abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 mei 2024 @ 13:07:19 #1
478082 VoMy
Seksloos kutventje
  donderdag 2 mei 2024 @ 13:07:46 #2
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213391547
Gekaapt!

@Hexagon
  donderdag 2 mei 2024 @ 13:22:58 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213391689
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:07 schreef VoMy het volgende:
Gekaapt!

@:Hexagon
Gekoloniseerd.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_213391746
twitter

Volgens dit bericht is er al twee weken een concept regeerakkoord.. Zijn jullie ook zo nieuwsgierig naar 15 mei?

De nieuwsgierigheid is voor mij niet gelijk aan die die ik vroeger voor sinterklaas voelde, het is meer de nieuwsgierigheid die je voelt voor je eerste wortelkanaalbehandeling.

[ Bericht 22% gewijzigd door KaheemSaid op 02-05-2024 13:34:42 ]
pi_213391894
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[ x ]
Volgens dit bericht is er al twee weken een concept regeerakkoord.. Zijn jullie ook zo nieuwsgierig naar 15 mei?

De nieuwsgierigheid is voor mij niet gelijk aan die die ik vroeger voor sinterklaas voelde, het is meer de nieuwsgierigheid die je voelt voor je eerste wortelkanaalbehandeling.
Afgezien van de duur, stelt zo'n wkb uiteindelijk niet veel voor, de pijn zit hem erin terwijl je erop wacht.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  donderdag 2 mei 2024 @ 13:44:25 #6
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213391908
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[ x ]

Stel er komt een recessie of een crisis dan gaan er wel een flink aantal miljarden verdampen in de pensioenen. Bizar dat de PVV dat op dat onderwerp groot is geworden weer toegeeft
  donderdag 2 mei 2024 @ 14:16:10 #7
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213392211
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:44 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Stel er komt een recessie of een crisis dan gaan er wel een flink aantal miljarden verdampen in de pensioenen. Bizar dat de PVV dat op dat onderwerp groot is geworden weer toegeeft
Dat is nu niet anders. Als er minder geld is, is er minder geld.
pi_213392550
Ik vind dat hele oensioengebeuren eerlijk gezegd maar matig interessant. Ver van mijn bed show. Maar dat er hier met geld van een hele grote groep Nederlanders kennelijk beleid gekocht wordt, met op chantage lijkende praktijken. Daar maak ik mij wel heel erg druk om.
zie email 27 oktober
pi_213392648
Pensioenfondsen moeten weten waar ze aan toe zijn, je kan niet elke paar jaar het beleid 180 graden draaien. Er zitten honderden miljoenen in de huidige transitie.

Vroeg of laat moet het systeem aangepast worden, beter nu dan later.
pi_213392698
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 15:13 schreef BEFEM het volgende:
Pensioenfondsen moeten weten waar ze aan toe zijn, je kan niet elke paar jaar het beleid 180 graden draaien. Er zitten honderden miljoenen in de huidige transitie.
Tuurlijk maar dat betekent nog niet dat ze aan de onderhandelingstafel moeten zitten? En al helemaal niet met schimmige deals moeten komen. Dit is het grootkapitaal aan de macht zo.
pi_213392711
Gezien mijn leeftijdsgroep flink genaaid wordt met de stelselwijziging ben ik uiteraard tegen.

Het hele idee van verplicht geld stoppen in een beleggingspot waarvan je geen idee hebt hoeveel je er uiteindelijk van terug gaat zien staat me nog veel meer tegen.

Van mij mag het veel simpeler.
Laat iemand zelf kiezen of hij het geld laat beleggen door een fonds, het netto op een spaarrekening laat zetten of netto per maand laat uitkeren, klaar.
pi_213392731
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 15:22 schreef alpeko het volgende:

[..]
Tuurlijk maar dat betekent nog niet dat ze aan de onderhandelingstafel moeten zitten? En al helemaal niet met schimmige deals moeten komen. Dit is het grootkapitaal aan de macht zo.
We weten niet wat er aan de onderhandelingstafel wordt gezegd maar dat ze worden uitgenodigd lijkt me niet zo raar, het gaat om vrij veel publiek geld.

Dat ze aan het chanteren zijn is geen bewijs voor. Tenzij iemand van FOK! erbij was.
pi_213392735
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 15:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Gezien mijn leeftijdsgroep flink genaaid wordt met de stelselwijziging ben ik uiteraard tegen.

Het hele idee van verplicht geld stoppen in een beleggingspot waarvan je geen idee hebt hoeveel je er uiteindelijk van terug gaat zien staat me nog veel meer tegen.

Laat iemand zelf kiezen of hij het geld laat beleggen door een fonds, het netto op een spaarrekening laat zetten of netto per maand laat uitkeren, klaar.
Netto uitkeringen kan je sowieso niet doen want je weet niet hoe het belastingstelsel er over 50 jaar eruit ziet.

Vroeger had je wel, een paar, nettoregelingen maar die zijn niet voor niks afgeschaft.
pi_213392977
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 15:13 schreef BEFEM het volgende:

Vroeg of laat moet het systeem aangepast worden, beter nu dan later.
Dan moet je vooral dit zo laten lekken. Door de pomp gaan wordt zo niet makkelijker voor Omtzigt
zie email 27 oktober
pi_213392998
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 15:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dan moet je vooral dit zo laten lekken. Door de pomp gaan wordt zo niet makkelijker voor Omtzigt
Misschien heeft hij zelf het wel gelekt, weten wij veel.
pi_213393563
quote:

Nee, want dat houdt in de praktijk in dat pensioen alleen nog voor de bovenste helft van de samenleving beschikbaar is.

Dit soort 'zelfredzaamheid' werkt in de praktijk niet. Het gevolg is dan dat je over dertig jaar met een enorme groep ouderen zit die geen cent meer over heeft en waar je iets mee moet. Kun je op straat laten staan of met enorme staatsprogramma's alsnog weer ondersteunen. Beide is zeker niet wenselijk.

Nou komt straks natuurlijk weer het 'eigen schuld' argument, maar dat gaat voorbij aan de druk op de samenleving die je krijgt als er een significante groep mensen door het ijs zakt.

Pensioen absoluut niet vrijwillig maken. Dat is een ongelofelijk slecht idee.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_213393615
quote:

Er wordt geen enkele generatie flink genaaid, de generatie 'tussen wal en schip' wordt gecompenseerd, dat staat in de wet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213393780
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 16:59 schreef BlackLining het volgende:
Dat is het al. In de praktijk via cao's over het algemeen niet, maar er is geen pensioenverplichting.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
pi_213393839
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 17:04 schreef Hanca het volgende:
de generatie 'tussen wal en schip' wordt gecompenseerd, dat staat in de wet.
Ah, de "daar gaan we wel voor zorgen", zoals de compensatie van de Groningers, de studenten, de toeslagenouders, de Molukkers...
pi_213393920
Er wordt altijd een groep genaaid. Dat is inherent aan politiek.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 17:38:32 #21
236264 crew  capricia
pi_213393921
quote:

[..]
Er wordt geen enkele generatie flink genaaid, de generatie 'tussen wal en schip' wordt gecompenseerd, dat staat in de wet.
Nou, ik hou mijn hart vast. Als vijftiger.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 17:39:08 #22
236264 crew  capricia
pi_213393930
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 17:38 schreef MoreDakka het volgende:
Ja. Van mij had het niet gehoeven.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213394023
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 16:59 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Nee, want dat houdt in de praktijk in dat pensioen alleen nog voor de bovenste helft van de samenleving beschikbaar is.

Dit soort 'zelfredzaamheid' werkt in de praktijk niet. Het gevolg is dan dat je over dertig jaar met een enorme groep ouderen zit die geen cent meer over heeft en waar je iets mee moet. Kun je op straat laten staan of met enorme staatsprogramma's alsnog weer ondersteunen. Beide is zeker niet wenselijk.

Nou komt straks natuurlijk weer het 'eigen schuld' argument, maar dat gaat voorbij aan de druk op de samenleving die je krijgt als er een significante groep mensen door het ijs zakt.

Daarvoor is aow
pi_213394068
quote:

[..]
Net als die pech generatie van studenten zeker? Of die Groningers? Of de toeslagen ouders?

Papieren beloftes die niks waard zijn en/of niet uitvoerbaar.
  donderdag 2 mei 2024 @ 17:59:55 #25
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213394158
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 17:52 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Net als die pech generatie van studenten zeker? Of die Groningers? Of de toeslagen ouders?

De pechgeneratie stelt zich inderdaad aan. De Groningers is een ingewikkelder verhaal, maar dat is ook wel lokaler dan heel Groningen en niet voor iedereen daar even erg.

Er zijn altijd mensen voor wie het net even iets negatiever uit kan pakken, zoals het ook juist net mee kan vallen. Hoeveel ga je er precies op achteruit denk je?
pi_213394169
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 17:38 schreef MoreDakka het volgende:
Idd, dat moet geaccepteerd worden. Alles in Nederland zit vastgeroest omdat er nooit ook maar 1 persoon op achteruit moet gaan en er regeling op regeling bedacht wordt.
pi_213394223
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 17:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Van mij had het niet gehoeven.
Wat niet? Het compenseren niet of het redden van het pensioenstelsel niet?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213394312
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 18:00 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Idd, dat moet geaccepteerd worden. Alles in Nederland zit vastgeroest omdat er nooit ook maar 1 persoon op achteruit moet gaan en er regeling op regeling bedacht wordt.
Hier is het pensioenstelsel overigens een voorbeeld van, er zijn duizenden regelingen.
pi_213394337
quote:

[..]
Ik hink op twee gedachten. Ik begrijp namelijk heel goed wat je zegt. Maar dit soort gedachten liggen in extremis ook ten grondslag aan zaken als de toeslagenaffaire. Dus ja, niet elk half procentje altijd willen compenseren. Maar wel heel goed bewaken dat de ondergrens niet doorschreden wordt. Ook niet door stapeling van effecten.
zie email 27 oktober
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 18:56:15 #30
236264 crew  capricia
pi_213394853
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 18:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat niet? Het compenseren niet of het redden van het pensioenstelsel niet?
De hele operatie.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 mei 2024 @ 19:13:49 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213395108
quote:

[..]
Eerst zien, dan geloven. De afgelopen jaren geven mij niet echt veel vertrouwen, maar zoals inmiddels wel bekend ben ik wat cynischer aangelegd dan jij.

quote:

[..]
Tot op zekere hoogte. Ik ben het geheel en al met je eens dat we er vanaf moeten dat ieder kwart procent koopkrachtverlies, of ieder belastingeffect voor een of ander marginaal subgroepje, of de prijsstijging van natte scheten een compensatieregeling moet hebben. Maar in dit geval hebben we het over de langjarige inkomensvoorziening van hele generaties, waar enorme bedragen mee gemoeid zijn. Als daar serieuze verliezen ontstaan voor grote groepen, dan kun je niet zomaar volstaan met 'jammer dan, volgende keer heeft weer iemand anders pech'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_213395322
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 18:56 schreef capricia het volgende:

[..]
De hele operatie.
Jij wilde dat iedereen onder de 40 flink geld in ging leggen en 0 euro terug zou zien?

Dan had de politiek beter het pensioenstelsel af kunnen schaffen, het oude systeem houden was pure diefstal. Iedereen onder de 40 moet dan gewoon volledig in staking gaan.
pi_213395350
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Eerst zien, dan geloven. De afgelopen jaren geven mij niet echt veel vertrouwen, maar zoals inmiddels wel bekend ben ik wat cynischer aangelegd dan jij.
[..]
Tot op zekere hoogte. Ik ben het geheel en al met je eens dat we er vanaf moeten dat ieder kwart procent koopkrachtverlies, of ieder belastingeffect voor een of ander marginaal subgroepje, of de prijsstijging van natte scheten een compensatieregeling moet hebben. Maar in dit geval hebben we het over de langjarige inkomensvoorziening van hele generaties, waar enorme bedragen mee gemoeid zijn. Als daar serieuze verliezen ontstaan voor grote groepen, dan kun je niet zomaar volstaan met 'jammer dan, volgende keer heeft weer iemand anders pech'.
Het gaat niet alleen daarover maar over alles in Nederland waar maar een beetje publiek bij komt kijken. Alles wordt tot aan de hoogste rechter uitgevochten waardoor op elk vlak er jaren vertraging opgelopen wordt.

Als iemand het er ergens ook maar een klein beetje niet mee eens is wordt er gelijk een rechtzaak gestart.
pi_213395445
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hier is het aan de penioenfondsen en die hebben gewoon een aantal redelijke opties: https://www.abab.nl/artik(...)g-voor-uw-werknemers
Ik geloof niet dat de pensioenfondsen hier slechte plannen in leveren en door kunnen gaan, hier is met de DNB wel controle op.

De eerste fondsen hebben hun keuzes ook al gemaakt: https://www.rabobankpensi(...)/compensatieregeling

Edit: Dit is wel op voorwaarde dat de politici er nu gewoon de komende jaren met hun tengels vanaf blijven, natuurlijk.
  donderdag 2 mei 2024 @ 19:43:15 #35
346939 Janneke141
pi_213395550
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hier is het aan de penioenfondsen en die hebben gewoon een aantal redelijke opties: https://www.abab.nl/artik(...)g-voor-uw-werknemers
Ik geloof niet dat de pensioenfondsen hier slechte plannen in leveren en door kunnen gaan, hier is met de ACM wel controle op.

De eerste fondsen hebben hun keuzes ook al gemaakt: https://www.rabobankpensi(...)/compensatieregeling
Ja, dat zal allemaal best, maar de meeste mensen zijn nog niet eens in staat om een geschikt telefoonabonnement af te sluiten. Die hebben echt geen idee wat hier gebeurt, en dat er ergens op een website plannen of ideeën staan zegt nog niets. Dat je pas over dertig jaar weet off het gewerkt heeft, helpt natuurlijk niet mee.

Ik vind mezelf niet direct dom en ik probeer me echt wel in te lezen in wat er gebeurt en hoe ze dat van plan zijn. Maar in dit geval moet ik toch echt concluderen dat dit dossier me ver boven de pet gaat. Iedereen die dit probeert te verkopen als een goed of een slecht systeem heeft ergens een belang bij. Er is een klein groepje mensen dat beweert wel te snappen hoe het zit bezig met het schuiven met een geldbedrag dat we nauwelijks uit kunnen spreken, en alle deelnemers in die pensioenfondsen, van jong tot oud, moeten dan over tig jaar maar zien of dat voor hun een beetje gunstig uitpakt. Maar ik zelf, en ik denk ook een heleboel anderen, zullen dat op vertrouwen moeten doen, omdat we inhoudelijk echt niet kunnen overzien wat ze nu aan het doen zijn en wat daarvan de gevolgen zijn tegen de tijd dat ik zelf met pensioen mag.
pi_213395738
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, dat zal allemaal best, maar de meeste mensen zijn nog niet eens in staat om een geschikt telefoonabonnement af te sluiten. Die hebben echt geen idee wat hier gebeurt, en dat er ergens op een website plannen of ideeën staan zegt nog niets. Dat je pas over dertig jaar weet off het gewerkt heeft, helpt natuurlijk niet mee.

Ik vind mezelf niet direct dom en ik probeer me echt wel in te lezen in wat er gebeurt en hoe ze dat van plan zijn. Maar in dit geval moet ik toch echt concluderen dat dit dossier me ver boven de pet gaat. Iedereen die dit probeert te verkopen als een goed of een slecht systeem heeft ergens een belang bij. Er is een klein groepje mensen dat beweert wel te snappen hoe het zit bezig met het schuiven met een geldbedrag dat we nauwelijks uit kunnen spreken, en alle deelnemers in die pensioenfondsen, van jong tot oud, moeten dan over tig jaar maar zien of dat voor hun een beetje gunstig uitpakt. Maar ik zelf, en ik denk ook een heleboel anderen, zullen dat op vertrouwen moeten doen, omdat we inhoudelijk echt niet kunnen overzien wat ze nu aan het doen zijn en wat daarvan de gevolgen zijn tegen de tijd dat ik zelf met pensioen mag.
Dat het ingewikkeld is, klopt. Met name die compensatie. De rest is eigenlijk vrij simpel. Momenteel hebben we voor een groot deel een omslagstelsel: dat wil zeggen dat huidige werkenden hun inleg wordt gebruikt om het pensioen van huidig gepensioneerden te betalen. Dit omdat de huidige gepensioneerden (voor de duidelijkheid: buiten hun schuld) niet genoeg hebben gespaard. We willen naar een volledig kapitaalstelsel met eigen potjes: ieders inleg is in principe voor zichzelf. Als we dit niet doen eet de babyboomgeneratie het volledige pensioen van de huidige groep 25-40 op.

Dan kun je de inleg van iemand van 30 dus ook risicovoller beleggen dan die van iemand van 60: als een 30 jarige iets verliest is er tijd om te compenseren, bij die van 60 niet. Tot nu toe werd er met een vrij gemiddeld risico belegd. Maar dat betekent wel dat de huidige generatie 45-60 dat risicovollere beleggen met gemiddeld een hoger rendement heeft gemist, dus komen ze uiteindelijk lager uit. Dat is de reden dat die generatie een gat heeft. Daarom zijn er dus miljarden nodig om dat te compenseren en daar worden de berekeningen ingewikkeld.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 19:55:00 #37
236264 crew  capricia
pi_213395771
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En dan lees ik dit in het artikel:

quote:
In ruil daarvoor reiken de pensioenfondsen de informateurs en de nieuwe coalitie een helpende hand. Zij verplichten zich om een bedrag – orde van grootte: 25 miljard euro – te investeren in sociale woningbouw, verkeersinfrastructuur en energietransitie.
Ik weet helemaal niet of ik hier wel achter sta. Het is namelijk van ons pensioengeld. Absurd.

Die omslag klinkt als een grote pot, waar naar believen ook andere zaken uit gefinancierd gaan worden. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213395831
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:55 schreef capricia het volgende:

[..]
[..]
Ik weet helemaal niet of ik hier wel achter sta. Het is kennelijk van ons pensioengeld. Absurd.
Dat vind ik niet zo absurd, diverse pensioenfondsen doen het de laatste 2 jaar ook al. Minder investeren in infrastructuur en huizen in Portugal (waar ze redelijk veel zaten) en meer in Nederland. Gewoon met de redenatie dat de gepensioneerden dan ook meer aan de investeringen hebben.

Zie oa hier: https://www.nrc.nl/nieuws(...)20euro%20per%20maand).
  donderdag 2 mei 2024 @ 20:00:05 #39
346939 Janneke141
pi_213395869
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat het ingewikkeld is, klopt. Met name die compensatie. De rest is eigenlijk vrij simpel. Momenteel hebben we voor een groot deel een omslagstelsel: dat wil zeggen dat huidige werkenden hun inleg wordt gebruikt om het pensioen van huidig gepensioneerden te betalen. Dit omdat de huidige gepensioneerden (voor de duidelijkheid: buiten hun schuld) niet genoeg hebben gespaard. We willen naar een volledig kapitaalstelsel met eigen potjes: ieders inleg is in principe voor zichzelf.

Dan kun je de inleg van iemand van 30 dus ook risicovoller beleggen dan die van iemand van 60: als een 30 jarige iets verliest er tijd om te compenseren, bij die van 60 niet. Tot nu toe werd er met een vrij gemiddeld risico belegd. Maar dat betekent wel dat de huidige generatie 45-60 dat risicovollere beleggen met gemiddeld een hoger rendement heeft gemist, dus komen ze uiteindelijk lager uit. Dat is de reden dat die generatie een gat heeft. Daarom zijn er dus miljarden nodig om dat te compenseren en daar worden de berekeningen ingewikkeld.
Ja, ik begrijp het concept wel en ik heb al vaak genoeg erkend dat het huidige stelsel niet houdbaar was. Ik ben ook niet tegen het nieuwe stelsel. Maar hoe ze die wissel uiteindelijk financieel gaan uitvoeren, daar hebben we dus echt geen idee van. Van de beleggingsrendementen in het algemeen al niet, laat staan in de transitie en de compensatie voor de groep die in het midden ligt qua leeftijden. En waar ik zelf dus middenin zit.

Stel even, negatief gedacht, dat dit helemaal misgaat en dat de leeftijdsgroepen 40-50 jaar van nu tegen de tijd dat ze met pensioen gaan een enorm pensioengat blijken te hebben. Wie heeft daar last van, behalve die mensen zelf? Hoe groot is de druk voor het clubje mensen dat dit moet gaan regelen om het goed te doen? Niemand weet of het wel goed gaat, en tegen de tijd dat we het wel weten zijn al die mensen al lang van het toneel verdwenen. Wat je beweert te doen is momenteel dus veel belangrijker dan wat je daadwerkelijk doet. Dat is niet echt een prettige gedachte.
pi_213395875
quote:

[..]

Die omslag klinkt als een grote pot, waar naar believen ook andere zaken uit gefinancierd gaan worden. :{
Dat is natuurlijk niet het geval, dit gaat gewoon om investeringen waar rendement uit gehaald gaat worden. Exact de reden waarom pensioenfondsen bestaan.
pi_213395889
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 20:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, ik begrijp het concept wel en ik heb al vaak genoeg erkend dat het huidige stelsel niet houdbaar was. Ik ben ook niet tegen het nieuwe stelsel. Maar hoe ze die wissel uiteindelijk financieel gaan uitvoeren, daar hebben we dus echt geen idee van. Van de beleggingsrendementen in het algemeen al niet, laat staan in de transitie en de compensatie voor de groep die in het midden ligt qua leeftijden. En waar ik zelf dus middenin zit.

Stel even, negatief gedacht, dat dit helemaal misgaat en dat de leeftijdsgroepen 40-50 jaar van nu tegen de tijd dat ze met pensioen gaan een enorm pensioengat blijken te hebben. Wie heeft daar last van, behalve die mensen zelf? Hoe groot is de druk voor het clubje mensen dat dit moet gaan regelen om het goed te doen? Niemand weet of het wel goed gaat, en tegen de tijd dat we het wel weten zijn al die mensen al lang van het toneel verdwenen. Wat je beweert te doen is momenteel dus veel belangrijker dan wat je daadwerkelijk doet. Dat is niet echt een prettige gedachte.
En daarom moet er dus sterke controle zijn van DNB of AFM oid. Iig buiten de politiek en buiten de fondsen zelf.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 20:07:22 #42
236264 crew  capricia
pi_213395979
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 20:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
En daarom moet er dus sterke controle zijn van DNB of AFM oid. Iig buiten de politiek en buiten de fondsen zelf.
Soort ACM qua warmtenet bedoel je? :')

Nee sorry. Ik heb er geen vertrouwen in. Ik heb ook weinig keus. Ik heb geen enkele inbreng. En tof vind ik dit niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213396051
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 20:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Soort ACM qua warmtenet bedoel je? :')

Nee sorry. Ik heb er geen vertrouwen in. Ik heb ook weinig keus. Ik heb geen enkele inbreng. En tof vind ik dit niet.
Nee, gelukkig is er geen inbreng. Want dan zouden de babyboomers er dus voor kiezen dat de (kleinere) groep 25-40 geen enkel pensioen krijgen. Mensen een keus laten is dus geen optie, absoluut niet.
pi_213396231
Pensioen is trouwens natuurlijk altijd al iets van moeilijke berekeningen die niemand kan volgen geweest. Ik heb als accountant toch behoorlijk wat lessen ook wel in pensioenberekeningen gehad, maar hoe ze bij de (boterzachte) belofte op het pensioenoverzicht komen: geen idee.

Dus nu plots "jan met de pet snapt het niet" of "ze doen dingen die we niet kunnen volgen en dat vind ik niet prettig" is natuurlijk wel heel opvallend. De pensioenfondsen zijn vanaf hun oprichting al niet na te rekenen.
  donderdag 2 mei 2024 @ 21:36:07 #45
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213397155
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 17:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, ik hou mijn hart vast. Als vijftiger.
Net veertiger hier. Ik zie het tegen die tijd wel, verdien genoeg om te sparen buiten het stelsel om en als het allemaal wat minder wordt dan is dat maar zo.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_213397252
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:36 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Net veertiger hier. Ik zie het tegen die tijd wel, verdien genoeg om te sparen buiten het stelsel om en als het allemaal wat minder wordt dan is dat maar zo.
Van alleen 2x AOW (bijna 2000 euro in de maand, netto) zouden wij al wel rond moeten komen tegen die tijd, dus wat dat betreft vind ik het ook weer niet zo verschrikkelijk belangrijk voor mezelf. Het gaat mij er meer om dat er met het oude stelsel wéér geld van de jonge generatie naar de oudere generatie gaat, terwijl de jongere generatie het allemaal al minder heeft. En dat verplicht sparen in een spaarpot met een gat er in ook gewoon oneerlijk is.
pi_213397317
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van alleen 2x AOW (bijna 2000 euro in de maand, netto) zouden wij al wel rond moeten komen tegen die tijd, dus wat dat betreft vind ik het ook weer niet zo verschrikkelijk belangrijk voor mezelf. Het gaat mij er meer om dat er met het oude stelsel wéér geld van de jonge generatie naar de oudere generatie gaat, terwijl de jongere generatie het allemaal al minder heeft. En dat verplicht sparen in een spaarpot met een gat er in ook gewoon oneerlijk is.
Als je huurt zoals mijn schoonouders wordt dat alweer een stuk lastiger.
  donderdag 2 mei 2024 @ 21:53:41 #48
346939 Janneke141
pi_213397353
quote:

[..]
Dat is wel onder de aanname dat de AOW zoals die er nu is, tegen die tijd nog bestaat. Ik hoop dat je daar gelijk in hebt.
pi_213397370
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als je huurt zoals mijn schoonouders wordt dat alweer een stuk lastiger.
Eens, daarom zei ik ook 'voor mezelf'. Maar alleen aan mezelf denken vind ik in de politiek echt een raar idee. Er zijn idd genoeg mensen die niet alleen van AOW rond zullen kunnen komen. Daarom is dus het redden van het pensioen voor alle generaties, zowel de huidige gepensioneerden, de groep 45-65 als de groep 25-45 wel echt belangrijk. En daarom is die stelselwijziging echt essentieel. En is het ook essentieel dat dat niet op basis van keuzevrijheid wordt.
pi_213397383
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is wel onder de aanname dat de AOW zoals die er nu is, tegen die tijd nog bestaat. Ik hoop dat je daar gelijk in hebt.
Ik neem aan dat die voor mensen zonder of met een heel laag pensioen altijd blijft bestaan, wat mij betreft schaffen ze hem voor mensen met een hoog pensioen zo snel mogelijk af.
  donderdag 2 mei 2024 @ 21:57:36 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213397391
quote:

[..]
[..]
Ik weet helemaal niet of ik hier wel achter sta. Het is namelijk van ons pensioengeld. Absurd.

Vastgoed is wel een uitstekende investering.
pi_213397393
twitter

Wilders is best goed in valse beschuldigingen maken en eng censuurbeleid willen
Samouya Sahla is nooit veroordeeld voor lid zijn van een terroristische organisatie, noch voor een moordplan op Wilders.
Bolkestein, vroegere mentor van Wilders, geloofde haar dat ze die organisatie, die leden en hun plannen niet kende.

[ Bericht 45% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2024 22:07:31 ]
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 21:58:45 #53
236264 crew  capricia
pi_213397401
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Die wordt steeds meer gefiscaliseerd. Dus allemaal 2000 netto in de maand.
Mits je samen nog leeft.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213397413
quote:
Overheidscontracten zijn wel het minst risicovol dat pensioenfondsen kunnen doen, die zijn gekke henkie ook niet.

Moreel kan je dan eerder wat vinden van hun Alpinvest-tak samen met hun KKR vriendjes.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 22:04:52 #55
236264 crew  capricia
pi_213397470
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Overheidscontracten zijn wel het minst risicovol dat pensioenfondsen kunnen doen, die zijn gekke henkie ook niet.

Moreel kan je dan eerder wat vinden van hun Alpinvest-tak samen met hun KKR vriendjes.
Ze zijn mij iets te enthousiast.

Ik ben blij dat ik nog een heel stuk eindloonregeling heb. Wat gaat betalen als ik 65 ben.
En nog een middelloonregeling ook op 65.
En een stuk Beschikbare premie regeling, op 67. Waarbij je maar moet afwachten wat je kunt kopen rond die tijd. Volledig afhankelijk van de rentestand.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213397475
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Inderdaad. Ook de 5 miljard die ABP in de huizenmarkt hier gaat steken gaat gewoon renderen. Wordt gewoon een deel van hun minder risicovolle portefeuille, daar moet toch een deel in zitten. Vind het echt alleen maar positief dat ze dat nu meer in Nederland steken, dan heb je er als je in dat fonds zit gewoon 2x wat aan.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 22:07:41 #57
236264 crew  capricia
pi_213397496
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad. Ook de 5 miljard die ABP in de huizenmarkt hier gaat steken gaat gewoon renderen. Wordt gewoon een deel van hun minder risicovolle portefeuille, daar moet toch een deel in zitten. Vind het echt alleen maar positief dat ze dat nu meer in Nederland steken, dan heb je er als je in dat fonds zit gewoon 2x wat aan.
Als het allemaal zo goed rendeert, is het toch opmerkelijk dat het via een uitruil moet gebeuren, via een verplichting. Dat ze het zelf niet per direct al gedaan hebben.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213397529
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Als het allemaal zo goed rendeert, is het toch opmerkelijk dat het via een uitruil moet gebeuren, via een verplichting. Dat ze het zelf niet per direct al gedaan hebben.
Het rendeert gewoon vergelijkbaar met andere investeringen in andere landen. Zie gewoon die berichten van ABP, PFZW, pensioenfonds Bouw e.d. de afgelopen maanden. En dit zal ze dan een extra zetje geven om het in Nederland te investeren ipv in andere landen, iets waar de politiek trouwens al jaren om vraagt.
  donderdag 2 mei 2024 @ 22:15:23 #59
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213397581
2008 ligt eigenlijk ook best lang achter ons. :)
pi_213397798
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
Samouya Sahla is nooit veroordeeld voor lid zijn van een terroristische organisatie
Ja, ze heeft drie jaar in de PI Vught gezeten voor de lol.
pi_213397884
quote:
10s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, ze heeft drie jaar in de PI Vught gezeten voor de lol.
Voor wiens lol ?
pi_213397920
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Voor wiens lol ?
Ze werd gedwongen onderdeel te zijn van de Hofstadgroep?
pi_213397952
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Voor wiens lol ?
quote:
Uitspraak in Piranha-onderzoek. Verdachte is, na verwijzing door de Hoge Raad, veroordeeld voor het deelnemen aan een criminele organisatie en het voorhanden hebben van wapens beide met een terroristisch oogmerk. Verschillende niet-ontvankelijkheidsverweren, gebaseerd op het ‘ne bis in idem’-beginsel en betrokkenheid van de AIVD bij het onderzoek, zijn verworpen. Het hof heeft geconstateerd dat de verdachte de ogen wenst te sluiten voor de strafrechtelijke relevantie die aan haar gedragingen in 2005 dient te worden toegekend. Dit brengt mee dat de matigende invloed op de staftoemeting die aan tijdsverloop en de wijziging in de levenssituatie van de verdachte in beginsel toekomt, beperkt blijft.

https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:GHAMS:2014:915
  donderdag 2 mei 2024 @ 22:53:06 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213398003
Alleen maar gasten die de grote leider leuk vind :(
pi_213398161
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze zijn mij iets te enthousiast.

Ik ben blij dat ik nog een heel stuk eindloonregeling heb. Wat gaat betalen als ik 65 ben.
En nog een middelloonregeling ook op 65.
En een stuk Beschikbare premie regeling, op 67. Waarbij je maar moet afwachten wat je kunt kopen rond die tijd. Volledig afhankelijk van de rentestand.
Haha. Klagen over een nieuw stelsel maar een stuk eindloonregeling hebben _O-

Dat verklaart het.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 23:08:20 #66
236264 crew  capricia
pi_213398168
quote:
10s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:07 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Haha. Klagen over een nieuw stelsel maar een stuk eindloonregeling hebben _O-

Dat verklaart het.
En velen met mij.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213398177
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:08 schreef capricia het volgende:

[..]
En velen met mij.
Ja. Allemaal mensen die geen recht zouden moeten hebben om te klagen over pensioen.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 23:09:08 #68
236264 crew  capricia
pi_213398181
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:08 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ja. Allemaal mensen die geen recht zouden moeten hebben om te klagen over pensioen.
Pardon?
Is wel voor betaald hè.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213398185
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Pardon?
Is wel voor betaald hè.
Nee. Daar is niet voor betaald. Dat is heel het probleem.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 23:11:34 #70
236264 crew  capricia
pi_213398206
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:09 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Nee. Daar is niet voor betaald. Dat is heel het probleem.
Zijn contractuele afspraken tussen mij, mijn werkgever en een pensioenuitvoerder in Zwitserland.
Daar is wel degelijk voor betaald. Heeft ook een iets andere inleg dan dat beschikbare premiestelsel. Wat nu opeens zo populair is.

Maar goed. Ik ga er van uit dat alles straks zo gefiscaliseerd is, dat we inderdaad allemaal 2.000 netto of zo krijgen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213398236
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Zijn contractuele afspraken tussen mij, mijn werkgever en een pensioenuitvoerder in Zwitserland.
Daar is wel degelijk voor betaald.

Maar goed. Ik ga er van uit dat alles straks zo gefiscaliseerd is, dat we inderdaad allemaal 2.000 netto of zo krijgen.
Een eindloonregeling, zoals die bij Nederlandse pensioenfondsen zat, is nooit voor betaald. Daarom is er overgestapt naar een middenloonregeling omdat het een gigantisch piramidespel was.

Een pensioenuitvoerder in Zwitserland klinkt raar, tenzij je daar hebt gewerkt uiteraard.
  donderdag 2 mei 2024 @ 23:22:54 #72
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213398313
quote:

[..]
Ik denk alleen dat het moeilijk anders rond te breien is en voor mezelf zie ik het maar als solidariteitstransfer. Belangrijker vind ik de bestendigheid van het stelsel over zeer lange termijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213398344
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik neem aan dat die voor mensen zonder of met een heel laag pensioen altijd blijft bestaan, wat mij betreft schaffen ze hem voor mensen met een hoog pensioen zo snel mogelijk af.
Kan niet. In die zin dat mensen daar rekening mee gehouden hebben en gepensioneerden maar zeer beperkt mogelijkheden hebben om hun inkomen nog te verbeteren.

Maar juist daarom moeten we dat rare basisinkomen boven de 67 zsm op de helling zetten, je zult namelijk een hele lange overgangsperiode moeten hebben waarin je trapsgewijs afbouwt.
zie email 27 oktober
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 23:48:41 #74
236264 crew  capricia
pi_213398452
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:14 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Een eindloonregeling, zoals die bij Nederlandse pensioenfondsen zat, is nooit voor betaald. Daarom is er overgestapt naar een middenloonregeling omdat het een gigantisch piramidespel was.

Een pensioenuitvoerder in Zwitserland klinkt raar, tenzij je daar hebt gewerkt uiteraard.
Gaat te ver voor dit topic.
Maar bij het oversluiten van de hypotheek in NL gaf dit zelfs een probleem.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213398548
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Gaat te ver voor dit topic.
Maar bij het oversluiten van de hypotheek in NL gaf dit zelfs een probleem.
Als jouw pensioen in Zwitserland is ondergebracht dan is een eventueel nieuw stelsel in Nederland toch niet relevant voor jou? Ik neem tenminste niet aan dat de Nederlandse pensioen wetgeving ook geldend is in Zwitserland.
pi_213398578
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is wel erg goedgelovig. De groep die je nu noemt zijn namelijk ook het minst in staat zichzelf te verdedigen tegen nieuwe mooie pensioenplannen.

De generatie onder de 45 is wel goed gek als je gelooft in een succesvol pensioenplan voor die groep. Nederland wordt geregeerd door boomers die alleen maar aan zichzelf denken in de vorm van politici die zij steunen en hoe ze omgaan met het vastgoed en vermogen dat ze hebben.

Dat gaat niet veranderen. Een generatie met de 'na mij de zondvloed' mentaliteit die veruit in de meerderheid is wil alles opvreten. En dat gaan ze ook zoveel mogelijk doen. :)
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 00:34:16 #77
236264 crew  capricia
pi_213398595
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 00:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als jouw pensioen in Zwitserland is ondergebracht dan is een eventueel nieuw stelsel in Nederland toch niet relevant voor jou? Ik neem tenminste niet aan dat de Nederlandse pensioen wetgeving ook geldend is in Zwitserland.
Het zijn allemaal verschillende regelingen door de jaren heen.
Er is niet 1 pensioen.
Zelfs de pensioenaanspraken bij dezelfde werkgever in NL hebben niet eens dezelfde ingangsdatum qua uitkering.

Eigenlijk is er van regeringswege al veel mee gerommeld. Door de verhoging van de AOW leeftijd.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 03-05-2024 00:40:26 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213398615
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 00:29 schreef RadioOranje het volgende:

[..]
Dat is wel erg goedgelovig. De groep die je nu noemt zijn namelijk ook het minst in staat zichzelf te verdedigen tegen nieuwe mooie pensioenplannen.

De generatie onder de 45 is wel goed gek als je gelooft in een succesvol pensioenplan voor die groep. Nederland wordt geregeerd door boomers die alleen maar aan zichzelf denken in de vorm van politici die zij steunen en hoe ze omgaan met het vastgoed en vermogen dat ze hebben.

Dat gaat niet veranderen. Een generatie met de 'na mij de zondvloed' mentaliteit die veruit in de meerderheid is wil alles opvreten. En dat gaan ze ook zoveel mogelijk doen. :)
Het is je bekend dat boomers (langzaam) uitsterven? Dus hoezo gaat dat niet veranderen?

Oh, en babyboomers vormen 14% van de Nederlandse bevolking dus ook daar sla je de plank mis.
pi_213398618
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 00:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het is je bekend dat boomers (langzaam) uitsterven? Dus hoezo gaat dat niet veranderen?

Oh, en babyboomers vormen 14% van de Nederlandse bevolking dus ook daar sla je de plank mis.
60+ers zijn boomers

Ze sterven inderdaad langzaam uit. Voor die tijd wordt alles in het werk gezet om het uitzicht uit de ivoren torens niet te verpesten voor hen. Daar moet alles voor wijken.
pi_213398648
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 00:41 schreef RadioOranje het volgende:

[..]
60+ers zijn boomers

Ze sterven inderdaad langzaam uit. Voor die tijd wordt alles in het werk gezet om het uitzicht uit de ivoren torens niet te verpesten voor hen. Daar moet alles voor wijken.
Oh, dus jongere generaties zorgen voor dat uitzicht, begrijp ik? Of hoe moet ik dat zien?

Want de gemiddelde leeftijd in de 2e Kamer is geen 60+ maar 45.
pi_213398969
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Wilders is best goed in valse beschuldigingen maken en eng censuurbeleid willen
Samouya Sahla is nooit veroordeeld voor lid zijn van een terroristische organisatie, noch voor een moordplan op Wilders.
Bolkestein, vroegere mentor van Wilders, geloofde haar dat ze die organisatie, die leden en hun plannen niet kende.

Wat was de van Hofstadgroep dan?
pi_213399146
twitter

Ongelooflijk benieuwd naar de bevindingen van Joost Eerdmans zeg!
pi_213399592
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Kan niet. In die zin dat mensen daar rekening mee gehouden hebben en gepensioneerden maar zeer beperkt mogelijkheden hebben om hun inkomen nog te verbeteren.

Maar juist daarom moeten we dat rare basisinkomen boven de 67 zsm op de helling zetten, je zult namelijk een hele lange overgangsperiode moeten hebben waarin je trapsgewijs afbouwt.
Daarom zei ik ook niet 'direct', maar 'zo snel mogelijk'. Zo snel mogelijk is inderdaad beginnen over een x aantal jaar met afbouwpad.
pi_213399622
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 06:29 schreef Raw85 het volgende:
[ x ]
Zeer extreem spannend ja. Het is ook niet dat je van te voren de uitslag van Joosts "onderzoek" al weet.

:')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 3 mei 2024 @ 08:38:02 #85
38496 Perrin
pi_213399717
quote:
[ x ]
Joost wil Nederland volbouwen met dure kerncentrales (over 10 jaar klaar) om vervolgens afhankelijk te zijn voor verrijkt uranium van landen als Rusland.. en kernafval te produceren wat nog duizenden jaren gevaarlijk blijft.

Maar ohjee die windmolens. Die zijn pas erg.
pi_213399722
quote:
[ x ]
twitter
  vrijdag 3 mei 2024 @ 08:41:23 #87
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_213399754
quote:
[ x ]
Dit is satire, toch? Toch...?
Put these foolish ambitions to rest.
pi_213399783
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:38 schreef Perrin het volgende:

[..]
Joost wil Nederland volbouwen met dure kerncentrales (over 10 jaar klaar) om vervolgens afhankelijk te zijn voor verrijkt uranium van landen als Rusland.. en kernafval te produceren wat nog duizenden jaren gevaarlijk blijft.

Wat maakt de afhankelijkheid van uranium anders dan lithium en de hele rits aan andere grondstoffen die voor de andere vormen van energietransitie noodzakelijk zijn?
pi_213399793
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:38 schreef nostra het volgende:

[..]
[ x ]
Zelfs Joost zegt dus: je kunt er prima bij slapen... de rest was wat hij van te voren bedacht had om te zeggen.

Nou zijn er echt wel een paar probleemwindmolens in Nederland (het park bij de N33 bromt de hele tijd, bijvoorbeeld), maar dat is een reden om naar die specifieke molens te kijken en niet om alle windmolens af te schaffen.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 08:48:20 #90
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_213399832
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:38 schreef nostra het volgende:

[..]
[ x ]
Vol spanning en anticipatie heb ik dit filmpje bekeken. Heb er zelfs mijn beste headset voor uit de kluis gehaald nota bene. En dan blijkt dat er gewoon niets te horen valt. Joost, uitleg gaarne
Put these foolish ambitions to rest.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 09:25:08 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213400294
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:38 schreef Perrin het volgende:

[..]

En dan denkt Joost ook nog dat kernenergie door de gasleiding je huis binnen komt.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 09:34:52 #92
38496 Perrin
pi_213400434
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat maakt de afhankelijkheid van uranium anders dan lithium en de hele rits aan andere grondstoffen die voor de andere vormen van energietransitie noodzakelijk zijn?
Lithium wordt door veel meer landen geexporteerd.. Maar idd afhankelijkheid is voor zeldzame aardmetalen ook een issue. Vooral China timmert daar hard aan de weg.
pi_213400763
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:48 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Vol spanning en anticipatie heb ik dit filmpje bekeken. Heb er zelfs mijn beste headset voor uit de kluis gehaald nota bene. En dan blijkt dat er gewoon niets te horen valt. Joost, uitleg gaarne
Niet teveel verklappen svp ik ga dit vanavond op groot scherm kijken met de boys
pi_213400852
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 09:34 schreef Perrin het volgende:

[..]
Lithium wordt door veel meer landen geexporteerd.. Maar idd afhankelijkheid is voor zeldzame aardmetalen ook een issue. Vooral China timmert daar hard aan de weg.
Ja, dat is dus van de regen in de drup belanden. Of van de drup in de regen eigenlijk, want in tegenstelling tot het zelfimago dat Rusland heeft, is China wél een supermacht.
pi_213401000
twitter

Programma 2011 PVV, pagina 35, tekst van Bosma
quote:
Op 4 mei gedenken wij de slachtoffers van het (nationaal) socialisme.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bluesdude op 03-05-2024 10:49:09 ]
pi_213401049
quote:
[ x ]
Ik snap nooit zo goed waarom die windmolenverlichting vanaf de grond te zien, dat zou toch wel een beetje afgeschermd moeten kunnen worden?
  vrijdag 3 mei 2024 @ 10:46:04 #97
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213401170
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 10:29 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
De Nationale Dodenherdenking is een schijnheilige schijnvertoning. Een toneelstukje opgevoerd om twee minuten lang te doen alsof er een WE is in Nederland en dat iedereen in die WE eigenlijk allemaal in gelijke mate geeft om mensen, om levens, om doden, nu en vroeger. Dat is uiteraard niet zo, en de eerste minuut na de dodenherdenking komt alle in Nederland gehuisveste walgelijkheid weer te voorschijn, net zoals dit zich in de minuten, uren, dagen, weken, maanden voorafgaand aan de Dodenherdenking ook al niet verstopt heeft.

Wat dat betreft is het juist wel illustratief dat Bosma een krans legt. Zijn mening over het socialisme staat er mooi bij en, ter verdediging van hem, de herdenking is niet enkel gekoppeld aan WO-II en kiest technisch gezien ook geen kant. Van de site van de Rijksoverheid:

Tijdens de Nationale Herdenking herdenkt Nederland allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord; zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog en de onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna.

Dat hij die krans legt geeft wel de waarde van een dergelijke herdenking aan. Ik hoop voor alle politici die dat willen dat ze er allemaal braaf vroom bij staan te kijken, heel invoelend voor zich uit kijkend. Dat geeft een prachtig signaal af voor de eeuwigheid. Trots op dit landje!
pi_213401342
9 op de 10 Nederlanders heeft in elk geval nog enig fatsoen: het verstoren van de dodenherdenking is voor geen enkel doel gerechtvaardigd. Slechts 6% vindt dat je mag protesteren om 20u.

https://eenvandaag.avrotr(...)de-andere-364-dagen/

En Bosma: ja, ik vind ook zijn standpunten verwerpelijk. Maar hij staat daar niet namens de firma Bosma of namens de PVV, maar namens de Tweede Kamer. En dan is het wel goed dat hij er is. Zoals de oud-kamervoorzitters ook zeggen: https://www.ad.nl/politie(...)ijkt-eruit~a87ad481/
  vrijdag 3 mei 2024 @ 11:39:07 #99
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213401782
https://nos.nl/artikel/25(...)nwege-mijn-hoofddoek

quote:
"Ze bespuugden me vanwege mijn hoofddoek", "mensen die terrorist roepen of zeggen dat je hier niet hoort" en "ik moest mijn tas wegleggen omdat de leraar niet wist of hij kon exploderen". Het is een greep uit de honderden ervaringen die islamitische jongeren hebben gedeeld met NOS Stories. Ze voelen zich een beetje tot helemaal niet thuis in Nederland en sommigen geven aan met een onveilig gevoel rond te lopen.

Vorige week bleek uit nieuwe cijfers van de politie en antidiscriminatiebureaus dat het aantal meldingen van discriminatie opnieuw is toegenomen. Als het gaat om meldingen op grond van godsdienst gaat het veruit in de meeste gevallen om moslimdiscriminatie. Bij de politie ging het om 94 procent van de 272 registraties, bij de antidiscriminatiebureaus om 285 meldingen, zo staat in het rapport.
Zit ook een filmpje bij op de site.

Extreem tragisch dat het gebeurt, maar voor niemand een verrassing. Wie ook maar een beetje oplet en om zich heen kijkt, ziet hoe extreem genormaliseerd moslimhaat is in Nederland. In de politiek, in de pers, op deze site, op straat. Negatieve dingen zeggen over moslims levert nooit commotie op, en als het al commotie oplevert dan hoor je vooral de mensen die vinden dat er minder over geklaagd moet worden.

Jaren en jaren van dehumaniseren van moslims en dan met name Arabieren - wat natuurlijk nodig was om de dodelijke door ons gesteunde offensieven in Irak en dergelijke goed te praten; net zoals dode Palestijnen zijn ook dode Irakezen slechts een getal dat we mogen negeren, maar zijn levende Palestijnen en Irakezen met een afkeer van de staten die hun familie het graf in hebben gebombardeerd natuurlijk uitschot dat we moeten verachten - hebben hun werk gedaan. Wanneer je in de politiek nog op durft te komen voor een normale behandeling van dat deel van de Nederlandse bevolking, krijg je van alles naar je hoofd geslingerd; van terroristenknuffelaar tot landverrader.

De PVV is als grootste partij aan het praten om een meerderheidsregering te vormen en er wordt gedaan alsof de PVV 'tegen migranten' is. Dat is niet het hele verhaal. De PVV is namelijk tegen Nederlanders. Nederlanders met het verkeerde geloof, met de verkeerde levensstijl. En ze staan er niet alleen in; genoeg partijen of delen ervan, zien dit net zo.

Tegelijkertijd kan iedere migrant met een kritische mening over Nederland horen dat die maar gewoon "dankbaar" moet zijn, zich moet aanpassen aan onze cultuur hier, en als het je niet bevalt dan rot je maar op. Hun gebrek aan 'loyaliteit' staat sowieso permanent ter discussie, referenties naar een vijfde colonne zijn nooit ver weg.

94% van de meldingen van discriminatie op grond van godsdienst gaat over moslims. Het levert nog geen rimpeling op in de politiek. Ik wacht de gezamenlijke verklaring van de fractievoorzitters in de krant wel af.
pi_213401869
Denkend aan 4 mei en aan de leuze: dat nooit meer
Denkend aan 5 mei en de vrijheid in vrede te leven in eigen land.

Denkend aan Wilders die opnieuw een godsdienst wil verbieden en anderen met een niet-Europese herkomst wilt verwijderen . Dit uit 2018:
twitter
pi_213401899
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:45 schreef Bluesdude het volgende:
Denkend aan 4 mei en aan de leuze: dat nooit meer
Denkend aan 5 mei en de vrijheid in vrede te leven in eigen land.

Denkend aan Wilders die opnieuw een godsdienst wil verbieden en anderen met een niet-Europese herkomst wilt verwijderen . Dit uit 2018:
[ x ]
Gaat zijn Hongaarse vrouw dan ook weer terug naar Boekarest of ligt dat uiteraard weer anders?
pi_213401956
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:49 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Gaat zijn Hongaarse vrouw dan ook weer terug naar Boekarest of ligt dat uiteraard weer anders?
Boekarest?!
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  vrijdag 3 mei 2024 @ 11:54:04 #103
13309 nostra
ask why
pi_213401967
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:49 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Pest, amice.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 11:55:40 #104
346939 Janneke141
pi_213401989
Zo te zien gaat je garpje verloren, pom.
pi_213401998
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:53 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Boekarest?!
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Pest, amice.
Naar 'Alle Marokkanen terug naar Istanbul!1!!'.
pi_213402012
quote:
9s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:56 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
[..]
Oh heh, die had ik even gemist.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  Forum Admin vrijdag 3 mei 2024 @ 11:58:52 #107
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213402030
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:57 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Oh heh, die had ik even gemist.
Cultureel erfgoed inmiddels
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 3 mei 2024 @ 12:00:19 #108
13309 nostra
ask why
pi_213402040
quote:
9s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:56 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
[..]
Ben te weinig hooggeleid blijkt maar weer.
pi_213402046
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:55 schreef Janneke141 het volgende:
Zo te zien gaat je garpje verloren, pom.
Ja, wat wil je met die auties hier.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 12:03:12 #110
13309 nostra
ask why
pi_213402071
'Advocaten en rechters verdeeld over betekenis klimaatvonnis Europees Hof' https://fd.nl/samenleving(...)p-android&gift=HyUCr (gratis te lezen)
pi_213402119
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:03 schreef nostra het volgende:
'Advocaten en rechters verdeeld over betekenis klimaatvonnis Europees Hof' https://fd.nl/samenleving(...)p-android&gift=HyUCr (gratis te lezen)
Wat vinden ecologen er eigenlijk van?
  vrijdag 3 mei 2024 @ 12:19:16 #112
13309 nostra
ask why
pi_213402248
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:07 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wat vinden ecologen er eigenlijk van?
Ik weet niet of je die als homogene groep kan beschouwen, maar het lijkt me dat het eerst wachten is op de uitkristallisering hiervan in concrete gevolgen. Men is ook al druk bezig om de natuur rechtspersoonlijkheid te geven; dat juridisch kader is volgens mij voor iedereen een groot vraagteken.
pi_213402319
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:03 schreef nostra het volgende:
Dit geeft wel mooi het probleem weer. Een vage tekst over 'het recht op een veilig privé- en familieleven' wordt dan door een rechter ineens uitgelegd als een concrete verplichting aan regeringen op een totaal ander gebied.

Tijd om deze verdragen te vernietigen of in ieder geval te herschrijven. Mensenrechten zijn te belangrijk als basis om dit soort politiek gemotiveerde ongein mee uit te halen.
pi_213402514
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit geeft wel mooi het probleem weer. Een vage tekst over 'het recht op een veilig privé- en familieleven' wordt dan door een rechter ineens uitgelegd als een concrete verplichting aan regeringen op een totaal ander gebied.
We kunnen het hebben over ‘het recht op een veilig privé- en famileleven’. Maar is de overeenkomst tussen de Shell, de Urgenda en de Zwitserse gepensioneerde huisvrouwen uitspraak niet dat Shell, Zwitserland en Nederland gehouden wordt aan de afspraken die ze maken en de toezeggingen die ze doen op het gebied van CO2 reductie?

quote:
Tijd om deze verdragen te vernietigen of in ieder geval te herschrijven. Mensenrechten zijn te belangrijk als basis om dit soort politiek gemotiveerde ongein mee uit te halen.
Die verslagen zijn inderdaad ooit geschreven met als doel mensen zoveel mogelijk te pesten, plagen en lastigvallen en geschreven om individuele vrijheid in te perken. We zijn wel genoeg gepest en getreiterd, we hebben wel genoeg vrijheid ingeboekt. Juist deze politiek zo rustige politieke tijden zouden we moeten zien als het moment om het EVRM af te schaffen…
pi_213402535
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat het politiek gemotiveerd is, dat lees ik nergens terug? Klinkt meer als dat mensen vanwege hun eigen politieke oriëntatie zulke uitspraken niet zo leuk vinden en dan maar doen alsof de uitspraak politiek gemotiveerd zou zijn.
pi_213403295
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:46 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij dat het politiek gemotiveerd is, dat lees ik nergens terug?
Huh? Dat is toch volledig duidelijk? De groepen die de zaken starten hebben expliciete politieke doelen.
pi_213403309
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:45 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
We kunnen het hebben over ‘het recht op een veilig privé- en famileleven’. Maar is de overeenkomst tussen de Shell, de Urgenda en de Zwitserse gepensioneerde huisvrouwen uitspraak niet dat Shell, Zwitserland en Nederland gehouden wordt aan de afspraken die ze maken en de toezeggingen die ze doen op het gebied van CO2 reductie?
Nee, er wordt opgelegd dat er nieuwe afspraken worden gemaakt, omdat volgens de rechtbank dat rechstreeks volgt uit 'het recht op een veilig privé- en famileleven'. Dat is althans de interpretatie en dus waar het probleem ligt.
pi_213403358
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 13:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Huh? Dat is toch volledig duidelijk? De groepen die de zaken starten hebben expliciete politieke doelen.
Maar die groepen doen geen rechterlijke uitspraken, dat doen de rechters.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 14:20:34 #119
13309 nostra
ask why
pi_213403542
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:03 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Roe v Wade overturnen vond je ook niet een politiek gemotiveerde uitspraak?
pi_213403661
Toch is het wel vreemd dat een stichting een bedrijf kan aanklagen over een verdrag wat de overheid aangaat.

Dat Milieudefensie een procedure start tegen de staat over het milieubeleid zou ik nog wel begrijpen, al dan niet om andere partijen/bedrijven te dwingen om iets te doen.

Maar dat dezelfde stichting een bedrijf aanklaagt wat zich aan de geldende wetten en regels houdt om zaken af te dwingen blijf ik vreemd vinden.

Zou ik nu ook de tuinder om de hoek kunnen aanklagen omdat hij zijn kas verwarmt met gas? Of mijn buurman omdat hij geen zonnepanelen heeft?
  vrijdag 3 mei 2024 @ 14:38:48 #121
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213403727
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Ander land, ander rechtssysteem.
pi_213403755
quote:

[..]
In Amerika zitten er dan ook geen rechters op de rechterstoel, daar zitten verkozen mensen of mensen die zijn uitgekozen door politici. De Amerikaanse puinhoop vergelijken met Europa is gewoon enorm scheef.

De Europese rechters interpreteren gewoon verdragen die de politici, blijkbaar zonder te beseffen wat de consequenties zijn, hebben getekend. Maar dat maakt het geen politieke uitspraken, het politieke deel was het schrijven, tekenen en ratificeren van deze verdragen.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 14:54:38 #123
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213403862
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Toch is het wel vreemd dat een stichting een bedrijf kan aanklagen over een verdrag wat de overheid aangaat.

Dat Milieudefensie een procedure start tegen de staat over het milieubeleid zou ik nog wel begrijpen, al dan niet om andere partijen/bedrijven te dwingen om iets te doen.

Maar dat dezelfde stichting een bedrijf aanklaagt wat zich aan de geldende wetten en regels houdt om zaken af te dwingen blijf ik vreemd vinden.

Zou ik nu ook de tuinder om de hoek kunnen aanklagen omdat hij zijn kas verwarmt met gas? Of mijn buurman omdat hij geen zonnepanelen heeft?
Is het niet zo dat de zaak tegen de overheid gericht is, omdat zij aan de ene kant verdragen hebben getekend waarin ze beloven uitstoot terug te brengen, maar aan de andere kant geen beleid voeren dat het halen van die doelen garandeert?
pi_213403893
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:54 schreef Tijn het volgende:

[..]
Is het niet zo dat de zaak tegen de overheid gericht is, omdat zij aan de ene kant verdragen hebben getekend waarin ze beloven uitstoot terug te brengen, maar aan de andere kant geen beleid voeren dat het halen van die doelen garandeert?
Het is wel echt specifiek tegen shell.
https://nos.nl/l/2515122
  vrijdag 3 mei 2024 @ 15:00:31 #125
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213403914
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:57 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het is wel echt specifiek tegen shell.
https://nos.nl/l/2515122
Ah ja, ik zat meer aan die Urgenda-zaak te denken. In dit geval vindt de rechter dat Shell een zorgplicht heeft. Zal ook met hun enorme schaal en daarmee impact te maken hebben. Dat geldt voor de lokale tuinder of je buurman niet.

Ik kan me herinneren dat jaren geleden de directeur van Shell bij Pauw & Witteman ofzo zat en daar toe gaf dat Shell veel minder zou kunnen uitstoten dan ze doen, maar vanwege het ontbreken van wetgeving doen ze dat niet. Blijkbaar vindt de rechter dat ze zelf ook een verantwoordelijkheid hebben.
pi_213404174
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:03 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
En dat zijn dus politieke uitspraken.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 15:28:59 #127
13309 nostra
ask why
pi_213404207
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
In Amerika zitten er dan ook geen rechters op de rechterstoel, daar zitten verkozen mensen of mensen die zijn uitgekozen door politici. De Amerikaanse puinhoop vergelijken met Europa is gewoon enorm scheef.

De Europese rechters interpreteren gewoon verdragen die de politici, blijkbaar zonder te beseffen wat de consequenties zijn, hebben getekend. Maar dat maakt het geen politieke uitspraken, het politieke deel was het schrijven, tekenen en ratificeren van deze verdragen.
In beide gevallen interpreteren rechters en interpretatie brengt per definitie een mate van subjectiviteit met zich mee.

Doen alsof binnen het Amerikaans rechtssysteem een stel cowboys als rechter rondloopt, terwijl in Europa zij 'gewoon verdragen interpreteren' is wel een beetje het Europese equivalent van American exceptionalism.
pi_213404389
quote:

[..]
Je denkt dat ik betoogde dat rechters geen politiek gemotiveerde uitspraak zouden kunnen doen? Anders snap ik niet waarom je hiermee zou komen.

In dat land zijn de opperrechters nota bene specifiek benoemd door politici van een partij nota bene vanwege hun politieke standpunt hierop (en andere politieke standpunten).
pi_213404402
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En dat zijn dus politieke uitspraken.
Dat lees ik dus nergens terug. Het lijken vooral veronderstellingen te zijn van mensen die deze uitspraken niet zo tof vinden. Nu ben ik zelf geen jurist, dus misschien dat advocatuur er anders over denkt, maar ook daar lees ik niet zoveel van over politieke gemotiveerde rechters hierin.
pi_213404840
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:46 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Dat lees ik dus nergens terug. Het lijken vooral veronderstellingen te zijn van mensen die deze uitspraken niet zo tof vinden.
De werkelijkheid is natuurlijk andersom. Mensen die de uitspraak tof vinden, vinden het geen probleem als de rechter op de stoel van de wetgever gaat zitten. Als de rechter maar oordeelt wat ze willen. Groepen als Milieudefensie zijn daar ook gewoon open over.

Verder is er niets te lezen. Het is een politieke uitspraak omdat er een politieke interpretatie bij komt kijken. Dat is een feit.
pi_213404939
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De werkelijkheid is natuurlijk andersom. Mensen die de uitspraak tof vinden, vinden het geen probleem als de rechter op de stoel van de wetgever gaat zitten. Als de rechter maar oordeelt wat ze willen. Groepen als Milieudefensie zijn daar ook gewoon open over.

Verder is er niets te lezen. Het is een politieke uitspraak omdat er een politieke interpretatie bij komt kijken. Dat is een feit.
Welke politieke interpretatie komt er dan precies bij kijken?
pi_213404969
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:35 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Welke politieke interpretatie komt er dan precies bij kijken?
De vertaling van het genoemde artikel naar politiek beleid op dit specifieke gebied.
pi_213405188
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De vertaling van het genoemde artikel naar politiek beleid op dit specifieke gebied.
In het FD artikel (als je dit bedoelt met het genoemde artikel) staat letterlijk:

De advocaat van Shell redeneert juist de andere kant op. Het Shell-vonnis in eerste aanleg moet van tafel, want het Europees Hof laat de invulling van het klimaatbeleid in zijn geheel over aan regeringen van landen.

Als het Europees Hof stelt dat de invulling van klimaatbeleid bij regeringen van landen ligt, hoe gaat het hof dan op de stoel van de wetgever zitten?

Ik vond het NRC artikel wel uitleggend:
De 17-hoofdige ‘Grote Kamer’ van het mensenrechtenhof oordeelde dat de Zwitserse regering het recht op een privé- en gezinsleven (artikel 8 van het Europese Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens) heeft geschonden door onvoldoende maatregelen te nemen om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Volgens het Hof hebben individuen recht op „effectieve bescherming door de staatsautoriteiten tegen de ernstige negatieve gevolgen van klimaatverandering op hun leven, gezondheid, welzijn en levenskwaliteit”.
en
Het Hof laat zich nadrukkelijk niet uit over het klimaatbeleid zelf. Ook dat komt volgens Burgers overeen met eerdere uitspraken. „Het Hof zegt: klimaatbeleid moet gemaakt worden door de politieke instituties. Maar het is onze taak om mensenrechtenschendingen te signaleren. En dat gaan we hier doen.”

In het arrest spreekt het Hof van een „ruime beoordelingsmarge van landen met betrekking tot de keuze van de middelen” om hun klimaatdoelen te behalen. Maar landen hebben wel „de primaire plicht” om voldoende maatregelen te nemen om „bestaande en potentieel onomkeerbare toekomstige gevolgen van klimaatverandering te verzachten”. Het Hof constateert dat de Zwitserse regering onvoldoende waarborgen heeft ingebouwd om te zorgen dat de klimaatdoelen die internationaal zijn afgesproken daadwerkelijk worden gehaald.

Het betreffende NRC artikel

Ik haal hier, als leek, niet meteen uit dat dit nou een politieke interpretatie is of dat de rechter op de stoel van de wetgever is gaan zitten. Kun jij uitleggen hoe dat wel zo is?
pi_213405209
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:28 schreef nostra het volgende:

[..]
In beide gevallen interpreteren rechters en interpretatie brengt per definitie een mate van subjectiviteit met zich mee.

Doen alsof binnen het Amerikaans rechtssysteem een stel cowboys als rechter rondloopt, terwijl in Europa zij 'gewoon verdragen interpreteren' is wel een beetje het Europese equivalent van American exceptionalism.
Natuurlijk brengt interpreteren een mate van subjectiviteit met zich mee, maar in Amerika zit de subjectiviteit bewust ingebakken in het systeem. Als je bepaalde opvallende politieke afwegingen maakt, heb je kans op promotie. Dat is wel echt totaal anders dan in Europa.
pi_213405243
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En toch kunnen ze alleen die verdragen en wetten interpreteren die de politici eerst hebben aangenomen. Met blijkbaar teksten die open staan voor de interpretatie van de rechters zoals ze nu doen. En het is ook niet 1 rechter die dat doet, het zijn er inmiddels tientallen door allerlei verschillende landen heen. Als de politiek deze interpretaties niet zint, moeten ze geen commentaar hebben op de rechters, maar op hun eigen werk.

Ik zie trouwens vooral logische interpretaties. De overheid is eigenlijk ook zelden onverwachts in het ongelijk gesteld door de rechter, daar was steeds al uitgebreid voor gewaarschuwd door hun adviseurs. Urgenda was ook niet echt onverwachts. Alleen box 3 kan ik me niet herinneren of dat echt een verwachtte uitspraak was.
pi_213405250
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 17:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk brengt interpreteren een mate van subjectiviteit met zich mee, maar in Amerika zit de subjectiviteit bewust ingebakken in het systeem. Als je bepaalde opvallende politieke afwegingen maakt, heb je kans op promotie. Dat is wel echt totaal anders dan in Europa.
Heel ander rechtsstelsel. Niet vergelijkbaar. Common law vs civil law. Common law is veel meer gebaseerd op precedenten en daarmee een stuk meer rechtersrecht.
zie email 27 oktober
pi_213405268
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 17:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Heel ander rechtsstelsel. Niet vergelijkbaar. Common law vs civil law. Common law is veel meer gebaseerd op precedenten en daarmee een stuk meer rechtersrecht.
Ook dat, Roe vs Wade aanhalen in een discussie over europese rechters slaat dus echt nergens op.
pi_213405273
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 17:00 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In het FD artikel (als je dit bedoelt met het genoemde artikel) staat letterlijk:

De advocaat van Shell redeneert juist de andere kant op. Het Shell-vonnis in eerste aanleg moet van tafel, want het Europees Hof laat de invulling van het klimaatbeleid in zijn geheel over aan regeringen van landen.

Als het Europees Hof stelt dat de invulling van klimaatbeleid bij regeringen van landen ligt, hoe gaat het hof dan op de stoel van de wetgever zitten?

Ik vond het NRC artikel wel uitleggend:
De 17-hoofdige ‘Grote Kamer’ van het mensenrechtenhof oordeelde dat de Zwitserse regering het recht op een privé- en gezinsleven (artikel 8 van het Europese Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens) heeft geschonden door onvoldoende maatregelen te nemen om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Volgens het Hof hebben individuen recht op „effectieve bescherming door de staatsautoriteiten tegen de ernstige negatieve gevolgen van klimaatverandering op hun leven, gezondheid, welzijn en levenskwaliteit”.
en
Het Hof laat zich nadrukkelijk niet uit over het klimaatbeleid zelf. Ook dat komt volgens Burgers overeen met eerdere uitspraken. „Het Hof zegt: klimaatbeleid moet gemaakt worden door de politieke instituties. Maar het is onze taak om mensenrechtenschendingen te signaleren. En dat gaan we hier doen.”

In het arrest spreekt het Hof van een „ruime beoordelingsmarge van landen met betrekking tot de keuze van de middelen” om hun klimaatdoelen te behalen. Maar landen hebben wel „de primaire plicht” om voldoende maatregelen te nemen om „bestaande en potentieel onomkeerbare toekomstige gevolgen van klimaatverandering te verzachten”. Het Hof constateert dat de Zwitserse regering onvoldoende waarborgen heeft ingebouwd om te zorgen dat de klimaatdoelen die internationaal zijn afgesproken daadwerkelijk worden gehaald.

Het betreffende NRC artikel

Ik haal hier, als leek, niet meteen uit dat dit nou een politieke interpretatie is of dat de rechter op de stoel van de wetgever is gaan zitten. Kun jij uitleggen hoe dat wel zo is?
Het staat er letterlijk:

quote:
Volgens het Hof hebben individuen recht op „effectieve bescherming door de staatsautoriteiten tegen de ernstige negatieve gevolgen van klimaatverandering op hun leven, gezondheid, welzijn en levenskwaliteit”.
De rechter vindt vervolgens het beleid niet overeenkomen met die 'effectieve bescherming', wat dat dan ook mag zijn. De rechter bepaalt dus wat de politiek moet en mag doen door die koppeling te maken tussen dat artikel en die conclusie. Maar de rechter kan niet in de toekomst kijken dus kan dit niet weten, dat is normaal gesproken aan de politiek.
pi_213405298
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 17:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ook dat, Roe vs Wade aanhalen in een discussie over europese rechters slaat dus echt nergens op.
Of het nergens op slaat weet ik niet. Het is natuurlijk altijd wel het schrikbeeld dat je moet voorkomen dat er politici in toga achter de tafel komen te zitten. Ik vind dat bijvoorbeeld heel relevant in de constitutionele hof discussie. Maar in het kader van urgenda is het wel een ander verhaal ja.
zie email 27 oktober
pi_213406579
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 17:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het staat er letterlijk:
Volgens het Hof hebben individuen recht op „effectieve bescherming door de staatsautoriteiten tegen de ernstige negatieve gevolgen van klimaatverandering op hun leven, gezondheid, welzijn en levenskwaliteit”
De rechter vindt vervolgens het beleid niet overeenkomen met die 'effectieve bescherming', wat dat dan ook mag zijn.
Mag de rechter dan nooit zeggen dat de overheid nalatig is in het beschermen van de burger, of mag dat niet wanneer het over iets gaat als klimaatverandering?
quote:
De rechter bepaalt dus wat de politiek moet en mag doen door die koppeling te maken tussen dat artikel en die conclusie.
Oh je bedoelt artikel 8 van het EVRM. Volgens mij bepaalt de rechter helemaal niet wat de politiek moet doen, volgens mij bepaalt de rechter enkel dat Zwitserland nalatig is in effectieve bescherming tegen negatieve gevolgen, dus ze toetst enkel en alleen de naleving.
quote:
Maar de rechter kan niet in de toekomst kijken dus kan dit niet weten, dat is normaal gesproken aan de politiek.
Een rechter kan zich toch beroepen op de algemeen heersende consensus? Zou je bijvoorbeeld alleen de tabaksindustrie incasus de sjoemelsigaret aan mogen klagen wanneer je kanker hebt en niet wanneer je er meer kans op kanker door krijgt?

Ps. Volgens mij zijn we beide advocaat, openbaar aanklager noch rechter, wat best jammer is bij het beoordelen van zulke materie. Al verschillen onder hiervoor opgeleiden de meningen ook nogal.

[ Bericht 2% gewijzigd door KaheemSaid op 03-05-2024 19:14:43 ]
pi_213407484
quote:
[ x ]
twitter
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 20:09:20 #142
375570 crew  Cyan9
pi_213407560
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 20:02 schreef Raw85 het volgende:

[..]
[ x ]
Dat wordt vast een zeer boeiende uitzending.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 20:13:38 #143
38496 Perrin
pi_213407611
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 20:09 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dat wordt vast een zeer boeiende uitzending.
Interessante zender, interessante gast, interessant onderwerp.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 20:26:19 #144
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213407825
Ben heel benieuwd naar zijn bevindingen als hij bij iemand gaat pitten die een kerncentrale of een olierafinaderij in zijn achtertuin heeft.
pi_213408318
Laat hem eens een nachtje bij zijn (potentiële) stemmers kamperen en verslag doen van wat hij meemaakt zou ik zeggen
pi_213408412
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 19:04 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Mag de rechter dan nooit zeggen dat de overheid nalatig is in het beschermen van de burger, of mag dat niet wanneer het over iets gaat als klimaatverandering?
Dat mag zeker, als dat ook aantoonbaar is en op basis van de wettekst. Op beide punten gaat dat hier mis, dat is het probleem.

Iets als het akkoord van Parijs is een veel beter voorbeeld, dat is een stuk minder vaag en een stuk specifieker. Daar staan daadwerkelijk doelstellingen in waar de rechter aan zou kunnen toetsen zonder al te veel interpretatie.
pi_213410685
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 21:13 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat mag zeker, als dat ook aantoonbaar is en op basis van de wettekst. Op beide punten gaat dat hier mis, dat is het probleem.
Twijfel je dan aan de rapporten van het IPCC, of over de consensus over de correlatie tussen CO2 uitstoot en opwarming van de aarde, vind je dat 1 land niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor CO2 uitstoot? Wat bedoel je met aantoonbaar?
quote:
Iets als het akkoord van Parijs is een veel beter voorbeeld, dat is een stuk minder vaag en een stuk specifieker. Daar staan daadwerkelijk doelstellingen in waar de rechter aan zou kunnen toetsen zonder al te veel interpretatie.
Zou deze zienswijze er niet juist voor kunnen zorgen dat doelstellingen niet opgesteld worden? Of om potentieel schadelijke zaken helemaal niet vast te leggen?
pi_213411318
twitter

De transitie kan wel onder conservatief leiderschap.
pi_213412185
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 10:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, dat is dus van de regen in de drup belanden. Of van de drup in de regen eigenlijk, want in tegenstelling tot het zelfimago dat Rusland heeft, is China wél een supermacht.
Hier zit wel een belangrijk verschil in: olie, gas en in mindere mate uranium zijn voortdurend nodig en onderbreking van de toevoer kan acute problemen veroorzaken omdat de centrale gewoon stilvalt zonder. Dat geeft strategische mogelijkheden zoals we die met Rusland gezien hebben.

Lithium onderbreken is erg vervelend, maar die windmolen of dat zonnepaneel hebben geen nieuwe lithium nodig om te blijven draaien. Er is dus strategisch veel meer tijd om wat te doen.

Overigens zouden we dat spul gewoon in Europa moeten winnen, maargoed.
pi_213412318
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 09:03 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Hier zit wel een belangrijk verschil in: olie, gas en in mindere mate uranium zijn voortdurend nodig en onderbreking van de toevoer kan acute problemen veroorzaken omdat de centrale gewoon stilvalt zonder. Dat geeft strategische mogelijkheden zoals we die met Rusland gezien hebben.

Lithium onderbreken is erg vervelend, maar die windmolen of dat zonnepaneel hebben geen nieuwe lithium nodig om te blijven draaien. Er is dus strategisch veel meer tijd om wat te doen.

Overigens zouden we dat spul gewoon in Europa moeten winnen, maargoed.
Het meeste lithium komt uit Zuid-Amerika, Chili en Argentinië. En nog veel uit Australië. Lithium zit in de EU veel minder in de grond, eigenlijk alleen in Tsjechië.

China is vooral goed in andere zeldzame metalen. Ook daar is het wisselen naar zelf winnen beperkt, al heeft Zweden recent wel een grote vondst gedaan.
  zaterdag 4 mei 2024 @ 09:44:57 #151
13309 nostra
ask why
pi_213412555
Het gaat ook niet om zoiets basaals als waar dat spul in de grond zit, het om control. En dat heeft China nagenoeg als monopolie:

https://www.forbes.com/si(...)nts/?sh=728953f25b21

Met als kafkaiaanse reden dat het Westen zich niet wil branden aan de troep waarmee je dat spul wint en verrijkt, maar het eindproduct wel wil consumeren, want vanaf dan is het "groen".
pi_213412656
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 09:44 schreef nostra het volgende:
Het gaat ook niet om zoiets basaals als waar dat spul in de grond zit, het om control. En dat heeft China nagenoeg als monopolie:

https://www.forbes.com/si(...)nts/?sh=728953f25b21

Met als kafkaiaanse reden dat het Westen zich niet wil branden aan de troep waarmee je dat spul wint en verrijkt, maar het eindproduct wel wil consumeren, want vanaf dan is het "groen".
Dan moeten we als EU betere deals met Zuid-Amerika en Australië (ik zag dat die laatste nu al op 1 staan qua winning) gaan maken. Zeker met onze bondgenoot Australië zou dat gewoon te doen moeten zijn. En dan heb je blijkbaar de allergrootste winningsplek qua lithium al gedekt, dan kan dat nooit echt opdrogen. Lithium komt niet uit China, China is zelf de grootste importeur van dat spul.

Er zijn wel andere metalen die vooral uit China komen, maar die komen ook vooral daar voor en dan is het gewoon lastig om een vervanger te zoeken (of je moet een metaal vinden met bijna dezelfde eigenschappen wat je wel ergens anders kan winnen).
pi_213412712
Chili zegt zelf prima open te staan voor Europa: https://www.vrt.be/vrtnws(...)maakt-de-batterijen/

We moeten vooral diplomatiek wat meer achter de zeldzame metalen aan zitten, dat is belangrijker dan de kleinere voorraden in Europa zelf gaan winnen.
pi_213413815
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 09:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het meeste lithium komt uit Zuid-Amerika, Chili en Argentinië. En nog veel uit Australië. Lithium zit in de EU veel minder in de grond, eigenlijk alleen in Tsjechië.

China is vooral goed in andere zeldzame metalen. Ook daar is het wisselen naar zelf winnen beperkt, al heeft Zweden recent wel een grote vondst gedaan.
Portugal heeft ook Lithium, en zoeken is voor een deel ook vinden natuurlijk.
pi_213413969
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 10:00 schreef Hanca het volgende:
Chili zegt zelf prima open te staan voor Europa: https://www.vrt.be/vrtnws(...)maakt-de-batterijen/

We moeten vooral diplomatiek wat meer achter de zeldzame metalen aan zitten, dat is belangrijker dan de kleinere voorraden in Europa zelf gaan winnen.
“Wat” is wel een beetje een understatement volgens mij. We beginnen net wat na te denken over kritische grondstoffen terwijl China hier best een monopoly op probeert te creëeren. Toen de chipmachine van ASML niet meer naar China geexporteerd mocht worden (augustus 2023), gooide China de export van gallium en germanium aan banden. Volgens dit artikel mijnt China 60% van alle aardmetalen wereldwijd.

Hoogleraar duurzaamheid en transitie Jan Rotman verkondigd hier nogal wat doemscenario’s over. Het is daarentegen natuurlijk een ultieme kans voor recycling.
  zaterdag 4 mei 2024 @ 11:50:10 #156
13309 nostra
ask why
pi_213414019
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 10:00 schreef Hanca het volgende:

Ja, alleen vereist die diplomatie wel een zekere wederkerigheid waar veel van de tegenpartijen, en Chili is dan nog relatief gematigd, anders tegenaan kijken dan wij. Mali als recent voorbeeld. Coup en weg is je diplomatiek behaalde succes.

En laten we ook eerlijk zijn: "wij" zijn dan de Glencores, BHP's en Rio Tinto's van deze wereld, wat ook de grootste bandieten zijn op het vlak van corruptie, omkoping, milieu, mensenrechten, kinderarbeid, indigenous rights en ga zo maar door. Daar schrijven zij zelf prachtige verbeteringsepossen over, maar voordat die woorden ook daadwerkelijk in daden zijn omgezet, zijn we nog wel even verder.
pi_213414078
Om even een beeld te geven van de situatie nu, dit is het overzicht van de kritische grondstoffen(als vastgesteld door de EU Raw Material Initiative) met haar leveranciers en het marktaandeel van deze leveranciers.

pi_213414126
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 11:55 schreef KaheemSaid het volgende:
Om even een beeld te geven van de situatie nu, dit is het overzicht van de kritische grondstoffen(als vastgesteld door de EU Raw Material Initiative) met haar leveranciers en het marktaandeel van deze leveranciers.

[ link | afbeelding ]
Lithium is dan het verwerkte lithium, dat komt idd wel veel uit China. De grondstof lithium komt vooral uit Australië en Chili en de handel is vooral in handen van deze vrouw: https://nieuws.nl/economi(...)p-lithium-markt-uit/

Een klimaatsceptische Trumpfan, helaas.
pi_213414449
Worden er al namen genoemd voor de nieuwe premier? Of is de verwachting dat de formatiepoging strandt?

zaterdag 4 mei 2024 @ 13:36:24 #160
38496 Perrin
pi_213414986
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 12:40 schreef Jojoke het volgende:
Worden er al namen genoemd voor de nieuwe premier? Of is de verwachting dat de formatiepoging strandt?

[ afbeelding ]
Uit betrouwbare bron weet ik dat hij beschikbaar is.
pi_213415038
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 00:17 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Twijfel je dan aan de rapporten van het IPCC, of over de consensus over de correlatie tussen CO2 uitstoot en opwarming van de aarde, vind je dat 1 land niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor CO2 uitstoot? Wat bedoel je met aantoonbaar?
Wat een vreemde vragen, wat is er niet duidelijk aan wat ik zeg? Er is geen aantoonbaar bewijs dat de overheid nalatig is hier, omdat niemand weet wat 'klimaatverandering' (hoe dat dan gedefinieerd wordt is nóg een probleem) nou specifiek gaat doen om het recht uit dat artikel onmogelijk te maken. De mensen die dit soort zaken aanspannen hebben nog steeds dat recht en de overheid voldoet daar in.

quote:
Zou deze zienswijze er niet juist voor kunnen zorgen dat doelstellingen niet opgesteld worden? Of om potentieel schadelijke zaken helemaal niet vast te leggen?
Dat is dus inderdaad het gevaar. Ik zou als regering nu geen enkel verdrag meer ondertekenen zonder dat de grenzen heel duidelijk aangegeven worden.
pi_213415684
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 13:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat een vreemde vragen, wat is er niet duidelijk aan wat ik zeg? Er is geen aantoonbaar bewijs dat de overheid nalatig is hier, omdat niemand weet wat 'klimaatverandering' (hoe dat dan gedefinieerd wordt is nóg een probleem) nou specifiek gaat doen om het recht uit dat artikel onmogelijk te maken.
Er is best veel onduidelijk aan wat je zegt en daarom probeer ik het te ontleden. We beginnen met omdat niemand weet wat 'klimaatverandering' (hoe dat dan gedefinieerd wordt is nóg een probleem) nou specifiek gaat doen. Tijdens de Corona pandemie zei Mark Rutte, we moeten 100% van de beslissingen nemen met 50% van de kennis en volgens mij is dit politiek ten voeten uit. De meeste beslissingen worden genomen aan de rand van ramingen, koopkrachtplaatjes dan wel scenario’s. Met jou houding kun je ook zeggen ‘waarom zouden we geld uitgeven defensie uitgeven?’ “Niemand weet wat Rusland nou specifiek gaat doen” of “Niemand weet wat de Amerikanen specifiek gaan doen met de Navo”, of iets al migratie “Niemand weer of de migrantenstromen niet ineens opdrogen in 2025.”
Nee je kijkt naar de laatste mogelijke scenario’s zoals de IPCC deze bijvoorbeeld opstelt. Vind je dit echt een vreemde aanpak?

Gaan we naar:
”Er is geen aantoonbaar bewijs dat de overheid nalatig is hier”. Volgens dezelfde IPCC is er een bijna lineair verband tussen klimaatopwarming en CO2 uitstoot. Onder wetenschappers is er daarnaast ook nog eens een enorm sterke klimaatconcensus zoals zelfs het EW magazine noteert. Bij de uitspraak is „het overtuigend wetenschappelijk bewijs met betrekking tot de klimaatverandering” ook nog aangehaald. Ben je het hier tot zover mee eens?

Als we er dan vanuit gaan dat CO2 emissie bijna lineair verband hebben met klimaatopwarming.
Als we dan zien dat Zwitserland haar eigen CO2 doelstellingen voor 2020 niet haalt.

Dan kan er toch al door het hof gesteld worden dat men, ondanks dat men zelf de middelen mag kiezen, wel „de primaire plicht” om voldoende maatregelen te nemen om „bestaande en potentieel onomkeerbare toekomstige gevolgen van klimaatverandering te verzachten.” Zoals het hof dan ook concludeerde.

Ben je het hier ook nog mee eens?

Als je het zover met mij eens bent, dan komt nu het meesdt controversiële, denk ik. Zwitserland heeft dus onvoldoende maatregelen genomen (ze hebben hun eigen doelen niet gehaald). Maar hebben ze hiermee het recht op een privé- en gezinsleven (artikel 8 van het Europese Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens geschonden?

Volgens het hof hebben individuen hier recht op “effectieve bescherming door de staatsautoriteiten tegen de ernstige negatieve gevolgen van klimaatverandering op hun leven, gezondheid, welzijn en levenskwaliteit”. Ik kan wel meegaan dat Zwitserland dit nagelaten heeft, maar ik kan niet beoordelen of dit tot een beschuldiging op basis van art. 8 EVHR zou moeten leiden.

Dus nee, het is nier duidelijk wat je zegt. Waar ga je wel dan niet in mee @MoreDakka ?
pi_213415855
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 14:45 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Er is best veel onduidelijk aan wat je zegt en daarom probeer ik het te ontleden. We beginnen met omdat niemand weet wat 'klimaatverandering' (hoe dat dan gedefinieerd wordt is nóg een probleem) nou specifiek gaat doen. Tijdens de Corona pandemie zei Mark Rutte, we moeten 100% van de beslissingen nemen met 50% van de kennis en volgens mij is dit politiek ten voeten uit. De meeste beslissingen worden genomen aan de rand van ramingen, koopkrachtplaatjes dan wel scenario’s. Met jou houding kun je ook zeggen ‘waarom zouden we geld uitgeven defensie uitgeven?’ “Niemand weet wat Rusland nou specifiek gaat doen” of “Niemand weet wat de Amerikanen specifiek gaan doen met de Navo”, of iets al migratie “Niemand weer of de migrantenstromen niet ineens opdrogen in 2025.”
Nee je kijkt naar de laatste mogelijke scenario’s zoals de IPCC deze bijvoorbeeld opstelt. Vind je dit echt een vreemde aanpak?

Gaan we naar:
”Er is geen aantoonbaar bewijs dat de overheid nalatig is hier”. Volgens dezelfde IPCC is er een bijna lineair verband tussen klimaatopwarming en CO2 uitstoot. Onder wetenschappers is er daarnaast ook nog eens een enorm sterke klimaatconcensus zoals zelfs het EW magazine noteert. Bij de uitspraak is „het overtuigend wetenschappelijk bewijs met betrekking tot de klimaatverandering” ook nog aangehaald. Ben je het hier tot zover mee eens?

Als we er dan vanuit gaan dat CO2 emissie bijna lineair verband hebben met klimaatopwarming.
Als we dan zien dat Zwitserland haar eigen CO2 doelstellingen voor 2020 niet haalt.

Dan kan er toch al door het hof gesteld worden dat men, ondanks dat men zelf de middelen mag kiezen, wel „de primaire plicht” om voldoende maatregelen te nemen om „bestaande en potentieel onomkeerbare toekomstige gevolgen van klimaatverandering te verzachten.” Zoals het hof dan ook concludeerde.

Ben je het hier ook nog mee eens?

Als je het zover met mij eens bent, dan komt nu het meesdt controversiële, denk ik. Zwitserland heeft dus onvoldoende maatregelen genomen (ze hebben hun eigen doelen niet gehaald). Maar hebben ze hiermee het recht op een privé- en gezinsleven (artikel 8 van het Europese Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens geschonden?

Volgens het hof hebben individuen hier recht op “effectieve bescherming door de staatsautoriteiten tegen de ernstige negatieve gevolgen van klimaatverandering op hun leven, gezondheid, welzijn en levenskwaliteit”. Ik kan wel meegaan dat Zwitserland dit nagelaten heeft, maar ik kan niet beoordelen of dit tot een beschuldiging op basis van art. 8 EVHR zou moeten leiden.

Dus nee, het is nier duidelijk wat je zegt. Waar ga je wel dan niet in mee @:moredakka ?
Je maakt het allemaal veel te moeilijk voor jezelf. Je hoeft er echt niet van alles bij te verzinnen hoor :)

Je eerste paragraaf geeft precies weer wat het probleem is en wat ik ook al meerdere keren duidelijk heb gezegd: regeren is inderdaad vooruitzien. En dat moet de democratisch gekozen regering doen. Niet de rechter. De rest van wat je zegt is niet relevant, het gaat puur en alleen om dit artikel en de interpretatie er van.

Diezelfde rechter kan ook niet weten wat de gevolgen gaan zijn van het huidige beleid en geeft ook niet aan welk soort beleid dan ineens wel de drempel van dat artikel 8 haalt. Juist omdat dat dus totaal niet gedefinieerd is. De facto betekent dit dat de rechter het klimaatbeleid bepaalt, want alleen hij kan weten wanneer dat beleid voldoet aan zijn interpretatie van dat artikel.

('de rechter' staat in dit geval dan even voor de groep rechters)
pi_213416200
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 15:01 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je maakt het allemaal veel te moeilijk voor jezelf. Je hoeft er echt niet van alles bij te verzinnen hoor :)

Je eerste paragraaf geeft precies weer wat het probleem is en wat ik ook al meerdere keren duidelijk heb gezegd: regeren is inderdaad vooruitzien. En dat moet de democratisch gekozen regering doen. Niet de rechter. De rest van wat je zegt is niet relevant, het gaat puur en alleen om dit artikel en de interpretatie er van.

Diezelfde rechter kan ook niet weten wat de gevolgen gaan zijn van het huidige beleid en geeft ook niet aan welk soort beleid dan ineens wel de drempel van dat artikel 8 haalt. Juist omdat dat dus totaal niet gedefinieerd is. De facto betekent dit dat de rechter het klimaatbeleid bepaalt, want alleen hij kan weten wanneer dat beleid voldoet aan zijn interpretatie van dat artikel.

('de rechter' staat in dit geval dan even voor de groep rechters)
Eerder zeg je dat het akkoord van Parijs een meetbaarder doelstelling zou zijn. Maar Zwitserland heeft, zoals ik in de vorige post ook aangaf, haar eigen doelstelling niet gehaald. Hiermee is toch al perfect gedefineerd dat Zwitserland te weinig gedaan heeft?
  zaterdag 4 mei 2024 @ 15:47:41 #165
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213416290
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 13:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat een vreemde vragen, wat is er niet duidelijk aan wat ik zeg? Er is geen aantoonbaar bewijs dat de overheid nalatig is hier, omdat niemand weet wat 'klimaatverandering' (hoe dat dan gedefinieerd wordt is nóg een probleem) nou specifiek gaat doen om het recht uit dat artikel onmogelijk te maken.
Dat je iets niet 100% exact weet, betekent niet dat je het niet weet. Vrijwel geen enkele vorm van kennis is 100% absolute zekerheid. Sterker nog, als iemand claimt iets voor volledig zeker te weten, zwetst die persoon doorgaans uit zijn of haar nek. Zonder onzekerheid geen zekerheid. Het is derhalve een non-argument om de onzekerheid - wat gewoon onderdeel van de kennis over het onderwerp is - aan te voeren om te zeggen dat onduidelijk is wat er gedaan moet worden.
pi_213416305
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 15:37 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Eerder zeg je dat het akkoord van Parijs een meetbaarder doelstelling zou zijn. Maar Zwitserland heeft, zoals ik in de vorige post ook aangaf, haar eigen doelstelling niet gehaald. Hiermee is toch al perfect gedefineerd dat Zwitserland te weinig gedaan heeft?
Dan moet je dus daar over een zaak aanspannen. Dat was niet deze zaak.
pi_213416308
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 15:47 schreef VoMy het volgende:

[..]
Dat je iets niet 100% exact weet, betekent niet dat je het niet weet. Vrijwel geen enkele vorm van kennis is 100% absolute zekerheid. Sterker nog, als iemand claimt iets voor volledig zeker te weten, zwetst die persoon doorgaans uit zijn of haar nek. Zonder onzekerheid geen zekerheid. Het is derhalve een non-argument om de onzekerheid - wat gewoon onderdeel van de kennis over het onderwerp is - aan te voeren om te zeggen dat onduidelijk is wat er gedaan moet worden.
En dus lult de rechter uit z'n nek :)
pi_213416318
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 15:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Of MoreDakka…
  zaterdag 4 mei 2024 @ 16:15:40 #169
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213416485
quote:

[..]
Nee juist niet dus :')
  zondag 5 mei 2024 @ 09:31:08 #170
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213425884
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 15:52 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Of MoreDakka…
Je verwacht het niet.
pi_213425968
quote:

[..]
De rechter tracht waarheidsbevinding, dat wil zeggen dat de rechter een beslissing neemt op een gedegen feitenonderzoek. Een vooronderstelling daarbij is dat de waarheid zich toont in de feiten. Maar in de praktijk blijken vele percepties van waarheid te bestaan. Moeten we derhalve de hele rechtspraak maar opdoeken?
pi_213426694
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 09:45 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De rechter tracht waarheidsbevinding, dat wil zeggen dat de rechter een beslissing neemt op een gedegen feitenonderzoek. Een vooronderstelling daarbij is dat de waarheid zich toont in de feiten. Maar in de praktijk blijken vele percepties van waarheid te bestaan. Moeten we derhalve de hele rechtspraak maar opdoeken?
Dat is natuurlijk wel wat veel extreem rechtse partijen eigenlijk willen. Zie Hongarije, Italië, Amerika onder Trump. Je ziet ook de Nederlandse extreem rechtse partijen zoveel mogelijk twijfel over de rechtspraak zaaien, en aan bijvoorbeeld de VVD hebben ze hier de laatste jaren zeker geen tegenstander.
pi_213427017
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 09:45 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Heb je nog een vraag over het daadwerkelijke onderwerp? De uitspraak over de interpretatie van dat artikel?
pi_213428772
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 15:01 schreef MoreDakka het volgende:
Je eerste paragraaf geeft precies weer wat het probleem is en wat ik ook al meerdere keren duidelijk heb gezegd: regeren is inderdaad vooruitzien. En dat moet de democratisch gekozen regering doen. Niet de rechter.
Dat is dan ook precies wat er gebeurt.

Een democratisch gekozen regering heeft destijds die verdragen/wetten getekend. En anno nu is er dan een rechter die zegt 'nee, een nieuwer kabinet dient zich gewoon aan de afspraken van eerdere kabinetten te houden. En anders passen jullie eerst de wet maar aan op een correcte manier'.

Continuïteit van eerdere democratische besluitvorming.
"Pools are perfect for holding water"
pi_213429186
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:26 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat is dan ook precies wat er gebeurt.

Een democratisch gekozen regering heeft destijds die verdragen/wetten getekend.
Zucht. Het gaat om de interpretatie van de rechter van het verdrag. Hoe vaak moet ik dat nog zeggen?
pi_213429631
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 15:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Zucht. Het gaat om de interpretatie van de rechter van het verdrag. Hoe vaak moet ik dat nog zeggen?
Zucht. Rechter zijn betekent inderdaad dat je handelingen aan verdragen en wetten toetst. Dat gaat altijd gepaard met hoe de rechter dat verdrag / die wet leest.
"Pools are perfect for holding water"
pi_213430251
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 15:57 schreef probeer het volgende:

[..]
Zucht. Rechter zijn betekent inderdaad dat je handelingen aan verdragen en wetten toetst. Dat gaat altijd gepaard met hoe de rechter dat verdrag / die wet leest.
En daar gaat het dus mis. De rechter interpreteert veel te ruim waardoor de scheidslijn tussen politiek en rechter te veel vervaagt. Snap je het nu eindelijk?
  zondag 5 mei 2024 @ 17:43:20 #178
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213431053
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 16:53 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En daar gaat het dus mis. De rechter interpreteert veel te ruim waardoor de scheidslijn tussen politiek en rechter te veel vervaagt. Snap je het nu eindelijk?
De rechter interpreteert naar jouw idee veel te ruim. Dat is toch echt iets anders ;).
pi_213432992
twitter

Het leukste spelletje van allemaal gaat weer beginnen. De poppetjes. Teeven, Pastors, Remkes, Vonhof. Ze worden allemaal weer genoemd. Place your best.
zie email 27 oktober
pi_213434728
Remkes maakt harde keuzes dus dat lijkt me alvast niet. Die zegt namelijk gewoon dat wat bijvoorbeeld de BBB wil met stikstof niet kan. Teeven heeft de uitstraling van een stoeptegel en last met bonnetjes.

Ik zou zeggen Pastors en Plasterk nog niet helemaal uitvlakken. Maar ik geef het ook zon 50% kans dat het geheel op financiën zijn Waterloo vindt.
pi_213435762
Toch een goede motie van Caroline van der Plas dd 25 april 2024

Haar naaste BBB-medestrijder Mona Keijzer volgde niet deze motie dd 4 mei 2024
Heeft Caroline wel genoeg haar eigen fractie opgeroepen?
twitter

[ Bericht 33% gewijzigd door Bluesdude op 05-05-2024 23:53:59 ]
pi_213436372
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 21:05 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Het leukste spelletje van allemaal gaat weer beginnen. De poppetjes. Teeven, Pastors, Remkes, Vonhof. Ze worden allemaal weer genoemd. Place your best.
Ik doe gewoon eens een incompleet schot voor de boeg:

PVV
AZ. Moet iemand zijn met ervaring op (inter)nationaal niveau. Plasterk was in beeld, maar is niet ministeriabel na zijn mislukte informateurschap. Dan hou je een kleine poule over, Teeven is een van de weinigen die in het profiel past.
J&V. Bij het profiel van een rechtse partij hoort natuurlijk Justitie. Gidi Markuzower is niet ministeriabel na eerdere geruchten over banden met buitenlandse diensten. Daarom mag De Roon hoe de scepter zwaaien, zijn juridische achtergrond maakt hem ook voor andere partijen aanvaardbaar.
VWS. Speciaal voor Fleur Agema. Behoeft geen uitleg.
OCW. De zuiveringen mogen uitgevoerd worden door een PVV’er. Geen idee wie ze zo gek krijgen.
BZ2. De bezuinigingen op ontwikkelingshulp gaat de PVV uiteraard uitmelken. Geen idee wie.

VVD
Fin. Als tweede partij claimt de VVD financiën. Financieel woordvoerder Eelco Heinen wordt al langer genoemd.
Def. Nu J&V bij de PVV is beland moet de VVD uiteraard ook iets hebben in het veiligheidsdomein. Sophie Hermans wordt daarom minister van defensie en vicemp. Niet dat die competent is, maar dat is bij de vvd al lang geen criterium meer.
I&W. De vroem-vroem partij. I&W dus. Iemand van buiten. Vonhof ofzo.
VWS2. Op zorg gaat de komende jaren veel gebeuren. Daar wil je dus zitten. Arts en senaatsvoorzitter Bruijn krijgt promotie. Aangezien hij niet uit de TK komt telt hij als van buiten, want dat soort trucs zijn de vvd nooit vreemd en van buiten is maar eng.
EXK2. Als enige klimaatpartij moet de VVD het fort bewaken. Die meneer Biesheuvel dan maar. Ik ken hem niet

NSC
SZW. Ook NSC moet uiteraard in de vierhoek. Niet op EZK, maar op SZW aangezien pensioenen een van de kernpunten van Omtzigt is. Mooi postje voor Eddy van Hijum
BZ. Als je Caspar Veldkamp kunt leveren dan moet je wel natuurlijk.
BZK. Aangezien grondrechten in de portefeuille van de Min BZK zitten is dit een post die bij NSC past. Net als de rijksdienst. Omtzigt vertrouweling en vicemp Van Vroonhoven dus.
J&V2. Rechtsbescherming. Erg belangrijk voor NSC. Iemand van buiten. Geen idee wie.

BBB
EZK. We maken de vierhoek af met Min EZK en vicemp Keijzer die terugkeert op het ministerie waar ze ooit ontslagen werd.
LNV. De absolute hoofdprijs voor deze partij. Zij moeten uiteraard ook iemand van buiten halen en schuiven Bart Kemp naar voren.
OCW2. Geen idee. Moeten toch de postjes een beetje vullen. Problemen in het onderwijs zijn groot. Dus eigen postje.

Stas. Def. Er moet uiteraard plaats gemaakt worden voor Gijs Tuinman.
zie email 27 oktober
pi_213436874
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 23:37 schreef Bluesdude het volgende:
Toch een goede motie van Caroline van der Plas dd 25 april 2024
[ afbeelding ]

Haar naaste BBB-medestrijder Mona Keijzer volgde niet deze motie dd 4 mei 2024
Heeft Caroline wel genoeg haar eigen fractie opgeroepen?
[ x ]
Is Mona niet gewoon voor onze ogen aan het radicaliseren?
pi_213436965
quote:
15s.gif Op maandag 6 mei 2024 07:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Is Mona niet gewoon voor onze ogen aan het radicaliseren?
Je doene inkelt malle proat verkope zouden ze daar in Volendam zeggen. Maar ik deel je ideeën.
  maandag 6 mei 2024 @ 09:00:22 #185
13309 nostra
ask why
pi_213437439
Sinds wanneer precies heeft Mona de sprong gemaakt van simpele Volendamster tot een soort nestor van de politiek? Idem voor Hermans, die op werkelijk elk vlak incompetent is gebleken, maar in ieder geval op charisma en emotionele stabiliteit? Vreemde parallelle wereld.
pi_213437470
quote:
10s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:00 schreef nostra het volgende:
Sinds wanneer precies heeft Mona de sprong gemaakt van simpele Volendamster tot een soort nestor van de politiek? Idem voor Hermans, die op werkelijk elk vlak incompetent is gebleken, maar in ieder geval op charisma en emotionele stabiliteit? Vreemde parallelle wereld.
Ze is flink in de schijnwerpers gezet en aangeprezen door de frikandellenmevrouw van de boerenlobbypartij hè ;)
  maandag 6 mei 2024 @ 09:07:45 #187
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213437471
Wat een gruwel deze namen, en dan niet vanwege achtergrond maar vanwege de capaciteit van deze mensen.
pi_213437489
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:07 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wat een gruwel deze namen, en dan niet vanwege achtergrond maar vanwege de capaciteit van deze mensen.
Dat gaat allemaal ook wel een groot succes worden met een Wilders die dingen zal gaan micromanagen en 24/7 doorgaat met campagne voeren.
pi_213437490
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:07 schreef Frozen-assassin het volgende:
Maar ff Fred fucking Teeven is toch niet serieus kandidaat om mp te worden?

Dan maakt het echt allemaal geen ene reet meer uit wat je kunt of voor elkaar krijgt. Dan zijn we echt overgeleverd aan lui die maar een doel hebben, namelijk macht. En niet perse de macht om hun doelen te bereiken, maar macht om de macht.

Dit wordt een totaal catastrophe. Mona fucking Keijzer die zouden ze bij de Blokker nog geen teamleider maken. Wat is dit joh.
pi_213437499
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:12 schreef koemleit het volgende:

[..]

Dan maakt het echt allemaal geen ene reet meer uit wat je kunt of voor elkaar krijgt. Dan zijn we echt overgeleverd aan lui die maar een doel hebben, namelijk macht. En niet perse de macht om hun doelen te bereiken, maar macht om de macht.

Dit wordt een totaal catastrophe. Mona fucking Keijzer die zouden ze bij de Blokker nog geen teamleider maken. Wat is dit joh.
Geert en de zijnen gaan ons langzaam richting een Hongarije 2.0 pushen. Let maar eens op ;)
pi_213437500
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dat gaat allemaal ook wel een groot succes worden met een Wilders die dingen zal gaan micromanagen en 24/7 doorgaat met campagne voeren.
Dit wordt de ramp die iedereen die politiek ene beetje volgt verwacht.
Maar what about de 80 procent die geen idee heeft? Die gaan Geert geloven dat dit aan Frans Timmermans ligt.
  maandag 6 mei 2024 @ 09:14:31 #192
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213437504
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Als Wilders vanaf dag 1 begint met prijsschieten op Hermans is het snel klaar.
  maandag 6 mei 2024 @ 09:15:03 #193
38496 Perrin
pi_213437509
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:12 schreef koemleit het volgende:

[..]

Kabinet Camping 1.

pi_213437511
quote:
2s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:13 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Geert en de zijnen gaan ons langzaam richting een Hongarije 2.0 pushen. Let maar eens op ;)
Ik vrees met grote vrezen inderdaad.
pi_213437522
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:15 schreef koemleit het volgende:

[..]
Ik vrees met grote vrezen inderdaad.
Ik deel je angst.
  maandag 6 mei 2024 @ 09:18:26 #196
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213437529
Ik gok op Pastors als premierskandidaat
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213437537
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:18 schreef -XOR- het volgende:
Ik gok op Pastors als premierskandidaat
Da's toch om te huilen.
pi_213437538
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:13 schreef koemleit het volgende:

[..]
Dit wordt de ramp die iedereen die politiek ene beetje volgt verwacht.
Maar what about de 80 procent die geen idee heeft? Die gaan Geert geloven dat dit aan Frans Timmermans ligt.
We gaan zien wat er met een partij als AfD gebeurd, nu we weten dat het Kremlin daar de plannen maakt? Als die nog veel zetels pakken, weet ik niet wat je tegen de gekte kan doen.
  maandag 6 mei 2024 @ 09:21:54 #199
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213437555
quote:
15s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:19 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Da's toch om te huilen.
Van de zonnige kant bekeken is het waarschijnlijk hoogstens voor een maand of drie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213437576
Als ik in mijn kristallenbol kijk zie ik het volgende scenario:

Telegraaf-1 houdt het niet lang vol omdat Wilders teveel aan het schreeuwen is vanaf de zijlijn.
Omdat dit natuurlijk aan die dekselse linksen lag krijgt Wilders de volgende keer nog meer stemmen en kan hij er niet onderuit om in Telegraaf-2 geen Min.Pres te worden. Ook dit zal niet al te goed gaan omdat Wilders verantwoordelijkheid maar lastig vindt.
Nadat Telegraaf-2 gevallen is stemt men vanzelfsprekend op een nog extremere kandidaat want het was allemaal nog lang niet 'rechts' genoeg.

En vervolgens zijn we nog veel verder van huis. :{
  maandag 6 mei 2024 @ 09:24:54 #201
346939 Janneke141
pi_213437579
quote:
15s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:19 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Da's toch om te huilen.
Met deze partijen is eigenlijk iedere optie om te huilen. Ik zag hierboven Fred Teeven al voorbij komen...
pi_213437587
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Met deze partijen is eigenlijk iedere optie om te huilen. Ik zag hierboven Fred Teeven al voorbij komen...
Ja. Iedereen met een beetje hersens weet dat je die man zo ver mogelijk bij elk ministerie weg moet houden. :{
  maandag 6 mei 2024 @ 09:25:58 #203
346939 Janneke141
pi_213437590
quote:
2s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:24 schreef xpompompomx het volgende:
Als ik in mijn kristallenbol kijk zie ik het volgende scenario:

Telegraaf-1 houdt het niet lang vol omdat Wilders teveel aan het schreeuwen is vanaf de zijlijn.
Omdat dit natuurlijk aan die dekselse linksen lag krijgt Wilders de volgende keer nog meer stemmen en kan hij er niet onderuit om in Telegraaf-2 geen Min.Pres te worden. Ook dit zal niet al te goed gaan omdat Wilders verantwoordelijkheid maar lastig vindt.
Nadat Telegraaf-2 gevallen is stemt men vanzelfsprekend op een nog extremere kandidaat want het was allemaal nog lang niet 'rechts' genoeg.

En vervolgens zijn we nog veel verder van huis. :{
Mwah. De nieuwe messias na Telegraaf-2 wordt volgens mij niet noodzakelijk nog rechtser. Wel nog populistischer.
  maandag 6 mei 2024 @ 09:30:31 #204
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213437614
Maar goed, eerst maar kijken of ze eruit komen want afgelopen vrijdag was CPB al klaar met het doorrekenen van de plannen.

Afgelopen weekend zullen ze er wel naar hebben gekeken, vandaag, morgen en overmorgen praten ze weer verder. Donderdag een rustdag vanwege Hemelvaart. Er wordt al rekening gehouden met gesprekken dit weekend. Als de informateurs strak op deadline blijven zitten zullen ze vast maandag t/m woensdag nodig hebben voor het schrijven van de verslagen.
  maandag 6 mei 2024 @ 09:34:11 #205
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213437637
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:30 schreef Frozen-assassin het volgende:
Maar goed, eerst maar kijken of ze eruit komen want afgelopen vrijdag was CPB al klaar met het doorrekenen van de plannen.

Afgelopen weekend zullen ze er wel naar hebben gekeken, vandaag, morgen en overmorgen praten ze weer verder. Donderdag een rustdag vanwege Hemelvaart. Er wordt al rekening gehouden met gesprekken dit weekend. Als de informateurs strak op deadline blijven zitten zullen ze vast maandag t/m woensdag nodig hebben voor het schrijven van de verslagen.
Ze moeten financieel nog beginnen met onderhandelen en uitruilen, maar op enkele andere dossiers liggen er al wel teksten waar iedereen achter staat. Volgens de NOS zou er woensdag een akkoord op hoofdlijnen moeten gaan liggen, zodat de onderhandelaars inderdaad vanaf donderdag alweer weekend hebben.

Blijkbaar schatten de betrokkenen vooralsnog in dat die financiële paragraaf toch niet zo ingewikkeld wordt.
pi_213437710
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:34 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ze moeten financieel nog beginnen met onderhandelen en uitruilen, maar op enkele andere dossiers liggen er al wel teksten waar iedereen achter staat. Volgens de NOS zou er woensdag een akkoord op hoofdlijnen moeten gaan liggen, zodat de onderhandelaars inderdaad vanaf donderdag alweer weekend hebben.

Blijkbaar schatten de betrokkenen vooralsnog in dat die financiële paragraaf toch niet zo ingewikkeld wordt.
Na het afschaffen van de NPO zal het geld weer tegen de plinten omhoog klotsen.
pi_213437761
quote:
6s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:43 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Als je het probleem negeert hoef je natuurlijk ook niet voor een vermogen boeren uit te kopen
pi_213437769
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:49 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als je het probleem negeert hoef je natuurlijk ook niet voor een vermogen boeren uit te kopen
En dure AZC's zijn ook niet meer nodig, ze slapen maar op straat.
pi_213437837
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:49 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het is toch hopen op nog enig verstand bij NSC en VVD. Nou toonden die dat al bij de plannen van Adema, maar het is volledig hopen op gezond verstand bij die 2 partijen bij eigenlijk elk dossier...

En dat voelt gek, want de VVD was net het onbetrouwbare deel van alle voorgaande kabinetten en Omtzigt is ook alles behalve stabiel.

En als ik dan de lijstjes met mogelijke ministers lees, dan schieten je de tranen in de ogen. Kom op Dijkgraaf, doe je werk om het land te redden en schrijf bewust een tekst waardoor je zeker weet dat de 4 partijen zo'n ruzie krijgen dat het de komende 10 jaar niet meer goed komt tussen hen.
  maandag 6 mei 2024 @ 09:59:04 #210
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_213437873
quote:
6s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:43 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Vooral als we alle Marokannen de grens over hebben getrapt
pi_213437931
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:34 schreef VoMy het volgende:

[..]

Normaliter is dat ook logisch. Geld kun je opknippen en verdelen. Daar kom je normaliter wel uit, beetje hier beetje daar en iedereen een beetje (on)tevreden.
Maar nu heb je twee partijen die volstrekt buiten de werkelijkheid staan. Dat maakt alles anders.
zie email 27 oktober
  maandag 6 mei 2024 @ 10:07:32 #212
346939 Janneke141
pi_213437964
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:56 schreef Hanca het volgende:
Het is toch hopen op nog enig verstand bij NSC en VVD.
Hanca, de eeuwige optimist ^O^

Al hoop ik uiteraard met je mee. Ik zie maar twee routes: NSC/VVD zijn verstandig, trekken de stekker eruit, lozen Yesilgöz omdat die dit echt niet kan verkopen en ze gaan met Timmermans aan tafel.

Of ze stoppen de vingers in de oren, roepen heel erg hard lalala en beginnen aan dit kabinet. In dat geval staan we voor de kerst weer bij de stembus, lijkt me.

Ik ben ook wel benieuwd welke hoofdlijnen ze op dit moment hebben. Niet op financiën en niet op asiel, maar ik mag toch hopen dat ze verder gekomen zijn dan nummerplaten en de publieke omroep.
  maandag 6 mei 2024 @ 10:08:19 #213
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213437970
Ik ben bang voor de vingers in de oren tactiek :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213438029
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 10:08 schreef Leandra het volgende:
Ik ben bang voor de vingers in de oren tactiek :{
Dat zal het wel gaan worden waarbij belangengroepen naar de rechter gaan stappen, hun zaken gaan winnen en dan kunnen de populisten doen alsof ze door "links" of "progressieven" gedwongen worden om X te doen wat ze heul niet willen.
  maandag 6 mei 2024 @ 10:16:17 #215
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213438047
quote:
10s.gif Op maandag 6 mei 2024 09:00 schreef nostra het volgende:
Haha, de huidige formerende kliek is al langere tijd het padje flink kwijt toch?
  maandag 6 mei 2024 @ 10:20:05 #216
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213438090
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 10:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Al hoop ik uiteraard met je mee. Ik zie maar twee routes: NSC/VVD zijn verstandig, trekken de stekker eruit, lozen Yesilgöz omdat die dit echt niet kan verkopen en ze gaan met Timmermans aan tafel.

Of ze stoppen de vingers in de oren, roepen heel erg hard lalala en beginnen aan dit kabinet. In dat geval staan we voor de kerst weer bij de stembus, lijkt me.

Ik ben ook wel benieuwd welke hoofdlijnen ze op dit moment hebben. Niet op financiën en niet op asiel, maar ik mag toch hopen dat ze verder gekomen zijn dan nummerplaten en de publieke omroep.
Hard lalala roepen lijkt me voorlopig nog even de droomtactiek van de VVD.
pi_213438205
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 10:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Niet alleen niet op financiën en asiel, maar ook op landbouw en pensioenen schijnen ze er nog niet uit te zijn. Welke hoofdlijn er dan over blijft weet ik niet... het afschaffen van de week van de lentekriebels?
pi_213438296
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 10:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet alleen niet op financiën en asiel, maar ook op landbouw en pensioenen schijnen ze er nog niet uit te zijn. Welke hoofdlijn er dan over blijft weet ik niet... het afschaffen van de week van de lentekriebels?
130.
  maandag 6 mei 2024 @ 10:38:51 #219
13309 nostra
ask why
pi_213438300
130 hebben we ook nog, negatieve gedoe altijd.
  maandag 6 mei 2024 @ 10:39:15 #220
13309 nostra
ask why
pi_213438305
Te laat.
pi_213438338
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 10:38 schreef koemleit het volgende:

[..]
130.
Oh ja, dat is inderdaad een goed voorbeeld van een voorstel dat 100% zeker door de rechter wordt afgeschoten, waarna ze de schuld aan de rechter kunnen geven. Perfect voorbeeld van goed bestuur, toch Omtzigt?
  maandag 6 mei 2024 @ 10:48:55 #222
38496 Perrin
pi_213438427
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 10:38 schreef koemleit het volgende:

[..]
130.
Iedereen doet daar lacherig over, maar het mag ook wel eens geprezen worden dat het ze duidelijk is hoe hoog ze de lat voor zichzelf kunnen leggen.
pi_213438467
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 10:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Schijnt serieus besproken te zijn…
zie email 27 oktober
pi_213438484
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 10:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat zal wel ja. Vrees ook dat Telegraaf-1 zich wel zal willen bemoeien met culturele uitingen.
  maandag 6 mei 2024 @ 10:56:20 #225
346939 Janneke141
pi_213438540
quote:

[..]
Dat zou prima in het rijtje passen inderdaad, aangezien ook dat me strijdig lijkt met de grondwet.
  maandag 6 mei 2024 @ 11:42:30 #226
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213439150
quote:

[..]
Probate maatregel om homoseksualiteit tegen te gaan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213439188
quote:

[..]
Ja, ik noemde het niet voor niets...

Een 'hoofdlijnenakkoord' met regels over de week van de lentekriebels er in (een week die trouwens zelfs vrijwillig is voor scholen), dan weten we zeker dat ze zichzelf niet serieus nemen.
pi_213439223
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 11:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, ik noemde het niet voor niets...

Een 'hoofdlijnenakkoord' met regels over de week van de lentekriebels er in (een week die trouwens zelfs vrijwillig is voor scholen), dan weten we zeker dat ze zichzelf niet serieus nemen.
Ik vrees juist het tegenovergestelde; dat ze zich enorm serieus nemen in deze.
  maandag 6 mei 2024 @ 12:09:41 #229
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213439340

Dit soort foutjes blijft maar terugkeren.

Het hoofdlijnen akkoord draait dus op het grip krijgen op asielmigratie en het verbeteren van de toekomst van vissers en boeren. Daarmee hebben we de belangrijkste en voor iedereen relevantste zaken die spelen in Nederland wel benoemd inderdaad. w/ w/ w/
pi_213439352
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:09 schreef VoMy het volgende:
[ afbeelding ]

Gratis Bier-1 _O_ _O_
  maandag 6 mei 2024 @ 12:12:24 #231
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213439358
Leuk; overal PM miljard, PM miljard, PM miljard
pi_213439361
quote:
[ afbeelding ]

Het hoofdlijnen akkoord draait dus op het grip krijgen op asielmigratie en het verbeteren van de toekomst van vissers en boeren. Daarmee hebben we de belangrijkste en voor iedereen relevantste zaken die spelen in Nederland wel benoemd inderdaad. w/ w/ w/
Dit wordt weer een grote rel hoor :') man man
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 6 mei 2024 @ 12:12:55 #233
13309 nostra
ask why
pi_213439364
Ik wil ook een PM-salarisstrook.
pi_213439366
Mijn sympathie voor de 2 zeurende beroepsgroepen blijft maar afnemen.
pi_213439379
quote:
[ afbeelding ]

Dit zijn echt alleen maar open deuren. Ook wel leuk iets lekken waarin echt 0 dingen staan die je niet vooraf had kunnen invullen. :P
pi_213439383
Markuszower is sowieso een enorme pipo
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 6 mei 2024 @ 12:15:15 #237
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213439389
Bouwstenen voor doorbraken.

Wat moet dat dan betekenen? Niet elke verzameling woorden vormt automatisch een betekenisvolle slogan.
  maandag 6 mei 2024 @ 12:15:47 #238
403820 Aberkullie
pi_213439392
quote:
[ afbeelding ]

Wat een zielig kneuzengroepje is dit zeg :')
pi_213439396
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:14 schreef TheVulture het volgende:
Markuszower is sowieso een enorme pipo
En iemand die je ver moet houden van alles wat op macht lijkt.
  maandag 6 mei 2024 @ 12:16:27 #240
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213439399
quote:
7s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:12 schreef nostra het volgende:
Ik wil ook een PM-salarisstrook.
Geen ambitie?
pi_213439402
quote:
[ afbeelding ]

De kans dat dit een foutje is lijkt me niet zo groot. Als spion weet Gidi immers prima hoe je met geheime informatie moet omgaan.
zie email 27 oktober
  maandag 6 mei 2024 @ 12:16:56 #242
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213439404
quote:
15s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:13 schreef xpompompomx het volgende:
Dankzij BBB mogen we straks vissen met dynamiet.

Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 6 mei 2024 @ 12:17:27 #243
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213439410
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:16 schreef -XOR- het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
  maandag 6 mei 2024 @ 12:19:36 #244
403820 Aberkullie
pi_213439423
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:16 schreef -XOR- het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Gelachen :')
  maandag 6 mei 2024 @ 12:20:00 #245
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213439430
https://nos.nl/artikel/25(...)ste-asielpakket-ooit

Raar dat NOS niet weet wat PM betekent. Google het even joh

PM = Pro Memorie

Wat betekent PM? PM is een afkorting die staat voor pro memorie. Dat is Latijn; de betekenis is ’ter herinnering’. Wat dit betekent is dat bepaalde kosten op dat moment nog niet helemaal duidelijk zijn. Deze worden dus ter herinnering genoteerd, omdat ze op het moment zelf nog niet vastgesteld zijn. Later wordt dan een specificatie gemaakt van de werkelijke omvang van deze kosten.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 6 mei 2024 @ 12:21:28 #246
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_213439449
quote:
[ afbeelding ]

Geen idee wat iemand daar precies mee kan winnen, maar ik geloof eigenlijk niet meer dat dit foutjes zijn :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  maandag 6 mei 2024 @ 12:27:18 #247
13309 nostra
ask why
pi_213439521
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Geen ambitie?
PM begroten levert altijd een beter resultaat op dan vooraf vastzetten. Maar goed, op een hoofdlijnenakkoord is dit ook weer niet heel bijzonder.
pi_213439536
quote:
[ afbeelding ]

Net boven die manchet. Staat daar nou “correctief”?
zie email 27 oktober
  maandag 6 mei 2024 @ 12:32:39 #249
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213439579
Als Markuzower humor had dan zou hij er ergens Nexit tussengeplakt hebben.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213439615
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De kans dat dit een foutje is lijkt me niet zo groot. Als spion weet Gidi immers prima hoe je met geheime informatie moet omgaan.
Maar waarom een hoofdlijnendocument met enkel open deuren lekken?

Helemaal boven staat trouwens oranje=catshuis, hebben de onderhandelende partijen op het catshuis onderhandeld? Kan ik me niet herinneren.
  maandag 6 mei 2024 @ 12:36:07 #251
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213439640
BBB's wil hun naam eer aan doen, de credit rating van Nederland naar BBB te halen _O_
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_213439649
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:36 schreef monkyyy het volgende:
BBB's wil hun naam eer aan doen, de credit rating van Nederland naar BBB te halen _O_
Wat uit dit gelekte document zou dat suggereren?
pi_213439701
Volgens Yesilgöz gaan ze eruit komen. Het zal mij benieuwen.
  maandag 6 mei 2024 @ 12:43:02 #254
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213439716
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:37 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Wat uit dit gelekte document zou dat suggereren?
Ik vermoed dat er zakken met subsidie naar de visserij en de landbouw gaat. Ze gaan die groep niet ondersteunen met applaus denk ik.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_213439739
Toch wel vermakelijk als het land door rechts geleid zou worden. :D Vrees een puinhoop maar die zure linkse gezichten maken ook wel een hoop goed.
pi_213439740
quote:
15s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:13 schreef xpompompomx het volgende:
Aan de ene kant: eens.
Aan de andere kant: als er over bezuinigingen bij de NPO wordt gesproken (niet eens over afschaffing!), zitten alle journalisten en presentatoren in de hoogste boom te schreeuwen dat de democratie ten onder zal gaan als zij hun riant betaalde banen niet behouden. Terwijl het verdwijnen van de boeren en met name de visserij met totale desinteresse en zelfs enig dedain wordt bekeken vanuit de journalistiek.
  maandag 6 mei 2024 @ 12:45:07 #257
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213439744
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:43 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik vermoed dat er zakken met subsidie naar de visserij en de landbouw gaat. Ze gaan die groep niet ondersteunen met applaus denk ik.
Wel sectoren met lekker veel toekomst in Nederland.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 6 mei 2024 @ 12:49:45 #258
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213439795
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Toch wel vermakelijk als het land door rechts geleid zou worden. :D Vrees een puinhoop maar die zure linkse gezichten maken ook wel een hoop goed.
Puinhoop voor lief nemen vanwege de zure gezichten vind ik apart.
pi_213439828
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:44 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Aan de ene kant: eens.
Aan de andere kant: als er over bezuinigingen bij de NPO wordt gesproken (niet eens over afschaffing!), zitten alle journalisten en presentatoren in de hoogste boom te schreeuwen dat de democratie ten onder zal gaan als zij hun riant betaalde banen niet behouden. Terwijl het verdwijnen van de boeren en met name de visserij met totale desinteresse en zelfs enig dedain wordt bekeken vanuit de journalistiek.
Alleen heeft niemand het over het laten verdwijnen van boeren en visserij.
pi_213439832
quote:
ik snap dit niet goed.
want vrijwel ieder weldenkend mens voorspelt een ramp, een ramp die makkelijk te voorkomen zou kunnen zijn.

Jij ziet dit ook in.
Maar je bent daar niet zuur onder?

Jij vindt dat vermakelijk.

Sterker, deze naderende "ramp" treft (waarschijnlijk) Wilders zijn achterban (wederom) het hardst. Terwijl de "groenlinks haver melk grachtengordel elite" gewoon lekker door gaat met z'n leven en prima baan.

Persoonlijk maakt het voor mijn leven echt nihiel verschil wie er de leiding heeft, maar als land gaat het gewoon de verkeerde kant op.
En nou kunnen al die maatregelen voor boeren of tegen asiel weinig rotten (heb daar wel een mening over, maar het is een democratie en de coalatie denkt daar anders over, dat kan)
Mijn "zuurheid" komt bij de aantasting van de rechtstaat, die er, echt gaat komen.

voorspelling,

coalitie wil maatregelen voor boeren/ tegen asielzoekers. Dit wordt door mensen aangevochten bij de rechtbank.
Maatregelen worden verworpen.
Coalitie gaat wetten invoeren om rechters minder macht te geven/zichzelf meer. Onder het mom van "ja we moeten dit doen om de asielramp/boerenramp tegen te gaan".
Later gebruiken ze het te pas en te onpas.
Hongaarse toestanden.

maar oei als je daar voor waarschuwt. Dan ben je een zure linkse, en wordt er van je genoten.

Terwijl vrijheid goed is voor iedereen, links rechts , groen, geel of paars.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 6 mei 2024 @ 12:53:39 #261
862 Arcee
Look closer
pi_213439834
Dit is wel heel opzichtig geforceerd een 'functie elders'-momentje creëren.:')
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  maandag 6 mei 2024 @ 12:53:43 #262
13309 nostra
ask why
pi_213439835
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:32 schreef -XOR- het volgende:
Paar puts op de AEX erbij kopen en hij was binnen geweest.
  maandag 6 mei 2024 @ 12:54:24 #263
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213439844
quote:
Het land wordt al tijden door rechts geleid. Je ziet hoe goed dat is voor de sfeer in de samenleving.
  maandag 6 mei 2024 @ 12:55:55 #264
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213439861
quote:
2s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:53 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Alleen heeft niemand het over het laten verdwijnen van boeren en visserij.
En gaat het bij vrijwel elke politieke discussie de hele tijd over hoe we de boeren tegemoet moeten komen met meer geld, waar ze via allerlei praatclubs ook zelf over mogen meebabbelen.
pi_213439867
twitter

Een paar uur na de 4 mei herdenking, met oa herdenking van reli-etnische haat: Nederlandse politicus, die de meeste stemmen kreeg bij de laatste verkiezingen, roept Nederlanders op islamieten te verdrijven uit Nederland.
There is something rotten in the state Netherlands.
pi_213439878
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:56 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]

Nederlandse politicus, die de meeste stemmen kreeg bij de laatste verkiezingen roept Nederlanders op islamieten te verdrijven uit Nederland.
Dit hele verhaal lijkt me zo nep als de neten, 'me dit, me dat' (The horror!! :( ), maar ondertussen wel een woord als 'verbouwereerd' goed weten te spellen. I call BS.
pi_213439880
quote:
[ x ]

Nederlandse politicus, die de meeste stemmen kreeg bij de laatste verkiezingen, roept Nederlanders op islamieten te verdrijven uit Nederland.
Mild issie!
En ad rem he in het debat!

en hij is ook voor de zorg he!
de zorg!
Geert heeft het beste met ons voor! geef hem het voordeel van de twijfel.

En grappig! grappig issie ook!
  maandag 6 mei 2024 @ 12:59:37 #268
346939 Janneke141
pi_213439882
quote:
Welkom bij de publieke opinie van 2024. Het geheel hoeft niet beter te worden, als 'de ander' maar verliest.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:00:20 #269
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213439890
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Net boven die manchet. Staat daar nou “correctief”?
'Het herinvoeren van de tik, pedagogisch en correctief'.

Nee, het zal over het referendum gaan maar gek om dat begrip halverwege doormidden te hakken en op een nieuwe regel verder te gaan.
pi_213439892
quote:
2s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:58 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dit hele verhaal lijkt me zo nep als de neten, 'me dit, me dat' (The horror!! :( ), maar ondertussen wel een woord als 'verbouwereerd' goed weten te spellen. I call BS.
Bestaat die mevrouw wel ? Goeie vraag.
Bestaat die politicus ? Eilaas... hij bestaat en begrijpt niet de lessen van de holocaust.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:02:26 #271
13309 nostra
ask why
pi_213439902
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Bestaat die mevrouw wel ? Goeie vraag.
Bestaat die politicus ? Eilaas... hij bestaat en begrijpt niet de lessen van de holocaust.
Ik denk niet dat de politie een verzonnen verhaal gaat chasen.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:04:40 #272
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213439921
quote:
[ x ]

Een paar uur na de 4 mei herdenking, met oa herdenking van reli-etnische haat: Nederlandse politicus, die de meeste stemmen kreeg bij de laatste verkiezingen, roept Nederlanders op islamieten te verdrijven uit Nederland.
Ik vind dat je als oma extra onschuldig bent. Juist als oma. En watt voor oma! Een oma met 9 kleinkinderen. Ga maar eens 9 kleinkinderen krijgen, dan weet je dat je wel de laatste bent om geslagen te mogen worden. Een oma he, niet zomaar iemand.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:06:37 #273
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_213439941
Het nieuwe kabinet moet toch bezuinigen? Waar halen ze miljarden vandaan voor lastenverlichting? En bovendien leveren de bezuinigingen op "linkse hobbies" vrijwel niets op in vergelijking met het versoberen van de zorg en de AOW (de twee grootste kostenposten van de Nederlandse staat), maar het versoberen van de zorg en de AOW gaat het nieuwe kabinet vast wel niet doen.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_213439955
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:06 schreef Erno-BE het volgende:
Het nieuwe kabinet moet toch bezuinigen? Waar halen ze miljarden vandaan voor lastenverlichting? En bovendien leveren de bezuinigingen op "linkse hobbies" vrijwel niets op in vergelijking met het versoberen van de zorg en de AOW (de twee grootste kostenposten van de Nederlandse staat), maar het versoberen van de zorg en de AOW gaat het nieuwe kabinet vast wel niet doen.
Door de NPO op te heffen en AZC's te sluiten.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:08:41 #275
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213439960
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:06 schreef Erno-BE het volgende:
20 miljard bij ontwikkelingssamenwerking, de overige 10 miljard afschaffing PO.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213439980
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:07 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Door de NPO op te heffen en AZC's te sluiten.
dat laatste gaat zoveel geld aan overlast van illegalen opleveren, dat is niet te filmen.
Dat is het zelfde als ontwikkelingswerk stop zetten, levert op, tot ze komen dan gaat het kosten.

(wat niet wegneemt dat er vast vanalles mis gaat met ontwikkelingsgeld en dat dit beter kan natuurlijk)
pi_213440000
quote:
7s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:11 schreef koemleit het volgende:

[..]
dat laatste gaat zoveel geld aan overlast van illegalen opleveren, dat is niet te filmen.
Dat is het zelfde als ontwikkelingswerk stop zetten, levert op, tot ze komen dan gaat het kosten.

(wat niet wegneemt dat er vast vanalles mis gaat met ontwikkelingsgeld en dat dit beter kan natuurlijk)
Klopt. Maar Geerdt moet wel herkozen kunnen worden.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:16:01 #278
346939 Janneke141
pi_213440024
quote:
Dat is voor een partij als de PVV toch alleen maar positief?
pi_213440035
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is voor een partij als de PVV toch alleen maar positief?
yep, ik geef alleen aan dat PVV (maar ook VVD, met hun draai over de spreidingswet) niet op zoek is naar een oplossing.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:22:52 #280
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213440087
quote:
2s.gif Op maandag 6 mei 2024 11:52 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik vrees juist het tegenovergestelde; dat ze zich enorm serieus nemen in deze.
Dat weet ik niet. Ze weten wel dat hard schreeuwen en symboolpolitiek het gewoon prima doet bij de achterban. Realisme is gewoon totaal overbodig.
pi_213440106
quote:

[..]

Een goede opvang trekt alleen maar meer asielzoekers aan. Ze op straat laten zorgt op kleine schaal voor gedoe, maar op grote schaal voor enorm veel voordelen. Er is een reden dat vrijwel ieder ander land in de EU slechtere opvang heeft dan Nederland.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:25:21 #282
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213440117
quote:
10s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:22 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat weet ik niet. Ze weten wel dat hard schreeuwen en symboolpolitiek het gewoon prima doet bij de achterban. Realisme is gewoon totaal overbodig.
Ik denk niet dat het louter politieke overwegingen zijn, die domrechtse symboolpolitiek. Ik denk dat, zeker een deel, het ook echt denkt en vindt.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:25:29 #283
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213440119
quote:
Dat bedoel ik, niks substantieels voor elkaar krijgen maar de simpele aanhang blijft juichen.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:27:40 #284
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213440144
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:25 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het louter politieke overwegingen zijn, die domrechtse symboolpolitiek. Ik denk dat, zeker een deel, het ook echt denkt en vindt.
Die kans is inderdaad wel aanwezig.
pi_213440146
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:24 schreef Confetti het volgende:

[..]
Een goede opvang trekt alleen maar meer asielzoekers aan. Ze op straat laten zorgt op kleine schaal voor gedoe, maar op grote schaal voor enorm veel voordelen. Er is een reden dat vrijwel ieder ander land in de EU slechtere opvang heeft dan Nederland.
ja , totale onzin is dit.
Ben benieuwd naar het overzicht waarin het verband wordt aangetoond tussen kwaliteit van de opvang/ aantal vreemdelingen dat komt.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:29:42 #286
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213440169
Goede ontwikkelingen, mooie namen, en zo door de eerste oogharen in mooie plannen. Om mee te beginnen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 6 mei 2024 @ 13:33:04 #287
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213440195
quote:
7s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:27 schreef koemleit het volgende:

[..]
ja , totale onzin is dit.
Ben benieuwd naar het overzicht waarin het verband wordt aangetoond tussen kwaliteit van de opvang/ aantal vreemdelingen dat komt.
Het voelt voor hen gewoon prettig om te fantaseren over vluchtelingen onmenselijk behandelen.
Dan doen lastige dingen als feiten of haalbaarheid er niet toe.
pi_213440250
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:32 schreef -XOR- het volgende:
Wel eerst even wat aandelen verkopen
pi_213440261
quote:

[..]
maar natuurlijk. ga vooral kijken in de omgeving van Calais waar de Franse politie om de zoveel tijd enorme Shanty towns moet opruimen vol vluchtelingen die door willen richting Engeland. of ga kijken in Brussel waar metrostations zijn overgenomen door willen gaan de vluchtelingen die nergens meer terecht kunnen. geweldige voordelen
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_213440330
quote:

[..]
Da's een sprookje.
pi_213440350
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:41 schreef Sabata het volgende:

[..]
maar natuurlijk. ga vooral kijken in de omgeving van Calais waar de Franse politie om de zoveel tijd enorme Shanty towns moet opruimen vol vluchtelingen die door willen richting Engeland. of ga kijken in Brussel waar metrostations zijn overgenomen door willen gaan de vluchtelingen die nergens meer terecht kunnen. geweldige voordelen
Die analyse moet je breder maken dan alleen wat lokale problemen. Het is een feit dat de landen die de opvang, de asielprocedure en de behandeling van statushouders het 'best' voor elkaar hebben de meeste aanvragen krijgen.

In Roemenie en Bulgarije hebben ze geen tekort aan opvangplekken kan ik je vertellen.

De opvang is de enige realistische manier om aan de instroom te sleutelen voor de nieuwe regering. Rest is symboolpolitiek dat door rechters zal worden afgeschoten.
pi_213440358
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 12:49 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Puinhoop voor lief nemen vanwege de zure gezichten vind ik apart.
Tja, op rechts leeft men van "owning the libs", daar willen ze alles voor opofferen.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:55:16 #293
38496 Perrin
pi_213440368
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Tja, op rechts leeft men van "owning the libs", daar willen ze alles voor opofferen.
pi_213440369
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:52 schreef Confetti het volgende:

[..]
Die analyse moet je breder maken dan alleen wat lokale problemen. Het is een feit dat de landen die de opvang, de asielprocedure en de behandeling van statushouders het 'best' voor elkaar hebben de meeste aanvragen krijgen.

In Roemenie en Bulgarije hebben ze geen tekort aan opvangplekken kan ik je vertellen.

De opvang is de enige realistische manier om aan de instroom te sleutelen voor de nieuwe regering. Rest is symboolpolitiek dat door rechters zal worden afgeschoten.
Ik verwacht dat 'sleutelen aan de opvang' ook wel een paar keer door rechters zal worden afgeschoten.
  maandag 6 mei 2024 @ 13:56:14 #295
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_213440378
quote:

[..]

Dit suggereert dat de opvang in Turkije en Libanon top is?
pi_213440452
quote:
[ x ]

btw oproepen islamieten te verdrijven is in strijd met de grondwet, toch?
En Omtzigt protesteert niet ?
De oppositie moet een debat in de Tweede Kamer aanvragen voor deze aanranding van de rechtsstaat
  maandag 6 mei 2024 @ 14:11:53 #297
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_213440486
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 13:41 schreef Sabata het volgende:

[..]
Ja, ben er ook bang voor. In Nederland zwerven echt niet zo veel daklozen over straat als vele andere landen in Europa. Maar goed, dat is misschien binnnekort ook anders.
Wie dit leest is een lezer van dit
  maandag 6 mei 2024 @ 14:15:50 #298
346939 Janneke141
pi_213440510
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2024 14:11 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, ben er ook bang voor. In Nederland zwerven echt niet zo veel daklozen over straat als vele andere landen in Europa. Maar goed, dat is misschien binnnekort ook anders.
Het grootste deel aan daklozen op dit moment zijn Oost-Europese arbeidsmigranten die hun woonruimte kwijtraken op het moment dat hun contract afloopt. Ik heb niet het idee dat partijen als de VVD of BBB geneigd zijn om aan die praktijk snel een einde te maken.
  maandag 6 mei 2024 @ 14:26:10 #299
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_213440576
Ik begrijp dat de nieuwste inzichten zijn:

- Liever waardeloos rechts dan goed links beleid
- We moeten economisch meer richting Bulgarije, dat zal die asielzoekers pas leren!
- De beste asielzoeker is een dakloze armoedzaaier die via diefstal en bedelen voor overlast zorgt

dom-rechts blijft een bijzondere stroming.
pi_213440583
quote:

[..]

Lol _O- in Italie en Frankrijk struikel je in de steden over vluchtelingen en daklozen en die zorgen daar ook voor criminaliteit en onveiligheid en overlast. Hele groepen die parken en straten onveilig maken. In Nederland speelt dit probleem veel minder of is bijna niet in die mate aanwezig.

Er is heel veel mis met de asielstroom, opvang en emigratie. Maar ga nu niet doen alsof het ergens anders zoveel beter geregeld is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')