abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 mei 2024 @ 13:07:19 #1
478082 VoMy
Seksloos kutventje
  donderdag 2 mei 2024 @ 13:07:46 #2
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213391547
Gekaapt!

@Hexagon
  donderdag 2 mei 2024 @ 13:22:58 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213391689
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:07 schreef VoMy het volgende:
Gekaapt!

@:Hexagon
Gekoloniseerd.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_213391746
twitter

Volgens dit bericht is er al twee weken een concept regeerakkoord.. Zijn jullie ook zo nieuwsgierig naar 15 mei?

De nieuwsgierigheid is voor mij niet gelijk aan die die ik vroeger voor sinterklaas voelde, het is meer de nieuwsgierigheid die je voelt voor je eerste wortelkanaalbehandeling.

[ Bericht 22% gewijzigd door KaheemSaid op 02-05-2024 13:34:42 ]
pi_213391894
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[ x ]
Volgens dit bericht is er al twee weken een concept regeerakkoord.. Zijn jullie ook zo nieuwsgierig naar 15 mei?

De nieuwsgierigheid is voor mij niet gelijk aan die die ik vroeger voor sinterklaas voelde, het is meer de nieuwsgierigheid die je voelt voor je eerste wortelkanaalbehandeling.
Afgezien van de duur, stelt zo'n wkb uiteindelijk niet veel voor, de pijn zit hem erin terwijl je erop wacht.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  donderdag 2 mei 2024 @ 13:44:25 #6
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213391908
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[ x ]

Stel er komt een recessie of een crisis dan gaan er wel een flink aantal miljarden verdampen in de pensioenen. Bizar dat de PVV dat op dat onderwerp groot is geworden weer toegeeft
  donderdag 2 mei 2024 @ 14:16:10 #7
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213392211
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:44 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Stel er komt een recessie of een crisis dan gaan er wel een flink aantal miljarden verdampen in de pensioenen. Bizar dat de PVV dat op dat onderwerp groot is geworden weer toegeeft
Dat is nu niet anders. Als er minder geld is, is er minder geld.
pi_213392550
Ik vind dat hele oensioengebeuren eerlijk gezegd maar matig interessant. Ver van mijn bed show. Maar dat er hier met geld van een hele grote groep Nederlanders kennelijk beleid gekocht wordt, met op chantage lijkende praktijken. Daar maak ik mij wel heel erg druk om.
zie email 27 oktober
pi_213392648
Pensioenfondsen moeten weten waar ze aan toe zijn, je kan niet elke paar jaar het beleid 180 graden draaien. Er zitten honderden miljoenen in de huidige transitie.

Vroeg of laat moet het systeem aangepast worden, beter nu dan later.
pi_213392698
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 15:13 schreef BEFEM het volgende:
Pensioenfondsen moeten weten waar ze aan toe zijn, je kan niet elke paar jaar het beleid 180 graden draaien. Er zitten honderden miljoenen in de huidige transitie.
Tuurlijk maar dat betekent nog niet dat ze aan de onderhandelingstafel moeten zitten? En al helemaal niet met schimmige deals moeten komen. Dit is het grootkapitaal aan de macht zo.
pi_213392711
Gezien mijn leeftijdsgroep flink genaaid wordt met de stelselwijziging ben ik uiteraard tegen.

Het hele idee van verplicht geld stoppen in een beleggingspot waarvan je geen idee hebt hoeveel je er uiteindelijk van terug gaat zien staat me nog veel meer tegen.

Van mij mag het veel simpeler.
Laat iemand zelf kiezen of hij het geld laat beleggen door een fonds, het netto op een spaarrekening laat zetten of netto per maand laat uitkeren, klaar.
pi_213392731
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 15:22 schreef alpeko het volgende:

[..]
Tuurlijk maar dat betekent nog niet dat ze aan de onderhandelingstafel moeten zitten? En al helemaal niet met schimmige deals moeten komen. Dit is het grootkapitaal aan de macht zo.
We weten niet wat er aan de onderhandelingstafel wordt gezegd maar dat ze worden uitgenodigd lijkt me niet zo raar, het gaat om vrij veel publiek geld.

Dat ze aan het chanteren zijn is geen bewijs voor. Tenzij iemand van FOK! erbij was.
pi_213392735
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 15:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Gezien mijn leeftijdsgroep flink genaaid wordt met de stelselwijziging ben ik uiteraard tegen.

Het hele idee van verplicht geld stoppen in een beleggingspot waarvan je geen idee hebt hoeveel je er uiteindelijk van terug gaat zien staat me nog veel meer tegen.

Laat iemand zelf kiezen of hij het geld laat beleggen door een fonds, het netto op een spaarrekening laat zetten of netto per maand laat uitkeren, klaar.
Netto uitkeringen kan je sowieso niet doen want je weet niet hoe het belastingstelsel er over 50 jaar eruit ziet.

Vroeger had je wel, een paar, nettoregelingen maar die zijn niet voor niks afgeschaft.
pi_213392977
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 15:13 schreef BEFEM het volgende:

Vroeg of laat moet het systeem aangepast worden, beter nu dan later.
Dan moet je vooral dit zo laten lekken. Door de pomp gaan wordt zo niet makkelijker voor Omtzigt
zie email 27 oktober
pi_213392998
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 15:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dan moet je vooral dit zo laten lekken. Door de pomp gaan wordt zo niet makkelijker voor Omtzigt
Misschien heeft hij zelf het wel gelekt, weten wij veel.
pi_213393563
quote:

Nee, want dat houdt in de praktijk in dat pensioen alleen nog voor de bovenste helft van de samenleving beschikbaar is.

Dit soort 'zelfredzaamheid' werkt in de praktijk niet. Het gevolg is dan dat je over dertig jaar met een enorme groep ouderen zit die geen cent meer over heeft en waar je iets mee moet. Kun je op straat laten staan of met enorme staatsprogramma's alsnog weer ondersteunen. Beide is zeker niet wenselijk.

Nou komt straks natuurlijk weer het 'eigen schuld' argument, maar dat gaat voorbij aan de druk op de samenleving die je krijgt als er een significante groep mensen door het ijs zakt.

Pensioen absoluut niet vrijwillig maken. Dat is een ongelofelijk slecht idee.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_213393615
quote:

Er wordt geen enkele generatie flink genaaid, de generatie 'tussen wal en schip' wordt gecompenseerd, dat staat in de wet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213393780
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 16:59 schreef BlackLining het volgende:
Dat is het al. In de praktijk via cao's over het algemeen niet, maar er is geen pensioenverplichting.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
pi_213393839
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 17:04 schreef Hanca het volgende:
de generatie 'tussen wal en schip' wordt gecompenseerd, dat staat in de wet.
Ah, de "daar gaan we wel voor zorgen", zoals de compensatie van de Groningers, de studenten, de toeslagenouders, de Molukkers...
pi_213393920
Er wordt altijd een groep genaaid. Dat is inherent aan politiek.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 17:38:32 #21
236264 crew  capricia
pi_213393921
quote:

[..]
Er wordt geen enkele generatie flink genaaid, de generatie 'tussen wal en schip' wordt gecompenseerd, dat staat in de wet.
Nou, ik hou mijn hart vast. Als vijftiger.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 17:39:08 #22
236264 crew  capricia
pi_213393930
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 17:38 schreef MoreDakka het volgende:
Ja. Van mij had het niet gehoeven.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213394023
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 16:59 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Nee, want dat houdt in de praktijk in dat pensioen alleen nog voor de bovenste helft van de samenleving beschikbaar is.

Dit soort 'zelfredzaamheid' werkt in de praktijk niet. Het gevolg is dan dat je over dertig jaar met een enorme groep ouderen zit die geen cent meer over heeft en waar je iets mee moet. Kun je op straat laten staan of met enorme staatsprogramma's alsnog weer ondersteunen. Beide is zeker niet wenselijk.

Nou komt straks natuurlijk weer het 'eigen schuld' argument, maar dat gaat voorbij aan de druk op de samenleving die je krijgt als er een significante groep mensen door het ijs zakt.

Daarvoor is aow
pi_213394068
quote:

[..]
Net als die pech generatie van studenten zeker? Of die Groningers? Of de toeslagen ouders?

Papieren beloftes die niks waard zijn en/of niet uitvoerbaar.
  donderdag 2 mei 2024 @ 17:59:55 #25
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213394158
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 17:52 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Net als die pech generatie van studenten zeker? Of die Groningers? Of de toeslagen ouders?

De pechgeneratie stelt zich inderdaad aan. De Groningers is een ingewikkelder verhaal, maar dat is ook wel lokaler dan heel Groningen en niet voor iedereen daar even erg.

Er zijn altijd mensen voor wie het net even iets negatiever uit kan pakken, zoals het ook juist net mee kan vallen. Hoeveel ga je er precies op achteruit denk je?
pi_213394169
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 17:38 schreef MoreDakka het volgende:
Idd, dat moet geaccepteerd worden. Alles in Nederland zit vastgeroest omdat er nooit ook maar 1 persoon op achteruit moet gaan en er regeling op regeling bedacht wordt.
pi_213394223
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 17:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Van mij had het niet gehoeven.
Wat niet? Het compenseren niet of het redden van het pensioenstelsel niet?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213394312
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 18:00 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Idd, dat moet geaccepteerd worden. Alles in Nederland zit vastgeroest omdat er nooit ook maar 1 persoon op achteruit moet gaan en er regeling op regeling bedacht wordt.
Hier is het pensioenstelsel overigens een voorbeeld van, er zijn duizenden regelingen.
pi_213394337
quote:

[..]
Ik hink op twee gedachten. Ik begrijp namelijk heel goed wat je zegt. Maar dit soort gedachten liggen in extremis ook ten grondslag aan zaken als de toeslagenaffaire. Dus ja, niet elk half procentje altijd willen compenseren. Maar wel heel goed bewaken dat de ondergrens niet doorschreden wordt. Ook niet door stapeling van effecten.
zie email 27 oktober
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 18:56:15 #30
236264 crew  capricia
pi_213394853
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 18:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat niet? Het compenseren niet of het redden van het pensioenstelsel niet?
De hele operatie.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 mei 2024 @ 19:13:49 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213395108
quote:

[..]
Eerst zien, dan geloven. De afgelopen jaren geven mij niet echt veel vertrouwen, maar zoals inmiddels wel bekend ben ik wat cynischer aangelegd dan jij.

quote:

[..]
Tot op zekere hoogte. Ik ben het geheel en al met je eens dat we er vanaf moeten dat ieder kwart procent koopkrachtverlies, of ieder belastingeffect voor een of ander marginaal subgroepje, of de prijsstijging van natte scheten een compensatieregeling moet hebben. Maar in dit geval hebben we het over de langjarige inkomensvoorziening van hele generaties, waar enorme bedragen mee gemoeid zijn. Als daar serieuze verliezen ontstaan voor grote groepen, dan kun je niet zomaar volstaan met 'jammer dan, volgende keer heeft weer iemand anders pech'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_213395322
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 18:56 schreef capricia het volgende:

[..]
De hele operatie.
Jij wilde dat iedereen onder de 40 flink geld in ging leggen en 0 euro terug zou zien?

Dan had de politiek beter het pensioenstelsel af kunnen schaffen, het oude systeem houden was pure diefstal. Iedereen onder de 40 moet dan gewoon volledig in staking gaan.
pi_213395350
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Eerst zien, dan geloven. De afgelopen jaren geven mij niet echt veel vertrouwen, maar zoals inmiddels wel bekend ben ik wat cynischer aangelegd dan jij.
[..]
Tot op zekere hoogte. Ik ben het geheel en al met je eens dat we er vanaf moeten dat ieder kwart procent koopkrachtverlies, of ieder belastingeffect voor een of ander marginaal subgroepje, of de prijsstijging van natte scheten een compensatieregeling moet hebben. Maar in dit geval hebben we het over de langjarige inkomensvoorziening van hele generaties, waar enorme bedragen mee gemoeid zijn. Als daar serieuze verliezen ontstaan voor grote groepen, dan kun je niet zomaar volstaan met 'jammer dan, volgende keer heeft weer iemand anders pech'.
Het gaat niet alleen daarover maar over alles in Nederland waar maar een beetje publiek bij komt kijken. Alles wordt tot aan de hoogste rechter uitgevochten waardoor op elk vlak er jaren vertraging opgelopen wordt.

Als iemand het er ergens ook maar een klein beetje niet mee eens is wordt er gelijk een rechtzaak gestart.
pi_213395445
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hier is het aan de penioenfondsen en die hebben gewoon een aantal redelijke opties: https://www.abab.nl/artik(...)g-voor-uw-werknemers
Ik geloof niet dat de pensioenfondsen hier slechte plannen in leveren en door kunnen gaan, hier is met de DNB wel controle op.

De eerste fondsen hebben hun keuzes ook al gemaakt: https://www.rabobankpensi(...)/compensatieregeling

Edit: Dit is wel op voorwaarde dat de politici er nu gewoon de komende jaren met hun tengels vanaf blijven, natuurlijk.
  donderdag 2 mei 2024 @ 19:43:15 #35
346939 Janneke141
pi_213395550
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hier is het aan de penioenfondsen en die hebben gewoon een aantal redelijke opties: https://www.abab.nl/artik(...)g-voor-uw-werknemers
Ik geloof niet dat de pensioenfondsen hier slechte plannen in leveren en door kunnen gaan, hier is met de ACM wel controle op.

De eerste fondsen hebben hun keuzes ook al gemaakt: https://www.rabobankpensi(...)/compensatieregeling
Ja, dat zal allemaal best, maar de meeste mensen zijn nog niet eens in staat om een geschikt telefoonabonnement af te sluiten. Die hebben echt geen idee wat hier gebeurt, en dat er ergens op een website plannen of ideeën staan zegt nog niets. Dat je pas over dertig jaar weet off het gewerkt heeft, helpt natuurlijk niet mee.

Ik vind mezelf niet direct dom en ik probeer me echt wel in te lezen in wat er gebeurt en hoe ze dat van plan zijn. Maar in dit geval moet ik toch echt concluderen dat dit dossier me ver boven de pet gaat. Iedereen die dit probeert te verkopen als een goed of een slecht systeem heeft ergens een belang bij. Er is een klein groepje mensen dat beweert wel te snappen hoe het zit bezig met het schuiven met een geldbedrag dat we nauwelijks uit kunnen spreken, en alle deelnemers in die pensioenfondsen, van jong tot oud, moeten dan over tig jaar maar zien of dat voor hun een beetje gunstig uitpakt. Maar ik zelf, en ik denk ook een heleboel anderen, zullen dat op vertrouwen moeten doen, omdat we inhoudelijk echt niet kunnen overzien wat ze nu aan het doen zijn en wat daarvan de gevolgen zijn tegen de tijd dat ik zelf met pensioen mag.
pi_213395738
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, dat zal allemaal best, maar de meeste mensen zijn nog niet eens in staat om een geschikt telefoonabonnement af te sluiten. Die hebben echt geen idee wat hier gebeurt, en dat er ergens op een website plannen of ideeën staan zegt nog niets. Dat je pas over dertig jaar weet off het gewerkt heeft, helpt natuurlijk niet mee.

Ik vind mezelf niet direct dom en ik probeer me echt wel in te lezen in wat er gebeurt en hoe ze dat van plan zijn. Maar in dit geval moet ik toch echt concluderen dat dit dossier me ver boven de pet gaat. Iedereen die dit probeert te verkopen als een goed of een slecht systeem heeft ergens een belang bij. Er is een klein groepje mensen dat beweert wel te snappen hoe het zit bezig met het schuiven met een geldbedrag dat we nauwelijks uit kunnen spreken, en alle deelnemers in die pensioenfondsen, van jong tot oud, moeten dan over tig jaar maar zien of dat voor hun een beetje gunstig uitpakt. Maar ik zelf, en ik denk ook een heleboel anderen, zullen dat op vertrouwen moeten doen, omdat we inhoudelijk echt niet kunnen overzien wat ze nu aan het doen zijn en wat daarvan de gevolgen zijn tegen de tijd dat ik zelf met pensioen mag.
Dat het ingewikkeld is, klopt. Met name die compensatie. De rest is eigenlijk vrij simpel. Momenteel hebben we voor een groot deel een omslagstelsel: dat wil zeggen dat huidige werkenden hun inleg wordt gebruikt om het pensioen van huidig gepensioneerden te betalen. Dit omdat de huidige gepensioneerden (voor de duidelijkheid: buiten hun schuld) niet genoeg hebben gespaard. We willen naar een volledig kapitaalstelsel met eigen potjes: ieders inleg is in principe voor zichzelf. Als we dit niet doen eet de babyboomgeneratie het volledige pensioen van de huidige groep 25-40 op.

Dan kun je de inleg van iemand van 30 dus ook risicovoller beleggen dan die van iemand van 60: als een 30 jarige iets verliest is er tijd om te compenseren, bij die van 60 niet. Tot nu toe werd er met een vrij gemiddeld risico belegd. Maar dat betekent wel dat de huidige generatie 45-60 dat risicovollere beleggen met gemiddeld een hoger rendement heeft gemist, dus komen ze uiteindelijk lager uit. Dat is de reden dat die generatie een gat heeft. Daarom zijn er dus miljarden nodig om dat te compenseren en daar worden de berekeningen ingewikkeld.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 19:55:00 #37
236264 crew  capricia
pi_213395771
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En dan lees ik dit in het artikel:

quote:
In ruil daarvoor reiken de pensioenfondsen de informateurs en de nieuwe coalitie een helpende hand. Zij verplichten zich om een bedrag – orde van grootte: 25 miljard euro – te investeren in sociale woningbouw, verkeersinfrastructuur en energietransitie.
Ik weet helemaal niet of ik hier wel achter sta. Het is namelijk van ons pensioengeld. Absurd.

Die omslag klinkt als een grote pot, waar naar believen ook andere zaken uit gefinancierd gaan worden. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213395831
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:55 schreef capricia het volgende:

[..]
[..]
Ik weet helemaal niet of ik hier wel achter sta. Het is kennelijk van ons pensioengeld. Absurd.
Dat vind ik niet zo absurd, diverse pensioenfondsen doen het de laatste 2 jaar ook al. Minder investeren in infrastructuur en huizen in Portugal (waar ze redelijk veel zaten) en meer in Nederland. Gewoon met de redenatie dat de gepensioneerden dan ook meer aan de investeringen hebben.

Zie oa hier: https://www.nrc.nl/nieuws(...)20euro%20per%20maand).
  donderdag 2 mei 2024 @ 20:00:05 #39
346939 Janneke141
pi_213395869
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat het ingewikkeld is, klopt. Met name die compensatie. De rest is eigenlijk vrij simpel. Momenteel hebben we voor een groot deel een omslagstelsel: dat wil zeggen dat huidige werkenden hun inleg wordt gebruikt om het pensioen van huidig gepensioneerden te betalen. Dit omdat de huidige gepensioneerden (voor de duidelijkheid: buiten hun schuld) niet genoeg hebben gespaard. We willen naar een volledig kapitaalstelsel met eigen potjes: ieders inleg is in principe voor zichzelf.

Dan kun je de inleg van iemand van 30 dus ook risicovoller beleggen dan die van iemand van 60: als een 30 jarige iets verliest er tijd om te compenseren, bij die van 60 niet. Tot nu toe werd er met een vrij gemiddeld risico belegd. Maar dat betekent wel dat de huidige generatie 45-60 dat risicovollere beleggen met gemiddeld een hoger rendement heeft gemist, dus komen ze uiteindelijk lager uit. Dat is de reden dat die generatie een gat heeft. Daarom zijn er dus miljarden nodig om dat te compenseren en daar worden de berekeningen ingewikkeld.
Ja, ik begrijp het concept wel en ik heb al vaak genoeg erkend dat het huidige stelsel niet houdbaar was. Ik ben ook niet tegen het nieuwe stelsel. Maar hoe ze die wissel uiteindelijk financieel gaan uitvoeren, daar hebben we dus echt geen idee van. Van de beleggingsrendementen in het algemeen al niet, laat staan in de transitie en de compensatie voor de groep die in het midden ligt qua leeftijden. En waar ik zelf dus middenin zit.

Stel even, negatief gedacht, dat dit helemaal misgaat en dat de leeftijdsgroepen 40-50 jaar van nu tegen de tijd dat ze met pensioen gaan een enorm pensioengat blijken te hebben. Wie heeft daar last van, behalve die mensen zelf? Hoe groot is de druk voor het clubje mensen dat dit moet gaan regelen om het goed te doen? Niemand weet of het wel goed gaat, en tegen de tijd dat we het wel weten zijn al die mensen al lang van het toneel verdwenen. Wat je beweert te doen is momenteel dus veel belangrijker dan wat je daadwerkelijk doet. Dat is niet echt een prettige gedachte.
pi_213395875
quote:

[..]

Die omslag klinkt als een grote pot, waar naar believen ook andere zaken uit gefinancierd gaan worden. :{
Dat is natuurlijk niet het geval, dit gaat gewoon om investeringen waar rendement uit gehaald gaat worden. Exact de reden waarom pensioenfondsen bestaan.
pi_213395889
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 20:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, ik begrijp het concept wel en ik heb al vaak genoeg erkend dat het huidige stelsel niet houdbaar was. Ik ben ook niet tegen het nieuwe stelsel. Maar hoe ze die wissel uiteindelijk financieel gaan uitvoeren, daar hebben we dus echt geen idee van. Van de beleggingsrendementen in het algemeen al niet, laat staan in de transitie en de compensatie voor de groep die in het midden ligt qua leeftijden. En waar ik zelf dus middenin zit.

Stel even, negatief gedacht, dat dit helemaal misgaat en dat de leeftijdsgroepen 40-50 jaar van nu tegen de tijd dat ze met pensioen gaan een enorm pensioengat blijken te hebben. Wie heeft daar last van, behalve die mensen zelf? Hoe groot is de druk voor het clubje mensen dat dit moet gaan regelen om het goed te doen? Niemand weet of het wel goed gaat, en tegen de tijd dat we het wel weten zijn al die mensen al lang van het toneel verdwenen. Wat je beweert te doen is momenteel dus veel belangrijker dan wat je daadwerkelijk doet. Dat is niet echt een prettige gedachte.
En daarom moet er dus sterke controle zijn van DNB of AFM oid. Iig buiten de politiek en buiten de fondsen zelf.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 20:07:22 #42
236264 crew  capricia
pi_213395979
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 20:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
En daarom moet er dus sterke controle zijn van DNB of AFM oid. Iig buiten de politiek en buiten de fondsen zelf.
Soort ACM qua warmtenet bedoel je? :')

Nee sorry. Ik heb er geen vertrouwen in. Ik heb ook weinig keus. Ik heb geen enkele inbreng. En tof vind ik dit niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213396051
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 20:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Soort ACM qua warmtenet bedoel je? :')

Nee sorry. Ik heb er geen vertrouwen in. Ik heb ook weinig keus. Ik heb geen enkele inbreng. En tof vind ik dit niet.
Nee, gelukkig is er geen inbreng. Want dan zouden de babyboomers er dus voor kiezen dat de (kleinere) groep 25-40 geen enkel pensioen krijgen. Mensen een keus laten is dus geen optie, absoluut niet.
pi_213396231
Pensioen is trouwens natuurlijk altijd al iets van moeilijke berekeningen die niemand kan volgen geweest. Ik heb als accountant toch behoorlijk wat lessen ook wel in pensioenberekeningen gehad, maar hoe ze bij de (boterzachte) belofte op het pensioenoverzicht komen: geen idee.

Dus nu plots "jan met de pet snapt het niet" of "ze doen dingen die we niet kunnen volgen en dat vind ik niet prettig" is natuurlijk wel heel opvallend. De pensioenfondsen zijn vanaf hun oprichting al niet na te rekenen.
  donderdag 2 mei 2024 @ 21:36:07 #45
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213397155
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 17:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, ik hou mijn hart vast. Als vijftiger.
Net veertiger hier. Ik zie het tegen die tijd wel, verdien genoeg om te sparen buiten het stelsel om en als het allemaal wat minder wordt dan is dat maar zo.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_213397252
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:36 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Net veertiger hier. Ik zie het tegen die tijd wel, verdien genoeg om te sparen buiten het stelsel om en als het allemaal wat minder wordt dan is dat maar zo.
Van alleen 2x AOW (bijna 2000 euro in de maand, netto) zouden wij al wel rond moeten komen tegen die tijd, dus wat dat betreft vind ik het ook weer niet zo verschrikkelijk belangrijk voor mezelf. Het gaat mij er meer om dat er met het oude stelsel wéér geld van de jonge generatie naar de oudere generatie gaat, terwijl de jongere generatie het allemaal al minder heeft. En dat verplicht sparen in een spaarpot met een gat er in ook gewoon oneerlijk is.
pi_213397317
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van alleen 2x AOW (bijna 2000 euro in de maand, netto) zouden wij al wel rond moeten komen tegen die tijd, dus wat dat betreft vind ik het ook weer niet zo verschrikkelijk belangrijk voor mezelf. Het gaat mij er meer om dat er met het oude stelsel wéér geld van de jonge generatie naar de oudere generatie gaat, terwijl de jongere generatie het allemaal al minder heeft. En dat verplicht sparen in een spaarpot met een gat er in ook gewoon oneerlijk is.
Als je huurt zoals mijn schoonouders wordt dat alweer een stuk lastiger.
  donderdag 2 mei 2024 @ 21:53:41 #48
346939 Janneke141
pi_213397353
quote:

[..]
Dat is wel onder de aanname dat de AOW zoals die er nu is, tegen die tijd nog bestaat. Ik hoop dat je daar gelijk in hebt.
pi_213397370
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als je huurt zoals mijn schoonouders wordt dat alweer een stuk lastiger.
Eens, daarom zei ik ook 'voor mezelf'. Maar alleen aan mezelf denken vind ik in de politiek echt een raar idee. Er zijn idd genoeg mensen die niet alleen van AOW rond zullen kunnen komen. Daarom is dus het redden van het pensioen voor alle generaties, zowel de huidige gepensioneerden, de groep 45-65 als de groep 25-45 wel echt belangrijk. En daarom is die stelselwijziging echt essentieel. En is het ook essentieel dat dat niet op basis van keuzevrijheid wordt.
pi_213397383
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is wel onder de aanname dat de AOW zoals die er nu is, tegen die tijd nog bestaat. Ik hoop dat je daar gelijk in hebt.
Ik neem aan dat die voor mensen zonder of met een heel laag pensioen altijd blijft bestaan, wat mij betreft schaffen ze hem voor mensen met een hoog pensioen zo snel mogelijk af.
  donderdag 2 mei 2024 @ 21:57:36 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213397391
quote:

[..]
[..]
Ik weet helemaal niet of ik hier wel achter sta. Het is namelijk van ons pensioengeld. Absurd.

Vastgoed is wel een uitstekende investering.
pi_213397393
twitter

Wilders is best goed in valse beschuldigingen maken en eng censuurbeleid willen
Samouya Sahla is nooit veroordeeld voor lid zijn van een terroristische organisatie, noch voor een moordplan op Wilders.
Bolkestein, vroegere mentor van Wilders, geloofde haar dat ze die organisatie, die leden en hun plannen niet kende.

[ Bericht 45% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2024 22:07:31 ]
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 21:58:45 #53
236264 crew  capricia
pi_213397401
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Die wordt steeds meer gefiscaliseerd. Dus allemaal 2000 netto in de maand.
Mits je samen nog leeft.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213397413
quote:
Overheidscontracten zijn wel het minst risicovol dat pensioenfondsen kunnen doen, die zijn gekke henkie ook niet.

Moreel kan je dan eerder wat vinden van hun Alpinvest-tak samen met hun KKR vriendjes.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 22:04:52 #55
236264 crew  capricia
pi_213397470
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Overheidscontracten zijn wel het minst risicovol dat pensioenfondsen kunnen doen, die zijn gekke henkie ook niet.

Moreel kan je dan eerder wat vinden van hun Alpinvest-tak samen met hun KKR vriendjes.
Ze zijn mij iets te enthousiast.

Ik ben blij dat ik nog een heel stuk eindloonregeling heb. Wat gaat betalen als ik 65 ben.
En nog een middelloonregeling ook op 65.
En een stuk Beschikbare premie regeling, op 67. Waarbij je maar moet afwachten wat je kunt kopen rond die tijd. Volledig afhankelijk van de rentestand.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213397475
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Inderdaad. Ook de 5 miljard die ABP in de huizenmarkt hier gaat steken gaat gewoon renderen. Wordt gewoon een deel van hun minder risicovolle portefeuille, daar moet toch een deel in zitten. Vind het echt alleen maar positief dat ze dat nu meer in Nederland steken, dan heb je er als je in dat fonds zit gewoon 2x wat aan.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 22:07:41 #57
236264 crew  capricia
pi_213397496
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad. Ook de 5 miljard die ABP in de huizenmarkt hier gaat steken gaat gewoon renderen. Wordt gewoon een deel van hun minder risicovolle portefeuille, daar moet toch een deel in zitten. Vind het echt alleen maar positief dat ze dat nu meer in Nederland steken, dan heb je er als je in dat fonds zit gewoon 2x wat aan.
Als het allemaal zo goed rendeert, is het toch opmerkelijk dat het via een uitruil moet gebeuren, via een verplichting. Dat ze het zelf niet per direct al gedaan hebben.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213397529
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Als het allemaal zo goed rendeert, is het toch opmerkelijk dat het via een uitruil moet gebeuren, via een verplichting. Dat ze het zelf niet per direct al gedaan hebben.
Het rendeert gewoon vergelijkbaar met andere investeringen in andere landen. Zie gewoon die berichten van ABP, PFZW, pensioenfonds Bouw e.d. de afgelopen maanden. En dit zal ze dan een extra zetje geven om het in Nederland te investeren ipv in andere landen, iets waar de politiek trouwens al jaren om vraagt.
  donderdag 2 mei 2024 @ 22:15:23 #59
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213397581
2008 ligt eigenlijk ook best lang achter ons. :)
pi_213397798
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
Samouya Sahla is nooit veroordeeld voor lid zijn van een terroristische organisatie
Ja, ze heeft drie jaar in de PI Vught gezeten voor de lol.
pi_213397884
quote:
10s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, ze heeft drie jaar in de PI Vught gezeten voor de lol.
Voor wiens lol ?
pi_213397920
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Voor wiens lol ?
Ze werd gedwongen onderdeel te zijn van de Hofstadgroep?
pi_213397952
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Voor wiens lol ?
quote:
Uitspraak in Piranha-onderzoek. Verdachte is, na verwijzing door de Hoge Raad, veroordeeld voor het deelnemen aan een criminele organisatie en het voorhanden hebben van wapens beide met een terroristisch oogmerk. Verschillende niet-ontvankelijkheidsverweren, gebaseerd op het ‘ne bis in idem’-beginsel en betrokkenheid van de AIVD bij het onderzoek, zijn verworpen. Het hof heeft geconstateerd dat de verdachte de ogen wenst te sluiten voor de strafrechtelijke relevantie die aan haar gedragingen in 2005 dient te worden toegekend. Dit brengt mee dat de matigende invloed op de staftoemeting die aan tijdsverloop en de wijziging in de levenssituatie van de verdachte in beginsel toekomt, beperkt blijft.

https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:GHAMS:2014:915
  donderdag 2 mei 2024 @ 22:53:06 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213398003
Alleen maar gasten die de grote leider leuk vind :(
pi_213398161
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 22:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze zijn mij iets te enthousiast.

Ik ben blij dat ik nog een heel stuk eindloonregeling heb. Wat gaat betalen als ik 65 ben.
En nog een middelloonregeling ook op 65.
En een stuk Beschikbare premie regeling, op 67. Waarbij je maar moet afwachten wat je kunt kopen rond die tijd. Volledig afhankelijk van de rentestand.
Haha. Klagen over een nieuw stelsel maar een stuk eindloonregeling hebben _O-

Dat verklaart het.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 23:08:20 #66
236264 crew  capricia
pi_213398168
quote:
10s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:07 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Haha. Klagen over een nieuw stelsel maar een stuk eindloonregeling hebben _O-

Dat verklaart het.
En velen met mij.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213398177
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:08 schreef capricia het volgende:

[..]
En velen met mij.
Ja. Allemaal mensen die geen recht zouden moeten hebben om te klagen over pensioen.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 23:09:08 #68
236264 crew  capricia
pi_213398181
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:08 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ja. Allemaal mensen die geen recht zouden moeten hebben om te klagen over pensioen.
Pardon?
Is wel voor betaald hè.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213398185
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Pardon?
Is wel voor betaald hè.
Nee. Daar is niet voor betaald. Dat is heel het probleem.
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 23:11:34 #70
236264 crew  capricia
pi_213398206
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:09 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Nee. Daar is niet voor betaald. Dat is heel het probleem.
Zijn contractuele afspraken tussen mij, mijn werkgever en een pensioenuitvoerder in Zwitserland.
Daar is wel degelijk voor betaald. Heeft ook een iets andere inleg dan dat beschikbare premiestelsel. Wat nu opeens zo populair is.

Maar goed. Ik ga er van uit dat alles straks zo gefiscaliseerd is, dat we inderdaad allemaal 2.000 netto of zo krijgen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213398236
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Zijn contractuele afspraken tussen mij, mijn werkgever en een pensioenuitvoerder in Zwitserland.
Daar is wel degelijk voor betaald.

Maar goed. Ik ga er van uit dat alles straks zo gefiscaliseerd is, dat we inderdaad allemaal 2.000 netto of zo krijgen.
Een eindloonregeling, zoals die bij Nederlandse pensioenfondsen zat, is nooit voor betaald. Daarom is er overgestapt naar een middenloonregeling omdat het een gigantisch piramidespel was.

Een pensioenuitvoerder in Zwitserland klinkt raar, tenzij je daar hebt gewerkt uiteraard.
  donderdag 2 mei 2024 @ 23:22:54 #72
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213398313
quote:

[..]
Ik denk alleen dat het moeilijk anders rond te breien is en voor mezelf zie ik het maar als solidariteitstransfer. Belangrijker vind ik de bestendigheid van het stelsel over zeer lange termijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_213398344
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik neem aan dat die voor mensen zonder of met een heel laag pensioen altijd blijft bestaan, wat mij betreft schaffen ze hem voor mensen met een hoog pensioen zo snel mogelijk af.
Kan niet. In die zin dat mensen daar rekening mee gehouden hebben en gepensioneerden maar zeer beperkt mogelijkheden hebben om hun inkomen nog te verbeteren.

Maar juist daarom moeten we dat rare basisinkomen boven de 67 zsm op de helling zetten, je zult namelijk een hele lange overgangsperiode moeten hebben waarin je trapsgewijs afbouwt.
zie email 27 oktober
  Moderator donderdag 2 mei 2024 @ 23:48:41 #74
236264 crew  capricia
pi_213398452
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:14 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Een eindloonregeling, zoals die bij Nederlandse pensioenfondsen zat, is nooit voor betaald. Daarom is er overgestapt naar een middenloonregeling omdat het een gigantisch piramidespel was.

Een pensioenuitvoerder in Zwitserland klinkt raar, tenzij je daar hebt gewerkt uiteraard.
Gaat te ver voor dit topic.
Maar bij het oversluiten van de hypotheek in NL gaf dit zelfs een probleem.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213398548
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Gaat te ver voor dit topic.
Maar bij het oversluiten van de hypotheek in NL gaf dit zelfs een probleem.
Als jouw pensioen in Zwitserland is ondergebracht dan is een eventueel nieuw stelsel in Nederland toch niet relevant voor jou? Ik neem tenminste niet aan dat de Nederlandse pensioen wetgeving ook geldend is in Zwitserland.
pi_213398578
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is wel erg goedgelovig. De groep die je nu noemt zijn namelijk ook het minst in staat zichzelf te verdedigen tegen nieuwe mooie pensioenplannen.

De generatie onder de 45 is wel goed gek als je gelooft in een succesvol pensioenplan voor die groep. Nederland wordt geregeerd door boomers die alleen maar aan zichzelf denken in de vorm van politici die zij steunen en hoe ze omgaan met het vastgoed en vermogen dat ze hebben.

Dat gaat niet veranderen. Een generatie met de 'na mij de zondvloed' mentaliteit die veruit in de meerderheid is wil alles opvreten. En dat gaan ze ook zoveel mogelijk doen. :)
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 00:34:16 #77
236264 crew  capricia
pi_213398595
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 00:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als jouw pensioen in Zwitserland is ondergebracht dan is een eventueel nieuw stelsel in Nederland toch niet relevant voor jou? Ik neem tenminste niet aan dat de Nederlandse pensioen wetgeving ook geldend is in Zwitserland.
Het zijn allemaal verschillende regelingen door de jaren heen.
Er is niet 1 pensioen.
Zelfs de pensioenaanspraken bij dezelfde werkgever in NL hebben niet eens dezelfde ingangsdatum qua uitkering.

Eigenlijk is er van regeringswege al veel mee gerommeld. Door de verhoging van de AOW leeftijd.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 03-05-2024 00:40:26 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213398615
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 00:29 schreef RadioOranje het volgende:

[..]
Dat is wel erg goedgelovig. De groep die je nu noemt zijn namelijk ook het minst in staat zichzelf te verdedigen tegen nieuwe mooie pensioenplannen.

De generatie onder de 45 is wel goed gek als je gelooft in een succesvol pensioenplan voor die groep. Nederland wordt geregeerd door boomers die alleen maar aan zichzelf denken in de vorm van politici die zij steunen en hoe ze omgaan met het vastgoed en vermogen dat ze hebben.

Dat gaat niet veranderen. Een generatie met de 'na mij de zondvloed' mentaliteit die veruit in de meerderheid is wil alles opvreten. En dat gaan ze ook zoveel mogelijk doen. :)
Het is je bekend dat boomers (langzaam) uitsterven? Dus hoezo gaat dat niet veranderen?

Oh, en babyboomers vormen 14% van de Nederlandse bevolking dus ook daar sla je de plank mis.
pi_213398618
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 00:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het is je bekend dat boomers (langzaam) uitsterven? Dus hoezo gaat dat niet veranderen?

Oh, en babyboomers vormen 14% van de Nederlandse bevolking dus ook daar sla je de plank mis.
60+ers zijn boomers

Ze sterven inderdaad langzaam uit. Voor die tijd wordt alles in het werk gezet om het uitzicht uit de ivoren torens niet te verpesten voor hen. Daar moet alles voor wijken.
pi_213398648
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 00:41 schreef RadioOranje het volgende:

[..]
60+ers zijn boomers

Ze sterven inderdaad langzaam uit. Voor die tijd wordt alles in het werk gezet om het uitzicht uit de ivoren torens niet te verpesten voor hen. Daar moet alles voor wijken.
Oh, dus jongere generaties zorgen voor dat uitzicht, begrijp ik? Of hoe moet ik dat zien?

Want de gemiddelde leeftijd in de 2e Kamer is geen 60+ maar 45.
pi_213398969
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Wilders is best goed in valse beschuldigingen maken en eng censuurbeleid willen
Samouya Sahla is nooit veroordeeld voor lid zijn van een terroristische organisatie, noch voor een moordplan op Wilders.
Bolkestein, vroegere mentor van Wilders, geloofde haar dat ze die organisatie, die leden en hun plannen niet kende.

Wat was de van Hofstadgroep dan?
pi_213399146
twitter

Ongelooflijk benieuwd naar de bevindingen van Joost Eerdmans zeg!
pi_213399592
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 23:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Kan niet. In die zin dat mensen daar rekening mee gehouden hebben en gepensioneerden maar zeer beperkt mogelijkheden hebben om hun inkomen nog te verbeteren.

Maar juist daarom moeten we dat rare basisinkomen boven de 67 zsm op de helling zetten, je zult namelijk een hele lange overgangsperiode moeten hebben waarin je trapsgewijs afbouwt.
Daarom zei ik ook niet 'direct', maar 'zo snel mogelijk'. Zo snel mogelijk is inderdaad beginnen over een x aantal jaar met afbouwpad.
pi_213399622
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 06:29 schreef Raw85 het volgende:
[ x ]
Zeer extreem spannend ja. Het is ook niet dat je van te voren de uitslag van Joosts "onderzoek" al weet.

:')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 3 mei 2024 @ 08:38:02 #85
38496 Perrin
pi_213399717
quote:
[ x ]
Joost wil Nederland volbouwen met dure kerncentrales (over 10 jaar klaar) om vervolgens afhankelijk te zijn voor verrijkt uranium van landen als Rusland.. en kernafval te produceren wat nog duizenden jaren gevaarlijk blijft.

Maar ohjee die windmolens. Die zijn pas erg.
pi_213399722
quote:
[ x ]
twitter
  vrijdag 3 mei 2024 @ 08:41:23 #87
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_213399754
quote:
[ x ]
Dit is satire, toch? Toch...?
Put these foolish ambitions to rest.
pi_213399783
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:38 schreef Perrin het volgende:

[..]
Joost wil Nederland volbouwen met dure kerncentrales (over 10 jaar klaar) om vervolgens afhankelijk te zijn voor verrijkt uranium van landen als Rusland.. en kernafval te produceren wat nog duizenden jaren gevaarlijk blijft.

Wat maakt de afhankelijkheid van uranium anders dan lithium en de hele rits aan andere grondstoffen die voor de andere vormen van energietransitie noodzakelijk zijn?
pi_213399793
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:38 schreef nostra het volgende:

[..]
[ x ]
Zelfs Joost zegt dus: je kunt er prima bij slapen... de rest was wat hij van te voren bedacht had om te zeggen.

Nou zijn er echt wel een paar probleemwindmolens in Nederland (het park bij de N33 bromt de hele tijd, bijvoorbeeld), maar dat is een reden om naar die specifieke molens te kijken en niet om alle windmolens af te schaffen.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 08:48:20 #90
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_213399832
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:38 schreef nostra het volgende:

[..]
[ x ]
Vol spanning en anticipatie heb ik dit filmpje bekeken. Heb er zelfs mijn beste headset voor uit de kluis gehaald nota bene. En dan blijkt dat er gewoon niets te horen valt. Joost, uitleg gaarne
Put these foolish ambitions to rest.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 09:25:08 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213400294
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:38 schreef Perrin het volgende:

[..]

En dan denkt Joost ook nog dat kernenergie door de gasleiding je huis binnen komt.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 09:34:52 #92
38496 Perrin
pi_213400434
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat maakt de afhankelijkheid van uranium anders dan lithium en de hele rits aan andere grondstoffen die voor de andere vormen van energietransitie noodzakelijk zijn?
Lithium wordt door veel meer landen geexporteerd.. Maar idd afhankelijkheid is voor zeldzame aardmetalen ook een issue. Vooral China timmert daar hard aan de weg.
pi_213400763
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:48 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Vol spanning en anticipatie heb ik dit filmpje bekeken. Heb er zelfs mijn beste headset voor uit de kluis gehaald nota bene. En dan blijkt dat er gewoon niets te horen valt. Joost, uitleg gaarne
Niet teveel verklappen svp ik ga dit vanavond op groot scherm kijken met de boys
pi_213400852
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 09:34 schreef Perrin het volgende:

[..]
Lithium wordt door veel meer landen geexporteerd.. Maar idd afhankelijkheid is voor zeldzame aardmetalen ook een issue. Vooral China timmert daar hard aan de weg.
Ja, dat is dus van de regen in de drup belanden. Of van de drup in de regen eigenlijk, want in tegenstelling tot het zelfimago dat Rusland heeft, is China wél een supermacht.
pi_213401000
twitter

Programma 2011 PVV, pagina 35, tekst van Bosma
quote:
Op 4 mei gedenken wij de slachtoffers van het (nationaal) socialisme.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bluesdude op 03-05-2024 10:49:09 ]
pi_213401049
quote:
[ x ]
Ik snap nooit zo goed waarom die windmolenverlichting vanaf de grond te zien, dat zou toch wel een beetje afgeschermd moeten kunnen worden?
  vrijdag 3 mei 2024 @ 10:46:04 #97
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213401170
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 10:29 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
De Nationale Dodenherdenking is een schijnheilige schijnvertoning. Een toneelstukje opgevoerd om twee minuten lang te doen alsof er een WE is in Nederland en dat iedereen in die WE eigenlijk allemaal in gelijke mate geeft om mensen, om levens, om doden, nu en vroeger. Dat is uiteraard niet zo, en de eerste minuut na de dodenherdenking komt alle in Nederland gehuisveste walgelijkheid weer te voorschijn, net zoals dit zich in de minuten, uren, dagen, weken, maanden voorafgaand aan de Dodenherdenking ook al niet verstopt heeft.

Wat dat betreft is het juist wel illustratief dat Bosma een krans legt. Zijn mening over het socialisme staat er mooi bij en, ter verdediging van hem, de herdenking is niet enkel gekoppeld aan WO-II en kiest technisch gezien ook geen kant. Van de site van de Rijksoverheid:

Tijdens de Nationale Herdenking herdenkt Nederland allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord; zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog en de onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna.

Dat hij die krans legt geeft wel de waarde van een dergelijke herdenking aan. Ik hoop voor alle politici die dat willen dat ze er allemaal braaf vroom bij staan te kijken, heel invoelend voor zich uit kijkend. Dat geeft een prachtig signaal af voor de eeuwigheid. Trots op dit landje!
pi_213401342
9 op de 10 Nederlanders heeft in elk geval nog enig fatsoen: het verstoren van de dodenherdenking is voor geen enkel doel gerechtvaardigd. Slechts 6% vindt dat je mag protesteren om 20u.

https://eenvandaag.avrotr(...)de-andere-364-dagen/

En Bosma: ja, ik vind ook zijn standpunten verwerpelijk. Maar hij staat daar niet namens de firma Bosma of namens de PVV, maar namens de Tweede Kamer. En dan is het wel goed dat hij er is. Zoals de oud-kamervoorzitters ook zeggen: https://www.ad.nl/politie(...)ijkt-eruit~a87ad481/
  vrijdag 3 mei 2024 @ 11:39:07 #99
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213401782
https://nos.nl/artikel/25(...)nwege-mijn-hoofddoek

quote:
"Ze bespuugden me vanwege mijn hoofddoek", "mensen die terrorist roepen of zeggen dat je hier niet hoort" en "ik moest mijn tas wegleggen omdat de leraar niet wist of hij kon exploderen". Het is een greep uit de honderden ervaringen die islamitische jongeren hebben gedeeld met NOS Stories. Ze voelen zich een beetje tot helemaal niet thuis in Nederland en sommigen geven aan met een onveilig gevoel rond te lopen.

Vorige week bleek uit nieuwe cijfers van de politie en antidiscriminatiebureaus dat het aantal meldingen van discriminatie opnieuw is toegenomen. Als het gaat om meldingen op grond van godsdienst gaat het veruit in de meeste gevallen om moslimdiscriminatie. Bij de politie ging het om 94 procent van de 272 registraties, bij de antidiscriminatiebureaus om 285 meldingen, zo staat in het rapport.
Zit ook een filmpje bij op de site.

Extreem tragisch dat het gebeurt, maar voor niemand een verrassing. Wie ook maar een beetje oplet en om zich heen kijkt, ziet hoe extreem genormaliseerd moslimhaat is in Nederland. In de politiek, in de pers, op deze site, op straat. Negatieve dingen zeggen over moslims levert nooit commotie op, en als het al commotie oplevert dan hoor je vooral de mensen die vinden dat er minder over geklaagd moet worden.

Jaren en jaren van dehumaniseren van moslims en dan met name Arabieren - wat natuurlijk nodig was om de dodelijke door ons gesteunde offensieven in Irak en dergelijke goed te praten; net zoals dode Palestijnen zijn ook dode Irakezen slechts een getal dat we mogen negeren, maar zijn levende Palestijnen en Irakezen met een afkeer van de staten die hun familie het graf in hebben gebombardeerd natuurlijk uitschot dat we moeten verachten - hebben hun werk gedaan. Wanneer je in de politiek nog op durft te komen voor een normale behandeling van dat deel van de Nederlandse bevolking, krijg je van alles naar je hoofd geslingerd; van terroristenknuffelaar tot landverrader.

De PVV is als grootste partij aan het praten om een meerderheidsregering te vormen en er wordt gedaan alsof de PVV 'tegen migranten' is. Dat is niet het hele verhaal. De PVV is namelijk tegen Nederlanders. Nederlanders met het verkeerde geloof, met de verkeerde levensstijl. En ze staan er niet alleen in; genoeg partijen of delen ervan, zien dit net zo.

Tegelijkertijd kan iedere migrant met een kritische mening over Nederland horen dat die maar gewoon "dankbaar" moet zijn, zich moet aanpassen aan onze cultuur hier, en als het je niet bevalt dan rot je maar op. Hun gebrek aan 'loyaliteit' staat sowieso permanent ter discussie, referenties naar een vijfde colonne zijn nooit ver weg.

94% van de meldingen van discriminatie op grond van godsdienst gaat over moslims. Het levert nog geen rimpeling op in de politiek. Ik wacht de gezamenlijke verklaring van de fractievoorzitters in de krant wel af.
pi_213401869
Denkend aan 4 mei en aan de leuze: dat nooit meer
Denkend aan 5 mei en de vrijheid in vrede te leven in eigen land.

Denkend aan Wilders die opnieuw een godsdienst wil verbieden en anderen met een niet-Europese herkomst wilt verwijderen . Dit uit 2018:
twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')