Het is geen gekke som, het is volslagen onzin. Zoals @Isdatzo al meldde: appels en peren. In de kWh zitten de uren verdisconteerd.quote:Op woensdag 1 mei 2024 13:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[
Maar omdat panelen op zuid in Nederland inderdaad ongeveer maximaal hun kWh in kWp halen is het niet zo'n gekke som in Nederland.
Het is niet zo'n gekke som.quote:Op woensdag 1 mei 2024 13:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is geen gekke som, het is volslagen onzin. Zoals @:Isdatzo al meldde: appels en peren. In de kWh zitten de uren verdisconteerd.
Dat lijkt me een heilloze zaak. Maar je kan natuurlijk wel het goede voorbeeld geven door er zelf niet aan mee te doenquote:Op woensdag 1 mei 2024 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je dat wil aanvechten moet je de personen aanpakken die dit soort diagrammen hebben bedacht
Kan je mij dan uitleggen wat een dergelijk diagram uitbeeld? Die 100% (kanariegeel) is dan 1kWh opbrengst per Wp??quote:Op woensdag 1 mei 2024 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is niet zo'n gekke som.
Er wordt qua ligging en hoek heel vaak gerekend met kWh/Wp, zoals ook in dit soort diagrammen.
Uiteraard begrijp ik best dat watts, wattuur en wattpiek verschillende eenheden / aanduidingen zijn maar het rekenen met een opbrengst t.o.v. een percentage van je Wp op het dak is vrij ingeburgerd, ook al slaat het natuurkundig nergens op.
Als je dat wil aanvechten moet je de personen aanpakken die dit soort diagrammen hebben bedacht
[ afbeelding ]
Ja, dat kan ik uitleggen.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je mij dan uitleggen wat een dergelijk diagram uitbeeld? Die 100% (kanariegeel) is dan 1kWh opbrengst per Wp??
Dat is het idee ja.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je mij dan uitleggen wat een dergelijk diagram uitbeeld? Die 100% (kanariegeel) is dan 1kWh opbrengst per Wp??
Hoeveel zou het op Voyager I en II nog zijn?quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is het idee ja.
Maak je dat figuur voor La Paz dan loopt de schaal ineens tot 200 "%", en voor westelijk Noorwegen naar 60 "%".
450% echt fantastischquote:Op woensdag 1 mei 2024 15:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoeveel zou het op Voyager I en II nog zijn?
quote:
Dat wordt een matige jaaropbrengst.quote:How bright is the sun from Voyager 1?
So the sun is only 1/122 of the diameter in Voyagers sky. That means it would appear as large as stars appear to us on Earth by eye. The light from the sun though spreads out with the area of the sphere, so the square of the distance. This means that at voyager it is only 1/(122*122) = 0.007% as bright.
Maar een kleine kerncentrale is dan weer niet voor elke huis-tuin-en-keuken-installatie realistisch.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[..]
Dat wordt een matige jaaropbrengst.
Daarom hebben ze er geen zonnepanelen op gemonteerd...
Maar dat gaat dan uit van gemiddelden denk ik. Ene jaar schijnt wat vaker de zon in jouw straat dan het andere jaar.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
en dat kom je uit op zo'n 90% jaaropbrengst in kWh t.o.v. de Wp die er liggen.
Uiteraard, het kan een jaar regenen en dan haal je het nietquote:Op woensdag 1 mei 2024 16:07 schreef Kreator het volgende:
[..]
Maar dat gaat dan uit van gemiddelden denk ik. Ene jaar schijnt wat vaker de zon in jouw straat dan het andere jaar.
Check.quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard, het kan een jaar regenen en dan haal je het niet
Nee, ook niet.quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:09 schreef Kreator het volgende:
[..]
Check.
En dit houdt denk ik ook geen rekening met degradatie van je panelen. Etc. Enzo.
Ga er maar uit van niet. Wil je wind oogsten heb je gewoon een redelijke hoeveelheid wind nodig die ook nog een redelijk stabiel waait. Op dakniveau in de wijk waait het gemiddeld niet zo hard en het is een bonk turbulentie.quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ben benieuwd of stille windmolens voor op het dak nog wat worden
Die Voyagers hebben ook geen kleine kerncentrales aan boord.quote:Op woensdag 1 mei 2024 15:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar een kleine kerncentrale is dan weer niet voor elke huis-tuin-en-keuken-installatie realistisch.
quote:De Voyager-sondes krijgen hun energie van thermo-elektrische radio-isotopengeneratoren of RTG's (radioisotope thermoelectric generators). Dat zijn nucleaire batterijen die de warmte van het radioactief verval van plutonium omzetten in elektriciteit.
2024 is wel een stuk lager hoor.quote:Op woensdag 1 mei 2024 16:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, ook niet.
Al merk ik na 6 jaar nog niets van degradatie.
[ afbeelding ]
2024 komt, als het zo doorgaat, wel lager uit.quote:
En dan mijn contract:quote:Goedemiddag, je appt met Cxxxxxx. Wij bieden geen 3-jarige contracten meer aan voor klanten met zonnepanelen, mijn excuus voor het ongemak.
quote:Beste klant,
Fijn dat je weer kiest voor groene stroom en/of bosgecompenseerd gas van Greenchoice!
[...]
Jouw keuze
Je hebt gekozen voor Groene stroom. Dit contract loopt 17-05-2027 af.
Wanneer gaat het contract in?
Jouw nieuwe contract gaat in per 17-05-2024.
Ik kreeg laatst een mailtje van eneco met als onderwerp "Zonnepanelen en terugleveren, wat verandert er voor jou?" met hele lappen tekst, om uiteindelijk te lezen "Je hebt een vast contract met vaste tarieven. Deze tarieven lopen af op 15 september 2026. Daarom verandert er op dit moment niets.".quote:Op vrijdag 3 mei 2024 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij Greenchoice maken ze er ook een potje van.
Ik heb maandag net verlengd voor 3 jaar (kon kiezen uit 1, 2 of 3 jaar).
Mijn moeder kreeg tegelijkertijd alleen een aanbod voor 1 jaar en bij navraag wordt haar doodleuk verteld dat ze geen contracten voor 3 jaar aanbieden aan klanten met zonnepanelen.
En dat terwijl ik ruim 3x meer panelen heb liggen
[..]
En dan mijn contract:
[..]
Even voor de zekerheid, leveren ze 3.8 KWh op een hele dag of is het vermogen 3.8 KW maximaal? Dat is nogal een verschil namelijk.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:46 schreef Vanyel het volgende:
Als die op een prachtige dag de 3.8 kW halen is het bijzonder.
Sorry, het vermogen idd.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 15:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Even voor de zekerheid, leveren ze 3.8 KWh op een hele dag of is het vermogen 3.8 KW maximaal? Dat is nogal een verschil namelijk.
In het eerste geval zou ik alle panelen vervangen als je dat zelf kunt doen. In het tweede geval kan je die vrije string vullen met een paar nieuwe panelen. Inderdaad kiezen voor allemaal de zelfde panelen op een string die ook nog eens bij elkaar liggen en de zelfde kant uit kijken.
Nou ja, het was een vraagje voor de zekerheid, worden veel vergissingen bij gemaakt maar het stond er dus goed.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:34 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Sorry, het vermogen idd.
Alles ligt bij elkaar dezelfde kant op te kijken, dat is relatief makkelijk. Op die manier kan ik ook kijken of het echt scheelt om er iets fatsoenlijks neer te leggen.
Ik heb geen ruimte om bij te leggen, moet echt vervangen. Op het andere dak zou ik volgens mij maar ruimte hebben voor een stuk of zes. Ik snap dus ook niet zo goed waarom ik nu pas bedenk dat vervangen de betere optie is.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:42 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Nou ja, het was een vraagje voor de zekerheid, worden veel vergissingen bij gemaakt maar het stond er dus goed.
De rekensom is niet zo moeilijk. Als je het zelf kunt doen ben je voor 25 panelen ongeveer 2000 euro kwijt plus mogelijk wat montagemateriaal. Je opbrengst zal minimaal verdubbelen denk ik. Een en ander wel afhankelijk van het vermogen van je omvormer natuurlijk.
De vraag is dus of je denkt dat het uit kan om te vervangen of leg je er een stuk of zes panelen bij om de ruimte in de omvormer beter te benutten. Hoe lang gaat die omvormer nog mee en hoe ruim is je dak?
Nou, het is nu gewoon veroorzaakt door de BBB die in de eerste kamer het einde van de salderingsregeling geblokkeerd heeft.quote:Op maandag 6 mei 2024 12:31 schreef ikweethetookniet het volgende:
Bezitters zonnepanelen voelen zich bekocht door honderden euro’s terugleverkosten: ’Schandalig wat ze ons flikken’
Bezitters van zonnepanelen voelen zich gedupeerd nu het ene na het andere energiebedrijf honderden euro’s ’terugleverkosten’ eist. De aankoop terugverdienen gaat daarmee jaren extra kosten. „Ik wilde meedoen aan verduurzaming, maar ik voel me in mijn hemd gezet”, zegt elektrotechnisch ingenieur Marco Berkheij.
https://www.telegraaf.nl/(...)g-wat-ze-ons-flikken
Genaaid door de overheid, dat zie je normaal nooit en zeker niet onder Rutte![]()
Een gasaansluiting blijft nog jaren nodig om het warm te houden. Overigens zal een cv-ketel evenmin werken als de elektriciteit uitvalt.quote:De provincie Utrecht en demissionair minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten adviseren Utrechters sinds vorige week zelfs om geen volledig elektrische warmtepomp te nemen, omdat het stroomnet het niet trekt.
Dat de politiek niet betrouwbaar is en regels zich telkens weer veranderen is al heel lang zo, heeft niets met Rob Jetten of 1 bepaalde partij te maken. Dit treft heel veel mensen en bedrijven. Wat het ene jaar gesubsidieerd wordt, wordt het jaar erop ineens bestraft.quote:Op maandag 6 mei 2024 12:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Nog zo een voorbeeld van onbetrouwbare politiek en Robje Jetten![]()
![]()
Wat doet dit hier? Het warmtepomptopic is een paar deuren verder. Alhoewel ik niet weet of ze daar wél zitten te wachten op jouw onderbuikgeneuzel over 'Robje' Jetten.quote:Op maandag 6 mei 2024 12:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Warmtepompen en elektrische auto,s ook zo een succes wat ons door de strot geduwd is door de overheid
Nog zo een voorbeeld van onbetrouwbare politiek en Robje Jetten![]()
![]()
Goeie berichten!quote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
Goede ontwikkelingen![]()
![]()
Irritatie in Den Haag om extra rekening voor bezitters zonnepanelen: ’Oneerlijk en voelt als een straf’
Dat eigenaren van zonnepanelen nu een extra rekening krijgen voor het terugleveren van hun opgewekte stroom aan het net, wekt irritatie in politiek Den Haag. „Dat mensen die zonnepanelen hebben aangeschaft of dit overwegen nu moeten betalen voor het terugleveren van stroom is oneerlijk en voelt als een straf”, zegt NSC-Kamerlid Wytske Postma. De VVD eist ook dat het ’wilde westen aan terugleverheffingen’ wordt aangepakt.
Waarschijnlijk deze week komt waakhond ACM met het onderzoek naar de kosten die energiebedrijven rekenen. Dan wordt duidelijk of zij huishoudens te veel geld vragen.
https://www.telegraaf.nl/(...)-voelt-als-een-straf
Voor zulke hoeveelheden kun je beter een airco hangen.quote:Op maandag 6 mei 2024 13:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat doet dit hier? Het warmtepomptopic is een paar deuren verder. Alhoewel ik niet weet of ze daar wél zitten te wachten op jouw onderbuikgeneuzel over 'Robje' Jetten.
Maar goed, prima nieuws voor mij persoonlijk: misschien dat ik dan eens wat installateurs ga uitnodigen om een offerte te maken. Ik verbruik amper gas (+-350 m3 op jaarbasis voor drie verdiepingen), maar als het even kan wil ik er wel helemaal vanaf en ik zit niet te wachten om op het geplande warmtenet aangesloten te worden.
Tenzij je meerdere ruimtes verwarmt.quote:Op woensdag 8 mei 2024 16:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Voor zulke hoeveelheden kun je beter een airco hangen.
Ja, als je de redenering leest die al gegeven was, opzoekt wat de tarieven zijn van o.a. onbalans kosten, ja dan is het niet onredelijk.quote:Op woensdag 8 mei 2024 15:43 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waakhond: ’Energieleveranciers berekenen niet onnodig veel kosten aan consument’
Amsterdam - Energieleveranciers die terugleverkosten aan huishoudens met zonnepanelen vragen, gaan daarmee niet over de schreef. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Die pleit er wel voor dat energiebedrijven alle kosten veel begrijpelijker voor consumenten op de nota te zetten. Nu zijn kosten vaak niet te vergelijken.
https://www.telegraaf.nl/(...)kosten-aan-consument
![]()
![]()
Wij zijn een warmtebatterij van plan te installeren...quote:Op maandag 6 mei 2024 12:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Nog zo een voorbeeld van onbetrouwbare politiek en Robje Jetten
Kunnen we ook eens stoppen met roepen dat ze meer winst makenquote:Op donderdag 9 mei 2024 10:38 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://www.acm.nl/nl/pub(...)ouders-niet-verboden
Forbiddenquote:Op donderdag 9 mei 2024 10:38 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://www.acm.nl/nl/pub(...)ouders-niet-verboden
Heb er eentje, eerder 8-9 jaar.quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wij zijn een warmtebatterij van plan te installeren...
Maar de reguliere elektrische batterij lijkt eigenlijk meer op te leveren, docht kost meer in gebruik.
Geld groeit niet aan de boom alleen.... Maar zou het heel graag gewoon beide implementeren. Al kost het 5 jaar voor de elektrische accu om zich terug te verdienen en 15-20 voor de warmtebuffer.
Heb meerdere split units, boven 2, beneden 1quote:Op woensdag 8 mei 2024 18:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tenzij je meerdere ruimtes verwarmt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |