abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211833905

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.

Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_211836039
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:50 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik wacht het ook rustig af, zoveel projecten heb ik daar ook niet lopen. En gaan ze inderdaad de kosten verhogen zonder dit volledig te compenseren dan is het m.i. een zeer onbetrouwbare club en ga ik zeker niet meer investeren. Met terugwerkende kracht de spelregels veranderen is voor mij een no go.
Zoals ik het begrijp gaan vanaf begin volgend jaar de kosten ook voor bestaande investeringen verhoogd worden. Om bestaande investeerders te compenseren krijgen die een hoeveelheid "waardepunten", waarvan de hoeveelheid afhankelijk is van de waarde van je portefeuille op 31 december. Wat je met deze punten kunt wordt niet genoemd. Misschien wat korting op de kosten bij nieuwe projecten of een mooie WvjG-koffiemok.

De eindafrekening maak ik pas ergens begin januari op maar mijn totale investering in crowdfunding is afgelopen jaar iets gedaald. Vooral de afgelopen maanden heb ik meer geld in deposito's gezet terwijl mijn maandelijkse investering in EFT gelijk gebleven is, dus in verhouding heb ik minder geld in crowdfunding zitten.
pi_211836313
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 09:09 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Op zich wel mooi voor deze ondernemers, nu even in tussen schip en schip en gewoon even vakantie. Ms Rival heeft altijd zonder problemen gelopen?
Klopt :)
Pecunia non olet
pi_211836450
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 16:36 schreef Zeghomaar het volgende:
Heb er erg veel moeite mee als tijdens het spel de spelregels worden gewijzigd.
Dit had ik niet van Johan verwacht.
Maar eens eerst wachten wat het tegenvoorstel wordt.
Op zich wordt WVJG er zelf niet beter van, sterker nog de verhoging van 0.083% naar 0.1% is niet voldoende om de 21% BTW te dekken die ze verplicht moeten gaan afdragen (blijkbaar).

En wellicht staat ze ook nog een naheffing te wachten over de voorbije jaren. Dus ik denk niet dat Johan zich in de handen staat te wrijven.

Ik vind de regels omtrent BTW en kredietverlening ook niet echt duidelijk, pure kredietverlening is vrijgesteld, maar Collin brengt ook BTW in rekening en die zijn een stuk groter en professioneler, dus ik denk dat die zich wel goed hebben laten voorlichten.

De BTW is sowieso niet terug te vragen. Crowdfunding is geen BTW plichtige activiteit als belegger zijnde, dus de voorbelasting volgt hetzelfde regime.

[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 30-12-2023 12:29:42 ]
Pecunia non olet
pi_211836673
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 11:50 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Zoals ik het begrijp gaan vanaf begin volgend jaar de kosten ook voor bestaande investeringen verhoogd worden. Om bestaande investeerders te compenseren krijgen die een hoeveelheid "waardepunten", waarvan de hoeveelheid afhankelijk is van de waarde van je portefeuille op 31 december. Wat je met deze punten kunt wordt niet genoemd. Misschien wat korting op de kosten bij nieuwe projecten of een mooie WvjG-koffiemok.
Artikel 39.2 algemene voorwaarden WvjG:
De geldende tarieven en kosten worden vastgelegd op het moment van bevestigen van de inschrijving op de leningaanvraag en blijven door de duur van de leningovereenkomst van kracht.
pi_211836677
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
Op zich wordt WVJG er zelf niet beter van, sterker nog de verhoging van 0.083% naar 0.1% is niet voldoende om de 21% BTW te dekken die ze verplicht moeten gaan afdragen (blijkbaar).

En wellicht staat ze ook nog een naheffing te wachten over de voorbije jaren. Dus ik denk niet dat Johan zich in de handen staat te wrijven.
Die BTW hadden ze hoogstwaarschijnlijk allang moeten afdragen. Klaarblijkelijk heeft hij een fout gemaakt en wil nu met terugwerkende kracht de investeerders hier voor op laten draaien.

De tarieven voor nieuwe projecten verhogen staat natuurlijk ieder platform vrij maar dit met terugwerkende kracht doen is voor mij in ieder geval onacceptabel.
Waar is het einde? Als de winst bij het platform tegenvalt, als er een onverwachte tegenvaller is, als hij het bedrijf verkocht heeft en de nieuwe eigenaar meer winst wil maken, enz, enz.

Allemaal prima maar niet met terugwerkende kracht bij al lopende projecten.
pi_211836702
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De geldende tarieven en kosten worden vastgelegd op het moment van bevestigen van de inschrijving op de leningaanvraag en blijven door de duur van de leningovereenkomst van kracht.
Dit ^O^
pi_211836755
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Die BTW hadden ze hoogstwaarschijnlijk allang moeten afdragen. Klaarblijkelijk heeft hij een fout gemaakt en wil nu met terugwerkende kracht de investeerders hier voor op laten draaien.

De tarieven voor nieuwe projecten verhogen staat natuurlijk ieder platform vrij maar dit met terugwerkende kracht doen is voor mij in ieder geval onacceptabel.
Waar is het einde? Als de winst bij het platform tegenvalt, als er een onverwachte tegenvaller is, als hij het bedrijf verkocht heeft en de nieuwe eigenaar meer winst wil maken, enz, enz.

KOM verhoogde de kosten van haar lopende projecten, dit was voor mij reden om de nieuwe algemene voorwaarden niet te accepteren en nooit meer te investeren daar. WVJG wordt geconfronteerd met een fiscale verplichting. Dat hádden ze kunnen weten, ben ik met je eens, maar het dient niet om de eigen zakken te spekken en daar ligt wat mij betreft een principieel verschilletje. Ben er natuurlijk ook niet blij mee.
Pecunia non olet
pi_211836916
Het (al dan niet bewust) ontwijken van fiscale verplichtingen is een breed probleem in de maatschappij en zorgt voor verstoring van de concurrentieverhouding met hen die zich wel aan de regels houden. Waarom kunnen bepaalde kappers goedkoper knippen, is de shoarma goedkoper, waarom worden vrachtwagenchauffeurs 'gedetacheerd' vanuit Oost Europa. De lijst is eindeloos wat dat aangaat.
Pecunia non olet
pi_211837113
quote:

[..]

Dit inderdaad, ik begrijp best dat ze iets willen verhogen qua kosten maar doe dat dan gewoon op nieuwe projecten.
pi_211837132
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Welke versie van de AV is dit? In de AV die momenteel online staat (sinds nov 2021) is het artikel 38.2 (en in de AV die ik in 2018 heb opgeslagen dezelfde tekst in artikel 47.2). Het is dus in elk geval al heel lang zo dat de kosten voor de loop van het project vaststaan :)
pi_211837193
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:54 schreef tnhb het volgende:

[..]
Welke versie van de AV is dit? In de AV die momenteel online staat (sinds nov 2021) is het artikel 38.2 (en in de AV die ik in 2018 heb opgeslagen dezelfde tekst in artikel 47.2). Het is dus in elk geval al heel lang zo dat de kosten voor de loop van het project vaststaan :)
U was me net voor met deze opmerkingen, vond het ook al bijzonder dat WvjG de oude algemene voorwaarden niet meer op hun site heeft staan.
pi_211837417
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 12:54 schreef tnhb het volgende:

[..]
https://waardevoorjegeld.nl/pdf/algemene-voorwaarden.pdf
pi_211837583
quote:
Dat is interessant, via de link onderaan de hoofdpagina kom je op https://waardevoorjegeld.nl/algemene-voorwaarden waar dus die andere uit 2021 staan.
pi_211837674
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 13:19 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat is interessant, via de link onderaan de hoofdpagina kom je op https://waardevoorjegeld.nl/algemene-voorwaarden waar dus die andere uit 2021 staan.
Dan hebben wij dus ook nog versie 3 die in mijn geval van juli 2018 komt. Hierbij staat onderin nog vestigingsadres in Hardinxveld-Giessendam. Artikelnummer is wijzigt maar tekst is dus gelijk door de jaren heen.
pi_211837972
Bij mijn Collin account heb ik weer gewoon een bijschrijving staan per vandaag, zal straks maar weer een opname moeten doen :+
pi_211838494
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 13:38 schreef Tjalala het volgende:
Bij mijn Collin account heb ik weer gewoon een bijschrijving staan per vandaag, zal straks maar weer een opname moeten doen :+
Inderdaad weer wat bijschrijvingen. Zo'n opname blijft dan wel in de ruimte hangen tot dinsdag. Dus ik denk dat ik het voor de duidelijkheid maar gewoon laat staan in de wallet.
pi_211838632
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 13:38 schreef Tjalala het volgende:
Inderdaad weer wat bijschrijvingen. Zo'n opname blijft dan wel in de ruimte hangen tot dinsdag. Dus ik denk dat ik het voor de duidelijkheid maar gewoon laat staan in de wallet.
quote:

[..]

Eens, ik ben benieuwd hoe Johan dit aan gaat pakken. Verhoging met terugwerkende kracht zal een hoop gedoe en ontevreden investeerders opleveren. Voor mij zal het een reden zijn om geen nieuwe investeringen daar mee te nemen. Hoe sympathiek de projecten soms ook zijn.
pi_211838737
quote:

[..]
Die BTW hadden ze hoogstwaarschijnlijk allang moeten afdragen. Klaarblijkelijk heeft hij een fout gemaakt ....
Ik kan me voorstellen dat dit onderwerp aan de orde is geweest bij de aanvraag voor de Europese vergunning.
Zo niet dan heeft de auditor ook zitten slapen.....
Pecunia non olet
pi_211839666
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 08:47 schreef Tjalala het volgende:

Wat mij trouwens wel opvalt bij Collin heeft men nu bij de laatste paar opnames van dit jaar ineens bij "naar" mijn volledige rekeningnummer staan ipv met NL12*******123. Hebben jullie dat ook? (als ik dat zo zie zou dat gisterochtend/begin middag gewijzigd.
Ik zag dat al bij een opname eind november en ging er vanuit dat dat te maken had met OPP als betaalprovider.
pi_211840064
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 15:07 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik zag dat al bij een opname eind november en ging er vanuit dat dat te maken had met OPP als betaalprovider.
Nu ik terugkijk was de *** eerder de uitzondering dus zal inderdaad wel met OPP te maken hebben gehad.
pi_211840332
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 14:00 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
In het luchtledige hangen is prima. Betaal je in het geheel geen box 3 belasting op dit onzichtbare bedrag.😀
Dus gewoon overmaken zou ik zeggen.
pi_211841656
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2023 15:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
In het luchtledige hangen is prima. Betaal je in het geheel geen box 3 belasting op dit onzichtbare bedrag.😀
Ik had eens, ik denk iets van 20 jaar geleden, dat een bedrag van ¤10.000 rond de peildatum in het luchtledige hing. Ik spaarde maandelijk op een spaarrekening bij de (toen nog) Postbank en eens in de zoveel tijd als het spaar saldo ruim boven de ¤10.000 was, maakte ik ¤10.000 over naar een andere spaarrekening ook bij de Postbank met een hogere rente. Dat moest toen eerst terug naar de betaalrekening en dan naar de andere spaarrekening en er zat 1 of meerdere dagen tussen dat het was bijgeschreven. Die keer was het eind december en was het pas na Nieuwsjaarsdag weer bijgeschreven op de andere spaarrekening (niet bewust zo gepland). Ik had dat wel gezien op de afschriften maar tegen de tijd dat ik mijn belastingaabngifte van dat jaar invulde was ik het alweer vergeten en nam gewoon de bedragen over van de jaaropgaven. Pas bij de aangifte van het jaar erna viel het me op omdat het totaal bedrag aan spaargeld zoveel hoger was dan het jaar ervoor dat het teveel was om in 1 jaar gespaard te hebben.
pi_211842210
En vandaag al weer van HCN vroeger dan verwacht een betaalverzoek, nu voor deel 2 van Wok to go Damrak (10 dagen na livegang). Wordt weer even schuiven met wat bedragen om het begin volgende week te kunnen betalen.
Ik moet misschien niet zo kort op de bal spelen, soms wil ik het zo kort dat ik de bal nog niet eens heb. 8)7
Voordeel is dan wel dat de uitbetalingen lekker snel starten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Soulfreak op 30-12-2023 17:20:04 ]
pi_211843182
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 17:11 schreef Soulfreak het volgende:
En vandaag al weer van HCN vroeger dan verwacht een betaalverzoek, nu voor deel 2 van Wok to go Damrak (10 dagen na livegang). Wordt weer even schuiven met wat bedragen om het begin volgende week te kunnen betalen.
Ik moet misschien niet zo kort op de bal spelen, soms wil ik het zo kort dat ik de bal nog niet eens heb. 8)7
Voordeel is dan wel dat de uitbetalingen lekker snel starten.
Ik had het betaalverzoek inderdaad ook nog niet verwacht. Maar niet erg, starten inderdaad de betalingen ook al in februari.
pi_211843380
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 15:30 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Nu ik terugkijk was de *** eerder de uitzondering dus zal inderdaad wel met OPP te maken hebben gehad.
als er *** staan is het verwerkt. Als je rekningnr er volledig staat dan nog niet door opp.
pi_211843525
Een default uit januari 2021 van KoM lijkt volgende week het restsaldo af te lossen
quote:
Per 5 januari 2024
Uitbetaling Nederlands Pensioenbureau
Project #1208
Omschrijving Uitbetaling #104, Project: Nederlands Pensioenbureau
Gaat om 23% van de oorspronkelijke hoofdsom
pi_211844035
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2023 15:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Volgens mij blijft het niet ergens hangen. Het bedrag wat is overgemaakt staat dan nog gewoon in het jaaroverzicht bij Collin
pi_211844115
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 18:00 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik had het betaalverzoek inderdaad ook nog niet verwacht. Maar niet erg, starten inderdaad de betalingen ook al in februari.
Ook met een betaalverzoek in de 2e/3e week van januari hadden de betalingen wel gestart in februari. Met die van Anne&Max (betaalverzoek vrijdag de 22e, uitgeboekt de 29e) beginnen de betalingen door het vroege verzoek wel net een maand eerder. Nu eerste betaling 29 januari, wat anders ergens in februari zou zijn geweest. Januari is mede hierdoor voor mij wel by far de maand met het hoogste bedrag aan reguliere netto rente betalingen, even de maanden met boeterente buiten beschouwing gelaten.
pi_211847424
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 18:48 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ook met een betaalverzoek in de 2e/3e week van januari hadden de betalingen wel gestart in februari. Met die van Anne&Max (betaalverzoek vrijdag de 22e, uitgeboekt de 29e) beginnen de betalingen door het vroege verzoek wel net een maand eerder. Nu eerste betaling 29 januari, wat anders ergens in februari zou zijn geweest. Januari is mede hierdoor voor mij wel by far de maand met het hoogste bedrag aan reguliere netto rente betalingen, even de maanden met boeterente buiten beschouwing gelaten.
Klopt, helemaal. En ja, januari is door Anne&Max een goede rente maand. Zeker bij projectjes in mijn hometown, die ik (als ze goed zijn uiteraard) vaak iets ruimer meeneem.
pi_211859409
Mbs Rapido... zie dat deze maar traag volloopt. Vraag me af waarom, het is immers een pareltje in mijn ogen. Is het omdat niemand aan het eind van het jaar wil investeren ivm belasting of is het project toch niet zo goed?
pi_211862377
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 10:02 schreef Geldstrooier het volgende:
Mbs Rapido... zie dat deze maar traag volloopt. Vraag me af waarom, het is immers een pareltje in mijn ogen. Is het omdat niemand aan het eind van het jaar wil investeren ivm belasting of is het project toch niet zo goed?
Ivm box 3 Ga ik pas na middernacht investeren. En zo zullen er wel meer investeerders zijn.
pi_211864098
In het nieuwe jaar zullen er vast wel weer wat meer investeerders zijn, maar bij GVE komen goede projecten wel vaker moeizaam vol.

Trouwens, er wordt zoals eigenlijk wel verwacht meegelezen over onze hot item laatste bezoek: 16 uur, 22 minuten geleden..
pi_211866811
Gisteren en vandaag heb ik alle december betalingen van Collin in mijn wallet ontvangen.

Mijn crowdfundportefeuille is in 2023 gegroeid met 217 euro (niet bewust voor gekozen om de portefeuille zo goed als gelijk te houden).

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 31-12-2023 17:33:05 ]
pi_211867384
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 15:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Gisteren en vandaag heb ik alle december betalingen van Collin in mijn wallet ontvangen.

Mijn crowdfundportefeuille is in 2023 gegroeid met 217 euro (niet bewust voor gekozen om zo goed de portefeuille zo exact gelijk te houden).
Hier is er bewust voor gekozen, om crowdfunding enigszins af te bouwen, en is er bij mij dus redelijk veel naar deposito's verdwenen.

Mijn cf portefuille is met ong. 5,2% afgenomen, daar in tegen is het bij het gewone spaargeld met zo'n 35% toegenomen.

De verdeling is nu wat beter in balans dan een jaar geleden, iets minder risico.
pi_211867735
Let op dat er bij Collin vandaag nog betalingen in de wallet zijn bijgeboekt.
Tip om alle wallets vandaag nog even leeg te boeken. Zodat het geld voor je belastingaangifte niet in de dure overige box-3 categorie terecht komt.
pi_211867794
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 10:02 schreef Geldstrooier het volgende:
Die zit morgenochtend vol hoor
pi_211867864
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 15:39 schreef KrekelJapie het volgende:

Mijn crowdfundportefeuille is in 2023 gegroeid met 217 euro (niet bewust voor gekozen om zo goed de portefeuille zo exact gelijk te houden).
Hier ook gister en vandaag Collin betalingen ontvangen en daarmee alle december betalingen binnen.

Mijn crowdfundportefeuille is in 2023 gegroeid met 12,3%, het grootste deel darvan is afkomstig van een belastingterugaaf vanwege belastingmiddeling (nog vanwege een ontslagvergoeding in 2019). Mijn renteinkomten uit crowdfunding zijn gestegen met 17,5%, met dank aan hogere rentes.

Voor 2024 verwacht ik niet dat mijn crowdfundportefeuille nog veel zal groeien, misschien zelfs iets zal afnemen. De renteinkomsten zullen als het goed is wel wat stijgen vanwege hogere rentes.
pi_211868976
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 16:32 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Hier ook gister en vandaag Collin betalingen ontvangen en daarmee alle december betalingen binnen.

Mijn crowdfundportefeuille is in 2023 gegroeid met 12,3%, het grootste deel darvan is afkomstig van een belastingterugaaf vanwege belastingmiddeling (nog vanwege een ontslagvergoeding in 2019). Mijn renteinkomten uit crowdfunding zijn gestegen met 17,5%, met dank aan hogere rentes.

Voor 2024 verwacht ik niet dat mijn crowdfundportefeuille nog veel zal groeien, misschien zelfs iets zal afnemen. De renteinkomsten zullen als het goed is wel wat stijgen vanwege hogere rentes.
Mijn crowdfundportefeuille is net als vorige jaar met ruim 20% gegroeid. Mijn spaargeld en deposito's laat ik iets harder groeien, zeker nu de rente redelijk op niveau is. Op deposito's is die nu licht dalend, dus misschien nog wat spaargeld in wat langlopende deposito's stoppen of toch wat meer vastgoed aankopen of een extra onderneming financieren. Iets om begin 2024 keuzes in te maken. Hoe dan ook laat ik mijn CF-portefeuille in 2024 waarschijnlijk gelijk aan 2023.
pi_211877103
Iedereen de beste wensen voor 2024 met veel gezondheid, geluk en mooie crowdfinance resultaten!
pi_211877104
Goedemorgen!
Iedereen de beste wensen voor 2024 met veel gezondheid en mooie crowdfinance projecten met goede resultaten 🥂
pi_211877116
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 10:14 schreef Tjalala het volgende:
Iedereen de beste wensen voor 2024 met veel gezondheid, geluk en mooie crowdfinance resultaten!
Eens gelijk.
Je was mij net 6 seconden voor.
pi_211877126
quote:
14s.gif Op maandag 1 januari 2024 10:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Eens gelijk.
Je was mij net 6 seconden voor.
Inderdaad, ik zat nog te twijfelen of ik ook nog iets over minder regen moest zeggen, als ik dat had gedaan was u waarschijnlijk 6 seconden eerder geweest.
pi_211877667
quote:
14s.gif Op maandag 1 januari 2024 10:14 schreef Horsemen het volgende:
Goedemorgen!
Iedereen de beste wensen voor 2024 met veel gezondheid en mooie crowdfinance projecten met goede resultaten 🥂
Iedereen de beste wensen. Laten we er met ze allen een mooi jaar van maken.
pi_211877739
Een heel goed 2024 *O*

Omdat het nieuwe jaar begonnen is kan ik weer aan de slag met crowdfunding. Heb de eerste investering al gedaan bij Collin :9 en heb er 2 open staan bij SiG die binnenkort geïncasseerd worden.
  maandag 1 januari 2024 @ 12:47:09 #46
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_211878301
Beste wensen voor iedereen. Heb de eerst investering in 2024 al weer gedaan.

De laatste in 2023 was naar de kinderen. We hebben ze de laatste jaren zo goed geholpen dat ze nu ook VRH mogen betalen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_211878581
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 11:37 schreef Faraday01 het volgende:
Een heel goed 2024 *O*

Omdat het nieuwe jaar begonnen is kan ik weer aan de slag met crowdfunding. Heb de eerste investering al gedaan bij Collin :9 en heb er 2 open staan bij SiG die binnenkort geïncasseerd worden.
Gelukkig nieuwjaar allen.

Ik las bij een ander, nu ook bij jou, dat je investeert op 1 januari. Dat is toch juist wat je niet wilt. Banken nemen namelijk niet altijd saldo van 0.01 uur op op de jaaropgaven.

Zuiver fiscaal loopt 1 januari tot middernacht, niet tot het moment dat je van spaargeld een overige bezitting maakt.

Het kan dus ook best, dat je op de volgende jaaropgave van Collin ( die in 2025 komt over het jaar 2024) gewoon een investering hebt op nieuwjaarsdag.

Daarom start ik pas op 2 januari v.a. 0.01 uur.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jaco078 op 01-01-2024 13:55:43 ]
pi_211878755
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 12:47 schreef Zeghomaar het volgende:
Beste wensen voor iedereen. Heb de eerst investering in 2024 al weer gedaan.

De laatste in 2023 was naar de kinderen. We hebben ze de laatste jaren zo goed geholpen dat ze nu ook VRH mogen betalen.
Nadenken over je ¤ en vermogen en er naar handelen is nooit slecht, wat je er ook mee wil of doet . Teveel landgenoten doen het niet of vaak te laat. Op het forum zitten wel de denkers & doeners.

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 01-01-2024 17:18:42 ]
pi_211878758
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2024 13:21 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Ik las bij een ander, nu ook bij jou, dat je investeert op 1 januari. Dat is toch juist wat je niet wilt. Banken nemen namelijk niet altijd saldo van 0.01 uur op op de jaaropgaven.

Het kan dus ook best, dat je op de volgende jaaropgave van Collin ( die in 2025 komt over het jaar 2024) gewoon een investering hebt op nieuwjaarsdag.

Daarom start ik pas op 2 januari v.a. 0.01 uur.
Dat denk ik eigenlijk wel hoor. Ik zag dat de Rabo vanmorgen om 2.47u de rente heeft bijgeschreven op de spaarrekening van mijn kinderen.
pi_211878838
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 13:43 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Dat denk ik eigenlijk wel hoor. Ik zag dat de Rabo vanmorgen om 2.47u de rente heeft bijgeschreven op de spaarrekening van mijn kinderen.
Wat ik hier bedoel is, dat als je nu, 1 januari, investeert en collin draait a.s. nacht de backup en werkt de rekening couranten bij tbv de jaaropgave tzt, dat je investering van vandaag als investering staat. En niet als geldsaldo. Ik weet dat eigenlijk wel zeker, want op nieuwjaarsdag- die duurt tot 23.59 uur - heb je het als investering. En niet als spaargeld. Even los van hoe het verwerkt wordt door het platform. Om 23.59 nieuwjaarsdag is het geen spaargeld meer maar een overig bezit.

Het is natuurlijk arbitrage, maar ik hou het zuiver op nieuwjaarsdag en start op 2.1.2024.
pi_211878864
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Jaco078 op 01-01-2024 13:55:21 ]
pi_211879004
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2024 13:51 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Wat ik hier bedoel is, dat als je nu, 1 januari, investeert en collin draait a.s. nacht de backup en werkt de rekening couranten bij tbv de jaaropgave tzt, dat je investering van vandaag als investering staat. En niet als geldsaldo. Ik weet dat eigenlijk wel zeker, want op nieuwjaarsdag- die duurt tot 23.59 uur - heb je het als investering. En niet als spaargeld. Even los van hoe het verwerkt wordt door het platform. Om 23.59 nieuwjaarsdag is het geen spaargeld meer maar een overig bezit.

Het is natuurlijk arbitrage, maar ik hou het zuiver op nieuwjaarsdag en start op 2.1.2024.
Dank hiervoor. Gelukkig is het pas 1 investering dus valt de eventuele schade mee maar goed om hier rekening mee te gaan houden!
pi_211879167
Hmm, volgens mij is het zo dat de eindsaldo van een jaaropgave (31 december) moet aansluiten op de startsaldo van een daaropvolgende jaaropgave (1 januari). Daaruit volgt dat je saldo om middernacht bepalend moet zijn, sowieso is het in feite dus 1 peilmoment dat zowel als startsaldo als (vorige) eindsaldo wordt gebruikt, anders heb je al snel onverklaarbare verschillen in je jaaropgaven. En dat moment kan alleen 1 januari 0:00 zijn.

Investeren op 1 januari is dus geen probleem ivm box 3, met een kleine kanttekening dat je dan wel op moet kunnen vertrouwen dat een platform daarin geen foutjes maakt.
pi_211879227
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 16:28 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Die zit morgenochtend vol hoor
Voorlopig nog niet..... Ik overweeg hem zelf wel mee te nemen omdat ik ook al in de succesvolle voorganger zat op Crowdpartners.

MyTelephone is ook eindelijk volgeboekt. Die zag je trouwens al geleidelijk vollopen eind december.
Pecunia non olet
pi_211879281
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 14:16 schreef JP01 het volgende:
Hmm, volgens mij is het zo dat de eindsaldo van een jaaropgave (31 december) moet aansluiten op de startsaldo van een daaropvolgende jaaropgave (1 januari). Daaruit volgt dat je saldo om middernacht bepalend moet zijn, sowieso is het in feite dus 1 peilmoment dat zowel als startsaldo als (vorige) eindsaldo wordt gebruikt, anders heb je al snel onverklaarbare verschillen in je jaaropgaven. En dat moment kan alleen 1 januari 0:00 zijn.

Investeren op 1 januari is dus geen probleem ivm box 3, met een kleine kanttekening dat je dan wel op moet kunnen vertrouwen dat een platform daarin geen foutjes maakt.
Exact.
pi_211879287
quote:

Peildatum is (net als bij de oude vermogensbelasting) het ene ondeelbare moment waarbij het oude jaar in het nieuwe jaar overgaat. Alles wat daarná gebeurt doet per definitie niet meer mee.

Jaaropgaven zijn handige hulpmiddelen maar de wet gaat uiteraard vóór.
Pecunia non olet
pi_211879467
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 14:20 schreef obligataire het volgende:

[..]
Voorlopig nog niet..... Ik overweeg hem zelf wel mee te nemen omdat ik ook al in de succesvolle voorganger zat op Crowdpartners.

MyTelephone is ook eindelijk volgeboekt. Die zag je trouwens al geleidelijk vollopen eind december.
Ja, valt mij erg tegen. Had wel verwacht dat er vandaag meer zou gebeuren met de openstaande projecten
pi_211879497
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 14:20 schreef obligataire het volgende:

[..]

De effectieve nettorente zou ik te laag vinden (die vermelden ze alleen in EBI documenten, of voordat je investeert, maar het is dus geen 8%). Plus het is bij GVE, dus je zit vast aan (statistisch gezien) vrij veel afschrijvingen door matige projectselectie en/of gebrekkige uitwinning.
pi_211879567
Ook van mij natuurlijk allemaal de beste wensen!

Ik zat net even de balans over 2023 op te maken, en die is dat mijn CF portefeuille afgelopen jaar met ongeveer 20% is gegroeid. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik de laatste paar jaar alleen nog in projecten met 1e hypotheek investeer, waarbij in de meeste gevallen niet of slechts heel beperkt wordt afgelost gedurende het project. Zodoende groeit het totaal geinvesteerde vermogen behoorlijk snel.
pi_211879735
quote:

Als ik kijk op de jaaropgave 2022, dan zie ik bij CCF inderdaad gewoon van 1-1-2022 t/m 31-12-2022 staan. Maar goed het kan ook geen kwaad tot morgenochtend te wachten, ik verwacht toch niet dat vandaag ineens alle leuke projectjes volzitten.
pi_211880036
Het zou wel mooi zijn als iemand weet welke instantie het om 00:01 heen noteert en welke het doet om 23:59, beide op 1 januari...
pi_211880135
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 15:05 schreef Tjalala het volgende:
en welke het doet om 23:59, beide op 1 januari...
Als het goed is doet geen enkele instantie dit.
pi_211881812
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 10:16 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Inderdaad, ik zat nog te twijfelen of ik ook nog iets over minder regen moest zeggen, als ik dat had gedaan was u waarschijnlijk 6 seconden eerder geweest.
De wensen over de regen moet je ook aan mij overlaten.😀 Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar en bedenk na veel regen komt veel zon. Je moet er alleen soms een beetje langer op wachten.😉
pi_211882325
Iedereen de beste wensen voor een mooi vers crowdfundjaar.
Zolang het alleen buiten regent en niet in mijn portefeuille, schijnt bij mij de zon het hele jaar. Dat wens ik jullie ook allemaal toe.
pi_211887253
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 14:36 schreef JP01 het volgende:

[..]
De effectieve nettorente zou ik te laag vinden (die vermelden ze alleen in EBI documenten, of voordat je investeert, maar het is dus geen 8%). Plus het is bij GVE, dus je zit vast aan (statistisch gezien) vrij veel afschrijvingen door matige projectselectie en/of gebrekkige uitwinning.
Deze schippers hebben bij crowdpartners een bewezen goede trackrecord. Inleg die ik in hun vorige boot had heb ik nu geïnvesteerd in hun nieuwe schip. Ik heb vertrouwen in deze aanvragers.

Eens dat de gemiddelde kwaliteit van lening aanvragers bij GVE te wensen over laat. En dat GVE een matige uitwinning heeft als het mis gaat. Dus kijk kritisch naar de lening aanvragen en zoek er de pareltjes uit.
pi_211889176
RC Vastgoed B.V.
¤ 2.100.000 | 9,0% rente | 24 maanden

Ontwikkelproject zorgvastgoed. 1e hypotheek voormalig ziekenhuis

Direct linkje: https://url42.collincrowd(...)GFN5q88h1R0GuA-3D-3D

[ Bericht 73% gewijzigd door KrekelJapie op 02-01-2024 10:33:17 ]
  dinsdag 2 januari 2024 @ 10:53:13 #67
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211889389
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 10:27 schreef KrekelJapie het volgende:
RC Vastgoed B.V.

Hartelijk dank! Ik twijfel nog wat..
pi_211889817
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 10:27 schreef KrekelJapie het volgende:
RC Vastgoed B.V.

Rente is te laag voor ontwikkelproject. Te veel risico of de afbouw kan plaats vinden tegen de geplande kosten. Bovendien is er ook nog het verkooprisico in een gemeente als Kerkrade dat niet de meest welvarende gemeente is van Nederland. Om het plat te zeggen ik zou er niet dood gevonden willen worden en de mensen die daar moeten gaan wonen zijn toch in hun laatste levensjaren. :X

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-01-2024 11:38:14 ]
pi_211889837
Schrijf ik in op het onwikkelproject zorgvastgoed. Maak geld over via Ideal maar pagina geeft geen bevestiging en blijft maar draaien. Uiteindelijke melding:iets in de trant van "te druk op de lijn/bij onze betaaldienstverlener, u kunt het geld ook via bankoverschrijving overmaken"
Ik kijk op mijn bankrekening: geld is wel gewoon afgeschreven. Minpuntje om het jaar zo te beginnen.

Edit: paar minuten later krijg ik mailtje binnen dat ik succesvol heb ingeschreven en is saldo verwerkt.
Kleine hiccup zullen we maar denken.

[ Bericht 16% gewijzigd door BruderKlaus op 02-01-2024 11:37:09 (Update) ]
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_211889856
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 11:32 schreef BruderKlaus het volgende:
Schrijf ik in op het onwikkelproject zorgvastgoed. Maak geld over via Ideal maar pagina geeft geen bevestiging en blijft maar draaien. Uiteindelijke melding:iets in de trant van "te druk op de lijn/bij onze betaaldienstverlener, u kunt het geld ook via bankoverschrijving overmaken"
Ik kijk op mijn bankrekening: geld is wel gewoon afgeschreven. Minpuntje om het jaar zo te beginnen.
Zou dit even doorgeven aan Collin. Kan een software bugje zijn.
Heb vanmorgen op twee andere projecten ingeschreven bij Collin en betaald via ideal en had nergens last van.
pi_211890393
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 11:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Rente is te laag voor ontwikkelproject. Te veel risico of de afbouw kan plaats vinden tegen de geplande kosten. Bovendien is er ook nog het verkooprisico in een gemeente als Kerkrade dat niet de meest welvarende gemeente is van Nederland. Om het plat te zeggen ik zou er niet dood gevonden willen worden en de mensen die daar moeten gaan wonen zijn toch in hun laatste levensjaren. :X
Ik sla deze over. Heb nog een beetje mijn buik vol van een ander zorg ontwikkelprojectje bij GVE. Ik weet het, ander platform en niet te vergelijken qua opvolging van defaults, maar dan nog is inderdaad het risico te hoog t.o.v. de rente.
pi_211890540
HCN: De ondernemer van 30ml Tilburg heeft de lening per 1 januari 2024 vervroegd afgelost.

Minder goed nieuws voor degenen die zich druk maken om peildatums voor de belasting, maar ik klaag niet.
3* en het project heeft ook wat tegenslagen gehad dus prima dat deze als “succesvol afgerond” mijn administratie in kan.
pi_211890844
Kliniek Els*ndael failliet. Toen bleek dat er al na enkele maanden cashflow problemen waren en het niet liep zoals gepland, heb ik gevraagd de lening op te zeggen en de borg vanuit L*nferink aan te spreken. Waarschijnlijk wilden ze hun relatie met de borgsteller niet beschadigen en hebben een half jaar lopen treuzelen.

Overigens voor L*nferink waarschijnlijk wel een bittere pil, want die had 250k geleend en stond voor 250k borg voor de lening via CCF.
pi_211890852
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 23:01 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Deze schippers hebben bij crowdpartners een bewezen goede trackrecord. Inleg die ik in hun vorige boot had heb ik nu geïnvesteerd in hun nieuwe schip. Ik heb vertrouwen in deze aanvragers.

Eens dat de gemiddelde kwaliteit van lening aanvragers bij GVE te wensen over laat. En dat GVE een matige uitwinning heeft als het mis gaat. Dus kijk kritisch naar de lening aanvragen en zoek er de pareltjes uit.
Ik vroeg me even af, hoe zit het ook alweer met de renteopbouw. Vanaf welke fase in het proces wordt er rente vergoed bij GvE?
Pecunia non olet
pi_211890907
goedenmiddag.
iedereen een heel gelukkig 2024 toegewenst.

Ik meen dat ik eventjes terug hier iets gelezen had over Nederlands Pensioenbureau (KOM)
ik zit in dat project maar ik heb geen email van KOM gehad en ik kan ook niet bij de updates.
weet iemand hier hoe dit nou precies zit?
pi_211891153
Waarom loopt die van bayram colak van ccf zo slecht vol?

Woz is flink hoger dan de lening die ze nodig hebben.
pi_211891182
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:22 schreef quepos het volgende:
Waarom loopt die van bayram colak van ccf zo slecht vol?

Woz is flink hoger dan de lening die ze nodig hebben.
Omdat hij nog niet openstaat voor alle investeerders.
pi_211891308
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Omdat hij nog niet openstaat voor alle investeerders.
Ja dat weet ik, maar je zou toch zeggen, geen onaardig project.
pi_211891380
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 12:56 schreef Bobby100 het volgende:
Kliniek Els*ndael failliet. Toen bleek dat er al na enkele maanden cashflow problemen waren en het niet liep zoals gepland, heb ik gevraagd de lening op te zeggen en de borg vanuit L*nferink aan te spreken. Waarschijnlijk wilden ze hun relatie met de borgsteller niet beschadigen en hebben een half jaar lopen treuzelen.

Overigens voor L*nferink waarschijnlijk wel een bittere pil, want die had 250k geleend en stond voor 250k borg voor de lening via CCF.
Hmm, slecht begin van het jaar zo. Zag eind vorige week dat de rente over November nog niet betaald was, zocht toen al even kort of er eventueel een faillissement was.
Collin was dus blijkbaar scherp genoeg om deze rente niet uit te betalen, om zo een correctie te voorkomen. Echter vonden ze het (nog) niet nodig om hierover een update te sturen.

We zullen gaan zien hoe snel Lenferink over de brug zal komen met de borg.
pi_211891466
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 12:57 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik vroeg me even af, hoe zit het ook alweer met de renteopbouw. Vanaf welke fase in het proces wordt er rente vergoed bij GvE?
Even uit mijn hoofd, vanaf het moment van volkomen van het project.
pi_211891692
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Even uit mijn hoofd, vanaf het moment van volkomen van het project.
Tnx. Ik denk dat het mensen weerhoudt om in te leggen, als je toch al ziet dat een project niet (snel) vol loopt.
Wat dat betreft heeft CRE het wel goed geregeld. Gewoon opbouw vanaf moment inleg.
Pecunia non olet
pi_211891809
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:04 schreef bleyenburg het volgende:
goedenmiddag.
iedereen een heel gelukkig 2024 toegewenst.

Ik meen dat ik eventjes terug hier iets gelezen had over Nederlands Pensioenbureau (KOM)
ik zit in dat project maar ik heb geen email van KOM gehad en ik kan ook niet bij de updates.
weet iemand hier hoe dit nou precies zit?
Staat bij 'mijn transacties' per 5 januari 2024
pi_211891923
dank KrekelJapie.
had jij daar ook per mail bericht over gehad van KOM?

[ Bericht 1% gewijzigd door bleyenburg op 02-01-2024 14:29:16 ]
pi_211892572
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 14:23 schreef bleyenburg het volgende:
dank KrekelJapie.
had jij daar ook per mail bericht over gehad van KOM?
Nee, alleen ooit een berichtje dat ondernemer graag wil aflossen.
quote:
De afgelopen hebben wij veel contact gehad met Paul en constructief kunnen overleggen. Het is de intentie van Paul om de schuld af te kopen, echter is het vooralsnog niet mogelijk om een bedrag bij elkaar te krijgen dat acceptabel is voor afkoop.
Het aflossingsbedrag stond eerst niet in deze maand, ik neem aan dat deze handmatig is toegevoegd.
pi_211892835
dank je wel.
ik kan zelf niks meer inzien vanwege de bekende problematiek bij KOM.
heb de nieuwe voorwaarden nooit geaccepteerd en KOM is van mening dat dat reden is om iemand geen info meer te geven omtrent lopende zaken.
schandelijke club.
pi_211892931
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 15:22 schreef bleyenburg het volgende:
dank je wel.
ik kan zelf niks meer inzien vanwege de bekende problematiek bij KOM.
heb de nieuwe voorwaarden nooit geaccepteerd en KOM is van mening dat dat reden is om iemand geen info meer te geven omtrent lopende zaken.
schandelijke club.
Zelf heb ik deze uiteraard ook niet geaccepteerd maar ik kan wel de updates van mijn lopende projecten inzien en krijg ook een mailtje als er een update is.
pi_211893297
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 14:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Tnx. Ik denk dat het mensen weerhoudt om in te leggen, als je toch al ziet dat een project niet (snel) vol loopt.
Wat dat betreft heeft CRE het wel goed geregeld. Gewoon opbouw vanaf moment inleg.
Mij in elk geval wel. Soms duurt het twee weken voordat een project vol is. Dus ik investeer inderdaad pas als die bijna vol is. Beetje Kip en ei verhaal. Bij CRE schrijf je ook voorlopig in en is het bedrag na storten wel gelijk rentedragend. Maar goed CRE heeft weer zijn eigen eigenaardigheden, zoals een gebrekkige communicatie. Maar dan wel weer als eerste het jaaroverzicht 2023 gereed. Weet iemand hoe het zit met de vergunning of blijven ze alleen private-placements aanbieden?
pi_211893363
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 15:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zelf heb ik deze uiteraard ook niet geaccepteerd maar ik kan wel de updates van mijn lopende projecten inzien en krijg ook een mailtje als er een update is.
Klopt helemaal. Heb ook de nieuwe voorwaarden niet geaccepteerd en heb net nog even ingelogd om mijn laatste normaal lopende project te bekijken. Het oudste project met hypotheek in CF -de kippenboer uit Twente - lost 5 januari de laatste termijn van dit 7 jarige project af ! *O*
Nu alleen nog wat in default verkerende projecten bij KOM. Maar goed dacht je van KOM af te zijn heb ik er afgelopen jaar zomaar weer nieuwe KOM projecten bij gekregen. Ben benieuwd hoe KOM mijn Capital Circle boedel gaat afhandelen.
pi_211893408
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 12:56 schreef Bobby100 het volgende:
Kliniek Els*ndael failliet.
En zo creëren ze in Boxmeer hun eigen toekomstige klanten....
  dinsdag 2 januari 2024 @ 16:04:50 #90
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211893421
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 15:53 schreef Erinco71 het volgende:
Weet iemand hoe het zit met de vergunning of blijven ze alleen private-placements aanbieden?
Ze verwachten 2e helft januari de vergunning te krijgen, zo heeft CRE mij medio december laten weten.
pi_211893606
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 16:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Het oudste project met hypotheek in CF -de kippenboer uit Twente - lost 5 januari de laatste termijn van dit 7 jarige project af !
Ja, dat was zeker het eerste crowdfinance project met een hypotheek. Dat waren nog hele andere tijden O-) Mijn handtekening laten legaliseren op het gemeentehuis en een vermelding met naam en toenaam op de hypotheekakte. Ja, daar was wel wat voor nodig :7 Dat gaat momenteel wel heel wat makkelijker. Er zat trouwens ook nog een leuke incentive bij dat project en deze beste man heeft in 7 jaar nooit een termijn gemist ^O^
pi_211893900
CC mosterd na de maaltijd, zoals gebruikelijk bij KOM.

Update WAAR Breda
Beste beleggers,

Enige tijd geleden informeerden wij u over een betalingsachterstand bij de lopende projecten van WAAR Nederland. Met dit bericht informeren wij over nieuwe ontwikkelingen in deze projecten.

Zoals sommigen van u al gemerkt heeft, is WAAR Nederland failliet. De activiteiten van alle franchisers, zijn daarmee gestaakt, zolang de curator niet anders besluit. Dit heeft grote invloed op uw belegging en de betalingstransacties.

De betalingen zullen, voor zover daar al sprake van was, niet meer conform aflosschema worden verricht. Een eventuele opbrengst zal voornamelijk voortvloeien uit de opbrengst van de uitwinning van de zekerheidsrechten.

Wij hebben de financieringen in deze projecten opgeëist en de vordering ingediend bij de curator. Daarnaast hebben wij het pandrecht geclaimd. Hierop hebben wij nog geen reactie ontvangen.

Zodra wij, in overleg met de curator, meer weten over een eventuele betaling uit het faillissement, informeren wij u.

Het is spijtig dat wij u niet anders kunnen berichten.

Met vriendelijke groet,

Team Capital Circle
pi_211894098
ik heb even een vraag:

vrienden van mij plaatsen binnenkort hun eerste crowdfundproject voor een overname restaurant (tweede vestiging) ze kunnen geen hypothecaire zekerheid bieden, maar verder ziet het project er solid uit. de reviews van de eerste vestiging zijn lovend, veel ervaring, aantoonbare inkomsten om de rente en aflossing te voldoen etc etc. gewoon een solid project. ze vragen zich enkel af wat interessanter is; annuitair of aflosvrij (voor de investeerder).

zelf verkies ik altijd aflosvrij, maar ik investeer enkel in vastgoed met 1e hypotheekrecht, dus ik vroeg me af wat de voorkeur is indien er geen harde zekerheid is. Ik neig naar annuitair omdat het risico zo steeds lager wordt, maar hoor graag wat jullie denken =)
pi_211894215
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 17:05 schreef cubje het volgende:
ik heb even een vraag:

vrienden van mij plaatsen binnenkort hun eerste crowdfundproject voor een overname restaurant (tweede vestiging) ze kunnen geen hypothecaire zekerheid bieden, maar verder ziet het project er solid uit. de reviews van de eerste vestiging zijn lovend, veel ervaring, aantoonbare inkomsten om de rente en aflossing te voldoen etc etc. gewoon een solid project. ze vragen zich enkel af wat interessanter is; annuitair of aflosvrij (voor de investeerder).

zelf verkies ik altijd aflosvrij, maar ik investeer enkel in vastgoed met 1e hypotheekrecht, dus ik vroeg me af wat de voorkeur is indien er geen harde zekerheid is. Ik neig naar annuitair omdat het risico zo steeds lager wordt, maar hoor graag wat jullie denken =)
Ok, laat mij de open deur intrappen: horeca is voor mij een sector waarin ik alleen investeer indien er volledig afgelost wordt.
Daarnaast ben ik zonder harde zekerheid niet geïnteresseerd in aflossings vrije projecten.
pi_211894226
quote:
ik heb even een vraag:

Je neiging is juist. Annuïtair of lineair is dan voor investeerders denk ik de enige juiste vorm. Aflossingsvrij zonder zekerheden loopt naar mijn overtuiging niet vol.
pi_211894249
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 14:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Met zelfs nog een paar waterijsjes (of magnum zo je wilt) aan rente als een project na paar weken niet door gaat. Kom daar maar eens om bij GVE!
pi_211894378
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 16:46 schreef zeeland6 het volgende:
CC mosterd na de maaltijd, zoals gebruikelijk bij KOM.

Update WAAR Breda
Beste beleggers,

[..]

Ik zit niet in die projecten, maar ik neem aan dat ze de francische ondernemers ook direct aangeschreven hebben en daar de lening hebben opgeeist, want het zijn meen ik allemaal VoF's met enerzijds de franchische gever BV en anderzijds de franchisenemer als privepersoon met HA en die zijn (nog?) niet failliet. Naar mijn idee kan er vanwege die toch wel wat bijzondere constructie en daarmee de volledige aansprakelijkheid voor de lemning voor alle betrokken vennoten in de vof, wel het nodige mis gaan met de uitwinning.
pi_211894730
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 17:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Je neiging is juist. Annuïtair of lineair is dan voor investeerders denk ik de enige juiste vorm. Aflossingsvrij zonder zekerheden loopt naar mijn overtuiging niet vol.
Aflossingsvrij zou ik zonder zekerheden ook zeker niet meenemen en horeca heb ik ook graag volledig afgelost in 4 of 5 jaar.
pi_211895755
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 17:35 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik zit niet in die projecten, maar ik neem aan dat ze de francische ondernemers ook direct aangeschreven hebben en daar de lening hebben opgeeist, want het zijn meen ik allemaal VoF's met enerzijds de franchische gever BV en anderzijds de franchisenemer als privepersoon met HA en die zijn (nog?) niet failliet. Naar mijn idee kan er vanwege die toch wel wat bijzondere constructie en daarmee de volledige aansprakelijkheid voor de lemning voor alle betrokken vennoten in de vof, wel het nodige mis gaan met de uitwinning.
Ik zit zowel in Waar Eindhoven als Waar Breda (gelukkig niet in Waar Nederland, die via NPEX langskwam, ook crowdfunding!). Ik heb op 6 en 8 december e-mails gestuurd naar CC en ze juist dringend gewezen op dit punt van hoofdelijke aansprakelijkheid vanwege de VOF en dat ze in actie moesten komen. Geen enkele reactie. Telefonisch ook niet bereikbaar trouwens. Ik ben meer dan helemaal klaar met CC en KOM. De AFM mag hun vergunning direct afpakken. Totaal geen oog voor het belang van investeerders. In de communicatie van CC van vandaag lijken ze nog steeds niet te hebben begrepen dat als één van twee vennoten failliet gaat, je altijd nog de andere vennoot kan aanspreken voor de volle pond.
Investeerder sinds 2007.
pi_211896055
quote:
ik heb even een vraag:

Wat nog niet genoemd is, maar hcn als platform gebruiken.

Dan zijn er hier altijd wel wat geïnteresseerd in een linkje, het liefst nog prepublicatie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')