abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211902717
Al 2 stuks10% van het totaalbedragaflossingen bij CCF, en 1 waarbij 2 van de 5 onderpandappartementen zijn verkocht.

We zullen maar denken dat onze LTV snel betert en het bedrag weer beschikbaar is voor nieuwe investeringen.
pi_211903097
Frank en Rogier hebben op beide projecten een deelbetaling gedaan zonder extra's. Jammer maar het bevestigt wel dat deze projecten top waren.

Cafetaria Sun trouwens ook. Dit is voor hun al de derde. Goed bezig daar.

[ Bericht 23% gewijzigd door obligataire op 03-01-2024 13:50:19 ]
Pecunia non olet
pi_211904453
Over GvE gesproken, hier lijken ze in elk geval wel actief mee bezig:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We zullen zien wat een en ander nog oplevert. Wat kan en mag een schuldhulpverlener? Het lijkt mij wat anders dan een wettelijke schuldsanering.
Het is een project uit het begin van mijn crowdfundcarrière, dus een klein bedrag waar ondanks een jaar corona-uitstel het grootste deel al van terug is.
pi_211904723
En nou ik toch probleemgevallen aan het posten ben...
Deze bakker van NLI waar ik achteraf nooit in had moeten investeren. Van aflossingen is gedurende de looptijd weinig gekomen, rentebetalingen ging weinig beter ondanks diverse afspraken en regelingen. De lening liep afgelopen april af maar zoals verwacht kwam van herfinanciering niks terecht. Ik krijg het idee dat de bedoelingen van de ondernemer wel goed zijn maar dat koppig doorzetten hier al lang verworden is tot de kop in het zand steken voor het onvermijdelijke einde.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik verwacht dat de veiling ook nog wel een keer uitgesteld zal worden. Gezien nog maar 16% van de leenbedrag terug is denk ik dat ik ondanks de zekerheden een flink bedrag moet afschrijven. En daarmee is NLI bij mij verreweg het slechtst presterende platform.
pi_211904977
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:00 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
En nou ik toch probleemgevallen aan het posten ben...
Deze bakker van NLI waar ik achteraf nooit in had moeten investeren. Van aflossingen is gedurende de looptijd weinig gekomen, rentebetalingen ging weinig beter ondanks diverse afspraken en regelingen. De lening liep afgelopen april af maar zoals verwacht kwam van herfinanciering niks terecht. Ik krijg het idee dat de bedoelingen van de ondernemer wel goed zijn maar dat koppig doorzetten hier al lang verworden is tot de kop in het zand steken voor het onvermijdelijke einde.
SPOILER
Ik verwacht dat de veiling ook nog wel een keer uitgesteld zal worden. Gezien nog maar 16% van de leenbedrag terug is denk ik dat ik ondanks de zekerheden een flink bedrag moet afschrijven. En daarmee is NLI bij mij verreweg het slechtst presterende platform.
Slechter dan K*m? Dat kan bijna niet...de hoeveelheid die ik daar heb moeten afscchrijven is echt bizar
pi_211905360
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:22 schreef Geldstrooier het volgende:

[..]
Slechter dan K*m? Dat kan bijna niet...de hoeveelheid die ik daar heb moeten afscchrijven is echt bizar
Bij KOM één investering vrijwel meteen failliet maar die heeft inmiddels via een betalingsregeling het hele leenbedrag terugbetaald, ondanks dat ik deze al had afgeschreven. Een andere lening betaalt met horten en stoten maar heeft met veel vertraging ook bijna het leenbedrag terugbetaald. Dus 100% probleemprojecten maar financieel gezien valt het wel mee.
Bij NLI 7 projecten, waarvan 1 nog lopend, 4 afgerond, een flinke default (Mulders Motoren) en bovenstaande koekjebakker. Dus betere score qua projecten maar financieel slecht.
Ter vergelijking, bij Collin 65 projecten waarvan 17 afgerond, geen defaults en 3 projecten met achterstand maar daar verwacht ik vanwege de hypothecaire zekerheden weinig afschrijvingen van.
pi_211906746
Als je naar de hele portefeuille kijkt, is NLI juist een van de platforms die wat betreft de defaults vrij goed scoort (zo rond 0,6% afschrijving op je rendement). Dat is significant beter dan platforms die vergelijkbare projecten financieren, zoals CCF of GvE.

Met maar 7 projecten is het helaas simpelweg pech dat 2 daarvan niet goed hebben gelopen, en zelfs 1 default hakt er dan al enorm in op je rendement. Maar ik zou dit niet representatief vinden om daar uitspraken op platformniveau mee te doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door JP01 op 03-01-2024 19:22:34 ]
pi_211907825
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 19:10 schreef JP01 het volgende:
Als je naar de hele portefeuille kijkt, is NLI juist een van de platforms die wat betreft de defaults vrij goed scoort (zo rond 0,6% afschrijving op je rendement). Dat is significant beter dan platforms die vergelijkbare projecten financieren, zoals CCF of GvE.

Met maar 7 projecten is het helaas simpelweg pech dat 2 daarvan niet goed hebben gelopen, en zelfs 1 default hakt er dan al enorm in op je rendement. Maar ik zou dit niet representatief vinden om daar uitspraken op platformniveau mee te doen.
Bij NLI zou ome Veldboom nog wel eens een flink drama kunnen worden, althans dat begint zich af te tekenen .... 3 projecten die samen niet volledig zijn gedekt door zekerheid, en waarvan er nog 1 de rente betaalt....
Pecunia non olet
pi_211907974
Ted's Amsterdam heeft inmiddels ook de eindstreep gehaald bij HCN.
Pecunia non olet
pi_211908330
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 00:27 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Famous last words... Ik wacht wel even of hij vol komt en trek nog wat rente in de tussentijd.
Haha dit gaat mij nog wel even achtervolgen. Toch vind ik het echt heel gek. Alle bootjes met zelfs tweede hypotheek zaten zo vol en nu gaat dit zo langzaam terwijl het een bewezen geldnemer is.... GVE krijgt hier steeds meer last van, want iedereen wacht maar een beetje af met investeren.
pi_211908674
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 21:12 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Haha dit gaat mij nog wel even achtervolgen. Toch vind ik het echt heel gek. Alle bootjes met zelfs tweede hypotheek zaten zo vol en nu gaat dit zo langzaam terwijl het een bewezen geldnemer is.... GVE krijgt hier steeds meer last van, want iedereen wacht maar een beetje af met investeren.
Het kan wel een bewezen geldnemer zijn maar dat zegt niet zoveel. Het is nu de toekomst waar het om gaat, en met een LTV van 81% en dan ook nog een looptijd van 84 maanden stap ik niet in.
Dit project gaat op deze manier niet vol komen.
pi_211910402
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:32 schreef obligataire het volgende:

[..]
Bij NLI zou ome Veldboom nog wel eens een flink drama kunnen worden, althans dat begint zich af te tekenen .... 3 projecten die samen niet volledig zijn gedekt door zekerheid, en waarvan er nog 1 de rente betaalt....
Daar ben ik ook bang voor, hopen dat het niet uitdraaid zoals bij gve met project comfortontwikkeling.
pi_211911871
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:32 schreef obligataire het volgende:
ome Veldboom
daar gingen afgelopen provada al verhalen over rond dat het slecht ging (net als over Certitudo).
pi_211911894
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 00:06 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
daar gingen afgelopen provada al verhalen over rond dat het slecht ging (net als over Certitudo).
Kwam zoiets ter sprake op de Provada?
pi_211911937
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 00:13 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Kwam zoiets ter sprake op de Provada?
Ja, weet niet helemaal de strekking meer. Ging erom dat er nog genoeg aanbod zou komen omdat partijen hun herfinanciering niet rond gaan krijgen.
pi_211913856
GvE/Popping Sport staat open (en loopt aardig door zo te zien).
Mooi project m.i. , o.a. door volledige hypothecaire dekking en goed verhaal.
Pecunia non olet
pi_211914059
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 21:12 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Met alle gezonken bootjes zou het me verbazen als het anders was geweest.

In het verleden is ook gebleken dat bij mislukte projecten de hypotheek alleen tot de oud-ijzer prijs wat waard was. (weet iemand nog de naam van dat schip wat per opbod verkocht was voor 2k?)

M.i. is een hypotheek op een roerend goed per definitie niets waard.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_211915900
quote:
99s.gif Op donderdag 4 januari 2024 11:36 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Met alle gezonken bootjes zou het me verbazen als het anders was geweest.

In het verleden is ook gebleken dat bij mislukte projecten de hypotheek alleen tot de oud-ijzer prijs wat waard was. (weet iemand nog de naam van dat schip wat per opbod verkocht was voor 2k?)

M.i. is een hypotheek op een roerend goed per definitie niets waard.
Misschien speelt dat zinken mee ja :) Het is sowieso een hele merkwaardige kwestie. En dat ik het merkwaardig vind is niet zo erg, maar misschien vindt de verzekering dat ook. We zullen zien.

Ik heb ook wel het idee dat het wat minder gaat in het vrachtvervoer over water, hangt natuurlijk ook nauw samen met de vertraagde economie.

Dat schip was het partyschip de Coventina op KOM. Toch een hele andere tak van sport, de enige overeenkomst is dat het drijft op water. Verkoop was meen ik 20K. Afschrijving dik 60% op dit project.

Het probleem met het vrachtvervoer over het water is denk ik dat er weinig animo is om op zo'n schip te gaan varen. En dat wordt niet beter. De jonge generatie doet liever part-time werken dan 100 uur in de week.
Dat maakt zo'n schip nogal incourant. Het gekke is alleen dat als iemand plannen heeft om te gaan varen dat ze dan wél de hoofdprijs moeten betalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 04-01-2024 14:24:25 ]
Pecunia non olet
  donderdag 4 januari 2024 @ 15:49:31 #144
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211916732
We horen weinig meer over de toekomst van MaxCF, onder de paraplu van KoM. Ik ben benieuwd of hun gezamenlijke gesprek met AFM inmiddels al heeft plaatsgevonden.
pi_211916771
Jaaroverzicht 2023 CRE is beschikbaar
https://www.crowdrealestate.nl/blog/jaaroverzicht-2023
pi_211916869
Ecovisie, de zeilboot meneer open. Als een tussendoortje meegenomen. Ook wederom (idem als in 2023) deelafloss CCF 44161 APC de Boer.

[ Bericht 11% gewijzigd door peterc op 04-01-2024 16:19:43 ]
pi_211916901
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:56 schreef KrekelJapie het volgende:
Ecovisie
¤ 75.000 | 9,5% rente | 36 maanden

Aankoop zeilboot
https://www.collincrowdfund.nl/ecovisie/
Helaas geen zekerheden op overwaarde vastgoed
In no-time vol
pi_211916926
quote:
12s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:03 schreef peterc het volgende:
Ecovisie, de zeilboot meneer open. Als een tussendoortje meegenomen. Ook deelafloss CCF 44161 APC de Boer.
Voor mij wat méér dan een tussendoortje :) Lekkere cashflow door volledige aflossing. Denk dat dit wel een rustig dossier blijft.
Pecunia non olet
pi_211917019
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 20:48 schreef obligataire het volgende:
Ted's Amsterdam heeft inmiddels ook de eindstreep gehaald bij HCN.
HCN 212 Teds A'dam vlgs betaalschema v HCN en ook dat van mij nog een betaaltermijn op 2feb2024, desalniettemin tot op heden een keurig prestatie van Teds, da komt goed.

58 02-02-2024
pi_211917034
Nieuw Collin projectje met een 2e hypotheek:

MartijnAppel
¤ 25.000 | 8,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/martijnappel/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')