abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211259397

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.

Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 11-11-2023 11:05:09 ]
pi_211259616
Komt wel mooi uit dat er nu een nieuw topic wordt gestart in de reeks ^O^
In theorie zou er misschien nog een kopje kunnen van platformen van 100k+ die geen vergunning nodig hebben maar of we daar in de praktijk over gaan praten.

Is het trouwens gelukt met de Collin migratie naar OPP? Van Collin heb ik namelijk geen mail gehad hierover, ik zie hier geen enkel bericht over op de socials, op de website zie ik ook geen een melding of nieuwsbericht erover staan.... Communicatie hierover had wel iets beter gemogen vanuit Collin :G
Maar gelukkig heb ik nog dit forum om me op de hoogte te brengen van de stand van zaken c_/
pi_211260175
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 08:06 schreef Tjalala het volgende:

Is het trouwens gelukt met de Collin migratie naar OPP? c_/
Ik kon vanochtend geen geld opnemen, dus nog niet 100 % afgerond.
pi_211260196
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 18:56 schreef KrekelJapie het volgende:
Taxi Centrale Nijmegen (T.C.N.)
¤ 160.000 | 8,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/taxi-centrale-nijmegen-t-c-n/
1e hypotheek kavel nog te bouwen bedrijfsloods
Wat een jaarcijfers voor een taxicentrale zeg, poeh
pi_211261261
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 10:02 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Wat een jaarcijfers voor een taxicentrale zeg, poeh
De cijfers zien er inderdaad uitstekend uit; mooie winst, balans netjes op orde.
Je zou zeggen dat de branche nogal wat uitdagingen kent waaronder de hoge brandstofprijzen. Blijkbaar kunnen ze die goed doorberekenen.

Website oogt ook professioneel:
https://www.taxitcn.nl/

De hal heeft na oplevering direct al een mooie meerwaarde, vooral door een ruime eigen inbreng.

Normaliter zou ik niet zo gauw in een taxibedrijf investeren maar deze ziet er toch wel aantrekkelijk uit.

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 11-11-2023 12:01:45 ]
Pecunia non olet
pi_211261675
Ik zie 'm nog niet in het register, maar Ter Huurne, directeur van Collin, bevestigt dat het de vergunning heeft: https://www.investeerders(...)e-crowdfundingmarkt/
pi_211261760
Gisteren is CRE/Schwanbeck terugbetaald. Dat ruimt aardig op daar de laatste tijd. Vind het jammer dat Pullach niet doorging maar als er geen zekerheid gevestigd kan worden dan houdt het op natuurlijk.
Pecunia non olet
pi_211262413
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 12:50 schreef obligataire het volgende:
Gisteren is CRE/Schwanbeck terugbetaald. Dat ruimt aardig op daar de laatste tijd.
Ik heb nu mijn volledige inleg terug. 1 project moet vlak na het verkrijgen van de vergunning in januari afgelost worden.
pi_211262421
Geldvoorelkaar heeft gisteren de Cashcow Award Beste Crowdfundplatform 2023 gewonnen.
Niet dat we daar verder veel waarde aan hechten, maar goed.
pi_211262681
Gaat het overmaken van het saldo bij CCF nu ook sneller bij diegenen die het gelukt is via de website? Bij MCF duurde het altijd een dag, nu een minuut. Bij CCF inmiddels ook?
pi_211262719
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 14:04 schreef probablyunsure het volgende:
Geldvoorelkaar heeft gisteren de Cashcow Award Beste Crowdfundplatform 2023 gewonnen.
Daar moet je niet te licht over denken, vorig jaar was het niemand minder dan MAXcf
pi_211262915
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 14:27 schreef Crowdmeister het volgende:
Gaat het overmaken van het saldo bij CCF nu ook sneller bij diegenen die het gelukt is via de website? Bij MCF duurde het altijd een dag, nu een minuut. Bij CCF inmiddels ook?
Nee gaat niet sneller. Alleen dinsdagavond had ik het saldo heel snel op mijn rekening staan. Had waarschijnlijk toen te maken met overzetting naar OPP.
pi_211263792
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 11:55 schreef obligataire het volgende:

[..]
De cijfers zien er inderdaad uitstekend uit; mooie winst, balans netjes op orde.
Je zou zeggen dat de branche nogal wat uitdagingen kent waaronder de hoge brandstofprijzen. Blijkbaar kunnen ze die goed doorberekenen.

Website oogt ook professioneel:
https://www.taxitcn.nl/

De hal heeft na oplevering direct al een mooie meerwaarde, vooral door een ruime eigen inbreng.

Normaliter zou ik niet zo gauw in een taxibedrijf investeren maar deze ziet er toch wel aantrekkelijk uit.
Neem hem denk ik ook klein mee. Als iemand een linkje heeft hou ik mij aanbevolen
pi_211264799
CCF is de betalingen aan het inhalen.
  zaterdag 11 november 2023 @ 19:05:39 #15
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211265264
English version below

Vrijdag, 10 november 2023

Beste investeerder, Max Crowdfund-gebruiker,

Zoals u waarschijnlijk wel heeft vernomen, is er onlangs een intentieverklaring getekend tussen Kapitaal op Maat (hierna: KoM) en Max Crowdfund (hierna: MCF) om samen te gaan werken. KoM heeft in november 2022 reeds de European Crowdfunding Service Provider Regulation (hierna: ECSPR)-vergunning ontvangen van de Autoriteit Financiële Markten (hierna: AFM) en kan daarmee in principe in heel Europa crowdfunding activiteiten aanbieden. Dit moet vooraf gemeld worden aan de AFM (het zogenaamde paspoorten van een vergunning), en dit traject is inmiddels in gang gezet bij de AFM. Daarnaast heeft KoM ook het platform van Capital Circle overgenomen en dit platform opereert nu ook onder de ECSPR-vergunning van KoM, zoals inmiddels ook vermeld in het AFM-register (het AFM register kan hier worden gedownload: https://www.afm.nl/nl-nl/(...)owdfundingplatformen). Zowel KoM als Capital Circle hebben zich door de jaren heen geconcentreerd op MKB-leningen en hypothecair gedekte leningen in Nederland en hebben daarin een sterke naam opgebouwd.

MCF heeft sinds 2020 een ontheffing van de AFM ontvangen voor het verlenen van crowdfunding services, zijnde het bemiddelen van leningsovereenkomsten m.b.t. vastgoed, maar heeft dusver nog niet de ECSPR-vergunning ontvangen. Aangezien het verplicht is om vanaf 10 november 2023 de ECSPR-vergunning te hebben om crowdfunding services te verlenen, is MCF op zoek gegaan naar mogelijke partners met een ECSPR-vergunning om haar werkzaamheden te kunnen voortzetten. De gesprekken tussen KoM en MCF hebben ertoe geleid dat beide partijen waarde zien in een vergaande samenwerking middels een fusie om zo sterker te staan in de uitbreiding naar Europa. MCF heeft al activiteiten in Nederland, Duitsland en Engeland en heeft ook haar eigen software ontwikkeld. De software is opgebouwd voor meerdere talen en valuta maar ook om verschillende type producten aan te maken. Verder zijn wij in gesprek met meerdere mogelijke partners in verschillende Europese landen om mee samen te werken en zo een Europese marktplaats voor investeringsmogelijkheden te creëren.

Al met al dus een mogelijke sterke samenwerking tussen twee partijen die ook nog eens beide in Rotterdam hun kantoor hebben!

Op dit moment ligt een verzoek bij de AFM van de bestuurders van KoM en MCF om een gesprek in te plannen om de details van de samenwerking te bespreken. Zodra dit gesprek heeft plaatsgevonden zullen wij u hierover informeren.

Om de gefuseerde groep de kracht te geven en om uit te breiden naar Europa moet er kapitaal op gehaald worden. MCF was al een series-B aandelenuitgifte begonnen en deze zal snel weer gestart worden. Op dit moment worden de benodigde documentatie en financiële modellen bijgewerkt om de nieuwe situatie te beschrijven. Natuurlijk krijgen de bestaande aandeelhouders van MCF het voorrecht om in te schrijven en daarna zullen we alle gebruikers van MCF, KoM en Capital Circle ook een voorrecht geven om in te schrijven, alvorens de kapitaal ronde publiekelijk wordt aangekondigd. Hou dus uw email inbox in de gaten voor een persoonlijke uitnodiging voor de kapitaal ronde.

Graag willen wij alvast een klein tipje van de sluier oplichten, en dat is dat we een deel van het opgehaald geld gaan gebruiken om nog meer platformen over te nemen. Zo is er al een afspraak gemaakt met een platform in Nederland en zijn er gesprekken gaande met een platform in Oostenrijk en Spanje. Door het samenvoegen van al deze platformen op één platform (maar wel onder verschillende merknamen) kunnen we een heel mooie marktplaats creëren voor de Europese markt.

Er is nog veel te doen, maar we zijn allemaal erg enthousiast over de toekomst!

Neem contact met ons op mocht je vragen hebben naar aanleiding van deze e-mail nieuwsbrief.

Hartelijke groeten,
Het Max Crowdfund-team

Friday, November 10, 2023

Dear Investor, Max Crowdfund user,

As you have probably heard, a Letter of Intent was recently signed between Kapitaal op Maat (hereinafter: KoM) and Max Crowdfund (hereinafter: MCF) to work together. KoM has already received the European Crowdfunding Service Provider Regulation (hereinafter: ECSPR) licence from the Dutch Financial Markets Authority (hereinafter: AFM) in November 2022 and can therefore in principle offer crowdfunding activities throughout Europe. This must be reported in advance to the AFM (the so-called passporting of a licence), and this process has now been initiated by KoM. In addition, KoM has also acquired Capital Circle's platform and this platform now also operates under KoM's ECSPR license, as also stated in the AFM register (download the AFM register here: https://www.afm.nl/nl-nl/(...)owdfundingplatformen). Over the years, both KoM and Capital Circle have concentrated on SME loans and mortgage-backed loans in the Netherlands and have built up a strong name in this area.

MCF has received an exemption from the AFM since 2020 for providing crowdfunding services, i.e. mediating loan agreements regarding real estate, but has not yet received the ECSPR permit. Since it is mandatory to have the ECSPR license to provide crowdfunding services from November 10, 2023, MCF has started looking for possible partners with an ECSPR license to continue its work. The discussions between KoM and MCF have led to both parties seeing value in far-reaching cooperation through a merger to be stronger in the expansion into Europe. MCF already has activities in the Netherlands, Germany and England and has also developed its own software. The software is designed for multiple languages and currencies, but also for creating different types of products. Furthermore, we are in discussions with several possible partners in various European countries to collaborate with and thus create a European marketplace for investment opportunities.

All in all, a possible strong collaboration between two parties that both have their offices in Rotterdam!

Currently the directors of KoM and MCF have requested a meeting with the AFM to discuss the details of the collaboration. We will inform you as soon as this conversation has taken place.

To give the merged group the strength and to expand into Europe, capital must be raised. MCF had already started a Series-B equity round, and this will be started again soon. The necessary documentation and financial models are currently being updated to describe the new situation. Of course, the existing shareholders of MCF will be given the right to subscribe first and then we will give all users of MCF, KoM and Capital Circle the right to subscribe as well, before the equity round is publicly announced. Keep an eye on your email inbox for a personal invitation to the equity round.

We would like to provide a small insight of our plans, and that is that we will use part of the money raised to acquire even more platforms. For example, an agreement has already been made with a platform in the Netherlands and discussions are underway with a platform in Austria and Spain. By merging all these platforms into one platform (but under different brand names) we can create a very nice marketplace for the European market.

There is still a lot to do, but we are all very excited about the future!

Should there be any questions following this email, please feel free to contact us.

Best regards,
The Max Crowdfund team

© Max Crowdfund | All right reserved

You've received it because you are a registered user.

If you do not want to receive any more newsletter notifications from Max Crowdfund you can switch this off in your “Notification preferences" in your "My account" section on Max Crowdfund. Please login to your account and set your notification preferences. You will also be able to delete your account once logged in. Please note that accounts which have a positive balance or active investments or products cannot be deleted.

View in browser

Het is een voorrecht om geld te mogen verbranden bij KOM / MAX

[ Bericht 0% gewijzigd door Zeghomaar op 13-11-2023 10:23:38 ]
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_211265379
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 19:05 schreef Zeghomaar het volgende:

Het is een voorrecht om geld te mogen verbranden bij KOM / MAX
En dat voorrecht is dan binnenkort niet alleen voorbehouden aan Nederlandse investeerders, ook investeerders in andere Europese landen kunnen hier straks van genieten.

Ik vraag me af welk ander ander kneuzenplatform zich hierbij wil aansluiten.
pi_211265729
quote:

Op dit moment ligt een verzoek bij de AFM van de bestuurders van KoM en MCF om een gesprek in te plannen om de details van de samenwerking te bespreken. Zodra dit gesprek heeft plaatsgevonden zullen wij u hierover informeren.

Ik wens de dames en heren van de AFM veel wijsheid toe.
pi_211265834
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 19:16 schreef Soulfreak het volgende:
Ik vraag me af welk ander ander kneuzenplatform zich hierbij wil aansluiten.
Ik ga voor Newfunding
pi_211266046
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 20:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik ga voor Newfunding
Dat zou zo maar kunnen.
Ik keek gisteren toevallig op die website:

"NewFunding is tijdelijk offline

NewFunding ligt tijdelijk stil. Zeer binennkort kunt u weer bij ons terecht voor winstgevende investeringen in vastgoedprojecten"

(Trouwens wel ideaal die vernieuwde wallet: rente worden nu gewoon doorgestort naar de rekening, en blijven niet meer in de wallet hangen. Dus hoef niet meer in te loggen om te volgen of de betalingen nog lopen).
pi_211266116
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 20:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik ga voor Newfunding
Die ken ik alleen van naam, nooit geinvesteerd. Dus kan niet oordelen of die naam "kneus" waardig zijn.
pi_211269302
Iemand die ook een nieuw account heeft bij capital circle? Zou namelijk graag van onderstaande projecten tabbladen en/of memorandum in willen zien.

SPOILER
pi_211269421
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 08:36 schreef Tjalala het volgende:
Iemand die ook een nieuw account heeft bij capital circle? Zou namelijk graag van onderstaande projecten tabbladen en/of memorandum in willen zien.

SPOILER
SPOILER
Pecunia non olet
  zondag 12 november 2023 @ 09:55:46 #23
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211269727
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 09:02 schreef obligataire het volgende:

[..]
SPOILER
Bij Capital Circle deed ik mee. Laatste betaling 15-10-2023.
Project is geheel afgelost.
pi_211270018
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 09:55 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Dan ben je denk ik goed weggekomen. Ik raad dit toch echt niemand aan , deze hypothekenstapelaar.

Hij heeft al die jaren niets opgebouwd, alleen een schuldenlast. En die overwaarde zal in geval van nood weinig opbrengen.

[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 12-11-2023 10:42:02 ]
Pecunia non olet
pi_211270342
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 20:47 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Die (edit, NF) ken ik alleen van naam, nooit geinvesteerd. Dus kan niet oordelen of die naam "kneus" waardig zijn.
Eerder "kabouter". Ze hebben maar weinig projecten, maar die zijn o.h.a. wel van goede kwaliteit.

Vergeleken met MAX, dus het uiterste andere eind van het spectrum. ^O^
Pecunia non olet
pi_211272556
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 09:55 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Ik zit nog aan ze vast tot mei 2025. Nu nog 4 actieve projecten, waarvan er eentje niet meer betaalt sinds september, zaak is gesloten, diep in de schulden. Als de andere 3 netjes door blijven betalen en niet ook in de problemen komen zal ik totaal gezien geen verlies hebben, wordt dan net aan wat winst. Zoiets kan natuurlijk altijd, zeker als je bij een platform niet veel projecten heb en net de verkeerde hebt gekozen. Maar daarbij komt ook dat ze ook nog zeer beroerd communiceren en (daardoor) ook de indruk wekken niet achter de centen aan te zitten. Dan maar wat minder spreiding van platformen, maar wel een beter gevoel bij degenen waar ik nog wel actief in nieuwe projecten investeer.
pi_211272721
link 91spices gouda

SPOILER
pi_211272794
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 15:44 schreef zeeland6 het volgende:
link 91spices gouda

SPOILER
Thanks voor het delen! Ik wilde het zelf nog plaatsen maar je was me voor, waarvoor dank ;-)

We gaan er weer iets moois van maken, iedereen is welkom uiteraard, niet alleen om te investeren, maar ook om te komen eten (met de incentive) in de kaas hoofdstad van Nederland ;-)

Tot snel en dank voor het vertrouwen!
pi_211273969
quote:
Thanks voor het delen! Ik wilde het zelf nog plaatsen maar je was me voor, waarvoor dank ;-)

We gaan er weer iets moois van maken, iedereen is welkom uiteraard, niet alleen om te investeren, maar ook om te komen eten (met de incentive) in de kaas hoofdstad van Nederland ;-)

Voor mij bijna thuis. Ik doe mee.
pi_211274100
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 15:52 schreef Mohamed91Spices het volgende:

[..]

Wat leuk weer Mohamed en wat goed hoe je met de investeerders in contact blijft. Leuk dat je het forum ook al weer een paar jaar volgt daardoor.
pi_211275661
D
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 18:02 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Wat leuk weer Mohamed en wat goed hoe je met de investeerders in contact blijft. Leuk dat je het forum ook al weer een paar jaar volgt daardoor.
Dank je wel Jaco, het forum is voor mij overigens ook erg interessant om te leren wat investeerders belangrijk vinden en daarnaast ik een groot ambassadeur van Crowdfunding. Dit is een hele goede manier om de ontwikkelingen goed bij te houden. Erg nuttig en de ontmoetingen in onze restaurants met de investeerders zijn vooral heel erg leuk. Maar ook een groot compliment aan de platformen die de branche een goede naam geven, in mijn geval HCN.

We spreken elkaar weer eens als je tikka masala komt eten! ;-)
pi_211276189
quote:

Er staat een emailadres onderaan in je post, misschien even eruit knippen.
pi_211278055
quote:

[..]

Ook even mijn bijdrage gedaan.
Alle succes gewenst met dit nieuwe restaurant.
pi_211279443
Collin Crowdfund ontvangt de Crowdfund-vergunning van de AFM
Afgelopen week hebben wij met succes de migratie naar betaaldienstverlener Online Payment Platform (OPP) afgerond. Daarmee hebben wij de laatste benodigde stap in het uitgebreide beoordelingsproces van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) succesvol doorlopen. De AFM heeft dan ook per 10 november de ECSPR-vergunning aan Collin Crowdfund toegekend. Met deze vergunning mag Collin haar crowdfundingactiviteiten in Nederland, maar daarmee ook in heel Europa uitvoeren.

De ECSPR
ECSPR staat voor European Crowdfunding Service Provider Regulation, oftewel de Europese Crowdfunding Verordening. De verordening is onderdeel van de Kapitaalmarktunie, waarbij gestreefd wordt naar harmonisatie van de EU-kapitaalmarkten. Dit houdt in dat er wordt gestreefd naar een gelijk speelveld voor alle crowdfundingplatformen die in Europa opereren.

Een belangrijke reden voor het tot stand komen van de verordening is het uniform beschermen van beleggers in alle EU-lidstaten. De verordening heeft een rechtstreekse werking, wat betekent dat deze direct van toepassing is in Nederland zonder dat daarvoor omzetting in de Nederlandse wet nodig is.

Een gelijkspeelveld voor in de EU opererende platformen
Voorheen hadden alle crowdfundplatformen in Nederland een ontheffing van de AFM. Dat betekende dat er in Nederland onder bepaalde voorwaarden activiteiten mochten plaatsvinden, maar dat deze voorwaarden niet per definitie vastlagen in de wet. In ieder EU-land gold andere wet- en regelgeving en stonden de platformen onder toezicht van de autoriteit van het betreffende land. Met deze aanpassing is er voor alle platformen in Europa een gelijk speelveld gecreëerd en kunnen zij op een gelijke en eerlijke manier met elkaar concurreren binnen de EU.

Verhoogde bescherming voor beleggers
Naast het creëren van een gelijk speelveld voor alle in de EU gevestigde platformen dient de wet vooral ook ter bescherming van beleggers. Zij krijgen vooraf inzicht in de vooruitzichten en risico’s van projecten. Ook wordt elke investeerder getoetst, zodat beleggers beter op de risico’s worden gewezen. Daarnaast komt de bovengrens van ¤ 80.000,- per investering, per investeerder te vervallen waardoor vooral de grotere investeerder meer vrijheid krijgt.

Aan de kant van de leningnemer verschuift de bovengrens van ¤ 2,5 miljoen per project naar ¤ 5,0 miljoen. Op die manier kunnen wij de bovenkant van het Nederlandse mkb nog beter faciliteren.

Tot slot dienen alle betaalstromen voortaan via een externe betaaldienstverlener (PSP) te verlopen. Dat is een betaaldienstverlener die alle betaalstromen (extern) faciliteert. Voorheen faciliteerde Collin dit zelf via onze stichting, maar vanaf heden verloopt dit via een PSP, wat meer zekerheid voor de belegger moet bieden. De migratie naar een dergelijke betaaldienstverlener, wat technisch gezien de meest ingrijpend wijziging was, hebben wij met succes afgerond, waarmee wij de Europese vergunning van de AFM in ontvangst mochten nemen.

Succesvolle migratie
Inmiddels zijn wij succesvol gemigreerd naar de externe betaaldienstverlener en hebben wij daarmee de vergunning in ontvangst mogen nemen. Het is altijd ons streven geweest om alle wijzigingen die zijn doorgevoerd zo geruisloos mogelijk te implementeren. Dit is, naast het onboardingsproces dat van al onze investeerders vereist werd, ook verwezenlijkt.

Wij zijn erg trots op het ontvangen van deze vergunning. Dit bevestigt wederom dat Collin een gedegen partij is voor beleggers en ondernemers.
pi_211279528

[ Bericht 100% gewijzigd door peterc op 13-11-2023 10:08:01 ]
  maandag 13 november 2023 @ 10:24:22 #36
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211279714
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 21:11 schreef Red_arrow het volgende:

[..]
Er staat een emailadres onderaan in je post, misschien even eruit knippen.
Dank je.
pi_211280132
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 09:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Collin Crowdfund ontvangt de Crowdfund-vergunning van de AFM
Afgelopen week hebben wij met succes de migratie naar betaaldienstverlener Online Payment Platform (OPP) afgerond. Daarmee hebben wij de laatste benodigde stap in het uitgebreide beoordelingsproces van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) succesvol doorlopen. De AFM heeft dan ook per 10 november de ECSPR-vergunning aan Collin Crowdfund toegekend. Met deze vergunning mag Collin haar crowdfundingactiviteiten in Nederland, maar daarmee ook in heel Europa uitvoeren.

De ECSPR
ECSPR staat voor European Crowdfunding Service Provider Regulation, oftewel de Europese Crowdfunding Verordening. De verordening is onderdeel van de Kapitaalmarktunie, waarbij gestreefd wordt naar harmonisatie van de EU-kapitaalmarkten. Dit houdt in dat er wordt gestreefd naar een gelijk speelveld voor alle crowdfundingplatformen die in Europa opereren.

Een belangrijke reden voor het tot stand komen van de verordening is het uniform beschermen van beleggers in alle EU-lidstaten. De verordening heeft een rechtstreekse werking, wat betekent dat deze direct van toepassing is in Nederland zonder dat daarvoor omzetting in de Nederlandse wet nodig is.

Een gelijkspeelveld voor in de EU opererende platformen
Voorheen hadden alle crowdfundplatformen in Nederland een ontheffing van de AFM. Dat betekende dat er in Nederland onder bepaalde voorwaarden activiteiten mochten plaatsvinden, maar dat deze voorwaarden niet per definitie vastlagen in de wet. In ieder EU-land gold andere wet- en regelgeving en stonden de platformen onder toezicht van de autoriteit van het betreffende land. Met deze aanpassing is er voor alle platformen in Europa een gelijk speelveld gecreëerd en kunnen zij op een gelijke en eerlijke manier met elkaar concurreren binnen de EU.

Verhoogde bescherming voor beleggers
Naast het creëren van een gelijk speelveld voor alle in de EU gevestigde platformen dient de wet vooral ook ter bescherming van beleggers. Zij krijgen vooraf inzicht in de vooruitzichten en risico’s van projecten. Ook wordt elke investeerder getoetst, zodat beleggers beter op de risico’s worden gewezen. Daarnaast komt de bovengrens van ¤ 80.000,- per investering, per investeerder te vervallen waardoor vooral de grotere investeerder meer vrijheid krijgt.

Aan de kant van de leningnemer verschuift de bovengrens van ¤ 2,5 miljoen per project naar ¤ 5,0 miljoen. Op die manier kunnen wij de bovenkant van het Nederlandse mkb nog beter faciliteren.

Tot slot dienen alle betaalstromen voortaan via een externe betaaldienstverlener (PSP) te verlopen. Dat is een betaaldienstverlener die alle betaalstromen (extern) faciliteert. Voorheen faciliteerde Collin dit zelf via onze stichting, maar vanaf heden verloopt dit via een PSP, wat meer zekerheid voor de belegger moet bieden. De migratie naar een dergelijke betaaldienstverlener, wat technisch gezien de meest ingrijpend wijziging was, hebben wij met succes afgerond, waarmee wij de Europese vergunning van de AFM in ontvangst mochten nemen.

Succesvolle migratie
Inmiddels zijn wij succesvol gemigreerd naar de externe betaaldienstverlener en hebben wij daarmee de vergunning in ontvangst mogen nemen. Het is altijd ons streven geweest om alle wijzigingen die zijn doorgevoerd zo geruisloos mogelijk te implementeren. Dit is, naast het onboardingsproces dat van al onze investeerders vereist werd, ook verwezenlijkt.

Wij zijn erg trots op het ontvangen van deze vergunning. Dit bevestigt wederom dat Collin een gedegen partij is voor beleggers en ondernemers.
Gefeliciteerd Collin. En ze hebben in het weekend ook de vertraagde betalingen in de Wallet gezet. Nu alleen nog even zorgen dat ik het saldo uit die Wallet ook op kan nemen. Het klinkt natuurlijk wel leuk dat ze extra dagrente vergoeden over een afgerond project dat geherfinancierd is, maar als je dat saldo nog niet op kunt nemen dan heb ik daar ook niet zo veel aan.
pi_211280157
Eerste project CCF onder ECSP staat open. Je moet eerst de nieuwe algemene voorwaarden accepteren
https://www.collincrowdfund.nl/de-tombe-trading-b-v/
pi_211280202
quote:
12s.gif Op maandag 13 november 2023 11:03 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Gefeliciteerd Collin. En ze hebben in het weekend ook de vertraagde betalingen in de Wallet gezet. Nu alleen nog even zorgen dat ik het saldo uit die Wallet ook op kan nemen. Het klinkt natuurlijk wel leuk dat ze extra dagrente vergoeden over een afgerond project dat geherfinancierd is, maar als je dat saldo nog niet op kunt nemen dan heb ik daar ook niet zo veel aan.
Saldo opnemen gaat bij mij wel (rc saldo wordt 0), maar het is nog niet direct zichtbaar op de bank, was dat wel de verwachting nu het via een betaalprovider loopt?
pi_211280227
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 11:09 schreef tnhb het volgende:

[..]
Saldo opnemen gaat bij mij wel (rc saldo wordt 0), maar het is nog niet direct zichtbaar op de bank, was dat wel de verwachting nu het via een betaalprovider loopt?
Lijkt me niet. Is ook niet geval bij bijvoorbeeld SIG
pi_211280279
quote:
12s.gif Op maandag 13 november 2023 11:03 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Gefeliciteerd Collin. En ze hebben in het weekend ook de vertraagde betalingen in de Wallet gezet.
Dat is nog maar een klein gedeelte wat in de Wallet is gezet.
pi_211280478
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 11:05 schreef KrekelJapie het volgende:
Eerste project CCF onder ECSP staat open. Je moet eerst de nieuwe algemene voorwaarden accepteren
https://www.collincrowdfund.nl/de-tombe-trading-b-v/
Meegenomen. altijd een goeie betaler geweest in het vorige project (7,5%, 72 mnd).
pi_211280500
quote:
7s.gif Op maandag 13 november 2023 11:15 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Dat is nog maar een klein gedeelte wat in de Wallet is gezet.
Of het een klein gedeelte is weet ik niet, als ik naar mijn portefeuille kijk dan zie ik 18 betalingen die in het weekend op 11 of 12 november zijn gedaan, die waren gepland voor de periode 8-12 november. Wat dat betreft is Collin wat mij betreft dan helemaal bij.

Bij “beheer saldo” krijg ik echter in zowel de oude als nieuwe app nog een melding over “door omstandigheden niet mogelijk om saldo op te hogen of geld op te nemen”.

(nieuwste versie vd app, iOS 17.1.1)

quote:

[..]
Dat duurt dan sowieso een dag toch?
“Wordt de volgende werkdag aangeboden” dacht ik dat er dan meestal stond.
pi_211280650
quote:

[..]

Natuurlijk doe ik, na geïnvesteerd te hebben in 91 Spices, Veera en Indian Delivery Bergschenhoek nu weer mijn bijdrage in Desi &Devi Gouda!
Succes met dit nieuwe restaurant! We komen binnenkort weer een hapje eten. Heerlijk!
pi_211280755
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 11:43 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Meegenomen. altijd een goeie betaler geweest in het vorige project (7,5%, 72 mnd).
Ik heb hem ook basis meegenomen. Het valt op dat het eigen vermogen op de balans voor het overgrote deel gebakken lucht is, want bestaande uit een grote vordering op hemzelf. En van de voorraad moet je ook maar even afwachten hoe courant deze is. Maar hij lost lineair af, heeft trackrecord en ruim voldoende zekerheid.
Pecunia non olet
pi_211280776
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 12:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb hem ook basis meegenomen. Het valt op dat het eigen vermogen op de balans voor het overgrote deel gebakken lucht is, want bestaande uit een grote vordering op hemzelf. En van de voorraad moet je ook maar even afwachten hoe courant deze is. Maar hij lost lineair af, heeft trackrecord en ruim voldoende zekerheid.
alleen geen neg. hyp verklaring van de 1e hyp. ik ga dat nog even navragen.

antwoord ccf
"Desondanks dat de restschuld lager ligt dan de hypothecaire inschrijving, is er op basis van de hypothecaire inschrijving van ¤ 250.000,- en de WOZ-waarde 2022 alsnog een overwaarde van ¤ 225.000,-, wat volledig dekkend is voor de hoofdsom.
Om die reden hebben wij de negatieve hypotheekverklaring, in dit geval, achterwegen gelaten."

Hij kan dus zijn 1e hypotheek weer verhogen tot 250k zonder dat collin dit weet.

[ Bericht 11% gewijzigd door zeeland6 op 13-11-2023 13:13:40 ]
pi_211281485
quote:

[..]

Erg lekker gegeten in Veera, Eindhoven met hulp van een eerdere investering. Heel veel succes met je nieuwe project, ik kom zeker langs!
pi_211281646
Nieuwe rentes SIG

schijf 1a -0,05%
1b,2,3 +0,20%
pi_211282283
https://investeren.sameni(...)schiekade-522-en-526

daarnaast nieuw project van Ilyas uit Rotterdam. In de EBI staat 0,33% instapkosten (zijn nieuw voor mij?) en 0,3% kosten per jaar voor de belegger. In bijlage B staat echter het voor mij bekende tarief van 0,055% eerste jaar en daarna 0,025%

Weet iemand hoe dit zit? Verder durf ik dit project wel mee te nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Belegger9 op 13-11-2023 15:23:51 (Foutje) ]
pi_211282453
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 15:00 schreef Belegger9 het volgende:

daarnaast nieuw project van Ilyas uit Rotterdam. In de EBI staat 0,33% instapkosten (zijn nieuw voor mij?) en 0,3% kosten per maand voor de belegger. In bijlage B staat echter het voor mij bekende tarief van 0,055% eerste jaar en daarna 0,025%

Er staat eenmalig 0,33% instapkosten en 0,3% jaarlijkse kosten voor de belegger.
pi_211282481
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 15:21 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Er staat eenmalig 0,33% instapkosten en 0,3% jaarlijkse kosten voor de belegger.
Je hebt gelijk, heb het aangepast. Desondanks is deze wijziging mij ontgaan en staan er twee verschillende dingen in één pitch
pi_211282853
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 15:00 schreef Belegger9 het volgende:

daarnaast nieuw project van Ilyas uit Rotterdam. In de EBI staat 0,33% instapkosten (zijn nieuw voor mij?) en 0,3% kosten per jaar voor de belegger. In bijlage B staat echter het voor mij bekende tarief van 0,055% eerste jaar en daarna 0,025%

Ik had dit eerder ook gezien. De kosten voor het 1e jaar zijn volgens EBI iets lager dan bijlage B
pi_211282893
Waar Nederland zo goed als failliet
https://www.faillissement(...)r-nederland-b-v.aspx

Projecten van Capital Circle.
pi_211283257
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 16:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Waar Nederland zo goed als failliet
https://www.faillissement(...)r-nederland-b-v.aspx

Projecten van Capital Circle.
dat was te verwachten: Wellness en overige dienstverlening; uitvaartbranche (96)

Waar Breda is incl rente net quit, na kosten net niet.
weet niet hoe het met de andere WAAR's zit.

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 13-11-2023 19:26:22 ]
pi_211283337
Het loopt bij CCF nog niet zoals het moet.
investeringen die worden ingetrokken worden dubbel terug geboekt of helemaal niet. Terugboekingen werken helemaal niet of heel traag (scherm blijft draaien ín behandeling'' )

Ze gaan het navragen bij 'IT'
pi_211284522
-

[ Bericht 100% gewijzigd door zeeland6 op 13-11-2023 19:25:52 ]
pi_211285907
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 15:21 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Op de website van sig (https://sameningeld.nl/risico-prijsbeleid/) staat dit:

quote:
Beheerskosten
Investeerders betalen uitsluitend maandelijks beheerkosten. De tarieven voor de beheervergoeding zijn in het eerste jaar 0,055 % per maand en in de daaropvolgende jaren 0,025 % per maand. De beheervergoeding wordt in mindering gebracht op maandelijks te ontvangen rente en/of aflossing.
eerste jaar: 0.055% / mnd => 12 * 0.055 = 0.66% per jaar: 0.36% eenmalig en 0,30% per jaar.
2e en volgende jaar: 0.025% / mnd => 12 * 0.025% = 0.30% per jaar

Om een of andere reden is het nu dus 0,33% en 0,30% = 0,63% voor het eerste jaar geworden ipv 0,66% wat op basis van die oude percentages het geval zou zijn en zover ik kan nagaan (wegens alle afrondingen is het bijna niet te controleren) hebben ze die 0,055 en 0,025 toegepast niet 0.0525% (0.63/12).

Ik heb dit jaar (0,055% en 0,025% is meen ik vanaf 1-1-23) nog maar een paar projecten meegenomen en ik krijg het geheel niet gelijkwaardig berekend op basis van deze percentages, kloppen de bedragen/percentages bij jullie wel? Ik krijg het idee dat ze onderweg verschillende keren in het voordeel van sig afronden, bij kleine bedragen waarbij het dan letterlijk ene centenkwestie wordt kan dat best relatief veel effect hebben. Globaal lijkt het wel aardig te kloppen hoor, maar ik kom soms wat (naar mijn mening ongewenste) afrondingen (zowel in de rente als de kosten) en dan 4 jaar lang wat uiteindelijk wel richting een paar tiende verschil op het totale rendement uit kan komen. In het verleden was dat door het geinvesteerde bedrag net een paar euri aan te passen wel uit te middelen, maar nu lijkt dat dat wel erg complex te worden want dan spelen zowel de afrondingen in de kosten asl in de rente parten. het zou denk ik wel aardig zijn als sig op basis van een standaard bedrag de toegepaste rekenregels zou uitleggen.
pi_211288952
quote:

[..]
Niks snel. Mijn aangevraagde overboeking van zondag is nog niet op de bank bijgeschreven.
Jammer.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_211289003
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 07:27 schreef Essebes het volgende:

[..]
Niks snel. Mijn aangevraagde overboeking van zondag is nog niet op de bank bijgeschreven.
Jammer.
Hier idem. Overmaken gaat dus TRAGER dan voorheen.
pi_211289410
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 07:27 schreef Essebes het volgende:

[..]
Jammer.
Bij mij idem
pi_211289934
Mooi inkijkje in hoe MAX de klanten achterna zit om leningen terug betaald te krijgen.

quote:
Er is vandaag nogmaals telefonisch- en mail contact gezocht met de projectontwikkelaar, de volgende mail is verzonden:

"Hallo mijnheer Topcu,
Kunnen we even bellen, want we willen graag een update over de volgende leningen:
Saarbrücker Strasse, Eenheid 4 (¤ 73.000)
De andere leningen zijn allemaal afgelost Waarom zijn deze nog niet afgelost?
Hadden 31/07 afgelost moeten zijn en nu moeten we de rente berekenen.
Er is geen rente betaald sinds 31 maart.
Magdalenstrasse, Gelsenkirchen (¤ 550.000)
Had 08 juli afgelost moeten zijn. Niets gehoord sinds juli.
Rente niet betaald sinds 8 maart 2023.
Bel mij alstublieft."
Zodra wij over meer informatie beschikken zal deze worden toegevoegd aan de update pagina.
Niet te geloven! Klant betaald al 8 maanden niet meer (ik zit in lening 2) en krijgt nu een vriendelijk mailtje met het verzoek of hij a.u.b. even terug wil bellen. Begin juni zijn ze hier langs geweest (om koffie te drinken ??) en toen volgde het bericht dat ze ergens anders gaan herfinancieren. Daarna niets meer gehoord tot nu.
pi_211290130
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 09:35 schreef Aster1X het volgende:
Mooi inkijkje in hoe MAX de klanten achterna zit om leningen terug betaald te krijgen.
[..]
Niet te geloven! Klant betaald al 8 maanden niet meer (ik zit in lening 2) en krijgt nu een vriendelijk mailtje met het verzoek of hij a.u.b. even terug wil bellen. Begin juni zijn ze hier langs geweest (om koffie te drinken ??) en toen volgde het bericht dat ze ergens anders gaan herfinancieren. Daarna niets meer gehoord tot nu.
Ik kan bijna niet geloven dat dat een authentiek mailtje is _O-
pi_211290405
Wat zijn jullie meningen over de nieuwe SIG van Ilyas?

pi_211290523
Net even een eurootje overgemaakt naar Collin, dat werkt wel en is ook direct zichtbaar en verwerkt in de oude app. De nieuwe app toont nog het oude saldo 🤔
pi_211290586
Aanhangwagens Paul Koster & Hubregtse Handel & Techniek
¤ 80.000 | 8,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfu(...)tse-handel-techniek/
1e hypotheek bedrijfsunit
pi_211290922
Ik denk dat iedereen die geld heeft opgenomen bij CCF nog niet de conclusie moet trekken dat het trager gaat, het kan ook zo maar zijn dat die betalingen 'vast' zitten. De opname mogelijkheid in de nieuwe app is er namelijk nog niet.

Waar is taxi Nijmegen gebleven trouwens in de nieuwe app? Ik zie er maar twee. Op de website staat hij nog wel.
pi_211291041
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 09:35 schreef Aster1X het volgende:
[..]
Nu komen er updates en is het weer niet goed. Meneer Topcu had 5 leningen waarvan er 1 niet is afgelost, de andere 4 wel (laatste begin augustus). Deze is dus niet representatief. Neemt niet weg dat er in het algemeen wel wat meer druk vanuit MAX zou kunnen komen op slechte betalers
pi_211291119
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 10:21 schreef escortmk2 het volgende:
Net even een eurootje overgemaakt naar Collin, dat werkt wel en is ook direct zichtbaar en verwerkt in de oude app. De nieuwe app toont nog het oude saldo 🤔
idem, ook saldo aanvulling, oude app wel direct , nw app niet direct - duurde een minuutje of 4, via website wel zichtbaar al duurde dat ook een minuutje of 4
pi_211291195
Ik heb via de website van CCF zaterdag en zondag een bedrag opgenomen uit de wallet, was maandag regulier bijgeboekt op de bank.
Dubbele terugboekingen van ingetrokken investering maandag is inmiddels (handmatig vermoed ik) gecorrigeerd.
Oude App werkt niet meer bij mij, nieuwe App is zeer vertraagd, dus gebruik ik niet meer totdat de problemen zijn opgelost.
pi_211292356
De Zwaan has landed...
SPOILER
Mooi, weer eentje weg uit de ziekenboeg.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 14-11-2023 12:47:14 ]
Pecunia non olet
pi_211292701
Ben net teruggebeld door Collin.

Stortingen en ideal gaan wel goed via de App maar betalingen uit de wallet niet.

Advies was om voorlopig de website te gebruiken.

IT is ermee bezig.
pi_211293075
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 13:01 schreef zeeland6 het volgende:

Advies was om voorlopig de website te gebruiken.

Die doet er inmiddels ook al langer dan 24 uur over ;)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_211293110
quote:
99s.gif Op dinsdag 14 november 2023 13:35 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Die doet er inmiddels ook al langer dan 24 uur over ;)
Heb hier inmiddels een overboeking binnen van collin naar mijn lopende rekening.
pi_211293448
GVE Ti Group

SPOILER
pi_211293961
Vanmorgen om 7.30 uur heb ik via de website geld van mijn Collin rekening naar mijn lopende rekening overgemaakt. Dit heb ik inmiddels op mijn (ING) rekening binnen.
  dinsdag 14 november 2023 @ 15:41:39 #76
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211294205
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 09:50 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
De AFM waarschijnlijk ook niet! :N
Lachwekkend en triest tegelijk dat die amateuristische prutsers van MaxCF oprecht verbaasd waren dat ze de vergunning niet krijgen. Als dergelijke imbeciel berichtverkeer deel uitmaakt van de recovery procedure, dan maak je jezelf toch echt compleet belachelijk.
pi_211294368
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 november 2023 15:12 schreef Horsemen het volgende:
Vanmorgen om 7.30 uur heb ik via de website geld van mijn Collin rekening naar mijn lopende rekening overgemaakt. Dit heb ik inmiddels op mijn (ING) rekening binnen.
Hier zaterdag vanaf de website geld overgeboekt, maar is nog niet binnen op mijn ABN AMRO. Ik geef ze nog een dag en daarna draag ik het dossier over aan Intensief Beheer :s)
pi_211294537
quote:
Nou ja, ik heb dit zondagmiddag gedaan (website) en mijn centjes zijn er nog niet 😭 (ASN Bank)
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_211294612
Ik heb het vrijdag via de website overgemaakt en nu nog niet binnen (ING). Er zweven nog wat betalingen.
pi_211294936
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 09:50 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Misschien is het een door een computer gegenereerde slechte vertaling maar dit is letterlijk wat er bij de update, die gisteren op de website is toegevoegd, staat. En daaronder nog een Engelse versie.
pi_211294982
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:20 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik heb het vrijdag via de website overgemaakt en nu nog niet binnen (ING). Er zweven nog wat betalingen.
Alhier hetzelfde, ook vrijdag ook ING
pi_211295041
quote:
ging zondag goed maar maandag bedrag overgeschreven is nog niet binnen na 36 uur.
de systemen rammelen aan alle kanten zo te zien
pi_211296120
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:09 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
ging zondag goed maar maandag bedrag overgeschreven is nog niet binnen na 36 uur.
de systemen rammelen aan alle kanten zo te zien
De opname van afgelopen weekend is maandag bijgeschreven als een "instant payment" (zou dus zomaar een handmatige individuele actie kunnen zijn), opname van maandag is er inderdaad nog niet...
pi_211296198
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:22 schreef tnhb het volgende:

[..]
De opname van afgelopen weekend is maandag bijgeschreven als een "instant payment" (zou dus zomaar een handmatige individuele actie kunnen zijn), opname van maandag is er inderdaad nog niet...
Dan hoop ik niet dat ze bankrekeningnummers hebben verwisseld. Vreemd dat sommige niets hebben ontvangen.
pi_211296227
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 14:10 schreef zeeland6 het volgende:
GVE Ti Group

SPOILER
Die heeft ook ooit op Collin gestaan. Zo'n naam en gezicht vergeet je niet gauw ~:)

https://www.collincrowdfu(...)5ff2813b4d9d83a2503d

Polakweg 7 komt in beide pitches voor.......

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 14-11-2023 19:38:28 ]
Pecunia non olet
pi_211296305
Vreemd dat de laatste aflossing en rente van de TI Groep nog niet is betaald.
Ik zou zeggen als je met een herfinanciering kom zorg dan eerst dat alles betaald is. Had 17 oktober
al betaald moeten worden.
pi_211296546
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 10:12 schreef Belegger9 het volgende:
Wat zijn jullie meningen over de nieuwe SIG van Ilyas?

Ik zeg: :9

1a en misschien een hapje 1b.
Pecunia non olet
pi_211298156
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:35 schreef Collin63 het volgende:
Vreemd dat de laatste aflossing en rente van de TI Groep nog niet is betaald.
Ik zou zeggen als je met een herfinanciering kom zorg dan eerst dat alles betaald is. Had 17 oktober
al betaald moeten worden.
Op 13/23 oktober is daar een update over geplaatst dat de aflossing na de herfinanciering zou plaatsvinden. Wel is het natuurlijk zeer slordig dat de ondernemer pas aan een herfinanciering denkt na het moment dat er afgelost moet worden dit geeft natuurlijk te denken.
De waarde is fors toegenomen volgens de taxatie voor wat het waard is.
pi_211298420
Een nieuw project bij WvjG, van een oude bekende: https://waardevoorjegeld.nl/investeren/van-leeuwen

Ik zit in het eerste project van deze ondernemer, nog een paar termijntjes te gaan, dat zal dus wel goed komen als deze nieuwe lening rond komt.
Ik laat dit project graag aan anderen over: geen harde zekerheden.

Wel weer een creatieve omschrijving van de zekerheden.
Citaat:

SPOILER
Er had natuurlijk gewoon moeten staan: zekerheden: ondernemer is hoofdelijk aansprakelijk, zonder de schijn te wekken dat er iets van zekerheid vastgelegd wordt op de eventuele overwaarde van het huis.
pi_211298768
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 21:57 schreef ML45 het volgende:

[..]
Op 13/23 oktober is daar een update over geplaatst dat de aflossing na de herfinanciering zou plaatsvinden. Wel is het natuurlijk zeer slordig dat de ondernemer pas aan een herfinanciering denkt na het moment dat er afgelost moet worden dit geeft natuurlijk te denken.
De waarde is fors toegenomen volgens de taxatie voor wat het waard is.
Dat weet ik. Maar het is een lening van 18 maanden en er zijn 17 termijnen betaald. De 18e termijn zou 17 oktober moeten zijn geweest. Klein stukje aflossing en de rente.
pi_211299007
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 22:48 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Dat weet ik. Maar het is een lening van 18 maanden en er zijn 17 termijnen betaald. De 18e termijn zou 17 oktober moeten zijn geweest. Klein stukje aflossing en de rente.
Neen de 18de termijn zou inclusief de rest van het geheel af te lossen bedrag zijn zie ook het betaalschema dus niet alleen een klein deeltje van de aflossing.
pi_211300874
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 16:20 schreef KrekelJapie het volgende:
Nog steeds niets ontvangen
pi_211301119
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 14:04 schreef probablyunsure het volgende:
Je kunt als platform niet eens meedoen, als je niet ook advertenties plaatst in bepaalde bladen, dus objectief? dacht het niet.
pi_211301342
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:39 schreef Oranjeblauw het volgende:

[..]
Je kunt als platform niet eens meedoen, als je niet ook advertenties plaatst in bepaalde bladen, dus objectief? dacht het niet.
Ik zou niet zo blij met die prijs zijn want vorig jaar was het MAXcf
pi_211301511
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:08 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik wel, zaterdag via de website naar abnamro overgemaakt, nu net binnen.
pi_211301516
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:08 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Na een mailtje inmiddels binnen
pi_211301883
CCF mag zo langzamerhand wel wat duidelijkheid gaan verschaffen over de vorderingen qua betalingsverkeer. Begint een beetje rommelig te worden.
pi_211302273
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:54 schreef Crowdmeister het volgende:
CCF mag zo langzamerhand wel wat duidelijkheid gaan verschaffen over de vorderingen qua betalingsverkeer. Begint een beetje rommelig te worden.
Inderdaad. En niet alleen het betalingsverkeer loopt achter, ook de bedragen in het overzicht investeringsportefeuille worden niet meer bijgewerkt en de voorzieningen ook niet (voorziening de zwaan is nog niet bijgeboekt).
pi_211302409
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik zeg: :9

1a en misschien een hapje 1b.
Ik ga hem meenemen in 1B. 8,7%
pi_211302421
Colin heeft visueel een mooie app gemaakt, maar ik heb toch liever een app die functioneert. Ik kan geen geld overboeken en ook niet investeren vanuit de app.
pi_211302509
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 09:39 schreef Oranjeblauw het volgende:

[..]
Verwachtte je dat jullie hadden gewonnen als het 'objectief' was dan?
pi_211303047
Ik heb de 13e via de website een bedrag van mijn Collin-wallet overgemaakt naar mijn Rabo-rekening, dat is nu net binnen.

Er begint dus wel wat te lopen maar de schoonheidsprijs verdient het allemaal niet.

Ik vermoed dat ze prioriteit geven aan de transacties binnen de wallet om zo discussie te voorkomen over gemiste rente-dagen, maar als investeerders dat geld vervolgens niet op kunnen nemen dan is dat natuurlijk een wassen neus.
pi_211303234
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 10:54 schreef Crowdmeister het volgende:
Ik heb de overboeking nu ook binnen.
(Roos Vonk)
pi_211303275
Betalingen van dinsdag zijn aangekomen. Van maandag nog niet.
pi_211303718
quote:
Gistermiddag rond 14.00 uur ook nog mijn vervroegde aflossing van De Zwaan teruggeboekt. Dit was zojuist binnen.
Mijn beide transacties zijn dus eigenlijk vergelijkbaar aan de oude situatie verlopen. Hopelijk hebben ze het snel weer allemaal op orde.
pi_211303729
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:50 schreef escortmk2 het volgende:
Er begint dus wel wat te lopen maar de schoonheidsprijs verdient het allemaal niet.

Ik denk dat men ook niet kan en mag verwachten dat na zulke ingrijpende aanpassingen in de app alles meteen naar wens verloopt. Ik denk dat ze er achter de schermen heel druk mee zijn.

Eens komt de dag dat alles weer lekker loopt. Gewoon rustig afwachten. O-)
Pecunia non olet
pi_211303745
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 22:16 schreef ETphonehome het volgende:
Een nieuw project bij WvjG, van een oude bekende: https://waardevoorjegeld.nl/investeren/van-leeuwen

Ik zit in het eerste project van deze ondernemer, nog een paar termijntjes te gaan, dat zal dus wel goed komen als deze nieuwe lening rond komt.
Ik laat dit project graag aan anderen over: geen harde zekerheden.

Wel weer een creatieve omschrijving van de zekerheden.
Citaat:

SPOILER
Er had natuurlijk gewoon moeten staan: zekerheden: ondernemer is hoofdelijk aansprakelijk, zonder de schijn te wekken dat er iets van zekerheid vastgelegd wordt op de eventuele overwaarde van het huis.
Van Leeuwen heeft wel zijn tanden en klauwen laten zien bij de Fiscus want hij heeft m.i. een werelddeal gesloten om 2,25 ton kwijtgescholden te krijgen ^O^ Zo snel kan je het nooit meer verdienen (was wel noodzaak toe trouwens).
Pecunia non olet
pi_211303793
Restaurant China Vlaardingen van CCF heeft zonder problemen de 60 maanden lening terugbetaald B:)B .
pi_211304021
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Van Leeuwen heeft wel zijn tanden en klauwen laten zien bij de Fiscus want hij heeft m.i. een werelddeal gesloten om 2,25 ton kwijtgescholden te krijgen ^O^ Zo snel kan je het nooit meer verdienen (was wel noodzaak toe trouwens).
Dat is inderdaad heel bijzonder. (Had eerlijk gezegd niet zover gelezen: als ik een project op de basics niet interessant vind lees ik niet in detail verder).
Ik wens de ondernemer succes met het terug op de rails krijgen van zijn bedrijf.
pi_211304521
Ik heb van ccf ook de opname van maandag eindelijk binnen. Zou fijn zijn als in de omschrijving ook zichtbaar zou zijn van welk platform het komt, want bijna alle platformen werken nu met dezelfde payment boer en uit de omschrijving valt bij de meeste transacties helaas weinig zinvolle info te halen.
pi_211304650
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 15:19 schreef fok321 het volgende:
Ik heb van ccf ook de opname van maandag eindelijk binnen. Zou fijn zijn als in de omschrijving ook zichtbaar zou zijn van welk platform het komt, want bijna alle platformen werken nu met dezelfde payment boer en uit de omschrijving valt bij de meeste transacties helaas weinig zinvolle info te halen.
Bij sameningeld en geldvoorelkaar staat het in de omschrijving. Bij collin inderdaad niet.
pi_211304916
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik denk dat men ook niet kan en mag verwachten dat na zulke ingrijpende aanpassingen in de app alles meteen naar wens verloopt. Ik denk dat ze er achter de schermen heel druk mee zijn.

Eens komt de dag dat alles weer lekker loopt. Gewoon rustig afwachten. O-)
Komt vast goed hoor, maar dat zo’n systeem zo lang uit de lucht is verbaast me wel. Ik heb via mijn werk heel wat grotere migraties meegemaakt, ook bij kleinere organisaties, en die gingen toch heel wat vlotter. Met wat uitgebreider testen hadden ze wel eea kunnen voorkomen.
pi_211305315
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 13:52 schreef KrekelJapie het volgende:
Restaurant China Vlaardingen van CCF heeft zonder problemen de 60 maanden lening terugbetaald B:)B .
Chapeau voor deze familie
pi_211305481
Kloppen bij meer mensen de fee in periode 21/22/23 van project Bangroup(NLinvesteert) niet?
pi_211306207
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 17:23 schreef erwin_kool het volgende:
Kloppen bij meer mensen de fee in periode 21/22/23 van project Bangroup(NLinvesteert) niet?
Ik heb er nooit zo op gelet maar zie wel dat de fee tot juni 0.1%/mnd was maar na de deelaflossing nauwelijks is gedaald dus percentueel veel meer. Bij het GRV project zie ik hetzelfde; hun berekening na deelaflossing is dus nogal merkwaardig.
pi_211306234
Cafe Restaurant Erasmus
¤ 150.000 | 9,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/cafe-restaurant-erasmus/
2x neg hypotheek verklaring. Met 2e hypotheek was dit project interessanter
pi_211307138
Vooraankondiging wvjg:

SPOILER
pi_211307445
Aantal faillissementen stijgt met 60 procent

In de eerste tien maanden van 2023 zijn er meer dan 2600 bedrijven failliet gegaan. Dit is een stijging van 60 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de jongste cijfers van het CBS.

https://www.faillissement(...)m_medium=nieuwsflits
pi_211308924
51 pagina's AV bij collin, ik vind dat best bizar.....
pi_211309881
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 22:43 schreef Faraday01 het volgende:
51 pagina's AV bij collin, ik vind dat best bizar.....
Hebben ze inmiddels een leesbaar overzicht met de wijzigingen gepubliceerd?
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_211309927
IT problemen mbt overboeken bij collin zijn als het goed is opgelost. Probleem dit weekend was dat het saldo dat wij zagen in het wallet niet het saldo was dat OPP zag staan en ze het saldo hierom niet overboekte.

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 16-11-2023 09:04:45 ]
pi_211310390
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 18:37 schreef KrekelJapie het volgende:
Cafe Restaurant Erasmus
¤ 150.000 | 9,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/cafe-restaurant-erasmus/
2x neg hypotheek verklaring. Met 2e hypotheek was dit project interessanter
Idd, met name op dat 2e woonhuis zit meer dan genoeg overwaarde om deze lening af te dekken.

Er zit wel een boel know-how bij deze mensen en ze gaan van start met een fors risicodragend vermogen.
Hun resultaten zijn goed. Hun eigen salaris is daar al van af.

De rente is ook passend maar waarom @#$#@@ moet dit nou weer Direct zijn. Met de ene hand geven, met de andere hand weer afpakken :6
Pecunia non olet
pi_211310769
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:10 schreef KrekelJapie het volgende:
IT problemen mbt overboeken bij collin zijn als het goed is opgelost. Probleem dit weekend was dat het saldo dat wij zagen in het wallet niet het saldo was dat OPP zag staan en ze het saldo hierom niet overboekte.
Helaas, nog steeds melding dat het niet mogelijk is om geld op te nemen
pi_211310842
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:54 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Via app of website? Wel alle verificatie etc. betaaldienstverlener ok?
pi_211310855
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:54 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik had het niet over de app. Deze werkt niet. Het ging over de bedragen die vanuit de wallet met vertraging zijn uitbetaald.
pi_211310866
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 18:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik heb er nooit zo op gelet maar zie wel dat de fee tot juni 0.1%/mnd was maar na de deelaflossing nauwelijks is gedaald dus percentueel veel meer. Bij het GRV project zie ik hetzelfde; hun berekening na deelaflossing is dus nogal merkwaardig.
Schijnt over de gemiddelde openstaande hoofdsom te gaan... tussentijdse aflossing is voornamelijk voor NLI lucratief
pi_211310910
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik had het niet over de app. Deze werkt niet. Het ging over de bedragen die vanuit de wallet met vertraging zijn uitbetaald.
Ik wel, blijft treurig te zien hoeveel problemen dienstverleners elke keer hebben na een aanpassing aan de systemen. Voordat je iets nieuws lanceert en de oude app uit de lucht haalt zou je moeten verzekeren dat de belangrijkste functionaliteiten werken.
pi_211310933
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:02 schreef tnhb het volgende:

[..]
Via app of website? Wel alle verificatie etc. betaaldienstverlener ok?
App dus en alle verificatie is doorlopen.
pi_211311044
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:04 schreef erwin_kool het volgende:

[..]
Schijnt over de gemiddelde openstaande hoofdsom te gaan... tussentijdse aflossing is voornamelijk voor NLI lucratief
Dus als na een maand al 90% wordt afgelost (puur in theorie) dan blijft de maandfee gelijk? Lekker dan.
Pecunia non olet
pi_211311071
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:04 schreef erwin_kool het volgende:

[..]
In het tarievenoverzicht staat:

quote:
0,10% per maand over het actuele gemiddeld uitstaand saldo van de investering
Toen ik daar in het verleden eens naar vroeg kreeg ik een voor mij niet voldoende helder verhaal en heb toen besloten maar niet te gaan investeren. Want wat is "actuele gemiddelde", is dat het actuele saldo of het gemiddelde saldo op het moment van berekening? Bij tussentijdse aflossingen zullen de kosten dus maar beperkt dalen, bij gve juist helemaal niet en bij ccf juist wel omdat ze daar de het openstaande saldo volgen.
pi_211311262
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:23 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dus als na een maand al 90% wordt afgelost (puur in theorie) dan blijft de maandfee gelijk? Lekker dan.
Daar lijkt het wel op, de maandfee wordt dan feitelijk 1% per maand van het uitstaande bedrag. Dus dan mag je geld bijbetalen. Ik doe weinig met NLI maar als ze dit aan mij bevestigen (ik heb een vraag gesteld) dan is het over en sluiten voor mij.
pi_211311382
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Dat hebben ze mij gisteren ook verteld.
Maar het bedrag van maandag is er nog steeds niet.
update
nu net binnen

[ Bericht 2% gewijzigd door zeeland6 op 16-11-2023 13:55:16 ]
pi_211312743
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:42 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Daar lijkt het wel op, de maandfee wordt dan feitelijk 1% per maand van het uitstaande bedrag. Dus dan mag je geld bijbetalen. Ik doe weinig met NLI maar als ze dit aan mij bevestigen (ik heb een vraag gesteld) dan is het over en sluiten voor mij.
via mail heb ik onderstaand antwoord gekregen:

Geachte heer *********,

Dank voor uw bericht. De fee wordt berekend over het gemiddeld uitstaand bedrag van uw investering, niet over het actuele uitstaande saldo. Daarnaast is de fee over oktober en de eerste twee weken van november niet aan u berekend.

Ik hoop e.e.a. hiermee verduidelijkt te hebben.
pi_211312997
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:42 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Volgens mij zit het iets anders.

Als ik naar het aflossingsschema van Bangroep kijk, zie ik dat ze tot de extra aflossing, per maand 0,1% van de hoofdsom (=1,2% per jaar) aan kosten inhouden.
Na de extra aflossing, houden ze per maand 0,1% van gemiddelde openstaande hoofdsom over de hele looptijd.

Daar klopt natuurlijk niets van.

Of je berekent steeds alle kosten over de gemiddelde hoofdsom en verrekent dus bij een tussentijdse aflossing dus de eerder te veel berekende kosten.
Of (veel simpeler) je berekent, na een tussentijdse aflossing, de kosten vanaf dat moment over de op dat moment nog openstaande hoofdsom.

Ik ga ze vragen om e.e.a. te corrigeren.
pi_211313114
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 13:33 schreef TisIk het volgende:

[..]
Volgens mij zit het iets anders.

Als ik naar het aflossingsschema van Bangroep kijk, zie ik dat ze tot de extra aflossing, per maand 0,1% van de hoofdsom (=1,2% per jaar) aan kosten inhouden.
Na de extra aflossing, houden ze per maand 0,1% van gemiddelde openstaande hoofdsom over de hele looptijd.

Daar klopt natuurlijk niets van.

Of je berekent steeds alle kosten over de gemiddelde hoofdsom en verrekent dus bij een tussentijdse aflossing dus de eerder te veel berekende kosten.
Of (veel simpeler) je berekent, na een tussentijdse aflossing, de kosten vanaf dat moment over de op dat moment nog openstaande hoofdsom.

Ik ga ze vragen om e.e.a. te corrigeren.
Klopt wat je schrijft. Ik maakte even een denkfout, juist wanneer kort voor voor einde looptijd 90% vervroegd wordt afgelost zal de gemiddelde investering weinig veranderen, de fee dus ook niet en kunnen de kosten best hoger worden dan de rente in de laatste maanden. Ik vind de wijze van rekenen ook onlogisch en verborgen nadelig voor de investeerder maar gezien het antwoord dat erwin_kool kreeg is het zoals NLI het heeft bedoeld.
pi_211315009
quote:
14s.gif Op donderdag 16 november 2023 13:50 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Klopt wat je schrijft. Ik maakte even een denkfout, juist wanneer kort voor voor einde looptijd 90% vervroegd wordt afgelost zal de gemiddelde investering weinig veranderen, de fee dus ook niet en kunnen de kosten best hoger worden dan de rente in de laatste maanden.
Zo is het.
Absurd!
Wat zouden ze dan doen? De kosten op de aflossing inhouden?

quote:
Ik vind de wijze van rekenen ook onlogisch en verborgen nadelig voor de investeerder maar gezien het antwoord dat erwin_kool kreeg is het zoals NLI het heeft bedoeld.
Volgens Erwin Kool zeiden ze: De fee wordt berekend over het gemiddeld uitstaand bedrag van uw investering, niet over het actuele uitstaande saldo.

Dat vind ik prima, maar dan wel over de hele looptijd. Dus ook de fee vóór de tussentijdse aflossing (achteraf) berekenen over het gemiddeld uitstaande bedrag!
Nogal complex, maar als ze dat zo willen: prima.
pi_211323997
Update Collin-app mocht iemand de mail niet gehad hebben:

SPOILER
pi_211325611
satellietcommunicatiediensten

Multi-Link Holland B.V.
¤ 2.000.000 | 9,0% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/multi-link-holland-b-v/
2x 1e hypotheek
pi_211325915
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 17:51 schreef TisIk het volgende:

[..]
Zo is het.
Absurd!
Wat zouden ze dan doen? De kosten op de aflossing inhouden?
[..]
Volgens Erwin Kool zeiden ze: De fee wordt berekend over het gemiddeld uitstaand bedrag van uw investering, niet over het actuele uitstaande saldo.

Dat vind ik prima, maar dan wel over de hele looptijd. Dus ook de fee vóór de tussentijdse aflossing (achteraf) berekenen over het gemiddeld uitstaande bedrag!
Nogal complex, maar als ze dat zo willen: prima.
Inmiddels ook reactie gehad, de berekening is zoals beoogd.

quote:
De doorlopende fee wordt berekend over het actuele gemiddeld uitstaand saldo. Als een betalingsschema gedurende de gehele looptijd ongewijzigd blijft, zal ook de fee gedurende de looptijd niet wijzigen. Bij een tussentijdse aanpassing, zoals in dit geval een gedeeltelijke aflossing, wordt het gemiddeld uitstaand saldo en dus de fee herberekend / verlaagd. Daarbij corrigeren we inderdaad niet met terugwerkende kracht (overigens ook niet bij een verhoging van het gemiddeld uitstaand saldo door bijvoorbeeld opschorting van aflossingen).
Ik vind de fee dan te hoog, dus geen NLI meer voor mij. In het geval van het GRV project met diverse deelaflossingen is de fee op 1.44% per jaar uitgekomen.
pi_211326018
Ik vrees een beetje dat we niet meer aan die hogere fees kunnen ontkomen. Links- of rechtsom moeten de kosten voor de vergunning en alles wat daarbij komt kijken toch terugverdiend worden door de platforms. Dat is bij bankkosten niet anders helaas.
pi_211326052
S. Öztürk en T. Öztürk
¤ 310.000 | 9,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/s-ozturk-en-t-ozturk/
1e hypotheek, 100% ltv
pi_211326426
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 16:39 schreef KrekelJapie het volgende:

Multi-Link Holland B.V.
2x 1e hypotheek
Hier een enkele link naar multi link :)

linkje

SPOILER
  vrijdag 17 november 2023 @ 18:41:28 #143
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_211326562
Mail van GvE:

Wij zijn verkozen tot 'Beste Crowdfundplatform 2023!'

:'(
pi_211327282
Collin is zo te zien ook weer lekker bezig geweest met het innen van wat achterstalige betalingen. Eerder vandaag zag ik opeens de september termijn van Railpr*mo bijgeschreven, en later in de middag ook de september en oktober termijnen van Lansb*rgen Orch*ds. Hopelijk volgen de andere achterstallige betalingen van deze 2 projecten ook snel.
pi_211328161
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 17:35 schreef KrekelJapie het volgende:
S. Öztürk en T. Öztürk
¤ 310.000 | 9,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/s-ozturk-en-t-ozturk/
1e hypotheek, 100% ltv
!!Peppi en Kokki alarm!!
Voor: redelijke aflossing
Tegen: 100% LTV, geen zekerheden/significant bezit in privé, nieuwbakken o.g. investeerders zonder vet op de botten.

Ik laat het voor wat het is.
pi_211328844
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 16:39 schreef KrekelJapie het volgende:

Multi-Link Holland B.V.
2x 1e hypotheek
Ome Multi-Link kennen we nog van GvE.
De lening heeft gelopen van januari 2015 tot en met december 2020.
In 2019 is er moeizaam betaald (vooral rente) en in 2020 had meneer, je raadt het nooit, last van coronaproblematiek. Uiteindelijk en met horten en stoten is alles afgelost.

Meneer is vooral een schuldenstapelaar, dat loopt als een rode draad door zijn hele carrière.

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 17-11-2023 22:06:48 ]
Pecunia non olet
pi_211328857
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 17:21 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
[..]
Ik vind de fee dan te hoog, dus geen NLI meer voor mij. In het geval van het GRV project met diverse deelaflossingen is de fee op 1.44% per jaar uitgekomen.
Dat antwoord was op zich toch bevredigend? Bij een tussentijdse aflossing wordt de fee herberekend. Méér dan dat hoeft toch niet?
Pecunia non olet
pi_211328928
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 20:47 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
!!Peppi en Kokki alarm!!
Voor: redelijke aflossing
Tegen: 100% LTV, geen zekerheden/significant bezit in privé, nieuwbakken o.g. investeerders zonder vet op de botten.

Ik laat het voor wat het is.
Toet toet, boing boing
Kokki en Peppi
Peppi en Kokki
Investeren is geen feest
Als het duo er bij betrokken is geweest
Kokki en Peppi
Peppi en Kokki
Investeer met deze schavuiten
Kunt u naar uw centen fluiten....
Kokki en Peppi.....

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 17-11-2023 22:03:22 ]
Pecunia non olet
pi_211329120
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 21:47 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat antwoord was op zich toch bevredigend? Bij een tussentijdse aflossing wordt de fee herberekend. Méér dan dat hoeft toch niet?
Nou, ik zou het wel logisch en prettig vinden als de fee niet procentueel hoger wordt tov het geleende bedrag dan de verwachte 1.2% en dat is door hun rekenmethode helaas wel het geval.
pi_211329173
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 22:15 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Nou, ik zou het wel logisch en prettig vinden als de fee niet procentueel hoger wordt tov het geleende bedrag dan de verwachte 1.2% en dat is door hun rekenmethode helaas wel het geval.
Dat ben ik met je eens. Ik heb het zelf niet nagerekend, maar als na een tussentijdse aflossing de nieuwe stand als basis voor de berekening wordt gebruikt , dan zou je toch zeggen dat dit goed zou moeten gaan? Waardoor ontstaat de afwijking die je constateert?
Pecunia non olet
pi_211329600
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 22:21 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat ben ik met je eens. Ik heb het zelf niet nagerekend, maar als na een tussentijdse aflossing de nieuwe stand als basis voor de berekening wordt gebruikt , dan zou je toch zeggen dat dit goed zou moeten gaan? Waardoor ontstaat de afwijking die je constateert?
Doordat ze na deelaflossing de fee berekenen over de gemiddelde investering over de gehele looptijd. Dus bv een investering van 1000 euro wordt halverwege de looptijd voor de helft afgelost. In de eerste helft is de maandelijkse fee 0.1% van 1000 = 1 euro. Voor de tweede helft rekenen ze met een gemiddelde investering van 750 euro x 0.1% = 0.75 euro. Dat is 0.15% van de resterende investering per maand. Ik heb 2 projecten waar op deze manier de fee na deelaflossing is berekend.
pi_211329700
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 23:03 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Doordat ze na deelaflossing de fee berekenen over de gemiddelde investering over de gehele looptijd. Dus bv een investering van 1000 euro wordt halverwege de looptijd voor de helft afgelost. In de eerste helft is de maandelijkse fee 0.1% van 1000 = 1 euro. Voor de tweede helft rekenen ze met een gemiddelde investering van 750 euro x 0.1% = 0.75 euro. Dat is 0.15% van de resterende investering per maand. Ik heb 2 projecten waar op deze manier de fee na deelaflossing is berekend.
Dat is idd heel 'creatief' dit en niet rechtevenredig met de inleg...
Pecunia non olet
pi_211329915
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 21:55 schreef obligataire het volgende:
Kokki en Peppi.....

Ik denk meer aan Bassie en Adriaan

[ Bericht 2% gewijzigd door Vioolblok op 18-11-2023 01:01:46 ]
pi_211330898
Weer een vastgoed eigenaar die maandelijkse rente niet kan betalen:
SPOILER
Onderpand een groot bedrijfspand + 2 kavels voor woningen.

Bedrijfspand staat te huur. Kavels staan al meer dan 6 maanden te koop.

In mei moet het project hergefinancieerd worden
pi_211331112
Gisterochtend weer mijn eerste opname gedaan bij Collin en dit was er net zoals anders altijd nog dezelfde dag. (ik doe het altijd voordat de normale werkdag begint)
pi_211331730
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 17:33 schreef escortmk2 het volgende:
Ik vrees een beetje dat we niet meer aan die hogere fees kunnen ontkomen. Links- of rechtsom moeten de kosten voor de vergunning en alles wat daarbij komt kijken toch terugverdiend worden door de platforms. Dat is bij bankkosten niet anders helaas.
Ik moet zeggen dat ik de oplossing van Wvjg ook wel goed bedacht vind mbt de hogere kosten.

SPOILER
pi_211333038
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 07:57 schreef KrekelJapie het volgende:
Weer een vastgoed eigenaar die maandelijkse rente niet kan betalen:
SPOILER
Onderpand een groot bedrijfspand + 2 kavels voor woningen.

Bedrijfspand staat te huur. Kavels staan al meer dan 6 maanden te koop.

In mei moet het project hergefinancieerd worden
Betreft dat deze, die we hier besproken hebben:

WGR / [Crowdfunding] #325 Krijgen we met oorlog gevolgen te maken?

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25287

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 18-11-2023 11:55:09 ]
Pecunia non olet
pi_211336713
quote:
Leuk hoor die artist impressions op Funda. Maar voorlopig ziet het er zo uit
pi_211337192
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 14:18 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Net nog even langs de Sig Zwedenhof 11 gefietst, net ogende woning in keurig nieuwbouwhofje, niks mis mee. Heb ook 1b meegenomen naast 1a.
Waarom zou de funding zo langzaam gaan?
pi_211337316
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 17:21 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
[..]
Ook geen NLInvesteert voor meer mij dan.
Zeker niet als er deelaflossingen bij een project mogelijk zijn,

Ik vind 1,2% per jaar eigenlijk al te veel, 1,44% ga ik zeker niet betalen.
pi_211337394
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 17:33 schreef escortmk2 het volgende:
Je kunt er zelfs makkelijk aan ontkomen ;)

Bij deposito's betaal je 0% fee en bij veel ETF's zijn de kosten (TER) tegenwoordig lager dan 0,1%.

Ik zit in ieder geval niet vastgebakken aan crowdfunding, als het nettorendement me te laag wordt, gaat mijn geld gewoon ergens anders heen.
pi_211342450
CCF ook betalingen op zaterdag.
pi_211346615
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 23:57 schreef zeeland6 het volgende:
... en zondag.
pi_211347036
quote:
88s.gif Op zondag 19 november 2023 11:51 schreef Inductor het volgende:

[..]
... en zondag.
En het gaat maar door......... Bijkomend voordeeltje van het werken met OPP?
Pecunia non olet
pi_211347644
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 12:38 schreef obligataire het volgende:

[..]
En het gaat maar door......... Bijkomend voordeeltje van het werken met OPP?
Zullen we deze berichten nog gaan krijgen?
quote:
Wij hebben de volledige termijn van de maand september van xxx met leningnummer xxxxx nog niet ontvangen. De termijn van september hebben wij wel op uw rekening courant bijgeschreven.
De betaling van september wordt gecorrigeerd omdat deze door de ondernemer niet voldaan is.
Hierdoor komt de feitelijke situatie weer overeen met uw administratie.
pi_211349305
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 13:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zullen we deze berichten nog gaan krijgen?
[..]

Uit de nieuwe algemene voorwaarden van Collin:

quote:
34.6. Collin, de Stichting respectievelijk de Zekerhedenagent hebben het recht om op de
rekening courant van Investeerders bijgeschreven bedragen terug te vorderen wanneer uit
de administratie van Collin, de Betaaldienstverlener, de Stichting respectievelijk de
Zekerhedenagent blijkt dat Geldnemer de verschuldigde bedragen uit hoofde van de
Leningovereenkomst niet of niet volledig voldaan heeft. In dat geval is de bijschrijving
onterecht en zal Collin de Investeerders hierover informeren en de op de rekening courant
bijgeschreven bedragen terugvorderen zodat de feitelijke situatie weer overeenkomt met
de administratie.
pi_211356463
Iemand nog in discussie met NLI over de fees?

Ik denk dat het gestunt met de tekst "actuele gemiddeld uitstaand saldo" bij een officiële klacht geen stand houd. Helemaal met de financiële uitwerking zoals hierboven al berekend.

Zelf zit ik in Fr*sch real estate waarbij ook verschillende tussentijdse aflossingen zullen plaatsvinden aangezien het een overbruggingsfinanciering betreft. Omdat de data van de aflossingen niet bekend zijn staan ze niet in het betaalschema en zullen dus qua fee berekening ongunstig uitpakken.
pi_211357093
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 11:53 schreef Bobby100 het volgende:
Iemand nog in discussie met NLI over de fees?

Ik denk dat het gestunt met de tekst "actuele gemiddeld uitstaand saldo" bij een officiële klacht geen stand houd. Helemaal met de financiële uitwerking zoals hierboven al berekend.

Zelf zit ik in Fr*sch real estate waarbij ook verschillende tussentijdse aflossingen zullen plaatsvinden aangezien het een overbruggingsfinanciering betreft. Omdat de data van de aflossingen niet bekend zijn staan ze niet in het betaalschema en zullen dus qua fee berekening ongunstig uitpakken.
Ik heb ze een afscheidsbrief gestuurd.

SPOILER
pi_211357727
quote:
14s.gif Op maandag 20 november 2023 12:58 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

SPOILER
quote:
14s.gif Op maandag 20 november 2023 12:58 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

SPOILER
Ik heb een project waarbij ondernemer de rente wel kan betalen maar de aflossing niet. Hierdoor stijgt het gemiddeld openstaande saldo waardoor ik maandelijks meer fee kwijt ben dan toen de aflossing nog betaald werd. Het is de wereld op zijn kop
pi_211358005
quote:

[..]

SPOILER
Mag ik vragen hoe jij de term "gemiddeld uitstaande saldo" in de oorspronkelijke voorwaarden had geinterpreteerd?
pi_211358157
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 14:32 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Mag ik vragen hoe jij de term "gemiddeld uitstaande saldo" in de oorspronkelijke voorwaarden had geinterpreteerd?
Er staat daar 1.2% fee per jaar, met als toelichting dat dat over het gemiddeld uitstaand saldo wordt berekend, dus dan ga ik uit van het gemiddeld saldo over het jaar dat de fee wordt berekend.
pi_211358740
Zojuist mail van MAX ontvangen over de bijdrage in de kosten van de juridische procedure inzake 657476. Zitten volgens mij wel een paar vraagpunten in, zijn er hier meer deelnemers in dat project?
pi_211359017
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 15:56 schreef Slingervinger het volgende:
Zojuist mail van MAX ontvangen over de bijdrage in de kosten van de juridische procedure inzake 657476. Zitten volgens mij wel een paar vraagpunten in, zijn er hier meer deelnemers in dat project?
Ja, toen bij de stemming nog vragen gesteld, maar geen reactie gekregen.

SPOILER
vreemd dat de mail van zojuist niet bij de updates staat. Daar staan overigens wel whatsapp berichten. Op 26/9 vraagt de leningnemer bevestiging van het openstaande rente bedrag waar vervolgens MCF op 27/10 (!) op reageert.

Vervolgens is er een update van 8/11 waarin vanalles wordt geschreven over verlenging, herfinanciering en aankondiging van een stemming daaromtrent. Nu wordt er opeens teruggegrepen op de stemming van augustus en wordt er over de stand van zaken geen woord meer gerept.
pi_211359025
Ja ik zit ook in dat project.

Stel dat er niet genoeg geld ingelegd wordt om het juridisch traject af te ronden, wat dan?

Het lijkt er ook op dat als je niet inlegt je toch naar rato wordt uitbetaald, terwijl ik vind dat mensen die niet bijdragen aan het juridisch traject af zouden moeten zien van een eventuele opbrengst.

En ik vind nergens wat de status van het project op dit moment is. Staat er al een pand of is het nog een zandbak? De bank heeft 1.6 miljoen ingelegd, dus die zal wel 1e hypotheek hebben op het perceel en het eventuele pand.

[ Bericht 13% gewijzigd door Red_arrow op 20-11-2023 16:48:10 ]
pi_211359202
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 16:32 schreef Red_arrow het volgende:
Ja ik zit ook in dat project.

Stel dat er niet genoeg geld ingelegd wordt om het juridisch traject af te ronden, wat dan?

Het lijkt er ook op dat als je niet inlegt je toch naar rato wordt uitbetaald, terwijl ik vind dat mensen die niet bijdragen aan het juridisch traject af zouden moeten zien van een eventuele opbrengst.
Eens. Andere vraagpunten m i: er staat dat je geen garantie op enige opbrengst hebt o a vanwege mogelijk faillissement van geldnemer. Er is dus geen hyporecht wat uitgewonnen kan worden? En het procesgeld moet gestort worden op de rekening van MAX i pv op een derdengeldenrekening. Alles bijeengenomen ga ik hier dus niet zomaar aan beginnen
  maandag 20 november 2023 @ 16:56:39 #176
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_211359274
quote:
Tsja, KoM-groep hè.
Lijkt een typerende KoM-streek. De enige bij wie ik eerder heb meegemaakt dat er geld gevraagd werd voor een procedure is bij de bomenman.
Ik heb m'n verlies al lang genomen. Ze zoeken het maar uit.
pi_211360121
Goedenavond allemaal,

Vorig jaar maart heb ik een lening afgesloten via KOM ,deze heb ik inmiddels afgelost in april dit jaar.

Ik denk erover een nieuwe lening te gaan afsluiten, alleen is mijn vraag nu welk platform raden jullie aan?

KOM is erg slecht in communicatie en ik vond dit geen prettige samenwerking.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Robby Kok
RK auto's Reuver
pi_211360256
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 18:20 schreef Robbykok het volgende:
Goedenavond allemaal,

Vorig jaar maart heb ik een lening afgesloten via KOM ,deze heb ik inmiddels afgelost in april dit jaar.

Ik denk erover een nieuwe lening te gaan afsluiten, alleen is mijn vraag nu welk platform raden jullie aan?

KOM is erg slecht in communicatie en ik vond dit geen prettige samenwerking.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Robby Kok
RK auto's Reuver
Als je snelle funding wil, zou ik naar Collin crowdfund gaan. Geldvoorelkaar en Waardevoorjegeld zou ook kunnen, maar daar lopen de projecten waarschijnlijk trager vol.

Wel een beetje afhankelijk om welk bedrag het gaat en welke harde zekerheden gevestigd kunnen worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 20-11-2023 18:58:11 ]
pi_211360352
Door de verkoop van ons huidige gehuurde bedrijfspand zijn wij genoodzaakt te gaan verhuizen. Ik heb een ruimte gevonden maar hier moet veel aan gebeuren.

Het liefst zou ik een kleine lening afsluiten van ongeveer 30.000 ¤ (een stukje voor de verbouwing en een stukje extra voorraad) maar dit ligt een beetje aan wat de kosten zullen zijn, vaak is een hoger bedrag interessanter door de hoge kosten zoals succesfee etc.

Maar geldvoorelkaar is dus een betrouwbare partij? waar ze ook op een normale manier kunnen communiceren en waar ik niet overal achteraan hoef te bellen?
pi_211360753
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 18:36 schreef Robbykok het volgende:
Door de verkoop van ons huidige gehuurde bedrijfspand zijn wij genoodzaakt te gaan verhuizen. Ik heb een ruimte gevonden maar hier moet veel aan gebeuren.

Het liefst zou ik een kleine lening afsluiten van ongeveer 30.000 ¤ (een stukje voor de verbouwing en een stukje extra voorraad) maar dit ligt een beetje aan wat de kosten zullen zijn, vaak is een hoger bedrag interessanter door de hoge kosten zoals succesfee etc.

Maar geldvoorelkaar is dus een betrouwbare partij? waar ze ook op een normale manier kunnen communiceren en waar ik niet overal achteraan hoef te bellen?
Alle drie de door Krekeljapie genoemde platformen zijn betrouwbaar en voldoende aan de nieuwe Europese eisen hetgeen mi geen kwaliteitskenmerk is. Wat betreft het succes hangt dit af van de omvang bedrag, geloofwaardigheid aanvraag, zekerheden, verleden van de zaak en de persoon. Wel moet je rekening houden met het punt dat door de fiscale regeling in Box 3 sommige investeerders dit jaar niets meer doen, juist omdat je de vorige lening kort heb gefinancierd. Bij een bedrag van ¤ 30.000 zal dit aspect mi niet zwaar wegen.

Kijk op de drie websites en succes met de aanvraag
PS Klein advies ga niet op deze forum site iedere keer een mini vraagje stellen dat komt niet er professioneel over.
pi_211361355
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 19:50 schreef Tjalala het volgende:
Vooraankondiging wvjg:

SPOILER
https://waardevoorjegeld.nl/investeren/marandor-pest-control

Met 2de hypotheek in Nl
pi_211362593
quote:
Zeker, die heb ik ook ontvangen. De kosten voor het starten van de juridische procedure zijn 8,9% van de inleg. En dan moet ik hopen dat de ondernemer daarna niet in hoger beroep gaat. En erop vertrouwen dat de zekerheden zeker zijn gesteld. En dat het juridische papierwerk op de juiste manier is uitgevoerd. Kijk, met mijn investering (¤100,-) kan ik best een gokje wagen. Maar vertrouwen in een goede uitkomst ....
  maandag 20 november 2023 @ 20:59:59 #183
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211362951
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 16:49 schreef Slingervinger het volgende:
Eens. Andere vraagpunten m i: er staat dat je geen garantie op enige opbrengst hebt o a vanwege mogelijk faillissement van geldnemer. Er is dus geen hyporecht wat uitgewonnen kan worden? En het procesgeld moet gestort worden op de rekening van MAX i pv op een derdengeldenrekening. Alles bijeengenomen ga ik hier dus niet zomaar aan beginnen
Het houdt maar niet op met die amateurclub. Ik heb mijn hele portefeuille daar een half jaar geleden al afgeschreven, maar met zulke berichten krijg ik tóch weer lichtelijk buikpijn. Véél te vrijblijvend weer, deze voorstelling van zaken.

Ik heb dit weekend trouwens eens even de updates bekeken en stuitte ook op deze:

SPOILER
Ik zeg maar niets meer.... :N
Wat mij betreft zou zelfs een voortzetting onder de paraplu van KOM verboden moeten worden door de AFM!
pi_211363000
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 20:59 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
SPOILER

Ze hebben van tijdrekken een ware kunst gemaakt. Daar kunnen Italiaanse voetballers nog wat van leren.
Pecunia non olet
pi_211366583
CCF/Multi-link staat open voor de eventuele liefhebbers van verliesfinanciering, evenementen en verbouwingen.
Pecunia non olet
pi_211366676
CCF
Betaling Brickfield 2 teruggevorderd.
https://www.collincrowdfund.nl/brickfield-b-v-2/
pi_211367491
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 11:16 schreef zeeland6 het volgende:
CCF
Betaling Brickfield 2 teruggevorderd.
https://www.collincrowdfund.nl/brickfield-b-v-2/

Lelijk, gedateerd gebouw met zeer hoge LTV. Dat wordt nog een spannend eindtraject.
Pecunia non olet
pi_211367927
stemronde brickfield

SPOILER
leuke deal voor Collin, de verhogen hun kosten, de problemen blijven bij de investeerders.

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 21-11-2023 13:44:30 ]
pi_211368141
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 12:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
Lelijk, gedateerd gebouw met zeer hoge LTV. Dat wordt nog een spannend eindtraject.
En een zo goed als failliete materiele borgsteller. Ik had graag gezien dat de zekerheden wat zouden zijn uitgebreid: extra hypothecaire dekking op 1 of meerdere andere panden die ontwikkeld worden + een deel uitwinning van de resterende materiele borgen. Alleen een renteverhoging naar 7% is wel erg mager.
pi_211368372
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 13:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
En een zo goed als failliete materiele borgsteller. Ik had graag gezien dat de zekerheden wat zouden zijn uitgebreid: extra hypothecaire dekking op 1 of meerdere andere panden die ontwikkeld worden + een deel uitwinning van de resterende materiele borgen. Alleen een renteverhoging naar 7% is wel erg mager.
Voor een lening met dit risico is een rente van 12-14% eerder reëel. Met een nieuwe taxatie zou je zomaar op een LTV van 125% uit kunnen komen.
pi_211368649
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 20:59 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Het houdt maar niet op met die amateurclub. Ik heb mijn hele portefeuille daar een half jaar geleden al afgeschreven, maar met zulke berichten krijg ik tóch weer lichtelijk buikpijn. Véél te vrijblijvend weer, deze voorstelling van zaken.

Ik heb dit weekend trouwens eens even de updates bekeken en stuitte ook op deze:

SPOILER
Precies daarom heb ik ook zo mijn twijfels over de zekerheden van 657476
Volgens mij zit het zo: het is een drietapsraket: 1.grondschuld 2.opstal 3.persoonlijke garantie. De grondschuld lijkt uitgewonnen te kunnen worden evenals de persoonlijke garantie maar de opstal niet althans niet zonder meer. De kans op slechts beperkt resultaat tegen hoge kosten en dat via een jarenlange procedure lijkt me niet denkbeeldig.
pi_211368962
HCN is weer snel deze week, vandaag op één na alle betalingen ontvangen van maandag t/m vrijdag, waaronder de laatste termijn van Freddy's Bar & Kitchen. Weer een project succesvol afgelost. *O*
pi_211369057
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 14:56 schreef Soulfreak het volgende:
HCN is weer snel deze week, vandaag op één na alle betalingen ontvangen van maandag t/m vrijdag, waaronder de laatste termijn van Freddy's Bar & Kitchen. Weer een project succesvol afgelost. *O*
Idem, complimenten aan Roy Bussman, Lindsey Schrekker en Michael Hakvoort van Fred's Kitchen *O*
pi_211369271
Mändy van den Boogaard
¤ 115.000 | 7,5% rente | 36 maanden

Spiritueel coach en ervaren hypnotherapeut.
https://www.collincrowdfu(...)47faa01fdc740ada3845
1e hypotheek woonhuis tegen 12% ltv

[ Bericht 10% gewijzigd door KrekelJapie op 21-11-2023 18:04:32 ]
pi_211369289
E. Sancar en H. Atar
¤ 80.000 | 7,5% rente | 60 maanden

aankoop van een nieuwbouw bedrijfsunit voor de verhuur.
https://www.collincrowdfund.nl/e-sancar-en-h-atar/
1e hypotheek niet te bouwen unit.
pi_211369340
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 15:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Mändy van den Boogaard

https://www.collincrowdfund.nl/mandy-van-den-boogaard/

Linkje zou leuk zijn.
Opeens weet je het: je zet een umlaut boven je voornaam.

Groetjes, de Päardendokter
pi_211369442
quote:
Mändy van den Boogaard

Linkje zou leuk zijn.
Zo te zien is dat pand vorig jaar of geveild of op het nippertje voorkomen.
Dat laatste zou wel een rode vlag moeten zijn bij CCF.
Ach, beetje gedoe met deze LTV overleef ik wel. Kom maar door met het linkje!
pi_211369557
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 16:00 schreef impact9 het volgende:

[..]
Zo te zien is dat pand vorig jaar of geveild of op het nippertje voorkomen.
Dat laatste zou wel een rode vlag moeten zijn bij CCF.
Ach, beetje gedoe met deze LTV overleef ik wel. Kom maar door met het linkje!
Het zou nog kunnen dat ze het pand toen gekocht heeft. Ik zie een bedrijf dat op het adres gevestigd was en in 2019 failliet is gegaan. Arends Vastgoed B.v.,
pi_211369872
quote:
Mändy van den Boogaard

Linkje zou leuk zijn.
Ik snapte eerst geen zak van het adres van het pand, maar het gaat dus om het gehucht Vianen nabij Cuijk.
gr gr
pi_211369958
Update CRE 21-11-2023
quote:
Appartementen Mesekenhagen
De beoogde einddatum van 31 december 2023 nadert. De Leningnemer heeft verzocht om de looptijd van de propositie met 6 maanden te verlengen. Deze verlengingsaanvraag ligt momenteel ter beoordeling bij Stichting Zekerhedenagent Crowdrealestate voor. Zodra de verlenging voor akkoord is bevonden wordt de verlengingsovereenkomst ondertekend en gepubliceerd op de projectpagina.
Een project van HPI, dus ben benieuwd of hier een verhoging van de rente volgt.
pi_211370467
Global HK Finance
¤ 50.000 | 9,0% rente | 60 maanden

Administratiekantoor
https://www.collincrowdfund.nl/global-hk-finance/
Geen harde zekerheden
pi_211370545
quote:
Mändy van den Boogaard

Het linkje
SPOILER
pi_211371501
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2023 18:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Het linkje
SPOILER
Ter info, totale rendement is 9,27 euro over 3 jaar uitgesmeerd, per 100 euro geïnvesteerd.
pi_211371507
quote:

[..]
Het linkje
SPOILER
Bedankt.

Ik zie op Streetview wel dat het huis nabij een hoogspanningslijn staat. Zal dat niet gaan interfereren met het voorgestelde Energie Enhancement System? |:)
gr gr
pi_211371651
quote:
88s.gif Op dinsdag 21 november 2023 19:23 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Bedankt.

Ik zie op Streetview wel dat het huis nabij een hoogspanningslijn staat. Zal dat niet gaan interfereren met het voorgestelde Energie Enhancement System? |:)
Het klinkt mij sowieso nogal zweverig cq. kwakzalverig in de oren maar het zal allemaal wel :) Het meiske gelooft er zelf heilig in gezien de investeringen en mocht de energie opraken dan biedt dat fraaie huis meer dan voldoende comfort.
Pecunia non olet
pi_211374632
quote:

[..]
Het linkje
SPOILER
Zit er momenteel geen financiering op dit pand of mis ik iets?
pi_211377045
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 21:51 schreef Vleesworst het volgende:

[..]
Zit er momenteel geen financiering op dit pand of mis ik iets?
Je mist niets!
pi_211377516
quote:

[..]
Het linkje
SPOILER
Dank! Meegenomen puur op basis van zekerheden, zie dit eigenlijk als een soort deposito.

Net via de nieuwe app wilde ik mijn inleg nog wat verhogen, kreeg ik echter een melding dat dit niet kon omdat het project in de tussentijd al volgeschreven was. Vervolgens heb ik het via de website wel kunnen doen…

Ik ben inmiddels gestopt met het melden van bugs in de app…
pi_211377723
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 08:29 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Dank! Meegenomen puur op basis van zekerheden, zie dit eigenlijk als een soort deposito.

Eens, echter de belastingdruk is wel totaal verschillend. E.e.a. is uiteraard wel afhankelijk van je persoonlijke situatie.
pi_211378347
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 08:29 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Plus een zeer redelijke rente gezien de zekerheden, en volledige aflossing in de looptijd, dus iedere maand een heleboel waterijsjes :P
Pecunia non olet
pi_211379309
En voor de liefhebbers weer een 50+ Mobiel: https://www.collincrowdfund.nl/50plus-mobiel-23/

Vermoedelijk niet de laatste gezien de voortschrijdende doelstellingen. Uit de eerste pitch (juli 2022):
"Om tot een break-even situatie te komen, is er een klantenbestand van circa 40.000 klanten benodigd."

Nu:
"Inmiddels zijn er 83.000 betalende klanten. De break even situatie zal naar verwachting bereikt worden bij circa 100.000 klanten."
pi_211379691
quote:
14s.gif Op woensdag 22 november 2023 11:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
En voor de liefhebbers weer een 50+ Mobiel: https://www.collincrowdfund.nl/50plus-mobiel-23/

Vermoedelijk niet de laatste gezien de voortschrijdende doelstellingen. Uit de eerste pitch (juli 2022):
"Om tot een break-even situatie te komen, is er een klantenbestand van circa 40.000 klanten benodigd."

Nu:
"Inmiddels zijn er 83.000 betalende klanten. De break even situatie zal naar verwachting bereikt worden bij circa 100.000 klanten."
Tja, hoe hoger de schulden hoe meer klanten er nodig zijn om het break-even punt te behalen.
pi_211380461
quote:
14s.gif Op woensdag 22 november 2023 12:10 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Tja, hoe hoger de schulden hoe meer klanten er nodig zijn om het break-even punt te behalen.
50+ mobiel is de shirtsponsor van voetbalclub Vitesse, allebei nog niet break-even om het zomaar te zeggen *O*
pi_211381110
quote:
12s.gif Op woensdag 22 november 2023 13:10 schreef peterc het volgende:

[..]
50+ mobiel is de shirtsponsor van voetbalclub Vitesse, allebei nog niet break-even om het zomaar te zeggen *O*
Als je het over de lamme en de blinde hebt })
Pecunia non olet
pi_211382476
Herfinanciering Ti Groep staat online:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=28111
2e hypotheek met achterstellingsovereenkomst

Deze achterstellingsovereenkomst zie ik niet terug in het huidige project.
pi_211382832
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 16:29 schreef KrekelJapie het volgende:
Herfinanciering Ti Groep staat online:
2e hypotheek met achterstellingsovereenkomst

Deze achterstellingsovereenkomst zie ik niet terug in het huidige project.
De investering staat nu in de wallet. Dus als je niet meer mee wilt doen, moet je nu opnemen.
pi_211383235
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 13:26 schreef zeeland6 het volgende:
stemronde brickfield

SPOILER
leuke deal voor Collin, de verhogen hun kosten, de problemen blijven bij de investeerders.
Hebben we nog een stemadvies voor deze?
Voor een nieuw project in de huidige tijd zou de rente veel te laag zijn uiteraard maar als aanpassing van het huidige project verandert er niet zoveel, er werd toch al weinig afgelost. Er is nu 6 % afgelost volgens mijn administratie (moet nog even weer kloppend maken met die van Collin), aan het einde van de rit zou dat 14% zijn.
De curator van de failliete aandeelhouder zal de aandelen in Brickfield willen verkopen lijkt mij. Dan moet er een nieuwe financier gezocht worden of de huidige aandeelhouder moet ze terugkopen. Het hangt er van af hoe ver de andere projecten boven of onder water staan. Wat dat betreft denk ik dat we hier nog niet het laatste van gehoord hebben.
pi_211383438
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 17:08 schreef Vioolblok het volgende:

[..]
De investering staat nu in de wallet. Dus als je niet meer mee wilt doen, moet je nu opnemen.
Dat kan toch niet? Het is helemaal geen wallet project
pi_211383477
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 17:49 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Hebben we nog een stemadvies voor deze?
Voor een nieuw project in de huidige tijd zou de rente veel te laag zijn uiteraard maar als aanpassing van het huidige project verandert er niet zoveel, er werd toch al weinig afgelost. Er is nu 6 % afgelost volgens mijn administratie (moet nog even weer kloppend maken met die van Collin), aan het einde van de rit zou dat 14% zijn.
De curator van de failliete aandeelhouder zal de aandelen in Brickfield willen verkopen lijkt mij. Dan moet er een nieuwe financier gezocht worden of de huidige aandeelhouder moet ze terugkopen. Het hangt er van af hoe ver de andere projecten boven of onder water staan. Wat dat betreft denk ik dat we hier nog niet het laatste van gehoord hebben.
Ik heb tegen gestemd. Ik vind de aanpassingsvoorwaarden veel te mager. Het pand kan makkelijk onder water staan. Ik hoop dat er een beter voorstel komt. Bv. met extra zekerheden nu een materiële borg is weggevallen en/of een veel hogere rente.
pi_211391688
Laatste rente Ooltgensplaat II vandaag uitbetaald.
pi_211399334
Verkoopplan CCF vertraagd
quote:
In oktober hebben wij u geïnformeerd over de voorgenomen verlenging van de leningen 40502 en 40965 onder voorwaarden dat het onroerend goed wordt verkocht door een ons conveniërende makelaar. Ondertussen hebben we een verkoopplan van een makelaar uit Den Haag ontvangen. Vanwege de geografische spreiding (van Amsterdam tot Vlissingen) van de vastgoedportefeuille en de belangen van de heer W***s en de erfgenamen geniet het echter de voorkeur om een vergelijking te maken met andere makelaars. Gevolg hiervan is dat dit meer tijd kost waardoor een concreet voorstel in november niet aan u kan worden voorgelegd.

Zodra er een concreet verkoopplan is zullen wij uiteraard de herziening van de leningvoorwaarden middels een stemronde aan u voorleggen.
pi_211400332
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2023 14:49 schreef KrekelJapie het volgende:
Verkoopplan CCF vertraagd
[..]

Een update waarvan je je kan afvragen of het glas half vol of half leeg is: in Oktober werd er gemeld dat er een verlenging voorgesteld zou gaan worden.
Nu staat er in ieder geval bij "herziening van de leningsvoorwaarden" wat dat ook mag betekenen.
Het zal op zijn minst een renteverhoging moeten betekenen, al verwacht ik dat dat een extra betaling bij aflossing zal gaan worden. Het duo zat immers al vrij krap bij kas.
pi_211400572
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2023 16:14 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Een update waarvan je je kan afvragen of het glas half vol of half leeg is: in Oktober werd er gemeld dat er een verlenging voorgesteld zou gaan worden.
Nu staat er in ieder geval bij "herziening van de leningsvoorwaarden" wat dat ook mag betekenen.
Het zal op zijn minst een renteverhoging moeten betekenen, al verwacht ik dat dat een extra betaling bij aflossing zal gaan worden. Het duo zat immers al vrij krap bij kas.
De erfgenamen spartelen nog wat tegen. Meerdere makelaars inzetten, dat kwam waarschijnlijk van hun kant.
Het besef is denk ik nog niet ingedaald dat er - behalve de tv en de fotoalbums - weinig over zal blijven. :W
Pecunia non olet
pi_211400992
Slecht nieuws comfort project
SPOILER
pi_211401186
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2023 17:19 schreef KrekelJapie het volgende:
Slecht nieuws comfort project
SPOILER
Inzake project nummer III gelukkig wat beter
SPOILER
pi_211402021
WVJG/Marandor staat open.......
Pecunia non olet
pi_211402971
Vandaag de eindafrekening van So**onsalon ontvangen, heeft 8,5 jaar gelopen (i.p.v. 6) maar uiteindelijk alles betaald. Voor iedere ingelegde euro, in totaal ¤ 1,45 terugontvangen. Goed geregeld van Team Bas _O_
Pecunia non olet
pi_211408936
ASB Foods B.V. (Subway Amstelveen)
¤ 186.000 | 8,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/asb-foods-b-v-subway-amstelveen/
2e hypotheek woonhuis ouders
pi_211411609
Juwelier Westland
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=28244
10% rente + materiele 2e hypotheek woonhuis

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 24-11-2023 15:55:44 ]
pi_211413484
OnePlanetCrowd gaat over naar Invesdor. Het zal wel, ik doe niet zoveel bij OPC maar deze opmerking uit hun mail zette mij wel aan het denken.

quote:
U betaalt geen beheervergoeding meer op nieuwe proposities die op het Invesdor-platform worden aangeboden. Dit komt neer op een directe rendementsverhoging van 0,8% per jaar en dat is uniek in Nederland! De reden dat we u dit voordeel kunnen aanbieden, is dat het voor de Duitse markt, waar we met Invesdor ook actief zijn, gebruikelijk is om deze vergoeding bij de onderneming neer te leggen.
Rendementsverhoging van 0.8% of zouden de aankomende projecten gewoon 0.8% minder rente bieden?

Hoe dan ook het zou mooi zijn als alle platformen dat zouden doorvoeren. Het zou dat het vergelijken van projecten tussen verschillende platformen een stuk eerlijker maken en de soms ondoorzichtige en ingewikkelde kostenberekeningsmethodes kunnen vervallen. Scheelt ons irritatie en platformen administratie.
pi_211417281
Recent heeft u de investeringskans 28064 - Camperlux ontvangen. Om dit project nog aantrekkelijker te maken voor investeerders is de leningopzet gewijzigd. Het aflossingsvrije gedeelte is verlaagd naar ¤ 250.000 en daarmee volledig hypothecair afgedekt. Het annuïtaire deel is naar ¤ 500.000 verhoogd. Gedurende de looptijd wordt er nu meer afgelost, hiermee wordt het herfinancieringsrisico verlaagd. De risicoclassificatie blijft ongewijzigd.

U kunt direct investeren: https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=28064
pi_211420134
Geld opnemen via de Collin app lijkt nu te werken
pi_211421892
Even voor mijn beeldvorming: waarom vindt een ieder dat opnemen van saldo zo belangrijk bij collin? Je blijft in principe toch herinvesteren steeds?
  zaterdag 25 november 2023 @ 16:20:10 #235
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211422393
Ik heb even op MaxCF website gekeken. Onder het kopje "Over ons" staat CEO Felix Berkhout niet meer genoemd!
De directie bestaat nu enkel nog uit de CCO en de CFO. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat hij eruit gekickt is wegens wanprestatie.
pi_211422735
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 16:20 schreef InVestEerder het volgende:
Ik heb even op MaxCF website gekeken. Onder het kopje "Over ons" staat CEO Felix Berkhout niet meer genoemd!
De directie bestaat nu enkel nog uit de CCO en de CFO. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat hij eruit gekickt is wegens wanprestatie.
Of uit het zicht van Justitie tracht te blijven ~O>
Pecunia non olet
pi_211422770
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 15:46 schreef Jaco078 het volgende:
Even voor mijn beeldvorming: waarom vindt een ieder dat opnemen van saldo zo belangrijk bij collin? Je blijft in principe toch herinvesteren steeds?
Ik verbaas mij ook over de aandacht, zeker wanneer ik opmerkingen lees dat het overboeken 2 dagen duurt. Ik merk dat ik bij dit Forum aan het afhaken ben omdat de aandacht gaat naar wat ik details vind ipv informatie over investeringen.
PS nu gaan mensen reageren dat het geen details zijn etc en bevestigen mi het punt dat ik wil maken.
pi_211422814
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 16:53 schreef ML45 het volgende:

[..]
Ik verbaas mij ook over de aandacht, zeker wanneer ik opmerkingen lees dat het overboeken 2 dagen duurt. Ik merk dat ik bij dit Forum aan het afhaken ben omdat de aandacht gaat naar wat ik details vind ipv informatie over investeringen.
PS nu gaan mensen reageren dat het geen details zijn etc en bevestigen mi het punt dat ik wil maken.
Nou nee, ik geef je gelijk. Ik zou ook graag wat meer 'reviews' van pitches zien. Dat nieuwe apps en websites enige tijd vergen voor ze goed lopen, dat lijkt me geen reden voor een grote berichtenstroom. Ik lees liever wat mensen vinden van de nu openstaande projecten...
Pecunia non olet
pi_211422895
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 16:20 schreef InVestEerder het volgende:
Hij is inderdaad weg. Linkedin is ook bijgewerkt
pi_211422929
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 15:49 schreef KrekelJapie het volgende:
Juwelier Westland
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=28244
10% rente + materiele 2e hypotheek woonhuis
Ik zal een aanzet maken: Wat vinden we van dit project? Mij lijkt de rente, volledig annuïtaire aflossing in combinatie met zekerheden interessant.
pi_211422939
quote:
Het opnemen specifiek via de app is voor mij niet belangrijk, wel het kunnen opnemen in het algemeen. Simpelweg omdat ik op die manier de geldstromen die bji mij om zakelijk reden allemaal traceerbaar en transparant via de bank verlopen, eenvoudig en volledig in beeld heb en automatisch kan administreren via het bankboek. Als een deel via de r/c loopt en een deel van de investeringen toch weer nieuwe stortingen zijn wordt het al snel te onoverzichtelijk. En zijn helaas (toezicht) partijen die in paniek raken als ze een post crowdfunding zien en niet elke euro in de administratie kunnen achterhalen en dan al snel aan witwassen denken (helaas meegemaakt, mag je alsnog alles gaan uitzoeken en in detail overleggen) en ik dus alles aflos/rente/kosten/investering via de bank laat lopen. Dat opnemen gebeurd wel periodiek in het geval van ccf met dan een specficatie van de inkomen gelden, eke investering stort ik apart en volledig per investering.

Er zijn dus (en ja het kan ook anders, maar ik heb helaas een keer heel veel moeten uitzoeken en dat ga ik niet nog een keer doen) redenen dat je niet alltijd de ontvangen gelden vanuit de wallet wil herinvesteren maar altijd wilt opnemen.

Maar primair lees ik hier graag de details (of aanvulledne info) die niet in de pitches staan, en dat gebeurd gelukkig ook nog steeds volgens mij.
pi_211423010
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 16:50 schreef obligataire het volgende:

[..]
Of uit het zicht van Justitie tracht te blijven ~O>
Of benadeelde investeerders die niet vies zijn van andere maatregelen dan procedures 8-) oO/
pi_211423058
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 16:53 schreef ML45 het volgende:

[..]
Hij stond (samen met Anne V.) als bestuurder ingeschreven in de KvK van Max Crowdfund BV met Max Property Group BV als enig andeelhouder, ben wel benieuwd of dat nog steeds zo is. (maar KvK lijkt down wegens onderhoud)
pi_211424281
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 17:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik zal een aanzet maken: Wat vinden we van dit project? Mij lijkt de rente, volledig annuïtaire aflossing in combinatie met zekerheden interessant.
Dat is voor mij reden voor een basisinleg in dit project. De woning ziet er heel courant uit:
https://www.google.nl/map(...)384!8i8192?entry=ttu

Wat me een beetje stoort zijn de vele taalfouten (goudsmit) in de pitch, dat kan ik me van de ondernemer nog wel enigszins voorstellen maar zou er van GvE niemand meelezen en corrigeren waar nodig? Over het enthousiasme en de ondernemerskwaliteiten ben ik niet zo bezorgd, maar het blijft natuurlijk wel een startende onderneming. In dat verband vind ik het wat eigenaardig dat hij voor de jaren 2024 en 2025 een gelijke omzet begroot. Dat lijkt me voor zo'n eerste jaar wat optimistisch. Zijn budget om in te kopen is niet al te groot. Je zou zeggen dat er bij een juwelierszaak een grotere voorraad gebruikelijk is. Verder hoop ik dat de beveiliging een beetje op orde is, in zijn branche niet echt een overbodige luxe :)
Pecunia non olet
pi_211425095
quote:
Ik neem eigenlijk nooit wat op. Maar nu de laatste 2 maanden van het jaar bij mij het investeren minimaal is
neem ik het wekelijks op.
pi_211425359
Met al die leningen waar niet of weinig wordt afgelost, kom ik vaak geld tekort dus de geldstroom gaat 9 van de 10 keer richting Collin :7
Pecunia non olet
pi_211426359
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 16:57 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nou nee, ik geef je gelijk. Ik zou ook graag wat meer 'reviews' van pitches zien. Dat nieuwe apps en websites enige tijd vergen voor ze goed lopen, dat lijkt me geen reden voor een grote berichtenstroom. Ik lees liever wat mensen vinden van de nu openstaande projecten...
Zelf ben ik hier op dit moment ook niet echt actief omdat ik de de afgelopen 2 maanden niet wilde investeren. Ik lees de pitches dan ook niet om niet in de verleiding te komen.

Vanaf januari doe ik weer actief mee.
pi_211431886
Laatste termijn komt eraan van 15133 Daf D... / werkkapitaal OG / 84 termijnen strak voldaan.

Plus wat ¤cashisking issues bij Rutger V oa GVE 24989
SPOILER
en 26629
SPOILER
Er lopen er nog wat, oa 24745 / 23328 / 25184 en nog iets met Bier *& Ameland weet niet de status daarvan, maar blijkt ; een goede cashflow en -buffer was al belangrijk en wordt belangrijker. Zelf zeer bescheiden inleg dus no panic here.

[ Bericht 43% gewijzigd door peterc op 27-11-2023 10:11:52 ]
pi_211436509
quote:
• zondag 19 november 2023 @ 11:51 • 163 •
Inductor
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 23:57 schreef zeeland6 het volgende:
... en zondag
Dit weekend zijn ze niet aan het werk.
pi_211437334
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 19:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dit weekend zijn ze niet aan het werk.
In het verleden was er, om voor mij onduidelijke redenen, ook af en toe in een weekeinde ineens bijschrijvingen op de rekening courant, maar meestal niet. Het heeft/had dus niet persé met overgang van betaalsysteem te maken.
pi_211441406
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 13:11 schreef KrekelJapie het volgende:
Gerrit Brinkman Bloemen- en Plantenhandel
¤ 785.000 | 9,0% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfu(...)en-en-plantenhandel/
Kerstbomenkweker met 1e hypotheek bedrijfswoning en loods

Met kerstbomen als inventive
[..]

quote:
14s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 14:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Hij heeft alleen een beetje ruzie....

Hopelijk zijn er tzt nog wat kerstbomen over.

Trieste zaak.

https://www.gld.nl/nieuws(...)rrit-verschrikkelijk
https://www.ad.nl/binnenl(...)%2Fwww.google.com%2F
https://www.rtvnunspeet.n(...)ot-enorme-schadepost
Goed nieuws voor de kerstbomenkweker van collin:
https://nos.nl/artikel/24(...)-hele-veld-gaat-leeg
pi_211441608
Herfinanciering van Ti op GVE gaat loopt boven mijn verwachting wel behoorlijk door met 630k van 850k opgehaald.
pi_211442014
Manders-Verhees Holding B.V.
¤ 30.000 | 7,0% rente | 60 maanden

Zonnepanelen autobedrijf
https://www.collincrowdfund.nl/manders-verhees-holding-b-v/
50% borgstelling Stichting BOVAG Garantiefonds
pi_211442049
Wat vinden we van de ASB Subway?

Dekking lijkt voldoende maar het is wel een starter....
Zo'n Subway trekt altijd wel publiek. Vind de huur fors met 7K per maand. Daar moet hij vele broodjes voor beleggen :)
Pecunia non olet
pi_211442105
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 11:00 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden we van de ASB Subway?

Dekking lijkt voldoende maar het is wel een starter....
Op zekerheid klein meegenomen. Ouders zullen oplossing zoeken als het niet goed genoeg gaat. Uit eerdere ervaring weet ik dat Subway niet altijd goed gaat, zekerheid heeft mij over de streep getrokken.
pi_211442158
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 11:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Op zekerheid klein meegenomen. Ouders zullen oplossing zoeken als het niet goed genoeg gaat. Uit eerdere ervaring weet ik dat Subway niet altijd goed gaat, zekerheid heeft mij over de streep getrokken.
Ik verbaas me dat hij zo'n grote locatie huurt met 2 verdiepingen. Naast de McDonalds, dat snap ik dan weer wel, maar die huur is toch een flinke last iedere maand en die verdieping extra heeft hij niet nodig, of hij moet hem kunnen onderverhuren of zijn personeel huisvesten oid?

De rol van de ouders is idd heel positief, zoveel financieel als met raad en daad. Ze zullen ongetwijfeld hun calculaties gemaakt hebben i.o.m. de franchisegever. Ik houd de inleg iets onder mijn basisinleg.
Pecunia non olet
pi_211442286
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 11:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik blijf er vanaf. Ken er 2 die recent gesloten zijn, er zat nooit iemand. Geen Subway voor mij :N
pi_211442423
Ik heb GVE/Juwelier De Tuinen ook meegenomen, voor eenzelfde bedrag.
De spelfouten zijn er trouwens uit, ze lezen hier mee :)

De dekking is op orde, courant woonhuis, en de ondernemer komt ervaren over.
Pecunia non olet
pi_211443231
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:09 schreef zeeland6 het volgende:
Herfinanciering van Ti op GVE gaat loopt boven mijn verwachting wel behoorlijk door met 630k van 850k opgehaald.
Het zou mooi zijn als die snel vol is. Dan komt de aflossing van de lopende financiering misschien nog voor het einde van het jaar terug.
Ze zullen het zo snel mogelijk proberen af te handelen want als die vol is betaald de ondernemer dubbele rente.
Voor de lopende lening 10 procent en de nieuwe lening 9 procent. Dat is totaal 19 procent, wel erg veel!
pi_211443331
quote:
7s.gif Op maandag 27 november 2023 12:26 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Het zou mooi zijn als die snel vol is. Dan komt de aflossing van de lopende financiering misschien nog voor het einde van het jaar terug.
Ze zullen het zo snel mogelijk proberen af te handelen want als die vol is betaald de ondernemer dubbele rente.
Voor de lopende lening 10 procent en de nieuwe lening 9 procent. Dat is totaal 19 procent, wel erg veel!
Over dubbele rente gesproken: ik verbaas me een beetje dat Dagdoni-1 (Backwerk) nog niet afgelost is: nieuwe lening is rente dragend sinds 16-11.
Wellicht moeten ze op hun beurt wachten bij de notaris.
pi_211445840
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 12:36 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Over dubbele rente gesproken: ik verbaas me een beetje dat Dagdoni-1 (Backwerk) nog niet afgelost is: nieuwe lening is rente dragend sinds 16-11.
Wellicht moeten ze op hun beurt wachten bij de notaris.
Toevallig is deze zojuist afgelost.
pi_211446294
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:56 schreef KrekelJapie het volgende:
Manders-Verhees Holding B.V.
¤ 30.000 | 7,0% rente | 60 maanden

Zonnepanelen autobedrijf
https://www.collincrowdfund.nl/manders-verhees-holding-b-v/
50% borgstelling Stichting BOVAG Garantiefonds
Ik verbaas mij wel dat ze dit niet zelf kunnen ophoesten, al moet je een paar maanden wachten...
pi_211446778
Tandarts
SPOILER
Heeft meerdere panden (minimaal 3 lopend) gefinancieerd via ccf (en eerder via SIG). Een van de projecten loopt nu een maand achter in betaling. Er is een 2x een 1e hypotheek op winkelpanden en een 2e hypotheek op een woonhuis.,
pi_211447528
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 18:12 schreef KrekelJapie het volgende:
Tandarts
SPOILER
Heeft meerdere panden (minimaal 3 lopend) gefinancieerd via ccf (en eerder via SIG). Een van de projecten loopt nu een maand achter in betaling. Er is een 2x een 1e hypotheek op winkelpanden en een 2e hypotheek op een woonhuis.,
Een van de panden? :X

SPOILER
pi_211448483
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 19:18 schreef delcielo het volgende:

[..]
Een van de panden? :X

SPOILER
Ja dat is 1 van de panden. Marktwaarde 485.000. Dat zal het voorlopig niet opbrengen.
pi_211449848
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 20:14 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ja dat is 1 van de panden. Marktwaarde 485.000. Dat zal het voorlopig niet opbrengen.
En ook geen huur. Ik begrijp dat ze krap zit en prijs me gelukkig dat ik maar in 1 lening zit. Die ene leek qua zekerheden nog aantrekkelijk maar de latere leningen lieten al een verzwakt beeld zien. De dame had zich beter kunnen beperken tot gaatjes vullen.
Pecunia non olet
pi_211449866
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 22:06 schreef obligataire het volgende:

[..]
En ook geen huur. Ik begrijp dat ze krap zit en prijs me gelukkig dat ik maar in 1 lening zit. Die ene leek qua zekerheden nog aantrekkelijk maar de latere leningen lieten al een verzwakt beeld zien. De dame had zich beter kunnen beperken tot gaatjes vullen.
Dat heeft ze ook gedaan: gaatjes vullen met crowdfund geld... Inderdaad ook alleen in 1 lening, toen de volgende langs kwam begon ik al spijt te krijgen, terecht blijkt maar weer.
pi_211449867
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 17:32 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Ik verbaas mij wel dat ze dit niet zelf kunnen ophoesten, al moet je een paar maanden wachten...
Als je kijkt naar de cijfers van de werkmaatschappij van dit autobedrijf dan zie je dat ze 90% schuld op de balans hebben staan. De holding ziet er qua vermogen wel goed uit maar die heeft geen cash. Geen wonder dat ze op zoek naar geld uiteindelijk bij Collin zijn aanbeland en niet bij de bank....
Pecunia non olet
pi_211449923
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 22:10 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als je kijkt naar de cijfers van de werkmaatschappij van dit autobedrijf dan zie je dat ze 90% schuld op de balans hebben staan. De holding ziet er qua vermogen wel goed uit maar die heeft geen cash. Geen wonder dat ze op zoek naar geld uiteindelijk bij Collin zijn aanbeland en niet bij de bank....
Ja helemaal eens, maar dan moet je als ondernemer toch eens denken eerst van aan je liquiditeit te doen voor je je zoveelste lening aangaat...
pi_211450002
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 22:15 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Ja helemaal eens, maar dan moet je als ondernemer toch eens denken eerst van aan je liquiditeit te doen voor je je zoveelste lening aangaat...
Het probleem is dat veel van dit soort "ondernemers" denken dat met een extra lening hun liquiditeitsprobleem is opgelost zonder naar het onderliggende probleem te kijken. Zij redeneren in de lijn van "kijk ik heb weer geld op de bank dus ik kan weer besteden" dat geld ontvangen via een lening of via omzet iets anders is beseffen ze onvoldoende ook vergeten zij dat de uitgaande geldstroom voor rente en aflossing toeneemt.
pi_211450447
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 09:00 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik deel je mening dat het je hier wat anders zou verwachten dan bij sig, zeker gezien de situatie van de afgelopen bijna 2 jaar waarbij het geheel voor de investeerders gewoon is doorgelopen alsof er niets was gebeurd. Maar mogelijk is de situatie niet zo eenvoudig als we nu denken, een vereffenaar wordt normaal gesproken niet zomaar aangesteld. Er had natuurlijk veel eerder duidelijke communicatie (naar mijn mening ook over het aanstellen van een vereffenaar) moeten zijn vanuit het platform over de situatie. Overigens is er zover ik me kan herinneren in de voorwaarden van ccf niets specifiek vastgelegd over de situatie waarin (een van) de geldnemer(s) kom(en)(t) te overlijden of een rechtspersoon ophoudt te bestaan.
Ik zie in de nieuwste algemene voorwaarden een lening van CCF direct opeisbaar is bij overlijden. Dat was een manco in de vorige voorwaarden
quote:
12.2. De Lening en alle uit hoofde van de Leningovereenkomst verschuldigde bedragen zijn per direct opeisbaar zonder dat nadere ingebrekestelling is vereist
(xv) Geldnemer komt te overlijden
Voor toekomstige gevallen moeten investeerders direct geïnformeerd worden van een overlijden. Kan niet twee jaar duren zoals laatst het geval was.
pi_211451864
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2023 23:33 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik zie in de nieuwste algemene voorwaarden een lening van CCF direct opeisbaar is bij overlijden. Dat was een manco in de vorige voorwaarden
[..]
Voor toekomstige gevallen moeten investeerders direct geïnformeerd worden van een overlijden. Kan niet twee jaar duren zoals laatst het geval was.
Fouten maken is niet erg, maar niet leren van je fouten wel :) Dus goed dat ze dit aangepast hebben. Ik vind de tekst echter nog niet sterk. In het geval W&VD waren er twee geldleners die gezamenlijk een schuld aan gingen, dus die noem je gezamenlijk 'geldnemer', maar ze zijn niet allebei overleden. Dus dat geeft dan toch weer ruimte voor andere interpretatie en om het zelfs aan te kunnen vechten...
Pecunia non olet
pi_211452948
Nieuw project van de Anands, voornamelijk ter aflossing van https://www.collincrowdfu(...)-anand-en-t-s-anand/ dat in December afloopt.

SPOILER
pi_211453018
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 11:12 schreef Bieselke het volgende:
Nieuw project van de Anands, voornamelijk ter aflossing van https://www.collincrowdfu(...)-anand-en-t-s-anand/ dat in December afloopt.

SPOILER
Daar zat ik ook in. Altijd keurig betaald. Ik neig wel naar doorrollen. De looptijd van 3 jaar spreekt me wel aan en het trackrecord van de heren ook wel. LTV is wat aan de hoge kant.
Pecunia non olet
pi_211453067
CCF/ProfA is een interessante. Kan eigenlijk geen redenen bedenken om niet mee te doen. Direct-kosten, maar daar staat een heel redelijke rente tegenover.

Linkje = :9
Pecunia non olet
pi_211453124
Timmerfabriek Mesut wil ik ook wel doorrollen. Onderpand is prima evenals resultaten van de VOF.
pi_211453144
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 11:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Daar zat ik ook in. Altijd keurig betaald. Ik neig wel naar doorrollen. De looptijd van 3 jaar spreekt me wel aan en het trackrecord van de heren ook wel. LTV is wat aan de hoge kant.
Vind vooral die taxatiewaarde aan de hoge kant. Het onderpand betreft niet de panden op de foto's.

Ik ben dit jaar bij de aankoop van 2 bedrijvenparkjes van hogere kwaliteit betrokken geweest en deze gingen op koopsommen van 9,8 en 10,1x de huur. Hier taxeren ze op 13,8x
pi_211453160
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 11:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het trackrecord is goed maar het onderpand (https://www.projectontwik(...)idsstraat-25-39.html plus nog een buitenterrein kavel G1972) oogt niet zo aantrekkelijk dat het de waardestijging naar 1.8mio rechtvaardigt imo. Temeer omdat de herontwikkeling naar woningen kennelijk is afgeketst.
pi_211454800
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 11:34 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Vind vooral die taxatiewaarde aan de hoge kant. Het onderpand betreft niet de panden op de foto's.

Ik ben dit jaar bij de aankoop van 2 bedrijvenparkjes van hogere kwaliteit betrokken geweest en deze gingen op koopsommen van 9,8 en 10,1x de huur. Hier taxeren ze op 13,8x
Huurinkomsten 129K, rente 112K.
17K voor alle overige kosten is wel heel krap, om het nog maar niet te hebben over waar het geld voor de aflossing vandaan moet komen.
Tot nu toe inderdaad trouwe betalers (heb 1 Anand project lopen op het moment), maar ik blijf even weg bij het financieren van oude loodsjes.
pi_211455353
https://investeren.sameningeld.nl/project/dronten-herfst-73

SIG project, 5 jaar, op een golfpark

nagevraagd:
geen recreatie, geen erfpacht, geen bijzonderheden.

[ Bericht 8% gewijzigd door zeeland6 op 28-11-2023 16:14:12 ]
pi_211455410
quote:
https://www.funda.nl/koop(...)-88567140-herfst-73/
Marktwaarde vrije verkoop lijkt erg hoog

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 28-11-2023 15:35:29 ]
pi_211456712
quote:

[..]

Pfff dat is wel héél groot verschil. Als ze de rest van hun portefeuille net zo creatief getaxeerd hebben dan kun je grote vraagtekens gaan zetten bij het geheel.....
Pecunia non olet
pi_211456858
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 11:25 schreef obligataire het volgende:
CCF/ProfA is een interessante. Kan eigenlijk geen redenen bedenken om niet mee te doen. Direct-kosten, maar daar staat een heel redelijke rente tegenover.

Ik heb het idee dat ik deze eerder ben tegengekomen. Wellicht bij fundingcircle.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 28-11-2023 19:15:14 ]
pi_211457352
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 13:57 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Huurinkomsten 129K, rente 112K.
17K voor alle overige kosten is wel heel krap, om het nog maar niet te hebben over waar het geld voor de aflossing vandaan moet komen.
Tot nu toe inderdaad trouwe betalers (heb 1 Anand project lopen op het moment), maar ik blijf even weg bij het financieren van oude loodsjes.
Idem, oude loodjes (met mogelijk gedoe in de pandjes & grond (huurders, asbest?, vervuiling etc) En woningbouw on hold voor een long term en dat met een krappe cashstroom. Indien no woningbouw dan no big profit.
pi_211457450
quote:

Zeer mooie cijfers en groei, ben zelf niet zo van zo'n 2e hypotheek, maar neem hem als het lukt ook klein mee
pi_211457616
quote:

Mesut en Anand zijn morgen aan de beurt. Ik ga uit dat deze donderdag 11uur open gaat.
pi_211461856
https://www.telegraaf.nl/(...)ien-recessie-naderen
SPOILER
SPOILER
Pecunia non olet
pi_211462079
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 09:07 schreef obligataire het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ien-recessie-naderen
SPOILER
SPOILER
Daar komt dan bij voor de grotere scheepvaart ETS bij vanaf 2024.

https://www.evofenedex.nl(...)op-scheepvaartsector

Schepen moeten betalen voor de uitstoot, Engeland zit zit hier niet bij. Kan me voorstellen dat er daarom meer naar toe gaat worden verscheept en dan over wordt overgeheveld in de short-sea schepen die gewoon lekker naar binnen kunnen varen omdat zij hier nog niet voor hoeven te betalen. Met als gevolg voor de binnenvaart weer iets minder werk.
pi_211463547
WvjG vooraankondiging:

SPOILER
pi_211464169
Beste SIG investeerder,

Je hebt geïnvesteerd in het project Andesdreef 35 in Utrecht.
De hypotheek is op 27 november 2023 vervroegd afgelost.
pi_211464367
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 13:33 schreef zeeland6 het volgende:
Beste SIG investeerder,

Je hebt geïnvesteerd in het project Andesdreef 35 in Utrecht.
De hypotheek is op 27 november 2023 vervroegd afgelost.
Het geld staat bij mij nog niet in de wallet maar wat mij betreft helemaal prima. Mooi voor het einde van het jaar en met boeterente.
pi_211465200
Een mailtje van All4Funding:
Herfinanciering V*lla La Prov*nçale in Frankrijk

Opvallend,
- omdat het nu weer eens niet van de platformeigenaar zelf is
- omdat ie hier ook geen vergunning meer voor heeft
pi_211465738
quote:

[..]

In welke omgeving zitten die bedrijvenparkjes?
pi_211466090
Damesmode/beautysalon CCF naar intensief beheer.
Er is als zekerheid een 1e hypotheek op woonhuis schoonvader gevestigd. Die zal daar wel willen blijven wonen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 29-11-2023 17:28:57 ]
pi_211466300
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Damesmode/beautysalon CCF naar intensief beheer.
Er is als zekerheid een 2e hypotheek op woonhuis schoonvader gevestigd. Die zal daar wel willen blijven wonen.
Een eerste hypotheek toch?

En het overgrote deel van de lening is al terugbetaald.
Komt vast goed.
Pecunia non olet
pi_211466415
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een eerste hypotheek toch?

En het overgrote deel van de lening is al terugbetaald.
Komt vast goed.
Ja typvoud. Er staat nog een hoofdsom open van E 35.000 tegen een 1e hypotheek met een ltv van 8%.

Niet mijn eerste project op De Fred die in de problemen komt.

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 29-11-2023 17:46:23 ]
pi_211466462
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2023 13:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Het geld staat bij mij nog niet in de wallet maar wat mij betreft helemaal prima. Mooi voor het einde van het jaar en met boeterente.
Andesdreef is nu wel in de wallet.
Pecunia non olet
pi_211466587
Isolatie
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=28127
appartement van 2 miljoen zonder hypotheek

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 29-11-2023 18:32:20 ]
pi_211466730
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:49 schreef KrekelJapie het volgende:
Isolatie
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=28127
2e hypotheek op appartement van 2 miljoen
Géén 2e hyp, alleen neg.hyp. verklaring. :N
pi_211467219
quote:
88s.gif Op woensdag 29 november 2023 18:02 schreef Inductor het volgende:

[..]
Géén 2e hyp, alleen neg.hyp. verklaring. :N
Ik was al niet geïnteresseerd. Nu al helemaal niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')