Schijnt over de gemiddelde openstaande hoofdsom te gaan... tussentijdse aflossing is voornamelijk voor NLI lucratiefquote:Op woensdag 15 november 2023 18:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Ik heb er nooit zo op gelet maar zie wel dat de fee tot juni 0.1%/mnd was maar na de deelaflossing nauwelijks is gedaald dus percentueel veel meer. Bij het GRV project zie ik hetzelfde; hun berekening na deelaflossing is dus nogal merkwaardig.
Ik wel, blijft treurig te zien hoeveel problemen dienstverleners elke keer hebben na een aanpassing aan de systemen. Voordat je iets nieuws lanceert en de oude app uit de lucht haalt zou je moeten verzekeren dat de belangrijkste functionaliteiten werken.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:04 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik had het niet over de app. Deze werkt niet. Het ging over de bedragen die vanuit de wallet met vertraging zijn uitbetaald.
App dus en alle verificatie is doorlopen.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:02 schreef tnhb het volgende:
[..]
Via app of website? Wel alle verificatie etc. betaaldienstverlener ok?
Dus als na een maand al 90% wordt afgelost (puur in theorie) dan blijft de maandfee gelijk? Lekker dan.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:04 schreef erwin_kool het volgende:
[..]
Schijnt over de gemiddelde openstaande hoofdsom te gaan... tussentijdse aflossing is voornamelijk voor NLI lucratief
In het tarievenoverzicht staat:quote:Op donderdag 16 november 2023 10:04 schreef erwin_kool het volgende:
[..]
Schijnt over de gemiddelde openstaande hoofdsom te gaan... tussentijdse aflossing is voornamelijk voor NLI lucratief
Toen ik daar in het verleden eens naar vroeg kreeg ik een voor mij niet voldoende helder verhaal en heb toen besloten maar niet te gaan investeren. Want wat is "actuele gemiddelde", is dat het actuele saldo of het gemiddelde saldo op het moment van berekening? Bij tussentijdse aflossingen zullen de kosten dus maar beperkt dalen, bij gve juist helemaal niet en bij ccf juist wel omdat ze daar de het openstaande saldo volgen.quote:0,10% per maand over het actuele gemiddeld uitstaand saldo van de investering
Daar lijkt het wel op, de maandfee wordt dan feitelijk 1% per maand van het uitstaande bedrag. Dus dan mag je geld bijbetalen. Ik doe weinig met NLI maar als ze dit aan mij bevestigen (ik heb een vraag gesteld) dan is het over en sluiten voor mij.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:23 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dus als na een maand al 90% wordt afgelost (puur in theorie) dan blijft de maandfee gelijk? Lekker dan.
Dat hebben ze mij gisteren ook verteld.quote:Op donderdag 16 november 2023 07:10 schreef KrekelJapie het volgende:
IT problemen mbt overboeken bij collin zijn als het goed is opgelost. Probleem dit weekend was dat het saldo dat wij zagen in het wallet niet het saldo was dat OPP zag staan en ze het saldo hierom niet overboekte.
via mail heb ik onderstaand antwoord gekregen:quote:Op donderdag 16 november 2023 10:42 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op, de maandfee wordt dan feitelijk 1% per maand van het uitstaande bedrag. Dus dan mag je geld bijbetalen. Ik doe weinig met NLI maar als ze dit aan mij bevestigen (ik heb een vraag gesteld) dan is het over en sluiten voor mij.
Volgens mij zit het iets anders.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:42 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op, de maandfee wordt dan feitelijk 1% per maand van het uitstaande bedrag. Dus dan mag je geld bijbetalen. Ik doe weinig met NLI maar als ze dit aan mij bevestigen (ik heb een vraag gesteld) dan is het over en sluiten voor mij.
Klopt wat je schrijft. Ik maakte even een denkfout, juist wanneer kort voor voor einde looptijd 90% vervroegd wordt afgelost zal de gemiddelde investering weinig veranderen, de fee dus ook niet en kunnen de kosten best hoger worden dan de rente in de laatste maanden. Ik vind de wijze van rekenen ook onlogisch en verborgen nadelig voor de investeerder maar gezien het antwoord dat erwin_kool kreeg is het zoals NLI het heeft bedoeld.quote:Op donderdag 16 november 2023 13:33 schreef TisIk het volgende:
[..]
Volgens mij zit het iets anders.
Als ik naar het aflossingsschema van Bangroep kijk, zie ik dat ze tot de extra aflossing, per maand 0,1% van de hoofdsom (=1,2% per jaar) aan kosten inhouden.
Na de extra aflossing, houden ze per maand 0,1% van gemiddelde openstaande hoofdsom over de hele looptijd.
Daar klopt natuurlijk niets van.
Of je berekent steeds alle kosten over de gemiddelde hoofdsom en verrekent dus bij een tussentijdse aflossing dus de eerder te veel berekende kosten.
Of (veel simpeler) je berekent, na een tussentijdse aflossing, de kosten vanaf dat moment over de op dat moment nog openstaande hoofdsom.
Ik ga ze vragen om e.e.a. te corrigeren.
Zo is het.quote:Op donderdag 16 november 2023 13:50 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Klopt wat je schrijft. Ik maakte even een denkfout, juist wanneer kort voor voor einde looptijd 90% vervroegd wordt afgelost zal de gemiddelde investering weinig veranderen, de fee dus ook niet en kunnen de kosten best hoger worden dan de rente in de laatste maanden.
Volgens Erwin Kool zeiden ze: De fee wordt berekend over het gemiddeld uitstaand bedrag van uw investering, niet over het actuele uitstaande saldo.quote:Ik vind de wijze van rekenen ook onlogisch en verborgen nadelig voor de investeerder maar gezien het antwoord dat erwin_kool kreeg is het zoals NLI het heeft bedoeld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Inmiddels ook reactie gehad, de berekening is zoals beoogd.quote:Op donderdag 16 november 2023 17:51 schreef TisIk het volgende:
[..]
Zo is het.
Absurd!
Wat zouden ze dan doen? De kosten op de aflossing inhouden?
[..]
Volgens Erwin Kool zeiden ze: De fee wordt berekend over het gemiddeld uitstaand bedrag van uw investering, niet over het actuele uitstaande saldo.
Dat vind ik prima, maar dan wel over de hele looptijd. Dus ook de fee vóór de tussentijdse aflossing (achteraf) berekenen over het gemiddeld uitstaande bedrag!
Nogal complex, maar als ze dat zo willen: prima.
Ik vind de fee dan te hoog, dus geen NLI meer voor mij. In het geval van het GRV project met diverse deelaflossingen is de fee op 1.44% per jaar uitgekomen.quote:De doorlopende fee wordt berekend over het actuele gemiddeld uitstaand saldo. Als een betalingsschema gedurende de gehele looptijd ongewijzigd blijft, zal ook de fee gedurende de looptijd niet wijzigen. Bij een tussentijdse aanpassing, zoals in dit geval een gedeeltelijke aflossing, wordt het gemiddeld uitstaand saldo en dus de fee herberekend / verlaagd. Daarbij corrigeren we inderdaad niet met terugwerkende kracht (overigens ook niet bij een verhoging van het gemiddeld uitstaand saldo door bijvoorbeeld opschorting van aflossingen).
Hier een enkele link naar multi linkquote:Op vrijdag 17 november 2023 16:39 schreef KrekelJapie het volgende:
satellietcommunicatiediensten
Multi-Link Holland B.V.
¤ 2.000.000 | 9,0% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/multi-link-holland-b-v/
2x 1e hypotheek
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
!!Peppi en Kokki alarm!!quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:35 schreef KrekelJapie het volgende:
S. Öztürk en T. Öztürk
¤ 310.000 | 9,0% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/s-ozturk-en-t-ozturk/
1e hypotheek, 100% ltv
Ome Multi-Link kennen we nog van GvE.quote:Op vrijdag 17 november 2023 16:39 schreef KrekelJapie het volgende:
satellietcommunicatiediensten
Multi-Link Holland B.V.
¤ 2.000.000 | 9,0% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/multi-link-holland-b-v/
2x 1e hypotheek
Dat antwoord was op zich toch bevredigend? Bij een tussentijdse aflossing wordt de fee herberekend. Méér dan dat hoeft toch niet?quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:21 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Inmiddels ook reactie gehad, de berekening is zoals beoogd.
[..]
Ik vind de fee dan te hoog, dus geen NLI meer voor mij. In het geval van het GRV project met diverse deelaflossingen is de fee op 1.44% per jaar uitgekomen.
Toet toet, boing boingquote:Op vrijdag 17 november 2023 20:47 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
!!Peppi en Kokki alarm!!
Voor: redelijke aflossing
Tegen: 100% LTV, geen zekerheden/significant bezit in privé, nieuwbakken o.g. investeerders zonder vet op de botten.
Ik laat het voor wat het is.
Nou, ik zou het wel logisch en prettig vinden als de fee niet procentueel hoger wordt tov het geleende bedrag dan de verwachte 1.2% en dat is door hun rekenmethode helaas wel het geval.quote:Op vrijdag 17 november 2023 21:47 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat antwoord was op zich toch bevredigend? Bij een tussentijdse aflossing wordt de fee herberekend. Méér dan dat hoeft toch niet?
Dat ben ik met je eens. Ik heb het zelf niet nagerekend, maar als na een tussentijdse aflossing de nieuwe stand als basis voor de berekening wordt gebruikt , dan zou je toch zeggen dat dit goed zou moeten gaan? Waardoor ontstaat de afwijking die je constateert?quote:Op vrijdag 17 november 2023 22:15 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Nou, ik zou het wel logisch en prettig vinden als de fee niet procentueel hoger wordt tov het geleende bedrag dan de verwachte 1.2% en dat is door hun rekenmethode helaas wel het geval.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |