SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zijn er al mensen met een dynamisch energiecontract waarbij de panelen op afstand worden afgeschakeld om geld te verdienen via onbalansmarkt?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Vraag me af hoe dat werkt als je zonnepanelen net bezig zijn je EUV vol te pompen.quote:Op woensdag 24 april 2024 20:08 schreef ludovico het volgende:
Zijn er al mensen met een dynamisch energiecontract waarbij de panelen op afstand worden afgeschakeld om geld te verdienen via onbalansmarkt?![]()
Wij hebben een nieuwbouwhuis, opgeleverd in 2020. Bij de oplevering zaten 9 panelen en een cetrale omvormer. Ze liggen 4-5 op het dak, op de noordoost en zuidwest kant. In het dak zitten wat Velux dakramen voor de kamers op zolder. Wij laden ook een elektrische auto op en willen op korte termijn een warmtepomp aanschaffen en het gas verwijderen. Momenteel is ons gebruik ongeveer 8.000 kWh per jaar.
Die 9 panelen zijn wat weinig, dus we hadden vandaag iemand over de vloer die een offerte heeft gemaakt voor het bijleggen van wat panelen.
De panelen zjn wat groter dan degenen die we al hebben liggen, er met wat passen en meten kunnen er 14 panelen bij gelegd worden. Deze hebben allemaal een micro-omvormer. Het zijn panelen Jinko Tiger Neo N-type 435 WP en de micro-omvormers zijn Enphase IQ8MC.
Voor het totale werk van plaatsen, draden trekken, extra kastje in de meterkast en een monitoring systeem is de offerte 6.700.
Als ik op internet kijk, krijgt dit bedrijf goede recensies en zou dit wel een oké/gemiddelde prijs hiervoor zijn.
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
![]()
6090 WP met micro omvormers voor ¤6700 klinkt heel redelijk, dat is ¤1,10 per WPquote:Op donderdag 25 april 2024 12:49 schreef miss_sly het volgende:
Wij hebben een nieuwbouwhuis, opgeleverd in 2020. Bij de oplevering zaten 9 panelen en een cetrale omvormer. Ze liggen 4-5 op het dak, op de noordoost en zuidwest kant. In het dak zitten wat Velux dakramen voor de kamers op zolder. Wij laden ook een elektrische auto op en willen op korte termijn een warmtepomp aanschaffen en het gas verwijderen. Momenteel is ons gebruik ongeveer 8.000 kWh per jaar.
Die 9 panelen zijn wat weinig, dus we hadden vandaag iemand over de vloer die een offerte heeft gemaakt voor het bijleggen van wat panelen.
De panelen zjn wat groter dan degenen die we al hebben liggen, er met wat passen en meten kunnen er 14 panelen bij gelegd worden. Deze hebben allemaal een micro-omvormer. Het zijn panelen Jinko Tiger Neo N-type 435 WP en de micro-omvormers zijn Enphase IQ8MC.
Voor het totale werk van plaatsen, draden trekken, extra kastje in de meterkast en een monitoring systeem is de offerte 6.700.
Als ik op internet kijk, krijgt dit bedrijf goede recensies en zou dit wel een oké/gemiddelde prijs hiervoor zijn.
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?Well done is better than well said. - Benjamin Franklin![]()
Staat er los van, maar zou ook gekoppeld moeten kunnen worden, een batterij opladen is natuurlijk ook een negatief aanbod creeeren op het stroomnet dus zou er ook onder moeten kunnen vallen.quote:Op donderdag 25 april 2024 10:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vraag me af hoe dat werkt als je zonnepanelen net bezig zijn je EUV vol te pompen.
Afschakelen / extra vraag, die stuurbaarheid is wat ze willen op de onbalansmarkt."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Leuk! Veel plezier.quote:Op donderdag 25 april 2024 12:49 schreef miss_sly het volgende:
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Ik vind de prijs erg netjes.quote:Op donderdag 25 april 2024 12:49 schreef miss_sly het volgende:
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
Wij hebben ook Enphase. Wat me tegenvalt is dat ik ze remote niet uit kan schakelen. In de manager-app, die de installateur heeft, kan dat wel. Maar in onze home-owner app, dus niet. Alleen fysiek in de meterkast kan ik ze uitschakelen, maar men beveelt niet aan om dit meermaals dagelijks te doen.
Ik heb dat nu ook niet nodig. Maar als je met dagprijzen voor stroom wil kunnen werken, is dat wel handig. Zeker als er negatieve prijzen zijn.
Loopt een lekkere lange discussie bij de Enphase community. Alleen ze doen daar dus niets mee."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Wij zouden met de extra panelen ongeveer rondom ons jaarverbruik opwekken. Aangezien we ook nog een warmtepomp willen installeren in de nabije toekomst, zitten we goed, lijkt me? We willen helemaal niet veel te veel panelen, we willen van het gas af en zo voordelig mogelijk een groot deel van ons verbruik zelf opwekken.quote:Op donderdag 25 april 2024 16:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind de prijs erg netjes.
Wij hebben ook Enphase. Wat me tegenvalt is dat ik ze remote niet uit kan schakelen. In de manager-app, die de installateur heeft, kan dat wel. Maar in onze home-owner app, dus niet. Alleen fysiek in de meterkast kan ik ze uitschakelen, maar men beveelt niet aan om dit meermaals dagelijks te doen.
Ik heb dat nu ook niet nodig. Maar als je met dagprijzen voor stroom wil kunnen werken, is dat wel handig. Zeker als er negatieve prijzen zijn.
Loopt een lekkere lange discussie bij de Enphase community. Alleen ze doen daar dus niets mee.
Er wordt ook een monitoring-deel bijgeleverd die ook al geschikt is om een batterij aan te hangen. Dus als op termijn een opslagdevice aantrekkelijk wordt, kan deze erop worden aangesloten, werd verteld.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
![]()
Dat klopt ook allemaal.quote:Op donderdag 25 april 2024 19:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij zouden met de extra panelen ongeveer rondom ons jaarverbruik opwekken. Aangezien we ook nog een warmtepomp willen installeren in de nabije toekomst, zitten we goed, lijkt me? We willen helemaal niet veel te veel panelen, we willen van het gas af en zo voordelig mogelijk een groot deel van ons verbruik zelf opwekken.
Er wordt ook een monitoring-deel bijgeleverd die ook al geschikt is om een batterij aan te hangen. Dus als op termijn een opslagdevice aantrekkelijk wordt, kan deze erop worden aangesloten, werd verteld.
(In mijn ervaring, wat ik er van lees).
En je prijs is echt goed.
[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 25-04-2024 19:30:08 ]"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
prijs is dikke prima, kennis zit rond de 1.40 de wp Dat scheelt nogal op zulke aantallen Wp
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P![]()
Hallo, ik heb een huurwoning en verbruik 2500-3000kwh per jaar.
Nu hebben we een aanbod gekregen om vier zonnepanelen te huren a 13 euro p/m.
Dit zou ongeveer 1300kwh op kunnen leveren. Mooi meegenomen dus.
Er werd aangegeven dat de salderingsregeling over twee jaar komt te vervallen maar op de website van de overheid zie ik dat daar nog niet over beslist is.
Maar goed ik ben ermee akkoord gegaan omdat het alsnog een besparing oplevert.
Alleen nu zie ik ineens info over terugleveringskosten en begin me af te vragen of het wel de moeite is.
Ben bang dat ik over een paar jaar misschien net zo veel moet betalen als dat het me oplevert.
Wat zouden jullie doen?![]()
1 tip, kijk of je ergens een langdurig contract kan afsluiten voordat je panelen er liggenquote:Op woensdag 24 april 2024 16:20 schreef Mr.Chippie het volgende:
Voor ons huis ben ik aan het rondkijken (willen 10 panelen van ~430WP) , maar er zijn zoveel leveranciers/installateurs in de regio Den Haag/Delft dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Ik zou bij ieder bedrijf wel een offerte op kunnen vragen maar waar moet ik vooral op letten als ik met zo'n bedrijf in zee ga?
En zijn er aanbevelingen voor regio Den Haag?![]()
![]()
1.300kWh kost ongeveer 1.300 x ¤0,30 op het moment.quote:Op vrijdag 26 april 2024 09:17 schreef Xylos het volgende:
Hallo, ik heb een huurwoning en verbruik 2500-3000kwh per jaar.
Nu hebben we een aanbod gekregen om vier zonnepanelen te huren a 13 euro p/m.
Dit zou ongeveer 1300kwh op kunnen leveren. Mooi meegenomen dus.
Er werd aangegeven dat de salderingsregeling over twee jaar komt te vervallen maar op de website van de overheid zie ik dat daar nog niet over beslist is.
Maar goed ik ben ermee akkoord gegaan omdat het alsnog een besparing oplevert.
Alleen nu zie ik ineens info over terugleveringskosten en begin me af te vragen of het wel de moeite is.
Ben bang dat ik over een paar jaar misschien net zo veel moet betalen als dat het me oplevert.
Wat zouden jullie doen?
Dat is ¤390, ofwel een besparing van ¤32,50 per maand.
Daar gaat ¤13,00 huur vanaf, dus een besparing van ¤19,50 per maand.
En dan nog de "terugleverkosten". Omdat je ook een deel zelf zal verbruiken zal je denk ik onder de 1.000kWh teruglevering / saldering blijven dus zo'n ¤5 per maand, afhankelijk van de leverancier.
Je houdt er misschien ¤15 per maand aan over? Als de stroomprijs niet daalt en de huurprijs van de panelen niet stijgt, dat is ook iets om uit te zoeken.![]()
Bedankt!quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
1.300kWh kost ongeveer 1.300 x ¤0,30 op het moment.
Dat is ¤390, ofwel een besparing van ¤32,50 per maand.
Daar gaat ¤13,00 huur vanaf, dus een besparing van ¤19,50 per maand.
En dan nog de "terugleverkosten". Omdat je ook een deel zelf zal verbruiken zal je denk ik onder de 1.000kWh teruglevering / saldering blijven dus zo'n ¤5 per maand, afhankelijk van de leverancier.
Je houdt er misschien ¤15 per maand aan over? Als de stroomprijs niet daalt en de huurprijs van de panelen niet stijgt, dat is ook iets om uit te zoeken.
Nou dat schiet lekker op zeg. Onze maatschappij kennende zal de prijs voor het terugleveren ook wel stijgen. Dan is het straks gewoon kosten tegen de opbrengst wegschrijven of het gaat ons geld kosten.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van zonnepanelen?![]()
Het bijzondere is dat veel energieleveranciers, die ons nu kosten rekenen voor zonnepanelen, zelf ook (aandelen in) zonneparken bezitten. En die leggen zichzelf vast geen heffing opquote:Op vrijdag 26 april 2024 10:50 schreef Xylos het volgende:
[..]
Bedankt!
Nou dat schiet lekker op zeg. Onze maatschappij kennende zal de prijs voor het terugleveren ook wel stijgen. Dan is het straks gewoon kosten tegen de opbrengst wegschrijven of het gaat ons geld kosten.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van zonnepanelen?![]()
![]()
Tja. Het lokale nuts bedrijf hier betaald mij 6 Cent voor iedere kWh, kan niet salderen en verkoopt groene stroom voor 42 centquote:Op vrijdag 26 april 2024 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het bijzondere is dat veel energieleveranciers, die ons nu kosten rekenen voor zonnepanelen, zelf ook (aandelen in) zonneparken bezitten. En die leggen zichzelf vast geen heffing op![]()
Dan wordt een accu wel rendabel lijkt me.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja. Het lokale nuts bedrijf hier betaald mij 6 Cent voor iedere kWh, kan niet salderen en verkoopt groene stroom voor 42 cent![]()
Die zetten het eigen zonnepark op zo een moment uit.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het bijzondere is dat veel energieleveranciers, die ons nu kosten rekenen voor zonnepanelen, zelf ook (aandelen in) zonneparken bezitten. En die leggen zichzelf vast geen heffing op![]()
Ja, uiteraard, anders betalen ze een negatieve prijs voor wat ze leveren.quote:Op vrijdag 26 april 2024 13:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die zetten het eigen zonnepark op zo een moment uit.
Maar het concurreert wel Janny met d'r 8 panelen uit de markt.![]()
tja,quote:Op vrijdag 26 april 2024 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, uiteraard, anders betalen ze een negatieve prijs voor wat ze leveren.
Maar het concurreert wel Janny met d'r 8 panelen uit de markt.
Je hebt een boel zonneparken en veel particulieren klanten die stroom maken.
Zonnig weer, veel aanbod. Prijs negatief of laag. Zet je de particuliere klanten uit dan stijgt de prijs want minder aanbod, zo maak je je eigen park rendabeler.![]()
Tja, die kans loop je als je gaat ondernemen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, uiteraard, anders betalen ze een negatieve prijs voor wat ze leveren.
Maar het concurreert wel Janny met d'r 8 panelen uit de markt.![]()
De consument zetten ze niet uit. Die levert gewoon.quote:Op vrijdag 26 april 2024 13:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
tja,
Je hebt een boel zonneparken en veel particulieren klanten die stroom maken.
Zonnig weer, veel aanbod. Prijs negatief of laag. Zet je de particuliere klanten uit dan stijgt de prijs want minder aanbod, zo maak je je eigen park rendabeler.![]()
Prima als mijn panelen een onderneming zijn maar dan ga ik ze ook jaarlijks afschrijven bij m'n belastingaangifte.quote:Op vrijdag 26 april 2024 14:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tja, die kans loop je als je gaat ondernemen.![]()
Heb jij je btw niet terug gevraagd? Je bent iets aan het verkopen, als de afnemer er geen interesse in heeft is dat toch echt jouw probleem.quote:Op vrijdag 26 april 2024 14:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Prima als mijn panelen een onderneming zijn maar dan ga ik ze ook jaarlijks afschrijven bij m'n belastingaangifte.![]()
Nee, ik heb m'n BTW niet teruggevraagd. Ik stond in 2018 ingeschreven als eenmansbedrijfje vanwege o.a. m'n YouTube kanalen en BTW terugvragen maakte het alleen maar vervelend met het jaarlijkse forfait.quote:Op vrijdag 26 april 2024 15:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Heb jij je btw niet terug gevraagd?Dat zal in je hoofd vast kloppen.quote:Je bent iets aan het verkopen, als de afnemer er geen interesse in heeft is dat toch echt jouw probleem.
Maar we hebben een salderingsregeling en veel mensen hebben daar hun keuze om panelen te nemen gebaseerd. Dit wordt nu echter gesaboteerd door energiebedrijven.![]()
Ze saboteren niets? Jij kan gewoon een modelcontract afsluiten en optimaal gebruik maken van de salderingsregeling zonder dat je een terugleverheffing hoeft te betalen over jouw afval.quote:Op vrijdag 26 april 2024 15:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, ik heb m'n BTW niet teruggevraagd. Ik stond in 2018 ingeschreven als eenmansbedrijfje vanwege o.a. m'n YouTube kanalen en BTW terugvragen maakte het alleen maar vervelend met het jaarlijkse forfait.
[..]
Dat zal in je hoofd vast kloppen.
Maar we hebben een salderingsregeling en veel mensen hebben daar hun keuze om panelen te nemen gebaseerd. Dit wordt nu echter gesaboteerd door energiebedrijven.
Jij kiest er voor om een overeenkomst aan te gaan met extra voorwaarden.![]()
Hoe zeker is dat? Of beter gezegd, hoe zeker is het dat dat zo blijft? Want dit 'trucje' gaat vroeg of laat de kop ingedrukt worden want dan mag het modelcontract aangepast worden aan 'de nieuwe situatie', denk ik zomaar. Daar zal de politiek wel voor zorgen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 15:49 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ze saboteren niets? Jij kan gewoon een modelcontract afsluiten en optimaal gebruik maken van de salderingsregeling zonder dat je een terugleverheffing hoeft te betalen over jouw afval.
Jij kiest er voor om een overeenkomst aan te gaan met extra voorwaarden.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Dat is het modelcontract nog niet. Als je nu een terugleverheffing betaald, waarom zou je dan nu geen modelcontract afsluiten? Het is dan toch niet relevant hoe lang dat blijft?quote:Op vrijdag 26 april 2024 15:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoe zeker is dat? Of beter gezegd, hoe zeker is het dat dat zo blijft? Want dit 'trucje' gaat vroeg of laat de kop ingedrukt worden want dan mag het modelcontract aangepast worden aan 'de nieuwe situatie', denk ik zomaar. Daar zal de politiek wel voor zorgen.
Ik denk dat de salderingsregeling eerder eindelijk afgeschaft word dan dat de ACM de opdracht (via wetswijziging) krijgt het modelcontract aan te passen en van mening te veranderen of dit mag in een modelcontract![]()
Weet jij toevallig ook voor hoeveel jaar je zo'n contract af kunt sluiten?quote:Op vrijdag 26 april 2024 16:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is het modelcontract nog niet. Als je nu een terugleverheffing betaald, waarom zou je dan nu geen modelcontract afsluiten? Het is dan toch niet relevant hoe lang dat blijft?
Ik denk dat de salderingsregeling eerder eindelijk afgeschaft word dan dat de ACM de opdracht (via wetswijziging) krijgt het modelcontract aan te passen en van mening te veranderen of dit mag in een modelcontractBreitling - Instruments for Professionals![]()
Wij wonen in de nieuwbouw (februari 2021), afgelopen winter zijn de laatste 30 woningen opgeleverd en hebben wij allemaal last van netcongestie. Liander geeft aan dat uit hun onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de spanning in het elektriciteitsnet in uw wijk niet voldoende op niveau is.
Dat is toch raar, het is nieuwbouw en blijkbaar anticiperen ze daar niet genoeg op.![]()
quote:Op vrijdag 26 april 2024 16:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Weet jij toevallig ook voor hoeveel jaar je zo'n contract af kunt sluiten?quote:Een modelcontract is altijd een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Dat betekent dat je het contract als klant per maand kunt opzeggen. De tarieven kunnen per 1 januari en 1 juli wijzigen. Maar ook op andere momenten, bij onvoorziene omstandigheden in de markt.![]()
Ah variabel. En dan is de saldering alsnog per jaar?quote:Breitling - Instruments for Professionals![]()
Ja, dat is hoe salderen immers werkt. Dit is gewoon het contract wat ze van de overheid verplicht moeten aanbieden.quote:Op vrijdag 26 april 2024 16:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah variabel. En dan is de saldering alsnog per jaar?
Zodra Essent met terugleverheffing begint ga ik daar aan. Essent is nu per kWh duur, maar dat saldeer ik weg. Ik heb geen moeite om 20-30 euro per maand te betalen voor mijn verwarming en stroom, dus iets duurdere vaste kosten vind ik desnoods ook wel prima.![]()
Nee dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is; het zijn dus variabele tarieven. In een 'normaal' jaar betaal je dus per half jaar iets anders. Maar hoe gaat dat met betalen, want kWh's die in mei geproduceerd zijn worden weg gestreept tegen kWhs in...noem eens wat...oktober, whatever, maar dat kunnen dan dus verschillende tarieven zijn.quote:Op vrijdag 26 april 2024 16:31 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja, dat is hoe salderen immers werkt. Dit is gewoon het contract wat ze van de overheid verplicht moeten aanbieden.
Zodra Essent met terugleverheffing begint ga ik daar aan. Essent is nu per kWh duur, maar dat saldeer ik weg. Ik heb geen moeite om 20-30 euro per maand te betalen voor mijn verwarming en stroom, dus iets duurdere vaste kosten vind ik desnoods ook wel prima.
Hoe werkt dat dan?Breitling - Instruments for Professionals![]()
Salderen wegstrepen is gewoon per jaar. Alleen die rare prijsvechters verzinnen in hun voorwaarden rare dingen. Ik ken niet anders dan per jaar.quote:Op vrijdag 26 april 2024 16:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is; het zijn dus variabele tarieven. In een 'normaal' jaar betaal je dus per half jaar iets anders. Maar hoe gaat dat met betalen, want kWh's die in mei geproduceerd zijn worden weg gestreept tegen kWhs in...noem eens wat...oktober, whatever, maar dat kunnen dan dus verschillende tarieven zijn.
Hoe werkt dat dan?![]()
Hm, want dat is natuurlijk interessant. Want ze kunnen vooralsnog dus wel van alles bedenken om geld te vangen, maar als je dus gewoon kunt zeggen 'ik wil een modelcontract' dan heb je dus met die onzin helemaal niks van doen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 16:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Salderen wegstrepen is gewoon per jaar. Alleen die rare prijsvechters verzinnen in hun voorwaarden rare dingen. Ik ken niet anders dan per jaar.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Ja. Maar dat roep ik al wat maanden.quote:Op vrijdag 26 april 2024 16:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hm, want dat is natuurlijk interessant. Want ze kunnen vooralsnog dus wel van alles bedenken om geld te vangen, maar als je dus gewoon kunt zeggen 'ik wil een modelcontract' dan heb je dus met die onzin helemaal niks van doen.![]()
Net even opgezocht, je moet goed zoeken (in dit geval bij Engie) maar die vragen dus even 32ct dal en 50ct piek. Lol Niet dat het uitmaakt als je volledig kunt salderen, maar toch.quote:Op vrijdag 26 april 2024 17:58 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja. Maar dat roep ik al wat maanden.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Je moet overal inderdaad goed zoeken. Ze bieden ze niet graag aan.quote:Op vrijdag 26 april 2024 18:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Net even opgezocht, je moet goed zoeken (in dit geval bij Engie) maar die vragen dus even 32ct dal en 50ct piek. Lol Niet dat het uitmaakt als je volledig kunt salderen, maar toch.![]()
Hier staat een link naar de diverse modelcontracten:
https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/modelcontract
Schrik niet van de vaste maandelijkse kosten. En bij Coolblue e.a. ook zonnepaneelkosten.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Mwah, bij Essent is dat 33,8ct. Ik betaalde eerder bij Eneco vorig jaar 36ct. Maar het grote voordeel zit 'm dan in het kunnen blijven salderen én geen terugleverkosten, schijnbaar.quote:Op vrijdag 26 april 2024 19:17 schreef capricia het volgende:
Hier staat een link naar de diverse modelcontracten:
https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/modelcontract
Schrik niet van de vaste maandelijkse kosten. En bij Coolblue e.a. ook zonnepaneelkosten.![]()
edit: Ik moet even goed lezen; jij hebt het over de vaste maandelijkse kosten, niet de kWh kosten.
edit 2: bij datzelfde essent is dat 8,97 euro per maand? Dat valt ook wel mee?
edit 3: CoolBlue is helemaal van de pot gerukt. Als je zonnepanelen hebt stijgen je vaste kosten per maand naar 20 euro
Breitling - Instruments for Professionals![]()
Yep. Bij Coolblue vielen mij ook die leveringskosten met zonnepanelen op.quote:Op vrijdag 26 april 2024 19:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mwah, bij Essent is dat 33,8ct. Ik betaalde eerder bij Eneco vorig jaar 36ct. Maar het grote voordeel zit 'm dan in het kunnen blijven salderen én geen terugleverkosten, schijnbaar.
edit: Ik moet even goed lezen; jij hebt het over de vaste maandelijkse kosten, niet de kWh kosten.
edit 3: CoolBlue is helemaal van de pot gerukt. Als je zonnepanelen hebt stijgen je vaste kosten per maand naar 20 euro"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Clean Energy valt ook wel meequote:Op vrijdag 26 april 2024 19:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mwah, bij Essent is dat 33,8ct. Ik betaalde eerder bij Eneco vorig jaar 36ct. Maar het grote voordeel zit 'm dan in het kunnen blijven salderen én geen terugleverkosten, schijnbaar.
edit 3: CoolBlue is helemaal van de pot gerukt. Als je zonnepanelen hebt stijgen je vaste kosten per maand naar 20 euro![]()
Ik vraag me trouwens af hoe een Eneco of een Oxxio die terugleverkosten wil gaan bepalen voor mensen met een analoge ferrarismeter, dus zonder slimme meter.
Dat kan namelijk niet."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Dan maken ze een schatting die altijd in jouw nadeel uitvalt. Zo simpel is dat.quote:Op vrijdag 26 april 2024 23:36 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe een Eneco of een Oxxio die terugleverkosten wil gaan bepalen voor mensen met een analoge ferrarismeter, dus zonder slimme meter.
Dat kan namelijk niet.![]()
Heeft iemand nog suggesties of aanmerkingen? Van mijn nieuwe woning heb ik de sleutel nog niet, maar ben van plan om binnenkort op het platte dak zelf zonnepanelen te leggen.
Hoogste van het dak is ongeveer 5m.
De zonnepanelen komen onder een hoek van 10 graden te liggen
Alle panelen krijgen hun eigen microomvormer.
[ Bericht 1% gewijzigd door Anton91 op 27-04-2024 21:46:03 ]![]()
Waarom noordoostquote:Op zaterdag 27 april 2024 19:18 schreef Anton91 het volgende:
Heeft iemand nog suggesties of aanmerkingen? Van mijn nieuwe woning heb ik de sleutel nog niet, maar ben van plan om binnenkort op het platte dak zelf zonnepanelen te leggen.
Hoogste van het dak is ongeveer 5m.
De zonnepanelen komen onder een hoek van 10 graden te liggen
Alle panelen krijgen hun eigen microomvormer.
[ afbeelding ].
Huilen dan.![]()
Dat moet noordwest zijnquote:![]()
Ik zou ze op zuidwest kunnen leggen, maar met noordwest is de spreiding denk ik wat beter.![]()
Of ze doen het gewoon per maandquote:Op zaterdag 27 april 2024 09:09 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan maken ze een schatting die altijd in jouw nadeel uitvalt. Zo simpel is dat.![]()
Je wilt de noorderzon ook benutten?quote:Op zaterdag 27 april 2024 21:44 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat moet noordwest zijn![]()
Ik zou ze op zuidwest kunnen leggen, maar met noordwest is de spreiding denk ik wat beter.
Ik denk dat die panelen in de zomer relatief weinig opleveren en in de winter helemaal niks. Spreiding zou ik doen tussen oost en west maar alles wat duidelijk verder naar het noorden wijst doet weinig.![]()
Als ze op 10 graden helling liggen zal het effect van een richting niet zo heel groot zijn.
Maar oost-west is toch wel de meest logische spreiding, als je de keuze hebt.![]()
Als ik op deze link kijk:quote:Op zondag 28 april 2024 12:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je wilt de noorderzon ook benutten?
Ik denk dat die panelen in de zomer relatief weinig opleveren en in de winter helemaal niks. Spreiding zou ik doen tussen oost en west maar alles wat duidelijk verder naar het noorden wijst doet weinig.
https://zonnepanelenwijze(...)ntatie/hellingshoek/
Dan zie ik dat NW onder een hoek van 10graden 85% opbrengst heeft, ZO en ZW hebben beide met 10 graden 95% opbrengst. Dus ik denk dat de verliezen erg klein zijn.
Het liefst zou ik inderdaad voor Oost-west hebben gekozen, maar ik denk dat dit vanwege de beperkte ruimte op het platte dak niet mogelijk is. Wel heb ik ongeveer nog zo'n 30m2 schuin dak over wat op het NW georienteerd is, maar die wil ik voorlopig niet gebruiken omdat dit mijn verbruik ruimschoots dekt (denk wel 2x mijn jaarverbruik).![]()
Ik had die hellingshoek van 10 graden even gemist. Maar dan nog, elk moment dat een noordwest paneel zon vangt doet een zuidwest paneel dat ook en vrijwel altijd meer. Hooguit rond de zonnewende zal het theoretisch ietsje pietsje meer opleveren vlak voor zonsondergang. Als je meer spreiding van opbrengst wilt dan kan je slimmer een paar oost of west panelen wat steiler opstellen. Dan vang je vroeg en laat op de dag duidelijk meer met dat paneel.quote:Op zondag 28 april 2024 12:48 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als ik op deze link kijk:
Dan zie ik dat NW onder een hoek van 10graden 85% opbrengst heeft, ZO en ZW hebben beide met 10 graden 95% opbrengst. Dus ik denk dat de verliezen erg klein zijn.
Het liefst zou ik inderdaad voor Oost-west hebben gekozen, maar ik denk dat dit vanwege de beperkte ruimte op het platte dak niet mogelijk is. Wel heb ik ongeveer nog zo'n 30m2 schuin dak over wat op het NW georiënteerd is, maar die wil ik voorlopig niet gebruiken omdat dit mijn verbruik ruimschoots dekt (denk wel 2x mijn jaarverbruik).
Maar goed, misschien heb je wel een esthetische of andere reden om die panelen naar NW te laten kijken.![]()
Oost-west bespaart normaal juist ruimte omdat je geen schaduwval van het ene paneel op het andere hebt en ze daardoor lekker strak tegen elkaar aan kan leggen.quote:Op zondag 28 april 2024 12:48 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als ik op deze link kijk:
Het liefst zou ik inderdaad voor Oost-west hebben gekozen, maar ik denk dat dit vanwege de beperkte ruimte op het platte dak niet mogelijk is. Wel heb ik ongeveer nog zo'n 30m2 schuin dak over wat op het NW georienteerd is, maar die wil ik voorlopig niet gebruiken omdat dit mijn verbruik ruimschoots dekt (denk wel 2x mijn jaarverbruik).
Maar misschien mis ik iets in deze specifieke situatie?![]()
![]()
Dat zou ik inderdaad het liefst hebben gehad, maar de breedte is vrij smal en de woning staat daar net niet goed gepositioneerd voor. De breedte op het breedste punt van die schets is 3.9m (waar de 4 panelen Zuidoost liggen). Het gedeelte waar de panelen zuidwest/noordwest liggen is ong 2.8m breed. De totale lengte is bijna 10 meter.quote:Op zondag 28 april 2024 13:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oost-west bespaart normaal juist ruimte omdat je geen schaduwval van het ene paneel op het andere hebt en ze daardoor lekker strak tegen elkaar aan kan leggen.
Maar misschien mis ik iets in deze specifieke situatie?
[ afbeelding ]![]()
Eindelijk weer een brief van Enexis ontvangen met de vraag om een afspraak te maken om de draaischijfmeter te vervangen.
Ik ga deze brief uiteraard negeren, maar dan zullen ze over een tijdje vast met iets anders komen. Je mag deze nog altijd weigeren toch?![]()
Welke brief?quote:Op maandag 29 april 2024 19:46 schreef leolinedance het volgende:
Eindelijk weer een brief van Enexis ontvangen met de vraag om een afspraak te maken om de draaischijfmeter te vervangen.
Ik ga deze brief uiteraard negeren, maar dan zullen ze over een tijdje vast met iets anders komen. Je mag deze nog altijd weigeren toch?
![]()
![]()
Zijn er hier nog meer gebruikers van de Homewizard P1 meter die vorige week een email hebben ontvangen dat er een nieuw exemplaar toegezonden wordt, omdat de oude niet meer correct functioneert?Navraag via de chat functie van Homewizard heeft nog niets opgeleverd:quote:Beste klant,
We sturen u deze mail omdat uw e-mailadres is gekoppeld aan een HomeWizard P1 Meter. Wij als HomeWizard zijn altijd bezig om onze producten en app te verbeteren zodat onze klanten de beste ervaring hebben. Helaas hebben wij een fout ontdekt in de laatste software die op jouw P1 Meter is geïnstalleerd. Hierdoor kan het zijn dat de P1 Meter (binnenkort) niet meer correct functioneert. Onze excuses hiervoor.
Om dit probleem op te lossen, sturen wij je kosteloos een nieuwe P1 Meter toe. Deze nieuwe P1 Meter is al voorzien van de juiste software en zal dus wel correct functioneren. Na installatie kunt u contact opnemen met onze klantenservice om gegevens over te zetten van de oude naar de nieuwe P1 Meter. De defecte meter mag u weggooien bij het elektronisch afval.
Mocht u hierover vragen hebben dan kunt u reageren op deze e-mail of contact opnemen met onze klantenservice. Wij helpen u graag verder.
Met vriendelijke groet,
HomeWizardquote:Goedemorgen,
Het is ons helaas nog niet duidelijk waar we je mee kunnen helpen. Zou je je vraag misschien willen verduidelijken, en indien mogelijk een foto of screenshot kunnen meesturen?
Hiermee kunnen we je beter op weg helpen.![]()
De P1 meter geeft sinds enkele dagen inderdaad geen info meer in de Homewizard app en een nieuw exemplaar wordt morgen geleverd, aldus de melding van de bezorgende koeriersdienst.
Iemand enig idee wat er precies aan de hand is?![]()
Ligt aan de reden van vervanging natuurlijkquote:Op maandag 29 april 2024 19:46 schreef leolinedance het volgende:
Ik ga deze brief uiteraard negeren, maar dan zullen ze over een tijdje vast met iets anders komen. Je mag deze nog altijd weigeren toch?![]()
Netjes. Ik gok een gefaalde update die je device gebruikt heeft. Vind dit een nette oplossing.quote:Op maandag 29 april 2024 22:04 schreef MadMaster het volgende:
Zijn er hier nog meer gebruikers van de Homewizard P1 meter die vorige week een email hebben ontvangen dat er een nieuw exemplaar toegezonden wordt, omdat de oude niet meer correct functioneert?
[..]
Navraag via de chat functie van Homewizard heeft nog niets opgeleverd:
[..]![]()
De P1 meter geeft sinds enkele dagen inderdaad geen info meer in de Homewizard app en een nieuw exemplaar wordt morgen geleverd, aldus de melding van de bezorgende koeriersdienst.
Iemand enig idee wat er precies aan de hand is?
[ Bericht 0% gewijzigd door investeerdertje op 30-04-2024 01:06:53 ]![]()
Nee, geen idee? Ik heb wel een P1 meter van HomeWizard maar ik heb die mail niet gekregen waar jij het over hebt. Daarnaast geeft mijn P1 (vooralsnog) gewoon de informatie door zoals hij altijd heeft gedaan.quote:Op maandag 29 april 2024 22:04 schreef MadMaster het volgende:
Zijn er hier nog meer gebruikers van de Homewizard P1 meter die vorige week een email hebben ontvangen dat er een nieuw exemplaar toegezonden wordt, omdat de oude niet meer correct functioneert?
[..]
[..]![]()
Iemand enig idee wat er precies aan de hand is?Breitling - Instruments for Professionals![]()
Wel P1, maar geen mail gehad.quote:Op maandag 29 april 2024 22:04 schreef MadMaster het volgende:
[..]
[..]![]()
Iemand enig idee wat er precies aan de hand is?"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Is dat wel zo natuurlijk? Wat zijn wettelijk gezien de redenen om een vervanging niet te mogen weigeren?quote:Op maandag 29 april 2024 22:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ligt aan de reden van vervanging natuurlijk![]()
Nouja als je meter bij een test als niet afdoende is bestempeld heb je niet heel veel keuze.quote:Op dinsdag 30 april 2024 00:48 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Is dat wel zo natuurlijk? Wat zijn wettelijk gezien de redenen om een vervanging niet te mogen weigeren?![]()
Volgens mij kun je dan afvragen wat 'niet afdoende' is. Wie heeft dat bepaald? Is er ergens vastgelegd wat de afwijking mag zijn? Er staat overigens niets in de brief over een eventueel kwaliteitsprobleem van de meter.quote:Op dinsdag 30 april 2024 01:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nouja als je meter bij een test als niet afdoende is bestempeld heb je niet heel veel keuze.![]()
...wat een wijziging van het contract is, waardoor je kosteloos kunt maken dat je wegkomt. Ik zeg DOEN!quote:Op zaterdag 27 april 2024 09:09 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan maken ze een schatting die altijd in jouw nadeel uitvalt. Zo simpel is dat.Gevaccineerd.![]()
Heb je daar meer informatie over?quote:Op zaterdag 27 april 2024 09:09 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan maken ze een schatting die altijd in jouw nadeel uitvalt. Zo simpel is dat.![]()
Het bijzondere was dat de mail vrijdag 17.11 uur verzonden is en dat sinds die dag 15.30 uur de actuele data niet meer in de app verschijnt. Ik ben geen complotdenkerquote:Op maandag 29 april 2024 23:00 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Netjes. Ik gok een gefaalde update die je device gebruikt heeft. Vind dit een nette oplossing., maar de timing is bijzonder:
De P1 meter staat sindsdien als 'offline' in de app gemeld.quote:Op maandag 29 april 2024 23:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, geen idee? Ik heb wel een P1 meter van HomeWizard maar ik heb die mail niet gekregen waar jij het over hebt. Daarnaast geeft mijn P1 (vooralsnog) gewoon de informatie door zoals hij altijd heeft gedaan.Hmmm, ik wacht het vervolg dan maar af en zal hier de voortgang/afhandeling melden…quote:![]()
Het ziet er naar uit dat het de beroerdste april gaat worden sinds de panelen aangesloten zijn (vandaag precies 3 jaar).
Tot en met gisteren nog 134 kWh onder 2023 (en 186 onder 2022) dus daar gaan we zelfs met een mooie dag niet in de buurt komen.![]()
Hier ook. Productie is ook veel minder en vorig jaar April dekte de PV 98% van het verbruik en dit jaar 91%quote:Op dinsdag 30 april 2024 06:55 schreef Leandra het volgende:
Het ziet er naar uit dat het de beroerdste april gaat worden sinds de panelen aangesloten zijn (vandaag precies 3 jaar).
Tot en met gisteren nog 134 kWh onder 2023 (en 186 onder 2022) dus daar gaan we zelfs met een mooie dag niet in de buurt komen.![]()
April zit nu op 313. De top zit in 2020 net boven de 500. Tot nu toe zitten we elke maand ruim onder die van vorig jaar. Maar dat was ook echt een top jaar.
80% gedekt van het verbruik. Vorig jaar konden we alles dekken.![]()
Hier wel ruim in de plus, opbrengst vs verbruik, maar wij zijn al een week op vakantie, morgen laatste dag, dus dat vertekent het beeld ietwat, hoewel de WP niet aangepast is, maar die hoeft nu sowieso niets te doen, de Roomba draait ook iedere ochtend haar rondje en alle (buiten)lampen gaan ook aan en uit zoals ze dat normaal doen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hier ook. Productie is ook veel minder en vorig jaar April dekte de PV 98% van het verbruik en dit jaar 91%
Dus het is niet dat ons verbruik naar vrijwel 0 is, maar uiteraard wel beduidend minder dan normaal.![]()
Het is een veronderstelling van me. Met mn klompen aan.quote:Op dinsdag 30 april 2024 02:52 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Heb je daar meer informatie over?![]()
De herijkingen enzo kan je de regelgeving van opzoeken. Er is weinig wat je jezelf dan kan afvragen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 01:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Volgens mij kun je dan afvragen wat 'niet afdoende' is. Wie heeft dat bepaald? Is er ergens vastgelegd wat de afwijking mag zijn? Er staat overigens niets in de brief over een eventueel kwaliteitsprobleem van de meter.Ik ga er vanuit dat ze updates niet in een keer uitrollen, maar in tranches. Als er dan een groep is waarbij de update mislukt, dan weten ze door hun verkoop mechanisme ook bij wie dat is. Het enige nadeel is dat ze niet weten of jij nog op dat adres woont, maar deze service maakt een extra opsturen niet zoveel uit op de kostenquote:Op dinsdag 30 april 2024 06:36 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Het bijzondere was dat de mail vrijdag 17.11 uur verzonden is en dat sinds die dag 15.30 uur de actuele data niet meer in de app verschijnt. Ik ben geen complotdenker, maar de timing is bijzonder:
[ afbeelding ]
De P1 meter staat sindsdien als 'offline' in de app gemeld.
[..]
[..]
Hmmm, ik wacht het vervolg dan maar af en zal hier de voortgang/afhandeling melden…
Ik vind het netjes.![]()
Gisteren beste dag van het jaar tot nog toe. Kijken of vandaag daar nog overheen gaat.
Al met al nog wel een redelijke maand. Opwek gelijk aan vorig jaar, maar toen lagen er nog 12 panelen minder.
Dus vorig jaar en jaar daarvoor waren wel beter.
Mei begint in ieder geval met mooi weer, dus laten we hopen dat het mooie weer nu doorzet.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.![]()
De nieuwe P1 meter is inmiddels binnen, maar die kan ik niet koppelen aan het al bestaande 'Mijn huis', omdat dat er maar 1 P1 meter aan gekoppeld kan worden.quote:Op dinsdag 30 april 2024 10:08 schreef investeerdertje het volgende:
Ik ga er vanuit dat ze updates niet in een keer uitrollen, maar in tranches. Als er dan een groep is waarbij de update mislukt, dan weten ze door hun verkoop mechanisme ook bij wie dat is. Het enige nadeel is dat ze niet weten of jij nog op dat adres woont, maar deze service maakt een extra opsturen niet zoveel uit op de kosten
Ik vind het netjes.
In de app wordt dan aangegeven dat ik een 'Nieuw huis' moet aanmaken (geen idee hoe overigens, ik zie in de app nergens een optie om een extra 'Mijn huis' toe te voegen...), maar dan ben ik, vrees ik, de data van de vorige P1 meter kwijt. Mijn Enphase omvormer is ook aan mijn huidige 'Mijn huis' gekoppeld en ook die data wil ik niet kwijt.
Op de website kan ik daar niets over vinden en vragen via de chat worden niet beantwoordt.
Het toezenden van een nieuwe P1 meter is misschien netjes, de informatie over hoe e.e.a. te fixen, zonder verlies van data e.d., ontbreekt echter....![]()
Nee hoor, dat ontbreekt niet. Stond netjes in je mail:quote:Op dinsdag 30 april 2024 11:52 schreef MadMaster het volgende:
[..]
De nieuwe P1 meter is inmiddels binnen, maar die kan ik niet koppelen aan het al bestaande 'Mijn huis', omdat dat er maar 1 P1 meter aan gekoppeld kan worden.
[ afbeelding ]
In de app wordt dan aangegeven dat ik een 'Nieuw huis' moet aanmaken (geen idee hoe overigens, ik zie in de app nergens een optie om een extra 'Mijn huis' toe te voegen...), maar dan ben ik, vrees ik, de data van de vorige P1 meter kwijt. Mijn Enphase omvormer is ook aan mijn huidige 'Mijn huis' gekoppeld en ook die data wil ik niet kwijt.
Op de website kan ik daar niets over vinden en vragen via de chat worden niet beantwoordt.
Het toezenden van een nieuwe P1 meter is misschien netjes, de informatie over hoe e.e.a. te fixen, zonder verlies van data e.d., ontbreekt echter....quote:Na installatie kunt u contact opnemen met onze klantenservice om gegevens over te zetten van de oude naar de nieuwe P1 Meter. De defecte meter mag u weggooien bij het elektronisch afval.![]()
Daarvoor moet ik wel contact opnemen met de klantenservice, zoals in de mail staat, want de standaard installatie methode is niet toereikend, en daar geeft men niet thuis.quote:Op dinsdag 30 april 2024 12:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee hoor, dat ontbreekt niet. Stond netjes in je mail:
[..]
Ze hadden ook de instructie bij de eerste mail of de nieuwe P1 meter kunnen toevoegen, dat scheelt hen én mij te beantwoorden vragen en tijd...![]()
Je bedoelt, de klantenservice neemt niet op?quote:Op dinsdag 30 april 2024 12:47 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Daarvoor moet ik wel contact opnemen met de klantenservice, zoals in de mail staat, want de standaard installatie methode is niet toereikend, en daar geeft men niet thuis.
Ze hadden ook de instructie bij de eerste mail of de nieuwe P1 meter kunnen toevoegen, dat scheelt hen én mij te beantwoorden vragen en tijd...
Dat de standaard installatie methode niet toereikend is bleek wel uit de mail. Ik gok zomaar dat jij het niet zelf kan omdat zij in de backend je meter moeten herkoppelen. Staat nu vast op hun roadmap om aan te passen.![]()
Ze zijn telefonisch niet bereikbaar, alles gaat via de chat functie.quote:Op dinsdag 30 april 2024 12:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je bedoelt, de klantenservice neemt niet op?
Daar staan mijn berichten als onglezen/niet behandeld.Dat kan, maar ook dat hadden ze op voorhand wel even kunnen toelichten, vind ik.quote:Dat de standaard installatie methode niet toereikend is bleek wel uit de mail. Ik gok zomaar dat jij het niet zelf kan omdat zij in de backend je meter moeten herkoppelen. Staat nu vast op hun roadmap om aan te passen.
In het pakketje dat ik ontvangen heb, zit alleen de standaard installatie beschrijving, waar ik nu dus niks aan heb.![]()
dan is het een kwestie van even geduld hebben. Telefonische bereikbaarheid is ook onbetaalbaar tegenwoordig. Kan je niet van zo een product verlangenquote:Op dinsdag 30 april 2024 12:52 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ze zijn telefonisch niet bereikbaar, alles gaat via de chat functie.
Daar staan mijn berichten als onglezen/niet behandeld.Je hebt gewoon een nieuwe gekregen. In de mail zat al de instructie dat je contact met ze moest opnemen als je hem in gebruik neemt.quote:[..]
Dat kan, maar ook dat hadden ze op voorhand wel even kunnen toelichten, vind ik.
In het pakketje dat ik ontvangen heb, zit alleen de standaard installatie beschrijving, waar ik nu dus niks aan heb.
Of ik ben zo makkelijk, of jij doet gewoon echt moeilijk 😅![]()
Ik denk dat jij makkelijk bent.quote:Op dinsdag 30 april 2024 13:20 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
dan is het een kwestie van even geduld hebben. Telefonische bereikbaarheid is ook onbetaalbaar tegenwoordig. Kan je niet van zo een product verlangen
[..]
Je hebt gewoon een nieuwe gekregen. In de mail zat al de instructie dat je contact met ze moest opnemen als je hem in gebruik neemt.
Of ik ben zo makkelijk, of jij doet gewoon echt moeilijk 😅
Ik betaal voor een dienst (P1 meter + Energy+ abo) en dan wil ik ook een goede dienstverlening.
Zeker als ik zelf totaal geen invloed op het geheel heb, tot vorige week werkte alles immers prima…![]()
Een kastje van 29,95 en dan een euro per maand. Dan is het nieuwe kastje krijgen voordat je het zelf door hebt al een uitstekende service.quote:Op dinsdag 30 april 2024 13:29 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik denk dat jij makkelijk bent.
Ik betaal voor een dienst (P1 meter + Energy+ abo) en dan wil ik ook een goede dienstverlening.
Zeker als ik zelf totaal geen invloed op het geheel heb, tot vorige week werkte alles immers prima…
Je krijgt zelfs updates voor dat bedrag, nou... Weinig software bedrijven doen ze dat na.
Dat er dan niet binnen drie minuten iemand staat te springen om je te helpen direct, dat noem ik gewoon veeleisend. Je wereld vergaat niet he![]()
Nee, de wereld vergaat niet. Ik blijf het desondanks vreemd vinden dat de informatie minimaal is, ondanks dat Homewizard zelf het initiatief heeft genomen om 'iets' te fixen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 13:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een kastje van 29,95 en dan een euro per maand. Dan is het nieuwe kastje krijgen voordat je het zelf door hebt al een uitstekende service.
Je krijgt zelfs updates voor dat bedrag, nou... Weinig software bedrijven doen ze dat na.
Dat er dan niet binnen drie minuten iemand staat te springen om je te helpen direct, dat noem ik gewoon veeleisend. Je wereld vergaat niet he
En of het nou om een groot of relatief klein bedrag gaat, dat doet er voor mij niet toe. Op die manier kan je immers alles bagatelliseren…
De discussie gaat nu overigens behoorlijk off topic, dus ik stel voor dat we het niet over jouw of mijn opvattingen over dienstverlening hebben, maar over de inhoud: Het moeten/kunnen vervangen van een P1-meter…![]()
Je moet heb vervangen, en dat kan. Discussie is dus vlot klaarquote:Op dinsdag 30 april 2024 14:02 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nee, de wereld vergaat niet. Ik blijf het desondanks vreemd vinden dat de informatie minimaal is, ondanks dat Homewizard zelf het initiatief heeft genomen om 'iets' te fixen.
En of het nou om een groot of relatief klein bedrag gaat, dat doet er voor mij niet toe. Op die manier kan je immers alles bagatelliseren…
De discussie gaat nu overigens behoorlijk off topic, dus ik stel voor dat we het niet over jouw of mijn opvattingen over dienstverlening hebben, maar over de inhoud: Het moeten/kunnen vervangen van een P1-meter…![]()
![]()
Ik zal het melden zodra dat apparaat daadwerkelijk weer werkt (en op welke wijze dat geregeld is).quote:Op dinsdag 30 april 2024 14:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je moet heb vervangen, en dat kan. Discussie is dus vlot klaar![]()
Nou, 735 kWh deze maand, slechtste april sinds de panelen liggen. Ik kom alsnog ver negatief uit, maar toch, het weer dit jaar is tot nu toe niet heel erg best.Breitling - Instruments for Professionals![]()
645kWh hier in April met 7,31kWp op het dak
Los daarvan, heb ik al diverse keren gezien dat 'n paneel z'n Wp + 10% leverde. Dacht dat Wp het max. onder ideale condities was?Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
860kwh in april.
Jammer dat vandaag niet mee telt
[ Bericht 41% gewijzigd door Sport_Life op 01-05-2024 12:52:56 ]![]()
Uit hoeveel geïnstalleerde Wp haal je dat?quote:Op woensdag 1 mei 2024 10:12 schreef Sport_Life het volgende:
860kw in april.
Jammer dat vandaag niet mee teltOp <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
26x360wp = 9360 wpquote:Op woensdag 1 mei 2024 11:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Uit hoeveel geïnstalleerde Wp haal je dat?
Per jaar levert dat 8800kwh op.
Ze liggen oost/west op plat dak. (Regio Utrecht)
[ Bericht 4% gewijzigd door Sport_Life op 01-05-2024 12:52:36 ]![]()
Help me even. Ik heb 9x400 op het dak, hellingsgraad 13%.quote:Op woensdag 1 mei 2024 09:51 schreef blomke het volgende:
645kWh hier in April met 7,31kWp op het dak
Los daarvan, heb ik al diverse keren gezien dat 'n paneel z'n Wp + 10% leverde. Dacht dat Wp het max. onder ideale condities was?
Heb ik dan 3,6kWp?
April leverde 340 kWh op.
Dus dan zou ie 94% van zijn max opgeleverd hebben?
Kan me dat niet voorstellen."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
M'n moeder 686kWh in april met 7.300Wp op het dak (10 op zuid, 10 op noord, ~18 graden dakhelling).
En m'n eigen panelen 1.554kWh met 20.400Wp op het dak (25 op zuid, 16 op west, 16 op oost, 11 op noord, ~56 graden dakhelling).![]()
Ja, dat is 3.600Wp of 3,6kWp.quote:Op woensdag 1 mei 2024 12:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Help me even. Ik heb 9x400 op het dak, hellingsgraad 13%.
Heb ik dan 3,6kWp?340 van 3.600 = 9,44%quote:April leverde 340 kWh op.
Kan me dat niet voorstellen.![]()
![]()
kWh en Wp zijn appels en peren.quote:Op woensdag 1 mei 2024 12:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dat is 3.600Wp of 3,6kWp.
[..]
340 van 3.600 = 9,44%
Met 3600 Wp aan panelen kan je theoretisch 2592 kWh opwekken in een maand van 30 dagen. Dus met 340 kWh zit je dan op 13%.
Dat de verhouding tussen het maximale vermogen op je dak en de jaarlijkse opbrengst in onze contreien in de buurt van 1 uitkomt is natuurlijk grappige toevalligheid.
[ Bericht 5% gewijzigd door Isdatzo op 01-05-2024 12:51:23 ]Huilen dan.![]()
Dat is overduidelijk, het is m'n hobby om mensen te verbeteren als het gaat om kWh en kWquote:Op woensdag 1 mei 2024 12:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
kWh en Wp zijn appels en peren.
Met 3600 Wp aan panelen kan je theoretisch 2592 kWh opwekken in een maand van 30 dagen. Dus met 340 kWh zit je dan op 13%.
Dat de verhouding tussen het maximale vermogen op je dak en de jaarlijkse opbrengst in onze contreien in de buurt van 1 uitkomt is natuurlijk grappige toevalligheid.
Maar omdat panelen op zuid in Nederland inderdaad ongeveer maximaal hun kWh in kWp halen is het niet zo'n gekke som in Nederland.
In Kenia en het noorden van Finland zou het niet werken inderdaad![]()
![]()
Ja klopt.quote:Op woensdag 1 mei 2024 12:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Help me even. Ik heb 9x400 op het dak, hellingsgraad 13%.
Heb ik dan 3,6kW?pDie 340kWh is kW x uren. Die kWp en kWh kan je dus niet vergelijken. kW is vermogen en kWh is energie.quote:Op woensdag 1 mei 2024 12:11 schreef capricia het volgende:
April leverde 340 kWh op.
Wat ik bedoelde, is dat het vermogen van m'n ene paneel ruimen boven z'n kWp (= max. vermogen onder lab. condities) uitkomt. DAt verbaast mij hogelijk.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Het is geen gekke som, het is volslagen onzin. Zoals @Isdatzo al meldde: appels en peren. In de kWh zitten de uren verdisconteerd.quote:Op woensdag 1 mei 2024 13:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[
Maar omdat panelen op zuid in Nederland inderdaad ongeveer maximaal hun kWh in kWp halen is het niet zo'n gekke som in Nederland.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Het is niet zo'n gekke som.quote:Op woensdag 1 mei 2024 13:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is geen gekke som, het is volslagen onzin. Zoals @:Isdatzo al meldde: appels en peren. In de kWh zitten de uren verdisconteerd.
Er wordt qua ligging en hoek heel vaak gerekend met kWh/Wp, zoals ook in dit soort diagrammen.
Uiteraard begrijp ik best dat watts, wattuur en wattpiek verschillende eenheden / aanduidingen zijn maar het rekenen met een opbrengst t.o.v. een percentage van je Wp op het dak is vrij ingeburgerd, ook al slaat het natuurkundig nergens op.
Als je dat wil aanvechten moet je de personen aanpakken die dit soort diagrammen hebben bedacht![]()
![]()
Dat lijkt me een heilloze zaak. Maar je kan natuurlijk wel het goede voorbeeld geven door er zelf niet aan mee te doenquote:Op woensdag 1 mei 2024 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je dat wil aanvechten moet je de personen aanpakken die dit soort diagrammen hebben bedacht.
Huilen dan.![]()
Voor de geïnteresseerden: https://globalsolaratlas.info
Het noordelijk stuk van de Andes zit op bijna 2500 kWh opbrengst voor elke kWp. Ongeveer 30% van wat er theoretisch opgewekt zou kunnen worden door de panelen.Huilen dan.![]()
Vanmorgen zelf uitgevogeld hoe je een al gekoppelde P1 meter in de app kan ontkoppelen, waarna ik de nieuwe heb gekoppeld (VPN dan wel tijdelijk uitzetten!). Die gaf vervolgens vrijwel meteen live data door aan de app.
Vanmiddag ook een reactie van Homewizard ontvangen en de oude data is inderdaad omgezet.
Mis nu alleen de data van vrijdagmiddag tot vanmorgen, maar daar valt mee te leven…![]()
Kan je mij dan uitleggen wat een dergelijk diagram uitbeeld? Die 100% (kanariegeel) is dan 1kWh opbrengst per Wp??quote:Op woensdag 1 mei 2024 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is niet zo'n gekke som.
Er wordt qua ligging en hoek heel vaak gerekend met kWh/Wp, zoals ook in dit soort diagrammen.
Uiteraard begrijp ik best dat watts, wattuur en wattpiek verschillende eenheden / aanduidingen zijn maar het rekenen met een opbrengst t.o.v. een percentage van je Wp op het dak is vrij ingeburgerd, ook al slaat het natuurkundig nergens op.
Als je dat wil aanvechten moet je de personen aanpakken die dit soort diagrammen hebben bedacht
[ afbeelding ]Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Ja, dat kan ik uitleggen.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je mij dan uitleggen wat een dergelijk diagram uitbeeld? Die 100% (kanariegeel) is dan 1kWh opbrengst per Wp??
Het is de richting en de helling (hoek) waaronder de panelen liggen en de verwachte opbrengst.
Bij zuid onder 35 graden dakhelling zou je inderdaad op 100% uit komen.
Zo liggen mijn panelen op zuidwest, onder een hoek van 56 graden en dat kom je uit op zo'n 90% jaaropbrengst in kWh t.o.v. de Wp die er liggen.
Ik heb ook panelen op noordwest en dan kome onder een hoek van 56 graden op zo'n 55% jaaropbrengst in kWh t.o.v. de Wp die er liggen.
Uiteraard is het niet heel nauwkeurig want hier in het oosten van Friesland zit je sowieso wat minder gunstig.![]()
Dat is het idee ja.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je mij dan uitleggen wat een dergelijk diagram uitbeeld? Die 100% (kanariegeel) is dan 1kWh opbrengst per Wp??
Maak je dat figuur voor La Paz dan loopt de schaal ineens tot 200 "%", en voor westelijk Noorwegen naar 60 "%".Huilen dan.![]()
Hoeveel zou het op Voyager I en II nog zijn?quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is het idee ja.
Maak je dat figuur voor La Paz dan loopt de schaal ineens tot 200 "%", en voor westelijk Noorwegen naar 60 "%".![]()
![]()
450% echt fantastischquote:Op woensdag 1 mei 2024 15:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoeveel zou het op Voyager I en II nog zijn?Huilen dan.![]()
quote:Dat wordt een matige jaaropbrengst.quote:How bright is the sun from Voyager 1?
So the sun is only 1/122 of the diameter in Voyagers sky. That means it would appear as large as stars appear to us on Earth by eye. The light from the sun though spreads out with the area of the sphere, so the square of the distance. This means that at voyager it is only 1/(122*122) = 0.007% as bright.
Daarom hebben ze er geen zonnepanelen op gemonteerd...![]()
Maar een kleine kerncentrale is dan weer niet voor elke huis-tuin-en-keuken-installatie realistisch.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[..]
Dat wordt een matige jaaropbrengst.
Daarom hebben ze er geen zonnepanelen op gemonteerd...Huilen dan.![]()
Maar dat gaat dan uit van gemiddelden denk ik. Ene jaar schijnt wat vaker de zon in jouw straat dan het andere jaar.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
en dat kom je uit op zo'n 90% jaaropbrengst in kWh t.o.v. de Wp die er liggen.![]()
Uiteraard, het kan een jaar regenen en dan haal je het nietquote:Op woensdag 1 mei 2024 16:07 schreef Kreator het volgende:
[..]
Maar dat gaat dan uit van gemiddelden denk ik. Ene jaar schijnt wat vaker de zon in jouw straat dan het andere jaar.![]()
![]()
Check.quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard, het kan een jaar regenen en dan haal je het niet
En dit houdt denk ik ook geen rekening met degradatie van je panelen. Etc. Enzo.![]()
Nee, ook niet.quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:09 schreef Kreator het volgende:
[..]
Check.
En dit houdt denk ik ook geen rekening met degradatie van je panelen. Etc. Enzo.
Al merk ik na 6 jaar nog niets van degradatie.![]()
![]()
Ga er maar uit van niet. Wil je wind oogsten heb je gewoon een redelijke hoeveelheid wind nodig die ook nog een redelijk stabiel waait. Op dakniveau in de wijk waait het gemiddeld niet zo hard en het is een bonk turbulentie.quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ben benieuwd of stille windmolens voor op het dak nog wat worden
Alle prachtige en vooral creatieve ontwerpen ten spijt is er nog nooit iets ontworpen wat kleinschalig wel fatsoenlijk werkt. Dat kan ook bijna niet want wiekdiameter is heilig voor de opbrengst en op je dak kan je nu eenmaal geen grote wieken kwijt.
De kleinste succesvolle molen is dat ding uit Groningen maar die is te groot voor op je dak.![]()
![]()
Het idee wat ik aan het begin van dit topic nog had, om het hele platte dak vol te gooien met zonnepanelen daar zie ik toch maar van af.Er komen nogsteeds wel zonnepanelen, maar dan een realistischere hoeveelheid op basis van verbruik, dus dat zullen zo'n 4-6 panelen zijn.
![]()
Die Voyagers hebben ook geen kleine kerncentrales aan boord.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar een kleine kerncentrale is dan weer niet voor elke huis-tuin-en-keuken-installatie realistisch.quote:De Voyager-sondes krijgen hun energie van thermo-elektrische radio-isotopengeneratoren of RTG's (radioisotope thermoelectric generators). Dat zijn nucleaire batterijen die de warmte van het radioactief verval van plutonium omzetten in elektriciteit.![]()
2024 is wel een stuk lager hoor.quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, ook niet.
Al merk ik na 6 jaar nog niets van degradatie.
[ afbeelding ]![]()
2024 komt, als het zo doorgaat, wel lager uit.quote:
Maar degradatie kan ik het niet echt noemen. Ze liggen er sinds sept '16 op.
Jaar 1-4 is licht oplopend qua opbrengst. Jaar 5 een dipje(er mist een stukje data, dus niet veel lager). Jaar 6 hoogste van de rij, jaar 7 weer iets lager en dit is jaar 8. Maar dat ligt vooral aan het weer. Volgens het knmi had april 167 zonuren dit jaar vs 196 gemiddeld.![]()
2022 was het beste zonjaar ooit.
2023 was meh
2024 heeft so far het natste voorjaar ooit dus![]()
Ik heb een deel op plat dak liggen dat juist nu op stoom begint te komen en geen voorgaande jaren om te vergelijken dus ik ben best tevreden met de opbrengst tot nu eigenlijk 😏Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Bij Greenchoice maken ze er ook een potje van.
Ik heb maandag net verlengd voor 3 jaar (kon kiezen uit 1, 2 of 3 jaar).
Mijn moeder kreeg tegelijkertijd alleen een aanbod voor 1 jaar en bij navraag wordt haar doodleuk verteld dat ze geen contracten voor 3 jaar aanbieden aan klanten met zonnepanelen.
En dat terwijl ik ruim 3x meer panelen heb liggenEn dan mijn contract:quote:Goedemiddag, je appt met Cxxxxxx. Wij bieden geen 3-jarige contracten meer aan voor klanten met zonnepanelen, mijn excuus voor het ongemak.quote:Beste klant,
Fijn dat je weer kiest voor groene stroom en/of bosgecompenseerd gas van Greenchoice!
[...]
Jouw keuze
Je hebt gekozen voor Groene stroom. Dit contract loopt 17-05-2027 af.
Wanneer gaat het contract in?
Jouw nieuwe contract gaat in per 17-05-2024.![]()
Ik kreeg laatst een mailtje van eneco met als onderwerp "Zonnepanelen en terugleveren, wat verandert er voor jou?" met hele lappen tekst, om uiteindelijk te lezen "Je hebt een vast contract met vaste tarieven. Deze tarieven lopen af op 15 september 2026. Daarom verandert er op dit moment niets.".quote:Op vrijdag 3 mei 2024 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij Greenchoice maken ze er ook een potje van.
Ik heb maandag net verlengd voor 3 jaar (kon kiezen uit 1, 2 of 3 jaar).
Mijn moeder kreeg tegelijkertijd alleen een aanbod voor 1 jaar en bij navraag wordt haar doodleuk verteld dat ze geen contracten voor 3 jaar aanbieden aan klanten met zonnepanelen.
En dat terwijl ik ruim 3x meer panelen heb liggen
[..]
En dan mijn contract:
[..]
Precies daarom sloot ik ook een vast contract af.
Huilen dan.![]()
Ik heb 25 slecht werkende (heel oude) panelen, samen 5 kWp. Als die op een prachtige dag de 3.8 kW halen is het bijzonder. Ze liggen op Zuid Zuidoost.
Nu overweeg ik al een tijd om bij te leggen op een andere plek, meer Oost en West om te spreiden, maar ik bedenk net dat het misschien veel logischer is om (eerst) die oude (evt in delen) te vervangen. Dat is een stuk goedkoper omdat omvormers, kabels etc er al liggen en ze voor ons zelf bereikbaar zijn en levert ook een hoop op.
Ze hangen aan 2 omvormers (samen 3 strings) wegens gedoe met de eerste waardoor er nog een hele hoop ruimte is om op te schalen in Wp.
Als ik er nieuwe bij wil leggen naast de oude, zijn er dan tips om dat goed te doen? Geen 2 verschillende soorten op 1 string, maar soort 1 op string 1 en soort 2 op string 2 moet wel kunnen toch? Merken die echt aanraders zijn? Omvormers zijn beide Goodwe.
Ik denk eigenlijk niet dat ik ineens alles wil vervangen, weet ook niet precies hoeveel ik nodig heb.
Aan de andere kant is een los paneel ook weer niet super duur en ik betaal voorlopig geen terugleververgoeding.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Even voor de zekerheid, leveren ze 3.8 KWh op een hele dag of is het vermogen 3.8 KW maximaal? Dat is nogal een verschil namelijk.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:46 schreef Vanyel het volgende:
Als die op een prachtige dag de 3.8 kW halen is het bijzonder.
In het eerste geval zou ik alle panelen vervangen als je dat zelf kunt doen. In het tweede geval kan je die vrije string vullen met een paar nieuwe panelen. Inderdaad kiezen voor allemaal de zelfde panelen op een string die ook nog eens bij elkaar liggen en de zelfde kant uit kijken.![]()
Sorry, het vermogen idd.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 15:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Even voor de zekerheid, leveren ze 3.8 KWh op een hele dag of is het vermogen 3.8 KW maximaal? Dat is nogal een verschil namelijk.
In het eerste geval zou ik alle panelen vervangen als je dat zelf kunt doen. In het tweede geval kan je die vrije string vullen met een paar nieuwe panelen. Inderdaad kiezen voor allemaal de zelfde panelen op een string die ook nog eens bij elkaar liggen en de zelfde kant uit kijken.
Alles ligt bij elkaar dezelfde kant op te kijken, dat is relatief makkelijk. Op die manier kan ik ook kijken of het echt scheelt om er iets fatsoenlijks neer te leggen.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Nou ja, het was een vraagje voor de zekerheid, worden veel vergissingen bij gemaakt maar het stond er dus goed.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:34 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Sorry, het vermogen idd.
Alles ligt bij elkaar dezelfde kant op te kijken, dat is relatief makkelijk. Op die manier kan ik ook kijken of het echt scheelt om er iets fatsoenlijks neer te leggen.
De rekensom is niet zo moeilijk. Als je het zelf kunt doen ben je voor 25 panelen ongeveer 2000 euro kwijt plus mogelijk wat montagemateriaal. Je opbrengst zal minimaal verdubbelen denk ik. Een en ander wel afhankelijk van het vermogen van je omvormer natuurlijk.
De vraag is dus of je denkt dat het uit kan om te vervangen of leg je er een stuk of zes panelen bij om de ruimte in de omvormer beter te benutten. Hoe lang gaat die omvormer nog mee en hoe ruim is je dak?![]()
Ik heb geen ruimte om bij te leggen, moet echt vervangen. Op het andere dak zou ik volgens mij maar ruimte hebben voor een stuk of zes. Ik snap dus ook niet zo goed waarom ik nu pas bedenk dat vervangen de betere optie is.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:42 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Nou ja, het was een vraagje voor de zekerheid, worden veel vergissingen bij gemaakt maar het stond er dus goed.
De rekensom is niet zo moeilijk. Als je het zelf kunt doen ben je voor 25 panelen ongeveer 2000 euro kwijt plus mogelijk wat montagemateriaal. Je opbrengst zal minimaal verdubbelen denk ik. Een en ander wel afhankelijk van het vermogen van je omvormer natuurlijk.
De vraag is dus of je denkt dat het uit kan om te vervangen of leg je er een stuk of zes panelen bij om de ruimte in de omvormer beter te benutten. Hoe lang gaat die omvormer nog mee en hoe ruim is je dak?
De ene omvormer is nog geen jaar oud, de ander wordt dit jaar 2. Die kunnen dus nog wel even.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Bezitters zonnepanelen voelen zich bekocht door honderden euro’s terugleverkosten: ’Schandalig wat ze ons flikken’
Bezitters van zonnepanelen voelen zich gedupeerd nu het ene na het andere energiebedrijf honderden euro’s ’terugleverkosten’ eist. De aankoop terugverdienen gaat daarmee jaren extra kosten. „Ik wilde meedoen aan verduurzaming, maar ik voel me in mijn hemd gezet”, zegt elektrotechnisch ingenieur Marco Berkheij.
https://www.telegraaf.nl/(...)g-wat-ze-ons-flikken
Genaaid door de overheid, dat zie je normaal nooit en zeker niet onder Rutte![]()
![]()
![]()
Nou, het is nu gewoon veroorzaakt door de BBB die in de eerste kamer het einde van de salderingsregeling geblokkeerd heeft.quote:Op maandag 6 mei 2024 12:31 schreef ikweethetookniet het volgende:
Bezitters zonnepanelen voelen zich bekocht door honderden euro’s terugleverkosten: ’Schandalig wat ze ons flikken’
Bezitters van zonnepanelen voelen zich gedupeerd nu het ene na het andere energiebedrijf honderden euro’s ’terugleverkosten’ eist. De aankoop terugverdienen gaat daarmee jaren extra kosten. „Ik wilde meedoen aan verduurzaming, maar ik voel me in mijn hemd gezet”, zegt elektrotechnisch ingenieur Marco Berkheij.
https://www.telegraaf.nl/(...)g-wat-ze-ons-flikken
Genaaid door de overheid, dat zie je normaal nooit en zeker niet onder Rutte![]()
Want salderen moest maar mogelijk blijven.... het alternatief dat de energieleveranciers optuigen is uiteraard stukken beroerder.
Maar ik snap dat het makkelijker is om Rutte de schuld te geven.![]()
Warmtepompen en elektrische auto,s ook zo een succes wat ons door de strot geduwd is door de overheid
Verkoop warmtepompen stort in, consumenten vertrouwen het niet meer
De verkoop van warmtepompen zit in het slop door de relatief lage gasprijs, verhalen over een overvol stroomnet en de politieke onzekerheid. Consumenten vertrouwen het niet.
De Vereniging Warmtepompen, de brancheorganisatie voor leveranciers van warmtepompen in de woningbouw, meldt in de jongste cijfers een sterk dalende vraag bij fabrikanten van warmtepompen. Jaar op jaar is de verkoop meer dan gehalveerd. In het eerste kwartaal van vorig jaar werden er nog 42.000 verkocht in de woningbouw, het laatste kwartaal van 2023 was dat gedaald naar 26.000 en in het eerste kwartaal van dit jaar zijn het nog geen 20.000 stuks. De Vereniging Warmtepompen spreekt van ‘een blijvende rem’ op de groei.
Van het gas af met een warmtepomp: enorme kostenpost, maar het heeft voordelen
Fabrikanten van warmtepompen hebben nieuwe productiehallen opgezet om te voldoen aan de verwachte vraag, maar de vraag uit de markt valt ronduit tegen. Remeha bijvoorbeeld heeft een fabriekshal ingericht om 140.000 warmtepompen per jaar te maken, maar het bedrijf bevestigt dat er maar mondjesmaat wordt geproduceerd. Er hoefde geen personeel ontslagen te worden omdat er veel met uitzendkrachten wordt gewerkt. ,,Wij zijn ervan overtuigd dat de vraag weer toeneemt en dan kunnen we opschalen’’, zegt Rick Bruins van Remeha. Andere fabrikanten zoals Itho Daalderop en Intergas zetten eveneens zwaar in op de productie van warmtepompen. Ze kunnen ieder meer dan 100.000 stuks per jaar produceren. Daalderop is een paar jaar geleden na een kwart eeuw zelfs gestopt met het fabriceren van cv-ketels ten faveure van de warmtepomp.
Oorzaken
De ingezakte vraag is het gevolg van minder nieuwbouw, maar ook omdat mensen de kat uit de boom kijken. De gasprijs is gedaald en daardoor loopt de terugverdientijd op. Loont zo’n warmtepomp dan nog wel? En wat zal een nieuw kabinet doen met belastingen op gas en elektriciteit?
De malaise bij de warmtepompen is een nieuwe tegenslag voor de verduurzaming van Nederland. Het kraakt en schuurt bij de pogingen om de CO2-uitstoot van consumenten terug te dringen. In april bleek dat de noodzakelijke groei bij de verkoop van elektrische auto’s eruit is. Volgens de ANWB is de animo bij de consument voor elektrisch rijden gedaald. Consumenten zijn ook argwanender bij de aanschaf van zonnepanelen. Door de gedaalde elektriciteitsprijs en de nieuwe terugleverkosten die energiemaatschappijen rekenen, lopen de terugverdientijden op.
Reële angst
De ‘voortdurende zorgen’ over netcongestie en de vrees voor een uitvallend stroomnet spelen een grote rol bij de terughoudendheid om een warmtepomp aan te schaffen, stelt de Vereniging Warmtepompen. De angst is reëel.Een gasaansluiting blijft nog jaren nodig om het warm te houden. Overigens zal een cv-ketel evenmin werken als de elektriciteit uitvalt.quote:De provincie Utrecht en demissionair minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten adviseren Utrechters sinds vorige week zelfs om geen volledig elektrische warmtepomp te nemen, omdat het stroomnet het niet trekt.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-niet-meer~ab6ed652/
Nog zo een voorbeeld van onbetrouwbare politiek en Robje Jetten![]()
![]()
![]()
![]()
Dat de politiek niet betrouwbaar is en regels zich telkens weer veranderen is al heel lang zo, heeft niets met Rob Jetten of 1 bepaalde partij te maken. Dit treft heel veel mensen en bedrijven. Wat het ene jaar gesubsidieerd wordt, wordt het jaar erop ineens bestraft.quote:Op maandag 6 mei 2024 12:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
![]()
![]()
Wat doet dit hier? Het warmtepomptopic is een paar deuren verder. Alhoewel ik niet weet of ze daar wél zitten te wachten op jouw onderbuikgeneuzel over 'Robje' Jetten.quote:Op maandag 6 mei 2024 12:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Warmtepompen en elektrische auto,s ook zo een succes wat ons door de strot geduwd is door de overheid
![]()
Maar goed, prima nieuws voor mij persoonlijk: misschien dat ik dan eens wat installateurs ga uitnodigen om een offerte te maken. Ik verbruik amper gas (+-350 m3 op jaarbasis voor drie verdiepingen), maar als het even kan wil ik er wel helemaal vanaf en ik zit niet te wachten om op het geplande warmtenet aangesloten te worden.
[ Bericht 9% gewijzigd door Isdatzo op 06-05-2024 15:07:42 ]Huilen dan.![]()
Goede ontwikkelingen![]()
![]()
Irritatie in Den Haag om extra rekening voor bezitters zonnepanelen: ’Oneerlijk en voelt als een straf’
Dat eigenaren van zonnepanelen nu een extra rekening krijgen voor het terugleveren van hun opgewekte stroom aan het net, wekt irritatie in politiek Den Haag. „Dat mensen die zonnepanelen hebben aangeschaft of dit overwegen nu moeten betalen voor het terugleveren van stroom is oneerlijk en voelt als een straf”, zegt NSC-Kamerlid Wytske Postma. De VVD eist ook dat het ’wilde westen aan terugleverheffingen’ wordt aangepakt.
Waarschijnlijk deze week komt waakhond ACM met het onderzoek naar de kosten die energiebedrijven rekenen. Dan wordt duidelijk of zij huishoudens te veel geld vragen.
https://www.telegraaf.nl/(...)-voelt-als-een-straf
![]()
![]()
Goeie berichten!quote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
Goede ontwikkelingen![]()
![]()
Irritatie in Den Haag om extra rekening voor bezitters zonnepanelen: ’Oneerlijk en voelt als een straf’
Dat eigenaren van zonnepanelen nu een extra rekening krijgen voor het terugleveren van hun opgewekte stroom aan het net, wekt irritatie in politiek Den Haag. „Dat mensen die zonnepanelen hebben aangeschaft of dit overwegen nu moeten betalen voor het terugleveren van stroom is oneerlijk en voelt als een straf”, zegt NSC-Kamerlid Wytske Postma. De VVD eist ook dat het ’wilde westen aan terugleverheffingen’ wordt aangepakt.
Waarschijnlijk deze week komt waakhond ACM met het onderzoek naar de kosten die energiebedrijven rekenen. Dan wordt duidelijk of zij huishoudens te veel geld vragen.
https://www.telegraaf.nl/(...)-voelt-als-een-straf
[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 07-05-2024 16:27:45 ]Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Waakhond: ’Energieleveranciers berekenen niet onnodig veel kosten aan consument’
Amsterdam - Energieleveranciers die terugleverkosten aan huishoudens met zonnepanelen vragen, gaan daarmee niet over de schreef. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Die pleit er wel voor dat energiebedrijven alle kosten veel begrijpelijker voor consumenten op de nota te zetten. Nu zijn kosten vaak niet te vergelijken.
https://www.telegraaf.nl/(...)kosten-aan-consument
![]()
![]()
![]()
![]()
Voor zulke hoeveelheden kun je beter een airco hangen.quote:Op maandag 6 mei 2024 13:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat doet dit hier? Het warmtepomptopic is een paar deuren verder. Alhoewel ik niet weet of ze daar wél zitten te wachten op jouw onderbuikgeneuzel over 'Robje' Jetten.
Maar goed, prima nieuws voor mij persoonlijk: misschien dat ik dan eens wat installateurs ga uitnodigen om een offerte te maken. Ik verbruik amper gas (+-350 m3 op jaarbasis voor drie verdiepingen), maar als het even kan wil ik er wel helemaal vanaf en ik zit niet te wachten om op het geplande warmtenet aangesloten te worden.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."![]()
Tenzij je meerdere ruimtes verwarmt.quote:Op woensdag 8 mei 2024 16:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Voor zulke hoeveelheden kun je beter een airco hangen.Ja, als je de redenering leest die al gegeven was, opzoekt wat de tarieven zijn van o.a. onbalans kosten, ja dan is het niet onredelijk.quote:Op woensdag 8 mei 2024 15:43 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waakhond: ’Energieleveranciers berekenen niet onnodig veel kosten aan consument’
Amsterdam - Energieleveranciers die terugleverkosten aan huishoudens met zonnepanelen vragen, gaan daarmee niet over de schreef. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Die pleit er wel voor dat energiebedrijven alle kosten veel begrijpelijker voor consumenten op de nota te zetten. Nu zijn kosten vaak niet te vergelijken.
https://www.telegraaf.nl/(...)kosten-aan-consument
![]()
![]()
Sowieso zou het goed zijn als we, als we niet afschaffen. Salderen omzetten naar alleen belasting![]()
Wij zijn een warmtebatterij van plan te installeren...quote:Op maandag 6 mei 2024 12:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Nog zo een voorbeeld van onbetrouwbare politiek en Robje Jetten
Maar de reguliere elektrische batterij lijkt eigenlijk meer op te leveren, docht kost meer in gebruik.
Geld groeit niet aan de boom alleen.... Maar zou het heel graag gewoon beide implementeren. Al kost het 5 jaar voor de elektrische accu om zich terug te verdienen en 15-20 voor de warmtebuffer."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Kunnen we ook eens stoppen met roepen dat ze meer winst makenquote:Op donderdag 9 mei 2024 10:38 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://www.acm.nl/nl/pub(...)ouders-niet-verboden![]()
![]()
Forbiddenquote:Op donderdag 9 mei 2024 10:38 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://www.acm.nl/nl/pub(...)ouders-niet-verboden
You don't have permission to access this resource.![]()
Heb er eentje, eerder 8-9 jaar.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wij zijn een warmtebatterij van plan te installeren...
Maar de reguliere elektrische batterij lijkt eigenlijk meer op te leveren, docht kost meer in gebruik.
Geld groeit niet aan de boom alleen.... Maar zou het heel graag gewoon beide implementeren. Al kost het 5 jaar voor de elektrische accu om zich terug te verdienen en 15-20 voor de warmtebuffer.![]()
Heb meerdere split units, boven 2, beneden 1quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tenzij je meerdere ruimtes verwarmt.![]()
schijnbaar mag je niet direct linken. Google op acm-onderzochte-terugleverkosten-voor-zonnepaneelhouders-niet-verbodenquote:Op donderdag 9 mei 2024 11:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Forbidden
"Een airco"quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb meerdere split units, boven 2, beneden 1![]()
De elektrische accu?quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb er eentje, eerder 8-9 jaar.
Hoe zit jij dan in de subsidies en dergelijk? En zit je bij een partij die handelt op de onbalansmarkt? Of is het eigen consumptie?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Ik zou mijn hand hiervoor niet in het vuur steken, rechters hebben het tegenovergestelde beweerd.quote:Op donderdag 9 mei 2024 10:38 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://www.acm.nl/nl/pub(...)ouders-niet-verboden
Als de intentie van de salderingswet is dat jij jouw opwek op willekeurig moment in jaar Y mag salderen tegen jouw verbruik.
Dan houdt dat in dat je tot die 100% verbruik, jij 100% van jouw opwek mag salderen.
En dat je dus een netto stroomrekening mag verwachten van 0 euro over het deel dat je kan salderen in het jaar.
Dat gaat nu niet op, dit is een kaltstelling van de salderingsregeling en dus echt zeer concreet tegen de salderingswet.
Ik vind dit uitermate bijzonder.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2229900
Hier kun je er het een en ander erover vinden."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Nee, een ijzerfosfaat huisaccu. Laad de Company leasebak wel met stroom en werkgever betaald mij daar het tarief van het Nutsbedrijf voor, dus in en om de zomer verdien ik daar netto een 31 cent per kWh op.quote:Kan niet salderen, geen partijlid.quote:Hoe zit jij dan in de subsidies en dergelijk? En zit je bij een partij die handelt op de onbalansmarkt? Of is het eigen consumptie?
Heb bij de aanschaf van de accu een paar honderd Euro (maakt het braadstuk niet vet) van de lokale overheid gekregen op de accu. Kostprijs van mij eigen stroom is ca 8 cent, krijg van het Nutsbedrijf 6 voor geleverde stroom. Daarom verbruik ik mijn eigen stroom zoveel mogelijk zelf, bv door het hele huis warm te stoken of te koelen met de airco, pure luxe.![]()
Mja als je de accu alleen voor jezelf gebruikt is de terugverdientijd logischerwijs wat langer?quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, een ijzerfosfaat huisaccu. Laad de Company leasebak wel met stroom en werkgever betaald mij daar het tarief van het Nutsbedrijf voor, dus in en om de zomer verdien ik daar netto een 31 cent per kWh op.
[..]
Kan niet salderen, geen partijlid.
Heb bij de aanschaf van de accu een paar honderd Euro (maakt het braadstuk niet vet) van de lokale overheid gekregen op de accu. Kostprijs van mij eigen stroom is ca 8 cent, krijg van het Nutsbedrijf 6 voor geleverde stroom. Daarom verbruik ik mijn eigen stroom zoveel mogelijk zelf, bv door het hele huis warm te stoken of te koelen met de airco, pure luxe."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Hoe bedoel je dat? Ik woon niet in NL, kan niet salderen en voor het terugleveren krijg ik 6 cent/quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mja als je de accu alleen voor jezelf gebruikt is de terugverdientijd logischerwijs wat langer?![]()
In NL komen er wat partijen op zoals dit:quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Ik woon niet in NL, kan niet salderen en voor het terugleveren krijg ik 6 cent/
https://www.zonneplan.nl/(...)hmwV1lgaAlNNEALw_wcB
Zij handelen gewoon met jouw batterij."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Heel mooi, maar zou dat wel eens heel goed doorrekenen. Levensduur accu/kosten/verschil tussen inkoop en verkoop/ etcquote:Op donderdag 9 mei 2024 11:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
In NL komen er wat partijen op zoals dit:
https://www.zonneplan.nl/(...)hmwV1lgaAlNNEALw_wcB
Zij handelen gewoon met jouw batterij.![]()
Ik denk dat een airco niet direct met een split geassocieerd zal wordenquote:Heb je jurisprudentie dat de rechter iets van de teruglever vergoeding vind? Hier gaat het niet over terugleververgoeding maar over maximaal saldeertarrief. Overigens staan ze salderen toe, dat dat 0 op je rekening zal betekenen komt volgens mij niet uit de wet.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik zou mijn hand hiervoor niet in het vuur steken, rechters hebben het tegenovergestelde beweerd.
Als de intentie van de salderingswet is dat jij jouw opwek op willekeurig moment in jaar Y mag salderen tegen jouw verbruik.
Dan houdt dat in dat je tot die 100% verbruik, jij 100% van jouw opwek mag salderen.
En dat je dus een netto stroomrekening mag verwachten van 0 euro over het deel dat je kan salderen in het jaar.
Dat gaat nu niet op, dit is een kaltstelling van de salderingsregeling en dus echt zeer concreet tegen de salderingswet.
Ik vind dit uitermate bijzonder.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2229900
Hier kun je er het een en ander erover vinden.![]()
Een cent of 12. Kost het denk ik. Misschien iets lager tot een cent of 8 maar dat zal de range zijn vermoed ik.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heel mooi, maar zou dat wel eens heel goed doorrekenen. Levensduur accu/kosten/verschil tussen inkoop en verkoop/ etc"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Ja zit in de link als het goed is.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:41 schreef investeerdertje het volgende:
Heb je jurisprudentie dat de rechter iets van de teruglever vergoeding vind?Rechter X wel, overigens, als je zegt dat je iets mag wegstrepen tegen elkaar, lijkt mij dat een heel logisch gevolg.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:41 schreef investeerdertje het volgende:
Overigens staan ze salderen toe, dat dat 0 op je rekening zal betekenen komt volgens mij niet uit de wet.
Nu maakt men er een verschillende type kosten dingetje van (subjectief verhaal, zal echt niet de intentie zijn van de wetgever).
Het is en blijft letterlijk gewoon de kosten van stroom, die waarde is alleen anders op moment X dan Y, maar daar is die salderingsregeling juist voor.
Krijg hier enorm Orwelliaanse ideeën bij, anti-rechtsstatelijk zelfs. Alles wordt maar recht gepraat wat krom is.
[ Bericht 24% gewijzigd door ludovico op 09-05-2024 11:48:10 ]"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Als men meer gaat handelen met stroom kan je er donder op zeggen dat de regelgeving gaat veranderen en je als onderneming gezien gaat worden. Je kan nu al in je handen knijpen dat je geen belasting hoeft te betalen over het verbruiken van zelf gemaakte stroom![]()
nee. Het hof van Amsterdam stelt alleen dat de prijs van ingevoerd en uitgevoerd gelijk mag zijn en er geen variabel tarief over mag bestaan.quote:als je hetquote:[..]
Rechter X wel, overigens, als je zegt dat je iets mag wegstrepen tegen elkaar, lijkt mij dat een heel logisch gevolg.En het is de mening van een random tweaker dat de kosten per cohort variabel zijn. Die zijn imho minder variabel dan de tweaker stelt. Daarom stel ik, heb je concreet over deze terugleverheffing jurisprudentie. Tot die tijd is het gewoon een interpretatie van een random tweaker.quote:Nu maakt men er een verschillende type kosten dingetje van (subjectief verhaal, zal echt niet de intentie zijn van de wetgever).
Het is en blijft letterlijk gewoon de kosten van stroom, die waarde is alleen anders op moment X dan Y, maar daar is die salderingsregeling juist voor.![]()
Heeft iemand hier ervaring met uitvallende omvormers? Het ging hier altijd prima tot afgelopen dinsdag na een stroomstoring (dezelfde fase L2 als de zonnepanelen lag er in de wijk uit)
Het gaat om een Trannergy sgn4000TL.
Ik zie dat het voltage oploopt tot 251,2. Bij mijn weten was de grens ergens in de 253? Hij slaat dan uit en komt na 30-45 minuten weer online. Een restart en de stroom eraf halen helpt niks..
De opbrengst gaat op dat punt wel omhoog, maar nog lang niet de max (gisteren piek bij 1900, vandaag langzaam oplopen bij 2100. Er ligt 3640 vol op zuid 45', dus de max ligt boven de 3000). Temperatuur is ook prima.
Ik gok erop dat er iets mis is in het stroomnet. maar is er iets dat ik er nu aan zou kunnen doen?
Edit: voor dinsdag kwam hij niet boven de 250,2.
[ Bericht 3% gewijzigd door Deepfreeze op 09-05-2024 11:55:23 ]![]()
De huidige fiscale regels werken niet zo, of het moet echt een duidelijk onderdeel van je ondernemingsvermogen zijn.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als men meer gaat handelen met stroom kan je er donder op zeggen dat de regelgeving gaat veranderen en je als onderneming gezien gaat worden. Je kan nu al in je handen knijpen dat je geen belasting hoeft te betalen over het verbruiken van zelf gemaakte stroom
Anders geldt het als belegging als je er geen arbeid voor verricht.
Om het even, via de onderneming krijg je BTW terug, mag je afschrijven, krijg je subsidies."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Gelijk mag zijn, of moet zijn?quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:48 schreef investeerdertje het volgende:
nee. Het hof van Amsterdam stelt alleen dat de prijs van ingevoerd en uitgevoerd gelijk mag zijn en er geen variabel tarief over mag bestaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Als rechter X stelt dat invoer en uitvoer prijs hetzelfde moeten zijn omdat zo de salderingswet geïnterpreteerd moet worden is dat de jurisprudentie. En ik vind hem hartstikke logisch.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:48 schreef investeerdertje het volgende:
Daarom stel ik, heb je concreet over deze terugleverheffing jurisprudentie. Tot die tijd is het gewoon een interpretatie van een random tweaker.
Die salderingswet is ineffectief als je at random andere voorwaarden kan hangen aan invoer en uitvoer.
De intentie van de wet is altijd geweest invoer wegstrepen tegen uitvoer.
Ik vermoed dat als je hem leest dat dat ook gewoon zo omschreven staat.
Uiteraard niet zover uitgeschreven dat er staat dat netto 0 verbruik geen kosten oplevert, maar mijn hemel, waarom moeten we teksten oprekken om maar onder een wet uit te komen?"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Moet inderdaadquote:
vandebron geeft hetzelfde voor invoer als voor uitvoer.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als rechter X stelt dat invoer en uitvoer prijs hetzelfde moeten zijn omdat zo de salderingswet geïnterpreteerd moet worden is dat de jurisprudentie. En ik vind hem hartstikke logisch.
Die salderingswet is ineffectief als je at random andere voorwaarden kan hangen aan invoer en uitvoer.en dat is wat van de bron doet.quote:De intentie van de wet is altijd geweest invoer wegstrepen tegen uitvoer.
Ik vermoed dat als je hem leest dat dat ook gewoon zo omschreven staat.Misschien omdat de wet zo onredelijk is als maar kan en al lang afgeschaft had moeten worden. Dit is hoe wetten werken, ze zijn van interpretatie afhankelijk. En waar de tweaker de kosten van Vandebron variabel noemt, vind zowel de ACM als ik dit niet.quote:Uiteraard niet zover uitgeschreven dat er staat dat netto 0 verbruik geen kosten oplevert, maar mijn hemel, waarom moeten we teksten oprekken om maar onder een wet uit te komen?
Dus tja, op naar de rechter en duiding vragen. Tot die tijd is het gewoon geen variabele kostenpost.![]()
En het donker donker grijze, wat al eens donkergrijs is benoemd door een rechter, wordt hier door ACM beoordeeld als spierwit.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:55 schreef investeerdertje het volgende:
Misschien omdat de wet zo onredelijk is als maar kan en al lang afgeschaft had moeten worden. Dit is hoe wetten werken, ze zijn van interpretatie afhankelijk.
Je moet maar durven.
En de salderingswet an sich, werkt letterlijk niet (dus dan zou de wet geen intentie hebben in the first place) als dit zou mogen.
Ik geloof er 0.0 van dat dit legaal is en zo geïnterpreteerd dient te worden.
Heb al eerder gezegd, als ik accountant was van zo een energietoko zou ik niet aftekenen zonder thumbs up van de juridische afdeling."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Eens hoor, best triest dat het is afgevuurd in de 1e kamer, maar ook wel enigszins een fout van de 2e kamer door niet met iets anders terug te komen, dit oordeel van de 1e kamer was te verwachten.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:55 schreef investeerdertje het volgende:
Misschien omdat de wet zo onredelijk is als maar kan en al lang afgeschaft had moeten worden."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
ik zie hier geen donkergrijs in. Maar de toezichthouder zegt dat dit in lijn met de wet is, dan is het aan de rechter om voor deze implementatie iets anders te vinden. De rechter heeft hier nog nooit wat van gevonden. De implementatie was nadrukkelijk anders onder de op tweakers genoemde uitspraken.quote:Op donderdag 9 mei 2024 11:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
En het donker donker grijze, wat al eens donkergrijs is benoemd door een rechter, wordt hier door ACM beoordeeld als spierwit.De ACM durft inderdaad haar werk te doen. En hoezo werkt de wet niet? Je streept nog altijd je verbruik en opwek tegen elkaar weg en verdient daar prima op. Ze kunnen ook als Coolblue 35 euro ipv 15 euro netbeheerkosten per maand vragen. Weet niet wat jij liever hebt.quote:Je moet maar durven.
En de salderingswet an sich, werkt letterlijk niet (dus dan zou de wet geen intentie hebben in the first place) als dit zou mogen.![]()
Misschien begrijp ik het verkeerd hoor.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:00 schreef investeerdertje het volgende:
ik zie hier geen donkergrijs in. Maar de toezichthouder zegt dat dit in lijn met de wet is, dan is het aan de rechter om voor deze implementatie iets anders te vinden. De rechter heeft hier nog nooit wat van gevonden. De implementatie was nadrukkelijk anders onder de op tweakers genoemde uitspraken.
Maar met die terugleververgoeding hebben we het nadrukkelijk over de opbrengst BOVEN 100% van het eigen verbruik? Ik heb hier op Twitter eens getwitterd met een energie-expert en die bracht hierin verwarring.
https://www.gaslicht.com/(...)terugleververgoeding
Terugleverkosten, dat is binnen het salderingsgebied (tot 100% verbruik) of daar buiten?
"Heb je zonnepanelen?
De kosten voor terugleveren zijn nu onderdeel van het variabele stroomtarief en verdelen we over al onze klanten. Dat gaan we veranderen. We halen de kosten uit het variabele stroomtarief en kiezen ervoor om deze op een eerlijke manier door te berekenen aan klanten met zonnepanelen. Dit doen we door middel van een tarief per kilowattuur (kWh) teruggeleverde stroom, oftewel: terugleverkosten. Je betaalt alleen voor de teruggeleverde stroom, dus stroom die je opwekt maar niet verbruikt."
Ja maar is die som teruggeleverde stroom, gesaldeerd over het complete jaar, of niet, cq is die cf salderingswet of niet. Het wordt allemaal maar moeizaam duidelijk."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Wat ik liever wil of niet is niet echt van toepassing of iets conform de wet is of niet. Die salderingsregeling is in deze omgeving een kostenpost. Die moet weg.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:00 schreef investeerdertje het volgende:
De ACM durft inderdaad haar werk te doen. En hoezo werkt de wet niet? Je streept nog altijd je verbruik en opwek tegen elkaar weg en verdient daar prima op. Ze kunnen ook als Coolblue 35 euro ipv 15 euro netbeheerkosten per maand vragen. Weet niet wat jij liever hebt.
Here we go:
https://www.hagitech.nl/o(...)je-terugleverkosten/
Dus gewoon een dagelijkse gemiddelde calculatie, niks te maken met netto verbruik/opbrengst, waar naar mijn idee die salderingsregeling / wetgeving toch echt op is gebaseerd.
Ik vind het allemaal maar erg bijzonder.
Er zijn meer rechtszaken geweest met energiemaatschappijen die de salderingsregeling niet op jaarbasis bekeken (in dit geval gaat het dus ook niet over netto belasten, maar op basis van direct en indirect verbruik). Die zijn allemaal teruggefloten."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
ik heb het over de terugleverheffing. Niet over de terugleververgoeding. Mocht ik dat verkeerd hebben gezegd, excuus.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik het verkeerd hoor.
Maar met die terugleververgoeding hebben we het nadrukkelijk over de opbrengst BOVEN 100% van het eigen verbruik? Ik heb hier op Twitter eens getwitterd met een energie-expert en die bracht hierin verwarring.de terugleverheffing is inderdaad over alles, teruglevering voor en na salderenquote:https://www.gaslicht.com/(...)terugleververgoeding
Terugleverkosten, dat is binnen het salderingsgebied (tot 100% verbruik) of daar buiten?dat is wat Eneco doet, niet van de bron.quote:"Heb je zonnepanelen?
De kosten voor terugleveren zijn nu onderdeel van het variabele stroomtarief en verdelen we over al onze klanten. Dat gaan we veranderen. We halen de kosten uit het variabele stroomtarief en kiezen ervoor om deze op een eerlijke manier door te berekenen aan klanten met zonnepanelen. Dit doen we door middel van een tarief per kilowattuur (kWh) teruggeleverde stroom, oftewel: terugleverkosten. Je betaalt alleen voor de teruggeleverde stroom, dus stroom die je opwekt maar niet verbruikt."Teruggeleverde stroom is een kostenpost die niets met salderen van doen heeft. Ze rekenen je gewoon kosten voor je afval. Daarna mag je gewoon nog steeds je verbruik en opwek tegen elkaar weg strepen.quote:Ja maar is die som teruggeleverde stroom, gesaldeerd over het complete jaar, of niet, cq is die cf salderingswet of niet. Het wordt allemaal maar moeizaam duidelijk.
Zoals ik zeg, ze kunnen ook je aansluitkosten bij zonnepanelen met 40 euro verhogen.
Daarnaast kan salderen nog steeds 100% bij een modelcontract. Dus ook daar is de wet niet om zeep geholpen. Je kiest zelf voor een energiecontract met deze voorwaarde, je hoeft deze niet te nemen. Of zoals ik al eerder gezegd heb, zodra Essent begint met deze heffing, zal ik maar een modelcontract bewegen.![]()
Dit is echt Orwelliaans, sorry hoor.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:12 schreef investeerdertje het volgende:
Teruggeleverde stroom is een kostenpost die niets met salderen van doen heeft. Ze rekenen je gewoon kosten voor je afval. Daarna mag je gewoon nog steeds je verbruik en opwek tegen elkaar weg strepen.
Alsof je tegen iemand zegt dat die geen 30 euro hoeft te betalen voor entree, want hij kan een muntje bij je kopen voor 30 euro waar die een biertje voor krijgt, en zonder dat muntje te kopen komt die niet binnen.
Heel verhaal maar het is gewoon letterlijk het verdraaien van woorden."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
wel of je er bezwaar tegen zou moeten maken of niet.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat ik liever wil of niet is niet echt van toepassing of iets conform de wet is of niet.hoezo moet die weg, waar baseer je dat op. De jurisprudentie die je linkt ondersteund je daar m.i. niet inquote:Die salderingsregeling is in deze omgeving een kostenpost. Die moet weg.Ja en het heeft niets met je stroomtarief te maken, net zo min als dat je netwerkkosten er mee te maken hebben. De salderingsregeling geld nog steeds, jij verrekent met gelijke stroomtarieven de opbrengst en het verbruik met elkaar.quote:Here we go:
https://www.hagitech.nl/o(...)je-terugleverkosten/
Dus gewoon een dagelijkse gemiddelde calculatie, niks te maken met netto verbruik/opbrengst, waar naar mijn idee die salderingsregeling / wetgeving toch echt op is gebaseerd.
Ik vind het allemaal maar erg bijzonder.![]()
Die lijkt mij eerder legaal, maar letterlijk invoer en uitvoer over het gehele jaar "Salderen" is de salderingswet.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:12 schreef investeerdertje het volgende:
Zoals ik zeg, ze kunnen ook je aansluitkosten bij zonnepanelen met 40 euro verhogen.
Dat je dan niet op netto 0 uitkomt is onmogelijk."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
De salderingswet moet weg omdat het schade doet aan onze welvaart, dat is een waardeoordeel van mijn kant, daar is geen jurisprudentie voor nodig mijn mening maak ik helemaal zelf uit het luchtledigequote:Op donderdag 9 mei 2024 12:15 schreef investeerdertje het volgende:
hoezo moet die weg, waar baseer je dat op. De jurisprudentie die je linkt ondersteund je daar m.i. niet in.
Maar zolang die wet er is, zijn we een rechtsstaat en zal die gehandhaafd moeten worden."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Je komt dan nog altijd op netto 0 op je verbruiktarief. Lijkt mij compleet mogelijk. Je afval tarief is alleen niet 0, maar het zou mij niets verbazen als het gewoon variabele contract kosten zijn volgens de algemene voorwaarden. Maar daar heb ik nu geen zin in, of tijd voor, om naar te kijken.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die lijkt mij eerder legaal, maar letterlijk invoer en uitvoer over het gehele jaar "Salderen" is de salderingswet.
Dat je dan niet op netto 0 uitkomt is onmogelijk.![]()
Het enige wat jij doet is de kosten/opbrengsten opknippen in losse stukjes en vervolgens stellen dat los stukje X niet onder de salderingsregeling valt.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:15 schreef investeerdertje het volgende:
Ja en het heeft niets met je stroomtarief te maken, net zo min als dat je netwerkkosten er mee te maken hebben. De salderingsregeling geld nog steeds, jij verrekent met gelijke stroomtarieven de opbrengst en het verbruik met elkaar.
Het is een artificieel construct.
Invoer wegstrepen tegen uitvoer is niet wegstrepen als je daar netto voor moet lappen.
En het is een kaltstelling van de gehele wetgeving, dat besef mag ook wel duidelijk zijn.
De intentie van de wetgever is dit sowieso niet geweest omdat het waanzinnig zou zijn, de wetgeving zou geen effect hebben."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Ah, ik had niet door dat je daar de salderingsregeling mee bedoelde. Nee 100% mee eens, of maak het mogelijk de belasting alleen te salderen. Dan geeft de overheid tenminste niet andermans geld letterlijk weg zonder het eerst te innen.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
De salderingswet moet weg omdat het schade doet aan onze welvaart, dat is een waardeoordeel van mijn kant, daar is geen jurisprudentie voor nodig mijn mening maak ik helemaal zelf uit het luchtledige.
Maar zolang die wet er is, zijn we een rechtsstaat en zal die gehandhaafd moeten worden.![]()
Dat artificiële stukje is letterlijk wat de salderingsregeling doet. Anders mocht ik mijn contract kosten, netbeheerkosten alles wel wegstrepen.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het enige wat jij doet is de kosten/opbrengsten opknippen in losse stukjes en vervolgens stellen dat los stukje X niet onder de salderingsregeling valt.
Het is een artificieel construct.
Invoer wegstrepen tegen uitvoer is niet wegstrepen als je daar netto voor moet lappen.
Je mag je invoer wegstrepen tegen je uitvoer. Hierbij mag je niet alsnog voor je invoer belast worden. Dat regelt de salderingsregeling. Dat is helemaal mogelijk volgens deze methoden.
Wat jij doet is een wet oversimplificeren.![]()
Dat gaat niet over invoer en uitvoer.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:22 schreef investeerdertje het volgende:
Dat artificiële stukje is letterlijk wat de salderingsregeling doet. Anders mocht ik mijn contract kosten, netbeheerkosten alles wel wegstrepen.
Vaste kosten rekenen anders dan wel/niet zonnepaneel bezitter, missssschien dat dat zou mogen.
Maar hier geloof ik echt niks van."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Dat zou ook moeten voor grootverbruikers overigens. Maar dat ligt al bij de wetgever.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:20 schreef investeerdertje het volgende:
Ah, ik had niet door dat je daar de salderingsregeling mee bedoelde. Nee 100% mee eens, of maak het mogelijk de belasting alleen te salderen. Dan geeft de overheid tenminste niet andermans geld letterlijk weg zonder het eerst te innen.
Maar de gehele subsidie hier is wat vreemd, je betaalt dus letterlijk partijen geld, voor iets wat schade doet (negatieve prijzen).
Dat is echt het paard achter de wagen spannen."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Salderen gaat over invoer verrekenen met uitvoer en dat dat tegen 100% verrekend moet worden. Niet over de uitvoerkosten.quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat gaat niet over invoer en uitvoer.
Vaste kosten rekenen anders dan wel/niet zonnepaneel bezitter, missssschien dat dat zou mogen.
Maar hier geloof ik echt niks van.![]()
Echt helemaal mee eensquote:Op donderdag 9 mei 2024 12:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zou ook moeten voor grootverbruikers overigens. Maar dat ligt al bij de wetgever.
Maar de gehele subsidie hier is wat vreemd, je betaalt dus letterlijk partijen geld, voor iets wat schade doet (negatieve prijzen).
Dat is echt het paard achter de wagen spannen.![]()
Bottem line, we dansen anders om dezelfde stoel:quote:Op donderdag 9 mei 2024 12:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Salderen gaat over invoer verrekenen met uitvoer en dat dat tegen 100% verrekend moet worden. Niet over de uitvoerkosten.
Naar jouw idee mag je kosten/opbrengsten in meer detail opsplitsen. De prijs voor de stroom wordt opeens bruto gemaakt, en kosten apart voor "uitvoerkosten"
Nu is dat uitvoerkosten niet 100% subjectief, gezien een ACM de redelijkheid van die uitvoerkosten beoordeeld.
Ik vind dat opsplitsen een Orwelliaans construct.
Een rechter kijkt altijd "dwars" door dit type constructen heen overigens... Komt veelvuldig voor bij fiscale rechtszaken.
Maarja, bottem line, als accountant zou ik niet tekenen zonder additionele juridische zekerheid te verkrijgen omtrent de rechtsmatigheid van de omzet van zo een toko.
De uitvoerkosten zijn onderdeel van de prijs van stroom, dit is inherent aan de stroomprijs. Daarom zou een rechter daar dwars doorheen moeten kijken.
[ Bericht 5% gewijzigd door ludovico op 09-05-2024 12:55:55 ]"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."![]()
Deep linken mag nietquote:Op donderdag 9 mei 2024 11:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Forbidden![]()
ACM: Onderzochte terugleverkosten voor zonnepaneelhouders niet verboden
Energieleveranciers zijn op grond van de huidige wetgeving vrij om hun tarieven te bepalen zolang deze niet onredelijk zijn gelet op de onderliggende kosten. Huishoudens met zonnepanelen veroorzaken hogere kosten voor energieleveranciers dan huishoudens zonder zonnepanelen. Daarom mogen leveranciers een onderscheid maken tussen huishoudens met en zonder zonnepanelen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bij vier energieleveranciers aanvullend onderzoek gedaan naar de hoogte van hun terugleverkosten en de manieren waarop deze in rekening werden gebracht. De conclusie van dit onderzoek is dat de onderzochte terugleverkosten in overeenstemming zijn met de wet.
De ACM heeft gekeken naar de hoogte van de terugleverkosten van Budget Energie, Vattenfall, Eneco en Engie, die samen meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens elektriciteit leveren. Ook zijn deze leveranciers bekeken omdat ze op het moment van onderzoek in maart 2024 allen op een andere manier onderscheid maakten in hun tarieven voor huishoudens met en zonder zonnepanelen. De extra kosten die deze leveranciers maken in het geval van huishoudens met zonnepanelen zijn hogere inkoopkosten, hogere onbalanskosten en kosten die veroorzaakt worden door de salderingsregeling. De ACM concludeert dat de onderzochte leveranciers, de bij huishoudens met zonnepanelen in rekening gebrachte tarieven hebben gebaseerd op deze extra kosten. De onderzochte manieren waarop dit is gebeurd, zijn ook niet verboden.
De ACM heeft ook vastgesteld dat de leveranciers door het maken van onderscheid tussen huishoudens met en zonder zonnepanelen geen extra marge maken; tegenover de hogere tarieven voor huishoudens met zonnepanelen staan lagere tarieven voor huishoudens zonder zonnepanelen.
De ACM constateert dat het voor consumenten met zonnepanelen door de verschillende manieren ingewikkelder is geworden om contracten goed met elkaar te vergelijken. Daarom roept de ACM leveranciers en energievergelijkers op zich in te spannen voor een betere vergelijkbaarheid van contracten.
De ACM zal de ontwikkeling van de terugleverkosten en de verschillende manieren die energieleveranciers hanteren nauw blijven volgen in de reguliere maandelijkse energiemonitor en zo nodig opnieuw aanvullend onderzoek doen.
Meer huishoudens met vast contract
Uit de maandelijkse ACM Monitor Consumentenmarkt Energie, die deze maand verrijkt is na het uitvragen van nieuwe informatie, blijkt dat het aantal huishoudens met een vast contract blijft stijgen, maar minder hard dan de periode daarvoor. In april had 55 procent van de consumenten een vast contact en 42 procent een variabel contract. De rest van de consumenten had een dynamisch contract. Het aantal Nederlanders met zo’n dynamisch contract blijft langzaam doorgroeien. Het aantal overstappers was in maart opnieuw laag en lag net onder 1 procent.![]()
Even een technische vraag:
We hebben een trannergy sgn4000tl omvormer. Deze slaat de laatste dagen af bij een korte spanningspiek van 252 en komt dan pas uren later weer in bedrijf. Is het mogelijk om te zorgen dat deze omvormer de huidige regels gaat volgen (minuten op 253 max).
Of wordt het tijd om deze 8 jaar oude omvormer af te schrijven en bijv een growatt 3000 MIN aan te schaffen? Die deze instelling vast wel heeft.
(Het is mis sinds de stroomstoring van dinsdag. Ik vraag me af of de omvormer daardoor in de war is. Maar de installateur en Enexis wijzen naar 'het net is vol'.. terwijl we al een jaar draaien met alle zonnepanelen die de woningbouw vorig jaar heeft neergelegd.)
Ik bel de installateur straks weer. Want als de omvormer er nou een kwartier uit zou liggen. Maar als de ac spanning terug gaat naar 247 start hij nog niet op.![]()
sinds het weekend rapporteren alle 14 micro omvormers niet meer aan de Enphase gateway, staan allen op status error. wel bijzonder, er wordt gewoon nog opgewekt. straks maar eens support inschakelen"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"![]()
Heeft iemand ervaring met zonnepanelen met betrekking tot United Consumers? Deze komt er goed uit bij een vergelijkingssite maar ben zelf toch wel erg gehecht aan de app van Vandebronhet scheelt alleen wel zo'n 30 euro per maand dus dat is wel de moeite
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
Nog 6 jaar te gaan dus 👍quote:Op maandag 13 mei 2024 08:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Over 2 weken heb ik mijn PV exact 2 jaar, inmiddels 23% ervan terugverdient.![]()
Jep, geen slecht resultaat.quote:
Mij doel was destijds 75% autark te zijn en het in 11-12 jaar terug te verdienen![]()
eh.. nope, ik zit dynamisch bij ANWB. Heeft ook een mooie app en is te koppelen met Home Assistant.quote:Op maandag 13 mei 2024 17:58 schreef MaJo het volgende:
Heeft iemand ervaring met zonnepanelen met betrekking tot United Consumers? Deze komt er goed uit bij een vergelijkingssite maar ben zelf toch wel erg gehecht aan de app van Vandebronhet scheelt alleen wel zo'n 30 euro per maand dus dat is wel de moeite
Gevaccineerd.![]()
Dit heb ik in 1 jaar bereikt. Installatie was 8000, 20 panelen met omvormer. In eerste jaar 1000 euro verdiend met teruglevering, maar ook 1500 euro bespaard op eigen verbruik, wat halveerde. Dat maakt 2500 euro terugverdiend in 1 jaar tijd.quote:Op maandag 13 mei 2024 08:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Over 2 weken heb ik mijn PV exact 2 jaar, inmiddels 23% ervan terugverdient.
Met dit tempo heb ik de installatie in iets meer dan 3 jaar geheel terugverdiend
Gevaccineerd.![]()
Jij woont in NL? Ik niet, kan niet salderen en krijg 6 cent per kWh voor geleverde stroomquote:Op dinsdag 14 mei 2024 02:41 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Dit heb ik in 1 jaar bereikt. Installatie was 8000, 20 panelen met omvormer. In eerste jaar 1000 euro verdiend met teruglevering, maar ook 1500 euro bespaard op eigen verbruik, wat halveerde. Dat maakt 2500 euro terugverdiend in 1 jaar tijd.
Met dit tempo heb ik de installatie in iets meer dan 3 jaar geheel terugverdiend![]()
net voor het gisteren gigantisch begon te hozen gaven de micro omvormers weer thuis. niet heel veel geregistreerd maar de meter is lekker teruggelopen"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"![]()
ANWB is zeker ook een optie, heb daar ook al allerlei verzekeringen lopen en ben wel fan van alles op 1 plek. Ik ga het checkenquote:Op dinsdag 14 mei 2024 02:37 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
eh.. nope, ik zit dynamisch bij ANWB. Heeft ook een mooie app en is te koppelen met Home Assistant.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
Ik ben de afgelopen jaren, toen men nog voor enkel stroom ook een welkomstbonus gaf, veel gewisseld. Al die apps zijn ongeveer hetzelfde. Neem toch niet aan dat je keuze daar vanaf hangt?quote:Op maandag 13 mei 2024 17:58 schreef MaJo het volgende:
Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Nederland, ja. Maar zoals ik al zei, dynamisch bij ANWB.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 08:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij woont in NL? Ik niet, kan niet salderen en krijg 6 cent per kWh voor geleverde stroomGevaccineerd.![]()
Is dynamisch wel een goed idee met zonnepanelen?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:19 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Nederland, ja. Maar zoals ik al zei, dynamisch bij ANWB.
Ik zou denken, als de zon schijnt is de stroom op zijn goedkoopst en kan terugleveren zelfs geld kosten als de prijs negatief is, en op de donkere dagen in de winter koop je het terug voor de hoofdprijs.![]()
Klopt, maar ook windenergie is van grote invloed op de prijs. En als laatste: het tijdstip: in het weekeind is er veel minder vraag en duikt de prijs onder nul. Dan betaal je fors voor geleverde energie.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is dynamisch wel een goed idee met zonnepanelen?
Ik zou denken, als de zon schijnt is de stroom op zijn goedkoopst en kan terugleveren zelfs geld kosten als de prijs negatief is, en op de donkere dagen in de winter koop je het terug voor de hoofdprijs.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Klopt, dat laten de media je denken inderdaad. Geen idee waarom, maar de media zijn altijd vrij negatief over de dynamische leveranciers. In artikelen worden de nadelen altijd enorm uitvergroot, terwijl ze de voordelen onbenoemd laten. de belangrijkste is: over een heel jaar ben je bij een dynamische leverancier het goedkoopst uit. Daarnaast zul je nooit last hebben van terugleververgoedingen en andere onzin. Terugleveren doe je altijd 1 op 1 voor de op dat moment geldende prijs. Super eerlijk allemaal. en de negatieve prijzen? Ja, die zijn er soms.Maar meestal is dat een uurtje of 2 uur in de maand. Nou, die 50 cent mogen ze hebben, hoor.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is dynamisch wel een goed idee met zonnepanelen?
Ik zou denken, als de zon schijnt is de stroom op zijn goedkoopst en kan terugleveren zelfs geld kosten als de prijs negatief is, en op de donkere dagen in de winter koop je het terug voor de hoofdprijs.
Maar ik verwacht wel dat dit vaker gaat gebeuren de komende jaren, dus ik wil graag thuisbatterijen kopen, maar dan moeten ze wel betaalbaar zijn en gesubsidieerd worden, zoals duitsland al jaren doet. Ons land loopt hierin weer eens hopeloos achter, hangt de kruidenier uit en draait elke cent om.
Het werkt bij ANWB zo: bij ANWB (en ook NextEnergy, waar ANWB wederverkoper van is) bepaal je helemaal zelf je maandbedrag en dat kun je ook op elk moment bijstellen. Doe je dat 20 x per week, prima. Dat mag. Zit je te laag, dan krijg je na een jaar een enorme eindafrekening. Zit je te hoog, dan krijg je uiteraard geld terug na een jaar. Het is in het begin even uitproberen, maar uiteindelijk vind je de ideale lijn en weet je je maandbedrag wel. In mijn geval wat het helemaal lastig, want begin vorig jaar zat ik op 878 euro door de hoge gasprijs. Ik zat ook nog maar net bij ANWB en moest daar ook nog alles uitvinden. Ik heb ze ook nog gebeld, want mijn tegoed ging in de zomer skyhigh, tot enkele duizenden euro's, dus ik snapte er geen reet meer van. ANWB heeft mijn maandbedrag toen tijdelijk even op 15 euro gezet, want ik zat veel te hoog met mijn maandbedrag. Ik heb de facturen van mijn vorige leverancier erbij moeten pakken en heb ook toen nog maanden lopen bijstellen. uiteindelijk had ik een goed idee: ik kijk gewoon bij een concurrent, budget energie, hoeveel ik nu kwijt ben zonder panelen. Dat was 500 euro. Toen ben ik op de helft gaan zitten en inderdaad, dat bleek het goede bedrag.
[ Bericht 2% gewijzigd door Ghost_Buster op 14-05-2024 21:33:05 ]Gevaccineerd.![]()
Is de gasprijs dan ook dynamisch? Overigens kan ik ook bij mijn energieleverancier sleutelen aan het maandbedrag. Zo uniek is de ANWB daarin niet.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:14 schreef Ghost_Buster het volgende:
.
Het werkt zo: bij ANWB (en ook NextEnergy, waar ANWB wederverkoper van is) bepaal je helemaal zelf je maandbedrag en dat kun je ook op elk moment bijstellen. Zit je te laag, dan krijg je na een jaar een enorme eindafrekening. Zit je te hoog, dan krijg je uiteraard geld terug na een jaar. Het is in het begin even uitproberen, maar uiteindelijk vind je de ideale lijn en weet je je maandbedrag wel. In mijn geval wat het helemaal lastig, want begin vorig jaar zat ik op 878 euro door de hoge gasprijs. Ik zat ook nog maar net bij ANWB en moest daar ook nog alles uitvinden. Ik heb ze ook nog gebeld, want mijn tegoed ging in de zomer skyhigh, tot enkele duizenden euro's, dus snapte er geen reet meer van.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:14 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Klopt, dat laten de media je denken inderdaad. Geen idee waarom, maar de media zijn altijd vrij negatief over de dynamische leveranciers. In artikelen worden de nadelen altijd enorm uitvergroot, terwijl ze de voordelen onbenoemd laten. de belangrijkste is: over een heel jaar ben je bij een dynamische leverancier het goedkoopst uit. Daarnaast zul je nooit last hebben van terugleververgoedingen en andere onzin. En ja, de tarieven zijn variabel en ook wel eens negatief. Maar dat is soms een uurtje, meer niet. Op een hele maand kost je dat misschien 50 cent of zo.
Ik verwacht wel dat dat de komende jaren vaker gaat gebeuren, dus ik wacht met smart op lagere prijzen voor thuisbatterijen en subsidie hierop, zodat ik die kan aanschaffen. Die stroom kan ik savonds weer goed gebruiken.
Het werkt zo: bij ANWB (en ook NextEnergy, waar ANWB wederverkoper van is) bepaal je helemaal zelf je maandbedrag en dat kun je ook op elk moment bijstellen, al ik het 10 x per maand, maakt niet uit. Zit je te laag, dan krijg je na een jaar een enorme eindafrekening. Zit je te hoog, dan krijg je uiteraard geld terug na een jaar. Het is in het begin even uitproberen, maar uiteindelijk vind je de ideale lijn en weet je je ideale maandbedrag wel. In mijn geval wat het helemaal lastig, want begin vorig jaar zat ik op 878 euro door de hoge gasprijs. Ik zat ook nog maar net bij ANWB en moest daar ook nog alles uitvinden. Ik heb ze ook nog gebeld, want mijn tegoed ging in de zomer skyhigh, tot enkele duizenden euro's, dus ik snapte er geen reet meer van. ANWB heeft mijn maandbedrag toen tijdelijk even op 15 euro gezet, want ik zat veel te hoog met mijn maandbedrag. Ik heb de facturen van mijn vorige leverancier erbij moeten pakken en heb ook toen nog maanden lopen bijstellen. onlangs had ik een goed idee: ik kijk gewoon bij een concurrent, budget energie, hoeveel ik nu kwijt ben zonder panelen. Dat was 500 euro. Toen ben ik op de helft gaan zitten en inderdaad, dat bleek het goede bedrag.Gevaccineerd.![]()
Tja, ik weet het niet.
Als ik bijvoorbeeld deze afbeelding neem van NextEnergy,
Dat groene deel is precies wanneer mijn zonnepanelen het meeste opleveren, en teruglevering aan het net dan dus geld kost.![]()
Hm.. Zo kort maar? Deze dagen lever ik ruimschoots van smorgens 6 tot savonds 20 uur terug.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:25 schreef Wantie het volgende:
Tja, ik weet het niet.
Als ik bijvoorbeeld deze afbeelding neem van NextEnergy,
[ afbeelding ]
Dat groene deel is precies wanneer mijn zonnepanelen het meeste opleveren, en teruglevering aan het net dan dus geld kost.
Maar net als bij jou ligt de piek daar ook inderdaad. En daarom wil ik graag die thuisaccus hebben, want ik kan die stroom savonds weer gebruiken.Gevaccineerd.![]()
Fors is overdreven. Het zijn centen en stuivers.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, maar ook windenergie is van grote invloed op de prijs. En als laatste: het tijdstip: in het weekeind is er veel minder vraag en duikt de prijs onder nul. Dan betaal je fors voor geleverde energie.Gevaccineerd.![]()
Yep, ook gas is dynamisch.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Is de gasprijs dan ook dynamisch? Overigens kan ik ook bij mijn energieleverancier sleutelen aan het maandbedrag. Zo uniek is de ANWB daarin niet.Gevaccineerd.![]()
Maar wat voor voordelen hebben die zonnepanelen dan als je met een batterij tijdens de piek geld toekrijgt als je stroom afneemt, en die dan savonds zelf gebruikt of tegen een hogere vergoeding weer verkoopt.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:45 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Hm.. Zo kort maar? Deze dagen lever ik ruimschoots van smorgens 6 tot savonds 20 uur terug.
Maar net als bij jou ligt de piek daar ook inderdaad. En daarom wil ik graag die thuisaccus hebben, want ik kan die stroom savonds weer gebruiken.![]()
Per kWh. Als je 4 kW hebt liggen, telt dat toch aardig op.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:47 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Fors is overdreven. Het zijn centen en stuivers.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Ik zit al jaren bij Vandebron dus geen idee hoe de apps van anderen er uitzien. Ik vind het wel belangrijk om dagelijks inzicht te hebben van mijn verbruik zodat ik dat zelf bij kan stellen. Maar als die apps dat allemaal doen dan is dat inderdaad primaquote:Op dinsdag 14 mei 2024 15:35 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik ben de afgelopen jaren, toen men nog voor enkel stroom ook een welkomstbonus gaf, veel gewisseld. Al die apps zijn ongeveer hetzelfde. Neem toch niet aan dat je keuze daar vanaf hangt?Ik heb een contract afgesloten, ik ben benieuwd! Kwam ook nog eens goedkoper uit dan bij United Consumersquote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:19 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Nederland, ja. Maar zoals ik al zei, dynamisch bij ANWB.Alleen nog geen idee wat dat dynamische dan precies inhoudt. De prijs ligt vast voor wat je voorspelt hebt maar alles daarbuiten is dynamisch?
Geld toe is slechts een enkele keer, niet het hele jaar door. enkel op hele zonnige dagen, zoals de afgelopen paar die we net hadden, duikt de prijs heel eventjes onder nul en krijg je geld toe. Maar dat is slechts enkele uurtjes. Daarom zei ik al: stuivers en centen levert dat op, want een kilowatt kost het energiebedrijf dan hooguit 5 cent.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar wat voor voordelen hebben die zonnepanelen dan als je met een batterij tijdens de piek geld toekrijgt als je stroom afneemt, en die dan savonds zelf gebruikt of tegen een hogere vergoeding weer verkoopt.
Je moet al die opgeklopte verhalen van de media niet geloven, maar zelf onderzoek doen, of zoals ik, stap gewoon in en kijk hoe het ECHT is.Gevaccineerd.![]()
nou poe. dan is het 20 cent. pff... kan ik niet aan hoor.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 22:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Per kWh. Als je 4 kW hebt liggen, telt dat toch aardig op.![]()
ik heb 8kW liggen.Gevaccineerd.![]()
in theorie wel, maar zoals ik al zei bepaal je zelf je maandbedrag. In "tussenstand" in de app of op de site zie je wat ze voor jou voorspellen op basis van wat je aan verbruik en dergelijke op hebt gegeven.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 22:03 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik zit al jaren bij Vandebron dus geen idee hoe de apps van anderen er uitzien. Ik vind het wel belangrijk om dagelijks inzicht te hebben van mijn verbruik zodat ik dat zelf bij kan stellen. Maar als die apps dat allemaal doen dan is dat inderdaad prima
[..]
Ik heb een contract afgesloten, ik ben benieuwd! Kwam ook nog eens goedkoper uit dan bij United ConsumersAlleen nog geen idee wat dat dynamische dan precies inhoudt. De prijs ligt vast voor wat je voorspelt hebt maar alles daarbuiten is dynamisch?
Uiteindelijk gaat het er enkel om dat je na een jaar niet negatief uitkomt, de rest bepaal je helemaal zelf.Gevaccineerd.![]()
Dan nog, over de hele linie is stroom tijdens het opwekken goedkoper dan op het moment dat je het terug wilt hebben.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 23:37 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Geld toe is slechts een enkele keer, niet het hele jaar door. enkel op hele zonnige dagen, zoals de afgelopen paar die we net hadden, duikt de prijs heel eventjes onder nul en krijg je geld toe. Maar dat is slechts enkele uurtjes. Daarom zei ik al: stuivers en centen levert dat op, want een kilowatt kost het energiebedrijf dan hooguit 5 cent.
Je moet al die opgeklopte verhalen van de media niet geloven, maar zelf onderzoek doen, of zoals ik, stap gewoon in en kijk hoe het ECHT is.
Zolang er gesaldeerd wordt zie ik daarom niet het voordeel van dynamisch, tenzij de terugleverkosten hoger zijn dan het verlies door dynamisch inkopen/verkopen.![]()
Lijkt me eerlijk gezegd juist een van de belangrijkste zaken om te begrijpen voordat je een contract afsluit, want dat bepaalt juist of het voor jou echt goedkoper is of niet..quote:Op dinsdag 14 mei 2024 22:03 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik zit al jaren bij Vandebron dus geen idee hoe de apps van anderen er uitzien. Ik vind het wel belangrijk om dagelijks inzicht te hebben van mijn verbruik zodat ik dat zelf bij kan stellen. Maar als die apps dat allemaal doen dan is dat inderdaad prima
[..]
Ik heb een contract afgesloten, ik ben benieuwd! Kwam ook nog eens goedkoper uit dan bij United ConsumersAlleen nog geen idee wat dat dynamische dan precies inhoudt. De prijs ligt vast voor wat je voorspelt hebt maar alles daarbuiten is dynamisch?
Dynamisch houdt in dat de prijs voor stroom (en gas als je dat hebt) elk uur verandert. Dus dat grafiekje wat gepost werd hierboven. Op momenten dat er veel zon/wind is (en dus veel energie aan het net geleverd wordt door zonnepanelen/windturbines) is stroom goedkoper, op momenten dat dat minder is, is stroom duurder. Een dag tevoren ongeveer kun je zien wat de prijzen elk uur zullen zijn. Als je zonnepanelen hebt en teruglevert, betaal/krijg je op dat moment de prijs die een kWh kost/oplevert. Op heel zonnige dagen kan die prijs dus negatief worden, waardoor je geld toe krijgt als je stroom gebruikt (of juist moet betalen als je teruglevert). Het is dus anders dan bij salderen bij een gewoon contact, waar je op jaarbasis de teruggeleverde energie mag afstrepen tegen de verbruikte energie; bij dynamisch krijg/betaal je bij terugleveren direct de dan geldende prijs en bij verbruik krijg/betaal je de dan geldende prijs. Met zonnepanelen zou het dus goed kunnen zijn, wat @Wantie hierboven ook aankaart, dat je onderaan de streep duurder uit bent omdat de kWh die je in de winter verbruikt relatief duurder zijn dan de kWh die je in de zomer teruglevert. De precieze rekensom ligt dan vooral aan hoe hoog de extra kosten zijn voor teruglevering bij een andere maatschappij, en of die kosten ervoor zorgen dat het volledig kunnen salderen (waarbij elke kWh dus 'dezelfde waarde' heeft, je levert in de zomer terug en koopt in in de winter maar die mag je als gelijke tegen elkaar wegstrepen) wel of niet gunstiger uitkomt dan dynamisch.![]()
Ter aanvulling nog: er staat dus juist helemaal niks vast qua prijs. Bij een vast contract leg je alle prijzen voor de looptijd van je contract vast, bij een variabel contract wijzigen de prijzen eens in de zoveel tijd (meestal 3/6 maanden), bij een dynamisch contract wijzigen de prijzen elk uur en worden de prijzen dus pas een dag tevoren vastgesteld. Je weet dus vandaag niet wat stroom/gas je vrijdag gaat kosten.![]()
Vergeet ook niet dat bij dynamisch bij 0 cent inkoop, de belastingdienst er nog steeds een cent of 15 van maakt. De stroomprijs moet heel heel negatief zijn om echt geld toe te krijgen![]()
Bij dynamisch heb je nooit terugleverkosten.quote:Op woensdag 15 mei 2024 07:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan nog, over de hele linie is stroom tijdens het opwekken goedkoper dan op het moment dat je het terug wilt hebben.
Zolang er gesaldeerd wordt zie ik daarom niet het voordeel van dynamisch, tenzij de terugleverkosten hoger zijn dan het verlies door dynamisch inkopen/verkopen.Gevaccineerd.![]()
Dat zegt @Wantie ook niet. Die heeft het over als de terugleverkosten bij een 'gewoon' contact hoger zijn dan het verlies door dynamisch inkopen/verkopen (waarbij op momenten dat je stroom nodig hebt omdat je niet opwekt die stroom relatief duur is en juist goedkoop als je het zelf toch al niet nodig hebt omdat je dan zelf opwekt).quote:Op woensdag 15 mei 2024 16:43 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Bij dynamisch heb je nooit terugleverkosten.![]()
Alles wat je zelf opwekt, neem je niet af. Die teller staat dan op 0.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar wat voor voordelen hebben die zonnepanelen dan als je met een batterij tijdens de piek geld toekrijgt als je stroom afneemt, en die dan savonds zelf gebruikt of tegen een hogere vergoeding weer verkoopt.
En met thuisaccus kun je de omvormer afschakelen als het tarief onder 0 duikt, zodat het geen geld kost. Alles gaat dan naar de accus en die stroom gebruik je savonds. Dan zijn de tarieven weer hoog, dus dubbel winst.
In de zomermaanden kun je dan 100% zelfvoorzienend zijn.Gevaccineerd.![]()
Dat is zo, maar een thuisbatterij kost zo'n 5.000 euro.quote:Op woensdag 15 mei 2024 17:28 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Alles wat je zelf opwekt, neem je niet af. Die teller staat dan op 0.
En met thuisaccus kun je de omvormer afschakelen als het tarief onder 0 duikt, zodat het geen geld kost. Alles gaat dan naar de accus en die stroom gebruik je savonds. Dan zijn de tarieven weer hoog, dus dubbel winst.
In de zomermaanden kun je dan 100% zelfvoorzienend zijn.
Die vangt dan 10KW op
Ik heb nu overdag al een overschot van meer dan 30KW per dag.
Dan ga ik 5.000 euro uitgeven om daarvan 10 KW voor de avond op te sparen.
Terwijl met saldering ik dat (bijna) gratis kan doen.
Als salderen mij 300 euro per jaar kost, dan zijn we 16 jaar verder.
Een batterij gaat ongeveer 15 jaar mee.
(En salderen gaat mij geen 300 per jaar kosten).
Anyway, zelfvoorzienend spreekt wel aan.
Ik hoop dan dat een zout batterij binnen 5 jaar op de markt komt, want daarmee kun je verliesloos in de zomer zonne energie opslaan om in de winter het huis mee op te warmen.![]()
Correct, een Accu is alleen verstandig als je niet (meer) kan salderen. Ik heb er een, want ik kan niet salderen. in plaats van rond de 50% autarkie ga ik daardoor naar 80-85%quote:Op woensdag 15 mei 2024 17:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is zo, maar een thuisbatterij kost zo'n 5.000 euro.
Die vangt dan 10KW op
Ik heb nu overdag al een overschot van meer dan 30KW per dag.
Dan ga ik 5.000 euro uitgeven om daarvan 10 KW voor de avond op te sparen.
Terwijl met saldering ik dat (bijna) gratis kan doen.
Als salderen mij 300 euro per jaar kost, dan zijn we 16 jaar verder.
Een batterij gaat ongeveer 15 jaar mee.
(En salderen gaat mij geen 300 per jaar kosten).
Anyway, zelfvoorzienend spreekt wel aan.Verliesloos is niets, en om warmte voor de winter in een pak zout op te slaan moet je wel de ruimte hebben, das iets groter dan een IBC. Schat ruwweg dat je daar een standaard garage grote nodig hebt.quote:Ik hoop dan dat een zout batterij binnen 5 jaar op de markt komt, want daarmee kun je verliesloos in de zomer zonne energie opslaan om in de winter het huis mee op te warmen.![]()
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain![]()
Dit is verliesloos in de zin dat de energie die je er in stopt behouden blijft.quote:Op woensdag 15 mei 2024 18:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Correct, een Accu is alleen verstandig als je niet (meer) kan salderen. Ik heb er een, want ik kan niet salderen. in plaats van rond de 50% autarkie ga ik daardoor naar 80-85%
[..]
Verliesloos is niets, en om warmte voor de winter in een pak zout op te slaan moet je wel de ruimte hebben, das iets groter dan een IBC. Schat ruwweg dat je daar een standaard garage grote nodig hebt.
Men verwacht dat je voor een gemiddelde eengezinswoning een batterij ter grootte van een Amerikaanse koelkast nodig hebt.
Ze experimenteren ook met zeecontainers, die bijvoorbeeld bij een fabriek de restwarmte opnemen, en eenmaal vol bij een appartementencomplex of een huizenblok worden geplaatst om daar de warmte af te geven.
Het principe is verliesloos (in de zin dat de opgeslagen energie niet met de tijd afneemt, zoals bij een gewone batterij) omdat het is gebaseerd op water en zout.
Om warmte af te geven wordt water aan het zout toegevoegd. Dat zout wordt dan 80 graden ongeveer. De batterij wordt 'opgeladen' door het water weer te verdampen met zonne energie of restwarmte.![]()
Het is toch heerlijk dat je als consument precies weet waar je aan toe bent.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:22 schreef GrumpyFish het volgende:
Salderen gaat toch verdwijnen? Per 2027
https://solarmagazine.nl/(...)n-per-1-januari-2027![]()
Lachwekkend![]()
Eerst in de 1e Kamer de salderingsafbouw tegenstemmen
Om vervolgens met een nog slechter plan te komen, alles afschaffen per 2027
Betrouwbare politiek![]()
![]()
Best lachu, eerst stemmen ze tegen afbouw van de saldering in 2025, daarna willen ze zelf 2 jaar later de hele regeling stopzetten.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:22 schreef GrumpyFish het volgende:
https://solarmagazine.nl/(...)n-per-1-januari-2027![]()
Ach, we wisten dat de saldering zou stoppen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is toch heerlijk dat je als consument precies weet waar je aan toe bent.
In 2020 waren er al plannen om de saldering om te zetten naar een terugleversubsidie, maar dat is steeds uitgesteld.![]()
Je zal maar net na het besluit om salderen te behouden panelen hebben gelegd.
Kan je er maar 3 jaar van profiteren, wat al sterk ingeperkt is door de energiebedrijven met hun "terugleverkosten".
En dan krijg je straks vanaf 2027 nog 5 cent per kWh.
Voor wie nu in offerteproces voor nieuwe panelen zit zou ik zeggen: laat het maar even gaan.
Isoleer je woning bijvoorbeeld, levert meer op.![]()
Ja, het zou stoppen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ach, we wisten dat de saldering zou stoppen.
In 2020 waren er al plannen om de saldering om te zetten naar een terugleversubsidie, maar dat is steeds uitgesteld.
Maar het zou ook afgebouwd worden.
En toen werd dat weer uitgesteld, en weer uitgesteld, en weer uitgesteld.
En vorig jaar kwam het besluit dat het niet zou verdwijnen.
En toen kwamen de terugleverboetes.
En nu wordt het alsnog afgeschaft.
Benieuwd of in 2027 wél alle oude terugdraaimeters zijn vervangen, anders kan het niet eens.
Het is allemaal leuk en aardig maar daar kan je als consument toch geen moer mee?
Je kan nog geen kabinetsperiode vooruit kijken.
Idem voor het verbod op CV-ketels, ook dat is weer voor jaren uitgesteld.
Ondertussen zijn er wel afgesproken doelstellingen te halen voor 2030 en 2050.
Mijn plan: ik erken het komende kabinet niet, idem voor de MP en met wat geluk hebben we over 12 maanden weer verkiezingen![]()
![]()
Je kunt je altijd nog autonoom verklarenquote:Op donderdag 16 mei 2024 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, het zou stoppen.
Benieuwd of in 2027 wél alle oude terugdraaimeters zijn vervangen, anders kan het niet eens.
Het is allemaal leuk en aardig maar daar kan je als consument toch geen moer mee?
Mijn plan: ik erken het komende kabinet niet, idem voor de MP en met wat geluk hebben we over 12 maanden weer verkiezingensluit je mooi aan bij een deel van de achterban van Geert.
Het is jojo beleid dat ben ik met je eens. We kiezen daar met elkaar helaas zelf voor omdat we elke verkiezingen op de populaire dagmode stemmen en symboolpolitiek en oneliners voor het 'volk' lekker daadkrachtig over komen.![]()
![]()
Dit dus! Je kan er helemaal niks mee. En dikke kans idd dat dit kabinet 2027 niet eens gaat halen en dat er dan weer een andere regeling op de rol staat.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, het zou stoppen.
Mijn plan: ik erken het komende kabinet niet, idem voor de MP en met wat geluk hebben we over 12 maanden weer verkiezingen![]()
quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:22 schreef GrumpyFish het volgende:
https://solarmagazine.nl/(...)n-per-1-januari-2027Ja, want bedrijven zijn heel goed in het loslaten van bestaande inkomstenbronnen.quote:Met de afschaffing van het salderen ligt het ook in de lijn der verwachting dat de energiebedrijven in de nabije toekomst de vaste terugleverkosten die zij geïntroduceerd hebben voor consumenten met zonnepanelen weer gaan afbouwen.Mary had a little lamb
Then Mary had dessert![]()
Ja dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.quote:Op donderdag 16 mei 2024 11:28 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
[..]
Ja, want bedrijven zijn heel goed in het loslaten van bestaande inkomstenbronnen.![]()
In het vorige salderings afbouw plan stond tenminste nog een zin dat Jetten voornemens was een gegarandeerde minimum teruglever tarief te bedingen bij de energiebedrijven van zeg 60 tot 80% van het levertarief.
Zie het als een soort "salderen light"
Nu moeten we nog maar zien wat we gaan krijgen. Verwachten dat de terugleverboete er af gaat, kun je denk ik ook wel vergeten.![]()
Aansluiten bij Geert ? Ik laat me nog liever vierendelen door een kudde wilde schappen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 11:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je kunt je altijd nog autonoom verklarensluit je mooi aan bij een deel van de achterban van Geert.
Het is jojo beleid dat ben ik met je eens. We kiezen daar met elkaar helaas zelf voor omdat we elke verkiezingen op de populaire dagmode stemmen en symboolpolitiek en oneliners voor het 'volk' lekker daadkrachtig over komen.
De panelen liggen er al bijna 6 jaar dus het verdient zich wel terug maar voor iedereen die net panelen heeft laten leggen is dit gewoon slecht nieuws.
En omdat mensen nu eenmaal het idee hebben dat een warmtepomp alleen zin heeft als je veel zonnepanelen heeft, zal het gasloos maken van woningen ook gaan vertragen.
Geen visie is ook een visie.![]()
Mijn overbuurvrouw heeft net deze week een rijtje van 4 panelen laten leggenquote:Op donderdag 16 mei 2024 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aansluiten bij Geert ? Ik laat me nog liever vierendelen door een kudde wilde schappen.
De panelen liggen er al bijna 6 jaar dus het verdient zich wel terug maar voor iedereen die net panelen heeft laten leggen is dit gewoon slecht nieuws.
En omdat mensen nu eenmaal het idee hebben dat een warmtepomp alleen zin heeft als je veel zonnepanelen heeft, zal het gasloos maken van woningen ook gaan vertragen.
Geen visie is ook een visie.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Misschien een idee mijn post nog een keer te lezen want dat zeg ik helemaal nietquote:Op donderdag 16 mei 2024 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aansluiten bij Geert ? Ik laat me nog liever vierendelen door een kudde wilde schappen.
Geen visie is ook een visie.![]()
![]()
Klopt. Half lezen en dan de verkeerde conclusies trekken is mijn handelsmerkquote:Op donderdag 16 mei 2024 14:07 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Misschien een idee mijn post nog een keer te lezen want dat zeg ik helemaal niet![]()
![]()
Geert Wilders bij presentatie nieuw akkoord: ’De zon gaat weer schijnen’
Eveneens Geert Wilders: 'maar dat mag je dan niet meer salderen vanaf 2027'![]()
Sneu voor de mensen die met hun zwaar gesubsidieerde panelen niet nog meer geld kunnen binnen harken ten koste van anderen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 15:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Geert Wilders bij presentatie nieuw akkoord: ’De zon gaat weer schijnen’
Eveneens Geert Wilders: 'maar dat mag je dan niet meer salderen vanaf 2027'
Want daar komt het salderingssprookje natuurlijk op neer. Op het moment van lage prijzen (of zelfs negatief) dump je een commodity in het net en dje mag het er weer uit halen op het moment dat elke kWh gemaakt moet worden met duur aardgas of vervuilende steenkool.
Dat houdt geen staand, niet financieel en niet qua duurzaamheid. Ooit moet er een regering een eind maken aan deze ongelijkheid en daarmee toont de toekomstige coalitie meer lef dan de regering die we hadden.-![]()
Heel goed dat je reageert op een punt dat niemand tracht te maken. Natuurlijk is de salderingsregeling onhoudbaar, maar dat betekent niet dat de wispelturigheid van beleid dat praktisch elk jaar verandert, afhankelijk van welke politieke wind er waait, ineens een goede zaak is.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Sneu voor de mensen die met hun zwaar gesubsidieerde panelen niet nog meer geld kunnen binnen harken ten koste van anderen.
Want daar komt het salderingssprookje natuurlijk op neer. Op het moment van lage prijzen (of zelfs negatief) dump je een commodity in het net en dje mag het er weer uit halen op het moment dat elke kWh gemaakt moet worden met duur aardgas of vervuilende steenkool.
Dat houdt geen staand, niet financieel en niet qua duurzaamheid. Ooit moet er een regering een eind maken aan deze ongelijkheid en daarmee toont de toekomstige coalitie meer lef dan de regering die we hadden.Huilen dan.![]()
Een beetje voorbarig om nu al teveel waarde te hechten aan de nieuwe plannen. Dat moet eerst nog door beide kamers heen, ben je zo weer een paar jaar verder. En misschien is dit kabinet dan weer gevallen. Ik zou me er niet al te druk om maken, pas als het door de kamers is dan is het een feit.26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam![]()
Hoezo zwaar gesubsidieerde panelen?quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Sneu voor de mensen die met hun zwaar gesubsidieerde panelen niet nog meer geld kunnen binnen harken ten koste van anderen.
Dat houdt geen staand, niet financieel en niet qua duurzaamheid. Ooit moet er een regering een eind maken aan deze ongelijkheid en daarmee toont de toekomstige coalitie meer lef dan de regering die we hadden.
Daar zit al jaren geen subsidie op.![]()
Een “feit” wat misschien ook niet meer is als een moment opname, zoals de spreidingswet.quote:Op donderdag 16 mei 2024 23:23 schreef MaJo het volgende:
Een beetje voorbarig om nu al teveel waarde te hechten aan de nieuwe plannen. Dat moet eerst nog door beide kamers heen, ben je zo weer een paar jaar verder. En misschien is dit kabinet dan weer gevallen. Ik zou me er niet al te druk om maken, pas als het door de kamers is dan is het een feit.![]()
Hi. Ik ben al een stuk wijzer geworden na het doorlezen van dit forum en blijf het zeker volgen.
Ik ben hier terecht gekomen, omdat ik door de bomen het bos niet meer zo zie.
Wij wonen sinds een half jaar in ons huis en hebben sinds een maand zonnepanelen liggen.
(hiervoor huurden we een nul-op-de-meter woning)
Er ligt:
17x 430WP
verwachte opbrengst 5848 kwh
Zo geschat is ons verbruik 3500 kwh
Ons energiecontract bij Budget loopt over een maand af en nu zijn we op zoek naar een nieuw energiecontract.
Bij welke leverancier zitten jullie?
Is een modelcontract een optie of is het beter zo veel mogelijk stroom zelf op te gaan gebruiken door aanschaf van electrische boiler, electrisch fornuis, airco's voor verwarming en evt zelfs een elec auto (ook met de aangekondigde duurdere benzine in het nieuwe akkoord). Kortom nog meer kosten maken....om kosten te besparen?![]()
In 2024 niet meer maar vorig jaar waren ze nog btw vrij, ofwel zo'n 20% subsidie.quote:Op donderdag 16 mei 2024 23:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoezo zwaar gesubsidieerde panelen?
Daar zit al jaren geen subsidie op.-![]()
Met zonnepanelen word je gezien als ondernemer, doorgaans val je in de KOR als je onder een bepaalde opbrengst blijft.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 00:02 schreef quo_ het volgende:
[..]
In 2024 niet meer maar vorig jaar waren ze nog btw vrij, ofwel zo'n 20% subsidie.
Dus logisch dat je BTW kan terugvragen / een vrijstelling hebt.
Leg je ze op je camper (evenals bij andere uitzonderingen), dan betaal je overigens wel BTW.![]()
Los van of je dat wel of geen subsidie moet noemen profiteren mensen zonder zonnepanelen dankzij mensen met zonnepanelen ook van lagere elektriciteitsprijzen. Er valt dus wel wat te nuanceren aan jouw "hurpdurp zielige mensen zonder zonnepanelen worden genaaidquote:Op vrijdag 17 mei 2024 00:02 schreef quo_ het volgende:
[..]
In 2024 niet meer maar vorig jaar waren ze nog btw vrij, ofwel zo'n 20% subsidie.![]()
"-frame.
Huilen dan.![]()
Straks alle zonnepaneel houders aan de batterij en op het moment dat die ook vol zijn worden de zonnepanelen automatisch uitgeschakeld. Moet je dan eens opletten wat er gebeurd met de prijs voor niet zonnepaneel bezitters.......quote:Op vrijdag 17 mei 2024 07:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Los van of je dat wel of geen subsidie moet noemen profiteren mensen zonder zonnepanelen dankzij mensen met zonnepanelen ook van lagere elektriciteitsprijzen. Er valt dus wel wat te nuanceren aan jouw "hurpdurp zielige mensen zonder zonnepanelen worden genaaid![]()
"-frame.
![]()
Als mijn accu vol is, de auto opgeladen en de vaatwasser, de wasmachine en de droger al lopen, zet ik de airco aan.
Heb liever mijn huis warm dan een kWh voor Habeck![]()
Ja, maar dát deel van het verhaal komt natuurlijk niet zo goed uit.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 07:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Los van of je dat wel of geen subsidie moet noemen profiteren mensen zonder zonnepanelen dankzij mensen met zonnepanelen ook van lagere elektriciteitsprijzen. Er valt dus wel wat te nuanceren aan jouw "hurpdurp zielige mensen zonder zonnepanelen worden genaaid![]()
"-frame.
Breitling - Instruments for Professionals![]()
Terug leveren voor particulieren niet rendabel, zetten particulieren de teruglevering uit.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 09:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dát deel van het verhaal komt natuurlijk niet zo goed uit.
Aanbod valt, spotmarktprijs stijgt, providers leveren hun eigen zonnestroom tegen hogere prijs aan de markt.![]()
1 van onze panelen is van verminderde productie ineens uitgevallen. Waarschijnlijk een defecte optimizer oid. Vandaag eens uitzoeken hoe ik dit opgelost krijg. We hebben een set van 10 liggenKierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Ik heb er ook net 6 extra laten leggen op ander dakdeel om eind van de dag ook nog stroom op te wekken en mijn eigen stroom te kunnen gebruiken voor wanneer salderen eraf zou gaan. Alleen de 2027 niet echt verwacht…quote:Op donderdag 16 mei 2024 13:26 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Mijn overbuurvrouw heeft net deze week een rijtje van 4 panelen laten leggen
Kan eigen gebruik nog wel beetje sturen met opladen auto maar die is ook niet elke dag leeg. Airco kan ook nog wel wat doen.Well done is better than well said. - Benjamin Franklin![]()
Wij hebben sinds kort last van piekspanningen. We waren aan het overwegen om meer panelen te leggen (in combi met warmtepomp/batterij etc). Maar ik geloof dat we even rustig gaan nadenken.
De standaard oplossingen met omvormer+ hybride batterij werken ook niet als de omvormer uitschiet door een piekspanning.
Ik kwam zelf eentje tegen die zei dat het aantal pieken waarschijnlijk nog erger zou worden met hun opstelling![]()
![]()
Oh god. De panelen zijn via een aanbestedingsproject van de gemeente gelegd (incl. jarenlange service) en de support partij lijkt te hangen op een faillisement(Tautus -> Gutami solar). Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Ik kreeg de belofte teruggebeld te worden, maar als dat niet gebeurt ga ik klagen bij de gemeente.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 09:26 schreef SEMTEX het volgende:
1 van onze panelen is van verminderde productie ineens uitgevallen. Waarschijnlijk een defecte optimizer oid. Vandaag eens uitzoeken hoe ik dit opgelost krijg. We hebben een set van 10 liggenKierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Vraagje, is het in principe mogelijk om op iedere omvormer een accu aan te (laten) sluiten of zit je meteen aan een nieuwe omvormer vast?
Mijn panelen liggen er inmiddels een kleine 10 jaar op maar 2,5 jaar geleden is mijn omvormer al eens vervangen omdat de oude de geest had gegeven. Ik twijfel al of ik op termijn voor een accu moet gaan maar als daar ook weer een nieuwe omvormer bij nodig is dan is het helemaal een duur grapje.
Mijn huidige omvormer is een SolarEdge SE8K.![]()
Toen ik mijn panelen kocht had ik de keuze tussen een hybride omvormer en een gewone. De hybride was ook geschikt voor een batterij, de gewone niet.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 13:36 schreef Horsemen het volgende:
Vraagje, is het in principe mogelijk om op iedere omvormer een accu aan te (laten) sluiten of zit je meteen aan een nieuwe omvormer vast?
Mijn panelen liggen er inmiddels een kleine 10 jaar op maar 2,5 jaar geleden is mijn omvormer al eens vervangen omdat de oude de geest had gegeven. Ik twijfel al of ik op termijn voor een accu moet gaan maar als daar ook weer een nieuwe omvormer bij nodig is dan is het helemaal een duur grapje.
Mijn huidige omvormer is een SolarEdge SE8K.
En mogelijkheid voor micro omvormers, en die waren ook geschikt voor batterij.![]()
10 jaar geleden speelde dat nog niet echt en de huidige heb ik gekregen na een defecte omvormer.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 14:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toen ik mijn panelen kocht had ik de keuze tussen een hybride omvormer en een gewone. De hybride was ook geschikt voor een batterij, de gewone niet.
En mogelijkheid voor micro omvormers, en die waren ook geschikt voor batterij.
Ik begrijp dat het dus niet mogelijk is in combinatie met de SolarEdge SE8K?
Iemand anders nog voor mij beter nieuws te melden?![]()
https://sunny.nu/product/(...)oekomst%20nodig%20is.quote:Compatibiliteit met opslagoplossingen zoals batterijen
De SolarEdge SE8K Omvormer is ontworpen om goed samen te werken met energieopslagsystemen, zoals thuisbatterijen. Dit maakt de omvormer toekomstbestendig en zorgt ervoor dat je zonne-energiesysteem kan uitbreiden. Bijvoorbeeld met een SolarEdge batterij of laadpaal als dat in de toekomst nodig is.![]()
Ik vraag me af hoe belangrijk het nu echt is dat je omvormer kan samenwerken met een accu.
In feite hoeft je accu alleen maar te "weten" of er stroom geproduceerd wordt door je PV en of er wat van overblijft dat opgeslagen kan worden..
Dat zou prima met alleen maar stroomklemmen kunnen (die de stroomsterkte door de kabels meten).
En als er niets meer geproduceerd wordt (en er dus geen stroom meer loopt), dan zou de accu zelf moeten gaan leveren.![]()
Ik ben ook net aan het kijken om een deel te vervangen voor meer Wp. Als dat niet meer gesaldeerd mag is een accu en/of airco vast hartstikke fijn.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:30 schreef Zedi het volgende:
[..]
Ik heb er ook net 6 extra laten leggen op ander dakdeel om eind van de dag ook nog stroom op te wekken en mijn eigen stroom te kunnen gebruiken voor wanneer salderen eraf zou gaan. Alleen de 2027 niet echt verwacht…
Kan eigen gebruik nog wel beetje sturen met opladen auto maar die is ook niet elke dag leeg. Airco kan ook nog wel wat doen.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Superfrustrerend, mijn oudere Goodwe omvormer verbond niet meer met internet. Gereload, niks, gereset, en wat ik nu ook doe, ik krijg op mijn telefoon geen verbinding met de Solarwifi dus ik kan m niet meer in mijn netwerk krijgen. Nu is de opbrengst in mijn app dit jaar weer onbetrouwbaar
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
tientjeswerk, alleen al dat je nog steeds kan salderen maakt dat zonnepanelen nog steeds erg lonen. Leg voldoende panelen neer en je stroomrekening voor aankoop is nul, en je zit met geringe terugleverkosten.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577
Overzicht terugleverkosten![]()
Ze denken kennelijk dat we infantiel zijn ofzo:quote:Op maandag 20 mei 2024 21:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577
Overzicht terugleverkostenHoe zouden ze in hemelsnaam terugleverkosten kunnen berekenen over energie die niet teruggeleverd wordt.quote:De energiemaatschappijen hanteren een bedrag van 11,5 cent per kWh die wordt teruggeleverd over de meter. Je betaalt dus geen terugleverkosten over stroom die je meteen zelf gebruikt![]()
Als ik het gejank in de pers de afgelopen tijd hoor, zijn de meesten dus zeer infantiel, kunnen niet rekenen en huilen zonder geslagen te worden.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze denken kennelijk dat we infantiel zijn ofzo:
[..]
Hoe zouden ze in hemelsnaam terugleverkosten kunnen berekenen over energie die niet teruggeleverd wordt.
Je kan het blijkbaar niet voorgekauwd en uitgespelt genoeg doen.![]()
Nou, qua voorgekauwd en uitgespeld ontbreekt er nogal wat aan die verklaring, want hoe er precies gerekend wordt is behoorlijk onduidelijk.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als ik het gejank in de pers de afgelopen tijd hoor, zijn de meesten dus zeer infantiel, kunnen niet rekenen en huilen zonder geslagen te worden.
Je kan het blijkbaar niet voorgekauwd en uitgespelt genoeg doen.
Het salderen staat er los van bij de meeste leveranciers, hoe dan?
Paar voorbeelden zou wel prettig zijn, ipv dit soort nonsens over "je betaalt geen terugleverkosten over de energie die je direct verbruikt".![]()
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook best veel vind, 11,5 cent per kilowattuur.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze denken kennelijk dat we infantiel zijn ofzo:
[..]
Hoe zouden ze in hemelsnaam terugleverkosten kunnen berekenen over energie die niet teruggeleverd wordt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Volgens mij moet je dat zien als contrast met Budget Energie, waar je alléén die kosten betaalt over het te salderen deel. Als je meer produceert dan verbruikt gelden die kosten daar niet meer.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het salderen staat er los van bij de meeste leveranciers, hoe dan?Mary had a little lamb
Ik vind het bizar.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook best veel vind, 11,5 cent per kilowattuur.
Dan betaal je dus 30 cent per kWh die je afneemt, plus 11,5 cent per kWh die je teruglevert, en dat wordt dan wel aan de afnamekant gesaldeert?![]()
En dan kan ik bij Eneco ook nog eens alleen maar voor dynamisch "kiezen"?
Dat is lekker dan, als m'n warmtepomp in de winter de boel moet verwarmen.
Dan is het vast iets van ¤ 0,57 per kWh ofzo.
Rap naar een accu kijken dus, en als er op termijn een EV moet komen dan een die ook bidirectioneel kan laden.![]()
Dat zeg je nou wel makkelijk.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
tientjeswerk, alleen al dat je nog steeds kan salderen maakt dat zonnepanelen nog steeds erg lonen. Leg voldoende panelen neer en je stroomrekening voor aankoop is nul, en je zit met geringe terugleverkosten.
Ik heb mijn gegevens ingevuld op gaslicht.com, ene versie met en andere versie zonder zonnepanelen.
Met zonnepanelen: laagste maandbedrag ¤-9,85
Zonder zonnepanelen: laagste maandbedrag ¤10,30
Dat scheelt dus ¤20,15.
Ik betaal per maand ¤20,34 extra huur voor mijn panelen dit jaar. Ik heb daarnaast nul invloed gehad op het aantal panelen dat gelegd is en de ligging/verdeling over mijn dak. Ik heb er nu 8 liggen op zuidoost, en niks op de andere dakhelft. Ik heb geen elektrische auto (ook geen laadpaal of mogelijkheid daartoe overigens). En mijn opwek is dus met piek in de ochtend, dus een mobiele airco op slaapkamer in de zomer gaat ook niet enorm bijdragen aan eigen verbruik. Een 'gewone' in alle kamers is geen optie want huurhuis. Ik hou al behoorlijk rekening met wassen/vaatwasser tijdens zonnige periodes. Alleen koken zou ik dat nog meer mee kunnen doen, maar is ook niet altijd mogelijk, en scheelt ook geen enorme aantallen kWh's.
Voor mij lonen zonnepanelen dus helemaal niet, als ik nu een nieuw contract af moet sluiten (financieel, even los van milieuredenen).
Ik zit nog tot oktober vast. Daarna maar kijken wat op dat moment gunstig is.
[ Bericht 0% gewijzigd door vlindertje89 op 20-05-2024 22:01:10 ]![]()
Thuisbatterijquote:Op maandag 20 mei 2024 21:53 schreef vlindertje89 het volgende:
…
Ik zit nog tot oktober vast. Daarna maar kijken wat op dat moment gunstig is.![]()
¤2.261,14 | Powerwall 48V 200ah 10kwh Lifepo4 Batterij 48V 100ah 51.2V 16S 200a Bms Weergavedatum Op Computer Met Rs485 Kan 10 Jaar Levensduur
https://a.aliexpress.com/_EjJHjTd
Dit dus en niet laten oplichten door Nederlandse shops die 8000 euro rekenen of nog meer![]()
Meer dan ¤2000 betalen om niet ¤0,20 per maand duurder uit te zijn. Aan een batterij van AliExpress. Ja, lijkt me financieel en wat brandveiligheid betreft inderdaad echt een goed ideequote:Op maandag 20 mei 2024 22:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Thuisbatterij![]()
¤2.261,14 | Powerwall 48V 200ah 10kwh Lifepo4 Batterij 48V 100ah 51.2V 16S 200a Bms Weergavedatum Op Computer Met Rs485 Kan 10 Jaar Levensduur
https://a.aliexpress.com/_EjJHjTd
Dit dus en niet laten oplichten door Nederlandse shops die 8000 euro rekenen of nog meer![]()
![]()
Dat is inderdaad de belofte.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
![]()
Eerst even in verdiepen
https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij
Snel terug verdient dus
'je hebt gisteren 38,15 euro verdiend '
Dat vind ik best een hoog bedrag.
Ik vraag me af of zonneplan het niet te rooskleurig voorstelt.![]()
Daar moet in 103 kWh voor verbruiken van mijn eigen zonnestroom op dat te besparen op inkoop. Dat is 40 kWh meer dan ik op mijn beste dag geproduceerd heb met 24 Panelen op Zuidwest.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 06:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de belofte.
'je hebt gisteren 38,15 euro verdiend '
Dat vind ik best een hoog bedrag.
Ik vraag me af of zonneplan het niet te rooskleurig voorstelt.
De 10kWh accu kost ¤ 5990 bij hun. die je in 5,5 jaar zou terug verdienen.
dat is 1089 Euro per jaar.
Vraag me af hoe je dat gaat terug verdienen per jaar met een accu
Ik heb een accu, iedere kWh die ik daar in opsla voor later gebruik hoef ik niet te kopen voor 0,3716 maar krijg daar dus ook niet de 0,0643 die ik als terugleververgoeding krijg van de Stadtwerke hier (voor wie het niet wist ik woon in D)
Met het verlies van omvormen en opslaan en er weer uit halen kom ik dan op een 0,30 ongeveer per kWh dat mijn accu mij oplevert.
Om 1089 te besparen moet ik dus 3630 kWh uit de accu halen over een jaar (en er natuurlijk ook eerst instoppen)
Dat is een slordige 2000 kWh meer dat ik vorig jaar uit mijn 7,7 kWh accu haalde.
In Nederland moet je bij de meeste aanbieders betalen voor de upload, maar je kan wel Salderen, ben nieuwsgierig naar een doorrekening die daar rekening mee houdt.
Of zou men rekenen, stroom kopen als het goedkoop is en verkopen als het duur is, dan snap ik niet waarom met accus verkoopt en niet zelf gebruiken voor stroom koop en verkoopt. Dat zou hun enorm aan kosten besparen, ze hoeven immers die dingen niet uit te leveren en overal bij mensen te installeren.
[ Bericht 20% gewijzigd door Jan_Onderwater op 21-05-2024 08:21:38 ]![]()
Wat in het overzicht nog ontbreekt is dat op Gaslicht weer veel 'welkomstbonussen' gegeven worden, maar niet als je panelen hebt. Ik zat toevallig van het weekend met wat vrienden te vergelijken en in de praktijk kwamen we heel vaak op ongeveer die 20 euro verschil uit per maand.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:53 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Dat zeg je nou wel makkelijk.
Ik heb mijn gegevens ingevuld op gaslicht.com, ene versie met en andere versie zonder zonnepanelen.
Met zonnepanelen: laagste maandbedrag ¤-9,85
Zonder zonnepanelen: laagste maandbedrag ¤10,30
Dat scheelt dus ¤20,15.Mary had a little lamb
Klopt inderdaad. Bij het laagste maandbedrag zonder panelen zat inderdaad een welkomstbonus van ¤145.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 08:10 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Wat in het overzicht nog ontbreekt is dat op Gaslicht weer veel 'welkomstbonussen' gegeven worden, maar niet als je panelen hebt. Ik zat toevallig van het weekend met wat vrienden te vergelijken en in de praktijk kwamen we heel vaak op ongeveer die 20 euro verschil uit per maand.![]()
Ik zie in het overzicht van radar ook
maatschappijen die terugleverkosten leveren over het saldeerbare deel.
Vind het bijzonder dat dit mag want het idee van salderen lijkt me een beetje weg, aangezien je niet meer afname en teruglevering 1 op 1 wegstreept![]()
Ik denk dat die zonneplan accu ook van het net stroom opslaat als de prijs laag/negatief is, en wellicht zelfs aan het net levert als de prijs hoog is.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 08:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Daar moet in 103 kWh voor verbruiken van mijn eigen zonnestroom op dat te besparen op inkoop. Dat is 40 kWh meer dan ik op mijn beste dag geproduceerd heb met 24 Panelen op Zuidwest.
De 10kWh accu kost ¤ 5990 bij hun. die je in 5,5 jaar zou terug verdienen.
dat is 1089 Euro per jaar.
Vraag me af hoe je dat gaat terug verdienen per jaar met een accu
Ik heb een accu, iedere kWh die ik daar in opsla voor later gebruik hoef ik niet te kopen voor 0,3716 maar krijg daar dus ook niet de 0,0643 die ik als terugleververgoeding krijg van de Stadtwerke hier (voor wie het niet wist ik woon in D)
Met het verlies van omvormen en opslaan en er weer uit halen kom ik dan op een 0,30 ongeveer per kWh dat mijn accu mij oplevert.
Om 1089 te besparen moet ik dus 3630 kWh uit de accu halen over een jaar (en er natuurlijk ook eerst instoppen)
Dat is een slordige 2000 kWh meer dat ik vorig jaar uit mijn 7,7 kWh accu haalde.
In Nederland moet je bij de meeste aanbieders betalen voor de upload, maar je kan wel Salderen, ben nieuwsgierig naar een doorrekening die daar rekening mee houdt.
Of zou men rekenen, stroom kopen als het goedkoop is en verkopen als het duur is, dan snap ik niet waarom met accus verkoopt en niet zelf gebruiken voor stroom koop en verkoopt. Dat zou hun enorm aan kosten besparen, ze hoeven immers die dingen niet uit te leveren en overal bij mensen te installeren.
Het zal dus primair met een dynamisch contract werken.![]()
Zoals ik schreef, als dat het geval is, en je de grootste batterij in 4,5 jaar terug verdient, waarom houden ze zich dan bezig met het verkopen van Accu'squote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat die zonneplan accu ook van het net stroom opslaat als de prijs laag/negatief is, en wellicht zelfs aan het net levert als de prijs hoog is.
Het zal dus primair met een dynamisch contract werken.
Ze zouden gemakkelijker hun Accu's zelf te houden die voor hun goedkoper zijn, ze hebben dan geen installatiekosten bij klanten en monteurs die het land door rijden. Hebben dan wel wat monteurs en een loods nodig voor de accu's. Die loods hebben ze al, want hebben al die materialen voor installatie ook ergens staan.
Dan kunnen ze zelf stroom kopen en verkopen als dat zo een goede business is.![]()
Om dezelfde redenen waarom banken niet alle rendabele aandelen aanhouden. Het verdienmodel zit in de verkoop en onderhoud dan wel de transactiekosten. De play is niet om risicodragend in de energiemarkt of in aandelen te zitten maar om te verdienen aan de transactie.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik schreef, als dat het geval is, en je de grootste batterij in 4,5 jaar terug verdient, waarom houden ze zich dan bezig met het verkopen van Accu's
Ze zouden gemakkelijker hun Accu's zelf te houden die voor hun goedkoper zijn, ze hebben dan geen installatiekosten bij klanten en monteurs die het land door rijden. Hebben dan wel wat monteurs en een loods nodig voor de accu's. Die loods hebben ze al, want hebben al die materialen voor installatie ook ergens staan.
Dan kunnen ze zelf stroom kopen en verkopen als dat zo een goede business is.
Dat zegt op zich nog helemaal niets over de vraag of het al dan niet een goede investering is.![]()
Hier kwam zelfs 370 langs, niet bij een vage partij die misschien morgen failliet is maar gewoon bij Essent. Voor één jaar. Dat scheelt een stuk meer dan al die terugleverkosten. Die er ook nog bij komen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 08:56 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Klopt inderdaad. Bij het laagste maandbedrag zonder panelen zat inderdaad een welkomstbonus van ¤145.Mary had a little lamb
En je denkt niet dat Zonneplan het, om het mild te zeggen, wat zonniger voorstelt dan het daadwerkelijk is?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Om dezelfde redenen waarom banken niet alle rendabele aandelen aanhouden. Het verdienmodel zit in de verkoop en onderhoud dan wel de transactiekosten. De play is niet om risicodragend in de energiemarkt of in aandelen te zitten maar om te verdienen aan de transactie.
Dat zegt op zich nog helemaal niets over de vraag of het al dan niet een goede investering is.![]()
Het klopt dat Zonneplan het rendement verhoogd door de batterij te gebruiken om stroom mee te verhandelen. Ze hebben daarvoor een speciale app die automatisch stroom afneemt als het goedkoop is en teruglevert als het duurder is bij een dynamisch contract.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En je denkt niet dat Zonneplan het, om het mild te zeggen, wat zonniger voorstelt dan het daadwerkelijk is?
Ik vind wel dat ze het rendement erg rooskleurig voorstellen.![]()
Ik heb daar niet aan gerekend en dat zou wel moeten om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen. Is wel lastig met dynamische tarieven en als je niet weet in hoeverre je rendement kunt maken met in- en verkoop op gunstige momenten en wat dat betekent voor de levensduur van de thuisbatterij.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En je denkt niet dat Zonneplan het, om het mild te zeggen, wat zonniger voorstelt dan het daadwerkelijk is?
Over het algemeen kun je stellen dat tot voor kort een thuisbatterij niet uit kon zo lang je kan salderen. Dat kan met terugleverboetes anders uitpakken in de verhouding met een dynamisch contract wat je in dit geval kiest. Mijn gevoel zegt dat het nog steeds een lastige propositie is, alleen heb ik er niet aan gerekend dus blijft dat een gok. En als salderen vanaf 2027 echt in een keer afgeschaft wordt kan het op dat moment ook tot een andere uitkomst leiden.![]()
Dat is het ook, want ze willen dat verkopen. Als je puur een accu neerzet voor zonne energie zodat je minder uit het stopcontact hoeft te trekken, dat heb ik al een paar keer berekend, dat is niét rendabel (tijdens salderen, al heb ik het niet berekend hoe dat is met terugleverkosten meegenomen). Hoe dat is met 'handelen' op de energiemarkt, dat weet ik niet.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het klopt dat Zonneplan het rendement verhoogd door de batterij te gebruiken om stroom mee te verhandelen. Ze hebben daarvoor een speciale app die automatisch stroom afneemt als het goedkoop is en teruglevert als het duurder is bij een dynamisch contract.
Ik vind wel dat ze het rendement erg rooskleurig voorstellen.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Bij Tweakers een topic over die Zonneplan Nexus:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2230992/
Loopt al vanaf januari, dus nog niet op basis van de plannen van Wilders I![]()
Het is hun verdienmodel, het werkt immers icm een energiecontract bij Zonneplan.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik schreef, als dat het geval is, en je de grootste batterij in 4,5 jaar terug verdient, waarom houden ze zich dan bezig met het verkopen van Accu's
Dan kunnen ze zelf stroom kopen en verkopen als dat zo een goede business is.
Zonneplan is de energieleverancier die jouw accu (ook) gebruikt om te handelen op de onbalansmarkt.![]()
Vandaag offertes gevraagd voor de zonnepanelen voor het nieuwe huis , ook daar weer oost-west opstelling , beide dakvlakken beginnen met 10 stuks, 20 in totaal , aan de zuidkant passen er evt ook nog 8 . Er komt een warmtepomp in van 10kw en we gaan uit van 2 multisplit airco systemen met in totaal 7 binnen units . Na wat rekenen lijkt het dat we zo ongeveer uit gaan komen.A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: