abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211706317
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 13:15 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Gisteren kwam ook de laatste 50% van Chronos participaties binnen. Van start gegaan op 3-1-2023, oorspronkelijk 18 maanden. Achteraf ideaal dus voor degenen waar box 3 optimalisatie een punt is.
De Mavi Mannen bij Collin zijn ook druk bezig met deelaflossen (gisteren mavi 3 en 5) vandaag 2 en 4. Collin 43358
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
+ Henny
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en Stal
SPOILER
doen ook mee.

Inzake de box3 mededelingen op het forum, is mijn mening dat je bij de aangifte zelf de afweging maakt of een vorderingen welke achterstallig is of op incasso staat geheel of gedeeltelijk als oninbaar door je beschouwd wordt en derhalve in mindering brengt op je portefeuille. Ook bij een "betaling onderweg" maak jezelf die keuze.
Ik neem zelf sturing, leg vast wat ik aanpas en thats it.

Verder laat ik mij niet zo leiden door box3. Het gaat mij om gewoon om goede projecten. Hieruit komt voor mij een goede ¤flow uit, welke mij een zeer aardig aanvullend parallel inkomen geeft.
Ik ben op tijd begonnen (zeg toen ik ongeveer 40+) was met het nadenken, vervolgens het actie ondernemen en dit geeft mij nu een tijd later dat ik zeer comfortabel zit. Dit maakt voor mij het leven very easy.

Mijn beleggingen in aandelen, fondsen en ETFs gingen in nov+ gaan in dec weer op de brommer. Geeft extra heffing in box 3. Het zal wel, liever omhoog dan omlaag en ook hier kan je geen sturing aangeven.
Neem het zoals het is en ga rustig verder met money maken. *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 22-12-2023 16:25:35 ]
pi_211706502
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 15:24 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ja klopt, dat is ook de link die verder naar onder op de vernieuwde website staat. En op die hernoemde website krijg ik dus (na eerder op de vernieuwde website een nieuw wachtwoord aangemaakt te hebben) de melding dat mijn gebruikersnaam of wachtwoord incorrect is of account is gedeactiveerd en na klikken op 'wachtwoord vergeten' een mail om te resetten waarbij de link niet werkt.
Als ik die mail over de vernieuwde website eerder had gehad (of later had ingelogd) had ik wel direct naar die oude hernoemde website gegaan.

Afijn, gaat weer lekker allemaal. Heb er even genoeg van, ik ga nog even wat kerstboodschappen doen.
Had nog even een kleine brainwave dat ik mijn wachtwoordenlijst op een USB stick heb staan en oude wachtwoord was toch net 1 tekentje anders dan ik me herinnerde en nu ben ik dus toch in.

Maar blijft natuurlijk vreemd dat zo'n link in een mail om je wachtwoord te resetten niet werkt.
pi_211706506
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 15:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Veel (deel)aflossingen vandaag. Net voor een lang weekend. Waarschijnlijk is het geld pas woensdag beschikbaar voor opname of herinvesteren.
Inderdaad veel deelaflossingen de laatste dagen. Volgende week na het lange weekend maar opnemen of inderdaad herinvesteren. Maar dan moet er wel een leuk projectje langskomen.
pi_211706784
Met deze gegevens had ik nog wel wat extra willen investeren,

SPOILER
pi_211706949
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 december 2023 16:08 schreef Collin63 het volgende:
Met deze gegevens had ik nog wel wat extra willen investeren,

SPOILER
Wat een risico's neemt deze man. Ik zou er niet lekker van slapen. Als het mis gaat is de enige uitweg vluchten naar Dubai.
pi_211706977
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 16:24 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Wat een risico's neemt deze man. Ik zou er niet lekker van slapen. Als het mis gaat is de enige uitweg vluchten naar Dubai.
Kan ie de buurman van Roger Lips worden. Zie hiertoe nog een leuke podcast op BNR Onder Curatoren d.d. 15sept23
pi_211706996
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 16:24 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Hoe groot de risico's zijn kunnen wij als buitenstaander natuurlijk niet echt beoordelen. Ik neem aan dat er goed is over nagedacht toen het besluit is genomen om deze lening aanvraag te plaatsen. En Collin ziet het ook nog zitten. Dit zegt natuurlijk niet alles maar ik slaap er niet minder om. En heb er wel vertrouwen in anders had ik niet geinvesteerd
pi_211707330
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 12:43 schreef Soulfreak het volgende:
Gedeeltelijke vervroegde aflossing bij Collin nog net tegen het eind van het jaar.

Scheelt weer een beetje box 3 belasting voor degenen die hier in zitten.

SPOILER
Aanvulling, ook wel fijn dat er wat extra wordt afgelost op een lening met 6% rente, dat kan dan mooi in het nieuwe jaar weer naar een lening met een hogere rente.
Het geld van dit project en van een ander Collin project welke ik gisteren ontvangen had vanmiddag naar mijn lopende rekening geboekt en ik zag dat het geld al is bijgeschreven. Het kan dus best snel gaan ^O^
pi_211707375
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 14:34 schreef quepos het volgende:
Krijg net een betaalverzoek van hcn, binnen 7 dagen betalen staat er.

Kost mooi 2% heffing, of wachten met betalen tot 1 januari?
Kreeg ik ook vanmiddag binnen, had hier nog niet op gerekend. Meestal duurt het zo'n 3 weken voor een betaalverzoek komt en dan nog 7 dagen de tijd, dus dan zou het qua betalen al het nieuwe jaar zijn.

Gaat mij niet om die box 3 heffing, maar heb nu nog even niet het bedrag ervoor vrij op de betaalrekening staan, dus nu maar even wat eerder dan gepland saldo uit de Collin en Capital wallets gehaald (en wat betreft Collin ook iets meer dan eerder gepland vanwege de vervroegde aflossing van Bergervoet).
Eens kijken of Capital dit keer wel snel uitbetaald, vorige keer duurde het een week, volgens antwoord van hen worden normaal gesproken de uitbetalingen twee keer per week doorgevoerd, maar met uitzondering was dat die week nog niet gebeurd. Het werd toen wel gelijk gedaan en de dag erna stond het op de rekening.

Net als bij Horseman is het bedrag wat ik vanmiddag uit de Collin wallet opnam vandaag al bijgeschreven en dit keer in de omschrijving dat het van Collin is. Toppie.
pi_211707413
Ik zou gewoon lekker wachten tot 1 januari. Waarom zou je geld weggooien?
Het ergste wat ze kunnen doen is je inschrijving er uit halen.
pi_211707475
Ik hoef niet te wachten tot 1 januari, die box 3 belasting betaal ik niet. Heb maar minimaal box 1 inkomen vanwege minder hypotheekrente dan EWF en bedrag aan box 3 belasting plus dat kleine beetje box 1 is lager dan de algemene heffingskorting, resultaat niks betalen.
pi_211707534
Als gewaardeerd investeerder deel ik dit linkje met jullie:
Zwembad in Emmmen, GVE, 36mnd, 9%, 600k, 2e hyp. op bedrijfspand en woning
SPOILER
pi_211707675
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 17:34 schreef Soulfreak het volgende:
Ik hoef niet te wachten tot 1 januari, die box 3 belasting betaal ik niet. Heb maar minimaal box 1 inkomen vanwege minder hypotheekrente dan EWF en bedrag aan box 3 belasting plus dat kleine beetje box 1 is lager dan de algemene heffingskorting, resultaat niks betalen.
Ik heb ondanks box 3 toch vandaag maar betaald. Op het totaal wat ik in box 3 betaal is het dan toch maar klein bier (of een goede fles Whiskey). En als die in november was gekomen had ik ook meegedaan en betaald. Maar snap inderdaad niet helemaal waarom ze niet tot na de feestdagen hebben gewacht. Was wel zo vriendelijk geweest.
pi_211707893
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 18:00 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik heb ondanks box 3 toch vandaag maar betaald. Op het totaal wat ik in box 3 betaal is het dan toch maar klein bier (of een goede fles Whiskey). En als die in november was gekomen had ik ook meegedaan en betaald. Maar snap inderdaad niet helemaal waarom ze niet tot na de feestdagen hebben gewacht. Was wel zo vriendelijk geweest.
Ik verwacht dat er veel investeerders zijn die wachten tot 1 januari, dat zullen ze bij hcn ook wel snappen denk ik.
pi_211707942
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 18:22 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik verwacht dat er veel investeerders zijn die wachten tot 1 januari, dat zullen ze bij hcn ook wel snappen denk ik.
En dan is het toch lullig voor diegene die wel direct betalen.
In theorie kan 1 iemand die wacht de snelheid van de voortgang bepalen.
Dat heeft het platform hier niet handig gedaan, door nu de gelden op te vragen.
pi_211707959
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 18:00 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Misschien willen de ondernemers het geld begin januari al hebben om snel te kunnen starten, had de notaris misschien deze week nog tijd maar volgende week niet ivm de feestdagen en/of staan de activiteiten bij HCN zelf komende week op een laag pitje vanwege vrije dagen van medewerkers.
Zomaar een paar dingen die ik kan bedenken, al kan het natuurlijk ook iets heel anders zijn.
pi_211707978
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 december 2023 14:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik gebruik hiervoor een op mijn eigen situatie aangepaste versie van de bucket strategy (emmertjes strategie).
Op het internet zijn hierover verschillende voorbeelden te vinden. Er staat wel een aardig Nederlands voorbeeld in onderstaand artikel. Kijk even bij het onderdeel "Emmertjes-strategie".
[..]

https://www.consumentenbo(...)an-je-vermogen-p.pdf

Dank voor het delen. Dus als ik deze strategie goed samenvat.

1 jaar contant aanhouden om van te kunnen leven.
1 jaar veilig beleggen (deposito's, obligaties, etc.) om ook van te kunnen leven wanneer je voor langere duur inteert op je vermogen.
De rest risicovol beleggen met het oog op maximalisatie van het rendement.

De grootte van de emmer, is dan afhankelijk van je jaarlijkse benodigdheden (en eventueel nog van secondaire vormen van inkomen).

---

Geeft inderdaad wel een mooie leidraad over hoe groot je buffers het beste kunnen zijn en dat je de rest vooral het beste kan investeren.
pi_211708197
GVE volgens mij was deze hier nog niet gedeeld:

SPOILER
Maar ik kan het mis hebben want ik had het iets te druk met andere zaken.
pi_211710615
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 december 2023 13:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Er zijn hieromtrent duidelijk 2 kampen/kanten en dat is natuurlijk helemaal prima. De ene kant is niet per definitie beter dan de andere. In de afgelopen maanden zijn er hier hele berekening op los gelaten en dat ga ik niet nog eens dunnetjes over doen. Mijn persoonlijke grens ligt al 2 jaar op 3 maanden. Het is ook een mooie periode om weer eens rustig na te denken over met welke platformen ik wel dan niet wil doorgaan, en of ik bij de platformen waarmee ik wil doorgaan mijn geïnvesteerd bedrag gelijk wil houden, wil afbouwen of wil uitbreiden.
[..]
Daar heb ik nog nooit last van gehad. Per platform bepaal ik per jaar toch hoeveel ik er globaal maximaal wil investeren. Daarnaast ben ik al een aantal jaren bezig om mijn bedrag wat ik per project investeer te verhogen om het aantal lopende projecten niet nog verder te laten oplopen terwijl mijn geïnvesteerd bedrag in crowdfinance (nog) wel stijgt. Het blijft ook altijd leuk om zo rustig aan wat te schuiven. Zo heb ik een top jaar achter de rug met mijn aandelen en ETF's. De afgelopen week was voor mij een mooi moment om mijn geïnvesteerde bedrag in dit onderdeel ietsjes af te romen. Dat bedrag heb ik toevallig vandaag teruggeboekt naar mijn (spaar-) rekening en dit bedrag zet ik de komende ± 9 maanden weer extra in voor crowdfinance. Zo probeer ik de spreiding ook op orde te houden binnen mijn totale investeringen. Overigens lopen mijn actieve crowdfinance platformen de laatste jaren helaas ook steeds verder terug waardoor de spreiding hier eigenlijk niet goed meer is. Aan de andere kant heb ik liever 1 goed platform dan 15 platforms waarbij er steeds "gedoe" is.
^O^
Ik had dit (bijna) zelf zo geschreven kunnen hebben :)
pi_211711288
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 14:34 schreef quepos het volgende:
Krijg net een betaalverzoek van hcn, binnen 7 dagen betalen staat er.

Kost mooi 2% heffing, of wachten met betalen tot 1 januari?
Ze sturen vast nog wel een herinnering _O-
Pecunia non olet
pi_211711921
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 18:34 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Dank voor het delen. Dus als ik deze strategie goed samenvat.

1 jaar contant aanhouden om van te kunnen leven.
1 jaar veilig beleggen (deposito's, obligaties, etc.) om ook van te kunnen leven wanneer je voor langere duur inteert op je vermogen.
De rest risicovol beleggen met het oog op maximalisatie van het rendement.

De grootte van de emmer, is dan afhankelijk van je jaarlijkse benodigdheden (en eventueel nog van secondaire vormen van inkomen).

---

Geeft inderdaad wel een mooie leidraad over hoe groot je buffers het beste kunnen zijn en dat je de rest vooral het beste kan investeren.
En mbt hoe risicovol je wil gaan beleggen kan je eventueel ook je eigen leeftijd nog mee laten wegen.
pi_211711947
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 22:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ze sturen vast nog wel een herinnering _O-
Geen idee hoe snel ze een herinnering sturen, ik heb ze altijd betaald binnen de gestelde 7 dagen. Je weet dat je een investering hebt gedaan en dat er een betaalverzoek gaat komen. In de meeste gevallen duurt het zo'n 3 weken, maar het kan ook eerder, ik heb er eens bij een geborgde lening eentje ontvangen 2 dagen na inschrijven. Het heeft ook wel eens een paar weken langer geduurd en had ik echt zo iets van "kom op met dat betaalverzoek, het geld staat hier niets te doen op de betaalrekening".
pi_211712398
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 22:47 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Geen idee hoe snel ze een herinnering sturen....
In ieder geval pas na die 7 dagen en daarna krijg je ook nog een paar dagen respijt. Dus dan zit je zeker in 2024.

Ik vind dat HCN rekening zou moeten houden met de fiscale optimalisatie van veel van de beleggers, het leeft nu eenmaal, los van de vraag of het wel of niet terecht is....
Pecunia non olet
pi_211713514
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2023 23:16 schreef obligataire het volgende:

[..]
In ieder geval pas na die 7 dagen en daarna krijg je ook nog een paar dagen respijt. Dus dan zit je zeker in 2024.
Voor iedereen die in 2024 wil betalen: zorg dat je het bedrag dan niet via iDeal overboekt en niet als toekomstige betaling, maar echt op 1-1-24 zelf de opdracht geeft tot overboeking met een bankrekening die werkt met instant payments. Alleen op deze manier staat het geld ook 1-1-24 op de rekening van hcn en kunnen ze 2-1 het project afronden.

Bij andere manieren, w.o. ideal of ingeplande overboeking heb je te maken dat 1-1 een dag is waarin er geen betalingsverkeer is tussen banken. De investering staat dan pas in de loop van 2-1 op de rekening van hcn en kan pas later gestart worden met afronding van het project.
pi_211713684
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2023 22:47 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Geen idee hoe snel ze een herinnering sturen, ik heb ze altijd betaald binnen de gestelde 7 dagen. Je weet dat je een investering hebt gedaan en dat er een betaalverzoek gaat komen. In de meeste gevallen duurt het zo'n 3 weken, maar het kan ook eerder, ik heb er eens bij een geborgde lening eentje ontvangen 2 dagen na inschrijven. Het heeft ook wel eens een paar weken langer geduurd en had ik echt zo iets van "kom op met dat betaalverzoek, het geld staat hier niets te doen op de betaalrekening".
Iedereen weet dat de mail gaat komen maar ik lees mails regelmatig tussendoor even en ben dan op dat moment niet in staat te investeren. Met als gevolg dat ik weleens een herinnering ontvang, zeker als ze verwachten dat als er binnen een paar dagen betaald moet worden. Aangezien HCN meestal een week doet heb ik meestal wel een momentje erin zitten om weer bij de to do mails bij langs te lopen.

Als ik dan ook zoek in mij mail kom ik 1x een reminder mail tegen uit 2021 van HCN. Hierbij stond het volgende:
Deze link is nog 1 dag actief. Dus ik zou misschien even zelf pro actief contact opnemen met HCN dat ivm box3 de betaling graag in het nieuwe jaar wil doen. Dan zal het vast goedkomen zeker als er gebruik gemaakt wordt van instant payments zoals KrekelJapie zegt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')