abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 11:49:00 #101
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_213401899
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:45 schreef Bluesdude het volgende:
Denkend aan 4 mei en aan de leuze: dat nooit meer
Denkend aan 5 mei en de vrijheid in vrede te leven in eigen land.

Denkend aan Wilders die opnieuw een godsdienst wil verbieden en anderen met een niet-Europese herkomst wilt verwijderen . Dit uit 2018:
[ x ]
Gaat zijn Hongaarse vrouw dan ook weer terug naar Boekarest of ligt dat uiteraard weer anders?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_213401956
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:49 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Gaat zijn Hongaarse vrouw dan ook weer terug naar Boekarest of ligt dat uiteraard weer anders?
Boekarest?!
  vrijdag 3 mei 2024 @ 11:54:04 #103
13309 nostra
ask why
pi_213401967
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:49 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Pest, amice.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 11:55:40 #104
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213401989
Zo te zien gaat je garpje verloren, pom.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 11:56:11 #105
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_213401998
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:53 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Boekarest?!
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Pest, amice.
Naar 'Alle Marokkanen terug naar Istanbul!1!!'.
pi_213402012
quote:
9s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:56 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
[..]
Oh heh, die had ik even gemist.
  Forum Admin vrijdag 3 mei 2024 @ 11:58:52 #107
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213402030
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:57 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Oh heh, die had ik even gemist.
Cultureel erfgoed inmiddels
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 3 mei 2024 @ 12:00:19 #108
13309 nostra
ask why
pi_213402040
quote:
9s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:56 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
[..]
Ben te weinig hooggeleid blijkt maar weer.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 12:01:06 #109
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_213402046
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 11:55 schreef Janneke141 het volgende:
Zo te zien gaat je garpje verloren, pom.
Ja, wat wil je met die auties hier.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 12:03:12 #110
13309 nostra
ask why
pi_213402071
'Advocaten en rechters verdeeld over betekenis klimaatvonnis Europees Hof' https://fd.nl/samenleving(...)p-android&gift=HyUCr (gratis te lezen)
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 12:07:39 #111
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_213402119
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:03 schreef nostra het volgende:
'Advocaten en rechters verdeeld over betekenis klimaatvonnis Europees Hof' https://fd.nl/samenleving(...)p-android&gift=HyUCr (gratis te lezen)
Wat vinden ecologen er eigenlijk van?
  vrijdag 3 mei 2024 @ 12:19:16 #112
13309 nostra
ask why
pi_213402248
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:07 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wat vinden ecologen er eigenlijk van?
Ik weet niet of je die als homogene groep kan beschouwen, maar het lijkt me dat het eerst wachten is op de uitkristallisering hiervan in concrete gevolgen. Men is ook al druk bezig om de natuur rechtspersoonlijkheid te geven; dat juridisch kader is volgens mij voor iedereen een groot vraagteken.
pi_213402319
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:03 schreef nostra het volgende:
Dit geeft wel mooi het probleem weer. Een vage tekst over 'het recht op een veilig priv- en familieleven' wordt dan door een rechter ineens uitgelegd als een concrete verplichting aan regeringen op een totaal ander gebied.

Tijd om deze verdragen te vernietigen of in ieder geval te herschrijven. Mensenrechten zijn te belangrijk als basis om dit soort politiek gemotiveerde ongein mee uit te halen.
pi_213402514
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit geeft wel mooi het probleem weer. Een vage tekst over 'het recht op een veilig priv- en familieleven' wordt dan door een rechter ineens uitgelegd als een concrete verplichting aan regeringen op een totaal ander gebied.
We kunnen het hebben over ‘het recht op een veilig priv- en famileleven’. Maar is de overeenkomst tussen de Shell, de Urgenda en de Zwitserse gepensioneerde huisvrouwen uitspraak niet dat Shell, Zwitserland en Nederland gehouden wordt aan de afspraken die ze maken en de toezeggingen die ze doen op het gebied van CO2 reductie?

quote:
Tijd om deze verdragen te vernietigen of in ieder geval te herschrijven. Mensenrechten zijn te belangrijk als basis om dit soort politiek gemotiveerde ongein mee uit te halen.
Die verslagen zijn inderdaad ooit geschreven met als doel mensen zoveel mogelijk te pesten, plagen en lastigvallen en geschreven om individuele vrijheid in te perken. We zijn wel genoeg gepest en getreiterd, we hebben wel genoeg vrijheid ingeboekt. Juist deze politiek zo rustige politieke tijden zouden we moeten zien als het moment om het EVRM af te schaffen…
pi_213402535
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat het politiek gemotiveerd is, dat lees ik nergens terug? Klinkt meer als dat mensen vanwege hun eigen politieke orintatie zulke uitspraken niet zo leuk vinden en dan maar doen alsof de uitspraak politiek gemotiveerd zou zijn.
pi_213403295
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:46 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij dat het politiek gemotiveerd is, dat lees ik nergens terug?
Huh? Dat is toch volledig duidelijk? De groepen die de zaken starten hebben expliciete politieke doelen.
pi_213403309
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:45 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
We kunnen het hebben over ‘het recht op een veilig priv- en famileleven’. Maar is de overeenkomst tussen de Shell, de Urgenda en de Zwitserse gepensioneerde huisvrouwen uitspraak niet dat Shell, Zwitserland en Nederland gehouden wordt aan de afspraken die ze maken en de toezeggingen die ze doen op het gebied van CO2 reductie?
Nee, er wordt opgelegd dat er nieuwe afspraken worden gemaakt, omdat volgens de rechtbank dat rechstreeks volgt uit 'het recht op een veilig priv- en famileleven'. Dat is althans de interpretatie en dus waar het probleem ligt.
pi_213403358
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 13:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Huh? Dat is toch volledig duidelijk? De groepen die de zaken starten hebben expliciete politieke doelen.
Maar die groepen doen geen rechterlijke uitspraken, dat doen de rechters.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 14:20:34 #119
13309 nostra
ask why
pi_213403542
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:03 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Roe v Wade overturnen vond je ook niet een politiek gemotiveerde uitspraak?
pi_213403661
Toch is het wel vreemd dat een stichting een bedrijf kan aanklagen over een verdrag wat de overheid aangaat.

Dat Milieudefensie een procedure start tegen de staat over het milieubeleid zou ik nog wel begrijpen, al dan niet om andere partijen/bedrijven te dwingen om iets te doen.

Maar dat dezelfde stichting een bedrijf aanklaagt wat zich aan de geldende wetten en regels houdt om zaken af te dwingen blijf ik vreemd vinden.

Zou ik nu ook de tuinder om de hoek kunnen aanklagen omdat hij zijn kas verwarmt met gas? Of mijn buurman omdat hij geen zonnepanelen heeft?
  vrijdag 3 mei 2024 @ 14:38:48 #121
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213403727
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Ander land, ander rechtssysteem.
Antifa
pi_213403755
quote:

[..]
In Amerika zitten er dan ook geen rechters op de rechterstoel, daar zitten verkozen mensen of mensen die zijn uitgekozen door politici. De Amerikaanse puinhoop vergelijken met Europa is gewoon enorm scheef.

De Europese rechters interpreteren gewoon verdragen die de politici, blijkbaar zonder te beseffen wat de consequenties zijn, hebben getekend. Maar dat maakt het geen politieke uitspraken, het politieke deel was het schrijven, tekenen en ratificeren van deze verdragen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 3 mei 2024 @ 14:54:38 #123
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213403862
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Toch is het wel vreemd dat een stichting een bedrijf kan aanklagen over een verdrag wat de overheid aangaat.

Dat Milieudefensie een procedure start tegen de staat over het milieubeleid zou ik nog wel begrijpen, al dan niet om andere partijen/bedrijven te dwingen om iets te doen.

Maar dat dezelfde stichting een bedrijf aanklaagt wat zich aan de geldende wetten en regels houdt om zaken af te dwingen blijf ik vreemd vinden.

Zou ik nu ook de tuinder om de hoek kunnen aanklagen omdat hij zijn kas verwarmt met gas? Of mijn buurman omdat hij geen zonnepanelen heeft?
Is het niet zo dat de zaak tegen de overheid gericht is, omdat zij aan de ene kant verdragen hebben getekend waarin ze beloven uitstoot terug te brengen, maar aan de andere kant geen beleid voeren dat het halen van die doelen garandeert?
pi_213403893
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:54 schreef Tijn het volgende:

[..]
Is het niet zo dat de zaak tegen de overheid gericht is, omdat zij aan de ene kant verdragen hebben getekend waarin ze beloven uitstoot terug te brengen, maar aan de andere kant geen beleid voeren dat het halen van die doelen garandeert?
Het is wel echt specifiek tegen shell.
https://nos.nl/l/2515122
  vrijdag 3 mei 2024 @ 15:00:31 #125
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213403914
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:57 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het is wel echt specifiek tegen shell.
https://nos.nl/l/2515122
Ah ja, ik zat meer aan die Urgenda-zaak te denken. In dit geval vindt de rechter dat Shell een zorgplicht heeft. Zal ook met hun enorme schaal en daarmee impact te maken hebben. Dat geldt voor de lokale tuinder of je buurman niet.

Ik kan me herinneren dat jaren geleden de directeur van Shell bij Pauw & Witteman ofzo zat en daar toe gaf dat Shell veel minder zou kunnen uitstoten dan ze doen, maar vanwege het ontbreken van wetgeving doen ze dat niet. Blijkbaar vindt de rechter dat ze zelf ook een verantwoordelijkheid hebben.
pi_213404174
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:03 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
En dat zijn dus politieke uitspraken.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 15:28:59 #127
13309 nostra
ask why
pi_213404207
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 14:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
In Amerika zitten er dan ook geen rechters op de rechterstoel, daar zitten verkozen mensen of mensen die zijn uitgekozen door politici. De Amerikaanse puinhoop vergelijken met Europa is gewoon enorm scheef.

De Europese rechters interpreteren gewoon verdragen die de politici, blijkbaar zonder te beseffen wat de consequenties zijn, hebben getekend. Maar dat maakt het geen politieke uitspraken, het politieke deel was het schrijven, tekenen en ratificeren van deze verdragen.
In beide gevallen interpreteren rechters en interpretatie brengt per definitie een mate van subjectiviteit met zich mee.

Doen alsof binnen het Amerikaans rechtssysteem een stel cowboys als rechter rondloopt, terwijl in Europa zij 'gewoon verdragen interpreteren' is wel een beetje het Europese equivalent van American exceptionalism.
pi_213404389
quote:

[..]
Je denkt dat ik betoogde dat rechters geen politiek gemotiveerde uitspraak zouden kunnen doen? Anders snap ik niet waarom je hiermee zou komen.

In dat land zijn de opperrechters nota bene specifiek benoemd door politici van een partij nota bene vanwege hun politieke standpunt hierop (en andere politieke standpunten).
pi_213404402
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En dat zijn dus politieke uitspraken.
Dat lees ik dus nergens terug. Het lijken vooral veronderstellingen te zijn van mensen die deze uitspraken niet zo tof vinden. Nu ben ik zelf geen jurist, dus misschien dat advocatuur er anders over denkt, maar ook daar lees ik niet zoveel van over politieke gemotiveerde rechters hierin.
pi_213404840
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:46 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Dat lees ik dus nergens terug. Het lijken vooral veronderstellingen te zijn van mensen die deze uitspraken niet zo tof vinden.
De werkelijkheid is natuurlijk andersom. Mensen die de uitspraak tof vinden, vinden het geen probleem als de rechter op de stoel van de wetgever gaat zitten. Als de rechter maar oordeelt wat ze willen. Groepen als Milieudefensie zijn daar ook gewoon open over.

Verder is er niets te lezen. Het is een politieke uitspraak omdat er een politieke interpretatie bij komt kijken. Dat is een feit.
pi_213404939
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De werkelijkheid is natuurlijk andersom. Mensen die de uitspraak tof vinden, vinden het geen probleem als de rechter op de stoel van de wetgever gaat zitten. Als de rechter maar oordeelt wat ze willen. Groepen als Milieudefensie zijn daar ook gewoon open over.

Verder is er niets te lezen. Het is een politieke uitspraak omdat er een politieke interpretatie bij komt kijken. Dat is een feit.
Welke politieke interpretatie komt er dan precies bij kijken?
pi_213404969
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:35 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Welke politieke interpretatie komt er dan precies bij kijken?
De vertaling van het genoemde artikel naar politiek beleid op dit specifieke gebied.
pi_213405188
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De vertaling van het genoemde artikel naar politiek beleid op dit specifieke gebied.
In het FD artikel (als je dit bedoelt met het genoemde artikel) staat letterlijk:

De advocaat van Shell redeneert juist de andere kant op. Het Shell-vonnis in eerste aanleg moet van tafel, want het Europees Hof laat de invulling van het klimaatbeleid in zijn geheel over aan regeringen van landen.

Als het Europees Hof stelt dat de invulling van klimaatbeleid bij regeringen van landen ligt, hoe gaat het hof dan op de stoel van de wetgever zitten?

Ik vond het NRC artikel wel uitleggend:
De 17-hoofdige ‘Grote Kamer’ van het mensenrechtenhof oordeelde dat de Zwitserse regering het recht op een priv- en gezinsleven (artikel 8 van het Europese Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens) heeft geschonden door onvoldoende maatregelen te nemen om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Volgens het Hof hebben individuen recht op „effectieve bescherming door de staatsautoriteiten tegen de ernstige negatieve gevolgen van klimaatverandering op hun leven, gezondheid, welzijn en levenskwaliteit”.
en
Het Hof laat zich nadrukkelijk niet uit over het klimaatbeleid zelf. Ook dat komt volgens Burgers overeen met eerdere uitspraken. „Het Hof zegt: klimaatbeleid moet gemaakt worden door de politieke instituties. Maar het is onze taak om mensenrechtenschendingen te signaleren. En dat gaan we hier doen.”

In het arrest spreekt het Hof van een „ruime beoordelingsmarge van landen met betrekking tot de keuze van de middelen” om hun klimaatdoelen te behalen. Maar landen hebben wel „de primaire plicht” om voldoende maatregelen te nemen om „bestaande en potentieel onomkeerbare toekomstige gevolgen van klimaatverandering te verzachten”. Het Hof constateert dat de Zwitserse regering onvoldoende waarborgen heeft ingebouwd om te zorgen dat de klimaatdoelen die internationaal zijn afgesproken daadwerkelijk worden gehaald.

Het betreffende NRC artikel

Ik haal hier, als leek, niet meteen uit dat dit nou een politieke interpretatie is of dat de rechter op de stoel van de wetgever is gaan zitten. Kun jij uitleggen hoe dat wel zo is?
pi_213405209
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:28 schreef nostra het volgende:

[..]
In beide gevallen interpreteren rechters en interpretatie brengt per definitie een mate van subjectiviteit met zich mee.

Doen alsof binnen het Amerikaans rechtssysteem een stel cowboys als rechter rondloopt, terwijl in Europa zij 'gewoon verdragen interpreteren' is wel een beetje het Europese equivalent van American exceptionalism.
Natuurlijk brengt interpreteren een mate van subjectiviteit met zich mee, maar in Amerika zit de subjectiviteit bewust ingebakken in het systeem. Als je bepaalde opvallende politieke afwegingen maakt, heb je kans op promotie. Dat is wel echt totaal anders dan in Europa.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_213405243
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En toch kunnen ze alleen die verdragen en wetten interpreteren die de politici eerst hebben aangenomen. Met blijkbaar teksten die open staan voor de interpretatie van de rechters zoals ze nu doen. En het is ook niet 1 rechter die dat doet, het zijn er inmiddels tientallen door allerlei verschillende landen heen. Als de politiek deze interpretaties niet zint, moeten ze geen commentaar hebben op de rechters, maar op hun eigen werk.

Ik zie trouwens vooral logische interpretaties. De overheid is eigenlijk ook zelden onverwachts in het ongelijk gesteld door de rechter, daar was steeds al uitgebreid voor gewaarschuwd door hun adviseurs. Urgenda was ook niet echt onverwachts. Alleen box 3 kan ik me niet herinneren of dat echt een verwachtte uitspraak was.
pi_213405250
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 17:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk brengt interpreteren een mate van subjectiviteit met zich mee, maar in Amerika zit de subjectiviteit bewust ingebakken in het systeem. Als je bepaalde opvallende politieke afwegingen maakt, heb je kans op promotie. Dat is wel echt totaal anders dan in Europa.
Heel ander rechtsstelsel. Niet vergelijkbaar. Common law vs civil law. Common law is veel meer gebaseerd op precedenten en daarmee een stuk meer rechtersrecht.
zie email 27 oktober
pi_213405268
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 17:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Heel ander rechtsstelsel. Niet vergelijkbaar. Common law vs civil law. Common law is veel meer gebaseerd op precedenten en daarmee een stuk meer rechtersrecht.
Ook dat, Roe vs Wade aanhalen in een discussie over europese rechters slaat dus echt nergens op.
pi_213405273
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 17:00 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In het FD artikel (als je dit bedoelt met het genoemde artikel) staat letterlijk:

De advocaat van Shell redeneert juist de andere kant op. Het Shell-vonnis in eerste aanleg moet van tafel, want het Europees Hof laat de invulling van het klimaatbeleid in zijn geheel over aan regeringen van landen.

Als het Europees Hof stelt dat de invulling van klimaatbeleid bij regeringen van landen ligt, hoe gaat het hof dan op de stoel van de wetgever zitten?

Ik vond het NRC artikel wel uitleggend:
De 17-hoofdige ‘Grote Kamer’ van het mensenrechtenhof oordeelde dat de Zwitserse regering het recht op een priv- en gezinsleven (artikel 8 van het Europese Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens) heeft geschonden door onvoldoende maatregelen te nemen om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Volgens het Hof hebben individuen recht op „effectieve bescherming door de staatsautoriteiten tegen de ernstige negatieve gevolgen van klimaatverandering op hun leven, gezondheid, welzijn en levenskwaliteit”.
en
Het Hof laat zich nadrukkelijk niet uit over het klimaatbeleid zelf. Ook dat komt volgens Burgers overeen met eerdere uitspraken. „Het Hof zegt: klimaatbeleid moet gemaakt worden door de politieke instituties. Maar het is onze taak om mensenrechtenschendingen te signaleren. En dat gaan we hier doen.”

In het arrest spreekt het Hof van een „ruime beoordelingsmarge van landen met betrekking tot de keuze van de middelen” om hun klimaatdoelen te behalen. Maar landen hebben wel „de primaire plicht” om voldoende maatregelen te nemen om „bestaande en potentieel onomkeerbare toekomstige gevolgen van klimaatverandering te verzachten”. Het Hof constateert dat de Zwitserse regering onvoldoende waarborgen heeft ingebouwd om te zorgen dat de klimaatdoelen die internationaal zijn afgesproken daadwerkelijk worden gehaald.

Het betreffende NRC artikel

Ik haal hier, als leek, niet meteen uit dat dit nou een politieke interpretatie is of dat de rechter op de stoel van de wetgever is gaan zitten. Kun jij uitleggen hoe dat wel zo is?
Het staat er letterlijk:

quote:
Volgens het Hof hebben individuen recht op „effectieve bescherming door de staatsautoriteiten tegen de ernstige negatieve gevolgen van klimaatverandering op hun leven, gezondheid, welzijn en levenskwaliteit”.
De rechter vindt vervolgens het beleid niet overeenkomen met die 'effectieve bescherming', wat dat dan ook mag zijn. De rechter bepaalt dus wat de politiek moet en mag doen door die koppeling te maken tussen dat artikel en die conclusie. Maar de rechter kan niet in de toekomst kijken dus kan dit niet weten, dat is normaal gesproken aan de politiek.
pi_213405298
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 17:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ook dat, Roe vs Wade aanhalen in een discussie over europese rechters slaat dus echt nergens op.
Of het nergens op slaat weet ik niet. Het is natuurlijk altijd wel het schrikbeeld dat je moet voorkomen dat er politici in toga achter de tafel komen te zitten. Ik vind dat bijvoorbeeld heel relevant in de constitutionele hof discussie. Maar in het kader van urgenda is het wel een ander verhaal ja.
zie email 27 oktober
pi_213406579
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 17:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het staat er letterlijk:
Volgens het Hof hebben individuen recht op „effectieve bescherming door de staatsautoriteiten tegen de ernstige negatieve gevolgen van klimaatverandering op hun leven, gezondheid, welzijn en levenskwaliteit”
De rechter vindt vervolgens het beleid niet overeenkomen met die 'effectieve bescherming', wat dat dan ook mag zijn.
Mag de rechter dan nooit zeggen dat de overheid nalatig is in het beschermen van de burger, of mag dat niet wanneer het over iets gaat als klimaatverandering?
quote:
De rechter bepaalt dus wat de politiek moet en mag doen door die koppeling te maken tussen dat artikel en die conclusie.
Oh je bedoelt artikel 8 van het EVRM. Volgens mij bepaalt de rechter helemaal niet wat de politiek moet doen, volgens mij bepaalt de rechter enkel dat Zwitserland nalatig is in effectieve bescherming tegen negatieve gevolgen, dus ze toetst enkel en alleen de naleving.
quote:
Maar de rechter kan niet in de toekomst kijken dus kan dit niet weten, dat is normaal gesproken aan de politiek.
Een rechter kan zich toch beroepen op de algemeen heersende consensus? Zou je bijvoorbeeld alleen de tabaksindustrie incasus de sjoemelsigaret aan mogen klagen wanneer je kanker hebt en niet wanneer je er meer kans op kanker door krijgt?

Ps. Volgens mij zijn we beide advocaat, openbaar aanklager noch rechter, wat best jammer is bij het beoordelen van zulke materie. Al verschillen onder hiervoor opgeleiden de meningen ook nogal.

[ Bericht 2% gewijzigd door KaheemSaid op 03-05-2024 19:14:43 ]
pi_213407484
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 06:29 schreef Raw85 het volgende:
[ x ]
Ongelooflijk benieuwd naar de bevindingen van Joost Eerdmans zeg!
twitter
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 20:09:20 #142
375570 crew  Cyan9
pi_213407560
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 20:02 schreef Raw85 het volgende:

[..]
[ x ]
Dat wordt vast een zeer boeiende uitzending.
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 20:13:38 #143
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213407611
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 20:09 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dat wordt vast een zeer boeiende uitzending.
Interessante zender, interessante gast, interessant onderwerp.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 3 mei 2024 @ 20:26:19 #144
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213407825
Ben heel benieuwd naar zijn bevindingen als hij bij iemand gaat pitten die een kerncentrale of een olierafinaderij in zijn achtertuin heeft.
pi_213408318
Laat hem eens een nachtje bij zijn (potentile) stemmers kamperen en verslag doen van wat hij meemaakt zou ik zeggen
pi_213408412
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 19:04 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Mag de rechter dan nooit zeggen dat de overheid nalatig is in het beschermen van de burger, of mag dat niet wanneer het over iets gaat als klimaatverandering?
Dat mag zeker, als dat ook aantoonbaar is en op basis van de wettekst. Op beide punten gaat dat hier mis, dat is het probleem.

Iets als het akkoord van Parijs is een veel beter voorbeeld, dat is een stuk minder vaag en een stuk specifieker. Daar staan daadwerkelijk doelstellingen in waar de rechter aan zou kunnen toetsen zonder al te veel interpretatie.
pi_213410685
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 21:13 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat mag zeker, als dat ook aantoonbaar is en op basis van de wettekst. Op beide punten gaat dat hier mis, dat is het probleem.
Twijfel je dan aan de rapporten van het IPCC, of over de consensus over de correlatie tussen CO2 uitstoot en opwarming van de aarde, vind je dat 1 land niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor CO2 uitstoot? Wat bedoel je met aantoonbaar?
quote:
Iets als het akkoord van Parijs is een veel beter voorbeeld, dat is een stuk minder vaag en een stuk specifieker. Daar staan daadwerkelijk doelstellingen in waar de rechter aan zou kunnen toetsen zonder al te veel interpretatie.
Zou deze zienswijze er niet juist voor kunnen zorgen dat doelstellingen niet opgesteld worden? Of om potentieel schadelijke zaken helemaal niet vast te leggen?
pi_213411318
twitter

De transitie kan wel onder conservatief leiderschap.
pi_213412185
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 10:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, dat is dus van de regen in de drup belanden. Of van de drup in de regen eigenlijk, want in tegenstelling tot het zelfimago dat Rusland heeft, is China wl een supermacht.
Hier zit wel een belangrijk verschil in: olie, gas en in mindere mate uranium zijn voortdurend nodig en onderbreking van de toevoer kan acute problemen veroorzaken omdat de centrale gewoon stilvalt zonder. Dat geeft strategische mogelijkheden zoals we die met Rusland gezien hebben.

Lithium onderbreken is erg vervelend, maar die windmolen of dat zonnepaneel hebben geen nieuwe lithium nodig om te blijven draaien. Er is dus strategisch veel meer tijd om wat te doen.

Overigens zouden we dat spul gewoon in Europa moeten winnen, maargoed.
pi_213412318
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 09:03 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Hier zit wel een belangrijk verschil in: olie, gas en in mindere mate uranium zijn voortdurend nodig en onderbreking van de toevoer kan acute problemen veroorzaken omdat de centrale gewoon stilvalt zonder. Dat geeft strategische mogelijkheden zoals we die met Rusland gezien hebben.

Lithium onderbreken is erg vervelend, maar die windmolen of dat zonnepaneel hebben geen nieuwe lithium nodig om te blijven draaien. Er is dus strategisch veel meer tijd om wat te doen.

Overigens zouden we dat spul gewoon in Europa moeten winnen, maargoed.
Het meeste lithium komt uit Zuid-Amerika, Chili en Argentini. En nog veel uit Australi. Lithium zit in de EU veel minder in de grond, eigenlijk alleen in Tsjechi.

China is vooral goed in andere zeldzame metalen. Ook daar is het wisselen naar zelf winnen beperkt, al heeft Zweden recent wel een grote vondst gedaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')