Een “feit” wat misschien ook niet meer is als een moment opname, zoals de spreidingswet.quote:Op donderdag 16 mei 2024 23:23 schreef MaJo het volgende:
Een beetje voorbarig om nu al teveel waarde te hechten aan de nieuwe plannen. Dat moet eerst nog door beide kamers heen, ben je zo weer een paar jaar verder. En misschien is dit kabinet dan weer gevallen. Ik zou me er niet al te druk om maken, pas als het door de kamers is dan is het een feit.
In 2024 niet meer maar vorig jaar waren ze nog btw vrij, ofwel zo'n 20% subsidie.quote:Op donderdag 16 mei 2024 23:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoezo zwaar gesubsidieerde panelen?
Daar zit al jaren geen subsidie op.
Met zonnepanelen word je gezien als ondernemer, doorgaans val je in de KOR als je onder een bepaalde opbrengst blijft.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 00:02 schreef quo_ het volgende:
[..]
In 2024 niet meer maar vorig jaar waren ze nog btw vrij, ofwel zo'n 20% subsidie.
Los van of je dat wel of geen subsidie moet noemen profiteren mensen zonder zonnepanelen dankzij mensen met zonnepanelen ook van lagere elektriciteitsprijzen. Er valt dus wel wat te nuanceren aan jouw "hurpdurp zielige mensen zonder zonnepanelen worden genaaidquote:Op vrijdag 17 mei 2024 00:02 schreef quo_ het volgende:
[..]
In 2024 niet meer maar vorig jaar waren ze nog btw vrij, ofwel zo'n 20% subsidie.
Straks alle zonnepaneel houders aan de batterij en op het moment dat die ook vol zijn worden de zonnepanelen automatisch uitgeschakeld. Moet je dan eens opletten wat er gebeurd met de prijs voor niet zonnepaneel bezitters.......quote:Op vrijdag 17 mei 2024 07:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Los van of je dat wel of geen subsidie moet noemen profiteren mensen zonder zonnepanelen dankzij mensen met zonnepanelen ook van lagere elektriciteitsprijzen. Er valt dus wel wat te nuanceren aan jouw "hurpdurp zielige mensen zonder zonnepanelen worden genaaid![]()
"-frame.
Ja, maar dát deel van het verhaal komt natuurlijk niet zo goed uit.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 07:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Los van of je dat wel of geen subsidie moet noemen profiteren mensen zonder zonnepanelen dankzij mensen met zonnepanelen ook van lagere elektriciteitsprijzen. Er valt dus wel wat te nuanceren aan jouw "hurpdurp zielige mensen zonder zonnepanelen worden genaaid![]()
"-frame.
Terug leveren voor particulieren niet rendabel, zetten particulieren de teruglevering uit.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 09:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dát deel van het verhaal komt natuurlijk niet zo goed uit.
Ik heb er ook net 6 extra laten leggen op ander dakdeel om eind van de dag ook nog stroom op te wekken en mijn eigen stroom te kunnen gebruiken voor wanneer salderen eraf zou gaan. Alleen de 2027 niet echt verwacht…quote:Op donderdag 16 mei 2024 13:26 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Mijn overbuurvrouw heeft net deze week een rijtje van 4 panelen laten leggen
Oh god. De panelen zijn via een aanbestedingsproject van de gemeente gelegd (incl. jarenlange service) en de support partij lijkt te hangen op een faillisement(Tautus -> Gutami solar). Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Ik kreeg de belofte teruggebeld te worden, maar als dat niet gebeurt ga ik klagen bij de gemeente.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 09:26 schreef SEMTEX het volgende:
1 van onze panelen is van verminderde productie ineens uitgevallen. Waarschijnlijk een defecte optimizer oid. Vandaag eens uitzoeken hoe ik dit opgelost krijg. We hebben een set van 10 liggen
Toen ik mijn panelen kocht had ik de keuze tussen een hybride omvormer en een gewone. De hybride was ook geschikt voor een batterij, de gewone niet.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 13:36 schreef Horsemen het volgende:
Vraagje, is het in principe mogelijk om op iedere omvormer een accu aan te (laten) sluiten of zit je meteen aan een nieuwe omvormer vast?
Mijn panelen liggen er inmiddels een kleine 10 jaar op maar 2,5 jaar geleden is mijn omvormer al eens vervangen omdat de oude de geest had gegeven. Ik twijfel al of ik op termijn voor een accu moet gaan maar als daar ook weer een nieuwe omvormer bij nodig is dan is het helemaal een duur grapje.
Mijn huidige omvormer is een SolarEdge SE8K.
10 jaar geleden speelde dat nog niet echt en de huidige heb ik gekregen na een defecte omvormer.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 14:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toen ik mijn panelen kocht had ik de keuze tussen een hybride omvormer en een gewone. De hybride was ook geschikt voor een batterij, de gewone niet.
En mogelijkheid voor micro omvormers, en die waren ook geschikt voor batterij.
https://sunny.nu/product/(...)oekomst%20nodig%20is.quote:Compatibiliteit met opslagoplossingen zoals batterijen
De SolarEdge SE8K Omvormer is ontworpen om goed samen te werken met energieopslagsystemen, zoals thuisbatterijen. Dit maakt de omvormer toekomstbestendig en zorgt ervoor dat je zonne-energiesysteem kan uitbreiden. Bijvoorbeeld met een SolarEdge batterij of laadpaal als dat in de toekomst nodig is.
Ik ben ook net aan het kijken om een deel te vervangen voor meer Wp. Als dat niet meer gesaldeerd mag is een accu en/of airco vast hartstikke fijn.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 10:30 schreef Zedi het volgende:
[..]
Ik heb er ook net 6 extra laten leggen op ander dakdeel om eind van de dag ook nog stroom op te wekken en mijn eigen stroom te kunnen gebruiken voor wanneer salderen eraf zou gaan. Alleen de 2027 niet echt verwacht…
Kan eigen gebruik nog wel beetje sturen met opladen auto maar die is ook niet elke dag leeg. Airco kan ook nog wel wat doen.
tientjeswerk, alleen al dat je nog steeds kan salderen maakt dat zonnepanelen nog steeds erg lonen. Leg voldoende panelen neer en je stroomrekening voor aankoop is nul, en je zit met geringe terugleverkosten.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577
Overzicht terugleverkosten
Ze denken kennelijk dat we infantiel zijn ofzo:quote:Op maandag 20 mei 2024 21:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577
Overzicht terugleverkosten
Hoe zouden ze in hemelsnaam terugleverkosten kunnen berekenen over energie die niet teruggeleverd wordt.quote:De energiemaatschappijen hanteren een bedrag van 11,5 cent per kWh die wordt teruggeleverd over de meter. Je betaalt dus geen terugleverkosten over stroom die je meteen zelf gebruikt
Als ik het gejank in de pers de afgelopen tijd hoor, zijn de meesten dus zeer infantiel, kunnen niet rekenen en huilen zonder geslagen te worden.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze denken kennelijk dat we infantiel zijn ofzo:
[..]
Hoe zouden ze in hemelsnaam terugleverkosten kunnen berekenen over energie die niet teruggeleverd wordt.
Nou, qua voorgekauwd en uitgespeld ontbreekt er nogal wat aan die verklaring, want hoe er precies gerekend wordt is behoorlijk onduidelijk.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als ik het gejank in de pers de afgelopen tijd hoor, zijn de meesten dus zeer infantiel, kunnen niet rekenen en huilen zonder geslagen te worden.
Je kan het blijkbaar niet voorgekauwd en uitgespelt genoeg doen.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook best veel vind, 11,5 cent per kilowattuur.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze denken kennelijk dat we infantiel zijn ofzo:
[..]
Hoe zouden ze in hemelsnaam terugleverkosten kunnen berekenen over energie die niet teruggeleverd wordt.
Volgens mij moet je dat zien als contrast met Budget Energie, waar je alléén die kosten betaalt over het te salderen deel. Als je meer produceert dan verbruikt gelden die kosten daar niet meer.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het salderen staat er los van bij de meeste leveranciers, hoe dan?
Ik vind het bizar.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook best veel vind, 11,5 cent per kilowattuur.
Dat zeg je nou wel makkelijk.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
tientjeswerk, alleen al dat je nog steeds kan salderen maakt dat zonnepanelen nog steeds erg lonen. Leg voldoende panelen neer en je stroomrekening voor aankoop is nul, en je zit met geringe terugleverkosten.
Thuisbatterijquote:Op maandag 20 mei 2024 21:53 schreef vlindertje89 het volgende:
…
Ik zit nog tot oktober vast. Daarna maar kijken wat op dat moment gunstig is.
Meer dan ¤2000 betalen om niet ¤0,20 per maand duurder uit te zijn. Aan een batterij van AliExpress. Ja, lijkt me financieel en wat brandveiligheid betreft inderdaad echt een goed ideequote:Op maandag 20 mei 2024 22:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Thuisbatterij![]()
¤2.261,14 | Powerwall 48V 200ah 10kwh Lifepo4 Batterij 48V 100ah 51.2V 16S 200a Bms Weergavedatum Op Computer Met Rs485 Kan 10 Jaar Levensduur
https://a.aliexpress.com/_EjJHjTd
Dit dus en niet laten oplichten door Nederlandse shops die 8000 euro rekenen of nog meer
Dat is inderdaad de belofte.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
![]()
Eerst even in verdiepen
https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij
Snel terug verdient dus
Daar moet in 103 kWh voor verbruiken van mijn eigen zonnestroom op dat te besparen op inkoop. Dat is 40 kWh meer dan ik op mijn beste dag geproduceerd heb met 24 Panelen op Zuidwest.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 06:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de belofte.
'je hebt gisteren 38,15 euro verdiend '
Dat vind ik best een hoog bedrag.
Ik vraag me af of zonneplan het niet te rooskleurig voorstelt.
Wat in het overzicht nog ontbreekt is dat op Gaslicht weer veel 'welkomstbonussen' gegeven worden, maar niet als je panelen hebt. Ik zat toevallig van het weekend met wat vrienden te vergelijken en in de praktijk kwamen we heel vaak op ongeveer die 20 euro verschil uit per maand.quote:Op maandag 20 mei 2024 21:53 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Dat zeg je nou wel makkelijk.
Ik heb mijn gegevens ingevuld op gaslicht.com, ene versie met en andere versie zonder zonnepanelen.
Met zonnepanelen: laagste maandbedrag ¤-9,85
Zonder zonnepanelen: laagste maandbedrag ¤10,30
Dat scheelt dus ¤20,15.
Klopt inderdaad. Bij het laagste maandbedrag zonder panelen zat inderdaad een welkomstbonus van ¤145.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 08:10 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Wat in het overzicht nog ontbreekt is dat op Gaslicht weer veel 'welkomstbonussen' gegeven worden, maar niet als je panelen hebt. Ik zat toevallig van het weekend met wat vrienden te vergelijken en in de praktijk kwamen we heel vaak op ongeveer die 20 euro verschil uit per maand.
Ik denk dat die zonneplan accu ook van het net stroom opslaat als de prijs laag/negatief is, en wellicht zelfs aan het net levert als de prijs hoog is.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 08:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Daar moet in 103 kWh voor verbruiken van mijn eigen zonnestroom op dat te besparen op inkoop. Dat is 40 kWh meer dan ik op mijn beste dag geproduceerd heb met 24 Panelen op Zuidwest.
De 10kWh accu kost ¤ 5990 bij hun. die je in 5,5 jaar zou terug verdienen.
dat is 1089 Euro per jaar.
Vraag me af hoe je dat gaat terug verdienen per jaar met een accu
Ik heb een accu, iedere kWh die ik daar in opsla voor later gebruik hoef ik niet te kopen voor 0,3716 maar krijg daar dus ook niet de 0,0643 die ik als terugleververgoeding krijg van de Stadtwerke hier (voor wie het niet wist ik woon in D)
Met het verlies van omvormen en opslaan en er weer uit halen kom ik dan op een 0,30 ongeveer per kWh dat mijn accu mij oplevert.
Om 1089 te besparen moet ik dus 3630 kWh uit de accu halen over een jaar (en er natuurlijk ook eerst instoppen)
Dat is een slordige 2000 kWh meer dat ik vorig jaar uit mijn 7,7 kWh accu haalde.
In Nederland moet je bij de meeste aanbieders betalen voor de upload, maar je kan wel Salderen, ben nieuwsgierig naar een doorrekening die daar rekening mee houdt.
Of zou men rekenen, stroom kopen als het goedkoop is en verkopen als het duur is, dan snap ik niet waarom met accus verkoopt en niet zelf gebruiken voor stroom koop en verkoopt. Dat zou hun enorm aan kosten besparen, ze hoeven immers die dingen niet uit te leveren en overal bij mensen te installeren.
Zoals ik schreef, als dat het geval is, en je de grootste batterij in 4,5 jaar terug verdient, waarom houden ze zich dan bezig met het verkopen van Accu'squote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat die zonneplan accu ook van het net stroom opslaat als de prijs laag/negatief is, en wellicht zelfs aan het net levert als de prijs hoog is.
Het zal dus primair met een dynamisch contract werken.
Om dezelfde redenen waarom banken niet alle rendabele aandelen aanhouden. Het verdienmodel zit in de verkoop en onderhoud dan wel de transactiekosten. De play is niet om risicodragend in de energiemarkt of in aandelen te zitten maar om te verdienen aan de transactie.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik schreef, als dat het geval is, en je de grootste batterij in 4,5 jaar terug verdient, waarom houden ze zich dan bezig met het verkopen van Accu's
Ze zouden gemakkelijker hun Accu's zelf te houden die voor hun goedkoper zijn, ze hebben dan geen installatiekosten bij klanten en monteurs die het land door rijden. Hebben dan wel wat monteurs en een loods nodig voor de accu's. Die loods hebben ze al, want hebben al die materialen voor installatie ook ergens staan.
Dan kunnen ze zelf stroom kopen en verkopen als dat zo een goede business is.
Hier kwam zelfs 370 langs, niet bij een vage partij die misschien morgen failliet is maar gewoon bij Essent. Voor één jaar. Dat scheelt een stuk meer dan al die terugleverkosten. Die er ook nog bij komen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 08:56 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Klopt inderdaad. Bij het laagste maandbedrag zonder panelen zat inderdaad een welkomstbonus van ¤145.
En je denkt niet dat Zonneplan het, om het mild te zeggen, wat zonniger voorstelt dan het daadwerkelijk is?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Om dezelfde redenen waarom banken niet alle rendabele aandelen aanhouden. Het verdienmodel zit in de verkoop en onderhoud dan wel de transactiekosten. De play is niet om risicodragend in de energiemarkt of in aandelen te zitten maar om te verdienen aan de transactie.
Dat zegt op zich nog helemaal niets over de vraag of het al dan niet een goede investering is.
Het klopt dat Zonneplan het rendement verhoogd door de batterij te gebruiken om stroom mee te verhandelen. Ze hebben daarvoor een speciale app die automatisch stroom afneemt als het goedkoop is en teruglevert als het duurder is bij een dynamisch contract.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En je denkt niet dat Zonneplan het, om het mild te zeggen, wat zonniger voorstelt dan het daadwerkelijk is?
Ik heb daar niet aan gerekend en dat zou wel moeten om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen. Is wel lastig met dynamische tarieven en als je niet weet in hoeverre je rendement kunt maken met in- en verkoop op gunstige momenten en wat dat betekent voor de levensduur van de thuisbatterij.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En je denkt niet dat Zonneplan het, om het mild te zeggen, wat zonniger voorstelt dan het daadwerkelijk is?
Dat is het ook, want ze willen dat verkopen. Als je puur een accu neerzet voor zonne energie zodat je minder uit het stopcontact hoeft te trekken, dat heb ik al een paar keer berekend, dat is niét rendabel (tijdens salderen, al heb ik het niet berekend hoe dat is met terugleverkosten meegenomen). Hoe dat is met 'handelen' op de energiemarkt, dat weet ik niet.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het klopt dat Zonneplan het rendement verhoogd door de batterij te gebruiken om stroom mee te verhandelen. Ze hebben daarvoor een speciale app die automatisch stroom afneemt als het goedkoop is en teruglevert als het duurder is bij een dynamisch contract.
Ik vind wel dat ze het rendement erg rooskleurig voorstellen.
Het is hun verdienmodel, het werkt immers icm een energiecontract bij Zonneplan.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik schreef, als dat het geval is, en je de grootste batterij in 4,5 jaar terug verdient, waarom houden ze zich dan bezig met het verkopen van Accu's
Ze zouden gemakkelijker hun Accu's zelf te houden die voor hun goedkoper zijn, ze hebben dan geen installatiekosten bij klanten en monteurs die het land door rijden. Hebben dan wel wat monteurs en een loods nodig voor de accu's. Die loods hebben ze al, want hebben al die materialen voor installatie ook ergens staan.
Dan kunnen ze zelf stroom kopen en verkopen als dat zo een goede business is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |