Dan zie je hoe groot Schiphol is. Vanaf de B of H pier is het een flink eind lopen naar de uitgang ...quote:
En dat staat de A-pier nog niet eens op deze foto...quote:Op donderdag 28 december 2023 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dan zie je hoe groot Schiphol is. Vanaf de B of H pier is het een flink eind lopen naar de uitgang ...
Na het lezen van je post kwam ik op het idee on op flightradar24 de data terug te zoeken en de hoogste snelheid blijkt exact 30 kts te zijn.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:35 schreef shiz het volgende:
Normaalgesproken taxi je met max 30kts = 55km/h
Ik weet niet wat de precieze procedure is op vliegvelden, maar gezien het feit dat het toestel succesvol geëvacueerd was, niet in de buurt van terminal stond en het vliegveld volledig gesloten was voor arrivals en departures kan het zijn dat er sprake was van gecontroleerd uit laten branden?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:13 schreef flipsen het volgende:
Beste stuurlui enzo, maar als ik toch dat ene ventje minutenlang met 1 waterstraaltje een A350 zie proberen te blussen... Wel heel apart.
Dat hadden ze beter bij die kleine kunnen doen, waar 2 crashtenders staan. Maar die A350 had maar een klein brandje en die hadden ze nog aardig kunnen redden lijkt me (als complete leek zijnde, duh)quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:36 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de precieze procedure is op vliegvelden, maar gezien het feit dat het toestel succesvol geëvacueerd was, niet in de buurt van terminal stond en het vliegveld volledig gesloten was voor arrivals en departures kan het zijn dat er sprake was van gecontroleerd uit laten branden?
Geen idee hoe de flight recorders meewegen in een dergelijke beslissing though...
Uhm, maar daar zaten nog mensen in...?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:04 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dat hadden ze beter bij die kleine kunnen doen, waar 2 crashtenders staan.
Beide vliegtuigen zaten vol. Het kleine vliegtuig had 6 bemanningsleden en de Jumbojet had 379 mensen aan boord.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:09 schreef Piles het volgende:
[..]
Uhm, maar daar zaten nog mensen in...?
Ook al is het zinloos om ze te redden via blussing, ik snap de gestelde prioriteit dan wel.
Avherald heeft 18 minuten staanquote:Op woensdag 3 januari 2024 11:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik ben benieuwd hoe lang het nu precies duurde voordat de laatste aan boord er uit was.
Hadden ze 2 minuten tijd, of 5, of 10?
Sommige nieuwszenders en youtubekanalen zeiden dat de evacuatie 90 sec geduurd had (gelijk aan de certificering) maar dat leek me al zo onwaarschijnlijk. Alleen al de afstand van staart tot cockpit is ongehinderd al bijna 90 sec.quote:
Wat mij verbaasde is, dat de JA-piloten het niet eens doorhadden hoe ernstig het was, ze kregen het te horen vanuit de cabine.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:31 schreef flipsen het volgende:
Holy fuck... dat is wel een "mooi" visitekaartje voor die Airbus ja, gewoon tot stilstand komen en iedereen er op tijd uit![]()
Die kleine had uiteraard geen schijn van kans
quote:Transavia heeft vrijdagochtend de eerste commerciële vlucht uitgevoerd met haar nieuwe Airbus A321neo. Het toestel vloog als HV5423 van Schiphol naar Pisa, en doet later op de dag ook Ljubljana en Bari aan. Ter gelegenheid van de eerste vlucht luidde topman Marcel de Nooijer de gong op de Amsterdamse beurs.
En eentje die de, toch al twijfelachtige, reputatie van kwaliteitscontrole bij Boeing kan missen als kiespijn.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:26 schreef derLudolf het volgende:
Betere reclame kan Airbus zich niet wensen...
Die hebben zo hun eigen dingetjes met de A350quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:26 schreef derLudolf het volgende:
Betere reclame kan Airbus zich niet wensen...
Daar heb ik niets van gehoord eigenlijk, van de 787 kan ik me nog wel dingen herinneren.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:08 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Die hebben zo hun eigen dingetjes met de A350
Ik doelde op de crash in Japan van de A350 met dat vliegtuig van de Japanse kustwacht. Hopelijk kan er iets van dat ongeval geleerd worden met betrekking tot verbetering van dingen. De evacuatie van de A350 duurde bijvoorbeeld redelijk lang.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:28 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Daar heb ik niets van gehoord eigenlijk, van de 787 kan ik me nog wel dingen herinneren.
En de A350 is ook geen concurrentie voor de 737Max
Dit was eigenlijk geen nooduitgang, daar had Alaska niet voor gekozen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:34 schreef flipsen het volgende:
Window or aisle, sir? Volgende keer toch maar aisle. Ik vraag tegenwoordig standaard,ook al heb ik al online ingechecked en alleen handbagage, of er nog plek is bij de nooduitgang. 9 van de 10x zetten ze me dan bij de nooduitgang. Volgende keer misschien toch maar niet
En toch. Als Boeing wegvalt als grote concurrent van Airbus, dan denk ik dat dat op de lange duur ook niet goed is voor de kwaliteit en veiligheid van Airbus vliegtuigen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:56 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
En eentje die de, toch al twijfelachtige, reputatie van kwaliteitscontrole bij Boeing kan missen als kiespijn.
Ik dacht dat je met je opmerking over de A350 doelde op de problemen met de verf bij ME3 carriers enkele jaren terug, of misschien de RR problemen bij de -1000 variant.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik doelde op de crash in Japan van de A350 met dat vliegtuig van de Japanse kustwacht. Hopelijk kan er iets van dat ongeval geleerd worden met betrekking tot verbetering van dingen. De evacuatie van de A350 duurde bijvoorbeeld redelijk lang.
Alleen al door de enorme groei van de luchtvaart in het Midden-Oosten en Azië zal dat niet gebeuren. De backlog van de A320 familie is inmiddels zo duizelingwekkend dat de 737-Max, hoewel in eerste instantie misschien geen eerste keuze, toch een interessante optie wordt omdat 'ie gewoon eerder voor de deur staat (Allegiant).quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En toch. Als Boeing wegvalt als grote concurrent van Airbus, dan denk ik dat dat op de lange duur ook niet goed is voor de kwaliteit en veiligheid van Airbus vliegtuigen.
Maar die 737 Max is wel een gigantisch hoofdpijn dossier inmiddels voor Boeing.
Daarom is een goed onderzoek ook belangrijk. Wat ik begrepen heb is dat de communicatie met de achterzijde van het vliegtuig weggevallen was. Daarom lijkt het mij dat Airbus goed wil weten wat op welk moment nog werkte van alle systemen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:24 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik dacht dat je met je opmerking over de A350 doelde op de problemen met de verf bij ME3 carriers enkele jaren terug, of misschien de RR problemen bij de -1000 variant.
Maar om te zeggen dat Airbus z'n eigen dingetjes heeft met de A350 doelende op JAL Flight 516 is op z'n minst voorbarig te noemen.
Feit is dat het al z'n passagiers en crew veilig aan de grond heeft gekregen, nádat het door een ander toestel geploegd is. Uitgebreide onderzoeken door de juiste instanties zullen een completer beeld geven; waren die 18 minuten vanaf het juiste moment geteld? Wat waren de omstandigheden? >engine no.2 draaide nog door mogelijk structurele schade aan de avionics bay toen het toestel op de Dash 8 klapte. De crew kan goed meer tijd nodig hebben gehad om de situatie buiten het toestel te beoordelen, de hele romp werd immers bedekt met Kerosine van de Dash 8. Hoe snel heeft de crew het teken tot evacueren gegeven? Wat was het effect van de emergency exits die niet gebruikt konden worden? etc etc.
In een wide body altijd een aisle seat in het middengedeelte. Zij die 's nachts moeten pissen of dorst hebben stappen dan maar aan de andere zijde uit. Werkt perfectquote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:34 schreef flipsen het volgende:
Window or aisle, sir? Volgende keer toch maar aisle. Ik vraag tegenwoordig standaard,ook al heb ik al online ingechecked en alleen handbagage, of er nog plek is bij de nooduitgang. 9 van de 10x zetten ze me dan bij de nooduitgang. Volgende keer misschien toch maar niet
Mwa, die neem ik toch wel met een korreltje zout hoor...quote:
Risico te groot dat je moet helpen bij de evacuatiequote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:34 schreef flipsen het volgende:
Window or aisle, sir? Volgende keer toch maar aisle. Ik vraag tegenwoordig standaard,ook al heb ik al online ingechecked en alleen handbagage, of er nog plek is bij de nooduitgang. 9 van de 10x zetten ze me dan bij de nooduitgang. Volgende keer misschien toch maar niet
Daar heb ik de extra beenruimte wel voor over. Maar dan toch maar niet meer bij het raampjequote:Op dinsdag 9 januari 2024 10:54 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Risico te groot dat je moet helpen bij de evacuatie
Is dat zo ongewoon dan?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 22:51 schreef flipsen het volgende:
https://www.usatoday.com/(...)ts-wing/72328253007/
![]()
Probleem is de mentaliteit van de mensen van nu.quote:Op woensdag 24 januari 2024 12:35 schreef flipsen het volgende:
Mwa, met alle problemen van Boeing de laatste tijd kan ik me wel voorstellen dat je wat minder lekker zit als je gewoon ziet dat er bouten ontbreken. Dan wil je toch weten waarom/hoe dat kan. Ik zou het niet zo prettig vinden in ieder geval.
quote:De nieuwe livery – de beschildering van de buitenkant van het vliegtuig- is opvallend en praktisch: de lijn tussen blauw en wit komt onder de neus te liggen, waardoor de neus volledig blauw is. Dit zorgt ervoor dat, in geval van acute vervanging, het vliegtuig snel en gemakkelijk van een nieuwe neus te voorzien is zonder de bekende blauwe tekening te onderbreken. Een ander onderscheidend kenmerk is de zwarte belijning op de cockpitramen die lijkt op een zonnebril.
Ik bedoelde dat niet iedere maatschappij ervoor kiest om het visor ontwerp te hanteren.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:19 schreef shiz het volgende:
Dat is hoe de 321Neo nu eenmaal komt? Ik mis een beetje hoe ze dat tof 'geïntegreerd hebben'?
quote:DDA Classic Airlines heeft besloten om dit jaar voor het laatst vluchten uit te voeren. Dat betekent dat er na het zomerseizoen een einde komt aan de (rond)vluchten met de PH-PBA, de tachtig jaar oude Douglas DC-3 Dakota die het eerste regeringsvliegtuig van Nederland was.
DDA wijt het stoppen van de vliegactiviteiten onder meer aan het gebrek aan betaalbare huisvesting, de steeds strengere milieuregels, stijgende kosten, de onduidelijkheid over het aantal slots in de komende jaren en de verminderde beschikbaarheid van Avgas (aviation gasoline).
In 2022 stond het voortbestaan ook al op het spel, nadat Jumbo de sponsoring stopzette. Toen lukte het uiteindelijk nog om genoeg geld op te halen om te kunnen blijven vliegen. Maar door de combinatie van uitdagingen wordt eind 2024 nu toch de stekker eruitgetrokken.
Komend zomerseizoen voert DDA nog wel rondvluchten uit met de PH-PBA. Het vliegschema wordt naar verwachting later deze maand gepubliceerd. Wat er daarna met deze Douglas DC-3 Dakota gaat gebeuren is nog niet duidelijk.
Zonde. Hopelijk komt ie gewoon in Aviodrome te staan.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 20:28 schreef Iemand91 het volgende:
DDA CLASSIC AIRLINES STOPT NA 2024 MET VLUCHTUITVOERING
[..]
[ afbeelding ]
We hebben dicht bij Schiphol nog een mooi vliegveld dat voor allerlei doeleinden gebruikt kan wordenquote:Op dinsdag 13 februari 2024 21:06 schreef shiz het volgende:
Idd zonde. Hopelijk kopen een paar fanatieke Britten met sponsors of RedBull ofzo hem op met het plan hem airborne te houden. Een vliegend stukje historie alleen decoratieve functie geven zou ook weer balen zijn.
RCH156 KC-10A 85-0029 net geland op Ramstein.quote:Op maandag 29 januari 2024 21:28 schreef Iemand91 het volgende:
Dit toestel met registratie 84-0191 is momenteel bezig met haar KC-10A Extender Worldwide farewell tour,
Na meer dan 40 jaar in gebruik te zijn geweest, vloog de KC-10 Extender op 5 oktober 2023 haar laatste missie.
Rammstein: Ramstein
G0033/24 - AIRSPACE RESERVATIONquote:Na meer dan 40 jaar in gebruik te zijn geweest, vloog de KC-10 Extender op 5 oktober 2023 haar laatste missie.
Ze vliegen inderdaad nog door, ook boven/in Europa. Maar volgens mij zit haar operationele/militaire operaties er wel officieel op.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 17:00 schreef PluggieOD het volgende:
Bottomline: de KC-10s vliegen stug door.
Onzin.quote:Op donderdag 29 februari 2024 14:08 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ze vliegen inderdaad nog door, ook boven/in Europa. Maar volgens mij zit haar operationele/militaire operaties er wel officieel op.
Daar lijkt het wel op. Er is ook nog een vrachttoestel -300 uit Wit-Rusland die begin deze maand vanuit Minsk naar Iran vloog, maar sindsdien niet meer heeft gevlogen. En een VIP -300 van Saudi Arabian Government maar wanneer die voor het laatst heeft gevlogen kan ik zo niet terugvinden. Lijkt ook wel een tijd geleden.quote:Op donderdag 29 februari 2024 14:19 schreef derLudolf het volgende:
Is dat de enige 747-300 die dit jaar heeft gevlogen of worden ze nog ergens anders gebruikt?
En over dat Iran; gisteren zijn er weer heel toevallig twee toestellen boven Iran van de radar verdwenen.quote:Op donderdag 29 februari 2024 14:08 schreef Iemand91 het volgende:
Ergens in de laatste dagen is er een einde (fysiek althans) gekomen aan een lange diplomatieke rel tussen (o.a.) de Verenigde Staten, Venezuela, Argentinië en Iran.
quote:Een speciaal opsporingsteam heeft 593 kilo cocaïne gevonden in een Airbus A340 van Surinam Airways met bestemming Amsterdam. Het vliegtuig is na een urenlange vertraging woensdagavond lokale tijd alsnog vertrokken van luchthaven Johan Adolf Pengel.
De partij zat in zeventien dozen die waren verstopt in de ruimte aan de onderzijde van de cockpit van het vliegtuig, meldt de politie. Een onderhoudsteam van Surinam Airways kreeg een melding van "een onregelmatigheid" en ging op onderzoek uit.
De technici riepen de hulp in van het Bestrijding Internationale Drugs Team (BID-team). De zaak is in verder onderzoek bij de narcoticabrigade van de Surinaamse politie.
De vondst volgde slechts enkele dagen op de aankondiging van Suriname en Nederland om samen de drugssmokkel aan te pakken. Douaniers van beide landen gaan samen trainingen volgen en informatie uitwisselen over smokkelmethoden.
Staatssecretaris Aukje de Vries (Toeslagen en Douane) maakte hierover begin maart in Paramaribo afspraken met de Surinaamse minister van Financiën, Stanley Raghoebarsingh. Volgens een persbericht onderschepte de Nederlandse douane in 2023 523 kilo drugs uit Suriname. Een jaar eerder ging het om 1187 kilo.
Au.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:47 schreef nattermann het volgende:
[ [url=https://twitter.com/BNONews/status/1765855107185275265?s=20https://x.com/BNONews/status/1765855107185275265?s=20]x[/url] ]
Meer info in het artikel.quote:Na ruim twee jaar was het dinsdagmiddag eindelijk zover: de Airbus A320 die voormalig voor Aeroflot vloog is van Schiphol vertrokken.
Omstreeks 13.20 uur taxiede de Airbus, registratie VP-BAC, weg van het platform op Schiphol-Oost, waar het vliegtuig sinds enkele maanden geparkeerd stond. Daar onderging het vliegtuig de afgelopen weken enkele checks. Ook werd er nog het een en ander aan papierwerk afgerond. De A320 is inmiddels onderweg van Amsterdam naar Tashkent, Oezbekistan. Het is nog niet duidelijk wat er daar met het toestel zal gebeuren.
quote:De Airbus A340-300 van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) genaamd Pride of Suriname gaat op 24 maart terug naar de eigenaar V2 Aviation in Dubai.
Het toestel gaat na een korte lease-periode van in eerste instantie ongeveer acht maanden en daarna een korte verlenging terug naar de eigenaar, meldt Suriname Airways.
Waterkant.Net verneemt dat het toestel is verkocht en de koper zo snel als mogelijk erover wil beschikken.
Na 24 maart zal de vluchtuitvoering tussen Paramaribo en Amsterdam normaal worden uitgevoerd met de Airbus A330-200 van Maleth Aero Aoc Limited, meldt de SLM.
Dit ingehuurd vliegtuig heeft meer stoelcapaciteit beschikbaar enwel een configuratie van 24 Businessclass- en 259 Economy Class stoelen. Ook zal de Surinam Airways crew aan boord zorgdragen voor optimale dienstverlening.
Intussen wordt er met alle actoren samengewerkt om wederom te kunnen beschikken over vliegcapaciteit in eigen beheer, om de welbekende dienstverlening weer volledig aan te kunnen bieden.
quote:Valse gps-signalen misleiden passagiersvliegtuigen boven Midden-Oosten
Vliegtuigen die boven het Midden-Oosten vliegen, ontvangen regelmatig een verkeerd gps-signaal. Die signalen worden vanaf de grond bewust gemanipuleerd, mogelijk door militairen of rebellen. Passagiers- en vrachtvluchten kunnen hierdoor ongemerkt uit koers raken, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Het versturen van een foutief gps-signaal heet gps-spoofing en gebeurt opzettelijk. Het (correcte) gps-signaal van satellieten wordt daarbij overstemd door een vals gps-signaal. Zo ontvangen piloten via systemen in de cockpit dus misleidende informatie over waar het vliegtuig zich precies bevindt.
"Als het vliegtuig denkt dat het ergens anders is dan het daadwerkelijk is, kan dat leiden tot foutieve waarschuwingen of juist het uitblijven van waarschuwingen aan de piloten", verduidelijkt Coen George, vicevoorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).
https://nos.nl/artikel/25(...)-boven-midden-oosten
Ze maakten overigens een succesvolle landing in Jakarta.quote:“Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them under control. I trust you are not in too much distress.”
quote:Korean Air Orders 33 Airbus A350s
Korean Air will sign a contract with Airbus for the procurement of 33 state-of-the-art A350 family aircraft. The deal, which includes 27 A350-1000s and six A350-900s, is valued at USD 13.7 billion.
The airline said that the order will supplement the airline’s long-term fleet operations as it gradually retires its older aircraft. The procurement of the next-generation, eco-friendly A350 is not only aligned with the airlines’ sustainability efforts but also is seen as preparation for the integration of Asiana Airlines.
https://www.airlinerating(...)ers-33-airbus-a350s/
Een belangrijke week voor Airbus, met orders ter waarde van tientallen miljarden Euro's uit Azië.quote:Japan Airlines Goes Airbus…and Boeing
Japan Airlines has ordered 42 aircraft with the majority going to Airbus over Boeing with commitments to 21 A350s, 11 A321neos and ten 787-9s.
In a major move, the A321neo purchase will end Boeing’s run as the supplier of the airline’s narrowbody aircraft.
https://www.airlinerating(...)s-airbus-and-boeing/
.quote:Op maandag 29 januari 2024 21:28 schreef Iemand91 het volgende:
Na meer dan 40 jaar in gebruik te zijn geweest, vloog de KC-10 Extender op 5 oktober 2023 haar laatste missie.
quote:Sinds 1981 stonden Nederlandse F-16-gevechtsvliegtuigen permanent klaar voor de Quick Reaction Alert (QRA). Aan dat tijdperk is vandaag een eind gekomen. De bewaking van het luchtruim van België, Nederland en Luxemburg is sinds vanmorgen in handen van 2 Nederlandse F-35’s.
Voor de QRA-taken staan permanent 2 gevechtsvliegtuigen klaar. Vanwege de korte waarschuwingstijd kunnen ze binnen enkele minuten opstijgen en een ongeïdentificeerd toestel onderscheppen. Nederland en België nemen deze taken afwisselend voor een aantal maanden op zich. Op 9 mei zijn de Belgen weer aan de beurt.
Tot het zover is, zijn Nederlandse F-35’s nu volledig verantwoordelijk voor de QRA. Voor de F-16’s betekent het een nieuwe stap richting het definitieve einde. Defensie faseert de toestellen al een tijd uit. Op Vliegbasis Volkel werd gisteren daarom nog 1 keer een zogeheten ‘scramble’ gedaan. 2 andere F-16’s fungeerden hierbij als oefenvijand.
Voor de vliegers verandert er weinig nu er voortaan alleen met F-35’s wordt gewerkt. Zij moeten nog steeds op dezelfde manier paraat staan. “De randvoorwaarden blijven hetzelfde”, zegt majoor Nick, plaatsvervangend hoofd operaties van het squadron. “De F-35 is vooral een moderner platform, waardoor zaken makkelijker worden. Het toestel kan langer vliegen en heeft betere sensoren. De F-35 geeft aan de vijand het juiste signaal af.”
(...)
Dit verhaal kwam overigens vanavond/gisteravond langs bij de Britse panelshow QI opquote:Op vrijdag 22 maart 2024 20:28 schreef Iemand91 het volgende:
Eric Moody is afgelopen week overleden. Hij was gezagvoerder op British Airways vlucht 009 in 1982, toen hun 747-200 boven Jakarta door vulkaanas vloog en al hun 4 motoren uitvielen.
Zijn bericht aan de cabine was ietwat een understatement:
[..]
Ze maakten overigens een succesvolle landing in Jakarta.
https://www.airlinerating(...)f-for-the-last-time/
Ooit hetzelfde meegemaakt met een 777-300ER van Etihad in Abu Dhabi. Wordt je niet vrolijk van met 1:20 uur overstap tijd op weg naar je vakantie bestemming.quote:Op donderdag 4 april 2024 11:25 schreef Hojdhopper het volgende:
Afgelopen zondag bij een overstap in Doha iets (voor mij) nieuws meegemaakt. Na een vlucht Jakarta - Doha met een 777-300ER werden we op een cargogate geparkeerd. Van daar uit werden we met bussen naar de terminal vervoerd. Ik bedoel, dat dit gebeurt met kleinere vliegtuigen of met low-cost carriers kan ik nog begrijpen. Maar met een propvolle 777 van Qatar vond ik het toch een rare gang van zaken.
Ai, dat was ff zweten dan?quote:Op donderdag 4 april 2024 22:19 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ooit hetzelfde meegemaakt met een 777-300ER van Etihad in Abu Dhabi. Wordt je niet vrolijk van met 1:20 uur overstap tijd op weg naar je vakantie bestemming.
Toestel is 55 jaar oud; in 1969 aan Alitalia geleverd.quote:After 37 years of successful airborne science missions, NASA’s DC-8 aircraft completed its final mission and returned to the agency’s Armstrong Flight Research Center Building 703 in Palmdale, California, on April 1.
The DC-8 and crew were welcomed back with a celebratory water salute by the U.S Air Force Plant 42 Fire Department after completing an air quality study, the Airborne and Satellite Investigation of Asian Air Quality, or ASIA-AQ mission. The aircraft is set to retire after concluding operations in May.
As the largest flying science laboratory in the world, the DC-8 has been used to support the agency’s Airborne Science mission since 1987. This unique aircraft was first acquired by NASA in 1985 and collected data for experiments in support of scientific projects serving the world’s scientific community – including scientists, researchers, and students from NASA and other federal, state, academic, and foreign institutions.
The DC-8 will continue its educational legacy as it retires to its new home at Idaho State University in Pocatello, Idaho, where it will be used to train future aircraft technicians by providing real-world experience in the college’s Aircraft Maintenance Technology Program.
For more information about the DC-8 aircraft, visit:
https://www.nasa.gov/cent(...)trong/dc-8-aircraft/
Wat een kapitaalverspilling...quote:Op zaterdag 20 april 2024 22:28 schreef Iemand91 het volgende:
We hadden al de 747-8 BBJ met nauwelijks vlieguren die gesloopt ontmanteld wordt, maar vandaag weer een overtreffende trap; 787-9 BBJ VP-BDA is vandaag van Basel naar Cotswold Airport gevlogen waar het vermoedelijk ontmanteld zal worden: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/vp-bda#34da46cc
Deze 787 werd in 2015 gebouwd en is vrijwel direct naar Basel gevlogen voor cabine inrichting maar daar is nooit wat van terecht gekomen. Daar heeft het toestel dus de laatste 9 jaar gestaan.
Het lijkt erop dat dit toestel slechts 18 vlieguren heeft; grootste deel daarvan zal de afleveringsvlucht van Seattle naar Basel zijn (zo'n 10 uur).
Dit zou de eerste 787-9 zijn die gesloopt zal worden. Er zijn intussen al wel een aantal 787-8's gesloopt.
Aankomst vanmorgen in Kemble:
[ afbeelding ]
https://twitter.com/AshleySparrowh2/status/1781750000868839865#m
Inderdaad. Aan de andere kant; de onderdelen kunnen vast goed gebruikt worden.quote:
Voor de Quick Reaction Alert ja; zie m'n bericht hierboven, maar het definitieve afscheid voor de F-16 in Nederland na 45 jaar in gebruik te zijn geweest, staat gepland voor september dit jaar.quote:Ik dacht overigens dat de F16 kort geleden uit dienst gehaald was? Ik reed gisteren op de Moerdijkbrug en er scheerden er twee van west naar oost langs.
Een gevalletje: aanpassingen aan het frame waarschijnlijk zo specifiek dat geen enkele commerciële airline er brood in ziet om die in te passen in hun huidige 787 vloot en dus enkel nog waarde in reservedonderdelen.quote:Op donderdag 25 april 2024 13:55 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Inderdaad. Aan de andere kant; de onderdelen kunnen vast goed gebruikt worden.
En onderweg naar Europa: https://www.flightradar24.com/9HGLOBL/3502a59equote:Op donderdag 15 februari 2024 22:12 schreef Iemand91 het volgende:
Voor wie het nog niet heeft meegekregen; een Britse startup airline (Global Airlines) gaat het ook eens proberen om met A380's te vliegen. 4 stuks in hun geval. De eerste (9H-GLOBL) heeft vandaag een testvlucht gemaakt:
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/9h-globl#34024c1b
[ afbeelding ]
https://twitter.com/flightradar24/status/1758174632371224727
Dit is voormalig B-6140 van China Southern Airlines die begin november 2022 haar laatste commerciële vlucht maakte voor de Chinese maatschappij, van Guangzhou heen en terug naar Amsterdam: Iemand91 in PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #58
quote:- He kerel, waar vlieg je vandaag naar toe?
- Naar Prestiwck, pik!
1985 belde, ze wilden hun nieuws terugquote:
quote:Uit onderzoek is gebleken dat hij bewust in de motor is geklommen. Het betreft een geval van zelfdoding. Uit piëteit voor het slachtoffer en de nabestaanden doen wij geen verdere mededelingen.
https://www.nbcnews.com/n(...)-incident-rcna157145quote:FAA investigating substantial damage to Boeing 737 Max in 'Dutch roll' incident
Dutch roll is the name given to a potentially dangerous lateral asymmetric movement, supposedly inspired by the movements of ice skaters
...
A federal investigation is underway into how a Southwest Airlines passenger jet suffered substantial damage after experiencing a rare phenomenon known as a Dutch roll at almost 38,000 feet.
Flight N8825Q, a Boeing 737 Max carrying 175 passengers and six crew, was traveling from Phoenix to Oakland on May 25 when its tail began to yaw or wag left and right while the aircraft's wings rocked side to side.
Dutch roll is the name given to this potentially dangerous lateral asymmetric movement, supposedly inspired by the movements of ice skaters.
The Federal Aviation Administration said in a statement Thursday that it was working with Boeing and the National Transportation Safety Board to investigate the cause of the fault.
https://en.wikipedia.org/wiki/People%27s_republic combineren met https://en.wikipedia.org/(...)state_and_government en Google... -> https://www.flightaware.com/live/flight/7TVPPquote:Op maandag 17 juni 2024 09:33 schreef Hojdhopper het volgende:
Even kijken of iemand dit weet. Ik landde afgelopen vrijdag 14 juni om een uurtje of 8 's avonds in Rome op 16L. Tijdens het uitrollen zag ik ineens uit mijn ooghoek door het raam een A340 met opschrift "Peoples Republic ......" Leek geparkeerd te staan maar weet het niet zeker.
Kon het daarna niet meer zien.
Iemand een idee wat dit voor A340 kan zijn? Heb geprobeerd te zoeken op FR24, google, etc. maar niks wijzer geworden.
Dat was hem inderdaad! Held, dankje!quote:Op maandag 17 juni 2024 10:03 schreef shiz het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/People%27s_republic combineren met https://en.wikipedia.org/(...)state_and_government en Google... -> https://www.flightaware.com/live/flight/7TVPP
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Genoeg goedkope onderdelen in de Amerikaanse woestijn lijkt mij.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:01 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Dat moet toch een klap geld kosten voor dat soort toch gemankeerde economieën om dit soort exorbitante toestellen in de lucht te houden...
En nu met volledige livery:quote:Op vrijdag 14 juni 2024 21:47 schreef Iemand91 het volgende:
Eerste Airbus A321neo voor KLM:
[ afbeelding ]
https://luchtvaartnieuws.(...)lm-nadert-voltooiing
Levering volgt in augustus. En er volgen nog 2 dit jaar.
Dat vlaggetje op de staart is in de huidige situatie een verplichting?quote:Op maandag 24 juni 2024 20:35 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En nu met volledige livery:
[ link | afbeelding ]KLM_A321N_PH-AXA_20240624_XFW-1 by Dirk Grothe, on Flickr
[ link | afbeelding ]KLM_A321N_PH-AXA_20240624_XFW-2 by Dirk Grothe, on Flickr
quote:Nederland en Oostenrijk schaffen in totaal 9 nieuwe militaire transportvliegtuigen aan van de Braziliaanse fabrikant Embraer. Het gaat om de C-390 Millennium. Daarvan zijn er 5 voor de Koninklijke Luchtmacht en 4 voor Oostenrijk. De 5 toestellen voor Nederland vervangen de 4 verouderde C-130 Hercules-transportvliegtuigen. Het contract voor de levering aan beide landen is vandaag in het Verenigd Koninkrijk ondertekend.
(...)
Defensie meldde eerder al dat ze de C-390’s ging aanschaffen. Naar verwachting worden de eerste 3 vliegtuigen voor de Koninklijke Luchtmacht eind 2027 geleverd. Het Nederlandse Fokker Techniek voorziet de toestellen daarvoor al van speciale apparatuur.
.quote:When we worked the Roselawn Indiana ATR accident we found that the airplane should not be anywhere near icing or bad things could happen. According to FlightRadar24 there was extreme icing between 12 and 21k ft with this airplane at 17k
quote:Voor het nieuwe RTL 5-programma ‘Schiphol Airport’ opent de luchthaven haar deuren. In deze serie staan passie en toewijding centraal en draait alles om het veilig en efficiënt laten verlopen van het reizigersverkeer op één van Europa’s grootste luchthavens. Het programma volgt de mensen die er dagelijks voor zorgen dat passagiers binnen enkele uren aan de andere kant van de wereld kunnen zijn. 'Schiphol Airport' is vanaf dinsdag 27 augustus wekelijks om 20.30 uur te zien bij RTL 5.
Dagelijks werken er vele medewerkers hard om de luchthaven operationeel draaiende te houden. Van floormanager Josée en douaneambtenaren Jan en Dilek, tot grondsteward(ess) Isabel en Ronald en Marechaussees Nick, Bram, Dennis en Jeffrey. Allen spelen zij een cruciale rol in het reilen en zeilen van de luchthaven. Hoe reageren zij tijdens hectische momenten en hoe zorgen zij ervoor dat alles soepel verloopt?
quote:Schiphol kondigt het grootste investeringsplan aan in de geschiedenis van de luchthaven om de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen te verbeteren. Schiphol gaat 6 miljard euro investeren in de komende vijf jaar.
(...)
Investeringsportefeuille tussen 2024-2029
Schiphol werkt intensief samen met aannemers aan de investeringsportefeuille, waaronder onderhoud en vernieuwing van de luchtvaartinfrastructuur, renovaties van passagiers- en medewerkersfaciliteiten en het implementeren van innovatieve manieren om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. In de afgelopen maanden openden verschillende nieuwe faciliteiten hun deuren, zoals nieuwe winkels en restaurants in de Lounges. Er is nog veel werk te doen en daarom zullen de onderhouds- en vernieuwingswerkzaamheden de komende jaren doorgaan, bovenop de eerder gepresenteerde investeringsplannen. Tussen 2024 en 2029 investeert Schiphol 6 miljard euro om de luchthavenfaciliteiten te verbeteren. Belangrijke delen van de luchthaveninfrastructuur - waaronder pier C, de bagagekelder, klimaatinstallaties, roltrappen, vliegtuigopstelplaatsen en taxibanen - zijn toe aan groot onderhoud of vernieuwing. Pier A wordt voltooid en nieuwbouwprojecten zoals de nieuwe bagagekelder gaan van start.
Wat staan ze te schutteren bij Boeing zeg.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 18:46 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ x ]
Boeing grounds 777X test fleet after failure of key engine mounting structure
Het houdt niet op, niet vanzelf...
https://www.upinthesky.nl(...)t-uit-naar-schiphol/quote:Op dinsdag 10 september 2024 15:26 schreef Iemand91 het volgende:
[ x ]
Staat nog op Schiphol.
EDIT:
[ afbeelding ]
https://www.facebook.com/(...)cCkRMQM8RCXMogh7K17l
Hier laat je je hond nog niet in vliegen.quote:
Daar is ie dan ook niet voor gemaaktquote:Op donderdag 12 september 2024 23:55 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Hier laat je je hond nog niet in vliegen.
quote:Op vrijdag 13 september 2024 02:21 schreef flipsen het volgende:
[..]
Daar is ie dan ook niet voor gemaakt
Heeft hij er nou tot en met gister gestaan?quote:
Klopt, het heeft er 2 dagen gestaan.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:22 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Heeft hij er nou tot en met gister gestaan?
Ik zag hem dinsdag landen.
De aankomst van dit vliegtuig enige tijd eerder schijnt nogal wat ergernis te hebben opgewekt bij het personeel. Door het feestje wat enkele hotemetoten in de hangar vierden konden enkele andere (widebody dacht ik) kisten niet vertrekken waardoor er meerdere vluchten zijn geannuleerd.quote:Op maandag 16 september 2024 11:30 schreef Iemand91 het volgende:
Na heel wat trainingsvluchten is de A321neo van KLM vandaag begonnen aan de eerste commerciële vluchten.
Eerste was KL1267 naar Kopenhagen.
quote:Nederland neemt vrijdag 27 september 2024 afscheid van de F-16. De laatste toestellen vliegen op die middag een afscheidsronde boven Nederland.
Een formatie van meerdere F-16’s vertrekt om 13.00 uur en vliegt over:
Volkel (vertrekpunt)
De Peel
Twente
Leeuwarden
Vlieland
Air Operations Control Station Nieuw Milligen
Soesterberg
Den Haag
Woensdrecht
Breda
Gilze-Rijen
Eindhoven
Volkel (einde vlucht)
De F-16’s vliegen vooral boven locaties waar ze actief zijn geweest.
De vliegroute en tijden kunnen door omstandigheden veranderen.
quote:Livestream afscheidsceremonie F-16
De officiële afscheidsceremonie vindt plaats op Vliegbasis Volkel. Helaas is het niet mogelijk om iedereen te verwelkomen op de vliegbasis daarom kun je de afscheidsceremonie volgen via livestream op YouTube.
Nederland heeft er 52 besteld en op dit moment zijn er 40 geleverd.quote:Op donderdag 26 september 2024 16:19 schreef derLudolf het volgende:
Zijn alle F35 zijn al ontvangen dan? Voor mijn gevoel zijn ze nog niet heel lang in dienst bij de luchtmacht.
Ze zijn onderweg: https://globe.adsbexchange.com/?icao=48040cquote:Op dinsdag 24 september 2024 13:02 schreef Iemand91 het volgende:
Afscheidsvlucht F-16 boven Nederland
quote:Luchtvaartpionier Martin Schröder is vandaag in zijn woonplaats Noordwijk op 93-jarige leeftijd overleden. Schröder kampte al enige tijd met een broze gezondheid, die de laatste tijd steeds verder verslechterde.
Zijn familie laat weten: “Wij zijn dankbaar en trots voor wat Martin heeft betekend voor de Nederlandse luchtvaart. Met het overlijden van onze lieve echtgenoot, vader en opa nemen we afscheid van een echte Nederlandse luchtvaartpionier. Martin is de man geweest die vliegen toegankelijk heeft gemaakt voor een breed Nederlands publiek.”
Met Martin‘s Air Charter, de oorspronkelijke naam van Martinair, vloog Schröder als eerste met een DC-3 Dakota naar het Spaanse Mallorca en maakte hij het voor het grote publiek mogelijk om met het vliegtuig op vakantie te gaan, later ook buiten Europa.
“Hij heeft een unieke transitie van de Nederlandse luchtvaart gerealiseerd. Maar hij was ook een lieve echtgenoot, vader en opa. Martin was altijd zeer gedreven en druk met zijn werk, maar op alle belangrijke momenten was hij er voor ons. Wij als familie ademen Martinair. Wij zijn dankbaar, trots en denken met veel liefde aan hem terug.”
“Martin Schröder zal herinnerd worden als een man die zijn dromen najoeg, met passie en vasthoudendheid. Zijn naam zal nauw verbonden blijven met de Nederlandse luchtvaart. Zijn visie, moed en innovatieve geest zullen ons blijven inspireren”, aldus Adriaan den Heijer, topman van Martinair. “Onze gedachten zijn met zijn vrouw Tineke, (klein)kinderen en de rest van de familie.”
Schröder werd geboren op 13 mei 1931 en was 62 jaar getrouwd met zijn Tineke, met wie hij Martinair samen opbouwde. De laatste vlucht van Martin Schröder zal in besloten familiekring plaatsvinden.
opgelijnd voor de Polderbaan, geland op de Oostbaanquote:Op dinsdag 15 oktober 2024 19:44 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/KLM9955/378e6151
Wat is deze aan het doen?
quote:DDA Classic Airlines maakte zaterdag bekend wat de toekomstplannen zijn voor hun DC-3 Dakota PH-PBA. Afgelopen woensdag maakte het toestel de allerlaatste rondvlucht vanaf Schiphol. Tijdens de allerlaatste bijeenkomst voor donateurs en vrijwilligers lichtte voorzitter Feije Jaski toe wat er gaat gebeuren met de “Prinses Amalia”, het 80 jaar oude vliegtuig van de stichting.
Afgelopen week kwam het DDA bestuur overeen dat het toestel wordt ondergebracht bij het Aviodrome in Lelystad. Wanneer de Dakota de ferryvlucht naar het nieuwe onderkomen maakt, is nog niet bekend. Het merendeel van de vrijwilligers en vliegers verhuist ook mee naar Lelystad. De kennis en ervaring van het technisch en vliegend personeel gaat daarmee niet verloren.
Het is de bedoeling dat het iconische toestel incidenteel vluchten zal maken vanaf het Aviodrome met sponsoren en donateurs. Rondvluchten met betalende passagiers, zoals de DDA jarenlang uitvoerde, is niet meer mogelijk. DDA Classic Airlines beschikte over een AOC (Aircraft Operate Certificate), waarmee het toegestaan was om op commerciële basis passagiersvluchten uit te voeren. Met het staken van de vluchten door DDA, verliest Nederland dan ook een luchtvaartmaatschappij.
Met luid applaus ontvingen de aanwezigen het nieuws over het lot van de PH-PBA. Voorzitter Jaski en het DDA-bestuur waren duidelijk opgelucht over deze positieve reactie. Het bestuur vond het “Aviodrome-scenario” zonder twijfel de beste optie. Andere mogelijkheden, zoals verkoop naar het buitenland, had zeker niet de voorkeur van het bestuur. Op deze manier blijft de PH-PBA in elk geval voor Nederland behouden.
De 55 gebouwde -300's zijn óf actief of geparkeerd/opgeslagen. Geen is nog gesloopt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:59 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Is het al bekend wat er met de flying pencils gaat gebeuren?
Zit er nog leven in, of gaan ze voor onderdelen uit elkaar?![]()
Nog wat meer eenheidsworst op Schiphol dus.
Deze heeft iig net een doorstart gemaakt: https://www.flightradar24.com/EXS62BQ/37bf0fa4quote:Op maandag 28 oktober 2024 13:37 schreef Ronzz het volgende:
Boven Madeira schijnen nu ook wat vliegtuigen te hangen die niet kunnen landen ofzo?
Als ik Flighradar mag geloven iig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toen ik Flightradar keek ook nog een B52 in de buurt gezien. Wel een beetje een wtf moment.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
https://nos.nl/artikel/25(...)shandeling-gaan-doenquote:Omwonenden Schiphol willen aangifte van mishandeling gaan doen
Een aantal omwonenden van luchthaven Schiphol spant een rechtszaak aan wegens mishandeling. De aangifte komt van de stichting Schiphol Watch en een omwonende. Dat bevestigt strafrechtadvocaat Bénédicte Ficq, die de groep bijstaat, aan de NOS. De aangifte wordt naar verwachting volgend jaar februari ingediend.
De zaak wordt aangespannen tegen KLM, Transavia en de Nederlandse staat als aandeelhouder van de luchthaven, vanwege "jarenlange beroving van slaap door ernstige geluidshinder".
Mensen krijgen volgens Ficq in de nacht ongewild op onverwachte momenten "een niet gewenste wekker te horen en zijn totaal in de stress. Daarbij is de groep gedupeerden ook in onzekerheid vanwege het wisselende overheidsbeleid. Mensen weten niet meer waar ze het moeten zoeken bij de staat, die telkens wat anders belooft."
Gezondheidsproblemen
Vliegverkeer, zegt Ficq, verstoort de nachtrust, en dat leidt tot stress en hart- en vaatproblemen door verhoogde bloeddruk. "De nacht is er toch echt om bij te komen. Als dat je afgepakt wordt, is dat in mijn ogen misdadig. Je wordt beroofd van je gezondheid." Ze wil dat er tussen 23.00 uur en 07.00 uur "gestopt wordt met het plegen van strafbare feiten".
Met de zaak hoopt Ficq van de rechter vastgesteld te krijgen dat 's nachts vliegen een vorm van mishandeling is. "Dat is niet zomaar iets waar je als multinational over kunt beschikken. Gezondheid en slaap zijn zo ongelooflijk belangrijk, daar kan niet mee gespeeld worden."
In een reactie zegt KLM tegen de NOS kennis te hebben genomen van de zaak, en
"wacht af wat er gaat komen". Schiphol is ook om een reactie gevraagd. De luchthaven reageert naar eigen zeggen later vandaag.
Las ergens anders dat de minimum windsnelheid rond die tijd daar nog behoorlijk boven het max crosswind advies zat inderdaad. Maar goed, als die wind niet precies 90% was, was de crosswindsnelheid mogelijk niet boven de max.quote:Op dinsdag 10 december 2024 07:25 schreef shiz het volgende:
Die hebben ook de crosswind limit als advies genomen ipv limiet... 🙈
Geluidsoverlast wordt dan alleen maar groter voor hen. Ik denk persoonlijk dat ze beide gaan komen. En vakantievluchten en de F-35.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:16 schreef lyolyrc het volgende:
Als ik een bericht in het AD mag geloven is Lelystad in beeld om de F-35 te stationeren. Heeft men zich met hand en tand zitten verzetten tegen wat vakantievluchten, krijgen ze in plaats daarvan de F-35. Zou wel de grap van de eeuw zijn.
Het is blijkbaar zelfs zo dat ze alleen de F35 "toelaten" als ze ook vakantievluchten mogen uitvoeren.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:16 schreef lyolyrc het volgende:
Als ik een bericht in het AD mag geloven is Lelystad in beeld om de F-35 te stationeren. Heeft men zich met hand en tand zitten verzetten tegen wat vakantievluchten, krijgen ze in plaats daarvan de F-35. Zou wel de grap van de eeuw zijn.
Juist vanwege de grotere geluidsoverlast van de F-35 vind ik het ergens wel komisch. Alles afwegende, denk ik wel dat Lelystad de beste kandidaat is. Tamelijk centraal gelegen in geen gebied dat grotendeels voor landbouw is bestemd, het vliegveld wordt nauwelijks gebruikt en er is eerder al een fikse investering gedaan voor verbetering van de voorzieningen. Vliegbasis De Peel en Twente zouden waarschijnlijk nog veel meer investeringen vragen dan nu voor Lelystad noodzakelijk zijn.quote:Op vrijdag 13 december 2024 11:26 schreef BolleMannetje het volgende:
[..]
Geluidsoverlast wordt dan alleen maar groter voor hen. Ik denk persoonlijk dat ze beide gaan komen. En vakantievluchten en de F-35.
Toen ik het bericht las op de website van het AD stond dit er nog niet bij. Maar ik snap de redenatie wel. Door deze voorwaarde gaat de investering die is gedaan in de luchthaven hopelijk nog renderen.quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:23 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Het is blijkbaar zelfs zo dat ze alleen de F35 "toelaten" als ze ook vakantievluchten mogen uitvoeren.
https://nos.nl/artikel/25(...)ievluchten-ook-mogen
Prachtig!quote:Op zondag 15 december 2024 14:22 schreef derLudolf het volgende:
Schiphol bezat tot eind jaren 80 een zevental boerderijen. Strategische aangekochte grond voor uitbreidingen, verhaal gemengde bedrijven. Het gras dat rondom de landingsbanen groeit wordt gevoerd aan de koeien op die bedrijven.
Voor wie het interessant vind, hier twee fotoreportages van een van die bedrijven. Met best wel unieke plaatjes, hooi persen met vlak daarachter twee KLM 747's
https://www.agrifoto.nl/nieuws/log/14259
https://www.agrifoto.nl/nieuws/log/14267
In de tweede link is ook een 747-300 te zien aldus de tekst, redelijk uniek volgens mij, want die hebben niet heel lang bij KLM gevlogen dacht ik?
Mooie foto's.quote:Op zondag 15 december 2024 14:22 schreef derLudolf het volgende:
Schiphol bezat tot eind jaren 80 een zevental boerderijen. Strategische aangekochte grond voor uitbreidingen, verhaal gemengde bedrijven. Het gras dat rondom de landingsbanen groeit wordt gevoerd aan de koeien op die bedrijven.
Voor wie het interessant vind, hier twee fotoreportages van een van die bedrijven. Met best wel unieke plaatjes, hooi persen met vlak daarachter twee KLM 747's
https://www.agrifoto.nl/nieuws/log/14259
https://www.agrifoto.nl/nieuws/log/14267
KLM heeft 3 -300's in gebruik gehad.quote:In de tweede link is ook een 747-300 te zien aldus de tekst, redelijk uniek volgens mij, want die hebben niet heel lang bij KLM gevlogen dacht ik?
Ja, wel apart inderdaad, op één van de foto´s zie je ook echt dat ie meer dan 100m is doorgeschoten, over het gras hop de wijk in. Of het nou geluk was of niet, hij eindigde wel precies in een T-splitsing, in het verlengde van de landingsbaan.quote:Op donderdag 19 december 2024 08:50 schreef shiz het volgende:
Oof.Ben benieuwd hoe dat kon gebeuren. Te lang geflared... per ongeluk TOGA geactiveerd... technisch mankement met de remmen?
Boeing komt er wel weer bovenop, maar ze hebben veel problemen tegelijkertijd op te lossen. Het gaat jaren duren voordat ze de blik naar voren kunnen richten. De stakingen zijn afgewend, maar de kwaliteit omhoog brengen een cultuurverandering bewerkstelligen, meerdere vliegtuigtypes toegelaten krijgen. Ga er maar aan staan.quote:Op donderdag 19 december 2024 16:50 schreef Adrie072 het volgende:
https://boeing.mediaroom.(...)ing-737-10-Airplanes
Opsteker op de valreep voor Boeing?!
De KL1204 uit Oslo?quote:Op dinsdag 24 december 2024 18:42 schreef Fer het volgende:
Kan iemand zien waarom die PH-BXB zojuist zijn landing heeft afgebroken?
Beelden van de crashquote:Passagiersvliegtuig neergestort in Kazachstan, zeker 28 overlevenden
Een passagiersvliegtuig uit Azerbeidzjan is vanochtend neergestort in Aqtau, in het westen van Kazachstan. Aan boord waren 67 mensen, onder wie 6 bemanningsleden.
Zeker 28 mensen hebben de crash overleefd, zegt het Kazachse ministerie van noodsituaties. Tot nu toe zijn vier lichamen geborgen.
Het gaat om een toestel van de nationale luchtvaartmaatschappij van Azerbeidzjan. Het vliegtuig van het type Embraer E190AR was onderweg van de hoofdstad Bakoe naar Grozny in de Russische deelrepubliek Tsjetsjenië.
Op beelden valt te zien dat het toestel een scherpe daling maakt en de grond raakt. Daarna volgt een explosie.
Het toestel stortte neer in de buurt van het vliegveld van Aqtau. Russische persbureaus melden dat het vliegtuig werd omgeleid vanwege dikke mist in Grozny.
De oorzaak van de crash wordt onderzocht. Volgens de Russische luchtvaarttoezichthouder zou de piloot mogelijk een noodlanding hebben ingezet nadat er een vogel in motor was gevlogen.
Blijkbaar komt het door scherven van een luchtafweerraket:quote:Op woensdag 25 december 2024 11:07 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Passagiersvliegtuig neergestort in Kazachstan
[..]
Beelden van de crash
quote:A KLM Boeing 737-800, registration PH-BXM performing flight KL-1204 from Oslo (Norway) to Amsterdam (Netherlands) with 176 passengers and 6 crew, was climbing out of Oslo's runway 19L when the crew reported hydraulic problems and stopped the climb at 5000 feet. The crew subsequently decided to divert to Oslo Torp Sandefjord Airport, where the aircraft touched down on runway 18 about 50 minutes after the departure at 19:05L (18:05Z). During roll out the aircraft veered to the right and went off the runway coming to a stop with nose and right main gear off the runway. There are no reports of injuries.
Norwegian Police reported the aircraft performed an emergency landing due to a hydraulic failure. The airport is currently closed.
The airline reported: "During takeoff of flight KL1204 from Oslo with destination Amsterdam this evening (28-12) a loud noise was heard. It was decided to divert to the airport of Sandefjord. After landing, the Boeing 737 veered off the runway into the grass at low speed. All 176 passengers and 6 crew members are unharmed and are being taken care of. The circumstances of the incident are being investigated."
Weinig geluk voor die KL1204 momenteel.quote:Op dinsdag 24 december 2024 20:36 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
De KL1204 uit Oslo?
Kan tal van oorzaken hebben zoals weersomstandigheden (bijv. te harde windvlaag) of spacing (bijv. vliegtuig ervoor is nog op de landingsbaan). Ik kan straks nog even luisteren of ik iets specifieks terug kan horen op de ATC audio (de file staat nu nog niet op liveatc.net).
-----
edit: gevonden, piloot zegt tegen de toren: "We have an issue with a passenger, is it possible to abort the arrival?"
Terug te luisteren vanaf ongeveer 01:30 hier. Callsign van deze vlucht is KLM58K (klm five eight kilo).
Geluk of patroon?quote:Op zondag 29 december 2024 19:48 schreef Fer het volgende:
[..]
Weinig geluk voor die KL1204 momenteel.
Ik denk een combinatie van alles. Er kan altijd iets stuk gaan, een ouder wordende vloot van 737's en 777's en de beschikbaarheid van technici die onder druk staatquote:Op maandag 30 december 2024 00:59 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Geluk of patroon?
Opnieuw problemen met twee KLM-vliegtuigen, toestellen na vertrek teruggekeerd naar Schiphol
Twee vliegtuigen van KLM zijn zondagavond na vertrek teruggekeerd naar Schiphol. Ze kampten volgens de vliegtuigmaatschappij met technische problemen aan boord. De toestellen, twee Boeings 777, staan veilig aan de grond. Alle passagiers en bemanningsleden zijn in orde.
https://www.ad.nl/binnenl(...)r-schiphol~a2669efe/
Shit happens.quote:AI voice reads the text message sent by a VFA-11 pilot immediately after he returned to the carrier following a friendly fire shoot down of his Super Hornet by the USS Gettysburg (CG 64).
quote:Dit jaar markeert een bijzonder moment in de geschiedenis van Transavia. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij viert het 60-jarig bestaan op 21 oktober 2025.
(...)
Retro Airbus A321neo
In de zomer van 2025 ontvangt Transavia een gloednieuwe Airbus A321neo in retro-huisstijl, als eerbetoon aan de rijke geschiedenis. Deze livery is geïnspireerd op de huisstijl ontworpen door de Nederlandse ontwerper Thijs Postma in 1966. Hij was de bedenker van de iconische groene kleur en de grote, zwarte T op de romp en de staart. Het is de eerste, herkenbare huisstijl van Transavia en ook nog eens goed toepasbaar op de huidige, nieuwe Airbus. Met deze huisstijl kreeg Transavia veel bekendheid. Deze stijl spreekt nog altijd tot de verbeelding bij vele collega's, passagiers en business partners. De binnenkant van het vliegtuig heeft het interieur van de nieuwe, moderne Airbus.
Een ode aan ons erfgoed met een blik op de toekomst
CEO Marcel de Nooijer geeft aan: “Het vieren van ons 60-jarig jubileum is een moment om stil te staan bij wat we samen hebben bereikt. De komst van een nieuwe Airbus in retro-huisstijl is onze manier om met trots terug te kijken op wat ons heeft gebracht en waar we nu staan. Terwijl we tegelijkertijd vooruitkijken naar een stillere toekomst dankzij onze vlootvernieuwing.”
Prachtig! Mooi bedrijf :-)quote:Op dinsdag 7 januari 2025 16:20 schreef Iemand91 het volgende:
Jubileumjaar Transavia 60 jaar – Airbus in retro-huisstijl
[..]
[ afbeelding ]
Het had maar zo een pindakaas-reclame kunnen zijnquote:Op woensdag 8 januari 2025 12:09 schreef shiz het volgende:
Eerste vliegvakantie was met Transavia. Benidorm bastards.Was een jaar of 6 ~ 7. Kreeg een kleurplaat en toen was het nog standaard dat kinderen tijdens de vlucht gevraagd werden of ze misschien eventjes in de cockpit wilde kijken. Ik was zo onder de indruk van al die knoppen en hendels, kwam terug bij mijn ouders en zei 'wooh! Die vlogen gewoon zonder handen aan het stuur' alsof het een skill was zoals bij het fiets rijden.
Ik was als kleiner kind al in de kinderwagen omhoog aan het wijzen naar de lucht en zei dan 'tietuig', altijd gefascineerd erdoor. Maar na die vlucht met Transavia dacht ik wel 'wat een prachtjob, dat zou wel wat voor mij zijn'. Mooi bedrijf idd.
Geile livery.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 16:20 schreef Iemand91 het volgende:
Jubileumjaar Transavia 60 jaar – Airbus in retro-huisstijl
[..]
[ afbeelding ]
Precies zoals het bij mij is gegaan :-). Toen ik een paar jaar geleden de kans kreeg om er een contract te tekenen, heb ik het ook meteen gedaan :-Dquote:Op woensdag 8 januari 2025 12:18 schreef flipsen het volgende:
[..]
Het had maar zo een pindakaas-reclame kunnen zijn![]()
"Jaren later mocht shiz zelf zonder handen aan het stuur rondvliegen"![]()
Nee hoor.quote:Op woensdag 15 januari 2025 23:09 schreef Adrie072 het volgende:
Tsja, beetje oudbollige reactie van de werkgever vind ik.
https://www.hln.be/bizar/(...)-vliegtuig~a05fb3c0/
Waarschijnlijk is het een toestel dat voor Transavia heeft gevlogen. Ik kan me voorstellen dat KLM net als Transavia de 737-700 sneller dan de 737-800 vliegtuigen uit de vloot zal verwijderen, zodra er voldoende Airbus toestellen beschikbaar zijn.quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:01 schreef Iemand91 het volgende:
Voorzetting van onderstaand nutteloos feitje:
Iemand91 in PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #58
Afgelopen week is de Boeing 737-700 PH-BXY in Norwich in de "nieuwe" nieuwe livery gespoten.
Heeft KLM dus net geen 11 jaar gekost om de gehele vloot de 'dolphin' livery te geven en ondertussen is er ook al weer een 'nieuwe' livery gekomen.
Zoals in vorige post genoemd was -BXY het laatste toestel in de oude livery en heeft zo ruim 2 jaar als enige met de oude livery rondgevlogen.
[ afbeelding ]
Lijkt mij wel logisch. Aan de onderkant stromen de E295's in en je vliegt langer door E175 en E190, terwijl aan de bovenkant met de A320 en A321 meer capaciteit komtquote:Op vrijdag 17 januari 2025 10:28 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is het een toestel dat voor Transavia heeft gevlogen. Ik kan me voorstellen dat KLM net als Transavia de 737-700 sneller dan de 737-800 vliegtuigen uit de vloot zal verwijderen, zodra er voldoende Airbus toestellen beschikbaar zijn.
2027 komt geloof ik de eerste A320, tot die tijd stromen er alleen maar A321's inquote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:44 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Gaat de A320 uiteindelijk ook geïntroduceerd worden ja?
Ik dacht dat het, in ieder geval voorlopig, bij de A321 bleef.
Ok klinkt logisch, de A321 in KLM dienst is met max. 222 zitplaatsen een stuk groter als de B737-8 (182) en al helemaal in vergelijking met de 737-7 (142).quote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
2027 komt geloof ik de eerste A320, tot die tijd stromen er alleen maar A321's in
Beetje beroerd weer in Edinburgh?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:34 schreef Adrie072 het volgende:
En vliegen zullen we.
https://www.flightradar24.com/RUK94JV/38d94981
quote:Een Airbus A380 van Qatar Airways, die op weg was van Doha naar Londen, is maandagmiddag uitgeweken naar Schiphol. Het was de eerste keer dat een superjumbo van de Qatarese luchtvaartmaatschappij de luchthaven aandeed.
(...)
quote:Een vliegtuig van American Airlines is woensdagavond (lokale tijd) neergestort in de buurt van Washington. Het toestel, een CRJ700, kwam bij de nadering van Reagan National Airport in botsing met een legerhelikopter. Minstens achttien mensen zijn omgekomen, voor meer doden wordt gevreesd.
Vlucht AA5342, uitgevoerd door partner PSA Airlines onder het American Eagle-label, was onderweg van Wichita naar Washington met 64 mensen aan boord, toen het door nog onbekende oorzaak op een Black Hawk-helikopter botste en in de Potomac-rivier belandde.
Er is een grote reddingsactie op touw gezet. Tot nu toe zijn achttien lichamen uit het ijskoude water gehaald.
Volgens American Airlines waren er vier bemanningsleden en zestig passagiers aan boord van de CRJ700, wat betekent dat er slechts één stoel onbezet was. In de Black Hawk zaten drie mensen.
Videobeelden die zijn gemaakt van een gebouw in Washington tonen beelden van de crash tussen de helikopter en het toestel van American Airlines.
A321 hebben 232 zitplaatsen, de 737-800 189 zitplaatsenquote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:32 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ok klinkt logisch, de A321 in KLM dienst is met max. 222 zitplaatsen een stuk groter als de B737-8 (182) en al helemaal in vergelijking met de 737-7 (142).
De 195-E2 kan met 132 zitplaatsen waarschijnlijk wat routes overnemen van de 737-7, maar het gat tussen de 195-E2 en A321 is dan wel weer heel groot, daar zou de A320neo de te verwachten kandidaat zijn.
Ik zat er eergisteren in vanaf AGP overigens, 80 man aan boord ongeveer.. Lekker de ruimte zullen we maar zeggen ;-)quote:Op vrijdag 31 januari 2025 14:06 schreef BolleMannetje het volgende:
[..]
A321 hebben 232 zitplaatsen, de 737-800 189 zitplaatsen.. Althans, bij HV
Welke dag en hoe laat?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 08:59 schreef raptorix het volgende:
Ik zag laatst iets wat ik nog nooit in Amsterdam gezien heb, nu woon ik in Oud-West, dus ik zie de hele dag vliegtuigen overkomen, maar toen ik vorige week even relaxed langs de gracht zag, zag ik een vliegtuig een hele rare route nemen en ook vrij laag, iemand een idee of dat normaal is?
[ afbeelding ]
Ik weet het niet precies meer, vooral omdat het op een punt was waar ik elke dag wel even rustig zit, ik denk dat het vorige week donderdag of woensdag was. Het had de grote van een redelijk grote zakenjet, en volgens mij 2 motoren, zag er redelijk modern uit en maakte niet zoveel lawaai.quote:
Je zou Flightradar24 eens kunnen terugspoelen op die dagen/tijdstip en kijken wat er vloog.quote:Op woensdag 5 februari 2025 04:10 schreef raptorix het volgende:
Ik weet het niet precies meer, vooral omdat het op een punt was waar ik elke dag wel even rustig zit, ik denk dat het vorige week donderdag of woensdag was. Het had de grote van een redelijk grote zakenjet, en volgens mij 2 motoren, zag er redelijk modern uit en maakte niet zoveel lawaai.
Ja dat was me opgevallen dat ze dat sinds enige maanden doen, echter normaal gaan ze in die bocht redelijk scherp omhoog, hier ging het niet zo hoog, en zag er best cool en frivool uit, net of ie even een showoff wilde doenquote:Op woensdag 5 februari 2025 20:03 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Je zou Flightradar24 eens kunnen terugspoelen op die dagen/tijdstip en kijken wat er vloog.
Als ik snel kijk zie ik bijvoorbeeld op woensdag toestellen vertrekken van 36C (Zwanenburgbaan) die een bocht rechtsom maken over Amsterdam voordat ze naar het zuiden gaan.
Whut, hier lijkt flink wat aan de hand te zijn, al voordat het vliegtuig geland isquote:Op dinsdag 18 februari 2025 12:07 schreef shiz het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Harde impact, no flare.
Wat zie je dan precies?quote:Op dinsdag 18 februari 2025 19:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Whut, hier lijkt flink wat aan de hand te zijn, al voordat het vliegtuig geland is
Het lijkt er bijna op dat het neuswiel als eerste de grond raakt, terwijl de fase ervoor een normale stabiele landing aanwijst. Ook lijkt het erop dat een deel van het landingsgestel het begeven heeft tijdens de landing.quote:
De Cruise Ship business gaat afgelopen decennia prima.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 18:28 schreef shiz het volgende:
En het grappige is, vorig jaar wilde mijn vrouw een cruiseschipreis maken. Toen moest ze maar met d'r zus, want mij krijg je niet aan boord van zo'n ding.Nou ja, misschien ooit eens als ik met pensioen ben voor zo'n Caribisch paradijs rondreisje.
quote:Op zaterdag 22 februari 2025 19:14 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
De Cruise Ship business gaat afgelopen decennia prima.
Ocean liners daarentegen zijn, hoewel ze veel lijken op een cruiseschip, een heel ander verhaal.
In het kort is een Cruise Ship in staat iets te bieden wat een vliegreis niet kan (een vakantie op zich), waar een Ocean Liner z'n primaire taak is om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te komen en dus concurrentie heeft van de commerciële luchtvaart.
Het boek van de Ocean Liners zal (waarschijnlijk) definitief gesloten worden op het moment dat de Queen Mary 2 uit dienst gesteld wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |