abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211659202

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.

Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_211660047
Ben al een tijdje gestopt met CF, duurt alleen nog wel een jaar of 8 nog voordat alles weer terug is.. :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_211662127
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 17:45 schreef AQuila360 het volgende:
Ben al een tijdje gestopt met CF, duurt alleen nog wel een jaar of 8 nog voordat alles weer terug is.. :P
Ja een snelle exit strategie is er niet. Maar neem aan dat u binnen 5 jaar toch wel het meeste terug hebt?
pi_211662619
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2023 20:21 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Ja een snelle exit strategie is er niet. Maar neem aan dat u binnen 5 jaar toch wel het meeste terug hebt?
Jawel dat wel idd!
pi_211662648
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2023 20:21 schreef Tjalala het volgende:

[..]
8 jaar is wel een lange tijd, veel projecten lopen korter dan dat. Zelf heb ik 1 project van 8 jaar, dit jaar begonnen dus dat gaat inderdaad lang duren voor die geheel terug is. Verder 1 project met een aangepast betaalschema vanwege faillessement, het borgbedrag wordt over 10 jaar uitgesmeerd en loopt nog tot 2030. Verder moet alles volgens het schema wel eind 2028 terugbetaald zijn, nu dus nog 5 jaar. Wel is het zo dat door een deel aflossingsvrije leningen en leningen met een groot deel als slottermijn over 2 jaar van het nu uitstaande bedrag 2/3 terugbetaald moet zijn.

Dit zijn dingen waar ik wel naar kijk. Als ik eenmaal pre-pensioen krijg (over iets meer dan 5 jaar) en ook mijn gewone pensioen (en later ook AOW) wil ik het crowdfunden afbouwen.
pi_211665444
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 20:56 schreef Soulfreak het volgende:
r 10 jaar uitgesmeerd en loopt nog tot 2030. Verder moet alles volgens het schema wel eind 2028 terugbetaald zijn, nu dus nog 5 jaar. Wel is het zo dat door een deel
Straks dan ook 5 jaar projecten overslaan en gaan voor 4 jaar en korter als de datum dichterbij komt? Of alleen 5 jaar projecten die volledig aflossen?
pi_211667047
CCF nieuwe

Unlimited Leisure Holding B.V.

Werkkapitaal

¤ 735.000

10,0% rente | 18 maanden

Gedekt middels 4de hypotheek

Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 2.600.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 5 oktober 2023. Er is dus sprake van een overwaarde groot ¤ 1.153.750,-
pi_211667055
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 12:26 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Alarmbellen.
Dirk, het project Leeuw*man staat inmiddels open. Kun je jouw noodkreet toelichten? Ken je het bedrijf of de ondernemers, en is hun reputatie bedenkelijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 19-12-2023 11:39:07 ]
Pecunia non olet
pi_211667575
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 17:45 schreef AQuila360 het volgende:
Voor een nader af te spreken % wil ik ze wel van je overnemen :7 :P
Pecunia non olet
pi_211667917
CCF

De heer Seddigh Afshar is in zijn werkzame leven advocaat met een eigen advieskantoor aan huis geweest. Hij is op een perceel grond, welke hij middels erfpacht gebruikt, in ‘s-Gravenhage een vrijstaande woning voor de verhuur aan het bouwen.

Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 500.000,- op het onroerend goed met als adres: Boomaweg 56, 2553 ED te ‘s-Gravenhage, kadastraal bekend Sectie K, nummer 2842 te Loosduinen gevestigd met een marktwaarde na afbouw en in verhuurde staat van ¤ 850.000,- en vrij van huur van ¤ 1.175.000,- conform taxatierapport met waardepeildatum 04-10-2023.
pi_211668228
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 12:37 schreef Tjalala het volgende:
CCF

De heer Seddigh Afshar is in zijn werkzame leven advocaat met een eigen advieskantoor aan huis geweest. Hij is op een perceel grond, welke hij middels erfpacht gebruikt, in ‘s-Gravenhage een vrijstaande woning voor de verhuur aan het bouwen.

Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 500.000,- op het onroerend goed met als adres: Boomaweg 56, 2553 ED te ‘s-Gravenhage, kadastraal bekend Sectie K, nummer 2842 te Loosduinen gevestigd met een marktwaarde na afbouw en in verhuurde staat van ¤ 850.000,- en vrij van huur van ¤ 1.175.000,- conform taxatierapport met waardepeildatum 04-10-2023.
Voor zover ik weet is de hele Boomaweg erfpacht, was het al toen het nog glastuinbouw was daar.
Waar ik me meer zorgen over maak is het aspect "gepensioneerde nieuwbakken vastgoed ontwikkelaar": in de huidige markt zie ik daar een groter risico in als in de erfpacht.
Ik blijf aan de kant staan mbt dit project.
pi_211668597
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 13:05 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Voor zover ik weet is de hele Boomaweg erfpacht, was het al toen het nog glastuinbouw was daar.
Waar ik me meer zorgen over maak is het aspect "gepensioneerde nieuwbakken vastgoed ontwikkelaar": in de huidige markt zie ik daar een groter risico in als in de erfpacht.
Ik blijf aan de kant staan mbt dit project.
Als advocaat is hij idd bekend, o.a. door het bijstaan van bijstandsfraudeurs. Niet echt iets wat een succesvolle instap in de vastgoedwereld makkelijker maakt idd. Aan de andere kant, hij zal niet gauw last hebben van kleine lettertjes in het contract met de aannemer, als die in gebreke blijft dan heeft hij een probleem denk ik. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 19-12-2023 13:52:36 ]
Pecunia non olet
pi_211668708
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 13:42 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als advocaat is hij idd bekend, o.a. door het bijstaan van bijstandsfraudeurs. Niet echt iets wat een succesvolle instap in de vastgoedwereld makkelijker maakt idd.
Spin-off van de migrantenindustrie in Nederland. Zo heeft ieder land/stam hier wel zijn eigen 'advocaten'' die vrijwel uitsluitend hun eigen land/stamgenoten bijstaan. Voor de klant allies graties natuurlijk.
pi_211668713
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 11:15 schreef Tjalala het volgende:
CCF nieuwe

Unlimited Leisure Holding B.V.

Werkkapitaal

¤ 735.000

10,0% rente | 18 maanden

Gedekt middels 4de hypotheek

Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 2.600.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 5 oktober 2023. Er is dus sprake van een overwaarde groot ¤ 1.153.750,-
Via GVE heeft in feb 2017 financiering plaatsgevonden v deze toko proj 16095 (400k/6%/36mnd/1ehypo op Oude gracht) / 15880(500k/6%/120mnd/ ook tezamen met 16095 1ehypo op Oude Gracht ) & 16489 (tapeMyDay 400k/ toen al 9%/60mnd) , meegedaan met 16095 (met 1e hypo op het woon/kantoorpand).
Terugbetaling van 16095 in mrt-juli 2020 was wat met vertraging & gedoe omgeven (uitstelregeling), uiteindelijk in okt 2020 wel afgelost.
Was weliswaar begin van Corona maar vond het indertijd al heftig gefinancierd en was ondanks 1e hypo blij dat het afgelost was.
Project 16095 is uit mijn begin CFtijd, toen vnl vanwege 36mnd en 1ehypo meegedaan, als ik nu opnieuw, zou die waarschijnlijk niet door de ballotage komen denk ik (courantheid pand & plan en nu waardering voorraden / klima install)
Weet niet de actuele status van de GVE projecten met 60/120mnd looptijd.
Hypo totaal circa 2.200k op pand (woon kantoor) van 2.600k. Plus 2xborg moreel (zakelijk/prive) voor Dhr A. en dat op zijn leeftijd. Hoewel dat laatste geen argument mag zijn. Evenwel for 10% you know the risk.

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 19-12-2023 14:34:07 ]
pi_211668920
CCF/Van Vossen meegenomen. Sterke balans, winst prima, zekerheid ruim dekkend, veel beter zullen ze niet worden m.i. ;) Helaas direct kosten, dat wel.
Pecunia non olet
pi_211669478
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 14:07 schreef obligataire het volgende:
CCF/Van Vossen meegenomen. Sterke balans, winst prima, zekerheid ruim dekkend, veel beter zullen ze niet worden m.i. ;) Helaas direct kosten, dat wel.
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 754.000 euro
01-01-2021 542.000 euro
01-01-2020 367.000 euro
WOZ-gegevens

Identificatie:
071600016540

Grondoppervlakte:
3580m2

Kenmerken

Bouwjaar:
2020
Gebruiksdoel:
woonfunctie
Oppervlakte:
321m2
Pecunia non olet
pi_211670299
Twee nieuwe bij SIG.
Den Haag erfpacht.
Rotterdam bij mijn weten ook erfpacht, fout vermeld afgekocht tot 1952 zal wel 2052 zijn. Nagevraagd, aangepast.
https://investeren.sameni(...)f-balderikstraat-109

Banken zijn huiverig om panden met erfpacht te financieren.

[ Bericht 10% gewijzigd door zeeland6 op 19-12-2023 16:14:03 ]
pi_211671289
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 11:59 schreef obligataire het volgende:

[..]
Voor een nader af te spreken % wil ik ze wel van je overnemen :7 :P
:9

Is dat uberhaupt een mogelijkheid eigenlijk nu je het zegt?
pi_211671343
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 17:37 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

het zou eventueel bij een CF-platform te proberen zijn. Maar wel o.b.v. individueel maatwerk. Ik heb er nog geen ervaringen mee.

[ Bericht 9% gewijzigd door Jaco078 op 19-12-2023 17:54:12 ]
pi_211671349
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 15:55 schreef zeeland6 het volgende:
Twee nieuwe bij SIG.
Den Haag erfpacht.
Rotterdam bij mijn weten ook erfpacht, fout vermeld afgekocht tot 1952 zal wel 2052 zijn. Nagevraagd, aangepast.

In het geval van Graaf Balderikstraat is het omdat de debiteur op Curacao woont en NL vastgoedbanken alleen financieren als je ook woonachtig bent in NL.
pi_211671691
Nieuwe GVE
Overname Budget Broodjes Beverwijk

75k 9.5%

Een zakelijke borgstelling van de franchisegever Budget Broodjes Franchise B.V. voor een maximumbedrag van ¤ 30.000 dat evenredig afloopt met afname pro-resto schuld
pi_211672962
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 december 2023 13:52 schreef peterc het volgende:

[..]
Via GVE heeft in feb 2017 financiering plaatsgevonden v deze toko proj 16095 (400k/6%/36mnd/1ehypo op Oude gracht) / 15880(500k/6%/120mnd/ ook tezamen met 16095 1ehypo op Oude Gracht ) & 16489 (tapeMyDay 400k/ toen al 9%/60mnd) , meegedaan met 16095 (met 1e hypo op het woon/kantoorpand).
for 10% you know the risk. Terugbetaling van 16095 in mrt-juli 2020 was wat met vertraging & gedoe omgeven (uitstelregeling), uiteindelijk in okt 2020 wel afgelost.

Weet niet de actuele status van de GVE projecten met 60/120mnd looptijd.
15880 is in november 2020 vervroegd afgelost.
pi_211673669
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 18:13 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe GVE
Overname Budget Broodjes Beverwijk

75k 9.5%

Een zakelijke borgstelling van de franchisegever Budget Broodjes Franchise B.V. voor een maximumbedrag van ¤ 30.000 dat evenredig afloopt met afname pro-resto schuld
Voor wat het waard is, een eerdere Budget Broodjes vestiging (Zwaag) bij HCN verliep probleemloos, ook tijdens corona.
pi_211673708
Ik zag dat Collin het terugbetaalschema heeft aangepast van het project van Anand dat bij hen is geherfinancierd.

Het geld is vandaag gestort, stond voor de 21e gepland en in het terugbetaalschema staat nu de 15e.
Bij een investering van 500 euro verlies je dan 47 cent. Gaat natuurlijk nergens over, maar wel flauw of zie ik dat verkeerd?
pi_211675582
Mwah, mijn ervaring met bankfinancieringen is dat een paar dagen voor of na de overeengekomen aflosdatum gewoon met dagrente wordt verrekend. Je beschikt gewoon over het geld en het risico is eruit, dus inderdaad beetje flauw (al is het geen gekke vraag en begrijp dat je het niet zo bedoelt).
pi_211676407
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 07:03 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Straks dan ook 5 jaar projecten overslaan en gaan voor 4 jaar en korter als de datum dichterbij komt? Of alleen 5 jaar projecten die volledig aflossen?
Ik heb het nog niet helemaal uitgewerkt, maar het zal waarschijnlijk wel zoiets worden. In ieder geval wil ik tot de eerste uitkeringen uit pre-pensioen en lijfrente komen door gaan met herinvesteren aangezien ik nu mijn inkomen eigenlijk volledig uit crowdfunding haal en dat ook tot mijn pre-pensioen wil hebben. Daarna zal ik het een periode afbouwen en nog een deel behouden als aanvulling, zoveel als nodig is.
Mogelijk zal ik dan tegen die tijd vaker korter lopende leningen meenemen (1, 2 of 3 jaar) en het dan per jaar bekijken wat ik nog nodig heb aan aanvulling uit crowdfunding.

Vanaf AOW leeftijd zal de aanvulling uit crowdfunding niet meer nodig, dus kan ik vanaf 62 jaar (begin pre-pensioen) tot 67 en nog wat maanden in 5 jaar afbouwen, Het mooiste zou zijn korter lopende leningen met een slottermijn die aflopen in het jaar dat ik 67 word.
pi_211676627
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 23:48 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik heb het nog niet helemaal uitgewerkt, maar het zal waarschijnlijk wel zoiets worden. In ieder geval wil ik tot de eerste uitkeringen uit pre-pensioen en lijfrente komen door gaan met herinvesteren aangezien ik nu mijn inkomen eigenlijk volledig uit crowdfunding haal en dat ook tot mijn pre-pensioen wil hebben. Daarna zal ik het een periode afbouwen en nog een deel behouden als aanvulling, zoveel als nodig is.
Mogelijk zal ik dan tegen die tijd vaker korter lopende leningen meenemen (1, 2 of 3 jaar) en het dan per jaar bekijken wat ik nog nodig heb aan aanvulling uit crowdfunding.

Vanaf AOW leeftijd zal de aanvulling uit crowdfunding niet meer nodig, dus kan ik vanaf 62 jaar (begin pre-pensioen) tot 67 en nog wat maanden in 5 jaar afbouwen, Het mooiste zou zijn korter lopende leningen met een slottermijn die aflopen in het jaar dat ik 67 word.
Off-Topic
Als je niet of minder gaat herinvesteren als je pre-pensioen ( en je leeft nu volledig van het rendement uit crowdfunding investeringen) krijgt, ga je dan meer uitgeven 🤔. Dus meer consumeren als je ouder bent?
pi_211676758
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2023 00:48 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Off-Topic
Als je niet of minder gaat herinvesteren als je pre-pensioen ( en je leeft nu volledig van het rendement uit crowdfunding investeringen) krijgt, ga je dan meer uitgeven 🤔. Dus meer consumeren als je ouder bent?
Het grootste deel van mijn vermogen is nu geinvesteerd, staat nog maar een klein deel op een spaarrekening. Naast crowdfunding heb ik ook nog iets in aandelen en een ETF, maar met aandelen heb ik wat minder goede keuzes gemaakt en daar haal ik nu geen inkomsten uit.
Een deel van het geinvesteerde vermogen komt uit geld wat ik, toen ik nog werkte, van mijn salaris heb gespaard en een deel uit een ontvangen ontslagvergoeding. Het deel wat ik van mijn salaris had gespaard, was voor een groot deel oorspronkelijk bedoeld voor de grotere uitgaven aan mijn huis, denk aan nieuwe keuken, badkamer en nog dingetjes. Huis is van 1993 en er zit nog steeds de eerste keuken en badkamer in,die intussen wel aan vernieuwing toe zijn.
Met een kleiner deel van het gespaarde geld was ik enkele jaren daarvoor al begonnen met crowdfunding om een leuk bedrag bij elkaar te krijgen om een aantal jaar eerder te kunnen stoppen met werken.

Omdat het bedrag wat bedoeld was voor de grotere uitgaven aan mijn huis nu geinvesteerd is om inkomen te vergaren, is die nieuwe keuken, badkamer etc op de lange baan geschoven. Dat is dus iets wat wel kan wanneer ik geen of minder inkomen uit crowdfunding nodig heb en dat kan afbouwen. Of ik ga het dan helemaal anders doen, zoals bv ander huis kopen (misschien wel in een ander deel van het land) waar misschien een flink bedrag voor nodig om dat gelijk helemaal naar mijn zin te maken, iets wat niet kon toen ik mijn huidige woning kocht 17 jaar geleden. Dus in die zin zal ik dan denk ik inderdaad meer uitgeven.

OK, misschien wel erg off-topic zo. Maar het geeft wel aan met welk doel ik bezig ben wat betreft crowdfunding.
pi_211677806
CCF

Danny van Gompel en Renate van Gompel

¤ 465.000 | 8,0% rente | 48 maanden

Instappen in familiebedrijf

Er wordt een 1e hypothecaire inschrijving van ¤ 465.000,- verkregen op het onroerend goed aan de Van Haestrechtstraat 2 en 2a te Kaatsheuvel, kadastraal bekend Sectie O, nummers 140, 147 en 439 te Gemeente Loon op Zand. De marktwaarde van het onroerend goed is ¤ 575.000,- conform taxatie d.d. 12-5-2023

Met 2de hypotheek huidige eigen woning.
De woning zal in de verkoop worden gezet. Bij verkoop wordt er ¤ 65.000,- vergoedingsvrij afgelost
pi_211679537
quote:
Staat inmiddels open voor de liefhebbers van een wok to go
pi_211681030
quote:
Grote Gracht 9 > vergunningen zijn er om te gaan verbouwen, SIG financiering gaat van 650k > 690k, vlgs de EBI op dit project neg ¤flow hetgeen gaat veranderen na verbouwing, ook ¤flow op de andere proj vind ik niet super. maar ook daar zal de profit komen tzt uit de herontwikkeling, durf deze gezien LTV wel aan in 1a en de broers moeten asap gaan verbouwen. Ze hebben 3 proj bij SIG Scharner en 2x Grote Gracht 9&35

Graaf Balderick > LTV tov waarde pand is OK.

Goeverneur > leningen vr het pand (dec21 284k) (dec 22 225k) en nu (dec 23 205k) de lagere ¤behoefte zie ik als een plus.

Oude Gracht 261 > eerdere leningen waren 620k+150k nu 962k deels benodigd voor "ingrijpende of gewoon veel herstel/renovatie/verduurzaming" Onzekere post in die zin, voor mij twijfelaartje

[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 20-12-2023 14:55:38 ]
pi_211682157
U ontvangt dit bericht omdat u eerder heeft geïnvesteerd in een investeringskans van de heer C.A.G. Lenferink. Graag attenderen wij u op een nieuwe investeringskans van Holding C.A.G. Lenferink Wijhe B.V.
Het betreft een financiering van Holding C.A.G. Lenferink Wijhe B.V. ter grootte van ¤ 1.000.000,-, welke naar verwachting morgen (21-12) live zal gaan. De investeringskans heeft de volgende kenmerken:
✓ 11,0% rente over de hele looptijd;
✓ De looptijd is 24 maanden aflossingsvrij, met derhalve een slottermijn ter hoogte van het leenbedrag in de 24e maand;
✓ De geldnemer is Holding C.A.G. Lenferink Wijhe B.V.
✓ Er geldt een notariële verkoopvolmacht ter attentie van:

het winkelcentrum in Etten Leur, gelegen aan Burchtplein 2 – 6 (even), 5 – 5A, 13 – 23 (oneven), 27 – 29 (oneven), Hof van den Houte 2 – 10 (even), 22, 60 – 74 (even), 118 – 120 (even), 154 – 162 (even), Markt 8 -14 (even), 18 – 20 (even), 15 – 23 (oneven), 42 – 48 (even), Raadhuisplein 29 – 37 (oneven), 65 – 69 (oneven), kadastraal bekend als
sectie L nummer 11661 te Etten-Leur;
sectie L complexaanduiding 11333 appartementsindex 1 te Etten-Leur;
sectie L complexaanduiding 11334 appartementsindex 1 te Etten-Leur;
sectie L complexaanduiding 11402 appartementsindex 1 te Etten-Leur;
De getaxeerde marktwaarde d.d. 26-06-2023 bedraagt ¤ 40.700.000,-. Het onroerend goed is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 24.200.000,- en een openstaande schuld van ¤ 20.469.000,- en met een tweede hypothecaire inschrijving van ¤ 8.500.000,- met een gelijke openstaande schuld. De totale overwaarde bedraagt daarmee ¤ 11.731.000,-. Dit is een Loan-to-Value van 71,2%;

het winkelcentrum in Amsterdam, gelegen aan Benit 7-19, Diepen 13-31, Roesiel 7-33, Sierenborch 8A-10E, kadastraal bekend als sectie A nummers 1744 en 1745 te Sloten Noord-Holland. De getaxeerde marktwaarde d.d. 04-04-2022 bedraagt ¤ 21.250.000,-. Het onroerend goed is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 14.000.000,- met een openstaande schuld van ¤ 13.678.000,-. De totale overwaarde bedraagt daarmee ¤ 7.572.000,-. Dit is een Loan-to-Value van 64,4%;
✓ De ondernemer geeft een negatieve hypotheekverklaring af op bovengenoemde registergoederen. Dit is een morele verklaring dat er geen aanvullende hypothecaire inschrijving op de registergoederen mag worden gedaan zonder toestemming van Collin Crowdfund. Ook mag de huidige hypothecaire schuld niet verhoogd worden binnen de bestaande hypothecaire inschrijving(en). Daarnaast mag het pand zonder toestemming van Collin Crowdfund niet verkocht worden.;

✓ De Dun & Bradstreet score is Laag Risico;
✓ De Collin Credit Score is Ruim Voldoende.

Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren: Holding C.A.G. Lenferink Wijhe B.V. https://url42.collincrowd(...)1cL8mkmkdr-2BQ-3D-3D
pi_211682248
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 16:33 schreef KrekelJapie het volgende:
U ontvangt dit bericht omdat u eerder heeft geïnvesteerd in een investeringskans van de heer C.A.G. Lenferink. Graag attenderen wij u op een nieuwe investeringskans van Holding C.A.G. Lenferink Wijhe B.V.
Het betreft een financiering van Holding C.A.G. Lenferink Wijhe B.V. ter grootte van ¤ 1.000.000,-, welke naar verwachting morgen (21-12) live zal gaan. De investeringskans heeft de volgende kenmerken:
✓ 11,0% rente over de hele looptijd;
✓ De looptijd is 24 maanden aflossingsvrij, met derhalve een slottermijn ter hoogte van het leenbedrag in de 24e maand;
✓ De geldnemer is Holding C.A.G. Lenferink Wijhe B.V.

het winkelcentrum in Etten Leur, gelegen aan Burchtplein 2 – 6 (even), 5 – 5A, 13 – 23 (oneven), 27 – 29 (oneven), Hof van den Houte 2 – 10 (even), 22, 60 – 74 (even), 118 – 120 (even), 154 – 162 (even), Markt 8 -14 (even), 18 – 20 (even), 15 – 23 (oneven), 42 – 48 (even), Raadhuisplein 29 – 37 (oneven), 65 – 69 (oneven), kadastraal bekend als
De getaxeerde marktwaarde d.d. 26-06-2023 bedraagt ¤ 40.700.000,-. Het onroerend goed is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 24.200.000,- en een openstaande schuld van ¤ 20.469.000,- en met een tweede hypothecaire inschrijving van ¤ 8.500.000,- met een gelijke openstaande schuld. De totale overwaarde bedraagt daarmee ¤ 11.731.000,-. Dit is een Loan-to-Value van 71,2%;

het winkelcentrum in Amsterdam, gelegen aan Benit 7-19, Diepen 13-31, Roesiel 7-33, Sierenborch 8A-10E, kadastraal bekend als sectie A nummers 1744 en 1745 te Sloten Noord-Holland. De getaxeerde marktwaarde d.d. 04-04-2022 bedraagt ¤ 21.250.000,-. Het onroerend goed is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 14.000.000,- met een openstaande schuld van ¤ 13.678.000,-. De totale overwaarde bedraagt daarmee ¤ 7.572.000,-. Dit is een Loan-to-Value van 64,4%;
✓ De ondernemer geeft een negatieve hypotheekverklaring af op bovengenoemde registergoederen. Dit is een morele verklaring dat er geen aanvullende hypothecaire inschrijving op de registergoederen mag worden gedaan zonder toestemming van Collin Crowdfund. Ook mag de huidige hypothecaire schuld niet verhoogd worden binnen de bestaande hypothecaire inschrijving(en). Daarnaast mag het pand zonder toestemming van Collin Crowdfund niet verkocht worden.;

✓ De Dun & Bradstreet score is Laag Risico;
✓ De Collin Credit Score is Ruim Voldoende.

Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren: Holding C.A.G. Lenferink Wijhe B.V. https://url42.collincrowd(...)1cL8mkmkdr-2BQ-3D-3D
Ik heb bij deze wel een beetje mijn vraagtekens bij waarde van de notariële verkoopvolmacht als het uiteindelijk mis gaat. Ik zit ook in de andere CCF van Lenferink, maar bij deze twijfelde ik vanmiddag toen ik hem kreeg.
pi_211682513
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 16:44 schreef Erinco71 het volgende:
Ik heb bij deze wel een beetje mijn vraagtekens bij waarde van de notariële verkoopvolmacht als het uiteindelijk mis gaat. Ik zit ook in de andere CCF van Lenferink, maar bij deze twijfelde ik vanmiddag toen ik hem kreeg
Ik denk dat die twijfel zeer terecht is. Want zo'n verkoopvolmacht komt alleen in beeld als de debiteur nalatig is. In dat geval zullen vaak ook de betalingen aan de hypotheekbanken ( met 1e resp. 2e hypotheek) achterstallig zijn. Dan biedt zo'n volmacht geen enkel comfort. Daarnaast is het taxeren van een winkelcentrum een zeer specialistisch vak met veel variabelen (invloed leegstand, hoe lang lopen de bestaande huurcontracten nog, etc.) en daar valt of staat de ltv mee..

Er zal niet niet voor niets 11 % worden geboden.....
pi_211682662
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 17:13 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ik denk dat die twijfel zeer terecht is. Want zo'n verkoopvolmacht komt alleen in beeld als de debiteur nalatig is. In dat geval zullen vaak ook de betalingen aan de hypotheekbanken ( met 1e resp. 2e hypotheek) achterstallig zijn. Dan biedt zo'n volmacht geen enkel comfort. Daarnaast is het taxeren van een winkelcentrum een zeer specialistisch vak met veel variabelen (invloed leegstand, hoe lang lopen de bestaande huurcontracten nog, etc.) en daar valt of staat de ltv mee..

Er zal niet niet voor niets 11 % worden geboden.....
Dat was inderdaad ook mijn beweegreden. Dat de bestaande leningen tot september '24 en juli '25 lopen, maakt het in combinatie met maar 3 maanden compensatierente bij vervroegd aflossen en het wel gelijk meetellen in box 3 (immers bijna 31/12) minder aantrekkelijk. Dus ik blijf er vanaf. Er zijn genoeg andere geïnteresseerde zie ik, dus hij komt wel vol.
pi_211682673
Ik vind die L*nferink een moeilijk verhaal. Zeer agressief gegroeid met een kaartenhuis aan financieringen. Daarnaast staan ze nog voor allerlei leningen garant (bijv. Kliniek Els*ndael voor 250k en ook zelf nog 250k ingebracht als lening, leningnemer is in default).

Zo'n woonboulevard in Amsterdam is leuk, maar als het economisch tegenzit gaat de helft van die huurders failliet. Daarnaast zie ik niet veel institutionele partijen daar nu instappen. Dan is de taxatiewaarde leuk, maar zonder koper die het betaalt heb je er niet veel aan.
pi_211684258
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 17:30 schreef Bobby100 het volgende:
Ik vind die L*nferink een moeilijk verhaal. Zeer agressief gegroeid met een kaartenhuis aan financieringen. Daarnaast staan ze nog voor allerlei leningen garant (bijv. Kliniek Els*ndael voor 250k en ook zelf nog 250k ingebracht als lening, leningnemer is in default).

Zo'n woonboulevard in Amsterdam is leuk, maar als het economisch tegenzit gaat de helft van die huurders failliet. Daarnaast zie ik niet veel institutionele partijen daar nu instappen. Dan is de taxatiewaarde leuk, maar zonder koper die het betaalt heb je er niet veel aan.
bij twijfel niet inhalen....
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_211684939
Wat vinden we van de accountant op GvE?

Geen hypothecaire zekerheid, ik denk dat het pandrecht op de debiteuren bij een accountantskantoor wel enige betekenis heeft, maar dan moeten wel de regeltjes daaromtrent goed nageleefd worden.

Los daarvan denk ik wel dat dit een florerend bedrijf is met een goede klantenkring en dus voorspelbare inkomsten.
Ik neig zelf naar een bescheiden inleg omdat ik denk dat een geschoolde rekenmeester niet zomaar een miljoen neertelt voor 45% in zijn eigen bedrijf......

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=28343
Pecunia non olet
pi_211685102
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 17:37 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Hmmm......

1. Men komt een koopprijs overeen voor de gehele porto binnen een platform, rekenend met contante waarde en met (default)risicofactoren;
2. Verkoper wijzigt de tegenrekening in een bankrekening op naam van koper;
3. Verkoper deelt inloggegevens mee aan koper, die ze vervolgens wijzigt;
4. Koper en verkoper vragen toestemming aan het platform om de indruk te vermijden dat het account gekaapt zou zijn;
5. Koper identificeert zichzelf richting platform (i.h.k.v. KYC).

- Niet per se in deze volgorde;
- Verkoper is een nummer in de administratie van het platform, lijkt me dat zo'n nummer overdraagbaar zou kunnen zijn. Voor geldlener wijzigt er immers niets.
- Ik heb geen algemene voorwaarden van platformen bestudeerd :)

Schiet maar :) _

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 20-12-2023 21:04:08 ]
Pecunia non olet
pi_211685952
Interessant idee natuurlijk, ik weet eigenlijk niet waarom dat nog niet mogelijk is. Mogelijk omdat de platforms hier weinig belang bij hebben?

Zomaar wat overwegingen:

Je kunt dan als investeerder dan dus meerdere accounts/investeringsnummers hebben en daarmee mogelijk over maximale bedragen heen gaan. Maar goed, dat kan nu ook al.

Als je accounts gaat samenvoegen dan heeft dat mogelijk gevolgen voor loyaliteitsprogramma’s, maar dat administratief samenvoegen hoeft natuurlijk niet per se.

Kan je handel met voorkennis voorkomen? Als ik een vriend help met een forse investering in zijn bedrijf, wil hij me vast wel waarschuwen als hij in de problemen komt zodat ik mijn investering nog even voor een mooie prijs kan doorverkopen.
pi_211686382
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 20:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

- Verkoper is een nummer in de administratie van het platform, lijkt me dat zo'n nummer overdraagbaar zou kunnen zijn. Voor geldlener wijzigt er immers niets.

Verkoper/investeerder is een nummer voor de geldnemers, maar bij het platform staat het account op naam van de investeerder. Je zult dan de tenaamstelling moeten wijzigen of het platform daar een verzoek toe moeten doen (volgens mij kun je niet zelf de tenaamstelling wijzigen, wel je adres en andere gegevens).

De betaalrekening moet een zelfde tenaamstelling hebben als de tenaamstelling bij het platform. Als jij alleen de betaalrekening wijzigt naar een betaalrekening op naam van obligataire komt dat niet overeen met de naam in het account.

Even uit de voorwaarden van Collin:
quote:
40.7. Het opvoeren of wijzigen van een betaalrekening kan alleen door
Investeerder zelf dan wel erfgename en wel door het verrichten van een betaling van een
betaalrekening met identieke tenaamstelling gehouden bij een bank gevestigd in de
Europese Unie. Bij het verwerken van de betaling wordt de nieuwe bankrekening na
validatie automatisch geregistreerd.
Verder kan ik niets vinden over het wijzigen van de tenaamstelling.
pi_211686909
quote:

[..]
Hmmm......

1. Men komt een koopprijs overeen voor de gehele porto binnen een platform, rekenend met contante waarde en met (default)risicofactoren;
3. Verkoper deelt inloggegevens mee aan koper, die ze vervolgens wijzigt;
4. Koper en verkoper vragen toestemming aan het platform om de indruk te vermijden dat het account gekaapt zou zijn;
5. Koper identificeert zichzelf richting platform (i.h.k.v. KYC).

- Niet per se in deze volgorde;

Je zou nog kunnen kijken naar een akte van cessie. De koper wordt eigenaar van nog te ontvangen vorderingen van verkoper.

Overdracht van account zal ook plaatsvinden bij overlijden van een investeerder. Een erfgenaam zal het account overnemen. Er moeten haast voorbeelden zijn bij platformen waarin dit al is gebeurd.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 21-12-2023 09:49:42 ]
pi_211687031
Juridisch zal het overdragen ongetwijfeld mogelijk zijn, maar de reden dat platformen het niet aanbieden is denk ik dat het ze gewoon geld kost (aan administratie en IT-systemen) terwijl ze er zelf niet beter van worden
pi_211687951
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 20:46 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden we van de accountant op GvE?

Geen hypothecaire zekerheid, ik denk dat het pandrecht op de debiteuren bij een accountantskantoor wel enige betekenis heeft, maar dan moeten wel de regeltjes daaromtrent goed nageleefd worden.

Los daarvan denk ik wel dat dit een florerend bedrijf is met een goede klantenkring en dus voorspelbare inkomsten.
Ik neig zelf naar een bescheiden inleg omdat ik denk dat een geschoolde rekenmeester niet zomaar een miljoen neertelt voor 45% in zijn eigen bedrijf......

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=28343
Debiteuren bij een accountantskantoor zullen over het algemeen wel iets van een betekenis hebben. Onderneming oogt verder wel stabiel, de vraag is alleen wat er gebeurd als hij zelf uitvalt door iets. Kan zijn team het overnemen? Kon ook niet snel zien hoe groot zijn team nou is. Zou misschien leuker zijn geweest als zijn team ook een paar % zou overnemen.
pi_211687959
Nog een nieuwe op gve Motorduwboot Fraternité

Eerste hypotheek:
Een gezamenlijke inschrijving ten bedrage van ¤ 225.000 op:
1. De motorduwboot Lexy, met een marktwaarde van ¤ 130.000 (taxatiedatum 09-11-2023).
2. De motorduwboot Dylan, met een marktwaarde van ¤ 175.000 (taxatiedatum 09-11-2023).

Daarnaast nog een tweede hypotheek met afwijkende voorwaarden(zie achterstellingsovereenkomst) dan normaal:
Inschrijving ten bedrage van ¤ 225.000 op de motorduwboot Fraternité, met een marktwaarde van ¤ 510.000 (taxatiedatum 06-11-2023). De 1e hypothecaire inschrijving bedraagt ¤ 305.000
pi_211688120
quote:

[..]

Hier gaat het m.i. al mis, bij wijziging bankrekening hoort een nieuwe identificatieronde toch ?
pi_211688410
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 07:45 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Hier gaat het m.i. al mis, bij wijziging bankrekening hoort een nieuwe identificatieronde toch ?
Samenvattend en inhakend op jullie reacties:

Koper en verkoper komen hun transactie overeen, stellen tevens een akte van cessie op en bieden deze aan aan het platform. Het platform wijzigt de tenaamstelling in de naam van koper. Koper dient zijn persoonlijke gegevens aan te leveren voor zover al niet vermeld in de ovk en in de akte van cessie.
Zodra de tenaamstelling is aangepast hoeft koper slechts één euro over te maken vanaf een rekening met dezelfde tenaamstelling.

Uiteraard is men afhankelijk van de medewerking van het platform, maar 'klant is koning', ontevreden klanten wil niemand in deze tijd van digitale reviews, de hoeveelheid werk is zeer beperkt vanuit het platform. Kortingen, investeringsplafonds, dat moet te regelen zijn en zal niet gauw gaan wringen denk ik.

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 21-12-2023 09:01:47 ]
Pecunia non olet
pi_211688556
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 06:49 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Debiteuren bij een accountantskantoor zullen over het algemeen wel iets van een betekenis hebben. Onderneming oogt verder wel stabiel, de vraag is alleen wat er gebeurd als hij zelf uitvalt door iets. Kan zijn team het overnemen? Kon ook niet snel zien hoe groot zijn team nou is. Zou misschien leuker zijn geweest als zijn team ook een paar % zou overnemen.
18 medewerkers plus 3 meewerkende vennoten (na verkoop 2).
Pecunia non olet
pi_211688559
quote:

Geldvoorelkaar heeft het dichtgetimmerd (lees: werkt niet mee)

34.3.
De rechten en plichten van enige Investeerder uit hoofde van enige overeenkomst met Geldvoorelkaar.nl en Stichting Zekerheden en/of een andere Gebruiker(s) en de rechten en plichten uit hoofde van een Overeenkomst Lening en/of een Addendum zijn niet overdraagbaar in de zin van art. 3:83 lid 2 BW. De Investeerder kan zijn rechten niet bezwaren en/of overdragen aan een derde.

Collin heeft er ook geen zin in

39. Collin Rekening Courant
39.1. Na identificatie krijgt Investeerder toegang tot een Collin Rekening Courant via het
Mijn Collin Account. Deze Collin Rekening Courant binnen het Mijn Collin Account wordt
gebruikt voor het uitboeken van Investeringen en uitbetalingen van rente en aflossing uit
hoofde van Leningovereenkomsten waaraan Investeerder deelneemt.
39.2. Saldi opgenomen in een Collin Rekening Courant zijn niet overdraagbaar in de zin
van art. 3:83 lid 2 BW en een Investeerder kan zijn rechten uit hoofde van een Collin
Rekening Courant niet bezwaren en/of overdragen aan een derde. Een negatief saldo is
niet mogelijk. Er wordt geen rente vergoed over saldi geadministreerd in een Collin
Rekening Courant.
pi_211688611
Deze meneer heeft ook diverse zaken met crowdfunding gefinancierd, toch?
SPOILER
pi_211688636
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 08:48 schreef obligataire het volgende:
Uiteraard is men afhankelijk van de medewerking van het platform, maar 'klant is koning', ontevreden klanten wil niemand in deze tijd van digitale reviews, de hoeveelheid werk is zeer beperkt vanuit het platform. Kortingen, investeringsplafonds, dat moet te regelen zijn en zal niet gauw gaan wringen denk ik.
En dan moet het platform zo'n vrijwillige transactie (bij overlijden komen erfgenamen automatisch in beeld, is juridisch niet helemaal hetzelfde) ) ook nog willen en mogen ondersteunen. Ik meen dat onder de oude vrijstellingen en/of vergunningen dit alleen mogelijk was als de AFM dat expliciet had aangegeven. Hoe het met de ECSP vergunningen zit weet ik niet, ik me voorstellen dat daar wel rekening mee gehouden is maar mogelijk extra regeltjes en/of voorwaarden van toepassing zijn.

aanvulling: Ik zie nu dat @paardendokter uit de av van gve en ccf al de stukjes heeft geciteerd waaruit blijkt dat die platformen het dus niet willen (of niet mogen en daarom niet willen).
pi_211688682
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 09:12 schreef OpDieFiets het volgende:
Deze meneer heeft ook diverse zaken met crowdfunding gefinancierd, toch?
SPOILER
Zeker weten! Diverse projecten Nijmegen, Arnhem en Enschede. Hij heeft ze allemaal ineens geherfinancierd destijds, een paar jaar geleden.
Pecunia non olet
pi_211689839
Mijn mening over de nieuwe SIG projecten:

Graaf Balderik: neem ik ruim mee wegens goede LTV

Kleine gracht 9: basis inleg 1A. Zit al veel in de broers. Wil cashflow positief zien.

Nieuwe Parklaan: ruim mee, misschien zelfs 1B. Financieringswaarde tov woz goed.
pi_211689846
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 11:33 schreef Belegger9 het volgende:
Mijn mening over de nieuwe SIG projecten:

Graaf Balderik: neem ik ruim mee wegens goede LTV

Kleine gracht 9: basis inleg 1A. Zit al veel in de broers. Wil cashflow positief zien.

Nieuwe Parklaan: ruim mee, misschien zelfs 1B. Financieringswaarde tov woz goed.
De rest laat ik voor wat het is.
pi_211689849
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 16:33 schreef KrekelJapie het volgende:
[b]✓ Er geldt een notariële verkoopvolmacht ter attentie van:

[/b]
In juli 2020 is er door NL Investeert ook al een financiering met verkoopvolmacht verstrekt voor de genoemde objecten van Winkelcentrum Etten Leur. Deze financiering met de volmacht loopt nog steeds.
De informatie in de propositie van Collin is hierin niet transparant.
De verslechtert mijns inziens de positie van de investeerder.
Wat vinden jullie?

[ Bericht 0% gewijzigd door swooper op 21-12-2023 11:38:54 ]
pi_211690097
SiG Graaf Balderikstraat 109
Vol na 40 seconden.
pi_211690109
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 12:01 schreef dyna18 het volgende:
Vol na 40 seconden.
Ik zat gelukkig achter de knoppen dus heb hem ruim mee kunnen nemen.
pi_211690117
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 12:01 schreef dyna18 het volgende:
Vol na 40 seconden.
Ging lekker vlug ook mijn. Eerste weer in een paar maanden. Voor een mooi bedrag kunnen inschrijven.
pi_211690180
Dit speelt misschien bij de SiG projecten ook mee:

quote:
Ons kantoor is gesloten op 25 december 2023 t/m 1 januari 2024. Vanaf 2 januari zijn wij weer bereikbaar. Alle openstaande projecten zullen in het volgende jaar passeren. De gelden voor deze projecten zullen dus pas in 2024 worden opgevraagd. Wij willen al onze investeerders fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2024 wensen.
pi_211690713
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 15:55 schreef zeeland6 het volgende:
Twee nieuwe bij SIG.
Den Haag erfpacht.

Ik zit net even naar dit project te kijken. Normaal gesproken heb ik in de gemeente Den Haag niet zo’n probleem met de gemeentelijke erfpacht. In dit geval valt de vervaldatum voor het opnieuw vaststellen in de looptijd van deze lening hetgeen wat meer onzekerheid geeft.

quote:
Voortdurend recht van erfpacht. Jaarlijkse canon van ¤ 418,00 Herziening op 01-07-2028.
Deze ¤418,- zal dus aanzienlijk hoger gaan worden.
pi_211690790
quote:
14s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:08 schreef Horsemen het volgende:
Ik zit net even naar dit project te kijken. Normaal gesproken heb ik in de gemeente Den Haag niet zo’n probleem met de gemeentelijke erfpacht. In dit geval valt de vervaldatum voor het opnieuw vaststellen in de looptijd van deze lening hetgeen wat meer onzekerheid geeft.
Niet zo erg ook, met een netto cashflow van 6k per jaar
pi_211691457
Meer dan 100% ingeschreven
quote:
Investeer in schijf 1A: 7,00%
¤ 114.090 van ¤ 113.850
pi_211691516
SIG gaat weer rappie 1A snel vol als Siffan Hassan dan maar 1B, inzake de Gr Bolderik was ik om 12.00u te laat, net nog ff gekeken was er toch nog ruimte voor een bescheiden inleg die ik zoals ik nu nog zie ff hoger had kunnen maken.

[ Bericht 12% gewijzigd door peterc op 21-12-2023 14:30:09 ]
pi_211691644
Interessant is vooral om te zien dat Schijf 3 niet meer populair is.
Blijkbaar maken veel investeerders toch even pas op de plaatst qua risico vs rendement.
pi_211691865
quote:
14s.gif Op donderdag 21 december 2023 12:08 schreef Horsemen het volgende:
[..]

Zullen dan inderdaad in januari betaald worden en in februari starten, echter ook in januari (5 jaar later) eindigen. Dus dan blijft het vijf jaarovergangen. Maar misschien is dan box 3 weer verlaagd of werkelijk rendement.
pi_211691902
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 14:31 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Zullen dan inderdaad in januari betaald worden en in februari starten, echter ook in januari (5 jaar later) eindigen. Dus dan blijft het vijf jaarovergangen. Maar misschien is dan box 3 weer verlaagd of werkelijk rendement.
Of voor die tijd al via een vervroegde aflossing afgelost en zo kan ik er nog wel een paar bedenken.

Tegen die tijd zal de belastingdienst inderdaad eindelijk wel zo ver zijn dat het daadwerkelijke rendement belast kan gaan worden. Een ding is voor nu zeker en dat is dat het voor de peildatum van 1-1-2024 onder spaargeld valt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 21-12-2023 14:41:21 ]
pi_211692043
quote:
14s.gif Op donderdag 21 december 2023 12:08 schreef Horsemen het volgende:
[..]

Voor mij in ieder geval wel.

Ik heb Graaf Balderikstraat 109 meegenomen, maar zonder bovenstaande hoogstwaarschijnlijk niet.
pi_211692187
GvE/Budget Broodjes staat open.......
Pecunia non olet
pi_211692337
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 09:07 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Geldvoorelkaar heeft het dichtgetimmerd (lees: werkt niet mee)

34.3.
De rechten en plichten van enige Investeerder uit hoofde van enige overeenkomst met Geldvoorelkaar.nl en Stichting Zekerheden en/of een andere Gebruiker(s) en de rechten en plichten uit hoofde van een Overeenkomst Lening en/of een Addendum zijn niet overdraagbaar in de zin van art. 3:83 lid 2 BW. De Investeerder kan zijn rechten niet bezwaren en/of overdragen aan een derde.

Collin heeft er ook geen zin in

39. Collin Rekening Courant
39.1. Na identificatie krijgt Investeerder toegang tot een Collin Rekening Courant via het
Mijn Collin Account. Deze Collin Rekening Courant binnen het Mijn Collin Account wordt
gebruikt voor het uitboeken van Investeringen en uitbetalingen van rente en aflossing uit
hoofde van Leningovereenkomsten waaraan Investeerder deelneemt.
39.2. Saldi opgenomen in een Collin Rekening Courant zijn niet overdraagbaar in de zin
van art. 3:83 lid 2 BW en een Investeerder kan zijn rechten uit hoofde van een Collin
Rekening Courant niet bezwaren en/of overdragen aan een derde. Een negatief saldo is
niet mogelijk. Er wordt geen rente vergoed over saldi geadministreerd in een Collin
Rekening Courant.

Tsja dan houdt het op vrees ik. Ik heb zelf geen concrete plannen voor koop of verkoop maar dit leek me de enige min of meer haalbare optie voor het geval dat. Leuk om er gezamenlijk even over te brainstormen :)
Pecunia non olet
pi_211692385
quote:
14s.gif Op donderdag 21 december 2023 14:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Of voor die tijd al via een vervroegde aflossing afgelost en zo kan ik er nog wel een paar bedenken.

Tegen die tijd zal de belastingdienst inderdaad eindelijk wel zo ver zijn dat het daadwerkelijke rendement belast kan gaan worden. Een ding is voor nu zeker en dat is dat het voor de peildatum van 1-1-2024 onder spaargeld valt.
Eigenwijs als ik ben, denk ik dat je het rendement van een project over de gehele looptijd van dat project moet bekijken. Het is op zich juist dat als je half december investeert dat er dan tegen een halve maand rendement een volle box 3 heffing staat. Echter als je zo redeneert dan heb je de volgende 11,5 maand een belastingvrije belegging. Waarna over een jaar hetzelfde circus zich weer voordoet.

Ik laat sowieso geen mooie projecten lopen, heb op zich makkelijk(er) praten omdat ik hoofdzakelijk zakelijk investeer....
Pecunia non olet
pi_211692600
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 11:33 schreef Belegger9 het volgende:

[..]
De rest laat ik voor wat het is.
Socrates ziet er toch ook goed uit? Of is daar een valkuil(tje)?
Pecunia non olet
pi_211692621
Heeft iemand de aflossing van Antheunisstraat al op de sig wallet bijgeschreven gekregen ?
pi_211692763
Project GvE: Beneficiair is zeer verstandig
quote:
Van de advocaat van de erven van de heer Deighton ontvingen wij het bericht dat deze de nalatenschap beneficiair hebben aanvaard. Dit houdt in dat de erven de erfenis alleen accepteren als deze positief is.
Tevens ontvingen wij een overzicht van de bezittingen en schulden ten tijde van het overlijden van de heer Deighton. Hieruit blijkt dat er een zeer grote schuldpositie is en dat de lening van Geldvoorelkaar.nl niet uit de boedel afgelost kan worden.
pi_211692792
Onze Collin fee is goed besteed
quote:
Het afgelopen jaar hebben we meerdere mijlpalen bereikt, met als hoogtepunt het passeren van 600 miljoen euro aan investeringen. Hiervoor zijn we met het voltallige team en hun partners een geweldig weekend naar Gent geweest.

Tijdens ons verblijf hebben wij onder andere genoten van:
Een bierproeverij
Een cursus bonbons maken
Een heerlijk diner
Een geweldige pubquiz
Een prachtige rondvaart door de grachten van Gent
pi_211693032
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:53 schreef KrekelJapie het volgende:

Een cursus bonbons maken

Ik verwacht nu wel voor alle investeerders een doosje zelf gemaakte bonbons.

[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 21-12-2023 16:23:09 ]
pi_211693199
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Eigenwijs als ik ben, denk ik dat je het rendement van een project over de gehele looptijd van dat project moet bekijken. Het is op zich juist dat als je half december investeert dat er dan tegen een halve maand rendement een volle box 3 heffing staat. Echter als je zo redeneert dan heb je de volgende 11,5 maand een belastingvrije belegging. Waarna over een jaar hetzelfde circus zich weer voordoet.

Ik laat sowieso geen mooie projecten lopen, heb op zich makkelijk(er) praten omdat ik hoofdzakelijk zakelijk investeer....
Ik vraag me bij dit soort dingen wel af waar je dan de grens legt, bij een halve maand, een hele maand, 2 maanden, 3 maanden?. Wanneer je 1 juli inlegt hebje ook maar een half jaar rendement en het jaar van afloopt ook een half jaar. En wanneer je in de eerste paar maanden van het jaar inlegt telt dat weer heel kort mee in het jaar van afloop.

Voor mij speelt dit dilemma niet zolang mijn het bedrag wat ik aan box 3 belasting moet betalen minder is dan de algemene heffingskorting en ik nog geen andere inkomsten heb zoals over een aantal jaar (pre-)pensioen.

[ Bericht 60% gewijzigd door Soulfreak op 21-12-2023 16:31:03 ]
pi_211693240
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:39 schreef fok321 het volgende:
Heeft iemand de aflossing van Antheunisstraat al op de sig wallet bijgeschreven gekregen ?
Nee, hier ook niet. Gisteren om 11.15 u bericht over gehad. Notaris heeft de gelden op 18-12 aan sig overgemaakt. Bloedirritant.
pi_211693411
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:39 schreef fok321 het volgende:
Inmiddels ontvangen ...
pi_211693602
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Onze Collin fee is goed besteed
[..]

Vind het niet meer terecht dat bedrijven hun medewerkers extra belonen. Het is lastig om personeel aan te trekken dus dit kan een extra motivatie zijn om toch voor Collin te kiezen. :)
pi_211693611

[ Bericht 100% gewijzigd door Belegger9 op 21-12-2023 17:14:14 (Niet meer van toepassing) ]
pi_211693631
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:38 schreef obligataire het volgende:

[..]
Socrates ziet er toch ook goed uit? Of is daar een valkuil(tje)?
Geen valkuil, voor wat ik zie, maar lagere rente dus vandaar voorkeur voor de andere projecten.
pi_211693713
gve

U heeft geïnvesteerd in het project 25766 | Ti Groep III. In oktober hebben wij u geïnformeerd over de herfinanciering van dit project. Het nieuwe project is tot stand gekomen, waarmee deze lening wordt afgelost.
Het betaalschema is hierop aangepast met de aanvullende rentevergoeding. Deze termijn 18 wordt volgende week aan u uitbetaald.

Project 25766 is hiermee afgehandeld.

Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice Geldvoorelkaar.nl

uitbetaling staat in schema op 9-1-24. Dus volledig belast met box3. Heb verzocht dat ze het voor 31-12 overmaken. Anders heeft die verhoogde rente ook geen zin gehad.
pi_211693869
Nog zo eentje bij SIG.
Je hebt geïnvesteerd in het project herfinanciering Goeverneurlaan 132 in Den Haag.
Het einde van de looptijd is op 27 december 2023. Wij zijn druk bezig met de herfinanciering. Vanwege het te laat aflossen gaat de projecteigenaar een dubbele dagrente betalen vanaf 28 december 2023 tot de uiteindelijke aflosdatum aan de investeerders in dit project.

2 x box 3 heffing + kosten SIG bijna 5%. in 12 maanden. Projectrente 6,25%. Netto 1,25%
Weggegooid geld dus.
pi_211694057
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 17:49 schreef zeeland6 het volgende:
2 x box 3 heffing + kosten SIG bijna 5%. in 12 maanden. Projectrente 6,25%. Netto 1,25%
Weggegooid geld dus.
Nog een argument dus om op te passen met instappen in crowdfunding in de laatste maanden van het jaar.
Mocht de aflossing verlaat zijn krijg je 2x vermogensheffing.

Inderdaad heel erg sneu geld.

Heb zelf een project bij CCF waar ik fors in zit. Deze zou november afgelost worden, maar door overlijden van 1 van de 2 ondernemers twee jaar geleden is er nu vertraging met aflossen...
Mag je zo even bijna 2% extra belasting betalen over dat bedrag.
pi_211694127
Een uitspraak van het Kifid waar max de gedaagde partij is. Ik schat zo in dat het een C* project betreft en samengevat is de klacht dat max eigenlijk een bouwdepot moeten instellen, beter toezicht op de werkzaamheden cq, bestedingen moeten houden en de ltv ratio berekening hadden ze niet op de verwachte verkoopprijs mogen baseren omdat die niet zeker is, maar hadden ze op basis van aankoopwaarde moeten uitvoeren.

https://www.kifid.nl/wp-content/uploads/2023/12/Uitspraak-2023-0952-Bindend.pdf

Hoe zeer ik ook meevoel met de klager, volgens de geschillencommissie zijn de feiten helaas niet in het voordeel van de klager en zijn de vorderingen afgewezen, en op basis van de gepresenteerde feiten was denk ik ook niet anders te verwachten.
pi_211694173
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 18:13 schreef dyna18 het volgende:

Heb zelf een project bij CCF waar ik fors in zit. Deze zou november afgelost worden, maar door overlijden van 1 van de 2 ondernemers twee jaar geleden is er nu vertraging met aflossen...
Mag je zo even bijna 2% extra belasting betalen over dat bedrag.
Daar zit ik ook in. Maar die is wel wat meer vertraagd dan 1 of 2 weken waardoor die net over de peilingsdatum heen gaat. Daar moet nog een stemmingsronde komen plus tijd voor de uitslag daarvan, daarna zal men aan de bak moeten om de panden te verkopen wat ook nog enige tijd kan duren. Dan heb je nu al uitstel van 2 maanden dit jaar (november en december) plus nog meerdere maanden in 2024. Zelfs als er vanaf nu snel gehandeld wordt zijn die panden niet verkocht in januari of februari en dus ook de lening niet afgelost. Daar heb je dus al minstens 4 of 5 maanden langer rente (en hopelijk ook verhoogde rente). Als dat in het kader van belasting al een probleem is, kun je vanaf augustus al geen nieuwe investering meer mee nemen.
pi_211694188
quote:
Nog zo eentje bij SIG.
Je hebt geïnvesteerd in het project herfinanciering Goeverneurlaan 132 in Den Haag.
Het einde van de looptijd is op 27 december 2023. Wij zijn druk bezig met de herfinanciering. Vanwege het te laat aflossen gaat de projecteigenaar een dubbele dagrente betalen vanaf 28 december 2023 tot de uiteindelijke aflosdatum aan de investeerders in dit project.

Weggegooid geld dus.
Er zijn er de afgelopen dagen een paar voorbij gekomen. En als je einde van het jaar je zaken niet op orde hebt (tijdig regelen met de leningnemer en de notaris) en gewoon de tent een week sluit, bevestigt dat mij nogmaals dat ik beter het najaar over kan slaan. Leuk die paar dagen dubbele rente maar daar worden wij als investeerder helemaal niet beter van.
pi_211694242
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 18:23 schreef tnhb het volgende:
Een uitspraak van het Kifid waar max de gedaagde partij is. Ik schat zo in dat het een C* project betreft en samengevat is de klacht dat max eigenlijk een bouwdepot moeten instellen, beter toezicht op de werkzaamheden cq, bestedingen moeten houden en de ltv ratio berekening hadden ze niet op de verwachte verkoopprijs mogen baseren omdat die niet zeker is, maar hadden ze op basis van aankoopwaarde moeten uitvoeren.

https://www.kifid.nl/wp-content/uploads/2023/12/Uitspraak-2023-0952-Bindend.pdf

Hoe zeer ik ook meevoel met de klager, volgens de geschillencommissie zijn de feiten helaas niet in het voordeel van de klager en zijn de vorderingen afgewezen, en op basis van de gepresenteerde feiten was denk ik ook niet anders te verwachten.
Eens, hier heeft MAX weinig fout gedaan.
Ik ben wel benieuwd naar de eventuele zaken die gaan over UK projecten waar de hypotheek niet sluitend was vastgelegd. Daar zal MAX toch wel aansprakelijk worden gesteld mag ik hopen.
pi_211694252
.

[ Bericht 99% gewijzigd door KrekelJapie op 21-12-2023 18:42:41 ]
pi_211694328
quote:
Nog zo eentje bij SIG.

Weggegooid geld dus.
Je kunt het geld straks ook gewoon weer herinvesteren, dus om nou 2 jaar box 3 heffing toe te rekenen aan ruim 1 jaar looptijd van de lening is niet helemaal reëel vind ik.
pi_211694410
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 18:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Je kunt het geld straks ook gewoon weer herinvesteren, dus om nou 2 jaar box 3 heffing toe te rekenen aan ruim 1 jaar looptijd van de lening is niet helemaal reëel vind ik.
Je kunt tenminste stellen dat als er gewoon volgens schema afgelost was je redelijk makkelijk 1 jaar VRH had kunnen besparen. Wat mij trouwens in algemene zin op valt bij SiG is dat ze veel te laat beginnen met gesprekken over herfinanciering. Meestal komen die mailtjes enkele weken tot enkele dagen voordat er afgelost moet worden. Zeker in dat laatste geval kun je het bij een herfinanciering - en helemaal in december - echt vergeten bij de notaris.
pi_211695300
De belastingdienst zou zich op het standpunt kunnen stellen dat een lening die in december afgelost word en welk geld in januari weer in een nieuwe lening wordt gestoken aangemerkt moet worden als belegging ipv cash.

Net als peildatumarbitrage bij verkopen van aandelen in december en in januari weer terugkopen.
pi_211695314
2024 word voor mij het jaar van de met name de aflopende aflossingsvrije vastgoed projecten; 6x GvE,5x SIG en 1x CCF.

Ik ben benieuwd of ze allemaal op tijd gaan aflossen, de SIG projecten ga ik in ieder geval herinvesteren tegen fors hogere rente waardoor mijn algeheel rendement ophoog gaat.

De kunst is wel om te blijven herinvesteren waardoor mijn portfolio blijft groeien, ik wil het gebruiken als ik mogelijk eerder kan stoppen met werken als aanvullende inkomsten, naast mijn EFT's.
pi_211695350
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 18:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
De belastingdienst vraagt toch echt 2 × box 3 over 12 maanden en 2 weken.
pi_211695556
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 20:06 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
De belastingdienst vraagt toch echt 2 × box 3 over 12 maanden en 2 weken.
nee. 2x over 24 maanden. al je inkomsten over de 48 weken in 2024 zijn volgens jouw redenatie belastingvrij.
pi_211696565
quote:
Nog zo eentje bij SIG.

Weggegooid geld dus.
Om de pijn te verzachten stel ik voor dat je het geld in januari herinvesteert in een project van 23 maanden. Dan heb je 1x box 3 heffing.

Ik wil maar zeggen, je kunt altijd een voorbeeld noemen van hoe het optisch slecht uitpakt maar er zijn ook genoeg voorbeelden dat je relatief minder betaalt zoals in mijn fictieve voorbeeld.

Als je continu investeert en herinvesteert dan speelt het al helemaal niet en heeft het geen noemenswaardige invloed op het rendement van de porto.

Wat ook meespeelt: men laat in december wellicht hele aantrekkelijke projecten lopen, om dan straks met een bult geld op zak als hongerige wolven op het geringe aanbod in januari te duiken....?
Pecunia non olet
pi_211697766
18 maanden, dan heb je zelfs nog ruimte voor een paar maanden vertraging :P
pi_211698217
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 20:44 schreef obligataire het volgende:

Als je continu investeert en herinvesteert dan speelt het al helemaal niet en heeft het geen noemenswaardige invloed op het rendement van de porto.

Afgezien van dat, je kunt niet met alles rekening houden. Dan zou je als je ook aandelen hebt die moeten verkopen en 3 maanden later terug kopen. Zoiets kan nog wel heel nadelig uitpakken. Zoals bv dit jaar, vanaf begin november is mijn aandelenportefeuille flink gestegen, sinds 31 oktober met ruim 15% en 1 aandeel zelfs zo'n 45%.
pi_211699972
quote:

[..]
Om de pijn te verzachten stel ik voor dat je het geld in januari herinvesteert in een project van 23 maanden. Dan heb je 1x box 3 heffing.

Ik wil maar zeggen, je kunt altijd een voorbeeld noemen van hoe het optisch slecht uitpakt maar er zijn ook genoeg voorbeelden dat je relatief minder betaalt zoals in mijn fictieve voorbeeld.

Wat ook meespeelt: men laat in december wellicht hele aantrekkelijke projecten lopen, om dan straks met een bult geld op zak als hongerige wolven op het geringe aanbod in januari te duiken....?
Als je herinvesteert heb je gelijk. Maar ik wil desinvesteren. En dan ben je een extra 2% box 3 kwijt omdat iemand zijn contract niet nakomt cq. Sig haar werk niet goed doet. En dat is zuur.
pi_211700803
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 23:52 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Als je herinvesteert heb je gelijk. Maar ik wil desinvesteren. En dan ben je een extra 2% box 3 kwijt omdat iemand zijn contract niet nakomt cq. Sig haar werk niet goed doet. En dat is zuur.
Je kan een klacht indienen als SiG haar werk niet goed heeft gedaan en als ze dit niet oplossen naar het Kifid. Leuke casus wel door de relatie met de fiscale wetgeving.
pi_211700813
Is dit een normale huuropbrengst voor een bedrijfsunit van 120k?
quote:
Hugo van der Wel verwacht ¤ 1.150,- (ex. BTW) per maand te ontvangen uit de verhuur van de nieuwbouwbedrijfsunit.
https://www.collincrowdfund.nl/h-m-van-der-wel/
De rente vind ik wel wat laag voor de hoger ltv
pi_211701071
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2023 04:56 schreef KrekelJapie het volgende:
Is dit een normale huuropbrengst voor een bedrijfsunit van 120k?
[..]
https://www.collincrowdfund.nl/h-m-van-der-wel/
De rente vind ik wel wat laag voor de hoger ltv
De keuze is reuze, volgens mij dat er nog wel wat meer staan.

SPOILER
Dus of die hem snel verhuurt krijgt is dan maar de vraag... geen idee wat de vraag daar is maar als er nu nog zoveel beschikbaar staan...
pi_211701852
.

[ Bericht 73% gewijzigd door Namelrah op 22-12-2023 09:04:29 ]
pi_211704417
Gedeeltelijke vervroegde aflossing bij Collin nog net tegen het eind van het jaar.

Scheelt weer een beetje box 3 belasting voor degenen die hier in zitten.

SPOILER
Aanvulling, ook wel fijn dat er wat extra wordt afgelost op een lening met 6% rente, dat kan dan mooi in het nieuwe jaar weer naar een lening met een hogere rente.

[ Bericht 5% gewijzigd door Soulfreak op 22-12-2023 13:14:59 ]
pi_211704522
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 15:19 schreef fok321 het volgende:
Ik heb van ccf ook de opname van maandag eindelijk binnen. Zou fijn zijn als in de omschrijving ook zichtbaar zou zijn van welk platform het komt, want bijna alle platformen werken nu met dezelfde payment boer en uit de omschrijving valt bij de meeste transacties helaas weinig zinvolle info te halen.
Ik zie dat in de bijschrijving nu vermeld staat dat de betaling van CCF is.
pi_211704773
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 12:43 schreef Soulfreak het volgende:
Gedeeltelijke vervroegde aflossing bij Collin nog net tegen het eind van het jaar.

SPOILER
Gisteren kwam ook de laatste 50% van Chronos participaties binnen. Van start gegaan op 3-1-2023, oorspronkelijk 18 maanden. Achteraf ideaal dus voor degenen waar box 3 optimalisatie een punt is.
pi_211704957
SiG Kleine Gracht gaat zo ongeveer nu open voor de liefhebbers.
pi_211704959
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 13:15 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Gisteren kwam ook de laatste 50% van Chronos participaties binnen. Van start gegaan op 3-1-2023, oorspronkelijk 18 maanden. Achteraf ideaal dus voor degenen waar box 3 optimalisatie een punt is.
Zo blijf je wel lekker bezig met de administratie. Mijn pivot is intussen weer aangepast.
pi_211705058
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 13:29 schreef Faraday01 het volgende:
SiG Kleine Gracht gaat zo ongeveer nu open voor de liefhebbers.
meegenomen basis 1A
pi_211705118
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:22 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik vraag me bij dit soort dingen wel af waar je dan de grens legt, bij een halve maand, een hele maand, 2 maanden, 3 maanden?. Wanneer je 1 juli inlegt hebje ook maar een half jaar rendement en het jaar van afloopt ook een half jaar. En wanneer je in de eerste paar maanden van het jaar inlegt telt dat weer heel kort mee in het jaar van afloop.

Voor mij speelt dit dilemma niet zolang mijn het bedrag wat ik aan box 3 belasting moet betalen minder is dan de algemene heffingskorting en ik nog geen andere inkomsten heb zoals over een aantal jaar (pre-)pensioen.
Er zijn hieromtrent duidelijk 2 kampen/kanten en dat is natuurlijk helemaal prima. De ene kant is niet per definitie beter dan de andere. In de afgelopen maanden zijn er hier hele berekening op los gelaten en dat ga ik niet nog eens dunnetjes over doen. Mijn persoonlijke grens ligt al 2 jaar op 3 maanden. Het is ook een mooie periode om weer eens rustig na te denken over met welke platformen ik wel dan niet wil doorgaan, en of ik bij de platformen waarmee ik wil doorgaan mijn geïnvesteerd bedrag gelijk wil houden, wil afbouwen of wil uitbreiden.

quote:
Daar heb ik nog nooit last van gehad. Per platform bepaal ik per jaar toch hoeveel ik er globaal maximaal wil investeren. Daarnaast ben ik al een aantal jaren bezig om mijn bedrag wat ik per project investeer te verhogen om het aantal lopende projecten niet nog verder te laten oplopen terwijl mijn geïnvesteerd bedrag in crowdfinance (nog) wel stijgt. Het blijft ook altijd leuk om zo rustig aan wat te schuiven. Zo heb ik een top jaar achter de rug met mijn aandelen en ETF's. De afgelopen week was voor mij een mooi moment om mijn geïnvesteerde bedrag in dit onderdeel ietsjes af te romen. Dat bedrag heb ik toevallig vandaag teruggeboekt naar mijn (spaar-) rekening en dit bedrag zet ik de komende ± 9 maanden weer extra in voor crowdfinance. Zo probeer ik de spreiding ook op orde te houden binnen mijn totale investeringen. Overigens lopen mijn actieve crowdfinance platformen de laatste jaren helaas ook steeds verder terug waardoor de spreiding hier eigenlijk niet goed meer is. Aan de andere kant heb ik liever 1 goed platform dan 15 platforms waarbij er steeds "gedoe" is.
pi_211705249
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 december 2023 13:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Het is ook een mooie periode om weer eens rustig na te denken over met welke platformen ik wel dan niet wil doorgaan, en of ik bij de platformen waarmee ik wil doorgaan mijn geïnvesteerd bedrag gelijk wil houden, wil afbouwen of wil uitbreiden.
[..]
Zo probeer ik de spreiding ook op orde te houden binnen mijn totale investeringen. Overigens lopen mijn actieve crowdfinance platformen de laatste jaren helaas ook steeds verder terug waardoor de spreiding hier eigenlijk niet goed meer is. Aan de andere kant heb ik liever 1 goed platform dan 15 platforms waarbij er steeds "gedoe" is.
Altijd goed om even een pas op de plaats te maken en je doelen, strategie en plan voor het jaar rustig te bepalen.

Het dilemma waar ik nu mee worstel is hoe ik mijn verdeling wil hebben tussen beleggen op de beurs (ETF), crowdfunding en sparen. Je wil niet te veel van je geld vast hebben staan. Wat een nadeel is van CF en deposito's. Daarnaast wil je ook een goede balans hebben tussen risico en rendement (op dit moment dus vooral de afweging tussen CF en sparen). Liefst heb je daar een goed plan voor, ipv maar blind instappen op elke CF inner circle link die voorbij komt.

Eens kijken of ik hier ook de komende dagen uitkom met een nieuwe jaarplan.
Hoor ook graag hoe jullie die afweging maken.

Fijne feestdagen gewenst alvast!

quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 18:30 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Daar zit ik ook in. Maar die is wel wat meer vertraagd dan 1 of 2 weken waardoor die net over de peilingsdatum heen gaat. Daar moet nog een stemmingsronde komen plus tijd voor de uitslag daarvan, daarna zal men aan de bak moeten om de panden te verkopen wat ook nog enige tijd kan duren. Dan heb je nu al uitstel van 2 maanden dit jaar (november en december) plus nog meerdere maanden in 2024. Zelfs als er vanaf nu snel gehandeld wordt zijn die panden niet verkocht in januari of februari en dus ook de lening niet afgelost. Daar heb je dus al minstens 4 of 5 maanden langer rente (en hopelijk ook verhoogde rente). Als dat in het kader van belasting al een probleem is, kun je vanaf augustus al geen nieuwe investering meer mee nemen.
Het zorgelijke bij dit project is dat ook hier er een vereffenaar zich met de nalatenschap bemoeit.
En we zagen bij SIG hoe nadelig dat uitpakte. Wat ik bij SIG nog steeds niet helemaal snap is waar de 12 maanden huur van zijn panden is gebleven. Zover mij verteld is, is dat volledige opgegaan aan de kosten van juridische bijstand en de kosten van de vereffenaar.
Dus of we hier wel al die maanden de rente gaan krijgen?.... Laten we het hopen.

[ Bericht 18% gewijzigd door dyna18 op 22-12-2023 13:57:24 ]
pi_211705310
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 13:50 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Het zorgelijke bij dit project is dat ook hier er een vereffenaar zich met de nalatenschap bemoeit.
En we zagen bij SIG hoe nadelig dat uitpakte.

Dat kan op zich natuurlijk wel zorgelijk zijn, maar staat eigenlijk los van box 3 belasting verhaal. Als de aflossing in februari had moeten plaatsvinden, zou het net zo zorgelijk zijn maar geen verschil hebben gemaakt qua belastingpeildatum 2024.
pi_211705340
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 13:54 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat kan op zich natuurlijk wel zorgelijk zijn, maar staat eigenlijk los van box 3 belasting verhaal. Als de aflossing in februari had moeten plaatsvinden, zou het net zo zorgelijk zijn maar geen verschil hebben gemaakt qua belastingpeildatum 2024.
Dat klopt. Kun je inderdaad dubbel zorgen over hebben.
Misschien maar beter om los te laten van waar je geen invloed op hebt. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door dyna18 op 22-12-2023 14:02:03 ]
pi_211705699
Krijg net een betaalverzoek van hcn, binnen 7 dagen betalen staat er.

Kost mooi 2% heffing, of wachten met betalen tot 1 januari?
pi_211705705
quote:
En we zagen bij SIG hoe nadelig dat uitpakte. Wat ik bij SIG nog steeds niet helemaal snap is waar de 12 maanden huur van zijn panden is gebleven. Zover mij verteld is, is dat volledige opgegaan aan de kosten van juridische bijstand en de kosten van de vereffenaar.
Dus of we hier wel al die maanden de rente gaan krijgen?.... Laten we het hopen.
Volgens mij zou een vereffenaar rekening en verantwoording moeten afleggen en die info normaal gesproken na afronding (samen met een verdeling/uitdelingslijst) bij de kantonrechter moeten deponeren. Ik neem aan (heb er zelf nog nooit mee te maken gehad) dat die info dan ook voor de belanghebbenden beschikbaar is. Wat betreft de juridisch bijstand van sig zouden ze daar toch ook info over moeten hebben en kunnen delen lijkt me.

Ik stoor me dus eerlijk gezegd wel wat aan het feit dat platformen bij recovery schijnbaar geen rekening en verantwoording hoeven af te leggen en we ze maar op hun blauwe ogen moeten geloven en blij moeten zijn met wat we krijgen. Het lijkt me, o.a. in het kader van de financiele transparantie, dat ze minimaal een kosten/baten staat beschikbaar zouden kunnen stellen bij de afronding. Ik heb in het verleden bij ccf en gve daar wel eens naar gevraagd en kreeg toen letterlijk te horen dat ze die plicht niet hadden en dat dus ook niet gingen doen, ze vielen tenslotte al onder toezicht van de afm en ik kon er op vertrouwn dat ze het goed deden.
pi_211705725
quote:
Altijd goed om even een pas op de plaats te maken en je doelen, strategie en plan voor het jaar rustig te bepalen.

Het dilemma waar ik nu mee worstel is hoe ik mijn verdeling wil hebben tussen beleggen op de beurs (ETF), crowdfunding en sparen. Je wil niet te veel van je geld vast hebben staan. Wat een nadeel is van CF en deposito's. Daarnaast wil je ook een goede balans hebben tussen risico en rendement (op dit moment dus vooral de afweging tussen CF en sparen). Liefst heb je daar een goed plan voor, ipv maar blind instappen op elke CF inner circle link die voorbij komt.

Eens kijken of ik hier ook de komende dagen uitkom met een nieuwe jaarplan.
Hoor ook graag hoe jullie die afweging maken.

Ik gebruik hiervoor een op mijn eigen situatie aangepaste versie van de bucket strategy (emmertjes strategie).
Op het internet zijn hierover verschillende voorbeelden te vinden. Er staat wel een aardig Nederlands voorbeeld in onderstaand artikel. Kijk even bij het onderdeel "Emmertjes-strategie".

quote:
pi_211706153
Heeft iemand recent nog ingelogd bij zijn of haar Capital Circle account?

Ik wilde dat zojuist doen om saldo op te nemen. Bij openen van de website zag ik dat die wat vernieuwd was, maar nog wel op de vertrouwde plek de inlog link. Bij klikken op die inloglink kreeg ik de melding dat mijn wachtwoord niet juist was. Na klikken op wachtwoord vergeten kreeg ik een link om te resetten, wat ik deed, waarna ik zo te zien in mijn nieuwe account zat waarin niet de bestaande investeren stonden.

Na verder omlaag scrollen op de homepage zag ik dat daar een link stond naar het 'oude' account (waarom staat dat niet duidelijker en eerder op de pagina vermeld?). Na klikken daarop weer foutmelding (Gebruikersnaam of wachtwoord incorrect, of account is gedeactiveerd) zowel met het net daarvoor nieuw ingestelde wachtwoord als het oude wachtwoord (of wat ik meende dat het oude wachtwoord was omdat die intussen al overschreven was in mijn wachtwoordmanager na de eerdere reset voor wat dus mijn nieuwe account bleek te zijn). Dus maar weer klikken op wachtwoord vergeten. Echter als ik dan op de link in de ontvangen mail klik om het wachtwoord te wijzigen krijg ik "Pagina niet gevonden". Nu dus maar mail verstuurd naar Capital, eens kijken hoe snel ze daarop reageren.

En zul je net zien, heb ik net de mail verstuurd komt er 5 minuten later een algemene mail over de vernieuwde website.
pi_211706202
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 15:11 schreef Soulfreak het volgende:
Heeft iemand recent nog ingelogd bij zijn of haar Capital Circle account?

Ik wilde dat zojuist doen om saldo op te nemen. Bij openen van de website zag ik dat die wat vernieuwd was, maar nog wel op de vertrouwde plek de inlog link. Bij klikken op die inloglink kreeg ik de melding dat mijn wachtwoord niet juist was. Na klikken op wachtwoord vergeten kreeg ik een link om te resetten, wat ik deed, waarna ik zo te zien in mijn nieuwe account zat waarin niet de bestaande investeren stonden.

Na verder omlaag scrollen op de homepage zag ik dat daar een link stond naar het 'oude' account (waarom staat dat niet duidelijker en eerder op de pagina vermeld?). Na klikken daarop weer foutmelding (Gebruikersnaam of wachtwoord incorrect, of account is gedeactiveerd) zowel met het net daarvoor nieuw ingestelde wachtwoord als het oude wachtwoord (of wat ik meende dat het oude wachtwoord was omdat die intussen al overschreven was in mijn wachtwoordmanager na de eerdere reset voor wat dus mijn nieuwe account bleek te zijn). Dus maar weer klikken op wachtwoord vergeten. Echter als ik dan op de link in de ontvangen mail klik om het wachtwoord te wijzigen krijg ik "Pagina niet gevonden". Nu dus maar mail verstuurd naar Capital, eens kijken hoe snel ze daarop reageren.

En zul je net zien, heb ik net de mail verstuurd komt er 5 minuten later een algemene mail over de vernieuwde website.
De oude website is zo te zien henoemd, om je oude projecten te bekijken kun je direcht naar https://www.capitalcircled.nl gaan.
pi_211706255
CCF volledige vervroegde aflossing Stienstra, gedeeltelijke vva NZA Noordwijk.
pi_211706273
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 december 2023 15:16 schreef iprhba0 het volgende:

[..]
De oude website is zo te zien henoemd, om je oude projecten te bekijken kun je direcht naar https://www.capitalcircled.nl gaan.
Ja klopt, dat is ook de link die verder naar onder op de vernieuwde website staat. En op die hernoemde website krijg ik dus (na eerder op de vernieuwde website een nieuw wachtwoord aangemaakt te hebben) de melding dat mijn gebruikersnaam of wachtwoord incorrect is of account is gedeactiveerd en na klikken op 'wachtwoord vergeten' een mail om te resetten waarbij de link niet werkt.
Als ik die mail over de vernieuwde website eerder had gehad (of later had ingelogd) had ik wel direct naar die oude hernoemde website gegaan.

Afijn, gaat weer lekker allemaal. Heb er even genoeg van, ik ga nog even wat kerstboodschappen doen.
pi_211706308
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 15:22 schreef Crowdmeister het volgende:
CCF volledige vervroegde aflossing Stienstra, gedeeltelijke vva NZA Noordwijk.
Veel (deel)aflossingen vandaag. Net voor een lang weekend. Waarschijnlijk is het geld pas woensdag beschikbaar voor opname of herinvesteren.
pi_211706317
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 13:15 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
De Mavi Mannen bij Collin zijn ook druk bezig met deelaflossen (gisteren mavi 3 en 5) vandaag 2 en 4. Collin 43358
SPOILER
+ Henny
SPOILER
en Stal
SPOILER
doen ook mee.

Inzake de box3 mededelingen op het forum, is mijn mening dat je bij de aangifte zelf de afweging maakt of een vorderingen welke achterstallig is of op incasso staat geheel of gedeeltelijk als oninbaar door je beschouwd wordt en derhalve in mindering brengt op je portefeuille. Ook bij een "betaling onderweg" maak jezelf die keuze.
Ik neem zelf sturing, leg vast wat ik aanpas en thats it.

Verder laat ik mij niet zo leiden door box3. Het gaat mij om gewoon om goede projecten. Hieruit komt voor mij een goede ¤flow uit, welke mij een zeer aardig aanvullend parallel inkomen geeft.
Ik ben op tijd begonnen (zeg toen ik ongeveer 40+) was met het nadenken, vervolgens het actie ondernemen en dit geeft mij nu een tijd later dat ik zeer comfortabel zit. Dit maakt voor mij het leven very easy.

Mijn beleggingen in aandelen, fondsen en ETFs gingen in nov+ gaan in dec weer op de brommer. Geeft extra heffing in box 3. Het zal wel, liever omhoog dan omlaag en ook hier kan je geen sturing aangeven.
Neem het zoals het is en ga rustig verder met money maken. *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 22-12-2023 16:25:35 ]
pi_211706502
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 15:24 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ja klopt, dat is ook de link die verder naar onder op de vernieuwde website staat. En op die hernoemde website krijg ik dus (na eerder op de vernieuwde website een nieuw wachtwoord aangemaakt te hebben) de melding dat mijn gebruikersnaam of wachtwoord incorrect is of account is gedeactiveerd en na klikken op 'wachtwoord vergeten' een mail om te resetten waarbij de link niet werkt.
Als ik die mail over de vernieuwde website eerder had gehad (of later had ingelogd) had ik wel direct naar die oude hernoemde website gegaan.

Afijn, gaat weer lekker allemaal. Heb er even genoeg van, ik ga nog even wat kerstboodschappen doen.
Had nog even een kleine brainwave dat ik mijn wachtwoordenlijst op een USB stick heb staan en oude wachtwoord was toch net 1 tekentje anders dan ik me herinnerde en nu ben ik dus toch in.

Maar blijft natuurlijk vreemd dat zo'n link in een mail om je wachtwoord te resetten niet werkt.
pi_211706506
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 15:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Veel (deel)aflossingen vandaag. Net voor een lang weekend. Waarschijnlijk is het geld pas woensdag beschikbaar voor opname of herinvesteren.
Inderdaad veel deelaflossingen de laatste dagen. Volgende week na het lange weekend maar opnemen of inderdaad herinvesteren. Maar dan moet er wel een leuk projectje langskomen.
pi_211706784
Met deze gegevens had ik nog wel wat extra willen investeren,

SPOILER
pi_211706949
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 december 2023 16:08 schreef Collin63 het volgende:
Met deze gegevens had ik nog wel wat extra willen investeren,

SPOILER
Wat een risico's neemt deze man. Ik zou er niet lekker van slapen. Als het mis gaat is de enige uitweg vluchten naar Dubai.
pi_211706977
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 16:24 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Wat een risico's neemt deze man. Ik zou er niet lekker van slapen. Als het mis gaat is de enige uitweg vluchten naar Dubai.
Kan ie de buurman van Roger Lips worden. Zie hiertoe nog een leuke podcast op BNR Onder Curatoren d.d. 15sept23
pi_211706996
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 16:24 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Hoe groot de risico's zijn kunnen wij als buitenstaander natuurlijk niet echt beoordelen. Ik neem aan dat er goed is over nagedacht toen het besluit is genomen om deze lening aanvraag te plaatsen. En Collin ziet het ook nog zitten. Dit zegt natuurlijk niet alles maar ik slaap er niet minder om. En heb er wel vertrouwen in anders had ik niet geinvesteerd
pi_211707330
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 12:43 schreef Soulfreak het volgende:

SPOILER
Aanvulling, ook wel fijn dat er wat extra wordt afgelost op een lening met 6% rente, dat kan dan mooi in het nieuwe jaar weer naar een lening met een hogere rente.
Het geld van dit project en van een ander Collin project welke ik gisteren ontvangen had vanmiddag naar mijn lopende rekening geboekt en ik zag dat het geld al is bijgeschreven. Het kan dus best snel gaan ^O^
pi_211707375
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 14:34 schreef quepos het volgende:

Kreeg ik ook vanmiddag binnen, had hier nog niet op gerekend. Meestal duurt het zo'n 3 weken voor een betaalverzoek komt en dan nog 7 dagen de tijd, dus dan zou het qua betalen al het nieuwe jaar zijn.

Gaat mij niet om die box 3 heffing, maar heb nu nog even niet het bedrag ervoor vrij op de betaalrekening staan, dus nu maar even wat eerder dan gepland saldo uit de Collin en Capital wallets gehaald (en wat betreft Collin ook iets meer dan eerder gepland vanwege de vervroegde aflossing van Bergervoet).
Eens kijken of Capital dit keer wel snel uitbetaald, vorige keer duurde het een week, volgens antwoord van hen worden normaal gesproken de uitbetalingen twee keer per week doorgevoerd, maar met uitzondering was dat die week nog niet gebeurd. Het werd toen wel gelijk gedaan en de dag erna stond het op de rekening.

Net als bij Horseman is het bedrag wat ik vanmiddag uit de Collin wallet opnam vandaag al bijgeschreven en dit keer in de omschrijving dat het van Collin is. Toppie.
pi_211707413
Ik zou gewoon lekker wachten tot 1 januari. Waarom zou je geld weggooien?
Het ergste wat ze kunnen doen is je inschrijving er uit halen.
pi_211707475
Ik hoef niet te wachten tot 1 januari, die box 3 belasting betaal ik niet. Heb maar minimaal box 1 inkomen vanwege minder hypotheekrente dan EWF en bedrag aan box 3 belasting plus dat kleine beetje box 1 is lager dan de algemene heffingskorting, resultaat niks betalen.
pi_211707534
Als gewaardeerd investeerder deel ik dit linkje met jullie:
Zwembad in Emmmen, GVE, 36mnd, 9%, 600k, 2e hyp. op bedrijfspand en woning
SPOILER
pi_211707675
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 17:34 schreef Soulfreak het volgende:
Ik hoef niet te wachten tot 1 januari, die box 3 belasting betaal ik niet. Heb maar minimaal box 1 inkomen vanwege minder hypotheekrente dan EWF en bedrag aan box 3 belasting plus dat kleine beetje box 1 is lager dan de algemene heffingskorting, resultaat niks betalen.
Ik heb ondanks box 3 toch vandaag maar betaald. Op het totaal wat ik in box 3 betaal is het dan toch maar klein bier (of een goede fles Whiskey). En als die in november was gekomen had ik ook meegedaan en betaald. Maar snap inderdaad niet helemaal waarom ze niet tot na de feestdagen hebben gewacht. Was wel zo vriendelijk geweest.
pi_211707893
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 18:00 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik heb ondanks box 3 toch vandaag maar betaald. Op het totaal wat ik in box 3 betaal is het dan toch maar klein bier (of een goede fles Whiskey). En als die in november was gekomen had ik ook meegedaan en betaald. Maar snap inderdaad niet helemaal waarom ze niet tot na de feestdagen hebben gewacht. Was wel zo vriendelijk geweest.
Ik verwacht dat er veel investeerders zijn die wachten tot 1 januari, dat zullen ze bij hcn ook wel snappen denk ik.
pi_211707942
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 18:22 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik verwacht dat er veel investeerders zijn die wachten tot 1 januari, dat zullen ze bij hcn ook wel snappen denk ik.
En dan is het toch lullig voor diegene die wel direct betalen.
In theorie kan 1 iemand die wacht de snelheid van de voortgang bepalen.
Dat heeft het platform hier niet handig gedaan, door nu de gelden op te vragen.
pi_211707959
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 18:00 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Misschien willen de ondernemers het geld begin januari al hebben om snel te kunnen starten, had de notaris misschien deze week nog tijd maar volgende week niet ivm de feestdagen en/of staan de activiteiten bij HCN zelf komende week op een laag pitje vanwege vrije dagen van medewerkers.
Zomaar een paar dingen die ik kan bedenken, al kan het natuurlijk ook iets heel anders zijn.
pi_211707978
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 december 2023 14:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik gebruik hiervoor een op mijn eigen situatie aangepaste versie van de bucket strategy (emmertjes strategie).
Op het internet zijn hierover verschillende voorbeelden te vinden. Er staat wel een aardig Nederlands voorbeeld in onderstaand artikel. Kijk even bij het onderdeel "Emmertjes-strategie".
[..]

https://www.consumentenbo(...)an-je-vermogen-p.pdf

Dank voor het delen. Dus als ik deze strategie goed samenvat.

1 jaar contant aanhouden om van te kunnen leven.
1 jaar veilig beleggen (deposito's, obligaties, etc.) om ook van te kunnen leven wanneer je voor langere duur inteert op je vermogen.
De rest risicovol beleggen met het oog op maximalisatie van het rendement.

De grootte van de emmer, is dan afhankelijk van je jaarlijkse benodigdheden (en eventueel nog van secondaire vormen van inkomen).

---

Geeft inderdaad wel een mooie leidraad over hoe groot je buffers het beste kunnen zijn en dat je de rest vooral het beste kan investeren.
pi_211708197
GVE volgens mij was deze hier nog niet gedeeld:

SPOILER
Maar ik kan het mis hebben want ik had het iets te druk met andere zaken.
pi_211710615
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 december 2023 13:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Er zijn hieromtrent duidelijk 2 kampen/kanten en dat is natuurlijk helemaal prima. De ene kant is niet per definitie beter dan de andere. In de afgelopen maanden zijn er hier hele berekening op los gelaten en dat ga ik niet nog eens dunnetjes over doen. Mijn persoonlijke grens ligt al 2 jaar op 3 maanden. Het is ook een mooie periode om weer eens rustig na te denken over met welke platformen ik wel dan niet wil doorgaan, en of ik bij de platformen waarmee ik wil doorgaan mijn geïnvesteerd bedrag gelijk wil houden, wil afbouwen of wil uitbreiden.
[..]
Daar heb ik nog nooit last van gehad. Per platform bepaal ik per jaar toch hoeveel ik er globaal maximaal wil investeren. Daarnaast ben ik al een aantal jaren bezig om mijn bedrag wat ik per project investeer te verhogen om het aantal lopende projecten niet nog verder te laten oplopen terwijl mijn geïnvesteerd bedrag in crowdfinance (nog) wel stijgt. Het blijft ook altijd leuk om zo rustig aan wat te schuiven. Zo heb ik een top jaar achter de rug met mijn aandelen en ETF's. De afgelopen week was voor mij een mooi moment om mijn geïnvesteerde bedrag in dit onderdeel ietsjes af te romen. Dat bedrag heb ik toevallig vandaag teruggeboekt naar mijn (spaar-) rekening en dit bedrag zet ik de komende ± 9 maanden weer extra in voor crowdfinance. Zo probeer ik de spreiding ook op orde te houden binnen mijn totale investeringen. Overigens lopen mijn actieve crowdfinance platformen de laatste jaren helaas ook steeds verder terug waardoor de spreiding hier eigenlijk niet goed meer is. Aan de andere kant heb ik liever 1 goed platform dan 15 platforms waarbij er steeds "gedoe" is.
^O^
Ik had dit (bijna) zelf zo geschreven kunnen hebben :)
pi_211711288
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 14:34 schreef quepos het volgende:

Ze sturen vast nog wel een herinnering _O-
Pecunia non olet
pi_211711921
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 18:34 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Dank voor het delen. Dus als ik deze strategie goed samenvat.

1 jaar contant aanhouden om van te kunnen leven.
1 jaar veilig beleggen (deposito's, obligaties, etc.) om ook van te kunnen leven wanneer je voor langere duur inteert op je vermogen.
De rest risicovol beleggen met het oog op maximalisatie van het rendement.

De grootte van de emmer, is dan afhankelijk van je jaarlijkse benodigdheden (en eventueel nog van secondaire vormen van inkomen).

---

Geeft inderdaad wel een mooie leidraad over hoe groot je buffers het beste kunnen zijn en dat je de rest vooral het beste kan investeren.
En mbt hoe risicovol je wil gaan beleggen kan je eventueel ook je eigen leeftijd nog mee laten wegen.
pi_211711947
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 22:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ze sturen vast nog wel een herinnering _O-
Geen idee hoe snel ze een herinnering sturen, ik heb ze altijd betaald binnen de gestelde 7 dagen. Je weet dat je een investering hebt gedaan en dat er een betaalverzoek gaat komen. In de meeste gevallen duurt het zo'n 3 weken, maar het kan ook eerder, ik heb er eens bij een geborgde lening eentje ontvangen 2 dagen na inschrijven. Het heeft ook wel eens een paar weken langer geduurd en had ik echt zo iets van "kom op met dat betaalverzoek, het geld staat hier niets te doen op de betaalrekening".
pi_211712398
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 22:47 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Geen idee hoe snel ze een herinnering sturen....
In ieder geval pas na die 7 dagen en daarna krijg je ook nog een paar dagen respijt. Dus dan zit je zeker in 2024.

Ik vind dat HCN rekening zou moeten houden met de fiscale optimalisatie van veel van de beleggers, het leeft nu eenmaal, los van de vraag of het wel of niet terecht is....
Pecunia non olet
pi_211713514
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2023 23:16 schreef obligataire het volgende:

[..]
In ieder geval pas na die 7 dagen en daarna krijg je ook nog een paar dagen respijt. Dus dan zit je zeker in 2024.
Voor iedereen die in 2024 wil betalen: zorg dat je het bedrag dan niet via iDeal overboekt en niet als toekomstige betaling, maar echt op 1-1-24 zelf de opdracht geeft tot overboeking met een bankrekening die werkt met instant payments. Alleen op deze manier staat het geld ook 1-1-24 op de rekening van hcn en kunnen ze 2-1 het project afronden.

Bij andere manieren, w.o. ideal of ingeplande overboeking heb je te maken dat 1-1 een dag is waarin er geen betalingsverkeer is tussen banken. De investering staat dan pas in de loop van 2-1 op de rekening van hcn en kan pas later gestart worden met afronding van het project.
pi_211713684
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 22:47 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Geen idee hoe snel ze een herinnering sturen, ik heb ze altijd betaald binnen de gestelde 7 dagen. Je weet dat je een investering hebt gedaan en dat er een betaalverzoek gaat komen. In de meeste gevallen duurt het zo'n 3 weken, maar het kan ook eerder, ik heb er eens bij een geborgde lening eentje ontvangen 2 dagen na inschrijven. Het heeft ook wel eens een paar weken langer geduurd en had ik echt zo iets van "kom op met dat betaalverzoek, het geld staat hier niets te doen op de betaalrekening".
Iedereen weet dat de mail gaat komen maar ik lees mails regelmatig tussendoor even en ben dan op dat moment niet in staat te investeren. Met als gevolg dat ik weleens een herinnering ontvang, zeker als ze verwachten dat als er binnen een paar dagen betaald moet worden. Aangezien HCN meestal een week doet heb ik meestal wel een momentje erin zitten om weer bij de to do mails bij langs te lopen.

Als ik dan ook zoek in mij mail kom ik 1x een reminder mail tegen uit 2021 van HCN. Hierbij stond het volgende:
Deze link is nog 1 dag actief. Dus ik zou misschien even zelf pro actief contact opnemen met HCN dat ivm box3 de betaling graag in het nieuwe jaar wil doen. Dan zal het vast goedkomen zeker als er gebruik gemaakt wordt van instant payments zoals KrekelJapie zegt.
pi_211713708
CCF 2 nieuwe (volgens mij nog niet gepost)

Domino’s Grote Beer / M. v.d. Hooven B.V.
¤ 110.000 | 9,5% rente | 48 maanden
Met 2de hypotheek woonhuis klopt niet zie verdere post

Het woonhuis kent een waarde van ¤ 390.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 03-06-2021 en is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 417.520,- en een openstaande schuld van ¤ 303.000,- per d.d. 01-08-2023, en een tweede hypothecaire inschrijving door Collin Crowdfund en een openstaande schuld van ¤ 149.893,61 per d.d. 05-12-2023.

Maritex Europe B.V.
¤ 1.000.000 | 8,0% rente | 60 maanden
1ste hypotheek op bedrijfspand met een waarde van 850k

[ Bericht 1% gewijzigd door Tjalala op 23-12-2023 08:47:25 ]
pi_211713721
Nog een nieuwe bij GVE, zonder harde zekerheid:

Mister Nata II
Bedrag
¤ 100.000
Rente
10%
Looptijd
60 mnd.
pi_211713783
WVJG geeft een teaser:

SPOILER
pi_211713787
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 08:21 schreef Tjalala het volgende:
CCF 2 nieuwe (volgens mij nog niet gepost)

Domino’s Grote Beer / M. v.d. Hooven B.V.
¤ 110.000 | 9,5% rente | 48 maanden
Met 2de hypotheek woonhuis
Deze zat ik ook te lezen, maar volgens is alleen sprake van een borgstelling en geen 2e hypotheek. Ze geven alleen aan dat de borgstelling materiëler wordt als de eerste lening meer wordt afgelost.

Er is alleen geen pos/neg verklaring afgegeven, dus kan er altijd weer een hypotheek worden afgegeven door een partij als de eerste lening is afgelost of wordt hergefinancierd.
pi_211713812
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2023 08:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Deze zat ik ook te lezen, maar volgens is alleen sprake van een borgstelling en geen 2e hypotheek. Ze geven alleen aan dat de borgstelling materiëler wordt als de eerste lening meer wordt afgelost.

Er is alleen geen pos/neg verklaring afgegeven, dus kan er altijd weer een hypotheek worden afgegeven door een partij als de eerste lening is afgelost of wordt hergefinancierd.
U heeft gelijk, blijkbaar heeft Collin al een eerdere 2de hypotheek op dit pand voor een eerder project waar ze wel naar linken.
pi_211713814
Voor de geïnteresseerden die bij CCF in Hazel**rdij zitten, het pand/perceel is al onder bod.
https://www.funda.nl/koop/ospel/huis-42323894-oude-dijk-2/
pi_211713881
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 08:48 schreef Crowdmeister het volgende:
Voor de geïnteresseerden die bij CCF in Hazel**rdij zitten, het pand/perceel is al onder bod.
https://www.funda.nl/koop/ospel/huis-42323894-oude-dijk-2/
Dat is vlot inderdaad. Voor iedereen beter als het snel wordt afgerond.
pi_211714934
SIG Nieuwe Kade open voor deelname.. ik heb beide schijven royaal meegenomen 😉
Pecunia non olet
pi_211715127
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2023 11:05 schreef obligataire het volgende:
Heb deze ook meegenomen omdat er blijkbaar pas in 2024 een betaalverzoek volgt.

Dat is mijn 100e investering bij SiG *O*
pi_211715167
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 11:25 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Goed bezig 😀
Pecunia non olet
pi_211715476
quote:
ik heb SIG Nieuwe Parklaan meegenomen ;)
  zaterdag 23 december 2023 @ 12:18:04 #162
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211715594
quote:

[..]
Heb deze ook meegenomen omdat er blijkbaar pas in 2024 een betaalverzoek volgt.

Gefeliciteerd.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_211715651
Het regent eindejaars aflossingen: vandaag kwam ook de vervroegde aflossing van de koperen ezel binnen.
Hiermee kan het boek NF bijna dicht voor mij: nu nog even de rente van 1-11 t/m 23-12 binnen hengelen, en dan is het echt afgerond met dit platform voor mij.
(Dat de rente dan weer niet gelijk komt, en er weer over gemaild en overlegd moet worden is helaas standaard bij dit platform, anyway, boek kan bijna dicht)

[ Bericht 24% gewijzigd door ETphonehome op 23-12-2023 13:00:35 ]
pi_211715964
https://investeren.sameni(...)haag-socrateslaan-26

Nu ook open. Gaat minder snel als die van vanmorgen.
pi_211716057
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 13:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:
https://investeren.sameni(...)haag-socrateslaan-26

Nu ook open. Gaat minder snel als die van vanmorgen.
Meegenomen maar minder dan de Nieuwe Kade , o.a. door de lagere rente.
Pecunia non olet
pi_211716103
quote:

[..]
Gefeliciteerd. Mooie prestatie.
pi_211716570
De executaire verkoop van de woning van onze vriend Mull$ink, is daar iets over bekend?
Pecunia non olet
pi_211716784
Vandaag 4 jaar geleden mijn eerste investering via CCF gedaan, heel spannend vond ik dat. Nu 4 jaar later ben ik heel blij om die stap gezet te hebben, mooi rendement, goeie cashflow, bijna diamant status.
Netto rendement op dit moment 6,43, 3 projecten op achterstand wat net netto rendement drukt met 0,3, alle met 1ste hypotheek dus de schade zal wel meevallen.

Veel gelezen en geleerd op dit forum en gebruik gemaakt van linkjes, bedankt hiervoor. Fijne feestdagen allemaal en op naar een mooi nieuw crowdfundingjaar..
pi_211716786
quote:
nieuwe kade ? bedoel je nieuwe parklaan waarschijnlijk.

Deze voor de zekerheid niet meegenomen aangezien de erfpacht herziening in de financieringsperiode valt op 1-1-27.
pi_211720713
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 14:20 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
nieuwe kade ? bedoel je nieuwe parklaan waarschijnlijk.

Deze voor de zekerheid niet meegenomen aangezien de erfpacht herziening in de financieringsperiode valt op 1-1-27.
Klopt. 😉
Die herziening zal zeker invloed hebben maar vooralsnog is er ruimte genoeg zou je zeggen.
Pecunia non olet
pi_211721881
Collin: 2,5 mio voor een wellnessresort.

https://www.collincrowdfu(...)1f01be7c3d6282367d39

Kwam deze op FB tegen. Staat nog niet op de website van Collin weergegeven.
pi_211722766
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 22:09 schreef Willies0199 het volgende:

Ik verwacht niet veel liefhebbers hier met 5% rente.
pi_211723385
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 december 2023 22:43 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Zelfs een geborgde lening op HCN biedt tegenwoordig meer rente....

Vergeet het welnesstegoed niet van 4 of 5%, als je daar interesse voor hebt. .
Pecunia non olet
pi_211725075
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 17:26 schreef zeeland6 het volgende:
gve

U heeft geïnvesteerd in het project 25766 | Ti Groep III. Het nieuwe project is tot stand gekomen, waarmee deze lening wordt afgelost.
Het betaalschema is hierop aangepast met de aanvullende rentevergoeding. Deze termijn 18 wordt volgende week aan u uitbetaald.

Klantenservice Geldvoorelkaar.nl

uitbetaling staat in schema op 9-1-24. Dus volledig belast met box3. Heb verzocht dat ze het voor 31-12 overmaken. Anders heeft die verhoogde rente ook geen zin gehad.
Ik zie dat de aflossing op 26-12 wordt uitgekeerd. Dat heb je goed geregeld.
pi_211725191
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2023 23:10 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zelfs een geborgde lening op HCN biedt tegenwoordig meer rente....

Vergeet het welnesstegoed niet van 4 of 5%, als je daar interesse voor hebt. .
Leuk voor die paar mensen die het misschien leuk vinden om een dagje in zo'n resort gepampered te worden. Ik zie helemaal niets in deze pitch.
Zo kom je op een hellend vlak. Binnenkort gaat Maritex live, die zouden dan bijvoorbeeld 5% doen en korting op een paar nieuwe zeilen voor
m'n boot. Beetje gechargeerd, maar toch. Kortingen op producten gaan aanbieden als bruto rendement slaat wmb nergens op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdmeister op 24-12-2023 05:51:31 (Aanpassen ) ]
pi_211725238
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2023 05:47 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Leuk voor die paar mensen die het misschien leuk vinden om een dagje in zo'n resort gepampered te worden. Ik zie helemaal niets in deze pitch.
Zo kom je op een hellend vlak. Binnenkort gaat Maritex live, die zouden dan bijvoorbeeld 5% doen en korting op een paar nieuwe zeilen voor
m'n boot. Beetje gechargeerd, maar toch. Kortingen op producten gaan aanbieden als bruto rendement slaat wmb nergens op.
Hier ben ik het niet mee eens.
Dit is inderdaad een vrij extreem voorbeeld maar in zijn algemeenheid ben ik een voorstander van een incentive. De basis rendement/risico verhouding moet natuurlijk goed zijn maar dat zou bij elk project zo moeten zijn anders moet je gewoon niet investeren. De rente iets scherper stellen en een mooie inventieve bieden staat een ondernemer natuurlijk helemaal vrij.
De geboden rente uit dit voorbeeld is mij overigens ook véél te laag maar als de ondernemer denkt dat hij het geld hiervoor onder deze condities kan ophalen staat het hem natuurlijk vrij dit te proberen. Persoonlijk laat ik dit project ook lopen.
pi_211725266
Ik weet niet of dit nu het beste voorbeeld is, maar een ondernemer die financiering ophaalt in zijn omgeving, bij mogelijke klanten, dat kan elkaar juist versterken. Omzet voor de ondernemer, wat korting voor de vaste klanten, niets mis mee.

Mbt dit project lijkt de rente wel aan de lage kant, maar stel dat je straks ziet dat het eigen netwerk al één miljoen inlegt en er via Collin nog “maar” 1,5 nodig is. Dan is het totaalplaatje met eigen inbreng en lening grondeigenaar best netjes.

(Dan blijven er voor mij nog wel wat andere redenen over om niet mee te doen, maar dat is wat anders)
pi_211725739
Ik ben niet tegen incentive, ik zie ze genoeg, vooral bij HCN. Maar dat is aanvullend op 8% of zo. Hier wordt 5% geboden en 'verkocht' als 9 a 10%. Ben heel benieuwd of dit loopt.
pi_211726440
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 07:45 schreef escortmk2 het volgende:
Ik weet niet of dit nu het beste voorbeeld is, maar een ondernemer die financiering ophaalt in zijn omgeving, bij mogelijke klanten, dat kan elkaar juist versterken. Omzet voor de ondernemer, wat korting voor de vaste klanten, niets mis mee.

Mbt dit project lijkt de rente wel aan de lage kant, maar stel dat je straks ziet dat het eigen netwerk al één miljoen inlegt en er via Collin nog “maar” 1,5 nodig is. Dan is het totaalplaatje met eigen inbreng en lening grondeigenaar best netjes.

(Dan blijven er voor mij nog wel wat andere redenen over om niet mee te doen, maar dat is wat anders)
Volgens mij dat ik gisteren deze reclame ook voorbij zag komen, ik had er alleen niet op geklikt. Was namelijk uit naam van het bedrijf en niet uit naam van Collin. Denk dus dat ze eerst echt proberen uit hun eigen netwerk te financieren en dat is op zich goed. Want ik denk dat voor de meeste mensen van Collin deze rente inderdaad veel te laag is.
pi_211728686
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 22:09 schreef Willies0199 het volgende:

Uit deze pitch: Deze lening betreft de lening vanuit het netwerk van de ondernemer.

Dan is er ook nog Deze lening betreft de lening van de investeerders van Collin Crowdfund. die is 8%

De mogelijkheden

Vanaf ¤ 500 investeren met 8% cash rendement.

Investeren van ¤ 1.500 tot ¤ 2.500 met 9% rendement (zijnde 5% cash rendement + 4% wellnesstegoed)
of 8% cash rendement.

Investeren vanaf ¤ 2.500 met 10% rendement (zijnde 5% cash rendement + 5% wellnesstegoed)
of 8% cash rendement.
pi_211729025
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 13:13 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Uit deze pitch: Deze lening betreft de lening vanuit het netwerk van de ondernemer.

Dan is er ook nog Deze lening betreft de lening van de investeerders van Collin Crowdfund. die is 8%

De mogelijkheden

Vanaf ¤ 500 investeren met 8% cash rendement.

Investeren van ¤ 1.500 tot ¤ 2.500 met 9% rendement (zijnde 5% cash rendement + 4% wellnesstegoed)
of 8% cash rendement.

Investeren vanaf ¤ 2.500 met 10% rendement (zijnde 5% cash rendement + 5% wellnesstegoed)
of 8% cash rendement.
Wel creatief van deze ondernemer en je hebt wat te kiezen. Had leuk geweest als je bij de 8% optie ook een eenmalig toegangskaartje had gekregen ;-)
pi_211730056
Keurig cf betaalschema afgelost GVE 22946 Focus U Park / Beugen, prima fam. van Boekel
pi_211730136
quote:
12s.gif Op zondag 24 december 2023 15:05 schreef peterc het volgende:
Keurig cf betaalschema afgelost GVE 22946 Focus U Park / Beugen, prima fam. van Boekel
GVE 19292 MS Mutatie ook w/
pi_211731767
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 december 2023 22:43 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Ik ook niet en zelf ben ik er zeker niet bij.
Die rente krijg je (netto) ook op een 4-jaars deposito en dan heb ik het nog niet over de extra belasting die je betaalt.

Als je hierin investeert kun je gewoon niet rekenen.
Ben zeer benieuwd of dit volkomt.
pi_211732592
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 15:17 schreef Tjalala het volgende:

[..]
GVE 19292 MS Mutatie ook w/
Sterker, niet volgens betaalschema maar de laatste 3 termijnen van 2024 ineens in 2023, mooi voor 1 januari retour op de rekening. w/

Het Wellnes gebeuren met de creatieve rentes bij Collin is ook met het beroemde dynamische duo. Meer zeg ik er niet over.
pi_211732606
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 19:55 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Sterker, niet volgens betaalschema maar de laatste 3 termijnen van 2024 ineens in 2023, mooi voor 1 januari retour op de rekening. w/

Daarentegen, het Wellnes gebeuren met de creatieve rentes bij Collin is ook nog met het beroemde dynamische duo. Meer zeg ik er niet over.
pi_211733033
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 19:55 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Als er nog 2 maanden depot beschikbaar is, keren ze de laatste drie termijnen in 1 keer uit.
pi_211733713
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 20:36 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als er nog 2 maanden depot beschikbaar is, keren ze de laatste drie termijnen in 1 keer uit.
Ah logisch ja. Door de jaarovergang en de eerder komende aflossing van leningnemer valt het nu wel op.

De garageboxen van Erf**rt (CRE eerste lening) worden helaas niet meer in 2023 voldaan.
SPOILER
pi_211739160
Ondanks de Kerst werkt Collin stug door en is er oa een terugbetaling van Stoverinck conform schema netjes afbetaald zo voor het einde van het jaar w/
  maandag 25 december 2023 @ 09:23:24 #190
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211739509
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 08:17 schreef Tjalala het volgende:
Ondanks de Kerst werkt Collin stug door en is er oa een terugbetaling van Stoverinck conform schema netjes afbetaald zo voor het einde van het jaar w/
Wat computers al niet mogelijk maken. :)
pi_211745954
Stoverinck Lederwaren heeft bij CCF na 36 maanden zonder problemen de eindstreep gehaald.
Chapeau *O*
pi_211747049
La Sirena bij CCF ook, ondanks dat de winkel al een jaar dicht is, hulde.
pi_211762884
Nog 90 termijnen te gaan
quote:
Vandaag wordt een bedrag van ¤ 0,28 aan rente en aflossing naar je overgemaakt. Log in op www.lenderspender.nl voor een specificatie.
Moet op deze manier nog een paar maanden sparen voor een waterijsje.
pi_211763312
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2023 18:30 schreef KrekelJapie het volgende:
Nog 90 termijnen te gaan
[..]
Moet op deze manier nog een paar maanden sparen voor een waterijsje.
Onder de ¤0,10 wordt het volgens mij pas later uitbetaald totdat er weer ten minste recht op ¤0,10 hebt.

Volgens mij was mijn laatste ontvangst in augustus en daarvoor in april.
pi_211765341
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 09:23 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Wat computers al niet mogelijk maken. :)
Maar dan zouden betalingen naar de wallet ook gewoon op zaterdag en zondag moeten kunnen plaatsvinden, zoals een paar maanden geleden ook even het geval is geweest…
pi_211766179
Aankoop recreatiewoning
GeldVoorElkaar
27447

19-07-2023Geregistreerd
19-07-2023Investeringsbedrag ontvangen
19-07-2023Lening volgeboekt
09-08-2023Schuldbekentenis door geldvoorelkaar ontvangen
09-08-2023Verzoek tot overmaken investering
09-08-2023Alle investeringen ontvangen
06-10-2023Lening opnieuw gepubliceerd

Al op 9 augustus betaald, project nog steeds niet tot stand gekomen. Ook niet rentedragend. Meer die hier in zitten?
pi_211769856
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 21:41 schreef Jaco078 het volgende:
Aankoop recreatiewoning
GeldVoorElkaar
27447

19-07-2023Geregistreerd
19-07-2023Investeringsbedrag ontvangen
19-07-2023Lening volgeboekt
09-08-2023Schuldbekentenis door geldvoorelkaar ontvangen
09-08-2023Verzoek tot overmaken investering
09-08-2023Alle investeringen ontvangen
06-10-2023Lening opnieuw gepubliceerd

Al op 9 augustus betaald, project nog steeds niet tot stand gekomen. Ook niet rentedragend. Meer die hier in zitten?
Heb je niet op 19-07 betaald? Project is vanaf deze datum rentedragend.
https://www.geldvoorelkaa(...)ing-per-1-juni-2023/
Met het betreffende project was eea aan de hand. Er kon geen normale hypotheek gevestigd worden omdat de grond niet in eigendom kwam van de geldvrager. De notaris kwam toen met een opstalzekerheid. Er zijn toen investeerders uitgestapt waardoor het project opnieuw opengesteld moest worden. Al met al duurt het nu natuurlijk veel te lang. Rente zal je wel met terugwerkende kracht krijgen.
pi_211770605
Ondanks dat die al rentedragend is duurt dat wel erg lang.... ondanks de problemen, zou ik dan toch wel verwachten dat die rond 1 november gestart zou kunnen worden als die begin oktober weer is gepubliceerd en is volgestort. Zeker als de notaris al wat voorwerk had gedaan.
pi_211771819
Max Project #687369 Northenden Wythenshawe Machester M22 4GD UK met een vertraging van 11 maanden toch met rente terugbetaald. Staat in de Wallet.
pi_211772012
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 08:30 schreef Tjalala het volgende:
Ondanks dat die al rentedragend is duurt dat wel erg lang.... ondanks de problemen, zou ik dan toch wel verwachten dat die rond 1 november gestart zou kunnen worden als die begin oktober weer is gepubliceerd en is volgestort. Zeker als de notaris al wat voorwerk had gedaan.
Ik ben een paar weken geleden al uitgestapt. Dat kost me de opgebouwde rente maar ik heb principieel geen trek in een project waarvan ik niet weet waaraan ik begin. Ik kreeg nog een telefoontje of ik het zeker wist :) Als teveel mensen opzeggen dan gaat het natuurlijk vanzelf over.....
Pecunia non olet
pi_211772049
Kalsh**oven zojuist meegepakt. Box 3 speelt voor mij geen rol en met 2 jaar 11% , 63% dekking en een goedlopende winkel durfde ik m wel aan voor basisinleg. Dit project werd discreet aangeboden.....
Pecunia non olet
pi_211772073
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 10:22 schreef tuiniertje het volgende:
Max Project #687369 Northenden Wythenshawe Machester M22 4GD UK met een vertraging van 11 maanden toch met rente terugbetaald. Staat in de Wallet.
Belangrijk want het is een project van Bl*e T*uch waarvan het erop ging lijken dat we een nieuwe C*rb*lo hadden ;)
pi_211772082
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 10:37 schreef obligataire het volgende:
Kalsh**oven zojuist meegepakt. Box 3 speelt voor mij geen rol en met 2 jaar 11% , 63% dekking en een goedlopende winkel durfde ik m wel aan voor basisinleg. Dit project werd discreet aangeboden.....
en al vol, zag hem net in mailbox maar te laat dus...
pi_211772215
quote:
Kijk dat zijn nog eens mooie Kerstcadeautjes :9 Ik had deze, net als het leeuwendeel van het Max-rampenverhaal, al weggeboekt dus dat verzacht de pijn nu wat.

Gauw overboeken voordat ze zich bedenken _O-
Pecunia non olet
pi_211772383
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 10:39 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
en al vol, zag hem net in mailbox maar te laat dus...
Ook helaas te laat gezien.
pi_211772418
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 10:37 schreef obligataire het volgende:
Klinkt inderdaad niet verkeerd, toen ik net op de link klikte was die al vol.
pi_211772451
quote:
Is inderdaad afgelost, leuk kerstkadootje, had ik eerlijk gezegd niet meer verwacht. Maar is het ook correct conform alle afspraken en toezeggingen? Bij mij in elk geval niet als ik toch nog wat te z*ken mag hebben :)

Eind 2022 is na wat een rommelige communicatie over verlengingen uiteindelijk gecommuniceerd dat 12% rente van toepassing zou zijn ("Naast het verlengen van de lening met zal Bluetouch ook de rente met 2% verhogen naar 12% p.j. voor de duur van de verlenging"), dat is vervolgens ook toegepast bij de betalingen vanaf oktober totdat de betalingen na februari stopten. Als ik de betaling van nu bekijk is er voor 10 periodes kosten in rekening zijn gebracht (dit in tegenstelling tot de uitspraak van Jan (als uitleg op uitspraak van Anne en felix) tijdens de Q&A op 29 juni 2022: "geen kosten voor niet uitbetaalde rente betaalmomenten, alleen bij eindbetaling dus slechts 1x kosten (en geen optelling, wat een besparing voor de gelgevers is!)") maar lijken er of geen 10 periodes rente te zijn betaald of is het oorspronkeljke lagere rente tarief toegepast.

Volgens mij is er online ongeveer niets meer te controleren, het nieuw platform kent (zover ik heb kunnen vinden) geen details en staat ook gewoon 10%.

Overigens, instant payment werkt prima bij mcf, dat in tegenstelling tot soms andere platforms ;-)
pi_211772460
Heeft iemand nog een mening over project Leeuwman? Ik vind hem er niet verkeerd uitzien maar hij blijft hangen op een laag percentage. Zou hij na de peildatum ineens vlot gaan vollopen (box 3 refugees hebben inmiddels een flink banksaldo?), of blijft hij hangen. Iemand riep hier iets over alarmbellen maar ik kan zelf niets raars vinden over vader en zoon.
Pecunia non olet
pi_211773118
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:02 schreef obligataire het volgende:
Heeft iemand nog een mening over project Leeuwman? Ik vind hem er niet verkeerd uitzien maar hij blijft hangen op een laag percentage. Zou hij na de peildatum ineens vlot gaan vollopen (box 3 refugees hebben inmiddels een flink banksaldo?), of blijft hij hangen. Iemand riep hier iets over alarmbellen maar ik kan zelf niets raars vinden over vader en zoon.
Box 3 refugees... ik begrijp het toch niet helemaal.
Als je een koophuis hebt wordt je hypotheekschuld toch van je bezittingen en beleggingen af getrokken waardoor je toch onderaan de streep geen reet verdient hebt? Is het dan slim om te zeggen dat alle box 3 refugees of een afbetaald huis hebben of een huurhuis?
Of begrijp ik het niet?
Ik heb al op de site van de belastingdienst zitten lezen en daar heeft men het over bezittingen minus schulden.
pi_211773142
X.M. Li en W. Ye
¤ 300.000 | 7,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/x-m-li-en-w-ye/
1e hypotheek snackbar + woning tegen <50% ltv en 33% aflossing
pi_211773888
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:38 schreef Geldstrooier het volgende:

[..]
Box 3 refugees... ik begrijp het toch niet helemaal.
Als je een koophuis hebt wordt je hypotheekschuld toch van je bezittingen en beleggingen af getrokken waardoor je toch onderaan de streep geen reet verdient hebt? Is het dan slim om te zeggen dat alle box 3 refugees of een afbetaald huis hebben of een huurhuis?
Of begrijp ik het niet?
Ik heb al op de site van de belastingdienst zitten lezen en daar heeft men het over bezittingen minus schulden.
Jouw eerste zin is niet juist. Je koophuis is wanneer dit jouw eigen woning is belast in Box 1 en dus niet Box 3 en de hypotheekschuld over jouw eigen woning( dus niet een woning die je voor de verhuur heb) is ook een onderdeel van Box 1.

Bij vragen stuur een PB om geen discussie te krijgen die niet om crowdfunding

[ Bericht 0% gewijzigd door ML45 op 27-12-2023 15:27:56 ]
pi_211774052
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:02 schreef obligataire het volgende:
Zie ook niet zo gauw iets, of die volgend jaar alsnog ineens volloopt is afwachten. Wel is het natuurlijk zo dat Collin soms nog een mailtje stuurt met een openstaande investeringskans en dat zou begin volgend jaar hier nog wel eens effect kunnen hebben.
pi_211774222
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:39 schreef KrekelJapie het volgende:
X.M. Li en W. Ye
Linkje welkom!
pi_211774324
CCF:
Ponthus B.V.

¤ 350.000 | 9,0% rente | 60 maanden
2x 2de hypotheek wat zorgt voor wat dekking.

Daarnaast 2x persoonlijke borgstelling van 50k elk. geen idee of die woningen binnen de ondernemingen vallen of binnen het privé vermogen.
pi_211774603
Vraagje.
Wie ontvangen er eigenlijk een uitnodiging om deel te nemen aan een "Non publieke funding" van Collin?
Wat zijn de criteria?

[ Bericht 9% gewijzigd door Vioolblok op 27-12-2023 13:39:00 ]
pi_211775151
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 13:10 schreef Vioolblok het volgende:
Vraagje.
Wie ontvangen er eigenlijk een uitnodiging voor een "Non publieke funding" van Collin?
Wat zijn de criteria?
Ik heb wel eens linkjes gehad omdat ik eerder in een project van de betrokken ondernemer heb geïnvesteerd, maar ook “omdat ik al eerder in een vastgoed gerelateerde aanvraag” heb geïnvesteerd.

Van WvjG weet ik dat ze een heel enkele keer wel eens een linkje gestuurd hebben naar een bepaald postcodegebied rondom een ondernemer, of het project stond de eerste tijd alleen open voor een bepaald gebied, dat kan ook.

HCN kijkt voor geborgde leningen naar het aantal investeringen en/of de hoogte van je gemiddelde investering, omdat het minimale investeringsbedrag voor die leningen ook hoger is.
pi_211775312
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 13:40 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ik heb wel eens linkjes gehad omdat ik eerder in een project van de betrokken ondernemer heb geïnvesteerd, maar ook “omdat ik al eerder in een vastgoed gerelateerde aanvraag” heb geïnvesteerd.

Van WvjG weet ik dat ze een heel enkele keer wel eens een linkje gestuurd hebben naar een bepaald postcodegebied rondom een ondernemer, of het project stond de eerste tijd alleen open voor een bepaald gebied, dat kan ook.

HCN kijkt voor geborgde leningen naar het aantal investeringen en/of de hoogte van je gemiddelde investering, omdat het minimale investeringsbedrag voor die leningen ook hoger is.
Soms wordt het dus ook gewoon niet genoemd waarom ze het wel naar investeerder A sturen en niet naar B.

GVE: motorbeunschip Rapido met 1ste hypotheek op het schip

Bedrag
¤ 600.000
Rente
8%
Looptijd
84 mnd.
pi_211775567
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 04:40 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Heb je niet op 19-07 betaald? Project is vanaf deze datum rentedragend.
https://www.geldvoorelkaa(...)ing-per-1-juni-2023/
Met het betreffende project was eea aan de hand. Er kon geen normale hypotheek gevestigd worden omdat de grond niet in eigendom kwam van de geldvrager. De notaris kwam toen met een opstalzekerheid. Er zijn toen investeerders uitgestapt waardoor het project opnieuw opengesteld moest worden. Al met al duurt het nu natuurlijk veel te lang. Rente zal je wel met terugwerkende kracht krijgen.
Zit er ook in, onlangs nog een keer navraag gedaan, in reply zou behandelaar vh project om een reactie verzocht worden. Of course nog geen reactie. Al met al gebrekkige communicatie, ben gewoon duidelijk, zeg wat wanneer hoe lang waarom of waarom niet. Dit gedoe brengt alleen maar ergernis. Dat de rente wel zal komen dat geloof ik wel maar dit gewinkel oogt amateuristisch.
pi_211775842
195 HCN De Basiliek laatste 2 termijnen today, met een klein Corona hikje keurig gedaan Rosanna Carrieri *O*
pi_211775982
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 12:49 schreef Tjalala het volgende:
CCF:
Ponthus B.V.

¤ 350.000 | 9,0% rente | 60 maanden
2x 2de hypotheek wat zorgt voor wat dekking.

Daarnaast 2x persoonlijke borgstelling van 50k elk. geen idee of die woningen binnen de ondernemingen vallen of binnen het privé vermogen.
Heb door het project gescand, veel termen als "verander management", wat ze vervolgens niet op tijd op hun eigen onderneming hebben toegepast (zouden de klanten dit weten?).
Wat dekking, zoals je al schrijft. Via een stak en een beheer b.v. hebben ze een flinke kerstboom aan bv'tjes.
Ik snap niet wat de te ontwikkelen modules nu precies gaan doen. Matige dekking, snap het business model niet. Dus laat dit project voor wat het is.
pi_211776614
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2023 23:16 schreef obligataire het volgende:

[..]
In ieder geval pas na die 7 dagen en daarna krijg je ook nog een paar dagen respijt.
..
Herinnering voor HCN betaalverzoek kwam vandaag al, dus eerder dan na die 7 dagen (dat zou pas vrijdag zijn). Maar vandaag van HCN al de betalingen vooor de rest van de week ontvangen, plus eentje extra omdat De Basiliek ook de termijn van januari heeft betaald (en daarmee ook de laatste termijn en project dus geheel afgelost is) waardoor er weer genoeg saldo op de betaalrekening stond om te betalen. Zo is het wel een mooi rond cirkeltje, het ene project geheel afgelost en een ander gaat weer starten.
pi_211776835
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 14:44 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Herinnering voor HCN betaalverzoek kwam vandaag al, dus eerder dan na die 7 dagen (dat zou pas vrijdag zijn). Maar vandaag van HCN al de betalingen vooor de rest van de week ontvangen, plus eentje extra omdat De Basiliek ook de termijn van januari heeft betaald (en daarmee ook de laatste termijn en project dus geheel afgelost is) waardoor er weer genoeg saldo op de betaalrekening stond om te betalen. Zo is het wel een mooi rond cirkeltje, het ene project geheel afgelost en een ander gaat weer starten.
Dat is op tijd om nu al een herinnering te sturen, zal er haast achter zitten of komen de betalingen in tegenstelling tot normaal gesproken nu niet binnen omdat de investeerders eigenlijk willen wachten tot 2024?

HCN was iig wel weer goed bezig met de uitbetalingen, zou mooi zijn als er nog wat meer volgen die eigenlijk iets te vroeg zijn.
pi_211777139
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 14:54 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Dat is op tijd om nu al een herinnering te sturen, zal er haast achter zitten of komen de betalingen in tegenstelling tot normaal gesproken nu niet binnen omdat de investeerders eigenlijk willen wachten tot 2024?

HCN was iig wel weer goed bezig met de uitbetalingen, zou mooi zijn als er nog wat meer volgen die eigenlijk iets te vroeg zijn.
Misschien inderdaad wat haast, het betaalverzoek zelf was ook al eerder dan normaal gesproken. En wellicht dat ze nu vanwege de feestdagen ook al eerder een herinnering sturen, voor het geval dat investeerders het door de feestdagen ontschoten is.
pi_211777705
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 14:54 schreef Tjalala het volgende:

[..]
zou mooi zijn als er nog wat meer volgen die eigenlijk iets te vroeg zijn.
U vroeg?
quote:
Geachte investeerder,

Voor project Mister Pita Rotterdam zullen vandaag de laatste 3 termijnen ineens aan u worden uitgekeerd.

Hiermee is deze lening volledig afgelost. Wij danken u, mede namens de ondernemer, voor uw investering in dit project.
De januari, februari en maart termijnen vandaag betaald.
pi_211778429
U ontvangt deze investeringskans omdat u eerder in één of meerdere sport & leisure projecten heeft geïnvesteerd.

The Calisthenics Club - 28294

"Calisthenics is een zeer laagdrempelige en toegankelijke sport die in binnen en buitenland wordt beoefend. Met opgeteld ¤ 650.000 aan Europese en Nederlandse subsidies hielpen wij de afgelopen 5 jaar talloze gemeenten om sporten voor iedereen toegankelijk te maken.Wij organiseerden internationale evenementen, leidden trainers op, verzorgden groepslessen op scholen en ontwikkelden een gestandaardiseerd competitieveld dat geschikt is voor binnen- en buitenlocaties.

De volgende stap in onze groeidoelstelling is de realisatie van een indoor sportlocatie. Hierdoor bouwen wij een vast ledenbestand op en ontwikkelen wij de sport verder. Op de nieuwe locatie komt een showmodel van het door ons ontwikkelde competitieveld. Omdat wij de enige sportschool in Ouderkerk aan de Amstel worden verwachten wij binnen een korte tijd veel nieuwe leden in te schrijven. Voor het operationeel maken van de locatie zoeken wij investeerders." aldus de ondernemer Paco Podunajec.

Investeert u mee?

Kenmerken van de lening

Leensom: ¤ 165.000
Leenvorm: Annuïtair
Rente: 10%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5

U kunt nu direct investeren. https://www.geldvoorelkaa(...)=28294&code=PO28294i
pi_211778445
GVE:
SPOILER
pi_211780645
Update 21-12-2023 De Leliehoeve 41864
Van: Collin Crowdfund Beheer
21-12-2023 16:20
Beste Investeerder,

In september hebben wij u voor het laatst geïnformeerd over de afwikkeling van de lening verstrekt aan De Leliehoeve BV.
Zoals toen reeds aangegeven lukt het niet om met de bestuurder tot overeenstemming te komen over een onderhandse verkoop. Bovendien heeft er nadien ook nog een bestuurderswisseling plaatsgevonden waardoor het soms onduidelijk is wie, waar aan de touwtjes trekt. Daarnaast is er door een derden partij beslag gelegd en zijn er aan Meerpolder 29/30 vernielingen aangebracht.
Kortom, onze pogingen om te komen tot een onderhandse verkoop in overleg met de ondernemers is mislukt.
Daarom zijn wij voornemens om faillissement aan te vragen van De Leliehoeve BV, zodat we kunnen streven naar een gecontroleerde verkoop van de activa samen met de curator.
Voorts bereiden wij ons momenteel voor om te komen tot een openbare verkoop van Kroosvaren 41 en hebben we de afgegeven borgstelling geclaimd.

Zodra er meer bekend is over de afwikkeling van dit complexe dossier zullen wij u opnieuw informeren.
pi_211780694
Gewoon even TI, zo kan het dus ook lopen... Gewoon full psycho/oplichter/tokkie stijl. En er is dus een 'bevriend stel' van de ondernemers waar Collin nu voor 250k komt aankloppen, ik zou echt hun verhaal willen horen. Althans eerst maar eens zien dat er daar geïncasseerd kan worden.
pi_211780701
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 14:16 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Heb door het project gescand, veel termen als "verander management", wat ze vervolgens niet op tijd op hun eigen onderneming hebben toegepast (zouden de klanten dit weten?).
Wat dekking, zoals je al schrijft. Via een stak en een beheer b.v. hebben ze een flinke kerstboom aan bv'tjes.
Ik snap niet wat de te ontwikkelen modules nu precies gaan doen. Matige dekking, snap het business model niet. Dus laat dit project voor wat het is.
Als je 600k (grotendeels leegloop of non declarabele uren) hebt en dan maar 28k verlies. Snap ik 1) de liquiditeits/werkapitaals krapte. 2) Maak je op de rest projecten blijkbaar nog aardige profits als je maar op -28k uitkomt. 3) of is een deel van de 600k lees de modules als actief een soort product (ontwikkeling) op de balans gezet. Hoewel accountants hier wel terughoudend in zijn.
pi_211780964
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:17 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Bovendien heeft er nadien ook nog een bestuurderswisseling plaatsgevonden waardoor het soms onduidelijk is wie, waar aan de touwtjes trekt.
De vrouw is uit dienst al bestuurder en de man in dienst. Wat zal daar achter zitten
quote:
Per 6-10-2023 is Bestuurder Elise Schulte uit functie getreden. 16-10-2023. Per 6-10-2023 is Bestuurder Wesley van de Wall in functie getreden
pi_211781396
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:40 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De vrouw is uit dienst al bestuurder en de man in dienst. Wat zal daar achter zitten
[..]

In een eerdere update was het verhaal nog dat Elise Schulte (van Hair Fashion & More - https://hairfashionandmore.nl/ ) en Wesley van de Wall (van Allround Bouw Nootdorp - https://www.allroundbouw.nu/ ) uit elkaar waren en dat zij het alleen ging voorzetten aan de Leliehoeve / Meerpolder 30, 2717 PB in Zoetermeer. Blijkbaar was dat allemaal rook en spiegels. En ja, hij heeft overal voor getekend dus ze sleuren elkaar en iedereen om hun heen sowieso mee de afgrond in. ^p^

Het woonhuis waar Hair Fashion & More is gevestigd wordt binnenkort geveild, althans als ze het niet eerst in de fik zetten, 50-50 kans.

EDIT: deze post even Google index friendly gemaakt

[ Bericht 6% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 27-12-2023 19:20:08 ]
pi_211781808
quote:
X.M. Li en W. Ye
Zeer goed verhaal, maar wel lage rente. Ik had hem bij 8% wel meegenomen
pi_211781847
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 13:47 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Soms wordt het dus ook gewoon niet genoemd waarom ze het wel naar investeerder A sturen en niet naar B.

GVE: motorbeunschip Rapido met 1ste hypotheek op het schip

Bedrag
¤ 600.000
Rente
8%
Looptijd
84 mnd.
Denk dat dit mijn eerste schip wordt. 1e hypotheek is wel erg fijn(normaal vaak 2e bij schepen volgens mij?) en daarnaast prima cijfers
pi_211783109
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 18:17 schreef ML45 het volgende:
Pim van de Velde een van de oprichters en eigenaren van KOM vertrekt per 1 mei 2018 bij KOM;
https://www.kapitaalopmaat.nl/Crowdfunding-nieuws
Zoekt er iemand nog een klusjesman?
pi_211783583
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 20:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Puinruimen en opknappen ?
pi_211783709
quote:

[..]
[ afbeelding ]
KliklaminaatOpMaat
pi_211784306
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 19:31 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Zeer goed verhaal, maar wel lage rente. Ik had hem bij 8% wel meegenomen
Misschien ben ik de advocaat van de duivel, maar de (risicovrije) Duitse 2 jaars rente is in een maand tijd met meer dan 0,4% gezakt. Genoeg redenen om ook naar 1 en 4 jaars te kijken afhankelijk van de lengte van een project, maar om er nu zomaar van uit te blijven gaan dat op een project altijd minimaal 8% geboden wordt, wordt wel wat lastiger uit te leggen. Ook bij Raisin zie je momenteel terugtrekkende bewegingen op deposito's boven de 4%.
Vergeleken met andere projecten die aangeboden worden van 8% lijkt me dat bij een aflossende lening met een LTV in de 40% en forse eigen inbreng wel wat veel.

[ Bericht 7% gewijzigd door Crowdmeister op 27-12-2023 21:21:41 (Aanvulling) ]
pi_211784437
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:16 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Misschien ben ik de advocaat van de duivel, maar de (risicovrije) Duitse 2 jaars rente is in een maand tijd met meer dan 0,4% gezakt. Genoeg redenen om ook naar 1 en 4 jaars te kijken afhankelijk van de lengte van een project, maar om er nu zomaar van uit te blijven gaan dat op een project altijd minimaal 8% geboden wordt, wordt wel wat lastiger uit te leggen. Ook bij Raisin zie je momenteel terugtrekkende bewegingen op deposito's boven de 4%.
Zeker, je hebt helemaal gelijk. Persoonlijk zit ik aan mijn investeringslimiet, dus kan ik extra streng kijken naar de voorwaarden. Op basis van de zekerheden alleen zou deze zeker voldoen
pi_211785668
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:17 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Beste Investeerder,
Is dit een project van het illustere coach duo ??
pi_211785820
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 22:12 schreef fok321 het volgende:

[..]
Is dit een project van het illustere coach duo ??
pi_211792193
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 08:21 schreef Tjalala het volgende:

Maritex Europe B.V.
¤ 1.000.000 | 8,0% rente | 60 maanden
1ste hypotheek op bedrijfspand met een waarde van 850k
SPOILER
pi_211792207
quote:
X.M. Li en W. Ye
Staat nu open

Edit, dus binnen de 48 uur. Is dat niet meer verplicht?
pi_211792365
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 13:10 schreef Vioolblok het volgende:
Vraagje.
Wie ontvangen er eigenlijk een uitnodiging om deel te nemen aan een "Non publieke funding" van Collin?
Wat zijn de criteria?
Geen idee, het lijkt een vrij willekeurig en geautomatiseerd proces. Dingen als investeringsduur en hoeveelheid eerdere investeringen zullen wel meespelen maar ze gooien het net erg breed. Er zijn trouwens "non publieke projecten" en projecten waarvan je eerder dan de rest een investeringslinkje van toegestuurd krijgt.

Daarover gesproken:
Textielgroothandel, 1M¤, 8%, 1e hyp. bedrijfspand (niet dekkend), 60 mnd

SPOILER
pi_211792430
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 11:01 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Staat nu open

Daar verbaasde ik me ook al over, al is het deze maand niet de eerste keer.........

Anyway ik heb ze 'vet' meegenomen. Dat past ook wel een beetje bij een cafetaria. :P

Hij loopt redelijk vlot vol.

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 28-12-2023 11:21:48 ]
Pecunia non olet
pi_211792560
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 11:12 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Geen idee, het lijkt een vrij willekeurig en geautomatiseerd proces. Dingen als investeringsduur en hoeveelheid eerdere investeringen zullen wel meespelen maar ze gooien het net erg breed. Er zijn trouwens "non publieke projecten" en projecten waarvan je eerder dan de rest een investeringslinkje van toegestuurd krijgt.
SPOILER
Gisteren waren er blijkbaar 2, die Kals**hoven (meegedaan) en nog een andere van 5 maanden. Die kreeg ik niet, maar had ik sowieso niet meegenomen vanwege de korte looptijd; wat misschien voor het algoritme weer reden was om mij uit te sluiten van deelname? :Y)
Pecunia non olet
pi_211792581
Ze lezen mee, dus perhaps als de "sfeer" rondom een project goed is op het forum laten dan er maar gebruik van maken. Ook deze snack meegehapt. In dec al 10 aflossingen gehad deze snack wordt de 10e invest. Blijf keurig op "gewicht" zo

[ Bericht 33% gewijzigd door peterc op 28-12-2023 11:31:23 ]
  donderdag 28 december 2023 @ 11:28:51 #247
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_211792649
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 11:16 schreef obligataire het volgende:

[..]
Daar verbaasde ik me ook al over, al is het deze maand niet de eerste keer.........

Anyway ik heb ze 'vet' meegenomen. Dat past ook wel een beetje bij een cafetaria. :P

Hij loopt redelijk vlot vol.
Met VRH is het rendement amper hoger dan een 1-jarig deposito momenteel. Het verschil met 5 jarige deposito's is wat wat groter, dus toch maar meegepakt gezien het beperkte risico.
pi_211792654
quote:
12s.gif Op donderdag 28 december 2023 11:25 schreef peterc het volgende:
Ze lezen mee, dus perhaps als de "sfeer" rondom een project goed is op het forum laten dan er maar gebruik van maken.
Misschien moeten er dit jaar ook nog wat targets gehaald worden voor bonussen en zo?
Of notarisafspraken die niet verzet kunnen worden :)

Dit is sowieso een pareltje. Looptijd van 5 jaar dus sowieso ook 5 peildata. Dat die peildata aan het begin van het jaar vallen i.p.v. aan het einde, is uiteindelijk op het totale rendement van geringe invloed m.i.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 28-12-2023 11:40:27 ]
Pecunia non olet
pi_211792886
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 11:29 schreef obligataire het volgende:

[..]
Misschien moeten er dit jaar ook nog wat targets gehaald worden voor bonussen en zo?
Of notarisafspraken die niet verzet kunnen worden :)

Dit is sowieso een pareltje. Looptijd van 5 jaar dus sowieso ook 5 peildata. Dat die peildata aan het begin van het jaar vallen i.p.v. aan het einde, is uiteindelijk op het totale rendement van geringe invloed m.i.
Toch enige haast blijkbaar want het EBI document is nog niet toegevoegd aan de pitch :G

en in de pitch is het heer W. Ye en mevrouw X.M. Li en op mijn bevestiging X.M. Li en Y.E. Wenyi, het zal wel, viel ff op, niet meer dan dat.

[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 28-12-2023 12:00:06 ]
pi_211793132
quote:

[..]
Staat nu open

Als ik de project aankondigingen van KOM zo lees hanteren ze daar 18 uur "vanwege voorschriften die door de AFM zijn ingevoerd". Ik heb de ECSP regels niet compleet gelezen, maar mogelijk is die 48 uur niet meer verplicht en mag het korter zijn? In het begin werd ook aangekondigd dat er geen linkjes meer mochten worden gebruikt bij de ECSP regelgeving, maar daar merken we ook niet veel van (op zich wel fijn :) ) en is mogelijk ook anders uit te leggen.
pi_211793184
quote:
12s.gif Op donderdag 28 december 2023 11:46 schreef peterc het volgende:

[..]
Toch enige haast blijkbaar want het EBI document is nog niet toegevoegd aan de pitch :G

en in de pitch is het heer W. Ye en mevrouw X.M. Li en op mijn bevestiging X.M. Li en Y.E. Wenyi, het zal wel, viel ff op, niet meer dan dat.
Er staan wel meer slordigheden in de pitch, het kadastrale nummer is niet bestaand en het is waarschijnlijk 182 en 182A ipv alleen 182 , mogelijk dat het kerstdiner toch wat teveel was :)
pi_211793187
quote:

[..]
Staat nu open

Is vervallen inderdaad.
quote:
Onder de Europese Wetgeving vervalt de oriëntatieperiode van 48 uur. In plaats hiervan geldt voor iedere Investering een bedenktijd van 4 kalenderdagen om een Investering zelfstandig te annuleren vanuit het Dashboard. Hierna is een Investering definitief. Een Toezegging kan te allen tijde worden geannuleerd door een investeerder
pi_211793260
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:01 schreef tnhb het volgende:
Is inderdaad afgelost, leuk kerstkadootje, had ik eerlijk gezegd niet meer verwacht. Maar is het ook correct conform alle afspraken en toezeggingen?
Inmiddels reactie van mcf, rente is niet juist berekend (10% ipv 12%) en wordt nog hersteld.
  donderdag 28 december 2023 @ 14:07:55 #254
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211795568
quote:

Deze man was helaas volstrekt incompetent op financieel/juridisch gebied. Wat dat betreft is het een goede zaak dat nieuwe vergunningenstelsel is ingevoerd. Luchtfietsers, zoals o.a. ook Felix B. van MaxCF, komen niet meer door de ballotage.
  donderdag 28 december 2023 @ 14:13:00 #255
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211795682
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 12:09 schreef tnhb het volgende:

[..]
Inmiddels reactie van mcf, rente is niet juist berekend (10% ipv 12%) en wordt nog hersteld.
Dat is mooi maar man, man, man... wat een prutsers daar bij MaxCF. Ze zouden op z'n minst accurater moeten gaan werken als ze nog enige overlevingskans willen hebben... Die hele administratie daar is een soepzooitje.
pi_211796173
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:16 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Vergeleken met andere projecten die aangeboden worden van 8% lijkt me dat bij een aflossende lening met een LTV in de 40% en forse eigen inbreng wel wat veel.
Ja de kapitaalmarkten lopen flink vooruit op mogelijke renteverlagingen van de ECB, ook al is dat hoogst onzeker. Het viel me vooral op doordat koersen van allerlei obligaties begonnen te stijgen sinds enkele weken. En idd sommige Raisin banken beginnen te verlagen of aanbod weg te halen.

Goed om rekening mee te houden qua strategie en verwachtingen. Het is wellicht niet een gek moment om geld nu voor langere tijd vast te zetten tegen een goed rendement, want de kans dat de rentes nog verder omhoog gaan wordt wat minder.
pi_211796647
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 14:13 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Dat is mooi maar man, man, man... wat een prutsers daar bij MaxCF. Ze zouden op z'n minst accurater moeten gaan werken als ze nog enige overlevingskans willen hebben... Die hele administratie daar is een soepzooitje.
In elk geval beter dan omgekeerd. De top van MAX heeft het op dit moment veel te druk met de toekomst met KOM en de daarmee samenhangende gevolgen voor de certificaten.
pi_211808742
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 11:12 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

Daarover gesproken:
Textielgroothandel, 1M¤, 8%, 1e hyp. bedrijfspand (niet dekkend), 60 mnd
Op zich wel leuk sympathiek bedrijf. Ken het terrein goed en het is een redelijk courant pand.

Doe wel bescheiden mee. Ben benieuwd hoe snel hij volloopt, op papier is Leeuwm*n een betere "deal" en daar zit nog niet zoveel schot in.
pi_211815037
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 00:22 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Op zich wel leuk sympathiek bedrijf. Ken het terrein goed en het is een redelijk courant pand.

Doe wel bescheiden mee. Ben benieuwd hoe snel hij volloopt, op papier is Leeuwm*n een betere "deal" en daar zit nog niet zoveel schot in.
We zullen het zien op 1 januari. Er zit vast een bergje cash op veel accounts 😉
Pecunia non olet
pi_211815714
Nieuwe Collin met 1ste hypotheek

https://www.collincrowdfund.nl/bayram-colak/
pi_211816123
De MS Rapido nog even klein meegenomen. Maakt mijn 12e investering dit jaar, maar nog veel belangrijker, geen enkel project in de problemen gekomen in 2023:)
pi_211816149
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 12:44 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe Collin met 1ste hypotheek

https://www.collincrowdfund.nl/bayram-colak/
Ziet er interessant uit. Wanneer gaat deze open voor investeren?
pi_211816210
Waardevoorjegeld komt met een spaarprogramma voor trouwe investeerders
pi_211817113
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 13:09 schreef mrbombastic het volgende:

[..]
Ziet er interessant uit. Wanneer gaat deze open voor investeren?
Als ik moet gokken, zeg ik dinsdag om 11uur
pi_211817581
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 13:13 schreef KrekelJapie het volgende:
Waardevoorjegeld komt met een spaarprogramma voor trouwe investeerders
En een verhoging van de beheervergoeding van 0,083% naar 0,1%. En zoals ik het lees ook voor lopende projecten. Al.zijn ze daar vaag over en spreken over een regeling voor lopende projecten.
pi_211817615
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:29 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
En een verhoging van de beheervergoeding van 0,083% naar 0,1%. En zoals ik het lees ook voor lopende projecten. Al.zijn ze daar vaag over en spreken over een regeling voor lopende projecten.
Zoals u in de afgelopen tijd hebt kunnen zien en lezen, is er behoorlijk wat veranderd rondom ons platform. Wij hebben de vergunning ontvangen van de Autoriteit Financiele Markten, we hebben de aanmeldprocedure verder gedigitaliseerd, en betalingen verlopen voortaan via een online betaalservice provider. Dit alles leidt uiteindelijk tot meer veiligheid voor u en voor ons als platform, zonder hiervoor een kostenverhoging door te voeren.

Tegelijk hebben wij in het afgelopen jaar intensief contact gehad met de Belastingdienst inzake de vraag welke activiteiten van onze dienstverlening nu wel en welke niet met btw belast zijn. Uiteindelijk heeft de Belastingdienst hierin een uitspraak gedaan, die nadelig uitvalt. De beheervergoeding wordt namelijk gezien als een vergoeding die met btw belast dient te worden, ongeacht het feit, dat dit een inhouding op rente is. Daarom hebben we besloten om per 1 januari de beheervergoeding te verhogen van 0,083% naar 0,1% per maand; een beperkte verhoging.

Nu gaat dit tarief gelden voor alle investeringen, ook die vanuit het verleden. Ook de btw zal namelijk over deze investeringen gaan gelden. Toch zijn wij van mening, dat u bij eerdere projecten hebt gekozen om te investeren op basis van het toen geldende kostenniveau. Daarom treffen we een regeling voor u als investeerder in lopende projecten.

Volgend jaar introduceren wij een systeem van waardepunten. Zodra dit start, ontvangt u van ons extra waardepunten. De hoeveelheid hiervan is gerelateerd aan het volume aan investeren, dat u op 31 december 2023 heeft uitstaan. Deze waardepunten kunt u voor diverse zaken gebruiken. Hier volgt in het eerste kwartaal van 2024 meer informatie over.

Met vriendelijke groet,
Johan van Buuren
pi_211817711
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:06 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als ik moet gokken, zeg ik dinsdag om 11uur
Een eerste hypothecaire zekerheid van 65k hoger dan het leenbedrag. Dat zie je niet vaak, of zal het een typfoutje zijn?
pi_211817795
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zoals u in de afgelopen tijd hebt kunnen zien en lezen, is er behoorlijk wat veranderd rondom ons platform. Wij hebben de vergunning ontvangen van de Autoriteit Financiele Markten, we hebben de aanmeldprocedure verder gedigitaliseerd, en betalingen verlopen voortaan via een online betaalservice provider. Dit alles leidt uiteindelijk tot meer veiligheid voor u en voor ons als platform, zonder hiervoor een kostenverhoging door te voeren.

Tegelijk hebben wij in het afgelopen jaar intensief contact gehad met de Belastingdienst inzake de vraag welke activiteiten van onze dienstverlening nu wel en welke niet met btw belast zijn. Uiteindelijk heeft de Belastingdienst hierin een uitspraak gedaan, die nadelig uitvalt. De beheervergoeding wordt namelijk gezien als een vergoeding die met btw belast dient te worden, ongeacht het feit, dat dit een inhouding op rente is. Daarom hebben we besloten om per 1 januari de beheervergoeding te verhogen van 0,083% naar 0,1% per maand; een beperkte verhoging.

Nu gaat dit tarief gelden voor alle investeringen, ook die vanuit het verleden. Ook de btw zal namelijk over deze investeringen gaan gelden. Toch zijn wij van mening, dat u bij eerdere projecten hebt gekozen om te investeren op basis van het toen geldende kostenniveau. Daarom treffen we een regeling voor u als investeerder in lopende projecten.

Volgend jaar introduceren wij een systeem van waardepunten. Zodra dit start, ontvangt u van ons extra waardepunten. De hoeveelheid hiervan is gerelateerd aan het volume aan investeren, dat u op 31 december 2023 heeft uitstaan. Deze waardepunten kunt u voor diverse zaken gebruiken. Hier volgt in het eerste kwartaal van 2024 meer informatie over.

Met vriendelijke groet,
Johan van Buuren
Ik zit niet bij Waardevoorjegeld dus heb dit niet in detail gevolgd. Wat wel bekend is dat Collin al jaar en dag BTW rekent over de beheervergoeding. De argumentatie dat er geen BTW afgedragen zou moeten worden omdat het een inhouding op de rente is, lijkt me ook vergezocht. Het is duidelijk een vergoeding voor een dienst die ze verlenen (beheren van het crowdfunding project) en dat is in de regel een BTW belaste activiteit.
pi_211817896
weer een mooi resultaat bij MC bij de afhandeling van het faillisement van Ppt.
Woning Houten, 97,5% opbrengst + 7% jaarrente = 104,5% van de investering terug.
pi_211818105
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:38 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik zit niet bij Waardevoorjegeld dus heb dit niet in detail gevolgd. Wat wel bekend is dat Collin al jaar en dag BTW rekent over de beheervergoeding. De argumentatie dat er geen BTW afgedragen zou moeten worden omdat het een inhouding op de rente is, lijkt me ook vergezocht. Het is duidelijk een vergoeding voor een dienst die ze verlenen (beheren van het crowdfunding project) en dat is in de regel een BTW belaste activiteit.
Dit was ook tot nu toe alles wat hierover bekend/gedeeld is.

Als ik het zo snel lees willen ze de verhoging van het bestaande tarief rechtvaardigen door het een BTW verhoging te noemen. Ik ben echter geen jurist, maar volgens mij gaat dat er toch meer over als de overheid het BTW tarief aanpast, dus bijvoorbeeld 21% naar 25%, dat zo'n verhoging te rechtvaardigen is.
Zoals ik het lees, hebben zij een fout gemaakt door geen BTW te berekenen en af te dragen. Maar dat staat los van een BTW verhoging van de overheid. Dus dan zou ik zeggen dat deze verhoging niet echt te rechtvaardigen is. Misschien dat iemand met iets meer kennis van deze tak van sport hier iets over kan zeggen?

(Doordat de eventuele compensatie nog niet concreet benoemd is, blijft het natuurlijk wel weer lastig om te zeggen of we benadeeld worden.)
pi_211818121
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:34 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Een eerste hypothecaire zekerheid van 65k hoger dan het leenbedrag. Dat zie je niet vaak, of zal het een typfoutje zijn?
Soms wordt het gedaan als later een extra gedrag geleend gaat worden onder zelfde hypothecaire inschrijving. Staat er alleen niet specifiek in.
pi_211818232
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:49 schreef Tjalala het volgende:
Dus dan zou ik zeggen dat deze verhoging niet echt te rechtvaardigen is. Misschien dat iemand met iets meer kennis van deze tak van sport hier iets over kan zeggen?
Of de tarieven over lopende projecten verhoogd mogen worden, is afhankelijk van de algemene voorwaarden. In beginsel lijkt me dit vreemd om te doen, maar we hebben het eerder gezien bij platformen (o.a.KOM).

Ik lees niet zoveel over het verhogen (met terugwerkende kracht).
31.4 De investeerder is een beheersvergoeding verschuldigd aan Waardevoorjegeld . Een overzicht van de actuele vergoedingen is beschikbaar via het internet platform. De beheersvergoeding wordt maandelijks ingehouden op de uit te betalen maandtermijn.

37.1 Door acceptatie van deze algemene voorwaarden verstrekt de investeerder een onherroepelijke machtiging aan Waardevoorjegeld en stichting Beheer Klantgelden voor het namens de investeerders ondertekenen van lening overeenkomsten, voor het incasseren van de verschuldigde beheersvergoeding en voor het verrichten van betaaltransacties van- en aan leners. Deze machtiging wordt verleend voor de duur van de leningovereenkomst.
pi_211818733
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Of de tarieven over lopende projecten verhoogd mogen worden, is afhankelijk van de algemene voorwaarden. In beginsel lijkt me dit vreemd om te doen, maar we hebben het eerder gezien bij platformen (o.a.KOM).
Klopt, inderdaad bij KoM.
De verhoging was te voorkomen door de nieuwe algemene voorwaarden niet te accepteren. Als je deze niet accepteerden mocht je niet meer investeren. Héél naar was dat :W :O

En verder, met terugwerkende kracht bij lopende projecten de kosten verhogen is natuurlijk onacceptabel maar dat ziet hij zelf ook wel in dus ik begrijp uit de tekst dat dit niet gaat gebeuren. Heel verstandig.
pi_211819025
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:15 schreef Horsemen het volgende:
En verder, met terugwerkende kracht bij lopende projecten de kosten verhogen is natuurlijk onacceptabel maar dat ziet hij zelf ook wel in dus ik begrijp uit de tekst dat dit niet gaat gebeuren
Ehhh, er staat gewoon:

"Daarom hebben we besloten om per 1 januari de beheervergoeding te verhogen van 0,083% naar 0,1% per maand; een beperkte verhoging.

Nu gaat dit tarief gelden voor alle investeringen, ook die vanuit het verleden."

ik maak daar nog niet uit op dat de huidige kosten van lopende projecten voor de particuliere investeerder niet worden aangepast, al zou je dat wel kunnen willen lezen bij de zin "Daarom treffen we een regeling voor u als investeerder in lopende projecten" maar er staat niet hoe dat er dan uit zal zien, of zijn dat de spaarpunten? We gaan het in elk geval in het eerste kwartaal allemaal ervaren.

Zelf zal ik er waarschijnlijk niet veel van merken (ik neem aan dat ze de BTW op de kosten bij elke uitbetaling gaan specificeren) aangezien ik zakelijk investeer vanuit een onderneming die een volledige BTW adminstratie voert.
pi_211819457
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:31 schreef tnhb het volgende:
ik maak daar nog niet uit op dat de huidige kosten van lopende projecten voor de particuliere investeerder niet worden aangepast, al zou je dat wel kunnen willen lezen bij de zin "Daarom treffen we een regeling voor u als investeerder in lopende projecten" maar er staat niet hoe dat er dan uit zal zien, of zijn dat de spaarpunten? We gaan het in elk geval in het eerste kwartaal allemaal ervaren.

Ik wacht het ook rustig af, zoveel projecten heb ik daar ook niet lopen. En gaan ze inderdaad de kosten verhogen zonder dit volledig te compenseren dan is het m.i. een zeer onbetrouwbare club en ga ik zeker niet meer investeren. Met terugwerkende kracht de spelregels veranderen is voor mij een no go.
pi_211819636
Aan het einde vh jaar nog een deelaflossing bij CRE / transformatie Groningen.
pi_211819867
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:50 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik wacht het ook rustig af, zoveel projecten heb ik daar ook niet lopen. En gaan ze inderdaad de kosten verhogen zonder dit volledig te compenseren dan is het m.i. een zeer onbetrouwbare club en ga ik zeker niet meer investeren. Met terugwerkende kracht de spelregels veranderen is voor mij een no go.
Ik zie nog geen aanpassingen in de betaalschema's. Voor projecten met een EBI lijkt me een aanpassing van de kosten eigelijk kansloos. In de EBI staat heel duidelijk welke kosten worden berekend. Voor projecten zonder EBI staat het minder duidelijk in de pitch, maar ik kan me wel herinneren dat de kosten vaak in project presentatie per mail of webinar werden genoemd. Ze zijn wel wat meer verborgen dan projecten met EBI.

Ik heb zelf niet veel projecten bij WvjG en was al aan het afbouwen.
pi_211820129
Mijn cf portefeuille is eind 2023 in ¤ waarde + circa 17% t.o.v. eind 2022. Zorgt voor een prettig parallel-inkomen.

[ Bericht 67% gewijzigd door peterc op 29-12-2023 16:28:17 ]
pi_211820452
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:31 schreef tnhb het volgende:

[..]

Zelf zal ik er waarschijnlijk niet veel van merken (ik neem aan dat ze de BTW op de kosten bij elke uitbetaling gaan specificeren) aangezien ik zakelijk investeer vanuit een onderneming die een volledige BTW adminstratie voert.
We raken wel wat off topic, maar ik meen dat btw over kosten die gerelateerd zijn aan niet btw-plichtige inkomsten niet altijd/geheel als voorbelasting aangegeven mag worden. Zie bv https://www.fiscaalvanmor(...)trek-bij-uitstaande/ en https://www.higherlevel.n(...)gen-vermogensbeheer/
  vrijdag 29 december 2023 @ 16:36:04 #280
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211820502
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:50 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Heb er erg veel moeite mee als tijdens het spel de spelregels worden gewijzigd.
Dit had ik niet van Johan verwacht.
Maar eens eerst wachten wat het tegenvoorstel wordt.
pi_211821035
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:58 schreef peterc het volgende:
Ook van Collin krijg ik net nog een paar mailtjes binnen met gedeeltelijke vervroegde aflossingen.

Net mijn Collin wallet nog maar eens leeg geboekt. Even afwachten of ze dit nog verwerken.
pi_211821063
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:38 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
En toch: in zijn algemeenheid is er een btw vrijstelling voor kredietverstrekking.
Een vergoeding voor een lening kan ook zijn verlenen van tussenkomst bij kredietverlening.
Pecunia non olet
pi_211821070
Overname snackbar + bedrijfswoning

Vof Flobbe
¤ 160.000 | 9,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/vof-flobbe/
1e hypotheek
pi_211821663
Nieuwe Collin met een 1e hypotheek op bedrijfsmatig onroerend goed:

Mertcan Ince
¤ 205.000 | 8,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/mertcan-ince2/

Wel een aardig projectje voor een basis bedrag.

[ Bericht 8% gewijzigd door Horsemen op 29-12-2023 17:53:33 ]
pi_211822483
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 16:55 schreef KrekelJapie het volgende:

Vof Flobbe
1e hypotheek
De geboden (bruto) 9% is m.i. ook echt wel nodig bij dit project want zolang de verbouwing niet (geheel) is uitgevoerd zit er wel risico in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 29-12-2023 17:54:54 ]
pi_211822532
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:58 schreef peterc het volgende:
Ik al blij, maar het is een dode mus. Deze terugbetaling stelt in ieder geval niks voor.
pi_211822596
Linkje Bayram
SPOILER
pi_211822607
Linkje Colak
SPOILER
pi_211822622
Linkje Mertcan
SPOILER
pi_211822697
Nog een nieuwe Collin, nu met een 3e hypotheek:

Snap Fitness Wassenaar
¤ 400.000 | 10,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/snap-fitness-wassenaar/
pi_211822843
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 16:34 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
We raken wel wat off topic, maar ik meen dat btw over kosten die gerelateerd zijn aan niet btw-plichtige inkomsten niet altijd/geheel als voorbelasting aangegeven mag worden. Zie bv https://www.fiscaalvanmor(...)trek-bij-uitstaande/ en https://www.higherlevel.n(...)gen-vermogensbeheer/
Is zeker iets waar je serieus op moet letten als vermogensbeheer bijvoorbeeld meer dan bijkomstig is of meer dan een verwaarloosbaar deel van de inkomsten is. Is inderdaad verder teveel off-topic hier.
pi_211822904
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 december 2023 16:22 schreef peterc het volgende:
Mijn cf portefeuille is eind 2023 in ¤ waarde + circa 17% t.o.v. eind 2022. Zorgt voor een prettig parallel-inkomen.
Mijn cf portefeuille is eind 2023 in ¤ waarde juist zo'n 10% afgenomen.

Het geld van die afname is vnl naar deposito's via Raisin gegaan.

Zorgt ook voor een prettig parallelinkomen :)
pi_211824364
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2023 16:54 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ook van Collin krijg ik net nog een paar mailtjes binnen met gedeeltelijke vervroegde aflossingen.

Net mijn Collin wallet nog maar eens leeg geboekt. Even afwachten of ze dit nog verwerken.
Ik denk het niet. Vanochtend ook nog het laatste beetje uit mijn wallet opgenomen. Maar nog niet bijgeschreven. Misschien dat ze morgen nog een run draaien.
pi_211824607
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2023 17:19 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe Collin met een 1e hypotheek op bedrijfsmatig onroerend goed:

Mertcan Ince
¤ 205.000 | 8,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/mertcan-ince2/

Wel een aardig projectje voor een basis bedrag.
Het naastgelegen pand met de scooterzaak is ook in het bezit van deze ondernemer: https://www.collincrowdfund.nl/mertcan-ince/
pi_211824720
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2023 17:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]
De geboden (bruto) 9% is m.i. ook echt wel nodig bij dit project want zolang de verbouwing niet (geheel) is uitgevoerd zit er wel risico in.
Vraagprijs was 259k: https://horecasite.nl/adv(...)onhuis-te-noordwolde
pi_211824882
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 16:55 schreef KrekelJapie het volgende:

Vof Flobbe
1e hypotheek
Nog een laatste linkje van het jaar
https://www.collincrowdfu(...)1bae09216791f5c65076
pi_211824974
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 19:42 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik denk het niet. Vanochtend ook nog het laatste beetje uit mijn wallet opgenomen. Maar nog niet bijgeschreven. Misschien dat ze morgen nog een run draaien.
Gisteravond mijn wallet leeggeboekt, en er stond toen "de eerstvolgende werkdag", dat was dus vandaag en het geld stond er vanmiddag op. Maar morgen is geen werkdag...
pi_211825174
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Nog een laatste linkje van het jaar
https://www.collincrowdfu(...)1bae09216791f5c65076
Bedankt KrekelJapie! Na de jaarwisseling eens kijken welke we meenemen.
pi_211826776
Vandaag is bij CrowdPartners Ms Rival afgelost. Met een mooie boete :)
Dit betreft de mensen achter het nu lopende project op GvE Mbs Rapido.
Pecunia non olet
pi_211833700
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:17 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Gisteravond mijn wallet leeggeboekt, en er stond toen "de eerstvolgende werkdag", dat was dus vandaag en het geld stond er vanmiddag op. Maar morgen is geen werkdag...
Ik vond ze ook met de reguliere bijschrijvingen zelfs traag deze dagen.... normaal gesproken stond het er altijd in de ochtend voor de werkdagen echt begon. Maar nu komt dat wat meer in de loop van de dag binnen en volgens mij zelfs gisteravond of anders laat in de middag. Want ik heb nu nog gewoon een reguliere bijschrijving erbij die ook op de 29ste binnen zou moeten komen. Zelf neem ik geen kruisposten op in mijn persoonlijke administratie dus, voor de belastingdienst is dat pech maar als ze dat echt anders hadden gewild dan hadden ze maar een blokkade op betalingen moeten doen de laatste werkdag van het jaar zodat alles netjes afgehandeld kon worden. Maar goed voor het bedrag waar het om gaat is dat ook totaal niet spannend.

Wat mij trouwens wel opvalt bij Collin heeft men nu bij de laatste paar opnames van dit jaar ineens bij "naar" mijn volledige rekeningnummer staan ipv met NL12*******123. Hebben jullie dat ook? (als ik dat zo zie zou dat gisterochtend/begin middag gewijzigd.
pi_211833896
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:27 schreef obligataire het volgende:
Vandaag is bij CrowdPartners Ms Rival afgelost. Met een mooie boete :)
Dit betreft de mensen achter het nu lopende project op GvE Mbs Rapido.
Op zich wel mooi voor deze ondernemers, nu even in tussen schip en schip en gewoon even vakantie. Ms Rival heeft altijd zonder problemen gelopen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')