ANWB is zeker ook een optie, heb daar ook al allerlei verzekeringen lopen en ben wel fan van alles op 1 plek. Ik ga het checkenquote:Op dinsdag 14 mei 2024 02:37 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
eh.. nope, ik zit dynamisch bij ANWB. Heeft ook een mooie app en is te koppelen met Home Assistant.
Ik ben de afgelopen jaren, toen men nog voor enkel stroom ook een welkomstbonus gaf, veel gewisseld. Al die apps zijn ongeveer hetzelfde. Neem toch niet aan dat je keuze daar vanaf hangt?quote:Op maandag 13 mei 2024 17:58 schreef MaJo het volgende:
Heeft iemand ervaring met zonnepanelen met betrekking tot United Consumers? Deze komt er goed uit bij een vergelijkingssite maar ben zelf toch wel erg gehecht aan de app van Vandebronhet scheelt alleen wel zo'n 30 euro per maand dus dat is wel de moeite
Nederland, ja. Maar zoals ik al zei, dynamisch bij ANWB.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 08:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij woont in NL? Ik niet, kan niet salderen en krijg 6 cent per kWh voor geleverde stroom
Is dynamisch wel een goed idee met zonnepanelen?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:19 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Nederland, ja. Maar zoals ik al zei, dynamisch bij ANWB.
Klopt, maar ook windenergie is van grote invloed op de prijs. En als laatste: het tijdstip: in het weekeind is er veel minder vraag en duikt de prijs onder nul. Dan betaal je fors voor geleverde energie.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is dynamisch wel een goed idee met zonnepanelen?
Ik zou denken, als de zon schijnt is de stroom op zijn goedkoopst en kan terugleveren zelfs geld kosten als de prijs negatief is, en op de donkere dagen in de winter koop je het terug voor de hoofdprijs.
Klopt, dat laten de media je denken inderdaad. Geen idee waarom, maar de media zijn altijd vrij negatief over de dynamische leveranciers. In artikelen worden de nadelen altijd enorm uitvergroot, terwijl ze de voordelen onbenoemd laten. de belangrijkste is: over een heel jaar ben je bij een dynamische leverancier het goedkoopst uit. Daarnaast zul je nooit last hebben van terugleververgoedingen en andere onzin. Terugleveren doe je altijd 1 op 1 voor de op dat moment geldende prijs. Super eerlijk allemaal. en de negatieve prijzen? Ja, die zijn er soms.Maar meestal is dat een uurtje of 2 uur in de maand. Nou, die 50 cent mogen ze hebben, hoor.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is dynamisch wel een goed idee met zonnepanelen?
Ik zou denken, als de zon schijnt is de stroom op zijn goedkoopst en kan terugleveren zelfs geld kosten als de prijs negatief is, en op de donkere dagen in de winter koop je het terug voor de hoofdprijs.
Is de gasprijs dan ook dynamisch? Overigens kan ik ook bij mijn energieleverancier sleutelen aan het maandbedrag. Zo uniek is de ANWB daarin niet.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:14 schreef Ghost_Buster het volgende:
.
Het werkt zo: bij ANWB (en ook NextEnergy, waar ANWB wederverkoper van is) bepaal je helemaal zelf je maandbedrag en dat kun je ook op elk moment bijstellen. Zit je te laag, dan krijg je na een jaar een enorme eindafrekening. Zit je te hoog, dan krijg je uiteraard geld terug na een jaar. Het is in het begin even uitproberen, maar uiteindelijk vind je de ideale lijn en weet je je maandbedrag wel. In mijn geval wat het helemaal lastig, want begin vorig jaar zat ik op 878 euro door de hoge gasprijs. Ik zat ook nog maar net bij ANWB en moest daar ook nog alles uitvinden. Ik heb ze ook nog gebeld, want mijn tegoed ging in de zomer skyhigh, tot enkele duizenden euro's, dus snapte er geen reet meer van.
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:14 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Klopt, dat laten de media je denken inderdaad. Geen idee waarom, maar de media zijn altijd vrij negatief over de dynamische leveranciers. In artikelen worden de nadelen altijd enorm uitvergroot, terwijl ze de voordelen onbenoemd laten. de belangrijkste is: over een heel jaar ben je bij een dynamische leverancier het goedkoopst uit. Daarnaast zul je nooit last hebben van terugleververgoedingen en andere onzin. En ja, de tarieven zijn variabel en ook wel eens negatief. Maar dat is soms een uurtje, meer niet. Op een hele maand kost je dat misschien 50 cent of zo.
Ik verwacht wel dat dat de komende jaren vaker gaat gebeuren, dus ik wacht met smart op lagere prijzen voor thuisbatterijen en subsidie hierop, zodat ik die kan aanschaffen. Die stroom kan ik savonds weer goed gebruiken.
Het werkt zo: bij ANWB (en ook NextEnergy, waar ANWB wederverkoper van is) bepaal je helemaal zelf je maandbedrag en dat kun je ook op elk moment bijstellen, al ik het 10 x per maand, maakt niet uit. Zit je te laag, dan krijg je na een jaar een enorme eindafrekening. Zit je te hoog, dan krijg je uiteraard geld terug na een jaar. Het is in het begin even uitproberen, maar uiteindelijk vind je de ideale lijn en weet je je ideale maandbedrag wel. In mijn geval wat het helemaal lastig, want begin vorig jaar zat ik op 878 euro door de hoge gasprijs. Ik zat ook nog maar net bij ANWB en moest daar ook nog alles uitvinden. Ik heb ze ook nog gebeld, want mijn tegoed ging in de zomer skyhigh, tot enkele duizenden euro's, dus ik snapte er geen reet meer van. ANWB heeft mijn maandbedrag toen tijdelijk even op 15 euro gezet, want ik zat veel te hoog met mijn maandbedrag. Ik heb de facturen van mijn vorige leverancier erbij moeten pakken en heb ook toen nog maanden lopen bijstellen. onlangs had ik een goed idee: ik kijk gewoon bij een concurrent, budget energie, hoeveel ik nu kwijt ben zonder panelen. Dat was 500 euro. Toen ben ik op de helft gaan zitten en inderdaad, dat bleek het goede bedrag.
Hm.. Zo kort maar? Deze dagen lever ik ruimschoots van smorgens 6 tot savonds 20 uur terug.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:25 schreef Wantie het volgende:
Tja, ik weet het niet.
Als ik bijvoorbeeld deze afbeelding neem van NextEnergy,
[ afbeelding ]
Dat groene deel is precies wanneer mijn zonnepanelen het meeste opleveren, en teruglevering aan het net dan dus geld kost.
Fors is overdreven. Het zijn centen en stuivers.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, maar ook windenergie is van grote invloed op de prijs. En als laatste: het tijdstip: in het weekeind is er veel minder vraag en duikt de prijs onder nul. Dan betaal je fors voor geleverde energie.
Yep, ook gas is dynamisch.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Is de gasprijs dan ook dynamisch? Overigens kan ik ook bij mijn energieleverancier sleutelen aan het maandbedrag. Zo uniek is de ANWB daarin niet.
Maar wat voor voordelen hebben die zonnepanelen dan als je met een batterij tijdens de piek geld toekrijgt als je stroom afneemt, en die dan savonds zelf gebruikt of tegen een hogere vergoeding weer verkoopt.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:45 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Hm.. Zo kort maar? Deze dagen lever ik ruimschoots van smorgens 6 tot savonds 20 uur terug.
Maar net als bij jou ligt de piek daar ook inderdaad. En daarom wil ik graag die thuisaccus hebben, want ik kan die stroom savonds weer gebruiken.
Per kWh. Als je 4 kW hebt liggen, telt dat toch aardig op.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:47 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Fors is overdreven. Het zijn centen en stuivers.
Ik zit al jaren bij Vandebron dus geen idee hoe de apps van anderen er uitzien. Ik vind het wel belangrijk om dagelijks inzicht te hebben van mijn verbruik zodat ik dat zelf bij kan stellen. Maar als die apps dat allemaal doen dan is dat inderdaad primaquote:Op dinsdag 14 mei 2024 15:35 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik ben de afgelopen jaren, toen men nog voor enkel stroom ook een welkomstbonus gaf, veel gewisseld. Al die apps zijn ongeveer hetzelfde. Neem toch niet aan dat je keuze daar vanaf hangt?
Ik heb een contract afgesloten, ik ben benieuwd! Kwam ook nog eens goedkoper uit dan bij United Consumersquote:Op dinsdag 14 mei 2024 17:19 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Nederland, ja. Maar zoals ik al zei, dynamisch bij ANWB.
Geld toe is slechts een enkele keer, niet het hele jaar door. enkel op hele zonnige dagen, zoals de afgelopen paar die we net hadden, duikt de prijs heel eventjes onder nul en krijg je geld toe. Maar dat is slechts enkele uurtjes. Daarom zei ik al: stuivers en centen levert dat op, want een kilowatt kost het energiebedrijf dan hooguit 5 cent.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar wat voor voordelen hebben die zonnepanelen dan als je met een batterij tijdens de piek geld toekrijgt als je stroom afneemt, en die dan savonds zelf gebruikt of tegen een hogere vergoeding weer verkoopt.
nou poe. dan is het 20 cent. pff... kan ik niet aan hoor.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 22:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Per kWh. Als je 4 kW hebt liggen, telt dat toch aardig op.
in theorie wel, maar zoals ik al zei bepaal je zelf je maandbedrag. In "tussenstand" in de app of op de site zie je wat ze voor jou voorspellen op basis van wat je aan verbruik en dergelijke op hebt gegeven.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 22:03 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik zit al jaren bij Vandebron dus geen idee hoe de apps van anderen er uitzien. Ik vind het wel belangrijk om dagelijks inzicht te hebben van mijn verbruik zodat ik dat zelf bij kan stellen. Maar als die apps dat allemaal doen dan is dat inderdaad prima
[..]
Ik heb een contract afgesloten, ik ben benieuwd! Kwam ook nog eens goedkoper uit dan bij United ConsumersAlleen nog geen idee wat dat dynamische dan precies inhoudt. De prijs ligt vast voor wat je voorspelt hebt maar alles daarbuiten is dynamisch?
Dan nog, over de hele linie is stroom tijdens het opwekken goedkoper dan op het moment dat je het terug wilt hebben.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 23:37 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Geld toe is slechts een enkele keer, niet het hele jaar door. enkel op hele zonnige dagen, zoals de afgelopen paar die we net hadden, duikt de prijs heel eventjes onder nul en krijg je geld toe. Maar dat is slechts enkele uurtjes. Daarom zei ik al: stuivers en centen levert dat op, want een kilowatt kost het energiebedrijf dan hooguit 5 cent.
Je moet al die opgeklopte verhalen van de media niet geloven, maar zelf onderzoek doen, of zoals ik, stap gewoon in en kijk hoe het ECHT is.
Lijkt me eerlijk gezegd juist een van de belangrijkste zaken om te begrijpen voordat je een contract afsluit, want dat bepaalt juist of het voor jou echt goedkoper is of niet..quote:Op dinsdag 14 mei 2024 22:03 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik zit al jaren bij Vandebron dus geen idee hoe de apps van anderen er uitzien. Ik vind het wel belangrijk om dagelijks inzicht te hebben van mijn verbruik zodat ik dat zelf bij kan stellen. Maar als die apps dat allemaal doen dan is dat inderdaad prima
[..]
Ik heb een contract afgesloten, ik ben benieuwd! Kwam ook nog eens goedkoper uit dan bij United ConsumersAlleen nog geen idee wat dat dynamische dan precies inhoudt. De prijs ligt vast voor wat je voorspelt hebt maar alles daarbuiten is dynamisch?
Bij dynamisch heb je nooit terugleverkosten.quote:Op woensdag 15 mei 2024 07:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan nog, over de hele linie is stroom tijdens het opwekken goedkoper dan op het moment dat je het terug wilt hebben.
Zolang er gesaldeerd wordt zie ik daarom niet het voordeel van dynamisch, tenzij de terugleverkosten hoger zijn dan het verlies door dynamisch inkopen/verkopen.
Dat zegt @Wantie ook niet. Die heeft het over als de terugleverkosten bij een 'gewoon' contact hoger zijn dan het verlies door dynamisch inkopen/verkopen (waarbij op momenten dat je stroom nodig hebt omdat je niet opwekt die stroom relatief duur is en juist goedkoop als je het zelf toch al niet nodig hebt omdat je dan zelf opwekt).quote:Op woensdag 15 mei 2024 16:43 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Bij dynamisch heb je nooit terugleverkosten.
Alles wat je zelf opwekt, neem je niet af. Die teller staat dan op 0.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar wat voor voordelen hebben die zonnepanelen dan als je met een batterij tijdens de piek geld toekrijgt als je stroom afneemt, en die dan savonds zelf gebruikt of tegen een hogere vergoeding weer verkoopt.
Dat is zo, maar een thuisbatterij kost zo'n 5.000 euro.quote:Op woensdag 15 mei 2024 17:28 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Alles wat je zelf opwekt, neem je niet af. Die teller staat dan op 0.
En met thuisaccus kun je de omvormer afschakelen als het tarief onder 0 duikt, zodat het geen geld kost. Alles gaat dan naar de accus en die stroom gebruik je savonds. Dan zijn de tarieven weer hoog, dus dubbel winst.
In de zomermaanden kun je dan 100% zelfvoorzienend zijn.
Correct, een Accu is alleen verstandig als je niet (meer) kan salderen. Ik heb er een, want ik kan niet salderen. in plaats van rond de 50% autarkie ga ik daardoor naar 80-85%quote:Op woensdag 15 mei 2024 17:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is zo, maar een thuisbatterij kost zo'n 5.000 euro.
Die vangt dan 10KW op
Ik heb nu overdag al een overschot van meer dan 30KW per dag.
Dan ga ik 5.000 euro uitgeven om daarvan 10 KW voor de avond op te sparen.
Terwijl met saldering ik dat (bijna) gratis kan doen.
Als salderen mij 300 euro per jaar kost, dan zijn we 16 jaar verder.
Een batterij gaat ongeveer 15 jaar mee.
(En salderen gaat mij geen 300 per jaar kosten).
Anyway, zelfvoorzienend spreekt wel aan.
Verliesloos is niets, en om warmte voor de winter in een pak zout op te slaan moet je wel de ruimte hebben, das iets groter dan een IBC. Schat ruwweg dat je daar een standaard garage grote nodig hebt.quote:Ik hoop dan dat een zout batterij binnen 5 jaar op de markt komt, want daarmee kun je verliesloos in de zomer zonne energie opslaan om in de winter het huis mee op te warmen.
Dit is verliesloos in de zin dat de energie die je er in stopt behouden blijft.quote:Op woensdag 15 mei 2024 18:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Correct, een Accu is alleen verstandig als je niet (meer) kan salderen. Ik heb er een, want ik kan niet salderen. in plaats van rond de 50% autarkie ga ik daardoor naar 80-85%
[..]
Verliesloos is niets, en om warmte voor de winter in een pak zout op te slaan moet je wel de ruimte hebben, das iets groter dan een IBC. Schat ruwweg dat je daar een standaard garage grote nodig hebt.
Het is toch heerlijk dat je als consument precies weet waar je aan toe bent.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:22 schreef GrumpyFish het volgende:
Salderen gaat toch verdwijnen? Per 2027
https://solarmagazine.nl/(...)n-per-1-januari-2027
Best lachu, eerst stemmen ze tegen afbouw van de saldering in 2025, daarna willen ze zelf 2 jaar later de hele regeling stopzetten.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:22 schreef GrumpyFish het volgende:
Ach, we wisten dat de saldering zou stoppen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is toch heerlijk dat je als consument precies weet waar je aan toe bent.
Ja, het zou stoppen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ach, we wisten dat de saldering zou stoppen.
In 2020 waren er al plannen om de saldering om te zetten naar een terugleversubsidie, maar dat is steeds uitgesteld.
Je kunt je altijd nog autonoom verklarenquote:Op donderdag 16 mei 2024 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, het zou stoppen.
Maar het zou ook afgebouwd worden.
En toen werd dat weer uitgesteld, en weer uitgesteld, en weer uitgesteld.
En vorig jaar kwam het besluit dat het niet zou verdwijnen.
En toen kwamen de terugleverboetes.
En nu wordt het alsnog afgeschaft.
Benieuwd of in 2027 wél alle oude terugdraaimeters zijn vervangen, anders kan het niet eens.
Het is allemaal leuk en aardig maar daar kan je als consument toch geen moer mee?
Je kan nog geen kabinetsperiode vooruit kijken.
Idem voor het verbod op CV-ketels, ook dat is weer voor jaren uitgesteld.
Ondertussen zijn er wel afgesproken doelstellingen te halen voor 2030 en 2050.
Mijn plan: ik erken het komende kabinet niet, idem voor de MP en met wat geluk hebben we over 12 maanden weer verkiezingen
Dit dus! Je kan er helemaal niks mee. En dikke kans idd dat dit kabinet 2027 niet eens gaat halen en dat er dan weer een andere regeling op de rol staat.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, het zou stoppen.
Maar het zou ook afgebouwd worden.
En toen werd dat weer uitgesteld, en weer uitgesteld, en weer uitgesteld.
En vorig jaar kwam het besluit dat het niet zou verdwijnen.
En toen kwamen de terugleverboetes.
En nu wordt het alsnog afgeschaft.
Benieuwd of in 2027 wél alle oude terugdraaimeters zijn vervangen, anders kan het niet eens.
Het is allemaal leuk en aardig maar daar kan je als consument toch geen moer mee?
Je kan nog geen kabinetsperiode vooruit kijken.
Idem voor het verbod op CV-ketels, ook dat is weer voor jaren uitgesteld.
Ondertussen zijn er wel afgesproken doelstellingen te halen voor 2030 en 2050.
Mijn plan: ik erken het komende kabinet niet, idem voor de MP en met wat geluk hebben we over 12 maanden weer verkiezingen
quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:22 schreef GrumpyFish het volgende:
Ja, want bedrijven zijn heel goed in het loslaten van bestaande inkomstenbronnen.quote:Met de afschaffing van het salderen ligt het ook in de lijn der verwachting dat de energiebedrijven in de nabije toekomst de vaste terugleverkosten die zij geïntroduceerd hebben voor consumenten met zonnepanelen weer gaan afbouwen.
Ja dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.quote:Op donderdag 16 mei 2024 11:28 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
[..]
Ja, want bedrijven zijn heel goed in het loslaten van bestaande inkomstenbronnen.
Aansluiten bij Geert ? Ik laat me nog liever vierendelen door een kudde wilde schappen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 11:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je kunt je altijd nog autonoom verklarensluit je mooi aan bij een deel van de achterban van Geert.
Het is jojo beleid dat ben ik met je eens. We kiezen daar met elkaar helaas zelf voor omdat we elke verkiezingen op de populaire dagmode stemmen en symboolpolitiek en oneliners voor het 'volk' lekker daadkrachtig over komen.
Mijn overbuurvrouw heeft net deze week een rijtje van 4 panelen laten leggenquote:Op donderdag 16 mei 2024 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aansluiten bij Geert ? Ik laat me nog liever vierendelen door een kudde wilde schappen.
De panelen liggen er al bijna 6 jaar dus het verdient zich wel terug maar voor iedereen die net panelen heeft laten leggen is dit gewoon slecht nieuws.
En omdat mensen nu eenmaal het idee hebben dat een warmtepomp alleen zin heeft als je veel zonnepanelen heeft, zal het gasloos maken van woningen ook gaan vertragen.
Geen visie is ook een visie.
Misschien een idee mijn post nog een keer te lezen want dat zeg ik helemaal nietquote:Op donderdag 16 mei 2024 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aansluiten bij Geert ? Ik laat me nog liever vierendelen door een kudde wilde schappen.
De panelen liggen er al bijna 6 jaar dus het verdient zich wel terug maar voor iedereen die net panelen heeft laten leggen is dit gewoon slecht nieuws.
En omdat mensen nu eenmaal het idee hebben dat een warmtepomp alleen zin heeft als je veel zonnepanelen heeft, zal het gasloos maken van woningen ook gaan vertragen.
Geen visie is ook een visie.
Klopt. Half lezen en dan de verkeerde conclusies trekken is mijn handelsmerkquote:Op donderdag 16 mei 2024 14:07 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Misschien een idee mijn post nog een keer te lezen want dat zeg ik helemaal niet
Sneu voor de mensen die met hun zwaar gesubsidieerde panelen niet nog meer geld kunnen binnen harken ten koste van anderen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 15:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Geert Wilders bij presentatie nieuw akkoord: ’De zon gaat weer schijnen’
Eveneens Geert Wilders: 'maar dat mag je dan niet meer salderen vanaf 2027'
Heel goed dat je reageert op een punt dat niemand tracht te maken. Natuurlijk is de salderingsregeling onhoudbaar, maar dat betekent niet dat de wispelturigheid van beleid dat praktisch elk jaar verandert, afhankelijk van welke politieke wind er waait, ineens een goede zaak is.quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Sneu voor de mensen die met hun zwaar gesubsidieerde panelen niet nog meer geld kunnen binnen harken ten koste van anderen.
Want daar komt het salderingssprookje natuurlijk op neer. Op het moment van lage prijzen (of zelfs negatief) dump je een commodity in het net en dje mag het er weer uit halen op het moment dat elke kWh gemaakt moet worden met duur aardgas of vervuilende steenkool.
Dat houdt geen staand, niet financieel en niet qua duurzaamheid. Ooit moet er een regering een eind maken aan deze ongelijkheid en daarmee toont de toekomstige coalitie meer lef dan de regering die we hadden.
Hoezo zwaar gesubsidieerde panelen?quote:Op donderdag 16 mei 2024 21:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Sneu voor de mensen die met hun zwaar gesubsidieerde panelen niet nog meer geld kunnen binnen harken ten koste van anderen.
Want daar komt het salderingssprookje natuurlijk op neer. Op het moment van lage prijzen (of zelfs negatief) dump je een commodity in het net en dje mag het er weer uit halen op het moment dat elke kWh gemaakt moet worden met duur aardgas of vervuilende steenkool.
Dat houdt geen staand, niet financieel en niet qua duurzaamheid. Ooit moet er een regering een eind maken aan deze ongelijkheid en daarmee toont de toekomstige coalitie meer lef dan de regering die we hadden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |