Nederland, ja. Maar zoals ik al zei, dynamisch bij ANWB.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 08:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij woont in NL? Ik niet, kan niet salderen en krijg 6 cent per kWh voor geleverde stroom
Is dynamisch wel een goed idee met zonnepanelen?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:19 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Nederland, ja. Maar zoals ik al zei, dynamisch bij ANWB.
Klopt, maar ook windenergie is van grote invloed op de prijs. En als laatste: het tijdstip: in het weekeind is er veel minder vraag en duikt de prijs onder nul. Dan betaal je fors voor geleverde energie.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is dynamisch wel een goed idee met zonnepanelen?
Ik zou denken, als de zon schijnt is de stroom op zijn goedkoopst en kan terugleveren zelfs geld kosten als de prijs negatief is, en op de donkere dagen in de winter koop je het terug voor de hoofdprijs.
Klopt, dat laten de media je denken inderdaad. Geen idee waarom, maar de media zijn altijd vrij negatief over de dynamische leveranciers. In artikelen worden de nadelen altijd enorm uitvergroot, terwijl ze de voordelen onbenoemd laten. de belangrijkste is: over een heel jaar ben je bij een dynamische leverancier het goedkoopst uit. Daarnaast zul je nooit last hebben van terugleververgoedingen en andere onzin. Terugleveren doe je altijd 1 op 1 voor de op dat moment geldende prijs. Super eerlijk allemaal. en de negatieve prijzen? Ja, die zijn er soms.Maar meestal is dat een uurtje of 2 uur in de maand. Nou, die 50 cent mogen ze hebben, hoor.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is dynamisch wel een goed idee met zonnepanelen?
Ik zou denken, als de zon schijnt is de stroom op zijn goedkoopst en kan terugleveren zelfs geld kosten als de prijs negatief is, en op de donkere dagen in de winter koop je het terug voor de hoofdprijs.
Is de gasprijs dan ook dynamisch? Overigens kan ik ook bij mijn energieleverancier sleutelen aan het maandbedrag. Zo uniek is de ANWB daarin niet.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:14 schreef Ghost_Buster het volgende:
.
Het werkt zo: bij ANWB (en ook NextEnergy, waar ANWB wederverkoper van is) bepaal je helemaal zelf je maandbedrag en dat kun je ook op elk moment bijstellen. Zit je te laag, dan krijg je na een jaar een enorme eindafrekening. Zit je te hoog, dan krijg je uiteraard geld terug na een jaar. Het is in het begin even uitproberen, maar uiteindelijk vind je de ideale lijn en weet je je maandbedrag wel. In mijn geval wat het helemaal lastig, want begin vorig jaar zat ik op 878 euro door de hoge gasprijs. Ik zat ook nog maar net bij ANWB en moest daar ook nog alles uitvinden. Ik heb ze ook nog gebeld, want mijn tegoed ging in de zomer skyhigh, tot enkele duizenden euro's, dus snapte er geen reet meer van.
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:14 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Klopt, dat laten de media je denken inderdaad. Geen idee waarom, maar de media zijn altijd vrij negatief over de dynamische leveranciers. In artikelen worden de nadelen altijd enorm uitvergroot, terwijl ze de voordelen onbenoemd laten. de belangrijkste is: over een heel jaar ben je bij een dynamische leverancier het goedkoopst uit. Daarnaast zul je nooit last hebben van terugleververgoedingen en andere onzin. En ja, de tarieven zijn variabel en ook wel eens negatief. Maar dat is soms een uurtje, meer niet. Op een hele maand kost je dat misschien 50 cent of zo.
Ik verwacht wel dat dat de komende jaren vaker gaat gebeuren, dus ik wacht met smart op lagere prijzen voor thuisbatterijen en subsidie hierop, zodat ik die kan aanschaffen. Die stroom kan ik savonds weer goed gebruiken.
Het werkt zo: bij ANWB (en ook NextEnergy, waar ANWB wederverkoper van is) bepaal je helemaal zelf je maandbedrag en dat kun je ook op elk moment bijstellen, al ik het 10 x per maand, maakt niet uit. Zit je te laag, dan krijg je na een jaar een enorme eindafrekening. Zit je te hoog, dan krijg je uiteraard geld terug na een jaar. Het is in het begin even uitproberen, maar uiteindelijk vind je de ideale lijn en weet je je ideale maandbedrag wel. In mijn geval wat het helemaal lastig, want begin vorig jaar zat ik op 878 euro door de hoge gasprijs. Ik zat ook nog maar net bij ANWB en moest daar ook nog alles uitvinden. Ik heb ze ook nog gebeld, want mijn tegoed ging in de zomer skyhigh, tot enkele duizenden euro's, dus ik snapte er geen reet meer van. ANWB heeft mijn maandbedrag toen tijdelijk even op 15 euro gezet, want ik zat veel te hoog met mijn maandbedrag. Ik heb de facturen van mijn vorige leverancier erbij moeten pakken en heb ook toen nog maanden lopen bijstellen. onlangs had ik een goed idee: ik kijk gewoon bij een concurrent, budget energie, hoeveel ik nu kwijt ben zonder panelen. Dat was 500 euro. Toen ben ik op de helft gaan zitten en inderdaad, dat bleek het goede bedrag.
Hm.. Zo kort maar? Deze dagen lever ik ruimschoots van smorgens 6 tot savonds 20 uur terug.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:25 schreef Wantie het volgende:
Tja, ik weet het niet.
Als ik bijvoorbeeld deze afbeelding neem van NextEnergy,
[ afbeelding ]
Dat groene deel is precies wanneer mijn zonnepanelen het meeste opleveren, en teruglevering aan het net dan dus geld kost.
Fors is overdreven. Het zijn centen en stuivers.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, maar ook windenergie is van grote invloed op de prijs. En als laatste: het tijdstip: in het weekeind is er veel minder vraag en duikt de prijs onder nul. Dan betaal je fors voor geleverde energie.
Yep, ook gas is dynamisch.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Is de gasprijs dan ook dynamisch? Overigens kan ik ook bij mijn energieleverancier sleutelen aan het maandbedrag. Zo uniek is de ANWB daarin niet.
Maar wat voor voordelen hebben die zonnepanelen dan als je met een batterij tijdens de piek geld toekrijgt als je stroom afneemt, en die dan savonds zelf gebruikt of tegen een hogere vergoeding weer verkoopt.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:45 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Hm.. Zo kort maar? Deze dagen lever ik ruimschoots van smorgens 6 tot savonds 20 uur terug.
Maar net als bij jou ligt de piek daar ook inderdaad. En daarom wil ik graag die thuisaccus hebben, want ik kan die stroom savonds weer gebruiken.
Per kWh. Als je 4 kW hebt liggen, telt dat toch aardig op.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:47 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Fors is overdreven. Het zijn centen en stuivers.
Ik zit al jaren bij Vandebron dus geen idee hoe de apps van anderen er uitzien. Ik vind het wel belangrijk om dagelijks inzicht te hebben van mijn verbruik zodat ik dat zelf bij kan stellen. Maar als die apps dat allemaal doen dan is dat inderdaad primaquote:Op dinsdag 14 mei 2024 15:35 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik ben de afgelopen jaren, toen men nog voor enkel stroom ook een welkomstbonus gaf, veel gewisseld. Al die apps zijn ongeveer hetzelfde. Neem toch niet aan dat je keuze daar vanaf hangt?
Ik heb een contract afgesloten, ik ben benieuwd! Kwam ook nog eens goedkoper uit dan bij United Consumersquote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:19 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Nederland, ja. Maar zoals ik al zei, dynamisch bij ANWB.
Geld toe is slechts een enkele keer, niet het hele jaar door. enkel op hele zonnige dagen, zoals de afgelopen paar die we net hadden, duikt de prijs heel eventjes onder nul en krijg je geld toe. Maar dat is slechts enkele uurtjes. Daarom zei ik al: stuivers en centen levert dat op, want een kilowatt kost het energiebedrijf dan hooguit 5 cent.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar wat voor voordelen hebben die zonnepanelen dan als je met een batterij tijdens de piek geld toekrijgt als je stroom afneemt, en die dan savonds zelf gebruikt of tegen een hogere vergoeding weer verkoopt.
nou poe. dan is het 20 cent. pff... kan ik niet aan hoor.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 22:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Per kWh. Als je 4 kW hebt liggen, telt dat toch aardig op.
in theorie wel, maar zoals ik al zei bepaal je zelf je maandbedrag. In "tussenstand" in de app of op de site zie je wat ze voor jou voorspellen op basis van wat je aan verbruik en dergelijke op hebt gegeven.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 22:03 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik zit al jaren bij Vandebron dus geen idee hoe de apps van anderen er uitzien. Ik vind het wel belangrijk om dagelijks inzicht te hebben van mijn verbruik zodat ik dat zelf bij kan stellen. Maar als die apps dat allemaal doen dan is dat inderdaad prima
[..]
Ik heb een contract afgesloten, ik ben benieuwd! Kwam ook nog eens goedkoper uit dan bij United ConsumersAlleen nog geen idee wat dat dynamische dan precies inhoudt. De prijs ligt vast voor wat je voorspelt hebt maar alles daarbuiten is dynamisch?
Dan nog, over de hele linie is stroom tijdens het opwekken goedkoper dan op het moment dat je het terug wilt hebben.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 23:37 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Geld toe is slechts een enkele keer, niet het hele jaar door. enkel op hele zonnige dagen, zoals de afgelopen paar die we net hadden, duikt de prijs heel eventjes onder nul en krijg je geld toe. Maar dat is slechts enkele uurtjes. Daarom zei ik al: stuivers en centen levert dat op, want een kilowatt kost het energiebedrijf dan hooguit 5 cent.
Je moet al die opgeklopte verhalen van de media niet geloven, maar zelf onderzoek doen, of zoals ik, stap gewoon in en kijk hoe het ECHT is.
Lijkt me eerlijk gezegd juist een van de belangrijkste zaken om te begrijpen voordat je een contract afsluit, want dat bepaalt juist of het voor jou echt goedkoper is of niet..quote:Op dinsdag 14 mei 2024 22:03 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik zit al jaren bij Vandebron dus geen idee hoe de apps van anderen er uitzien. Ik vind het wel belangrijk om dagelijks inzicht te hebben van mijn verbruik zodat ik dat zelf bij kan stellen. Maar als die apps dat allemaal doen dan is dat inderdaad prima
[..]
Ik heb een contract afgesloten, ik ben benieuwd! Kwam ook nog eens goedkoper uit dan bij United ConsumersAlleen nog geen idee wat dat dynamische dan precies inhoudt. De prijs ligt vast voor wat je voorspelt hebt maar alles daarbuiten is dynamisch?
Bij dynamisch heb je nooit terugleverkosten.quote:Op woensdag 15 mei 2024 07:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan nog, over de hele linie is stroom tijdens het opwekken goedkoper dan op het moment dat je het terug wilt hebben.
Zolang er gesaldeerd wordt zie ik daarom niet het voordeel van dynamisch, tenzij de terugleverkosten hoger zijn dan het verlies door dynamisch inkopen/verkopen.
Dat zegt @Wantie ook niet. Die heeft het over als de terugleverkosten bij een 'gewoon' contact hoger zijn dan het verlies door dynamisch inkopen/verkopen (waarbij op momenten dat je stroom nodig hebt omdat je niet opwekt die stroom relatief duur is en juist goedkoop als je het zelf toch al niet nodig hebt omdat je dan zelf opwekt).quote:Op woensdag 15 mei 2024 16:43 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Bij dynamisch heb je nooit terugleverkosten.
Alles wat je zelf opwekt, neem je niet af. Die teller staat dan op 0.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar wat voor voordelen hebben die zonnepanelen dan als je met een batterij tijdens de piek geld toekrijgt als je stroom afneemt, en die dan savonds zelf gebruikt of tegen een hogere vergoeding weer verkoopt.
Dat is zo, maar een thuisbatterij kost zo'n 5.000 euro.quote:Op woensdag 15 mei 2024 17:28 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Alles wat je zelf opwekt, neem je niet af. Die teller staat dan op 0.
En met thuisaccus kun je de omvormer afschakelen als het tarief onder 0 duikt, zodat het geen geld kost. Alles gaat dan naar de accus en die stroom gebruik je savonds. Dan zijn de tarieven weer hoog, dus dubbel winst.
In de zomermaanden kun je dan 100% zelfvoorzienend zijn.
Correct, een Accu is alleen verstandig als je niet (meer) kan salderen. Ik heb er een, want ik kan niet salderen. in plaats van rond de 50% autarkie ga ik daardoor naar 80-85%quote:Op woensdag 15 mei 2024 17:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is zo, maar een thuisbatterij kost zo'n 5.000 euro.
Die vangt dan 10KW op
Ik heb nu overdag al een overschot van meer dan 30KW per dag.
Dan ga ik 5.000 euro uitgeven om daarvan 10 KW voor de avond op te sparen.
Terwijl met saldering ik dat (bijna) gratis kan doen.
Als salderen mij 300 euro per jaar kost, dan zijn we 16 jaar verder.
Een batterij gaat ongeveer 15 jaar mee.
(En salderen gaat mij geen 300 per jaar kosten).
Anyway, zelfvoorzienend spreekt wel aan.
Verliesloos is niets, en om warmte voor de winter in een pak zout op te slaan moet je wel de ruimte hebben, das iets groter dan een IBC. Schat ruwweg dat je daar een standaard garage grote nodig hebt.quote:Ik hoop dan dat een zout batterij binnen 5 jaar op de markt komt, want daarmee kun je verliesloos in de zomer zonne energie opslaan om in de winter het huis mee op te warmen.
Dit is verliesloos in de zin dat de energie die je er in stopt behouden blijft.quote:Op woensdag 15 mei 2024 18:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Correct, een Accu is alleen verstandig als je niet (meer) kan salderen. Ik heb er een, want ik kan niet salderen. in plaats van rond de 50% autarkie ga ik daardoor naar 80-85%
[..]
Verliesloos is niets, en om warmte voor de winter in een pak zout op te slaan moet je wel de ruimte hebben, das iets groter dan een IBC. Schat ruwweg dat je daar een standaard garage grote nodig hebt.
Het is toch heerlijk dat je als consument precies weet waar je aan toe bent.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:22 schreef GrumpyFish het volgende:
Salderen gaat toch verdwijnen? Per 2027
https://solarmagazine.nl/(...)n-per-1-januari-2027
Best lachu, eerst stemmen ze tegen afbouw van de saldering in 2025, daarna willen ze zelf 2 jaar later de hele regeling stopzetten.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:22 schreef GrumpyFish het volgende:
Ach, we wisten dat de saldering zou stoppen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is toch heerlijk dat je als consument precies weet waar je aan toe bent.
Ja, het zou stoppen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ach, we wisten dat de saldering zou stoppen.
In 2020 waren er al plannen om de saldering om te zetten naar een terugleversubsidie, maar dat is steeds uitgesteld.
Je kunt je altijd nog autonoom verklarenquote:Op donderdag 16 mei 2024 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, het zou stoppen.
Maar het zou ook afgebouwd worden.
En toen werd dat weer uitgesteld, en weer uitgesteld, en weer uitgesteld.
En vorig jaar kwam het besluit dat het niet zou verdwijnen.
En toen kwamen de terugleverboetes.
En nu wordt het alsnog afgeschaft.
Benieuwd of in 2027 wél alle oude terugdraaimeters zijn vervangen, anders kan het niet eens.
Het is allemaal leuk en aardig maar daar kan je als consument toch geen moer mee?
Je kan nog geen kabinetsperiode vooruit kijken.
Idem voor het verbod op CV-ketels, ook dat is weer voor jaren uitgesteld.
Ondertussen zijn er wel afgesproken doelstellingen te halen voor 2030 en 2050.
Mijn plan: ik erken het komende kabinet niet, idem voor de MP en met wat geluk hebben we over 12 maanden weer verkiezingen
Dit dus! Je kan er helemaal niks mee. En dikke kans idd dat dit kabinet 2027 niet eens gaat halen en dat er dan weer een andere regeling op de rol staat.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, het zou stoppen.
Maar het zou ook afgebouwd worden.
En toen werd dat weer uitgesteld, en weer uitgesteld, en weer uitgesteld.
En vorig jaar kwam het besluit dat het niet zou verdwijnen.
En toen kwamen de terugleverboetes.
En nu wordt het alsnog afgeschaft.
Benieuwd of in 2027 wél alle oude terugdraaimeters zijn vervangen, anders kan het niet eens.
Het is allemaal leuk en aardig maar daar kan je als consument toch geen moer mee?
Je kan nog geen kabinetsperiode vooruit kijken.
Idem voor het verbod op CV-ketels, ook dat is weer voor jaren uitgesteld.
Ondertussen zijn er wel afgesproken doelstellingen te halen voor 2030 en 2050.
Mijn plan: ik erken het komende kabinet niet, idem voor de MP en met wat geluk hebben we over 12 maanden weer verkiezingen
quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:22 schreef GrumpyFish het volgende:
Ja, want bedrijven zijn heel goed in het loslaten van bestaande inkomstenbronnen.quote:Met de afschaffing van het salderen ligt het ook in de lijn der verwachting dat de energiebedrijven in de nabije toekomst de vaste terugleverkosten die zij geïntroduceerd hebben voor consumenten met zonnepanelen weer gaan afbouwen.
Ja dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.quote:Op donderdag 16 mei 2024 11:28 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
[..]
Ja, want bedrijven zijn heel goed in het loslaten van bestaande inkomstenbronnen.
Aansluiten bij Geert ? Ik laat me nog liever vierendelen door een kudde wilde schappen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 11:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je kunt je altijd nog autonoom verklarensluit je mooi aan bij een deel van de achterban van Geert.
Het is jojo beleid dat ben ik met je eens. We kiezen daar met elkaar helaas zelf voor omdat we elke verkiezingen op de populaire dagmode stemmen en symboolpolitiek en oneliners voor het 'volk' lekker daadkrachtig over komen.
Mijn overbuurvrouw heeft net deze week een rijtje van 4 panelen laten leggenquote:Op donderdag 16 mei 2024 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aansluiten bij Geert ? Ik laat me nog liever vierendelen door een kudde wilde schappen.
De panelen liggen er al bijna 6 jaar dus het verdient zich wel terug maar voor iedereen die net panelen heeft laten leggen is dit gewoon slecht nieuws.
En omdat mensen nu eenmaal het idee hebben dat een warmtepomp alleen zin heeft als je veel zonnepanelen heeft, zal het gasloos maken van woningen ook gaan vertragen.
Geen visie is ook een visie.
Misschien een idee mijn post nog een keer te lezen want dat zeg ik helemaal nietquote:Op donderdag 16 mei 2024 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aansluiten bij Geert ? Ik laat me nog liever vierendelen door een kudde wilde schappen.
De panelen liggen er al bijna 6 jaar dus het verdient zich wel terug maar voor iedereen die net panelen heeft laten leggen is dit gewoon slecht nieuws.
En omdat mensen nu eenmaal het idee hebben dat een warmtepomp alleen zin heeft als je veel zonnepanelen heeft, zal het gasloos maken van woningen ook gaan vertragen.
Geen visie is ook een visie.
Klopt. Half lezen en dan de verkeerde conclusies trekken is mijn handelsmerkquote:Op donderdag 16 mei 2024 14:07 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Misschien een idee mijn post nog een keer te lezen want dat zeg ik helemaal niet
Sneu voor de mensen die met hun zwaar gesubsidieerde panelen niet nog meer geld kunnen binnen harken ten koste van anderen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 15:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Geert Wilders bij presentatie nieuw akkoord: ’De zon gaat weer schijnen’
Eveneens Geert Wilders: 'maar dat mag je dan niet meer salderen vanaf 2027'
Heel goed dat je reageert op een punt dat niemand tracht te maken. Natuurlijk is de salderingsregeling onhoudbaar, maar dat betekent niet dat de wispelturigheid van beleid dat praktisch elk jaar verandert, afhankelijk van welke politieke wind er waait, ineens een goede zaak is.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Sneu voor de mensen die met hun zwaar gesubsidieerde panelen niet nog meer geld kunnen binnen harken ten koste van anderen.
Want daar komt het salderingssprookje natuurlijk op neer. Op het moment van lage prijzen (of zelfs negatief) dump je een commodity in het net en dje mag het er weer uit halen op het moment dat elke kWh gemaakt moet worden met duur aardgas of vervuilende steenkool.
Dat houdt geen staand, niet financieel en niet qua duurzaamheid. Ooit moet er een regering een eind maken aan deze ongelijkheid en daarmee toont de toekomstige coalitie meer lef dan de regering die we hadden.
Hoezo zwaar gesubsidieerde panelen?quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Sneu voor de mensen die met hun zwaar gesubsidieerde panelen niet nog meer geld kunnen binnen harken ten koste van anderen.
Want daar komt het salderingssprookje natuurlijk op neer. Op het moment van lage prijzen (of zelfs negatief) dump je een commodity in het net en dje mag het er weer uit halen op het moment dat elke kWh gemaakt moet worden met duur aardgas of vervuilende steenkool.
Dat houdt geen staand, niet financieel en niet qua duurzaamheid. Ooit moet er een regering een eind maken aan deze ongelijkheid en daarmee toont de toekomstige coalitie meer lef dan de regering die we hadden.
Een “feit” wat misschien ook niet meer is als een moment opname, zoals de spreidingswet.quote:Op donderdag 16 mei 2024 23:23 schreef MaJo het volgende:
Een beetje voorbarig om nu al teveel waarde te hechten aan de nieuwe plannen. Dat moet eerst nog door beide kamers heen, ben je zo weer een paar jaar verder. En misschien is dit kabinet dan weer gevallen. Ik zou me er niet al te druk om maken, pas als het door de kamers is dan is het een feit.
In 2024 niet meer maar vorig jaar waren ze nog btw vrij, ofwel zo'n 20% subsidie.quote:Op donderdag 16 mei 2024 23:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoezo zwaar gesubsidieerde panelen?
Daar zit al jaren geen subsidie op.
Met zonnepanelen word je gezien als ondernemer, doorgaans val je in de KOR als je onder een bepaalde opbrengst blijft.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 00:02 schreef quo_ het volgende:
[..]
In 2024 niet meer maar vorig jaar waren ze nog btw vrij, ofwel zo'n 20% subsidie.
Los van of je dat wel of geen subsidie moet noemen profiteren mensen zonder zonnepanelen dankzij mensen met zonnepanelen ook van lagere elektriciteitsprijzen. Er valt dus wel wat te nuanceren aan jouw "hurpdurp zielige mensen zonder zonnepanelen worden genaaidquote:Op vrijdag 17 mei 2024 00:02 schreef quo_ het volgende:
[..]
In 2024 niet meer maar vorig jaar waren ze nog btw vrij, ofwel zo'n 20% subsidie.
Straks alle zonnepaneel houders aan de batterij en op het moment dat die ook vol zijn worden de zonnepanelen automatisch uitgeschakeld. Moet je dan eens opletten wat er gebeurd met de prijs voor niet zonnepaneel bezitters.......quote:Op vrijdag 17 mei 2024 07:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Los van of je dat wel of geen subsidie moet noemen profiteren mensen zonder zonnepanelen dankzij mensen met zonnepanelen ook van lagere elektriciteitsprijzen. Er valt dus wel wat te nuanceren aan jouw "hurpdurp zielige mensen zonder zonnepanelen worden genaaid![]()
"-frame.
Ja, maar dát deel van het verhaal komt natuurlijk niet zo goed uit.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 07:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Los van of je dat wel of geen subsidie moet noemen profiteren mensen zonder zonnepanelen dankzij mensen met zonnepanelen ook van lagere elektriciteitsprijzen. Er valt dus wel wat te nuanceren aan jouw "hurpdurp zielige mensen zonder zonnepanelen worden genaaid![]()
"-frame.
Terug leveren voor particulieren niet rendabel, zetten particulieren de teruglevering uit.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 09:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dát deel van het verhaal komt natuurlijk niet zo goed uit.
Ik heb er ook net 6 extra laten leggen op ander dakdeel om eind van de dag ook nog stroom op te wekken en mijn eigen stroom te kunnen gebruiken voor wanneer salderen eraf zou gaan. Alleen de 2027 niet echt verwacht…quote:Op donderdag 16 mei 2024 13:26 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Mijn overbuurvrouw heeft net deze week een rijtje van 4 panelen laten leggen
Oh god. De panelen zijn via een aanbestedingsproject van de gemeente gelegd (incl. jarenlange service) en de support partij lijkt te hangen op een faillisement(Tautus -> Gutami solar). Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Ik kreeg de belofte teruggebeld te worden, maar als dat niet gebeurt ga ik klagen bij de gemeente.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 09:26 schreef SEMTEX het volgende:
1 van onze panelen is van verminderde productie ineens uitgevallen. Waarschijnlijk een defecte optimizer oid. Vandaag eens uitzoeken hoe ik dit opgelost krijg. We hebben een set van 10 liggen
Toen ik mijn panelen kocht had ik de keuze tussen een hybride omvormer en een gewone. De hybride was ook geschikt voor een batterij, de gewone niet.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 13:36 schreef Horsemen het volgende:
Vraagje, is het in principe mogelijk om op iedere omvormer een accu aan te (laten) sluiten of zit je meteen aan een nieuwe omvormer vast?
Mijn panelen liggen er inmiddels een kleine 10 jaar op maar 2,5 jaar geleden is mijn omvormer al eens vervangen omdat de oude de geest had gegeven. Ik twijfel al of ik op termijn voor een accu moet gaan maar als daar ook weer een nieuwe omvormer bij nodig is dan is het helemaal een duur grapje.
Mijn huidige omvormer is een SolarEdge SE8K.
10 jaar geleden speelde dat nog niet echt en de huidige heb ik gekregen na een defecte omvormer.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 14:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toen ik mijn panelen kocht had ik de keuze tussen een hybride omvormer en een gewone. De hybride was ook geschikt voor een batterij, de gewone niet.
En mogelijkheid voor micro omvormers, en die waren ook geschikt voor batterij.
https://sunny.nu/product/(...)oekomst%20nodig%20is.quote:Compatibiliteit met opslagoplossingen zoals batterijen
De SolarEdge SE8K Omvormer is ontworpen om goed samen te werken met energieopslagsystemen, zoals thuisbatterijen. Dit maakt de omvormer toekomstbestendig en zorgt ervoor dat je zonne-energiesysteem kan uitbreiden. Bijvoorbeeld met een SolarEdge batterij of laadpaal als dat in de toekomst nodig is.
Ik ben ook net aan het kijken om een deel te vervangen voor meer Wp. Als dat niet meer gesaldeerd mag is een accu en/of airco vast hartstikke fijn.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:30 schreef Zedi het volgende:
[..]
Ik heb er ook net 6 extra laten leggen op ander dakdeel om eind van de dag ook nog stroom op te wekken en mijn eigen stroom te kunnen gebruiken voor wanneer salderen eraf zou gaan. Alleen de 2027 niet echt verwacht…
Kan eigen gebruik nog wel beetje sturen met opladen auto maar die is ook niet elke dag leeg. Airco kan ook nog wel wat doen.
tientjeswerk, alleen al dat je nog steeds kan salderen maakt dat zonnepanelen nog steeds erg lonen. Leg voldoende panelen neer en je stroomrekening voor aankoop is nul, en je zit met geringe terugleverkosten.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577
Overzicht terugleverkosten
Ze denken kennelijk dat we infantiel zijn ofzo:quote:Op maandag 20 mei 2024 21:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577
Overzicht terugleverkosten
Hoe zouden ze in hemelsnaam terugleverkosten kunnen berekenen over energie die niet teruggeleverd wordt.quote:De energiemaatschappijen hanteren een bedrag van 11,5 cent per kWh die wordt teruggeleverd over de meter. Je betaalt dus geen terugleverkosten over stroom die je meteen zelf gebruikt
Als ik het gejank in de pers de afgelopen tijd hoor, zijn de meesten dus zeer infantiel, kunnen niet rekenen en huilen zonder geslagen te worden.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze denken kennelijk dat we infantiel zijn ofzo:
[..]
Hoe zouden ze in hemelsnaam terugleverkosten kunnen berekenen over energie die niet teruggeleverd wordt.
Nou, qua voorgekauwd en uitgespeld ontbreekt er nogal wat aan die verklaring, want hoe er precies gerekend wordt is behoorlijk onduidelijk.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als ik het gejank in de pers de afgelopen tijd hoor, zijn de meesten dus zeer infantiel, kunnen niet rekenen en huilen zonder geslagen te worden.
Je kan het blijkbaar niet voorgekauwd en uitgespelt genoeg doen.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook best veel vind, 11,5 cent per kilowattuur.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze denken kennelijk dat we infantiel zijn ofzo:
[..]
Hoe zouden ze in hemelsnaam terugleverkosten kunnen berekenen over energie die niet teruggeleverd wordt.
Volgens mij moet je dat zien als contrast met Budget Energie, waar je alléén die kosten betaalt over het te salderen deel. Als je meer produceert dan verbruikt gelden die kosten daar niet meer.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het salderen staat er los van bij de meeste leveranciers, hoe dan?
Ik vind het bizar.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook best veel vind, 11,5 cent per kilowattuur.
Dat zeg je nou wel makkelijk.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
tientjeswerk, alleen al dat je nog steeds kan salderen maakt dat zonnepanelen nog steeds erg lonen. Leg voldoende panelen neer en je stroomrekening voor aankoop is nul, en je zit met geringe terugleverkosten.
Thuisbatterijquote:Op maandag 20 mei 2024 21:53 schreef vlindertje89 het volgende:
…
Ik zit nog tot oktober vast. Daarna maar kijken wat op dat moment gunstig is.
Meer dan ¤2000 betalen om niet ¤0,20 per maand duurder uit te zijn. Aan een batterij van AliExpress. Ja, lijkt me financieel en wat brandveiligheid betreft inderdaad echt een goed ideequote:Op maandag 20 mei 2024 22:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Thuisbatterij![]()
¤2.261,14 | Powerwall 48V 200ah 10kwh Lifepo4 Batterij 48V 100ah 51.2V 16S 200a Bms Weergavedatum Op Computer Met Rs485 Kan 10 Jaar Levensduur
https://a.aliexpress.com/_EjJHjTd
Dit dus en niet laten oplichten door Nederlandse shops die 8000 euro rekenen of nog meer
Dat is inderdaad de belofte.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
![]()
Eerst even in verdiepen
https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij
Snel terug verdient dus
Daar moet in 103 kWh voor verbruiken van mijn eigen zonnestroom op dat te besparen op inkoop. Dat is 40 kWh meer dan ik op mijn beste dag geproduceerd heb met 24 Panelen op Zuidwest.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 06:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de belofte.
'je hebt gisteren 38,15 euro verdiend '
Dat vind ik best een hoog bedrag.
Ik vraag me af of zonneplan het niet te rooskleurig voorstelt.
Wat in het overzicht nog ontbreekt is dat op Gaslicht weer veel 'welkomstbonussen' gegeven worden, maar niet als je panelen hebt. Ik zat toevallig van het weekend met wat vrienden te vergelijken en in de praktijk kwamen we heel vaak op ongeveer die 20 euro verschil uit per maand.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:53 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Dat zeg je nou wel makkelijk.
Ik heb mijn gegevens ingevuld op gaslicht.com, ene versie met en andere versie zonder zonnepanelen.
Met zonnepanelen: laagste maandbedrag ¤-9,85
Zonder zonnepanelen: laagste maandbedrag ¤10,30
Dat scheelt dus ¤20,15.
Klopt inderdaad. Bij het laagste maandbedrag zonder panelen zat inderdaad een welkomstbonus van ¤145.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 08:10 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Wat in het overzicht nog ontbreekt is dat op Gaslicht weer veel 'welkomstbonussen' gegeven worden, maar niet als je panelen hebt. Ik zat toevallig van het weekend met wat vrienden te vergelijken en in de praktijk kwamen we heel vaak op ongeveer die 20 euro verschil uit per maand.
Ik denk dat die zonneplan accu ook van het net stroom opslaat als de prijs laag/negatief is, en wellicht zelfs aan het net levert als de prijs hoog is.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 08:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Daar moet in 103 kWh voor verbruiken van mijn eigen zonnestroom op dat te besparen op inkoop. Dat is 40 kWh meer dan ik op mijn beste dag geproduceerd heb met 24 Panelen op Zuidwest.
De 10kWh accu kost ¤ 5990 bij hun. die je in 5,5 jaar zou terug verdienen.
dat is 1089 Euro per jaar.
Vraag me af hoe je dat gaat terug verdienen per jaar met een accu
Ik heb een accu, iedere kWh die ik daar in opsla voor later gebruik hoef ik niet te kopen voor 0,3716 maar krijg daar dus ook niet de 0,0643 die ik als terugleververgoeding krijg van de Stadtwerke hier (voor wie het niet wist ik woon in D)
Met het verlies van omvormen en opslaan en er weer uit halen kom ik dan op een 0,30 ongeveer per kWh dat mijn accu mij oplevert.
Om 1089 te besparen moet ik dus 3630 kWh uit de accu halen over een jaar (en er natuurlijk ook eerst instoppen)
Dat is een slordige 2000 kWh meer dat ik vorig jaar uit mijn 7,7 kWh accu haalde.
In Nederland moet je bij de meeste aanbieders betalen voor de upload, maar je kan wel Salderen, ben nieuwsgierig naar een doorrekening die daar rekening mee houdt.
Of zou men rekenen, stroom kopen als het goedkoop is en verkopen als het duur is, dan snap ik niet waarom met accus verkoopt en niet zelf gebruiken voor stroom koop en verkoopt. Dat zou hun enorm aan kosten besparen, ze hoeven immers die dingen niet uit te leveren en overal bij mensen te installeren.
Zoals ik schreef, als dat het geval is, en je de grootste batterij in 4,5 jaar terug verdient, waarom houden ze zich dan bezig met het verkopen van Accu'squote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat die zonneplan accu ook van het net stroom opslaat als de prijs laag/negatief is, en wellicht zelfs aan het net levert als de prijs hoog is.
Het zal dus primair met een dynamisch contract werken.
Om dezelfde redenen waarom banken niet alle rendabele aandelen aanhouden. Het verdienmodel zit in de verkoop en onderhoud dan wel de transactiekosten. De play is niet om risicodragend in de energiemarkt of in aandelen te zitten maar om te verdienen aan de transactie.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik schreef, als dat het geval is, en je de grootste batterij in 4,5 jaar terug verdient, waarom houden ze zich dan bezig met het verkopen van Accu's
Ze zouden gemakkelijker hun Accu's zelf te houden die voor hun goedkoper zijn, ze hebben dan geen installatiekosten bij klanten en monteurs die het land door rijden. Hebben dan wel wat monteurs en een loods nodig voor de accu's. Die loods hebben ze al, want hebben al die materialen voor installatie ook ergens staan.
Dan kunnen ze zelf stroom kopen en verkopen als dat zo een goede business is.
Hier kwam zelfs 370 langs, niet bij een vage partij die misschien morgen failliet is maar gewoon bij Essent. Voor één jaar. Dat scheelt een stuk meer dan al die terugleverkosten. Die er ook nog bij komen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 08:56 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Klopt inderdaad. Bij het laagste maandbedrag zonder panelen zat inderdaad een welkomstbonus van ¤145.
En je denkt niet dat Zonneplan het, om het mild te zeggen, wat zonniger voorstelt dan het daadwerkelijk is?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Om dezelfde redenen waarom banken niet alle rendabele aandelen aanhouden. Het verdienmodel zit in de verkoop en onderhoud dan wel de transactiekosten. De play is niet om risicodragend in de energiemarkt of in aandelen te zitten maar om te verdienen aan de transactie.
Dat zegt op zich nog helemaal niets over de vraag of het al dan niet een goede investering is.
Het klopt dat Zonneplan het rendement verhoogd door de batterij te gebruiken om stroom mee te verhandelen. Ze hebben daarvoor een speciale app die automatisch stroom afneemt als het goedkoop is en teruglevert als het duurder is bij een dynamisch contract.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En je denkt niet dat Zonneplan het, om het mild te zeggen, wat zonniger voorstelt dan het daadwerkelijk is?
Ik heb daar niet aan gerekend en dat zou wel moeten om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen. Is wel lastig met dynamische tarieven en als je niet weet in hoeverre je rendement kunt maken met in- en verkoop op gunstige momenten en wat dat betekent voor de levensduur van de thuisbatterij.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En je denkt niet dat Zonneplan het, om het mild te zeggen, wat zonniger voorstelt dan het daadwerkelijk is?
Dat is het ook, want ze willen dat verkopen. Als je puur een accu neerzet voor zonne energie zodat je minder uit het stopcontact hoeft te trekken, dat heb ik al een paar keer berekend, dat is niét rendabel (tijdens salderen, al heb ik het niet berekend hoe dat is met terugleverkosten meegenomen). Hoe dat is met 'handelen' op de energiemarkt, dat weet ik niet.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het klopt dat Zonneplan het rendement verhoogd door de batterij te gebruiken om stroom mee te verhandelen. Ze hebben daarvoor een speciale app die automatisch stroom afneemt als het goedkoop is en teruglevert als het duurder is bij een dynamisch contract.
Ik vind wel dat ze het rendement erg rooskleurig voorstellen.
Het is hun verdienmodel, het werkt immers icm een energiecontract bij Zonneplan.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik schreef, als dat het geval is, en je de grootste batterij in 4,5 jaar terug verdient, waarom houden ze zich dan bezig met het verkopen van Accu's
Ze zouden gemakkelijker hun Accu's zelf te houden die voor hun goedkoper zijn, ze hebben dan geen installatiekosten bij klanten en monteurs die het land door rijden. Hebben dan wel wat monteurs en een loods nodig voor de accu's. Die loods hebben ze al, want hebben al die materialen voor installatie ook ergens staan.
Dan kunnen ze zelf stroom kopen en verkopen als dat zo een goede business is.
Uit komen op jaarbasis of?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 19:12 schreef Joene het volgende:
Vandaag offertes gevraagd voor de zonnepanelen voor het nieuwe huis , ook daar weer oost-west opstelling , beide dakvlakken beginnen met 10 stuks, 20 in totaal , aan de zuidkant passen er evt ook nog 8 . Er komt een warmtepomp in van 10kw en we gaan uit van 2 multisplit airco systemen met in totaal 7 binnen units . Na wat rekenen lijkt het dat we zo ongeveer uit gaan komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |