abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 14 mei 2024 @ 13:14:48 #201
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213557731
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 02:37 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
eh.. nope, ik zit dynamisch bij ANWB. Heeft ook een mooie app en is te koppelen met Home Assistant. :)
ANWB is zeker ook een optie, heb daar ook al allerlei verzekeringen lopen en ben wel fan van alles op 1 plek. Ik ga het checken ^O^
5 - 28 februari Thailand O+
  dinsdag 14 mei 2024 @ 15:35:26 #202
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_213558983
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:58 schreef MaJo het volgende:
Heeft iemand ervaring met zonnepanelen met betrekking tot United Consumers? Deze komt er goed uit bij een vergelijkingssite maar ben zelf toch wel erg gehecht aan de app van Vandebron :@ het scheelt alleen wel zo'n 30 euro per maand dus dat is wel de moeite :)
Ik ben de afgelopen jaren, toen men nog voor enkel stroom ook een welkomstbonus gaf, veel gewisseld. Al die apps zijn ongeveer hetzelfde. Neem toch niet aan dat je keuze daar vanaf hangt?
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 14 mei 2024 @ 17:19:39 #203
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_213560008
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 08:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jij woont in NL? Ik niet, kan niet salderen en krijg 6 cent per kWh voor geleverde stroom
Nederland, ja. Maar zoals ik al zei, dynamisch bij ANWB.
Gevaccineerd.
pi_213560071
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 17:19 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Is dynamisch wel een goed idee met zonnepanelen?
Ik zou denken, als de zon schijnt is de stroom op zijn goedkoopst en kan terugleveren zelfs geld kosten als de prijs negatief is, en op de donkere dagen in de winter koop je het terug voor de hoofdprijs.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_213560265
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 17:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik zou denken, als de zon schijnt is de stroom op zijn goedkoopst en kan terugleveren zelfs geld kosten als de prijs negatief is, en op de donkere dagen in de winter koop je het terug voor de hoofdprijs.
Klopt, maar ook windenergie is van grote invloed op de prijs. En als laatste: het tijdstip: in het weekeind is er veel minder vraag en duikt de prijs onder nul. Dan betaal je fors voor geleverde energie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213562558

dinsdag 14 mei 2024 @ 21:14:46 #207
472044 Ghost_Buster
pi_213563390
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 17:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, dat laten de media je denken inderdaad. Geen idee waarom, maar de media zijn altijd vrij negatief over de dynamische leveranciers. In artikelen worden de nadelen altijd enorm uitvergroot, terwijl ze de voordelen onbenoemd laten. de belangrijkste is: over een heel jaar ben je bij een dynamische leverancier het goedkoopst uit. Daarnaast zul je nooit last hebben van terugleververgoedingen en andere onzin. Terugleveren doe je altijd 1 op 1 voor de op dat moment geldende prijs. Super eerlijk allemaal. en de negatieve prijzen? Ja, die zijn er soms.Maar meestal is dat een uurtje of 2 uur in de maand. Nou, die 50 cent mogen ze hebben, hoor. :+
Maar ik verwacht wel dat dit vaker gaat gebeuren de komende jaren, dus ik wil graag thuisbatterijen kopen, maar dan moeten ze wel betaalbaar zijn en gesubsidieerd worden, zoals duitsland al jaren doet. Ons land loopt hierin weer eens hopeloos achter, hangt de kruidenier uit en draait elke cent om.

Het werkt bij ANWB zo: bij ANWB (en ook NextEnergy, waar ANWB wederverkoper van is) bepaal je helemaal zelf je maandbedrag en dat kun je ook op elk moment bijstellen. Doe je dat 20 x per week, prima. Dat mag. Zit je te laag, dan krijg je na een jaar een enorme eindafrekening. Zit je te hoog, dan krijg je uiteraard geld terug na een jaar. Het is in het begin even uitproberen, maar uiteindelijk vind je de ideale lijn en weet je je maandbedrag wel. In mijn geval wat het helemaal lastig, want begin vorig jaar zat ik op 878 euro door de hoge gasprijs. Ik zat ook nog maar net bij ANWB en moest daar ook nog alles uitvinden. Ik heb ze ook nog gebeld, want mijn tegoed ging in de zomer skyhigh, tot enkele duizenden euro's, dus ik snapte er geen reet meer van. ANWB heeft mijn maandbedrag toen tijdelijk even op 15 euro gezet, want ik zat veel te hoog met mijn maandbedrag. Ik heb de facturen van mijn vorige leverancier erbij moeten pakken en heb ook toen nog maanden lopen bijstellen. uiteindelijk had ik een goed idee: ik kijk gewoon bij een concurrent, budget energie, hoeveel ik nu kwijt ben zonder panelen. Dat was 500 euro. Toen ben ik op de helft gaan zitten en inderdaad, dat bleek het goede bedrag. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Ghost_Buster op 14-05-2024 21:33:05 ]
Gevaccineerd.
pi_213563444
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:14 schreef Ghost_Buster het volgende:
.
Het werkt zo: bij ANWB (en ook NextEnergy, waar ANWB wederverkoper van is) bepaal je helemaal zelf je maandbedrag en dat kun je ook op elk moment bijstellen. Zit je te laag, dan krijg je na een jaar een enorme eindafrekening. Zit je te hoog, dan krijg je uiteraard geld terug na een jaar. Het is in het begin even uitproberen, maar uiteindelijk vind je de ideale lijn en weet je je maandbedrag wel. In mijn geval wat het helemaal lastig, want begin vorig jaar zat ik op 878 euro door de hoge gasprijs. Ik zat ook nog maar net bij ANWB en moest daar ook nog alles uitvinden. Ik heb ze ook nog gebeld, want mijn tegoed ging in de zomer skyhigh, tot enkele duizenden euro's, dus snapte er geen reet meer van.
Is de gasprijs dan ook dynamisch? Overigens kan ik ook bij mijn energieleverancier sleutelen aan het maandbedrag. Zo uniek is de ANWB daarin niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 21:23:13 #209
472044 Ghost_Buster
pi_213563603
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:14 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Klopt, dat laten de media je denken inderdaad. Geen idee waarom, maar de media zijn altijd vrij negatief over de dynamische leveranciers. In artikelen worden de nadelen altijd enorm uitvergroot, terwijl ze de voordelen onbenoemd laten. de belangrijkste is: over een heel jaar ben je bij een dynamische leverancier het goedkoopst uit. Daarnaast zul je nooit last hebben van terugleververgoedingen en andere onzin. En ja, de tarieven zijn variabel en ook wel eens negatief. Maar dat is soms een uurtje, meer niet. Op een hele maand kost je dat misschien 50 cent of zo.
Ik verwacht wel dat dat de komende jaren vaker gaat gebeuren, dus ik wacht met smart op lagere prijzen voor thuisbatterijen en subsidie hierop, zodat ik die kan aanschaffen. Die stroom kan ik savonds weer goed gebruiken.

Het werkt zo: bij ANWB (en ook NextEnergy, waar ANWB wederverkoper van is) bepaal je helemaal zelf je maandbedrag en dat kun je ook op elk moment bijstellen, al ik het 10 x per maand, maakt niet uit. Zit je te laag, dan krijg je na een jaar een enorme eindafrekening. Zit je te hoog, dan krijg je uiteraard geld terug na een jaar. Het is in het begin even uitproberen, maar uiteindelijk vind je de ideale lijn en weet je je ideale maandbedrag wel. In mijn geval wat het helemaal lastig, want begin vorig jaar zat ik op 878 euro door de hoge gasprijs. Ik zat ook nog maar net bij ANWB en moest daar ook nog alles uitvinden. Ik heb ze ook nog gebeld, want mijn tegoed ging in de zomer skyhigh, tot enkele duizenden euro's, dus ik snapte er geen reet meer van. ANWB heeft mijn maandbedrag toen tijdelijk even op 15 euro gezet, want ik zat veel te hoog met mijn maandbedrag. Ik heb de facturen van mijn vorige leverancier erbij moeten pakken en heb ook toen nog maanden lopen bijstellen. onlangs had ik een goed idee: ik kijk gewoon bij een concurrent, budget energie, hoeveel ik nu kwijt ben zonder panelen. Dat was 500 euro. Toen ben ik op de helft gaan zitten en inderdaad, dat bleek het goede bedrag. :)
Gevaccineerd.
pi_213563630
Tja, ik weet het niet.

Als ik bijvoorbeeld deze afbeelding neem van NextEnergy,

Dat groene deel is precies wanneer mijn zonnepanelen het meeste opleveren, en teruglevering aan het net dan dus geld kost.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 21:45:48 #211
472044 Ghost_Buster
pi_213563905
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:25 schreef Wantie het volgende:
Tja, ik weet het niet.

Als ik bijvoorbeeld deze afbeelding neem van NextEnergy,
[ afbeelding ]

Dat groene deel is precies wanneer mijn zonnepanelen het meeste opleveren, en teruglevering aan het net dan dus geld kost.
Hm.. Zo kort maar? Deze dagen lever ik ruimschoots van smorgens 6 tot savonds 20 uur terug.
Maar net als bij jou ligt de piek daar ook inderdaad. En daarom wil ik graag die thuisaccus hebben, want ik kan die stroom savonds weer gebruiken.
Gevaccineerd.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 21:47:10 #212
472044 Ghost_Buster
pi_213563927
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 17:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Klopt, maar ook windenergie is van grote invloed op de prijs. En als laatste: het tijdstip: in het weekeind is er veel minder vraag en duikt de prijs onder nul. Dan betaal je fors voor geleverde energie.
Fors is overdreven. Het zijn centen en stuivers.
Gevaccineerd.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 21:47:42 #213
472044 Ghost_Buster
pi_213563935
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:16 schreef blomke het volgende:

[..]
Is de gasprijs dan ook dynamisch? Overigens kan ik ook bij mijn energieleverancier sleutelen aan het maandbedrag. Zo uniek is de ANWB daarin niet.
Yep, ook gas is dynamisch.
Gevaccineerd.
pi_213563973
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:45 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Hm.. Zo kort maar? Deze dagen lever ik ruimschoots van smorgens 6 tot savonds 20 uur terug.
Maar net als bij jou ligt de piek daar ook inderdaad. En daarom wil ik graag die thuisaccus hebben, want ik kan die stroom savonds weer gebruiken.
Maar wat voor voordelen hebben die zonnepanelen dan als je met een batterij tijdens de piek geld toekrijgt als je stroom afneemt, en die dan savonds zelf gebruikt of tegen een hogere vergoeding weer verkoopt.
pi_213564150
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:47 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Fors is overdreven. Het zijn centen en stuivers.
Per kWh. Als je 4 kW hebt liggen, telt dat toch aardig op.
  Moderator dinsdag 14 mei 2024 @ 22:03:26 #216
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213564161
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 15:35 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik ben de afgelopen jaren, toen men nog voor enkel stroom ook een welkomstbonus gaf, veel gewisseld. Al die apps zijn ongeveer hetzelfde. Neem toch niet aan dat je keuze daar vanaf hangt?
Ik zit al jaren bij Vandebron dus geen idee hoe de apps van anderen er uitzien. Ik vind het wel belangrijk om dagelijks inzicht te hebben van mijn verbruik zodat ik dat zelf bij kan stellen. Maar als die apps dat allemaal doen dan is dat inderdaad prima ^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 17:19 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Ik heb een contract afgesloten, ik ben benieuwd! Kwam ook nog eens goedkoper uit dan bij United Consumers :) Alleen nog geen idee wat dat dynamische dan precies inhoudt. De prijs ligt vast voor wat je voorspelt hebt maar alles daarbuiten is dynamisch?
  dinsdag 14 mei 2024 @ 23:37:39 #217
472044 Ghost_Buster
pi_213565199
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar wat voor voordelen hebben die zonnepanelen dan als je met een batterij tijdens de piek geld toekrijgt als je stroom afneemt, en die dan savonds zelf gebruikt of tegen een hogere vergoeding weer verkoopt.
Geld toe is slechts een enkele keer, niet het hele jaar door. enkel op hele zonnige dagen, zoals de afgelopen paar die we net hadden, duikt de prijs heel eventjes onder nul en krijg je geld toe. Maar dat is slechts enkele uurtjes. Daarom zei ik al: stuivers en centen levert dat op, want een kilowatt kost het energiebedrijf dan hooguit 5 cent.
Je moet al die opgeklopte verhalen van de media niet geloven, maar zelf onderzoek doen, of zoals ik, stap gewoon in en kijk hoe het ECHT is.
Gevaccineerd.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 23:38:31 #218
472044 Ghost_Buster
pi_213565205
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Per kWh. Als je 4 kW hebt liggen, telt dat toch aardig op.
nou poe. dan is het 20 cent. pff... kan ik niet aan hoor. _O-
ik heb 8kW liggen.
Gevaccineerd.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 23:41:11 #219
472044 Ghost_Buster
pi_213565219
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:03 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik zit al jaren bij Vandebron dus geen idee hoe de apps van anderen er uitzien. Ik vind het wel belangrijk om dagelijks inzicht te hebben van mijn verbruik zodat ik dat zelf bij kan stellen. Maar als die apps dat allemaal doen dan is dat inderdaad prima ^O^
[..]
Ik heb een contract afgesloten, ik ben benieuwd! Kwam ook nog eens goedkoper uit dan bij United Consumers :) Alleen nog geen idee wat dat dynamische dan precies inhoudt. De prijs ligt vast voor wat je voorspelt hebt maar alles daarbuiten is dynamisch?
in theorie wel, maar zoals ik al zei bepaal je zelf je maandbedrag. In "tussenstand" in de app of op de site zie je wat ze voor jou voorspellen op basis van wat je aan verbruik en dergelijke op hebt gegeven.
Uiteindelijk gaat het er enkel om dat je na een jaar niet negatief uitkomt, de rest bepaal je helemaal zelf.
Gevaccineerd.
pi_213566065
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 23:37 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Geld toe is slechts een enkele keer, niet het hele jaar door. enkel op hele zonnige dagen, zoals de afgelopen paar die we net hadden, duikt de prijs heel eventjes onder nul en krijg je geld toe. Maar dat is slechts enkele uurtjes. Daarom zei ik al: stuivers en centen levert dat op, want een kilowatt kost het energiebedrijf dan hooguit 5 cent.
Je moet al die opgeklopte verhalen van de media niet geloven, maar zelf onderzoek doen, of zoals ik, stap gewoon in en kijk hoe het ECHT is.
Dan nog, over de hele linie is stroom tijdens het opwekken goedkoper dan op het moment dat je het terug wilt hebben.

Zolang er gesaldeerd wordt zie ik daarom niet het voordeel van dynamisch, tenzij de terugleverkosten hoger zijn dan het verlies door dynamisch inkopen/verkopen.
pi_213566373
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:03 schreef MaJo het volgende:

[..]
[..]
Lijkt me eerlijk gezegd juist een van de belangrijkste zaken om te begrijpen voordat je een contract afsluit, want dat bepaalt juist of het voor jou echt goedkoper is of niet..
Dynamisch houdt in dat de prijs voor stroom (en gas als je dat hebt) elk uur verandert. Dus dat grafiekje wat gepost werd hierboven. Op momenten dat er veel zon/wind is (en dus veel energie aan het net geleverd wordt door zonnepanelen/windturbines) is stroom goedkoper, op momenten dat dat minder is, is stroom duurder. Een dag tevoren ongeveer kun je zien wat de prijzen elk uur zullen zijn. Als je zonnepanelen hebt en teruglevert, betaal/krijg je op dat moment de prijs die een kWh kost/oplevert. Op heel zonnige dagen kan die prijs dus negatief worden, waardoor je geld toe krijgt als je stroom gebruikt (of juist moet betalen als je teruglevert). Het is dus anders dan bij salderen bij een gewoon contact, waar je op jaarbasis de teruggeleverde energie mag afstrepen tegen de verbruikte energie; bij dynamisch krijg/betaal je bij terugleveren direct de dan geldende prijs en bij verbruik krijg/betaal je de dan geldende prijs. Met zonnepanelen zou het dus goed kunnen zijn, wat @Wantie hierboven ook aankaart, dat je onderaan de streep duurder uit bent omdat de kWh die je in de winter verbruikt relatief duurder zijn dan de kWh die je in de zomer teruglevert. De precieze rekensom ligt dan vooral aan hoe hoog de extra kosten zijn voor teruglevering bij een andere maatschappij, en of die kosten ervoor zorgen dat het volledig kunnen salderen (waarbij elke kWh dus 'dezelfde waarde' heeft, je levert in de zomer terug en koopt in in de winter maar die mag je als gelijke tegen elkaar wegstrepen) wel of niet gunstiger uitkomt dan dynamisch.
pi_213567767
Ter aanvulling nog: er staat dus juist helemaal niks vast qua prijs. Bij een vast contract leg je alle prijzen voor de looptijd van je contract vast, bij een variabel contract wijzigen de prijzen eens in de zoveel tijd (meestal 3/6 maanden), bij een dynamisch contract wijzigen de prijzen elk uur en worden de prijzen dus pas een dag tevoren vastgesteld. Je weet dus vandaag niet wat stroom/gas je vrijdag gaat kosten.
pi_213567782
Vergeet ook niet dat bij dynamisch bij 0 cent inkoop, de belastingdienst er nog steeds een cent of 15 van maakt. De stroomprijs moet heel heel negatief zijn om echt geld toe te krijgen
  woensdag 15 mei 2024 @ 16:43:09 #224
472044 Ghost_Buster
pi_213571175
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 07:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dan nog, over de hele linie is stroom tijdens het opwekken goedkoper dan op het moment dat je het terug wilt hebben.

Zolang er gesaldeerd wordt zie ik daarom niet het voordeel van dynamisch, tenzij de terugleverkosten hoger zijn dan het verlies door dynamisch inkopen/verkopen.
Bij dynamisch heb je nooit terugleverkosten.
Gevaccineerd.
pi_213571308
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 16:43 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Bij dynamisch heb je nooit terugleverkosten.
Dat zegt @Wantie ook niet. Die heeft het over als de terugleverkosten bij een 'gewoon' contact hoger zijn dan het verlies door dynamisch inkopen/verkopen (waarbij op momenten dat je stroom nodig hebt omdat je niet opwekt die stroom relatief duur is en juist goedkoop als je het zelf toch al niet nodig hebt omdat je dan zelf opwekt).
  woensdag 15 mei 2024 @ 17:28:00 #226
472044 Ghost_Buster
pi_213571789
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Alles wat je zelf opwekt, neem je niet af. Die teller staat dan op 0.
En met thuisaccus kun je de omvormer afschakelen als het tarief onder 0 duikt, zodat het geen geld kost. Alles gaat dan naar de accus en die stroom gebruik je savonds. Dan zijn de tarieven weer hoog, dus dubbel winst. :)
In de zomermaanden kun je dan 100% zelfvoorzienend zijn.
Gevaccineerd.
pi_213571968
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 17:28 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Alles wat je zelf opwekt, neem je niet af. Die teller staat dan op 0.
En met thuisaccus kun je de omvormer afschakelen als het tarief onder 0 duikt, zodat het geen geld kost. Alles gaat dan naar de accus en die stroom gebruik je savonds. Dan zijn de tarieven weer hoog, dus dubbel winst. :)
In de zomermaanden kun je dan 100% zelfvoorzienend zijn.

Dat is zo, maar een thuisbatterij kost zo'n 5.000 euro.
Die vangt dan 10KW op
Ik heb nu overdag al een overschot van meer dan 30KW per dag.
Dan ga ik 5.000 euro uitgeven om daarvan 10 KW voor de avond op te sparen.
Terwijl met saldering ik dat (bijna) gratis kan doen.
Als salderen mij 300 euro per jaar kost, dan zijn we 16 jaar verder.
Een batterij gaat ongeveer 15 jaar mee.
(En salderen gaat mij geen 300 per jaar kosten).

Anyway, zelfvoorzienend spreekt wel aan.

Ik hoop dan dat een zout batterij binnen 5 jaar op de markt komt, want daarmee kun je verliesloos in de zomer zonne energie opslaan om in de winter het huis mee op te warmen.
  woensdag 15 mei 2024 @ 18:02:42 #228
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213572189
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 17:41 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is zo, maar een thuisbatterij kost zo'n 5.000 euro.
Die vangt dan 10KW op
Ik heb nu overdag al een overschot van meer dan 30KW per dag.
Dan ga ik 5.000 euro uitgeven om daarvan 10 KW voor de avond op te sparen.
Terwijl met saldering ik dat (bijna) gratis kan doen.
Als salderen mij 300 euro per jaar kost, dan zijn we 16 jaar verder.
Een batterij gaat ongeveer 15 jaar mee.
(En salderen gaat mij geen 300 per jaar kosten).

Anyway, zelfvoorzienend spreekt wel aan.
Correct, een Accu is alleen verstandig als je niet (meer) kan salderen. Ik heb er een, want ik kan niet salderen. in plaats van rond de 50% autarkie ga ik daardoor naar 80-85%
quote:
Ik hoop dan dat een zout batterij binnen 5 jaar op de markt komt, want daarmee kun je verliesloos in de zomer zonne energie opslaan om in de winter het huis mee op te warmen.
Verliesloos is niets, en om warmte voor de winter in een pak zout op te slaan moet je wel de ruimte hebben, das iets groter dan een IBC. Schat ruwweg dat je daar een standaard garage grote nodig hebt.
  donderdag 16 mei 2024 @ 09:22:13 #229
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_213578392
Salderen gaat toch verdwijnen? Per 2027

https://solarmagazine.nl/(...)n-per-1-januari-2027
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_213578524
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 18:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Correct, een Accu is alleen verstandig als je niet (meer) kan salderen. Ik heb er een, want ik kan niet salderen. in plaats van rond de 50% autarkie ga ik daardoor naar 80-85%
[..]
Verliesloos is niets, en om warmte voor de winter in een pak zout op te slaan moet je wel de ruimte hebben, das iets groter dan een IBC. Schat ruwweg dat je daar een standaard garage grote nodig hebt.
Dit is verliesloos in de zin dat de energie die je er in stopt behouden blijft.
Men verwacht dat je voor een gemiddelde eengezinswoning een batterij ter grootte van een Amerikaanse koelkast nodig hebt.
Ze experimenteren ook met zeecontainers, die bijvoorbeeld bij een fabriek de restwarmte opnemen, en eenmaal vol bij een appartementencomplex of een huizenblok worden geplaatst om daar de warmte af te geven.

Het principe is verliesloos (in de zin dat de opgeslagen energie niet met de tijd afneemt, zoals bij een gewone batterij) omdat het is gebaseerd op water en zout.
Om warmte af te geven wordt water aan het zout toegevoegd. Dat zout wordt dan 80 graden ongeveer. De batterij wordt 'opgeladen' door het water weer te verdampen met zonne energie of restwarmte.
pi_213578684
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 09:22 schreef GrumpyFish het volgende:

Het is toch heerlijk dat je als consument precies weet waar je aan toe bent.
pi_213578733
Lachwekkend _O-
Eerst in de 1e Kamer de salderingsafbouw tegenstemmen

Om vervolgens met een nog slechter plan te komen, alles afschaffen per 2027

Betrouwbare politiek _O_
pi_213578743
quote:

Best lachu, eerst stemmen ze tegen afbouw van de saldering in 2025, daarna willen ze zelf 2 jaar later de hele regeling stopzetten.
pi_213578865
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 09:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is toch heerlijk dat je als consument precies weet waar je aan toe bent.
Ach, we wisten dat de saldering zou stoppen.
In 2020 waren er al plannen om de saldering om te zetten naar een terugleversubsidie, maar dat is steeds uitgesteld.
pi_213578871
Je zal maar net na het besluit om salderen te behouden panelen hebben gelegd.
Kan je er maar 3 jaar van profiteren, wat al sterk ingeperkt is door de energiebedrijven met hun "terugleverkosten".

En dan krijg je straks vanaf 2027 nog 5 cent per kWh.

Voor wie nu in offerteproces voor nieuwe panelen zit zou ik zeggen: laat het maar even gaan.
Isoleer je woning bijvoorbeeld, levert meer op.
pi_213578917
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 09:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ach, we wisten dat de saldering zou stoppen.
In 2020 waren er al plannen om de saldering om te zetten naar een terugleversubsidie, maar dat is steeds uitgesteld.
Ja, het zou stoppen.

Maar het zou ook afgebouwd worden.
En toen werd dat weer uitgesteld, en weer uitgesteld, en weer uitgesteld.
En vorig jaar kwam het besluit dat het niet zou verdwijnen.
En toen kwamen de terugleverboetes.
En nu wordt het alsnog afgeschaft.

Benieuwd of in 2027 wél alle oude terugdraaimeters zijn vervangen, anders kan het niet eens.

Het is allemaal leuk en aardig maar daar kan je als consument toch geen moer mee?
Je kan nog geen kabinetsperiode vooruit kijken.

Idem voor het verbod op CV-ketels, ook dat is weer voor jaren uitgesteld.
Ondertussen zijn er wel afgesproken doelstellingen te halen voor 2030 en 2050.

Mijn plan: ik erken het komende kabinet niet, idem voor de MP en met wat geluk hebben we over 12 maanden weer verkiezingen ;)
pi_213579728
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, het zou stoppen.

Benieuwd of in 2027 wél alle oude terugdraaimeters zijn vervangen, anders kan het niet eens.

Het is allemaal leuk en aardig maar daar kan je als consument toch geen moer mee?

Mijn plan: ik erken het komende kabinet niet, idem voor de MP en met wat geluk hebben we over 12 maanden weer verkiezingen ;)
Je kunt je altijd nog autonoom verklaren _O- sluit je mooi aan bij een deel van de achterban van Geert.

Het is jojo beleid dat ben ik met je eens. We kiezen daar met elkaar helaas zelf voor omdat we elke verkiezingen op de populaire dagmode stemmen en symboolpolitiek en oneliners voor het 'volk' lekker daadkrachtig over komen. :r
pi_213579814
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, het zou stoppen.

Dit dus! Je kan er helemaal niks mee. En dikke kans idd dat dit kabinet 2027 niet eens gaat halen en dat er dan weer een andere regeling op de rol staat.
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:28:41 #239
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_213579893
quote:

quote:
Met de afschaffing van het salderen ligt het ook in de lijn der verwachting dat de energiebedrijven in de nabije toekomst de vaste terugleverkosten die zij geïntroduceerd hebben voor consumenten met zonnepanelen weer gaan afbouwen.
Ja, want bedrijven zijn heel goed in het loslaten van bestaande inkomstenbronnen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_213580348
quote:
10s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:28 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
[..]
Ja, want bedrijven zijn heel goed in het loslaten van bestaande inkomstenbronnen.
Ja dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.
pi_213580913
In het vorige salderings afbouw plan stond tenminste nog een zin dat Jetten voornemens was een gegarandeerde minimum teruglever tarief te bedingen bij de energiebedrijven van zeg 60 tot 80% van het levertarief.
Zie het als een soort "salderen light"

Nu moeten we nog maar zien wat we gaan krijgen. Verwachten dat de terugleverboete er af gaat, kun je denk ik ook wel vergeten.
pi_213581170
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:13 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je kunt je altijd nog autonoom verklaren _O- sluit je mooi aan bij een deel van de achterban van Geert.

Het is jojo beleid dat ben ik met je eens. We kiezen daar met elkaar helaas zelf voor omdat we elke verkiezingen op de populaire dagmode stemmen en symboolpolitiek en oneliners voor het 'volk' lekker daadkrachtig over komen. :r
Aansluiten bij Geert ? Ik laat me nog liever vierendelen door een kudde wilde schappen.

De panelen liggen er al bijna 6 jaar dus het verdient zich wel terug maar voor iedereen die net panelen heeft laten leggen is dit gewoon slecht nieuws.

En omdat mensen nu eenmaal het idee hebben dat een warmtepomp alleen zin heeft als je veel zonnepanelen heeft, zal het gasloos maken van woningen ook gaan vertragen.

Geen visie is ook een visie.
  donderdag 16 mei 2024 @ 13:26:14 #243
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213581213
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Aansluiten bij Geert ? Ik laat me nog liever vierendelen door een kudde wilde schappen.

De panelen liggen er al bijna 6 jaar dus het verdient zich wel terug maar voor iedereen die net panelen heeft laten leggen is dit gewoon slecht nieuws.

En omdat mensen nu eenmaal het idee hebben dat een warmtepomp alleen zin heeft als je veel zonnepanelen heeft, zal het gasloos maken van woningen ook gaan vertragen.

Mijn overbuurvrouw heeft net deze week een rijtje van 4 panelen laten leggen :P
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_213581674
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Misschien een idee mijn post nog een keer te lezen want dat zeg ik helemaal niet _O-
pi_213581726
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 14:07 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Misschien een idee mijn post nog een keer te lezen want dat zeg ik helemaal niet _O-
Klopt. Half lezen en dan de verkeerde conclusies trekken is mijn handelsmerk :+
pi_213582290
Geert Wilders bij presentatie nieuw akkoord: ’De zon gaat weer schijnen’

Eveneens Geert Wilders: 'maar dat mag je dan niet meer salderen vanaf 2027'
pi_213587406
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 15:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Geert Wilders bij presentatie nieuw akkoord: ’De zon gaat weer schijnen’

Eveneens Geert Wilders: 'maar dat mag je dan niet meer salderen vanaf 2027'
Sneu voor de mensen die met hun zwaar gesubsidieerde panelen niet nog meer geld kunnen binnen harken ten koste van anderen.
Want daar komt het salderingssprookje natuurlijk op neer. Op het moment van lage prijzen (of zelfs negatief) dump je een commodity in het net en dje mag het er weer uit halen op het moment dat elke kWh gemaakt moet worden met duur aardgas of vervuilende steenkool.
Dat houdt geen staand, niet financieel en niet qua duurzaamheid. Ooit moet er een regering een eind maken aan deze ongelijkheid en daarmee toont de toekomstige coalitie meer lef dan de regering die we hadden.
-
  donderdag 16 mei 2024 @ 22:04:42 #248
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_213587530
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 21:52 schreef quo_ het volgende:

[..]
Sneu voor de mensen die met hun zwaar gesubsidieerde panelen niet nog meer geld kunnen binnen harken ten koste van anderen.
Want daar komt het salderingssprookje natuurlijk op neer. Op het moment van lage prijzen (of zelfs negatief) dump je een commodity in het net en dje mag het er weer uit halen op het moment dat elke kWh gemaakt moet worden met duur aardgas of vervuilende steenkool.
Dat houdt geen staand, niet financieel en niet qua duurzaamheid. Ooit moet er een regering een eind maken aan deze ongelijkheid en daarmee toont de toekomstige coalitie meer lef dan de regering die we hadden.
Heel goed dat je reageert op een punt dat niemand tracht te maken. Natuurlijk is de salderingsregeling onhoudbaar, maar dat betekent niet dat de wispelturigheid van beleid dat praktisch elk jaar verandert, afhankelijk van welke politieke wind er waait, ineens een goede zaak is.
Huilen dan.
  Moderator donderdag 16 mei 2024 @ 23:23:13 #249
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213588551
Een beetje voorbarig om nu al teveel waarde te hechten aan de nieuwe plannen. Dat moet eerst nog door beide kamers heen, ben je zo weer een paar jaar verder. En misschien is dit kabinet dan weer gevallen. Ik zou me er niet al te druk om maken, pas als het door de kamers is dan is het een feit.
pi_213588667
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 21:52 schreef quo_ het volgende:

[..]
Hoezo zwaar gesubsidieerde panelen?
Daar zit al jaren geen subsidie op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')