerd verwoordde en verbaasde mij daar zelfs over, want ik ken haar ook niet als iemand die altijd bijster intelligente opmerkingen maakt.
Dat vind ik niet en dat hoor ik veel te veel tegenwoordig. Mensen, en zeker volwassenen, hebben eigen verantwoordelijkheid en dat constante vergoeilijken (Oh afkomst, ouders) ben ik zwaar op tegen, het is naar mijn mening veel te veel een vrijbrief om mensen vrij te pleiten van hun eigen woorden en daden.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:58 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Kritiek op religie met je wat mij betreft zelfs hebben, maar het is goed te blijven benadrukken dat er een verschil is tussen de religie en de religieuze persoon, die ook niets anders dan een slachtoffer van zijn eigen cultuur en ouders is.
"Zwembad met wildwaterbaan op de camping aanwezig."quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wel lastig kamperen als de boel telkens weer overstroomt, lijkt mij.
BTW vrij, dat wel.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
"Zwembad met wildwaterbaan op de camping aanwezig."
Zelf ben ik opgegroeid in een links nest, dus ik heb mij zelf ontwikkeld tot PVV-er. Maar uit ervaring blijkt gewoon dat religie een van de meest traumatiserende dingen in het leven van mensen is. Zo sterk traumatiserend, dat eraan ontsnappen linksom of rechtsom vaak niet mogelijk is. Ook de meeste ex-religieuzen blijven hun leven lang getekend door religie. Bovendien: je moet je voorstellen dat zeker bij moslims maar ook bij andere geloven veel mensen zich begeven in een klein kringetje, waarin iedereen diezelfde religie heeft en enorme kritiek zou leveren als jij daadwerkelijk je geloof verlaat. Zeker moslims raken dan misschien wel elke vriendschap en hun familie kwijt en moeten zelfs voor hun veiligheid vrezen. Religie is echt een intimiderend iets.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat vind ik niet en dat hoor ik veel te veel tegenwoordig. Mensen, en zeker volwassenen, hebben eigen verantwoordelijkheid en dat constante vergoeilijken (Oh afkomst, ouders) ben ik zwaar op tegen, het is naar mijn mening veel te veel een vrijbrief om mensen vrij te pleiten van hun eigen woorden en daden.
Dat "ze kunnen er niks aan doen want X" vind ik een van de meeste maatschappij verneukende zaken van de laatste jaren. En nee, het maakt geen donder uit of dat op of door moslims of PVV stemmers toegepast word. Zelfde laken een pak.
Voor rallying around the flag moet je er vooral van buitenaf teganaan gaan zitten trappen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zelf ben ik opgegroeid in een links nest, dus ik heb mij zelf ontwikkeld tot PVV-er. Maar uit ervaring blijkt gewoon dat religie een van de meest traumatiserende dingen in het leven van mensen is. Zo sterk traumatiserend, dat eraan ontsnappen linksom of rechtsom vaak niet mogelijk is. Ook de meeste ex-religieuzen blijven hun leven lang getekend door religie. Bovendien: je moet je voorstellen dat zeker bij moslims maar ook bij andere geloven veel mensen zich begeven in een klein kringetje, waarin iedereen diezelfde religie heeft en enorme kritiek zou leveren als jij daadwerkelijk je geloof verlaat. Zeker moslims raken dan misschien wel elke vriendschap en hun familie kwijt en moeten zelfs voor hun veiligheid vrezen. Religie is echt een intimiderend iets.
Nee, 9%, niet overdrijven.quote:
Ik ontken de invloed van religie niet, ik zeg dat ieder mens zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen woorden en daden.'quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zelf ben ik opgegroeid in een links nest, dus ik heb mij zelf ontwikkeld tot PVV-er. Maar uit ervaring blijkt gewoon dat religie een van de meest traumatiserende dingen in het leven van mensen is. Zo sterk traumatiserend, dat eraan ontsnappen linksom of rechtsom vaak niet mogelijk is. Ook de meeste ex-religieuzen blijven hun leven lang getekend door religie. Bovendien: je moet je voorstellen dat zeker bij moslims maar ook bij andere geloven veel mensen zich begeven in een klein kringetje, waarin iedereen diezelfde religie heeft en enorme kritiek zou leveren als jij daadwerkelijk je geloof verlaat. Zeker moslims raken dan misschien wel elke vriendschap en hun familie kwijt en moeten zelfs voor hun veiligheid vrezen. Religie is echt een intimiderend iets.
Als ik zie hoe een aangetrouwde Marokkaanse (vrijgevochten vrouw die geen religie nodig heeft) door een groot deel van haar familie behandeld is (uitgesloten, verketterd en gedemoniseerd) omdat ze n afvallige is n het waagde te trouwen met een 'Hollander', kan ik dit enkel onderschrijven.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik denk dat ik niet snap wat je bedoelt. Sterker nog, ik weet het wel zeker.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Voor rallying around the flag moet je er vooral van buitenaf teganaan gaan zitten trappen.
Dat religie rustgevend en positief kan zijn, betwijfel ik een beetje. Hoe dan ook vind ik de waanzin ervan zo groot, dat die volgens mij altijd zwaarder weegt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als ik zie hoe een aangetrouwde Marokkaanse (vrijgevochten vrouw die geen religie nodig heeft) door een groot deel van haar familie behandeld is (uitgesloten, verketterd en gedemoniseerd) omdat ze n afvallige is n het waagde te trouwen met een 'Hollander', kan ik dit enkel onderschrijven.
Edoch geloof ik ook dat religie voor veel mensen juist heel rustgevend en positief kan zijn. Het probleem begint wanneer die religie onaantastbaar wordt en er mensen bekeerd dienen te worden.
Simpel: als jij gelooft dat je een dierbare overledene niet voor eeuwig kwijtbent maar later weer ziet, geeft dat troost.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:15 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat religie rustgevend en positief kan zijn, betwijfel ik een beetje. Hoe dan ook vind ik de waanzin ervan zo groot, dat die volgens mij altijd zwaarder weegt.
Het werkt niet als je daar dan van buitenaf gaat lopen drukken zoals de PVV doet, dan bereik je het tegengestelde van wat je zou willen. Men wordt daar namelijk alleen maar defensiever en conservatiever van. Verandering moet van binnenuit komen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:14 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik denk dat ik niet snap wat je bedoelt. Sterker nog, ik weet het wel zeker.
Hoe lang moet daar op gewacht worden?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:17 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het werkt niet als je daar dan van buitenaf gaat lopen drukken zoals de PVV doet, dan bereik je het tegengestelde van wat je zou willen. Men wordt daar namelijk alleen maar defensiever en conservatiever van. Verandering moet van binnenuit komen.
https://www.mediacourant.(...)og-eens-zn-strot-af/quote:Johan Derksen pissig: ‘Laurens Dassen bijt ik nog eens z’n strot af!’
Na alle ellende aan onze universiteiten de afgelopen weken is dt waar je je zorgen om maakt?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://www.mediacourant.(...)og-eens-zn-strot-af/
Dit soort metaforische grapjes zijn niet onschuldig. Het is aanvaardbaar maken van een discours die sommigen aanzetten tot nog grover grapjes, verkapt geweldgoedpraten, en dan is er een enkeling die vanuit deze voedingsbodem idd gewelddadig wordt.
En des te belangrijker dat we blijven investeren in onderwijs, wetenschap en emancipatie.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat vind ik niet en dat hoor ik veel te veel tegenwoordig. Mensen, en zeker volwassenen, hebben eigen verantwoordelijkheid en dat constante vergoeilijken (Oh afkomst, ouders) ben ik zwaar op tegen, het is naar mijn mening veel te veel een vrijbrief om mensen vrij te pleiten van hun eigen woorden en daden.
Dat "ze kunnen er niks aan doen want X" vind ik een van de meeste maatschappij verneukende zaken van de laatste jaren. En nee, het maakt geen donder uit of dat op of door moslims of PVV stemmers toegepast word. Zelfde laken een pak.
Nee, dat is voor sommige mensen wel degelijk zo en dat is niet verrassend, de wereld is nu eenmaal chaotisch en in een constante staat van verandering, sommige mensen zoeken hun heil in yoga of meditatie, anderen die moeite hebben met het eerder genoemde zullen een rustpunt in religie zoeken want religie is vrij constant en geeft ook, vaak, vergeving voor zaken die je zelf verkeerd doet.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:15 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat religie rustgevend en positief kan zijn, betwijfel ik een beetje. Hoe dan ook vind ik de waanzin ervan zo groot, dat die volgens mij altijd zwaarder weegt.
Je ziet nu al een progressieve beweging binnen islamitische gemeenschappen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe lang moet daar op gewacht worden?
Ik vond dat Ilja Leonard Pfeijffer in de podcast Europa Draait Door wel met een interessante visie kwam hierop. Hij zei dat politiek bijna een identiteitskwestie geworden was, waarbij het er puur om ging dat jou man / groep wint en niet om de ideen van de groep. Hij vond dat de viering van de ene groep richting de andere groep bijna iets revanchistisch had.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou ja, ik kan daar in zoverre in meegaan in dat m.i. precies hetzelfde heerst bij het overgrote deel van de pro-Palestina demonstranten alhier. Palestina interesseert ze geen reet, het gaat om het demonstreren en verwerpen van 'het Systeem' (lees: het Westen).
Anti-Occidentalisme.
Misschien eens een columnpje schrijven.
Neo-verzuiling.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik vond dat Ilja Leonard Pfeijffer in de podcast Europa Draait Door wel met een interessante visie kwam hierop. Hij zei dat politiek bijna een identiteitskwestie geworden was, waarbij het er puur om ging dat jou man / groep wint en niet om de ideen van de groep. Hij vond dat de viering van de ene groep richting de andere groep bijna iets revanchistisch had.
Ik denk dat ik mij hier wel in kan vinden en vind dat ik mij hier ook wel aan schuldig maak.
Dat roep ik al jaren: alles is identiteitspolitiek geworden.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik vond dat Ilja Leonard Pfeijffer in de podcast Europa Draait Door wel met een interessante visie kwam hierop. Hij zei dat politiek bijna een identiteitskwestie geworden was, waarbij het er puur om ging dat jou man / groep wint en niet om de ideen van de groep. Hij vond dat de viering van de ene groep richting de andere groep bijna iets revanchistisch had.
Ik denk dat ik mij hier wel in kan vinden en vind dat ik mij hier ook wel aan schuldig maak.
Dat zie je hier aan de lopende band met opmerkingen als "Kijk ze eens zuur zijn" e.d. zonder ook maar enigzins aan te geven waarom ze iets gewonnen denken te hebben, nee, men denkt "Hullie hebben verloren dus ik heb gewonnen". En als je dan gaat kijken waar ze over klaagden de afgelopen jaren dan kom je tot de ontdekking dat deze mensen helemaal niet gewonnen hebben.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het is verzuiling alleen niet op de ouderwetse Nederlandse manier maar kuddegedrag, in de zin van je aansluiten bij een groep om niet het gevoel te hebben dat je alleen staat, verdwijnt niet omdat de oude zuilen verdwenen.quote:
Familie van mij is als dochter van een Tsjechische Bata medewerker in het overwegend Tsjechische Batadorp opgegroeid (we hebben het over de jaren 60 en 70). Ondanks dat religie hier geen kwestie was heeft ze precies hetzelfde meegemaakt toen ze een Nederlandse man trouwde.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maar heb je ook wel eens het gevoel dat jij hier zelf zeer sterk in meedoet? En heb je tegelijk niet het idee dat je andere ideen veel te hard beoordeelt als het juist niet om de ideen maar om de identiteit gaat?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat roep ik al jaren: alles is identiteitspolitiek geworden.
Oh ja, dat is tekenend voor alle groepen. De stilte bij het zetelaantal voor de VVD, gevolgd door het luid gejuich bij de zro points voor Bij1 was wel tekenend.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dat eerste: zeer sterk? Absoluut niet, want ik verfoei identiteitspolitiek. Ik zou dan ook graag horen waar ik zelf gebruik maak daarvan, of dat ik niet ideen maar identiteit aanval.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Maar heb je ook wel eens het gevoel dat jij hier zelf zeer sterk in meedoet? En heb je tegelijk niet het idee dat je andere ideen veel te hard beoordeelt als het juist niet om de ideen maar om de identiteit gaat?
Dat was niet zo makkelijk anders met haar nogal geringe aanwezigheidquote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh ja, dat is tekenend voor alle groepen. De stilte bij het zetelaantal voor de VVD, gevolgd door het luid gejuich bij de zro points voor Bij1 was wel tekenend.Ik had nog wel even vier jaar kunnen genieten van dat zure mens persoonlijk, maar goed.
quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zelf ben ik opgegroeid in een links nest, dus ik heb mij zelf ontwikkeld tot PVV-er.
Alles en iedereen die ook maar een beetje naar woke riekt wordt meteen platgeslagen als schedelmeter en als hoe heet die hoogleraar die je vaak aanhaalt. Hoe is dat geen identiteitspolitiek? Of mag je mensen die naar woke rieken best als groep beoordelen, maar mensen met vaststaande eigenschappen niet?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat eerste: zeer sterk? Absoluut niet, want ik verfoei identiteitspolitiek. Ik zou dan ook graag horen waar ik zelf gebruik maak daarvan, of dat ik niet ideen maar identiteit aanval.
De ideen die ik hard beoordeel zijn dus juist die ideen die mensen reduceren tot hun vaststaande eigenschappen.
Niet om voor een ander te spreken maar ik denk dat je hier de klemtoon verkeerd legt. Hij bedoelde, denk ik, dat zijn opvoeding links was en dat hij PVV'er is geworden vanuit zichzelf en niet zijn achtergrond.quote:
Woke/Wheel of Power/Intersectionaliteit is een idee. Geen identiteit. Daar kritiek op hebben is hetzelfde als kritiek hebben op conservatisme, socialisme, nazisme, communisme, liberalisme en alle andere ideologische stromingen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:00 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Alles en iedereen die ook maar een beetje naar woke riekt wordt meteen platgeslagen als schedelmeter en als hoe heet die hoogleraar die je vaak aanhaalt. Hoe is dat geen identiteitspolitiek? Of mag je mensen die naar woke rieken best als groep beoordelen, maar mensen met vaststaande eigenschappen niet?
‘Dus’ impliceert dat het 1 een (al dan niet logisch) gevolg is van het ander.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niet om voor een ander te spreken maar ik denk dat je hier de klemtoon verkeerd legt. Hij bedoelde, denk ik, dat zijn opvoeding links was en dat hij PVV'er is geworden vanuit zichzelf en niet zijn achtergrond.
Gezien de voorgaande discussie denk ik niet dat die implicatie de intentie van de poster was.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
‘Dus’ impliceert dat het 1 een (al dan niet logisch) gevolg is van het ander.
Dan moet hij zorgvuldiger formuleren. Ik ga face value af op zijn tekst.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Gezien de voorgaande discussie denk ik niet dat die implicatie de intentie van de poster was.
Je kunt het ook gewoon laten gaanquote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan moet hij zorgvuldiger formuleren. Ik ga face value af op zijn tekst.
Ik ben er als linksige persoon niet rouwig om. Als je het hebt over doorgeslagen woke-ideologie of extreem-links dan was Bij1 daar de vertegenwoordiging van in het NL parlement. Dat constant boos op alles en alles en iedereen (ook zichzelf en sympathisanten en bondgenoten) langs de meetlat van hun 'radicale gelijkheid' leggen deed me denken aan hoe het communisme er in het Oostblok uitzag.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Oh ja, dat is tekenend voor alle groepen. De stilte bij het zetelaantal voor de VVD, gevolgd door het luid gejuich bij de zro points voor Bij1 was wel tekenend.Ik had nog wel even vier jaar kunnen genieten van dat zure mens persoonlijk, maar goed.
Daar valt ook zeker wel wat voor te zeggen ja.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 09:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik mis het polderen en de toon van de jaren ‘90. Waarbij links en rechts de handen in het midden schudden ipv er een zware vorm van polarisatie wordt omarmt en versterkt zoals nu.
We hadden zo'n kabinet maar de mensen willen radicaal-rechts.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Daar valt ook zeker wel wat voor te zeggen ja.
Mijn man heeft Nederlands geleerd uit het inburgeringsboek.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 22:19 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
'Iedereen is hier aan het spookrijden!'
[..]
Ja en de armoe dat inburgering heet gaat dat ook niet verhelpen. Moet nog lachen om die onzin die mijn vrouw heeft moeten leren.
Grappig dat je dat 'ontwikkeld' noemt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:06 schreef TAmaru het volgende:
Zelf ben ik opgegroeid in een links nest, dus ik heb mij zelf ontwikkeld tot PVV-er.
Ben benieuwd hoe de Wildersstemmers het beleid vinden na vier jaar.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We hadden zo'n kabinet maar de mensen willen radicaal-rechts.
Ontwikkelen is een latent beeld zichtbaar makenquote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:42 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Grappig dat je dat 'ontwikkeld' noemt.
Dat is best wel een tijd geleden hoor. Laatste was Rutte II en daarin was het absoluut de VVD die de boventoon voerde. Ik denk dat Paars II het laatste echte polderkabinet was.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We hadden zo'n kabinet maar de mensen willen radicaal-rechts.
Als ze dat al volmaken natuurlijk.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe de Wildersstemmers het beleid vinden na vier jaar.
Mwah, Rutte 4 was echt wel een middenkabinet.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:45 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat is best wel een tijd geleden hoor. Laatste was Rutte II en daarin was het absoluut de VVD die de boventoon voerde. Ik denk dat Paars II het laatste echte polderkabinet was.
Het zal vast niet aan Wilders liggenquote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe de Wildersstemmers het beleid vinden na vier jaar.
Paars II heeft de gigantische fout gemaakt nadat ze na 1 jaar het gehele regeerakkoord al hadden bereikt, op hun reet zijn gaan zitten en uitgezeten hebben, ipv door te zetten met verdere ombuigingen en veranderingen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:45 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat is best wel een tijd geleden hoor. Laatste was Rutte II en daarin was het absoluut de VVD die de boventoon voerde. Ik denk dat Paars II het laatste echte polderkabinet was.
Nou, dat vind ik niet hoor. CDA en VVD zijn rechtsconservatief, D66 wordt wel links genoemd, maar is eigenlijk vooral progressief, maar niet links. Goed, de CU is dan wat links van het centrum, maar ook hartstikke conservatief. Het zwaartepunt lag al met al sterk op rechts.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, Rutte 4 was echt wel een middenkabinet.
Er is gedurende Rutte II juist teveel bezuinigd en “omgebogen” cq “hervormd.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Paars II heeft de gigantische fout gemaakt nadat ze na 1 jaar het gehele regeerakkoord al hadden bereikt, op hun reet zijn gaan zitten en uitgezeten hebben, ipv door te zetten met verdere ombuigingen en veranderingen.
CDA is conservatief, maar niet rechtser dan laten we zeggen, de PVDA onder Kokquote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:49 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nou, dat vind ik niet hoor. CDA en VVD zijn rechtsconservatief, D66 wordt wel links genoemd, maar is eigenlijk vooral progressief, maar niet links. Goed, de CU is dan wat links van het centrum, maar ook hartstikke conservatief. Het zwaartepunt lag al met al sterk op rechts.
Ik vond het wel bijzonder dat er toen recordcijfers werden gehaald bij de tevredenheid van de bevolking over het kabinet. Hoogste ooit. Kort daarna zei Fortuyn dat Nederland een puinhoop was geworden door Paars en hop, toen was dat ineens het oordeel.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Paars II heeft de gigantische fout gemaakt nadat ze na 1 jaar het gehele regeerakkoord al hadden bereikt, op hun reet zijn gaan zitten en uitgezeten hebben, ipv door te zetten met verdere ombuigingen en veranderingen.
In het afgelopen kabinet nam D66 de rol van de PvdA wel een beetje aan. Er is een forse stijging van het minimumloon geweest en er is heel veel aan armoedebestrijding gedaan. Ook CU kun je economisch echt wel als links beschouwen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:49 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nou, dat vind ik niet hoor. CDA en VVD zijn rechtsconservatief, D66 wordt wel links genoemd, maar is eigenlijk vooral progressief, maar niet links. Goed, de CU is dan wat links van het centrum, maar ook hartstikke conservatief. Het zwaartepunt lag al met al sterk op rechts.
Dat weet ik eigenlijk niet zo goed. In die tijd van Verhagen en zo was het een guurrechtse club. Nu met Bontenbal is het dan weer de redelijkheid zelve. Dus ja, wat is ht CDA?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
CDA is conservatief, maar niet rechtser dan laten we zeggen, de PVDA onder Kok
Niet meer van betekenis.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:52 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat weet ik eigenlijk niet zo goed. In die tijd van Verhagen en zo was het een guurrechtse club. Nu met Bontenbal is het dan weer de redelijkheid zelve. Dus ja, wat is ht CDA?
Er is een groot verschil tussen kritiek, islamofobie of moslimhaat. Kritiek op de Islam is er meer dan genoeg, en dan nog even los van de vraag of het gefundeerd is of niet. Echter claimen dat anti-semitisme inherent is aan de islamitische cultuur om vervolgens te verwijzen naar Hamas.. dat heeft niets te maken met kritiek. Echt nul komma nul.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zeer serieuze vraag: mag dat uberhaupt, kritiek hebben op een religie als de Islam?
Kritiek op Calvinisme?
Kritiek op Hindoisme?
Kritiek op Zoroastrianisme?
Ik was niet van alles fan, maar de nare realiteit is wel dat het op het gebied van zorg gewoon iets moest en nog steeds moet om het niet uit de klauwen te laten lopen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Er is gedurende Rutte II juist teveel bezuinigd en “omgebogen” cq “hervormd.
Daar plukken we n nog steeds de wrange vruchten van, zoals invoering van de participatiewet, sluiten bejaardentehuizen, en zorgtaken naar gemeenten met minder geld.
Tegelijkertijd is het een gevaarlijk fenomeen om je eigen ervaringen te projecteren op een groep, cultuur of religie. Om tegengas te geven, ik kom uit een gezin met 5-tal kinderen, die nagenoeg allemaal met of autochtonen of allochtonen van andere komaf zijn getrouwd en waarvan een deel of niet religieus is of Christelijk.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als ik zie hoe een aangetrouwde Marokkaanse (vrijgevochten vrouw die geen religie nodig heeft) door een groot deel van haar familie behandeld is (uitgesloten, verketterd en gedemoniseerd) omdat ze n afvallige is n het waagde te trouwen met een 'Hollander', kan ik dit enkel onderschrijven.
Edoch geloof ik ook dat religie voor veel mensen juist heel rustgevend en positief kan zijn. Het probleem begint wanneer die religie onaantastbaar wordt en er mensen bekeerd dienen te worden.
In campagnetijd en in de oppositie is het een heel redelijke en sociale partij vaak. En dan stappen ze in een regering met de VVD (en eventueel andere rechtse partners) en is het ineens weer die guurrechtse club. Zo gaat het eigenlijk altijdquote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:52 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat weet ik eigenlijk niet zo goed. In die tijd van Verhagen en zo was het een guurrechtse club. Nu met Bontenbal is het dan weer de redelijkheid zelve. Dus ja, wat is ht CDA?
Ja in die omslag kwamen 2 dingen samen:quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:51 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik vond het wel bijzonder dat er toen recordcijfers werden gehaald bij de tevredenheid van de bevolking over het kabinet. Hoogste ooit. Kort daarna zei Fortuyn dat Nederland een puinhoop was geworden door Paars en hop, toen was dat ineens het oordeel.
Het gaat nooit worden zoals jij dat wenst. Dat is ook maar iets dat je moet accepteren vrees ik. Het is namelijk zo dat mensen veel van mening en van leefstijl zullen blijven verschillen. Wat jij onder progressief verstaat zal weer erg afwijken van hoe anderen erover denken.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 13:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe lang moet daar op gewacht worden?
Omtzigt is wat mij betreft echt de grootste politieke teleurstelling van de 21e eeuw tot nu toe. Dat hij rechtsconservatief is, ok. Dat wisten we. Maar hij leek wl iemand met een scherp afgesteld moreel kompas. Iemand die zag wat er mis is met het politieke systeem en volhield als hij onrecht zag.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 15:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
In campagnetijd en in de oppositie is het een heel redelijke en sociale partij vaak. En dan stappen ze in een regering met de VVD (en eventueel andere rechtse partners) en is het ineens weer die guurrechtse club. Zo gaat het eigenlijk altijd. Twee compleet verschillende gezichten.
De vergelijking met NSC is ook snel gemaakt, toen Omtzigt kwam met zijn partij zei hij louter verstandige, redelijke dingen en had je hem op het politieke spectrum in het midden of zelfs wat links daarvan geplaatst. Toen kwam zijn ronduit rechtse programma, daarna het uitspreken in de campagne dat hij wel een kabinet met JA21 en SGP voor zich zag en daarna stapte hij in een kabinet wat je niet meer guurrechts kan noemen maar meer 'wintersrechts'.
Ook twee compleet verschillende gezichten. De hoeveelheid hersengymnastiek die Christendemocratisch-achtige partijen moeten kunnen verzetten om steeds die tegenstrijdigheden met elkaar te kunnen rijmen moet waarachtig kolossaal zijn
Omtzigt is gewoon een grauwe CDA'er die toevallig tot nationale held is uitgeroepen omdat hij in het vaarwater van Renske Leijten tegen het zittende kabinet durfde ingaan en daar tot zondebok is gemaakt met "functie elders".quote:Op zaterdag 18 mei 2024 15:12 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Omtzigt is wat mij betreft echt de grootste politieke teleurstelling van de 21e eeuw tot nu toe. Dat hij rechtsconservatief is, ok. Dat wisten we. Maar hij leek wl iemand met een scherp afgesteld moreel kompas. Iemand die zag wat er mis is met het politieke systeem en volhield als hij onrecht zag.
Paar maanden later is hij een assistent van extreemrechts geworden en blijken al die mooie eigenschappen verdwenen. Hoop dat hij na de volgende verkiezingen opflikkert.
Dan zag je het beter dan ik. Ik ben erin getrapt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 15:32 schreef tufkac het volgende:
[..]
Omtzigt is gewoon een grauwe CDA'er die toevallig tot nationale held is uitgeroepen omdat hij in het vaarwater van Renske Leijten tegen het zittende kabinet durfde ingaan en daar tot zondebok is gemaakt met "functie elders".
Ik heb die hoge verwachtingen nooit zo begrepen.
quote:
Ik vind het vooral stuitend dat stemmers van verstandige partijen als D66 en GLPvdA ook zijn gevallen voor Omtzigt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 15:32 schreef tufkac het volgende:
[..]
Omtzigt is gewoon een grauwe CDA'er die toevallig tot nationale held is uitgeroepen omdat hij in het vaarwater van Renske Leijten tegen het zittende kabinet durfde ingaan en daar tot zondebok is gemaakt met "functie elders".
Dit inderdaad.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 15:32 schreef tufkac het volgende:
[..]
Ik ook helaasquote:Op zaterdag 18 mei 2024 15:34 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dan zag je het beter dan ik. Ik ben erin getrapt.
Wild(ers)Plas(terk).quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Kan dit soort onzin verwijderd worden, kinderachtig gedoe.
Gisteren bij OP1 zei Van Groningen dan het volgens een hoge NSC’er die hij gesproken had 50/50 was of dit kabinet er daadwerkelijk komt…quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:13 schreef BlackLining het volgende:
En volgens Yesilgoz is er dus nog 'geen naam genoemd'. Gelul natuurlijk, maar het ziu toch wel lachen zijn als Omtzigt nu kabinet Wildplas I gaat blokkeren en we nu weer maanden gaan bakkeleien over wie deze puinhoop aan moet gaan sturen
Zoek eens op wat kinderachtig betekent.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wild(ers)Plas(terk).
Te moeilijk voor je?
Haha, de wanhoopquote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Gisteren bij OP1 zei Van Groningen dan het volgens een hoge NSC’er die hij gesproken had 50/50 was of dit kabinet er daadwerkelijk komt…
Dat kabinet komt er heus wel. De vraag is eerder hoelang ze het volhouden.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Gisteren bij OP1 zei Van Groningen dan het volgens een hoge NSC’er die hij gesproken had 50/50 was of dit kabinet er daadwerkelijk komt…
Ik mag toch hopen dat we de levensduur gaan tellen in uren of dagen en niet in maanden of jaren.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:27 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Dat kabinet komt er heus wel. De vraag is eerder hoelang ze het volhouden.
Zo van "het is 50/50, want het komt er wel of het komt er niet"?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dit zou toch wel een heel raar moment zijn om de shitshow alsnog af te blazen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb het ook gezien, maar het is me even ontgaan of die 50/50 komt door de onenigheid met de benoeming van Plasterk of doordat er nu pas een hoofdlijnenakkoord ligt en de ministersploeg over enkele weken van dat hoofdlijnenakkoord nog een regeerakkoord moet uitonderhandelen, wat ook gepaard kan gaan met de nodige discussie.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zeker. Aan de andere kant moet er nog een hoop uitgewerkt worden richting een regeerakkoord/bemensing en het lijkt erop dat ze wel wat onmogelijkheden hebben bedacht met zijn vieren... dus hoewel ik denk dat het er bijna zeker wel komt, zijn er nog wel wat drempels zo lijkt het.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:31 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dit zou toch wel een heel raar moment zijn om de shitshow alsnog af te blazen.
Hoe je dat dan moet verkopen na de hele glunder show van deze week is mij ook een raadsel.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:31 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dit zou toch wel een heel raar moment zijn om de shitshow alsnog af te blazen.
Die fractieleden hebben zich gewoon aangesloten bij een persoon in plaats van bij een partij met een achterliggende ideologie. Dat was dus niet zo slim van ze.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:15 schreef BlackLining het volgende:
Kan me zo voorstellen dat dat ook voor veel fractieleden geldt.
Je zult maar vol goede moed begonnen zijn aan een normale centrumpartij, en dan in deze tragikomische voorstellen terecht komen. Je zult er maar je goeie baan voor opgezegd hebben.
Credit aan de VVD, dat was gewoon enorm slim en tekent toch wel de impotentie van de andere drie, denk ik, want als je echt gelooft dat de sprookjes van dit akkoord bewaarheid worden dan ben je gewoon niet echt intelligent of goed beslagen ten ijs gekomen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Daar komt nog bij dat als er een regeerakkoord komt, wat zeker geen n-tweetje is, heeft de VVD ook bedongen dat bij financile tegenvallers er zal moeten worden bezuinigd op nader te bepalen onderwerpen.
Tegenvallers gaan er gegarandeerd komen omdat een deel van de financile onderbouwing voort komt uit wensdenken (hard op de tafel slaan bij de EU).
Dus die financile tegenvallers gaan ook allemaal potentile struikelblokken worden. Misschien al wel binnen een half jaar.
Ik denk dat ze het bij NSC ook wel snappen hoor. Het wordt vooral kijken hoe ze bij de PVV en BBB reageren als er financile tegenwind komt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Credit aan de VVD, dat was gewoon enorm slim en tekent toch wel de impotentie van de andere drie, denk ik, want als je echt gelooft dat de sprookjes van dit akkoord bewaarheid worden dan ben je gewoon niet echt intelligent of goed beslagen ten ijs gekomen.
Als ze het snappen dan vraag ik mij af waarom ze akkoord gegaan zijn want al hun punten over bestuurlijke vernieuwing zijn zo dood als een pier bij de volgende verkiezingen waar NSC gedecimeerd gaat worden, dat tekent zich al geruime tijd in de peiling af en Omtzigt wint geen stemmen met zijn plannen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik denk dat ze het bij NSC ook wel snappen hoor. Het wordt vooral kijken hoe ze bij de PVV en BBB reageren als er financile tegenwind komt.
ER is geen beloning maar die mag de consument zelf gaan betalen via hogere premies, natuurlijk. Dat is nu nog voor velen een niet helder maar dat komt nog wel.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:58 schreef westwoodblvd het volgende:
Mijn indruk van het akkoord is dat iedereen een eigen “hoofdstukje” heeft gekregen. De PVV Migratie, VVD veiligheid, NSC het goed bestuur en BBB landbouw. De rest van de teksten lezen als een compromis.
Tegelijkertijd zijn PVV en BBB naar mijn idee blij gemaakt met een fopspeen. Want de plannen op hun terrein zijn onhaalbaar of onmogelijk. Als ze daar onvermijdelijk hun zin niet zullen krijgen, gaat dat nog wel knetteren.
Financieel denk ik dat de VVD het meeste heeft binnengehaald. De grote beloning voor Geert, 5 miljard voor het eigen risico, krijgt hij pas over 2 jaar. Als de boel voor die tijd klapt heeft hij er niks aan. En in de tussentijd moeten er wel allerlei bezuinigingen doorgevoerd worden want zoals hierboven al terecht opgemerkt, veel van de bezuinigingen die er nu in staan zijn onhaalbaar.
Denk dat vooral de eerste periode cruciaal gaat worden. Als ze die doorkomen, geef ik het kabinet minstens tot 2027.
Het had een heel klein voordeel kunnen opleveren voor chronisch zieken en gehandicapten, ware het niet dat de regeling Tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten wordt afgeschaft en ze er onderaan de streep dus op achteruit gaan.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
ER is geen beloning maar die mag de consument zelf gaan betalen via hogere premies, natuurlijk. Dat is nu nog voor velen een niet helder maar dat komt nog wel.
Omtzigt heeft niet voor niets 4 maanden hoofdschuddend aan tafel gezeten.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 16:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik denk dat ze het bij NSC ook wel snappen hoor. Het wordt vooral kijken hoe ze bij de PVV en BBB reageren als er financile tegenwind komt.
Dat is waar, maar ze maken ook geld vrij om mensen en bedrijven hiervoor te compenseren lees ik.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
ER is geen beloning maar die mag de consument zelf gaan betalen via hogere premies, natuurlijk. Dat is nu nog voor velen een niet helder maar dat komt nog wel.
Nah, zo'n beetje de hele 2e Kamer wil af van het ER dus dat zal hem best wel gaan worden maar hoe dat samen moet gaan met lagere zorg kosten voor het Rijk is toch wel een raadsel waar de partijen liever geen echte antwoorden op geven.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het had een heel klein voordeel kunnen opleveren voor chronisch zieken en gehandicapten, ware het niet dat de regeling Tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten wordt afgeschaft en ze er onderaan de streep dus op achteruit gaan.
Al denk ik niet dat dit kabinet 2027 haalt, dus denk niet dat het eigen risico omlaag zal gaan uiteindelijk.
Accepteren dat doodgaan erbij hoort is natuurlijk het echte antwoord, dat alleen niemand wil geven en er daarom in de laatste levensfase nog tonnen aangegooid worden tegen een kwalitatief matig leven.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:06 schreef Tijger_m het volgende:
Nah, zo'n beetje de hele 2e Kamer wil af van het ER dus dat zal hem best wel gaan worden maar hoe dat samen moet gaan met lagere zorg kosten voor het Rijk is toch wel een raadsel waar de partijen liever geen echte antwoorden op geven.
Dat kost stemmen om die zaken eerlijk te benoemen en de demografische tsunami die eraan komt te benoemen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:10 schreef nostra het volgende:
[..]
Accepteren dat doodgaan erbij hoort is natuurlijk het echte antwoord, dat alleen niemand wil geven en er daarom in de laatste levensfase nog tonnen aangegooid worden tegen een kwalitatief matig leven.
Wil hij dat? Da's ook geen piepkuiken meer op zijn zachts gezegd. Oh, my bad, hij is jonger dan ikzelf benquote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:12 schreef westwoodblvd het volgende:
Gaat meneer van Zwol trouwens niet gewoon de premier worden? Plasterk werkt zich steeds verder in de nesten. En die van Zwol lijkt me de ideale anonieme ambtenaar die er als een proces begeleider een beetje boven gaat hangen zonder de shine te stelen van de partijleiders.
Daarom staat er niks over in? Omdat ze het gewoon niet eens konden worden en de formatie zou klappen hierop?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:13 schreef nostra het volgende:
Oh, er is ook nog een open einde.
De invoering van het nieuwe pensioenstelsel is voor PVV, NSC en BBB en VVD een ‘open kwestie’.
59, dan kan je nog wel een paar jaar mee. Hij ziet er alleen een stuk ouder uit.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wil hij dat? Da's ook geen piepkuiken meer op zijn zachts gezegd. Oh, my bad, hij is jonger dan ikzelf ben
is ook een hele lelijke. Gelooft u mij als ik zeg dat dit niets met doelmatigheid te maken heeft?quote:Beindiging functiemix Randstad. Met deze maatregel wordt de regeling functiemix
Randstadregio’s teruggedraaid. In het voortgezet onderwijs zijn aanvullende structurele
middelen via de aanvullende bekostiging beschikbaar gesteld voor beloning van leerkrachten in
Randstadregio’s, genaamd functiemix. Deze maatregel betreft het beindigen van de extra
middelen omdat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het behoud van leraren niet is
aangetoond.
Zoals ik het begrijp is alles wat er niet instaat een “vrije kwestie” toch? Er zijn wel meer onderwerpen om mij onduidelijke reden totaal niet benoemd. Dan gaat het gewoon afhangen van de meerderheid in de Kamer denk ik.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Daarom staat er niks over in? Omdat ze het gewoon niet eens konden worden en de formatie zou klappen hierop?
Dit akkoord is dus echt het papier niet waard waar het opgeschreven is.
Eh, kan je dat toelichten? Ik weet niet waar dit over gaat.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:16 schreef Janneke141 het volgende:
Ik had er enigszins overheen gelezen omdat ik nog niet de hele financile bijlage had doorgenomen, maar dit
[..]
is ook een hele lelijke. Gelooft u mij als ik zeg dat dit niets met doelmatigheid te maken heeft?
Onderwijs en cultuur krijgt het sowieso zwaar te verduren. Ik zou geen onderwijsminister willen worden in dit nieuwe kabinet.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:16 schreef Janneke141 het volgende:
Ik had er enigszins overheen gelezen omdat ik nog niet de hele financile bijlage had doorgenomen, maar dit
[..]
is ook een hele lelijke. Gelooft u mij als ik zeg dat dit niets met doelmatigheid te maken heeft?
Wat houdt die functiemix randstadregio’s in?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Deze is echt schandalig. Pieter kan natuurlijk poppetje tellen, maar dit kun je, met het hele doel van deze stelselwijziging in je achterhoofd, echt niet maken.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:13 schreef nostra het volgende:
Elk pensioenfonds zou volgens Omtzigt een referendum onder de deelnemers moeten uitschrijven, waarbij de meerderheid beslist of de stap naar het nieuwe, individualistische stelsel wordt gezet, dan wel het fonds blijft werken onder het oude, risicomijdende regime.
Lmao.quote:Het Amsterdam UMC was niet bereikbaar voor commentaar. Wel meldde zich zaterdag bij NRC hoogleraar medische oncologie Kees Punt. Hij was tot 2020 hoofd van de afdeling medische oncologie van het Amsterdam UMC (toen nog AMC), in de tijd dat Plasterk daaraan verbonden was. Punt liet weten dat hij vrijdag aan Plasterk het volgende app-bericht stuurde, zinspelend op diens excuusbrief in De Telegraaf:
„Beste Ronald, je hebt het ongetwijfeld erg druk, dus ik help je graag met de tekst voor je nog missende excuusbrief:
„Sorry voor mijn gebrek aan integriteit, ik had geen gegevens van collega-wetenschappers mogen gebruiken zonder hen hierin te betrekken. Hiermee heb ik beroepsethiek geschonden en dat had ik dus niet moeten doen. Ook sorry dat ik mijn persoonlijk financieel gewin belangrijker heb gevonden dan het maatschappelijk belang. In ruil voor miljoenen euro’s heb ik toegestaan dat een voor kankerpatinten potentieel succesvolle therapie in de prullenbak verdwijnt omdat het geen concurrent mocht worden van een middel van het bedrijf waar ik het aan heb verkocht. Ook dat had ik als kankeronderzoeker nooit mogen doen.”
Punt sluit zijn bericht af met: „Ik hoop dat je hier iets aan hebt.”
Om kort te gaan, dat leraren op scholen met moeilijke leerlingpopulaties in de Randstad meer mogelijkheden hebben om in hogere salarisschalen terecht te komen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat houdt die functiemix randstadregio’s in?
Dank je. Ja, maatregelen die leraren mogelijk meer betalen die les geven aan allochtone Nederlanders dus, dan snap ik wat de insteek is.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om kort te gaan, dat leraren op scholen met moeilijke leerlingpopulaties in de Randstad meer mogelijkheden hebben om in hogere salarisschalen terecht te komen.
Huh, hoe oud ben jij dan?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wil hij dat? Da's ook geen piepkuiken meer op zijn zachts gezegd. Oh, my bad, hij is jonger dan ikzelf ben
Aha, leraren van scholen in achterstandswijken bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om kort te gaan, dat leraren op scholen met moeilijke leerlingpopulaties in de Randstad meer mogelijkheden hebben om in hogere salarisschalen terecht te komen.
Hij komt er niet best vanaf zo zullen we maar zeggen.quote:
O, wauw. Ik dacht dat je 30 was of zo. Geen idee waarom.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh...nou, in ben in 1964 geboren, van Zwol in 1965
Dank je! Ik ga deze post inlijsten!quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:28 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
O, wauw. Ik dacht dat je 30 was of zo. Geen idee waarom.
Compleet irrelevant verder, maar goed.
Eens. En als het al klopt, bij het afschaffen ervan kunnen wel negatieve effecten ontstaan. De gedachte is natuurlijk dat dit niet zo is want de introductie had ook geen effect, maar die wederkerigheid gaat niet altijd op.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zijn beginselprogramma in het eerste begin van NSC was gewoon heel solide en las als een aanklacht tegen VVD beleid. Gewoon een goede analyse en okeeje oplossingen. Daarna is het helaas misgegaan. Heel jammer maar goed...quote:Op zaterdag 18 mei 2024 15:34 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dan zag je het beter dan ik. Ik ben erin getrapt.
quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:20 schreef Koffieplanter het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)or-plasterk-a4199335
Ik denk niet dat Ome Roon onze MP gaat worden.
Die valt dus af. Ergens nog een andere ijdele Telegraaf-columnist gezien? Leon de Winter of zo?quote:
Ik denk dat hij er zelf best trots op is dat hij cht naar PVV-beleid heeft weten tegen te houden. Van die bepalingen die in het akkoord staan dat Nederland zich aan internationale verdragen zal houden bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 15:12 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Omtzigt is wat mij betreft echt de grootste politieke teleurstelling van de 21e eeuw tot nu toe. Dat hij rechtsconservatief is, ok. Dat wisten we. Maar hij leek wl iemand met een scherp afgesteld moreel kompas. Iemand die zag wat er mis is met het politieke systeem en volhield als hij onrecht zag.
Paar maanden later is hij een assistent van extreemrechts geworden en blijken al die mooie eigenschappen verdwenen. Hoop dat hij na de volgende verkiezingen opflikkert.
Gewoon lekker Trumpiaans toch doen!quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:40 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Die valt dus af. Ergens nog een andere ijdele Telegraaf-columnist gezien? Leon de Winter of zo?
Rob Hoogland. Hahaha.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:40 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Die valt dus af. Ergens nog een andere ijdele Telegraaf-columnist gezien? Leon de Winter of zo?
Rita Verdonk.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:39 schreef Tomatenboer het volgende:
Benieuwd wie de tweede naam is die Wilders naar voren kan schuiven als minister-president.
Als hij berhaupt een tweede naam in gedachten heeft.
Oef...quote:
Geweldig, deze shitshow!quote:
Valentijn Driessen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 17:40 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
En ze moeten nog beginnen.quote:
Balkenende I all over again!quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:16 schreef capricia het volgende:
[..]
En ze moeten nog beginnen.
Kies je clowns, krijg je een Circus 🎪
Dat zou eerder de rechtse hypocrisie blootleggen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:22 schreef Beaurealis het volgende:
Afshin Ellian zou wel een goede en gedurfde keuze zijn. Kan je mooi linkse hypocrisie blootleggen.
Gedurfd wellicht maar goed?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:22 schreef Beaurealis het volgende:
Afshin Ellian zou wel een goede en gedurfde keuze zijn. Kan je mooi linkse hypocrisie blootleggen.
Dat mag je uitleggen als het niet teveel moeite is.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:25 schreef -XOR- het volgende:
Dat zou eerder de rechtse hypocrisie blootleggen.
quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:27 schreef Beaurealis het volgende:
[..]
Dat mag je uitleggen als het niet teveel moeite is.
quote:PVV-leider Geert Wilders wil van premier Mark Rutte weten welke bewindslieden een dubbele nationaliteit hebben. ,,Dan krijgen ze een mooie motie van wantrouwen aan de broek.”bron
Het is de bedoeling om te regeren niet om columns te schrijven.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:22 schreef Beaurealis het volgende:
Yesilgz heeft die ook en kreeg geen motie, vreemd...quote:
Wat moet er eigenlijk nog worden uitgewerkt? Het is al nauwelijks korter dan Rutte 4. Er ontbreken een paar onderwerpen, zoals pensioenen, maar verder kan men zo aan de slag. De bezuinigingen landen al in de Prinsjesdag stukken (ontwerp begroting 2025) en de intensivering en lopen zoals gebruikelijk via de aanvullende post van MinFin.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is de bedoeling om te regeren niet om columns te schrijven.
Niet onbelangrijk, de kandidaat premier moet ook het regeerakkoord gaan schrijven. Als hij daar linkse hypocrisie tegenkomst dan zal van de 4 coalitie partijen afkomen.
Nu ja, ze claimen dat ze die per Prinsjesdag bekend gaan maken, daar zou ik nog niet te veel vertrouwen in hebben.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:44 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Wat moet er eigenlijk nog worden uitgewerkt? Het is al nauwelijks korter dan Rutte 4. Er ontbreken een paar onderwerpen, zoals pensioenen, maar verder kan men zo aan de slag. De bezuinigingen landen al in de Prinsjesdag stukken (ontwerp begroting 2025) en de intensivering en lopen zoals gebruikelijk via de aanvullende post van MinFin.
Dat gaat overigens nog leuk worden, dat alle bezuinigingen al ingeboekt gaan zijn. Hoezo positie van de Kamer versterken.
Wie ben ik om te stellen dat iets waar of onwaar is, ik ben bang dat de waarheid ook niet zo zwart wit zal zijn.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 14:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Woke/Wheel of Power/Intersectionaliteit is een idee. Geen identiteit. Daar kritiek op hebben is hetzelfde als kritiek hebben op conservatisme, socialisme, nazisme, communisme, liberalisme en alle andere ideologische stromingen.
Ik beoordeel iemand niet op diens ras, geslacht, seksuele voorkeur, validiteit, leeftijd of klasse, maar op diens ideen en argumenten.
Mocht waar zijn wat jij stelt, dan is de wijze waarop in POL over 'domrechts', PVV en BBB gesproken wordt ook 'identiteitspolitiek'? Of betreft het verwerping van bepaalde ideen?
Het enige waar ik vertrouwen in heb is dat er nog veel popcorn momenten komen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nu ja, ze claimen dat ze die per Prinsjesdag bekend gaan maken, daar zou ik nog niet te veel vertrouwen in hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |