abonnement Unibet Coolblue
pi_213315799


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?


Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213316340
Zijn er al mensen met een dynamisch energiecontract waarbij de panelen op afstand worden afgeschakeld om geld te verdienen via onbalansmarkt?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 25 april 2024 @ 10:30:33 #3
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213320505
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 20:08 schreef ludovico het volgende:
Zijn er al mensen met een dynamisch energiecontract waarbij de panelen op afstand worden afgeschakeld om geld te verdienen via onbalansmarkt?
Vraag me af hoe dat werkt als je zonnepanelen net bezig zijn je EUV vol te pompen.
pi_213321858
Wij hebben een nieuwbouwhuis, opgeleverd in 2020. Bij de oplevering zaten 9 panelen en een cetrale omvormer. Ze liggen 4-5 op het dak, op de noordoost en zuidwest kant. In het dak zitten wat Velux dakramen voor de kamers op zolder. Wij laden ook een elektrische auto op en willen op korte termijn een warmtepomp aanschaffen en het gas verwijderen. Momenteel is ons gebruik ongeveer 8.000 kWh per jaar.

Die 9 panelen zijn wat weinig, dus we hadden vandaag iemand over de vloer die een offerte heeft gemaakt voor het bijleggen van wat panelen.

De panelen zjn wat groter dan degenen die we al hebben liggen, er met wat passen en meten kunnen er 14 panelen bij gelegd worden. Deze hebben allemaal een micro-omvormer. Het zijn panelen Jinko Tiger Neo N-type 435 WP en de micro-omvormers zijn Enphase IQ8MC.

Voor het totale werk van plaatsen, draden trekken, extra kastje in de meterkast en een monitoring systeem is de offerte 6.700.

Als ik op internet kijk, krijgt dit bedrijf goede recensies en zou dit wel een oké/gemiddelde prijs hiervoor zijn.

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213322064
quote:
7s.gif Op donderdag 25 april 2024 12:49 schreef miss_sly het volgende:
Wij hebben een nieuwbouwhuis, opgeleverd in 2020. Bij de oplevering zaten 9 panelen en een cetrale omvormer. Ze liggen 4-5 op het dak, op de noordoost en zuidwest kant. In het dak zitten wat Velux dakramen voor de kamers op zolder. Wij laden ook een elektrische auto op en willen op korte termijn een warmtepomp aanschaffen en het gas verwijderen. Momenteel is ons gebruik ongeveer 8.000 kWh per jaar.

Die 9 panelen zijn wat weinig, dus we hadden vandaag iemand over de vloer die een offerte heeft gemaakt voor het bijleggen van wat panelen.

De panelen zjn wat groter dan degenen die we al hebben liggen, er met wat passen en meten kunnen er 14 panelen bij gelegd worden. Deze hebben allemaal een micro-omvormer. Het zijn panelen Jinko Tiger Neo N-type 435 WP en de micro-omvormers zijn Enphase IQ8MC.

Voor het totale werk van plaatsen, draden trekken, extra kastje in de meterkast en een monitoring systeem is de offerte 6.700.

Als ik op internet kijk, krijgt dit bedrijf goede recensies en zou dit wel een oké/gemiddelde prijs hiervoor zijn.

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
6090 WP met micro omvormers voor ¤6700 klinkt heel redelijk, dat is ¤1,10 per WP
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_213323132
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 10:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Vraag me af hoe dat werkt als je zonnepanelen net bezig zijn je EUV vol te pompen.
Staat er los van, maar zou ook gekoppeld moeten kunnen worden, een batterij opladen is natuurlijk ook een negatief aanbod creeeren op het stroomnet dus zou er ook onder moeten kunnen vallen.

Afschakelen / extra vraag, die stuurbaarheid is wat ze willen op de onbalansmarkt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213323139
quote:
7s.gif Op donderdag 25 april 2024 12:49 schreef miss_sly het volgende:
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
Leuk! Veel plezier.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213323257
quote:
7s.gif Op donderdag 25 april 2024 12:49 schreef miss_sly het volgende:
Wij hebben een nieuwbouwhuis, opgeleverd in 2020. Bij de oplevering zaten 9 panelen en een cetrale omvormer. Ze liggen 4-5 op het dak, op de noordoost en zuidwest kant. In het dak zitten wat Velux dakramen voor de kamers op zolder. Wij laden ook een elektrische auto op en willen op korte termijn een warmtepomp aanschaffen en het gas verwijderen. Momenteel is ons gebruik ongeveer 8.000 kWh per jaar.

Die 9 panelen zijn wat weinig, dus we hadden vandaag iemand over de vloer die een offerte heeft gemaakt voor het bijleggen van wat panelen.

De panelen zjn wat groter dan degenen die we al hebben liggen, er met wat passen en meten kunnen er 14 panelen bij gelegd worden. Deze hebben allemaal een micro-omvormer. Het zijn panelen Jinko Tiger Neo N-type 435 WP en de micro-omvormers zijn Enphase IQ8MC.

Voor het totale werk van plaatsen, draden trekken, extra kastje in de meterkast en een monitoring systeem is de offerte 6.700.

Als ik op internet kijk, krijgt dit bedrijf goede recensies en zou dit wel een oké/gemiddelde prijs hiervoor zijn.

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
Ik vind de prijs erg netjes.

Wij hebben ook Enphase. Wat me tegenvalt is dat ik ze remote niet uit kan schakelen. In de manager-app, die de installateur heeft, kan dat wel. Maar in onze home-owner app, dus niet. Alleen fysiek in de meterkast kan ik ze uitschakelen, maar men beveelt niet aan om dit meermaals dagelijks te doen.
Ik heb dat nu ook niet nodig. Maar als je met dagprijzen voor stroom wil kunnen werken, is dat wel handig. Zeker als er negatieve prijzen zijn.

Loopt een lekkere lange discussie bij de Enphase community. Alleen ze doen daar dus niets mee.
Definitely not CIA
pi_213324959
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 16:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind de prijs erg netjes.

Wij hebben ook Enphase. Wat me tegenvalt is dat ik ze remote niet uit kan schakelen. In de manager-app, die de installateur heeft, kan dat wel. Maar in onze home-owner app, dus niet. Alleen fysiek in de meterkast kan ik ze uitschakelen, maar men beveelt niet aan om dit meermaals dagelijks te doen.
Ik heb dat nu ook niet nodig. Maar als je met dagprijzen voor stroom wil kunnen werken, is dat wel handig. Zeker als er negatieve prijzen zijn.

Loopt een lekkere lange discussie bij de Enphase community. Alleen ze doen daar dus niets mee.
Wij zouden met de extra panelen ongeveer rondom ons jaarverbruik opwekken. Aangezien we ook nog een warmtepomp willen installeren in de nabije toekomst, zitten we goed, lijkt me? We willen helemaal niet veel te veel panelen, we willen van het gas af en zo voordelig mogelijk een groot deel van ons verbruik zelf opwekken.

Er wordt ook een monitoring-deel bijgeleverd die ook al geschikt is om een batterij aan te hangen. Dus als op termijn een opslagdevice aantrekkelijk wordt, kan deze erop worden aangesloten, werd verteld.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 19:20:16 #10
236264 crew  capricia
pi_213325049
quote:
7s.gif Op donderdag 25 april 2024 19:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wij zouden met de extra panelen ongeveer rondom ons jaarverbruik opwekken. Aangezien we ook nog een warmtepomp willen installeren in de nabije toekomst, zitten we goed, lijkt me? We willen helemaal niet veel te veel panelen, we willen van het gas af en zo voordelig mogelijk een groot deel van ons verbruik zelf opwekken.

Er wordt ook een monitoring-deel bijgeleverd die ook al geschikt is om een batterij aan te hangen. Dus als op termijn een opslagdevice aantrekkelijk wordt, kan deze erop worden aangesloten, werd verteld.
Dat klopt ook allemaal.
(In mijn ervaring, wat ik er van lees).

En je prijs is echt goed.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 25-04-2024 19:30:08 ]
Definitely not CIA
pi_213325606
prijs is dikke prima, kennis zit rond de 1.40 de wp Dat scheelt nogal op zulke aantallen Wp :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_213330251
Hallo, ik heb een huurwoning en verbruik 2500-3000kwh per jaar.
Nu hebben we een aanbod gekregen om vier zonnepanelen te huren a 13 euro p/m.
Dit zou ongeveer 1300kwh op kunnen leveren. Mooi meegenomen dus.
Er werd aangegeven dat de salderingsregeling over twee jaar komt te vervallen maar op de website van de overheid zie ik dat daar nog niet over beslist is.
Maar goed ik ben ermee akkoord gegaan omdat het alsnog een besparing oplevert.
Alleen nu zie ik ineens info over terugleveringskosten en begin me af te vragen of het wel de moeite is.
Ben bang dat ik over een paar jaar misschien net zo veel moet betalen als dat het me oplevert.
Wat zouden jullie doen?
pi_213330596
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 16:20 schreef Mr.Chippie het volgende:
Voor ons huis ben ik aan het rondkijken (willen 10 panelen van ~430WP) , maar er zijn zoveel leveranciers/installateurs in de regio Den Haag/Delft dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Ik zou bij ieder bedrijf wel een offerte op kunnen vragen maar waar moet ik vooral op letten als ik met zo'n bedrijf in zee ga?

En zijn er aanbevelingen voor regio Den Haag?
1 tip, kijk of je ergens een langdurig contract kan afsluiten voordat je panelen er liggen :P
pi_213331031
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 09:17 schreef Xylos het volgende:
Hallo, ik heb een huurwoning en verbruik 2500-3000kwh per jaar.
Nu hebben we een aanbod gekregen om vier zonnepanelen te huren a 13 euro p/m.
Dit zou ongeveer 1300kwh op kunnen leveren. Mooi meegenomen dus.
Er werd aangegeven dat de salderingsregeling over twee jaar komt te vervallen maar op de website van de overheid zie ik dat daar nog niet over beslist is.
Maar goed ik ben ermee akkoord gegaan omdat het alsnog een besparing oplevert.
Alleen nu zie ik ineens info over terugleveringskosten en begin me af te vragen of het wel de moeite is.
Ben bang dat ik over een paar jaar misschien net zo veel moet betalen als dat het me oplevert.
Wat zouden jullie doen?
1.300kWh kost ongeveer 1.300 x ¤0,30 op het moment.
Dat is ¤390, ofwel een besparing van ¤32,50 per maand.
Daar gaat ¤13,00 huur vanaf, dus een besparing van ¤19,50 per maand.

En dan nog de "terugleverkosten". Omdat je ook een deel zelf zal verbruiken zal je denk ik onder de 1.000kWh teruglevering / saldering blijven dus zo'n ¤5 per maand, afhankelijk van de leverancier.

Je houdt er misschien ¤15 per maand aan over? Als de stroomprijs niet daalt en de huurprijs van de panelen niet stijgt, dat is ook iets om uit te zoeken.
pi_213331249
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 10:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1.300kWh kost ongeveer 1.300 x ¤0,30 op het moment.
Dat is ¤390, ofwel een besparing van ¤32,50 per maand.
Daar gaat ¤13,00 huur vanaf, dus een besparing van ¤19,50 per maand.

En dan nog de "terugleverkosten". Omdat je ook een deel zelf zal verbruiken zal je denk ik onder de 1.000kWh teruglevering / saldering blijven dus zo'n ¤5 per maand, afhankelijk van de leverancier.

Je houdt er misschien ¤15 per maand aan over? Als de stroomprijs niet daalt en de huurprijs van de panelen niet stijgt, dat is ook iets om uit te zoeken.
Bedankt!
Nou dat schiet lekker op zeg. Onze maatschappij kennende zal de prijs voor het terugleveren ook wel stijgen. Dan is het straks gewoon kosten tegen de opbrengst wegschrijven of het gaat ons geld kosten.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van zonnepanelen?
pi_213331276
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 10:50 schreef Xylos het volgende:

[..]
Bedankt!
Nou dat schiet lekker op zeg. Onze maatschappij kennende zal de prijs voor het terugleveren ook wel stijgen. Dan is het straks gewoon kosten tegen de opbrengst wegschrijven of het gaat ons geld kosten.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van zonnepanelen?
Het bijzondere is dat veel energieleveranciers, die ons nu kosten rekenen voor zonnepanelen, zelf ook (aandelen in) zonneparken bezitten. En die leggen zichzelf vast geen heffing op ;)
  vrijdag 26 april 2024 @ 11:46:59 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213331890
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het bijzondere is dat veel energieleveranciers, die ons nu kosten rekenen voor zonnepanelen, zelf ook (aandelen in) zonneparken bezitten. En die leggen zichzelf vast geen heffing op ;)
Tja. Het lokale nuts bedrijf hier betaald mij 6 Cent voor iedere kWh, kan niet salderen en verkoopt groene stroom voor 42 cent
pi_213332399
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 11:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Tja. Het lokale nuts bedrijf hier betaald mij 6 Cent voor iedere kWh, kan niet salderen en verkoopt groene stroom voor 42 cent
Dan wordt een accu wel rendabel lijkt me.
pi_213332731
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het bijzondere is dat veel energieleveranciers, die ons nu kosten rekenen voor zonnepanelen, zelf ook (aandelen in) zonneparken bezitten. En die leggen zichzelf vast geen heffing op ;)
Die zetten het eigen zonnepark op zo een moment uit.
pi_213333012
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 13:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Die zetten het eigen zonnepark op zo een moment uit.
Ja, uiteraard, anders betalen ze een negatieve prijs voor wat ze leveren.
Maar het concurreert wel Janny met d'r 8 panelen uit de markt.
  vrijdag 26 april 2024 @ 13:53:56 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213333123
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, uiteraard, anders betalen ze een negatieve prijs voor wat ze leveren.
Maar het concurreert wel Janny met d'r 8 panelen uit de markt.
tja,
Je hebt een boel zonneparken en veel particulieren klanten die stroom maken.
Zonnig weer, veel aanbod. Prijs negatief of laag. Zet je de particuliere klanten uit dan stijgt de prijs want minder aanbod, zo maak je je eigen park rendabeler.
pi_213333522
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, uiteraard, anders betalen ze een negatieve prijs voor wat ze leveren.
Maar het concurreert wel Janny met d'r 8 panelen uit de markt.
Tja, die kans loop je als je gaat ondernemen.
pi_213333527
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 13:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
tja,
Je hebt een boel zonneparken en veel particulieren klanten die stroom maken.
Zonnig weer, veel aanbod. Prijs negatief of laag. Zet je de particuliere klanten uit dan stijgt de prijs want minder aanbod, zo maak je je eigen park rendabeler.
De consument zetten ze niet uit. Die levert gewoon.
pi_213333639
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 14:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Tja, die kans loop je als je gaat ondernemen.
Prima als mijn panelen een onderneming zijn maar dan ga ik ze ook jaarlijks afschrijven bij m'n belastingaangifte.
pi_213333773
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 14:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Prima als mijn panelen een onderneming zijn maar dan ga ik ze ook jaarlijks afschrijven bij m'n belastingaangifte.
Heb jij je btw niet terug gevraagd? Je bent iets aan het verkopen, als de afnemer er geen interesse in heeft is dat toch echt jouw probleem.
pi_213333910
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2024 15:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Heb jij je btw niet terug gevraagd?
Nee, ik heb m'n BTW niet teruggevraagd. Ik stond in 2018 ingeschreven als eenmansbedrijfje vanwege o.a. m'n YouTube kanalen en BTW terugvragen maakte het alleen maar vervelend met het jaarlijkse forfait.

quote:
Je bent iets aan het verkopen, als de afnemer er geen interesse in heeft is dat toch echt jouw probleem.
Dat zal in je hoofd vast kloppen.

Maar we hebben een salderingsregeling en veel mensen hebben daar hun keuze om panelen te nemen gebaseerd. Dit wordt nu echter gesaboteerd door energiebedrijven.
pi_213334052
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 15:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, ik heb m'n BTW niet teruggevraagd. Ik stond in 2018 ingeschreven als eenmansbedrijfje vanwege o.a. m'n YouTube kanalen en BTW terugvragen maakte het alleen maar vervelend met het jaarlijkse forfait.
[..]
Dat zal in je hoofd vast kloppen.

Maar we hebben een salderingsregeling en veel mensen hebben daar hun keuze om panelen te nemen gebaseerd. Dit wordt nu echter gesaboteerd door energiebedrijven.
Ze saboteren niets? Jij kan gewoon een modelcontract afsluiten en optimaal gebruik maken van de salderingsregeling zonder dat je een terugleverheffing hoeft te betalen over jouw afval.

Jij kiest er voor om een overeenkomst aan te gaan met extra voorwaarden.
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 15:50:31 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213334064
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 15:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ze saboteren niets? Jij kan gewoon een modelcontract afsluiten en optimaal gebruik maken van de salderingsregeling zonder dat je een terugleverheffing hoeft te betalen over jouw afval.

Jij kiest er voor om een overeenkomst aan te gaan met extra voorwaarden.
Hoe zeker is dat? Of beter gezegd, hoe zeker is het dat dat zo blijft? Want dit 'trucje' gaat vroeg of laat de kop ingedrukt worden want dan mag het modelcontract aangepast worden aan 'de nieuwe situatie', denk ik zomaar. Daar zal de politiek wel voor zorgen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213334165
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 15:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe zeker is dat? Of beter gezegd, hoe zeker is het dat dat zo blijft? Want dit 'trucje' gaat vroeg of laat de kop ingedrukt worden want dan mag het modelcontract aangepast worden aan 'de nieuwe situatie', denk ik zomaar. Daar zal de politiek wel voor zorgen.

Dat is het modelcontract nog niet. Als je nu een terugleverheffing betaald, waarom zou je dan nu geen modelcontract afsluiten? Het is dan toch niet relevant hoe lang dat blijft?

Ik denk dat de salderingsregeling eerder eindelijk afgeschaft word dan dat de ACM de opdracht (via wetswijziging) krijgt het modelcontract aan te passen en van mening te veranderen of dit mag in een modelcontract
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 16:06:44 #30
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213334213
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is het modelcontract nog niet. Als je nu een terugleverheffing betaald, waarom zou je dan nu geen modelcontract afsluiten? Het is dan toch niet relevant hoe lang dat blijft?

Ik denk dat de salderingsregeling eerder eindelijk afgeschaft word dan dat de ACM de opdracht (via wetswijziging) krijgt het modelcontract aan te passen en van mening te veranderen of dit mag in een modelcontract
Weet jij toevallig ook voor hoeveel jaar je zo'n contract af kunt sluiten?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213334242
Wij wonen in de nieuwbouw (februari 2021), afgelopen winter zijn de laatste 30 woningen opgeleverd en hebben wij allemaal last van netcongestie. Liander geeft aan dat uit hun onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de spanning in het elektriciteitsnet in uw wijk niet voldoende op niveau is.

Dat is toch raar, het is nieuwbouw en blijkbaar anticiperen ze daar niet genoeg op.
pi_213334255
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Weet jij toevallig ook voor hoeveel jaar je zo'n contract af kunt sluiten?
quote:
Een modelcontract is altijd een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Dat betekent dat je het contract als klant per maand kunt opzeggen. De tarieven kunnen per 1 januari en 1 juli wijzigen. Maar ook op andere momenten, bij onvoorziene omstandigheden in de markt.
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 16:14:57 #33
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213334278
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]

Ah variabel. En dan is de saldering alsnog per jaar?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213334442
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah variabel. En dan is de saldering alsnog per jaar?
Ja, dat is hoe salderen immers werkt. Dit is gewoon het contract wat ze van de overheid verplicht moeten aanbieden.

Zodra Essent met terugleverheffing begint ga ik daar aan. Essent is nu per kWh duur, maar dat saldeer ik weg. Ik heb geen moeite om 20-30 euro per maand te betalen voor mijn verwarming en stroom, dus iets duurdere vaste kosten vind ik desnoods ook wel prima.
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 16:34:55 #35
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213334465
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja, dat is hoe salderen immers werkt. Dit is gewoon het contract wat ze van de overheid verplicht moeten aanbieden.

Zodra Essent met terugleverheffing begint ga ik daar aan. Essent is nu per kWh duur, maar dat saldeer ik weg. Ik heb geen moeite om 20-30 euro per maand te betalen voor mijn verwarming en stroom, dus iets duurdere vaste kosten vind ik desnoods ook wel prima.
Nee dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is; het zijn dus variabele tarieven. In een 'normaal' jaar betaal je dus per half jaar iets anders. Maar hoe gaat dat met betalen, want kWh's die in mei geproduceerd zijn worden weg gestreept tegen kWhs in...noem eens wat...oktober, whatever, maar dat kunnen dan dus verschillende tarieven zijn.

Hoe werkt dat dan?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213334623
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is; het zijn dus variabele tarieven. In een 'normaal' jaar betaal je dus per half jaar iets anders. Maar hoe gaat dat met betalen, want kWh's die in mei geproduceerd zijn worden weg gestreept tegen kWhs in...noem eens wat...oktober, whatever, maar dat kunnen dan dus verschillende tarieven zijn.

Hoe werkt dat dan?
Salderen wegstrepen is gewoon per jaar. Alleen die rare prijsvechters verzinnen in hun voorwaarden rare dingen. Ik ken niet anders dan per jaar.
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 16:56:46 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213334637
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Salderen wegstrepen is gewoon per jaar. Alleen die rare prijsvechters verzinnen in hun voorwaarden rare dingen. Ik ken niet anders dan per jaar.
Hm, want dat is natuurlijk interessant. Want ze kunnen vooralsnog dus wel van alles bedenken om geld te vangen, maar als je dus gewoon kunt zeggen 'ik wil een modelcontract' dan heb je dus met die onzin helemaal niks van doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213335087
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 16:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hm, want dat is natuurlijk interessant. Want ze kunnen vooralsnog dus wel van alles bedenken om geld te vangen, maar als je dus gewoon kunt zeggen 'ik wil een modelcontract' dan heb je dus met die onzin helemaal niks van doen.
Ja. Maar dat roep ik al wat maanden.
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 18:03:36 #39
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213335131
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 17:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja. Maar dat roep ik al wat maanden.
Net even opgezocht, je moet goed zoeken (in dit geval bij Engie) maar die vragen dus even 32ct dal en 50ct piek. Lol Niet dat het uitmaakt als je volledig kunt salderen, maar toch.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213335290
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 18:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Net even opgezocht, je moet goed zoeken (in dit geval bij Engie) maar die vragen dus even 32ct dal en 50ct piek. Lol Niet dat het uitmaakt als je volledig kunt salderen, maar toch.
Je moet overal inderdaad goed zoeken. Ze bieden ze niet graag aan.
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 19:17:06 #41
236264 crew  capricia
pi_213335632
Hier staat een link naar de diverse modelcontracten:
https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/modelcontract

Schrik niet van de vaste maandelijkse kosten. En bij Coolblue e.a. ook zonnepaneelkosten. :')
Definitely not CIA
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 19:58:52 #42
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213336073
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2024 19:17 schreef capricia het volgende:
Hier staat een link naar de diverse modelcontracten:
https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/modelcontract

Schrik niet van de vaste maandelijkse kosten. En bij Coolblue e.a. ook zonnepaneelkosten. :')
Mwah, bij Essent is dat 33,8ct. Ik betaalde eerder bij Eneco vorig jaar 36ct. Maar het grote voordeel zit 'm dan in het kunnen blijven salderen én geen terugleverkosten, schijnbaar.

edit: Ik moet even goed lezen; jij hebt het over de vaste maandelijkse kosten, niet de kWh kosten.
edit 2: bij datzelfde essent is dat 8,97 euro per maand? Dat valt ook wel mee?
edit 3: CoolBlue is helemaal van de pot gerukt. Als je zonnepanelen hebt stijgen je vaste kosten per maand naar 20 euro 8)7
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 20:05:56 #43
236264 crew  capricia
pi_213336147
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 19:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mwah, bij Essent is dat 33,8ct. Ik betaalde eerder bij Eneco vorig jaar 36ct. Maar het grote voordeel zit 'm dan in het kunnen blijven salderen én geen terugleverkosten, schijnbaar.

edit: Ik moet even goed lezen; jij hebt het over de vaste maandelijkse kosten, niet de kWh kosten.
edit 2: bij datzelfde essent is dat 8,97 euro per maand? Dat valt ook wel mee?
edit 3: CoolBlue is helemaal van de pot gerukt. Als je zonnepanelen hebt stijgen je vaste kosten per maand naar 20 euro 8)7
Yep. Bij Coolblue vielen mij ook die leveringskosten met zonnepanelen op.
Definitely not CIA
pi_213337941
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 19:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mwah, bij Essent is dat 33,8ct. Ik betaalde eerder bij Eneco vorig jaar 36ct. Maar het grote voordeel zit 'm dan in het kunnen blijven salderen én geen terugleverkosten, schijnbaar.

edit: Ik moet even goed lezen; jij hebt het over de vaste maandelijkse kosten, niet de kWh kosten.
edit 2: bij datzelfde essent is dat 8,97 euro per maand? Dat valt ook wel mee?
edit 3: CoolBlue is helemaal van de pot gerukt. Als je zonnepanelen hebt stijgen je vaste kosten per maand naar 20 euro 8)7
Clean Energy valt ook wel mee
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 23:36:11 #45
236264 crew  capricia
pi_213338031
Ik vraag me trouwens af hoe een Eneco of een Oxxio die terugleverkosten wil gaan bepalen voor mensen met een analoge ferrarismeter, dus zonder slimme meter.
Dat kan namelijk niet.
Definitely not CIA
pi_213339405
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2024 23:36 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe een Eneco of een Oxxio die terugleverkosten wil gaan bepalen voor mensen met een analoge ferrarismeter, dus zonder slimme meter.
Dat kan namelijk niet.
Dan maken ze een schatting die altijd in jouw nadeel uitvalt. Zo simpel is dat.
pi_213345506
Heeft iemand nog suggesties of aanmerkingen? Van mijn nieuwe woning heb ik de sleutel nog niet, maar ben van plan om binnenkort op het platte dak zelf zonnepanelen te leggen.

Hoogste van het dak is ongeveer 5m.
De zonnepanelen komen onder een hoek van 10 graden te liggen
Alle panelen krijgen hun eigen microomvormer.



[ Bericht 1% gewijzigd door Anton91 op 27-04-2024 21:46:03 ]
  zaterdag 27 april 2024 @ 21:23:42 #48
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_213346864
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2024 19:18 schreef Anton91 het volgende:
Heeft iemand nog suggesties of aanmerkingen? Van mijn nieuwe woning heb ik de sleutel nog niet, maar ben van plan om binnenkort op het platte dak zelf zonnepanelen te leggen.

Hoogste van het dak is ongeveer 5m.
De zonnepanelen komen onder een hoek van 10 graden te liggen
Alle panelen krijgen hun eigen microomvormer.

[ afbeelding ]
Waarom noordoost :? .
Huilen dan.
pi_213347112
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 april 2024 21:23 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Waarom noordoost :? .
Dat moet noordwest zijn :Y)

Ik zou ze op zuidwest kunnen leggen, maar met noordwest is de spreiding denk ik wat beter.
pi_213348715
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2024 09:09 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan maken ze een schatting die altijd in jouw nadeel uitvalt. Zo simpel is dat.
Of ze doen het gewoon per maand
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')