Gekoloniseerd.quote:
Afgezien van de duur, stelt zo'n wkb uiteindelijk niet veel voor, de pijn zit hem erin terwijl je erop wacht.quote:Op donderdag 2 mei 2024 13:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[ x ]
Volgens dit bericht is er al twee weken een concept regeerakkoord.. Zijn jullie ook zo nieuwsgierig naar 15 mei?
De nieuwsgierigheid is voor mij niet gelijk aan die die ik vroeger voor sinterklaas voelde, het is meer de nieuwsgierigheid die je voelt voor je eerste wortelkanaalbehandeling.
Stel er komt een recessie of een crisis dan gaan er wel een flink aantal miljarden verdampen in de pensioenen. Bizar dat de PVV dat op dat onderwerp groot is geworden weer toegeeftquote:Op donderdag 2 mei 2024 13:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[ x ]
Volgens dit bericht is er al twee weken een concept regeerakkoord.. Zijn jullie ook zo nieuwsgierig naar 15 mei?
De nieuwsgierigheid is voor mij niet gelijk aan die die ik vroeger voor sinterklaas voelde, het is meer de nieuwsgierigheid die je voelt voor je eerste wortelkanaalbehandeling.
Dat is nu niet anders. Als er minder geld is, is er minder geld.quote:Op donderdag 2 mei 2024 13:44 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Stel er komt een recessie of een crisis dan gaan er wel een flink aantal miljarden verdampen in de pensioenen. Bizar dat de PVV dat op dat onderwerp groot is geworden weer toegeeft
Tuurlijk maar dat betekent nog niet dat ze aan de onderhandelingstafel moeten zitten? En al helemaal niet met schimmige deals moeten komen. Dit is het grootkapitaal aan de macht zo.quote:Op donderdag 2 mei 2024 15:13 schreef BEFEM het volgende:
Pensioenfondsen moeten weten waar ze aan toe zijn, je kan niet elke paar jaar het beleid 180 graden draaien. Er zitten honderden miljoenen in de huidige transitie.
We weten niet wat er aan de onderhandelingstafel wordt gezegd maar dat ze worden uitgenodigd lijkt me niet zo raar, het gaat om vrij veel publiek geld.quote:Op donderdag 2 mei 2024 15:22 schreef alpeko het volgende:
[..]
Tuurlijk maar dat betekent nog niet dat ze aan de onderhandelingstafel moeten zitten? En al helemaal niet met schimmige deals moeten komen. Dit is het grootkapitaal aan de macht zo.
Netto uitkeringen kan je sowieso niet doen want je weet niet hoe het belastingstelsel er over 50 jaar eruit ziet.quote:Op donderdag 2 mei 2024 15:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Gezien mijn leeftijdsgroep flink genaaid wordt met de stelselwijziging ben ik uiteraard tegen.
Het hele idee van verplicht geld stoppen in een beleggingspot waarvan je geen idee hebt hoeveel je er uiteindelijk van terug gaat zien staat me nog veel meer tegen.
Van mij mag het veel simpeler.
Laat iemand zelf kiezen of hij het geld laat beleggen door een fonds, het netto op een spaarrekening laat zetten of netto per maand laat uitkeren, klaar.
Dan moet je vooral dit zo laten lekken. Door de pomp gaan wordt zo niet makkelijker voor Omtzigtquote:Op donderdag 2 mei 2024 15:13 schreef BEFEM het volgende:
Pensioenfondsen moeten weten waar ze aan toe zijn, je kan niet elke paar jaar het beleid 180 graden draaien. Er zitten honderden miljoenen in de huidige transitie.
Vroeg of laat moet het systeem aangepast worden, beter nu dan later.
Misschien heeft hij zelf het wel gelekt, weten wij veel.quote:Op donderdag 2 mei 2024 15:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet je vooral dit zo laten lekken. Door de pomp gaan wordt zo niet makkelijker voor Omtzigt
Nee, want dat houdt in de praktijk in dat pensioen alleen nog voor de bovenste helft van de samenleving beschikbaar is.quote:Op donderdag 2 mei 2024 15:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Gezien mijn leeftijdsgroep flink genaaid wordt met de stelselwijziging ben ik uiteraard tegen.
Het hele idee van verplicht geld stoppen in een beleggingspot waarvan je geen idee hebt hoeveel je er uiteindelijk van terug gaat zien staat me nog veel meer tegen.
Laat iemand zelf kiezen of hij het geld laat beleggen door een fonds, het netto op een spaarrekening laat zetten of netto per maand laat uitkeren, klaar.
Er wordt geen enkele generatie flink genaaid, de generatie 'tussen wal en schip' wordt gecompenseerd, dat staat in de wet.quote:Op donderdag 2 mei 2024 15:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat is het al. In de praktijk via cao's over het algemeen niet, maar er is geen pensioenverplichting.quote:Op donderdag 2 mei 2024 16:59 schreef BlackLining het volgende:
Pensioen absoluut niet vrijwillig maken. Dat is een ongelofelijk slecht idee.
Ah, de "daar gaan we wel voor zorgen", zoals de compensatie van de Groningers, de studenten, de toeslagenouders, de Molukkers...quote:Op donderdag 2 mei 2024 17:04 schreef Hanca het volgende:
de generatie 'tussen wal en schip' wordt gecompenseerd, dat staat in de wet.
Nou, ik hou mijn hart vast. Als vijftiger.quote:Op donderdag 2 mei 2024 17:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er wordt geen enkele generatie flink genaaid, de generatie 'tussen wal en schip' wordt gecompenseerd, dat staat in de wet.
Ja. Van mij had het niet gehoeven.quote:Op donderdag 2 mei 2024 17:38 schreef MoreDakka het volgende:
Er wordt altijd een groep genaaid. Dat is inherent aan politiek.
Daarvoor is aowquote:Op donderdag 2 mei 2024 16:59 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nee, want dat houdt in de praktijk in dat pensioen alleen nog voor de bovenste helft van de samenleving beschikbaar is.
Dit soort 'zelfredzaamheid' werkt in de praktijk niet. Het gevolg is dan dat je over dertig jaar met een enorme groep ouderen zit die geen cent meer over heeft en waar je iets mee moet. Kun je op straat laten staan of met enorme staatsprogramma's alsnog weer ondersteunen. Beide is zeker niet wenselijk.
Nou komt straks natuurlijk weer het 'eigen schuld' argument, maar dat gaat voorbij aan de druk op de samenleving die je krijgt als er een significante groep mensen door het ijs zakt.
Pensioen absoluut niet vrijwillig maken. Dat is een ongelofelijk slecht idee.
Net als die pech generatie van studenten zeker? Of die Groningers? Of de toeslagen ouders?quote:Op donderdag 2 mei 2024 17:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er wordt geen enkele generatie flink genaaid, de generatie 'tussen wal en schip' wordt gecompenseerd, dat staat in de wet.
De pechgeneratie stelt zich inderdaad aan. De Groningers is een ingewikkelder verhaal, maar dat is ook wel lokaler dan heel Groningen en niet voor iedereen daar even erg.quote:Op donderdag 2 mei 2024 17:52 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Net als die pech generatie van studenten zeker? Of die Groningers? Of de toeslagen ouders?
Idd, dat moet geaccepteerd worden. Alles in Nederland zit vastgeroest omdat er nooit ook maar 1 persoon op achteruit moet gaan en er regeling op regeling bedacht wordt.quote:Op donderdag 2 mei 2024 17:38 schreef MoreDakka het volgende:
Er wordt altijd een groep genaaid. Dat is inherent aan politiek.
Wat niet? Het compenseren niet of het redden van het pensioenstelsel niet?quote:
Hier is het pensioenstelsel overigens een voorbeeld van, er zijn duizenden regelingen.quote:Op donderdag 2 mei 2024 18:00 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Idd, dat moet geaccepteerd worden. Alles in Nederland zit vastgeroest omdat er nooit ook maar 1 persoon op achteruit moet gaan en er regeling op regeling bedacht wordt.
Ik hink op twee gedachten. Ik begrijp namelijk heel goed wat je zegt. Maar dit soort gedachten liggen in extremis ook ten grondslag aan zaken als de toeslagenaffaire. Dus ja, niet elk half procentje altijd willen compenseren. Maar wel heel goed bewaken dat de ondergrens niet doorschreden wordt. Ook niet door stapeling van effecten.quote:Op donderdag 2 mei 2024 18:00 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Idd, dat moet geaccepteerd worden. Alles in Nederland zit vastgeroest omdat er nooit ook maar 1 persoon op achteruit moet gaan en er regeling op regeling bedacht wordt.
De hele operatie.quote:Op donderdag 2 mei 2024 18:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat niet? Het compenseren niet of het redden van het pensioenstelsel niet?
Eerst zien, dan geloven. De afgelopen jaren geven mij niet echt veel vertrouwen, maar zoals inmiddels wel bekend ben ik wat cynischer aangelegd dan jij.quote:Op donderdag 2 mei 2024 17:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte. Ik ben het geheel en al met je eens dat we er vanaf moeten dat ieder kwart procent koopkrachtverlies, of ieder belastingeffect voor een of ander marginaal subgroepje, of de prijsstijging van natte scheten een compensatieregeling moet hebben. Maar in dit geval hebben we het over de langjarige inkomensvoorziening van hele generaties, waar enorme bedragen mee gemoeid zijn. Als daar serieuze verliezen ontstaan voor grote groepen, dan kun je niet zomaar volstaan met 'jammer dan, volgende keer heeft weer iemand anders pech'.quote:Op donderdag 2 mei 2024 18:00 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Jij wilde dat iedereen onder de 40 flink geld in ging leggen en 0 euro terug zou zien?quote:
Het gaat niet alleen daarover maar over alles in Nederland waar maar een beetje publiek bij komt kijken. Alles wordt tot aan de hoogste rechter uitgevochten waardoor op elk vlak er jaren vertraging opgelopen wordt.quote:Op donderdag 2 mei 2024 19:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Eerst zien, dan geloven. De afgelopen jaren geven mij niet echt veel vertrouwen, maar zoals inmiddels wel bekend ben ik wat cynischer aangelegd dan jij.
[..]
Tot op zekere hoogte. Ik ben het geheel en al met je eens dat we er vanaf moeten dat ieder kwart procent koopkrachtverlies, of ieder belastingeffect voor een of ander marginaal subgroepje, of de prijsstijging van natte scheten een compensatieregeling moet hebben. Maar in dit geval hebben we het over de langjarige inkomensvoorziening van hele generaties, waar enorme bedragen mee gemoeid zijn. Als daar serieuze verliezen ontstaan voor grote groepen, dan kun je niet zomaar volstaan met 'jammer dan, volgende keer heeft weer iemand anders pech'.
Hier is het aan de penioenfondsen en die hebben gewoon een aantal redelijke opties: https://www.abab.nl/artik(...)g-voor-uw-werknemersquote:Op donderdag 2 mei 2024 19:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Eerst zien, dan geloven. De afgelopen jaren geven mij niet echt veel vertrouwen, maar zoals inmiddels wel bekend ben ik wat cynischer aangelegd dan jij.
Ja, dat zal allemaal best, maar de meeste mensen zijn nog niet eens in staat om een geschikt telefoonabonnement af te sluiten. Die hebben echt geen idee wat hier gebeurt, en dat er ergens op een website plannen of ideeën staan zegt nog niets. Dat je pas over dertig jaar weet off het gewerkt heeft, helpt natuurlijk niet mee.quote:Op donderdag 2 mei 2024 19:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier is het aan de penioenfondsen en die hebben gewoon een aantal redelijke opties: https://www.abab.nl/artik(...)g-voor-uw-werknemers
Ik geloof niet dat de pensioenfondsen hier slechte plannen in leveren en door kunnen gaan, hier is met de ACM wel controle op.
De eerste fondsen hebben hun keuzes ook al gemaakt: https://www.rabobankpensi(...)/compensatieregeling
Dat het ingewikkeld is, klopt. Met name die compensatie. De rest is eigenlijk vrij simpel. Momenteel hebben we voor een groot deel een omslagstelsel: dat wil zeggen dat huidige werkenden hun inleg wordt gebruikt om het pensioen van huidig gepensioneerden te betalen. Dit omdat de huidige gepensioneerden (voor de duidelijkheid: buiten hun schuld) niet genoeg hebben gespaard. We willen naar een volledig kapitaalstelsel met eigen potjes: ieders inleg is in principe voor zichzelf. Als we dit niet doen eet de babyboomgeneratie het volledige pensioen van de huidige groep 25-40 op.quote:Op donderdag 2 mei 2024 19:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat zal allemaal best, maar de meeste mensen zijn nog niet eens in staat om een geschikt telefoonabonnement af te sluiten. Die hebben echt geen idee wat hier gebeurt, en dat er ergens op een website plannen of ideeën staan zegt nog niets. Dat je pas over dertig jaar weet off het gewerkt heeft, helpt natuurlijk niet mee.
Ik vind mezelf niet direct dom en ik probeer me echt wel in te lezen in wat er gebeurt en hoe ze dat van plan zijn. Maar in dit geval moet ik toch echt concluderen dat dit dossier me ver boven de pet gaat. Iedereen die dit probeert te verkopen als een goed of een slecht systeem heeft ergens een belang bij. Er is een klein groepje mensen dat beweert wel te snappen hoe het zit bezig met het schuiven met een geldbedrag dat we nauwelijks uit kunnen spreken, en alle deelnemers in die pensioenfondsen, van jong tot oud, moeten dan over tig jaar maar zien of dat voor hun een beetje gunstig uitpakt. Maar ik zelf, en ik denk ook een heleboel anderen, zullen dat op vertrouwen moeten doen, omdat we inhoudelijk echt niet kunnen overzien wat ze nu aan het doen zijn en wat daarvan de gevolgen zijn tegen de tijd dat ik zelf met pensioen mag.
En dan lees ik dit in het artikel:quote:Op donderdag 2 mei 2024 19:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat zal allemaal best, maar de meeste mensen zijn nog niet eens in staat om een geschikt telefoonabonnement af te sluiten. Die hebben echt geen idee wat hier gebeurt, en dat er ergens op een website plannen of ideeën staan zegt nog niets. Dat je pas over dertig jaar weet off het gewerkt heeft, helpt natuurlijk niet mee.
Ik vind mezelf niet direct dom en ik probeer me echt wel in te lezen in wat er gebeurt en hoe ze dat van plan zijn. Maar in dit geval moet ik toch echt concluderen dat dit dossier me ver boven de pet gaat. Iedereen die dit probeert te verkopen als een goed of een slecht systeem heeft ergens een belang bij. Er is een klein groepje mensen dat beweert wel te snappen hoe het zit bezig met het schuiven met een geldbedrag dat we nauwelijks uit kunnen spreken, en alle deelnemers in die pensioenfondsen, van jong tot oud, moeten dan over tig jaar maar zien of dat voor hun een beetje gunstig uitpakt. Maar ik zelf, en ik denk ook een heleboel anderen, zullen dat op vertrouwen moeten doen, omdat we inhoudelijk echt niet kunnen overzien wat ze nu aan het doen zijn en wat daarvan de gevolgen zijn tegen de tijd dat ik zelf met pensioen mag.
Ik weet helemaal niet of ik hier wel achter sta. Het is namelijk van ons pensioengeld. Absurd.quote:In ruil daarvoor reiken de pensioenfondsen de informateurs en de nieuwe coalitie een helpende hand. Zij verplichten zich om een bedrag – orde van grootte: 25 miljard euro – te investeren in sociale woningbouw, verkeersinfrastructuur en energietransitie.
Dat vind ik niet zo absurd, diverse pensioenfondsen doen het de laatste 2 jaar ook al. Minder investeren in infrastructuur en huizen in Portugal (waar ze redelijk veel zaten) en meer in Nederland. Gewoon met de redenatie dat de gepensioneerden dan ook meer aan de investeringen hebben.quote:Op donderdag 2 mei 2024 19:55 schreef capricia het volgende:
[..]
En dan lees ik dit in het artikel:
[..]
Ik weet helemaal niet of ik hier wel achter sta. Het is kennelijk van ons pensioengeld. Absurd.
Ja, ik begrijp het concept wel en ik heb al vaak genoeg erkend dat het huidige stelsel niet houdbaar was. Ik ben ook niet tegen het nieuwe stelsel. Maar hoe ze die wissel uiteindelijk financieel gaan uitvoeren, daar hebben we dus echt geen idee van. Van de beleggingsrendementen in het algemeen al niet, laat staan in de transitie en de compensatie voor de groep die in het midden ligt qua leeftijden. En waar ik zelf dus middenin zit.quote:Op donderdag 2 mei 2024 19:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat het ingewikkeld is, klopt. Met name die compensatie. De rest is eigenlijk vrij simpel. Momenteel hebben we voor een groot deel een omslagstelsel: dat wil zeggen dat huidige werkenden hun inleg wordt gebruikt om het pensioen van huidig gepensioneerden te betalen. Dit omdat de huidige gepensioneerden (voor de duidelijkheid: buiten hun schuld) niet genoeg hebben gespaard. We willen naar een volledig kapitaalstelsel met eigen potjes: ieders inleg is in principe voor zichzelf.
Dan kun je de inleg van iemand van 30 dus ook risicovoller beleggen dan die van iemand van 60: als een 30 jarige iets verliest er tijd om te compenseren, bij die van 60 niet. Tot nu toe werd er met een vrij gemiddeld risico belegd. Maar dat betekent wel dat de huidige generatie 45-60 dat risicovollere beleggen met gemiddeld een hoger rendement heeft gemist, dus komen ze uiteindelijk lager uit. Dat is de reden dat die generatie een gat heeft. Daarom zijn er dus miljarden nodig om dat te compenseren en daar worden de berekeningen ingewikkeld.
Dat is natuurlijk niet het geval, dit gaat gewoon om investeringen waar rendement uit gehaald gaat worden. Exact de reden waarom pensioenfondsen bestaan.quote:Op donderdag 2 mei 2024 19:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Die omslag klinkt als een grote pot, waar naar believen ook andere zaken uit gefinancierd gaan worden.![]()
En daarom moet er dus sterke controle zijn van DNB of AFM oid. Iig buiten de politiek en buiten de fondsen zelf.quote:Op donderdag 2 mei 2024 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp het concept wel en ik heb al vaak genoeg erkend dat het huidige stelsel niet houdbaar was. Ik ben ook niet tegen het nieuwe stelsel. Maar hoe ze die wissel uiteindelijk financieel gaan uitvoeren, daar hebben we dus echt geen idee van. Van de beleggingsrendementen in het algemeen al niet, laat staan in de transitie en de compensatie voor de groep die in het midden ligt qua leeftijden. En waar ik zelf dus middenin zit.
Stel even, negatief gedacht, dat dit helemaal misgaat en dat de leeftijdsgroepen 40-50 jaar van nu tegen de tijd dat ze met pensioen gaan een enorm pensioengat blijken te hebben. Wie heeft daar last van, behalve die mensen zelf? Hoe groot is de druk voor het clubje mensen dat dit moet gaan regelen om het goed te doen? Niemand weet of het wel goed gaat, en tegen de tijd dat we het wel weten zijn al die mensen al lang van het toneel verdwenen. Wat je beweert te doen is momenteel dus veel belangrijker dan wat je daadwerkelijk doet. Dat is niet echt een prettige gedachte.
Soort ACM qua warmtenet bedoel je?quote:Op donderdag 2 mei 2024 20:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
En daarom moet er dus sterke controle zijn van DNB of AFM oid. Iig buiten de politiek en buiten de fondsen zelf.
Nee, gelukkig is er geen inbreng. Want dan zouden de babyboomers er dus voor kiezen dat de (kleinere) groep 25-40 geen enkel pensioen krijgen. Mensen een keus laten is dus geen optie, absoluut niet.quote:Op donderdag 2 mei 2024 20:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Soort ACM qua warmtenet bedoel je?![]()
Nee sorry. Ik heb er geen vertrouwen in. Ik heb ook weinig keus. Ik heb geen enkele inbreng. En tof vind ik dit niet.
Net veertiger hier. Ik zie het tegen die tijd wel, verdien genoeg om te sparen buiten het stelsel om en als het allemaal wat minder wordt dan is dat maar zo.quote:Op donderdag 2 mei 2024 17:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, ik hou mijn hart vast. Als vijftiger.
Van alleen 2x AOW (bijna 2000 euro in de maand, netto) zouden wij al wel rond moeten komen tegen die tijd, dus wat dat betreft vind ik het ook weer niet zo verschrikkelijk belangrijk voor mezelf. Het gaat mij er meer om dat er met het oude stelsel wéér geld van de jonge generatie naar de oudere generatie gaat, terwijl de jongere generatie het allemaal al minder heeft. En dat verplicht sparen in een spaarpot met een gat er in ook gewoon oneerlijk is.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Net veertiger hier. Ik zie het tegen die tijd wel, verdien genoeg om te sparen buiten het stelsel om en als het allemaal wat minder wordt dan is dat maar zo.
Als je huurt zoals mijn schoonouders wordt dat alweer een stuk lastiger.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Van alleen 2x AOW (bijna 2000 euro in de maand, netto) zouden wij al wel rond moeten komen tegen die tijd, dus wat dat betreft vind ik het ook weer niet zo verschrikkelijk belangrijk voor mezelf. Het gaat mij er meer om dat er met het oude stelsel wéér geld van de jonge generatie naar de oudere generatie gaat, terwijl de jongere generatie het allemaal al minder heeft. En dat verplicht sparen in een spaarpot met een gat er in ook gewoon oneerlijk is.
Dat is wel onder de aanname dat de AOW zoals die er nu is, tegen die tijd nog bestaat. Ik hoop dat je daar gelijk in hebt.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Van alleen 2x AOW (bijna 2000 euro in de maand, netto) zouden wij al wel rond moeten komen tegen die tijd, dus wat dat betreft vind ik het ook weer niet zo verschrikkelijk belangrijk voor mezelf. Het gaat mij er meer om dat er met het oude stelsel wéér geld van de jonge generatie naar de oudere generatie gaat, terwijl de jongere generatie het allemaal al minder heeft. En dat verplicht sparen in een spaarpot met een gat er in ook gewoon oneerlijk is.
Eens, daarom zei ik ook 'voor mezelf'. Maar alleen aan mezelf denken vind ik in de politiek echt een raar idee. Er zijn idd genoeg mensen die niet alleen van AOW rond zullen kunnen komen. Daarom is dus het redden van het pensioen voor alle generaties, zowel de huidige gepensioneerden, de groep 45-65 als de groep 25-45 wel echt belangrijk. En daarom is die stelselwijziging echt essentieel. En is het ook essentieel dat dat niet op basis van keuzevrijheid wordt.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je huurt zoals mijn schoonouders wordt dat alweer een stuk lastiger.
Ik neem aan dat die voor mensen zonder of met een heel laag pensioen altijd blijft bestaan, wat mij betreft schaffen ze hem voor mensen met een hoog pensioen zo snel mogelijk af.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is wel onder de aanname dat de AOW zoals die er nu is, tegen die tijd nog bestaat. Ik hoop dat je daar gelijk in hebt.
Vastgoed is wel een uitstekende investering.quote:Op donderdag 2 mei 2024 19:55 schreef capricia het volgende:
[..]
En dan lees ik dit in het artikel:
[..]
Ik weet helemaal niet of ik hier wel achter sta. Het is namelijk van ons pensioengeld. Absurd.
Die omslag klinkt als een grote pot, waar naar believen ook andere zaken uit gefinancierd gaan worden.![]()
Die wordt steeds meer gefiscaliseerd. Dus allemaal 2000 netto in de maand.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is wel onder de aanname dat de AOW zoals die er nu is, tegen die tijd nog bestaat. Ik hoop dat je daar gelijk in hebt.
Overheidscontracten zijn wel het minst risicovol dat pensioenfondsen kunnen doen, die zijn gekke henkie ook niet.quote:Op donderdag 2 mei 2024 19:55 schreef capricia het volgende:
Ik weet helemaal niet of ik hier wel achter sta. Het is namelijk van ons pensioengeld. Absurd.
Ze zijn mij iets te enthousiast.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Overheidscontracten zijn wel het minst risicovol dat pensioenfondsen kunnen doen, die zijn gekke henkie ook niet.
Moreel kan je dan eerder wat vinden van hun Alpinvest-tak samen met hun KKR vriendjes.
Inderdaad. Ook de 5 miljard die ABP in de huizenmarkt hier gaat steken gaat gewoon renderen. Wordt gewoon een deel van hun minder risicovolle portefeuille, daar moet toch een deel in zitten. Vind het echt alleen maar positief dat ze dat nu meer in Nederland steken, dan heb je er als je in dat fonds zit gewoon 2x wat aan.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Overheidscontracten zijn wel het minst risicovol dat pensioenfondsen kunnen doen, die zijn gekke henkie ook niet.
Als het allemaal zo goed rendeert, is het toch opmerkelijk dat het via een uitruil moet gebeuren, via een verplichting. Dat ze het zelf niet per direct al gedaan hebben.quote:Op donderdag 2 mei 2024 22:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad. Ook de 5 miljard die ABP in de huizenmarkt hier gaat steken gaat gewoon renderen. Wordt gewoon een deel van hun minder risicovolle portefeuille, daar moet toch een deel in zitten. Vind het echt alleen maar positief dat ze dat nu meer in Nederland steken, dan heb je er als je in dat fonds zit gewoon 2x wat aan.
Het rendeert gewoon vergelijkbaar met andere investeringen in andere landen. Zie gewoon die berichten van ABP, PFZW, pensioenfonds Bouw e.d. de afgelopen maanden. En dit zal ze dan een extra zetje geven om het in Nederland te investeren ipv in andere landen, iets waar de politiek trouwens al jaren om vraagt.quote:Op donderdag 2 mei 2024 22:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Als het allemaal zo goed rendeert, is het toch opmerkelijk dat het via een uitruil moet gebeuren, via een verplichting. Dat ze het zelf niet per direct al gedaan hebben.
Ja, ze heeft drie jaar in de PI Vught gezeten voor de lol.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
Samouya Sahla is nooit veroordeeld voor lid zijn van een terroristische organisatie
Voor wiens lol ?quote:Op donderdag 2 mei 2024 22:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, ze heeft drie jaar in de PI Vught gezeten voor de lol.
quote:
https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:GHAMS:2014:915quote:Uitspraak in Piranha-onderzoek. Verdachte is, na verwijzing door de Hoge Raad, veroordeeld voor het deelnemen aan een criminele organisatie en het voorhanden hebben van wapens beide met een terroristisch oogmerk. Verschillende niet-ontvankelijkheidsverweren, gebaseerd op het ‘ne bis in idem’-beginsel en betrokkenheid van de AIVD bij het onderzoek, zijn verworpen. Het hof heeft geconstateerd dat de verdachte de ogen wenst te sluiten voor de strafrechtelijke relevantie die aan haar gedragingen in 2005 dient te worden toegekend. Dit brengt mee dat de matigende invloed op de staftoemeting die aan tijdsverloop en de wijziging in de levenssituatie van de verdachte in beginsel toekomt, beperkt blijft.
Haha. Klagen over een nieuw stelsel maar een stuk eindloonregeling hebbenquote:Op donderdag 2 mei 2024 22:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze zijn mij iets te enthousiast.
Ik ben blij dat ik nog een heel stuk eindloonregeling heb. Wat gaat betalen als ik 65 ben.
En nog een middelloonregeling ook op 65.
En een stuk Beschikbare premie regeling, op 67. Waarbij je maar moet afwachten wat je kunt kopen rond die tijd. Volledig afhankelijk van de rentestand.
En velen met mij.quote:Op donderdag 2 mei 2024 23:07 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Haha. Klagen over een nieuw stelsel maar een stuk eindloonregeling hebben
Dat verklaart het.
Pardon?quote:Op donderdag 2 mei 2024 23:08 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ja. Allemaal mensen die geen recht zouden moeten hebben om te klagen over pensioen.
Zijn contractuele afspraken tussen mij, mijn werkgever en een pensioenuitvoerder in Zwitserland.quote:Op donderdag 2 mei 2024 23:09 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Nee. Daar is niet voor betaald. Dat is heel het probleem.
Een eindloonregeling, zoals die bij Nederlandse pensioenfondsen zat, is nooit voor betaald. Daarom is er overgestapt naar een middenloonregeling omdat het een gigantisch piramidespel was.quote:Op donderdag 2 mei 2024 23:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Zijn contractuele afspraken tussen mij, mijn werkgever en een pensioenuitvoerder in Zwitserland.
Daar is wel degelijk voor betaald.
Maar goed. Ik ga er van uit dat alles straks zo gefiscaliseerd is, dat we inderdaad allemaal 2.000 netto of zo krijgen.
Ik denk alleen dat het moeilijk anders rond te breien is en voor mezelf zie ik het maar als solidariteitstransfer. Belangrijker vind ik de bestendigheid van het stelsel over zeer lange termijn.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan niet. In die zin dat mensen daar rekening mee gehouden hebben en gepensioneerden maar zeer beperkt mogelijkheden hebben om hun inkomen nog te verbeteren.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik neem aan dat die voor mensen zonder of met een heel laag pensioen altijd blijft bestaan, wat mij betreft schaffen ze hem voor mensen met een hoog pensioen zo snel mogelijk af.
Gaat te ver voor dit topic.quote:Op donderdag 2 mei 2024 23:14 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Een eindloonregeling, zoals die bij Nederlandse pensioenfondsen zat, is nooit voor betaald. Daarom is er overgestapt naar een middenloonregeling omdat het een gigantisch piramidespel was.
Een pensioenuitvoerder in Zwitserland klinkt raar, tenzij je daar hebt gewerkt uiteraard.
Als jouw pensioen in Zwitserland is ondergebracht dan is een eventueel nieuw stelsel in Nederland toch niet relevant voor jou? Ik neem tenminste niet aan dat de Nederlandse pensioen wetgeving ook geldend is in Zwitserland.quote:Op donderdag 2 mei 2024 23:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaat te ver voor dit topic.
Maar bij het oversluiten van de hypotheek in NL gaf dit zelfs een probleem.
Dat is wel erg goedgelovig. De groep die je nu noemt zijn namelijk ook het minst in staat zichzelf te verdedigen tegen nieuwe mooie pensioenplannen.quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik neem aan dat die voor mensen zonder of met een heel laag pensioen altijd blijft bestaan, wat mij betreft schaffen ze hem voor mensen met een hoog pensioen zo snel mogelijk af.
Het zijn allemaal verschillende regelingen door de jaren heen.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 00:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als jouw pensioen in Zwitserland is ondergebracht dan is een eventueel nieuw stelsel in Nederland toch niet relevant voor jou? Ik neem tenminste niet aan dat de Nederlandse pensioen wetgeving ook geldend is in Zwitserland.
Het is je bekend dat boomers (langzaam) uitsterven? Dus hoezo gaat dat niet veranderen?quote:Op vrijdag 3 mei 2024 00:29 schreef RadioOranje het volgende:
[..]
Dat is wel erg goedgelovig. De groep die je nu noemt zijn namelijk ook het minst in staat zichzelf te verdedigen tegen nieuwe mooie pensioenplannen.
De generatie onder de 45 is wel goed gek als je gelooft in een succesvol pensioenplan voor die groep. Nederland wordt geregeerd door boomers die alleen maar aan zichzelf denken in de vorm van politici die zij steunen en hoe ze omgaan met het vastgoed en vermogen dat ze hebben.
Dat gaat niet veranderen. Een generatie met de 'na mij de zondvloed' mentaliteit die veruit in de meerderheid is wil alles opvreten. En dat gaan ze ook zoveel mogelijk doen.
60+ers zijn boomersquote:Op vrijdag 3 mei 2024 00:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is je bekend dat boomers (langzaam) uitsterven? Dus hoezo gaat dat niet veranderen?
Oh, en babyboomers vormen 14% van de Nederlandse bevolking dus ook daar sla je de plank mis.
Oh, dus jongere generaties zorgen voor dat uitzicht, begrijp ik? Of hoe moet ik dat zien?quote:Op vrijdag 3 mei 2024 00:41 schreef RadioOranje het volgende:
[..]
60+ers zijn boomers
Ze sterven inderdaad langzaam uit. Voor die tijd wordt alles in het werk gezet om het uitzicht uit de ivoren torens niet te verpesten voor hen. Daar moet alles voor wijken.
Wat was de van Hofstadgroep dan?quote:Op donderdag 2 mei 2024 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Wilders is best goed in valse beschuldigingen maken en eng censuurbeleid willen
Samouya Sahla is nooit veroordeeld voor lid zijn van een terroristische organisatie, noch voor een moordplan op Wilders.
Bolkestein, vroegere mentor van Wilders, geloofde haar dat ze die organisatie, die leden en hun plannen niet kende.
Daarom zei ik ook niet 'direct', maar 'zo snel mogelijk'. Zo snel mogelijk is inderdaad beginnen over een x aantal jaar met afbouwpad.quote:Op donderdag 2 mei 2024 23:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kan niet. In die zin dat mensen daar rekening mee gehouden hebben en gepensioneerden maar zeer beperkt mogelijkheden hebben om hun inkomen nog te verbeteren.
Maar juist daarom moeten we dat rare basisinkomen boven de 67 zsm op de helling zetten, je zult namelijk een hele lange overgangsperiode moeten hebben waarin je trapsgewijs afbouwt.
Zeer extreem spannend ja. Het is ook niet dat je van te voren de uitslag van Joosts "onderzoek" al weet.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 06:29 schreef Raw85 het volgende:
[ x ]
Ongelooflijk benieuwd naar de bevindingen van Joost Eerdmans zeg!
Joost wil Nederland volbouwen met dure kerncentrales (over 10 jaar klaar) om vervolgens afhankelijk te zijn voor verrijkt uranium van landen als Rusland.. en kernafval te produceren wat nog duizenden jaren gevaarlijk blijft.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 06:29 schreef Raw85 het volgende:
[ x ]
quote:Op vrijdag 3 mei 2024 06:29 schreef Raw85 het volgende:
[ x ]
Dit is satire, toch? Toch...?quote:Op vrijdag 3 mei 2024 06:29 schreef Raw85 het volgende:
[ x ]
Wat maakt de afhankelijkheid van uranium anders dan lithium en de hele rits aan andere grondstoffen die voor de andere vormen van energietransitie noodzakelijk zijn?quote:Op vrijdag 3 mei 2024 08:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Joost wil Nederland volbouwen met dure kerncentrales (over 10 jaar klaar) om vervolgens afhankelijk te zijn voor verrijkt uranium van landen als Rusland.. en kernafval te produceren wat nog duizenden jaren gevaarlijk blijft.
Maar ohjee die windmolens. Die zijn pas erg.
Zelfs Joost zegt dus: je kunt er prima bij slapen... de rest was wat hij van te voren bedacht had om te zeggen.quote:
Vol spanning en anticipatie heb ik dit filmpje bekeken. Heb er zelfs mijn beste headset voor uit de kluis gehaald nota bene. En dan blijkt dat er gewoon niets te horen valt. Joost, uitleg gaarnequote:
En dan denkt Joost ook nog dat kernenergie door de gasleiding je huis binnen komt.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 08:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Joost wil Nederland volbouwen met dure kerncentrales (over 10 jaar klaar) om vervolgens afhankelijk te zijn voor verrijkt uranium van landen als Rusland.. en kernafval te produceren wat nog duizenden jaren gevaarlijk blijft.
Maar ohjee die windmolens. Die zijn pas erg.
Lithium wordt door veel meer landen geexporteerd.. Maar idd afhankelijkheid is voor zeldzame aardmetalen ook een issue. Vooral China timmert daar hard aan de weg.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 08:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat maakt de afhankelijkheid van uranium anders dan lithium en de hele rits aan andere grondstoffen die voor de andere vormen van energietransitie noodzakelijk zijn?
Niet teveel verklappen svp ik ga dit vanavond op groot scherm kijken met de boysquote:Op vrijdag 3 mei 2024 08:48 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Vol spanning en anticipatie heb ik dit filmpje bekeken. Heb er zelfs mijn beste headset voor uit de kluis gehaald nota bene. En dan blijkt dat er gewoon niets te horen valt. Joost, uitleg gaarne
Ja, dat is dus van de regen in de drup belanden. Of van de drup in de regen eigenlijk, want in tegenstelling tot het zelfimago dat Rusland heeft, is China wél een supermacht.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 09:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lithium wordt door veel meer landen geexporteerd.. Maar idd afhankelijkheid is voor zeldzame aardmetalen ook een issue. Vooral China timmert daar hard aan de weg.
quote:Op 4 mei gedenken wij de slachtoffers van het (nationaal) socialisme.
Ik snap nooit zo goed waarom die windmolenverlichting vanaf de grond te zien, dat zou toch wel een beetje afgeschermd moeten kunnen worden?quote:Op vrijdag 3 mei 2024 06:29 schreef Raw85 het volgende:
[ x ]
De Nationale Dodenherdenking is een schijnheilige schijnvertoning. Een toneelstukje opgevoerd om twee minuten lang te doen alsof er een WE is in Nederland en dat iedereen in die WE eigenlijk allemaal in gelijke mate geeft om mensen, om levens, om doden, nu en vroeger. Dat is uiteraard niet zo, en de eerste minuut na de dodenherdenking komt alle in Nederland gehuisveste walgelijkheid weer te voorschijn, net zoals dit zich in de minuten, uren, dagen, weken, maanden voorafgaand aan de Dodenherdenking ook al niet verstopt heeft.quote:
Zit ook een filmpje bij op de site.quote:"Ze bespuugden me vanwege mijn hoofddoek", "mensen die terrorist roepen of zeggen dat je hier niet hoort" en "ik moest mijn tas wegleggen omdat de leraar niet wist of hij kon exploderen". Het is een greep uit de honderden ervaringen die islamitische jongeren hebben gedeeld met NOS Stories. Ze voelen zich een beetje tot helemaal niet thuis in Nederland en sommigen geven aan met een onveilig gevoel rond te lopen.
Vorige week bleek uit nieuwe cijfers van de politie en antidiscriminatiebureaus dat het aantal meldingen van discriminatie opnieuw is toegenomen. Als het gaat om meldingen op grond van godsdienst gaat het veruit in de meeste gevallen om moslimdiscriminatie. Bij de politie ging het om 94 procent van de 272 registraties, bij de antidiscriminatiebureaus om 285 meldingen, zo staat in het rapport.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |