abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211833905

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.

Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_211836039
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:50 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik wacht het ook rustig af, zoveel projecten heb ik daar ook niet lopen. En gaan ze inderdaad de kosten verhogen zonder dit volledig te compenseren dan is het m.i. een zeer onbetrouwbare club en ga ik zeker niet meer investeren. Met terugwerkende kracht de spelregels veranderen is voor mij een no go.
Zoals ik het begrijp gaan vanaf begin volgend jaar de kosten ook voor bestaande investeringen verhoogd worden. Om bestaande investeerders te compenseren krijgen die een hoeveelheid "waardepunten", waarvan de hoeveelheid afhankelijk is van de waarde van je portefeuille op 31 december. Wat je met deze punten kunt wordt niet genoemd. Misschien wat korting op de kosten bij nieuwe projecten of een mooie WvjG-koffiemok.

De eindafrekening maak ik pas ergens begin januari op maar mijn totale investering in crowdfunding is afgelopen jaar iets gedaald. Vooral de afgelopen maanden heb ik meer geld in deposito's gezet terwijl mijn maandelijkse investering in EFT gelijk gebleven is, dus in verhouding heb ik minder geld in crowdfunding zitten.
pi_211836313
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 09:09 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Op zich wel mooi voor deze ondernemers, nu even in tussen schip en schip en gewoon even vakantie. Ms Rival heeft altijd zonder problemen gelopen?
Klopt :)
Pecunia non olet
pi_211836450
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 16:36 schreef Zeghomaar het volgende:
Heb er erg veel moeite mee als tijdens het spel de spelregels worden gewijzigd.
Dit had ik niet van Johan verwacht.
Maar eens eerst wachten wat het tegenvoorstel wordt.
Op zich wordt WVJG er zelf niet beter van, sterker nog de verhoging van 0.083% naar 0.1% is niet voldoende om de 21% BTW te dekken die ze verplicht moeten gaan afdragen (blijkbaar).

En wellicht staat ze ook nog een naheffing te wachten over de voorbije jaren. Dus ik denk niet dat Johan zich in de handen staat te wrijven.

Ik vind de regels omtrent BTW en kredietverlening ook niet echt duidelijk, pure kredietverlening is vrijgesteld, maar Collin brengt ook BTW in rekening en die zijn een stuk groter en professioneler, dus ik denk dat die zich wel goed hebben laten voorlichten.

De BTW is sowieso niet terug te vragen. Crowdfunding is geen BTW plichtige activiteit als belegger zijnde, dus de voorbelasting volgt hetzelfde regime.

[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 30-12-2023 12:29:42 ]
Pecunia non olet
pi_211836673
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 11:50 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Zoals ik het begrijp gaan vanaf begin volgend jaar de kosten ook voor bestaande investeringen verhoogd worden. Om bestaande investeerders te compenseren krijgen die een hoeveelheid "waardepunten", waarvan de hoeveelheid afhankelijk is van de waarde van je portefeuille op 31 december. Wat je met deze punten kunt wordt niet genoemd. Misschien wat korting op de kosten bij nieuwe projecten of een mooie WvjG-koffiemok.
Artikel 39.2 algemene voorwaarden WvjG:
De geldende tarieven en kosten worden vastgelegd op het moment van bevestigen van de inschrijving op de leningaanvraag en blijven door de duur van de leningovereenkomst van kracht.
pi_211836677
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
Op zich wordt WVJG er zelf niet beter van, sterker nog de verhoging van 0.083% naar 0.1% is niet voldoende om de 21% BTW te dekken die ze verplicht moeten gaan afdragen (blijkbaar).

En wellicht staat ze ook nog een naheffing te wachten over de voorbije jaren. Dus ik denk niet dat Johan zich in de handen staat te wrijven.
Die BTW hadden ze hoogstwaarschijnlijk allang moeten afdragen. Klaarblijkelijk heeft hij een fout gemaakt en wil nu met terugwerkende kracht de investeerders hier voor op laten draaien.

De tarieven voor nieuwe projecten verhogen staat natuurlijk ieder platform vrij maar dit met terugwerkende kracht doen is voor mij in ieder geval onacceptabel.
Waar is het einde? Als de winst bij het platform tegenvalt, als er een onverwachte tegenvaller is, als hij het bedrijf verkocht heeft en de nieuwe eigenaar meer winst wil maken, enz, enz.

Allemaal prima maar niet met terugwerkende kracht bij al lopende projecten.
pi_211836702
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De geldende tarieven en kosten worden vastgelegd op het moment van bevestigen van de inschrijving op de leningaanvraag en blijven door de duur van de leningovereenkomst van kracht.
Dit ^O^
pi_211836755
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Die BTW hadden ze hoogstwaarschijnlijk allang moeten afdragen. Klaarblijkelijk heeft hij een fout gemaakt en wil nu met terugwerkende kracht de investeerders hier voor op laten draaien.

De tarieven voor nieuwe projecten verhogen staat natuurlijk ieder platform vrij maar dit met terugwerkende kracht doen is voor mij in ieder geval onacceptabel.
Waar is het einde? Als de winst bij het platform tegenvalt, als er een onverwachte tegenvaller is, als hij het bedrijf verkocht heeft en de nieuwe eigenaar meer winst wil maken, enz, enz.

KOM verhoogde de kosten van haar lopende projecten, dit was voor mij reden om de nieuwe algemene voorwaarden niet te accepteren en nooit meer te investeren daar. WVJG wordt geconfronteerd met een fiscale verplichting. Dat hádden ze kunnen weten, ben ik met je eens, maar het dient niet om de eigen zakken te spekken en daar ligt wat mij betreft een principieel verschilletje. Ben er natuurlijk ook niet blij mee.
Pecunia non olet
pi_211836916
Het (al dan niet bewust) ontwijken van fiscale verplichtingen is een breed probleem in de maatschappij en zorgt voor verstoring van de concurrentieverhouding met hen die zich wel aan de regels houden. Waarom kunnen bepaalde kappers goedkoper knippen, is de shoarma goedkoper, waarom worden vrachtwagenchauffeurs 'gedetacheerd' vanuit Oost Europa. De lijst is eindeloos wat dat aangaat.
Pecunia non olet
pi_211837113
quote:

[..]

Dit inderdaad, ik begrijp best dat ze iets willen verhogen qua kosten maar doe dat dan gewoon op nieuwe projecten.
pi_211837132
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Welke versie van de AV is dit? In de AV die momenteel online staat (sinds nov 2021) is het artikel 38.2 (en in de AV die ik in 2018 heb opgeslagen dezelfde tekst in artikel 47.2). Het is dus in elk geval al heel lang zo dat de kosten voor de loop van het project vaststaan :)
pi_211837193
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:54 schreef tnhb het volgende:

[..]
Welke versie van de AV is dit? In de AV die momenteel online staat (sinds nov 2021) is het artikel 38.2 (en in de AV die ik in 2018 heb opgeslagen dezelfde tekst in artikel 47.2). Het is dus in elk geval al heel lang zo dat de kosten voor de loop van het project vaststaan :)
U was me net voor met deze opmerkingen, vond het ook al bijzonder dat WvjG de oude algemene voorwaarden niet meer op hun site heeft staan.
pi_211837417
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:54 schreef tnhb het volgende:

[..]
https://waardevoorjegeld.nl/pdf/algemene-voorwaarden.pdf
pi_211837583
quote:
Dat is interessant, via de link onderaan de hoofdpagina kom je op https://waardevoorjegeld.nl/algemene-voorwaarden waar dus die andere uit 2021 staan.
pi_211837674
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 13:19 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat is interessant, via de link onderaan de hoofdpagina kom je op https://waardevoorjegeld.nl/algemene-voorwaarden waar dus die andere uit 2021 staan.
Dan hebben wij dus ook nog versie 3 die in mijn geval van juli 2018 komt. Hierbij staat onderin nog vestigingsadres in Hardinxveld-Giessendam. Artikelnummer is wijzigt maar tekst is dus gelijk door de jaren heen.
pi_211837972
Bij mijn Collin account heb ik weer gewoon een bijschrijving staan per vandaag, zal straks maar weer een opname moeten doen :+
pi_211838494
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 13:38 schreef Tjalala het volgende:
Bij mijn Collin account heb ik weer gewoon een bijschrijving staan per vandaag, zal straks maar weer een opname moeten doen :+
Inderdaad weer wat bijschrijvingen. Zo'n opname blijft dan wel in de ruimte hangen tot dinsdag. Dus ik denk dat ik het voor de duidelijkheid maar gewoon laat staan in de wallet.
pi_211838632
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 13:38 schreef Tjalala het volgende:
Inderdaad weer wat bijschrijvingen. Zo'n opname blijft dan wel in de ruimte hangen tot dinsdag. Dus ik denk dat ik het voor de duidelijkheid maar gewoon laat staan in de wallet.
quote:

[..]

Eens, ik ben benieuwd hoe Johan dit aan gaat pakken. Verhoging met terugwerkende kracht zal een hoop gedoe en ontevreden investeerders opleveren. Voor mij zal het een reden zijn om geen nieuwe investeringen daar mee te nemen. Hoe sympathiek de projecten soms ook zijn.
pi_211838737
quote:

[..]
Die BTW hadden ze hoogstwaarschijnlijk allang moeten afdragen. Klaarblijkelijk heeft hij een fout gemaakt ....
Ik kan me voorstellen dat dit onderwerp aan de orde is geweest bij de aanvraag voor de Europese vergunning.
Zo niet dan heeft de auditor ook zitten slapen.....
Pecunia non olet
pi_211839666
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 08:47 schreef Tjalala het volgende:

Wat mij trouwens wel opvalt bij Collin heeft men nu bij de laatste paar opnames van dit jaar ineens bij "naar" mijn volledige rekeningnummer staan ipv met NL12*******123. Hebben jullie dat ook? (als ik dat zo zie zou dat gisterochtend/begin middag gewijzigd.
Ik zag dat al bij een opname eind november en ging er vanuit dat dat te maken had met OPP als betaalprovider.
pi_211840064
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 15:07 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik zag dat al bij een opname eind november en ging er vanuit dat dat te maken had met OPP als betaalprovider.
Nu ik terugkijk was de *** eerder de uitzondering dus zal inderdaad wel met OPP te maken hebben gehad.
pi_211840332
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 14:00 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
In het luchtledige hangen is prima. Betaal je in het geheel geen box 3 belasting op dit onzichtbare bedrag.😀
Dus gewoon overmaken zou ik zeggen.
pi_211841656
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2023 15:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
In het luchtledige hangen is prima. Betaal je in het geheel geen box 3 belasting op dit onzichtbare bedrag.😀
Ik had eens, ik denk iets van 20 jaar geleden, dat een bedrag van ¤10.000 rond de peildatum in het luchtledige hing. Ik spaarde maandelijk op een spaarrekening bij de (toen nog) Postbank en eens in de zoveel tijd als het spaar saldo ruim boven de ¤10.000 was, maakte ik ¤10.000 over naar een andere spaarrekening ook bij de Postbank met een hogere rente. Dat moest toen eerst terug naar de betaalrekening en dan naar de andere spaarrekening en er zat 1 of meerdere dagen tussen dat het was bijgeschreven. Die keer was het eind december en was het pas na Nieuwsjaarsdag weer bijgeschreven op de andere spaarrekening (niet bewust zo gepland). Ik had dat wel gezien op de afschriften maar tegen de tijd dat ik mijn belastingaabngifte van dat jaar invulde was ik het alweer vergeten en nam gewoon de bedragen over van de jaaropgaven. Pas bij de aangifte van het jaar erna viel het me op omdat het totaal bedrag aan spaargeld zoveel hoger was dan het jaar ervoor dat het teveel was om in 1 jaar gespaard te hebben.
pi_211842210
En vandaag al weer van HCN vroeger dan verwacht een betaalverzoek, nu voor deel 2 van Wok to go Damrak (10 dagen na livegang). Wordt weer even schuiven met wat bedragen om het begin volgende week te kunnen betalen.
Ik moet misschien niet zo kort op de bal spelen, soms wil ik het zo kort dat ik de bal nog niet eens heb. 8)7
Voordeel is dan wel dat de uitbetalingen lekker snel starten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Soulfreak op 30-12-2023 17:20:04 ]
pi_211843182
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 17:11 schreef Soulfreak het volgende:
En vandaag al weer van HCN vroeger dan verwacht een betaalverzoek, nu voor deel 2 van Wok to go Damrak (10 dagen na livegang). Wordt weer even schuiven met wat bedragen om het begin volgende week te kunnen betalen.
Ik moet misschien niet zo kort op de bal spelen, soms wil ik het zo kort dat ik de bal nog niet eens heb. 8)7
Voordeel is dan wel dat de uitbetalingen lekker snel starten.
Ik had het betaalverzoek inderdaad ook nog niet verwacht. Maar niet erg, starten inderdaad de betalingen ook al in februari.
pi_211843380
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 15:30 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Nu ik terugkijk was de *** eerder de uitzondering dus zal inderdaad wel met OPP te maken hebben gehad.
als er *** staan is het verwerkt. Als je rekningnr er volledig staat dan nog niet door opp.
pi_211843525
Een default uit januari 2021 van KoM lijkt volgende week het restsaldo af te lossen
quote:
Per 5 januari 2024
Uitbetaling Nederlands Pensioenbureau
Project #1208
Omschrijving Uitbetaling #104, Project: Nederlands Pensioenbureau
Gaat om 23% van de oorspronkelijke hoofdsom
pi_211844035
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2023 15:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Volgens mij blijft het niet ergens hangen. Het bedrag wat is overgemaakt staat dan nog gewoon in het jaaroverzicht bij Collin
pi_211844115
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 18:00 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik had het betaalverzoek inderdaad ook nog niet verwacht. Maar niet erg, starten inderdaad de betalingen ook al in februari.
Ook met een betaalverzoek in de 2e/3e week van januari hadden de betalingen wel gestart in februari. Met die van Anne&Max (betaalverzoek vrijdag de 22e, uitgeboekt de 29e) beginnen de betalingen door het vroege verzoek wel net een maand eerder. Nu eerste betaling 29 januari, wat anders ergens in februari zou zijn geweest. Januari is mede hierdoor voor mij wel by far de maand met het hoogste bedrag aan reguliere netto rente betalingen, even de maanden met boeterente buiten beschouwing gelaten.
pi_211847424
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 18:48 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ook met een betaalverzoek in de 2e/3e week van januari hadden de betalingen wel gestart in februari. Met die van Anne&Max (betaalverzoek vrijdag de 22e, uitgeboekt de 29e) beginnen de betalingen door het vroege verzoek wel net een maand eerder. Nu eerste betaling 29 januari, wat anders ergens in februari zou zijn geweest. Januari is mede hierdoor voor mij wel by far de maand met het hoogste bedrag aan reguliere netto rente betalingen, even de maanden met boeterente buiten beschouwing gelaten.
Klopt, helemaal. En ja, januari is door Anne&Max een goede rente maand. Zeker bij projectjes in mijn hometown, die ik (als ze goed zijn uiteraard) vaak iets ruimer meeneem.
pi_211859409
Mbs Rapido... zie dat deze maar traag volloopt. Vraag me af waarom, het is immers een pareltje in mijn ogen. Is het omdat niemand aan het eind van het jaar wil investeren ivm belasting of is het project toch niet zo goed?
pi_211862377
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 10:02 schreef Geldstrooier het volgende:
Mbs Rapido... zie dat deze maar traag volloopt. Vraag me af waarom, het is immers een pareltje in mijn ogen. Is het omdat niemand aan het eind van het jaar wil investeren ivm belasting of is het project toch niet zo goed?
Ivm box 3 Ga ik pas na middernacht investeren. En zo zullen er wel meer investeerders zijn.
pi_211864098
In het nieuwe jaar zullen er vast wel weer wat meer investeerders zijn, maar bij GVE komen goede projecten wel vaker moeizaam vol.

Trouwens, er wordt zoals eigenlijk wel verwacht meegelezen over onze hot item laatste bezoek: 16 uur, 22 minuten geleden..
pi_211866811
Gisteren en vandaag heb ik alle december betalingen van Collin in mijn wallet ontvangen.

Mijn crowdfundportefeuille is in 2023 gegroeid met 217 euro (niet bewust voor gekozen om de portefeuille zo goed als gelijk te houden).

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 31-12-2023 17:33:05 ]
pi_211867384
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 15:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Gisteren en vandaag heb ik alle december betalingen van Collin in mijn wallet ontvangen.

Mijn crowdfundportefeuille is in 2023 gegroeid met 217 euro (niet bewust voor gekozen om zo goed de portefeuille zo exact gelijk te houden).
Hier is er bewust voor gekozen, om crowdfunding enigszins af te bouwen, en is er bij mij dus redelijk veel naar deposito's verdwenen.

Mijn cf portefuille is met ong. 5,2% afgenomen, daar in tegen is het bij het gewone spaargeld met zo'n 35% toegenomen.

De verdeling is nu wat beter in balans dan een jaar geleden, iets minder risico.
pi_211867735
Let op dat er bij Collin vandaag nog betalingen in de wallet zijn bijgeboekt.
Tip om alle wallets vandaag nog even leeg te boeken. Zodat het geld voor je belastingaangifte niet in de dure overige box-3 categorie terecht komt.
pi_211867794
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 10:02 schreef Geldstrooier het volgende:
Die zit morgenochtend vol hoor
pi_211867864
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 15:39 schreef KrekelJapie het volgende:

Mijn crowdfundportefeuille is in 2023 gegroeid met 217 euro (niet bewust voor gekozen om zo goed de portefeuille zo exact gelijk te houden).
Hier ook gister en vandaag Collin betalingen ontvangen en daarmee alle december betalingen binnen.

Mijn crowdfundportefeuille is in 2023 gegroeid met 12,3%, het grootste deel darvan is afkomstig van een belastingterugaaf vanwege belastingmiddeling (nog vanwege een ontslagvergoeding in 2019). Mijn renteinkomten uit crowdfunding zijn gestegen met 17,5%, met dank aan hogere rentes.

Voor 2024 verwacht ik niet dat mijn crowdfundportefeuille nog veel zal groeien, misschien zelfs iets zal afnemen. De renteinkomsten zullen als het goed is wel wat stijgen vanwege hogere rentes.
pi_211868976
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 16:32 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Hier ook gister en vandaag Collin betalingen ontvangen en daarmee alle december betalingen binnen.

Mijn crowdfundportefeuille is in 2023 gegroeid met 12,3%, het grootste deel darvan is afkomstig van een belastingterugaaf vanwege belastingmiddeling (nog vanwege een ontslagvergoeding in 2019). Mijn renteinkomten uit crowdfunding zijn gestegen met 17,5%, met dank aan hogere rentes.

Voor 2024 verwacht ik niet dat mijn crowdfundportefeuille nog veel zal groeien, misschien zelfs iets zal afnemen. De renteinkomsten zullen als het goed is wel wat stijgen vanwege hogere rentes.
Mijn crowdfundportefeuille is net als vorige jaar met ruim 20% gegroeid. Mijn spaargeld en deposito's laat ik iets harder groeien, zeker nu de rente redelijk op niveau is. Op deposito's is die nu licht dalend, dus misschien nog wat spaargeld in wat langlopende deposito's stoppen of toch wat meer vastgoed aankopen of een extra onderneming financieren. Iets om begin 2024 keuzes in te maken. Hoe dan ook laat ik mijn CF-portefeuille in 2024 waarschijnlijk gelijk aan 2023.
pi_211877103
Iedereen de beste wensen voor 2024 met veel gezondheid, geluk en mooie crowdfinance resultaten!
pi_211877104
Goedemorgen!
Iedereen de beste wensen voor 2024 met veel gezondheid en mooie crowdfinance projecten met goede resultaten 🥂
pi_211877116
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 10:14 schreef Tjalala het volgende:
Iedereen de beste wensen voor 2024 met veel gezondheid, geluk en mooie crowdfinance resultaten!
Eens gelijk.
Je was mij net 6 seconden voor.
pi_211877126
quote:
14s.gif Op maandag 1 januari 2024 10:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Eens gelijk.
Je was mij net 6 seconden voor.
Inderdaad, ik zat nog te twijfelen of ik ook nog iets over minder regen moest zeggen, als ik dat had gedaan was u waarschijnlijk 6 seconden eerder geweest.
pi_211877667
quote:
14s.gif Op maandag 1 januari 2024 10:14 schreef Horsemen het volgende:
Goedemorgen!
Iedereen de beste wensen voor 2024 met veel gezondheid en mooie crowdfinance projecten met goede resultaten 🥂
Iedereen de beste wensen. Laten we er met ze allen een mooi jaar van maken.
pi_211877739
Een heel goed 2024 *O*

Omdat het nieuwe jaar begonnen is kan ik weer aan de slag met crowdfunding. Heb de eerste investering al gedaan bij Collin :9 en heb er 2 open staan bij SiG die binnenkort geďncasseerd worden.
  maandag 1 januari 2024 @ 12:47:09 #46
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211878301
Beste wensen voor iedereen. Heb de eerst investering in 2024 al weer gedaan.

De laatste in 2023 was naar de kinderen. We hebben ze de laatste jaren zo goed geholpen dat ze nu ook VRH mogen betalen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_211878581
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 11:37 schreef Faraday01 het volgende:
Een heel goed 2024 *O*

Omdat het nieuwe jaar begonnen is kan ik weer aan de slag met crowdfunding. Heb de eerste investering al gedaan bij Collin :9 en heb er 2 open staan bij SiG die binnenkort geďncasseerd worden.
Gelukkig nieuwjaar allen.

Ik las bij een ander, nu ook bij jou, dat je investeert op 1 januari. Dat is toch juist wat je niet wilt. Banken nemen namelijk niet altijd saldo van 0.01 uur op op de jaaropgaven.

Zuiver fiscaal loopt 1 januari tot middernacht, niet tot het moment dat je van spaargeld een overige bezitting maakt.

Het kan dus ook best, dat je op de volgende jaaropgave van Collin ( die in 2025 komt over het jaar 2024) gewoon een investering hebt op nieuwjaarsdag.

Daarom start ik pas op 2 januari v.a. 0.01 uur.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jaco078 op 01-01-2024 13:55:43 ]
pi_211878755
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 12:47 schreef Zeghomaar het volgende:
Beste wensen voor iedereen. Heb de eerst investering in 2024 al weer gedaan.

De laatste in 2023 was naar de kinderen. We hebben ze de laatste jaren zo goed geholpen dat ze nu ook VRH mogen betalen.
Nadenken over je ¤ en vermogen en er naar handelen is nooit slecht, wat je er ook mee wil of doet . Teveel landgenoten doen het niet of vaak te laat. Op het forum zitten wel de denkers & doeners.

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 01-01-2024 17:18:42 ]
pi_211878758
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2024 13:21 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Ik las bij een ander, nu ook bij jou, dat je investeert op 1 januari. Dat is toch juist wat je niet wilt. Banken nemen namelijk niet altijd saldo van 0.01 uur op op de jaaropgaven.

Het kan dus ook best, dat je op de volgende jaaropgave van Collin ( die in 2025 komt over het jaar 2024) gewoon een investering hebt op nieuwjaarsdag.

Daarom start ik pas op 2 januari v.a. 0.01 uur.
Dat denk ik eigenlijk wel hoor. Ik zag dat de Rabo vanmorgen om 2.47u de rente heeft bijgeschreven op de spaarrekening van mijn kinderen.
pi_211878838
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 13:43 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Dat denk ik eigenlijk wel hoor. Ik zag dat de Rabo vanmorgen om 2.47u de rente heeft bijgeschreven op de spaarrekening van mijn kinderen.
Wat ik hier bedoel is, dat als je nu, 1 januari, investeert en collin draait a.s. nacht de backup en werkt de rekening couranten bij tbv de jaaropgave tzt, dat je investering van vandaag als investering staat. En niet als geldsaldo. Ik weet dat eigenlijk wel zeker, want op nieuwjaarsdag- die duurt tot 23.59 uur - heb je het als investering. En niet als spaargeld. Even los van hoe het verwerkt wordt door het platform. Om 23.59 nieuwjaarsdag is het geen spaargeld meer maar een overig bezit.

Het is natuurlijk arbitrage, maar ik hou het zuiver op nieuwjaarsdag en start op 2.1.2024.
pi_211878864
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Jaco078 op 01-01-2024 13:55:21 ]
pi_211879004
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2024 13:51 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Wat ik hier bedoel is, dat als je nu, 1 januari, investeert en collin draait a.s. nacht de backup en werkt de rekening couranten bij tbv de jaaropgave tzt, dat je investering van vandaag als investering staat. En niet als geldsaldo. Ik weet dat eigenlijk wel zeker, want op nieuwjaarsdag- die duurt tot 23.59 uur - heb je het als investering. En niet als spaargeld. Even los van hoe het verwerkt wordt door het platform. Om 23.59 nieuwjaarsdag is het geen spaargeld meer maar een overig bezit.

Het is natuurlijk arbitrage, maar ik hou het zuiver op nieuwjaarsdag en start op 2.1.2024.
Dank hiervoor. Gelukkig is het pas 1 investering dus valt de eventuele schade mee maar goed om hier rekening mee te gaan houden!
pi_211879167
Hmm, volgens mij is het zo dat de eindsaldo van een jaaropgave (31 december) moet aansluiten op de startsaldo van een daaropvolgende jaaropgave (1 januari). Daaruit volgt dat je saldo om middernacht bepalend moet zijn, sowieso is het in feite dus 1 peilmoment dat zowel als startsaldo als (vorige) eindsaldo wordt gebruikt, anders heb je al snel onverklaarbare verschillen in je jaaropgaven. En dat moment kan alleen 1 januari 0:00 zijn.

Investeren op 1 januari is dus geen probleem ivm box 3, met een kleine kanttekening dat je dan wel op moet kunnen vertrouwen dat een platform daarin geen foutjes maakt.
pi_211879227
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 16:28 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Voorlopig nog niet..... Ik overweeg hem zelf wel mee te nemen omdat ik ook al in de succesvolle voorganger zat op Crowdpartners.

MyTelephone is ook eindelijk volgeboekt. Die zag je trouwens al geleidelijk vollopen eind december.
Pecunia non olet
pi_211879281
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 14:16 schreef JP01 het volgende:
Hmm, volgens mij is het zo dat de eindsaldo van een jaaropgave (31 december) moet aansluiten op de startsaldo van een daaropvolgende jaaropgave (1 januari). Daaruit volgt dat je saldo om middernacht bepalend moet zijn, sowieso is het in feite dus 1 peilmoment dat zowel als startsaldo als (vorige) eindsaldo wordt gebruikt, anders heb je al snel onverklaarbare verschillen in je jaaropgaven. En dat moment kan alleen 1 januari 0:00 zijn.

Investeren op 1 januari is dus geen probleem ivm box 3, met een kleine kanttekening dat je dan wel op moet kunnen vertrouwen dat een platform daarin geen foutjes maakt.
Exact.
pi_211879287
quote:

Peildatum is (net als bij de oude vermogensbelasting) het ene ondeelbare moment waarbij het oude jaar in het nieuwe jaar overgaat. Alles wat daarná gebeurt doet per definitie niet meer mee.

Jaaropgaven zijn handige hulpmiddelen maar de wet gaat uiteraard vóór.
Pecunia non olet
pi_211879467
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 14:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Voorlopig nog niet..... Ik overweeg hem zelf wel mee te nemen omdat ik ook al in de succesvolle voorganger zat op Crowdpartners.

MyTelephone is ook eindelijk volgeboekt. Die zag je trouwens al geleidelijk vollopen eind december.
Ja, valt mij erg tegen. Had wel verwacht dat er vandaag meer zou gebeuren met de openstaande projecten
pi_211879497
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 14:20 schreef obligataire het volgende:

[..]

De effectieve nettorente zou ik te laag vinden (die vermelden ze alleen in EBI documenten, of voordat je investeert, maar het is dus geen 8%). Plus het is bij GVE, dus je zit vast aan (statistisch gezien) vrij veel afschrijvingen door matige projectselectie en/of gebrekkige uitwinning.
pi_211879567
Ook van mij natuurlijk allemaal de beste wensen!

Ik zat net even de balans over 2023 op te maken, en die is dat mijn CF portefeuille afgelopen jaar met ongeveer 20% is gegroeid. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik de laatste paar jaar alleen nog in projecten met 1e hypotheek investeer, waarbij in de meeste gevallen niet of slechts heel beperkt wordt afgelost gedurende het project. Zodoende groeit het totaal geinvesteerde vermogen behoorlijk snel.
pi_211879735
quote:

Als ik kijk op de jaaropgave 2022, dan zie ik bij CCF inderdaad gewoon van 1-1-2022 t/m 31-12-2022 staan. Maar goed het kan ook geen kwaad tot morgenochtend te wachten, ik verwacht toch niet dat vandaag ineens alle leuke projectjes volzitten.
pi_211880036
Het zou wel mooi zijn als iemand weet welke instantie het om 00:01 heen noteert en welke het doet om 23:59, beide op 1 januari...
pi_211880135
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 15:05 schreef Tjalala het volgende:
en welke het doet om 23:59, beide op 1 januari...
Als het goed is doet geen enkele instantie dit.
pi_211881812
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 10:16 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Inderdaad, ik zat nog te twijfelen of ik ook nog iets over minder regen moest zeggen, als ik dat had gedaan was u waarschijnlijk 6 seconden eerder geweest.
De wensen over de regen moet je ook aan mij overlaten.😀 Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar en bedenk na veel regen komt veel zon. Je moet er alleen soms een beetje langer op wachten.😉
pi_211882325
Iedereen de beste wensen voor een mooi vers crowdfundjaar.
Zolang het alleen buiten regent en niet in mijn portefeuille, schijnt bij mij de zon het hele jaar. Dat wens ik jullie ook allemaal toe.
pi_211887253
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 14:36 schreef JP01 het volgende:

[..]
De effectieve nettorente zou ik te laag vinden (die vermelden ze alleen in EBI documenten, of voordat je investeert, maar het is dus geen 8%). Plus het is bij GVE, dus je zit vast aan (statistisch gezien) vrij veel afschrijvingen door matige projectselectie en/of gebrekkige uitwinning.
Deze schippers hebben bij crowdpartners een bewezen goede trackrecord. Inleg die ik in hun vorige boot had heb ik nu geďnvesteerd in hun nieuwe schip. Ik heb vertrouwen in deze aanvragers.

Eens dat de gemiddelde kwaliteit van lening aanvragers bij GVE te wensen over laat. En dat GVE een matige uitwinning heeft als het mis gaat. Dus kijk kritisch naar de lening aanvragen en zoek er de pareltjes uit.
pi_211889176
RC Vastgoed B.V.
¤ 2.100.000 | 9,0% rente | 24 maanden

Ontwikkelproject zorgvastgoed. 1e hypotheek voormalig ziekenhuis

Direct linkje: https://url42.collincrowd(...)GFN5q88h1R0GuA-3D-3D

[ Bericht 73% gewijzigd door KrekelJapie op 02-01-2024 10:33:17 ]
  dinsdag 2 januari 2024 @ 10:53:13 #67
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211889389
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 10:27 schreef KrekelJapie het volgende:
RC Vastgoed B.V.

Hartelijk dank! Ik twijfel nog wat..
pi_211889817
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 10:27 schreef KrekelJapie het volgende:
RC Vastgoed B.V.

Rente is te laag voor ontwikkelproject. Te veel risico of de afbouw kan plaats vinden tegen de geplande kosten. Bovendien is er ook nog het verkooprisico in een gemeente als Kerkrade dat niet de meest welvarende gemeente is van Nederland. Om het plat te zeggen ik zou er niet dood gevonden willen worden en de mensen die daar moeten gaan wonen zijn toch in hun laatste levensjaren. :X

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-01-2024 11:38:14 ]
pi_211889837
Schrijf ik in op het onwikkelproject zorgvastgoed. Maak geld over via Ideal maar pagina geeft geen bevestiging en blijft maar draaien. Uiteindelijke melding:iets in de trant van "te druk op de lijn/bij onze betaaldienstverlener, u kunt het geld ook via bankoverschrijving overmaken"
Ik kijk op mijn bankrekening: geld is wel gewoon afgeschreven. Minpuntje om het jaar zo te beginnen.

Edit: paar minuten later krijg ik mailtje binnen dat ik succesvol heb ingeschreven en is saldo verwerkt.
Kleine hiccup zullen we maar denken.

[ Bericht 16% gewijzigd door BruderKlaus op 02-01-2024 11:37:09 (Update) ]
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_211889856
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 11:32 schreef BruderKlaus het volgende:
Schrijf ik in op het onwikkelproject zorgvastgoed. Maak geld over via Ideal maar pagina geeft geen bevestiging en blijft maar draaien. Uiteindelijke melding:iets in de trant van "te druk op de lijn/bij onze betaaldienstverlener, u kunt het geld ook via bankoverschrijving overmaken"
Ik kijk op mijn bankrekening: geld is wel gewoon afgeschreven. Minpuntje om het jaar zo te beginnen.
Zou dit even doorgeven aan Collin. Kan een software bugje zijn.
Heb vanmorgen op twee andere projecten ingeschreven bij Collin en betaald via ideal en had nergens last van.
pi_211890393
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 11:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Rente is te laag voor ontwikkelproject. Te veel risico of de afbouw kan plaats vinden tegen de geplande kosten. Bovendien is er ook nog het verkooprisico in een gemeente als Kerkrade dat niet de meest welvarende gemeente is van Nederland. Om het plat te zeggen ik zou er niet dood gevonden willen worden en de mensen die daar moeten gaan wonen zijn toch in hun laatste levensjaren. :X
Ik sla deze over. Heb nog een beetje mijn buik vol van een ander zorg ontwikkelprojectje bij GVE. Ik weet het, ander platform en niet te vergelijken qua opvolging van defaults, maar dan nog is inderdaad het risico te hoog t.o.v. de rente.
pi_211890540
HCN: De ondernemer van 30ml Tilburg heeft de lening per 1 januari 2024 vervroegd afgelost.

Minder goed nieuws voor degenen die zich druk maken om peildatums voor de belasting, maar ik klaag niet.
3* en het project heeft ook wat tegenslagen gehad dus prima dat deze als “succesvol afgerond” mijn administratie in kan.
pi_211890844
Kliniek Els*ndael failliet. Toen bleek dat er al na enkele maanden cashflow problemen waren en het niet liep zoals gepland, heb ik gevraagd de lening op te zeggen en de borg vanuit L*nferink aan te spreken. Waarschijnlijk wilden ze hun relatie met de borgsteller niet beschadigen en hebben een half jaar lopen treuzelen.

Overigens voor L*nferink waarschijnlijk wel een bittere pil, want die had 250k geleend en stond voor 250k borg voor de lening via CCF.
pi_211890852
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 23:01 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Deze schippers hebben bij crowdpartners een bewezen goede trackrecord. Inleg die ik in hun vorige boot had heb ik nu geďnvesteerd in hun nieuwe schip. Ik heb vertrouwen in deze aanvragers.

Eens dat de gemiddelde kwaliteit van lening aanvragers bij GVE te wensen over laat. En dat GVE een matige uitwinning heeft als het mis gaat. Dus kijk kritisch naar de lening aanvragen en zoek er de pareltjes uit.
Ik vroeg me even af, hoe zit het ook alweer met de renteopbouw. Vanaf welke fase in het proces wordt er rente vergoed bij GvE?
Pecunia non olet
pi_211890907
goedenmiddag.
iedereen een heel gelukkig 2024 toegewenst.

Ik meen dat ik eventjes terug hier iets gelezen had over Nederlands Pensioenbureau (KOM)
ik zit in dat project maar ik heb geen email van KOM gehad en ik kan ook niet bij de updates.
weet iemand hier hoe dit nou precies zit?
pi_211891153
Waarom loopt die van bayram colak van ccf zo slecht vol?

Woz is flink hoger dan de lening die ze nodig hebben.
pi_211891182
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:22 schreef quepos het volgende:
Waarom loopt die van bayram colak van ccf zo slecht vol?

Woz is flink hoger dan de lening die ze nodig hebben.
Omdat hij nog niet openstaat voor alle investeerders.
pi_211891308
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Omdat hij nog niet openstaat voor alle investeerders.
Ja dat weet ik, maar je zou toch zeggen, geen onaardig project.
pi_211891380
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 12:56 schreef Bobby100 het volgende:
Kliniek Els*ndael failliet. Toen bleek dat er al na enkele maanden cashflow problemen waren en het niet liep zoals gepland, heb ik gevraagd de lening op te zeggen en de borg vanuit L*nferink aan te spreken. Waarschijnlijk wilden ze hun relatie met de borgsteller niet beschadigen en hebben een half jaar lopen treuzelen.

Overigens voor L*nferink waarschijnlijk wel een bittere pil, want die had 250k geleend en stond voor 250k borg voor de lening via CCF.
Hmm, slecht begin van het jaar zo. Zag eind vorige week dat de rente over November nog niet betaald was, zocht toen al even kort of er eventueel een faillissement was.
Collin was dus blijkbaar scherp genoeg om deze rente niet uit te betalen, om zo een correctie te voorkomen. Echter vonden ze het (nog) niet nodig om hierover een update te sturen.

We zullen gaan zien hoe snel Lenferink over de brug zal komen met de borg.
pi_211891466
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 12:57 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik vroeg me even af, hoe zit het ook alweer met de renteopbouw. Vanaf welke fase in het proces wordt er rente vergoed bij GvE?
Even uit mijn hoofd, vanaf het moment van volkomen van het project.
pi_211891692
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Even uit mijn hoofd, vanaf het moment van volkomen van het project.
Tnx. Ik denk dat het mensen weerhoudt om in te leggen, als je toch al ziet dat een project niet (snel) vol loopt.
Wat dat betreft heeft CRE het wel goed geregeld. Gewoon opbouw vanaf moment inleg.
Pecunia non olet
pi_211891809
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:04 schreef bleyenburg het volgende:
goedenmiddag.
iedereen een heel gelukkig 2024 toegewenst.

Ik meen dat ik eventjes terug hier iets gelezen had over Nederlands Pensioenbureau (KOM)
ik zit in dat project maar ik heb geen email van KOM gehad en ik kan ook niet bij de updates.
weet iemand hier hoe dit nou precies zit?
Staat bij 'mijn transacties' per 5 januari 2024
pi_211891923
dank KrekelJapie.
had jij daar ook per mail bericht over gehad van KOM?

[ Bericht 1% gewijzigd door bleyenburg op 02-01-2024 14:29:16 ]
pi_211892572
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 14:23 schreef bleyenburg het volgende:
dank KrekelJapie.
had jij daar ook per mail bericht over gehad van KOM?
Nee, alleen ooit een berichtje dat ondernemer graag wil aflossen.
quote:
De afgelopen hebben wij veel contact gehad met Paul en constructief kunnen overleggen. Het is de intentie van Paul om de schuld af te kopen, echter is het vooralsnog niet mogelijk om een bedrag bij elkaar te krijgen dat acceptabel is voor afkoop.
Het aflossingsbedrag stond eerst niet in deze maand, ik neem aan dat deze handmatig is toegevoegd.
pi_211892835
dank je wel.
ik kan zelf niks meer inzien vanwege de bekende problematiek bij KOM.
heb de nieuwe voorwaarden nooit geaccepteerd en KOM is van mening dat dat reden is om iemand geen info meer te geven omtrent lopende zaken.
schandelijke club.
pi_211892931
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 15:22 schreef bleyenburg het volgende:
dank je wel.
ik kan zelf niks meer inzien vanwege de bekende problematiek bij KOM.
heb de nieuwe voorwaarden nooit geaccepteerd en KOM is van mening dat dat reden is om iemand geen info meer te geven omtrent lopende zaken.
schandelijke club.
Zelf heb ik deze uiteraard ook niet geaccepteerd maar ik kan wel de updates van mijn lopende projecten inzien en krijg ook een mailtje als er een update is.
pi_211893297
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 14:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Tnx. Ik denk dat het mensen weerhoudt om in te leggen, als je toch al ziet dat een project niet (snel) vol loopt.
Wat dat betreft heeft CRE het wel goed geregeld. Gewoon opbouw vanaf moment inleg.
Mij in elk geval wel. Soms duurt het twee weken voordat een project vol is. Dus ik investeer inderdaad pas als die bijna vol is. Beetje Kip en ei verhaal. Bij CRE schrijf je ook voorlopig in en is het bedrag na storten wel gelijk rentedragend. Maar goed CRE heeft weer zijn eigen eigenaardigheden, zoals een gebrekkige communicatie. Maar dan wel weer als eerste het jaaroverzicht 2023 gereed. Weet iemand hoe het zit met de vergunning of blijven ze alleen private-placements aanbieden?
pi_211893363
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 15:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zelf heb ik deze uiteraard ook niet geaccepteerd maar ik kan wel de updates van mijn lopende projecten inzien en krijg ook een mailtje als er een update is.
Klopt helemaal. Heb ook de nieuwe voorwaarden niet geaccepteerd en heb net nog even ingelogd om mijn laatste normaal lopende project te bekijken. Het oudste project met hypotheek in CF -de kippenboer uit Twente - lost 5 januari de laatste termijn van dit 7 jarige project af ! *O*
Nu alleen nog wat in default verkerende projecten bij KOM. Maar goed dacht je van KOM af te zijn heb ik er afgelopen jaar zomaar weer nieuwe KOM projecten bij gekregen. Ben benieuwd hoe KOM mijn Capital Circle boedel gaat afhandelen.
pi_211893408
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 12:56 schreef Bobby100 het volgende:
Kliniek Els*ndael failliet.
En zo creëren ze in Boxmeer hun eigen toekomstige klanten....
  dinsdag 2 januari 2024 @ 16:04:50 #90
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211893421
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 15:53 schreef Erinco71 het volgende:
Weet iemand hoe het zit met de vergunning of blijven ze alleen private-placements aanbieden?
Ze verwachten 2e helft januari de vergunning te krijgen, zo heeft CRE mij medio december laten weten.
pi_211893606
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 16:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Het oudste project met hypotheek in CF -de kippenboer uit Twente - lost 5 januari de laatste termijn van dit 7 jarige project af !
Ja, dat was zeker het eerste crowdfinance project met een hypotheek. Dat waren nog hele andere tijden O-) Mijn handtekening laten legaliseren op het gemeentehuis en een vermelding met naam en toenaam op de hypotheekakte. Ja, daar was wel wat voor nodig :7 Dat gaat momenteel wel heel wat makkelijker. Er zat trouwens ook nog een leuke incentive bij dat project en deze beste man heeft in 7 jaar nooit een termijn gemist ^O^
pi_211893900
CC mosterd na de maaltijd, zoals gebruikelijk bij KOM.

Update WAAR Breda
Beste beleggers,

Enige tijd geleden informeerden wij u over een betalingsachterstand bij de lopende projecten van WAAR Nederland. Met dit bericht informeren wij over nieuwe ontwikkelingen in deze projecten.

Zoals sommigen van u al gemerkt heeft, is WAAR Nederland failliet. De activiteiten van alle franchisers, zijn daarmee gestaakt, zolang de curator niet anders besluit. Dit heeft grote invloed op uw belegging en de betalingstransacties.

De betalingen zullen, voor zover daar al sprake van was, niet meer conform aflosschema worden verricht. Een eventuele opbrengst zal voornamelijk voortvloeien uit de opbrengst van de uitwinning van de zekerheidsrechten.

Wij hebben de financieringen in deze projecten opgeëist en de vordering ingediend bij de curator. Daarnaast hebben wij het pandrecht geclaimd. Hierop hebben wij nog geen reactie ontvangen.

Zodra wij, in overleg met de curator, meer weten over een eventuele betaling uit het faillissement, informeren wij u.

Het is spijtig dat wij u niet anders kunnen berichten.

Met vriendelijke groet,

Team Capital Circle
pi_211894098
ik heb even een vraag:

vrienden van mij plaatsen binnenkort hun eerste crowdfundproject voor een overname restaurant (tweede vestiging) ze kunnen geen hypothecaire zekerheid bieden, maar verder ziet het project er solid uit. de reviews van de eerste vestiging zijn lovend, veel ervaring, aantoonbare inkomsten om de rente en aflossing te voldoen etc etc. gewoon een solid project. ze vragen zich enkel af wat interessanter is; annuitair of aflosvrij (voor de investeerder).

zelf verkies ik altijd aflosvrij, maar ik investeer enkel in vastgoed met 1e hypotheekrecht, dus ik vroeg me af wat de voorkeur is indien er geen harde zekerheid is. Ik neig naar annuitair omdat het risico zo steeds lager wordt, maar hoor graag wat jullie denken =)
pi_211894215
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 17:05 schreef cubje het volgende:
ik heb even een vraag:

vrienden van mij plaatsen binnenkort hun eerste crowdfundproject voor een overname restaurant (tweede vestiging) ze kunnen geen hypothecaire zekerheid bieden, maar verder ziet het project er solid uit. de reviews van de eerste vestiging zijn lovend, veel ervaring, aantoonbare inkomsten om de rente en aflossing te voldoen etc etc. gewoon een solid project. ze vragen zich enkel af wat interessanter is; annuitair of aflosvrij (voor de investeerder).

zelf verkies ik altijd aflosvrij, maar ik investeer enkel in vastgoed met 1e hypotheekrecht, dus ik vroeg me af wat de voorkeur is indien er geen harde zekerheid is. Ik neig naar annuitair omdat het risico zo steeds lager wordt, maar hoor graag wat jullie denken =)
Ok, laat mij de open deur intrappen: horeca is voor mij een sector waarin ik alleen investeer indien er volledig afgelost wordt.
Daarnaast ben ik zonder harde zekerheid niet geďnteresseerd in aflossings vrije projecten.
pi_211894226
quote:
ik heb even een vraag:

Je neiging is juist. Annuďtair of lineair is dan voor investeerders denk ik de enige juiste vorm. Aflossingsvrij zonder zekerheden loopt naar mijn overtuiging niet vol.
pi_211894249
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 14:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Met zelfs nog een paar waterijsjes (of magnum zo je wilt) aan rente als een project na paar weken niet door gaat. Kom daar maar eens om bij GVE!
pi_211894378
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 16:46 schreef zeeland6 het volgende:
CC mosterd na de maaltijd, zoals gebruikelijk bij KOM.

Update WAAR Breda
Beste beleggers,

[..]

Ik zit niet in die projecten, maar ik neem aan dat ze de francische ondernemers ook direct aangeschreven hebben en daar de lening hebben opgeeist, want het zijn meen ik allemaal VoF's met enerzijds de franchische gever BV en anderzijds de franchisenemer als privepersoon met HA en die zijn (nog?) niet failliet. Naar mijn idee kan er vanwege die toch wel wat bijzondere constructie en daarmee de volledige aansprakelijkheid voor de lemning voor alle betrokken vennoten in de vof, wel het nodige mis gaan met de uitwinning.
pi_211894730
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 17:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Je neiging is juist. Annuďtair of lineair is dan voor investeerders denk ik de enige juiste vorm. Aflossingsvrij zonder zekerheden loopt naar mijn overtuiging niet vol.
Aflossingsvrij zou ik zonder zekerheden ook zeker niet meenemen en horeca heb ik ook graag volledig afgelost in 4 of 5 jaar.
pi_211895755
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 17:35 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik zit niet in die projecten, maar ik neem aan dat ze de francische ondernemers ook direct aangeschreven hebben en daar de lening hebben opgeeist, want het zijn meen ik allemaal VoF's met enerzijds de franchische gever BV en anderzijds de franchisenemer als privepersoon met HA en die zijn (nog?) niet failliet. Naar mijn idee kan er vanwege die toch wel wat bijzondere constructie en daarmee de volledige aansprakelijkheid voor de lemning voor alle betrokken vennoten in de vof, wel het nodige mis gaan met de uitwinning.
Ik zit zowel in Waar Eindhoven als Waar Breda (gelukkig niet in Waar Nederland, die via NPEX langskwam, ook crowdfunding!). Ik heb op 6 en 8 december e-mails gestuurd naar CC en ze juist dringend gewezen op dit punt van hoofdelijke aansprakelijkheid vanwege de VOF en dat ze in actie moesten komen. Geen enkele reactie. Telefonisch ook niet bereikbaar trouwens. Ik ben meer dan helemaal klaar met CC en KOM. De AFM mag hun vergunning direct afpakken. Totaal geen oog voor het belang van investeerders. In de communicatie van CC van vandaag lijken ze nog steeds niet te hebben begrepen dat als één van twee vennoten failliet gaat, je altijd nog de andere vennoot kan aanspreken voor de volle pond.
Investeerder sinds 2007.
pi_211896055
quote:
ik heb even een vraag:

Wat nog niet genoemd is, maar hcn als platform gebruiken.

Dan zijn er hier altijd wel wat geďnteresseerd in een linkje, het liefst nog prepublicatie
pi_211896212
quote:
ik heb even een vraag:

Kleine kanttekening: Recenties van een andere vestiging hebben nauwelijks tot geen enkele waarde.

Verder denk ik dat je goed zit dat er afgelost dient te worden als er geen zekerheden tegenover staan. Het komt te vaak voor dat juist projecten zonder zekerheden in het zicht van de haven stranden. Als je het over annuďtair hebt, heb je het dan over aflossen berekend over de looptijd of over 30 jaar?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_211897149
Erg jammer dat deze niet net voor 31 december is gekomen; vervroegde aflossing bij WVJG:
SPOILER
pi_211899647
quote:
ik heb even een vraag:

Ik zelf heb inmiddels harde voorkeur voor minimaal 50% aflossen over de looptijd. Ofwel het risico neemt af naar mate de factor tijd (=onzekerheid) toeneemt. Geen aflossing = herfinanciering aan einde looptijd en ik zie nu met beperkte ervaring dat al regelmatig stroef verlopen, laat staan als we middenin een depressie zouden zitten.
pi_211899691
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Nog een laatste linkje van het jaar
https://www.collincrowdfu(...)1bae09216791f5c65076
Ben weer uit mn box3 winterslaap en in deze gestapt. Zit ook om de hoek, dus zal eens proeven hoe lauw de patatten precies geserveerd worden dit voorjaar. :Y)

Niet super qua zekerheden, maar lokaal project is leuk en een eigen bouwbedrijfje betekent verbouwingskosten beheersbaar denk ik maar.
pi_211899785
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 16:28 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Famous last words... Ik wacht wel even of hij vol komt en trek nog wat rente in de tussentijd.
pi_211900000
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 00:27 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Famous last words... Ik wacht wel even of hij vol komt en trek nog wat rente in de tussentijd.
Ik ben echt benieuwd naar het aantal actieve investeerders bij GVE tov het jaar 2018 en 2019. Toen hoefde GvE echt nul moeite te doen om projecten vol te krijgen. Processen zijn bij GVE eigenlijk nooit op orde gekomen en lopen zowel bij investeren, maar ook bij uitwinning zo ontzettend traag. Ik denk dat ze een gouden formule redelijk hebben laten lopen.

Er zijn nu wel een aantal zaken opgepakt, maar de uitwerking is (weer) zo-zo.

Ik zag laatst een kerstwens. Daar stond een vrij klein team met elkaar op de foto. Daar lijkt me ook krimp in te zitten.
SPOILER

[ Bericht 8% gewijzigd door KrekelJapie op 03-01-2024 05:53:53 ]
pi_211900779
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 05:45 schreef KrekelJapie het volgende:

Ik zag laatst een kerstwens. Daar stond een vrij klein team met elkaar op de foto. Daar lijkt me ook krimp in te zitten.

Ja hmm, toch maar even goed in de gaten houden hoe het loopt in januari daar qua inschrijvingen. Want hoeveel snelheid en uitwinning kan je nog verwachten van een platform dat misschien langzaam gaat krimpen en er al nooit zo goed in was.
pi_211900844
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 09:55 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ja hmm, toch maar even goed in de gaten houden hoe het loopt in januari daar qua inschrijvingen. Want hoeveel snelheid en uitwinning kan je nog verwachten van een platform dat misschien langzaam gaat krimpen en er al nooit zo goed in was.
Sinds de slechte afwikkeling daar met Comfort ontw#kkelingprojecten, investeer ik daar geen stuiver meer.
  woensdag 3 januari 2024 @ 10:08:58 #109
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211900857
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:06 schreef quepos het volgende:

[..]
Sinds de slechte afwikkeling daar met Comfort ontw#kkelingprojecten, investeer ik daar geen stuiver meer.
Zo blijven er steeds minder over die we serieus kunnen noemen.
pi_211901162
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:06 schreef quepos het volgende:

[..]
Voor mij geldt hetzelfde! Er gaat geen eurocent meer naar GVE! We zitten al meer als een jaar te wachten op de afwikkeling hiervan!
pi_211901217
Het is een zootje bij Raisin.
Overgeboekte rente spaarrekeningen (renault, klarna, nordax) staan in het dashboard nog op de betreffende rekeningen. Als je links boven klikt bij 'Transacties (Raisin rekening)' staan ze wel bijgeboekt (2 jan). Maar kun je niet overboeken naar je tegenrekening, want het systeem zegt 'saldo nul'.

Nu een nieuwe melding "Vanwege technische problemen kan uw aanvraag op dit moment niet worden uitgevoerd."
pi_211901268
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 05:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]Ik zag laatst een kerstwens. Daar stond een vrij klein team met elkaar op de foto. Daar lijkt me ook krimp in te zitten.
SPOILER
Ik vind het nog best wel een grote club mensen eigenlijk. Ik hoop voor ze dat daar een hoop part-timers en zzp'ers tussen zitten want als dat allemaal van die paar projecten en doorlopende provisie betaald moet worden.........

Voor de rest heb ik niet zoveel te klagen de laatste jaren. In de beginperiode daar, voor mij 2014, waren er redelijk veel defaults maar ook hogere percentages rente. Er zijn altijd wel wat dingetjes, die tweewekelijkse betaling vind ik bijvoorbeeld niet prettig, maar als geheel vind ik het nog steeds een wenselijke aanvulling op Collin. Het moet niet zo zijn dat die een monopolie krijgen en too big to fail worden. Als ze dat al niet zijn.
Pecunia non olet
pi_211901333
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:54 schreef zeeland6 het volgende:
Overgeboekte rente spaarrekeningen (renault, klarna, nordax) staan in het dashboard nog op de betreffende rekeningen. Als je links boven klikt bij 'Transacties (Raisin rekening)' staan ze wel bijgeboekt (2 jan). Maar kun je niet overboeken naar je tegenrekening, want het systeem zegt 'saldo nul'.

Nu een nieuwe melding "Vanwege technische problemen kan uw aanvraag op dit moment niet worden uitgevoerd."
Ik denk dat je dit bericht in het verkeerde topic hebt geplaatst ;)
pi_211901347
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:45 schreef Slijker het volgende:

[..]
Voor mij geldt hetzelfde! Er gaat geen eurocent meer naar GVE! We zitten al meer als een jaar te wachten op de afwikkeling hiervan!
Het is helaas niet het enige project bij GVE waar de afwikkeling slecht is en ook de communicatie achterwegen blijft. Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om in elk geval een maandelijkse update te geven van de voortgang in de dossiers met een achterstand. Of zijn het inmiddels zoveel dossiers dat ze het niet meer aankunnen met het "kleine" team. Ik ben dan ook momenteel zeer terughoudend in het inventariseren bij GVE.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erinco71 op 03-01-2024 11:13:04 (Typo) ]
pi_211901442
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:54 schreef zeeland6 het volgende:

Er zijn al wat langer technische problemen met de website m n met inloggen. Het totaal van mijn depo's lijkt niet te kloppen. Volgens mij groeistuipen vanwege de enorme toename vorig jaar.
pi_211901535
De depotregeling van GVE werkt ook nog steeds niet lekker hoor.

Een brouwerijtje in Zeeland heeft een betaling gemist op 12-12-2023, op dit project is de depotregeling van kracht.
Bij navraag kreeg ik de volgende reactie:

"De stornering en de uitbetaling hebben elkaar net gekruist. Deze betaling komt uit het depot.
We doen er alles aan om de uitbetaling zo snel mogelijk plaats te laten vinden."

Het doel van die depotregeling is toch juist dat er bij een incidentele stornering of verlate betaling er niet direct een terugbetaling gemist wordt? In oktober ging dit bij een project mbt vastgoedontwikkeling ook al niet goed.

Het aantal projecten bij dit platform liep sowieso al wat terug en dit soort dingen helpt dan ook niet. Jammer, want in het kader van spreiding zou ik mijn portefeuille graag verdelen over enkele grotere, actieve platforms.
pi_211901690
De CCF pitch van RC Vastgoed https://www.collincrowdfund.nl/rc-vastgoed-b-v/ maakt nergens melding van het feit dat de dga via Festivaals nog een lening heeft lopen bij Collin. https://www.collincrowdfund.nl/festivaals-b-v-3/
pi_211901754
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:18 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Er zijn al wat langer technische problemen met de website m n met inloggen. Het totaal van mijn depo's lijkt niet te kloppen. Volgens mij groeistuipen vanwege de enorme toename vorig jaar.
Ik hang sinds een maandje of 4 ook weer bij Raisin uit, tot nu toe geen issues en alles klopt en gaat vlot. Grootste kritiek die ik heb gehoord is dat alle soorten overboekingen redelijk veel tijd kosten, dus daar hou ik alvast rekening mee.
pi_211901811
Zou GVE niet last hebben een soort sneeuwbal effect / neerwaartse spiraal? Waarbij iedereen ziet dat die projecten niet vlot volkomen dus iedereen afwacht (omdat niets irritanter is dan je geld een maand kwijt zijn en dan evt teruggestort te krijgen omdat het niet lukt)?

Als die Rapido gister 80+% vol zat was ik ws ook gewoon aan boord gegaan direct.
pi_211901989
Ecovisie
¤ 75.000 | 9,5% rente | 36 maanden

Aankoop zeilboot
https://www.collincrowdfund.nl/ecovisie/
Helaas geen zekerheden op overwaarde vastgoed
pi_211902056
quote:
14s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:37 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
De CCF pitch van RC Vastgoed https://www.collincrowdfund.nl/rc-vastgoed-b-v/ maakt nergens melding van het feit dat de dga via Festivaals nog een lening heeft lopen bij Collin. https://www.collincrowdfund.nl/festivaals-b-v-3/
Verschillende BV's dus in principe zijn de leningen onafhankelijk van elkaar. Ik weet niet in hoeverre in praktijk problemen bij de ene BV kan overspringen naar de andere BV maar het was wel netjes geweest van Collin om even te noemen dat meneer al in een ander project zit bij Collin. Er zal vast een reden zijn dat ze het weggelaten hebben.
pi_211902070
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:56 schreef KrekelJapie het volgende:
Ecovisie

Aankoop zeilboot
Dat niet, maar het hele verhaal geeft m.i. toch wel aanleiding voor een basisinleg. Die jongen lijkt goed bezig.
Pecunia non olet
pi_211902094
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:45 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Zou GVE niet last hebben een soort sneeuwbal effect / neerwaartse spiraal? Waarbij iedereen ziet dat die projecten niet vlot volkomen dus iedereen afwacht (omdat niets irritanter is dan je geld een maand kwijt zijn en dan evt teruggestort te krijgen omdat het niet lukt)?

Als die Rapido gister 80+% vol zat was ik ws ook gewoon aan boord gegaan direct.
Die Rapido gaat tegen mijn verwachting in niet zo lekker.. dat is jammer want ik zit er ruim in.. bootjes doen het altijd wel goed. Hoop dat hij snel vol komt.
pi_211902196
quote:
14s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:07 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik denk dat je dit bericht in het verkeerde topic hebt geplaatst ;)
ja excuus. Hoort in dat andere topic.
pi_211902375
Mbt slechte opvolging van platformen bij defaults waarbij er nog iets te verwachten valt zou ik na een paar keer contact te hebben gehad gewoon een melding doen bij het AFM. Ik ga er namelijk vanuit dat nu er een vergunning is ook af en toe een audit doen bij de platformen. Als het AFM van bepaalde projecten afweet waar de opvolging niet goed gaat kunnen ze hier gerichter over vragen. (wat uiteindelijk moet leiden tot betere processen)

Altenatief zou natuurlijk kunnen zijn dat het AFM op bezoek komt en het platform laat kiezen welke dossiers ze mogen bekijken (of een willekeurige kiezen uit een hele lijst). Af en toe zal er ook wel iemand failliet gaan die in de schuldsanering terecht komt waar gewoon niks meer te halen valt en als dat bij zo'n audit nu naar voren komt doet een platform het natuurlijk naar behoren.
pi_211902717
Al 2 stuks10% van het totaalbedragaflossingen bij CCF, en 1 waarbij 2 van de 5 onderpandappartementen zijn verkocht.

We zullen maar denken dat onze LTV snel betert en het bedrag weer beschikbaar is voor nieuwe investeringen.
pi_211903097
Frank en Rogier hebben op beide projecten een deelbetaling gedaan zonder extra's. Jammer maar het bevestigt wel dat deze projecten top waren.

Cafetaria Sun trouwens ook. Dit is voor hun al de derde. Goed bezig daar.

[ Bericht 23% gewijzigd door obligataire op 03-01-2024 13:50:19 ]
Pecunia non olet
pi_211904453
Over GvE gesproken, hier lijken ze in elk geval wel actief mee bezig:

SPOILER
We zullen zien wat een en ander nog oplevert. Wat kan en mag een schuldhulpverlener? Het lijkt mij wat anders dan een wettelijke schuldsanering.
Het is een project uit het begin van mijn crowdfundcarričre, dus een klein bedrag waar ondanks een jaar corona-uitstel het grootste deel al van terug is.
pi_211904723
En nou ik toch probleemgevallen aan het posten ben...
Deze bakker van NLI waar ik achteraf nooit in had moeten investeren. Van aflossingen is gedurende de looptijd weinig gekomen, rentebetalingen ging weinig beter ondanks diverse afspraken en regelingen. De lening liep afgelopen april af maar zoals verwacht kwam van herfinanciering niks terecht. Ik krijg het idee dat de bedoelingen van de ondernemer wel goed zijn maar dat koppig doorzetten hier al lang verworden is tot de kop in het zand steken voor het onvermijdelijke einde.
SPOILER
Ik verwacht dat de veiling ook nog wel een keer uitgesteld zal worden. Gezien nog maar 16% van de leenbedrag terug is denk ik dat ik ondanks de zekerheden een flink bedrag moet afschrijven. En daarmee is NLI bij mij verreweg het slechtst presterende platform.
pi_211904977
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:00 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
En nou ik toch probleemgevallen aan het posten ben...
Deze bakker van NLI waar ik achteraf nooit in had moeten investeren. Van aflossingen is gedurende de looptijd weinig gekomen, rentebetalingen ging weinig beter ondanks diverse afspraken en regelingen. De lening liep afgelopen april af maar zoals verwacht kwam van herfinanciering niks terecht. Ik krijg het idee dat de bedoelingen van de ondernemer wel goed zijn maar dat koppig doorzetten hier al lang verworden is tot de kop in het zand steken voor het onvermijdelijke einde.
SPOILER
Ik verwacht dat de veiling ook nog wel een keer uitgesteld zal worden. Gezien nog maar 16% van de leenbedrag terug is denk ik dat ik ondanks de zekerheden een flink bedrag moet afschrijven. En daarmee is NLI bij mij verreweg het slechtst presterende platform.
Slechter dan K*m? Dat kan bijna niet...de hoeveelheid die ik daar heb moeten afscchrijven is echt bizar
pi_211905360
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:22 schreef Geldstrooier het volgende:

[..]
Slechter dan K*m? Dat kan bijna niet...de hoeveelheid die ik daar heb moeten afscchrijven is echt bizar
Bij KOM één investering vrijwel meteen failliet maar die heeft inmiddels via een betalingsregeling het hele leenbedrag terugbetaald, ondanks dat ik deze al had afgeschreven. Een andere lening betaalt met horten en stoten maar heeft met veel vertraging ook bijna het leenbedrag terugbetaald. Dus 100% probleemprojecten maar financieel gezien valt het wel mee.
Bij NLI 7 projecten, waarvan 1 nog lopend, 4 afgerond, een flinke default (Mulders Motoren) en bovenstaande koekjebakker. Dus betere score qua projecten maar financieel slecht.
Ter vergelijking, bij Collin 65 projecten waarvan 17 afgerond, geen defaults en 3 projecten met achterstand maar daar verwacht ik vanwege de hypothecaire zekerheden weinig afschrijvingen van.
pi_211906746
Als je naar de hele portefeuille kijkt, is NLI juist een van de platforms die wat betreft de defaults vrij goed scoort (zo rond 0,6% afschrijving op je rendement). Dat is significant beter dan platforms die vergelijkbare projecten financieren, zoals CCF of GvE.

Met maar 7 projecten is het helaas simpelweg pech dat 2 daarvan niet goed hebben gelopen, en zelfs 1 default hakt er dan al enorm in op je rendement. Maar ik zou dit niet representatief vinden om daar uitspraken op platformniveau mee te doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door JP01 op 03-01-2024 19:22:34 ]
pi_211907825
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 19:10 schreef JP01 het volgende:
Als je naar de hele portefeuille kijkt, is NLI juist een van de platforms die wat betreft de defaults vrij goed scoort (zo rond 0,6% afschrijving op je rendement). Dat is significant beter dan platforms die vergelijkbare projecten financieren, zoals CCF of GvE.

Met maar 7 projecten is het helaas simpelweg pech dat 2 daarvan niet goed hebben gelopen, en zelfs 1 default hakt er dan al enorm in op je rendement. Maar ik zou dit niet representatief vinden om daar uitspraken op platformniveau mee te doen.
Bij NLI zou ome Veldboom nog wel eens een flink drama kunnen worden, althans dat begint zich af te tekenen .... 3 projecten die samen niet volledig zijn gedekt door zekerheid, en waarvan er nog 1 de rente betaalt....
Pecunia non olet
pi_211907974
Ted's Amsterdam heeft inmiddels ook de eindstreep gehaald bij HCN.
Pecunia non olet
pi_211908330
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 00:27 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Haha dit gaat mij nog wel even achtervolgen. Toch vind ik het echt heel gek. Alle bootjes met zelfs tweede hypotheek zaten zo vol en nu gaat dit zo langzaam terwijl het een bewezen geldnemer is.... GVE krijgt hier steeds meer last van, want iedereen wacht maar een beetje af met investeren.
pi_211908674
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 21:12 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Haha dit gaat mij nog wel even achtervolgen. Toch vind ik het echt heel gek. Alle bootjes met zelfs tweede hypotheek zaten zo vol en nu gaat dit zo langzaam terwijl het een bewezen geldnemer is.... GVE krijgt hier steeds meer last van, want iedereen wacht maar een beetje af met investeren.
Het kan wel een bewezen geldnemer zijn maar dat zegt niet zoveel. Het is nu de toekomst waar het om gaat, en met een LTV van 81% en dan ook nog een looptijd van 84 maanden stap ik niet in.
Dit project gaat op deze manier niet vol komen.
pi_211910402
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:32 schreef obligataire het volgende:

[..]
Bij NLI zou ome Veldboom nog wel eens een flink drama kunnen worden, althans dat begint zich af te tekenen .... 3 projecten die samen niet volledig zijn gedekt door zekerheid, en waarvan er nog 1 de rente betaalt....
Daar ben ik ook bang voor, hopen dat het niet uitdraaid zoals bij gve met project comfortontwikkeling.
pi_211911871
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:32 schreef obligataire het volgende:
ome Veldboom
daar gingen afgelopen provada al verhalen over rond dat het slecht ging (net als over Certitudo).
pi_211911894
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 00:06 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
daar gingen afgelopen provada al verhalen over rond dat het slecht ging (net als over Certitudo).
Kwam zoiets ter sprake op de Provada?
pi_211911937
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 00:13 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Kwam zoiets ter sprake op de Provada?
Ja, weet niet helemaal de strekking meer. Ging erom dat er nog genoeg aanbod zou komen omdat partijen hun herfinanciering niet rond gaan krijgen.
pi_211913856
GvE/Popping Sport staat open (en loopt aardig door zo te zien).
Mooi project m.i. , o.a. door volledige hypothecaire dekking en goed verhaal.
Pecunia non olet
pi_211914059
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 21:12 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Met alle gezonken bootjes zou het me verbazen als het anders was geweest.

In het verleden is ook gebleken dat bij mislukte projecten de hypotheek alleen tot de oud-ijzer prijs wat waard was. (weet iemand nog de naam van dat schip wat per opbod verkocht was voor 2k?)

M.i. is een hypotheek op een roerend goed per definitie niets waard.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_211915900
quote:
99s.gif Op donderdag 4 januari 2024 11:36 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Met alle gezonken bootjes zou het me verbazen als het anders was geweest.

In het verleden is ook gebleken dat bij mislukte projecten de hypotheek alleen tot de oud-ijzer prijs wat waard was. (weet iemand nog de naam van dat schip wat per opbod verkocht was voor 2k?)

M.i. is een hypotheek op een roerend goed per definitie niets waard.
Misschien speelt dat zinken mee ja :) Het is sowieso een hele merkwaardige kwestie. En dat ik het merkwaardig vind is niet zo erg, maar misschien vindt de verzekering dat ook. We zullen zien.

Ik heb ook wel het idee dat het wat minder gaat in het vrachtvervoer over water, hangt natuurlijk ook nauw samen met de vertraagde economie.

Dat schip was het partyschip de Coventina op KOM. Toch een hele andere tak van sport, de enige overeenkomst is dat het drijft op water. Verkoop was meen ik 20K. Afschrijving dik 60% op dit project.

Het probleem met het vrachtvervoer over het water is denk ik dat er weinig animo is om op zo'n schip te gaan varen. En dat wordt niet beter. De jonge generatie doet liever part-time werken dan 100 uur in de week.
Dat maakt zo'n schip nogal incourant. Het gekke is alleen dat als iemand plannen heeft om te gaan varen dat ze dan wél de hoofdprijs moeten betalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 04-01-2024 14:24:25 ]
Pecunia non olet
  donderdag 4 januari 2024 @ 15:49:31 #144
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211916732
We horen weinig meer over de toekomst van MaxCF, onder de paraplu van KoM. Ik ben benieuwd of hun gezamenlijke gesprek met AFM inmiddels al heeft plaatsgevonden.
pi_211916771
Jaaroverzicht 2023 CRE is beschikbaar
https://www.crowdrealestate.nl/blog/jaaroverzicht-2023
pi_211916869
Ecovisie, de zeilboot meneer open. Als een tussendoortje meegenomen. Ook wederom (idem als in 2023) deelafloss CCF 44161 APC de Boer.

[ Bericht 11% gewijzigd door peterc op 04-01-2024 16:19:43 ]
pi_211916901
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:56 schreef KrekelJapie het volgende:
Ecovisie

Aankoop zeilboot
In no-time vol
pi_211916926
quote:
12s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:03 schreef peterc het volgende:
Ecovisie, de zeilboot meneer open. Als een tussendoortje meegenomen. Ook deelafloss CCF 44161 APC de Boer.
Voor mij wat méér dan een tussendoortje :) Lekkere cashflow door volledige aflossing. Denk dat dit wel een rustig dossier blijft.
Pecunia non olet
pi_211917019
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:48 schreef obligataire het volgende:
Ted's Amsterdam heeft inmiddels ook de eindstreep gehaald bij HCN.
HCN 212 Teds A'dam vlgs betaalschema v HCN en ook dat van mij nog een betaaltermijn op 2feb2024, desalniettemin tot op heden een keurig prestatie van Teds, da komt goed.

58 02-02-2024
pi_211917034
Nieuw Collin projectje met een 2e hypotheek:

MartijnAppel
¤ 25.000 | 8,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/martijnappel/
pi_211917136
quote:
14s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:20 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Collin projectje met een 2e hypotheek:

MartijnAppel
¤ 25.000 | 8,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/martijnappel/
Als iemand een linkje heeft van deze Appelman hoor ik het graag. Ik hou wel van dit soort kleine appels.
pi_211917164
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Als iemand een linkje heeft van deze Appelman hoor ik het graag. Ik hou wel van dit soort kleine appels.
Inderdaad een leuk klein appeltje.
pi_211919356
quote:

[..]
Woz 1-1-2022, 139.000 euro. En de voorkant van het huis zegt genoeg.
pi_211920680
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 20:01 schreef quepos het volgende:

[..]
Woz 1-1-2022, 139.000 euro. En de voorkant van het huis zegt genoeg.
Stond half juli 2022 te koop voor 285.000 euro en ziet er op het filmpje van de makelaar aardig opgeknapt uit. Beter dan de voorkant zoals die op google streetview staat.
pi_211921125
We hebben al heel lang geen vliegtuigje meer gezien bij GVE of heb ik iets gemist? Zou hij ze anders financieren?
pi_211921284
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 23:18 schreef eenjongen... het volgende:
We hebben al heel lang geen vliegtuigje meer gezien bij GVE of heb ik iets gemist? Zou hij ze anders financieren?
Na talloze succesvolle cf projecten, durven de banken eindelijk in te stappen?
Pecunia non olet
pi_211921314
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:49 schreef InVestEerder het volgende:
We horen weinig meer over de toekomst van MaxCF, onder de paraplu van KoM. Ik ben benieuwd of hun gezamenlijke gesprek met AFM inmiddels al heeft plaatsgevonden.
Deze maand zou er een nieuwe AMA komen, details ontbreken. Grootse toekomstplannen hebben prioriteit
pi_211921405
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:38 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Inderdaad een leuk klein appeltje.
Vrienden, jullie zijn mijn oogappels, ik weet, je vindt geen appel onder een perenboom en zelfs in de lekkerste appeltaart zit weleens een pit. Jullie moesten even wachten tot de appel rijp was en vanzelf viel, maar hier is dan toch het linkje. Eet smakelijk!

Linkje

SPOILER
pi_211921440
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 00:40 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
[..]
Vrienden, jullie zijn mijn oogappels, ik weet, je vindt geen appel onder een perenboom en zelfs in de lekkerste appeltaart zit weleens een pit. Jullie moesten even wachten tot de appel rijp was en vanzelf viel, maar hier is dan toch het linkje. Eet smakelijk!

Linkje

SPOILER
Poëzie 😀
Pecunia non olet
pi_211921900
Nadat er een appel werd gedaan op de mogelijkheden die ik heb om een ondernemer te helpen heb ik zojuist een investering gedaan via Collin.

Daarbij moest ik de nieuwe algemene voorwaarden accepteren en zoals dat meestal gaat: ik heb dat ongezien gedaan. Ik wil dat zeker nog wel even doen, maar heeft iemand hier toevallig al wel gezien of er nog opvallende dingen in staan?
pi_211922114
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 08:02 schreef escortmk2 het volgende:
Nadat er een appel werd gedaan op de mogelijkheden die ik heb om een ondernemer te helpen heb ik zojuist een investering gedaan via Collin.

Daarbij moest ik de nieuwe algemene voorwaarden accepteren en zoals dat meestal gaat: ik heb dat ongezien gedaan. Ik wil dat zeker nog wel even doen, maar heeft iemand hier toevallig al wel gezien of er nog opvallende dingen in staan?
Toen ik vanochtend mijn appeltje at hoefde ik nog geen nieuwe voorwaarden te accepteren.
pi_211922203
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 22:19 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Stond half juli 2022 te koop voor 285.000 euro en ziet er op het filmpje van de makelaar aardig opgeknapt uit. Beter dan de voorkant zoals die op google streetview staat.
Zou je het linkje van het filmpje van de makelaar hier even willen posten want dat kan ik nergens vinden.
pi_211922329
quote:

[..]
[..]

Linkje

SPOILER
Prrrrrrachtig Jaco! Ook ik heb zojuist een hapje appel genomen.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_211922339
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 08:53 schreef Slijker het volgende:

[..]
Zou je het linkje van het filmpje van de makelaar hier even willen posten want dat kan ik nergens vinden.
Is een ander pand: nr 46
pi_211922596
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 09:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Is een ander pand: nr 46
Je hebt inderdaad gelijk. Filmpje is van nr.46. Hoe dan ook denk ik niet dat deze ondernemer voor 25k zijn huis op het spel gaat zetten en met een lineaire aflossing vind ik het nog steeds een leuk appeltje.
pi_211922700
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:41 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ik hang sinds een maandje of 4 ook weer bij Raisin uit, tot nu toe geen issues en alles klopt en gaat vlot. Grootste kritiek die ik heb gehoord is dat alle soorten overboekingen redelijk veel tijd kosten, dus daar hou ik alvast rekening mee.
duurt ontzettend lang.... er hangen enorme bedragen al dagenlang in de lucht. en ook het inloggen gaat regelmatig niet.
pi_211922908
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 09:49 schreef cubje het volgende:

[..]
duurt ontzettend lang.... er hangen enorme bedragen al dagenlang in de lucht. en ook het inloggen gaat regelmatig niet.
Heel vervelend voor jullie. Toch hoort al dit gepraat over dit banken platform hier niet thuis. Misschien iets voor het sparen forum?
pi_211923253
Zo te zien gaat de appel niet ver van de fok boom vallen. Al 77% vol.
pi_211923798
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 10:56 schreef lykkefund het volgende:
Zo te zien gaat de appel niet ver van de fok boom vallen. Al 77% vol.
Inmiddels 90%.
pi_211924205
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 23:59 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Deze maand zou er een nieuwe AMA komen, details ontbreken. Grootse toekomstplannen hebben prioriteit
Gisteravond deze mail ontvangen:

Donderdag, 4 januari 2024

Beste investeerder,

Het zijn drukke tijden bij Max Property Group, Max Crowdfund en Maximise met veel ontwikkelingen en updates over verschillende onderwerpen, zoals de AFM-vergunning, de fusie, de reorganisatie, de kapitaalrondes van Kazpar en Fininly (zie www.kazpar.com en www.fininly.com) en de leningen.

Om deze reden organiseert de groep wederom een AMA (Ask Me Anything) om iedereen die geďnteresseerd is op de hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen en de mogelijkheid geven om vragen te stellen. Alle vragen zijn welkom tijdens deze AMA, die plaats zal vinden op 9 januari om 15:00 uur.

De AMA zal geleid worden door Patrick Visser (oprichter en algemeen directeur van MPG), Arthur van Cadsand (algemeen directeur en CTO van Fininly) en de directeuren van Kapitaal op Maat. In deze twee uur durende webinar zullen er zoveel mogelijk vragen van de gebruikers en investeerders van Max Property Group en Max Crowdfund beantwoord worden.

Je kunt je hier aanmelden voor de AMA.

De vragen van investeerders zullen direct worden beantwoord, het is daarom niet mogelijk om vooraf vragen in te dienen voor deze webinar. De webinar zal in het Nederlands worden gehouden.

Mochten er vragen zijn naar aanleiding van deze mail, neem dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groeten,
Patrick Visser
pi_211924206
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:45 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

Het gaat nu wat sneller zo te zien... wat zijn de meningen hier? Waarom stappen wel/niet in de boot?
M.i ziet het er wel goed uit denk ik...en met de toekomstige nederlandse overstromingsplannen hebben we nog wat zand en grind nodig lijkt me...
pi_211924281
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 12:37 schreef Geldstrooier het volgende:

[..]
Het gaat nu wat sneller zo te zien... wat zijn de meningen hier? Waarom stappen wel/niet in de boot?
M.i ziet het er wel goed uit denk ik...en met de toekomstige nederlandse overstromingsplannen hebben we nog wat zand en grind nodig lijkt me...
het is een interessante business, die bulkgoederen. Een vriend van mij werkt bij een grote baggeraar en is verantwoordelijk voor de binnenlandse zandhandel. Door Oekraine gingen de olieprijzen door het dak. Iedereen met een geschikt schip ging kolen naar Duitsland varen omdat dat meer opleverde dan zand varen. Daarnaast konden ze minder vervoeren door de lage waterstanden, wat de beschikbare capaciteit nog meer verminderde en de prijzen voor de schepen nog meer omhoog.

Normaal voeren ze vol naar Duitsland, haalde daar nog een lading op voor de terugweg. Nu waren er duitse bedrijven die zeiden: "wat levert die lading op de terugweg op? Ok, vaar maar leeg terug dan betaal ik je dat + een opslag, dan ben je weer eerder hier met een lading."

Of je er in moet stappen kan ik je niet vertellen. Het lijkt wel een zeer net schip met recent vernieuwde voortstuwing, dus dat spookverhaal over de schrootprijs en een hypotheek op een roerend goed is wel erg kort door de bocht.
pi_211924393
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 10:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Heel vervelend voor jullie. Toch hoort al dit gepraat over dit banken platform hier niet thuis. Misschien iets voor het sparen forum?
Deze?
WGR / Banken met hoge rente topic #88
pi_211925002
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 08:42 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Toen ik vanochtend mijn appeltje at hoefde ik nog geen nieuwe voorwaarden te accepteren.
Dit zijn de nieuwe voorwaarden die tegelijk met de nieuwe app werden geďntroduceerd. Omdat het nog niet nodig was had ik ze daarom ook nog niet eerder geaccepteerd.
pi_211925032
quote:

[..]
[..]

Linkje

SPOILER
Nog 400 euro voordat hij om 14uur open gaat
pi_211925149
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:47 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Net geen volledig Fok project :o
pi_211925188
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:47 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:58 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Net geen volledig Fok project :o
Dat heel veel investeerders zich na 1 januari op de projecten zouden storten is in ieder geval niet uitgekomen. Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat dit project in de voorverkoop erg langzaam aan het volkomen is.
Het zal overigens wel een FOK projectje worden want hij is om 14.00 uur niet open gegaan.
pi_211925679
Nieuw Collin project met een 3e hypotheek:

H. Tajeddin en H. Bashir
¤ 280.000 | 9,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/h-tajeddin-en-h-bashir/
pi_211925742
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Dat heel veel investeerders zich na 1 januari op de projecten zouden storten is in ieder geval niet uitgekomen. Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat dit project in de voorverkoop erg langzaam aan het volkomen is.
Het zal overigens wel een FOK projectje worden want hij is om 14.00 uur niet open gegaan.
Lijkt met investeren inderdaad nog aardig rustig te gaan, ik had Bayram Colak bijvoorbeeld wel vol verwacht binnen no time maar staat nu al sinds 11 uur open en nog maar op 75%.
pi_211925815
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:50 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Lijkt met investeren inderdaad nog aardig rustig te gaan, ik had Bayram Colak bijvoorbeeld wel vol verwacht binnen no time maar staat nu al sinds 11 uur open en nog maar op 75%.
Ik zie ook regelmatig weer intrekkingen van eerdere toezeggingen. Ook de appel staat nog op 400 euro. Maar na 14:00 is er voor 900 euro geďnvesteerd. Dus ook voor 900 euro teruggetrokken.
pi_211925834
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:55 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik zie ook regelmatig weer intrekkingen van eerdere toezeggingen. Ook de appel staat nog op 400 euro. Maar na 14:00 is er voor 900 euro geďnvesteerd. Dus ook voor 900 euro teruggetrokken.
Dat was mij ook al opgevallen. Er zijn 2 of 3 terugtrekkingen geweest in het afgelopen uur.
pi_211926023
Ben met mijn maandelijkse administratieronde bezig en zie dat
SPOILER
bij HCN "on hold" staat. Nog geen bericht van HCN maar de recensies van deze hamburgertent op google zijn op zijn zachtst gezegd niet denderend, dus dat belooft weer wat. Met nog 11 maanden te gaan is de potentiële schade niet al te groot gelukkig.
pi_211926537
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 15:10 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ben met mijn maandelijkse administratieronde bezig en zie dat
SPOILER
bij HCN "on hold" staat. Nog geen bericht van HCN maar de recensies van deze hamburgertent op google zijn op zijn zachtst gezegd niet denderend, dus dat belooft weer wat. Met nog 11 maanden te gaan is de potentiële schade niet al te groot gelukkig.
scherp thnx, in mijn eigen ovz stond betaling 23dec23 ook nog als nog niet ontv, zal binnenkort wel mededeling van HCN komen. Deze met de Family Boys from Breda are risky.

De restant vorderingen van oa deze projecten kwalificeer ik nu als dubieus en pas mijn box3 aangifte hiermee dus aan.
pi_211926997
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 18:21 schreef KrekelJapie het volgende:
Een default uit januari 2021 van KoM lijkt volgende week het restsaldo af te lossen
[..]
Gaat om 23% van de oorspronkelijke hoofdsom
Het was een dooie mus. Bedrag is aangepast naar 0 euro.
pi_211927183
En hier bij GVE ook weer een bericht dat Pron#no zijn depot moet aanvullen, en afgelopen maand is vastgoedontwikkeling V#ldhoven uit het depot betaald.

Gaat lekker daar de laatste tijd bij GVE!!!

[ Bericht 0% gewijzigd door quepos op 05-01-2024 17:37:04 ]
pi_211927214
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 16:47 schreef quepos het volgende:
En hier bij GVE ook weer een bericht dat Pron#no zijn depot mpet aanvullen, en afgelopen maand is vastgoedontwikkeling V#ldhoven uit het depot betaald.

Klopt. Geldt ook voor F##dmarkt de F@M en Ma Ch#erie. Beide niet voldaan en uit depot betaald.
pi_211927464
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 12:37 schreef Aster1X het volgende:

[..]
Gisteravond deze mail ontvangen:

Donderdag, 4 januari 2024

Beste investeerder,

Het zijn drukke tijden bij Max Property Group, Max Crowdfund en Maximise met veel ontwikkelingen en updates over verschillende onderwerpen, zoals de AFM-vergunning, de fusie, de reorganisatie, de kapitaalrondes van Kazpar en Fininly (zie www.kazpar.com en www.fininly.com) en de leningen.

Om deze reden organiseert de groep wederom een AMA (Ask Me Anything) om iedereen die geďnteresseerd is op de hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen en de mogelijkheid geven om vragen te stellen. Alle vragen zijn welkom tijdens deze AMA, die plaats zal vinden op 9 januari om 15:00 uur.

De AMA zal geleid worden door Patrick Visser (oprichter en algemeen directeur van MPG), Arthur van Cadsand (algemeen directeur en CTO van Fininly) en de directeuren van Kapitaal op Maat. In deze twee uur durende webinar zullen er zoveel mogelijk vragen van de gebruikers en investeerders van Max Property Group en Max Crowdfund beantwoord worden.

Je kunt je hier aanmelden voor de AMA.

De vragen van investeerders zullen direct worden beantwoord, het is daarom niet mogelijk om vooraf vragen in te dienen voor deze webinar. De webinar zal in het Nederlands worden gehouden.

Mochten er vragen zijn naar aanleiding van deze mail, neem dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groeten,
Patrick Visser

Dank voor posten, ik heb deze niet ontvangen, misschien omdat ik niet deelnam aan de kapitaalrondes
pi_211927915
De eerste lening van MAX onder de vlag van KoM is gepresenteerd. Snel inschrijven (vanaf ¤ 1000,-) voordat-ie vol is
pi_211928303
Een eerste project van Kapitaal op Max voor de liefhebbers van monumentaal industrieel erfgoed in voormalig oost Duitsland.
SPOILER
Maar liefst 12% rente voor een 1e hypotheek met een LTV van maar 34,5%. Dan gaan ze wel uit van de marktwaarde van ruim 1.1 miljoen en niet van het aankoopbedrag van ¤50.000. Volgens een inspectie is het pand in goede staat. Dat zal dan wel relatief zijn, want google streetview geeft een andere indruk.
Ik ben voor het behoudt en hergebruik van industrieel erfgoed dus hoop dat het project slaagt maar als investering en via deze partijen is het niet voor mij, bedankt.
pi_211928387
Topelen Beheer B.V.
¤ 420.000 | 9,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/topelen-beheer-b-v/
Aandelen recyclingbedrijf, gedeeltelijke borgstelling met 3e hypotheek als dekking.
pi_211928408
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:39 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Een eerste project van Kapitaal op Max voor de liefhebbers van monumentaal industrieel erfgoed in voormalig oost Duitsland.
SPOILER
Ik mag het project niet inzien
quote:
Dit betreft een financiering via Closed Crowd. U kunt dit project alleen bekijken en investeren indien u een uitnodiging heeft ontvangen.
Mocht u een uitnodiging willen ontvangen stuur dan een mail naar closedcrowd@kapitaalopmaat.nl.
pi_211928457
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 16:47 schreef quepos het volgende:
... en afgelopen maand is vastgoedontwikkeling V#ldhoven uit het depot betaald.
Is dat een andere dan V*ldhoven III? Ik zie geen bijzonderheden of updates namelijk.
pi_211928555
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]

Hmm, vreemd. Het is inderdaad op uitnodiging, maar ik heb het "uitnodiging= " gedeelte in de URL wel meegekopieerd. Waarschijnlijk een persoonlijke link maar ik vraag me af hoe ze kunnen zien dat iemand anders er gebruik van maakt. Ik ben niet ingelogd bij KOM of MAX.
pi_211928836
quote:

[..]
[..]

Vreemd, bij mij werkt de link gewoon en staat de teller op ¤ 3.000 (van de ¤ 400.000).
pi_211930817
Jaarvoorspelling GvE
quote:
2024 zal economisch worden beďnvloed door verschillende factoren. De verwachting is dat de rente verder gaat dalen. Hierdoor wordt de drempel verlaagd om investerings- en financieringsbeslissingen te nemen en zal het totale financieringsvolume een stijgende trend laten zien.
pi_211931313
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:22 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Dank voor posten, ik heb deze niet ontvangen, misschien omdat ik niet deelnam aan de kapitaalrondes
Ik heb de mail wel ontvangen en ook niet meegedaan aan de kapitaalrondes.
pi_211933447
quote:

[..]
[..]

ik heb vanmorgen een mail gehad met uitnodiging. ik heb nog nooit bij beide platformen geinvesteerd. toch een kleine twijfel, 12% met deze ltv is wellicht een gokje waard. eerst even koffie...
pi_211933485
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 19:26 schreef Aster1X het volgende:

[..]
Vreemd, bij mij werkt de link gewoon en staat de teller op ¤ 3.000 (van de ¤ 400.000).
nu weer op 2.000 ipv 3.000
pi_211933653
quote:
En hier bij GVE ook weer een bericht dat Pron#no zijn depot moet aanvullen,
Ik dacht zal eens even kijken, zie dit bij hun tweede wasstraat bij een google. Permanent gesloten

Maar goed op 6-9-21 posten ze er al dit over: Per direct TER OVERNAME AANGEBODEN:

En bij de reguliere onlineverkoop hebben ze de eindejaarssale verlengd om geld binnen te krijgen om ons te betalen denk ik maar dat is niet gelukt.
pi_211933679
Nieuwe GVE:
V2C aankoop machines IV

Een pandrecht tweede rang op de Bedrijfsinventaris van V2C B.V.

Een pandrecht vijfde rang op de Voorraad van V2C B.V.

Verder lees ik niet....
pi_211933810
A4F St*r*ng heeft trouwens ook niet betaald in december.. nou betaald die wel eens vaker later maar of dat nou aan het platform ligt of de ondernemer? Hopelijk lukt betalen nog het komende halfjaar ofzo
pi_211935828
Sinds kort ook aan de slag gegaan met crowdfunding. Ik heb wat projecten lopen nu via SIG en GvE. Ik was benieuwd, is er een mogelijkheid om via een stukje software of met een excel sheet deze investeringen (en eventuele andere beleggingen) te bundelen en in 1 overzicht te hebben.
pi_211936015
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:03 schreef Divi het volgende:
Sinds kort ook aan de slag gegaan met crowdfunding. Ik heb wat projecten lopen nu via SIG en GvE. Ik was benieuwd, is er een mogelijkheid om via een stukje software of met een excel sheet deze investeringen (en eventuele andere beleggingen) te bundelen en in 1 overzicht te hebben.
Ik heb zelf wat gebouwd. Bij crowdfundpanel hebben ze een aanbod om dit te bundelen: https://www.crowdfundpanel.com/nl/
pi_211936388
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:25 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik heb zelf wat gebouwd. Bij crowdfundpanel hebben ze een aanbod om dit te bundelen: https://www.crowdfundpanel.com/nl/
ik heb zelf ook wat gebouwd, maar sleutel er nog regelmatig aan. Heb nog niet het idee dat ik dit het handigst heb gedaan.

Zijn er mensen die die zo'n Crowdfundpanel abonnement hebben? ben wel benieuwd of dat bevalt.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_211936637
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:53 schreef Essebes het volgende:

[..]
ik heb zelf ook wat gebouwd, maar sleutel er nog regelmatig aan. Heb nog niet het idee dat ik dit het handigst heb gedaan.

Zijn er mensen die die zo'n Crowdfundpanel abonnement hebben? ben wel benieuwd of dat bevalt.
Ik heb ooit in het begin een jaar een abonnement bij Crowdfundpanel gehad maar moest alsnog veel handmatig toevoegen of veranderen. Zo stonden bv de kosten/fee er niet bij, werden de bedragen van de annuďtaire leningen bij HCN niet correct weergegeven (zat een klein verschil in) en ook bij leningen met een slottermijn moest ik het zelf aanpassen. Sindsdien zijn er meen ik wel dingen veranderd en kun je Crowdfundpanel toegang geven tot je rekening, maar na dat ene jaar had ik het wel gezien, ook omdat ik zelf al wat in Excel had en dat handiger vond.

Ik heb alle betaalschema's van de platforms waar ik projecten heb lopen gelijk gemaakt qua kolommen en in 1 Excel bestand gegooid, daar heb ik weer een pivot op. Zo heb ik een mooi overzicht van wat er per maand binnenkomt en wat ik kan verwachten de komende tijd. Af en toe even aanpassen wanneer een betaalschema wijzigt of er een vervroegde aflossing is.
pi_211937322
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 14:20 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik heb ooit in het begin een jaar een abonnement bij Crowdfundpanel gehad maar moest alsnog veel handmatig toevoegen of veranderen. Zo stonden bv de kosten/fee er niet bij, werden de bedragen van de annuďtaire leningen bij HCN niet correct weergegeven (zat een klein verschil in) en ook bij leningen met een slottermijn moest ik het zelf aanpassen. Sindsdien zijn er meen ik wel dingen veranderd en kun je Crowdfundpanel toegang geven tot je rekening, maar na dat ene jaar had ik het wel gezien, ook omdat ik zelf al wat in Excel had en dat handiger vond.

Ik heb alle betaalschema's van de platforms waar ik projecten heb lopen gelijk gemaakt qua kolommen en in 1 Excel bestand gegooid, daar heb ik weer een pivot op. Zo heb ik een mooi overzicht van wat er per maand binnenkomt en wat ik kan verwachten de komende tijd. Af en toe even aanpassen wanneer een betaalschema wijzigt of er een vervroegde aflossing is.
Ik heb inderdaad ook zelf iets in Excel staan. Per platform een tabblad en een totaal overzicht om te zien hoeveel er totaal uitstaat, door de tijd heen binnen gaat komen en waar er achterstand is.
pi_211937402
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 15:11 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik heb inderdaad ook zelf iets in Excel staan. Per platform een tabblad en een totaal overzicht om te zien hoeveel er totaal uitstaat, door de tijd heen binnen gaat komen en waar er achterstand is.
Ik heb in dat bestand alles in 1 tabblad staan, wel een kolom erbij met platformnaam zodat ik daarop kan filteren in het tabblad en in de pivot.
pi_211937740
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 15:17 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik heb in dat bestand alles in 1 tabblad staan, wel een kolom erbij met platformnaam zodat ik daarop kan filteren in het tabblad en in de pivot.
Dat kan natuurlijk ook. Wordt het wel een hele lange tabblad van ongeveer 600 regels, maar goed met een filter is dat natuurlijk goed te doen.
pi_211937873
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 15:45 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Dat kan natuurlijk ook. Wordt het wel een hele lange tabblad van ongeveer 600 regels, maar goed met een filter is dat natuurlijk goed te doen.
Inderdaad intussen al een lang bestand, bij mij nu ruim 7000 regels, waarin zowel de nog lopende als de al afgeronde projecten staan. Daarom werk ik ook met een pivot, dan kan ik in 1 oogopslag zien hoeveel er per maand wordt uittbetaald aan aflossing en rente of al betaald is en wat het uitstaand bedrag is.
Daarnaast heb ik nog een bestand met daarin per maand alleen de uitstaande projecten en daar heb ik wel per platform een tabblad.
pi_211938604
ik heb geen idee wat ik uit heb staan. soms herinner ik me oh daar heb ik ook nog wat en neem ik eens een kijkje op het platform om te kijken hoe het er voor staat. soms krijg ik een mail dat iets afgelopen is, en soms komt het gewoon weer op mijn rekening. ik zit nu bij NLI, CRE, SIG en Collin. volgens mij was dat het
ik controleer ook nooit de rente en heb geen idee wat ik qua bedragen uit heb staan en wanneer ze afgelopen zijn. ik ben echt zo lui hahaha
pi_211939136
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 14:20 schreef Soulfreak het volgende:
HCN niet correct weergegeven (zat een klein verschil in)
Ze blijven een horeca achtergrond hebben :) , juist afronden is daar niet het sterkste punt (mag ik denk ik wel zeggen, in het verleden meer dan 10 jaar kassa-software geleverd in o.a. de horeaca)
pi_211939630
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 17:19 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ze blijven een horeca achtergrond hebben :) , juist afronden is daar niet het sterkste punt (mag ik denk ik wel zeggen, in het verleden meer dan 10 jaar kassa-software geleverd in o.a. de horeaca)
Probleem was niet bij HCN zelf, maar bij Crowdfundpanel. Bij invoer bij Crowdfundpanel gaf je het leningbedrag, rentepercentage en looptijd in en was er keuze tussen annuďtair of lineair. Bij een annuďtaire lening klopten de bedragen niet helemaal met wat het platform in de betalingschema's aangaf ik (had toen alleen annuďtaire leningen bij HCN, zal bij andere plaforms met annuďtaire leningen net zo geweest zijn) en ook niet met wat ik zelf via een eigen formule in Excel uitrekende. Tussen mijn eigen berekening in Excel en het schema van HCN was af en toe wel eens 1 cent verschil vanwege afronding, maar de verschillen met wat Crowdfundpanel aangaf was iedere maand wel flink meer dan die cent afronding, waardoor ik gewoon alle bedragen van het hele betaalschema 1 voor 1 handmatig in moest kloppen.
pi_211939918
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 15:59 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Inderdaad intussen al een lang bestand, bij mij nu ruim 7000 regels, waarin zowel de nog lopende als de al afgeronde projecten staan. Daarom werk ik ook met een pivot, dan kan ik in 1 oogopslag zien hoeveel er per maand wordt uittbetaald aan aflossing en rente of al betaald is en wat het uitstaand bedrag is.
Daarnaast heb ik nog een bestand met daarin per maand alleen de uitstaande projecten en daar heb ik wel per platform een tabblad.
Dan is jouw bestand, denk ik, anders opgebouwd dan de mijne. Ik gebruik een regel voor de aflossing en een regel voor de rente. Ik heb ongeveer 300 openstaande projecten, dus 600 regels. Bij 7000 regels zouden dat 3500 projecten zijn.
pi_211939951
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:03 schreef Divi het volgende:
Ik was benieuwd, is er een mogelijkheid om via een stukje software of met een excel sheet deze investeringen (en eventuele andere beleggingen) te bundelen en in 1 overzicht te hebben.
Ik ben een tevreden gebruiker van Portfolio Performance. Dat is niet specifiek voor crowdfunding, maar is daar ook prima mee te doen.
pi_211940187
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 18:05 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Dan is jouw bestand, denk ik, anders opgebouwd dan de mijne. Ik gebruik een regel voor de aflossing en een regel voor de rente. Ik heb ongeveer 300 openstaande projecten, dus 600 regels. Bij 7000 regels zouden dat 3500 projecten zijn.
Is dan inderdaad anders opgebouwd. Bij mij is iedere regel 1 termijn. Dus een project met 60 termijnen is 60 regels. De bedragen voor aflossing en rente, maar ook de fee en begin en eindsaldo van dat project in die maand staan in aparte kolommen. Even simpel gezegd, ik download (of kopieer) het betaalschema van het platform, pas daar de kolommen iets aan zodat ze allemaal gelijk zijn en gooi ze in 1 bestand onder elkaar. Ik kan dan bv sorteren op betaaldatum om te zien welke betalingen er in een maand zijn.
Ik heb moment iets meer dan 100 lopende projecten en 44 afgesloten.
pi_211940884
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 13:53 schreef Essebes het volgende:

[..]

Ik heb voordat ze echt van start gingen best veel uitgeprobeerd voor ze met de projecten die ik op dat moment had. En informatie gegeven waar ik tegen aan liep. Als beloning kreeg ik bij de start een abonnement van een jaar voor half geld. Voordeel een euro of 8 meen ik! Precies weet ik het niet meer maar daar in de buurt.
Ik heb ze een mail gestuurd en ik heb ze verteld dat ik geen gebruik maak van dat {te gekke} aanbod.

Het zal best wat verbetert zijn inmiddels maar ik denk dat je toch altijd wat handmatig zal moeten blijven doen.
pi_211941763
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 19:43 schreef Collin63 het volgende:

Het zal best wat verbetert zijn inmiddels maar ik denk dat je toch altijd wat handmatig zal moeten blijven doen.
De handmatige dingen die ik nog moest doen om het kloppend te krijgen kostten mij echt veel meer tijd dan hoe ik het nu in Excel doe. En dan nog kon ik er niet zo mee sorteren en filteren als ik wilde, wat ik nu wel kan.

Mijn Excel file zal ook verre van perfect zijn, maar het werkt voor mij goed.
pi_211945529
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 18:31 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Is dan inderdaad anders opgebouwd. Bij mij is iedere regel 1 termijn. Dus een project met 60 termijnen is 60 regels. De bedragen voor aflossing en rente, maar ook de fee en begin en eindsaldo van dat project in die maand staan in aparte kolommen. Even simpel gezegd, ik download (of kopieer) het betaalschema van het platform, pas daar de kolommen iets aan zodat ze allemaal gelijk zijn en gooi ze in 1 bestand onder elkaar. Ik kan dan bv sorteren op betaaldatum om te zien welke betalingen er in een maand zijn.
Ik heb moment iets meer dan 100 lopende projecten en 44 afgesloten.
Ik doe het in zoverre anders dat ik voor ieder platform een apart tabblad heb, en 1 tabblad voor de totalen daarvan en allerlei analyses vanaf 2014. Daarmee zie ik o.a. dagresultaten en heb ik alle maandresultaten en cumulatieven vanaf het begin in beeld.

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 07-01-2024 10:44:18 ]
Pecunia non olet
pi_211947161
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:50 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Is dat een andere dan V*ldhoven III? Ik zie geen bijzonderheden of updates namelijk.
Het gaat om de projecten 23540 en 24280 (I en III), van dezelfde 2 heren. Die projecten zijn nauw met elkaar verbonden. Project III heeft 1e hypotheek en project I heeft 2e hypotheek als ik het goed begrijp.
SPOILER
Project I loopt het meeste risico, op basis van de oorspronkelijke leningen een LTV van 77%, te verminderen met reeds betaalde cashflow op de beide projecten.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 07-01-2024 11:10:29 ]
Pecunia non olet
pi_211948064
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 11:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het gaat om de projecten 23540 en 24280 (I en III), van dezelfde 2 heren. Die projecten zijn nauw met elkaar verbonden. Project III heeft 1e hypotheek en project I heeft 2e hypotheek als ik het goed begrijp.

Hoe kun je zien of iets uit depot betaald is?
pi_211948087
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:27 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Hoe kun je zien of iets uit depot betaald is?
Alleen via MijnUpdates
quote:
Betaling voor termijn 30 is niet voldaan. Termijn wordt vanuit het depot aan u uitbetaald. 08-12-2023Project: Vastgoedontwikkeling Veldhoven (23540)
pi_211948172
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Alleen via MijnUpdates
[..]

Ik heb geen update voor 24280 (III) dus blijkbaar is die wel gewoon betaald.
  zondag 7 januari 2024 @ 13:28:16 #223
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211948754
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:36 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Dan is het probleem maar half zo erg.
pi_211948780
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:36 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Er is ook nog een project 4 van deze vogel 24698. Is t/m december gewoon rente op betaald.
pi_211950199
Dank voor de reacties op mijn vraag. Ik ga mij eens verdiepen in de software die hier benoemd werd, en anders eens aan de slag met een excel bestand
pi_211951123
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 01:38 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik doe het in zoverre anders dat ik voor ieder platform een apart tabblad heb, en 1 tabblad voor de totalen daarvan en allerlei analyses vanaf 2014. Daarmee zie ik o.a. dagresultaten en heb ik alle maandresultaten en cumulatieven vanaf het begin in beeld.
Leuk om te lezen dat iedereen het net weer even anders doet.

Via mijn pivot heb ik ook alle maandresultaten en totalen vanaf het begin, ook wat er nog verwacht wordt. Daarin kan ik ook selecteren op platform. Ik zie daarin ook hoe snel het uitstaand saldo en de te ontvangen rente terug loopt de komende jaren als ik niet meer zou herinversteren. Dat gaat vooral interessant worden op het moment dat ik besluit af te bouwen. Nu is het vooral een aansporing om wel te blijven herinvesteren, omdat anders het maandelijks rentebedrag te laag wordt.
pi_211953184
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 01:38 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hier ook voor elk platform een tabblad.
En een tabblad voor de totalen per platform / andere investeringscategorieen (zoals o.a. aandelen / ETF's)
Daarnaast houdt ik van elk jaar ook vanaf 2014 bij wat voor totaal rendement en rente inkomsten er per platform geweest zijn. Succesvol afgeronde projecten verdwijnen helemaal uit de administratie.
Dag en maandresultaten doe ik niet aan, kan wel op elk moment zien hoeveel er uit staat, en hoeveel rente inkomsten dat genereert op jaarbasis indien saldo en gemiddeld rente percentage gelijk blijven.
Ik stuur qua totale investerings portefeuille op bepaalde verhoudingen (zeg: 20% CF, 30% indexcrackers, 20% dividend aandelen enz.).
Deze verhoudingen pas ik van tijd tot tijd aan. Eind 2021 had ik procentueel mijn piek in CF investeringen.
In 2022 een huis gekocht, en daar dus geld voor vrijgemaakt.
De rest van 2022 en 2023 relatief meer geďnvesteerd in dividend aandelen.

Doel voor dit jaar: CF portefeuille minimaal gelijk houden qua uitstaand bedrag, maximaal gelijk houden qua percentage van mijn totale portefeuille.
pi_211953545
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 13:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Er is ook nog een project 4 van deze vogel 24698. Is t/m december gewoon rente op betaald.
24698 is een voormalig winkelpand 320m2 waarvan 4 appartementen (bg) zijn gemaakt, streetview geeft een goed beeld , hiervoor betaald Gert-Jan 40k rente per jaar voor zijn GVE lening, qua ¤flow moet hij eruit kunnen springen maar een ¤maker zal het niet zijn, de 1e hypo v 725k is naar mijn mening goed dekkend voor de appartementen. Toch wel benieuwd naar de herfinan in okt 25, voor 5,5% zal het niet meer kunnen, dus qua ¤flow ook krapper, dus mogelijk in de sale dan of misschien wel eerder.

23540 & 24280 heb ik beide minimaal meegenomen, eigenlijk puur uit "curiosity" daar ik bekend ben met de plaatselijke omstandigheden. Zie de ontwikkeling voorlopig nog zeker niet starten en danwel van de grond komen. Vond het project indertijd ook nogal ambitieus en massaal voor deze locaties. Een minder grootse ontwikkeling op de plaats van de garage/woonhuis/perceel van 205(a) en Korte Kerkakker 2 heeft mijn inziens veel meer kans van slagen. Voor mij zijn deze 2 projecten een kleine bewuste gamble. Maar Gert-Jan & Eelco zijn de mannen die het moeten regelen. Het pand Leenderweg 74 dat mede als dekking dient is maar zozo, zie streetview, er zitten diverse wooneenheden in welke verhuurd worden. Evenwel dit acht ik zelf meer als een geschikte sneller realiseerbare ontwikkel locatie voor een kleinschalig (10-12) app gebouw. Vergunningtechnisch is men ook verder hier vlgs mij. Qua ¤flow nu en straks zal het met alle financieringen geen winstpakker zijn. Maar daar zullen meet ontwikkelboys last van hebben & krijgen.

Eelco heeft / had ook nog 25323 (van begin 22) Keizerstr 34(a) Montfoort / 690k vr 18mnd 6%) Weet niet de status hiervan.

[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 08-01-2024 10:21:41 ]
pi_211958153
Linkje CCF, vanmiddag 14:00 open:

https://www.collincrowdfu(...)a6dca7e043494df208fc
pi_211958310
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 10:22 schreef impact9 het volgende:

Alweer een project zonder EBI
pi_211959072
Snap Fitness Wassenaar van 10% naar 12% rente bij CCF..
pi_211959093
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:40 schreef pkaiser het volgende:
Snap Fitness Wassenaar van 10% naar 12% rente bij CCF..
En ze gaan minder aflossen, dus het slottermijn gaat nog verder omhoog. Bij een lineaire aflossing had ik er nog over na willen denken ;-)
pi_211959155
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 10:33 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Alweer een project zonder EBI
Ik zie nu wel gewoon een EBI staan als ik ingelogd ben.
pi_211959158
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 10:22 schreef impact9 het volgende:

Wat vinden we hiervan? Persoonlijk ben ik niet zo wild op cf projecten buiten de landsgrenzen.
Pecunia non olet
pi_211959400
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:48 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wat vinden we hiervan? Persoonlijk ben ik niet zo wild op cf projecten buiten de landsgrenzen.
De zekerheden vallen in NL. Dus daardoor wordt het wel overzichtelijker.
Ik doe niet mee omdat ik de zekerheden in NL niet goed genoeg vind.
pi_211959714
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 12:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
De zekerheden vallen in NL. Dus daardoor wordt het wel overzichtelijker.
Ik doe niet mee omdat ik de zekerheden in NL niet goed genoeg vind.
Mee eens. Dat kan beter (ook véél slechter trouwens). De heren hebben beide wel een vast inkomen dus de nakoming lijkt linksom of rechtsom wel rond te zullen komen. Daarom twijfel ik nog. Als ik overtuigd ben dat men toch wel betaalt, mogen ze van mij ook fricandellen in Mongolië gaan verkopen :)
Pecunia non olet
pi_211960532
Nieuw Collin project met 1e hypotheek via Knabbel & Babbel:

Thermen Roosendaal Vastgoed B.V.
¤ 2.300.000 | 8,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/thermen-roosendaal-vastgoed-b-v-1/
pi_211960581
Nieuw 3 jarig SiG project:

Koekoeksplaats 15 in Leiden LIVE 10 januari 2024 om 12.00 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Koekoeksplaats 15 in Leiden. Je kunt vanaf 10 januari om 12.00 uur investeringen toezeggen. Het betreft een woning met 3 slaapkamers, tuin en een dakterras. Het object is gelegen in de buurt Zijlwijk-Noord. De woning heeft een goede lokale bereikbaarheid. Op loopafstand bevindt zich een bushalte. Alle dagelijkse voorzieningen zijn te vinden in de directe nabijheid.

https://investeren.sameni(...)en-koekoeksplaats-15
pi_211960657
Goed nieuws project Zoetermeer CRE
quote:
Het volledige project is eind vorige maand verkocht aan de aannemer. De koopovereenkomst is reeds ondertekend en de afwikkeling hiervan vindt momenteel via de notaris plaats. De aflosnota met als voorlopige passeerdatum 31 januari 2024 zal Crowdrealestate op korte termijn aanleveren bij het notariaat. Uw inleg en de laatste rentebetaling (t/m de daadwerkelijke aflossingsdatum) krijgt op of omstreeks de passeerdatum retour.
pi_211960774
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:46 schreef Horsemen het volgende:

Hard pass on Knabbel en Babbel. Maar ik wil wel een sidebet maken voor basis inleg dat dit project in de problemen komt 8-)
pi_211960805
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:41 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
En ze gaan minder aflossen, dus het slottermijn gaat nog verder omhoog. Bij een lineaire aflossing had ik er nog over na willen denken ;-)
Beetje een risico, maar ik neem hem basis mee. Ze lossen toch 40% af in 4 jaar, 3e hypotheek is mwah, borgstelling is meh, maar 12% is not bad.
pi_211961585
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:48 schreef Horsemen het volgende:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Koekoeksplaats 15 in Leiden. Je kunt vanaf 10 januari om 12.00 uur investeringen toezeggen. Het betreft een woning met 3 slaapkamers, tuin en een dakterras. Het object is gelegen in de buurt Zijlwijk-Noord. De woning heeft een goede lokale bereikbaarheid. Op loopafstand bevindt zich een bushalte. Alle dagelijkse voorzieningen zijn te vinden in de directe nabijheid.

Taxatiewaarde lijkt hoog op basis van andere info (https://www.facebook.com/huiskopenleiden/posts/2864130267218808/ en https://wesselmakelaardij.nl/aanbod/148-Woonhuis-Koekoeksplaats-15-2317-WH-Leiden-3-Bedrooms-1-Bathroom-EUR399000/) , maar dat zal wel vanwage het verhuurcontract zijn maar is voor de hogere schijven wel iets om op termijn rekening meer te houden.
pi_211961756
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 12:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Mee eens. Dat kan beter (ook véél slechter trouwens). De heren hebben beide wel een vast inkomen dus de nakoming lijkt linksom of rechtsom wel rond te zullen komen. Daarom twijfel ik nog. Als ik overtuigd ben dat men toch wel betaalt, mogen ze van mij ook fricandellen in Mongolië gaan verkopen :)
Had wel graag toelichting gehad van de villa met stukje grond, tbv beeldvorming van wat & waar etc, het bouwen van de huizen snap ik wel hoewel het ook maar een durpke is van niks eigenlijk. Maar zomaar een camping beginnen is ook wel zoiets. Vraagt voorzieningen, marketing, personeel & management, is frans-talig etc en vraagt ¤. Plus is het toch nog wel een stukkie rijden van Zoetermeer naar Pesche. Hoe kom je op het plan?

Maar als je er toch bent een bezoekje voor wat kennis upgrade
https://en.wikipedia.org/wiki/Wolfsschlucht_I

[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 08-01-2024 15:46:38 ]
pi_211962148
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 09:35 schreef Tjalala het volgende:
A4F St*r*ng heeft trouwens ook niet betaald in december.. nou betaald die wel eens vaker later maar of dat nou aan het platform ligt of de ondernemer? Hopelijk lukt betalen nog het komende halfjaar ofzo
Info A4F
quote:
De termijn van december (nr 55) is een beetje vertraagd vanwege de feestdagen.
pi_211962298
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:46 schreef Horsemen het volgende:

Linkjes waren reeds gedeeld vorig jaar
pi_211963892
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:07 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Linkjes waren reeds gedeeld vorig jaar
Oké, mijn excuses. De laatste 3 maanden van 2023 heb ik de projecten niet gelezen dus ik was hem nog niet tegengekomen.
pi_211964528
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2024 18:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Oké, mijn excuses. De laatste 3 maanden van 2023 heb ik de projecten niet gelezen dus ik was hem nog niet tegengekomen.
Geeft niks, gaat erom dat mocht iemand nog wel interesse hebben dan staan beide investeringslinkjes(incentive en deze) al op het forum.
pi_211965013
quote:
En hier bij GVE ook weer een bericht dat Pron#no zijn depot moet aanvullen, en afgelopen maand is vastgoedontwikkeling V#ldhoven uit het depot betaald.

Depot is aangevuld.08-01-2024
Gaat om pro...
pi_211969193
Lineair project in begin kalenderjaar tegen 7%. Net aan interessant voor VHR box 3 investeerders?

Volksbeveiliging
¤ 27.000 | 7,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/volksbeveiliging/
2e hypotheek woonhuis
pi_211969439
Nieuwe HCN:

Er is een nieuw project in voorpublicatie geplaatst.

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Anne&Max boutique hotel & restaurant Utrecht (deel 2). Op dit project wordt 8.5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
De actieve automatisch toegezegde investeerders krijgen 1 uur na publicatie als eerste de mogelijkheid om hun investering te bevestigen.

Woensdag 10 januari om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.

Ik had deel 1 vorig jaar niet echt gelezen maar zoals ik het lees hebben ze nu al een restaurant(Anne&Max) & BB erboven en nemen ze nu ergens een tweede locatie erbij voor dit hotel. En dat hotel is dan weer de eerste Anne&Max van Nederland die mede door hun de afgelopen jaren is bedacht..
pi_211972029
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 07:23 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe HCN:

Er is een nieuw project in voorpublicatie geplaatst.

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Anne&Max boutique hotel & restaurant Utrecht (deel 2). Op dit project wordt 8.5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
De actieve automatisch toegezegde investeerders krijgen 1 uur na publicatie als eerste de mogelijkheid om hun investering te bevestigen.

Woensdag 10 januari om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.

Ik had deel 1 vorig jaar niet echt gelezen maar zoals ik het lees hebben ze nu al een restaurant(Anne&Max) & BB erboven en nemen ze nu ergens een tweede locatie erbij voor dit hotel. En dat hotel is dan weer de eerste Anne&Max van Nederland die mede door hun de afgelopen jaren is bedacht..
Ik had deel 1 al ruim meegenomen. Dus deel 2 laat ik lopen.
pi_211972113
Een nieuw project op Collin:
https://www.collincrowdfund.nl/t-boerderijtje-holding-b-v/
Moet nog even de verdere details doornemen. Volgens mij is er eerder een project van het duo Kwaspen en Peters voorbijgekomen, het wordt echter niet benoemd in de pitch.
Zo te zien is de vroegere deurenhandel een goede business geweest voor dhr. Peters.
pi_211972534
quote:
Herkende ook al het eea, snap niet dat CCF er gewoon geen melding van maakt, je bent dan volledig en je kan een "totaal" afweging / overzicht maken.
pi_211972701
Er staat wel iets over in de EBI.

De vooraf-mailtjes van CCF worden steeds algemener trouwens:
quote:
U heeft eerder geďnvesteerd in een leningaanvraag met een eerste hypothecaire zekerheid, vandaar ontvangt u dit bericht. Graag attenderen wij u op een nieuwe investeringskans
Binnenkort:
quote:
U heeft eerder geďnvesteerd in een leningaanvraag, vandaar ontvangt u dit bericht. Graag attenderen wij u op een nieuwe investeringskans
  dinsdag 9 januari 2024 @ 13:45:38 #256
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211972866
quote:
12s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 13:06 schreef peterc het volgende:

[..]
Herkende ook al het eea, snap niet dat CCF er gewoon geen melding van maakt, je bent dan volledig en je kan een "totaal" afweging / overzicht maken.
Dat zie ik als een tekort. Dat werkt niet mee aan het vertrouwen.
pi_211972911
quote:
Het is een kleine moeite voor Colllin om in de pitch via een link hier naar te verwijzen. Wat ze tot voor kort wel deden. Als je alles lees dan kom je het wel tegen maar waarom zo moeilijk. Het zal wel een reden hebben dat ze het nu niet meer doen maar zoiets geeft eerder wantrouwen dan vertrouwen

[ Bericht 2% gewijzigd door Collin63 op 09-01-2024 13:59:01 ]
pi_211973836
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 13:53 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Het is een kleine moeite voor Colllin om in de pitch via een link hier naar te verwijzen. Wat ze tot voor kort wel deden. Als je alles lees dan kom je het wel tegen maar waarom zo moeilijk. Het zal wel een reden hebben dat ze het nu niet meer doen maar zoiets geeft eerder wantrouwen dan vertrouwen
Collin leest mee, de link is er nu wel, onder het kopje ondernemer.
pi_211974649
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 13:53 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Hun zaak in het dorp is onlangs gesloten wegens verlieslatendheid en onvoldoende indicaties.

https://cranendonck.bestu(...)8b-86de-1e5f670ebd44

De zaak van de man is een aantal jaar verleden ook als eens failliet gegaan. Hun huidige woning stond toen ook (gedwongen) in de verkoop. Is echter geen makkelijk verkoopbare woning aan een zeer drukke weg, en looproute van het AZC naar het dorp. Dit in combinatie met de vorige pitch en de krankzinnig hoge huurprijs die fiscaal voor te kleine woningen gevraagd werd blijf ik hier ver van weg.
pi_211975206
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 16:48 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]
Hun zaak in het dorp is onlangs gesloten wegens verlieslatendheid en onvoldoende indicaties.

https://cranendonck.bestu(...)8b-86de-1e5f670ebd44

De zaak van de man is een aantal jaar verleden ook als eens failliet gegaan. Hun huidige woning stond toen ook (gedwongen) in de verkoop. Is echter geen makkelijk verkoopbare woning aan een zeer drukke weg, en looproute van het AZC naar het dorp. Dit in combinatie met de vorige pitch en de krankzinnig hoge huurprijs die fiscaal voor te kleine woningen gevraagd werd blijf ik hier ver van weg.
Goed speurwerk ! :lijstje:
  dinsdag 9 januari 2024 @ 17:57:30 #261
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211975216
Als er hier toevallig iemand is die vanmiddag de online vragensessie bij MaxCF heeft bijgewoond, dan zou het prettig/waardevol zijn als hier even een korte opsomming van de besproken relevante zaken wordt gepost. Bij voorbaat dank uiteraard.

[ Bericht 6% gewijzigd door InVestEerder op 09-01-2024 18:03:33 ]
pi_211975347
Hij is binnen (op mijn betaalrekening)!
De laatste termijn van Panneklaar.

M.i. verreweg het beste project van KOM.

Het eerste crowdfundingproject met hypotheek.
Zoals hier eerder vermeld was het wel veel gedoe, maar ik vond het een interessante ervaring.

Ik heb er ook stevig in geďnvesteerd en daar nooit spijt van gehad. Integendeel.

Was mijn laatste lopende project bij KOM.
Er komen ook geen nieuwe meer bij, dus behoudens mogelijk wat kruimels van default projecten, ben ik klaar met KOM.
pi_211975386
House of Barber Mr. Dee
¤ 50.000 | 9,0% rente | 72 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/house-of-barber-mr-dee/
2e hypotheek woonhuis. Linkje is welkom
pi_211975992
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 18:13 schreef TisIk het volgende:

Er komen ook geen nieuwe meer bij, dus behoudens mogelijk wat kruimels van default projecten, ben ik klaar met KOM.
Hier ook :)
pi_211978279
Linkje boerderijtje
SPOILER
pi_211978282
quote:

Zoals hier eerder vermeld was het wel veel gedoe, maar ik vond het een interessante ervaring.

Ik heb er ook stevig in geďnvesteerd en daar nooit spijt van gehad. Integendeel.

Idem, inclusief het laatst lopende project en mogelijke kruimels.
pi_211979231
quote:

Het was 2015 en dit was een van mijn eerste crowdfunding projecten waar ik aan mee heb gedaan. Met een looptijd van 8 jaar een lange, maar ook goede zekerheden. Sterker nog het eerste project waarbij er ook een hypothecair gedekte zekerheid werd geboden.

Met veel plezier hier in mee gedaan toen de problemen bij KOM nog niet bekend waren. Ook voor mij was dit mijn laatste nog lopende project bij KOM.

Ik verwacht niet nog aan nieuwe projecten bij KOM deel te nemen wegens de zeer slechte communicatie, verkeerd of niet vastleggen van zekerheden en niet doorpakken bij wanbetaling.

Nog wel 1 probleem project in mijn portefeuille dat al sinds 2019 niet betaald, echter hier worden geen stappen door KOM op genomen, maar het wordt ook nog niet afgeschreven door hun. Dus nog niet helemaal van KOM af.
pi_211979387
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 00:24 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Het was 2015 en dit was een van mijn eerste crowdfunding projecten waar ik aan mee heb gedaan. Met een looptijd van 8 jaar een lange, maar ook goede zekerheden. Sterker nog het eerste project waarbij er ook een hypothecair gedekte zekerheid werd geboden.

Met veel plezier hier in mee gedaan toen de problemen bij KOM nog niet bekend waren. Ook voor mij was dit mijn laatste nog lopende project bij KOM.
Wordt de hypotheek ook uitgeschreven bij het kadaster of blijven de investeerders geregistreerd als geldgevers. Ik heb destijds niet meegedaan vanwege registratie op naam op de hypotheekakte. Ik ben blij dat er inmiddels een anoniemere mogelijkheid is voor dit soort projecten met hypothecaire zekerheid.
pi_211979524
quote:
14s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 15:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Inmiddels een aantal keren mail contact gehad en vanmiddag ook telefonisch contact.
Het probleem zit hem vooral in de 15 dagen i.v.m. een mogelijke stornering wat natuurlijk onzin is aangezien hier speciaal de depotregeling voor in het leven geroepen is.
Ook het 2 maandelijks verzamelen van de betalingen is natuurlijk met gebruik van een wallet niet echt relevant meer.

GvE gaat daar deze week intern nog verder over overleggen.

E.e.a. gaat dus nog een vervolg krijgen.
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 augustus 2023 15:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]
De verbetervoorstellen zijn binnen het GvE MT goed ontvangen, hiervoor wordt nu bekeken of en binnen welke termijn het IT technisch kan worden verwerkt.

Laten we hopen dat ze het snel voor elkaar hebben...
Hebben we ooit nog iets gehoord over de verbetervoorstellen of zijn deze niet aan te passen in de systemen van GvE
pi_211980279
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 03:17 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Wordt de hypotheek ook uitgeschreven bij het kadaster of blijven de investeerders geregistreerd als geldgevers. Ik heb destijds niet meegedaan vanwege registratie op naam op de hypotheekakte. Ik ben blij dat er inmiddels een anoniemere mogelijkheid is voor dit soort projecten met hypothecaire zekerheid.
Geen idee. Vanuit KOM is er geen communicatie.
pi_211980352
Meningen over de SIG die vandaag online komt?

Ik durf hem basis zeker mee te nemen maar twijfel om in schijf 2 te pakken. Heb momenteel alleen nog maar 1A en 1B projecten lopen en vind dat dit project relatief veilig is door de verhouding van de financieringsbehoefte tov WOZ-waarde en het langlopende afgesloten huurcontract.

Hoe zien jullie dat?

pi_211980825
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 09:29 schreef Belegger9 het volgende:
Meningen over de SIG die vandaag online komt?

Ik durf hem basis zeker mee te nemen maar twijfel om in schijf 2 te pakken. Heb momenteel alleen nog maar 1A en 1B projecten lopen en vind dat dit project relatief veilig is door de verhouding van de financieringsbehoefte tov WOZ-waarde en het langlopende afgesloten huurcontract.

Hoe zien jullie dat?

Ik zou zelf altijd 1b nemen ipv 2, dat halve procentje meer komt wel met enig risico.

Dit is een herfinanciering van MC trouwens: https://matchingcapital.com/productvoorwaarden-kpl/
pi_211981098
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 06:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
Hebben we ooit nog iets gehoord over de verbetervoorstellen of zijn deze niet aan te passen in de systemen van GvE
Nee, ondanks toezeggingen dat ik op de hoogte gehouden zou worden heb ik hier niks meer over gehoord.

Ik heb mij hier en in het verleden in verschillende andere zaken rondom GvE echt vast gebeten. Contact gezocht met verschillende medewerkers, inclusief de (nieuwe) directie. Ben meerdere malen van het kastje naar de muur gestuurd en meerdere malen zijn afspraken niet nagekomen.

Kansloos en ik heb er voor mij zelf enige maanden geleden een streep onder gezet. Daar waar men in het verleden graag wilde meewerken en meedenken is dat nu helemaal weg. Nu is er vooral onbegrip, en ziet men opbouwend bedoelde kritiek vooral als lastig en kiepert men het bij lagere medewerkers over de schutting. Ik ga er geen tijd meer aan spanderen. Nogmaals, kansloos.
pi_211981210
Bij Collin zijn ofwel de Box 3 overwinteraars uit hun winterslaap gekomen, ofwel er is een suikeroom langs gekomen want alles zit inmiddels vol :)
Pecunia non olet
pi_211981442
quote:
14s.gif Op woensdag 10 januari 2024 10:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Kansloos en ik heb er voor mij zelf enige maanden geleden een streep onder gezet. Daar waar men in het verleden graag wilde meewerken en meedenken is dat nu helemaal weg. Nu is er vooral onbegrip, en ziet men opbouwend bedoelde kritiek vooral als lastig en kiepert men het bij lagere medewerkers over de schutting. Ik ga er geen tijd meer aan spanderen. Nogmaals, kansloos.
Is dat dan alleen met het proberen te verbeteren van gve of ook het investeren?
pi_211981470
L en J Panden B.V.
¤ 625.000 | 8,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/l-en-j-panden-b-v/

1ste hypotheek

Drie jaar geleden is voor het onderpand een crowdfunding verstrekt welke steeds netjes is betaald. Nu wordt het pand getransformeerd tot 4 appartementen en financieren we naast de slottermijn een deel van de bouwkosten.

Ondanks wel vermelding van de vorige pitch nog geen link ernaartoe, zullen ze die eerst op moeten zoeken net zoals wij altijd doen?
pi_211982080
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 10:55 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Is dat dan alleen met het proberen te verbeteren van gve of ook het investeren?
Persoonlijk wil ik GvE nog niet vergelijken met bijvoorbeeld KoM. Daar was m.i. de toenmalige en gedeeltelijke huidige directie echt incompetent. Dat is m.i. bij GvE niet het geval. Het is vooral afschuiven en niet kunnen inzien wat investeerders belangrijk vinden en wat niet. Jammer, want er werken echt ook een paar goede mensen, die wel hart voor de zaak hebben en die ook tegen deze problemen aanlopen.

Voor mij speelt het in eerste instantie voor het helpen het platform te verbeteren. Aan de andere kant zie ik nog maar zelden echt goede projecten voorbij komen en is mijn gevoel bij het platform natuurlijk “een beetje” weg zodat ik merk dat ik bij iedere wissewasje wat ik tegen kom al afhaak en, indien van toepassing, ze hier niet meer op wijs. Iets wat ik anders weldegelijk gedaan zou hebben. Vaak neem ik ook niet meer de moeite om projecten door te lezen.
Ik sluit dus niet uit dat ik nog wel eens een projectje zou kunnen meepakken maar de kans is wel klein.
pi_211982380
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:48 schreef Horsemen het volgende:

Staat inmiddels open, maar het loopt nog niet storm (28% vol).

Heb zelf in 1A meegepakt voor mijn basisbedrag
pi_211983398
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 12:23 schreef probablyunsure het volgende:

[..]
Staat inmiddels open, maar het loopt nog niet storm (28% vol).

Heb zelf in 1A meegepakt voor mijn basisbedrag
Ik zit ook in 1A. Verbaas me er ook over dat 1A nog niet vol zit. Heb ik wat gemist dat deze minder interessant is? Hoor het graag.
pi_211983404
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik zit ook in 1A. Verbaas me rrover dat 1A nog niet vol zit. Heb ik wat gemist dat deze minder interessant is? Hoor het graag.
Ik denk door de hoogte van de rente. Anders zou ik het ook niet weten.
pi_211983679
Het is inderdaad zo dat SIG 3-jaars leningen 0.5% lager inzet dan 5-jaars leningen, terwijl dat bij deposito's juist andersom is. Wellicht kunnen de SIG investeerders goed rekenen....
pi_211983788
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 10:59 schreef Tjalala het volgende:
L en J Panden B.V.
¤ 625.000 | 8,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/l-en-j-panden-b-v/

1ste hypotheek

Drie jaar geleden is voor het onderpand een crowdfunding verstrekt welke steeds netjes is betaald. Nu wordt het pand getransformeerd tot 4 appartementen en financieren we naast de slottermijn een deel van de bouwkosten.

Ondanks wel vermelding van de vorige pitch nog geen link ernaartoe, zullen ze die eerst op moeten zoeken net zoals wij altijd doen?
Inmiddels hebben ze het linkje naar het vorige project gevonden ^O^

Op dit moment zijn er acht studio’s voor begeleid wonen van jongeren, de komende jaren zal dit geleidelijk worden omgebouwd, met behoud van de huidige huurovereenkomst, tot vier grotere appartementen.
-->
Nu wordt het pand getransformeerd tot 4 appartementen en financieren we naast de slottermijn een deel van de bouwkosten.
pi_211983793
Bij toeval (omdat er een update melding kwam voor een Corbele project) zie ik dat mcf de ontbrekende rente voor 987369 op 5-jan heeft gecorrigeerd. Hoe ze het administratief in elkaar hebben geknoeid begrijp ik niet helemaal, maar blijkbara hebben ze de boekingen van vorig jaar gewoon weggegooid en het geheel opnieuw gedaan :N
pi_211983892
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:09 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik denk door de hoogte van de rente. Anders zou ik het ook niet weten.
Dat is voor mij inderdaad de reden om hem niet mee te nemen. Per definitie heb ik al liever een 5 jarige ipv een 3 jarige lening maar bij SiG is dit voor mij een extra reden om hem wel dan niet mee tenemen.
pi_211984157
Stemmingsronde leningen W*ijs en van D*jk

Verlenging tot 30 augustus en geen hogere rente. Positief is dat voorgestelde vraagprijzen liggen om en nabij de eerdere taxatiewaarden. Maar ik had toch een wat hogere rente verwacht.

En wat als de panden eind augustus nog niet verkocht zijn?

Wat vinden we hiervan?

SPOILER
pi_211984231
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:35 schreef Soulfreak het volgende:

Verlenging tot 30 augustus en geen hogere rente. Positief is dat voorgestelde vraagprijzen liggen om en nabij de eerdere taxatiewaarden. Maar ik had toch een wat hogere rente verwacht.

Wat vinden we hiervan?

SPOILER
Toch wel raar dat de waardes van beide projecten op 1 hoop gegooid worden? Er kan toch wel een verschil zitten in de waarde van de panden in project 1 en project 2?

Het ene project heeft 6 panden met een hypotheek. Het andere maar 2. Als er voor dit laatste project de biedingen tegenvallen heb je gelijk een heel ander risico.

En er wordt niets vermeld over de huurpenningen die neem ik aan hoger zijn dan de rente die betaald wordt.
pi_211984360
quote:

Wat vinden we hiervan?

SPOILER
10 maanden verlenging zonder enige renteverhoging (of extra uitkering bij slottermijn) vind ik geen goed voorstel.
pi_211984384
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Toch wel raar dat de waardes van beide projecten op 1 hoop gegooid worden? Er kan toch wel een verschil zitten in de waarde van de panden in project 1 en project 2?

Het ene project heeft 6 panden met een hypotheek. Het andere maar 2. Als er voor dit laatste project de biedingen tegenvallen heb je gelijk een heel ander risico.

En er wordt niets vermeld over de huurpenningen die neem ik aan hoger zijn dan de rente die betaald wordt.
Tegenstemmen vanwege de te lage rente en onzekerheid na 30 augustus als de verkoop niet heeft plaatsgevonden.is enige optie dan.
Ik zou kunnen leven met handhaven rente van de actuele lening tussentijds en betaling van 0,1% rente voor iedere maand van aflossing na oorspronkelijke datum (ofwel verhoging van 1,2% effectief op jaarbasis).
Uiteraard dient bij verkoop van een pand de desbetreffende lening deels te worden afgelost met de netto opbrengst en blijft er bij een lening geld over na verkoop van de panden dan dient dit te worden afgelost op de andere lening.
I k zal dus tegenstemmen tenzij Collin (die vaak meeleest) het voorstel aanpast als hierboven omschreven
pi_211985327
quote:

Wat vinden we hiervan?

SPOILER
[quote]0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:35 schreef Soulfreak het volgende:

Iemand toevallig een linkje van de eerste lening? Zit zelf in de tweede
pi_211985357
[quote]1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 17:46 schreef quepos het volgende:

[..]
quote:
[ afbeelding ] Op woensdag 10 januari 2024 15:35 schreef Soulfreak het volgende:

SPOILER
pi_211985422
Wvjg vooraankondiging.

Baby Dutch B.V.
Baby Dutch is een webshop in de sector baby- en kindermode. De onderneming ontwerpt haar eigen producten en importeert deze uit verschillende landen. Op dit moment liggen de producten van Baby Dutch in 280 winkels in de Benelux. Ook heeft de onderneming een eigen webshop.

30 maanden
Duur
9%
Bruto rente
¤ 80.000
Gevraagd
Verwacht in januari

------------

Maar goed ben eerder benieuwd wat ze gaan doen met lopende projecten
pi_211985485
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 17:46 schreef quepos het volgende:

In de pitch van de 2e lening staat de link naar de 1e. Zelf zit ik ook in de 2e.
pi_211985538
Ondertussen al weer een goede 6 jaar in crowdfunding actief met 100+ projecten vind ik het behaald rendement toch wel wat tegenvallen zal naar schatting zo rond de 5-6% zijn en dan ben ik optimistisch.
Dit zijn voornamelijk 1ste hypotheek recht projecten, maar toch te veel gedoe en uitstel van betalingen.
Totaal ook al wel zo’n 8-10 defaults of bijna defaults bij de projecten welke dan geen hypotheek recht hebben.
Overweeg toch nog wel naast de ETFs een losse dividend proto te maken met bedrijven zoals een JnJ 3M Apple p&g etc
pi_211985677
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 17:55 schreef Tjalala het volgende:
Maar goed ben eerder benieuwd wat ze gaan doen met lopende projecten
Precies.
Anders moeten we nog een waarschuwing gaan zetten onder ieder nieuw project.
pi_211985843
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 18:01 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
In de pitch van de 2e lening staat de link naar de 1e. Zelf zit ik ook in de 2e.
Heb jij een linkje naar de tweede lening dan? Zie nu dat ik zelf in de eerste zit.
pi_211985860
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 18:27 schreef quepos het volgende:

[..]
Heb jij een linkje naar de tweede lening dan? Zie nu dat ik zelf in de eerste zit.
SPOILER
pi_211986192
quote:
En hier bij GVE ook weer een bericht dat Pron#no zijn depot moet aanvullen,
Depot is voor Pronano inmiddels aangevuld.
pi_211986306
Dit jaar al 6x deelaflossingen ontvangen (vandaag CCF 42412 Bart van Pulsar P uit Gruninge) Bart heeft het steady voor elkaar > deelafloss in dec 22 + jan 23 +jan 24. Aan de ene kant jammer maar waardeer het wel als ze hun zaakjes goed op orde hebben zodat ze dit kunnen doen,
pi_211986829
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 05:49 schreef KrekelJapie het volgende:
Lineair project in begin kalenderjaar tegen 7%. Net aan interessant voor VHR box 3 investeerders?

Volksbeveiliging
¤ 27.000 | 7,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/volksbeveiliging/
2e hypotheek woonhuis
Nou ben ik misschien een Zpiet, maar als ik naar het woonpandje kijk op streetview
SPOILER
denk ik ruim de voortuin op, haal ergens een kwast overheen en zet achter de rijdende rechter schutting recht. Nou weet ik wel streetview is van aug22 , hoop dat hij het ondertussen gedaan heeft. Zo je uitstraling is zo run je de toko. Wens hem verder toch veel succes.
pi_211987580
quote:
12s.gif Op woensdag 10 januari 2024 19:50 schreef peterc het volgende:

[..]
Nou ben ik misschien een Zpiet, maar als ik naar het woonpandje kijk op streetview
SPOILER
denk ik ruim de voortuin op, haal ergens een kwast overheen en zet achter de rijdende rechter schutting recht. Nou weet ik wel streetview is van aug22 , hoop dat hij het ondertussen gedaan heeft. Zo je uitstraling is zo run je de toko. Wens hem verder toch veel succes.
Nou ik vindt je geen zeurpiet hoor. Wat een teringbende!! Daar gaat van mij in ieder geval geen cent naar toe!
pi_211987918
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:36 schreef Slijker het volgende:

[..]
Nou ik vindt je geen zeurpiet hoor. Wat een teringbende!! Daar gaat van mij in ieder geval geen cent naar toe!
De vlag staat ook nog op de stand van op de trekker naar Den Haag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')